Ik durf te zeggen dat ik een aardig bovengemiddelde kennis over snoer en kabel heb. Bij een vergelijkbare kwaliteit koper, en litze opbouw mag je van een AWG24 ader verwachten dat de geleidende eigenschappen vergelijkbaar zijn.
Twisted pair kabel, bandkabel, dubbel geïsoleerde kabel.... Het maakt niet uit. Een geleider gaat wel opwarmen als er stroom door loopt. De mate waarin is afhankelijk van de opbouw, omgevingstemperatuur, en plaatsing van de kabel. De isolatie van een kabel heeft altijd een maximale temperatuur. Bijvoorbeeld 60-70 graden is typisch voor een bandkabel, netwerkkabel, en andere PVC kabels, maar er zijn ook kabels die 150, 100 of 400 graden mogen worden. Al deze factoren bepalen de maximale stroom die door een kabel mag lopen.
Vergeet dat alles maar weer snel, want dit is helemaal niet belangrijk in deze situatie. De belasting van de stappenmotors is niet constant waardoor de kabel weer een beetje kan afkoelen. Als je merkbaar warme kabels naar je steppers hebt zijn ze veel te dun, of stuur je veel te veel stroom naar je steppers.
Trouwens... Ik heb net even in mijn bak onderdelen gekeken en ik zie daar ook stepper kabels met AWG26. Dat is bijna 2x zo dun als AWG24 (0,14mm2 vs 0,25mm2). Vermoedelijk zouden deze ook prima werken maar AWG24/0,25mm2 is wat volop gebruikt wordt, en je mag er vanuit gaan dat dit voldoende is.
Dat neemt niet weg dat er geen nut voor dikkere kabels is. Zeker als deze vrij lang worden is dit nodig om de spanningsval te verlagen. Bij 2m kabel (1 heen +1 terug) heb je met een AWG24 geleider een spanningsval van ca 0,35V bij 2A. Dat is prima acceptabel voor de stepper motoren. Hier merk je echt niets van. Ga je echter 2m overbruggen en stuur je de steppers aan met 3A, dan raak je al 1V kwijt. Dat zal ook nog wel werken maar begint al minder ideaal te worden. Gebruik je in de situatie 0,5mm2 snoer zit je op minder dan een halve volt wat echt weer verwaarloosbaar is.
Terugkomend op die UTP kabel kan je prima 4 geleiders gebruiken voor 1 stepper, en heb je er echt geen 8 nodig mits je steppers op normale stroominstelling staan en de kabel niet mega lang is. Ik ga er van vanuit dat je in die situatie geen praktisch verschil merkt tussen 1 of 2 motoren door 1 netwerkkabel.
Kabelmanagement is meestal een uitdaging in 3D printers, dus ik zou zeker niet meer kabel gebruiken dan nodig. Laat je toch naar elke stepper 1 kabel met 8 geleiders lopen kan je ze natuurlijk wel net zo goed allemaal gebuiken. Kwaad kan het natuurlijk niet.
Nog korter: In een typische situatie kan je beter goed kabelmanagement verkiezen boven geleiders dikker dan AWG24.
Je gaat ook geen hoogwaardige race olie in het motorblok van je oude fiat panda gooien in de hoop dat je dan meer vermogen hebt.
Als de connectoren het niet zouden aankunnen zouden ze wel andere connectoren op steppers gebruiken.