Had deze reactie al klaar staan maar vergeten te sturen...zynex schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:55:
In een bed met stelschroeven zit niet meer of minder beweging dan in een gefixeerde setup als je het goed doet. In allebei de gevallen lopen de bewegingen van de carriage parallel aan je bed, anders zou je bed niet level zijn en niet goed printen.
Ik heb het idee dat jij een ander idee heb bij een 'bed met stelschroeven' dan ik?
In ieder geval bedoel ik niet een bed met bijv veren of andere ophanging.
Het probleem zit hem ook niet dat het bed niet parallel zou lopen maar dat je na het afhalen van de print (in situaties zonder een verwijderbaar extra laag zoals glas) niet meer kan garanderen dat het bed dezelfde positie heeft. Wat ik dus bedoel is dat je bij een goede gefixeerde setup je niet voorzichtig hoeft te zijn dat je bed uit positie geraakt. Ja dit is op meerdere manieren op te vangen, waarbij ik meer geloof in een gefixeerd bed.
Nogmaals. Ik kan nu toch gewoon mijn bed vastschroeven tegen de extrusie? Dat is toch exact hetzelfde. En Prusa doet toch ook exact hetzelfde met hun gefixeerde bed. Ook zij gaan ervan uit dat de brouwkwaliteit zo goed is, dat bed leveling niet nodig is. (Al gebruiken ze wel auto bed leveling aangezien je dat niet kan garanderen).
Ja dat kan, ja dat is hetzelfde. Waar wil je heen gaan?
Ik ben dus niet de enige die iets ziet in een gefixeerd bed om niet meer te hoeven levellen. Is natuurlijk voor een reden.
Dat het allemaal niet nieuw is snap ik. Als ik wel iets nieuws zou verzinnen zou ik het niet op tweakers zetten en was ik al stinkend rijk

.
En Ballscrews zijn niet de oplossing voor 3d printers. E3D (toch best wel een autoriteit) heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ballscrews niet werken. Ze werken perfect op cnc machines, maar op de Z-as hebben ze veel last van binding, omdat ze eigenlijk niet bedoelt zijn om in die oriëntatie gebruikt te worden en op de x/y as zijn ze niet snel genoeg en 'binden' ze ook. Zij zijn dus ook permanent overgestapt maar rails. (Van Hiwin)
Met alle respect naar Sanjay / E3D maar als ze last hebben van binding op een ball screw hebben ze de ball screw niet parallel aan de rails gemonteerd of hebben ze teveel beweging in het frame..
Dat ze niet in die oriëntatie gebruikt kunnen worden is niet correct, snelheid kan inderdaad een limiterende factor zijn voor gebruik in een 3d printer.
Overigens haal je nu 2 dingen door elkaar, ball screws en de rails.
En ja ik heb persoonlijk ervaring met zowel de Hiwin rails als ball screws. Bij mijn vorige werkgever, bedrijf in in-situ machining, hebben we zelf een mobiele freesmachine gemaakt bestaand uit losse freesbalken. De freesbalken maakten gebruik van 2 Hiwin rails en een ball screw in het midden. Het beste wat je maar kan hebben, geen speling en super soepel. Ja je moet ze natuurlijk wel parallel monteren. (op een honderdste millimeter nauwkeurig (0.01 mm))
En ook motoren met feedback zijn niks nieuws.
Niemand heeft ooit de software ervoor geschreven en er zijn al enkele developers van Marlin geweest die aangeven dat het verspilde tijd is.
Bij een CNC frees machine waar veel kracht op komt te staan, kan het aannemelijk zijn dat je en stap verliest. Echter heb je hier bij 3d printers geen last van. Er komen eigenlijk geen krachten op je extruder te staan. Deze beweegt vrij. Enkel als je een knoop in je spoel filament hebt of een slecht gebouwde printer zou je theoretisch gezien stappen kunnen verliezen.
Dat het niet nieuw is weet ik.. Dat zeg ik ook nergens....
Ben het met je eens dat het niet echt nodig is voor fdm 3d printers vanwege de lage krachten. Toch zou het een handige en goede feature zijn, mits het economisch kan worden gebracht.
Daarom vind ik het jammer dat er niet eens moeite word gedaan om iets nieuws, zoals feedback van de motoren, te ontwikkelen.
De grotere innovatieve stappen mis ik namelijk een beetje in de 3d print wereld.
Ja er zijn mooie ontwikkelingen gaande zoals multi-material etc. maar eigenlijk heeft dat de verkeerde prioriteit. Eerst zorgen dat je herhaalbaarheid op grote schaal kan creëren met fdm 3d printen en dan naar bijv multi-material.
Oke..Oke. De vragen verschillen maar de uitkomst is hetzelfde = een 3d printer waar je het bed niet hoeft te levellen..
(of in plaats van nee te zeggen, leg uit waarom de vragen verschillen. Dat is namelijk discussiëren)Naar een printer die ik niet
wil kan betalen

(Goede) Linear rails zijn (relatief gezien) poepie duur op het moment ivm moeilijke leverbaarheid.
Ball screw spindels kosten ook veel meer geld, maken meer geluid en hebben meer onderhoud nodig (lubrication)
Lees dit artikel eens en dan zie je dat je het wiel opnieuw probeert uit te vinden
https://www.manufacturing...d-printing-industry/9224/
Het is iig een mooie project om zo'n printer in elkaar te zetten.
Mooi artikel dat een aantal verschillende manier uitlegt voor het bewegen van de assen. Ja oke?
Staat niks nieuws in het artikel en spreekt jouw juist tegen. Balls screws hebben niet 'meer' onderhoud nodig. Af en toe beetje vet is meer dan voldoende in tegenstelling tot het controleren van de riemen en strak zetten van de riemen

.
En nogmaals, ik probeer nergens het wiel opnieuw uit te vinden / iets nieuws te verzinnen of whatever. Ik wil gewoon een discussie aangaan. Zeker op tweakers dacht ik dat dat wel zou lukken..
De gemiddelde berichten in dit topic illustreren namelijk precies waar ik het over heb.
Veel problemen met het bed, extrusie en nog meer 'standaard' problemen.
[
Voor 0% gewijzigd door
thijsco19 op 23-11-2018 14:19
. Reden: Nettere verwoording ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.