Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:57:
@ManIkWeet Het oppervlak waar je het vel op plakt? Ik heb het originele vel op het glazen bed van mijn Tornado geplakt gehad en werkte erg goed. Vel bleef goed zitten met het loshalen van veel te vaste prints. Daar in tegen over was het verwijderen van het vel ook zo gedaan, schoonmaken was niet eens nodig :P
Nee ik sloop het vel zelf met het verwijderen van de print.
Een mesje of een plamuurmes en wat ongeduld en voor je het weet zit er weer een gat in :(
jobr schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:55:
En hoe ga je dat er weer afkrijgen van de glasplaat en ook je 3D-print.
Haarlak spoel je er zo met warm water af.
Dat weet ik nog niet :D
Ik vermoed dat IPA wel werkt, maar ik heb het nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
SuperKris schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:17:
HAARLAK GEZOCHT!

De action heeft die paarse bussen helaas niet meer. Ik heb 2 andere bussen mee genomen, en die werken voor geen meter. Een klein plat object komt na een layer of 10 al los.

Welke haarlakken (liefst bij de lokale drogist verkrijgbaar) weken ook goed?

Ik print PETG en PLA op glas (CR10)
Kruidvat ultra strong 4 no perfume werkt prima hier.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:30

Esumontere

Floep, banaan.

SuperKris schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:17:
HAARLAK GEZOCHT!

De action heeft die paarse bussen helaas niet meer. Ik heb 2 andere bussen mee genomen, en die werken voor geen meter. Een klein plat object komt na een layer of 10 al los.

Welke haarlakken (liefst bij de lokale drogist verkrijgbaar) weken ook goed?

Ik print PETG en PLA op glas (CR10)
De huismerk haarlak van de HEMA werkt op mijn CR-10S glazen bed heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een calibration cube geprint en alle zijden zijn precies 2CM.

Echter als ik dit print:(het rode stukje op de 1e foto)
https://www.thingiverse.com/thing:2917932

of dit:
https://www.thingiverse.com/thing:2776404

Past het niet.

Wat zou dat kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
sgouman schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:06:
Ik heb een calibration cube geprint en alle zijden zijn precies 2CM.

Echter als ik dit print:(het rode stukje op de 1e foto)
https://www.thingiverse.com/thing:2917932

of dit:
https://www.thingiverse.com/thing:2776404

Past het niet.

Wat zou dat kunnen zijn?
Dat kan komen door het model zelf wat niet klopt qua afmetingen. Ik zou de stl even importeren in een 3d pakket (bijv tinkercad) en kijken naar de formaten en daar vanaf schalen. Maar gezien de info bij die modellen: het zou moeten passen al is het heel strak, comments praten over 2-5% vergroten bij de filament guide.

[ Voor 11% gewijzigd door z1rconium op 15-12-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
z1rconium schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:30:
[...]

Dat kan komen door het model zelf wat niet klopt qua afmetingen. Ik zou de stl even importeren in een 3d pakket (bijv tinkercad) en kijken naar de formaten en daar vanaf schalen. Maar gezien de info bij die modellen: het zou moeten passen al is het heel strak, comments praten over 2-5% vergroten bij de filament guide.
Ik heb hem al een keer geprint die filament guide en die paste perfect. Aangezien die nu wat gekrompen is omdat het koud is waar de printer staat moet ik een nieuwe maken. Maar deze is gewoon te groot en past daarom dus neit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Gisteren 3 verschillende bussen haarlak gehaald bij de kruidvat. 2 daarvan werken absoluut niet. De 3e ga ik zomenteen proberen.

Ik begin mijzelf bijna af te vragen of er iets anders mis is... Ik print echter met exact dezelfde settings en materiaal. De 1e laag gaat er perfect op, en de lagen daarna doen het ook perfect. De hechting is alleen ruk. De glasplaat maak ik overigens keurig schoon en vetvrij.

Ik heb wel nieuwe kastverwarming geïnstalleerd maar die blaast niet op het heat bed. De kast wordt alleen met 40 graden nu iets warmer.

Deze rol filament zit al maanden in de printer die in de (mogelijk wat vochtige) schuur staat, maar 2-3 weken terug was de hechting nog perfect met de oude action hairspray.
Heb ik nog nooit geprobeerd, maar volgens mij geeft dat veel te veel rommel en is de afwerking minder mooi.
citruspers schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:26:

Kruidvat ultra strong 4 no perfume werkt prima hier.
Toevallig gister gekocht, maar dat was geen "no parfume" variant. Deze kon ik niet vinden. De variant MET parfum werkt iig voor geen meter
Esumontere schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:51:
De huismerk haarlak van de HEMA werkt op mijn CR-10S glazen bed heel goed.
Thanks! toevallig iets meer info welke exact? Misschien een foto ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Thanks! toevallig iets meer info welke exact? Misschien een foto ofzo?
HEMA huismerk hairspray flexible.

Haarlak

[ Voor 48% gewijzigd door Esumontere op 15-12-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38
@SuperKris Eigenlijk is pritt gewoon hetzelfde als haarlak qua afwerking, kost wel iets meer tijd om schoon te maken maar plakt ook veel beter.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
SuperKris schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:46:

Toevallig gister gekocht, maar dat was geen "no parfume" variant. Deze kon ik niet vinden. De variant MET parfum werkt iig voor geen meter
Ik zie hem ook niet meer terug op de kruidvat website, lijkt alsof ze hem uit het assortiment hebben gehaald. Ik lees even wat aandachtiger mee voor als mijn laatste bus op is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Ik ben TOA op het voortgezet onderwijs.
Wij hebben 3 stuks Ultimaker 3 staan.
Pritt stift werkt voor mij het best. Als het werkstukje klaar is, haal je het meteen los.
Glas plaatje onder de kraan, en de lijm is eraf.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Nou de laatste haarlak werkte nog slechter dan de rest. Ik ga die van de hema even proberen te halen, maar als er nog andere merken/types zijn die werken, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
3D lac..... werkt gewoon super. Hoeveel euro heb je nu al uitgegeven aan niet werkende goedkope haarlak? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 13:46
@SuperKris

Ik gebruik altijd van mijn ( sssssst ) moeder, Loreal Elnett .... Geen flauw idee wat het kost, maar werkt prima. Alleen die lucht...... Bluh.
//

Vandaag mijn steppers ff getest en alles werkt. Basis van de BLV cube zit in elkaar.
Het is ff wennen als je van creality af komt maar, maar zo een duet is top !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DGOlCC6ij58dYzjq6PXwQJ3X/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OUueOAcRr4loQ90TTGIQD3PJ/thumb.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door r_255 op 15-12-2019 22:10 ]

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:39
@r_255 Begint al mooi ergens op te lijken zo waar.

Ik zie in beide topic veel over extra hechtings goedjes.. Gebruik het echt nooit, plakt altijd als een tierelier op glas. Enkel even schoonmaken met alcohol

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Overigens werkt even schoonmaken met bijvoorbeeld mr muscle keukenreiniger ook heel goed, daarna plakken mijn prints ook prima aan de glasplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 13:46
@Mistacal
Ja, het is de bedoeling om hem zsm aan de praat te hebben en dan de laatste parts voor de kast te printen op de BLV zelf. Paneeltjes heb ik nu wat rest materiaal van dibond ( alu sandwich plaat ) en forex. Moet alleen eens gaan kijken hoe ik de electronica ga opbergen/monteren. Alle motoren draaien en de volgende stap is de eindstops en de ir sensor testen. Heater elements... Bed verwarmen e.d. moet ik nog even mee wachten tot ik een afdek kapje heb gevogeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XtbkysxdA2NhddhUX0qYOnvd/thumb.jpg
Als test dus even alles aan de duet gehangen, of ehhhh de duet aan alles gehangen :+

Duet is trouwens ook erg mooi, en geen geneuzel met firmwares. Moet ergens nog ender3 part cooler hebben maar nergens te vinden.... doosje vol met 24v coolers maar nergens de orginele. 8)7

Heb helaas ook wat spijltjes van mijn gril van de partcooler/print kop gebroken, supports goed plaatsen is op een sla ook nog een heel vak O-)

Ennuh alcohol plakt hier ook het best.... :+

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Nou, na 5 verschillende goedkope haarlakken die allemaal voor geen meter werken, maar eens een bus haarlak van mijn vriendin gepakt (syoss). Hoewel de resultaten niet zo goed waren als de action haarlak, ging het wel gewoon direct goed. Het verschil zit dus echt in de haarlak zelf. Daar begon ik bijna aan te twijfelen.

Ik had verwacht dat vooral de goedkopere haarlakken goed zouden werken, maar het tegendeel lijkt nu waar.
Tadango schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:01:
3D lac..... werkt gewoon super. Hoeveel euro heb je nu al uitgegeven aan niet werkende goedkope haarlak? :)
5x een euro of 2 is inderdaad bijna even duur als een bus 3D lac. Het gaat mij echter ook om de verkrijgbaarheid (even snel om de hoek halen) en ik hou er gewoon niet van om de hoofdprijs te betalen wanneer iets voor 1/5e van de prijs kan.
Mistacal schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:12:
@r_255 Begint al mooi ergens op te lijken zo waar.

Ik zie in beide topic veel over extra hechtings goedjes.. Gebruik het echt nooit, plakt altijd als een tierelier op glas. Enkel even schoonmaken met alcohol
Voor PLA heb ik zelf nooit direct op glas geprint. Ik heb altijd begrepen dat de adhesie met (de juiste) haarlak beter was, en met de oude action variant zat alles dan ook altijd muurvast.

Voor PETG heb ik altijd begrepen dat de verbinding iets te goed is en je de haarlak nodig hebt om de verbinding te verzwakken zodat je deze nog los krijgt.
Esumontere schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:13:
Overigens werkt even schoonmaken met bijvoorbeeld mr muscle keukenreiniger ook heel goed, daarna plakken mijn prints ook prima aan de glasplaat.
Ik doe het al jaren met gewoon water en daarna spiritus. Dat werkt voor mij altijd super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
@SuperKris Klopt, maar ik doe zo lang met een bus 3D lac dat optijd bestellen geen probleem is. Maar ik snap je punt. De oude rode bussen van de action werkte wel goed, maar waren ook snel leeg vergeleken met de 3D lac. Als 3D lac op de spiegel zit is dit "herbruikbaar". Met een nat doekje veeg ik het bed voor een print schoon, maar er blijft altijd 3D lac achter en de hechting blijft goed. Pas als de spiegel niet meer mat opdroogt is hij te schoon en komt er een nieuw dun laagje op. Tot nu toe zeer goede hechting.

Probeer van de goedkope haarlak de sterkste variant, heeft de meeste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
pwillemske schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:14:
Momenteel heb ik 5 rollen Fillamentum Extrafill PLA, waarvan er maar één goed print (Vertigo Grey). De rest, zelfs een splinternieuwe rol, welke het slechtste print van allemaal, is gewoon slecht. Als ie met name details moet printen (met 2-3mm retraction) gaat het filament met enige regelmaat als gigantische blobs naar buiten. Ik heb wat fotootjes gemaakt welke te zien zijn in deze link (Google Foto's):
https://photos.app.goo.gl/wFFdWRnyGQJvbucX8

Met andere merken filament (zelfs EasyWood van FormFutura) heb ik geen enkel probleem. Ik print met een originele E3D V6 hotend met koperen 0,4mm nozzle. Heeft iemand enig idee wat hier gebeurt?

Ik heb het filament al gedroogd, verschillende instellingen geprobeerd maar zonder resultaat. Ik heb Fillamentum een mailtje gestuurd maar daar heb ik nog geen reactie op gehad.
Na contact gehad met Fillamentum heb ik besloten om de originele hotend terug te bouwen, meteen goede resultaten dus het zit ‘m in de (originele) E3D V6. Nu wil ik wat nieuwe onderdelen bestellen maar heb ook koelpasta nodig. Zal koelpasta welke gebruikt wordt op processoren beter werken of zal ik gewoon de koelpasta van e3d bestellen?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
pwillemske schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:32:
[...]

Na contact gehad met Fillamentum heb ik besloten om de originele hotend terug te bouwen, meteen goede resultaten dus het zit ‘m in de (originele) E3D V6. Nu wil ik wat nieuwe onderdelen bestellen maar heb ook koelpasta nodig. Zal koelpasta welke gebruikt wordt op processoren beter werken of zal ik gewoon de koelpasta van e3d bestellen?
Koepasta is koelpasta.... Ik heb een dikke tube goedkope zooi en gebruik dat overal voor en werkt prima :) Alleen op een CPU, waar echt veel vermogen door gaat, gebruik ik beter spul maar voor alle andere te koelen dingetjes (fet's, power led's edg) werk het goedkope spul prima. Dus als je wat hebt, gewoon dat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Oke, het punt is eigenlijk dat die van e3d in zakjes komt wat helemaal k*t is en je veel weg moet gooien. Dus eigenlijk wil ik een kleine tube aanschaffen maar wist eigenlijk niet of er veel verschil in zou zitten. De koelpasta van e3d wordt wel helemaal droog na een tijdje op de heatbreak, hoort dit?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:58
pwillemske schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:32:
[...]

Print je toevallig via Octoprint, ik had een probleem dat die niet snel genoeg mijn printer kon aansturen waardoor de prints er ook echt super waardeloos eruitzagen. Nu print ik weer vanaf SD en het gaat perfect.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:32
Daniel. schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:54:
[...]

Print je toevallig via Octoprint, ik had een probleem dat die niet snel genoeg mijn printer kon aansturen waardoor de prints er ook echt super waardeloos eruitzagen. Nu print ik weer vanaf SD en het gaat perfect.
Hier heb ik nooit problemen met Octoprint. Echter heb ik wel de USB verbinding achterwege gelaten, en de Raspberry Pi direct met de RX, TX en GND pins direct op het mainboard aangesloten via een seriele interface, zodat dat nooit een bottleneck kan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
xoniq schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:59:
[...]

Hier heb ik nooit problemen met Octoprint. Echter heb ik wel de USB verbinding achterwege gelaten, en de Raspberry Pi direct met de RX, TX en GND pins direct op het mainboard aangesloten via een seriele interface, zodat dat nooit een bottleneck kan vormen.
Oh dat is ook iets wat ik kan doen, ik print nu nog met het mainboard van de Ender 3, maar moet de SKR nog steeds een keer installeren, maar hij print nu perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:32
Daniel. schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:59:
[...]

Oh dat is ook iets wat ik kan doen, ik print nu nog met het mainboard van de Ender 3, maar moet de SKR nog steeds een keer installeren, maar hij print nu perfect.
Dit is inderdaad op de SKR 1.3. Nooit problemen met printen, en dan gebruik ik zelfs een Pi Zero W (wifi model), die direct op de mainboard aangesloten is. Dus geen dikke logge USB kabel, enkel een 5v draadje erbij.

Werkt perfect, merk ook dat ie sneller met de printer connect dan via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Tadango schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:53:
@SuperKris Klopt, maar ik doe zo lang met een bus 3D lac dat optijd bestellen geen probleem is. Maar ik snap je punt. De oude rode bussen van de action werkte wel goed, maar waren ook snel leeg vergeleken met de 3D lac. Als 3D lac op de spiegel zit is dit "herbruikbaar". Met een nat doekje veeg ik het bed voor een print schoon, maar er blijft altijd 3D lac achter en de hechting blijft goed. Pas als de spiegel niet meer mat opdroogt is hij te schoon en komt er een nieuw dun laagje op. Tot nu toe zeer goede hechting.

Probeer van de goedkope haarlak de sterkste variant, heeft de meeste kans.
Een laagje haarlak is ook herbruikbaar. Na een paar keer printen spuit ik het kale vlak een beetje bij. Afhankelijk van hoe de glasplaat eruit komt te zien na een tijd, verwijder ik alles met warm water en dan opnieuw inspuiten. Niet elke keer op dezelfde plek printen (bij kleine prints) helpt ook.
Ik heb ook een rode bus van de action waar ik al 2 jaar mee doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Daniel. Ik print inderdaad met octoprint via een Rpi 3b+. Dit is echter nooit een probleem geweest (hoe merk je dat eigenlijk?). Misschien moet ik me wel eens verdiepen in het direct aansluiten op het mainboard eens onderzoeken, dat klinkt wel interessant :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
pwillemske schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:19:
@Daniel. Ik print inderdaad met octoprint via een Rpi 3b+. Dit is echter nooit een probleem geweest (hoe merk je dat eigenlijk?). Misschien moet ik me wel eens verdiepen in het direct aansluiten op het mainboard eens onderzoeken, dat klinkt wel interessant :)
Vooral met kleine objecten merkte ik het.

Vooral met deze. Maakt even niet uit of je hem wel of niet af hoeft te stellen.
www.thingiverse.com/thing:2080224

Met octoprint leek het hierop + het brak heel snel af.
Octoprint vs SD
De rechter van deze afbeelding. Zonder zag het er heel smooth uit, nog mooier dan de linker op die afbeelding.

Met grote object wat vooral rechte lijnen heeft valt het niet op of heeft het geen effect.
Meerdere hebben er last van en dit is zo'n voorbeeld er van.
https://community.octopri...at-a-difference-help/8618

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel. op 17-12-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Daniel. schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:34:
[...]

Vooral met kleine objecten merkte ik het.

Vooral met deze. Maakt even niet uit of je hem wel of niet af hoeft te stellen.
www.thingiverse.com/thing:2080224

Met octoprint leek het hierop + het brak heel snel af.
[Afbeelding: Octoprint vs SD]
De rechter van deze afbeelding. Zonder zag het er heel smooth uit, nog mooier dan de linker op die afbeelding.

Met grote object wat vooral rechte lijnen heeft valt het niet op of heeft het geen effect.
Meerdere hebben er last van en dit is zo'n voorbeeld er van.
https://community.octopri...at-a-difference-help/8618
Maar is de snelheid van de pi dan de bottleneck of de usb data bus? Is dit op te lossen door hem direct op het bord aan te sluiten (zoals hierboven gedaan wordt)?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt me stug dat het de usb snelheid is, zelf nog niet mee gemaakt in ieder geval.
De oplossing van die link was ook een nieuwe usb kabel, dus misschien is daar iets mee?
Natuurlijk is van SD kaart printen leuk en zo, maar pauzeren of annuleren als er iets fout gaat is denk ik wel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Het is volgens mij vooral systeem op systeem en de omzetting wat soms wat problemen geeft. Vaak print je even van SD om wat uit te sluiten. Ik print zelf eigenlijk altijd via PC met USB naar de printer via Cura omdat mijn RPI op dit moment ergens anders zijn dienst doet en vergeten met BK nieuwe te bestellen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:27
Esun pla+ 1.75mm in aanbieding op amazon.de
16,79 euro per kg. Keuze uit 16 kleuren. Amazon Lighting deal loopt nog 1 uur en 50 minuten.

https://www.amazon.de/gp/...?smid=AKWYTSYUMR87P&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:14
Hallo,

Ik heb een vraag over filament.
Hoe zit het met brandbaarheid van het resultaat?
Welke typen filament zijn brandwerend, chloorloos tijdens smelten, e.t.c.?
Leverbaar bij...?

Is er een site die dit eens getest heeft of iemand hierzo?

Of wat is er uberhaupt bekend over?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:56:
Hallo,

Ik heb een vraag over filament.
Hoe zit het met brandbaarheid van het resultaat?
Welke typen filament zijn brandwerend, chloorloos tijdens smelten, e.t.c.?
Leverbaar bij...?

Is er een site die dit eens getest heeft of iemand hierzo?

Of wat is er uberhaupt bekend over?

Alvast bedankt.
Er is een mooie video van Maker's Muse die de meest standaard materialen bekijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Via USB of direct over serial maakt weinig uit. Voor de pi. Ik ben juist naar USB gegaan omdat via de directe verbinding ik veel data corruptie kreeg :) ander bord, hele andere oorzaak maar USB moet 0 overhead zijn op een pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21

bjp

dag allemaal,

ik ben de blije eigenaar van een Creality CR-10S Pro.

Het ding werkt fijn, en is super stil gemaakt door wat fans te vervangen.

Volgende stap dat ik wil zetten: eigen filament maken!

PLA lijkt te doen op basis van pellets, zonder al te gekke koeling.
PET/PETG is wel wat anders, mag niet cristalliseren, en heeft koeling nodig.
HDPE is ook nog een optie.

Nu ja, PET is heel gemakkelijk te vinden: flessen van water bijvoorbeeld! Dan heb ik ook altijd dezelfde kleur.

Iemand hier ervaring mee?

eens gesteld, kan ik gerust kennis en eventueel materiaal delen! Breng je plastic, en maak een spool :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bjp Ja het kan, maar de apparatuur daarvoor kost wel een paar honderd euro.
Bovendien is de kwaliteit van het filament even goed als het spul wat je er in stopt.
Ik vraag me af of de kwaliteit van het filament van gemalen flessen in de buurt kan komen van het filament dat je in de winkel koopt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21

bjp

ik was aan het kijken naar bijvoorbeeld een zelfbouw project, of FilaStruder [nu die is wel niet gemakkelijk te verkrijgen in EU].

Het hangt ook een beetje af hoe de prijs van Filament verandert - ik vermoed toch een dalende lijn?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik ga het hier maar even vragen.

Printen gaat verder prima maar zit toch met een probleem.

Mijn extruder is gecalibreerd net zoals de temp en alles wat erbij hoort.
Ik gebruik Simplify3D voor het slicen en ik heb het probleem dat mijn perimeters/walls niet willen touchen tenzij ik het object squash tegen het bed aan.

Als ik de nozzle ietsjes hoger zet, wat eigenlijk beter is dan moet ik mijn extrusion multiplier op 1.55 zetten willen de muurtjes elkaar raken. Als ik 10cm extruder dan doet die 10cm.

Ik kan natuurlijk printen met 1.55 maar dan zijn de muurtjes als ik ze nameet 0.82 ipv 0.48 met gebruik van een 0.4.mm nozzle.

Help. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
bjp schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:35:
ik was aan het kijken naar bijvoorbeeld een zelfbouw project, of FilaStruder [nu die is wel niet gemakkelijk te verkrijgen in EU].

Het hangt ook een beetje af hoe de prijs van Filament verandert - ik vermoed toch een dalende lijn?
geld ga je er sowieso niet mee besparen. Als je het leuk vind vooral doen maar is wel 'n werk.

Bijna alle kunststoffen zijn verkrijgbaar in pellet vorm, moet je wel kopen dan natuurlijk. Als je plastic wilt recyclen moet je sorteren, wassen en vermalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jampot007 op 22-12-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:39:
Ik ga het hier maar even vragen.

Printen gaat verder prima maar zit toch met een probleem.

Mijn extruder is gecalibreerd net zoals de temp en alles wat erbij hoort.
Ik gebruik Simplify3D voor het slicen en ik heb het probleem dat mijn perimeters/walls niet willen touchen tenzij ik het object squash tegen het bed aan.

Als ik de nozzle ietsjes hoger zet, wat eigenlijk beter is dan moet ik mijn extrusion multiplier op 1.55 zetten willen de muurtjes elkaar raken. Als ik 10cm extruder dan doet die 10cm.

Ik kan natuurlijk printen met 1.55 maar dan zijn de muurtjes als ik ze nameet 0.82 ipv 0.48 met gebruik van een 0.4.mm nozzle.

Help. :)
Ben erachter gekomen dat het alleen met de eerste layer te maken heeft. De andere layers sluiten wel mooi aan die erop liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 13:37
@Daniel.
Ik ken Simplify3D zelf niet maar meestal kun je voor de eerste laag specifieke dingen instellen zoals speed en temp maar ook de extrusion.
Dus probeer eens de multiplier op 1.55 te zetten alleen voor de eerste laag en kijken wat er dan gebeurd.

Heb je op de eerste laag geen offset in zitten? Als de rest wel goed gaat zou ik haast zeggen dat je nozzle te ver van het bed afstaat bij de eerste laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ik heb mijn CR-10 ook sinds een paar dagen aan octoprint hangen. Nu al de 2e (van de 4 of 5 prints) die mislukt omdat de printer geen commandos meer krijgt. Ik zie dan deze foutmelding:

Offline (Error: SerialException: 'device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)' @ comm.py:_readline:2793)

Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Mijn Cr-10 met origineel bord werkt er prima mee. Wellicht heb je een slechte kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Tadango schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:03:
Mijn Cr-10 met origineel bord werkt er prima mee. Wellicht heb je een slechte kabel?
nah, dat denk ik niet. Dat heb je wel meer problemen. De mini usb poort van het CR10 bord is bagger, maar ik heb de kabel goed vastgetapt just to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
ManIkWeet schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:50:
[...]

Er is een mooie video van Maker's Muse die de meest standaard materialen bekijkt
bedankt, was redelijk informatief. ik ga later wel wat verschillende filaments bestellen en zelf wat testjes doen.

Iemand enig idee welke filamenten een anti brand stoffen erin heeft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Lord Anubis schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:14:
[...]

bedankt, was redelijk informatief. ik ga later wel wat verschillende filaments bestellen en zelf wat testjes doen.

Iemand enig idee welke filamenten een anti brand stoffen erin heeft zitten?
Ben nu wel benieuwd waarvoor je filament nodig hebt die niet brand 🤔. Behuizingen voor electrisch gereedschap is heel vaak ABS, die branden niet. De vraag is wel of in filament voor 3D printers ook die additieven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

SuperKris schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:37:
ik heb mijn CR-10 ook sinds een paar dagen aan octoprint hangen. Nu al de 2e (van de 4 of 5 prints) die mislukt omdat de printer geen commandos meer krijgt. Ik zie dan deze foutmelding:

Offline (Error: SerialException: 'device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)' @ comm.py:_readline:2793)

Is dit een bekend probleem?
Dat is de foutmelding die octoprint geeft als hij de verbinding met de printer verliest. Waarschijnlijk werkt je usb-kabel niet goed. Gebruik je die blauwe die je erbij hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Chrisje1983 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:55:
16,79 euro per kg. Keuze uit 16 kleuren. Amazon Lighting deal loopt nog 1 uur en 50 minuten.

je link doet het niet :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Die link werkte tot dat de flash deal afgelopen was., sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja nu dat ik tegen snelheid kan printen (EINDELIJK) is mijn wit bijna op :(

Hoe is de kwaliteit van de Amazonbasics, ik heb wel wat reacties gevonden met dat ie soms dikker is

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 24-12-2019 09:59 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Geen idee, ik koop alleen nog maar eSun, dat spul print fantastisch vergeleken met goedkope noname chinees filament. Ik heb al bijna 2 kg eSun weg geprint. Amazon basic keek ik eerst ook naar, maar ik las op het internet wisselende ervaringen en heb het maar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Thx @Chrisje1983 ik zien dat er momenteel een sale is van esun filament 50% off edit bij hobbyking, alleen verzending is nogal veel :(

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 24-12-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Ook HK eigen filament print prima, 123 spul print ook goed. Er print zoveel goed dat je haast niet eenduidig kan zeggen wat het beste is. Ik koop alles wat in de aanbieding is en heb tot nu toe nog geen nergens problemen mee gehad. Denk dat ik al een merk of 8-9 heb gehad.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Jampot007 schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:35:
[...]
Behuizingen voor electrisch gereedschap is heel vaak ABS, die branden niet. De vraag is wel of in filament voor 3D printers ook die additieven zitten.
Thats the question!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Chrisje1983 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:55:

ik heb hier nog wat esun rollen, kan het niet aanbevelen. Het is printbaar maar daar houd het dan ook mee op. Laatst een rol amazonbasic besteld dat print veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Damic schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:33:
Thx @Chrisje1983 ik zien dat er momenteel een sale is van esun filament 50% off edit bij hobbyking, alleen verzending is nogal veel :(
HK levert weinig meer uit de EU door fouten binnen de organisatie. Hun PLA / PETG print geweldig en was echt het allergoedkoopste (12 / 15 euro per kg) HK vanuit china is een risico en duur. De kans dat je invoer kosten moet betalen en btw is erg groot. Lekker in NL shoppen, dat blijft een goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Over PLA gesproken, kent iemand een goede site voor staaltjes / samples? Kleuren beoordelen vanaf een beeldscherm is lastig, zelfs met mijn gekalibreerde beeldschermen. Geen enkele garantie dat de foto's accuraat zijn (of voorzien zijn van het juiste kleurprofiel). Daarnaast kun je kleuren op een scherm (zendt licht uit) niet geheel vergelijken met een fysiek product dat licht absorbeert en weerkaatst.

Real heeft bijvoorbeeld 3 (grijs)groene kleuren (leger groen, camouflage groen, khaki). Ik kan ze nu alle 3 bestellen, a 500 gram per rol. Dan heb ik ook de twee rollen in huis die ik uiteindelijk niet wil. Kan ik natuurlijk weer terugsturen, maar een kleur beoordelen moet toch efficiënter kunnen?

Op de site van Real zelf worden niet eens de kleuren genoemd die ze fabriceren. Ook geen mogelijkheid tot het bestellen van staaltjes of een fotogallerij waarbij je nog een beetje kunt hopen dat de foto's zo precies mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid.

Sites als 123-3d.nl bieden wel sample packages aan, maar dan krijg je gewoon 4 willekeurige kleuren van een bepaald merk. Leuk om de materiaaleigenschappen bij het printen grof te ervaren, maar voor kleurbeoordeling heeft dat natuurlijk geen zin.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Gizz schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:14:
Over PLA gesproken, kent iemand een goede site voor staaltjes / samples? Kleuren beoordelen vanaf een beeldscherm is lastig, zelfs met mijn gekalibreerde beeldschermen. Geen enkele garantie dat de foto's accuraat zijn (of voorzien zijn van het juiste kleurprofiel). Daarnaast kun je kleuren op een scherm (zendt licht uit) niet geheel vergelijken met een fysiek product dat licht absorbeert en weerkaatst.

Real heeft bijvoorbeeld 3 (grijs)groene kleuren (leger groen, camouflage groen, khaki). Ik kan ze nu alle 3 bestellen, a 500 gram per rol. Dan heb ik ook de twee rollen in huis die ik uiteindelijk niet wil. Kan ik natuurlijk weer terugsturen, maar een kleur beoordelen moet toch efficiënter kunnen?

Op de site van Real zelf worden niet eens de kleuren genoemd die ze fabriceren. Ook geen mogelijkheid tot het bestellen van staaltjes of een fotogallerij waarbij je nog een beetje kunt hopen dat de foto's zo precies mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid.

Sites als 123-3d.nl bieden wel sample packages aan, maar dan krijg je gewoon 4 willekeurige kleuren van een bepaald merk. Leuk om de materiaaleigenschappen bij het printen grof te ervaren, maar voor kleurbeoordeling heeft dat natuurlijk geen zin.
hier kan je zelf een pakket samenstellen met 5 verschillende kleuren. Wel vrij duur om te testen maar je krijgt wel 200g per kleur denk ik.
https://www.filamentenmee.../1.75mm-pla-tryout-pack-1
https://www.filamentenmeer.nl/1.75mm-pla-tryout-pack-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal

https://www.kunststofshop...ket-filamenten/g-10000111

Hier heb ik het 1 keer vandaan gehaald en heb gewoon even gebeld/gemaild. Formfutura print wel echt heerlijk.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amazon basics, geeetech en 1233d pla zijn voor mij allemaal goed geweest.

Real PETG geeft problemen met bed en layer adhesie voor mij.

Ik heb nog 2 rollen HK spul die ik nog moet proberen, jammer dat hun EU warehouse niet restocked.

Ik heb ook nog een rol sunlu petg, ben benieuwd of die beter plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

bjp schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 21:35:

Ik volg de volgende Duitser (volgens mij) YouTube: Werbewunder

Jeej printer weer uit elkaar halen want nieuwe X as houders :+

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 24-12-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 21:18
ManIkWeet schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:39:
Amazon basics, geeetech en 1233d pla zijn voor mij allemaal goed geweest.

Real PETG geeft problemen met bed en layer adhesie voor mij.

Ik heb nog 2 rollen HK spul die ik nog moet proberen, jammer dat hun EU warehouse niet restocked.

Ik heb ook nog een rol sunlu petg, ben benieuwd of die beter plakt.
Real petg lijkt heel graag water te absorberen, heb een rol die in het begin perfect printte maar nu hij een paar maanden uit de verpakking is is er niet meer mee te printen. Binnenkort maar eens kijken of ik het kan drogen, zou in een bak met vochtvreters(die silicagel dingen voor in de auto) genoeg zijn of is in de oven de enige optie ?

[ Voor 0% gewijzigd door sjaakwortel op 24-12-2019 16:27 . Reden: +vochtvreters ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
sjaakwortel schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:14:
[...]

Real petg lijkt heel graag water te absorberen, heb een rol die in het begin perfect printte maar nu hij een paar maanden uit de verpakking is is er niet meer mee te printen. Binnenkort maar eens kijken of ik het kan drogen, zou in een bak met (die silicagel dingen voor in de auto) genoeg zijn of is in de oven de enige optie ?
Bak met vocht vreters werkt geweldig hier. Verschil is erg duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@sjaakwortel even een oven in of de-hydrateerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjaakwortel schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:14:
[...]

Real petg lijkt heel graag water te absorberen, heb een rol die in het begin perfect printte maar nu hij een paar maanden uit de verpakking is is er niet meer mee te printen. Binnenkort maar eens kijken of ik het kan drogen, zou in een bak met (die silicagel dingen voor in de auto) genoeg zijn of is in de oven de enige optie ?
Als het vocht al in het plastic getrokken is krijg je het er niet uit met vocht vreters, een oven of food dehydrator is de enige manier.

Hou rekening met het feit dat een oven vaak boven de temperatuur schiet.

Ik heb het spul zelf in een IKEA bak met een zak vochtvreter en tochtstrips op de rand, die staat steevast op 19%.
Silicagel zou misschien nog lager kunnen gaan met het vochtgehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb voor 3 tientjes een voedseldroger gekocht en deze aangepast, zodat een rol filament er in past. Hier heb ik al een rol CPE mee bespaard :)
https://www.bol.com/nl/p/...vtZK-w.1_2.4.ProductTitle

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
ManIkWeet schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:28:
[...]

Als het vocht al in het plastic getrokken is krijg je het er niet uit met vocht vreters, een oven of food dehydrator is de enige manier.

Hou rekening met het feit dat een oven vaak boven de temperatuur schiet.

Ik heb het spul zelf in een IKEA bak met een zak vochtvreter en tochtstrips op de rand, die staat steevast op 19%.
Silicagel zou misschien nog lager kunnen gaan met het vochtgehalte.
Waarom zou dat er met vocht vreters niet uit gaan? Ik merk erg duidelijk een verschil. Goedkoop en makkelijk. Een oven welke niet boven de 50c komt is erg lastig te vinden. Tijdens het opwarmen straalt hij de spoel vaak aan en dat is een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tadango schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:26:
[...]

Waarom zou dat er met vocht vreters niet uit gaan? Ik merk erg duidelijk een verschil. Goedkoop en makkelijk. Een oven welke niet boven de 50c komt is erg lastig te vinden. Tijdens het opwarmen straalt hij de spoel vaak aan en dat is een groot probleem.
Omdat er geen actieve warmte is die het water eruit werkt.
PETG heeft een hogere resistentie dan 50°C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
ManIkWeet schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:00:
[...]

Omdat er geen actieve warmte is die het water eruit werkt.
PETG heeft een hogere resistentie dan 50°C :)
Het gaat om het verschil in de vochtigheid (verzadiging) van de rol en de omgeving. Temp omhoog zorgt met de zelfde hoeveelheid vocht voor een lagere verzadiging, dus er "loopt" vocht uit de rol de omgeving in. De verzadiging verlagen via vochtvreters werkt op dezelfde manier, maar langzamer.

En ja, PETG kan tot 80c maar het probleem is hetzelfde. Het verwarming element blijft actief tot de oven 70c heeft bv en dat kan de rol op sommige punten te warm maken. Je kan het proberen, maar ik ben tevreden met de vochtvreters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Daarstraks mijn nieuwjaarscadeau besteld, met de nodige PBM's bij :)
NOVA3D Elfin
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.3dprintersonlinestore.com%2Fimage%2Fcache%2Fcatalog%2Fnova3d%2Felfin%2Fmain%2F2-825x1024.jpg&f=1&nofb=1

Ik wou eigenlijk de EPAX X1 maar die vond ik niet zo direct op Amazon (wel bij de NL verdeler), maar de Elfin is goedkoper en ik kan hem altijd aanpassen heb ik al gezien. Als ook een betere manier van het printbed vast te houden, dan de X1.

ps. ik dacht dat er een apart topic voor hars printers, maar vind het niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Tadango schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:32:
[...]

Het gaat om het verschil in de vochtigheid (verzadiging) van de rol en de omgeving. Temp omhoog zorgt met de zelfde hoeveelheid vocht voor een lagere verzadiging, dus er "loopt" vocht uit de rol de omgeving in. De verzadiging verlagen via vochtvreters werkt op dezelfde manier, maar langzamer.

En ja, PETG kan tot 80c maar het probleem is hetzelfde. Het verwarming element blijft actief tot de oven 70c heeft bv en dat kan de rol op sommige punten te warm maken. Je kan het proberen, maar ik ben tevreden met de vochtvreters.
Ik snap het probleem met de oven nietecht, waarom zou die niet gewoon 50 graden kunnen?

Ikzelf doe het wel in de oven wacht wel tot die op de juiste temperatuur is voor ik de filament erin doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 00:59:
[...]

Ik snap het probleem met de oven nietecht, waarom zou die niet gewoon 50 graden kunnen?

Ikzelf doe het wel in de oven wacht wel tot die op de juiste temperatuur is voor ik de filament erin doe.
Kan ie wel, maar vaak schiet een oven over de ingestelde temperatuur heen (je hotend waarschijnlijk ook ;) (hoewel die dat eenmalig doet terwijl een oven dat constant doet))

[ Voor 7% gewijzigd door ManIkWeet op 25-12-2019 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:43

zekerpixels

Victory Loves Preparation

... Op de site van Real zelf worden niet eens de kleuren genoemd die ze fabriceren. Ook geen mogelijkheid tot het bestellen van staaltjes of een fotogallerij waarbij je nog een beetje kunt hopen dat de foto's zo precies mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid.
...
Kleuren op een scherm is natuurlijk altijd moeilijk. Als je echt op zoek bent naar een specifieke kleur, kun je eens bij Collorfabb kijken. Dat is wel duurder dan Real, maar zelfs op RAL kleur is mogelijk.
Tja de website en van Real filament is sowieso incompleet, zo wordt bij HIPS niets van de eigenschappen vermeld en overigens per mail ook geen andwoord op gegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xer_00
  • Laatst online: 31-08 14:28
Behuizing ontworpen voor de printer en laten lasersnijden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ret78MZl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Van welk materiaal zijn die platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Laatst online: 31-08 14:28
Ik denk carbonsteel maar heb niet naar een specifiek materiaal gevraagd heb het door een kennis laten snijden die dit als werk doet en kijkt bij welke order die nog wat ruimte over heeft op de platen (als ik niet naar een specifiek materiaal vraag).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
Nu een paar dagen in het bezit van een Prusa Mini, dat ding print out-of-the-box echt waanzinnig mooi, zeker in vergelijking met mijn Creality Ender 3 Pro. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5EpuzZGC4gCCttsDwq2EprSI/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GGOI9u8YvjMXtOMsbvU8Gsv4/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xkmgmfwyHnHoWnZDQ23lT5pj/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
ronaldlokers schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:51:
Nu een paar dagen in het bezit van een Prusa Mini, dat ding print out-of-the-box echt waanzinnig mooi, zeker in vergelijking met mijn Creality Ender 3 Pro. O-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moeite waard dus? Heb zelf ook een ender 3 maar kan het nog niet helemaal verkopen aan mijzelf om een prusa mini te halen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:10
ronaldlokers schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:51:
Blij dat ie bevalt, de mijne heeft nog geen enkele print geproduceerd. Bed is krom(21e contact gehad met support tot op heden nog geen shipment voor een vervanger), ben blij dat ik door de MK3S weet dat Prusa voor mij the way to go is. Maar als ik een nieuwe gebruiker was zou ik toch serieus nadenken hem terug te sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik probeer een elektronica doosje te printen alleen krijg ik dit probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yUw4KSmgfgFtWpc0VFpnjWpV/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ixesxiKrk04IMe3xg0EqWYt0/thumb.jpg
(klikbaar)

De laag eronder is gewoon mooi, daaronder zit infill.
Dit probleem is consistent over 2 pogingen, beiden met ander plastic.
Cooling fan staat uit, hotend 205°C en bed 45°C.

Ik print met 0.3mm layer height, primair omdat dat 3 uur sneller is dan 0.2mm, kan dit een oorzaak zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door ManIkWeet op 29-12-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
@ManIkWeet

Waarom print je met zo'n rare infill? :/

Denk dat het probleem eerder ligt in een te koude omgeving waardoor de lagen niet goed hechten of nozzle te ver van je heatbed af. Zou sowieso eens proberen met 215 60 temperatuur ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:23:
@ManIkWeet

Waarom print je met zo'n rare infill? :/

Denk dat het probleem eerder ligt in een te koude omgeving waardoor de lagen niet goed hechten of nozzle te ver van je heatbed af. Zou sowieso eens proberen met 215 60 temperatuur ofzo.
Die gyroid infill schijnt een van de sterkste te zijn, dus vandaar.
Ik zou kunnen proberen de temperatuur wat omhoog te gooien, kan bij deze print weinig kwaad.

Die infill heeft geen effect op de loslatende laag, eronder zit namelijk al een goede laag en daar onder is pas de infill.

Bed temperatuur is bij mij zo laag omdat ik meer warping krijg bij hogere temperaturen (lijkt mij logisch omdat het plastic dan voorbij de glastemperatuur is, dus flexibel dus loslatend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
ManIkWeet schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:52:
[...]

Die gyroid infill schijnt een van de sterkste te zijn, dus vandaar.
Ik zou kunnen proberen de temperatuur wat omhoog te gooien, kan bij deze print weinig kwaad.

Die infill heeft geen effect op de loslatende laag, eronder zit namelijk al een goede laag en daar onder is pas de infill.

Bed temperatuur is bij mij zo laag omdat ik meer warping krijg bij hogere temperaturen (lijkt mij logisch omdat het plastic dan voorbij de glastemperatuur is, dus flexibel dus loslatend)
Die ronde infill lijkt me niet zo fijn voor je printer omdat je normaal alleen x of y gaat met infill als je de print recht hebt gepositioneerd. Nu doe je beide tegelijk. Normaal bij buitwnwanden doe je dit natuurlijk ook maar infill is vaak op hogere snelheid en dan krijg je weer vibraties enzo.

De warping lijkt mij niet logisch omdat warping komt doordat plastic vervormt bij het afkoelen en daardoor warpt. Bij een heter heatbed koel je geleidelijker af zou je zeggen? De praktijk wijst blijkbaar anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:07:
[...]

Die ronde infill lijkt me niet zo fijn voor je printer omdat je normaal alleen x of y gaat met infill als je de print recht hebt gepositioneerd. Nu doe je beide tegelijk. Normaal bij buitwnwanden doe je dit natuurlijk ook maar infill is vaak op hogere snelheid en dan krijg je weer vibraties enzo.

De warping lijkt mij niet logisch omdat warping komt doordat plastic vervormt bij het afkoelen en daardoor warpt. Bij een heter heatbed koel je geleidelijker af zou je zeggen? De praktijk wijst blijkbaar anders uit.
Precies wat jij zegt, warping gebeurd bij het afkoelen.
De hogere lagen trekken aan de onderste lagen waardoor die van het bed af gaan, mij lijkt me dat als je onderste lagen boven de glastemperatuur (~50°C bij PLA) liggen, dat het makkelijker is voor de bovenliggende lagen om die onderste lagen krom te trekken.

Gyroid infill schud wel lekker, maar hij gebruikt ook twee motoren tegelijk (tegenover 1, met een CoreXY, als je diagonaal infill hebt). Als je printer bij een beetje schudden al uit elkaar valt doe je het verkeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@Jampot007 De richting maakt niets uit. Het hele idee achter de 3D printer is de combinatie van de X,Y,Z coördinaten. Het zal ook niets uitmaken hoe je die infill maakt op de kwaliteit. Een vrij vorm infill is inderdaad sterker dan welke rechtlijnige infill dan ook.

@ManIkWeet Waarom staat je part cooling uit? Dit is alleen nodig voor de 1e en/of 2e laag. Wat verder een vaak over het hoofd gezien probleem is, tocht. Het kleinste beetje aan overmatige luchtstroom kan al zorgen voor extra koeling die je niet wilt.

Ik vind jou probleem verder behoorlijk lastig te beoordelen vanaf hier. Als de problemen inderdaad consistent zien tot op de positie dan zou ik haast zeggen dat er een probleem zit in de Gcode. Heb je toevallig gekeken op het moment dat het fout ging met de print en wat er toen gebeurde?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mistacal schreef op maandag 30 december 2019 @ 07:07:

@ManIkWeet Waarom staat je part cooling uit? Dit is alleen nodig voor de 1e en/of 2e laag. Wat verder een vaak over het hoofd gezien probleem is, tocht. Het kleinste beetje aan overmatige luchtstroom kan al zorgen voor extra koeling die je niet wilt.

Ik vind jou probleem verder behoorlijk lastig te beoordelen vanaf hier. Als de problemen inderdaad consistent zien tot op de positie dan zou ik haast zeggen dat er een probleem zit in de Gcode. Heb je toevallig gekeken op het moment dat het fout ging met de print en wat er toen gebeurde?
Ik heb de eerste 5 layers uit staan ivm kromtrekken, deze layer valt daar nog onder.

Als het in de gcode zit ben ik teleurgesteld in de upload functie van Octoprint en de sd kaart waar het op staat. Ik zag niks in de gcode visualizer. Of PrusaSlicer heeft een probleem...

Tocht zou kunnen, wellicht door de hotend fan... Koude kamer, deur wel dicht, ook wel knap dat het dezelfde plek is.

Zou bed leveling er misschien iets mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
ManIkWeet schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:34:
[...]

Ik heb de eerste 5 layers uit staan ivm kromtrekken, deze layer valt daar nog onder.

Als het in de gcode zit ben ik teleurgesteld in de upload functie van Octoprint en de sd kaart waar het op staat. Ik zag niks in de gcode visualizer. Of PrusaSlicer heeft een probleem...

Tocht zou kunnen, wellicht door de hotend fan... Koude kamer, deur wel dicht, ook wel knap dat het dezelfde plek is.

Zou bed leveling er misschien iets mee te maken kunnen hebben?
Levelling kan maar dat zou uit te sluiten zijn door een kleiner object op de plek van waar het fout gaat te printen, dan zou daar ook een probleem moeten ontstaan.

Uitsluiten van de hardware kan door octoprint even uit te sluiten en misschien een andere SD kaart.

Tocht van de hopend fan zie ik niet als een mogelijke oorzaak. Een koude kamer in principe ook niet mits er geen luchtverplaatsing is.

Zelf zou ik eerst beginnen door het hele object een andere positie te geven op het bed en dus meer in een hoek plaatsen. Krijg je op dezelfde plek het probleem (vanuit het werkstuk gezien) dan ligt het dus aan de Gcode. Krijg je op dezelfde plek (gezien van het bed) dan ligt het dus aan de hardware

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
De Prusa mini ziet er wel grappig uit, heb zelf een Creality ender 2 staan en weet uit ervaring dat cantilever printers best stevig zijn zolang je op een normale snelheid gaat ofwel ze printen niet echt beduidend langzamer dan een printer met normale constructie althans als je goeie print kwaliteit verwacht.

Binnenkort even kijken of ik toch een sensor op de printer zet en een magnetisch printbed, evenals mischien een nieuw main board en voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hebben jullie dat al eens meegemaakt dat er een gebruiksaanwijzing bij je filament zit?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NHVaKKV.jpg
pwillemske schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:47:
Ik heb voor 3 tientjes een voedseldroger gekocht en deze aangepast, zodat een rol filament er in past. Hier heb ik al een rol CPE mee bespaard :)
https://www.bol.com/nl/p/...vtZK-w.1_2.4.ProductTitle
Heb deze nu ook in huis, ik vermoed dat je de lagen ertussen uit hebt gedaan? Heb je daar een foto van?edit juist met de dremel wat lagen er tussenuit gedaan.

[ Voor 69% gewijzigd door Damic op 30-12-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Damic Ja inderdaad het binnenwerk van zo’n laag er uit gehaald, en de randen aan elkaar geplakt. Ik heb trouwens nog nooit een handleiding bij mn filament gehad, en heb al een aantal (premium) merken gehad :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha aan elkaar plakken, dat kan handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn probleem met de laag-adhesie blijkt de cooling fan te zijn... ik dacht dat ie uit stond 8)7
Damic schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:57:
Hebben jullie dat al eens meegemaakt dat er een gebruiksaanwijzing bij je filament zit?
[Afbeelding]

[...]
Heb deze nu ook in huis, ik vermoed dat je de lagen ertussen uit hebt gedaan? Heb je daar een foto van?edit juist met de dremel wat lagen er tussenuit gedaan.
Hoe kom jij aan amazon basics filament? Van amazon.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Amazon.de https://www.amazon.de/gp/product/B07SZLZ7TY

Ik zien juist dat ik ABS wit heb besteld in de plaats van PLA wit :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik kan pech hebben gehad, maar mijn amazonbasics filament (PLA, geel) jamt behoorlijk vaak in mijn printer omdat het op sommige stukken te dik is. Kan een uitzondering zijn geweest, maar iets om in de gaten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zal het wel merken :( zijn maar 2 rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raar, als je zoekt op amazon filament krijg je die lijst niet 8)7

Maar goed mijn enige rol amazon filament was voor mij prima, en de prijs is goed te doen dus... als ik weer filament nodig heb kan ik mooi die weer bestellen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zie dat je amazon in het engels blijft staan en als Amazon iets vertaald doe je undo https://www.amazon.de/s?k=amazonbasics+pla+1.75

Pagina: 1 ... 168 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.