Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:05
Shapeshifter schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:32:
[...]

[...]

Same here, alleen dan met 12 MK3Ssen en 46 kleuren :P Denk dat er een hoop tweakers zijn die wel iets voor je willen printen als je verlegen zit...
46? Dat is flink wat. Ik gebruik misschien 5 kleuren voor klanten, meer kleuren worden er niet gekozen, grootste gedeelte van mijn kleuren (ik heb 2 rollen van elke kleur altijd op voorraad) liggen voor jan doedel in de kast.

De meesten hier willen wel gratis printen als het kleine onderdelen/objecten zijn, moet natuurlijk niet te gek worden. Kan je het dan zelf ophalen? Helemaal gratis, anders vraag ik vaak alleen de verzendkosten. Handige manier om van rest filament af te komen zonder het weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:13

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Merci mensen ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

BlazeMuis schreef op zondag 1 september 2019 @ 10:38:
[...]

46? Dat is flink wat. Ik gebruik misschien 5 kleuren voor klanten, meer kleuren worden er niet gekozen, grootste gedeelte van mijn kleuren (ik heb 2 rollen van elke kleur altijd op voorraad) liggen voor jan doedel in de kast.

De meesten hier willen wel gratis printen als het kleine onderdelen/objecten zijn, moet natuurlijk niet te gek worden. Kan je het dan zelf ophalen? Helemaal gratis, anders vraag ik vaak alleen de verzendkosten. Handige manier om van rest filament af te komen zonder het weg te gooien.
Het risico lopende om in stereotypen te vervallen, maar onze klanten zijn voornamelijk vrouwen en die nemen naar het schijnt meer dan 5 kleuren waar :+ Wij hebben van populaire kleuren wel flinke voorraden liggen, de minder populaire kleuren bestellen we gewoon weer als ze bijna op zijn. Heb pas nog 3 vuilniszakken met lege spoelen in de container gemikt :X Alles bij elkaar toch al weer bijna 50km filament geprint O-)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een vraag i.v.m. Babystep offset.

Als je een z-offset heb van 3.23mm en je moet -0.84 babystep offset erbij doen dan zitje toch op 4.07mm?!

Edit: blijkbaar heb ik het goed :+

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 01-09-2019 11:55 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand nog tips voor het bepalen van de lengte van de ptfe buis op een hypercube evolution?

Hoe korter hoe beter natuurlijk maar bijvoorbeeld een maximale hoek/radius oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 18:37
ManIkWeet schreef op maandag 2 september 2019 @ 06:48:
Heeft iemand nog tips voor het bepalen van de lengte van de ptfe buis op een hypercube evolution?

Hoe korter hoe beter natuurlijk maar bijvoorbeeld een maximale hoek/radius oid?
Je zou de hotend naar een zo ver mogelijk gelegen hoek kunnen duwen, en dan meten wat de afstand is, en dan daar +/- 20cm bij op doen. Daarvan is dan 4cm voor wat er in de hotend gaat, en dan nog speling zodat de buis niet helemaal strak komt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
En het PTFE vanuit de extruder omhoog laten gaan. Dan krijg je ook geen rare knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:12:
En het PTFE vanuit de extruder omhoog laten gaan. Dan krijg je ook geen rare knikken.
De extruder verticaal laten lopen (over de z-as) heb ik intuïtief al gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik kan wel wat advies over de ombouw naar direct drive gebruiken.

De CR10 die ik heb is al aardig omgebouwd, maar het laatste stukje wat ik nooit helemaal goed heb gekregen is het printen van korte lijnen en details. Mijn mening is dat dit komt door de bowden setup. Ik heb het idee dat de de hotend niet snel genoeg op druk is voor kleine details, en ik vind dat hij te lang doorloopt na een retraction. Alles zit mechanisch goed in elkaar, is gekalibreerd, en in CURA is alles geoptimaliseerd met. Ik print nu nog met de standaard creality hotend (aka MK8) met een aangepast stock extruder.

Vandaag heb ik alle nieuwe delen binnengekregen. Allemaal triangel labs clones. Het wordt een BMG dual drive extruder met E3D hotend.

De mount ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb nu de PETSfang, en daar bestaat nu ook een BMD direct drive versie van. De vorige PETSfang versies waren best aardig. Een nadeel van deze vind ik dat de cold end niet direct in de BMG zit. De standaard PETSfang heeft wel weer een erg goede fang, en zit verder redelijk slim in elkaar. Hopelijk deze ook.
https://www.thingiverse.com/thing:2963434

De andere variant die ik overweeg is deze: https://www.thingiverse.com/thing:3751368.
Hier zit het cold end wel gewoon in de extruder, maar het geheel lijkt minder goed vast te zitten aan de drager op de X as. Het is allemaal iets minder massief.

Toch neig ik naar de 2e variant. Iemand een mening of ervaring met één van deze mounts?

Verder ben ik op zoek naar wat tips voor de E3D configuratie:

- Welke E3D heatbreak is het beste voor PETG (ik print op 240c) en soms wat PLA. ABS en TPU wil ik ook gaan proberen. Momenteel heb de variant die helemaal tegen de nozzle aan zit. Dat gaat heel goed. Nog nooit een verstopping gehad. Ik kan echter ook kiezen voor full metal, of PTFE liner. Alles heeft voordelen en nadelen. Wat is jullie ervaring?

- Ik heb zowel 40 al 50W cartridges gekocht. Ik gebruik een normale E3D, geen vulcano. Potentieel zou 50W de temperatuur beter controleren, maar geen idee of wat ook opgaat. Iemand ervaring hiermee?

- Ik tevens een koperen heatblock gehaald. Dit zou de hitte een stuk beter moeten geleiden met een betere temperatuurregeling als gevolg. Dit blok is echter wel flink zwaarder. Iemand ervaring hier mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb zojuist wat testjes gedaan met alle LM8UU lagers die ik heb, 16 in totaal...
4 van 123-3d en 12 van direct China

Van die 16 lagers het volgende:
3 "goed" - vallen zonder problemen naar beneden op een 8mm rod
4 "redelijk" - vallen na een klein zetje langzaam naar beneden
8 "Slecht" - vallen naar beneden maar stoppen na een tijdje (lopen vast)
1 "kapot" - balletjes gesloopt toen ik het op de rod deed :'( (loopt ook vast)

Dus... mocht iemand nog lagers willen kopen uit China (en 123-3d want die komen ook uit China) ga uit van een ~25% succes kans :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:57
SuperKris schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:20:
- Welke E3D heatbreak is het beste voor PETG (ik print op 240c) en soms wat PLA. ABS en TPU wil ik ook gaan proberen. Momenteel heb de variant die helemaal tegen de nozzle aan zit. Dat gaat heel goed. Nog nooit een verstopping gehad. Ik kan echter ook kiezen voor full metal, of PTFE liner. Alles heeft voordelen en nadelen. Wat is jullie ervaring?
Ik had de trianglelabs all metal maar daar kon ik absoluut niet mee printen. Nu met de ptfe liner werkt het echt perfect. Zal wel aan mijn versie liggen. All metal zou toch beter moeten printen. Zowel met PLA als PETG bleef die jammen.
SuperKris schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:20:

- Ik tevens een koperen heatblock gehaald. Dit zou de hitte een stuk beter moeten geleiden met een betere temperatuurregeling als gevolg. Dit blok is echter wel flink zwaarder. Iemand ervaring hier mee?
Dit lijkt mij ook interessant en is geen dure upgrade?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SuperKris Ben je eventueel nog geïnteresseerd in zoiets als een Zesty Remote Direct Drive?

[edit] Voor de CR-10: sidewinder mount nimble mount Ook op thingiverse te vinden

[ Voor 71% gewijzigd door ocf81 op 02-09-2019 21:25 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Daniel. schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:02:
[...]

Ik had de trianglelabs all metal maar daar kon ik absoluut niet mee printen. Nu met de ptfe liner werkt het echt perfect. Zal wel aan mijn versie liggen. All metal zou toch beter moeten printen. Zowel met PLA als PETG bleef die jammen.

[...]

Dit lijkt mij ook interessant en is geen dure upgrade?
Wordt wordt wel eens gezegd dat all metal minder goed is voor PLA maar beter voor ABS. Hoe PETG daar tussen valt weet ik niet. Het valt mij iig op dat veel mensen die over clogs zeiken gebruik maken van een all metal heat break.

Dat koperen heat block kost 3-4 euro dus goed te doen. Het gewicht heb ik wel onderschat. Alu geeft 8gr op een keukenweegschaaltje en koper 28 gram!
ocf81 schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:06:
@SuperKris Ben je eventueel nog geïnteresseerd in zoiets als een Zesty Remote Direct Drive?

[edit] Voor de CR-10: sidewinder mount nimble mount Ook op thingiverse te vinden
Ik heb momenteel al een BMG clone in huis, dus ik ga daar eerst mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

SuperKris schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:48:
Wordt wordt wel eens gezegd dat all metal minder goed is voor PLA maar beter voor ABS. Hoe PETG daar tussen valt weet ik niet. Het valt mij iig op dat veel mensen die over clogs zeiken gebruik maken van een all metal heat break.
Een all-metal zal aan de binnenkant altijd ruwer zijn dan eentje met een PTFE liner. Hoeveel ruwer dit is, ligt aan de maker van de hotend en hoeveel tijd deze heeft besteed aan het polijsten van de binnenkant.
Hoe ruwer het oppervlak, hoe meer de kans bestaat dat het filament blijft plakken en dus retractie-problemen of clogs kunnen veroorzaken.
E3D besteed uiteraard aardig wat tijd aan het goed krijgen hiervan en de chinese kopieën zullen hier sneller tevreden mee zijn, want hoe meer tijd het in beslag neemt, hoe duurder het wordt.
Triangle Labs heb ik zelf goede ervaringen maar, maar daar heb ik ook weleens een all-metal hotend van gehad die niet meewerkte.

De keuze tussen all-metal of PTFE ligt een beetje aan wat je wilt printen en dan voornamelijk de temperatuur. PTFE begint te smelten rond de 245C en als je dus ABS wilt printen moet je eigenlijk naar een All-metal. PETG kan volgens mij wel met een PTFE hotend, want de print temp ligt daar iets lager.

Persoonlijk gebruik ik wel All-metal, aangezien ik toch nog weleens iets in ABS wil printen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn linear rails (MGN12H) binnen gekregen als een soort test, om te kijken of het iets kwaliteit is uit China, maar ik haal het blokje van de rails af en de balletjes vliegen om mn oren :+ Nu zijn er denk ik in totaal een 10 balletjes weg, hij rolt nog goed maar komt dit door de chinese kwaliteit of is dit normaal :P

Edit: het blokje gaat af en toe ook stroef over de rail, als er teveel kogels ‘tegen’ de rail aan zitten, zijn dit er minder glijdt ie wel redelijk goed. Maar echt tevreden ben ik er niet mee helaas, ik ga hem morgen oliën in de hoop dat het beter wordt, maar ik ben bang dat ik iets anders moet gaan zoeken (met LMUU assen o.i.d.) of diep in de portemonnee moet gaan tasten :(

[ Voor 36% gewijzigd door pwillemske op 03-09-2019 23:04 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
pwillemske schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:45:
Ik heb zojuist mijn linear rails (MGN12H) binnen gekregen als een soort test, om te kijken of het iets kwaliteit is uit China, maar ik haal het blokje van de rails af en de balletjes vliegen om mn oren :+ Nu zijn er denk ik in totaal een 10 balletjes weg, hij rolt nog goed maar komt dit door de chinese kwaliteit of is dit normaal :P

Edit: het blokje gaat af en toe ook stroef over de rail, als er teveel kogels ‘tegen’ de rail aan zitten, zijn dit er minder glijdt ie wel redelijk goed. Maar echt tevreden ben ik er niet mee helaas, ik ga hem morgen oliën in de hoop dat het beter wordt, maar ik ben bang dat ik iets anders moet gaan zoeken (met LMUU assen o.i.d.) of diep in de portemonnee moet gaan tasten :(
Typisch Chinees hit-or-miss dingetje. Het kan ook prima spul zijn, of slechte kwaliteit. Heb ook eens een zooi lagers besteld, en ik bestel dan altijd de helft teveel (er zit altijd wel iets tussen wat niet fris is, en dan heb je genoeg buffer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Dit dingetje kostte me toch bijna 14 euro, toch relatief veel geld als je de helft weg kan gooien. In mijn ontwerp heb ik er toch nogal wat nodig (7 in totaal) dus dan wordt het een duur grapje.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Daarom heb ik laatst gewoon mitsui lagers bij een mede forummer besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu zijn er denk ik in totaal een 10 balletjes weg,

Edit: het blokje gaat af en toe ook stroef over de rail, als er teveel kogels ‘tegen’ de rail aan zitten, zijn dit er minder glijdt ie wel redelijk goed.
Je kan geen eerlijke vergelijking maken met de kwaliteit als je 10 balletjes kwijt hebt gemaakt hè :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik had laatst er ook 1 besteld om te kijken of het wat is.
Voor de prijs vind ik de kwaliteit nog best goed.
Zoals gewoonlijk met ieder Chinees product verschilt dat natuurlijk per stuk.

Dat de balletjes eruit 'vliegen' is normaal. Bij een losse blokje hoor je een stukje plastic mee te krijgen die je direct op de plaats van de rails moet schuiven ter voorkoming van het verliezen van de kogels.
En zonder alle kogels erin krijg je onvoorspelbaar gedrag, zijn ze niet voor gemaakt.

Er word veel geadviseerd om de Chinese rails goed schoon te maken en de blokjes uit elkaar te halen en ook goed schoon te maken. En uiteraard weer licht in geolied terug monteren.

Ik zag pas dat ze op banggood ook de grotere versies hebben, die hebben een ander ontwerp rail wat imo beter zou moeten werken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ManIkWeet schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:15:
[...]

Je kan geen eerlijke vergelijking maken met de kwaliteit als je 10 balletjes kwijt hebt gemaakt hè :+
Touché :+ Ik zal eens kijken of ik alleen balletjes kan bestellen ergens.
thijsco19 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:58:
[...]

Ik had laatst er ook 1 besteld om te kijken of het wat is.
Voor de prijs vind ik de kwaliteit nog best goed.
Zoals gewoonlijk met ieder Chinees product verschilt dat natuurlijk per stuk.

Dat de balletjes eruit 'vliegen' is normaal. Bij een losse blokje hoor je een stukje plastic mee te krijgen die je direct op de plaats van de rails moet schuiven ter voorkoming van het verliezen van de kogels.
En zonder alle kogels erin krijg je onvoorspelbaar gedrag, zijn ze niet voor gemaakt.

Er word veel geadviseerd om de Chinese rails goed schoon te maken en de blokjes uit elkaar te halen en ook goed schoon te maken. En uiteraard weer licht in geolied terug monteren.

Ik zag pas dat ze op banggood ook de grotere versies hebben, die hebben een ander ontwerp rail wat imo beter zou moeten werken.
Oke dus gewoon alles helemaal uit elkaar halen en goed schoonmaken. Heb je wat advies over welke olie ik het beste kan gebruiken? Of maakt dat allemaal niet veel uit zolang er maar olie in zit?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

pwillemske schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:47:
[...]

Oke dus gewoon alles helemaal uit elkaar halen en goed schoonmaken. Heb je wat advies over welke olie ik het beste kan gebruiken? Of maakt dat allemaal niet veel uit zolang er maar olie in zit?
Geen advies betreft olie. Ik verwacht dat naaimachine olie / algemene machine olie wel moet werken. In ieder geval niet te dikke olie, dan gaat het zwaar lopen.

Pas wel op met stof en dergelijke, wilt namelijk lekker blijven plakken in de olie.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@thijsco19 Ik heb diverse spuitbussen aan olie staan (van goedkope tot 20 euro per busje) en sommige trekken geen vuil aan dus dan moet het wel goed komen. Schoonmaken kan ik met remreiniger en perslucht.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

@pwillemske Volgens mij wordt wit lithiumvet veelal aangeraden om te gebruiken als smeermiddel.
Kijk je wel uit met je perslucht dat de balletjes niet wegvliegen :+

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 14:52
Ik heb de mijne lopen op gewone naaimachine olie, en dat trekt inderdaad vuil aan. Binnenkort maar eens overwegen of ik toch een andere smering wil gaan gebruiken (ik mis ook paar kogeltjes, 1 of 2, en dat lijkt weinig effect te hebben op de functionaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik kan (natuurlijk) nergens reserve balletjes vinden, dus ik denk dat ik gewoon een los blokje bestel en die als donor ga gebruiken :P Zo duur zijn ze niet en ik hoop dat die genoeg balletjes bevat om later ook de anderen nog aan te vullen.

Edit: zojuist het boeltje gesmeerd (zonder uit elkaar te halen) met interflon, dit trekt geen vuil aan en is lekker dun. Wat een beetje olie kan doen _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door pwillemske op 04-09-2019 20:21 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:55:
Ik kan (natuurlijk) nergens reserve balletjes vinden, dus ik denk dat ik gewoon een los blokje bestel en die als donor ga gebruiken :P Zo duur zijn ze niet en ik hoop dat die genoeg balletjes bevat om later ook de anderen nog aan te vullen.

Edit: zojuist het boeltje gesmeerd (zonder uit elkaar te halen) met interflon, dit trekt geen vuil aan en is lekker dun. Wat een beetje olie kan doen _/-\o_
Je kan natuurlijk ook dat losse nieuwe blokje gebruiken en degene die nu wat balletjes mist als donor inzetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ManIkWeet schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:44:
[...]

Je kan natuurlijk ook dat losse nieuwe blokje gebruiken en degene die nu wat balletjes mist als donor inzetten :+
Ja duh :P Zo gek ben ik nou ook weer niet :X Toch bedankt voor de tip ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

pwillemske schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:55:
Je weet het hé, nooit droog! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@pwillemske zo'n kogel opmeten en dan gewoon zoeken op bearing balls bvb 1mm bearing balls

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 14:52
Ik heb gisteren de BigTreeTech SKR 1.3 E3 Met geintegreerde TMC2209 drivers besteld voor mijn Ender3. Ik las hier op internet veel goeie dingen over. Heeft een van jullie ervaringen met dit bordje?

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:41
Sme4gle schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:07:
Ik heb gisteren de BigTreeTech SKR 1.3 E3 Met geintegreerde TMC2209 drivers besteld voor mijn Ender3. Ik las hier op internet veel goeie dingen over. Heeft een van jullie ervaringen met dit bordje?
Ook ik heb deze vorige week besteld! Let wel op dat levering waarschijnlijk pas halverwege oktober is, aangezien de TMC2209 drivers erg schaars zijn op het moment.
Teaching Tech bestempeld het bordje ieder geval als Best Upgrade from Stock (youtube).
Marlin 2.0 staat er standaard al op, met de goede instellingen (in filmpje heeft hij nog oudere versie).
Anders staat er op de GitHub van Bigtreetech de laatste versie voor de Ender 3, en welke instellingen je moet veranderen.
Ook heeft het bordje een standaard aansluiting voor een BLTouch, mocht je die hebben.
De TMC2209 drivers zouden tov stock v1.1.3 board van Ender twee voordelen moeten hebben: Ze zijn fluisterstil voor je motoren, en de Ender zou zonder eindstops moeten kunnen werken. De drivers geven feedback op het moment dat ze een te groot koppel moeten leveren als deze ergens tegenaan botst. Hoe dit werkt, moet ik nog uitzoeken.

Maar om even op jou vraag voor te borduren:
Heb zelf nog wat extra onderdelen besteld:
-Trianglelab BMG Extruder
-Trianglelab V6 All-Metal Hotend
-Trianglelab M8 inductive proximity sensor
-Trianglelab Nema 17 22mm Stepper Motor
Oftewel, een hele nieuwe Direct Drive Hotend voor de printer.
Hier heb ik alleen twee vragen over:
-Heeft iemand hier ervaring met het monteren van deze printkop op de Ender 3 (pro) (of vergelijkbare carriage)?
-Is de Inductive Sensor in staat het oppervlakte van een Borrosilicate Glass Plate te detecteren? Of kan ik beter naar een PEI sheet gaan, zoals de Prusa i3 MK3 ook heeft?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Pimmeke1989 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:42:
[...]
-Heeft iemand hier ervaring met het monteren van deze printkop op de Ender 3 (pro) (of vergelijkbare carriage)?
-Is de Inductive Sensor in staat het oppervlakte van een Borrosilicate Glass Plate te detecteren? Of kan ik beter naar een PEI sheet gaan, zoals de Prusa i3 MK3 ook heeft?
1. Ik heb exact dezelfde hotend op mijn Ender 3 hangen, met deze hotend assembly: https://www.thingiverse.com/thing:2494642 . Geprint in PLA, printte makkelijk en na een jaar dienst nog geen issues. Ik ging na een tijdje kijken of ik het in PETG zou moeten printen maar dat is zelfs niet nodig.

2. Ik ben voor een BLTouch van TriangleLabs gegaan om die reden. Online las ik tegenstrijdige berichten.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Pimmeke1989
Mavamaarten schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:50:
[...]

1. Ik heb exact dezelfde hotend op mijn Ender 3 hangen, met deze hotend assembly: https://www.thingiverse.com/thing:2494642 . Geprint in PLA, printte makkelijk en na een jaar dienst nog geen issues. Ik ging na een tijdje kijken of ik het in PETG zou moeten printen maar dat is zelfs niet nodig.

2. Ik ben voor een BLTouch van TriangleLabs gegaan om die reden. Online las ik tegenstrijdige berichten.
Die heb ik inderdaad ook voorbij zien komen, maar zit hier je BMG extruder dan direct gekoppeld aan je V6 hotend? Of heb je er nog een stukje PTFE tube tussen zitten?
Volgens mij werkt deze namelijk niet als Direct Drive optie?

[ Voor 4% gewijzigd door Pimmeke1989 op 05-09-2019 09:58 ]

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 14:52
Ik heb exact hetzelfde filmpje gezien! Trianglelabs is een goeie seller! ik heb daar ook verschillende E3D clones vandaan. Op dit moment heb ik op mijn Ender 3 een Titan Aero zitten van Trianglelabs met daarop een inductieve sensor. Dit setje werkt echt zonder problemen en ik gebruik het vooral om tpu te printen voor mijn racing drones. Die SKR wil ik er dan alleen opzetten om m' inderdaad wat stiller te maken.

Edit: op jouw vraag over die boroglass plate. Mijne detecteerde het alu wat eronder ligt niet. Ik heb tussen het alu en mijn boroglass een plaatje staal liggen van 0.5mm dik. Het is niet ideaal omdat het meer gewicht is, maar zelfs op hoge snelheden merk ik hier niet echt veel van.
[...]

Ook ik heb deze vorige week besteld! Let wel op dat levering waarschijnlijk pas halverwege oktober is, aangezien de TMC2209 drivers erg schaars zijn op het moment.
Teaching Tech bestempeld het bordje ieder geval als Best Upgrade from Stock (youtube).
Marlin 2.0 staat er standaard al op, met de goede instellingen (in filmpje heeft hij nog oudere versie).
Anders staat er op de GitHub van Bigtreetech de laatste versie voor de Ender 3, en welke instellingen je moet veranderen.
Ook heeft het bordje een standaard aansluiting voor een BLTouch, mocht je die hebben.
De TMC2209 drivers zouden tov stock v1.1.3 board van Ender twee voordelen moeten hebben: Ze zijn fluisterstil voor je motoren, en de Ender zou zonder eindstops moeten kunnen werken. De drivers geven feedback op het moment dat ze een te groot koppel moeten leveren als deze ergens tegenaan botst. Hoe dit werkt, moet ik nog uitzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sme4gle op 05-09-2019 10:10 ]

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:00

BasilFX

BasilFX

Sme4gle schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:07:
Ik heb de SKR V1.1 Pro, ook met TMC2209. Het is echt fluisterstil in vergelijking met de DRV8825 stepsticks die ik hiervoor had.

Sensorless homing werkt wel OK. De sensitivity settings zijn precies het omgekeerde van de TMC2130's, en dat is pas sinds afgelopen week in Marlin 2.0 verduidelijkt. Het kost even wat tijd om de juiste setting te vinden: zo had ik een bepaalde setting, maar zodra het bed warm was, was dit weer te gevoelig.

Op de Pro is het echter niet mogelijk sensorless homing uit te schakelen zonder de stepstick te modificieren. Op de non-pro zit een additionele jumper om het signaal (dat dus op je X/Y/Z_MIN_PIN aangesloten zit) te onderbreken. Dat is relevant indien je toch mechanische switches wilt gebruiken.

http://www.basilfx.net

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

Pimmeke1989 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:56:
[...]

Die heb ik inderdaad ook voorbij zien komen, maar zit hier je BMG extruder dan direct gekoppeld aan je V6 hotend? Of heb je er nog een stukje PTFE tube tussen zitten?
Volgens mij werkt deze namelijk niet als Direct Drive optie?
Excuses, iets te snel gereageerd. Heb zelf geen direct drive inderdaad.

Android developer & dürüm-liefhebber

• SuperKris
[...]

Een pagina terug had ik het toevallig ook over deze configuratie. tenminste, dat ging om een CR10, maar hebben die niet dezelfde X carriage?

Qua mounts heb ik 3 goede opties gevonden. Even ene copy paste van wat ik in een facebook groep heb gegooid:
So i wanna do a direct drive BMG conversion. I just got all the parts, and now need to print a mount. I like the following options:

David Petsel's Design: https://www.thingiverse.com/thing:2963434
+ good airflow
+ good massive mounting point
- The cold end is not mounted into the BMG extruder

James Tongue's design: https://www.thingiverse.com/thing:3751368
+ Cold end directly mounted into BMG drive
+ compact design
- Connection of drive/hotend to X carriage looks less solid
- Not sure how good i can reach the fialament handle

This design: https://www.thingiverse.com/thing:3080548
+ Very compact
+ Weight more centered close/above X axis
- The cold end is not mounted into the BMG extruder
- Fang design could potentially be less good

Please share if you have any experience with these mounts.

I'm somewhat leaning toward James Tongue's design because its the only one that respects the original BMG design where the hotend is mounted in the extruder making it very solid, and the shortest filament path.

I however like that the 3rd design has a more centered weight. The whole direct extruder setup is heavy and the "V-slot" wheels are not the best design.so this is a potential weakness for a DD setup

I like the Petsfang for the proven fang system, and the solid base, but dont like that the cold end is not placed into the BMG.
Inmiddels heb ik het 2e design geprint, en hoewel ik er nog mee moet testen heb ik alles wel al even in elkaar gezet. Per ongeluk had ik eerst het oudere ontwerp zonder 40mm fan geprint. Deze was niet super, maar de nieuwe versie zoals in de link hier boven is voor zover ik tot nu toe heb kunne ontdekken echt 1 van de betere designs die ik tot nu toe gezien heb. Zit echt slim in elkaar en is na de montage van de fang erg stevig.

Er zijn wel een paar kleine bezwaren in het algemeen:

- De complete setup is erg zwaar! Ik zit nu al op 400gr en dan zit nog niet eens alle bedrading er op. De complete mount zelf zit op zo'n 100 gram met 4 wals en 50% infill. De rest is de hotend, stepper, BMG drive, ect. De huidige "printkop" heb ik nooit gewogen, maar ik denk niet dat die totaal ver boven de 100gr. komt.

- Verder zal de nozzle niet op exact dezelfde positie komen, maar ik ben bang dat dit ook niet anders kan met de originele X carriage. Hij komt iets naar voren te staan, Ik denk tussen de 5 en 10mm.

- De probe staat in dit design best ver van de nozzle. 49mm links van de nozzle! Ik heb nu zelf een BLtouch gekocht, maar daar moet ik ook nog mee aan de slag. Dit wordt de eerste keer dat ik ABL ga toepassen.

Eigenlijk zou je het gewicht van het geheel wat dichter bij de X as willen hebben, maar ik ben bang dat dit niet mogelijk is met een BMG direct drive combinatie. Je zou dan toch weer de afstand tussen de BMG en de nozzle moeten vergroten en dit wil ik eigenlijk niet.

Ik ben een klein beetje bang voor de gevolgen van zo'n extreem zwaar gewicht aan de X as, maar andere doen het ook dus het moet kunnen. Ik denk wel dat de X acceleratie wat terug moet hiervoor.

Natuurlijk is en blijft dit altijd het nadeel van DD. Gelukkig heb ik al een 2e Z as geplaatst. Ik denk dat deze wel een must wordt bij al dit extra gewicht. Hopelijk is de veel nauwkeurigere extrusie het allemaal waard!
Heeft iemand hier een stock HyperCube Evolution hotend mount?

Ik zit te rommelen met die fanduct... de schroefgaten zijn te laag?
De fanduct blijft wel zitten, maar da's gewoon los en geklemd door de hotend...
Ik kan me voorstellen dat ie ooit los rammelt en een print gaat verzieken op deze manier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeke1989
SuperKris schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:47:
[...]

Een pagina terug had ik het toevallig ook over deze configuratie. tenminste, dat ging om een CR10, maar hebben die niet dezelfde X carriage?
.

Er zijn wel een paar kleine bezwaren in het algemeen:

- De complete setup is erg zwaar! Ik zit nu al op 400gr en dan zit nog niet eens alle bedrading er op. De complete mount zelf zit op zo'n 100 gram met 4 wals en 50% infill. De rest is de hotend, stepper, BMG drive, ect. De huidige "printkop" heb ik nooit gewogen, maar ik denk niet dat die totaal ver boven de 100gr. komt.

- Verder zal de nozzle niet op exact dezelfde positie komen, maar ik ben bang dat dit ook niet anders kan met de originele X carriage. Hij komt iets naar voren te staan, Ik denk tussen de 5 en 10mm.

- De probe staat in dit design best ver van de nozzle. 49mm links van de nozzle! Ik heb nu zelf een BLtouch gekocht, maar daar moet ik ook nog mee aan de slag. Dit wordt de eerste keer dat ik ABL ga toepassen.

Eigenlijk zou je het gewicht van het geheel wat dichter bij de X as willen hebben, maar ik ben bang dat dit niet mogelijk is met een BMG direct drive combinatie. Je zou dan toch weer de afstand tussen de BMG en de nozzle moeten vergroten en dit wil ik eigenlijk niet.

Ik ben een klein beetje bang voor de gevolgen van zo'n extreem zwaar gewicht aan de X as, maar andere doen het ook dus het moet kunnen. Ik denk wel dat de X acceleratie wat terug moet hiervoor.

Natuurlijk is en blijft dit altijd het nadeel van DD. Gelukkig heb ik al een 2e Z as geplaatst. Ik denk dat deze wel een must wordt bij al dit extra gewicht. Hopelijk is de veel nauwkeurigere extrusie het allemaal waard!
Denk maar dat ik die ook ga doen dan! Qua gewicht zal het denk ik wel meevallen als je geen bijzondere snelheden wilt printen. Maar we gaan het zien.
Was bezig met m'n eigen design, maar kost toch allemaal wel erg veel tijd haha!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V6vXMTpZ8yDli5WWFOOTYSzo/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t0yg2q5mkzRqCobwShTGIoCr/full.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Pimmeke1989 op 05-09-2019 15:43 . Reden: Betere plaatjes! ]

• SuperKris
Pimmeke1989 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:06:
[...]

Denk maar dat ik die ook ga doen dan! Qua gewicht zal het denk ik wel meevallen als je geen bijzondere snelheden wilt printen. Maar we gaan het zien.
Was bezig met m'n eigen design, maar kost toch allemaal wel erg veel tijd haha!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, het is echt een mooi ontwerp. Zul je vooral zien als je hem in elkaar gaat zetten. Je zult daarvoor wel je toleranties enigszins onder controle moeten hebben anders krijg je de M3 moertjes er lastig in.

Ook ik ben al snel van het zelf maken als ik denk dat het ook maar iets beter kan, maar dit zou wel echt een tijdrovende worden. Verder wel benieuwd naar jouw ontwerp. Kan je eens foto's of 3D files posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmeke1989
ManIkWeet schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:16:
[...]

Kan het plaatje nog kleiner? 8)7
Mijn excuses! Via mobiel is niet goed te zien hoe groot ze daadwerkelijk zijn haha 8)7
Ben nog niet aan de afwerking van het model begonnen, puur aan de functies.
Als er veel mensen zijn die interesse hebben, kan ik wel eens kijken of ik hem een keer af maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52
Hij is ondertussen binnen en staat een eerste print te maken:

Elegoo Mars

Ik ben benieuwd, de "stank" valt tot op heden erg mee, ik heb de onlangs nieuw aangekondigde ABS-like resin van Elegoo er ook bij.

Zodra er wat klaar is zal ik wat meer foto's plaatsen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pixelmagic Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik zou graag een vervolgpost zien!

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Zijn hier tweeakters die een 3d touch op een ramps bordje hebben i.c.m Marlin?
Ik zie namelijk zoveel verschillende instellingen op verschillende pagina's .
Wat is goed en waar moet ik op letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
Eerste prints zijn er uit, niet allemaal goed gegaan en bij gebrek aan UV lamp ze nog niet volledig kunnen uitharden waardoor ze allemaal wat plakkerig en zacht zijn. Weet niet of ik het kan weerstaan om op mijn LED-strip van Ali te wcahten >:)

De eerste print bleef voor een behoorlijk deel aan de FEP (plastic tegen display) plakken, dus alles weer er uit halen, schoonmaken en opnieuw proberen.

De tweede print had ik vreemd genoeg blijkbaar te weinig resin gedaan, dus mij gewenste Marvin in resin is helaas nog niet gelukt.

Voordat ik de derde gestart heb een andere tip van internet uitgevoerd, PTFE spray op de FEP voordat je gaat printen. Had een bus van Griffon staan voor de 3d printer, beetje op een tissue en inwrijven op de kant waar de resin komt. Ben benieuwd.

Hier wat foto's van de dingen die er wel uitgekomen zijn, transparante resin (klik voor groter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JnSOlK2UbWHWfL7Wg8Vq3bt0/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rEvMsHFexgcjT6isiLbOeXh7/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/36nYjadosrhezUAVWLbI9r46/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cOyqBCSfBcBi7ytsZIFmNKLJ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5Cvh6ik2DY4y50bXQz0Lb1bN/medium.jpg

Op dit moment staan de twee demo schaakstukken (rook) van de te printen in zwart, voor wat ik nu kan zien gaat dat goed, vingers gekruist.

Wat meer achtergrond van wat ik gedaan heb:

Na het printen zelf heb ik na het uitlekken de stukken in vloeibare reiniger (Mr Porpre, of Mr Clean zoals dit in USA heeft) gedaan wat in een ultrasoon reiniger zit. Deze 5 minuten aangezet, stukjes daarna met water afgespoeld en vanmorgen in het beetje zon wat er wat gezet.
Omdat ze nog erg plakkerig waren daarna nog een keer in de 99% isopropyl gespoeld, weer in de reiniger voor 5 minuten en nogmaals met water schoongespoeld. Ze zijn nu wel minder plakkerig maar nog steeds niet helemaal.
Op zo'n moment denk je alleen maar: waarom heb ik die nageldroger nou niet voor de vrouw gekocht toen ze het er over had :+

Mocht het nog lukken de torens toonbaar te krijgen post ik dat vandaag nog even.

Oh ja, eerste indruk: valt nog niet mee, mooi stukje hardware en stank valt heel erg mee (staat op de verdieping waar we slapen, niets van gemerkt).

Edit:

De Rook is klaar, maar wel wat vreemds...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hXu33RE3NRFNwaa8zA9gkyhI/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ItoKE8uGhJjyzni0c29NmCTX/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xEB4LSzGrArQSvlWrm4vFkTx/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iaQSVXSxPovtvJ73WbPgnYy1/medium.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Pixelmagic op 08-09-2019 15:09 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Blijf het raar vinden, zo'n resin printer :P Wel mooi natuurlijk dat er steeds meer (betaalbare) technieken komen. Ik blijf echter nog wel even bij FDM printers :)

Heeft iemand echter een goede tip voor een filament droger? Ik heb die van Polybox gezien, maar dat is volgens mij geen echte droger?

https://www.3djake.nl/pol...pbergdoos-voor-filamenten

Ik heb ook iets gezien als een voedseldroger, maar dan zelf aanpassen. Al ben ik daar niet echt fan van.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
19roland70 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:07:
Zijn hier tweeakters die een 3d touch op een ramps bordje hebben i.c.m Marlin?
Ik zie namelijk zoveel verschillende instellingen op verschillende pagina's .
Wat is goed en waar moet ik op letten?
Ik heb er een.
Wat wil je weten, zoveel instellingen zijn er toch niet voor een touch sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
jbhc schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:25:
[...]

Ik heb er een.
Wat wil je weten, zoveel instellingen zijn er toch niet voor een touch sensor?
Op mijn RAMPS 1.4 had ik de sensor op een aparte 5V voeding (USB stekker), want de RAMPS kan niet zoveel amps voeden aan de sensor waardoor de sensor soms niet functioneert zodra deze volledig op RAMPS gedraaid wordt. Heeft me al wat glasplaten gekost voor ik erachter kwam hoe dat kan. Dus de 5V en GND van de RAMPS via een USB stekker ofzo voeden vanuit het stopcontact is aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Pixelmagic is dat normaal dat die toren in spiegelschrift is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Damic schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:44:
@Pixelmagic is dat normaal dat die toren in spiegelschrift is?
Nee, en uhm, blijkbaar wel. Dit is de demo die op de USB stick door Elegoo mee word geleverd. Naar het schijnt is er een partij de deur uit gegaan waar de tekst dus in spiegelbeeld staat :+

Ik nog denken dat er iets niet goed was, snel een andere tekst uitgeprint en dat gaat goed.

Overigens wel vreemd, de transparante prints drogen beduidend slechter dan de twee zwarte torens.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

UV lamp ;) zonnebank ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik heb een cr10 (melzi) en dus vrij weinig geheugen. Ik heb reeds een verse Marlin 1.1.9 installeert met de standaard config zoals deze in Marlin zit. Nu wil ik alleen ABL met een BLtouch toevoegen en dan is de firmware al snel te groot.

Ik ben door de hele config heen gegaan en na van alles verwijderd te hebben kom ik nog steeds ruimte te kort. Alleen met #define SLIM_LCD_MENUS krijg ik hem klein genoeg, maar ik zou liever de originele opties aanhouden.

Iemand nog tips wat ik kan verwijderen om geheugen te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperKris schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:52:
Ik heb een cr10 (melzi) en dus vrij weinig geheugen. Ik heb reeds een verse Marlin 1.1.9 installeert met de standaard config zoals deze in Marlin zit. Nu wil ik alleen ABL met een BLtouch toevoegen en dan is de firmware al snel te groot.

Ik ben door de hele config heen gegaan en na van alles verwijderd te hebben kom ik nog steeds ruimte te kort. Alleen met #define SLIM_LCD_MENUS krijg ik hem klein genoeg, maar ik zou liever de originele opties aanhouden.

Iemand nog tips wat ik kan verwijderen om geheugen te besparen?
Je kan SD kaart functies uit zetten en dan OctoPi gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Iemand nog interesse in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P6T6e2ziWnoySmrI2XnCqV3s/thumb.jpg

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ManIkWeet schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:35:
[...]

Je kan SD kaart functies uit zetten en dan OctoPi gebruiken
Liever niet. Ik print altijd met SD. Ik ga binnenkort weet verder met een nieuwe zelfbouw controller box waarin een MKS board komt met een octopi, en ik denk dat ik dan gelijk naar klipper overstap. Voor nu wil ik dom printen vanaf de SD.

Maar voor nu wil ik dus de firmware kleiner zien te krijgen. Het liefst met her behoud van toch wel een paar functies. Ik heb het volgende al gedaan:

uitgezet:
//#define SHOW_BOOTSCREEN
//#define SHOW_CUSTOM_BOOTSCREEN
//#define CUSTOM_STATUS_SCREEN_IMAGE
//#define LCD_INFO_MENU
//#define STATUS_MESSAGE_SCROLLING
//#define DOGM_SD_PERCENT
//#define NO_WORKSPACE_OFFSETS
//#define ARC_SUPPORT
//#define SCROLL_LONG_FILENAMES
//#define SPEAKER
//#define LEVEL_BED_CORNERS
//#define SDCARD_SORT_ALPH

Verder NO_VOLUMETRICS geactiveerd en Chinese tekens verwijderd. Volgens mij nog wel een paar kleine dingen, maar die weet ik zo even niet te nomen.

Ik ben er al bijna volgens mij, maar kom nog net te kort om het standaard menu te gebruiken naast BLtouch.

Plus nog een aanta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 11:57

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

Rmg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

pwillemske schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:39:
Blijf het raar vinden, zo'n resin printer :P Wel mooi natuurlijk dat er steeds meer (betaalbare) technieken komen. Ik blijf echter nog wel even bij FDM printers :)

Heeft iemand echter een goede tip voor een filament droger? Ik heb die van Polybox gezien, maar dat is volgens mij geen echte droger?

https://www.3djake.nl/pol...pbergdoos-voor-filamenten

Ik heb ook iets gezien als een voedseldroger, maar dan zelf aanpassen. Al ben ik daar niet echt fan van.
Misschien kun je bijv. hier wat ideeën opdoen:
https://www.prusaprinters.org/search/prints?q=filament%20dry

En een leuk blog:
https://blog.prusaprinter...or-multimaterial-upgrade/

[ Voor 8% gewijzigd door B@rt_d@_M@n op 09-09-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ManIkWeet schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:40:
[...]

Wat voor bed leveling wil je gebruiken? Er zijn verschillende varianten waarvan sommige meer ruimte gebruiken dan anderen
Ik heb begrepen dat AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR wel de way to go is. Ik heb eigenlijk nog geen ervaring. Ik print al 2 jaar zonder ABL, maar wil nu toch eens met proberen vanwege het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperKris schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:35:
[...]

Ik heb begrepen dat AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR wel de way to go is. Ik heb eigenlijk nog geen ervaring. Ik print al 2 jaar zonder ABL, maar wil nu toch eens met proberen vanwege het gemak.
Ja dat lijkt mij de beste keuze voor jou, niet dat je UBL aan zet ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SuperKris schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:29:
[...]

Liever niet. Ik print altijd met SD. Ik ga binnenkort weet verder met een nieuwe zelfbouw controller box waarin een MKS board komt met een octopi, en ik denk dat ik dan gelijk naar klipper overstap. Voor nu wil ik dom printen vanaf de SD.

Maar voor nu wil ik dus de firmware kleiner zien te krijgen. Het liefst met her behoud van toch wel een paar functies. Ik heb het volgende al gedaan:

uitgezet:
//#define SHOW_BOOTSCREEN
//#define SHOW_CUSTOM_BOOTSCREEN
//#define CUSTOM_STATUS_SCREEN_IMAGE
//#define LCD_INFO_MENU
//#define STATUS_MESSAGE_SCROLLING
//#define DOGM_SD_PERCENT
//#define NO_WORKSPACE_OFFSETS
//#define ARC_SUPPORT
//#define SCROLL_LONG_FILENAMES
//#define SPEAKER
//#define LEVEL_BED_CORNERS
//#define SDCARD_SORT_ALPH

Verder NO_VOLUMETRICS geactiveerd en Chinese tekens verwijderd. Volgens mij nog wel een paar kleine dingen, maar die weet ik zo even niet te nomen.

Ik ben er al bijna volgens mij, maar kom nog net te kort om het standaard menu te gebruiken naast BLtouch.

Plus nog een aanta
Euhm is het soms een idee om een extra eeprom te gebruiken en daar een deel in onder te brengen?!

http://www.hobbytronics.co.uk/arduino-external-eeprom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of dit soort bridging werkt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gfb33FE.png

Ik sta niet te popelen om een print van 3 uur te doen waarbij dit fout gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Damic schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:15:
[...]
Euhm is het soms een idee om een extra eeprom te gebruiken en daar een deel in onder te brengen?!

http://www.hobbytronics.co.uk/arduino-external-eeprom
Thanks voor de tip, maar dat lijk IO te kosten terwijl ik al functies (speakers) moet opofferen om die IO vrij te krijgen. Daarnaast moet ik dan dus het board modden en marlin nog eens zo ver krijgen dat het werkt.

Een Atmega2560 board is dan een veel makkelijkere optie en dit zal uiteindelijk toch het doel zijn. Voor nu ben op op zoek naar een software oplossing. Ik denk dat ik er met een paar 100 bytes al ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
ManIkWeet schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:21:

[Afbeelding]

3 uur is niets :+

Ik kan de onderliggende lagen niet zien, en ik ken vooral de bridging functie van cura, maar het zier er uit als iets wat mijn printer makkelijk zou kunnen. Bridging is meestal prima te doen zolang je maar niet veel te heet print en enige vorm van cooling hebt.

Je moet natuurlijk wel een basis hebben waar het begin en einde van de lijn op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
ManIkWeet schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:21:

[Afbeelding]

Ik zou hem persoonlijk op 0 of 90 graden doen, niet 45 aangezien je middelste lijn nu het langste is.. :) Maar moet inderdaad wel werken!

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperKris schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:17:
[...]

3 uur is niets :+

Ik kan de onderliggende lagen niet zien, en ik ken vooral de bridging functie van cura, maar het zier er uit als iets wat mijn printer makkelijk zou kunnen. Bridging is meestal prima te doen zolang je maar niet veel te heet print en enige vorm van cooling hebt.

Je moet natuurlijk wel een basis hebben waar het begin en einde van de lijn op ligt.
Onder het blauwe zit niks, de enige lagen zijn de walls. Die basis voor het begin en einde is dus zeer smal...
JoostvWillegen schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 06:59:
[...]

Ik zou hem persoonlijk op 0 of 90 graden doen, niet 45 aangezien je middelste lijn nu het langste is.. :) Maar moet inderdaad wel werken!
Ik heb in Prusa Slicer geen optie kunnen vinden om de hoek aan te passen, ik zal nog eens zoeken...

Ik zou eens kunnen kijken wat Cura doet hiermee, hoewel ik al heel lang geen goede print uit Cura heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
ManIkWeet schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:45:
[...]

[...]

Ik heb in Prusa Slicer geen optie kunnen vinden om de hoek aan te passen, ik zal nog eens zoeken...
.
Onder 'Infill' staat 'Bridging Angle', daar kan je een beetje mee spelen!

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Aan de foto te zien heeft hebben de lijnen er aan 1 kant nergens vast gezeten. Ik heb alleen ervaring met cura, maar daar worden de lijnen meestal wel zo gelegd dat bridging geen probleem is.

Je kan er ook voor kiezen om in je ontwerpen een kleine chamfer toe te voegen als basis voor het bridgen. Zeker bij zulke dunne walls kan dat nog wel eens handig zijn. Volgens mij geven slicers wel vaak voorrang aan de walls, dus als je 3 lijnen van 0,4 doet zit je op 1.2mm. Als je ontwerp even dun of dunner is zal er misschien niet altijd rekening gehouden worden met een goede basis voor het bridgen.

Bij ontwerpen voor 3D printers is het belangrijk om er rekening mee te houden hoe een 3D printer verschilt met klassieke plastic ontwerpen. Zo heb ik onder andere geleerd dat je wanden altijd zo dik mogelijk wil maken en massief (dankzij infill) vaak beter is dan de dunne wandjes
SuperKris schreef op woensdag 11 september 2019 @ 00:01:
Aan de foto te zien heeft hebben de lijnen er aan 1 kant nergens vast gezeten. Ik heb alleen ervaring met cura, maar daar worden de lijnen meestal wel zo gelegd dat bridging geen probleem is.

Je kan er ook voor kiezen om in je ontwerpen een kleine chamfer toe te voegen als basis voor het bridgen. Zeker bij zulke dunne walls kan dat nog wel eens handig zijn. Volgens mij geven slicers wel vaak voorrang aan de walls, dus als je 3 lijnen van 0,4 doet zit je op 1.2mm. Als je ontwerp even dun of dunner is zal er misschien niet altijd rekening gehouden worden met een goede basis voor het bridgen.

Bij ontwerpen voor 3D printers is het belangrijk om er rekening mee te houden hoe een 3D printer verschilt met klassieke plastic ontwerpen. Zo heb ik onder andere geleerd dat je wanden altijd zo dik mogelijk wil maken en massief (dankzij infill) vaak beter is dan de dunne wandjes
De walls waren 1.2mm, als ik naar de preview in prusa slicer kijk dan doet ie inderdaad niet de brug op de muur leggen... Eerst een overhang cirkel eromheen en dan de brug, logisch dat het niet werkt dus :(

Een chamfer zou helpen, een iets lager geplaatste balk/brug ook denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door ManIkWeet op 11-09-2019 07:27 ]

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Ik heb een nieuwe versie van Marlin op mijn ramps bord gezet en nu krijg ik devolgende foutmelding:
code:
1
pasting "SWITCH_ENABLED_"and "/"does not give a valid proefprocessing token.

En deze regel is dan gemarkeerd:
code:
1
 #define ENABLED(b)  _CAT(SWITCH_ENABLED_,b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

19roland70 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:12:
Ik heb een nieuwe versie van Marlin op mijn ramps bord gezet en nu krijg ik devolgende foutmelding:
code:
1
pasting "SWITCH_ENABLED_"and "/"does not give a valid proefprocessing token.

En deze regel is dan gemarkeerd:
code:
1
 #define ENABLED(b)  _CAT(SWITCH_ENABLED_,b
Is dit de volledige regel?

Wat gebeurd er als je die regel afsluit met een haakje )?

code:
1
 #define ENABLED(b)  _CAT(SWITCH_ENABLED_,b)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Vandaag m'n Anycubic Kossel Linear Plus binnen gekregen. :)

Voor €162 heb je de printer + 1 rol filament + verzending, voor 34 euro extra nog 3 rollen filament extra dr bij, daar kun je ze los volgens mij niet eens voor kopen.
Gratis verzending vanuit Europa (met DHL, zo blijkt), dus ook geen gezeik met douane, en binnen een paar dagen na bestellen in huis. :)

Installatie is simpel, het ding is al deels voorgemonteerd, en er zit een goede handleiding bij, genummerde zakjes met schroeven, etc.. Als je een ikea kast in elkaar kan zetten kan je dit ook, ik zou deze best durven aanbevelen voor beginners..

Gelijk ook een minpuntje, deze, en de vorige die ik in elkaar gezet hadden, hadden beide de verkeerde schroeven voorgemonteerd. De fabrikant heeft m4x10 schroefjes gebruikt om de staanders in de boven en onderframes te bevestigen, maar die zijn net een milimeter te lang, waardoor ze tegen het profiel draaien voordat ze het profiel daadwerkelijk vastzetten tegen het plastic hoekstuk. Dit geeft een beetje speling, en is, imho, onacceptabel. De oplossing is m4x8 imbus schroefjes of een paar ringetjes per schroefje, dus geen wereldramp, maar wel irritant, het verschil tussen 'iedere beginner kan dit in 30 minuten in elkaar zetten en printen', en 'net niet geschikt voor beginners' wat mij betreft.
Zal ze nog een keer feedback sturen, misschien dat ze het in de toekomst oplossen.

Behalve het issue met de schroefjes is de printer enorm eenvoudig in elkaar te zetten, en degene die ik al gebruikt heb werken echt prima, vandaar dat ik dr zelf nu ook eentje hebt. Uiteraard is er ook nog genoeg ruimte voor verbetering, ik denk dat, behalve geprintte upgrades, de 1e upgrade stille stepper drivers gaat zijn, en misschien een glazen heated bed ipv sticker op aluminium als ik meer exotische materialen wil printen.
Geprinte upgrades is voornamelijk afwerking, afdekkapjes over de bewegende delen, een beugeltje om de kabelspiraal aan de carriage vast te zetten, dat soort spul.

Morgen verder in elkaar zetten met de juiste schroefjes, printe, en foto's voor hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Oei, das niet duur en ziet er prima uit voor die prijs! Ik hik weer eens tegen een impulsaankoopje aan... :+

Ik heb nog helemaal geen 2e printer nodig, maar vindt het wel mooi spul dit. Eigenlijk zou ik een volgende printer zelf willen ontwikkelen of gewoon nog een CR-10 of misschien Ender3. Ik ken elk creality onderdeel inmiddels uit mijn hoofd.

Maar delta printers heb ik ook altijd mooi gevonden, en dit ding lijkt wel een koopje met lineaire rail, Atmega 2560 controller, en een best redelijk bouwvolume voor die prijs.

Waar staat delta printer momenteel t.o.v. cartesian pinters? Zeker ten opzichte van ontwikkelingen als klipper, en steeds betere slicing software? (ik gebruik Cura)

Volgens mij was 2 jaar geleden het een beetje de stelling at delta printers sneller, maar ook minder nauwkeurig waren dan cartesian printers. Is dit nog steeds zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik denk dat dat op zich nog wel klopt, min of meer?

De snelheid is echt top.

De kwaliteit niet de allerhoogste die ik ooit gezien heb, maar is meer dan prima, op echt hogere snelheden werd de afwerking wat minder netjes. Een deel hiervan zou met meer fine-tunen nog wel eruit te krijgen moeten zijn, dan vergelijk ik een machine die nauwelijks getuned is vanuit de doos met een 10x zo dure ultimaker 3 op een veel lagere snelheid. Dan is de cartesiaanse printer wel beter. Vergeleken bij eentje van ongeveer dezelfde prijscategorie denk ik dat ze elkaar niet zo gek ver ontlopen qua printkwaliteit.

[ Voor 16% gewijzigd door AlexanderB op 13-09-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Is het een 12 of 24V systeem?

Heb je toevallig ook een linkje naar waar jij hem gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
AlexanderB schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:58:
Ik denk dat dat op zich nog wel klopt, min of meer?

De snelheid is echt top.

De kwaliteit niet de allerhoogste die ik ooit gezien heb, maar is meer dan prima, op echt hogere snelheden werd de afwerking wat minder netjes. Een deel hiervan zou met meer fine-tunen nog wel eruit te krijgen moeten zijn, dan vergelijk ik een machine die nauwelijks getuned is vanuit de doos met een 10x zo dure ultimaker 3 op een veel lagere snelheid. Dan is de cartesiaanse printer wel beter. Vergeleken bij eentje van ongeveer dezelfde prijscategorie denk ik dat ze elkaar niet zo gek ver ontlopen qua printkwaliteit.
Wat voor snelheden (speed/accel/jerk) werkt ie ongeveer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Een 12v systeem. Upgraden naar 24v kost waarschijnlijk ook een nieuw main bordje of wat soldeerwerk en componenten, zitten wat componenten op die niet echt 24v tolerant zijn.

Weet niet of het de bedoeling is, maar hierzo, uit de officiële Anycubic store.
https://www.aliexpress.com/item/32870305147.html

Speed had ik tussen de 60 en 80mm/s ingesteld, 60mm/s lijkt het meest comfortabel te printen, langzamer heeft in ieder geval weinig zin, 80-90mm/s voor prints die functioneel moeten zijn maar waar een beetje ringing ofzo niet echt uitmaakte.
Accel en jerk weet ik zo niet uit m'n hoofd, dat ga ik straks nog wel ff uitzoeken.
Moves op 120mm/s trouwens, kan makkelijk.

Hoogste printsnelheden die ik gehaald heb was zo'n 120mm/s effectief, maar dan ging de kwaliteit wel echt omlaag, dus niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Dat zijn inderdaad prettige snelheden, upgrade naar 24v + tmc2209's zou wel echt een goede stap zijn mocht je dat ooit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixie100
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-04 21:40
AlexanderB schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:34:
Een 12v systeem. Upgraden naar 24v kost waarschijnlijk ook een nieuw main bordje of wat soldeerwerk en componenten, zitten wat componenten op die niet echt 24v tolerant zijn.

Speed had ik tussen de 60 en 80mm/s ingesteld, 60mm/s lijkt het meest comfortabel te printen, langzamer heeft in ieder geval weinig zin, 80-90mm/s voor prints die functioneel moeten zijn maar waar een beetje ringing ofzo niet echt uitmaakte.
Accel en jerk weet ik zo niet uit m'n hoofd, dat ga ik straks nog wel ff uitzoeken.

Hoogste printsnelheden die ik gehaald heb was zo'n 120mm/s effectief, maar dan ging de kwaliteit wel echt omlaag, dus niet echt de moeite waard.
Oeps...
Zojuist ook aangekocht. bedankt haha :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Haha, ja, hij is nu in de aanbieding. :D

Zijn de TMC2209's noemenswaardig beter dan de 2208's?

[edit:] ah ja, meer power, een functie die missed steps detecteert en energiebesparing, voor een paar cent meer per stuk. No-brainer. :)

[ Voor 67% gewijzigd door AlexanderB op 13-09-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

@AlexanderB Als je een leuke upgrade wilt voor de delta, zou ik kijken naar een 32-bits bordje. Delta's hebben daar profijt van ivm de complexe berekeningen die gedaan dienen te worden.
Een veelgebruikt alternatief op dit moment is de SKR v1.3. Maar je hebt daar ook een aantal varianten op met bijv. geïntegreerde stepper-drivers.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb voor m'n nooit-afgebouwde grote d500x500h delta ook een 32 bit Arduino Due (Cortex-M3) met 3v3-compatible Ramps bordje liggen, maar das nooit wat geworden, en betwijfel of daar ondertussen wel fatsoenlijke software support voor is. Upgraden naar een huidige generatie 32 bit bordje is zeker een optie, gezien wat ze nu (niet meer) kosten.. :)

Zie ook net pas dat 3d hubs geen optie meer is. Dat was het idee van die extra grote printer namelijk, zoveel aanbod in de sub-30 cm categorie, (op het moment dat ik begon met bouwen) maar 1 of 2 aanbieders binnen NL die 40+ cm konden printen.

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 13-09-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
AlexanderB schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:34:

Jou prijs van van 162 inclusief filament zie ik alleen zo snel niet maar 162 voor de printer zelf is ook niet verkeerd.... Ik ga er eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De printer heeft een rol filament in de doos zitten die niet op de pagina vermeld staat. :)

Niet mijn foto, maar dit is wat er allemaal in de doos zit:
Afbeeldingslocatie: https://sptshop.vn/wp-content/uploads/2019/06/may-in-3d-anycubic-kossel-linear-plus-1.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door AlexanderB op 13-09-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
AlexanderB schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:32:
De printer heeft een rol filament in de doos zitten die niet op de pagina vermeld staat. :)

[Afbeelding]
Ik heb in de tussentijd eens wat onderzoek naar deze printer gedaan en volgens mij is dat echt een goede printer voor het geld.

De drie rollen filament die je er optioneel bij kunt kopen zijn "random color" volgens de beschrijving. Welke kleuren heb jij gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 12:44
Ook gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

AlexanderB schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:14:
Ik heb voor m'n nooit-afgebouwde grote d500x500h delta ook een 32 bit Arduino Due (Cortex-M3) met 3v3-compatible Ramps bordje liggen, maar das nooit wat geworden, en betwijfel of daar ondertussen wel fatsoenlijke software support voor is. Upgraden naar een huidige generatie 32 bit bordje is zeker een optie, gezien wat ze nu (niet meer) kosten.. :)
Tegenwoordig heb je Marlin 2.0 die verschillende typen architecturen ondersteunt. Dus de software-support is een stuk beter geworden. Wat ik zo snel zie, na een google, is dat deze ook de Arduino Due gewoon ondersteunt, alleen zal het wel een vraag worden of je die netjes kan wegwerken.

Zelf heb ik een AnyCubic Kossel Pulley-versie. Daar ben ik mee bezig geweest om een SKR in te plaatsen, wat op zich goed ging. Bewegen e.d. doet ie ook, maar echt een print ben ik nog niet aan toegekomen ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Edd schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:06:
Tegenwoordig heb je Marlin 2.0 die verschillende typen architecturen ondersteunt. Dus de software-support is een stuk beter geworden. Wat ik zo snel zie, na een google, is dat deze ook de Arduino Due gewoon ondersteunt, alleen zal het wel een vraag worden of je die netjes kan wegwerken.
Nice! Wel de moeite om daar nog eens naar te kijken. Inbouwen moet op zich prima lukken, er zit genoeg lege ruimte onder de printer, zeker als je een mooi houdertje kan printen om de boel aan op te hangen. :D
foekie01 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:53:
Ik heb in de tussentijd eens wat onderzoek naar deze printer gedaan en volgens mij is dat echt een goede printer voor het geld.
Naar mijn mening wel, ik had eigenlijk verwacht ongeveer 230 euro te betalen dus dit is een hele mooie deal voor een (wat mij betreft) prima printer.
foekie01 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:53:
De drie rollen filament die je er optioneel bij kunt kopen zijn "random color" volgens de beschrijving. Welke kleuren heb jij gekregen?
Zwart, wit en bruin, en de rol bij de printer zelf was ook wit. Ik was al bang dat ik allerlei wazige pastelkleuren zou krijgen, maar dit zijn op zich prima kleuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
AlexanderB schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:32:

[Afbeelding]
Thanks! Laatste vraagje, hoe lang duurde de bezorging en vanuit welk land? Polen kijkt het snelste te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik had Frankrijk aangeklikt, volgens de tracking kwam ie uit Duitsland. Zondagochtend besteld, donderdagmiddag in huis, 4 dagen, 3 dr van wachten op verzenden, 1 dr van wachten op DHL.

En tip voor iedereen die 'm koopt, haal gelijk ff een 9 stuks m4x8 (imbus)boutjes, want je hebt ze nodig. De rest is plug en play. :)

[ Voor 28% gewijzigd door AlexanderB op 13-09-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Verleidelijk zo'n kossel... Maar had vorige maand ook al een Ender 3 Pro gekocht. Wordt lastig uitleggen thuis :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De eerste printjes zijn gemaakt. :D Heb alleen wel een issue nu dat de auto bed leveling er een zooitje van maakt.

Volgens de instructies geleveld, en zover ik kan zien zit alles mechanisch gewoon netjes haaks in elkaar, maar toch print ie aan de kant van de Z-toren een paar mm in de lucht en aan de kant van de X toren in het bed. Tijd om ff handmatig de boel te tunen blijkbaar, auto-bedleveling loste dat niet op.

De stelschroef op de X toren een kwartslag ingedraaid en nog een beetje verder geprutst met de auto leveling en hij print nu netjes vlak :) Moet nog ff controleren of de X en Y afmetingen van onderdelen 100% correct zijn, en dan kunnen we printjes draaien. :)

1e printje, een houdertje die de kabel aan de kant van de carriage vasthoud: https://www.thingiverse.com/thing:2768622
2e print, een houdertje voor de bed leveling sensor: https://www.thingiverse.com/thing:2918701 Misschien niet de meest nuttige uitbreiding, maar waarom niet. :)
3e print, een betere? parts cooling nozzle: https://www.thingiverse.com/thing:2809492
4e print, afdekplaatjes naast de LCD: https://www.thingiverse.com/thing:2472945
5e print, doppies voor bovenop: https://www.thingiverse.com/thing:1969059
6e print, doppen op de motoren: https://www.thingiverse.com/thing:2582887

Ik wil ook een tool houder maken, maar degene op thingiverse zijn niet echt wat ik wil. Misschien dat ik een bovenplaat maak met ingebouwd gereedschapsvak. (met de lasersnijder.)

[ Voor 55% gewijzigd door AlexanderB op 14-09-2019 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Fuck it... Ook maar besteld |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Hehe, waar een verjaardagscadeau al niet goed voor is. :)

[edit:]
Heb voor m'n vriendin een 130% scale Baby Groot geprint, met een bloembakje bovenin om een klein plantje in te zetten. (0.3mm, 4% infill, 60mm/s, 6.5 uur printen)
https://www.thingiverse.com/thing:2610529
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vk4V9rQ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ziu22hM.jpg

Een Benchy. Bestwel netjes uitgekomen. (0.15mm 20% infill, 60mm/s, 2 uur.)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zSKo62h.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KMRNCyn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RtTcO6A.jpg
Klein beetje stringing. Ik zou de temperatuur wat kunnen verlagen, print zelf graag wat warmer want das beter voor de laaghechting in structurele onderdelen.
De overhang van de voorruit is een heel klein beetje gezakt. Wederom temperatuur?
Klein beetje horizontale banding op de boeg, geen idee wat daar de oorzaak van is, maar het is vrij minimaal. Geen blobs.
En de naam achterop is helaas niet te lezen, en bevat de enige 'blob' van de hele print.
(Ik maak er morgen bij daglicht ff wat betere foto's van)

En nog een van harte aanbevolen mod voor de printer:
https://www.thingiverse.com/thing:2105393
3 stuks printen en tussen de stangen klikken.

Deze zijn crap en gaan stuk na een paar uur. Ga die met trekveertjes morgen proberen..

[ Voor 96% gewijzigd door AlexanderB op 17-09-2019 02:43 ]

Pagina: 1 ... 161 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.