Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-01 13:37
Ik heb weer eens iets moois gemaakt voor de Anycubic Kossel Plus. Wel geprint op de CR10 :+

Mooie touchscreen voor OctoPrint. Was nog een behoorlijk gedoe omdat ik niet heel handig ben met de raspberry :/

Voor Anycubic Kossel Plus: https://www.thingiverse.com/thing:3940357
Semi universeel: https://www.thingiverse.com/thing:3940382

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:33
@ManIkWeet

Gebruik je soms Cura?

• puntje013
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:37
Na de opmerkingen van afgelopen week hier op mijn vraag heb ik besloten om toch niet voor de creality cr-20 te gaan maar voor een prusa.
De mini valt af vanwege het maximale printformaat en de mk3s is als kant en klare printer in mijn ogen toch echt wat te duur.
Dus ik heb afgelopen weekend de bouw instructies van de mk3s eens helemaal doorgelezen en denk dat het zoals hier gezegd is idd beter is om zelf een printer in elkaar te zetten zodat eventuele storingen ook makkelijker op te lossen zijn.

Het gaat dus een mk3s kit worden en na het lezen van de instructies kijk ik er stiekem al naar uit om hem te gaan bouwen (iets waar ik eerder nog tegen op zag omdat ik het veel moeilijker had ingeschat.)

Nu moet ik me nog even kunnen inhouden met bestellen aangezien het een eigen cadeau voor 5 december is :D

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21:53
SuperKris schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:22:
[...]
Mijn CR10 doet dit ook. Het gaat niet om ghosting maar het is echt een zeer constant patroon. Mijn riemen zijn staal versterkt ende banden staan behoorlijk strak.

Ik denk dat het kan liggen aan de hoek van de steppers (1,8 graden in mijn geval). Mogelijk doen 0,9 graden steppers dit minder erg. Ook de driver kan hier van invloed in zijn. Ik heb nu goedkope simpele drivers die de steppers ook voldoende lawaai laten maken. Er zijn ook steppers die de motor veel stiller maken a.k.a. minder trillingen veroorzaken.

De andere verdachte is de pulley. Deze zou er ook voor kunnen zorgen dat er een trilling in de belt komt.

Niet geheel ongerelateerd... Ik heb lang stepper dempers op mijn CR10 gehad waarbij dit probleem nauwelijks zichtbaar was. Recent heb ik deze er af gehaald, omdat hij inmiddels niet meer stil hoeft te zijn, en de dempers ook negatieve invloed hadden op bepaalde delen van prints. Sinds de demper er af zijn heb ik dit patroon weer volop terug.
Hmm ik denk niet dat het aan de stappen van de motoren liggen, dan zouden alle printers dit veel meer/vaker moeten hebben. Daarbij gebruik ik 256 microsteps.

Mijn drivers zijn TMC2130, in SpreadCycle modus, zijn niet echt stil bij 80mm/s maar wel stiller dan de cheapo drivers bij lagere snelheden.

Ik heb inderdaad geen dempers op mijn motoren, ik kan me wel voorstellen dat die voor verbetering zorgen mbt dit probleem.

Het zouden goed de pulleys kunnen zijn hoor, op zich kan ik dit wel uitproberen door de pulleys glad te maken met plakband oid (en veel langzamer te printen natuurlijk)
Nee ik gebruik PrusaSlicer

• jbhc
In cura heb je de optie "print walls before infill"
Het kan namelijk zo zijn dat je de infill ziet. Het aan of uitvinken van deze optie verminderd dit effect behoorlijk.

• Durango
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 25-01 01:02
Freich schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:22:
[...]

Code is 10%, en bij nieuwe user heb je 150 points = € 1,79 er meteen af als je ze opmaakt.
Ik heb de volgende besteld:
https://hobbyking.com/en_...pla-1kg-spool-purple.html
https://hobbyking.com/en_...a-1kg-spool-sky-blue.html
https://hobbyking.com/en_...ent-1-75mm-1kg-spool.html
https://hobbyking.com/en_...kg-spool-yellow-gold.html
https://hobbyking.com/en_...1kg-1-75mm-hobbyking.html

Ze hebben niet heel veel keus als je EU warehouse wilt. En het zijn niet echt populaire kleuren gok ik zo. Roze en paars is ideaal voor speelgoedjes voor m'n dochtertje :D

Update: het komt vandaag al binnen. 1 dag levertijd dus!
Voor ABS was hobbyking ook een goede optie die super goedkope rollen op een glanzend zwarte spoel waren echt top helaas zijn die al een tijd niet echt meer leverbaar... Heb nu 5 rollen zwart en 2 rollen zilver van die premium ABS gekocht het was een gok maar ze printen ook erg goed ze hebben alleen wel 10 graden meer nodig (print momenteel op 250 ipv. 240 graden).

• Durango
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 25-01 01:02
Voor iedereen met een Resin printer wilde ik deze tip even delen voor mij is het printen met resin best nieuw na deze gouden tip gezien te hebben nooit meer last van prints die aan de fep blijven plakken. Volgens mij werkt elke merk spuitbus of flesje PTFE (teflon) want heb hier een spuitbus uit het jaar 0 geprobeerd en werkt ook :)

• ManIkWeet
jbhc schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:15:
In cura heb je de optie "print walls before infill"
Het kan namelijk zo zijn dat je de infill ziet. Het aan of uitvinken van deze optie verminderd dit effect behoorlijk.
Was het maar zo simpel |:(

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 23:10
Ik wilde dit weekend m'n mega i3 prusa eens calibreren (steps/mm) omdat ik een afwijking zag op de Z hoogte. Aangezien ik gewone draadstangen heb gebruikt was de basiscalibratie voor de Z-as 4000.
Dit gaf een hoogte van 19.25mm ipv 20mm.
Het rare is evenwel dat door de 4000 te vervangen door 4156 (4000*2000/1925) het eindresultaat niet ok is: ik kom te groot uit.
Ergers zelfs: na enkele aanpassingen (telkens herrekenen) kwam ik weer steeds dichter van de 4000 (of zelfs er net onder). :?

Aangezien de machine voorzien is van een BlTouch heb ik ook iedere keer de z-offset aangepast zodat de start goed was.

Iemand een idee waar het mis zou gaan of wat ik over het hoofd zie?

• ManIkWeet
Probeer eens een hoger object te printen, is de afwijking hetzelfde of meer?

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:00
ManIkWeet schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:16:
Ik zit al een tijdje te vechten met een golvend patroon op mijn HEVO CoreXY...
Dat zie ik ook in mijn prints. Zou het door de idlers kunnen komen? Daar zitten gladde op. De riem is niet glad aan de binnenkant, en qua patroon komt het overeen. Ik heb nu getande (GT2) idlers besteld. Ik zou anders niet weten wat het kan zijn aangezien het zo constant is.

• ManIkWeet
Tadango schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Dat zie ik ook in mijn prints. Zou het door de idlers kunnen komen? Daar zitten gladde op. De riem is niet glad aan de binnenkant, en qua patroon komt het overeen. Ik heb nu getande (GT2) idlers besteld. Ik zou anders niet weten wat het kan zijn aangezien het zo constant is.
Ik denk dat het aan de idlers kan liggen, maar ik weet het niet zeker...
Kan jij je belts halverwege omdraaien (zodat de platte kant over de idler gaat)? Ik ben benieuwd of het effect dan weg gaat.

• Tadango
Ik moet nakijken of er genoeg marge is, wellicht wel. Dat is een eenvoudige test.

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18:59
Ik heb dat patroon ook op mijn Tevo Tornado, met gladde idlers. Dacht eerst dat het ghosting zou zijn maar de snelheid veranderde niks. Met mijn zelfbouw printer (coreXY) ga ik dus de juiste idlers gebruiken :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• daniel75
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:41
ManIkWeet schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:16:

[...]
Ik heb tot nu toe geprobeerd:
Andere pulleys
Andere motors

Als iemand suggesties heeft, dan hoor ik het graag :)
Als iemand ook een HyperCube Evolution heeft, zonder dit probleem, dan wil ik graag AliExpress/Banggood links naar de exacte: pulleys, toothed idlers, smooth idlers en belt als je die nog hebt _/-\o_

Ik heb geprint op 80mm/s, negeer de layer-shift
Ik heb iets soortgelijks bij mijn HEVO. De pitch van het golvende patroon komt overeen met de pitch van de riemen. Dus het zou ergens hier of in pulleys moeten zitten.
Ik heb nog geen pulleys of riemen gewisseld. Ik gebruik Gates riemen, met ALI pulleys. Dus mogelijk zit daar iets. Wat er daarnaast bij mij nog speelt is hoe de riem over de motorpulley loopt. Door flexibiliteit in de motorbracket staat de motor as niet zuiver haaks. Hierdoor lijkt het alsof de riem tegen boven of onderzijde van de pulley gaat lopen.

Je zou nog kunnen kijken in welke riem het zit door een object onder 45 graden te printen. Dan komt de beweging van elk der zijdes overeen met een van de motoren.

• Spinez0r
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 27-01 20:49

Spinez0r

They call me Mike.

daniel75 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Ik heb iets soortgelijks bij mijn HEVO. De pitch van het golvende patroon komt overeen met de pitch van de riemen. Dus het zou ergens hier of in pulleys moeten zitten.
Ik heb nog geen pulleys of riemen gewisseld. Ik gebruik Gates riemen, met ALI pulleys. Dus mogelijk zit daar iets. Wat er daarnaast bij mij nog speelt is hoe de riem over de motorpulley loopt. Door flexibiliteit in de motorbracket staat de motor as niet zuiver haaks. Hierdoor lijkt het alsof de riem tegen boven of onderzijde van de pulley gaat lopen.

Je zou nog kunnen kijken in welke riem het zit door een object onder 45 graden te printen. Dan komt de beweging van elk der zijdes overeen met een van de motoren.
Dit is mijn resultaat op mijn HEVO:

https://tweakers.net/ext/f/czAuPWwjqNvT8eQI4gm9qN1k/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/oRD6YZOTmWAc7JOuc4d3NwUy/thumb.jpg

Het kan dus wel, ik heb eigenlijk niks bijzonders gedaan met mijn HEVO, ik heb Ali Riemen, Ali Idlers/pulleys, Steppers uit mijn Anet A8 en een SKR 1.3 board met 2130 Steppers.

Het enige wat ik anders heb is dat mijn X en Y as gemaakt zijn door middel van Lineare rails:

Mocht je meer informatie nodig hebben, dan hoor ik 't wel. :+

• Boullie
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 28-01 13:36

Boullie

Da Bulster

Spinez0r schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:44:
[...]
Het enige wat ik anders heb is dat mijn X en Y as gemaakt zijn door middel van Lineare rails:
[Afbeelding]
Ik ben ook bezig een Hypercube evo te maken maar wil hem eigenlijk nu al ombouwen naar lineaire rails. Hierbij heb ik wel een paar vragen die jij wellicht kunt beantwoorden:
Bij welke seller heb jij de rails gehaald? Ik hoor namelijk dat er nogal wat verschil in kwaliteit zit van de rails en vooral de verzending.
Heb je zelf de tekeningen gemaakt voor de montage van de rails e.d. of zijn deze ergens te krijgen?

Boullie

• daniel75
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:41
Spinez0r schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:44:
[...]

Dit is mijn resultaat op mijn HEVO:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het kan dus wel, ik heb eigenlijk niks bijzonders gedaan met mijn HEVO, ik heb Ali Riemen, Ali Idlers/pulleys, Steppers uit mijn Anet A8 en een SKR 1.3 board met 2130 Steppers.

[Afbeelding]

Mocht je meer informatie nodig hebben, dan hoor ik 't wel. :+
Ik twijfel er niet aan dat het kan. Maar net als met elke andere printer moet je soms een beetje troubleshooten.

Overigens is in jouw tweede plaatje het effect ook een beetje zichtbaar.

• Spinez0r
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 27-01 20:49

Spinez0r

They call me Mike.

Boullie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:50:
[...]

Ik ben ook bezig een Hypercube evo te maken maar wil hem eigenlijk nu al ombouwen naar lineaire rails. Hierbij heb ik wel een paar vragen die jij wellicht kunt beantwoorden:
Bij welke seller heb jij de rails gehaald? Ik hoor namelijk dat er nogal wat verschil in kwaliteit zit van de rails en vooral de verzending.
Heb je zelf de tekeningen gemaakt voor de montage van de rails e.d. of zijn deze ergens te krijgen?
Ik heb de rails gehaald bij 123-3d.nl, wel een aanzienlijk duurdere optie, maar als 't niet goed werkt dan krijg je bij 123-3d wel hele goede aftersales, en dat is bij Ali nog wel eens anders.

De volgende tekening/objecten heb ik gebruikt om m'n rails te monteren:

https://www.thingiverse.com/thing:3189466

Ik kom er nu achter dat ik me vergist heb, ik heb de Y as NIET met lineare rails gemonteerd, maar met 12mm rods.

De X as is dus gemonteerd met de thingiverse link hier boven, en de Y as met de 12mm rods. (Wel gehard en verchroomd, anders lopen de lagers er iet lekker overheen.

Deze kan je halen bij: https://www.dold-mechatronik.de/index.php?k=68&lang=eng
daniel75 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:05:
[...]

Ik twijfel er niet aan dat het kan. Maar net als met elke andere printer moet je soms een beetje troubleshooten.

Overigens is in jouw tweede plaatje het effect ook een beetje zichtbaar.
Klopt, ik het het effect ook nog steeds een beetje, komt denk ik door de non-lineare Y-as

Je moet overigens wel echt in het licht kijken om het te zien, voor mij volledig acceptabel.
Ik heb dit ook geprint met PLA dat al 5 maanden buiten een zak ligt, dus er kan hier en daar wat vocht in zitten.

Spinez0r wijzigde deze reactie 28-10-2019 13:07 (20%)

• SuperKris
Tadango schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Laat even weten of het effect had! Ik wil ook graag van dit probleem af!

• ManIkWeet

Ik gebruik Gates riemen, met ALI pulleys. Dus mogelijk zit daar iets.
Wat ik had begrepen was dat Gates riemen een ander profiel gebruiken (afgeplatte cirkels) en dat alles op Ali ronde cirkels gebruikt.
Wat er daarnaast bij mij nog speelt is hoe de riem over de motorpulley loopt. Door flexibiliteit in de motorbracket staat de motor as niet zuiver haaks. Hierdoor lijkt het alsof de riem tegen boven of onderzijde van de pulley gaat lopen.
Dit zou best goed de oorzaak kunnen zijn! Volgens mij heb ik mijn motor brackets vrij 'goedkoop' geprint... Weinig infill/shells...
Als ik bredere pulleys gebruik, zie ik de riemen inderdaad omhoog/omlaag 'kruipen'
Ik wil de pret niet bederven maar het effect is een beetje aanwezig in de tweede foto ;)
Wel veel minder dan wat ik heb, het is ook goed voelbaar met mijn nagels.

ManIkWeet wijzigde deze reactie 28-10-2019 14:02 (3%)

• SuperKris
Nog even een ander kalibratievraagje. Met het touchscreen uit post van gister liep ik tegen een fout aan in de afmetingen van mijn project. De afmetingen waren ca. 99% van wat het zou moeten zijn.

Bijvoorbeeld 122mm was ca. 121mm in de praktijk. In een 20x20x20 testcube zie ik deze verschillen niet. Deze is nagenoeg perfect in afmetingen. Bij de Z heb ik dit probleem nog niet echt gezien.

wat veroorzaakt dit? Heeft het iets te maken met krimpen, of moet ik mijn assen kalibreren? Het gaat om een CR10 met alle standaard pulleys maar wel met een staal verstevigde band.

• Tadango
SuperKris schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Laat even weten of het effect had! Ik wil ook graag van dit probleem af!
Duurt nog 5 weken dat ze binnen zijn helaas...

Riemen 1/2 omdraaien zou morgen moet kunnen.

• Tadango
SuperKris schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:08:
Nog even een ander kalibratievraagje. Met het touchscreen uit post van gister liep ik tegen een fout aan in de afmetingen van mijn project. De afmetingen waren ca. 99% van wat het zou moeten zijn.

Bijvoorbeeld 122mm was ca. 121mm in de praktijk. In een 20x20x20 testcube zie ik deze verschillen niet. Deze is nagenoeg perfect in afmetingen. Bij de Z heb ik dit probleem nog niet echt gezien.

wat veroorzaakt dit? Heeft het iets te maken met krimpen, of moet ik mijn assen kalibreren? Het gaat om een CR10 met alle standaard pulleys maar wel met een staal verstevigde band.
Welk materiaal? Met ABS kan het wel (al is 1mm nog veel) maar met PLA zou je veel minder afwijking moeten zien.

• SuperKris
Tadango schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:14:
[...]

Duurt nog 5 weken dat ze binnen zijn helaas...

Riemen 1/2 omdraaien zou morgen moet kunnen.
Dat gaat in mijn CR10 helaas niet lukken ;)
Tadango schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Welk materiaal? Met ABS kan het wel (al is 1mm nog veel) maar met PLA zou je veel minder afwijking moeten zien.
PETG in dit geval.

SuperKris wijzigde deze reactie 28-10-2019 14:31 (34%)

• Tadango
SuperKris schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:30:
[...]

Dat gaat in mijn CR10 helaas niet lukken ;)

[...]

PETG in dit geval.
Op mijn CR10 zie ik voor de X wel een mogelijkheid. Alleen van de kar naar de pully omdraai, en dan bovenlangs weer draaien terug naar de pulley op de motor. Of komt hij dan in de V klem? Dan moet de idler iets omlaag zodat hij in de V blijft...zou denk ik net passen als de hoogte er is.

PETG krimpt hier ook nauwelijks, moet niet veel effect hebben.

• ManIkWeet
Het draaien van de riem is puur als test om te kijken of het effect veroorzaakt is door idlers, lijkt me niet een geweldige permanente oplossing

• Tadango
ManIkWeet schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:25:
Het draaien van de riem is puur als test om te kijken of het effect veroorzaakt is door idlers, lijkt me niet een geweldige permanente oplossing
Klopt, maar het moet überhaupt wel kunnen. Als hij aanloopt tegen balk heeft het testen niet veel zin.

• Hardy8
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21:58
SuperKris schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:08:

Ik ben er wel achter dat kalibreren, vooral met de 20x20x20 cube, onzin is, wanneer de mechaniek goed in elkaar zit zal er geen afwijking aanwezig zijn, de stappen motoren hebben een vast aantal stappen per omwenteling waar niet van afgeweken wordt, en juist die kleine cube heeft wel iets een afwijking, want je bent nog steeds gesmolten plastic op elkaar aan het printen wat aan de buitenkant minuscuul aan het uitpuilen gaat, ik ben zelf ook een tijdje hiermee aan het knoeien geweest, als de cube goed was, dan had ik steeds meer afwijking hoe groter het object werd, nu heb ik gewoon alles weer standaard ingesteld (bij mij 80, 80, 400) en nu blijft alles constant alleen kleine ontwerpen hebben hele kleine afwijking, ik gebruik twee totaal verschillende zelfbouw printers hiermee, en alles past nu ook gewoon in elkaar van de verschillen printers.

Hardy

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19:00
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb al een tijd een ender 3 en de meeste prints gaan wel goed alleen deze niet:

De andere kant lijkt wel goed:

Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit het beste oplossen?

En mijn andere vraag. Waar kan ik goedkoop filament halen? Zijn er plekken waar dat kan voor bijvoorbeeld 10 euro per 1kg rol?

sgouman wijzigde deze reactie 29-10-2019 09:23 (16%)

• ManIkWeet
sgouman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:21:
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb al een tijd een ender 3 en de meeste prints gaan wel goed alleen deze niet:
[Afbeelding]
De andere kant lijkt wel goed:
[Afbeelding]

Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit het beste oplossen?

En mijn andere vraag. Waar kan ik goedkoop filament halen? Zijn er plekken waar dat kan voor bijvoorbeeld 10 euro per 1kg rol?
Lijkt een probleem te zijn met je retraction instellingen.

HobbyKing is waarschijnlijk de goedkoopste dat nog een beetje kwaliteit bied (wel boven €100 voor gratis verzending)

Edit: Misschien is je (plastic) extruder wat vervormd, probeer die veer strakker te krijgen

ManIkWeet wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:33 (5%)
Reden: Blijkbaar is gratis verzenden €100

• sgouman
ManIkWeet schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:49:
[...]

Lijkt een probleem te zijn met je retraction instellingen.

HobbyKing is waarschijnlijk de goedkoopste dat nog een beetje kwaliteit bied (wel boven €100 voor gratis verzending)

Edit: Misschien is je (plastic) extruder wat vervormd, probeer die veer strakker te krijgen
Dankje ik ga er naar kijken.
Ik zie bij hobbyking alleen maar filamenten die vanuit global warehouse worden verscheept.(tenminste bijna alle)

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 03:02

AlexanderB

7800 rpm

global warehouse verzenden is weer heel erg duur, je moet selecteren op EU warehouse en In Stock. Die worden verzonden vanuit NL, dus zelfs als je de $80 (~€75) niet haalt voor gratis verzenden, is de 4 euro verzendkosten vanaf EU warehouse (NL) niet duur.

Je hebt dan inderdaad een stuk minder keuze, omdat ze lang niet alles op voorraad hebben, en blijkbaar sowieso niet de goedkoopste low-budget filamenten hebben. Een paar weken terug hadden ze Cyber Sale en was alles flink in de aanbieding, dus het kan de moeite zijn om te wachten als ze niet hebben wat je zoekt voor de prijs die je zoekt.

• ManIkWeet
sgouman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:27:
[...]

Dankje ik ga er naar kijken.
Ik zie bij hobbyking alleen maar filamenten die vanuit global warehouse worden verscheept.(tenminste bijna alle)
Heeft mogelijk te maken met die cybersale, je kan filteren op EU warehouse en In Stock.

Tenminste wel van Nederlandse bodem, anders heb je nog Amazon.de als optie, de rest zal wel (met verzending) duurder zijn, maar ik heb niet echt gezocht.

• SuperKris
Ik gebruik ook altijd hobbyking. Meestal is ook wel ergens een kortingscode voor 10% extra korting te bemachtigen. Wel altijd bij het zoeken alleen EU warehouse selecteren.

• sgouman
Zo net 2 rollen filament besteld uit EU warehouse. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat het binnen is.

• Freich
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 27-01 15:11

Freich

YOU ARE NEX!

Enige irritante aan Hobbyking is, als je alleen EU selecteert zie je nog steeds de andere producten met global of UK in de resultaten. Alleen onder de product thumbnail zie je warehouse namen verschijnen.

Ik print nu als eerste met Hobbyking en ben tevreden over het resultaat.

3 Inches of Bloodsport!

• sgouman
Freich schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:32:
Enige irritante aan Hobbyking is, als je alleen EU selecteert zie je nog steeds de andere producten met global of UK in de resultaten. Alleen onder de product thumbnail zie je warehouse namen verschijnen.

Klopt en ze hebben niet heel veel kleuren in de EU.

• ManIkWeet
Freich schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:32:

sgouman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:37:
[...]

Klopt en ze hebben niet heel veel kleuren in de EU.
Voor zover ik kon zien ging dat weg als je "In Stock" bij de filters aan zet

• sgouman
Vandaag de bestelling van hobbyking al binnen. Super snel en zeker voor de prijs niet slecht. Nu nog kijken hoe het print.

sgouman wijzigde deze reactie 30-10-2019 16:35 (13%)

• Freich
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 27-01 15:11

Freich

YOU ARE NEX!

ManIkWeet schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:45:
[...]

[...]

Voor zover ik kon zien ging dat weg als je "In Stock" bij de filters aan zet
Bedankt voor de tip. Maakt het volgende keer stuk makkelijker.
Dit met Hobbyking light green geprint:
https://tweakers.net/ext/f/v38TFKJK2ypMO4pFSHSlzeAX/thumb.jpg

3 Inches of Bloodsport!

• Tadango
sgouman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:35:
Vandaag de bestelling van hobbyking al binnen. Super snel en zeker voor de prijs niet slecht. Nu nog kijken hoe het print.
Print prima hier. Hun PETG gebruikt ik erg graag maar ook het PLA lijkt prima te printen.

• sgouman
Tadango schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:24:
[...]

Print prima hier. Hun PETG gebruikt ik erg graag maar ook het PLA lijkt prima te printen.
Bij mij print het ook goed.
Ik vraag me alleen af wat nou de goede temperatuur is voor PLA. hun geven aan voor om op 230 graden te printen. Ik heb hem nu op 200 graden en dat werkt ook goed.

En jammer dat ze in Nederland niet zo veel kleuren hebben.

• Tadango
sgouman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Bij mij print het ook goed.
Ik vraag me alleen af wat nou de goede temperatuur is voor PLA. hun geven aan voor om op 230 graden te printen. Ik heb hem nu op 200 graden en dat werkt ook goed.

En jammer dat ze in Nederland niet zo veel kleuren hebben.
Ik heb nu hun PLA Premium Gold (waardeloze kleur btw) en dat print super op 205 (messing nozzle). Ik snap niet waarom ze 220-240 aangeven. Ik dacht dat er op de rol ook een lagere waarde stond.

• sgouman
Tadango schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:32:
[...]

Ik heb nu hun PLA Premium Gold (waardeloze kleur btw) en dat print super op 205 (messing nozzle). Ik snap niet waarom ze 220-240 aangeven. Ik dacht dat er op de rol ook een lagere waarde stond.
Oh oke. Bij mij staat er echt 230-240 maar print prima op 200. Kijk ik verkeerd of klopt het inderdaad dat ze heel weinig kleuren in het EU warehouse hebben.

• Tadango
sgouman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:38:
[...]

Oh oke. Bij mij staat er echt 230-240 maar print prima op 200. Kijk ik verkeerd of klopt het inderdaad dat ze heel weinig kleuren in het EU warehouse hebben.
Vooraad in de EU is altijd erg mager, het verkoopt erg snel. Als je alleen in stock aanvinkt blijft er weinig over.

• ManIkWeet
Net ook twee rollen gekocht...
Met PayPal betaald, blijkbaar hanteert HobbyKing een afwijkende € naar $ conversie... Dus ik ben iets duurder uit op PayPal :(

• Tadango
Klopt.... of eigenlijk klopt niet :)

• sgouman
Weten jullie toevallig of hobbyking ook iets van een 3dtouch ofzo verkoopt? Ik kan het niet vinden na lang zoeken.

• Tadango
sgouman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:57:
Weten jullie toevallig of hobbyking ook iets van een 3dtouch ofzo verkoopt? Ik kan het niet vinden na lang zoeken.
Denk het niet. Ook niet veel reserve onderdelen edg. Voornamelijk verkopen ze RC materiaal en zijn 3D printers erbij gaan doen omdat er een markt voor was, maar veel hebben ze niet.

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:53
sgouman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:57:
AliExpress heeft op 11.11 uitverkoop. Koop je zo een voor nog geen €10 die dag

• sgouman
Weet iemand hoe ik goed mijn bed kan levelen.
Ik doe het nu op alle 4 de hoeken met een papiertje totdat ik een beetje weerstand voel. Echter in het midden zit die dan tegen het bed aan waardoor er dus geen papiertje meer tussen past.

Draai ik de hoeken iets naar beneden dan hecht het filament niet meer.

• jbhc
Je hoeft natuurlijk niet perse de hoeken te gebruiken maar kunt ook een denkbeelding 4kant nemen wat een stuk kleiner is dan je bed. Overigens klinkt het alsof je je bed krom trekt. Probeer zo weinig mogelijk veerspanning te gebruiken.

jbhc wijzigde deze reactie 01-11-2019 20:16 (28%)

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:14
Vooral als je bed krom is moet je levelen waar je print, vaak print je je object in het midden dus daar goede hoogte pakken en zijkanten is pech dan. Vlakker bed voor nodig.

• ManIkWeet
sgouman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:05:
Ik doe het nu op alle 4 de hoeken met een papiertje totdat ik een beetje weerstand voel. Echter in het midden zit die dan tegen het bed aan waardoor er dus geen papiertje meer tussen past.

Je bed is krom, je kan €15 investeren in een BLTouch (zo goed als permanente oplossing) of een nieuw bed kopen of een glasplaat erop leggen

• sgouman
Ik wil alleen dit printen dus dat beslaat nogal een groot deel van het bed:
https://www.thingiverse.com/thing:3308710

Gaat een bltouch hier wel mee helpen?

Vreemd dat een bed krom trekt hij was toen ik hem kreeg een paar maanden geleden perfect recht.

sgouman wijzigde deze reactie 01-11-2019 20:32 (23%)

• ManIkWeet
sgouman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:31:

Vreemd dat een bed krom trekt hij was toen ik hem kreeg een paar maanden geleden perfect recht.
Waarschijnlijk, ik ben er persoonlijk erg blij mee in ieder geval.

Nog een toegevoegde waarde van dat ding is dat je niet meer met schroeven hoeft te kloten omdat je veren niet meer strak staan (tot een zeker limiet natuurlijk).

Het is wel even leren hoe je ermee om moet gaan, en firmware flashen...

• sgouman
ManIkWeet schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:41:
[...]

Waarschijnlijk, ik ben er persoonlijk erg blij mee in ieder geval.

Nog een toegevoegde waarde van dat ding is dat je niet meer met schroeven hoeft te kloten omdat je veren niet meer strak staan (tot een zeker limiet natuurlijk).

Het is wel even leren hoe je ermee om moet gaan, en firmware flashen...
Ik heb een bltouch clone besteld. Ik ben alleen benieuwd waar ik mijn ender 3 z offset op moet zetten

• r_255
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:17
sgouman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:18:
[...]

Ik heb een bltouch clone besteld. Ik ben alleen benieuwd waar ik mijn ender 3 z offset op moet zetten
Dat is een kwestie van meten. Maar ook je X en Y offset van je bltouch moet je invoeren. Je meet namelijk niet op de plek waar je nozzle zit maar je bltouch. Dus voor een goede compensatie voer je ook de afstanden x en y tav je nozzle in.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• ManIkWeet
sgouman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:18:
[...]

Wat ik altijd doe voor X/Y offset, is een stukje papier eronder leggen, een stip erop tekenen en dan de nozzle/BLTouch handmatig bewegen naar die stip.

Dan kan je uit je software zien wat de exacte coördinaten zijn.

Voor de Z-offset, vrij hoog instellen, dan z-homen, dan software endstops uitzetten (M211 S0) en de z-as naar beneden bewegen (en bijhouden met hoeveel) tot je papiertje wat resistentie geeft :)

(En endstops weer aan zetten met M211 S1 of je printer uit/aan zetten zonder EEPROM opslaan)

• sgouman
Nog een vraag.
Ik heb net een print gestart met hobbyking. de 1e laag blijft alleen nooit zitten en krult helemaal om de nozzle heen. verander ik niks aan het bed temp of wat dan ook en start ik dezelfde print met 123-3d filament helemaal geen problemen?

Wat zou dit kunnen zijn?

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02:34
sgouman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:31:

Je kan het ook nog altijd doen met een raft.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• SuperKris
sgouman schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:57:
Nog een vraag.
Ik heb net een print gestart met hobbyking. de 1e laag blijft alleen nooit zitten en krult helemaal om de nozzle heen. verander ik niks aan het bed temp of wat dan ook en start ik dezelfde print met 123-3d filament helemaal geen problemen?

Wat zou dit kunnen zijn?
Ik kan me niet voorstellen dat dit met het filament te maken heeft. Op wat voor bed print je?

• sgouman
SuperKris schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:23:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dit met het filament te maken heeft. Op wat voor bed print je?
Het standaard ender 3 bed. wel vreemd ik heb helemaal niks aangepast en bij 123-3d filament gaat het wel goed.

• Stefan.Z
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 27-01 17:32
Nog een vraag.

Wat zou dit kunnen zijn?
Ik heb er ook last van met mn laatst bestelde hobbyking rollen. Dit is filament wat op t nieuwe model rol zit. Met de oude hobbyking rollen had ik nooit geen last van slechte hechting aan het bed. Print nu met een raft en dat gaat beter.

Skoftig

• ManIkWeet
Nog een vraag.

Wat zou dit kunnen zijn?
Mijn ervaring zegt dat je dan te dicht op je bed zit, probeer m iets hoger af te stellen (minder weerstand met je papiertje)

• Jampot007
Als je geen hechting hebt kan je toch beter dichter op je bed gaan zitten.

Je kan ook een wat hogere extruder temperatuur proberen.

• foekie01
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 24-01 14:26
Hey wat gek, ik heb van het weekend precies hetzelfde gehad! Nieuwe hobbyking rol en die wilde maar niet aan het bed hechten. Inderdaad nozzle omlaag gebracht maar nog steeds niet echt geweldige hechting zoals ik dat normaal gewend ben.

• Tadango
Op een spiegel print het hobbyking premium spul prima op 60c bed. Nozzle temp van 205 zonder enige hechting problemen. Dit met de premium PLA rollen.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:48

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb het hier zelf met 123-3d huismerk zwart PLA, eerste laag blijft niet zo goed zitten en regelmatig clogs. Met zilver van hetzelfde merk en zwart van een ander merk (3dJake EcoPLA) geen enkel probleem. Ik denk dat het gewoon kwalitatief ander materiaal is.

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 28-01 14:29
Mavamaarten schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:34:
Ik heb het hier zelf met 123-3d huismerk zwart PLA, eerste laag blijft niet zo goed zitten en regelmatig clogs. Met zilver van hetzelfde merk en zwart van een ander merk (3dJake EcoPLA) geen enkel probleem. Ik denk dat het gewoon kwalitatief ander materiaal is.
Kleur heeft ook invloed op temperatuur. Daarnaast kunnen het rollen uit verschillende batches zijn.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

sgouman schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:05:

Meet je met een warm bed? Ik weet niet wat voor bed je hebt en hoe de constructie in elkaar zit. Maar de kromming kan ook komen of verergeren als je bed vast zit met schroeven. Door de warmte zet je bed materiaal uit en door de verankering van de schroeven zal het bed opbollen of dalen in het midden.

Met een sensor je bed in kaart te brengen zoals hier ergens wordt aangegeven gaat je printer de print hoogte aanpassen op zijn positie van het bed. Dat werkt natuurlijk maar hierdoor word de onderkant van je printje ook onvlak, niet veel maar tis er wel....

De optie met een spiegel of glasplaat die ik ergens las zou ik niet willen aanraden als oplossing voor een krom bed. glas is namelijk ook niet vlak en kun je ook gewoon buigen, je zal het effect alleen minder zien.

• xoniq
WeeDzi schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:35:
[...]

Meet je met een warm bed? Ik weet niet wat voor bed je hebt en hoe de constructie in elkaar zit. Maar de kromming kan ook komen of verergeren als je bed vast zit met schroeven. Door de warmte zet je bed materiaal uit en door de verankering van de schroeven zal het bed opbollen of dalen in het midden.

Met een sensor je bed in kaart te brengen zoals hier ergens wordt aangegeven gaat je printer de print hoogte aanpassen op zijn positie van het bed. Dat werkt natuurlijk maar hierdoor word de onderkant van je printje ook onvlak, niet veel maar tis er wel....

De optie met een spiegel of glasplaat die ik ergens las zou ik niet willen aanraden als oplossing voor een krom bed. glas is namelijk ook niet vlak en kun je ook gewoon buigen, je zal het effect alleen minder zien.
Qua glas kan het echt wel schelen op basis van de dikte. Ik gebruikte een hele tijd van die deco spiegels van de action, die precies 220x220 waren, vrij dun, en al meermaals gebroken en snel krom.

Gebruik nu sinds anderhalf jaar van die dikke (+3mm) spiegels (3 per pak) van de Gamma, welke ongeveer 300x300 zijn, en je gewoon kan snijden, daarmee nooit gedoe gehad, en als ik een meting doe, is het verschil op sommige punten 0.01mm, wat acceptabel is. Je merkt ook dat het veel steviger is.

Pakje spiegels, cheap glassnijdertje, kom je totaal op een euro of 7 uit, en dan heb je 3 spiegels, waarvan de eerste nog steeds na een jaar op m’n printer ligt, en geen afwijkingen vertoond.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

xoniq schreef op donderdag 7 november 2019 @ 00:30:
[...]

Qua glas kan het echt wel schelen op basis van de dikte. Ik gebruikte een hele tijd van die deco spiegels van de action, die precies 220x220 waren, vrij dun, en al meermaals gebroken en snel krom.

Gebruik nu sinds anderhalf jaar van die dikke (+3mm) spiegels (3 per pak) van de Gamma, welke ongeveer 300x300 zijn, en je gewoon kan snijden, daarmee nooit gedoe gehad, en als ik een meting doe, is het verschil op sommige punten 0.01mm, wat acceptabel is. Je merkt ook dat het veel steviger is.

Pakje spiegels, cheap glassnijdertje, kom je totaal op een euro of 7 uit, en dan heb je 3 spiegels, waarvan de eerste nog steeds na een jaar op m’n printer ligt, en geen afwijkingen vertoond.
Ja is leuk en aardig natuurlijk een meestal zal je er geen last van hebben maar de situatie ging over een krom bed, als je daar een spiegel op klemt zal de spiegel gewoon mee buigen met de kromming.

spiegel werkt verder prima als je al een vlak bed hebt, al kun je de pech hebben dat je niet een vlakke spiegel hebt.

• ManIkWeet
Iedereen heeft het hier altijd over "een vlak bed"...

Hebben jullie er wel eens bij stilgestaan dat de x/y as zelf ook krom kan zijn?

Slijtage van je lagers/wieltjes, kan een consistente afwijking veroorzaken op bepaalde locaties.
Gewicht van je hotend kan (in het midden) een 'convexe' vorm geven, omdat je stalen staven een beetje buigen.
Als je een bedsmijter hebt kunnen de stalen staven buigen onder het gewicht van je bed, en zelfs je print als ie groot is. Dat zou dan een 'concave' vervorming zijn.

Er komt veel meer bij kijken dan 'koop een spiegel want die is recht'

Ik post vanmiddag wel een plaatje van mijn spiegel mesh van mijn HEVO, die is echt wel plat (zuigt vacuum op andere spiegels), maar mesh leveling geeft een heel ander resultaat.

• xoniq
ManIkWeet schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:29:
Iedereen heeft het hier altijd over "een vlak bed"...

Hebben jullie er wel eens bij stilgestaan dat de x/y as zelf ook krom kan zijn?

Slijtage van je lagers/wieltjes, kan een consistente afwijking veroorzaken op bepaalde locaties.
Gewicht van je hotend kan (in het midden) een 'convexe' vorm geven, omdat je stalen staven een beetje buigen.
Als je een bedsmijter hebt kunnen de stalen staven buigen onder het gewicht van je bed, en zelfs je print als ie groot is. Dat zou dan een 'concave' vervorming zijn.

Er komt veel meer bij kijken dan 'koop een spiegel want die is recht'

Ik post vanmiddag wel een plaatje van mijn spiegel mesh van mijn HEVO, die is echt wel plat (zuigt vacuum op andere spiegels), maar mesh leveling geeft een heel ander resultaat.
Ik heb zelf carbon rods ipv metalen buizen voor mijn CoreXY, met glijlagers. En daarnaast een bowden setup, waardoor de hotend carriage heel licht is.

• ManIkWeet
xoniq schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:34:
[...]

Ik heb zelf carbon rods ipv metalen buizen voor mijn CoreXY, met glijlagers. En daarnaast een bowden setup, waardoor de hotend carriage heel licht is.
Persoonlijk maak ik mij een beetje zorgen over de slijtage daarvan, zijn die deeltjes schadelijk?
Volgens een klein beetje googlen wel, maar dat gaat meer over roet van autos, ik weet niet of dat hetzelfde is. Ze hebben het ook alleen over lange blootstelling.
Ik weet niet eens of de slijtage aanzienlijk genoeg is, en hoe lang dat in de lucht blijft, en hoeveel erger het is dan gesmolten plastic...

Ik geloof wel dat met stalen buizen dit over het algemeen geen probleem is...

• xoniq
ManIkWeet schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:05:
[...]

Persoonlijk maak ik mij een beetje zorgen over de slijtage daarvan, zijn die deeltjes schadelijk?
Volgens een klein beetje googlen wel, maar dat gaat meer over roet van autos, ik weet niet of dat hetzelfde is. Ze hebben het ook alleen over lange blootstelling.
Ik weet niet eens of de slijtage aanzienlijk genoeg is, en hoe lang dat in de lucht blijft, en hoeveel erger het is dan gesmolten plastic...

Ik geloof wel dat met stalen buizen dit over het algemeen geen probleem is...
Zover ik weet slijt het niet echt, ze zijn nog helemaal gaaf verder en ik print er al een hele tijd mee. Daarnaast (gaat niet voor iedereen op, maar wel voor mij) heb ik de printer in de garage staan en niet in huis. Sowieso zijn carbon buizen enorm hard, en door de vorm (buis) buigen ze ook niet zomaar (zou zelfs minder moeten buigen dan staal), en ik zie bij mijn hele printer eigenlijk ook nooit stof deeltjes afkomstig van de buizen, dus slijtage valt echt wel mee.

• NaliXL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-01 21:12
@ManIkWeet Over die slijtage zou ik mij geen zorgen maken, zeker niet in vergelijking met het gesmolten plastic. Voordat de slijtage van dit soort producten uberhaupt merkbaar wordt ben je al zoveel tijd verder, dat het onmogelijk veel kan zijn wat daarvan afkomt. Ik acht de kans groter dat je last krijgt van de verf op je tafels en stoelen dan van een carbon 3D printer onderdeel.
Om te relativeren: koolstof is onderdeel van o.a.:
co2 (inderdaad niet gezond in grote hoeveelheden, maar je ademt er plenty van in en uit op een dag)
Norit (inderdaad, word gebruikt om gifstoffen te binden).

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ABS, waarvoor je de printer eigenlijk beter een eigen afzuiging kan geven om gezondheidsrisico's te beperken. Maar ook sommige merken/typen PLA schijnen niet geheel onschuldig te zijn.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• JoostvWillegen
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:54
Ik had bij het gebruik van glijlagers vaak last van 'binding' op de as, mede denk door de massa van de extruder die er een moment aan geeft. Geen last van? Welke glijlagers gebruik je als ik vragen mag? :)

| WILLTeQ | Formlabs Form 2 | Formlabs Wash & Cure |

• xoniq
JoostvWillegen schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:21:
Ik had bij het gebruik van glijlagers vaak last van 'binding' op de as, mede denk door de massa van de extruder die er een moment aan geeft. Geen last van? Welke glijlagers gebruik je als ik vragen mag? :)
Gewoon van die koperen glijlagers, en heb van die Igus dingen besteld (zo goed als frictie-loos). Echter heb ik een bowden setup, en bevat mijn hotend carriage enkel uit een 3D printed kop, met hieraan een E3D V6, fan en BL Touch. Dus eigenlijk vrijwel geen belastend gewicht, helemaal niet voor harde tubes zoals schuin gerolde carbon tubes.

Dus in feite is het een hele geschikte vervanging voor stalen stangen, die zorgt voor veel minder gewicht verplaatsing tijdens X en Y as (voor CoreXY). (Paar gram zo'n carbon buis)

• ManIkWeet
Het is niet dat koolstof per-se giftig is, meer het effect van de deeltjes op je longen.
Denk een beetje zoals asbest, maar in veel mindere maten.
Als de buizen niet slijten, is het misschien wel een goede upgrade voor mij, of gewoon gelijk linear rails.

Zoals beloofd, plaatje van mijn rechte spiegel die 'krom' is door andere redenen:

• Jampot007
Carbon is wel schadelijk spul als je het doorzaagt maar lijkt me niet dat het slijt eenmaal op de printer.

• xoniq
ManIkWeet schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:49:
Het is niet dat koolstof per-se giftig is, meer het effect van de deeltjes op je longen.
Denk een beetje zoals asbest, maar in veel mindere maten.
Als de buizen niet slijten, is het misschien wel een goede upgrade voor mij, of gewoon gelijk linear rails.

Zoals beloofd, plaatje van mijn rechte spiegel die 'krom' is door andere redenen:
[Afbeelding: Rechte spiegel krom door andere redenen]
Carbon rods van 10 tot 12mm is prima spul en goedkoop te krijgen. Dus je kan het altijd proberen.

Jou bed is in het midden bol, dan gaat glas niet goed helpen, buigt om het bed heen. Mijn bed is in het midden juist lager, dan helpt glas perfect.

Is het bed omdraaien een optie?
Jampot007 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:49:
Carbon is wel schadelijk spul als je het doorzaagt maar lijkt me niet dat het slijt eenmaal op de printer.
Ik heb nu koper achtige glijlagers, zonder scherpe randen, dus het schuurt niet maar glijd echt, dus slijten is echt minimaal. Juist die kogellagers zijn erg slijt gevoelig.

Binnenkort dus van die kunststof glijlagers van Igus proberen, daar heb ik nog een lading van voor 8mm rods, en daar waren ze ook perfect op.

Dan heb je dus überhaupt geen metaal op Carbon, maar frictieloos materiaal wat over Carbon glijd, dan is de kans op slijtage echt super minimaal. Mede door het minimale gewicht van de hotend carriage.

• maarten30
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 28-01 16:02
Ik ben redelijk nieuw in het 3D print wereldje, op het werk veel gewerkt met een Cubicon Single Plus en een ultimaker 2. Voor thuis wil ik een 3D printer om een beetje te hobbyen. ik zal voornamelijk PLA gaan printen maar wil graag dat er ook een mogelijkheid is om PETG te kunnen printen.

Ik zoek een printer met een budget van 250eur
na wat georienteerd te hebben kwam ik al snel uit op de Creality Ender 3 Pro en de Anycubic i3 Mega-S

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Anycubic aangezien deze veel steviger gebouwd is en ik lees goede reviews over de ultrabase.

Nu is mijn vraag of iemand tips voor mij heeft over de keuze tussen deze twee modellen of een goed voorstel heeft voor een andere 3D printer in deze prijsklasse?

• ManIkWeet
xoniq schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:04:
[...]

Carbon rods van 10 tot 12mm is prima spul en goedkoop te krijgen. Dus je kan het altijd proberen.

Jou bed is in het midden bol, dan gaat glas niet goed helpen, buigt om het bed heen. Mijn bed is in het midden juist lager, dan helpt glas perfect.

Is het bed omdraaien een optie?
De spiegel is 3mm dik en niet geklemd op mijn hotbed, het lijkt me stug dat zwaartekracht 0.4mm buiging in de spiegel veroorzaakt.

Nee ik heb de y carriages te goedkoop geprint (weinig walls en infill), hierdoor buigen ze super makkelijk onder het grote gewicht van de stalen staven. Sterker nog er is wat layer separation zichtbaar, ze zitten vast maar niet stijf :p
ManIkWeet schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 06:36:
[...]

De spiegel is 3mm dik en niet geklemd op mijn hotbed, het lijkt me stug dat zwaartekracht 0.4mm buiging in de spiegel veroorzaakt.

Nee ik heb de y carriages te goedkoop geprint (weinig walls en infill), hierdoor buigen ze super makkelijk onder het grote gewicht van de stalen staven. Sterker nog er is wat layer separation zichtbaar, ze zitten vast maar niet stijf :p
aangezien er geen specificaties zitten op een spiegel kan het best zijn dat ie een 0.4mm doorbuigd, niet zo zeer door de zwaartekracht maar gewoon niet vlak is.

en ja ook je assen kunnen krom zijn, dat kun je uit deze meting niet halen idd, maar meestal mag je er van uit gaan dat een 8mm stalen dikke as niet 0,4 mm doorbuigt door het gewicht van je carriage vandaar dat er vanuit wordt gegaan dat het in het bed zit. als je ander materiaal dan staal gebruikt voor de assen tja dan krijg je te maken met andere mechanische krachten die doorspelen in je printer.

• ManIkWeet
WeeDzi schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:58:
[...]

aangezien er geen specificaties zitten op een spiegel kan het best zijn dat ie een 0.4mm doorbuigd, niet zo zeer door de zwaartekracht maar gewoon niet vlak is.

en ja ook je assen kunnen krom zijn, dat kun je uit deze meting niet halen idd, maar meestal mag je er van uit gaan dat een 8mm stalen dikke as niet 0,4 mm doorbuigt door het gewicht van je carriage vandaar dat er vanuit wordt gegaan dat het in het bed zit. als je ander materiaal dan staal gebruikt voor de assen tja dan krijg je te maken met andere mechanische krachten die doorspelen in je printer.
Om dat de verifiëren kan ik mijn glasplaat 90° draaien, doe ik vanmiddag wel even.
ManIkWeet schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:59:
[...]

Om dat de verifiëren kan ik mijn glasplaat 90° draaien, doe ik vanmiddag wel even.
ja nog simpeler is leg je spiegel even op tafel en draai hem daarna om 0,4mm zorgt er voor dat je em behoorlijk zou moeten kunnen wippen/schommelen. (technisch niet helemaal eerlijk omdat je tafel ook wel eens niet helemaal vlak kan zijn maar dan gaan we meettechnisch gezien een beetje doordraven)

• ManIkWeet
WeeDzi schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:01:
[...]

ja nog simpeler is leg je spiegel even op tafel en draai hem daarna om 0,4mm zorgt er voor dat je em behoorlijk zou moeten kunnen wippen/schommelen. (technisch niet helemaal eerlijk omdat je tafel ook wel eens niet helemaal vlak kan zijn maar dan gaan we meettechnisch gezien een beetje doordraven)
Oh mijn spiegels (4 in 1 pak) zuigen vacuum op elkaar
ManIkWeet schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:40:
[...]

Oh mijn spiegels (4 in 1 pak) zuigen vacuum op elkaar
dan zul je waarschijnlijk bij je 90graden draai testje dezelfde meetdata krijgen en kun je uitsluiten dat het bed invloed heeft en inderdaad ergens anders het euvel ligt

• ManIkWeet
WeeDzi schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:45:
[...]

dan zul je waarschijnlijk bij je 90graden draai testje dezelfde meetdata krijgen en kun je uitsluiten dat het bed invloed heeft en inderdaad ergens anders het euvel ligt
Glasplaat 90° gedraaid, zie hier mijn hypothese zo goed als bevestigd:

Nog even de oude, ongedraaide ter referentie:

• xAndyx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 03:33
maarten30 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:34:Ik zoek een printer met een budget van 250eur
na wat georienteerd te hebben kwam ik al snel uit op de Creality Ender 3 Pro en de Anycubic i3 Mega-S

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Anycubic aangezien deze veel steviger gebouwd is en ik lees goede reviews over de ultrabase.

Nu is mijn vraag of iemand tips voor mij heeft over de keuze tussen deze twee modellen of een goed voorstel heeft voor een andere 3D printer in deze prijsklasse
Je zou ook is naar de ender 5 kunnen kijken, die past ook binnen je budget.

• ManIkWeet
Heeft iemand hier al eens zitten spelen met Linear Advance in Marlin?
Het klinkt fantastisch maar het is niks voor mij.
De extruder maakt een kolere herrie met die feature aan, maar de resultaten ervan zijn wel goed.

• Hardy8
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21:58
ManIkWeet schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:03:
Heeft iemand hier al eens zitten spelen met Linear Advance in Marlin?
Het klinkt fantastisch maar het is niks voor mij.
De extruder maakt een kolere herrie met die feature aan, maar de resultaten ervan zijn wel goed.
Gewoon ook een TMC op de extruder-stepper motor zetten, dan is die ook muisstil. ;)

Hardy

• puntje013
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:37
Ik wil volgende week de prusa mk3s kit bestellen maar nu weet ik niet welk bed sheet ik moet bestellen.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de smooth en de textured?

In het begin zal ik waarschijnlijk veel met PLA gaan printen en later wil ik ook wel wat met flex filaments gaan proberen.

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

• ManIkWeet
Hardy8 schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:10:
[...]

Gewoon ook een TMC op de extruder-stepper motor zetten, dan is die ook muisstil. ;)

Hardy
Uhm, yeah ik heb tmc2130 op alle assen en nee die zijn niet muisstil, stealthchop is nog erger dan spreadcycle :(

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

puntje013 schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:10:
Ik wil volgende week de prusa mk3s kit bestellen maar nu weet ik niet welk bed sheet ik moet bestellen.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de smooth en de textured?

In het begin zal ik waarschijnlijk veel met PLA gaan printen en later wil ik ook wel wat met flex filaments gaan proberen.
Heb zelf de smooth en denk dat die wel prima is om mee te beginnen, geeft spiegelglad oppervlak. Ook prima hechting.
Wil die textured nog wel eens in huis halen ook, je kunt ze makkelijk uitwisselen, dus het is niet dat je er aan vast zit :)

• jbhc
ManIkWeet schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:04:
[...]

Uhm, yeah ik heb tmc2130 op alle assen en nee die zijn niet muisstil, stealthchop is nog erger dan spreadcycle :(
Dan doe je iets niet goed. Mijn tmc2208 drivers zijn behoirlijk stil.

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18:59
Het kan natuurlijk ook aan de ondergrond liggen waar de printer op staat. Als ik mijn printer met TMC2208 drivers in de lucht til is het een heel stuk stiller omdat ik dan de resonantie van de kast niet meer heb :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1 ... 165 ... 171 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True