Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:24
puntje013 schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:10:
Ik wil volgende week de prusa mk3s kit bestellen maar nu weet ik niet welk bed sheet ik moet bestellen.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de smooth en de textured?

In het begin zal ik waarschijnlijk veel met PLA gaan printen en later wil ik ook wel wat met flex filaments gaan proberen.
Die powdercoated geeft een iets grove textuur waar je print aan het printbed zit, wat de lijnen die je normaal ziet maskeert. Ziet er wel nice uit.

Op de smooth blijven dingen makkelijker zitten. Flex soms misschien wel te goed, dat je stukken bed meeneemt bij het loshalen. Heb overigens nog geen flex geprobeerd met de powedercoated sheet, maar pla dingen liggen er bijna los op als het bed weer is afgekoeld.

Als ik er 1 zou kopen zou ik voor de powedercoat gaan, en de smooth sheet er misschien los bijvoegen, om een of andere reden is dat 5 euro goedkoper dan "both sheets" selecteren. 8)7

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Hardy8
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 16:58
pwillemske schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:32:
Het kan natuurlijk ook aan de ondergrond liggen waar de printer op staat. Als ik mijn printer met TMC2208 drivers in de lucht til is het een heel stuk stiller omdat ik dan de resonantie van de kast niet meer heb :)
Dat is ook wel weer waar natuurlijk, ik heb op mijn 2 zelfbouw printers overal tmc2208 zitten, de ene printer is helemaal open met alu propielen en die hoor ik inderdaad niet, de andere heb ik afgesloten met triplex panelen, en die is wel nog goed hoorbaar, maar niet meer storend, het verschil met de oude A4988 is in ieder geval gigantisch.

Hardy

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22:14
@Hardy8 Ja dat is zeker waar, het verschil met de A4988 is enorm, dat had ik zelf nooit verwacht dat het zo veel uit zou maken.

Edit: ik heb zojuist zachte rubberen blokken in zelfgeprintte voetjes gemaakt en onder de printer gezet en dat scheelt voor mij enorm in geluid.

pwillemske wijzigde deze reactie 10-11-2019 14:38 (36%)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22:10
jbhc schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:20:
[...]

Dan doe je iets niet goed. Mijn tmc2208 drivers zijn behoirlijk stil.
Yep, ik heb goedkope troep of zo, geen idee.
Het zijn TMC2130s met de chip aan de verkeerde kant dus ¯\_(ツ)_/¯
Andere motoren geprobeerd, weinig verschil.
Het is allemaal wel stiller dan de oude A4988 drivers, maar niet zo stil als ik zou willen.
Hogere snelheden zeker niet.

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BamSlam_

2025 Wp op het dak.

Even voorstellen, want ik ben nieuw in dit topic. Na een recent bezoekje aan het Bonami (spel)Computermuseum in Zwolle, waar een Ender 3 in actie te zien was, ben ik geïnspireerd geraakt en me in gaan lezen op 3D-printergebied.

Dat heeft erin geresulteerd dat ik vandaag een Anycubic 4Max Pro heb besteld, na een eindstrijd tussen de automatisch levellende Anycubic Chiron en de manual levellende 4Max Pro. De gesloten behuizing (ivm kind) en compactere afmetingen van de 4Max Pro gaven daarbij de doorslag.

De eerste serieuze prints zullen behuizingen voor de fijnstofsensoren van Luftdaten.info zijn.

Ferraris, de Ferrari onder de meters.

• pwillemske
Ik heb een frustrerend probleempje met mijn originele E3D V6 hotend. Met rechte lijnen op de X as printen (dus wanneer Y stil staat) komt er een vibratie geluid vanuit de hotend, alsof het heaterblock er los aan hangt. Ik heb alles al een keer opnieuw gemonteerd (de gehele hotend uit elkaar gehad) maar dit heeft het probleem niet opgelost. Het is een vrij hard geluid (komt boven de 5015 fan uit). Printresultaten zijn verder gewoon goed. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 04-12 22:38
pwillemske schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:40:
Ik heb een frustrerend probleempje met mijn originele E3D V6 hotend. Met rechte lijnen op de X as printen (dus wanneer Y stil staat) komt er een vibratie geluid vanuit de hotend, alsof het heaterblock er los aan hangt. Ik heb alles al een keer opnieuw gemonteerd (de gehele hotend uit elkaar gehad) maar dit heeft het probleem niet opgelost. Het is een vrij hard geluid (komt boven de 5015 fan uit). Printresultaten zijn verder gewoon goed. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?
Is het alleen vibratie geluid, of ook daadwerkelijk vibratie?

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• xoniq
BamSlam_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:53:
Even voorstellen, want ik ben nieuw in dit topic. Na een recent bezoekje aan het Bonami (spel)Computermuseum in Zwolle, waar een Ender 3 in actie te zien was, ben ik geïnspireerd geraakt en me in gaan lezen op 3D-printergebied.

Dat heeft erin geresulteerd dat ik vandaag een Anycubic 4Max Pro heb besteld, na een eindstrijd tussen de automatisch levellende Anycubic Chiron en de manual levellende 4Max Pro. De gesloten behuizing (ivm kind) en compactere afmetingen van de 4Max Pro gaven daarbij de doorslag.

De eerste serieuze prints zullen behuizingen voor de fijnstofsensoren van Luftdaten.info zijn.
Welkom! Heb je niet een garage of werkkamer? Ik heb normaal altijd mijn printer (core XY) in de garage, maar door het seizoen (winter, vocht, garage is niet vocht vrij) heb ik deze in mijn werkkamer staan.

Hangt er ook vanaf wat je print. Als ik PLA print, mag mijn zoontje er gewoon bij kijken af en toe, als ik ABS doe, niet, dan gaat de deur op slot en raam open.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BamSlam_

2025 Wp op het dak.

xoniq schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:20:
[...]

Welkom! Heb je niet een garage of werkkamer? Ik heb normaal altijd mijn printer (core XY) in de garage, maar door het seizoen (winter, vocht, garage is niet vocht vrij) heb ik deze in mijn werkkamer staan.

Hangt er ook vanaf wat je print. Als ik PLA print, mag mijn zoontje er gewoon bij kijken af en toe, als ik ABS doe, niet, dan gaat de deur op slot en raam open.
Dank je! Ik ben van plan hem in de huiskamer te zetten en het voorlopig op PLA te houden. Mocht ik ABS o.i.d. willen gaan gebruiken dan gaat hij naar zolder, met slot en ventilatie natuurlijk.

Ferraris, de Ferrari onder de meters.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 05-12 19:00
ManIkWeet schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:25:
[...]

Glasplaat 90° gedraaid, zie hier mijn hypothese zo goed als bevestigd:
[Afbeelding: Glasplaat 90° gedraaid]

Nog even de oude, ongedraaide ter referentie:
[Afbeelding: Rechte spiegel krom door andere redenen]
Hoe maak jij die plaatjes?

• pwillemske
xoniq schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:18:
[...]

Is het alleen vibratie geluid, of ook daadwerkelijk vibratie?
Ik denk alleen geluid, omdat ik niks opvallends kan zien aan de print. Ik zie ook niks trillen. Dit heeft ie trouwens ook als hij los in de lucht beweegt, dus bijvoorbeeld met homen als hij de juiste snelheid haalt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

ManIkWeet schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:25:
[...]

Glasplaat 90° gedraaid, zie hier mijn hypothese zo goed als bevestigd:
[Afbeelding: Glasplaat 90° gedraaid]

Nog even de oude, ongedraaide ter referentie:
[Afbeelding: Rechte spiegel krom door andere redenen]
lijkt redelijk hetzelfde qua vorm, de schaalverdeling is wel 2x zo klein geworden. Maar grote kans zijn het dan toch de assen.

• ManIkWeet
WeeDzi schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:39:
[...]

lijkt redelijk hetzelfde qua vorm, de schaalverdeling is wel 2x zo klein geworden. Maar grote kans zijn het dan toch de assen.
2x zo klein zou ik niet willen zeggen, is van 0.4 naar zowat 0.3 gegaan, jammer dat die bovenste aswaarde weg is.

Maar inderdaad, de vorm van mijn bed hoef ik voorlopig niet naar te kijken...

Ik zat te denken om nieuwe onderdelen te printen met die printer... maar als de as zelf kromtrekt dan gaat die fade-height van UBL juist problemen veroorzaken... |:(

Ik heb wel een oude printer, gebruikt om de originele onderdelen mee te printen, maar die heeft een wobbly z-as.

Op beiden wel een tolerance test geprint, allebei 0.25mm tolerance (vreselijk ik weet het)

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:54
Al een kleine 100 pagina's gelezen en ik laat mij opjagen vanwege de singles day korting maar toch.

Ik ben ook in de markt voor een 3d printer,

Eigenlijk kom ik uit op de

Ender 3 pro, meanwell power supply,

Ender 5, helaas een landy power supply, dus dat wordt 30 euro extra uitgeven.

Anycubic 4Max Pro, zie ik ook vaak langskomen.

Ik lees vaak dat de ender toch een afstelling blijft, en de anycubic eigenlijk meer set & forget is.

Een prusa mk3s lijkt mij helemaal mooi maar is mij om in te stappen in deze wereld te kostbaar.

Waarschijnlijk moet ik nu ook nog niet instappen en mij beter inlezen de verschillende modellen, upgrades, mankementen.

Toch wat zou een verstandige beginners keuze zijn om kennis te maken zonder irritaties te krijgen over net niet modellen, onderdelen etc?

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:55
Prusa mini?

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:23
Chrisje1983 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:26:
Al een kleine 100 pagina's gelezen en ik laat mij opjagen vanwege de singles day korting maar toch.

Ik ben ook in de markt voor een 3d printer,

Eigenlijk kom ik uit op de

Ender 3 pro, meanwell power supply,

Ender 5, helaas een landy power supply, dus dat wordt 30 euro extra uitgeven.

Anycubic 4Max Pro, zie ik ook vaak langskomen.

Ik lees vaak dat de ender toch een afstelling blijft, en de anycubic eigenlijk meer set & forget is.

Een prusa mk3s lijkt mij helemaal mooi maar is mij om in te stappen in deze wereld te kostbaar.

Waarschijnlijk moet ik nu ook nog niet instappen en mij beter inlezen de verschillende modellen, upgrades, mankementen.

Toch wat zou een verstandige beginners keuze zijn om kennis te maken zonder irritaties te krijgen over net niet modellen, onderdelen etc?
Ik ben zelf voor de pro gegaan vanwege de beter PSU.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• xAndyx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:58
Die krijg je alleen dit jaar niet meer. Teveel bestellingen.

• bertware
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:13
Deze zou ik ook aanraden, zelf vorige week besteld. Als je nu besteld zou hij in februari geleverd worden, mocht je je in tussentijd (voor de verzending) nog bedenken kan je je order nog annuleren nocht je je toch bedenken (zo heb ik het althans begrepen van anderen).
Zelf overwoog ik de MK3S, maar de Mini is de helft goedkoper, het bouwvolume is nog groot genoeg, en het is bewezen kwaliteit. Verder ook geen gepruts en geupgrade, maar gewoon printen (ik had een kit zoals de MK3s ook leuk gevonden om in elkaar te steken, maar direct kunnen printen zonder gepruts heeft ook wel iets). Of je wilt tweaken en modden hangt uiteraard van persoon tot persoon af.
Op vlak van gemak en printkwaliteit (zonder al te veel aanpassingen), stil en veilig zijn (goede kwaliteit componenten en voeding, niks dat in brand schiet) vond ik de Prusa mini er het best uitzien om te beginnen. Mochten de reviews in December tegenvallen, kies ik wel iets anders.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12:39
@Chrisje1983 Ik zou me niet laten opjagen. De prijzen zijn nu hoger dan voor de "actie" van aliexpress.

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
Daniel. schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:41:
[...]

Ik ben zelf voor de pro gegaan vanwege de beter PSU.
Ik ook voor de pro gegaan voor de voeding. Maar moet zeggen dat ik het flex bed ook wel prettig vind werken met PLA.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• PaPa
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 05-12 18:11

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Zijn er hier mensen die maatregelen hebben genomen op gebied van afzuiging? Ik lees her en der dat printen (van bepaalde materialen mogelijk) zorgt voor health risks ivm foute chemicals. Plus stof wat ervan af komt. Kan er bar weinig over vinden op GoT.

• ManIkWeet
PaPa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:14:
Zijn er hier mensen die maatregelen hebben genomen op gebied van afzuiging? Ik lees her en der dat printen (van bepaalde materialen mogelijk) zorgt voor health risks ivm foute chemicals. Plus stof wat ervan af komt. Kan er bar weinig over vinden op GoT.
Wat er primair tot nu toe aangetoond is, is dat bepaalde plastic soorten meer particles de lucht in slingeren...
Wat het effect hiervan is heeft niemand nog onderzocht.
ABS kan je beter niet inademen, daar is wel redelijk van bekend dat het niet goed voor je is.
PETG en PLA "kan wel" als in er is geen hard bewijs hoe gezond het spul is.
Waarschijnlijk zijn de plastics zelf niet giftig, maar wie weet hoe dat spul invloed heeft op je longen oid.

Edit: en nee, filters werken niet voor die plastic particles.

ManIkWeet wijzigde deze reactie 12-11-2019 21:19 (3%)

@ManIkWeet

Hoezo werken hepa filters niet voor plastic deeltjes ?
Hepa is juist om kleine stof deeltjes uit de lucht te filteren, geloof hoe groter het nummer achter hepa hoe meer je filterd. Kan natuurlijk zijn dat de deeltjes te klein zijn voor het filter. Maar goed, lijkt me beter dan via het raam voor je deur naar buiten te dumpen :+

r_255 wijzigde deze reactie 12-11-2019 21:42 (70%)

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• PaPa

PaPa

ManIkWeet schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:18:
[...] Edit: en nee, filters werken niet voor die plastic particles.
Nou heeft direct naar buiten sowieso mijn voorkeur, maar ik ben wel benieuwd hoe je daarbij komt.

Ik zat te denken, als je een luchtdichte enclosure maakt, dan houd je alle dampen mooi binnen. Dan zou je op het eind net voordat je hem open maakt even een slang met afzuiging naar buiten kunnen hangen om de enclosure leeg te zuigen. Does that make sense? Ik heb hier geen ervaring mee, m'n eerste 3D-printer is onderweg, dus ik heb nog geen idee wat dit voor nadelige effecten zou kunnen hebben op het proces, bv. warmteontwikkeling.
r_255 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:34:
Hepa filter zit er op mijn nwe printer en daar vang je de meeste stofdeeltjes mee af. Verder zou je nog iets van een koolstof filter kunnen overwegen als je echt de meer giftige materialen gaat printen.
Ik vraag me af of een koolstoffilter hier enig effect heeft. Misschien wel tegen de geur, maar of dat ook toxic troep filtert?

PaPa wijzigde deze reactie 12-11-2019 21:59 (30%)

@PaPa
Het wordt ook in gas maskers gebruikt, dus lijkt me wel....

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:03
@PaPa Hepa helpt zeker voor kleine deeltjes, daar is die voor gemaakt. Ook Carbon (koolstof) filters helpen tegen chemicaliën zowel de damp als de geur. Echter zijn er veel soorten koolstof dus het is niet dat elk filter hetzelfde doet, goed dat gaat wat te ver voor de materie.

In principe stoot alles wat smelt wel dampen uit, ik zou me er (met PLA/PETG) niet te druk over maken zolang je niet 10 printers in een gesloten ruimte laat draaien en er tussen gaat slapen.

__/`\__/`\__

• PaPa

PaPa

@Mistacal Ik maak me er voor mezelf ook niet zo druk over, maar heb ook kids rondlopen hier.

Ik ben blijkbaar niet de eerste die een airtight enclosure heeft gemaakt.
Zijn er hier die dat ook hebben gedaan?

PaPa wijzigde deze reactie 12-11-2019 22:03 (8%)

• Mistacal
PaPa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:03:
@Mistacal Ik maak me er voor mezelf ook niet zo druk over, maar heb ook kids rondlopen hier.

Ik ben blijkbaar niet de eerste die een airtight enclosure heeft gemaakt.
Zijn er hier die dat ook hebben gedaan?
Oplossing is kan vaak wat simpeler. Goed geventileerde ruimte is voor PLA/PETG echt voldoende

Anders een "gewone" behuizing die op continue onderdruk staat (dus afzuiging), dat via een HEPA/Carbon filter laten lopen en dan of naar buiten of in de ruimte

Printer in ruimte neerzetten waar de kids niet bij kunnen?

__/`\__/`\__

@Papa B Air tight is helemaal niet nodig. Een redelijk gesloten kast met wat ventilatie gaten is voldoende met een ventilator. Je zuigt aan en krijgt daardoor onder druk in je kamer en dan komt er alleen schone lucht in en gaat er niets uit.

r_255 wijzigde deze reactie 12-11-2019 22:08 (4%)

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:54
Oke ik heb toch de ender 5 besteld, met 2kg fill en glasplaat voor 208 euro.

Redenen, de 5 pro (welke 60 dollar duurder is dan de ender 5 op de official creality website) zal waarschijnlijk nog wel even buiten de sales blijven en wordt ook nog niet door de 2 creality shops verkocht. Een enkele niet creality shop heeft hem voor rond de 400.

De pro heeft al het 1.1.5 board, een full metal extruder en een meanwell power supply.

Maar die zal ik waarschijnlijk toch allemaal met de tijd vervangen. Ik lees namelijk ook over problemen met de meanwell power supplys. Dus de extra's die de ender 5 pro bied zijn het wachten niet waard voor mij.

Ben benieuwd, nu opzoek naar een mooie serverkast, wat extra sensoren, relays, deursensor en een rookmelder aan domoticz hangen en ik heb een beveiligd server kastje.

• ManIkWeet
r_255 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:34:
Kan natuurlijk zijn dat de deeltjes te klein zijn voor het filter.
Precies dat dus, ultrafine particles worden ze genoemd.
Er zijn onderzoeken over materiaal/temperatuur wat het meeste veroorzaakt.

Inderdaad, raam open is het beste.

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:23
Chrisje1983 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 01:12:

Maar die zal ik waarschijnlijk toch allemaal met de tijd vervangen. Ik lees namelijk ook over problemen met de meanwell power supplys. Dus de extra's die de ender 5 pro bied zijn het wachten niet waard voor mij.
Welke problemen, ik ben ze nog niet tegengekomen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• maartenst
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 26-11 16:23
PaPa schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:14:
Bij Ultimaker zijn ze eens langs geweest met een meet apparaat voor particals.
Dit hebben ze bij verschillende materialen getest. er komen geen particals vrij.
de Lucht bij ABS printen in inderdaad wat minder goed.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:53
maartenst schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:29:
[...]

Bij Ultimaker zijn ze eens langs geweest met een meet apparaat voor particals.
Dit hebben ze bij verschillende materialen getest. er komen geen particals vrij.
de Lucht bij ABS printen in inderdaad wat minder goed.
Even aangenomen dat je 'particles' bedoelt lijkt het niet vrijkomen van particles niet te kloppen met dit onderzoek:

https://www.sciencedirect...cle/pii/S1352231013005086

I'm a photographer, not a terrorist

• Mistacal
Ik hoop niet dat het een "facebook" discussie wordt.Vooral dat deze onderzoeken niet of nauwelijks op grote schaal worden uitgevoerd zoals dat destijds is gedaan met de "teflon anti aanbak". Vergelijk het met verven thuis, gewoon goed ventileren en bij het gebruik van filament anders dan PLA/PETG geforceerde afzuiging

Laat je niet bang maken door UFP. Over straat lopen of achter een auto fietsen levert ook schade op en dat is dagelijkse kost.

__/`\__/`\__

• ManIkWeet
Mistacal schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:28:
Laat je niet bang maken door UFP. Over straat lopen of achter een auto fietsen levert ook schade op en dat is dagelijkse kost.
Net zoals met het klimaat "alle vermijdbare beetjes helpen"

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 05-12 19:00
Zolang er maar geen Co2 uitkomt :-)

• Mistacal
Of stikstof :+

__/`\__/`\__

Ik ben in blije verwachting van een BLV mgn printer kit. https://www.thingiverse.com/thing:3382718

Kan heel eerlijk gezegd niet wachten tot de 1e print maar moet zelf nog aardig wat onderdelen printen. Ik heb nog even want hij moet nog verzonden worden... Nou ben ik aan de gang gegaan met PETG op een cr10s s5 met een titan aero. Normaal met PLA gebruik ik zo 0,5mm retraction op 45mm/s snelheid ik heb dit wat opgehoogd tot max 2mm en 80mm/s maar krijg met PETG bizar veel last van stringing en oozing. Uiteraard heb ik stapjes gewerkt en inmiddels een retraction test printje of 8 gemaakt. Maar het blijft bizar veel en ik zie het ook niet echt veranderen naarmate ik dichter bij de 2mm kom. Dat doet me vermoeden dat daar het probleem niet zo zeer zit de retraction zit, maar waar ik dan wel verder kan zoeken weet ik even niet. Iemand sugesties of ervaring hier mee ?

• Mistacal
@r_255 Uiteraard heb je hem al naar 5 gezet om te proberen... toch?

En congratz natuurlijk, *O* *O*

Mistacal wijzigde deze reactie 14-11-2019 09:39 (21%)

__/`\__/`\__

@Mistacal

Nee, leek mij voor een direct drive overdreven veel, maar zal het eens proberen als ik thuis ben. Het is nl 10x meer is dan ik gebruik voor PLA 0,5. Heb uiteraard online ook gelezen wat mede titan gebruikers instellen en dan lees ik rond de 0,8.

Zal eens meten hoelang mn metal hotend ( throat ) is en wat ik als max retraction kan instellen.
Thanks!

• Mistacal
@r_255 Meestal als bij iets niet werkt dan probeer ik het in extremen om bepaalde zaken uit te sluiten. Ander filament proberen kan ook iets zijn natuurlijk

__/`\__/`\__

@Mistacal

Zo doe ik het ook, 0,8mm wordt aangeraden en dan vind ik 2mm al best extreem. Maar de een is extremer dan de ander zal ik maar zeggen :+ Wellicht ben ik dan net iets te voorzichtig, wil ook niet de boel cloggen. Dat is met een titan aero en huidige config ook zo een gedoe. Vandaar dat ik even ga meten wat eigenlijk de max lengte is van mijn throat dan weet ik volgens mij ook wat mijn maximale retractie waarde is.

Gisteren trouwens een kloon aero mogen ontvangen, die ik op mijn orginele titan dacht te schroeven. Nou mooi niet dus, moet je dus ook de kloon titan kopen.

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:53:
@Mistacal

Zo doe ik het ook, 0,8mm wordt aangeraden en dan vind ik 2mm al best extreem. Maar de een is extremer dan de ander zal ik maar zeggen :+ Wellicht ben ik dan net iets te voorzichtig, wil ook niet de boel cloggen. Dat is met een titan aero en huidige config ook zo een gedoe. Vandaar dat ik even ga meten wat eigenlijk de max lengte is van mijn throat dan weet ik volgens mij ook wat mijn maximale retractie waarde is.

Gisteren trouwens een kloon aero mogen ontvangen, die ik op mijn orginele titan dacht te schroeven. Nou mooi niet dus, moet je dus ook de kloon titan kopen.
Hahahaha, dat probleem heb ik ook gehad 8)7 8)7 8)7 ik koop alleen nog maar setjes en ga niet meer uit van 1:1 fit. Ook met fanducts al 3 keer moeten aanpassen omdat de lengte van de hotend anders was.. :?

Klopt, ik werk ook niet met direct dus dan liggen de waardes wat verder uit elkaar. De sneleheid verhogen geeft mij op 80 of 100 mm/s snelheid een beter resultaat met stringing dan de lengte. Het is puur een drukverlagende hulpmiddel en als dat maar snel genoeg gebeurd.

Mistacal wijzigde deze reactie 14-11-2019 10:00 (6%)

__/`\__/`\__

Ik ga gewoon nog wat verder proberen boven de 2mm en 80mm/s en wellicht toch nog even rond de 0,8 proberen zoals aangeraden wordt. En dan op 100mm/s en op 25mm/s.

• Hardy8
r_255 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:03:
Ik ga gewoon nog wat verder proberen boven de 2mm en 80mm/s en wellicht toch nog even rond de 0,8 proberen zoals aangeraden wordt. En dan op 100mm/s en op 25mm/s.
Misschien nog even een hint wanneer je Cura als slicer gebruikt.
Geen Z-hop gebruiken en beslist ook geen combing, dat geeft stringing omdat de retraction hiermee helemaal wordt uitgeschakeld, daar zit overigens wel een instelling voor in Cura om dit weer te verhelpen, maar staat niet standaard aan ??? ("max comb distance with no retract" gewoon op 1mm zetten).

Hardy
@Hardy8

z-hop stond uit, combining op off gezet, stond op not in skin. We gaan het zien... warming up voor de volgende set retraction testjes met petg. Begin op 0.8 aangezien dat logisch zou moeten zijn.

Meteen me maar even aan 4.4 beta gewaagd, 4.3 sluit zich hier spontaan zelf af.

Goed, ik heb nog even 4mm ( 25mm - 80mm/s) geprobeerd, maar dat gaf dikke druppels na traveling. Printer tikte na de 3e laag al mijn printje er af..

zit nu weer op 0.7mm met 80mm/s op 220 graden C. Nou kom ik in de buurt.... geen stringing of overdreven lekkage. Nog maar iets lager proberen dan :P

0.6 mm retraction en 100mm/s werkt prima en geeft het beste resultaat.
@Mistacal had je toch gelijk kwa snelheid, maar de retraction had ik eerlijk gezegd hoger verwacht.

https://tweakers.net/ext/f/n7OSQ1RkhEOIlnGkqsnBLT02/thumb.jpg

Ondertussen ook nog even een plaatjes gemaakt met wat renders van het frame van de blv, zit zo eens te kijken wat voor kleur ik wil maar gezien de leds denk ik dat wit wel deftig gaat worden. Pikt lekker je led kleur up en mistaat ook niet bij het zwart. Voor de geen die de BLV nog niet kent.

r_255 wijzigde deze reactie 14-11-2019 15:58 (71%)

• Mistacal
@r_255 Ik had eigenlijk ook hogere waarden voor de afstand gedacht maar ik heb verder geen ervaring met direct. Ziet er verder prima uit toch die voorste

Oh en betreft de kleur, wit staat zeker mooi bij led maar vind de buitenkanten altijd wel snel vies worden met wit. Het is mooi maar besmettelijk, iets chics zoals bordeaux rood?

https://owl-filament.de/P...RAL-3005.html?language=en

of misschien glow in the dark? Is misschien al wat te vaak gedaan. Rainbow is ook nog wel een leuk optie.

Zelf zou ik voor deze printer meer in het metallic gaan, grijs of zilver en dan mooi nabewerken en dus polijsten

https://www.thingiverse.com/thing:3666116

Ik denk wel dat het absoluut waard is

De kleur die ik zou kiezen zou dan dit zijn

https://www.3djake.nl/extrudr/mf-petg-metallic

Mistacal wijzigde deze reactie 14-11-2019 16:22 (78%)

__/`\__/`\__

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21:07
Vreemd.

2 3d touches besteld bij trianglelab.
Krijg ik er maar 1 toegestuurd :( hopelijk sturen ze mij een nieuwe of geven ze een deel van het geld terug.
@Mistacal Je heb helemaal gelijk in besmettelijkheid, maar ik heb wel wit forex 3mm staan of anders van die alu sandwich plaat ( onderweg ergens gekregen ). Maak net nog een render met wit en dat geeft gewoon het meeste licht in de kast en daar heb ik denk ik wel behoefte aan. Zilver is ook wel heel mooi. Kan altijd nog een 2e versie maken voor op zondag O-)

https://tweakers.net/ext/f/msz8Eye7PEWf9kJhw1K4FZo2/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/4cjfBPgM2txk6h0bmyoGZZGj/thumb.png

• ManIkWeet
r_255 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:56:
@Mistacal Je heb helemaal gelijk in besmettelijkheid, maar ik heb wel wit forex 3mm staan of anders van die alu sandwich plaat ( onderweg ergens gekregen ). Maak net nog een render met wit en dat geeft gewoon het meeste licht in de kast en daar heb ik denk ik wel behoefte aan. Zilver is ook wel heel mooi. Kan altijd nog een 2e versie maken voor op zondag O-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom wil je de kast zien?
Het gaat toch uiteindelijk om de print?
Zolang die goed verlicht is (met leds) dan maakt de rest niet zo uit lijkt me.
Tenzij je natuurlijk gewoon een techniek fan bent ;)
@ManIkWeet

Nou het gaat dus niet zo zeer om de kast, maar aangezien de print in de kast zakt zie je met wit uiteindelijk meer van je print dan met zwart.

Kijk maar eens goed naar de 2 renders waarbij je bij de witte versie meer van de inhoud ziet.
Ledjes komen op hoogte waar nu het bed hang

Ennuh die originele hiwin rails mogen natuurlijk ook wel gezien worden :+ .

• Mistacal
Overdaad schaad natuurlijk ook wel. Een teveel aan licht zorgt er ook voor dat details verloren gaan. Zorg voor een goeie dimbare RGB strip dan kan je nog spelen met de hoeveelheid licht

__/`\__/`\__

@Mistacal
Helemaal mee eens, 5m 5050 en 3x neopixel ring is toch geen overdaad ;o)

Overigens realiseer ik me nu pas dat mijn versie 67cm hoog is, en de geen uit mijn renders 37,5 Dus die ledjes moeten wel een eindje naar beneden schijnen. Nou gaan mijn ogen ook al wat acheruit en ik bemerk dat ik behoefte heb aan veel licht om te kunnen waarnemen.

• Hardy8
r_255 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:08:
@Mistacal
Helemaal mee eens, 5m 5050 en 3x neopixel ring is toch geen overdaad ;o)

Overigens realiseer ik me nu pas dat mijn versie 67cm hoog is, en de geen uit mijn renders 37,5 Dus die ledjes moeten wel een eindje naar beneden schijnen. Nou gaan mijn ogen ook al wat acheruit en ik bemerk dat ik behoefte heb aan veel licht om te kunnen waarnemen.
Sorry dat ik mij er ook even mee bemoei, ik heb zelf ook een afgesloten cube met de binnenkant helemaal wit, en heb de led strips verticaal link en recht aan de voorkant achter het profiel gemonteerd, hierdoor wordt de hele kast mooi egaal verlicht en de leds schijnen je niet in de ogen, misschien is dit hier ook een idee.

Hardy
@Hardy8
Das geen bemoeien, das input... zat er zelf dus ook al aan te denken. Standaard zitten de strips op het 0 punt van de printer en dat is aan de bovenkant. We gaan het zien.

• sgouman
Vraagje. Ik heb een SKR e3 mini en probeer te compilen omdat ik bltouch heb toegevoegd in de code.
Nu krijg ik steeds deze error:

STM32F103RC_bigtree FAILED. Weet iemand waar dit aan ligt?
@sgouman

Das een beetje kort door de bocht. Dit is een beetje als roepen hij doet het niet... Je probleem is een compile error. En dat kan aan aardig wat dingen liggen.

Wat heb je gedaan kwa instellingen ? ( er van uitgaand dat je zelf compiled )

Je bent je ervanbewust dat soms als het pad erg lang is je een error krijgt ( iets met python ) ?
Je heb dus de juiste STM ingesteld op platformio.ini ? anders geeft hij die error niet aan ?
Je heb het juiste bord aktief staan in configuration.h ?
Ergens een typo gemaakt ?

• jbhc
Voor wat betreft stringing.

Ik heb een bowden setup met een titan extruder (clone) en een E3d hotend (orgineel). Bij mij helpt het juist om de retraction snelheid vrij laag te zetten (25mm/s) als ik de snelheid verhoog wordt het resultaat minder.
@jbhc

Ik zal dat ook nog eens proberen, ben inmiddels zelfs door gegaan tot 200mm/s maar het blijf geklooi met petg. Ik heb zelf een direct setup ( titan aero org. ) op de bewuste printer ( cr10s s5 ). Heb ook de temp naar beneden gehaald en zit op het minimale geadviseerd 220 met de wetenschap hoe meer het vloeit des te makkelijker komt het uit je nozzle.

Het is als ik mijn prints goed bekijk is het alsof het begin van de lijn na een retract een soort druppel oplevert of een dikkere lijn. soort over extrusion in het begin van een lijn die gaander weg weer trek.

Ga ook maar eens kijken naar lineadvanced. Doet me een beetje denken aan de proef lijntjes die niet goed zijn. Extruder calibratie test zit wel netjes rondom de 100mm

Goed inmiddels terug naar 0.7mm retraction en 25mm/s temp nog iets lager op 215 en sofar so good.
Moet nu wel een beetje door gaan printen, want mijn BLV staat inmiddels in hongkong bij DHL.

r_255 wijzigde deze reactie 19-11-2019 22:21 (11%)

• xAndyx
Hardy8 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:22:
[...]

Sorry dat ik mij er ook even mee bemoei, ik heb zelf ook een afgesloten cube met de binnenkant helemaal wit, en heb de led strips verticaal link en recht aan de voorkant achter het profiel gemonteerd, hierdoor wordt de hele kast mooi egaal verlicht en de leds schijnen je niet in de ogen, misschien is dit hier ook een idee.

Hardy
Zo doet ultimaker het volgens mij ook inderdaad.

• Hardy8
xAndyx schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:15:
[...]

Zo doet ultimaker het volgens mij ook inderdaad.
Wist ik niet, heb het dus toevalig in mijn ultifaker net :) :) zo toegepast.

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:57
ik heb een vraag. ik heb de u20 gehad en nu de alfawise u30.
maar deze kan ik verkopen zodat ik een nieuwe kan kopen.

nu is mijn wens simpel. goedkoop, marlin software en bed leveling.
op de alfawise u30 kon dit wel maar de communitie was frans, compilen van software enz zag ik niet zitten.

wat adviseren jullie? een i3, met een kitje? of iets anders? de prijs die ik in gedachten had is rond de 200 op banggood, gearbest of ali.

• ManIkWeet
remcoXP schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:19:

op de alfawise u30 kon dit wel maar de communitie was frans, compilen van software enz zag ik niet zitten.

wat adviseren jullie? een i3, met een kitje? of iets anders? de prijs die ik in gedachten had is rond de 200 op banggood, gearbest of ali.
Je wilt:
  • Marlin
  • UBL
  • Niet compilen
  • €200
Een aantal van de items in deze lijst gaan niet samen...

Compilen van firmware is echt niet zo spannend, dus stel je zou dat item van die lijst verwijderen...
Iets van Creality, Ender 3, CR10, zoiets. Moet je wel zelf een BLTouch oid erbij kopen en een mount printen en wat firmware aanpassen.

Of een ANET A8 Plus misschien, hoewel ik niet weet hoe goed de community daarvan is.

• Mistacal

Ender 3 Pro op black friday met Creality Silent 1.1.5. en BLTouch dan zit je waarschijnlijk net iets boven de 200 euro
ManIkWeet schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:50:
[...]

Je wilt:
  • Marlin
  • UBL
  • Niet compilen
  • €200
Ik wil ook 200 euro :+

__/`\__/`\__

• xAndyx

Ik zou een Ender 3 pro of ender 5 aanschaffen, is zelfs een vrij actief topic / gebruikers groep van op tweakers.

Heeft er iemand toevallig een tip qua het laten snijden van side panels uit acrylaat? Ik ben een ultimaker 2 extended clone aan het maken. Heb gekeken bij snijlab.nl maar dan ben ik al gauw 180 / 200 euro kwijt.

Aliexpress zag ik ook wel bedrijfjes die dit doen en ik kan prima wachten, maar het moet ook heel thuis aankomen :)

• Mistacal
xAndyx schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:19:
[...]

Ik zou een Ender 3 pro of ender 5 aanschaffen, is zelfs een vrij actief topic / gebruikers groep van op tweakers.

Heeft er iemand toevallig een tip qua het laten snijden van side panels uit acrylaat? Ik ben een ultimaker 2 extended clone aan het maken. Heb gekeken bij snijlab.nl maar dan ben ik al gauw 180 / 200 euro kwijt.

Aliexpress zag ik ook wel bedrijfjes die dit doen en ik kan prima wachten, maar het moet ook heel thuis aankomen :)
https://www.flexinplex.nl/

__/`\__/`\__

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:21

Bezulba

Formerly known as Eendje

xAndyx schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:19:
[...]

https://www.dokter-plexiglas.nl/ maar dat is ook omdat het bij mij om de hoek zit, binnen een dag of 2 klaar is en niet al te duur is.

blup

• xAndyx
Deze kan voor zover ik kan zien geen vormen in een plaat laseren, kan alleen een lengte en breedte opgeven.
Bezulba schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:22:
https://www.dokter-plexiglas.nl/ maar dat is ook omdat het bij mij om de hoek zit, binnen een dag of 2 klaar is en niet al te duur is.
Zou hier tegen de tijd dat ik er klaar voor ben is een mailtje aan kunnen wagen.

Of ik moet een lokale 'Makerspace / FabLab' zoeken.

Ze moeten bijv zon paneel kunnen uitsnijden;
https://nl.aliexpress.com...ustForYou_1000003348890.5

Als je voor een chinees frame zo rond de 109,- betaald ( naar ik begrijp alu sandwich plaat) denk ik dat je hier met je kunstof/arbeid/moeite mee niet heel veel goedkoper uit gaat komen.

Eigenlijk zou tweakers zijn eigen fablab moeten hebben, ik zie dit soort vragen hier wel vaker voorbij komen.

r_255 wijzigde deze reactie 20-11-2019 15:47 (42%)

• Jampot007
Het beste kan je een lokale makerspace/fablab zoeken ja. Betaal je vaak alleen materiaal

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
r_255 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:43:
https://nl.aliexpress.com...ustForYou_1000003348890.5

Als je voor een chinees frame zo rond de 109,- betaald ( naar ik begrijp alu sandwich plaat) denk ik dat je hier met je kunstof/arbeid/moeite mee niet heel veel goedkoper uit gaat komen.
Materiaal is in China niet veel goedkoper terwijl het transport van deze platen relatief duur is. Je komt lokaal waarschijnlijk wel in de buurt van de import-prijs.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 05-12 22:58

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Machineuren zijn meestal ook niet gratis in maker spaces. Je moet vaak eerst lid worden voordat je toegang krijgt en al je al toegang krijgt zonder lidmaatschap dan kan dat nog best wat geld gaan kosten. Natuurlijk is gebruik ook niet gratis in termen van afschrijving, onderhoud en verbruiksmiddelen. Van 3D printers heb ik de prijsstelling nooit zo goed begrepen bij maker spaces. Na een paar prints heb je je eigen printer terugverdiend.

Ik ben het met @r_255 eens. Het zou eigenlijk wel interessant zijn om een tweakers community makerspace of een uitleenbord te hebben. De diensten categorie V&A is hiervoor wellicht ook een platform, maar daar verzuip je dan al snel tussen andere dienstenaanbieders en dat is toch ook meer een handelsplaats dan dat het een . Een soort van pool van instrumenten die je via mede-tweakers zou kunnen gebruiken.

Bij peerby is het woord lenen ondertussen al uit het vocabulaire verdwenen en worden zoekacties op tools als CNC machine en 3D printer met 0 resultaten beantwoord, dus dat laat al zien dat dat nog best een lastige opgave is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• jbhc
@r_255 De print temperatuur van PETG zou ik niet zo laag zetten want dan verliest het zijn sterkte tussen de lagen. Het moet namelijk wel goed "aan elkaar smelten".

Ik zou om te beginnen eens een temp tower printen en kijken vanaf wanneer de print begint te degraderen en dan bedoel ik de hoge temperaturen. Daar moet je eigenlijk 5 tot 10 graden onder blijven om sterke prints te krijgen.

PETG stringt hier ook wel wat hoor. Je zou de retraction nog wel kunnen verhogen naar 1mm. Dat zou echt geen probleem mogen zijn.
@jbhc
Ik heb dat niet bewust gedaan, maar standaard cura petg profile gekozen en daar staat de temp op 225. Lees ergens ook dat hoe lager de temp = kans op stringing. Lagen zitten goed op elkaar en die trek ik met mijn kippen kracht ook niet van elkaar. Verwonderde me juist over hoe stevig dit voelde tav pla.
maar ik ga eens een temp tower printen.

Ik ga nog eens verder rommelen, maar als ik naar het plaatje kijk is het net of hij in het begin van een lijn
een veel dikkere lijn neer legt en ook aan het einde ( zie boven bij de crickel ) het lijkt ook een beetje over extruded. ipv dat ik netjes geultjes zie tussen de lijnen is het net of het als een vloeit en je een. Maar met een extruder test kom ik gewoon netjes rond of op 100mm. Heb retraction tests geprint van 0.5 tot 4mm en dan zit ik met 0.7 het beste.

Ben inmiddels bijna door de 1e rol petg maar echt lekker wil het niet, heb wel wat bruikbare onderdelen voor mn nwe printer die vrijdag binnen komt. Maar denk dat ik voor de delen die niet zo kritisch ( lees warmte gevoelig ) zijn nu even voor pla ga kiezen. Dacht van de week ook eens even op een andere printer te testen. Ben een ender3 aan het opbouwen, breekt op het moment supreme het plastic collet wat de ptfe tube in het microswiss hot end moet houden.

@ocf81
Ja zou leuk zijn als tweakers wat dat betreft iets terug doet voor zijn community. Mijn sterkste kant is out of the box thinking, creatief en chaotisch zijn. Dus niet echt iemand die je de kar laat trekken... Maar als er iemand is die de kar wil trekken, ik help heel graag duwen. 8)

r_255 wijzigde deze reactie 21-11-2019 09:19 (12%)

En de BLV cube is binnen, ziet er allemaal erg netjes uit. Helaas nog lang niet klaar met alle onderdelen printen aangezien de printer pas rond 5 dec geleverd zou worden. Maar een 2e printer gereed gemaakt om de boel zsm klaar te hebben. 7(8)7

blv mgn

• Mistacal
r_255 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:12:
En de BLV cube is binnen, ziet er allemaal erg netjes uit. Helaas nog lang niet klaar met alle onderdelen printen aangezien de printer pas rond 5 dec geleverd zou worden. Maar een 2e printer gereed gemaakt om de boel zsm klaar te hebben. 7(8)7

[Afbeelding: blv mgn]
Hop hop gas er op })

__/`\__/`\__

• I_IBlackI_I
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:42
Ligt het aan mij of zijn bijna alle linkjes in de topic start naar filament verkoop punten dood/ werkt niet meer / verkoopt niet meer? Is er ergens een up-to-date lijstje (van nederlandse verkopers)

• Jampot007
https://www.filamentenmeer.nl/index.php?route=common/home

Dit is de goedkoopste nederlandse verkoper denk ik, kwaliteit is prima. Geen idee waarom ze een paarse site hebben :?

PLA is 17,50 per kilo en sommige kleuren aanbiedingen voor 15 euro per kilo

Jampot007 wijzigde deze reactie 22-11-2019 22:43 (32%)

@Mistacal

Het is hier kolen op het vuur! Alles is uitgepakt en morgen ochtend eens de eerste stukjes frame in elkaar zetten. Haakse hoeklijnen uit de kast en 2 geprinte malletjes weet je zeker dat je li en re de zelfde afstand heb. Maar ik heb niet de illusie dat ik dit met een weekje heb draaien. Denk dat ik nog wel een weekje printwerk heb met alle parts en pieces. Grappig ook om weer eens wat nieuwe dingen te zien zoals de ir sensor die als probe gaat werken. Stalen bed met 32 highpower mageneten, gecoat met een pei sheet. Oh en dan toch eindelijk een werkende duet. Lineaire geleiding van hiwin verschilt toch wel heel erg met die van big tree tech, dit loopt een stuk soepeler.

Ik ben in mijn nopjes :9~

• Mistacal
r_255 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 00:37:
@Mistacal

Het is hier kolen op het vuur! Alles is uitgepakt en morgen ochtend eens de eerste stukjes frame in elkaar zetten. Haakse hoeklijnen uit de kast en 2 geprinte malletjes weet je zeker dat je li en re de zelfde afstand heb. Maar ik heb niet de illusie dat ik dit met een weekje heb draaien. Denk dat ik nog wel een weekje printwerk heb met alle parts en pieces. Grappig ook om weer eens wat nieuwe dingen te zien zoals de ir sensor die als probe gaat werken. Stalen bed met 32 highpower mageneten, gecoat met een pei sheet. Oh en dan toch eindelijk een werkende duet. Lineaire geleiding van hiwin verschilt toch wel heel erg met die van big tree tech, dit loopt een stuk soepeler.

Ik ben in mijn nopjes :9~
Huh, hoe heb je die duet weer aan het zingen gekregen? _/-\o_

__/`\__/`\__

@Mistacal
Nee, niet in die context... dat had wel leuk geweest Dit is een nieuwe, inclusief een 5" inch lcd.
Zo snel naar huis kijken of mijn print run gelukt is en mn frame is in elkaar zetten.

Ender3 leek weer goed te gaan, ptfe tube klapte er steeds uit. Tube vervangen, ander colletje in de microswiss ( zo een plastic ding is dus ook niet alles )

Op mn cr10 was mijn tandwiel van de extruder los geschoten, dus ja dan weet je zeker dat je voor niets heb zitten printen. Alles weer opnieuw vast gezet en weer opnieuw beginen. Denk dat ik net ff te veel kooltjes op het vuur heb.....

Sjo, heel langzaam gaat er zich wat vormen.... O-)

https://tweakers.net/ext/f/RCKtivu6o7tD84i0GxlYl3Gm/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/vRWiXiigGHAPkiqS1CZzyI9S/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/z2IXofxHEwfWh9Ym05EjtAyp/thumb.jpg

Goh, begin al aardig t-nuts te worden, ringetje, moertje boutje, hoeklijntje, maar onder tussen vormt zich een stabiel geheel.

r_255 wijzigde deze reactie 24-11-2019 16:55 (35%)

• sgouman
hopelijk kan iemand mij nog helpen met het volgende:

-3dtouch gaat soms random uit en in hoe kan ik dit oplossen vervelend als dit gebeurd tijdens het printen.
Ik heb op store settings gedrukt. Maar nu gaat het scherm niet meer aan. na het rebooten van de printer.

Dit heb ik nu. Zo zie je dat rechtsonder op de foto het goed gaat. Linksboven en linksonder op de foto gaat het een stuk minder goed ondanks het proben?

Sorry dat ik zoveel vragen heb. Ik wil het gewoon heel graag werkend krijgen.

• ManIkWeet
Het klinkt alsof je meerdere problemen hebt.
Soms gaat je scherm niet aan?
Soms werkt je BLTouch niet?

Ik zou zeggen dat er iets met de bedrading aan de hand is, mogelijk heb je meer geluk hier: [3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen

• sgouman
ManIkWeet schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:17:
Het klinkt alsof je meerdere problemen hebt.
Soms gaat je scherm niet aan?
Soms werkt je BLTouch niet?

Ik zou zeggen dat er iets met de bedrading aan de hand is, mogelijk heb je meer geluk hier: [3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen
Nee bltouch werkt maar gaat soms random uit en in. En ik had mijn z offset gezet en store settings gedaan. Ma het uitzetten van de printer en weer aanzetten gaat het scherm niet meer aan
Kan je wel je sdkaartje nog lezen in je pc ?
Ik had laatst ook zo een gevalletje, was mn sdcard kapot.

Goed, ik ben verder druk met mn eigen nwe build. Net de geleiding ff gemonteerd en los de draadeinden er op gezet.

https://tweakers.net/ext/f/3Fx7xpOU4JlHNy7EoDeJ5GQy/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/jfGGWKOhiUo8Y5gHbCrni6bY/thumb.jpg

Het wachten is op geprinte onderdelen voor de ophanging van het bed, ondertussen beginnen met het monteren van de wagen voor de print kop.

Hop hop hop <+:) in galop

Trouwens, kwam deze upgrade tegen... 3 z-assen en echte autobed leveling. Vind hem wel erg leuk maar ik hou het even op 2 assen.

YouTube: BLV CUBE triple Z axis bed leveling

r_255 wijzigde deze reactie 25-11-2019 07:48 (14%)

• xoniq
r_255 schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:43:
Trouwens, kwam deze upgrade tegen... 3 z-assen en echte autobed leveling. Vind hem wel erg leuk maar ik hou het even op 2 assen.

YouTube: BLV CUBE triple Z axis bed leveling
Dat is wel nice! Maar het probleem met meer assen, is meer wat kapot kan gaan. Één motor die net even wat minder gelijkmatig draait en je bent screwed. Ik heb nu gewoon één as.

• xAndyx
xoniq schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:26:
[...]

Dat is wel nice! Maar het probleem met meer assen, is meer wat kapot kan gaan. Één motor die net even wat minder gelijkmatig draait en je bent screwed. Ik heb nu gewoon één as.
Zo kan het natuurlijk ook met een timing belt;

Dan kan het nooit scheef gaan.

• ManIkWeet
xAndyx schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:33:
[...]

Zo kan het natuurlijk ook met een timing belt; [Afbeelding]

Hmm maar meer backlash, belt stretch etc etc :Y)

• xoniq
xAndyx schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:33:
[...]

Zo kan het natuurlijk ook met een timing belt; [Afbeelding]

Maar dan gaan ze altijd gelijk, en kan je weer niet ze individueel besturen om daarmee echte auto leveling toe te passen :+

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou met de moderne borden waar je 6 of 7 steppers op kwijt kan gewoon voor individuele assen gaan. Dat is gewoon zo veel fijner.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• ManIkWeet
ocf81 schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:03:
Ik zou met de moderne borden waar je 6 of 7 steppers op kwijt kan gewoon voor individuele assen gaan. Dat is gewoon zo veel fijner.
Maar dat kost €50 meer aan stepper drivers }:O

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@ManIkWeet Kwaliteit kost geld. Ik spendeer liever €100 meer aan een setup die mij tijd bespaart dan dat ik telkens tijd moet spenderen om de kwaliteit te garanderen.

© ocf81 1981-infinity

In mijn geval 70,- duex 5 uitbreiding op de duet en je stuurt tot 10 steppers aan.
Maar goed, dan ben ik er nog niet, hiwin railtje kost ook geld, nog een stepper denk dat ik al met al al snel naar de 200,- extra kosten ga.

Maar helemaal mee eens, dat je beter wat meer kan uitgeven en wat minder kan verspillen,iedere fout print kost ook geld en met de duur loopt dat ook op. Dat is dan even generiek. Alleen denk ik als ik nu een z-as xtra ga installeren dat ik het mezelf moeilijk maak.

Maar in dit geval ga ik mijn build eerst afmaken en dan kijk ik hoe aller draait en kan ik de overweging maken. Vond hem in iedergeval leuk genoeg om te posten. Ben zowieso fan van Ben Levi als je ziet wat ze met zijn mods uit een A8 persen. Alleen dat groen....

https://duckduckgo.com/?q...ax=videos&iai=VnbSI7vDNAc

r_255 wijzigde deze reactie 25-11-2019 16:16 (82%)

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De BLV is inderdaad een mooi voorbeeld van wat je kan doen als je een A8 stukje bij beetje wil vervangen.

© ocf81 1981-infinity

Gisteren even het bed in elkaar gezet, opzich netjes ( behalve de printjes op de hoeken ) met aan de onderkant een stuk of 32 magneten die het spring steel sheet op zijn plaats moet houden. Dacht eerst nog dat ik een bouw foutje gemaakt had, maar die pooltjes op het bed zitten gewoon aan de bovenkant/ Dat gaan we nog wel even deftig afschermen want als je ff uitschiet met je steel sheet dan ben je het haasje.. 7(8)7

ivm het het verzinken van de schroefkoppen in het bed kan ik hem ook niet omdraaien.

https://tweakers.net/ext/f/S9HQVFTRVZgdZIIfxMscwI3B/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/NQgWGh7qtx98TAg5qDVrRLlR/thumb.jpg

• xer_00
  • Laatst online: 19:01
Leuk om te zien dat hier een redelijk actieve 3D print community is. Heb zelf een Up Plus die ik heb omgebouwd om te werken met een SKR 1.3 een super printer voor hoe oud die is (7 jaar).
Maar wil nu een grotere printer maken met IDEX of of een toolchanger zit te kijken naar de jubilee, nabouwen van een bcn3d sigmax waarvan ze recent de 3D modellen hebben vrijgegeven of toch een railcore.
Het zal sowieso een zelfbouw worden aangezien het bouwen van machines voor mij 90% van de fun is en ik door werk toegang heb tot bijna alle machines die nodig zijn om eventuele onderdelen te fabriceren.

• ocf81

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@xer_00 Als je IDEX gaat doen moet je wel een bord hebben dat overweg kan met 6 stepperdrivers. Je moet namelijk voor zowel de extruder als de 2e printkop een motor aansturen.
De SKR 1.3 heeft maar plaats voor 5 steppers. De SKR pro 1.1 kan er wel 6 aan.
Andere borden die 6 steppers aankunnen zijn de RADDS 1.5, Duet Mæstro als je er een uitbreidingskaart bij op doet. (4+2, Ik weet niet of dat dan ook pinnen kost waardoor je functionaliteit moet inleveren) De Duet 2 als je er een Duet2x op aansluit of een Duet 3 in de 6HC configuratie. Je kan ook een RPi met klipper gebruiken en daar 2 RAMPS borden aan hangen.

© ocf81 1981-infinity

• xer_00
  • Laatst online: 19:01
Weet ik, voor een systeem met toolchanger zal ik ook meer stepperdrivers nodig hebben. De skr 1.3 blijft gewoon op de huidige printer zitten ben niet van plan hem te vervangen maar een extra printer erbij te bouwen zodat ik altijd minimaal 1 werkende heb.
Zit wel aan klipper te denken maar heb door het zelf moeten bouwen van de firmware voor de Up redelijk wat ervaring met Marlin en dat bevalt me eigenlijk wel heel goed.
Heb 3 steppers voor Z voor tramming, dan 2 voor X en Y en nog 2 voor de extruders dus minimaal 7 stepper drivers nodig.
Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1 ... 165 166 167 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True