Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:59
ocf81 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:22:
[...]

Als ik een mal maak kan ik (gesmolten) ABS granulaat gebruiken om een functioneel deel te krijgen dat oersterk is en er superstrak uitziet. Dan heb je de beste optie van beide werelden lijkt me.
Deels met je eens, ABS is een goed materiaal, en als je al een Spuitgiet setup hebt, dan kan het sneller werken, maar een geprinte spuitgietmal zal lang niet zo goed afsluiten, en zal je wel wat nabewerking hebben (Flash), en dat zal bij de print minder lastig zijn.

je kan anders ook kiezen voor een siliconen mal, en alle ontluchtingsgaten en deelnaden, in je positief, mee printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Edd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:03:
[...]

De Mobius heeft wat mij betreft het voordeel dat het tandwiel vrij groot is en dat je deze makkelijk kunt bewegen met de hand. Bij het wisselen van het filament maak ik de zijkanten niet open, omdat ik dan weer een inbussleuteltje moet pakken ;)
Maar door het openen van de hendel en het filament doorvoeren is het vrij goed te doen. Voor de rest maak ik gebruik van een filament load/unload script..
Ik gebruik nu inderdaad ook de load / unload functies op mijn Ender, en heb zelfs eigen scripts in de custom scripts van Marlin gezet er voor, maar heb er af en toe last van dat filament blijft hangen in de kanaaltjes van de BMG wanneer er ook maar de kleinste verdikking in zit vanuit de hotend. Dit is vooral wanneer ik uit rust de hotend opwarm om filament te wisselen. Ook al extrude ik eerst een beetje.. De Mobius is wat dat betreft veel mooier ingericht, en het is een plaatje om te zien natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe ga je het uitrekken van de belt eigenlijk tegen bij die mobius extruder? Kan je daarvoor compenseren?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

Edd

@ocf81 Er zitten een aantal gleuven waar je de motor vastmaakt en hiermee kun je stellen hoe strak de riem staat. Maar ik moet zeggen dat ik geen last heb van skipped steps hierbij.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Beekforel schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:41:
[...]

Ziet er geweldig uit dit, maar wat print je er zoal mee?
Lastig hier een bevredigend antwoord op te geven; in de markt waar we in zitten ligt de concurrentie op de loer en we willen ze niet te veel ideeën geven over wat voor soort printers ze zouden kunnen gebruiken. Het is onwaarschijnlijk dat die op tweakers zitten anders hadden zij ook wel geweten dat Prusa's behoorlijke bang for the buck bieden en we zien ze nu vooral klooien met Chinese printers waar ze maar geen goede prints uit lijken te krijgen (als je een Venn-diagram zou tekenen met mensen die tech-savvy zijn en onze concurrenten lijkt er weinig overlap te zijn :P), maar we willen voorkomen dat ze in Google ons bedrijf / andere keywords intypen en hier terecht komen ;) Noem het overmatige voorzichtigheid.

Dat gezegd hebbende moet je denken in de hoek van accesoires voor bepaalde hobbies (en af en toe verzoekjes van familie, vrienden of bedrijven). Loopt beter dan ik had verwacht, inmiddels over de hele wereld verscheept en bezig met wholesale deals in andere continenten :) Oh, en vrijdag komen printers 9-12 ook online 8) we zijn ook bezig om een werkplek te creëren voor iemand die we kennen met een mentale handicap. Klinkt als een goede match, prints eraf halen en aanzetten en doosjes inpakken hoef je geen hbo voor gedaan te hebben en is financieel wat vriendelijker voor een groeiende startup...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Shapeshifter schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:20:
[...]

Lastig hier een bevredigend antwoord op te geven; in de markt waar we in zitten ligt de concurrentie op de loer en we willen ze niet te veel ideeën geven over wat voor soort printers ze zouden kunnen gebruiken. Het is onwaarschijnlijk dat die op tweakers zitten anders hadden zij ook wel geweten dat Prusa's behoorlijke bang for the buck bieden en we zien ze nu vooral klooien met Chinese printers waar ze maar geen goede prints uit lijken te krijgen (als je een Venn-diagram zou tekenen met mensen die tech-savvy zijn en onze concurrenten lijkt er weinig overlap te zijn :P), maar we willen voorkomen dat ze in Google ons bedrijf / andere keywords intypen en hier terecht komen ;) Noem het overmatige voorzichtigheid.

Dat gezegd hebbende moet je denken in de hoek van accesoires voor bepaalde hobbies (en af en toe verzoekjes van familie, vrienden of bedrijven). Loopt beter dan ik had verwacht, inmiddels over de hele wereld verscheept en bezig met wholesale deals in andere continenten :) Oh, en vrijdag komen printers 9-12 ook online 8) we zijn ook bezig om een werkplek te creëren voor iemand die we kennen met een mentale handicap. Klinkt als een goede match, prints eraf halen en aanzetten en doosjes inpakken hoef je geen hbo voor gedaan te hebben en is financieel wat vriendelijker voor een groeiende startup...
Nice!

Ik zie (dankzij mijn vrouw) op bepaalde vlakken ook wat commerciële toepassingen in de richting van bepaalde hobbies :P, vandaar mij interesse. Maar 12 toepassing om 12 printers te laten draaien, mwoa... 8)7

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Ender 5 Plus

Afbeeldingslocatie: https://www.creality3donline.com/u_file/1908/photo/b37cf16521.jpg

【Cube Frame 3D Printer】Very solid cube frame. Box Design with Overhead Gantry.
【Ultra Large Printing Format】350X350X400mm. Meet more of your printing requirement. Your idea should not be confined. Achieve better print results and a larger print model at a time.
【Auto Bed Leveling Pre-Installed】With BL Touch as configured. You just plug them in and start printing!it can precisely measure the tilt of the Bed surface, offers the automatic compensation for Z-axis for unevenness of the platform plate, easy to solve the printing failure caused by the unevenness of the platform and provide reliable operation with all build surfaces.
【Top frame features】 Dual Y-axis stepper motor and equipped with a 42-48 motor. Dual Y-axis Synchronization. Strong Power Support and Smoother transmission, flexible and reliable.
【Dual Z-Axis】Stable Z-axis Lead screw drive smoothly and steady. Movement of the build plate will be more stable.

https://www.creality3donl...lus-3d-printer_p0171.html $550
Hmm, is wel een cube frame, maar wel traditioneel Cartesisch, dus ik skip.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:57
ocf81 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:47:
Hmm, is wel een cube frame, maar wel traditioneel Cartesisch, dus ik skip.
Wel groot build volume 350x350x400

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Daniel. schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:22:
[...]

Wel groot build volume 350x350x400
Maar een cartesische printer zal dat volume nooit op een deftige snelheid kunnen vullen, dus een print die dat poogt te doen zal veel langer duren dan bij een CoreXY.

© ocf81 1981-infinity

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@ocf81 Scheelt het veel dan? Een extra motortje en dus kortere riemen zou toch niet veel uit moeten maken? Ik ben momenteel bezig met een relatief kleine cube printer (zelf ontworpen), gewoon cartesian setup dus ben eigenlijk wel benieuwd of dat écht veel scheelt?

Ps. Als er interesse is in een buildlog, hoor ik dat graag!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij een CoreXY werken beide motoren voor een deel mee aan de beweging. De versnelling die je kan bereiken is daarmee iets van 25% hoger, en dat is dus best wat.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 14:52
ocf81 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:39:
Bij een CoreXY werken beide motoren voor een deel mee aan de beweging. De versnelling die je kan bereiken is daarmee iets van 25% hoger, en dat is dus best wat.
Dat beide motoren verhaal werkt alleen voor rechte x of y bewegingen, diagonale bewegingen zijn dan weer met enkele motor, dus uiteindelijk maakt dat niks uit. Wat wel uitmaakt is de gigantische vermindering van bewegende massa, je hoeft geen steppermotor mee te slepen elke move. Een Corexy printer met bowden setup kan inderdaad veel hogere snelheden/acceleraties halen (totdat je de rek in de belts gaat zien) dan een cartesian stijl printer.

Dit is mijn printer project trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yY83mcQ.jpg
Voor de schaal, het bed is 30*30.
Het is ooit begonnen als een CubeX Trio, maar eigenlijk heb ik inmiddels alles op de Z as na volledig vervangen voor mijn eigen CoreXY systeem (duet2 wifi, um3 feeder, e3dv6 hotend, lineaire geleiders) met als doel een printer met een zo laag mogelijke bewegende massa.
Volgende doel is toch Dual extrusion/multimaterial printen, ik weet alleen nog niet helemaal wat daar de mooiste oplossing voor is.

[ Voor 26% gewijzigd door sjaakwortel op 15-08-2019 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af of het haalbaar is om zo'n Ender 5 om te bouwen naar een corexy printer...

Ik bedoel het is waarschijnlijk goedkoper om er zelf eentje te bouwen maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
ManIkWeet schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 06:35:
Ik vraag me af of het haalbaar is om zo'n Ender 5 om te bouwen naar een corexy printer...

Ik bedoel het is waarschijnlijk goedkoper om er zelf eentje te bouwen maar toch...
Het is allemaal 2020 profiel en heeft al redelijke opzet, enige kosten zijn 4 extra pulleys en andere tandriemen. Gaat (uit ervaring) wel redelijk wat tijd in zitten om het allemaal net goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik lees ook wat over een H-bot systeem, een corexy kan ik in mijn huidige ontwerp niet toepassen, maar een H-bot wel. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik lees dat dit systeem het frame kan doen torderen, en dat dit met een corexy setup weg is...al lijkt mij dit allemaal wel wat overdreven zolang je het frame maar stevig en recht in elkaar zet, of heb ik het compleet mis?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
sjaakwortel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:24:
Volgende doel is toch Dual extrusion/multimaterial printen, ik weet alleen nog niet helemaal wat daar de mooiste oplossing voor is.
Makkelijkste oplossing is om een Y-splitter boven de hotend coupling te hangen en netjes met G-codes het filament terug de coupler doortrekken zodat de andere extruder het filament er doorheen kan duwen. Moet je wel een wipetower aan je prints toevoegen.

Anders zit je toch met iets als een chimera of cyclops hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is geloof ik ook een open source variant van de MMU van Prusa. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn. In ieder geval is het mogelijk om de MMU van Prusa te gebruiken in combinatie met Marlin, dus het is niet perse beperkt tot de Prusa printers.

[ Voor 41% gewijzigd door ocf81 op 17-08-2019 16:24 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja idd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52
ManIkWeet schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:19:
Ik dacht dat alles van Prusa opensource is, dus die MMU ook?
Ik heb niet het idee dat in dit geval opensource betekent dat je het gewoon 1:1 na kan bouwen, ik dacht dat er nogal wat lastige onderdelen zijn en dat de software niet geheel beschikbaar is ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Het grootste probleem is dat ik 2.85mm filament gebruik (had toevallig al 2* een um3 feeder). De e3d v6 2.85mm raakt erg snel verstopt door automatische retracties omdat er een verbreding in de heatbreak zit, dus de mmu of y splitter zijn goede ideeën, maar niet echt haalbaar met mijn systeem.
Mijn idee is of gewoon 2 losse hotends, of een chimera (maar dan moet ik of mijn feeders, of de hotend modden naar ander filament diameter). Ik heb helaas nergens een chimera variant kunnen vinden die werkt met 2.85 filament. Goede suggesties in iedergeval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

Rmg

Pixelmagic schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Ik heb niet het idee dat in dit geval opensource betekent dat je het gewoon 1:1 na kan bouwen, ik dacht dat er nogal wat lastige onderdelen zijn en dat de software niet geheel beschikbaar is ?8
Alle lastige onderdelen zijn op aliexpress te krijgen, zelfs complete mmu2 en mmu2 hardware only kits.

Marlin heeft ondersteuning voor de mmu2. Dat het meer plug en play is als je een prusa hebt met prusa firmware zal het grootste verschil zijn

[ Voor 15% gewijzigd door Rmg op 18-08-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Weet iemand waar je tegen een fatsoenlijke prijs fatsoenlijke lm8uu lagers (of het equilavent van bijvoorbeeld skf) vandaan kunt halen?
Aliexpress en Ebay zijn natuurlijk een optie maar ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met al dat knakenspul waardoor je vaak dingen meerdere keren aan moet schaffen terwijl je nooit weet hoe de kwaliteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 18:37
jbhc schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:57:
Weet iemand waar je tegen een fatsoenlijke prijs fatsoenlijke lm8uu lagers (of het equilavent van bijvoorbeeld skf) vandaan kunt halen?
Aliexpress en Ebay zijn natuurlijk een optie maar ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met al dat knakenspul waardoor je vaak dingen meerdere keren aan moet schaffen terwijl je nooit weet hoe de kwaliteit is?
Ik ben sowieso klaar met die kogellagers. Ik gebruik enkel op de Z as 12mm staal met grote lagers, over de X as gebruik ik carbon tubes met glijlagers, en ik gebruik dus enkel nog lm8uu op de Y as (maar dat gaat binnenkort ook carbon worden).

Wat ik trouwen met AliExpress deed, is meerdere lagers kopen voor nop, dan zit er altijd wel meerdere bij die goed zijn, en ben je altijd nog goedkoper uit.

[ Voor 10% gewijzigd door xoniq op 18-08-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan dezelfde ervaringen delen met LM8UU lagers, zit veel troep tussen.
Zelfs bij Nederlandse winkels zit er flink verschil in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Die Nederlandse winkels halen die lagers ook gewoon vanuit China lijkt me, al zullen die lagers een iets strengere controle hebben. Ik ben zelf wel fan van die Lineare Rails, al wordt dat helaas nog niet veel gebruikt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
pwillemske schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:44:
Die Nederlandse winkels halen die lagers ook gewoon vanuit China lijkt me, al zullen die lagers een iets strengere controle hebben. Ik ben zelf wel fan van die Lineare Rails, al wordt dat helaas nog niet veel gebruikt.
Die kopen het groot in, in bulk, voor een paar cent per stuk, en die kunnen dan hetgeen wat binnen komt controleren op kwaliteit, en met een verschil van 1000% wederverkopen. Als je het prijs verschil er voor over hebt, natuurlijk geen probleem, dat is hoe de markt werkt. Dus je kan zelf dat geintje uitvoeren door groot te bestellen, dan de beste lagers uit te filteren, dan ben je nog steeds goedkoop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn, ik verkoop wat Misumi LMU8 lagers. Velen malen beter dan de Chinese rommel :)

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoostvWillegen schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:12:
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn, ik verkoop wat Misumi LMU8 lagers. Velen malen beter dan de Chinese rommel :)
Ja maar ik ben alleen bereid om rommel prijzen te betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
ManIkWeet schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:24:
[...]

Ja maar ik ben alleen bereid om rommel prijzen te betalen ;)
Nou, ik niet, vandaar dus ook mijn vraag.

@JoostvWillegen Bedankt voor je tip, ik heb via de v&a contact gezocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:50
Met het nodige gepriegel is het me toch gelukt om een draad aan de oude thermistor te solderen. Printen lukt nu weer, maar waar onderstaand probleem nu door word veroorzaakt?
===============

Ik loop tegen een probleem aan met mijn k8400. Met de oude printkop kon ik prima PLA printen, maar uiteindelijk toch gezwicht voor een E3DV6.

Deze zit er nu in, maar pint voor geen meter. Na veel zoeken loop ik nu hier tegenaan YouTube: E3d k8400 thermistor issue

De firmware is al aangepast naar de juiste sensor.
De linker hotend is momenteel niet in gebruik, maar vertoont hetzelfde probleem uiteraard.

Symptomen zijn:

Klikkende extruder, primen lukt al helemaal niet.
PLA plakt niet op het bed of komt nauwelijks uit de hotend

Helaas is de oude thermistor afgebroken (metaal moeheid) dus die kan ik niet terugzetten momenteel.

PLA printte ik met 0.35mm@195C met een snelheid van 42 tot 48 mm/2

Er zit nu een 0.40mm nozzle in. Settings zijn verder onveranderd.

[ Voor 11% gewijzigd door O085105116N op 19-08-2019 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
En als je de temperatuur nou eens 20graden hoger zet? Werkt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
jbhc schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:03:
En als je de temperatuur nou eens 20graden hoger zet? Werkt het dan wel?
Nee ook niet gek genoeg. Daar heb ik ook al mee lopen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus je printer denkt dat de temperatuur hoger is dan dat ie werkelijk is?

Dan zit er mogelijk teveel weerstand in je draden/aansluitingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ManIkWeet schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:53:
Dus je printer denkt dat de temperatuur hoger is dan dat ie werkelijk is?

Dan zit er mogelijk teveel weerstand in je draden/aansluitingen...
Ik heb inderdaad de draden moeten verlengen. Die zijn idd dunner. Dat kan ik nog wel proberen. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Ik kan je van harte een infrarood thermometer aanraden. Ze zijn niet duur en zijn ontzettend handig bij het troubleshooten van die soort problemen.

Een draad aan je thermistor solderen vind ik persoonlijk trouwens wel gewaagd, aangezien de temperaturen om je hotend heen hoog genoeg zijn om soldeertin te smelten.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
citruspers schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:54:

Een draad aan je thermistor solderen vind ik persoonlijk trouwens wel gewaagd, aangezien de temperaturen om je hotend heen hoog genoeg zijn om soldeertin te smelten.
Dat weet ik, maar het is ook alleen bedoelt voor het zoeken naar een oorzaak. Ik bestel uiteraard een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
O085105116N schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:45:
Met het nodige gepriegel is het me toch gelukt om een draad aan de oude thermistor te solderen. Printen lukt nu weer, maar waar onderstaand probleem nu door word veroorzaakt?
===============

Ik loop tegen een probleem aan met mijn k8400. Met de oude printkop kon ik prima PLA printen, maar uiteindelijk toch gezwicht voor een E3DV6.

Deze zit er nu in, maar pint voor geen meter. Na veel zoeken loop ik nu hier tegenaan YouTube: E3d k8400 thermistor issue

De firmware is al aangepast naar de juiste sensor.
De linker hotend is momenteel niet in gebruik, maar vertoont hetzelfde probleem uiteraard.

Symptomen zijn:

Klikkende extruder, primen lukt al helemaal niet.
PLA plakt niet op het bed of komt nauwelijks uit de hotend

Helaas is de oude thermistor afgebroken (metaal moeheid) dus die kan ik niet terugzetten momenteel.

PLA printte ik met 0.35mm@195C met een snelheid van 42 tot 48 mm/2

Er zit nu een 0.40mm nozzle in. Settings zijn verder onveranderd.
Ik had problemen met de namaak all metal van de e3dv6 en heb nu de namaak ptfe tube en die print wel geweldig. Geen idee wat er mis zou zijn met mijn namaak all metal hotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Daniel. schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:26:
Geen idee wat er mis zou zijn met mijn namaak all metal hotend.
Toleranties, vermoedelijk. Als de throat te smal is, of niet goed gepolijst krijg je bijvoorbeeld al snel verstoppingen. Als je voor namaak gaat kan ik de Trianglelab versie wel aanbevelen, daar heb ik (zelfs met PLA) geen problemen mee.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
citruspers schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:54:
[...]

Toleranties, vermoedelijk. Als de throat te smal is, of niet goed gepolijst krijg je bijvoorbeeld al snel verstoppingen. Als je voor namaak gaat kan ik de Trianglelab versie wel aanbevelen, daar heb ik (zelfs met PLA) geen problemen mee.
Die had ik dus. De all metal van hun. Heb ook ie net ptfe tube gekocht en daarmee had ik geen problemen. Kreeg zowel met PLA als petg vastlopers met de all metal variant. Misschien had ik een verkeerd model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb problemen met mijn Tevo Tornado, na mijn vakantie de BMG Extruder van TriangleLabs binnen gekregen, dus meteen geïnstalleerd. Cura geüpdatet naar 4.2.1 en de firmware aangepast (draairichting E0 omgedraaid, ivm nieuwe extruder). Echter krijg ik geen fatsoenlijke prints meer, zie foto's:
https://photos.app.goo.gl/QaLGxZQLkUJr9LCw9

Ik voel de extruder wel trekken aan het filament, maar dan komt er niks, en ineens is er die blob. Als ik gewoon zo extrude, werkt dat gewoon goed. Ik hoor de extruder niet tikken. Nozzle is ver genoeg weg van het bed. Er lekt geen filament uit de heatbreak van de originele E3D V6. Heb al met de temperatuur gespeeld en de snelheid etc. maar geen resultaat.

Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Edit: ik gebruik dit filament:
https://www.3djake.nl/fillamentum/pla-extrafill-noble-blue

[ Voor 4% gewijzigd door pwillemske op 20-08-2019 19:45 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

@pwillemske Heb je ook het aantal steps/mm gecontroleerd of die correct is en er dus wel x mm wordt geextrude als dat gevraagd wordt?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Edd Ja, dit is exact 100mm als ik dit vraag om te doen. Dit gaat dan ook zonder problemen. In de firmware en de software heb ik de diameter ook goed staan.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet Beiden zitten goed, en voor de thermistor heb ik (volgens E3D) de goede settings in de firmware. Ik heb ook een PID AutoTune uitgevoerd en opgeslagen.
Edit: morgen zet ik de originele extruder terug om de extruder uit te sluiten, want van te voren werkte het wel allemaal.

[ Voor 27% gewijzigd door pwillemske op 20-08-2019 22:47 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik heb ook af en toe last van extrusion problemen (gisteren ook weer en toen was de olie kennelijk op). Mijn dirty-hack is om een klein stukje keukenrol te voorzien van wat zonnebloemolie, dit met tape om het fillament te binden en zo het fillament te olien.

Ik was er eerst vrij sceptisch over maar het werkt wonderbaarlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie toevoegen aan het filament lijkt me echt een last-resort hack...
Waarom is het nodig? De wanden van je hotend te stroef? Waarom zijn die zo stroef? Is dit alleen bij chinesium of ook bij dure varianten? etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Geen idee waarom het nodig is of werkt maar het werkt wel :)
Ik heb laatst op youtube een filmpje gevonden van iemand die er wat experimenten mee heeft gedaan en ook vervolgens de stekte van de prints had getest en op de stekte had het geen negatieve invloed.

/edit dit filmpje:

YouTube: Filament Oilers Revisited #1 - not as bad as I thought!

Mijn eigen ervaring is ondertussen ook dat de prints verder prima zijn.

Persoonlijk zou ik graag een systeem hebben wat het fillament met behulp van een motor naar de extruder begeleid zodat de extruder niet zo aan het fillament hoeft te trekken maar ik heb daar nog geen eenvoudige oplossing voor bedacht of gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 21-08-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Gedverdemme. Ik heb een prusa i3 mk3 cloon. Werkte prima. Maar nu weer gezeik. Octipi wil gewoon niet connecten met het apparaat via usb.. Hij lijkt connectie te maken, ik krijg ook wat informatie terug over de firmware en wat er wel en niet uit/aanstaat maar na de SD init blijft hij hangen totdat er een timeout komt...

Nieuwe usb kabels, geen effect, andere usb poort, geen effect. Printer rebooten, pi rebooten, geen effect. blergh.

Frustrerend.

Moet ik nu weer die firmware op een omslachtige methode gaan flashen.. :? bah.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bezulba schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:14:
Gedverdemme. Ik heb een prusa i3 mk3 cloon. Werkte prima. Maar nu weer gezeik. Octipi wil gewoon niet connecten met het apparaat via usb.. Hij lijkt connectie te maken, ik krijg ook wat informatie terug over de firmware en wat er wel en niet uit/aanstaat maar na de SD init blijft hij hangen totdat er een timeout komt...

Nieuwe usb kabels, geen effect, andere usb poort, geen effect. Printer rebooten, pi rebooten, geen effect. blergh.

Frustrerend.

Probeer de printer is met een computer/laptop te verbinden, met Pronterface oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

ManIkWeet schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:56:
[...]

Probeer de printer is met een computer/laptop te verbinden, met Pronterface oid
ja ga ik doen vanavond. Ding staat alleen irritant ver van de pc en netjes in z'n LACK behuizing. Maar ik moet er maar aan.

blup

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bezulba schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:14:

Frustrerend.

Wat gebruik je voor controlboard in je Prusa Clone? Dan is het iets makelijker misschien om je te helpen.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Psycho_Mantis schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Wat gebruik je voor controlboard in je Prusa Clone? Dan is het iets makelijker misschien om je te helpen.
eitsy clone.

Direct op USB werkt hij wel via pc, lijkt dus toch aan de pi te liggen, ga daar wel mee aan de slag.

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

zelfde kabel doet het ook niet op de pi, dus helaas :)

blup

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bezulba schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:41:
[...]

zelfde kabel doet het ook niet op de pi, dus helaas :)
Heb je toevallig zo'n gloednieuwe raspberry pi 4? die heeft nogal wat ellende met de USB had ik gelezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
New 3D printing techniek voor Slic3r (Heel interessant)

3D Printing of Nonplanar Layers
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/km1lvuva5mI/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
icegodd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:18:
New 3D printing techniek voor Slic3r (Heel interessant)

3D Printing of Nonplanar Layers
[Afbeelding]

[YouTube: 3D Printing of Nonplanar Layers for Smooth Surface Generation]
Dus eigenlijk een extra laagje over het geheel, ongeacht het hoogte verschil. Ongeveer zoals Cura het doet met ‘ironing’ door een lege hete nozzle nog over de laatste laag te drukken. (Alleen wordt het hier nog een extra laag toegevoegd om de layer lines te bedekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Psycho_Mantis schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:05:
[...]

Heb je toevallig zo'n gloednieuwe raspberry pi 4? die heeft nogal wat ellende met de USB had ik gelezen.
nee een 3.
Zal wel ff het kaartje vervangen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh juist terug een print gedaan maar dan met cura 4.2.1 (vorige was 3.6) en de objecten zijn broos en niet sterk

Gaan nu een ander moeilijk er opbject terug eens in cura 3.6 printen om tezien aan wat het ligt.

edit: mmmh toch iets anders ook aan de hand

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 23-08-2019 16:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mhm moet zeggen de hoeveelheid cura ellende die ik hoor met verschillende versies maakt mij blij dat ik Slic3r (prusa slicer) gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Inderdaad, ik gebruik zelf wel Cura (best tevreden over) maar neig toch wel naar S3D. Lees soms dat de prints er ook (veel) beter en met name sneller uit komen

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd

Edd

@pwillemske Je zou ook PrusaSlicer een poging kunnen wagen.
Ik ben zelf de afgelopen dagen daar een beetje mee aan het testen/uitproberen om juist van S3D af te stappen.
Bij mij liep ik met S3D tegen het probleem aan dat de lijnen die eruit kwamen te smal waren (althans dat is mijn vermoeden). Hierdoor werden de boven- en onderkant van een print nooit echt goed dicht en ontstond er een soort lichtdoorlatend raster.
Aangezien de feature waar ik S3D in eerste instantie voor kocht (makkelijker kunnen wisselen tussen machine-profielen) lijkt in PrusaSlicer ook beter te werken.

Qua snelheid hoef je het niet echt te doen. Een print met S3D duurt ongeveer even lang als met PrusaSlicer. Bij default staan de snelheden voor bijvoorbeeld infill e.d. hoger in S3D.

Was iemand al bekend met het probleem van de MKS Gen-L die wordt besproken in onderstaande video van Teaching Tech?

Nu heb ik 2 MKS Gen L in mijn Voron zitten en dit komt mij in mindere mate wel bekend voor.
Ik heb dan ook een aantal elco's besteld om te zien of dit helpt.
Dan heb

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Na een paar dagen testen, schoonmaken etc. lijkt het printen nu aardig goed te lukken. Ik had de complete hotend gedemonteerd en schoongemaakt, omdat ik er achter kwam dat de extruder regelmatig heel veel kracht moest zetten (ik zag dit aan de bowden tube). Na de temperatuur met 25 graden omhoog te gooien (10 graden boven aanbevolen max temp :P ) print ie nu goed.

Wel heb ik soms dat ie gewoon niet wil printen, dus dan komt er niks uit de nozzle, dan stop ik de print en laat ik flink wat filament doorvloeien, waarnaar dezelfde print opgestart wordt en deze succesvol print. Zit de nozzle dan verstopt ofzo?

Edit: zodra tijdens een print extreem under extruding plaats vindt, komt het er later als een enorme blob uit als de extruder genoeg druk opgebouwd heeft. Zojuist ook weer een print moeten cancellen :-(

Edit2: komende tijd maar eens printen met wat 'ouder' filament om het filament van Filamentum uit te sluiten. Voorheen FormFutura gebruikt en nooit dit soort problemen gehad, dus ben benieuwd aangezien er in de PLA die ik heb van Filamentum hele kleine glittertjes zitten lijkt wel :P

[ Voor 28% gewijzigd door pwillemske op 24-08-2019 16:34 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:35:
Edit2: komende tijd maar eens printen met wat 'ouder' filament om het filament van Filamentum uit te sluiten. Voorheen FormFutura gebruikt en nooit dit soort problemen gehad, dus ben benieuwd aangezien er in de PLA die ik heb van Filamentum hele kleine glittertjes zitten lijkt wel :P
Glittertjes? Is dat geadverteerd?
Misschien zijn het hele kleine scheurtjes? (kan gebeuren met PLA)
Zit je PTFE buis los misschien? Dat schijnt veel problemen te veroorzaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ManIkWeet schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

Glittertjes? Is dat geadverteerd?
Misschien zijn het hele kleine scheurtjes? (kan gebeuren met PLA)
Zit je PTFE buis los misschien? Dat schijnt veel problemen te veroorzaken...
Nee het filament is een soort metallic achtige kleur, er zit een soort glinster in :) Hele mooie kleur (Filamentum PLA Noble Blue). De PTFE buis zit goed vast in de koppelingen en ik gebruik die spacertjes welke je er over moet klikken dat ie niet meer kan schuiven.
Edit:
https://fillamentum.com/c...pla-extrafill-nobble-blue
Edit2:
Heb mn benchy klaar, goed gelukt met het FormFutura PLA alleen nu een probleem dat er filament tussen de Nozzle en de heatbreak lekt

[ Voor 16% gewijzigd door pwillemske op 24-08-2019 21:25 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik heb nog steeds last van een tikkende extruder.

Als ik de pla unload en opnieuw invoer, dan print ie goed, totdat ik de volgende print start, dan klikt de extruder weer, van mijn k8400.

Ik heb een pid aututune uitgevoerd op 190c dat heeft vooral invloed gehad op de kwaliteit van de prints.

Maar wat mij opvalt is dat de print na de pid autotune en met de thermistor van e3d een matte afwerking heeft waar deze eerst glanzend waren. Dus nu reist de vraag, moet pla mat of glanzend uit de printer komen?

En wat gaat er mogelijk fout na iedere print waardoor de extruder niet kan feeden? Het enige dat ik heb gedaan is de printkop vervangen door een e3d kop.

Ik twijfel zelf heel erg aan de behaalde temps, maar heb geen goede apparatuur om het ook te meten, behalve een infrarood dingetje van ali.

Met de originele thermistor heb ik op 190c glanzende prints en met de e3d matte prints, die er qua afwerking wel aardig goed uitziet. (Kan allebei dus, maar om eoa rede heb ik met 190c verschillende resultaten)

[ Voor 10% gewijzigd door O085105116N op 25-08-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Wat gebeurd er als je de temp omhoog schroeft? Steeds 5 a 10 graden omhoog, want 190 is wel richting het minimale voor PLA al verschild het per merk. Tevens moet ik zeggen dat onze ‘problemen’ wel erg overeen komen, ik heb ook geswitched naar een E3D V6 en heb hetzelfde probleem, behalve de glans dan, die is bij mij meer geworden. Mijn extruder klikt niet want die heeft veel te veel grip en duwt het er uiteindelijk gewoon doorheen :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
pwillemske schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:53:
Wat gebeurd er als je de temp omhoog schroeft? Steeds 5 a 10 graden omhoog, want 190 is wel richting het minimale voor PLA al verschild het per merk. Tevens moet ik zeggen dat onze ‘problemen’ wel erg overeen komen, ik heb ook geswitched naar een E3D V6 en heb hetzelfde probleem, behalve de glans dan, die is bij mij meer geworden. Mijn extruder klikt niet want die heeft veel te veel grip en duwt het er uiteindelijk gewoon doorheen :P
Heb ik ook geprobeerd. Maar er komt niks uit de extruder. Ben tot 235c gegaan. Het is ook voorgekomen dat de pla uitzet in de kop. Ik vermoed dat dit door de druk en temp komt. En dan komt er dus niks meer uit. Koeling heb ik ook al verbetert. Het koeldeel blijft ook koel. Kan het gewoon vasthouden.

Extruder upgrade heb ik overwogen, maar ik wil eerst dingen uitsluiten. Ik kan op hogere temps de pla er wel met de hand doordrukken en er hangt ook wel n blobje aan de kop, maar de extruder klikt toch.

Met dit soort dingen weet je eigenlijk niet goed waar te beginnen, er is zoveel wat er fout kan gaan...

[ Voor 15% gewijzigd door O085105116N op 25-08-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Staat je retraction (al dan niet in de endcode) niet te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
M107 ; Turn off fan
; Disable all extruder
G91 ; Relative positioning
{IF_EXT0}T0
{IF_EXT0}G1 E-1 ; Reduce filament pressure
M104 T0 S0
{IF_EXT1}T1
{IF_EXT1}G1 E-1 ; Reduce filament pressure
M104 T1 S0
G90 ; Absolute positioning
G92 E0 ; Reset extruder position
M140 S0 ; Disable heated bed
G28 X Y ; Go home only X and Y
M84 ; Turn steppers off
T0
T1
T0

Dit komt uit de repetierhost van velleman zelf.

Nu naar 260c, nog steeds niks en de infrarood thermometer komt op 154c uit. Ik zie hem oplopen totdat de doeltemp is bereikt, maar nog steeds 40c te weinig.

Ik ga de bedrading van de heater ook aanpassen, die is ook te dun denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door O085105116N op 25-08-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O085105116N schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:55:
M107 ; Turn off fan
; Disable all extruder
G91 ; Relative positioning
{IF_EXT0}T0
{IF_EXT0}G1 E-1 ; Reduce filament pressure
M104 T0 S0
{IF_EXT1}T1
{IF_EXT1}G1 E-1 ; Reduce filament pressure
M104 T1 S0
G90 ; Absolute positioning
G92 E0 ; Reset extruder position
M140 S0 ; Disable heated bed
G28 X Y ; Go home only X and Y
M84 ; Turn steppers off
T0
T1
T0

Dit komt uit de repetierhost van velleman zelf.

Nu naar 260c, nog steeds niks en de infrarood thermometer komt op 154c uit. Ik zie hem oplopen totdat de doeltemp is bereikt, maar nog steeds 40c te weinig.

Ik ga de bedrading van de heater ook aanpassen, die is ook te dun denk ik.
Let op met IR thermometers dat glimmende oppervlaktes meten niet zo goed werkt (je meet de temperatuur van de reflectie).
Bedrading dikte zou alleen invloed moeten hebben op brandveiligheid (correct me if i'm wrong), dus daarmee verspil je waarschijnlijk je tijd.
Glanzend PLA betekend dat je temperatuur hoger is en dat je minder snel afkoelt, mat PLA betekend snelle koeling dus microscheurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ik weet het niet meer. Ik kan 1 print doen, daarna klikt de extruder weer. Er komt wel wat uit de kop, maar dat is n paar mm en dan is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O085105116N schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:19:
Ik weet het niet meer. Ik kan 1 print doen, daarna klikt de extruder weer. Er komt wel wat uit de kop, maar dat is n paar mm en dan is het klaar.
Start/end gcode die alles verziekt voor de volgende print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ManIkWeet schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:40:
[...]

Start/end gcode die alles verziekt voor de volgende print?
Met die code ging het eerder wel goed. Ik zie nu ook dat ik toch verdikt materiaal in de ptfe tube heb zitten.

Heb ik er uit gehaald. Nu print ie weer. Maar zodra de boel is afgekoeld en ik laat hem opnieuw printen, dan tikt de extruder weer. Volgens mij is het een specifieke oorzaak, maar ik kom er niet achter wat het is.

Tweede print:

Jup, het zit weer vast in de kop. De extruder tikt weer

mmm, retraction na het printen niet goed wellicht? Als ik de pla zelf terug trek en dan een nieuwe print start, dan is het goed en gaat ie weer. Ik ga eens op zoek naar de settings hiervoor.

Ok, weer een stap verder, ik heb een mooie print op 240C, op lagere temps komt er niks meer uit de nozzle.

[ Voor 26% gewijzigd door O085105116N op 25-08-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lol als er iemand ooit problemen heeft met zijn corexy printer, kijk de xy steppers na dat ze niet aan't loskomen zijn :Y >> Damic in "[3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen"

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Damic schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:43:
Lol als er iemand ooit problemen heeft met zijn corexy printer, kijk de xy steppers na dat ze niet aan't loskomen zijn :Y >> Damic in "[3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen"
Ik had juist dat de grub schroeven los raakten door hoge acceleratie, waarbij ik eerst dacht dat m'n TMC2130 drivers te warm werden. Die scroeven die los raken hebben tot 3x toe gezorgd dat een hele grote print mislukte door verschuiving in de lagen. Uiteindelijk van ellende deze schroeven er maar ingelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

O085105116N schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:14:
Ik zie nu ook dat ik toch verdikt materiaal in de ptfe tube heb zitten.
Dit kan duiden op heat creep. Heb je de handleiding gevolgd van E3D? De nozzle op de juiste manier aangedraaid? Gebruik je de meegeleverde fan? Is er koelpasta tussen de heatbreak en heatsink gedaan?

Voor wat betreft je temperaturen zou ik eens de weerstand van je thermistor meten met een multimeter.
Volgens mij kun je de waardes wel ergens opzoeken die het moeten zijn rond de 20 graden.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Edd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:52:
[...]

Dit kan duiden op heat creep. Heb je de handleiding gevolgd van E3D? De nozzle op de juiste manier aangedraaid? Gebruik je de meegeleverde fan? Is er koelpasta tussen de heatbreak en heatsink gedaan?

Voor wat betreft je temperaturen zou ik eens de weerstand van je thermistor meten met een multimeter.
Volgens mij kun je de waardes wel ergens opzoeken die het moeten zijn rond de 20 graden.
Handleiding gevolgd? Min of meer.
Nozzle is met hete kop extra aangedraaid.
Ik gebruik een andere grotere fan omdat ik geen ruimte heb tussen de riemen en de kop indien de kop op de home posititie staat. De koelvinnen worden warm, maar ik kan hem gewoon vasthouden, ik schat rond de 45c.
Koelpasta zit er tussen.

Thermistor zal ik nog eens nameten. Ik dacht in eerste instantie dat de gesoldeerde draden te dun waren (de originele zijn voor mij te kort). Maar ik meet de zelfde weerstand voor als na het solderen. Tabelletje zal ik er eens bij zoeken.

Maar ik snap wat je zegt met heatcreep, je verwacht dat er hitte terug de kop inkruipt, naar het koelblokje? En nu je dat zo zegt. De K8400 schakelt de koeling uit direct na de print.

Ik gebruik deze setup https://www.thingiverse.com/thing:2177331

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

@O085105116N Heb jij een echte E3D of een chinese?

Als je een slechte chinese clone hebt, dan kan het wellicht zo zijn dat je een slechte heatbreak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Psycho_Mantis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:12:
@O085105116N Heb jij een echte E3D of een chinese?

Als je een slechte chinese clone hebt, dan kan het wellicht zo zijn dat je een slechte heatbreak hebt.
Een echte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

O085105116N schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Maar ik snap wat je zegt met heatcreep, je verwacht dat er hitte terug de kop inkruipt, naar het koelblokje? En nu je dat zo zegt. De K8400 schakelt de koeling uit direct na de print.

Ik gebruik deze setup https://www.thingiverse.com/thing:2177331
Die koeling mag echt niet uit als er PLA in zit en zolang hij nog boven de 60 graden is.
Misschien kan je beter de fan direct aan je voeding koppelen zodat die eigenlijk nooit uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Psycho_Mantis schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:18:
[...]

Die koeling mag echt niet uit als er PLA in zit en zolang hij nog boven de 60 graden is.
Misschien kan je beter de fan direct aan je voeding koppelen zodat die eigenlijk nooit uit gaat.
Dat is dan dus ook wat ik vanavond gelijk ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

O085105116N schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:11:
Dat is inderdaad wat ik verwacht/denk dat er gebeurd. Wat @Psycho_Mantis ook al aangeeft, dient je fan niet direct uit te gaan na het printen.
Is het een "standaard"-firmware? Of iets van Marlin die je zelf hebt/kunt configureren?
In Marlin heb je namelijk de autofan-optie. Die schakelt zichzelf in en uit bij een bepaalde temperatuur (standaard 50C uit mijn hoofd). Dan voorkom je dat de PLA smelt en vast komt te zitten.

Zat er bij je E3D ook een clipje die je onder de aansluiting van je bowden kan schuiven? En heb je die geplaatst? Het kan namelijk zijn dat je bowden-tube dan iets omhoog wordt getrokken bij een laatste rectraction en hierdoor ruimte ontstaat tussen de bowden en heatbreak.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Edd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:31:
[...]

Dat is inderdaad wat ik verwacht/denk dat er gebeurd. Wat @Psycho_Mantis ook al aangeeft, dient je fan niet direct uit te gaan na het printen.
Is het een "standaard"-firmware? Of iets van Marlin die je zelf hebt/kunt configureren?
In Marlin heb je namelijk de autofan-optie. Die schakelt zichzelf in en uit bij een bepaalde temperatuur (standaard 50C uit mijn hoofd). Dan voorkom je dat de PLA smelt en vast komt te zitten.

Zat er bij je E3D ook een clipje die je onder de aansluiting van je bowden kan schuiven? En heb je die geplaatst? Het kan namelijk zijn dat je bowden-tube dan iets omhoog wordt getrokken bij een laatste rectraction en hierdoor ruimte ontstaat tussen de bowden en heatbreak.
Ik gebruik vertex firmware (aangepaste Marlin) van de Velleman site. Die autofan functie heb ik volgens mij gezien, maar ik wilde niks aanpassen in de firmware (behalve de thermistor setting). Ik kan de fan draaiende houden in de repetier software zelf. Ik kijk eerst of dit werkt.

Er zat een clipje bij, die zit er ook in en er zit geen beweging in de ptfe tube.

Ik heb een pid autotune gedaan, na het vervangen van de thermistor en heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Je kan een paar druppels (naaimachine oid)olie in de e3dv6 doen, heb ik ook ooit gedaan en dat lijkt een positief effect te hebben, al zijn de meningen op internet verdeeld.
Verder kan je ook een keer een cold pull doen (filament er heet induwen, laten afkoelen tot 60c en dan er uit trekken) dan haal je meestal de meeste troep er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ok, ik heb dus gewacht tot er een print klaar is. De fans worden uitgeschakeld, is me nooit opgevallen/niet bij stil gestaan, dus dank voor de hints!

Die heb ik met de hand aangezet, gewacht tot de temp terug op 50c was en opnieuw een print gestart. Dat ging zonder problemen.

Ik print nu weer, weliswaar op 225c, maar de prints zien er goed uit, ik zal wel nog wat moeten finetunen.
Maar eerst even een aantal prints afwachten, kijken hoe dat gaat.

Print 3 start ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Edd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:31:
[...]

Dit stukje gebruik ik ook, heb de heatsink fan op E1 aangesloten op mijn SKR1.3, en Marlin zet deze aan bij 50+ graden, en uit onder de 50 graden. Dus als je de printer aan zet gaat er geen enkele fan draaien, en is het doodstil, pas als je de hotend opwarmt begint de fan te draaien, perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

@xoniq Iets soortgelijks is ook mogelijk met de fan voor het moederbord.
(Even uit mijn hoofd) In de adv_settings.h kun je de optie CONTROLLER_FAN zetten. Die zet je op een bestuurbare pin, waar je fan op aangesloten is.
Marlin zorgt er dan voor dat deze fan gaat draaien op het moment dat de printer wordt bewogen en stopt (na een timeout) als de printer niet meer actief is.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Edd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:32:
(Even uit mijn hoofd) In de adv_settings.h kun je de optie CONTROLLER_FAN zetten. Die zet je op een bestuurbare pin, waar je fan op aangesloten is.
Marlin zorgt er dan voor dat deze fan gaat draaien op het moment dat de printer wordt bewogen en stopt (na een timeout) als de printer niet meer actief is.
Oh zal ik die ook eens bekijken. Heb nu een 12mm fan boven t board geplaatst en deze kan ik met een tuimelschakelaar aan en uit zetten. (Heb meerdere tuimelschakelaars ook voor verlichting enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik had gisteren een onaangename ervaring met PETG op glas. Ik had te weinig pritt stift op de plaat zitten en de eerste laag kreeg ik niet lekker maar ben toch gewoon gaan printen. De print is prima gelukt. De glasplaat is verpest omdat bij het afkoelen er wat stukken glas aan het PETG zijn blijven plakken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Edd schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:32:
Ik heb een beetje lopen klooien met een G4 300000 in de gcode, maar dat eindigt niet in het gewenste resultaat. De Fan schakelt alsnog direct uit.

Het gekke is wel, dat als ik midden in de print een "kill print" geef, de fan wel aan blijft, maar aan het eind van de print niet. Ik ga het aanpassen in de fw denk ik, lijkt me ook beter, anders moet ik met een herinstallatie weer alles opnieuw bedenken en instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@jbhc ouch

Een vraagje: bestaat er nog een service zoals 3dhubs was, waar je dus als particulier kunt laten printen bij particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Damic
Ja, dat deed even pijn. Gelukkig is het printje wel gelukt :+
Ik heb de glasplaat zojuist omgedraait en de printer maar eens even opnieuw afgesteld. Om een of andere reden is de offset 0,2mm veranderd.

Op V&A bied iemand de service die je zoekt aan.

V&A aangeboden: 3D - print service aangeboden. Goede kwaliteit, snelle opvolging

Misschien kun je die eens proberen?

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 30-08-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:05
Damic schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:41:
@jbhc ouch

Een vraagje: bestaat er nog een service zoals 3dhubs was, waar je dus als particulier kunt laten printen bij particulier?
Ik weet niet of het hier mag zeggen, maar ik bied zelf ook een Print service aan. Ik print ook voor particulieren op een i3 MK3S en keuze uit 18 kleuren en diverse materialen. Inclusief een factuur etc.

Stuur een PM als je meer informatie wilt over de prijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door BlazeMuis op 30-08-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

bedankt, maar printer werkt momenteel zodus geen prining service nodig.

@Pixelmagic hoe gaat het met je mgn-rail printer? gaan mijn hypercube de y assen aanpassen vermits er een braam in elke as zit over de gehele lengte :(

[ Voor 52% gewijzigd door Damic op 31-08-2019 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52
Damic schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 07:58:
bedankt, maar printer werkt momenteel zodus geen prining service nodig.

@Pixelmagic hoe gaat het met je mgn-rail printer? gaan mijn hypercube de y assen aanpassen vermits er een braam in elke as zit over de gehele lengte :(
Sorry, geen echte vorderingen, heb plannen om in het najaar weer wat te gaan doen, als er tenminste niet een SLA printer om de hoek komt kijken 8)

Jammer van de braam, kan je ze niet opschuren/polijsten om er geen last van te hebben ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Pixelmagic ha ik dacht dat je verder stond. Ik gaan geen moeite doen aan iets dat wrs van de lagers komt. Heb vandaag 2 MGN12C wagentjes met 50cm rails besteld bij ome alie, nu moet ik dus alles tekenen +printen voor dat ik maar 1 bout los zet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Damic schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:41:
@jbhc ouch

BlazeMuis schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:48:
[...]

Ik weet niet of het hier mag zeggen, maar ik bied zelf ook een Print service aan. Ik print ook voor particulieren op een i3 MK3S en keuze uit 18 kleuren en diverse materialen. Inclusief een factuur etc.

Stuur een PM als je meer informatie wilt over de prijzen.
Same here, alleen dan met 12 MK3Ssen en 46 kleuren :P Denk dat er een hoop tweakers zijn die wel iets voor je willen printen als je verlegen zit...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Pagina: 1 ... 160 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.