Als het koele gedeelte van je hotend zo warm wordt dat je PLA gaat smelten heb je wel meer problemen, die hoort hier warmer dan lauw te worden bij normaal gebruikpwillemske schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:50:
De E3D hotend moet het aankunnen, al ben ik bang dat mijn PLA dan wegsmelt (zit de hotend mee bevestigd)
Nee dat gebeurt gelukkig niet
Maar de fanducts voor de print fans hebben al wel enige vervorming
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Misschien moet je je hotend onderdelen in PETG printen
of ABS, nog beter.
| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |
Is dat de extra moeite waard? Waarom een "lastig" materiaal gebruiken als PETG "goed genoeg" is?BarryKohne schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:04:
of ABS, nog beter.
Zit wat in, ligt een beetje aan de toepassing. Ik heb zelf een petg partcoolingduct die na enige tijd toch gaat vervormen. Nu uit abs geprint en ding blijft al een poos langer in vorm;)ManIkWeet schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:00:
[...]
Is dat de extra moeite waard? Waarom een "lastig" materiaal gebruiken als PETG "goed genoeg" is?
| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |
Grappig,BarryKohne schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:25:
[...]
Zit wat in, ligt een beetje aan de toepassing. Ik heb zelf een petg partcoolingduct die na enige tijd toch gaat vervormen. Nu uit abs geprint en ding blijft al een poos langer in vorm;)
Ik had hetzelfde met een PLA fan duct welke ik vervolgens in PETG heb geprint. Heb je de temperatuur van je bed zo hoog staan?
Het scheelt je toch al gauw zo'n 20 graden die je extra hebt ten opzichte van PETG. Qua moeilijk printen vind ik Sunlu ABS+ (amazon.de) nog wel meevallen, het warpt vooral als je je bed te koud hebt staan of je part cooling nog aan staat, maar verder....ManIkWeet schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:00:
[...]
Is dat de extra moeite waard? Waarom een "lastig" materiaal gebruiken als PETG "goed genoeg" is?
iemand hier ervaring met een extrudermotor koeler zoals deze?
De combinatie van 30+ graden en een Ikea lack behuizng is iets teveel voor het printen van PLA. De Bondtech gears worden zo heet dat het doorgevoerde PLA te zacht wordt en een verstopping veroorzaakt
De combinatie van 30+ graden en een Ikea lack behuizng is iets teveel voor het printen van PLA. De Bondtech gears worden zo heet dat het doorgevoerde PLA te zacht wordt en een verstopping veroorzaakt
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Het probleem hiermee is dat je de "warme" lucht in de omgeving/lack kast weer tegen de exteruder motor aan blaast, dus onder de streep koel je helemaal niet, maar ben je slechts lucht aan het verplaatsen.BiLo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:39:
iemand hier ervaring met een extrudermotor koeler zoals deze?
[Afbeelding]
Natuurlijk heb je wel koeling als je extruder motor 70 graden is, en de omgeving 30 graden, dan zal er wel koeling plaatsvinden. tot er een equilibrium bereikt is in de kast.
+60 graden wordt de motor zeker, eigenlijk te heet om aan te raken. Een vermindering van 10-20 graden zou voldoende zijn. Zolang het niet warmer wordt dan de glastransitietemperatuur van PLA zou het de oplossing moeten zijn.Spinez0r schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:00:
[...]
Het probleem hiermee is dat je de "warme" lucht in de omgeving/lack kast weer tegen de exteruder motor aan blaast, dus onder de streep koel je helemaal niet, maar ben je slechts lucht aan het verplaatsen.
Natuurlijk heb je wel koeling als je extruder motor 70 graden is, en de omgeving 30 graden, dan zal er wel koeling plaatsvinden. tot er een equilibrium bereikt is in de kast.
Zou je niet de stroom door je motor kunnen verminderen? Bondtech heeft dacht ik ook interne tandwiel reductie dus heb je minder kracht nodig vanuit je motor.BiLo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:35:
[...]
+60 graden wordt de motor zeker, eigenlijk te heet om aan te raken. Een vermindering van 10-20 graden zou voldoende zijn. Zolang het niet warmer wordt dan de glastransitietemperatuur van PLA zou het de oplossing moeten zijn.
Het betreft een Prusa, dus enkel de bondtech gears, niet de volledige bondtech extruder setup.ManIkWeet schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:47:
[...]
Zou je niet de stroom door je motor kunnen verminderen? Bondtech heeft dacht ik ook interne tandwiel reductie dus heb je minder kracht nodig vanuit je motor.
Het is echter wel een goed idee om hem geared te maken zoals dit:
https://www.prusaprinters...3091-geared-mk3s-extruder
Weet je zeker dat het probleem echt de te hete extruder gears zijn? Hier dacht iemand laatst een soortgelijk probleem te hebben, maar het bleek gewoon een deels verstopte nozzle te zijn waardoor er met teveel moeite filament door de nozzle gepropt werd en daardoor de gears het filament opaten/kapot maakte.BiLo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:55:
[...]
Het betreft een Prusa, dus enkel de bondtech gears, niet de volledige bondtech extruder setup.
Het is echter wel een goed idee om hem geared te maken zoals dit:
https://www.prusaprinters...3091-geared-mk3s-extruder
Ik zeg dit ook specifiek in jouw geval aangezien ik zelf ook een Prusa MK3 heb in een Lack behuizing en tot nu toe nooit ergens problemen van die aard mee heb gehad. Of is het nu gewoon heel warm bij jou? Lijkt me sterk dat het voorheen niet zo was en nu ineens wel.
Is ABS zo lastig dan? Ik heb gisteren zonder enige voorbereiding voor de eerste keer daarmee geprint, ik had verwacht dat het los zou laten en dat deed het ook (zonder voorbereiding is alleen maar het originele Creality printbed even afnemen met isopropanol), en het ABS wat ik van 123-3d heb zag er op het losgelaten stuk verbazingwekkend goed uit.ManIkWeet schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:00:
[...]
Het was ook maar de simpele S-vormige zonnebrilhouder, maar toch, goed strak, zonder loslatende lagen.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Zoiezo is het verstandig om bij een mk3/s extruderfan te vervangen. Heb er nu een sunon op zitten en dat werkt veel beter. Voorkomt een hoop gezeur met verstoppingen.
Dit is ook een interessante. Hoef je alleen de gears en wat lagertjes te bestellen bij bondtech.
https://www.thingiverse.com/thing:3663564
Dit is ook een interessante. Hoef je alleen de gears en wat lagertjes te bestellen bij bondtech.
https://www.thingiverse.com/thing:3663564
Weet ik niet, zelf geen ervaring mee, daarom ook "lastig" tussen aanhalingstekens.Resistor schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:17:
[...]
Is ABS zo lastig dan? Ik heb gisteren zonder enige voorbereiding voor de eerste keer daarmee geprint, ik had verwacht dat het los zou laten en dat deed het ook (zonder voorbereiding is alleen maar het originele Creality printbed even afnemen met isopropanol), en het ABS wat ik van 123-3d heb zag er op het losgelaten stuk verbazingwekkend goed uit.
Het was ook maar de simpele S-vormige zonnebrilhouder, maar toch, goed strak, zonder loslatende lagen.
Ik kan me voorstellen dat de meeste problemen alleen voorkomen bij grote prints (layer separation, warp, bed adhesion etc etc)
Dit is allemaal relatief natuurlijk. De MK3 staat hier al 1,5 jaar ongeveer constant te draaien en nog geen enkele verstopping weten te ontdekken. Het is ook maar net hoe je ermee om gaatBarryKohne schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:22:
Zoiezo is het verstandig om bij een mk3/s extruderfan te vervangen. Heb er nu een sunon op zitten en dat werkt veel beter. Voorkomt een hoop gezeur met verstoppingen.
| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix
Nee.Resistor schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:17:
Is ABS zo lastig dan?
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat ABS langzaam afgekoeld moet worden. Vandaar dat je print zonder koeling fans en, bij voorkeur, in een enclosure. Dit voorkomt dat ABS te snel afkoelt door een lagere omgevingstemperatuur en er ook geen problemen kunnen ontstaan door tocht.
Wat je nog wel wil is goede ventilatie, aangezien de dampen die eraf komen niet fijn en schadelijk zijn.
-
Het is echt sinds de hittezynex schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:19:
[...]
Weet je zeker dat het probleem echt de te hete extruder gears zijn? Hier dacht iemand laatst een soortgelijk probleem te hebben, maar het bleek gewoon een deels verstopte nozzle te zijn waardoor er met teveel moeite filament door de nozzle gepropt werd en daardoor de gears het filament opaten/kapot maakte.
Ik zeg dit ook specifiek in jouw geval aangezien ik zelf ook een Prusa MK3 heb in een Lack behuizing en tot nu toe nooit ergens problemen van die aard mee heb gehad. Of is het nu gewoon heel warm bij jou? Lijkt me sterk dat het voorheen niet zo was en nu ineens wel.
Maar zon geared setup met een pancake motor spreekt me wel aan.

Ik heb sinds de upgrade van mijn printer een heel vaag probleem.
Heb mijn zelfbouw Prusa MK2 clone verbouwd naar een Prusa MK3s clone, en er zit nu 24v op met een SKR v1.3 en een MK52.
Na een week onderzoek en mijn extruder 5 keer uit elkaar gehaald te hebben, drivers verwisseld, stappen motoren te verwisselen, ben ik dus erachter gekomen dat deze beroerde print kwaliteit in relatie is met het heatbed.
Want als ik dus print met het heatbed uit, print hij super strak. Dus geen mechanisch probleem. Ook het voltage blijft stabiel als het heatbed aanstaat.
Het lijkt wel of hij gewoon minder extrude als het heatbed aanstaat. Heel vreemd. Ik weet ook gewoon niet wat ik hieraan nog kan onderzoeken.
Bug in Marlin 2.0?
Gebruik je pwm of bang-bang voor het heatbed? Zet hem sowieso eens op pwm. Het bed kan vervormen door de stroom die er doorheen gaat, zie ook:Psycho_Mantis schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:20:
[Afbeelding]
Ik heb sinds de upgrade van mijn printer een heel vaag probleem.
Heb mijn zelfbouw Prusa MK2 clone verbouwd naar een Prusa MK3s clone, en er zit nu 24v op met een SKR v1.3 en een MK52.
Na een week onderzoek en mijn extruder 5 keer uit elkaar gehaald te hebben, drivers verwisseld, stappen motoren te verwisselen, ben ik dus erachter gekomen dat deze beroerde print kwaliteit in relatie is met het heatbed.
Want als ik dus print met het heatbed uit, print hij super strak. Dus geen mechanisch probleem. Ook het voltage blijft stabiel als het heatbed aanstaat.
Het lijkt wel of hij gewoon minder extrude als het heatbed aanstaat. Heel vreemd. Ik weet ook gewoon niet wat ik hieraan nog kan onderzoeken.
Bug in Marlin 2.0?
https://reprap.org/forum/read.php?262,782815
bang-bang staat hij op. Maar ik weet nu precies ook wat er mis gaat. hij vervormd dus inderdaad.Rmg schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:30:
[...]
Gebruik je pwm of bang-bang voor het heatbed? Zet hem sowieso eens op pwm. Het bed kan vervormen door de stroom die er doorheen gaat, zie ook:
https://reprap.org/forum/read.php?262,782815
Mijn MK52 zit ook met 4 schroeven vast ipv 9. Nu weten we ook gelijk waarom dat er 9 horen te zijn. PWM gaat vast en zeker helpen om het grootste deel van het probleem om te lossen.
Onwijs bedankt! Hier was ik dus al zeker een week naar opzoek naar het bron van het probleem.
Gisteravond m'n SKR1.3 geïnstalleerd met 4x TMC2130 (SPI) zonder kabels, perfect zover, super stil etc.
Nu alleen nog uitvogelen waarom het systeem elke keer kort pauzeert bij elke 'vrije travel'. Ondertussen mijn endstops eraf gesloopt en gebruik gemaakt van sensorless homing.
Ook gelijk preventief maar zo’n grote fan uit een oudere ATX PSU gehaald om te gebruiken om de elektronica actief te koelen. Gewoon op 12V. Zat laatst te kijken voor een fan, maar bedacht me dat ik nog een lading voedingen had liggen.
Nu alleen nog uitvogelen waarom het systeem elke keer kort pauzeert bij elke 'vrije travel'. Ondertussen mijn endstops eraf gesloopt en gebruik gemaakt van sensorless homing.
Ook gelijk preventief maar zo’n grote fan uit een oudere ATX PSU gehaald om te gebruiken om de elektronica actief te koelen. Gewoon op 12V. Zat laatst te kijken voor een fan, maar bedacht me dat ik nog een lading voedingen had liggen.
[ Voor 30% gewijzigd door xoniq op 29-06-2019 21:59 ]
Hoe effectief zijn Anti-backlash nuts eigenlijk?
Ik heb nu 2 van deze op mijn Creality CR10s pro zitten omdat de gantry zakt zodra de spanning van de motoren is (en ja, zo goed als perfect afgesteld), maar deze helpen bij mij niet echt, gaat nog steeds even soepel als de spanning weg is.
Of zit er verschil in? Ik heb die van AliExpress omdat ze wat goedkoper waren dan bv. 123-3d (daar kosten ze €12,50 per stuk)
Volgende stap gaat dit worden (met nog wat aanpassingen, zo ga ik de 52,5cm spindel vervangen door een 60cm + een paar blokjes om de pulleys boven de lagers te plaatsen, ik moet alleen nog leren tekenen, idee zit al wel in mijn hoofd en iets met alleen rechte kanten en ronde gaten moet niet zo moeilijk zijn denk ik)
En ja, ik ga de motor power-off timeout op 10 minuten zetten, nu schakelen de motoren al na 1 minuut uit, dat gaat ook helpen. Alleen ligt de printer nu in onderdelen. Even de firmware (Marlin) in duiken, volgens mij heb ik het ergens gelezen hoe dat moet.
Ik heb nu 2 van deze op mijn Creality CR10s pro zitten omdat de gantry zakt zodra de spanning van de motoren is (en ja, zo goed als perfect afgesteld), maar deze helpen bij mij niet echt, gaat nog steeds even soepel als de spanning weg is.
Of zit er verschil in? Ik heb die van AliExpress omdat ze wat goedkoper waren dan bv. 123-3d (daar kosten ze €12,50 per stuk)
Volgende stap gaat dit worden (met nog wat aanpassingen, zo ga ik de 52,5cm spindel vervangen door een 60cm + een paar blokjes om de pulleys boven de lagers te plaatsen, ik moet alleen nog leren tekenen, idee zit al wel in mijn hoofd en iets met alleen rechte kanten en ronde gaten moet niet zo moeilijk zijn denk ik)
En ja, ik ga de motor power-off timeout op 10 minuten zetten, nu schakelen de motoren al na 1 minuut uit, dat gaat ook helpen. Alleen ligt de printer nu in onderdelen. Even de firmware (Marlin) in duiken, volgens mij heb ik het ergens gelezen hoe dat moet.
Zit geen verschil in, ik heb het ook (van aliexpress en 123-3d omdat ik ook dacht dat het beter kwaliteit was) maar het werkt beide voor geen meter.Resistor schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:36:
Ik zou niet teveel moeite in die printer steken, ik zit 90% van de tijd de printer opnieuw af te stellen, het is een ramp printer waarvan ik had gewild dat ik deze nooit had gekocht. Ik heb er al teveel tijd en moeite in zitten (andere sensor/probe, inductive, glazen bed welke ik weer heb vervangen omdat de coating na 3 maand alweer is vervaagd, Z braces, polycarbonaat wielen) en nog steeds werkt de printer niet zoals ik wil dat het werkt.
Ik heb ook een Anycubic i3 Mega, en deze print perfect, hoef er nooit iets aan af te stellen, het is letterlijk SD kaartje erin en gaan. En dat voor de helft van de prijs van de CR-10S Pro..
Ik heb nu ook een Original Prusa i3 MK3S (3 weken levertijd, al in elkaar gezet en getest door Prusa) in bestelling staan als vervanging van de CR-10S Pro.
Die printer (prusa mk3s) blijft hier ook kriebelen, alleen de hoge aanschafprijs houdt mij tegen. Zijn er hier veel tweakers met een originaliteit prusa?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
* Damic zou eens verder moeten doen aan zijn printer
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Heeft er hier iemand interesse in een duetwifi 1.03 clone incl paneldue 5" scherm?
Ik wil in m'n AM8 een skr bord gebruiken icm klipper, zodat ik alvast een beetje kan oefenen voor m'n Voron. De Duet is om die reden dan ook overbodig geworden.
Voor €100,- excl. verzendkosten mag hij weg
Ik wil in m'n AM8 een skr bord gebruiken icm klipper, zodat ik alvast een beetje kan oefenen voor m'n Voron. De Duet is om die reden dan ook overbodig geworden.
Als de printer werkt is het wel goed. En een 'probleem' is dat de printer in de woonkamer staat, ik wil niet dat het te veel 'dit is speelgoed' schreeuwt, en dat doet die Anycubic wel een beetje. Het rode van mijn CR10s Pro past goed bij mijn bloempottenBlazeMuis schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:03:
[...]
Zit geen verschil in, ik heb het ook (van aliexpress en 123-3d omdat ik ook dacht dat het beter kwaliteit was) maar het werkt beide voor geen meter.
Ik zou niet teveel moeite in die printer steken, ik zit 90% van de tijd de printer opnieuw af te stellen, het is een ramp printer waarvan ik had gewild dat ik deze nooit had gekocht. Ik heb er al teveel tijd en moeite in zitten (andere sensor/probe, inductive, glazen bed welke ik weer heb vervangen omdat de coating na 3 maand alweer is vervaagd, Z braces, polycarbonaat wielen) en nog steeds werkt de printer niet zoals ik wil dat het werkt.
Ik heb ook een Anycubic i3 Mega, en deze print perfect, hoef er nooit iets aan af te stellen, het is letterlijk SD kaartje erin en gaan. En dat voor de helft van de prijs van de CR-10S Pro..
Ik heb nu ook een Original Prusa i3 MK3S (3 weken levertijd, al in elkaar gezet en getest door Prusa) in bestelling staan als vervanging van de CR-10S Pro.
En het is gewoon leuk om er tijd in te stoppen. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou moeten/kunnen printen als het 'af' is. Enige wat ik kan bedenken is een leuk dingetje om bij een kerstkaart te doen
Een Revolver pennenhouderResistor schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:30:
En het is gewoon leuk om er tijd in te stoppen. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou moeten/kunnen printen als het 'af' is. Enige wat ik kan bedenken is een leuk dingetje om bij een kerstkaart te doen
https://www.thingiverse.com/thing:2505852
Staat nu bij mij te printen voor de familie. Ik heb er al 1, maar iemand anders wilde er ook eentje. Dus ik ben de ergste niet.. Daarnaast wilde ik de printer weer even testen met een langere print, omdat ik tegen problemen aanliep.
Daarnaast afgelopen donderdag ook een beeld van Godzilla (van Chaos Core Tech) geprint. Die ging niet helemaal goed, want er waren wat gemiste steps (iets met voltage van de drivers en koeling) en daardoor verschuivingen in het model.
Ik print tzt wel een nieuwe.
-
Als de printer eenmaal print dan is het een van de betere, kwaliteit van de prints zijn dan ook vaak redelijk foutloos. Maar niet beter dan mijn maximaal aangepaste Anycubic i3 Mega.Resistor schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:30:
[...]
Als de printer werkt is het wel goed. En een 'probleem' is dat de printer in de woonkamer staat, ik wil niet dat het te veel 'dit is speelgoed' schreeuwt, en dat doet die Anycubic wel een beetje. Het rode van mijn CR10s Pro past goed bij mijn bloempotten
Maar het gedoe eromheen is voor mij helaas teveel aangezien ik niet veel voor de hobby print maar meer zakelijk.
Ik zit zelf ook met het dilemma wat ik moet printen op mijn privé printer (Ender 3 (dat is mijn mess around printer).
Had je dat niet een maand geleden kunnen beslissenPetersNL schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:11:
Heeft er hier iemand interesse in een duetwifi 1.03 clone incl paneldue 5" scherm?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Had jij niet een maand kunnen wachtenDamic schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:07:
[...]
Had je dat niet een maand geleden kunnen beslissen
Met opblazen neeje, I just blow things up
Ik heb er 6pwillemske schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:17:
Die printer (prusa mk3s) blijft hier ook kriebelen, alleen de hoge aanschafprijs houdt mij tegen. Zijn er hier veel tweakers met een originaliteit prusa?

Als ik de problemen lees die sommigen hier hebben was dat de wat hogere prijs meer dan waard. Tot dusverre een keer gehad dat een clog zo vast zat dat ik de extruder uit elkaar moest halen (toen gelijk een MK3S van gemaakt). Verder af en toe een clog als het heel warm wordt. Ik denk dat het PLA dan bij de extruder gears al begint te smelten en in de heatbreak vervormd. Gelukkig tot dusverre altijd wel kunnen verhelpen zonder extreem veel moeite. Anders dan dat weinig bijzonders en draai ook stock firmware en profielen.
De bedden zijn fan-tas-tisch. Prints blijven goed plakken en door te buigen krijg je ze er makkelijk weer af. Ik maak ze niet eens meer schoon met alcohol elke print. Gewoon met je vingers er vanaf blijven en om de paar weken even aceton en isopropanol / ethanol en dat is het.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik heb een i3 MK3 sinds november 2018, het is ook mijn eerste 3d printer dus ik heb geen referentie materiaal. Ik wilde printen zonder gedoe, en daar lijkt deze printer geschikt voor. Ik heb er buiten wat beginners dingetjes praktisch geen problemen mee gehad.pwillemske schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:17:
Die bedden met de gecoate laag zijn niet meer verkrijgbaar wegens productie, is de pei sheet net zo goed?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik heb zelf een powder coated sheet van trianglelab van Aliexpress besteld. Geen idee of het vergelijkbaar is. Maar verwacht dat hij bij mij deze week binnen komt.pwillemske schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:21:
Die bedden met de gecoate laag zijn niet meer verkrijgbaar wegens productie, is de pei sheet net zo goed?
Dus dat zou nog een alternatief kunnen zijn?
Pei print overigens prima. Alleen je heb niet die mooie afwerking zoals bij powdercoated.
Gaat ook niet helpen voor jouw probleem en als het werkt is het tijdelijk, de spoed van je leadscrew is gewoon te hoog voor het gewicht van de gantry.Resistor schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:36:
Die leadscrews die 8mm(of 4) per revolutie doen zijn niet gemaakt voor verticale toepassingen met dat gewicht en gaan draaien.
Je kan dan antibacklash nuts gaan toevoegen wat het geheel stroever maakt en zo tijdelijk oplost tot het weer soepel loopt na wat draaiuren. Of je leadscrews (en nuts) door 2mm versies. Je z as word trager maar je krijgt er resolutie voor terug
Ik heb ook een bizar probleem opgelost. Na onlangs te zijn geswitched naar SKR 1.3 en TMC2130 kreeg ik allemaal rare problemen:
- BLTouch offset bleef maar veranderen, werd er HELEMAAL zat van.
- Doe ik 0.12 laag hoogte, krijg ik allemaal rare over extrusions.
- Zet ik m op 0.20, krijg ik niet de laaghoogte die ik verwacht (op een gegeven moment weet je precies hoe die eruit zien)
- Elke keer een test cube stoppen omdat het toch bagger werd.
Dit HELE weekend wezen kloten met allemaal frustraties over dat alles bagger was, en nu, op zondag, heb ik een cube maar laten afprinten, even geen zin in om te stoppen.
En wat zie ik, de cube is te laag, precies de helft. Je raad het al, steps onjuist.
Heb alles op 64 steps staan, alles goed berekend en verdubbeld, wat blijkt, stond m’n Z steps nog op 32 steps in de EEPROM. Heb dr EEPROM geflushed, sensor offset terug gezet naar de waarde die ik altijd gebruik, ik probeer weer een cube, en ja hoor, alles is ineens super smooth, alle layers zijn helemaal vlak en dicht, lagen zijn helemaal strak, etc.
Dus als je switched van steps, ALTIJD je EEPROM wissen! Baal er wel van dat ik er al het hele weekend mee heb zitten kloten voor niks. Harde leer.
Trouwens, zijn er al mensen die hier met 128 of 256 steps werken? Ga binnenkort eens kijken hoe dit ding weerhoud met 128 steps, maar zal eerst m’n mount printen om m’n 120mm fan te mounted boven de steppers.
- BLTouch offset bleef maar veranderen, werd er HELEMAAL zat van.
- Doe ik 0.12 laag hoogte, krijg ik allemaal rare over extrusions.
- Zet ik m op 0.20, krijg ik niet de laaghoogte die ik verwacht (op een gegeven moment weet je precies hoe die eruit zien)
- Elke keer een test cube stoppen omdat het toch bagger werd.
Dit HELE weekend wezen kloten met allemaal frustraties over dat alles bagger was, en nu, op zondag, heb ik een cube maar laten afprinten, even geen zin in om te stoppen.
En wat zie ik, de cube is te laag, precies de helft. Je raad het al, steps onjuist.
Heb alles op 64 steps staan, alles goed berekend en verdubbeld, wat blijkt, stond m’n Z steps nog op 32 steps in de EEPROM. Heb dr EEPROM geflushed, sensor offset terug gezet naar de waarde die ik altijd gebruik, ik probeer weer een cube, en ja hoor, alles is ineens super smooth, alle layers zijn helemaal vlak en dicht, lagen zijn helemaal strak, etc.
Dus als je switched van steps, ALTIJD je EEPROM wissen! Baal er wel van dat ik er al het hele weekend mee heb zitten kloten voor niks. Harde leer.
Trouwens, zijn er al mensen die hier met 128 of 256 steps werken? Ga binnenkort eens kijken hoe dit ding weerhoud met 128 steps, maar zal eerst m’n mount printen om m’n 120mm fan te mounted boven de steppers.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen!Psycho_Mantis schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:14:
[...]
Ik heb zelf een powder coated sheet van trianglelab van Aliexpress besteld. Geen idee of het vergelijkbaar is. Maar verwacht dat hij bij mij deze week binnen komt.
Dus dat zou nog een alternatief kunnen zijn?
Pei print overigens prima. Alleen je heb niet die mooie afwerking zoals bij powdercoated.
Ben bezig om PETG te printen en na wat afstellen is dit mijn eerste Benchy geworden.
Opzich niet ontevreden maar het moet natuurlijk beter.
Ben alleen even kwijt waar ik allemaal precies aan moet rommelen. Volgens de retraction test moet het goed zitten dus even puzzelen waar het aan kan liggen. Of moet ik hier al tevreden mee zijn.
Het gaat om een Ender 3 met standaard koeling. Wil met dit PETG de petsfang gaan printen. PLA heb ik al top, maar ivm hitte voor de petsfang PETG gebruiken.
Printer: Ender 3 (Pro)
Filament: OWL-filament Premium 3D PETG filament (amazon)
Heb het bed op 80 en extruder op 240. Ik zie bij een amazon review dat die print op 225. Misschien dat proberen. Maar is dat niet erg laag voor PETG. PLA print ikzelf op 205.
1st try | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Opzich niet ontevreden maar het moet natuurlijk beter.
Ben alleen even kwijt waar ik allemaal precies aan moet rommelen. Volgens de retraction test moet het goed zitten dus even puzzelen waar het aan kan liggen. Of moet ik hier al tevreden mee zijn.
Het gaat om een Ender 3 met standaard koeling. Wil met dit PETG de petsfang gaan printen. PLA heb ik al top, maar ivm hitte voor de petsfang PETG gebruiken.
Printer: Ender 3 (Pro)
Filament: OWL-filament Premium 3D PETG filament (amazon)
Heb het bed op 80 en extruder op 240. Ik zie bij een amazon review dat die print op 225. Misschien dat proberen. Maar is dat niet erg laag voor PETG. PLA print ikzelf op 205.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 30-06-2019 23:46 ]
Deze zijn via de Prusa shop tegenwoordig in stock verkrijgbaar! Iets prijziger dan de aftermarket sheets, maar de kwaliteit is er zeker naar.pwillemske schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:21:
Hier overigens ook Prusa voornamelijk, 3 stuks op het moment!
| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix
Ik werk met 32 steps/mm geinterpoleerd naar 256 door de stepper drivers op een Duet Maestro, omdat dat aangeraden werd door de documentatie. Zelf aansturen op meer steps/mm was als ik het me herinner niet echt beter en zorgde misschien zelfs voor een (te lage) torque?xoniq schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:05:
Ik zag deze voorbij komen in V&A:pwillemske schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:17:
V&A aangeboden: Prusa mk3s MMu2S
Gezien de nieuwwaarde is dit een behoorlijke steal!
Ik zou uitkijken met zo'n aanbod... De printer ziet er flink gemod uit, nodig voorde MMU2s natuurlijk maar ik zou het zeker niet als starter printer overnemen van deze persoon.BiLo schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:45:
[...]
Ik zag deze voorbij komen in V&A:
V&A aangeboden: Prusa mk3s MMu2S
Gezien de nieuwwaarde is dit een behoorlijke steal!
Je krijgt wel echt waar voor je geld. Ja het is een pak duurder dan de chinese clones, maar de support die je vanuit Prusa krijgt is super. Een live chat met 24/7 ondersteuning en mijn ervaring (en uit mijn omgeving) is dat je snel voor nop een een nieuw onderdeel gestuurd krijgt mocht je issues hebben.pwillemske schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:17:
Ook komen er continue updates uit, ook voor de oudere modellen. Je draait met een configuratie die door duizenden anderen wordt gebruikt en onderhouden ze een eigen slicer met op maat gemaakte profiles.
Daardoor is het echt een fire-and-forget printer en kun je je focussen op de prints ipv de printer zelf.
De MMU2S hierboven genoemd zou ik wel afraden als beginner. Dat geeft juist een hoop gedoe als je niet meteen met multimaterial wilt beginnen. Ook inderdaad omdat ie gemod is wordt support ook lastig. Heb geen idee hoe ze om gaan met tweedehands printers, je hebt wel een account nodig bij Prusa voor support.
Het is wel een (hele) goede prijs voor wat je krijgt overigens.
@Daniel. je hebt heel veel last van stringing, temperatuur omlaag en retractie wat hoger zetten zou kunnen helpen. ook heb je precies een paar buiten lagen dat niet goed vast zitten aan elkaar. Afmetingen ook correct?
[ Voor 30% gewijzigd door Damic op 01-07-2019 21:33 ]
Ook gewoon weer verkrijgbaar bij de printer. Heb nu meerdere printers maar mk3s is de enige die zonder problemen draait en qua gebruiksgemak ver boven de rest uitsteekt.JoostvWillegen schreef op maandag 1 juli 2019 @ 06:37:
[...]
Deze zijn via de Prusa shop tegenwoordig in stock verkrijgbaar! Iets prijziger dan de aftermarket sheets, maar de kwaliteit is er zeker naar.
Hier overigens ook Prusa voornamelijk, 3 stuks op het moment!
Ik had gisteren de temperatuur te laag en dan zag je de lagen op elkaar zitten.Damic schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:32:
@Daniel. je hebt heel veel last van stringing, temperatuur omlaag en retractie wat hoger zetten zou kunnen helpen. ook heb je precies een paar buiten lagen dat niet goed vast zitten aan elkaar. Afmetingen ook correct?
Als je zeker weet dat temperatuur en retraction niet je problemen zijn, wat dan wel?Daniel. schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:16:
[...]
Ik had gisteren de temperatuur te laag en dan zag je de lagen op elkaar zitten.
Ik zou als ik jou was beide variabelen nog een keer afzonderlijk van elkaar proberen, beginnend bij temperatuur.
De vraag voor temperatuur is of je de lagen makkelijk van elkaar af kan trekken, als dit het geval is moet je temperatuur omhoog.
Blijven de lagen nog steeds niet goed op elkaar? Extrusion multiplier omhoog. Nog steeds een probleem? Dan zou het mechanisch kunnen zijn...
Zojuist een rol Filamentum PLA Extrafill besteld (Noble Blue) en een rol CPE (Army Green). Komen maandag binnen, ben benieuwd hoe goed de CPE print
Viel me wel op dat deze echt heet geprint moet worden, 255-275 graden en 70-80 bed.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik krijg snel een trianglelabs E3DV6 hotend clone binnen. Dat kan wat helpen.ManIkWeet schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:16:
[...]
Als je zeker weet dat temperatuur en retraction niet je problemen zijn, wat dan wel?
Ik zou als ik jou was beide variabelen nog een keer afzonderlijk van elkaar proberen, beginnend bij temperatuur.
De vraag voor temperatuur is of je de lagen makkelijk van elkaar af kan trekken, als dit het geval is moet je temperatuur omhoog.
Blijven de lagen nog steeds niet goed op elkaar? Extrusion multiplier omhoog. Nog steeds een probleem? Dan zou het mechanisch kunnen zijn...
En ik ga maar met andere settings rommelen.
Ik had het goed, met hele lage temperatuur, toen zag je heel goed bij de onderkant van de boot de laagjes. Het was niet mooi glad meer.
Kapot trekken kon niet, maar echt mooi was het absoluut niet.
Probeer de schoorsteen eens af te breken, en kijk hoe makkelijk het gaat ten opzichte van je andere Benchy prints.Daniel. schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:38:
[...]
Ik krijg snel een trianglelabs E3DV6 hotend clone binnen. Dat kan wat helpen.
En ik ga maar met andere settings rommelen.
Ik had het goed, met hele lage temperatuur, toen zag je heel goed bij de onderkant van de boot de laagjes. Het was niet mooi glad meer.
Kapot trekken kon niet, maar echt mooi was het absoluut niet.
Interessante vergelijking - ik zit ook nog op Cura 3.6. Wat met de print tijd? Is die vergelijkbaar?grote_oever schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:33:
[...]
Even een test gedaan. Ik zat nog op een oude versie van Cura en wilde toch kijken of de software echt zo anders was. Dus ik heb het volgende gedaan:
Test 1 Oude cura versie 3.5, met eigen settings Test 2 Upgrade naar Cura versie 4.1 met eigen settings Test 3 Cura 4.1 met Creawesome mod
Noemenswaardige settings
Snelheid: 50mm/s
print: XYZ cube
Filament: 123-3d huismerk.
Resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Conclusie:
Het lijkt dat de update naar 4.1 de meeste resultaatwinst heeft gegeven. 4.1 met mod heeft wel de mooiste walls, maar de toplaag lijkt een beetje underextrusion te hebben. Al met al ben ik prima te spreken over het resultaat. Paar grappige dingen, in de mod staan een paar rare instellingen. Gezien ze standaard zo ingesteld zijn vermoed ik dat de makers van de mod daar over nagedacht hebben. Zo heb je de volgende instellingen voor mijn CR-10S:
Line width: 0.5
Wall Thickness: 1.5
Hotbed: 50 graden; stuk lager dan ik voorheen deed.
Print tijd heb ik niet vergelijken. Wel kijk ik er altijd naar, maar volgens mij was het verschil enkele minuten. Volgens mij zat de xyz kubus allemaal rond de 25 minuten.Harrie schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:39:
[...]
Interessante vergelijking - ik zit ook nog op Cura 3.6. Wat met de print tijd? Is die vergelijkbaar?
Na de test heb ik de 20cm doorvoer test gehanteerd en ik zag dat ik underflow had. Na aanpassing hiervan is de laatste configuratie het mooiste
[ Voor 15% gewijzigd door grote_oever op 03-07-2019 12:55 ]
Vraag me niet waarom maar dit profiel van deze dude die 15 minuten vol kan praten dat die het fout had met de printer werkte in 1x.ManIkWeet schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:50:
[...]
Probeer de schoorsteen eens af te breken, en kijk hoe makkelijk het gaat ten opzichte van je andere Benchy prints.
YouTube: Stop Ender 3 Stringing with this One Weird Trick! (ok but seriously)
https://gumroad.com/l/ZrffZ
Ik ben happy, straks foto's van de benchy. Nu de streep van het verplaatsen nog fixen
Oja ik gebruik Simplify3D
Ha MakersMuse, ja die is wel goed
Ik heb een lot van 12 LM8UU lagers uit China gehaald voor €4,36... Lijkt weggegooid geld te zijn want ze glijden voor geen meter over mijn 8mm(nagemeten) staven 
Ze glijden niet onder eigen gewicht, ik kan mijn stalen staaf met 2 lagers naast elkaar volledig optillen met de wrijving van de lagers...
Eerste poging met staaf door lager duwen knalde gelijk wat balletjes uit... Die lager kan ik sowieso weggooien omdat 1 balletje op mijn vloer verdwenen is
Heeft iemand nog suggesties?
Voordat ik €5 neerleg bij 123-3d voor de 4 lagers die ik absoluut nodig heb...
Ze glijden niet onder eigen gewicht, ik kan mijn stalen staaf met 2 lagers naast elkaar volledig optillen met de wrijving van de lagers...
Eerste poging met staaf door lager duwen knalde gelijk wat balletjes uit... Die lager kan ik sowieso weggooien omdat 1 balletje op mijn vloer verdwenen is

Heeft iemand nog suggesties?
Voordat ik €5 neerleg bij 123-3d voor de 4 lagers die ik absoluut nodig heb...
Tolleranties te klein bij de chinezen, das nieuw maar niet goed. Er zit toch vet in de lagers?
Nieuw hoogte punt met de printer Damic in "[3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen"
Nieuw hoogte punt met de printer Damic in "[3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen"
De Triangle Labs powder coated sheet is binnen. Hij ziet er wel degelijk uit, zelfs een handleiding erbij van 3 pagina's moet hoe je er mee om moet gaan + wat alcohol pads.
Printen nog niet getest, dat zal ik waarschijnlijk komend weekend doen.
Ja er zit genoeg olie in de lagers, het lijkt ook in grote hoeveelheden uit de lagers te komen, vermoedelijk omdat ze te krap zijn.Damic schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 01:00:
Tolleranties te klein bij de chinezen, das nieuw maar niet goed. Er zit toch vet in de lagers?
Die zijn dus te klein of je as te dik.
Denk dat ze te klein zijnDamic schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:41:
Die zijn dus te klein of je as te dik.

Assen nagemeten en die zitten binnen 0.02mm marge...
Ook gelijk even naar mijn z-as lagers (LM12uu) gekeken, die waren voor elk pakje 50/50 goed/slecht... de reden dat die slecht zijn is omdat het rubber eromheen klem komt te zitten... Ik gok dat dat met wat slijtage zichzelf wel gaat oplossen.
Slechte chinees dus
Vandaag van 123-3d een setje LM8UU ontvangen, ze zijn iets beter maar nog steeds een stuk strakker dan mijn Y-as LM10UU lagersDamic schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:07:
Slechte chinees dus

Misschien toch een probleem met mijn stalen staven?
Maar goed, ik ga er maar gewoon mee leven, als de staven of de lagers het begeven koop ik wel een nieuw setje...
Bij een losse test viel het mij op dat met 2 LM8UU lagers achter elkaar mijn stalen staaf een beetje draaide bij elke heen en weer actie, heb ik de lagers verkeerd achter elkaar gedaan?
Ik heb de lagers 45° gedraaid van elkaar en de richting waar de balletjes de lager in gaan zijn bij de een links- en bij de ander rechtsom.
123-3d haalt die wrs ook bij een chinees
Die LM8UU lagers... ik koop ze meestal groot in, want er zijn maar enkele die goed zijn.
Trouwens geprinte lagers van PLA werken ook erg goed. Misschien is dat een optie?
Heb halfjaar geleden een printer gebouwd waarbij ik ze had geprint omdat ik even geen lagers voorhanden had. Doet het vandaag de dag nog steeds prima met super strake prints.
Trouwens geprinte lagers van PLA werken ook erg goed. Misschien is dat een optie?
Heb halfjaar geleden een printer gebouwd waarbij ik ze had geprint omdat ik even geen lagers voorhanden had. Doet het vandaag de dag nog steeds prima met super strake prints.
Dan heb ik geluk gehad
past perfect
Hmm, ik zou eens kunnen kijken naar PLA lagers, niet zo'n grote moeite om te proberen in ieder geval.
Ik heb wat zitten rommelen met de eerste 12 lagers die ik gekocht had, zit inderdaad aardig verschil in.
Ik heb wat zitten rommelen met de eerste 12 lagers die ik gekocht had, zit inderdaad aardig verschil in.
Je zou bij een Duitse lager-boer op ebay.de kunnen kijken of je kwaliteit lagers kan kopen, zal dan ook wel wat centen gaan kosten. Of inderdaad een nieuwe as kopen, ook die kunnen nog wel eens verschillen.ManIkWeet schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:02:
[...]
Denk dat ze te klein zijn
Assen nagemeten en die zitten binnen 0.02mm marge...
Ook gelijk even naar mijn z-as lagers (LM12uu) gekeken, die waren voor elk pakje 50/50 goed/slecht... de reden dat die slecht zijn is omdat het rubber eromheen klem komt te zitten... Ik gok dat dat met wat slijtage zichzelf wel gaat oplossen.
Ik heb veel last van een een tikkende Extruder, nu ben ik er achter gekomen dat dit komt door het retracten.
Als ik veel supports nodig heb die behoorlijk ver uit elkaar liggen en de extruder iedere keer retract gebeurt het dus dat het te lang duurt voordat de extruder weer begint te duwen en daardoor stolt het gesmolten filament in de heatbreak.
Dit zijn de settings van mijn printer (Hypercube evo met Bowden extruder)
Retracting distance =1.5 mm
Retraction speed = 25 mm/s
Wie weet een oplossing?
Als ik veel supports nodig heb die behoorlijk ver uit elkaar liggen en de extruder iedere keer retract gebeurt het dus dat het te lang duurt voordat de extruder weer begint te duwen en daardoor stolt het gesmolten filament in de heatbreak.
Wie weet een oplossing?
Je retraction speed is behoorlijk laag, ik zou 'm toch wel rond de 40 á 50 mm/s zetten.19roland70 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:54:
Ik heb veel last van een een tikkende Extruder, nu ben ik er achter gekomen dat dit komt door het retracten.
Wie weet een oplossing?
Mogelijk doe je ook nog een Z-hop (nozzle gaat omhoog bij een retract) en dit kost tijd tussen het retracten en weer starten met printen, kijk eens of dit aan staat zou ik zeggen.
Z-hop staat uit .Spinez0r schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:56:
[...]
Je retraction speed is behoorlijk laag, ik zou 'm toch wel rond de 40 á 50 mm/s zetten.
Mogelijk doe je ook nog een Z-hop (nozzle gaat omhoog bij een retract) en dit kost tijd tussen het retracten en weer starten met printen, kijk eens of dit aan staat zou ik zeggen.
Intreksnelheid heb ik ook al mee gespeeld , dit had echter geen effect.
Als test print ik een cubus en die zag er heel goed uit. 0.6 nozzle 0.35 layer height. Maar dan komt de echte print er toch niet lekker uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Btje op 07-07-2019 13:43 ]
Xiaomi 13T Pro
Waarschijnlijk print je te snel.Btje schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:42:
Als test print ik een cubus en die zag er heel goed uit. 0.6 nozzle 0.35 layer height. Maar dan komt de echte print er toch niet lekker uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat de temperatuur te laag is voor je snelheidBtje schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Default speed is 45mm/s
outlineunderspeed is 50%
infill underspeed is 80% en full honeycomb
Dit allemaal bij een temp van 210 met PLA van hobbyking.
outlineunderspeed is 50%
infill underspeed is 80% en full honeycomb
Dit allemaal bij een temp van 210 met PLA van hobbyking.
ManIkWeet schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:46:
[...]
Ik denk dat de temperatuur te laag is voor je snelheid
Xiaomi 13T Pro
Iemand hier een idee voor mijn hypercube Evolution, ik gebruik een E3D titan die direct op m'n hotend is gemonteerd (Dus geen bowden), maar ben er nog niet uit hoe ik het filament netjes bij m'n extruder kan krijgen.
Iemand toevallig een afbeelding of idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?
Iemand toevallig een afbeelding of idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?
@PetersNL
Ik had vandaag pas tijd om te printen op de Aliexpress Powder Coated sheet van trianglelab.
Dit is het resultaat. (PETG)
Ik denk dat het net Ietjes minder grof is als de originele prusa sheet, maar geeft wel een mooie finish.
Ik had vandaag pas tijd om te printen op de Aliexpress Powder Coated sheet van trianglelab.
Ik denk dat het net Ietjes minder grof is als de originele prusa sheet, maar geeft wel een mooie finish.

[ Voor 19% gewijzigd door Psycho_Mantis op 11-07-2019 13:05 ]
Dat ziet er veelbelovend uit! Kan je al iets zeggen over adhesie kracht?Psycho_Mantis schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:02:
@PetersNL
[Afbeelding]
Ja hoor, het plakt evengoed als andere PEI ondergronden die ik gebruik.ManIkWeet schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:40:
[...]
Dat ziet er veelbelovend uit! Kan je al iets zeggen over adhesie kracht?
Uiteraard maak ik het wel schoon met IPA voor PLA en glassex voor PETG.
€ 11,69 20%OFF | MSM Lineaire Lagers 10 stks LM4 LM5UU LM6UU LM8UU LM8SUU LM10UU LM12UU LM13UU LM16UU LM20UU LM25UU LM30UU As Bal Bussen mmManIkWeet schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 00:51:
Ik heb een lot van 12 LM8UU lagers uit China gehaald voor €4,36... Lijkt weggegooid geld te zijn want ze glijden voor geen meter over mijn 8mm(nagemeten) staven
https://s.click.aliexpress.com/e/ZiAzEcusF
Ik heb ze bij deze store vandaan, 5 in een doosje per stuk gesealed en ingevet. Passen goed en lopen soepel op de staven die ik heb
Ziet er goed uit. Heb er ook eentje liggen van TL voor mn Ender3. Wordt tijd dat ik hem eens ga proberen 😊Psycho_Mantis schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:02:
@PetersNL
[Afbeelding]
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Lagers bij Ali is net een gokkast dus dan heb je wel mazzel gehad of precies de goede verkoper gevonden, in de tijd dat ik nog Lmuu gebruikte kocht ik meestal het dubbele aantal zodat ik in ieder geval nog genoeg over hou. Maar dat kabaal van die dingen zijn zo aarrgh....Rmg schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:16:
[...]
€ 11,69 20%OFF | MSM Lineaire Lagers 10 stks LM4 LM5UU LM6UU LM8UU LM8SUU LM10UU LM12UU LM13UU LM16UU LM20UU LM25UU LM30UU As Bal Bussen mm
https://s.click.aliexpress.com/e/ZiAzEcusF
Ik heb ze bij deze store vandaan, 5 in een doosje per stuk gesealed en ingevet. Passen goed en lopen soepel op de staven die ik heb
Ik hou het gewoon op de koperen glijlagers, passen eigenlijk altijd en heerlijk stil en geen schade aan je assen zelf
[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 12-07-2019 16:54 ]
Zijn die betaalbaar? Link?WeeDzi schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:51:
Ik hou het gewoon op de koperen glijlagers
Ben echt benieuw naar duurzaamheid(lange periode) van deze Powder Coated PEI.Psycho_Mantis schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:02:
@PetersNL
mijn angst:
YouTube: MK3 PEI powder coated sheets finally available! (sort of) - UPDATE I...
UPDATE: This plate worked perfectly right up until the point it failed catastrophically. I returned to the printer to find a large blob surrounding the hot end and plenty of fine black powder loose on top of the plate.
Interessant, de Prusa PEI coated beds (de gelinkte video is een clone) hadden ook een probleem (roest), blijkbaar is dit moeilijk om goed te krijgen...icegodd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:59:
[...]
Ben echt benieuw naar duurzaamheid(lange periode) van deze Powder Coated PEI.
mijn angst:
YouTube: MK3 PEI powder coated sheets finally available! (sort of) - UPDATE I...
UPDATE: This plate worked perfectly right up until the point it failed catastrophically. I returned to the printer to find a large blob surrounding the hot end and plenty of fine black powder loose on top of the plate.
Dit terwijl dit soort coatings al zeer lange tijd toegepast worden... (PTFE op koekenpan, aka teflonpan)
oeps gereageerd op begin van het topic
Bij de lokale hackerspace hebben we ook een Prusa i3 met zo'n PEI bed, werkt geweldig. Wordt al een heel tijdje intensief gebruikt en nog geen problemen gehad met roest of wat dan ook, maar de tijd zal het leren.
Bij de lokale hackerspace hebben we ook een Prusa i3 met zo'n PEI bed, werkt geweldig. Wordt al een heel tijdje intensief gebruikt en nog geen problemen gehad met roest of wat dan ook, maar de tijd zal het leren.
[ Voor 167% gewijzigd door Pwuts op 13-07-2019 00:37 ]
¯\_(ツ)_/¯
Zojuist een bed level test geprint op mijn tornado, en ben ee achter gekomen dat het bed krom is, in de hoeken een perfecte eerste laag, en in het midden zit het bed wat te ver weg. Had niet verwacht dat glas krom kan zijn eigenlijk.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Dat is afwachten. Maar als het mis gaat, meld ik het hier direct.icegodd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:59:
[...]
Ben echt benieuw naar duurzaamheid(lange periode) van deze Powder Coated PEI.
mijn angst:
Heb je niet een blokhaak/liniaal waar je dit mee kan testen/verifiëren? Glas wat krom is lijkt mij sterk, dan zou er spanning op moeten staan en barst het bij verhitting.pwillemske schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:16:
Zojuist een bed level test geprint op mijn tornado, en ben ee achter gekomen dat het bed krom is, in de hoeken een perfecte eerste laag, en in het midden zit het bed wat te ver weg. Had niet verwacht dat glas krom kan zijn eigenlijk.
Ook met liniaal is ie ietsjes krom
Warm of koud maakt niet uit. Bed opgewarmd naar 100 graden, geen verschil. Begin echt te balen van deze printer. Het is mijn eerste printer maar eigenlijk is het altijd wel iets. Ben nu al de hele week bezig om filamentum PLA of CPE te laten plakken aan het bed, maar het lukt steeds maar niet.
Nou heb ik hem niet helemaal standaard meer (TMC2208, Originele E3D V6, Noctua fans....) maar dit zou de printer juist moeten verbeteren. Allerlei settings geprobeerd in Cura maar het wordt niet beter. Blijft de print plakken na de eerste laag, warped deze wel weer los na een aantal lagen, met cooling, zonder cooling. Maakt allemaal niks uit.
Tevens zit er overal wel wat speling op, wat niet af te stellen is en de printer zijn nauwkeurigheid niet ten goede komt. Ik denk steeds vaker "had ik maar 400 euro meer uitgegeven, voor een prusa..."
Zo, ik ben mijn frustraties even kwijt, heb de printer even aan de kant gezet en morgen ploeteren we weer verder
Misschien eens een BuildTak sticker bestellen.
Nou heb ik hem niet helemaal standaard meer (TMC2208, Originele E3D V6, Noctua fans....) maar dit zou de printer juist moeten verbeteren. Allerlei settings geprobeerd in Cura maar het wordt niet beter. Blijft de print plakken na de eerste laag, warped deze wel weer los na een aantal lagen, met cooling, zonder cooling. Maakt allemaal niks uit.
Tevens zit er overal wel wat speling op, wat niet af te stellen is en de printer zijn nauwkeurigheid niet ten goede komt. Ik denk steeds vaker "had ik maar 400 euro meer uitgegeven, voor een prusa..."
Zo, ik ben mijn frustraties even kwijt, heb de printer even aan de kant gezet en morgen ploeteren we weer verder
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Heb je autoleveling? Want die zou kleine afwijkingen in het bed gewoon moeten compenseren.pwillemske schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:19:
Ook met liniaal is ie ietsjes kromWarm of koud maakt niet uit. Bed opgewarmd naar 100 graden, geen verschil. Begin echt te balen van deze printer. Het is mijn eerste printer maar eigenlijk is het altijd wel iets. Ben nu al de hele week bezig om filamentum PLA of CPE te laten plakken aan het bed, maar het lukt steeds maar niet.
Zo, ik ben mijn frustraties even kwijt, heb de printer even aan de kant gezet en morgen ploeteren we weer verderMisschien eens een BuildTak sticker bestellen.
Nope, zit er wel aan te denken, maar dan moet ik mijn Hotend mount aanpassen of een andere gebruiken. Eigenlijk wil ik ook weer naar 5015 fans, maar kan geen stille gevonden krijgen, ik heb nu die van 123-3d maar zelfs op 50% maken die veel herrie. Ik "leef" om en bij de printer, dus wat stilte is voor mij wel fijn.Psycho_Mantis schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:31:
[...]
Heb je autoleveling? Want die zou kleine afwijkingen in het bed gewoon moeten compenseren.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Auto bed leveling is een van de eerste upgrades die ik gedaan heb, uiteindelijk bleek mijn bed best wel plat te zijnpwillemske schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:49:
[...]
Nope, zit er wel aan te denken, maar dan moet ik mijn Hotend mount aanpassen of een andere gebruiken. Eigenlijk wil ik ook weer naar 5015 fans, maar kan geen stille gevonden krijgen, ik heb nu die van 123-3d maar zelfs op 50% maken die veel herrie. Ik "leef" om en bij de printer, dus wat stilte is voor mij wel fijn.

Als ik jou was zou ik er eentje nemen, zeker als je glasplaat krom is (zie ik gek genoeg wel vaker voorbij komen...), bed leveling kan namelijk ook een mesh bijhouden en dan op basis van 3 metingen bijstellen indien nodig. Sindsdien nooit meer problemen mee gehad
(Je moet natuurlijk wel even kijken of je printer moederbord het ondersteund (flash ruimte), anders moet je een andere functie uitzetten, bijvoorbeeld SD-Kaart)
Ik had een ander 3 glasplaat maar die was zo krom dat het ook niet lukte. Koop anders gewoon van die plakspiegels en snij ze op maat. Die zijn hartstikke recht. Had ze van de action maar hoop dat die ze binnenkort weer krijgt.ManIkWeet schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:53:
[...]
Auto bed leveling is een van de eerste upgrades die ik gedaan heb, uiteindelijk bleek mijn bed best wel plat te zijn![]()
Als ik jou was zou ik er eentje nemen, zeker als je glasplaat krom is (zie ik gek genoeg wel vaker voorbij komen...), bed leveling kan namelijk ook een mesh bijhouden en dan op basis van 3 metingen bijstellen indien nodig. Sindsdien nooit meer problemen mee gehad
(Je moet natuurlijk wel even kijken of je printer moederbord het ondersteund (flash ruimte), anders moet je een andere functie uitzetten, bijvoorbeeld SD-Kaart)
Voor een paar euro heb je een set van 3 grote spiegels tegels. Koop er een goedkoop glas mesje bij, en je bent voor 8 euro klaar, en heb je dus 3 dikke spiegels. In no time op maat gesneden, en je hebt gelijk 2 stuks als reserve.Daniel. schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:55:
[...]
Ik had een ander 3 glasplaat maar die was zo krom dat het ook niet lukte. Koop anders gewoon van die plakspiegels en snij ze op maat. Die zijn hartstikke recht. Had ze van de action maar hoop dat die ze binnenkort weer krijgt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.