Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:28
Bezulba schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:14:Ik wil een werkend apparaat. Dat ik hem zelf in elkaar moet schroeven is geen probleem maar ik heb gewoon geen zeer meer in chinese net niet werkende meuk...
Welke clone heb je nu dan. Ik kan alleen maar positief zijn over mijn clone. De ender 3 pro.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10:54
Dat is het ding met clones, sommige hebben geluk en andere niet, kwaliteitscontrole is niks waard bij die dingen en heel veel variatie per printer.

• lennertvdkort
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12-12 20:37
Jampot007 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Precies om die reden heb ik een Prusa i3 MK3 aangeschaft, werkt heel goed.

Moet m'n bed wel eens gaan levelen, iemand van jullie ervaring met die upgrade naar nyloc boutjes onder heatbed? helpt dat iets
precies de reden dat ik ook voor een Mk3 gegaan ben, heb mijn am8 nooit meer gebruikt sinds die er is.
Leuke vind ik dat er voor de Mk3 ook gewoon nog wel wat mods zijnheb sinds een goed maandje een rood Bearframe)
Nyloc mod heb ik ook gedaan, wat ideaal werkt. Ook meer vanwege het tinkeren dan daadwerkelijk een unlevel bed(had geen problemen, maar is toch leuk om te zien dat hij bijna vlak is), 7x7 doet ook al een hoop.

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:00
Iemand een idee waarom ik met Cura versie 4.3.0 op de Ender 3 pro, het 1e lijntje wordt nu veel meer naar rechts op de buildplate geprint, ik heb het dus over de eerste horizontale lijn welke wordt geprint voordat de daadwerkelijke print start. Normaal is dat echt op een paar milimeter van de rand, maar nu is het op 2 centimeter, de skirt van mijn model gaat er soms zelf overheen.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 02:03
Het probleem met het moeizaam vlak krijgen (en houden) heb ik op mijn nieuwste printer ondertussen opgelost door fatsoenlijke veren te gebruiken.

Het toepassen van deze veren:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dLTPLQp
is echt een verademing en iets wat ik iedereen kan aanraden die problemen heeft met vlak krijgen van het bed.

Deze veren zijn aan de onder- en bovenkant vlak en ze gaan niet wokkelen zodra je er wat spanning op zet.

Heeft ieman hier al ervaring met de Ditan extruder?

https://www.thingiverse.com/thing:3242039

Ik ga hem morgen pogen te printen

• Durango
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 01-12 13:53
Op het youtube kanaal van Uncle Jessy test hij verschillende soorten schoonmaakmiddel voor het schoonmaken van SLA (resin) prints.

Nu blijkt dat IPA (Isopropyl alcohol) helemaal niet nodig is sterker nog de andere dood normale schoonmaakmiddelen doen het veel beter volgens hem. Bijv. Mr Propper doet het best goed volgens hem en is overal te verkrijgen het is goedkoper en stinkt niet vergeleken met IPA.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ben momenteel aan het oriënteren voor en SLA printer dus kan het zelf (nog) niet testen. (Mr clean word genoemt in de video maar is gewoon Mr propper)

• RovloSQL
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 10:33
Is deze hier al voorbij gekomen? Nieuw Prusa Mini voor 380 euro.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zag het op Twitter. Geinig ding! En idd de keren dat ik echt de volledige buildplate van de MK2S nodig heb gehad is op 1 hand te tellen..
Even afwachten wat de print kwaliteit is, maar zal wel in orde zijn.
Meer info: https://blog.prusaprinter...t-and-compact-3d-printer/

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 12-10-2019 17:34 (19%)

• wolter.
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10-12 12:25
Vandaag even een printje gedaan met PETG.
Er is nog wat ruimte voor verbetering. De verzinkte gaten zijn niet heel mooi en de print is niet helemaal schoon.

https://tweakers.net/ext/f/ZBvLgKoNUC27brU0b0RDnJXe/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/dXnhxOZXjxx9D0JCgAFUQKOq/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/4nZtSZEGYCrRF26F3px8XAw6/thumb.jpg

If it ain’t broken take it apart and fix it :)

• lennertvdkort
  • Laatst online: 12-12 20:37
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:34:
Zag het op Twitter. Geinig ding! En idd de keren dat ik echt de volledige buildplate van de MK2S nodig heb gehad is op 1 hand te tellen..
Even afwachten wat de print kwaliteit is, maar zal wel in orde zijn.
Meer info: https://blog.prusaprinter...t-and-compact-3d-printer/
Heb er eentje besteld, wilde al een tijdje een 'kleinere' naast mijn Mk3s.
Maar wilde na de ervaringen van Prusa nooit meer een chinees. :9

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 12-12 09:11
Zo, de Anycubic Kossel Linear Plus draait nu ook al een weekje dankzij @Edd die mij aan een nieuw trigorilla bordje heeft geholpen. Ondertussen ruzie maken met Anycubic op Aliexpress over het toesturen van een nieuw bord.Na 2 dagen zonde reactie een dispute geopend, en willen ze geen nieuw bord opsturen todat ik het dispute gesloten heb. Dat gaat uiteraard niet gebeuren... We merken wel hoe het opgelost wordt. Meestal kom ik er prima uit met Aliexpress.

De Kossel draait redelijk goed. Hij is ene stuk sneller dan mijn CR-10, maar de printkwaliteit is ook wel echt minder. Vlakke delen zijn veel meer golvend, maar dat kan ik mij wel voorstellen met een delta printer. Zeker zo'n low cost ding. Ik print dan ook wel flink snel, dus dat helpt ook niet.

Ik heb om te beginnen maar even de bowden vervangen. Deze kan ook veel korter als je de extruder een stuk laat zakken. Je moet dan wel iets verzinnen dat de bowden niet achter de carriage op de rail blijft hangen. Een simpel elastiekje is prima. Uiteindelijk wil ik de printer dicht maken en het filament bovenin hangen dus dan krijgt de extruder toch een nieuw plekje.

De kabels naar de kop heb ik op onderstaande manier opgelost. Dit werkt prima voor nu. Ik merk wel dat de printer best wel wat meer part cooling kan gebruiken. Iemand ervaring met goede mods hiervoor?

Ik wil nu ook met klipper gaan experimenteren, en dan is een raspberry Pi wel zo handig. Ik heb hier een paar mounts voor ontworpen en deze op Thingiverse gezet:

https://www.thingiverse.com/thing:3912074
https://www.thingiverse.com/thing:3912130
https://www.thingiverse.com/thing:3912189

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

AlexanderB

7800 rpm

Aan een van de delta rods getiewrapt? dan heb je toch juist dat de kabel de hele tijd bewogen wordt aan de hot end? :/

Ik heb zelf deze dr op zitten: https://www.thingiverse.com/thing:2768622
Ik ga 'm dr van de week ff af halen om een stuk nylon filament bij de kabel wrap er in te stoppen zodat ie minder scherp buigt, voor de rest prima.

Voor parts cooling heb ik deze geprint, lijkt beter te werken dan de standaard nozzle die maar vanaf 1 kant blaast, en bij mij inderdaad bij sommige prints wat drooping enzo veroorzaakte aan de kant waar de fan niet zat.
https://www.thingiverse.com/thing:2809492
De fan zelf had ook wel wat krachtiger gemogen eventueel. Misschien wat voor de toekomst.

Volgende custom part wordt denk ik een malletje om een siliconen sokje te maken voor de heater blok. Lijkt een niet-standaard maat te zijn? (16x16x11 zo te zien?)
Niet zo zeer omdat de part cooling fan er te hard op blaast maar vooral omdat ik dan minder hoef schoon te maken.

AlexanderB wijzigde deze reactie 12-10-2019 22:32 (4%)

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Nu online
Las net op All3dp dat er ook een PrusaXL CoreXY printer komt met een bouwvolume van 400x400x400.
https://all3dp.com/4/prus...mini-3d-printer-prusa-xl/

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10-12 21:12
pwillemske schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Las net op All3dp dat er ook een PrusaXL CoreXY printer komt met een bouwvolume van 400x400x400.
https://all3dp.com/4/prus...mini-3d-printer-prusa-xl/
Ja, dat werd ook al vermeld op de frontpage bij het bericht over de aankondiging van de mini

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• SuperKris
zag net deze in de klipper groep op facebook: YouTube: 18 and a half minute Benchy
Niet normaal snel dat ding zeg!

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

Daniel. schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:37:
[...]

Welke clone heb je nu dan. Ik kan alleen maar positief zijn over mijn clone. De ender 3 pro.
Hij begon als een anet a6. Is nu een echte neppe prusa i3 mk3s cloon inclusief etsy moederbord etc, maar wel met de stangen van de a6 e.d. en een bear frame.

Maar hij loopt bijvoorbeeld al heel snel te mekkeren dat hij een crash detected heeft, of bij het homing gaat ie halverwege de X as al weer terug. Terwijl hij opzich wel redelijk soepel heen en weer beweegt, de drivers triggeren gewoon te snel.

Heb van het weekend wat kleinere dingen geprint en die gaan opzich best goed. Het is groot volume wat lastig is.

Oh en veel last van stringing.

Ik denk dat ik gewoon deze aan een vriendin ga geven en zelf lekker een prusa origineel haal.

blup

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12-12 22:58
Bezulba schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:18:
[...]
Maar hij loopt bijvoorbeeld al heel snel te mekkeren dat hij een crash detected heeft, of bij het homing gaat ie halverwege de X as al weer terug. Terwijl hij opzich wel redelijk soepel heen en weer beweegt, de drivers triggeren gewoon te snel.
Daar is een instelling voor in Marlin, iets in de trend van X_STALL_SENSITIVITY

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

ManIkWeet schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Daar is een instelling voor in Marlin, iets in de trend van X_STALL_SENSITIVITY
Gezien mijn ervaringen met het proberen aan te passen van de standaard Prusa firmware ga ik niet weer dagen lopen klooien. Maar iig bedankt :)

blup

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:09
SuperKris schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:11:
zag net deze in de klipper groep op facebook: YouTube: 18 and a half minute Benchy
Niet normaal snel dat ding zeg!
Zie je direct terug in de slechte kwaliteit van de model, snel is leuk voor snel, maar het wordt al snel helemaal ruk.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• SuperKris
xoniq schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 00:42:
[...]

Zie je direct terug in de slechte kwaliteit van de model, snel is leuk voor snel, maar het wordt al snel helemaal ruk.
Zo slecht vindt ik de kwaliteit nog niet. Daarnaast lijkt het er op dat een groot deel van de imperfecties wordt veroorzaakt door een te kort aan cooling en de extreem korte layer tijd. Bij een groter object zul je wellicht een stuk minder kwaliteit degradatie zien.

• jbhc
Zou de ventilator van de hotend lang meegaan op deze manier?

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12-12 14:38
SuperKris schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:32:
[...]

Zo slecht vindt ik de kwaliteit nog niet. Daarnaast lijkt het er op dat een groot deel van de imperfecties wordt veroorzaakt door een te kort aan cooling en de extreem korte layer tijd. Bij een groter object zul je wellicht een stuk minder kwaliteit degradatie zien.
Inderdaad, dit is puur voor max snelheid gedaan. Op deze snelheden is het heel lastig om alle aspecten goed te krijgen.

Ik zit pas op 120mm/s max nu op de ender 3 maar wil toch met een core XY dit verdubbelen

__/`\__/`\__

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

jbhc schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:33:
Zou de ventilator van de hotend lang meegaan op deze manier?
Zou niet uit moeten maken. Die dingen draaien toch vaak al op 100%. Dat zal het probleem niet zijn. Het is de houtje touwtje oplossing voor de part cooling die wat "creatief" is.

blup

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:26

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Hij bedoelt waarschijnlijk de snelle bewegingen die gemaakt worden.

Waarschijnlijk zal dit inderdaad een negatief effect hebben op de levensduur. De vraag is alleen hoeveel en of je dat überhaupt gaat merken. Imo is dat niet iets om je zorgen over te maken, mits je gebruik maakt van kwaliteit spul.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

thijsco19 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:39:
Hij bedoelt waarschijnlijk de snelle bewegingen die gemaakt worden.

Waarschijnlijk zal dit inderdaad een negatief effect hebben op de levensduur. De vraag is alleen hoeveel en of je dat überhaupt gaat merken. Imo is dat niet iets om je zorgen over te maken, mits je gebruik maakt van kwaliteit spul.
Ah. Dan nog, je koopt er 5 voor 10 euro, ben je ook weer een tijdje voorzien.

blup

• jbhc
Mijn ervaring met de goedkopen niet kogel gelagerde ventilatoren is dat ze op de printkop niet echt een lang leven hebben.

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 12-12 23:13
Ik wil zojuist marlin compileren, krijg ik de melding :

code:
1
2
3
4
Arduino: 1.8.5 (Mac OS X), Board:"Arduino/Genuino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"

fork/exec /Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/tools/avr/bin/avr-g++: bad CPU type in executable
Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560

Het bord is een mega 2560 i.c.m Ramps
Ik heb verder niets aan de code gewijzigd, waar kan dit aan liggen .

• ManIkWeet
19roland70 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:32:
Ik wil zojuist marlin compileren, krijg ik de melding :

code:
1
2
3
4
Arduino: 1.8.5 (Mac OS X), Board:"Arduino/Genuino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"

fork/exec /Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/tools/avr/bin/avr-g++: bad CPU type in executable
Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560

Het bord is een mega 2560 i.c.m Ramps
Ik heb verder niets aan de code gewijzigd, waar kan dit aan liggen .
Oude versie van Arduino IDE installeren

• NaliXL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08-12 22:26
In het kader van brandveiligheid, weet iemand of er rookmelders bestaan met ingebouwde elektriciteitsschakelaar?

Waar ik heen wil is dat mijn 3D printer aan zo'n rookmelder hangt. Dat zodra dat ding afgaat de stroom naar de printer automatisch wordt afgesloten.

Heb ernaar gezocht, maar (wat mij eigenlijk wel verbaast) eigenlijk niets anders gevonden dan een aantal smart rookmelders, wat natuurlijk wel te realiseren is op die manier maar voelt als veel te gecompliceerd voor zoiets simpels.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Mistacal
NaliXL schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:35:
In het kader van brandveiligheid, weet iemand of er rookmelders bestaan met ingebouwde elektriciteitsschakelaar?

Waar ik heen wil is dat mijn 3D printer aan zo'n rookmelder hangt. Dat zodra dat ding afgaat de stroom naar de printer automatisch wordt afgesloten.

Heb ernaar gezocht, maar (wat mij eigenlijk wel verbaast) eigenlijk niets anders gevonden dan een aantal smart rookmelders, wat natuurlijk wel te realiseren is op die manier maar voelt als veel te gecompliceerd voor zoiets simpels.
Maar dat is toch precies waar de "smart" rookmelder in jou oplossing voorziet? Rookmelder aan = schakelaar om? Volgens mij kan het echt niet simpeler

https://www.klikaanklikuit.nl/nl/zigbee-smoke-detector.html

Mistacal wijzigde deze reactie 18-10-2019 09:50 (5%)

__/`\__/`\__

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
NaliXL schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:35:

Er bestaan wel rookmelders met relais uitgang, hiermee zou je iets kunnen bouwen dat de stroom afschakelt zonder afhankelijkheid van wifi/zigbee of andere domotica platformen

• Mistacal
Rmg schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

Er bestaan wel rookmelders met relais uitgang, hiermee zou je iets kunnen bouwen dat de stroom afschakelt zonder afhankelijkheid van wifi/zigbee of andere domotica platformen
Ah ook nice inderdaad

https://www.beveiligingsw...Path=1_36&products_id=210

Ik zie domotica wel als een meerwaarde in dit verhaal namelijk push melding naar je telefoon en eventueel met direct inschakeling van een camera mocht je nog geen Octoprint draaien o.i.d.

__/`\__/`\__

• Rudi Vader
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12-12 23:44
Ik ben al een tijdje een gebruiker van een Tevo Michelangelo maar heb een probleempje. Ik lijk alleen goed te kunnen printen met Cura3d. Ik kan niet vinden hoe ik het printbed kan kalibreren. Ik heb 1 cm print bed over aan de rechterkant als ik hem op maximaal wil printen.
Ik kan niet vinden waar dat ingesteld kan worden. Als ik zoek naar xy kalibreren kan ik blokjes printen om te zien of de x en de y afmetingen gelijk zijn. En anders is het voornamelijk het z as kalibreren.
Vaak is het geen probleem maar door het beperkte printbed moet ik wel eens de grenzen opzoeken door in een hoek van 45 graden te printen.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

• puntje013
  • Registratie: februari 2008
Hoi, ik wil binnenkort een 3D printer aanschaffen en zat te denken aan de ceality cr-20 pro.
Ik kan er hier op het forum niet veel over vinden, heeft iemand hier ervaring met deze printer?

De reden waarom ik naar deze printer kijk en niet bv de ender 3 is omdat ik het in elkaar zetten van een printer niet zo zie zitten.
Het moet dus gewoon bijna plug en play zijn.

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

• pwillemske
  • Nu online
Als het plug en play moet zijn, kun je naar mijn mening het beste wat meer uitgeven en een Prusa mini of MK3s kopen aangezien je een Chinese printer nog wel eens aan het stuntelen kan zijn om een print goed er uit te krijgen. Dit maakt natuurlijk niet uit, maar wel als je een printer wil puur om te printen. Veel Chinese printers zijn daarom ook populair bij de hobbyisten die willen prullen aan zo'n printer.

Ik denk zelfs dat zeker de helft hier op het forum het sleutelen en prullen aan de printer leuker vinden dan het printen zelf. Dit heb ik zelf ook, ik vind het leuk als een print er goed uit komt, maar het upgraden of gewoon bezig zijn met de printer vind ik eigenlijk veel leuker.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-12 22:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk dat in zo'n geval een Prusa Mini inderdaad exact is wat je zoekt.
Ergens vind ik het ook niet zo'n heel goed idee om aan 3D-printing te beginnen als je sleutelen niet leuk of te moeilijk vindt. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar je hebt nu eenmaal een basis aan technische skills nodig om met een printer te werken. Met een gemakkelijk te gebruiken en goed afgestelde printer kom je wel een heel eind.

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• SuperKris
Rudi Vader schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:25:
Ik ben al een tijdje een gebruiker van een Tevo Michelangelo maar heb een probleempje. Ik lijk alleen goed te kunnen printen met Cura3d. Ik kan niet vinden hoe ik het printbed kan kalibreren. Ik heb 1 cm print bed over aan de rechterkant als ik hem op maximaal wil printen.
Ik kan niet vinden waar dat ingesteld kan worden. Als ik zoek naar xy kalibreren kan ik blokjes printen om te zien of de x en de y afmetingen gelijk zijn. En anders is het voornamelijk het z as kalibreren.
Vaak is het geen probleem maar door het beperkte printbed moet ik wel eens de grenzen opzoeken door in een hoek van 45 graden te printen.
Bedoel je de donkere rand in cura? die wordt gegenereerd door de brim/skirt. Zet die op o, en hij gaat weg.
De grote van je bed stel je gewoon in in cura. Heeft verder niets met kalibratie te maken.

Cura verteld wat de printer stap voor stap moet doen. De printer moet dit zo goed mogelijk uitvoeren.Je printer afstellen doe je dan ook niet in cura, maar in de firmware van je printer, en natuurlijk met de mechanische kalibratie.

• Rudi Vader
SuperKris schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 23:42:
[...]

Bedoel je de donkere rand in cura? die wordt gegenereerd door de brim/skirt. Zet die op o, en hij gaat weg.
De grote van je bed stel je gewoon in in cura. Heeft verder niets met kalibratie te maken.

Cura verteld wat de printer stap voor stap moet doen. De printer moet dit zo goed mogelijk uitvoeren.Je printer afstellen doe je dan ook niet in cura, maar in de firmware van je printer, en natuurlijk met de mechanische kalibratie.
Nee, dat bedoel ik niet. De brim en de skirt instellingen heb ik gevonden. De afdruk op het print bed is een centimeter naar links vergeleken in Cura.
Dus als ik in Cura een print op aan de meest rechterkant zet, is er op mijn printbed een centimeter aan de rechterkant over. Aan de linkerkant steekt het afdruk een centimeter over.

Binnenkort wil ik voor de lol eens een Aliexpress Prusa I3 printer voor € 83 proberen (incl verzendkosten, vanuit Duitsland verstuurd) . Gewoon kijken wat het is. Als er interesse is wil ik wel wat ervaringen posten.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

• ocf81
@puntje, bijna elke printer onder de €1000 betekent zelf sleutelen, linksom of rechtsom. Veel chinese clones hebben het euvel dat er standaard zaken zijn die niet goed zitten. Doorgaans zijn deze makkelijk te verhelpen als je zelf de handen uit de mouwen wil steken. (het voordeel van 3D printers is dat je je eigen onderdelen kan fabriceren)
Als je voor een in de fabriek gebouwde Prusa gaat heb je dat probleem niet. Persoonlijk heb ik niet zo veel fiducie in de Prusa mini, ik zou eerder voor een MK3S gaan. Bovendien is de mini niet als volledig geassembleerde machine verkrijgbaar. De MK3S wel.

Daarnaast is het ook zo dat je geheid onderhoud moet gaan plegen op je printer, en dan moet je altijd zelf sleutelen. Op zich heeft prusa wel goede support, dus dan kan je dat wel onder begeleiding doen.

ocf81 wijzigde deze reactie 21-10-2019 00:02 (21%)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• puntje013
  • Registratie: februari 2008
Bedankt voor de reacties allemaal, het is niet zo dat ik een hekel heb aan een beetje sleutelen aan een printer en ik snap dat dat altijd nodig blijft ivm onderhoud.
Waar ik wel tegen op zie is om een uur of 10/15 bezig te zijn om een printer vanaf nul op te bouwen.
Die prusa mini lijkt wat instabiel op een enkele Z-as en de MK3S is qua prijs aan de hoge kant voor mij (zeker de volledig voor geassembleerde versie) dus vandaar mijn interesse in ceality cr-20 pro.
Ik ga er de komende tijd nog maar eens goed over denken en wat reviews online zoeken, had gehoopt dat er hier iemand zo'n ding had.

puntje013 wijzigde deze reactie 21-10-2019 06:57 (0%)
Reden: Typo

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

• xAndyx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:21
ocf81 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 23:57:
Als je voor een in de fabriek gebouwde Prusa gaat heb je dat probleem niet. Persoonlijk heb ik niet zo veel fiducie in de Prusa mini, ik zou eerder voor een MK3S gaan. Bovendien is de mini niet als volledig geassembleerde machine verkrijgbaar. De MK3S wel.
De mini hoef je niet geassembleerd te krijgen, hij word in 3 delen geleverd. De rest zit al in elkaar.
De MK3S is wel mooi, maar ook bijna 3x zo duur geassembleerd vs de mini (wel sneller leverbaar).

Hoorde ook geruchten over een MK4 en een Prusa XL dus persoonlijk zou ik wachten voor je 1000,- aan een prusa printer uitgeeft. € 380,- is nog een keer te doen en daar komt niet snel een Prusa opvolger voor.
puntje013 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 06:29:
Die prusa mini lijkt wat instabiel op een enkele Z-as.
Dat was mijn eerste indruk ook, echter gaf Josef Prusa in een interview aan dat dit ontwerp voor dit formaat echt geen problemen gaf en zeer goed getest is door ze. Gezien de kwaliteit van de MK3 etc geloof ik hem wel. Zie hier https://youtu.be/s5wpoGe9wT0?t=552

xAndyx wijzigde deze reactie 21-10-2019 08:52 (23%)

• foekie01
  • Laatst online: 10:48
xAndyx schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 08:41:
Dat was mijn eerste indruk ook, echter gaf Josef Prusa in een interview aan dat dit ontwerp voor dit formaat echt geen problemen gaf en zeer goed getest is door ze. Gezien de kwaliteit van de MK3 etc geloof ik hem wel. Zie hier https://youtu.be/s5wpoGe9wT0?t=552
Hij heeft dit inderdaad uitvoerig uitgelegd in de interviews. Iedereen doet meteen panisch, maar volgens mij valt het echt heel erg mee. Hij heeft dubbele rods en nog een 2020 profiel voor de stevigheid. De extruder is ook veel lichter, met als "nadeel" de bowden. Stel hel geheel zou daadwerkelijk doorbuigen, dan zul je dat bij het proben meten en er voor kunnen compenseren.

Ik maak me er persoonlijk geen enkele zorgen over. Gezien de prints wat uit dat ding komen doet deze printer het beter dan menig andere printer. :+

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:26

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Als je kijkt naar de creality ender 2 ziet die Prusa mini er steviger uit.
En bij de ender 2 is er al weinig problemen met doorbuiging.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Rudi Vader
thijsco19 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:58:
Niet helemaal vergelijkbaar. De Ender 2 bestaat uit een 2020 profiel met een printbed van 15 cm en de Prusa mini uit 2 losse stangen en een 18 cm printbed.
Ik vind mijn Monoprise select mini (zelde soort bouw Prusa mni) fragieler aanvoelen dan mijn Tevo Michelangelo (Ender 2 achtig). Terwijl die Monoprise een printbedje heeft van 10 cm.

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:08
thijsco19 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:58:
Van welk materiaal is de prusa mini gemaakt? Ik voor mij vind metaal altijd steviger dan kunststof.

• pwillemske
  • Nu online
Volgens mij print Prusa met ABS of PETG, maar welke van de 2 weet ik niet zeker.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• SuperKris
puntje013 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 06:29:
Bedankt voor de reacties allemaal, het is niet zo dat ik een hekel heb aan een beetje sleutelen aan een printer en ik snap dat dat altijd nodig blijft ivm onderhoud.
Waar ik wel tegen op zie is om een uur of 10/15 bezig te zijn om een printer vanaf nul op te bouwen.
Die prusa mini lijkt wat instabiel op een enkele Z-as en de MK3S is qua prijs aan de hoge kant voor mij (zeker de volledig voor geassembleerde versie) dus vandaar mijn interesse in ceality cr-20 pro.
Ik ga er de komende tijd nog maar eens goed over denken en wat reviews online zoeken, had gehoopt dat er hier iemand zo'n ding had.
tja... als je ook geen MK3S geld wil betalen dan ga je al snel naar een Chinese printer natuurlijk. Geen idee hoe stabiel die dingen zijn eigenlijk, maar ik ben zelf prima te spreken over de meeste Chinese printers.

Zoals altijd moet je jezelf vooral afvragen wat je wil zoals het formaat van prints, de printkwaliteit, en de snelheid van de printer.

Creality is altijd al goed bezig geweest, en ze worden nog steeds beter. Dat is uiteraard relatief want je krijgt een half getest ding, waar zomaar een paar fouten in kunnen zitten. Meestal simpele mechanische, die makkelijk zijn op te lossen. Ik had geluk... Mijn CR10 deed het uit de doos al direct goed, maar heb later nog best wel wat moeten tunen om alles perfect te krijgen. Inmiddels zijn de typische fouten wel bekend en makkelijk opgelost. Meestal zijn het assemblage of kalibratiefouten. Vanaf de fabriek of thuis veroorzaakt.

Recent heb ik voor de lol een anycubic kossel linear plus gekocht. Het moederbord was defect vanuit de fabriek. Typisch Chinees dus. Maar ja, wat mag je ook verwachten van een 160,- printer. Gek genoeg zijn de meeste onderdelen toch juist best wel goed, en de eerste prints zijn veelbelovend. Niet zo netjes als mijn verbouwde CR10, maar best ok, en veel sneller geprint!

Je weet het gewoon nooit met open source dingen. Zeker niet met Chinese onderdelen. Voor een bedrijf waarbij elke idoot op de printknop moet kunnen drukken zou ik er niet aan beginnen. Dan koop je gewoon een ultimaker van een paar duizend euro, want dan moeten mensen er gewoon mee kunnen werken. Voor de rest is een Chinese raprap een prima optie.

Je zult moeten leren hoe de printer werkt en die leercurve is flink, maar wel erg leuk en er zijn zat mensen die willen helpen. Hier op Tweakers, maar ook in facebook groepen voor specifieke printers. Uitendelijk denk ik dat je op deze manier verder komt.

Ik heb geen CR20 pro, maar mijn eerste keus zal het niet zijn. Klein formaat, alle elektronica lekker warm in de bodem, en eigenlijk nog alle oude oplossingen qua componenten.

Recent is de CR-10 V2 uitgekomen, en deze zou ik zelf nu kopen als ik nog geen CR-10 had. De meeste tekortkomingen zijn hierin aangepakt. Heb nog geen reviews hiervan gelezen, maar hij ziet er echt goed uit. Er is ook een enorme groep mensen met deze printer dus informatie is overal beschikbaar.

Koop sowieso een printer met een vorm van ABL. De meest gemaakte fout is nog altijd het slecht levelen van het bed. Ik heb er lang niets van willen weten maar ik ben nu helemaal over. Niet omdat mijn printkwaliteit beter is, of prints minder vaak mis gaan, maar omdat ik nu de pinter aanzet, er een SD kaart in doe, op start druk, en wegloop. Voorheen moest ik altijd opwarmen, levelen, print starten.... Gewoon te veel werk om een snelle print te starten.

SuperKris wijzigde deze reactie 21-10-2019 22:01 (6%)

• pwillemske
  • Nu online
@SuperKris Ben het volledig met jou eens, maar level(de) jij iedere keer het bed voor je een print startte? Ik level alleen als ik een slechte eerste laag constateer, ik start ook gewoon een print (via octoprint, dat wel) en loop aan bij wijze van. Vaak ben ik wel bij de printer als deze aan staat :) .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• SuperKris
pwillemske schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:18:
@SuperKris Ben het volledig met jou eens, maar level(de) jij iedere keer het bed voor je een print startte? Ik level alleen als ik een slechte eerste laag constateer, ik start ook gewoon een print (via octoprint, dat wel) en loop aan bij wijze van. Vaak ben ik wel bij de printer als deze aan staat :) .
Ik print op glas, en haal na elke keer de plaat er af om deze te wassen en van nieuwe haarlak te voorzien. Daarna kan ik hem dan maar beter opnieuw levelen. Overigens is dat tegenwoordig vaak pas naar 2 prints, of voor elke hele lange print. Daarnaast merkte ik toch vaak dat als ik de afstand controleerde met de papiermethode, dat er toch vaak tussen 2 prints weer een klein verschil zat. Nu met ABL via BLtouch is de 1e laag ook altijd perfect, maar zonder al dat werk.

• xAndyx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:21
Rudi Vader schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:18:
[...]
Niet helemaal vergelijkbaar. De Ender 2 bestaat uit een 2020 profiel met een printbed van 15 cm en de Prusa mini uit 2 losse stangen en een 18 cm printbed.
De Prusa mini gebruikt 2020 profiel en 2 losse stangen voor stabiliteit. Of dat genoeg is zullen we voor moeten wachten op de echte reviews. Volgens mij gingen de eerste eind november verstuurd worden. Ben benieuwd.

Ik hou m in de gaten als mogelijke vervangen voor mijn ultimaker original.
xAndyx schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:39:
[...]

De Prusa mini gebruikt 2020 profiel en 2 losse stangen voor stabiliteit. Of dat genoeg is zullen we voor moeten wachten op de echte reviews. Volgens mij gingen de eerste eind november verstuurd worden. Ben benieuwd.

Ik hou m in de gaten als mogelijke vervangen voor mijn ultimaker original.
Die reviews kun je nu al wel een beetje voorspellen natuurlijk er zijn al 10 van dit soort vormen van printers op de markt (geweest). en die waren allen best ok maar zijn gewoon minder rigide wat je dus terug gaat zien in het printresultaat tenzij je de snelheid erg laag zet.

• JoostvWillegen
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11:46
Niet geheel mee eens. Het is een nieuw product met z'n eigen hard-, soft- en firmware en kwaliteitseisen. Wat we gewend zijn van Prusa de laatste jaren zijn enorm goede producten voor de prijs die ze kosten, dus ik verwacht hier wat anders van de voorgangers van andere fabrikanten. Zolang de reviews objectief zijn, kan het alle kanten op.
WeeDzi schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:18:
[...]

Die reviews kun je nu al wel een beetje voorspellen natuurlijk er zijn al 10 van dit soort vormen van printers op de markt (geweest). en die waren allen best ok maar zijn gewoon minder rigide wat je dus terug gaat zien in het printresultaat tenzij je de snelheid erg laag zet.

| WILLTeQ | Formlabs Form 2 | Formlabs Wash & Cure |

• ManIkWeet
JoostvWillegen schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:28:
Niet geheel mee eens. Het is een nieuw product met z'n eigen hard-, soft- en firmware en kwaliteitseisen.
https://www.cetus3d.com/

Het ontwerp bestaat al een tijdje, de prusa variant lijkt een poging te zijn tot een goedkope versie ervan.

ManIkWeet wijzigde deze reactie 22-10-2019 14:00 (18%)

• JoostvWillegen
ManIkWeet schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

https://www.cetus3d.com/

Het ontwerp bestaat al een tijdje, de prusa variant lijkt een poging te zijn tot een goedkope versie ervan.
Het feit dat de Cetus al lineaire rails gebruikt maakt het een compleet andere printer. Geen open source firmware, geen 2x 10 mm rods, geen 32 bit board, geen standaard heatbed, geen bowden hotend, geen standaard ABL, etc etc.

Hetzelfde is het om te zeggen dat een review van een Chinese i3 clone 'waarschijnlijk' dezelfde uitkomsten geeft als een originele i3.. Appels en peren. Maar goed, we wachten het af!

• ManIkWeet
JoostvWillegen schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Het feit dat de Cetus al lineaire rails gebruikt maakt het een compleet andere printer. Geen open source firmware, geen 2x 10 mm rods, geen 32 bit board, geen standaard heatbed, geen bowden hotend, geen standaard ABL, etc etc.

Hetzelfde is het om te zeggen dat een review van een Chinese i3 clone 'waarschijnlijk' dezelfde uitkomsten geeft als een originele i3.. Appels en peren. Maar goed, we wachten het af!
Als jij je x-as van je Prusa i3 vervangt met een rail, is het dan een compleet andere printer?

Maar goed de rest van je punten kloppen wel redelijk.

We zullen zien, alleen ben ik bang dat veel reviews mild zullen zijn "want Prusa"
JoostvWillegen schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Ja ik verwacht dat de Cetus beter presteerd dan de prusa....

Je doet net of prusa de heilige graal is wat 3d printen betreft, maar valt dat even vies tegen. Hij gebruikt gewoon hardware zoals elke andere printer zoals elke andere fabrikant stappen motoren en lagers (hij gebruikt zelfs de crappy lmuu lagers) en 2 rods per as als structurele stevigheid en als geleiding , dat zn printje er wat anders uitziet en de software wat anders is maakt het niet een andere printer, bedoel het ontwerp bestaat al wel 10 jaar oid. De resolutie zal niet anders zijn dan zn mk2 of mk3 ontwerp en dan voor een best wel premium prijs....

32 bit heb je voor een carthesische printer niet echt nodig en het blijft met zn cantilever gewoon een zwak ontwerp voor trillingen. Vandaar dat hij het wel met een bowden systeem moet doen met een stappen motor eraan buigt ie alleen maar verder door.

Tis wel een leuk printertje daar niet van, ik had gewoon meer verwacht van Josef
JoostvWillegen schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:28:
Niet geheel mee eens. Het is een nieuw product met z'n eigen hard-, soft- en firmware en kwaliteitseisen. Wat we gewend zijn van Prusa de laatste jaren zijn enorm goede producten voor de prijs die ze kosten, dus ik verwacht hier wat anders van de voorgangers van andere fabrikanten. Zolang de reviews objectief zijn, kan het alle kanten op.

[...]
en ik weet niet hoe lang jij mee draait in het wereldje maar prusa staat er echt nog niet zo lang bekend om goede producten hoor, de laatste 2 a 3 jaar is ie lekker op weg. Maar in het begin was een prusa niet gelijk garant voor fantastische printervaringen. Zijn I3 ontwerp was iconisch en heeft de markt veranderd maar je kan natuurlijk ook niet echt stellen dat hij dat heeft ontworpen. Bedoel de mendel90 was al ver voor de i3 hij heeft zijn printers gewoon goed vermarkt en heeft (en daar mag hij trots op zijn) altijd geluisterd naar de Communitie en de credits gegeven daar waar nodig was.

WeeDzi wijzigde deze reactie 22-10-2019 17:31 (26%)

• Stefan.Z
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12-12 21:55
T kost wat printuurtjes maar dan heb je ook wat, MPCNC, eerste echte freespoging gaat vrij aardig 🙃.
Nu nog wat leuke projecten verzinnen en een roterende as om bezemstelen te graferen 😎
[Mpcnc

Stefan.Z wijzigde deze reactie 22-10-2019 18:21 (101%)

Skoftig

• ManIkWeet
Stefan.Z schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:18:
T kost wat printuurtjes maar dan heb je ook wat, MPCNC, eerste echte freespoging gaat vrij aardig 🙃.
Nu nog wat leuke projecten verzinnen en een roterende as om bezemstelen te graferen 😎
[[Afbeelding: Mpcnc]
Kijk uit met het maken van community mods, de ontwerper van MPCNC is daar wat gevoelig voor...

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

ManIkWeet schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:24:
[...]

Kijk uit met het maken van community mods, de ontwerper van MPCNC is daar wat gevoelig voor...

[YouTube: Whose design even is this? (MPCNC conclusion)]
Auw, wat een sneu verhaal! :r Hier kun je gewoon echt niet mee aankomen in een maker-community, imho. Toch? No way dat ik die man (Ryan) nu nog ga steunen.

A magician asked me a trick question. And I still have no idea how he did it.

• ocf81
Murdered by words.

Helaas is Tom altijd tamelijk politiek in zijn optreden en zal hij er weinig aan gelegen laten om iemand geheel af te maken als hij daar ook maar enige opening voor ziet.

[edit]
net nog een interessant videootje van CNCKitchen tegengekomen:

ocf81 wijzigde deze reactie 23-10-2019 00:01 (34%)

© ocf81 1981-infinity

• Stefan.Z
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12-12 21:55
Ach, al had tom het gewoon gepubliceerd onder dezelfde licentie was er niks aan de hand geweest... Doordat hij perse een andere licentie erop wilde moet hij ryan meteen helemaal zwart maken vind ik ook wel wat sneu.
ManIkWeet schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:24:
[...]

[YouTube: Whose design even is this? (MPCNC conclusion)]

Skoftig

• ManIkWeet
Evanescent schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:36:
[...]

Auw, wat een sneu verhaal! :r Hier kun je gewoon echt niet mee aankomen in een maker-community, imho. Toch? No way dat ik die man (Ryan) nu nog ga steunen.
Nouja, het kan wel, maar het hindert wel de mogelijkheden om uit te groeien tot dé standaard.
Het lijkt erop dat de maker wilt voorkomen dat iemand er commercieel mee aan de haal gaat, iets wat ik op zich wel kan begrijpen.
ocf81 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:00:
Murdered by words.

Helaas is Tom altijd tamelijk politiek in zijn optreden en zal hij er weinig aan gelegen laten om iemand geheel af te maken als hij daar ook maar enige opening voor ziet.
Tom is de meest kritische 3D-printer YouTuber die er is geloof ik. Ik zou zeggen dat er altijd wel iemand moet zijn die erg kritisch is, omdat anders onacceptabele dingen voor lief genomen worden.
Stefan.Z schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 06:20:
Ach, al had tom het gewoon gepubliceerd onder dezelfde licentie was er niks aan de hand geweest... Doordat hij perse een andere licentie erop wilde moet hij ryan meteen helemaal zwart maken vind ik ook wel wat sneu.
[...]
Nouja die licentie is een beetje raar (wat ik ervan begrijp in ieder geval): als Tom dezelfde licentie gebruikt zou hebben, dan zou de originele ontwerper van de MPCNC nooit Tom's onderdeel kunnen gebruiken in de "standaard" uitvoering. Omdat dat dan een deel Tom is, wat niet commercieel gebruikt kan worden door anderen; en een deel MPCNC is, wat niet commercieel gebruikt kan worden door anderen.

• foekie01
  • Laatst online: 10:48
Dat hele verhaal met Tom en de MPCNC was één grote aanfluiting. 8)7

Laten we wel even zo eerlijk zijn dat Tom in de live streams werkelijk geen enkel idee had waar hij mee bezig was. Dat hij vervolgens de machine en maker als draak bestempelt en zo duizenden mensen weerhoudt om deel te nemen aan een verder prima project is jammer.

Beide hebben valide punten en beide hebben fouten gemaakt.

Het triomfantelijk ontmantelen van de machine op Youtube was op zijn zachts gezegd kinderachtig. :F

• ocf81
ManIkWeet schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 07:51:
...

Tom is de meest kritische 3D-printer YouTuber die er is geloof ik. Ik zou zeggen dat er altijd wel iemand moet zijn die erg kritisch is, omdat anders onacceptabele dingen voor lief genomen worden.
...
Je hebt kritisch zijn en je hebt Tom zijn campagnes voor of tegen specifieke producten. Op zich heeft Tom een heel diepe kennis en zijn de video's waarin hij dingen bouwt of uitlegt zeker het aanraden waard. Zijn productreviews zijn voor mij al een paar jaar geen standaard kijkvoer meer. Te politiek.

© ocf81 1981-infinity

• JoostvWillegen
Ook BCN3D heeft laatst zijn printers open-source gemaakt, wellicht interessant voor de makers!

https://www.bcn3d.com/ope...gma-sigmax-bcn3d-r19-cad/

• jbhc
ocf81 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Je hebt kritisch zijn en je hebt Tom zijn campagnes voor of tegen specifieke producten. Op zich heeft Tom een heel diepe kennis en zijn de video's waarin hij dingen bouwt of uitlegt zeker het aanraden waard. Zijn productreviews zijn voor mij al een paar jaar geen standaard kijkvoer meer. Te politiek.
Wat bedoel je precies met te politiek, ik vind dat een beetje een inhoudsloze opmerking. Kun je dat eens verduidelijken?

Wat had de maker van MPCNC dan verwacht wat er zou gebeuren?

Je gaat je "open source" CNC machine aanbieden om te laten reviewen door Tom waarvan je weet hoe hij over open source denkt.
Vervolgens omdat Tom het ding om wat voor reden niet lekker aan de gang krijgt gaat Tom zelf onderdelen ontwerpen.

Je kunt dan op je klompen aanvoelen dat als je Tom gaat "verplichten" een bepaalde licentie te gebruiken voor zelf ontworpen onderdelen omdat de CNC dan opeens niet zo open source blijkt te zijn als van te voren geschetst is, dat de poep de ventilator raakt.

Misschien was de afbraak actie wat overdreven maar aan de andere kant waren er wel al 4 avonden aan besteed dus kan ik mij de reactie wel voorstellen.

• Tadango
  • Laatst online: 10:50
Weet iemand hoe het nu zit met Fusion 360? Ik hoor dingen dat het niet gratis meer is / gaat zijn. Ik kan alleen nergens in de autodesk portal vinden hoe lang mijn gratis licentie dan nog geldig gaat zijn. Ik heb geen zin om veel tijd in het leren te steken als ik over een paar maanden een ander pakket moet gaan kiezen.

• ManIkWeet
Tadango schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:36:
Weet iemand hoe het nu zit met Fusion 360? Ik hoor dingen dat het niet gratis meer is / gaat zijn. Ik kan alleen nergens in de autodesk portal vinden hoe lang mijn gratis licentie dan nog geldig gaat zijn. Ik heb geen zin om veel tijd in het leren te steken als ik over een paar maanden een ander pakket moet gaan kiezen.

• Tadango
  • Laatst online: 10:50
Okee, dus het lijkt erop dat er alleen betaalde opties zijn straks. Weet je ook prijzen toevallig?

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Tadango schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Okee, dus het lijkt erop dat er alleen betaalde opties zijn straks. Weet je ook prijzen toevallig?
De license for Personal Use is gratis.

https://knowledge.autodes...nsing-for-Fusion-360.html
The free, personal-use license gives you access to Fusion 360 for one year. Personal use is defined as individuals with non-commercial design projects, or home-based, non-commercial manufacturing and fabrication.

-

• ocf81
@jbhc Met politiek doel ik op het telkens aansnijden van onderwerpen om ze onder de aantacht te brengen, enkel en alleen om dat diegene vindt dat een onderwerp vindt dat hij of zij belangrijk vindt en waar zij iets van vinden, en dat doet hij op een manier die vaak eigenlijk niet ter zake doet bij het onderwerp dat hij behandeld. Tom snijdt continu Chinese klonen aan bijvoorbeeld. De manier waarop hij daar mee omgaat kan eigenlijk niet meer als kritisch bestempeld worden, daar zit een agenda achter.
Een ander bekend voorbeeld van een politica buiten de politiek die vergelijkbare streken uithaalt als Tom is Antoinette Hertsenberg. Dat is gewoon iemand die politiek bedrijft met het mediawapen.

Over Fusion360: jammer, maar het was te verwachten. Maar goed, het is eigenlijk ook niet gratis, het is betaald met data.

© ocf81 1981-infinity

• Eddye
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 08:09
Ik heb een gehard stalen nozzle geinstalleerd om o.a. wood/PLA te printen, maar ik merk nu dat dat filament heel erg broos is en snel afbreekt. Is dat normaal?

• xoniq
Tadango schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Volgens mij veranderd er helemaal niks. Ik moet elk jaar een renewal doen als 'start up'. En dat is altijd kosteloos geweest, zie niks over kosten voor start up. En je kan toch altijd nog aanmelden voor personal?

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• SuperKris
Het lukte mij echter niet om een personal licence te kiezen. Bij het doorklikken kwam ik toch steeds weer uit bij een betaalde variant waarvoor ik mij dan weer opnieuw moest registreren. Ik hbe het toen al snel opgegeven. Wellicht moet eerst het huidige "abonnement" zijn afgelopen.

Het zou dom zijn als ze stoppen met gratis Fusion360. Ofwel mensen gaan aan de slag met een illegale versie, of mensen gaan over naar andere pakketten die wel gratis zijn. Mede vanuit de 3D print community zijn er nu veel hobbyisten die met fusion werken en de populariteit van dit programma zo vergroten.

Ik vindt het zelf er fijne software, en het zou erg jammer zijn als dit op een moment stopt.

• SuperKris
Eddye schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:03:
Ik heb een gehard stalen nozzle geinstalleerd om o.a. wood/PLA te printen, maar ik merk nu dat dat filament heel erg broos is en snel afbreekt. Is dat normaal?
Lijkt mij niet normaal. Staal geleid uiteraard minder goed hitte, dus als je al niet te heet print zou het misschien zo kunnen zijn dat het filament er iets te koud uit komt.

Ik weet overigens niet of je mega veel hout wil gaan printen, maar op zich kan dat ook prima met een standaard nozzle hoor. Ik vraag mij af hoeveel rollen je op moet printen voordat je slijtage gaat zien.

• Eddye
SuperKris schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Lijkt mij niet normaal. Staal geleid uiteraard minder goed hitte, dus als je al niet te heet print zou het misschien zo kunnen zijn dat het filament er iets te koud uit komt.

Ik weet overigens niet of je mega veel hout wil gaan printen, maar op zich kan dat ook prima met een standaard nozzle hoor. Ik vraag mij af hoeveel rollen je op moet printen voordat je slijtage gaat zien.
Het broze is al voor het printen, dus vanaf de rol. Het is zonder moeite af te breken, en dat is ook tijdens het printen gebeurd bij de extruder.

Eddye wijzigde deze reactie 24-10-2019 11:50 (63%)

• SuperKris
Eddye schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:49:
[...]

Het broze is al voor het printen, dus vanaf de rol. Het is zonder moeite af te breken, en dat is ook tijdens het printen gebeurd bij de extruder.
Ik heb tot nu toe 1 hout filament geprobeerd. Deze was van hobbyking en op de rol inderdaad brozer dan regulier PLA. Zo broos dat het snel per ongeluk afbrak echter zeker niet. Na printen wat ik eigenlijk wel verrast over hoe sterk het juist was.

Wellicht zit er veel vocht in je rol, of is het filament van slechte kwaliteit. Dat is natuurlijk lastig om zo te zeggen. Wellicht kan je het eens in je oven drogen, en kijken of het dan beter gaat.

• Eddye
SuperKris schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:07:
[...]

Ik heb tot nu toe 1 hout filament geprobeerd. Deze was van hobbyking en op de rol inderdaad brozer dan regulier PLA. Zo broos dat het snel per ongeluk afbrak echter zeker niet. Na printen wat ik eigenlijk wel verrast over hoe sterk het juist was.

Wellicht zit er veel vocht in je rol, of is het filament van slechte kwaliteit. Dat is natuurlijk lastig om zo te zeggen. Wellicht kan je het eens in je oven drogen, en kijken of het dan beter gaat.
Ik denk dat ik het inderdaad maar even in de oven probeer. Eerst van het weekend mijn extruder assy uit elkaar halen om dat laatste beetje wood filament eruit te krijgen :X

• ManIkWeet
Eddye schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:14:
[...]
Eerst van het weekend mijn extruder assy uit elkaar halen om dat laatste beetje wood filament eruit te krijgen :X
Gewoon met wat ander filament op een hogere temperatuur doordrukken ;)
(en daarna een coldpull als je wilt)

• Eddye
ManIkWeet schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

Gewoon met wat ander filament op een hogere temperatuur doordrukken ;)
(en daarna een coldpull als je wilt)
Helaas is dat allemaal niet gelukt...

• Freich
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12-12 16:43

Freich

YOU ARE NEX!

Mijn Ender 3 pro komt bijna binnen vanuit Duitsland. De 2 bijbehorende rollen filament komen apart uit de UK kreeg ik achteraf te horen.
Daarom nu bij Hobbyking in de Cybersale 5 rollen vanuit EU warehouse voor € 51 besteld. (Met kortingscode FBCKE4M3W).
Het is volgens mij allemaal de premium versie die in Nederland gemaakt wordt. Volgens mij echt nergens betere prijs/kwaliteit verhouding te vinden. Las er iig goede dingen over op Tweakers en elders!

3 Inches of Bloodsport!

• ManIkWeet
Freich schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:25:
Mijn Ender 3 pro komt bijna binnen vanuit Duitsland. De 2 bijbehorende rollen filament komen apart uit de UK kreeg ik achteraf te horen.
Daarom nu bij Hobbyking in de Cybersale 5 rollen vanuit EU warehouse voor € 51 besteld. (Met kortingscode FBCKE4M3W).
Het is volgens mij allemaal de premium versie die in Nederland gemaakt wordt. Volgens mij echt nergens betere prijs/kwaliteit verhouding te vinden. Las er iig goede dingen over op Tweakers en elders!
Heb jij een berg translucent gekocht of die die code zoveel eraf?

• hexta
  • Laatst online: 12-12 16:40

hexta

M-Stinos

Goedendag allen!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik kan me herinneren dat er een community was die aanbood om 3d prints te maken voor een klein bedrag, mits de koper zelf de 3d-file aanleverde. Kan iemand me misschien op weg helpen met waar ik daarvoor zou kunnen kijken?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• Freich
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12-12 16:43

Freich

YOU ARE NEX!

ManIkWeet schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:36:
[...]

Heb jij een berg translucent gekocht of die die code zoveel eraf?
Code is 10%, en bij nieuwe user heb je 150 points = € 1,79 er meteen af als je ze opmaakt.
Ik heb de volgende besteld:
https://hobbyking.com/en_...pla-1kg-spool-purple.html
https://hobbyking.com/en_...a-1kg-spool-sky-blue.html
https://hobbyking.com/en_...ent-1-75mm-1kg-spool.html
https://hobbyking.com/en_...kg-spool-yellow-gold.html
https://hobbyking.com/en_...1kg-1-75mm-hobbyking.html

Ze hebben niet heel veel keus als je EU warehouse wilt. En het zijn niet echt populaire kleuren gok ik zo. Roze en paars is ideaal voor speelgoedjes voor m'n dochtertje :D

Update: het komt vandaag al binnen. 1 dag levertijd dus!

Freich wijzigde deze reactie 26-10-2019 10:59 (3%)

3 Inches of Bloodsport!

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

AlexanderB

7800 rpm

hexta schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:52:
Goedendag allen!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik kan me herinneren dat er een community was die aanbood om 3d prints te maken voor een klein bedrag, mits de koper zelf de 3d-file aanleverde. Kan iemand me misschien op weg helpen met waar ik daarvoor zou kunnen kijken?
Dat was 3d hubs, maar die hebben ervoor gekozen om alleen nog maar te werken met professionele aanbieders, en de hele community aan (al dan niet commerciële) thuis-printers de deur gewezen.

Je kan er uiteraard nog wel bestellen, en er zijn ondertussen wat verschillende alternatieve sites die wel echt met de community bezig zijn, al zou ik die zo niet direct kunnen benoemen.

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10:54
@hexta ik wil het ook wel voor je printen.

https://www.makexyz.com/ deze site heb je als alternatief voor 3D hubs maar heb het zelf nooit gebruikt.

• SuperKris
hexta schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:52:
Goedendag allen!
Afhankelijk van wat je geprint wil hebben kan ik je wellicht ook wel helpen.

• 19roland70
Ik heb een homing probleem met een hypercube.
Alle assen draaien goed, dus :
+Y carriage naar achter
-Y carriage naar voor
+X carriage naar rechts
-X carriage naar links
Als ik nu Yga homen gaat de carriage naar voor, dit klopt.
Als ik X ga homen gaat de carriage naar rechts en stopt op de Xmax eindstop .
Dit laatste is fout want hij zou naar links moeten gaan naar de Xmin eindstop.
Ik heb alle draden van de motors al een keer gewisseld dit heeft alleen maar het gevolg dat de motors verkeert om lopen.
Wat kan dit probleem zijn?

• xoniq
19roland70 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:47:
Ik heb een homing probleem met een hypercube.
Alle assen draaien goed, dus :
+Y carriage naar achter
-Y carriage naar voor
+X carriage naar rechts
-X carriage naar links
Als ik nu Yga homen gaat de carriage naar voor, dit klopt.
Als ik X ga homen gaat de carriage naar rechts en stopt op de Xmax eindstop .
Dit laatste is fout want hij zou naar links moeten gaan naar de Xmin eindstop.
Ik heb alle draden van de motors al een keer gewisseld dit heeft alleen maar het gevolg dat de motors verkeert om lopen.
Wat kan dit probleem zijn?
Dit kan je beter in Marlin omdraaien, want een CoreXY machine gebruikt twee motors in tegengestelde richting om X te bewegen, als je die twee omdraait gaat Y niet goed. Dus even via software doen in Marlin.

• 19roland70
xoniq schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:52:
[...]

Dit kan je beter in Marlin omdraaien, want een CoreXY machine gebruikt twee motors in tegengestelde richting om X te bewegen, als je die twee omdraait gaat Y niet goed. Dus even via software doen in Marlin.
Klopt maar de assen draaien wel goed alleen het homen niet.

• xoniq
19roland70 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:57:
[...]

Dus als je zegt dat ie 50mm positieve richting moet gaan, dan gaat ie wél naar rechts? En bij bomen gaat ie niet goed?

• sjaakwortel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:27
[...]

Wat eerder word gezegd, dit heeft dus niks te maken met de bedrading van de motoren want die draaien blijkbaar al de goede richting op. Je moet in marlin goed uitzoeken of je switches en richtingen daar wel goed staan (je kan van alles omdraaien om het werkende te krijgen, zolang die maar ergens een switch raakt).

• ManIkWeet
[...]

Je kan in Marlin de homing direction aanpassen. Heb je de configuratie van het internet geplukt?

• 19roland70
xoniq schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:54:
[...]

Dus als je zegt dat ie 50mm positieve richting moet gaan, dan gaat ie wél naar rechts? En bij bomen gaat ie niet goed?
klopt
sjaakwortel schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:03:
[...]

Wat eerder word gezegd, dit heeft dus niks te maken met de bedrading van de motoren want die draaien blijkbaar al de goede richting op. Je moet in marlin goed uitzoeken of je switches en richtingen daar wel goed staan (je kan van alles omdraaien om het werkende te krijgen, zolang die maar ergens een switch raakt).
Het rare is dat als ik home de carriage naar 0.0 moet gaan maar deze gaat naar 40.0.
ManIkWeet schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:07:

[...]

Je kan in Marlin de homing direction aanpassen. Heb je de configuratie van het internet geplukt?
In de configuratie staat dat deze naar 0.0 moet homen en dat gebeurt niet.
De configuratie is zelf aangepast en niet van internet geplukt

• ManIkWeet
19roland70 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:39:
In de configuratie staat dat deze naar 0.0 moet homen en dat gebeurt niet.
De configuratie is zelf aangepast en niet van internet geplukt
Probeer hier eens mee te rommelen:
// Direction of endstops when homing; 1=MAX, -1=MIN
// :[-1,1]
#define X_HOME_DIR -1
#define Y_HOME_DIR -1
#define Z_HOME_DIR -1
Edit:
Ik zit al een tijdje te vechten met een golvend patroon op mijn HEVO CoreXY...

X-as (beste zichtbaar):"
X

Y-as (moeilijk zichtbaar op de foto)
Y

X0 Y0 naar X300 Y300 (goed zichtbaar en meer frequent):
x0y0x300y300

X300 Y0 naar X0 Y300:
x300y0x0y300

Ik heb tot nu toe geprobeerd:
Andere pulleys
Andere motors

Als iemand suggesties heeft, dan hoor ik het graag :)
Als iemand ook een HyperCube Evolution heeft, zonder dit probleem, dan wil ik graag AliExpress/Banggood links naar de exacte: pulleys, toothed idlers, smooth idlers en belt als je die nog hebt _/-\o_

Ik heb geprint op 80mm/s, negeer de layer-shift

ManIkWeet wijzigde deze reactie 27-10-2019 10:05 (59%)

• xoniq
ManIkWeet schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

[...]

Edit:

[Afbeelding: X]

[Afbeelding: Y]

[Afbeelding: x0y0x300y300]

X300 Y0 naar X0 Y300:
[Afbeelding: x300y0x0y300]

Andere pulleys
Andere motors

Als iemand ook een HyperCube Evolution heeft, zonder dit probleem, dan wil ik graag AliExpress/Banggood links naar de exacte: pulleys, toothed idlers, smooth idlers en belt als je die nog hebt _/-\o_

Mogelijke redenen:

- Belt niet fris meer
- Belt niet strak genoeg gespannen
- Vibratie (oneffenheden) in de stalen assen
- Slechte glijlagers (stuiteren, en dat zie je dan terug in de print)

• ManIkWeet
xoniq schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Mogelijke redenen:

- Belt niet fris meer - Praktisch nieuw, wel van China
- Belt niet strak genoeg gespannen Er staat genoeg spanning op
- Vibratie (oneffenheden) in de stalen assen Zowel x als y, en zo'n consistent patroon?
- Slechte glijlagers (stuiteren, en dat zie je dan terug in de print) Wederom, zowel x als y?

• xoniq
Mbt de glijlagers, als die uit China komen, dan koop ik ze groot in, tenminste de helft is niet zuiver. Geldt ook voor pulleys.

Zit er ook geen beweging op je hotend als je hier aan trekt? Als deze wiebelt dan krijg je ook een raar patroon.

• ManIkWeet
xoniq schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:21:
[...]

Mbt de glijlagers, als die uit China komen, dan koop ik ze groot in, tenminste de helft is niet zuiver. Geldt ook voor pulleys.

Zit er ook geen beweging op je hotend als je hier aan trekt? Als deze wiebelt dan krijg je ook een raar patroon.
Ik heb mijn glijlagers specifiek gekozen op de eigenschap dat ze onder hun eigen gewicht naar beneden konden glijden op de staven. Ik heb er nog een stuk of 6 liggen die ik zou kunnen proberen, maar die gaan allemaal dus stroever.'

Er zit wel beweging in, maar dat is voornamelijk het buigen van de stalen staven. Er zit geen voelbare of hoorbare rammeling in.

Qua pulleys... Hoe kan je zien of ze van slechte kwaliteit zijn? Ik neem aan dat dat ook geld voor idlers. Het zou goed kunnen dat mij tweede uitgeprobeerde pulleys ook niet goed zijn (van een ANET A6 gehaald...)

• SuperKris
ManIkWeet schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

[...]

Edit:

[Afbeelding: X]

[Afbeelding: Y]

[Afbeelding: x0y0x300y300]

X300 Y0 naar X0 Y300:
[Afbeelding: x300y0x0y300]

Andere pulleys
Andere motors

Mijn CR10 doet dit ook. Het gaat niet om ghosting maar het is echt een zeer constant patroon. Mijn riemen zijn staal versterkt ende banden staan behoorlijk strak.

Ik denk dat het kan liggen aan de hoek van de steppers (1,8 graden in mijn geval). Mogelijk doen 0,9 graden steppers dit minder erg. Ook de driver kan hier van invloed in zijn. Ik heb nu goedkope simpele drivers die de steppers ook voldoende lawaai laten maken. Er zijn ook steppers die de motor veel stiller maken a.k.a. minder trillingen veroorzaken.

De andere verdachte is de pulley. Deze zou er ook voor kunnen zorgen dat er een trilling in de belt komt.

Niet geheel ongerelateerd... Ik heb lang stepper dempers op mijn CR10 gehad waarbij dit probleem nauwelijks zichtbaar was. Recent heb ik deze er af gehaald, omdat hij inmiddels niet meer stil hoeft te zijn, en de dempers ook negatieve invloed hadden op bepaalde delen van prints. Sinds de demper er af zijn heb ik dit patroon weer volop terug.
Pagina: 1 ... 164 ... 167 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True