Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
weer aan het stoeien geweest met de 3d touch sensor .(op ramps bord met Marlin)
Alles overgenomen.
zelftest bij opstarten werkt , maar dit is ook alles .
Ik vermoed dat de servo uitgang de sensor niet aanstuurd .
Nu is mijn vraag , waar kan ik zien of deze uitgang gedefinieerd is, want er kunnen 3 servo's op (schijnbaar) maar nu moet marlin toch weten op welke uitgang de servo zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Marlin gebruikt standaard de rij het dichtst bij de spanning aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
jbhc schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:41:
Marlin gebruikt standaard de rij het dichtst bij de spanning aansluiting.
Dan zou het standaard moeten werken?
Ik kan ook de pin niet laten bewegen in het menu van marlin ,wat zou moeten kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door 19roland70 op 15-09-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Je moet ze eerst aanzetten in de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:53:
[...]

Dan zou het standaard moeten werken?
Ik kan ook de pin niet laten bewegen in het menu van marlin ,wat zou moeten kunnen.
Als je het menu hebt maar er gebeurt niks, dan zit je BLTouch mogelijk niet goed aangesloten.
Bij mijn RAMPS bord was het VCC jumper, lege rij, BLTouch.

D6 van de servo tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 12:44
AlexanderB schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:36:

1e printje, een houdertje die de kabel aan de kant van de carriage vasthoud: https://www.thingiverse.com/thing:2768622
2e print, een houdertje voor de bed leveling sensor: https://www.thingiverse.com/thing:2918701 Misschien niet de meest nuttige uitbreiding, maar waarom niet. :)
3e print, een betere? parts cooling nozzle: https://www.thingiverse.com/thing:2809492
4e print, afdekplaatjes naast de LCD: https://www.thingiverse.com/thing:2472945
5e print, doppies voor bovenop: https://www.thingiverse.com/thing:1969059
6e print, doppen op de motoren: https://www.thingiverse.com/thing:2582887

Ik wil ook een tool houder maken, maar degene op thingiverse zijn niet echt wat ik wil. Misschien dat ik een bovenplaat maak met ingebouwd gereedschapsvak. (met de lasersnijder.)
Bedankt hiervoor, ben nieuw met 3D printen en had dezelfde printer ook besteld. Had nog geen idee wat ik moest printen, maar dit is al een mooi begin. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:57
Iedereen heeft het nu over de delta printer en dan begint ook echt wel te kriebelen. Eerst maar de ender 3 pro echt pro maken voordat ik mij pas een 2de kan veroorloven.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
ManIkWeet schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:50:
[...]

Als je het menu hebt maar er gebeurt niks, dan zit je BLTouch mogelijk niet goed aangesloten.
Bij mijn RAMPS bord was het VCC jumper, lege rij, BLTouch.

D6 van de servo tabel.
Jumper heb ik geplaatst.
Ik heb alleen de eerste servo uitgang gebruikt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
AlexanderB schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:56:
Hehe, waar een verjaardagscadeau al niet goed voor is. :)

[edit:]
Heb voor m'n vriendin een 130% scale Baby Groot geprint, met een bloembakje bovenin om een klein plantje in te zetten. (0.3mm, 4% infill, 60mm/s, 6.5 uur printen)
https://www.thingiverse.com/thing:2610529
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een Benchy. Bestwel netjes uitgekomen. (0.15mm 20% infill, 60mm/s, 2 uur.)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klein beetje stringing. Ik zou de temperatuur wat kunnen verlagen, print zelf graag wat warmer want das beter voor de laaghechting in structurele onderdelen.
De overhang van de voorruit is een heel klein beetje gezakt. Wederom temperatuur?
Klein beetje horizontale banding op de boeg, geen idee wat daar de oorzaak van is, maar het is vrij minimaal. Geen blobs.
En de naam achterop is helaas niet te lezen, en bevat de enige 'blob' van de hele print.
(Ik maak er morgen bij daglicht ff wat betere foto's van)

En nog een van harte aanbevolen mod voor de printer:
https://www.thingiverse.com/thing:2105393
3 stuks printen en tussen de stangen klikken.
Stringing en de voorruit is door de temperatuur, ja. Waarbij de voorruit wellicht nog kan door de part cooling fan? Heb je die op 100% staan?

Wellicht kan deze video helpen?
YouTube: Anycubic kossel Linear Plus 3D printer full review and upgrades

Hij print met verschillende materialen en geeft ook zijn instellingen in de video.

Ik moet zeggen het kriebelt me enorm om de printer te kopen, maar bij wat projectjes was mijn Ender 3 NET te klein.. Dat houdt me eigenlijk tegen. Anycubic heeft een grotere delta, maar die is zowat 2 keer de prijs van deze en die grote heeft wielen in plaats van rods.. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:20:
[...]

Jumper heb ik geplaatst.
Ik heb alleen de eerste servo uitgang gebruikt .
"De eerste servo uitgang" zegt helaas niet zoveel.
Bedoel je D11? Of D4?

Het zou D11 moeten zijn.
Check ook je configuratie, dat je de juiste RAMPS bord hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
AlexanderB schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:56:
Hehe, waar een verjaardagscadeau al niet goed voor is. :)

[edit:]
Heb voor m'n vriendin een 130% scale Baby Groot geprint, met een bloembakje bovenin om een klein plantje in te zetten. (0.3mm, 4% infill, 60mm/s, 6.5 uur printen)
https://www.thingiverse.com/thing:2610529
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een Benchy. Bestwel netjes uitgekomen. (0.15mm 20% infill, 60mm/s, 2 uur.)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klein beetje stringing. Ik zou de temperatuur wat kunnen verlagen, print zelf graag wat warmer want das beter voor de laaghechting in structurele onderdelen.
De overhang van de voorruit is een heel klein beetje gezakt. Wederom temperatuur?
Klein beetje horizontale banding op de boeg, geen idee wat daar de oorzaak van is, maar het is vrij minimaal. Geen blobs.
En de naam achterop is helaas niet te lezen, en bevat de enige 'blob' van de hele print.
(Ik maak er morgen bij daglicht ff wat betere foto's van)

En nog een van harte aanbevolen mod voor de printer:
https://www.thingiverse.com/thing:2105393
3 stuks printen en tussen de stangen klikken.
Zeker niet slecht voor een 1e poging! Ik vind het wel meevallen met de stringing.

Stringing wordt oa veroorzaakt door "lekkend" filament. Laten we het "oozing" noemen. Hier heb je natuurlijk retraction voor als belangrijkste functie om dit tegen te gaan. Misschien kan je retraction distance hoger, en de snelheid ook. Op mijn CR-10 met vergelijkbare extruder zat ik op 6-7mm retraction en op 65mm/s snelheid. Daar zat dan ook wel een beter "tandwiel" op.

Wat verder voor mij altijd erg goed werkt is geen Z-hop gebruiken, combing uitzetten, en coasting aanzetten. Veel minder contact tussen de nozzle en de print tijdens travels, mooiere lijnen, en minder stringing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
foekie01 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:39:
[...]

Ik moet zeggen het kriebelt me enorm om de printer te kopen, maar bij wat projectjes was mijn Ender 3 NET te klein.. Dat houdt me eigenlijk tegen. Anycubic heeft een grotere delta, maar die is zowat 2 keer de prijs van deze en die grote heeft wielen in plaats van rods.. :-(
Het printvolume is (icm de prijs) voor mij de reden geweest om 2 jaar geleden een CR-10 te kopen. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Het is echt een fantastische printer voor het geld, en ik he de bed grootte regelmatig nodig. Nog groter is ook mooi, maar hoe groter de printers worden, hoe lastiger het wordt om ze onder controle te krijgen.

Inmiddels heb ik de CR10 uitgevoerd met direct drive. Hiermee hoop ik de kwaliteit nog verder te verbeteren en en kan ik ook zeer flexibele filamenten printen. Mogelijk gaat mij dit wel wat snelheid kosten want het bewegende gewicht op de X as is zo en factor 4 zwaarder geworden. Daarmee wordt de CR-10 minder gebouwd op snelheid en meer op kwaliteit.

Ik heb delta printers altijd zeer gave dingen gevonden, en de aanschaf van een 2e printer is dan ook vooral voor de heb. Een achterliggende gedachte is echter wel dat ik deze vooral voor snelheid kan bouwen. Hoe dan ook, voor 160,- wil ik wel eens een gokje wagen. Ook al heb ik helemaal geen 2e printer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
ManIkWeet schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:08:
[...]

"De eerste servo uitgang" zegt helaas niet zoveel.
Bedoel je D11? Of D4?

Het zou D11 moeten zijn.
Check ook je configuratie, dat je de juiste RAMPS bord hebt.
Ik gebruik d11.
Moet ik dit ook niet ergens definiëren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:00:
Moet ik dit ook niet ergens definiëren ?
Staat in pins_RAMPS.h gedefinieerd als SERVO0_PIN.

Je moet in configuration.h ook zoeken naar "#define NUM_SERVOS" en daar 1 achter zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

TomBraamhaar schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:47:
Bedankt hiervoor, ben nieuw met 3D printen en had dezelfde printer ook besteld. Had nog geen idee wat ik moest printen, maar dit is al een mooi begin. ;)
Graag gedaan :) Hopelijk verloopt alles vlotjes met in elkaar zetten enzo. :)

Die doppen zou ik trouwens lekker als aller laatste doen, gaat een hoop tijd en materiaal in zitten, en ze zijn niet echt boeiend voor de functionaliteit.

Wat ik in m'n andere post nog linkte zou ik eerst nog ff printen:
Bar clamps, helpt tegen ratelen bij korte moves: https://www.thingiverse.com/thing:2105393 Niet die. Ga morgen andere proberen.
Kabel clipjes om de kabel van de extruder-motor vast te zetten, stuk of 4 nodig.
https://www.thingiverse.com/thing:2879796 Deze zijn snel klaar.
https://www.thingiverse.com/thing:15812 deze passen alleen onderaan, niet op de vertikale balk (ivm rail)
https://www.thingiverse.com/thing:2613532 Deze zijn ook heel erg stylish, iets meer materiaal.
Stringing en de voorruit is door de temperatuur, ja. Waarbij de voorruit wellicht nog kan door de part cooling fan? Heb je die op 100% staan?
Part cooling staat aan inderdaad. Heb ook een andere nozzle geprint, want de standaard nozzle koelt maar van 1 kant en dan krijg je blobs en zo aan de andere kant.
Wellicht kan deze video helpen?
YouTube: Anycubic kossel Linear Plus 3D printer full review and upgrades

Hij print met verschillende materialen en geeft ook zijn instellingen in de video.
Die had ik al bekeken inderdaad. :)
En als je die zelf gaat upgraden, die lineare rails in grotere maten zijn een partij duuuur, wut.
(Zelf ook gekeken of ik m'n extra grote grote delta ging opbouwen met dezelfde hoekstukken en lineare rails maar dan groter.)
SuperKris schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:20:
Zeker niet slecht voor een 1e poging! Ik vind het wel meevallen met de stringing.
Het is redelijk minimaal inderdaad, geen hele print-lijnen, alleen soort van spinnewebben/suikerspin die je eenvoudig wegpoetst, met het is wel stringing, en dus nog niet perfect. :)
Stringing wordt oa veroorzaakt door "lekkend" filament. Laten we het "oozing" noemen. Hier heb je natuurlijk retraction voor als belangrijkste functie om dit tegen te gaan. Misschien kan je retraction distance hoger, en de snelheid ook. Op mijn CR-10 met vergelijkbare extruder zat ik op 6-7mm retraction en op 65mm/s snelheid. Daar zat dan ook wel een beter "tandwiel" op.
Staat op... 6mm, 25mm/s. Verhoogd naar 60mm/s, kijken wat dr gebeurt. :)
Wat verder voor mij altijd erg goed werkt is geen Z-hop gebruiken, combing uitzetten, en coasting aanzetten. Veel minder contact tussen de nozzle en de print tijdens travels, mooiere lijnen, en minder stringing.
Z-hop en Combing stonden al uit, ik ga eens kijken hoe Coasting werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
ManIkWeet schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:40:
[...]

Je moet in configuration.h ook zoeken naar "#define NUM_SERVOS" en daar 1 achter zetten
Dit heb ik allemaal goed staan.
Is het te meten of het bord iets uitstuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Geen idee hoe ik erbij kwam maar hier een tweakers artikel van vroegah:
https://web.archive.org/w...tweakers.net/nieuws/28227
Artikel van 2003.

"Als de ontwikkelingen zich doorzetten, kunnen we volgens BBC News binnenkort ook thuis in drie dimensies printen."

Wel grappig om te zien dat het toen der tijd al bestond en verwacht werd dat het binnenkort wel 'gewoon' was.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:48:
[...]

Dit heb ik allemaal goed staan.
Is het te meten of het bord iets uitstuurt?
Als je een oscilloscoop hebt kan je het meten, anders moet je het doen met de pin debug opties, maar daar weet ik verder niks van ben ik bang...

Het enige dat ik nog kan suggereren is met een verse config beginnen en opnieuw proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@19roland70
Ik heb zojuist met succes een bltouch op mijn printer geïnstalleerd met de nieuwste marlin 2.0bugfix

Ik heb hem aangesloten volgens het 2e plaatje van deze link:

http://3dprintfaq.com/ind...kel&cat=4&id=9&artlang=en

Verder heb ik de opties van deze marlin documentatie gebruikt:

http://marlinfw.org/docs/configuration/probes.html

Daar zijn deze opties van belang:

#define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN

#define BLTOUCH

Voor beide moet je de // weghalen.

Meer dan dat is niet nodig.

[ Voor 93% gewijzigd door jbhc op 17-09-2019 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ManIkWeet schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:40:
[...]

Ik heb geen ramps, maar moet je niet een SERVO0_PIN defineren in configuration.h?
Moest ik voor mijn standaard standaard CR-10 config wel. (in mijn geval dus: #define SERVO0_PIN 27)

Wat een drama trouwens die Atmega 1284p. Veeeeeel te weinig geheugen om een beetje mooie marlin te configureren.

Volgens mij heb ik het nu werkend. De auto home werkt iig goed met de BLtouch. Nu nog kijken hoe de rest werkt en alles afstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door SuperKris op 17-09-2019 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@SuperKris Als je in marlin de juiste ramps definieert (uit mijn hoofd RAMPS_EFB) dan komt de pin mapping uit het ramps configuratie bestand. (Net zoals dat voor alle andere borden ook zo is).

Je bent dus afhankelijk van of de mapping in het geselecteerde bord juist en of compleet is.

Marlin zit wat dat betreft erg mooi in elkaar vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperKris schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:34:
[...]

Ik heb geen ramps, maar moet je niet een SERVO0_PIN defineren in configuration.h?
Moest ik voor mijn standaard standaard CR-10 config wel. (in mijn geval dus: #define SERVO0_PIN 27)
Volgens mij staat standaard in pins_RAMPS.h het volgende:
#ifdef IS_RAMPS_13
#define SERVO0_PIN 7 // RAMPS_13 // Will conflict with BTN_EN2 on LCD_I2C_VIKI
#else
#define SERVO0_PIN 11
#endif
#define SERVO1_PIN 6
#define SERVO2_PIN 5
#ifndef SERVO3_PIN
#define SERVO3_PIN 4
#endif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ah, ja, als het ergens anders gedefinieerd is hoeft dat niet nog een keer nee.

Marlin zit inderdaad zeker mooi in elkaar. Erg goede en complete documentatie ook. Ook de comments in de code zelf. MEt een beetje arduino ervaring kom je een heel eind zonder verder veel kennis van marlin te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
jbhc schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:45:
@19roland70
Ik heb zojuist met succes een bltouch op mijn printer geïnstalleerd met de nieuwste marlin 2.0bugfix

Ik heb hem aangesloten volgens het 2e plaatje van deze link:

http://3dprintfaq.com/ind...kel&cat=4&id=9&artlang=en

Verder heb ik de opties van deze marlin documentatie gebruikt:

http://marlinfw.org/docs/configuration/probes.html

Daar zijn deze opties van belang:

#define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN

#define BLTOUCH

Voor beide moet je de // weghalen.

Meer dan dat is niet nodig.
Ik heb de 2.0 bug fix gedownload, maar ik zie daar verschillende files staan .
Is alleen configuration.h en configuration_adv.h voldoende om te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@19roland70

Die kun je niet zondermeer vervangen maar zul je naar eigen wens aan moeten passen tenzij je een printer bezit welke bij een van de bijgeleverde configuratiebestanden staat. Deze vind je in de directory config/examples/

Als je geen "exotische" configuratie hebt met bijvoorlbeeld TMC drivers welke aan de spi of de uart hangen dan hoef je alleen de configuration.h aan te passen.

Welke printer gebruik je?

[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 17-09-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
jbhc schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:17:
@19roland70

Die kun je niet zondermeer vervangen maar zul je naar eigen wens aan moeten passen tenzij je een printer bezit welke bij een van de bijgeleverde configuratiebestanden staat. Deze vind je in de directory config/examples/

Als je geen "exotische" configuratie hebt met bijvoorlbeeld TMC drivers welke aan de spi of de uart hangen dan hoef je alleen de configuration.h aan te passen.

Welke printer gebruik je?
Ik heb een hypercube evo.
Mijn vraag was eigenlijk ,als ik alleen de configuratie bestande vervang en natuurlijk aanpas ,is dit dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:50:
[...]

Ik heb een hypercube evo.
Mijn vraag was eigenlijk ,als ik alleen de configuratie bestande vervang en natuurlijk aanpas ,is dit dan voldoende?
In principe hoef je niet meer aan te passen dan configuration.h en configuration_adv.h

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben bezig met het instellen van mijn SKR V1.3 voor mijn HEVO.

Ik loop tegen twee dingen aan:
  1. Ik wil graag dual-z as doen met 2x TMC2130 drivers, met behulp van E1, maar E1 lijkt niks te doen (toont ook niet in TMC debug)
  2. Ik probeer mijn BLTouch (clone) aan de praat te krijgen, als ik de printer aan zet doet ie self-test, als ik M119 uitvoer dan valt de pin naar beneden, als ik die indruk gaat ie omhoog, maar ik krijg geen TRIGGERED in M119. Ook kan ik de pin niet bewegen met M280.
Dus mocht iemand nog inzicht hebben hierin, hoor ik het graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Probleem met de 3D touch sensor opgelost .
Bugfix van Marlin gebruikt met dezelfde instellingen en het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 20:02

BasilFX

BasilFX

ManIkWeet schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:22:
Ik ben bezig met het instellen van mijn SKR V1.3 voor mijn HEVO.

Ik loop tegen twee dingen aan:
  1. Ik wil graag dual-z as doen met 2x TMC2130 drivers, met behulp van E1, maar E1 lijkt niks te doen (toont ook niet in TMC debug)
  2. Ik probeer mijn BLTouch (clone) aan de praat te krijgen, als ik de printer aan zet doet ie self-test, als ik M119 uitvoer dan valt de pin naar beneden, als ik die indruk gaat ie omhoog, maar ik krijg geen TRIGGERED in M119. Ook kan ik de pin niet bewegen met M280.
Dus mocht iemand nog inzicht hebben hierin, hoor ik het graag _/-\o_
BLTouch geeft slechts een kort signaal dat je niet met M119 kan zien.

Tevens had ik bij de SKR Pro V1.1 het probleem dat het DIAG signaal van mijn TMC2209 stepstick (dat signaal wordt gebruikt voor sensorless homing) overruled. Beide zitten namelijk aan de Z_MIN_PIN, en dat conflicteerde. Bij de SKR V1.3 schijn je dit te kunnen verhelpen middels het verwijderen van een jumper.

Je kunt je BLTouch in ieder geval testen met M43 S. Daarvoor moet je PINS_DEBUGGING aanzetten in je Configuration(_Adv).h. Zie hier voor meer info.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbhc
Er is hier zoveel kennis aanwezig dat we dat eigenlijk eens centraal zouden moeten verzamelen. Al die informatie staat nu verschrikkelijk verspreid over het gehele internet.....

• SuperKris
Even een klein vraagje van mijn kant... Als ik de Z hoogte handmatig verander kan ik ook naar een negatieve waarde toe waarbij de as kan vastlopen. Dit nadat ik marlin heb geïnstalleerd en een BLtouch heb toegevoegd.

Naast de BLtouch is ook mijn Z stop nog gewoon actief (bedrading iets aangepast) maar toch stopt hij niet bij een signaal van de Z-stop. Wat kan ik in Marlin aanpassen waardoor de printer niet naar een negatieve Z waarde kan?

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 14:52
jbhc schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:20:
Er is hier zoveel kennis aanwezig dat we dat eigenlijk eens centraal zouden moeten verzamelen. Al die informatie staat nu verschrikkelijk verspreid over het gehele internet.....
Netzoals alle andere plekken waar deze informatie verzameld word? zoals de site van Matterhackers bijvoorbeeld.. of all3dp :P

• jbhc
Dat had ik mij ook al bedacht hoor. Maar toch is het jammer dat veel info zo versnipperd is.

• jbhc
@SuperKris Dat is de soft-endstop. Overigens, voor zover ik begrijp worden de hardwarematige endstops tijdens het printen niet gebruikt.

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 14:52
jbhc schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:51:
Dat had ik mij ook al bedacht hoor. Maar toch is het jammer dat veel info zo versnipperd is.
Jaa klopt.
Wat ik merk van "centrale plekken voor informatie" is dat deze plekken vaak outdated zijn, zeker als het aankomt op firmware configuratie.

Update van mijn vorige lijstje "problemen":
Dual Z-as werkt nu, de video die ik zag (toevallig voor SKR1.3) vertelde verkeerd dat de E1 stepper ingesteld moest worden, toen ik Z2 op TMC2130 zette werkte ie prima.
BLTouch test met M43 S werkt prima, morgen alle homing instellingen tunen :)

Nieuw lijstje "problemen":
1. die stealthChop is niet echt stil (met mijn motoren), er komt een flink mechanisch geluid uit (zoals bij de ouderwetse drivers) bij wat hogere snelheden (>1500mm/min). Sterker nog, spreadCycle lijkt stiller te zijn bij deze snelheden... Is er ergens een goede guide te vinden om de drivers mee te tunen? Ja, ik weet wat ik in mijn eerste alinea zei 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door ManIkWeet op 18-09-2019 21:10 ]

• jbhc
@ManIkWeet Dan doe je iets niet goed :P
Mijn AM8-M die sinds gisteren min of meer in de lucht is is met de TMC2208 in stealthchop "fluisterstil"

Ik liep net wel tegen een andere bug aan. Ik had op mijn pc op zolder die ik vrij weinig gebruik nog een oude versie van Cura staan welke nog last had van de "under extrusion bug" gelukkig bedacht ik me na 10 minuten klooien dat die bug er in zat :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TomBraamhaar
Gisteren printer binnengekomen en direct in elkaar gezet. Leuk(en redelijk makkelijk) om te doen.

Liep tegen hetzelfde probleem aan als @AlexanderB , nl dat de boutjes van de onderste poten te lang waren. Even langs de slijpmachine was voldoende. Ben tevreden over het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PBrjm8I.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ev7STb6.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O7QSsUE.jpg?1

vanavond even kijken of ik aan een benchy toe kom. :)

[ Voor 5% gewijzigd door TomBraamhaar op 19-09-2019 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
TomBraamhaar schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:12:
Gisteren printer binnengekomen en direct in elkaar gezet. Leuk(en redelijk makkelijk) om te doen.

Liep tegen hetzelfde probleem aan als @AlexanderB , nl dat de boutjes van de onderste poten te lang waren. Even langs de slijpmachine was voldoende. Ben tevreden over het resultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk, weer een Anycubic Kossel :)

Tip: koop zo'n schuim tegel (5packs bij de action kosten vrij weinig) en zet de printer daar op. Scheelt in de vibraties en de herrie.

I'm a photographer, not a terrorist

• TomBraamhaar
Dat is wel een goede tip, heb er nog wel een paar liggen van mijn dochter. :P

• SuperKris
Volgens mij komt die van mij vandaag of morgen binnen. Ik moet echter eerst de CR-10 weer helemaal calibrated hebben voordat ik met de Kossel aan de slag ga.

De bondtech direct drive clone lijkt goed te werken. Nog een laatste keer kalibreren en dan moet het wel goed zijn.

De BLtouch clone doet het erg goed. Na wat excel er op lost te hebben gelaten kan ik concluderen dat de maximale afwijking in de metingen op ca. 0.02mm zit. Meer dan nauwkeurig genoeg dus. Als ik het bed nu schreef gooi heb ik nog een goede 1e laag, dus alles lijkt zeer goed te werken.

Ook de upgrade maar Marlin 1.1.9 lijkt helemaal te werken. Helaas geen ruimte meer voor linear advance. Hebben mensen hier ervaring mee, en maakt het echt een verschil?

• Mixie100
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-04 21:40
TomBraamhaar schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Super leuk! Vanmiddag kan ik die van mij ophalen.
Hoelang ben jij bezig geweest met het in elkaar zetten van de printer?

Dan weet ik of ik er vanavond al aan toe kom of dat het morgen wordt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomBraamhaar
Mixie100 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:46:
[...]

Super leuk! Vanmiddag kan ik die van mij ophalen.
Hoelang ben jij bezig geweest met het in elkaar zetten van de printer?

Dan weet ik of ik er vanavond al aan toe kom of dat het morgen wordt :D
Al met al 2 uurtjes denk ik, misschien wat langer. Ik moest tussendoor een paar uur weg, dus weet het niet precies. Let iig goed op de bouten waarmee je de staanders in het onderste frame vast zet. Als die te lang zijn krijg je ze niet goed vast, maar dat zie je met de montage wel.

Verder was bij mij trouwens de meegeleverde SD kaart corrupt en daar kon ik niet van printen. Ook stond de test file er bij niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixie100
TomBraamhaar schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:48:
[...]

Al met al 2 uurtjes denk ik, misschien wat langer. Ik moest tussendoor een paar uur weg, dus weet het niet precies. Let iig goed op de bouten waarmee je de staanders in het onderste frame vast zet. Als die te lang zijn krijg je ze niet goed vast, maar dat zie je met de montage wel.

Verder was bij mij trouwens de meegeleverde SD kaart corrupt en daar kon ik niet van printen. Ook stond de test file er bij niet op.
Hartelijk dank :) Dan heb ik er vanavond wel tijd voor, SD kaartjes genoeg gelukkig.
En het eerste wat ik print is een benchy of een testcubus :P

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

citruspers schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:18:
Tip: koop zo'n schuim tegel (5packs bij de action kosten vrij weinig) en zet de printer daar op. Scheelt in de vibraties en de herrie.
Ik heb de schuimen bovenkant van de verpakking in 2 gesneden en op elkaar onder de printer gelegd, maar die van de Action zijn ook prima inderdaad, die heb ik onder m'n draaibankje. :)
En vooral niet denken dat je ze met wat harder aandraaien wel goed krijgt, want dan draai je de kop dol en dan heb je helemaal een probleem. Been there, done that, met de vorige. Uiteindelijk met een ijzerzaag een gleufje in gezaagd en met een platte schroevendraaier er weer uit gedraaid, maar dat ging niet echt handig.
Ohja, de mijne had ook geen test file op de kaart. Ach ja. Staat wat spul op, eigenlijk niet naar gekeken, want had al een cura profiel voor deze printer, dus paar dingetjes slicen was zo geregeld. :)

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:24
Welk cura profiel en welke cura versie?
Zelf geven ze een vrij oude Cura versie aan om te gebruiken, maar voor mijn andere printer gebruik ik 4.2.
Deze wil ik hier ook voor gebruiken eigenlijk.

Mijn Kossel zit ook in elkaar, wil vanavond even test printen en alles, vandaar dat ik nog even vraag.
jbhc schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:46:
@ManIkWeet Dan doe je iets niet goed :P
Mijn AM8-M die sinds gisteren min of meer in de lucht is is met de TMC2208 in stealthchop "fluisterstil"

Ik liep net wel tegen een andere bug aan. Ik had op mijn pc op zolder die ik vrij weinig gebruik nog een oude versie van Cura staan welke nog last had van de "under extrusion bug" gelukkig bedacht ik me na 10 minuten klooien dat die bug er in zat :X
Haha misschien omdat ik nog maar 16 microsteps gebruik, met de interpolate aan :P
Straks maar even op 256 zetten.
Ja dat soort bugs van Cura maken mij blij dat ik Slic3r (PrusaSlicer) gekozen heb :X

Ik heb 10 van die 19mm clips gekocht maar die zijn dus veel te kort en bereiken de glasplaat van me bed niet eens |:(
Voorlopig maar een kleine volume accepteren, terwijl ik wacht op die dingen uit China...

[ Voor 16% gewijzigd door ManIkWeet op 19-09-2019 18:17 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Hortz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:10:
Welk cura profiel en welke cura versie?
Zelf geven ze een vrij oude Cura versie aan om te gebruiken, maar voor mijn andere printer gebruik ik 4.2.
Deze wil ik hier ook voor gebruiken eigenlijk.

Mijn Kossel zit ook in elkaar, wil vanavond even test printen en alles, vandaar dat ik nog even vraag.
4.0.0 (dat was een paar maanden terug de nieuwste versie geloof ik), denk niet dat het heel veel uitmaakt, maar zal 'm tzt weer eens upgraden.

Profiel is deze: https://www.thingiverse.com/thing:2367365

• 19roland70
Als ik marlin 2.0 in de Arduino omgeving bewerk valt het me op da de andere files er niet bij staan zoals boards ,pins enz.
Moeten deze er niet bij staan of moet Ik er die zelf bij zetten?

• SuperKris
Ik vind het delen van profielen altijd een beetje lastig....

Als ik in de creativity facebook pagina kijk, lijkt het wel of iedereen denk dat het verschil tussen een goede en een minder goede print in het Cura profiel zit.

Persoonlijk ben ik van mening dat er eigenlijk niet te veel in een profiel mag staan. Uiteraard de benodigde gegevens van de printer zodat je slicer zijn werk kan doen, maar veel blijft er verder niet over.

- Retraction, afhankelijk van je extruder. Voornamelijk afhankelijk van bowden of DD. 20-30% meer of minder zou daar echt geen verschil mogen maken.

- Jerk en acceleration zodat je geen onmogelijke snelheden gaat proberen te printen, of je ringing een de scherpe van je hoeken iets wil verbeteren in ruil tegen snelheid

- Cooling. Zoveel maakt dit ook niet uit. Of je hebt veeeeeeeel te veel, of veeeeeeel te weinig. Te weinig zie je snel genoeg omdat alles gaat hangen. Vooral bij bridgen. Te veel, en je layer adhesion gaat wat achteruit.

- Temperatuur komt ook echt niet zo nauw. Elk PLA dat ik ooit heb geprobeerd werkt prima tussen de 180 en 220 graden. 190-210 zit je eigenlijk echt altijd wel goed. PETG? alles tussen de 210 en 250 wil prima. Tussen de 220 en 240 heeft elk filament tot nu toe prima gewerkt.

- Bed temperatuur? Who cares. PLA print ook prima zonder verwarming. Ik zelf vind het wel fijn om vrij heet te printen, maar het hoeft niet!

Maaaarrrr.... Dit alles gaat alleen op als je extruder goed gecalibereerd, je bed goed geleveled is, alles stevig en recht in elkaar zit, je bed goed schoon is, etc.

Ik zie zo vaak dat mensen elkaar vertellen dat de printer op exact 198 graden het beste print, of dat je de flowrate naar 97% moet stellen voor het beste resultaat. Dit is echt onzin. Je printer zit mechanisch gewoon niet goed in elkaar. Als je auto naar links trekt, ga je dat toch ook niet oplossen door het stuur wat bij te spannen met een elastiekje?

Zorg dat de printer mechanisch perfect in elkaar zit, alles gekalibreerd is, en ga dan pas vanuit een kaal profiel je eigen profiel optimaliseren voor jouw printer. Al die zelfbouw en Chinese meuk zijn allemaal net wat anders. Ook na kalibratie!

Maargoed... Misschien ben ik gewoon moeilijk...

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

oh, eh, ja, ik gebruik het profiel eigenlijk alleen maar zodat het print volume in Cura fatsoenlijk weergegeven wordt. De rest van de instellingen heb ik zelf allang weer getweaked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:10:
Als ik marlin 2.0 in de Arduino omgeving bewerk valt het me op da de andere files er niet bij staan zoals boards ,pins enz.
Moeten deze er niet bij staan of moet Ik er die zelf bij zetten?
Je moet Arduino IDE links laten liggen met Marlin 2+, de aanbevolen IDEs zijn echt veel beter en niet zo moeilijk om in te stellen, scheelt een hoop tijd!
SuperKris schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:26:
- Bed temperatuur? Who cares. PLA print ook prima zonder verwarming. Ik zelf vind het wel fijn om vrij heet te printen, maar het hoeft niet!
Dit vind ik echt zo'n onzin bewering hè, PLA print helemaal niet "prima" zonder warm bed. Je loopt 10x sneller tegen kromtrekken aan, terwijl je print trekt je nozzle je vorige draad mee, je moet veel dichter op je bed dus meer elephant's foot en zelfs als het een keer "prima" werkt dan is de volgende print niet gegarandeerd.

Heeft iemand wel eens radioachtige geluiden van z'n stepper motors af horen komen? Ik wel gisteren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
een vraag voor de Kossel eigenaars: zouden jullie wat foto's willen posten betreffende de kwaliteit van jullie prints? Ik ben heel erg benieuwd hoe de prints er van dichtbij uit zien :)

P.s. Hoe bevalt auto bed leveling?

[ Voor 9% gewijzigd door foekie01 op 20-09-2019 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomBraamhaar
foekie01 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:42:
een vraag voor de Kossel eigenaars: zouden jullie wat foto's willen posten betreffende de kwaliteit van jullie prints? Ik ben heel erg benieuwd hoe de prints er van dichtbij uit zien :)

P.s. Hoe bevalt auto bed leveling?
Toevallig gisteravond een benchy uitgeprint die ik toch al wou plaatsen. Instellingen van cuda zijn rechtstreeks uit de handleiding van de printer. Moet zeggen dat ik wel tevreden ben met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a0aBLWA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8CVwDNl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h2lREVh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YzvPpPz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1QIY3Wj.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
ManIkWeet schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 06:40:
[...]

Dit vind ik echt zo'n onzin bewering hè, PLA print helemaal niet "prima" zonder warm bed. Je loopt 10x sneller tegen kromtrekken aan, terwijl je print trekt je nozzle je vorige draad mee, je moet veel dichter op je bed dus meer elephant's foot en zelfs als het een keer "prima" werkt dan is de volgende print niet gegarandeerd.
Een heated bed helpt zeker, maar ik ben er er inmiddels ook wel achter dat een enclosure hier nog het beste tegen helpt. Vooral "tocht" langs de print maakt hier veel uit. Cooling kan ook invloed hebben en zo zijn er nog meer factoren, maar in principe heb je geen heatbed echt nodig. Hoe dan ook, mijn punt is dan ook meer dat voor de gemiddelde print 10 graden meer of minder meestal weinig uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Nog even een vraagje over ABL trouwens. Ik ben dit nu aan het finetunen op mijn CR10. (BLtouch)

De metingen zijn erg nauwkeurig. Het lijkt er op dat ik een maximale meetafwijking van 0,02mm heb. Volgens de output van G29 is het bed minder vlak dan ik altijd dacht. er zit nog wel een +0,1mm en een -0,05mm verschil in het bed.

Ik ben nu met de Z offset aan het spelen (op de 0.01 schaal) en bij een bed level test print zie ik dat vooral links voor de afstand tussen nozzle en bed iets groter is dan de rest. De 2 rechter bed hoeken hebben hebben tekenen van te kleine afstand, of links voor heeft tekenen van een te grote afstand.

Wel zie ik dat de Z as, of iig de steppers minimaal bewegen om te compenseren voor het bed. Ik denk echter dat de speling tussen de draadstangen icm met de wrijving op de Z as er voor zorgt dat deze te weinig beweegt om voor de hoogteverschillen te compenseren. Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
TomBraamhaar schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:51:
[...]

Toevallig gisteravond een benchy uitgeprint die ik toch al wou plaatsen. Instellingen van cuda zijn rechtstreeks uit de handleiding van de printer. Moet zeggen dat ik wel tevreden ben met het resultaat.
Dank voor de foto's! Ik zie eigenlijk best wel wat dingetjes die niet helemaal lekker zijn. Ik zie dat de randen van de benchy behoorlijk wat ongelijke layers bevat. Ook de stuurhut zit erg ongelijkmatig uit. Komt die door de foto of is dit echt zo? Heb je deze benchy heel snel geprint of langzaam? Ik wil niet negatief zijn, begrijp me niet verkeerd. Ik probeer te ontdekken hoe goed deze printer print :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
foekie01 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:39:
[...]
Dank voor de foto's! Ik zie eigenlijk best wel wat dingetjes die niet helemaal lekker zijn. Ik zie dat de randen van de benchy behoorlijk wat ongelijke layers bevat. Ook de stuurhut zit erg ongelijkmatig uit. Komt die door de foto of is dit echt zo? Heb je deze benchy heel snel geprint of langzaam? Ik wil niet negatief zijn, begrijp me niet verkeerd. Ik probeer te ontdekken hoe goed deze printer print :+
Ik denk dat het gedeeltelijk ook camera artifacts zijn door de post-processing.

De artifacts aan de 'bovenrand' van het dek in de laatste foto zie je bijvoorbeeld niet terug in de eerdere foto's.
edit:
Bridging valt ook erg tegen maar alleen aan voorkant stuurhut?

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 20-09-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
foekie01 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:39:
[...]

Ik heb dus geen enkele ervaring met 3D printen. Zag bij andere foto's dat de boogjes van de stuurhut helemaal rafelig was, maar dat vond ik bij deze wel mee vallen. Maar eigenlijk is het dus niet zo goed? ;(
Als je nog niets kent ben je natuurlijk al blij dat je kunt printen. :+

hij heeft er ongeveer 1u40m minuten over gedaan en heb dus de standaard instellingen gebruikt uit de handleiding.

Als je wilt, wil ik hem nog wel een keer printen met andere instellingen die je zou willen zien?

[ Voor 3% gewijzigd door TomBraamhaar op 20-09-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ANdrode schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:50:
[...]

Ik denk dat het gedeeltelijk ook camera artifacts zijn door de post-processing.

De artifacts aan de 'bovenrand' van het dek in de laatste foto zie je bijvoorbeeld niet terug in de eerdere foto's.
edit:
Bridging valt ook erg tegen maar alleen aan voorkant stuurhut?
Heb je de extruder al gekalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Die benchy ziet er best wel prima uit Tom. Er is natuurlijk ruimte voor verbetering, maar voor een eerste printje is het imho echt dikke prima.

Misschien dat je temperatuur nog wel wat omlaag kan, ik weet niet waar je nu mee printte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBraamhaar
@citruspers Op 200 graden. Wat raad je aan?

@SuperKris Wat houd dat in, je extruder kalibreren? Heb wel de auto bed leveling gedaan, maar moest daarna wel nog wel een paar tienden omlaag.

[ Voor 5% gewijzigd door TomBraamhaar op 20-09-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
PLA kan over het algemeen wel een stukje kouder (vanaf 180c, afhankelijk van het merk/type), zeker als je langzaam print. Over het algemeen zie je wat beter detail/precisie bij lagere temperaturen, maar verminderde adhesie tussen de lagen. Het is een afweging.

Persoonlijk zou ik lekker verder gaan printen en niet te veel benchies printen ter calibratie. Maar misschien je volgende printje op 190c en kijken of je verschil ziet.

Ik vind zelf trouwens de xyz_calibration cube een veel betere test, deze is ook veel sneller klaar dan een benchy (15-20min en verbruikt minder plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
TomBraamhaar schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:12:
@citruspers Op 200 graden. Wat raad je aan?

@SuperKris Wat houd dat in, je extruder kalibreren? Heb wel de auto bed leveling gedaan, maar moest daarna wel nog wel een paar tienden omlaag.
Persoonlijk vindt ik onderstaande uitleg wel goed:

https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

voor een CR-10 met vergelijkbare extruder best wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Heb betere foto's van m'n Benchy gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uH5oZNl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zep6CMQ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJYuOrY.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hrKaJuT.jpg

Er valt dus wel degelijk winst te behalen met settings. (en evt de andere part cooling duct die ik op m'n printer heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Grappig, ik heb dezelfde effecten aan de zijkanten onder zitten als jij. Ik dacht dat dat door de z as kwam maar dat is dus niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

M'n vorige printer had Z-wobble, dan heb je, afhankelijk van hoe erg het is, een duidelijk zichtbare zaagtand/spiraal op je prints. Ik zal eens kijken of ik nog ergens wat oude prints heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik bedoel meer de niet gladde romp. Ook ik heb duidelijk verdikkingen in sommige lagen.
Misschien dat de stapgrootte van de Z-as niet helemaal correct is op mijn printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ja, ik snap wat je bedoelt. :) Ik denk zelf dat het een artefact is van de slicer, als een onderdeel van een ontwerp niet lekker deelt door de laaghoogte dan gebeuren er hele rare dingen.

Blijkbaar hetzelfde als er ergens anders op de laag wat verandert, dat de hele laag anders gesliced word..
(dat je een muurtje print met op een bepaalde hoogte een gat ofzo, en dat er dan rondom op de lagen waar het gat zit een streep zit)
De strepen op de buitenkant van de Benchy komen overeen met features aan de binnenkant trouwens.

Het kan ook een beperking van de printer zijn, zeker met traditionele (niet delta) printers, je laaghoogtes worden afgerond op hele (micro)steps, en dat is bestwel een issue. Dus als je weet hoeveel steps/mm je printer op de Z-as heeft, deel je laaghoogte zo in dat je een heel aantal Z steps krijg?

[ Voor 6% gewijzigd door AlexanderB op 20-09-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn TMC2130 drivers/motors zijn niet zo stil als ik had verwacht:

Heeft iemand nog goede suggesties?
(Zie video beschrijving voor specs)
(Sorry voor toetsenbord geluiden)

[ Voor 7% gewijzigd door ManIkWeet op 20-09-2019 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

@ManIkWeet Het lijkt ook wel een beetje op resonantie door het frame.
Wat ik zo in de video zie is dat je geen dempers op de motoren hebt? Dat zou nog een optie kunnen zijn voor je.

-

• Mixie100
Probleem is opgelost. was indersdaad de Z endstop

Hoogstwaarschijnlijk gevonden!

Op de Z as de Z+ endstop was de zwarte draad niet verbonden met de endstop....

Ben al 2 dagen aan het stoeien met me Anycubic Kossel Linear Plus.

Ik kon geen settings opslaan dus na een powercycle was alles weer zoals uit de fabriek,

Marlin 1.1.9 gedownload voor de Linear Plus van Shogun_nz, Alles gaat perfect dan gaan we door naar het levelen van, Initialize EEProm en daar gaan we.

YouTube: AnyCubic Kossel and Marlin 1.1.9 - Auto Calibration and Auto Bed Lev...

In dit filmpje tikt die na het homen even met ze vinger op de sensor om te kijken of die hem registreert, en zet hem uit en begint over nieuw.
So far so good. hier gebeurt hetzelfde,

Klik op auto calibration: Printer homed netjes, Probe gaat naar beneden drukt hem tegen het bed aan probeert hem nog wat verder het bed in te duwen, Springt omhoog naar het volgende punt tikt hem 2 keer aan en dan gaat die buiten het bed: Probing failed...

Hebben jullie een idee? Heb de probe al bekeken daar zie ik niks geks aan. Endstops boven in met M119

Probe aangesloten maar niet ingedrukt:
Send: M119
Recv: Reporting endstop status
Recv: x_max: TRIGGERED
Recv: y_max: TRIGGERED
Recv: z_min: open
Recv: z_max: TRIGGERED
Recv: ok

Probe aangesloten en ingedrukt
Send: M119
Recv: Reporting endstop status
Recv: x_max: TRIGGERED
Recv: y_max: TRIGGERED
Recv: z_min: TRIGGERED
Recv: z_max: TRIGGERED
Recv: ok

Dit is na een G28

[ Voor 44% gewijzigd door Mixie100 op 21-09-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Klinkt alsof er ergens in de firmware nog wat mist voor de auto-leveling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
zojuist versie 2.00 bug fix van Marlin op de Ramps gezet .
Alles werkt alleen geeft het display de text en grafics niet goed weer.
De bugfix 1.9 had hier geen last van .
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

verkeerde display ingesteld in de display instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
AlexanderB schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:37:
verkeerde display ingesteld in de display instellingen?
met de andere versie 010107 werkte het display wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:54:
[...]

met de andere versie 010107 werkte het display wel.
Heb je de config klakkeloos overschreven of heb je je eigen wijzigingen zorgvuldig vertaald naar de nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixie100
AlexanderB schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:28:
Klinkt alsof er ergens in de firmware nog wat mist voor de auto-leveling?
Van de Z endstop bovenin was de zwarte kabel niet goed aangesloten/ losgekomen,
Daarom crashte die contstant.

heb al weer in totaal 24 uur geprint.

Vanmiddag komt me glas snijder binnen en dan gauw naar een glasplaat, Ik krijg die prints nauwelijks van het orginele bed bed af, Dat heeft me al een snee in me vinger opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Afgelopen weekend mijn mk3s voorzien van de wat upgrades.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ENiKNQ7xYfryHT2FsIxNgVVS/thumb.jpg

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
ManIkWeet schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:22:
[...]

Heb je de config klakkeloos overschreven of heb je je eigen wijzigingen zorgvuldig vertaald naar de nieuwe versie?
Alles aangepast stap voor stap.
Met de vorige versie werkte het prima,met de 2.0 werkt alles alleen het display doet raar.
Ik kan verder ook geen instellingen vinden die dit zouden moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Onderin configuration.h kun je instellen welk display er gebruikt wordt.

Zomaar een nieuwe marlin flashen is niet de bedoeling. Je zult die ook moeten configureren voor de te gebruikten printer.

[ Voor 46% gewijzigd door jbhc op 23-09-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan zijn dat er een nieuwe instelling bijgekomen is die er vroeger niet in zat.
Anders is er misschien corruptie vanuit je EEPROM, je kan het beste factory settings laden (M500 geloof ik, check het) en dan op je EEPROM schrijven. Dan een reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
jbhc schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:39:
Onderin configuration.h kun je instellen welk display er gebruikt wordt.

Zomaar een nieuwe marlin flashen is niet de bedoeling. Je zult die ook moeten configureren voor de te gebruikten printer.
Display staat erbij ,maar werkt niet goed in de 2.0 versie en hij is geconfigureerd op mijn huidige printer
ManIkWeet schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:17:
[...]

Het kan zijn dat er een nieuwe instelling bijgekomen is die er vroeger niet in zat.
Anders is er misschien corruptie vanuit je EEPROM, je kan het beste factory settings laden (M500 geloof ik, check het) en dan op je EEPROM schrijven. Dan een reset
Ik heb verder alle configuratie bestanden doorgenomen met betrekking op het display.
In de 1.9 versie deed het display ook raar toen heb ik de eerste regel veranderd naar de tweede en toen werkte het perfect .

code:
1
2
3
U8GLIB_ST7920_128X64_RRD u8g(0); 

U8GLIB_ST7920_128X64_1X u8g(23,17,16);

Probleem is dat ik deze regel niet meer kan vinden in de 2.0
Als ik de firmware terugzet naar 1.9 of ouder dan werkt het wel weer gewoon , het is dus iets softwarematige.

[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 23-09-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt alsof je een afwijkend LCD hebt, onderaan mijn configuration.h staan een berg #define blokken voor verschillende schermen. Misschien even kijken of die van jou erbij staat? (Kan zijn dat jouw scherm hetzelfde is als die van een andere printer die daar genoemd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@19roland70 Wat voor printer of scherm hebben we het eigenlijk over? Dat maakt het meezoeken wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
ManIkWeet schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:36:
[...]

Klinkt alsof je een afwijkend LCD hebt, onderaan mijn configuration.h staan een berg #define blokken voor verschillende schermen. Misschien even kijken of die van jou erbij staat? (Kan zijn dat jouw scherm hetzelfde is als die van een andere printer die daar genoemd is)
jbhc schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:45:
@19roland70 Wat voor printer of scherm hebben we het eigenlijk over? Dat maakt het meezoeken wat makkelijker.
Dit is het display en die staat er gewoon tussen:
https://reprap.org/wiki/R..._Graphic_Smart_Controller
Printer is een Hypercube EVO met Ramps bordje op een Arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Als je onderin config.h kijkt onder het kopje:

code:
1
2
3
4
//=============================================================================
//=======================   LCD / Controller Selection  =======================
//=========================      (Graphical LCDs)      ========================

Dit veranderd:

code:
1
//#define REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER

In dit:

code:
1
#define REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER

Dan zou het gewoon moeten werken. (Dat doet het bij mij namelijk op 2 printers met dezelfde setup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
jbhc schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:58:
Als je onderin config.h kijkt onder het kopje:

code:
1
2
3
4
//=======================   LCD / Controller Selection  =======================
//=========================      (Graphical LCDs)      ========================

Dit veranderd:

code:
1
//#define REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER

In dit:

code:
1
#define REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER

Dan zou het gewoon moeten werken. (Dat doet het bij mij namelijk op 2 printers met dezelfde setup)
Dat heb ik gedaan maar dan krijg ik rare strepen in beeld .
De regel die ik heb veranderd : //U8GLIB_ST7920_128X64_RRD u8g(0). bevind zich in. "ultralcd_impl_DOGM.h. "
Probleem is dat ik die niet kan vinden in Marlin 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
19roland70 schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:28:
[...]

Dat heb ik gedaan maar dan krijg ik rare strepen in beeld .
De regel die ik heb veranderd : //U8GLIB_ST7920_128X64_RRD u8g(0). bevind zich in. "ultralcd_impl_DOGM.h. "
Probleem is dat ik die niet kan vinden in Marlin 2.0
Er zijn verschillende clones van dit scherm. Als jij die specifieke regel in dat bestand aan moest passen heb je dus waarschijnlijk een (slechte) clone. Zoek welke variant je hebt en anders kan je denk ik beter vragen op Marlin's GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Vandaag is versie 2.2 van de Voron Core XY uitgebracht. Wat een pracht van een apparaat is dat zeg, als ik de loterij nog eens win ga ik er een bouwen! (ook omdat ik dan de tijd heb)

Tot die tijd heb ik al wel een tijdje mijn oog op hun extruder, de Mobius, om op mijn Ender3 te plaatsen. De gears heb ik al uit een BMG kloon van Trianglelabs, dus heb ondertussen alle onderdelen besteld om deze te kunnen maken (nou ja, versie 3 dan, 3.1 is net uit). Heeft iemand misschien ervaring met deze extruder?

Afbeeldingslocatie: http://vorondesign.com/images/voron_mobius3.1_bg.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Blamm op 25-09-2019 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Blamm schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:05:
Vandaag is versie 2.2 van de Voron Core XY uitgebracht. Wat een pracht van een apparaat is dat zeg, als ik de loterij nog eens win ga ik er een bouwen! (ook omdat ik dan de tijd heb)

Tot die tijd heb ik al wel een tijdje mijn oog op hun extruder, de Mobius, om op mijn Ender3 te plaatsen. De gears heb ik al uit een BMG kloon van Trianglelabs, dus heb ondertussen alle onderdelen besteld om deze te kunnen maken (nou ja, versie 3 dan, 3.1 is net uit). Heeft iemand misschien ervaring met deze extruder?

[Afbeelding]
Oei, dat is inderdaad wel een erg mooi ding! Maar is deze zo duur om te bouwen dan? Het frame zou best goedkoop moeten zijn, de elektronica is low cost, en veel ander spul om te kopen is er niet. De grootse kostenpost lijken mij de lineaire rials. Dan maar gewoon Chinese meuk er in en gaan! Even goed zoeken, en zo duur is het dan ook weer niet. Ik heb niets uitgerekend, maar ik zou toch zeggen dat dit voor een euro of 400 wel te doen moet zijn. Wellicht nog goedkoper ook wel. Met china spul heb je dan net niet de ultieme printer, maar je zit er dicht tegen aan.

hmmm.. Ik ga mij er eens over inlezen :) Zou een mooi projectje zijn!

Die extruder ziet er fancy uit trouwens, maar zou hij nog beter zijn dan een bondtech (clone)? Hoe goed wil je zo'n ding nog maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Check vooral de voroncorexy subreddit, daar staat veel informatie. En in tegenstelling tot sommige 3D printing communities bevelen ze het halen van onderdelen uit China doorgaans wel aan.

Ik ben begonnen aan het printen van een paar onderdelen van de Voron, maar het is zo'n groot project dat er elke keer weer andere (interessantere) dingen tussendoor komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

SuperKris schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:52:
[...]

Oei, dat is inderdaad wel een erg mooi ding! Maar is deze zo duur om te bouwen dan? Het frame zou best goedkoop moeten zijn, de elektronica is low cost, en veel ander spul om te kopen is er niet. De grootse kostenpost lijken mij de lineaire rials. Dan maar gewoon Chinese meuk er in en gaan! Even goed zoeken, en zo duur is het dan ook weer niet. Ik heb niets uitgerekend, maar ik zou toch zeggen dat dit voor een euro of 400 wel te doen moet zijn. Wellicht nog goedkoper ook wel. Met china spul heb je dan net niet de ultieme printer, maar je zit er dicht tegen aan.

Die extruder ziet er fancy uit trouwens, maar zou hij nog beter zijn dan een bondtech (clone)? Hoe goed wil je zo'n ding nog maken...
Wat ik zo lees heeft men het over $1000 tot 1500 voor een goede versie. De linears rails, maar ook het bed, de motoren, de electronica, alles telt flink aan.

De 1.6 is een stuk voordeliger blijkbaar, maar die heeft een bewegend bed, waar de 2.x een stil bed heeft waarbij de gantry op en neer gaat

[ Voor 6% gewijzigd door Blamm op 24-09-2019 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

Blamm schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:05:
Thanks voor de heads-up.. Die had ik nog niet gezien..
Dan weet ik wat ik aan het einde van het jaar ga doen, mijn Voron 2.1 upgraden naar 2.2.
Gelukkig heb ik net weer 2 rollen eSun ABS+ binnen, dus kan ik gewoon beginnen met printen. Wel jammer dat het een volledige re-print is..
Die extruder heb ik dus ook. Werkt op zich prima en netjes. Alleen heb ik er nog geen flexibels mee geprobeerd. Ik ben ook bang dat het een probleempje wordt, aangezien mijn bowden-tube +/- 50cm is.
SuperKris schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:52:
Ik denk dat je met 400 euro niet komt, ook al koop je chinees spul. Paar jaar geleden was ik begonnen met een Voron 1.0 en zat toen toch al gauw rond de 700. Natuurlijk zijn de prijzen gedaald, maar vergeet ook niet dat je 7 motoren nodig hebt.
Dat is het zeker!
Grootste voordeel in mijn optiek t.o.v. een bondtech-clone (geen ervaring met een originele) is dat deze stiller is. Er is geen directe koppeling tussen motor en extruder door de gt2-belt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Edd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:09:
[...]

Die extruder heb ik dus ook. Werkt op zich prima en netjes. Alleen heb ik er nog geen flexibels mee geprobeerd. Ik ben ook bang dat het een probleempje wordt, aangezien mijn bowden-tube +/- 50cm is.
Qua bowden verandert er niets ten opzichte van mijn huidige situatie, dus daar zal hij het niet beter / slechter op doen. Ik vind hem in de eerste plaats gewoon enorm gaaf qua uiterlijk, opzet en gedachte erachter. Verder erg leuk om te maken natuurlijk, zeker wanneer ik het duurste onderdeel (de bondtech gears) al in huis heb.
Ik denk dat je met 400 euro niet komt, ook al koop je chinees spul. Paar jaar geleden was ik begonnen met een Voron 1.0 en zat toen toch al gauw rond de 700. Natuurlijk zijn de prijzen gedaald, maar vergeet ook niet dat je 7 motoren nodig hebt.
De 1.6 is schijnbaar voor 600-700 wel te maken met wat creatief winkelen. Hoe groot is jouw Voron? Zou zelf erg graag een 300x300 printbed willen maar daarvoor schijnt juist de 2.x weer veel geschikter te zijn. Sowieso krijg ik het er thuis niet doorheen als ik nu ineens zoveel ga uitgeven aan een printer. Heb besloten eerst eens te kijken hoe goed ik ABS+ geprint krijg met mijn Ender 3 (al dan niet met all-metal hotend en behuizing), de Mobius te maken voor op de huidige printer, en dan wellicht langzaam aan te gaan printen / bouwen aan een zelfbouw CoreXY. Wellicht een Voron (1 of 2), wellicht een HEVO, wie weet tegen die tijd wat anders

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

Blamm schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:52:
Qua bowden verandert er niets ten opzichte van mijn huidige situatie, dus daar zal hij het niet beter / slechter op doen. Ik vind hem in de eerste plaats gewoon enorm gaaf qua uiterlijk, opzet en gedachte erachter. Verder erg leuk om te maken natuurlijk, zeker wanneer ik het duurste onderdeel (de bondtech gears) al in huis heb.
Het op de hand doorvoeren van filament door de bowden naar de hotend bij deze extruder is erg fijn. Met de bondtech-clone die ik had, kon het natuurlijk ook wel, maar dan moest ik de schroef loshalen. Hierbij niet, dus kan de schroef, veer en ring ook niet op de grond vallen ;)
De 1.6 is schijnbaar voor 600-700 wel te maken met wat creatief winkelen. Hoe groot is jouw Voron? Zou zelf erg graag een 300x300 printbed willen maar daarvoor schijnt juist de 2.x weer veel geschikter te zijn.
Ik heb een 300x300. Doordat de heatbed vrij groot is (t.o.v. de standaard 200x200) en mijn buildplate 8mm dik is, had ik bij de Voron 1.x last van een wiebelend bed bij iedere z-move. Dat is niet echt bevorderlijk voor je bed leveling en je printresultaat..
Bij de 2.x ligt het bed vast, dus heb ik dat probleem niet meer.

Hetgeen waar ik dit weekend wel tegenaan liep (voor de 2e keer) is een gebroken draad in het laatste stukje naar de extruder. Nu heeft er iemand al een mod gemaakt om een kabelketting te gebruiken. Die wil ik er deze week opzetten.
Sowieso krijg ik het er thuis niet doorheen als ik nu ineens zoveel ga uitgeven aan een printer.
Gewoon in delen doen ;)
Eerst het frame, daarna rails, af en toe wat elektronica,boutjes, moeren enz..

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Edd schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:22:
[...]

Het op de hand doorvoeren van filament door de bowden naar de hotend bij deze extruder is erg fijn. Met de bondtech-clone die ik had, kon het natuurlijk ook wel, maar dan moest ik de schroef loshalen. Hierbij niet, dus kan de schroef, veer en ring ook niet op de grond vallen ;)
OH wat herkenbaar! Erger nog, heel af en toe had ik last van een verdikking wanneer ik mijn hotend niet goed liet opwarmen voor een filament change, en kwam hij klem te zitten in de BMG. Geen mogelijkheid dat ding dan open te krijgen zonder alles te demonteren!
Gewoon in delen doen ;)
Eerst het frame, daarna rails, af en toe wat elektronica,boutjes, moeren enz..
Andersom dan, anders gaan er lichtjes branden wanneer er een groot leeg frame staat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Recent heb ik mijn CR10 dus geupdate nar Marlin 1.1.9 met ABL en Trianglelabs Bondtech E3D clone met Bltouch. De ABL werkt perfect en Extruder is gekalibreerd. In formaat zijn de testcubes zo nauwkeurig als haalbaar met een dergelijke printer.

Mijn gewicht op de X carriage is echter 3 tot 4 keer zo hoog geworden en dat zal een effect hebben op de snelheid, of liever gezegd de acceleration. Ik heb mechanisch zo goed als mogelijk gemaakt, maar ik krijg mijn testcubes niet helemaal goed

Hieronder een aantal fotos en mijn metingen. Buiten de genoemde variablen is elke print met de volgende setting gemaakt:

- 60mm2 (niet relevant, haalt hij nooit op zon klein stuk)\
- 1mm retraction @ 60mm2
- 0,4 nozzle en line
- 0.2 layer
- 3 walls (1.2mm)
- 5 top + botom layers (1mm)
- Infill 15%
- PLA @ 210
- Bed @ 60
- Het filament is al wat ouder en mogelijk minder droog

Met het grootste deel ben ik best tevreden, maar er zijn 2 dingen die mis gaan.
- De hoek tussen Y en achterkant X: Op de hoogte van de letter heeft de hoek een minder scherpe hoek
- De driehoek onderin de X: Deze lijkt een stukje uit te steken

Wat ik ook doe, het verschil is erg klein, en ik krijg de 2 grootste fouten niet weg.

Wie o wie heeft er nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YEycScbADr4gclBPkqZWuHld/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/skFHbbH3k7Awx0vEx5aqST95/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uWhLVt6GuzIbVBtl0sU8ETQM/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kg6kCmpGu9lCfcJ9PSOPyj7m/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z0r0nBFiRZG86KQ6yWMqGuky/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GlPYPU0WLPiCarQYVGx5RkmG/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Acceleration staat (veel te) laag. Die had ik op mijn A8 al op 1000 staan en staat nu voor de AM8 op 1500.

[ Voor 36% gewijzigd door jbhc op 24-09-2019 23:08 ]

Pagina: 1 ... 162 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.