Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:47
Pixelmagic schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:12:
Heb pas een nieuw printbed er op gelegd, had het ervoor ook en nu weer, terwijl ik het bed geleveld heb. Lijkt me niet waarschijnlijk dus.
Wow... Just wow!

Je vraagt om advies en doet op die manier goed advies in de prullenbak. Not cool!

Toevallig keek ik vanochtend dit:
YouTube: 5 beginner Ender 3 fixes - featuring manual mesh bed leveling guide
Kijk op 7:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ocf81 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:11:
@citruspers waarschijnlijk heb je gelijk. Zoals ik al zei heb ik in een keer meerdere dingen veranderd. Het zou best kunnen dat iets anders dit effect had.

Ik heb overigens nu een mijn E3D V6 aan de praat, hoewel ik er de kinderziektes nog uit moet krijgen. Tevens mijn kabelslang met velcro strips gelijk geïnstalleerd. Dat is echt een verademing. Iets vervangen is nu 5 minuten werk, in plaats van ellelang prusten met kabels en stekkers die door een nauw gaatje moeten. Ik moet de files nog wat bijwerken en dan kan ik ze wel eens publishen,

[Afbeelding]
Ik zag die foto en dacht: "wat zijn die 4 rare dingen linksboven op de printer?", na wat verder kijken en denken: "Oooow dat zijn flessen op de achtergrond".

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:54:
[...]

Ik zag die foto en dacht: "wat zijn die 4 rare dingen linksboven op de printer?", na wat verder kijken en denken: "Oooow dat zijn flessen op de achtergrond".
Ja, en je kan de weerspiegeling van de TV zien in het frame.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

WHahahaha (y)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 10:13
Pixelmagic schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:55:
Ik heb wat vreemds (voor mij dan), ik print meestal geen grote dingen maar soms kom ik eens in de buurt van de randen van het printbed. Aan de linker kant van het bed liggen de lijntjes eigenlijk altijd wat verder uit elkaar dan aan de rechter kant, voorbeeldje:

[Afbeelding]

Vooral aan de bovenkant is het goed te zien.

Aan de rechterkant is het gewoon normaal:

[Afbeelding]

Verder heb ik eigenlijk totaal geen problemen met de printer (BQ Hephestos)

Heeft iemand een idee waar ik dit moet zoeken ?
Als je er echt zeker van bent dat je bed goed geleveld is dan zou je eens kunnen kijken of je fillament nog wel soepel loopt wanneer je nozzle aan de buitenkanten van het bed print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 20:31
Cergorach schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:23:
[...]

Wow... Just wow!

Je vraagt om advies en doet op die manier goed advies in de prullenbak. Not cool!
Ik ben bang dat ik jou niet helemaal begrijp of dat ik niet duidelijk geweest ben. Ik vraag advies, ben daar blij mee maar geef aan dat ik recent een nieuw bed heb geplaatst én geleveld. Het zou uiteraard kunnen dat ik tot twee keer toe verkeerd level (ik sluit niets uit!) maar aannemelijk vind ik het niet op dit moment. Het was in ieder geval totaal niet de bedoeling om advies in de prullenbak te gooien.
Bedankt voor de tip, ik zal eens zo'n Z maken maar deze moet voor mij wel wat groter, het is echt de uiterste rand die problemen geeft. Als ik de object 1-2 cm naar rechts print heb ik eigenlijk nergens last van.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
jbhc schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:22:
[...]

Als je er echt zeker van bent dat je bed goed geleveld is dan zou je eens kunnen kijken of je fillament nog wel soepel loopt wanneer je nozzle aan de buitenkanten van het bed print.
Hmm, die ga ik zeker eens bekijken, dat was nog niet in me opgekomen. Thnx.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:43:
[...]

Ik ben bang dat ik jou niet helemaal begrijp of dat ik niet duidelijk geweest ben. Ik vraag advies, ben daar blij mee maar geef aan dat ik recent een nieuw bed heb geplaatst én geleveld. Het zou uiteraard kunnen dat ik tot twee keer toe verkeerd level (ik sluit niets uit!) maar aannemelijk vind ik het niet op dit moment. Het was in ieder geval totaal niet de bedoeling om advies in de prullenbak te gooien.

[...]

Bedankt voor de tip, ik zal eens zo'n Z maken maar deze moet voor mij wel wat groter, het is echt de uiterste rand die problemen geeft. Als ik de object 1-2 cm naar rechts print heb ik eigenlijk nergens last van.
je bed levelen of een level bed is wel wat anders. Hetgeen jou printje laat zien wijst toch echt wel op zoiets als onvlak of scheefstand

Dus de vraag is even hoe level je het bed, ik zie dat je iets van een glasplaat/spiegel gebruikt, die zijn kunnen standaard behoorlijk onvlak zijn

[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 12-10-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Pixelmagic Je weet dat je eerst alles op temperatuur moet hebben voordat je de boel levelt? Dus zowel het bed als de nozzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
WeeDzi schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

je bed levelen of een level bed is wel wat anders. Hetgeen jou printje laat zien wijst toch echt wel op zoiets als onvlak of scheefstand

Dus de vraag is even hoe level je het bed, ik zie dat je iets van een glasplaat/spiegel gebruikt, die zijn kunnen standaard behoorlijk onvlak zijn
:+ je gaat het niet geloven, maar die spiegel komt bij jou vandaan _/-\o_

Ik heb de boel afgesteld met een papiertje, keer op keer alle punten totdat overal het papiertje net aanloopt. De spiegel ligt nu op een 6mm alu heatbed en ik heb de spiegel er ook ondersteboven op gehad en toen lag hij ook vlak. Heb dus het gevoel dat het geheel redelijk is.

Tegelijk moet ik me er misschien niet al te druk over maken, alleen bij prints breder dan 16cm heb ik er last van. Bijna alle onderdelen van de nieuwe printer zijn onderweg of binnen, dan heb ik 30x30cm bed en een bltouch waar ik dan een mooi plaatje kan laten meten met de nieuwere software.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
Hmm... Ik heb nu wat onderdelen geprint in PETG voor de Prusa enclosure (voor een Ender 3), het materiaal valt me tot op heden erg tegen.

Het kraakt als ik er druk op uitoefen, soms heb ik scheuren in de print (op een print lijn), het is niet heel stevig (ik laat wat stuiteren van het bureau en al gebroken). Het is dat ik wat temp bestendiger nodig heb dan dan PLA ander had ik al die onderdelen in PLA geprint... Zodra die enclosure werkt zal ik eens ABS proberen, maar tot op heden is PETG een heel teleurstelling...

Ik zit al op 245C voor nozzle en 90C voor heatbed (en ik vermoed dat dit laatste wel eens te heet is)...

Ik ga eens een heattower maken voor PETG, kijken of ik met een lagere temp betere resultaten kan krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 00:03

Spinez0r

At your service.

Cergorach schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:16:
Hmm... Ik heb nu wat onderdelen geprint in PETG voor de Prusa enclosure (voor een Ender 3), het materiaal valt me tot op heden erg tegen.

Het kraakt als ik er druk op uitoefen, soms heb ik scheuren in de print (op een print lijn), het is niet heel stevig (ik laat wat stuiteren van het bureau en al gebroken). Het is dat ik wat temp bestendiger nodig heb dan dan PLA ander had ik al die onderdelen in PLA geprint... Zodra die enclosure werkt zal ik eens ABS proberen, maar tot op heden is PETG een heel teleurstelling...

Ik zit al op 245C voor nozzle en 90C voor heatbed (en ik vermoed dat dit laatste wel eens te heet is)...

Ik ga eens een heattower maken voor PETG, kijken of ik met een lagere temp betere resultaten kan krijgen...
Wat gebruik je qua fan setting?

PETG houdt er niet van als het TE snel wordt gekoeld, aangezien het dan niet goed kan hechten aan de vorige laag.

De klachten die jij beschrijft herken ik heel erg, ik printte toen te koud en met te veel fan (90%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:44
Grrrr, de zoveelste print alweer mislukt omdat de rol filament vastloopt. Stront irritant. Iets aan te doen, buiten een filament guide (en zorgen dat de rol überhaupt niet in de war raakt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Cergorach schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:16:

Exact dezelfde ervaring, ook 245 graden gebruikt en laat op de naden los. Toevallig van 123d ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

barrymossel schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:39:
Grrrr, de zoveelste print alweer mislukt omdat de rol filament vastloopt. Stront irritant. Iets aan te doen, buiten een filament guide (en zorgen dat de rol überhaupt niet in de war raakt)?
Welke merk filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
HobbyKing (huismerk?), niet de Esun. Die laatste print bij mij erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

barrymossel schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

HobbyKing (huismerk?), niet de Esun. Die laatste print bij mij erg slecht.
Hou je de Rol filament redelijk strak?

Mijn ervaring is bijvoorbeeld bij een rol filament die "naast" de 3d printer staat, dat bij abrubte bewegingen van de X as het filament terugschuift op de rol, en omdat de verschillende wikkelingen dan over elkaar liggen kan het in de knoop raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik gebruik nu al een tijdje een filament guide dus de rol wordt redelijk straks gehouden en trekt de draad niet onder de rest. Maar nog steeds gebeurt het... Hele dag ging het goed en net een uur geleden slaat ie vast en mis ik een centimeter print. Heel erg frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

barrymossel schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:53:
Ik gebruik nu al een tijdje een filament guide dus de rol wordt redelijk straks gehouden en trekt de draad niet onder de rest. Maar nog steeds gebeurt het... Hele dag ging het goed en net een uur geleden slaat ie vast en mis ik een centimeter print. Heel erg frustrerend.
Je zou desnoods ook nog dit kunnen proberen:

https://www.thingiverse.com/thing:2479238

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Thanks. Maar dat vind ik wat overdreven. Als dat nodig is, dan klopt er iets niet. Ik hoop dat het nu opgelost is nu ik een heel stuk filament eraf heb geknipt en volgens mij alles uit de knoop is. Voorlopig staat de Octoprint camera op de rol gericht en niet op de print. Maar ja, de hele nacht naar de camera staren is ook zoiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
@Spinez0r Dat zou het ook wel eens kunnen verklaren... Mijn settings in Simplify3D:
Layer 1 => 0%
Layer 2 => 40%
Layer 3 => 70%
Layer 4+ => 100%

Het wordt nu gekoeld via een Petsfang met een 5015 fan er op.

Ik heb hem nu op 0% en alleen 100% voor bridging en een testprintje van 30-45min (is iemand al eens opgevallen dat Simplify3D de print duur rustig met 20-35% onderschat?).

@Pixelmagic Nee, ik gebruik Hobby King PETG Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Cergorach schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:41:
@Spinez0r Dat zou het ook wel eens kunnen verklaren... Mijn settings in Simplify3D:
Layer 1 => 0%
Layer 2 => 40%
Layer 3 => 70%
Layer 4+ => 100%

Ik heb hem nu op 0% en alleen 100% voor bridging en een testprintje van 30-45min (is iemand al eens opgevallen dat Simplify3D de print duur rustig met 20-35% onderschat?).

Dat onderschatten zou kunnen, maar bij mij is het meestal 10%.

Heb je de feedrate wel op 100% staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je alleen gebruiken voor rollen van een 1kg misschien iets groter ook maar 5kg kun je vergeten :) maat van me heeft dat voor, heeft ie al de stukken geprint, lagers erin en nieuwe rol besteld van 5kg, past dat niet _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 16:58
weer wat nieuwe rollen en kleuren pla 8) esun ingeslagen bij hobbyking, tot nu toe prima resultaat. Om een of andere reden was het wel even zoeken naar temp. Deze gaat het beste met 195 graden waar ik normaal op 205 printen.

Nu beetje aan het spelen om een lithograph te maken, heb alleen zitten snurken toen ik aan het bestellen was en wit gehaald ipv natural :X zie het maar als een aanleiding om binnenkort nog een bestelling te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 17:00
Gisteren een ramps bordje gekocht voor m'n anet a8 en ga gelijk de voeding erbij upgraden. Heb voor €5 een oude servervoeding gekocht, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Damic schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:05:
[...]
Kun je alleen gebruiken voor rollen van een 1kg misschien iets groter ook maar 5kg kun je vergeten :) maat van me heeft dat voor, heeft ie al de stukken geprint, lagers erin en nieuwe rol besteld van 5kg, past dat niet _O-
Misschien zie ik 't verkeerd, maar ik ken niet zo veel mensen die met 5 kilo rollen print.

Zelf print ik al tijden met 1 KG rollen, en zelfs daar lijkt 't alsof er geen eind aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Spinez0r hangt af hoeveel je print, hij is juist begonnen en dan is een 5kg rol gemakkelijker, want je kan langer printen zonder de rol te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 06:14
@Cergorach

Ik heb sinds kort ook een ender3, en een klein beetje met PETG geexperimenteerd.

Alleen hogere temperatuur is niet voldoende. Wat ik anders instel:
- bed levelen met dun karton ipv papier
- temperatuur 235 / bed 70 (hobbyking petg)
- snelheid 50% (30mm/sec ipv 60mm/sec)
- koeling volledig uit

Dan houden de prints veel beter. Indien ik koeling aanheb, vallen de prints ok zowat uit elkaar.

Print jij op 245 op standaard ender 3 ?
ik meende te ergens lezen dat wegens teflon in de hotend de temperatuur best niet te hoog : boven de 240 zou de teflon degraderen. Dus ik heb dat dat voorlopig nog niet (durven) uittesten.
Cergorach schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:41:
Layer 1 => 0%
Layer 2 => 40%
Layer 3 => 70%
Layer 4+ => 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
@Spinez0r Ik kan geen feedrate vinden in Simplify3D, wat ik er over lees is dit verdeeld over verschillende waarden en is de daadwerkelijke feedrate ondoorzichtig. Fan uit lijkt een hoop te helpen.

@sugarcube Ik las 250C, maar ik heb net een heattower gemaakt en 230C lijkt het beter te doen dan 245C (randjes smelten dan nog een beetje). Speed heb ik ook voor PLA op 50% staan ;-) Bed temp ga ik ook maar eens lager zetten...

Edit: bed temp op 70C gezet en dat werd een puinhoop, staat nu weer op 90C.

[ Voor 8% gewijzigd door Cergorach op 13-10-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
@BorisN @Cergorach @jbhc @WeeDzi Omdat jullie allen wel erg stellig waren én omdat de voedingdraad van het heatbed niet goed vast zat opnieuw geleveld en daarbij deze methode gebruikt:

Zelf even een modelletje gemaakt zodat het op de randen van mijn bed zit, en na een keer of wat zowaar op alle hoeken helemaal zoals het hoort te zijn.

Allen dank voor jullie geduld met een eigenwijs mannetje :+

[ Voor 6% gewijzigd door Pixelmagic op 13-10-2018 17:40 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Cergorach schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:47:
@Spinez0r Ik kan geen feedrate vinden in Simplify3D, wat ik er over lees is dit verdeeld over verschillende waarden en is de daadwerkelijke feedrate ondoorzichtig. Fan uit lijkt een hoop te helpen.

@sugarcube Ik las 250C, maar ik heb net een heattower gemaakt en 230C lijkt het beter te doen dan 245C (randjes smelten dan nog een beetje). Speed heb ik ook voor PLA op 50% staan ;-) Bed temp ga ik ook maar eens lager zetten...

Ik heb vandaag ook weer eens even met PETG wat zitten oefenen, ik print op glas, heb daar het bekende houtlijm mengsel op gedaan en dan op 50 graden gezet. Werkt met 123-3d PETG prima kan ik melden, al een aantal dingen gedaan en blijven allemaal prima plakken.

Edit: materiaal temp op 230 graden

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
@Pixelmagic Mooizo!

Ik denk dat eigenlijk stiekem alle DIY 3d-print tweakers bijzonder eigenwijs zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cergorach
jbhc schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:45:
Ik denk dat eigenlijk stiekem alle DIY 3d-print tweakers bijzonder eigenwijs zijn :)
Deze tweaker geeft je gelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 22:34
Een van de extruder motors werkt niet naar behoren, gaat steeds op en neer als het ware, hij pushed het filament niet erdoor (en dan heb ik het niet eens in de nozzle zitten) voltage aanpassen geeft geen verschil, ja hij tikt harder of zachter. xD maar nog steeds geen doorvoer.

iemand een idee?

Het is een Tarantula 3d printer.

[ Voor 5% gewijzigd door T-Forever op 13-10-2018 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:36
barrymossel schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:53:
Verwissel je vaak filament? Want zoals ik zie is dit vaak de enige reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@T-Forever Je bent een beetje onduidelijk. Als het fillament nog niet bij de nozzle is, waar zit het dan? Wat voor setup gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

T-Forever schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 18:36:
Een van de extruder motors werkt niet naar behoren, gaat steeds op en neer als het ware, hij pushed het filament niet erdoor (en dan heb ik het niet eens in de nozzle zitten) voltage aanpassen geeft geen verschil, ja hij tikt harder of zachter. xD maar nog steeds geen doorvoer.

iemand een idee?

Het is een Tarantula 3d printer.
Probeer eens je steppers om te wisselen, kijken of dat verschil maakt.

Meestal is tikken een teken van OF een kapotte driver, OF een kapotte stepper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:11:
[...]

:+ je gaat het niet geloven, maar die spiegel komt bij jou vandaan _/-\o_

Ik heb de boel afgesteld met een papiertje, keer op keer alle punten totdat overal het papiertje net aanloopt. De spiegel ligt nu op een 6mm alu heatbed en ik heb de spiegel er ook ondersteboven op gehad en toen lag hij ook vlak. Heb dus het gevoel dat het geheel redelijk is.

Tegelijk moet ik me er misschien niet al te druk over maken, alleen bij prints breder dan 16cm heb ik er last van. Bijna alle onderdelen van de nieuwe printer zijn onderweg of binnen, dan heb ik 30x30cm bed en een bltouch waar ik dan een mooi plaatje kan laten meten met de nieuwere software.
Hahah fysiek bij mij vandaan?

nee begrijp me niet verkeerd maar je zal niet de eerste zijn die zn spiegel 100% vlak waant, ik heb ook jaren met een spiegel geprint en werkt prima als je maar om de onhandighedeh heen print.

de level methode lijkt me wel ok ware het niet dat ik juist op de midden stukken dus halverwege de hoeken ook een vlakje zou maken, door de klemmen die vaak gebruikt wordt heb je meer kans dat dingen opbollen inhet midden.

[ Voor 10% gewijzigd door WeeDzi op 15-10-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Laatst online: 01-06 06:14
90* bed had ik nog niet geprobeerd, maar ga ik dan wel eens testen. (Op de hobby king petg rol staan wel heel andere temperaturen : printen op 195-220, bed 35-60. wijkt allemaal toch wel sterk af vind ik)
Speed heb ik ook voor PLA op 50% staan ;-)
voor pla is toch wel heel traag zo. Ik ben nieuw in 3d fdm, maar vind de snelheid toch wel behoorlijk tegenvallen. Ik heb daarom ook al eens geprobeerd met .8mm nozzle in de hoop dat dat sneller gaat, maar dat lukt voorlopig nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 19:37
sugarcube schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:14:
[...]voor pla is toch wel heel traag zo. Ik ben nieuw in 3d fdm, maar vind de snelheid toch wel behoorlijk tegenvallen. Ik heb daarom ook al eens geprobeerd met .8mm nozzle in de hoop dat dat sneller gaat, maar dat lukt voorlopig nog niet.
Pas daarmee altijd op.. Met een 0.8 mm nozzle kan je grotere laaghoogte neerleggen (tot 0,65 mm) maar de capaciteit van je heater is niet groter geworden. Deze kan maar een bepaald aantal mm3/s verhitten dus je snelheid zal wel omlaag moeten. Is altijd even puzzelen wat het beste uit komt :)

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
90* bed had ik nog niet geprobeerd, maar ga ik dan wel eens testen. (Op de hobby king petg rol staan wel heel andere temperaturen : printen op 195-220, bed 35-60. wijkt allemaal toch wel sterk af vind ik)
Yeah, dat vind ik ook erg frapant, maar ik kan niet echt klagen over de prijs/kwaliteit verhouding... ;-)
voor pla is toch wel heel traag zo. Ik ben nieuw in 3d fdm, maar vind de snelheid toch wel behoorlijk tegenvallen. Ik heb daarom ook al eens geprobeerd met .8mm nozzle in de hoop dat dat sneller gaat, maar dat lukt voorlopig nog niet.
Moa... Soms valt het mee en soms valt het tegen. Voor mij is print kwaliteit echter van heel veel belang, dus lage layers en liever wat langzamer dan een niet perfecte print. Bij grovere onderdelen is het wat minder belangrijk, maar zoals bv. de PETG onderdelen die ik nu aan het printen ben is het dan weer belangrijk dat ze structureel sterk zijn (Lack tafel enclosure).

Ik denk dat je voornamelijk bij een grotere nozzel de snelheids winst moet halen bij een hogere layerheight en minder lijntjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
WeeDzi schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:19:
[...]

Hahah fysiek bij mij vandaan?

nee begrijp me niet verkeerd maar je zal niet de eerste zijn die zn spiegel 100% vlak waant, ik heb ook jaren met een spiegel geprint en werkt prima als je maar om de onhandighedeh heen print.

de level methode lijkt me wel ok ware het niet dat ik juist op de midden stukken dus halverwege de hoeken ook een vlakje zou maken, door de klemmen die vaak gebruikt wordt heb je meer kans dat dingen opbollen inhet midden.
Check je berichten maar even van 2013, je hebt me printer onderdelen geleverd voor mijn eerste printer..

Zal nog eens kijken of ik meer als 5 vlakken ga printen en of dat wat toevoegd. Merk in ieder geval wel verbetering.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:00:
[...]

Check je berichten maar even van 2013, je hebt me printer onderdelen geleverd voor mijn eerste printer..

Zal nog eens kijken of ik meer als 5 vlakken ga printen en of dat wat toevoegd. Merk in ieder geval wel verbetering.
Hahaha zo ver terug dan al :P nice mooi dat hij het nog doet, al is de technologie inmiddels al wel wat verder natuurlijk

je hoeft ook niet persee meer vlakken te nemen, je zou het door jou gemaakte file natuurlijk 45 graden kunnen draaien om zo de midden punten van de tafel ook mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 20:37
Pixelmagic schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:45:
[...]

Ik heb vandaag ook weer eens even met PETG wat zitten oefenen, ik print op glas, heb daar het bekende houtlijm mengsel op gedaan en dan op 50 graden gezet. Werkt met 123-3d PETG prima kan ik melden, al een aantal dingen gedaan en blijven allemaal prima plakken.

Edit: materiaal temp op 230 graden
PETG op glas plakt soms te goed waardoor je je glasplaat kapot trekt. Pas dus op daarmee :P

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Razwer schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:03:
[...]

PETG op glas plakt soms te goed waardoor je je glasplaat kapot trekt. Pas dus op daarmee :P
In het geval van PETG op kaal glas, maar hierboven wordt genoemd dat er met houtlijm wordt gewerkt, dit creëert voldoende tussenlaag om te zorgen dat de PETG niet te veel hecht aan 't glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Spinez0r schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:33:
[...]

In het geval van PETG op kaal glas, maar hierboven wordt genoemd dat er met houtlijm wordt gewerkt, dit creëert voldoende tussenlaag om te zorgen dat de PETG niet te veel hecht aan 't glas.
True. Daarom goed dat we dit beiden delen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:51:
@Spinez0r hangt af hoeveel je print, hij is juist begonnen en dan is een 5kg rol gemakkelijker, want je kan langer printen zonder de rol te wisselen.
Ik zag dit berichtje nog even, het is aan te raden om je rollen als je ze niet gebruikt weer lucht dicht en vochtvrij op te slaan, bepaalde plastics vinden het heel fijn om vocht in te trekken en er komt vaak veel stof op de rollen vooral de grotere. Dat kan zorgen voor verstoppingen, vaag print gedrag, en fluctuerende printkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
WeeDzi schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:47:
[...]

Ik zag dit berichtje nog even, het is aan te raden om je rollen als je ze niet gebruikt weer lucht dicht en vochtvrij op te slaan, bepaalde plastics vinden het heel fijn om vocht in te trekken en er komt vaak veel stof op de rollen vooral de grotere. Dat kan zorgen voor verstoppingen, vaag print gedrag, en fluctuerende printkwaliteit.
dat ligt toch geheel aan het type filament? Bijvoorbeeld nylon (zelf geen ervaring mee) is zeer slecht met vocht en wil je juist vochtvrij houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Razwer schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:49:
[...]

dat ligt toch geheel aan het type filament? Bijvoorbeeld nylon (zelf geen ervaring mee) is zeer slecht met vocht en wil je juist vochtvrij houden?
dat staat er toch ook, misschien ietwat cryptisch. Ook PLA bijv trekt graag vocht aan. dat kun je merken als je nozzle begint te sputteren... dat het plastic graag vocht aan trekt is een negatief effect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
WeeDzi schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

dat staat er toch ook, misschien ietwat cryptisch. Ook PLA bijv trekt graag vocht aan. dat kun je merken als je nozzle begint te sputteren... dat het plastic graag vocht aan trekt is een negatief effect :)
Ik las het tegenovergestelde van wat je zei. mijn hoofd gaat sneller dan mijn ogen :(
Je zei het goed, ik las het verkeerd
Mea culpa :'(

edit: leuk voorbeeld hoe ze dat willen afvangen in dit kickstarter project. Way over the top als je het mij vraagt :)
https://www.kickstarter.c...printer-filament-manageme

[ Voor 19% gewijzigd door Razwer op 16-10-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Spinez0r schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:33:
[...]

Gisteren Petg op glas met een laagje kapton tape gedaan, ging beter dan de houtlijm oplossing, deze had bij een groter stuk last van warping nadat hij op een hoek was losgekomen.

Petg loopt nog niet zo soepel bij mij als pla.....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Pixelmagic schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:25:
[...]

Gisteren Petg op glas met een laagje kapton tape gedaan, ging beter dan de houtlijm oplossing, deze had bij een groter stuk last van warping nadat hij op een hoek was losgekomen.

Petg loopt nog niet zo soepel bij mij als pla.....
Welkom bij de club, ik heb ook een haat-liefde relatie met PETG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:40

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik wil eigenlijk niet anders meer dan PETG :P
Ik print Inofill PETG op (echte) Buildtak sheets met het bed op 50-60º, plakt als een tierelier tijdens het printen, maar is achteraf vrij makkelijk weer los te krijgen. Hoge objecten zijn makkelijk los te buigen, plattere objecten steek ik een mes een mm of 2 onder waarna het als hefboom de print zo los popt :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Spike_wolf schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:09:
Ik wil eigenlijk niet anders meer dan PETG :P
Ik print Inofill PETG op (echte) Buildtak sheets met het bed op 50-60º, plakt als een tierelier tijdens het printen, maar is achteraf vrij makkelijk weer los te krijgen. Hoge objecten zijn makkelijk los te buigen, plattere objecten steek ik een mes een mm of 2 onder waarna het als hefboom de print zo los popt :)
Heb dat nog nooit geprobeerd, heb je die direct op je heatbed geplakt of zo ? En hoe lang doe je met zo’n ding, zie ze voor 12€ en als je die binnen een x aantal keer sloopt dan is het best prijzig, vandaar.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:39
Razwer schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:03:
[...]

Mijn tip: Als je PETG op glas print laten afkoelen..als het bijna afgekoeld is onder de waterkraan. Kleine waterstraal dan spoel je het er als het ware vanaf. Daarna laten opdrogen. Voordat ik weer PETG ga printen schoonmaken met een beetje 70% alcohol oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Didius
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
Pixelmagic schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:15:
[...]
Heb dat nog nooit geprobeerd, heb je die direct op je heatbed geplakt of zo ? En hoe lang doe je met zo’n ding, zie ze voor 12€ en als je die binnen een x aantal keer sloopt dan is het best prijzig, vandaar.
Ik heb ook nog met iets gelijkaardig gewerkt, Lokbuild (iets anders dan buildtak denk ik). Dat gaat toch wel langer mee dan ik dacht. Ik plakte dat op een glasplaat die ik vastklem aan mijn heated bed.
Eens schoongemaakt met ontsmettingsalcohol, maar ik heb de indruk dat dat het materiaal beschadigd, nadien werkte het precies niet meer even goed..

Tegenwoordig print ik op zoiets:
https://nl.aliexpress.com...h0104.8.40.66444734VHABYZ

Het werkt, maar niet helemaal zoals ik wil. De magneten zijn niet sterk genoeg om bij extreme warping het printoppervlak beneden te houden vermoed ik. Het is wat moeilijk te verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:40

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Pixelmagic schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:15:
[...]

Zit rechtstreeks op het als heatbed geplakt inderdaad. De sheet die nu op m'n prusa clone zit zit daar al een maand of 4, heeft één kleine beschadiging (putje van een halve mm in doorsnee ongeveer.
Op m'n Wanhao zit ook een sheet, die zit daar al 3 jaar op, doet het nog perfect. Op home zit een deukje doordat het in die jaren wat gesmolten is doordat de nozzle daar steeds terecht komt, maar ook niet noemenswaardig.
Ben er heel tevreden over voor PLA en PETG :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 19:37
Wat vaak ook goed werkt is 'heat cycling', bed laten afkoelen, weer even naar 70 graden brengen en dan weer afkoelen. Dan krimpt en expandeert de PETG zo van je bouwvlak af (meestal) :)

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Didius schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:26:
[...]

Ik heb ook nog met iets gelijkaardig gewerkt, Lokbuild (iets anders dan buildtak denk ik). Dat gaat toch wel langer mee dan ik dacht. Ik plakte dat op een glasplaat die ik vastklem aan mijn heated bed.
Eens schoongemaakt met ontsmettingsalcohol, maar ik heb de indruk dat dat het materiaal beschadigd, nadien werkte het precies niet meer even goed..

Tegenwoordig print ik op zoiets:
https://nl.aliexpress.com...h0104.8.40.66444734VHABYZ

Het werkt, maar niet helemaal zoals ik wil. De magneten zijn niet sterk genoeg om bij extreme warping het printoppervlak beneden te houden vermoed ik. Het is wat moeilijk te verwoorden.
boven 70 graden bed temp verliest dat ook nog eens zijn magnetisme :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Didius
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
Razwer schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:48:
[...]
boven 70 graden bed temp verliest dat ook nog eens zijn magnetisme :(
Wel, ik print nooit ABS, en PETG print ik met mijn bed op 60°. Het blijft op de limiet...

The *improper engineer* heeft zelf iets gemaakt, wat er eigenlijk wel beter uitziet... Misschien ooit eens:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:04
In de nieuwste versie van cura kun je ook de cr-10 kiezen (die er lijkt op de alfawise u20 die ik heb.
de cr-10 heeft onderstaande settings. terwijl ik ook voor een oudere versie de alfawise settings van youtube heb overgenomen. nu is mijn vraag wat is beter?
er lijken overeenkomsten te zijn maar ik zie ook verschillen. iemand die toevallig een U20 heeft en wat kan adviseren?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
cr-10
G28 ;Home
G1 Z15.0 F6000 ;Move the platform down 15mm
;Prime the extruder
G92 E0
G1 F200 E3
G92 E0

G91
G1 F1800 E-3
G1 F3000 Z10
G90
G28 X0 Y0 ; home x and y axis
M106 S0 ; turn off cooling fan
M104 S0 ; turn off extruder
M140 S0 ; turn off bed
M84 ; disable motors

alfawise:  
G21 ;metric values
G90 ;absolute positioning
G28 X0 Y0 ;home X/Y
G28 Z0 ;home Z
G1 Z15.0 F4200 ;move platform down 15mm
G92 E0 ;zero extruder
G1 F200 E3 ;extrude 3mm

M104 S0
M140 S0
;Retract the filament
G92 E1
G1 E-1 F300
G28 X0 Y0
M84

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 00:59

SG

SG surft naar info hardewaren

Mijn primaire doel is 3D printen van Freestyle 5" tot 7" quad of hex copter "drone" heb daarvoor de Parametrische OpenSCad voor gevonden.
En ben eigenlijk op zoek naar de beste filament soort.
nou zijn sources niet compleet.

Zo heb ik ABS alternatief gevonden ASA
PETG alternatief PCTG en CPE
PLA alternatief PLA+
nGen

Kan zijn dat fabrikanten hun eigen synoniemen hebben voor hetzelfde goedje.

Voor drones frames is sterk materiaal gewenst , maar ook TPU voor softmount en flex voor houders.
ASA is ABS afgeleide dus ook print eisen waar onze nog huiskamer opstelling niet aan voldoet.
CPE HG100 zal eerder gebruiken.

Ook woodfill PLA voor Baby Groot en mini EUR palletjes etc te printen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

SG schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 07:29:
Mijn primaire doel is 3D printen van Freestyle 5" tot 7" quad of hex copter "drone" heb daarvoor de Parametrische OpenSCad voor gevonden.
En ben eigenlijk op zoek naar de beste filament soort.
nou zijn sources niet compleet.

Zo heb ik ABS alternatief gevonden ASA
PETG alternatief PCTG en CPE
PLA alternatief PLA+
nGen

Kan zijn dat fabrikanten hun eigen synoniemen hebben voor hetzelfde goedje.

Voor drones frames is sterk materiaal gewenst , maar ook TPU voor softmount en flex voor houders.
ASA is ABS afgeleide dus ook print eisen waar onze nog huiskamer opstelling niet aan voldoet.
CPE HG100 zal eerder gebruiken.

Ook woodfill PLA voor Baby Groot en mini EUR palletjes etc te printen.
Ik zie geen enkele vraag ik deze lap tekst staan? wil je ons iets vragen?

Sorry hoor, maar ik vind het niveau van schrijven echt om te huilen, ik heb nu al meerdere keren gedacht "Wat staat hier?" en ook op je profiel zijn er een groot aantal mensen die hier problemen mee hebben. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Spinez0r schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

Ik zie geen enkele vraag ik deze lap tekst staan? wil je ons iets vragen?

Sorry hoor, maar ik vind het niveau van schrijven echt om te huilen, ik heb nu al meerdere keren gedacht "Wat staat hier?" en ook op je profiel zijn er een groot aantal mensen die hier problemen mee hebben. :/
Dit is de vraag: "En ben eigenlijk op zoek naar de beste filament soort."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
barrymossel schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:39:
[...]

Dit is de vraag: "En ben eigenlijk op zoek naar de beste filament soort."
Dat bestaat niet. Elk soort filament heeft een bepaald toepassingsgebied. De kunst is bij een toepassingsgebied het juiste filament te vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
vincent_1971 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Dat bestaat niet. Elk soort filament heeft een bepaald toepassingsgebied. De kunst is bij een toepassingsgebied het juiste filament te vinden. 8)7
Ik zei ook niet dat het een hele goede vraag was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
barrymossel schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:13:
[...]

Ik zei ook niet dat het een hele goede vraag was ;)
Ik ook niet maar gaf wel een goed antwoord O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Ben op dit moment bezig met het upgraden van mijn moederbord en de power supply van mijn A8. Nu heb ik een ramps 1.4 bord gekocht icm een arduino mega, deze zouden als input 12V moeten hebben. Nu is mijn power supply 12.54 volt, zou dit een probleem kunnen zijn of zal dit wel goed gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Niekserr geen probleem, die spanning zakt nog in als je je verwarmingselementen aanzet. Het word pas een probleem als je er 24V opzet, dan zie je je de leds heel fel branden en zwart worden en je verwarmingselementen gaan niet lang mee.

Vraagje: heeft er iemand van jullie al problemen gehad met zijn print bed, m.b. het kromtrekken ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 02-06 00:59

SG

SG surft naar info hardewaren

vincent_1971 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Na wat onderzoek op YT. Het is zelfs nog erger.
PetG en merken en producten gebruiken ook andere benamingen.
Colorfab heeft verschillende oa nGen en XT met verschillende doelstellingen en print eigenschappen zo ook het print gemak.
Andermerk noemt het CPE
PET komt uit groep van 7 soorten waarvan PCTG ook geschikt voor 3D printen.

Daarnaast gold ook voor traditionele CArbonfiber frames dat daar ontwikkeling in frames gaande is .
En er nu redelijk sterke frames zijn. Maar beton en stellages is ook CF killer.

Met 3D printen heb je meer vrijheid in geometry dus ook het ontwikkelen van robuste frame kost meer tijd gezien door Z axis ontwerp vrijheid.

Daarnaast wand dikte en infill stuktuur heeft ook flinke invloed .

Er zijn prof pakketen die sterkte problemen kunnen detecteren maar ja Fusion 360 is niet goedkoop .

CF is beperkt tot form uit plaat en de dikte van de plaat.
Bij 3D printen kan meer sterkte regels toepassen.
Kracht van driehoek. Ook driehoek infil.
L U T H profielen.

De Filaween 1 en 2 op YT aan het volgen dat geeft een idee wat een ervaring kan zijn met diverse filamenten.

Denk dat eerst kies voor filament met de nadruk op easy printen met geschiktheid voor buiten gebruik en UV en Temp bestendig. Met zwakere material kan de geometry dus ontwerp sterkte beter testen.
Als je dan degelijk ontwerp gevonden heb dan top spul wat vaak wat lastiger te printen is.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 22:38
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Damic schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:56:

Vraagje: heeft er iemand van jullie al problemen gehad met zijn print bed, m.b. het kromtrekken ervan?
Ja, Ik O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

Ik meen gelezen te hebben dat @SG zijn 3D-printer wil gebruiken voor het maken van Drones en daarbij op zoek is naar het juiste filament hiervoor.
Als ik ervan uit ga dat die dingen toch wel aardig wat te verduren krijgen, lijkt mij de enige juiste keuze hierin ABS.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik begeeft mij sinds deze week ook in de wereld van 3D printing. Heb een Ender 3 aangeschaft en deze draait inmiddels. Al een aantal printjes gemaakt die best redelijk zijn, maar lang nog niet perfect. Op zoek naar fine-tuning dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mUT6zymtScVUl1NHuDpVTayH/medium.jpg

Zoals je ziet is de bovenkant niet mooi, maar ook rondom is het niet egaal. Hoe krijg ik dit mooier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Beekforel schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:56:
Ik begeeft mij sinds deze week ook in de wereld van 3D printing. Heb een Ender 3 aangeschaft en deze draait inmiddels. Al een aantal printjes gemaakt die best redelijk zijn, maar lang nog niet perfect. Op zoek naar fine-tuning dus!

[Afbeelding]

Zoals je ziet is de bovenkant niet mooi, maar ook rondom is het niet egaal. Hoe krijg ik dit mooier?
Je zou de riemen eens wat strakker kunnen spannen, welke slicer software en settings heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SG schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:27:
[...]

Colorfab heeft verschillende oa nGen en XT met verschillende doelstellingen en print eigenschappen zo ook het print gemak.
Andermerk noemt het CPE

Daarnaast gold ook voor traditionele CArbonfiber frames dat daar ontwikkeling in frames gaande is .

Met 3D printen heb je meer vrijheid in geometry dus ook het ontwikkelen van robuste frame kost meer tijd gezien door Z axis ontwerp vrijheid.

Er zijn prof pakketen die sterkte problemen kunnen detecteren maar ja Fusion 360 is niet goedkoop .

L U T H profielen.

De Filaween 1 en 2 op YT aan het volgen dat geeft een idee wat een ervaring kan zijn met diverse filamenten.

Denk dat eerst kies voor filament met de nadruk op easy printen met geschiktheid voor buiten gebruik en UV en Temp bestendig. Met zwakere material kan de geometry dus ontwerp sterkte beter testen.
Als je dan degelijk ontwerp gevonden heb dan top spul wat vaak wat lastiger te printen is.
Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar volgens mij jij zelf ook niet..... wat je er allemaal opsomt slaat als een tang op een varken. Ik zou een drone frame uberhaubt niet 3d printen er zijn denk ik genoeg spuitgegoten alternatieven die sws veel meer sterkte hebben dan 3d geprinte...
Crazyanz schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:52:
[...]

Je zou de riemen eens wat strakker kunnen spannen, welke slicer software en settings heb je gebruikt?
En wat los je daar dan mee op? riemen strakker zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door WeeDzi op 19-10-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb inderdaad de X belt strakker gezet en dat doet wonderen! Hij is nu mooi vierkant en een stuk egaler!

Valt vast nog wat te tweaken in snelheid etc waardoor het nog mooier wordt, maar dat komt later wel. :9

Slice overigens met Cura.

[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 19-10-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 17:12

Perkouw

Moderator General Chat
Ik zie de Anycubic i3 Mega hier al vaker genoemd en ben zelf voornemens om deze ook aan te schaffen. Iemand die mij kan vertellen wat het verschil is tussen deze twee versies? Klik1 Klik2

Zal wel toe zijn aan weekend, want ik zie het niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 02-06 22:40

Rmg

Perkouw schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:31:
Ik zie de Anycubic i3 Mega hier al vaker genoemd en ben zelf voornemens om deze ook aan te schaffen. Iemand die mij kan vertellen wat het verschil is tussen deze twee versies? Klik1 Klik2

Lijkt er meer op dat die store gewoon vaak op de resultaten pagina wil komen door dezelfde printer 10x met een net iets andere titel en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 17:12

Perkouw

Moderator General Chat
Rmg schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:37:
[...]

Lijkt er meer op dat die store gewoon vaak op de resultaten pagina wil komen door dezelfde printer 10x met een net iets andere titel en prijs.
Ben bij lange na geen kenner, maar volgens mij is er ook maar één versie van deze printer. Thnx voor het meekijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cergorach
Perkouw schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:31:

€2,34

;-)

Qua product is er geen verschil voor zover ik kan zien, het zelfde issue bij alle andere printers via AliExpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
WeeDzi schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:59:
[...]

Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar volgens mij jij zelf ook niet..... wat je er allemaal opsomt slaat als een tang op een varken. Ik zou een drone frame uberhaubt niet 3d printen er zijn denk ik genoeg spuitgegoten alternatieven die sws veel meer sterkte hebben dan 3d geprinte...

[...]

En wat los je daar dan mee op? riemen strakker zetten?
Ik proef wat sarcasme, ik ben ook expert maar wel in bezit van een ender 3 waarbij dit ook vergelijkbare problemen oploste. Als die niet strak genoeg is en bij de ender is dat vaak de X as die je zelf moet monteren dan krijg je kleine afwijkingen in mijn ervaring. Te strak zal ook weer niet goed zijn zoals met alles wat je te doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Oke, ik loop op dit moment tegen een probleempje aan. Ik heb marlin werkend gekregen op mijn ramps bordje etc. Maar toen kwam ik erachter dat mijn LCD display het heated bed niet weergeeft in het info screen en het ook nergens te vinden is in de software, dus ook het opwarmen e.d. niet. Het hot-end zie ik daarentegen wel en kan ik ook aanpassen qua temperatuur. Weet iemand hoe dit komt? Ik heb Marlin 1.1.9 erop gezet. Volgens mij kan het iets te maken hebben met mijn LCD display, sinds ik een full graphic display heb en in de code #define REPRAP_DISCOUNT_SMART_CONTROLLER aan heb moeten passen naar zo uit mijn hoofd #define REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER.

Heeft iemand een fix voor mijn probleem ?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
@Niekserr DIt is een gokje, maar kijk eens naar:
code:
1
#define BOARD_RAMPS_14_EFB

En eventueel meer info:
YouTube: \[2016 version] How to set up the Marlin firmware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Cergorach schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:40:
@Niekserr DIt is een gokje, maar kijk eens naar:
code:
1
#define BOARD_RAMPS_14_EFB

En eventueel meer info:
YouTube: \[2016 version] How to set up the Marlin firmware!
Die heb ik toevallig ook goed staan. Die regel en wat ik net zei zijn de enige dingen die ik heb veranderd ik de code. Naja en de reversed encoder direction dan :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

@Niekserr Heb je wel de juiste TEMP_SENSOR_BED ingesteld? Dus niet op 0 laten staan?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Edd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:47:
@Niekserr Heb je wel de juiste TEMP_SENSOR_BED ingesteld? Dus niet op 0 laten staan?
Ik heb er niks aan veranderd eerlijk gezegd. Het staat standaard op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#define TEMP_SENSOR_0 5
#define TEMP_SENSOR_1 0
#define TEMP_SENSOR_2 0
#define TEMP_SENSOR_3 0
#define TEMP_SENSOR_4 0
#define TEMP_SENSOR_BED 5
#define TEMP_SENSOR_CHAMBER 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

SG schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:27:
[...]

Andermerk noemt het CPE

L U T H profielen.

FYI, voor niet commercieel gebruik is Fusion 360 gratis :) dus ik zou zeggen, design er op los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Spinez0r schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:58:
[...]

FYI, voor niet commercieel gebruik is Fusion 360 gratis :) dus ik zou zeggen, design er op los!
Zou voor een drone of abs of petg gebruiken. Het goedkoopste filament bij HobbyKing. Geheid dat er wel wat ontwerpen staan op thinginverse. Beetje kijken en experimenteren met de infill denk ik zo. Maar ben dan wel benieuwd wat voor type accu's , elektronica en ook wat voor elektromotor je er voor wilt gebruiken. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazyanz schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:16:
[...]

Ik proef wat sarcasme, ik ben ook expert maar wel in bezit van een ender 3 waarbij dit ook vergelijkbare problemen oploste. Als die niet strak genoeg is en bij de ender is dat vaak de X as die je zelf moet monteren dan krijg je kleine afwijkingen in mijn ervaring. Te strak zal ook weer niet goed zijn zoals met alles wat je te doet.
In mijn vakgebied noemen we iemand pas een expert als ie meer dan 10000 uur heeft gewerkt aan een bepaald onderwerp, ik pretendeer ook nergens dat ik een expert ben ;) maar de ender 3 is gewoon een 13 in dozijn 3d printer niet veel anders dan een prusa in zn opzet. Ik ben gewoon benieuwd naar welke problemen het strakker zetten van de riemen gaat oplossen. Wat zijn die vergelijkbare problemen? dus geen sarcasme ik wil gewoon graag weten waarom je het zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:31

lasharor

7 december 2004

WeeDzi schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:18:
[...]

In mijn vakgebied noemen we iemand pas een expert als ie meer dan 10000 uur heeft gewerkt aan een bepaald onderwerp, ik pretendeer ook nergens dat ik een expert ben ;) maar de ender 3 is gewoon een 13 in dozijn 3d printer niet veel anders dan een prusa in zn opzet. Ik ben gewoon benieuwd naar welke problemen het strakker zetten van de riemen gaat oplossen. Wat zijn die vergelijkbare problemen? dus geen sarcasme ik wil gewoon graag weten waarom je het zegt.
Strakkere riemen geeft in het algemeen toch gewoon kwaliteitsverbetering? Ook wat @Beekforel eigenlijk aangeeft: "Heb inderdaad de X belt strakker gezet en dat doet wonderen! Hij is nu mooi vierkant en een stuk egaler!"

Waarom denk jij dat het probleem gezocht moet worden? Hoe krijgt freakstar een betere print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
WeeDzi schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:18:
In mijn vakgebied noemen we iemand pas een expert als ie meer dan 10000 uur heeft gewerkt aan een bepaald onderwerp, ik pretendeer ook nergens dat ik een expert ben ;)
Dus jij bent een expert in het beoordelen van het expert-schap van anderen? :-p
maar de ender 3 is gewoon een 13 in dozijn 3d printer niet veel anders dan een prusa in zn opzet. Ik ben gewoon benieuwd naar welke problemen het strakker zetten van de riemen gaat oplossen. Wat zijn die vergelijkbare problemen? dus geen sarcasme ik wil gewoon graag weten waarom je het zegt.
Ik vermoed: Ervaring, zelfde issue bij vele anderen, zelfde oplossing bij vele anderen. Reden waarom dat het geval is is dan niet belangrijk. De vraag was niet voor een technische uitleg voor de bron van dit issue, maar een oplossing, die is geboden en deze werkt. Je opmerkingen komen daadwerkelijk over als arrogant en confronterend, dat je dat mogelijk niet zelf vind is niet het punt, dat anderen dat zo ervaren wel...

Wat ik zo zie van al die verschillende printers die jij als een 13-in-een-dozijn-printer beschrijft merk ik dat er natuurlijk een hoop 'common' issues zijn, maar ook een hoop model specifieke issues. Deze zijn natuurlijk alleen bekend bij de gebruikers die er daadwerkelijk eentje hebben en het issue zijn tegengekomen. Heb jij een Ender 3? Wat ik ook merk is omdat de vooruitgang zo enorm groot is en de meeste mensen er niet 24/7 mee bezig zijn, dat de informatie voor specifieke modellen enorm gefragmenteerd is, helemaal omdat daar geen centraal verzamelpunt voor is.

Mijn Ender 3 beschouw ik nog niet als 'stabiel-compleet', maar heb wel de afgelopen maand(en) zaken genoteerd en bijgehouden, ik verwacht die te delen op het moment dat ik niet nog bijna dagelijks er aan zit te sleutelen (dat zou het bijzonder onduidelijk maken). Echter zou het me niets verbazen als er tegen die tijd alweer een ander populair model het voortouw heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Zie wel dat het essentiële woordje geen miste in mijn antwoord :+ maar dat had je zelf hopelijk ook wel door

Verder sluit ik mij aan bij lasharor

[ Voor 15% gewijzigd door haakjesluiten op 19-10-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cergorach schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:34:
[...]

Dus jij bent een expert in het beoordelen van het expert-schap van anderen? :-p

[...]
Lol fantastische opmerking, maar helaas 0 punten. De reden waarom ik dat aangeef is omdat door de opmerking OOK in zijn post, hij denkt dat ik een expert ben, wat ik dus niet ben. Dus waarom komt dat dan arrogant over.

ik was gewoon benieuwd waarom hij het aangaf niets meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

Niekserr schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:51:
[...]

Ik heb er niks aan veranderd eerlijk gezegd. Het staat standaard op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#define TEMP_SENSOR_0 5
#define TEMP_SENSOR_1 0
#define TEMP_SENSOR_2 0
#define TEMP_SENSOR_3 0
#define TEMP_SENSOR_4 0
#define TEMP_SENSOR_BED 5
#define TEMP_SENSOR_CHAMBER 0
Eventueel zou je de printer aan een PC kunnen hangen en kijken of je de temperatuur kunt uitlezen en instellen met Pronterface oid.

Anders denk ik dat je tegen een probleempje aanloopt met de pin-mapping. Dat die ergens dubbel is gedefinieerd en gebruikt wordt door zowel de heatbed sensor en LCD.
Je gebruikt een verse kopie van Marlin? Of is het een aangepaste versie?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
lasharor schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

Strakkere riemen geeft in het algemeen toch gewoon kwaliteitsverbetering? Ook wat @Beekforel eigenlijk aangeeft: "Heb inderdaad de X belt strakker gezet en dat doet wonderen! Hij is nu mooi vierkant en een stuk egaler!"

Waarom denk jij dat het probleem gezocht moet worden? Hoe krijgt freakstar een betere print?
Dat is inderdaad wel de "common wisdom": als je je aandrijfriemen strakker zet heb je minder last van de inertie van de printkop of "backlash". Aanrader is wel om die wasknijper-achtige spanners de deur uit te doen en te vervangen door iets wat minder meegeeft, want die wasknijpers laten je printkop juist meer heen en weer stuiteren door hun ontwerp.

De enige printer waarbij ik de aandrijfriemen niet 1-2-3 strakker zou zetten is een Anet met acryl frame, voordat je het weet verandert je 3D printer ineens in een recurve boog :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Edd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Eventueel zou je de printer aan een PC kunnen hangen en kijken of je de temperatuur kunt uitlezen en instellen met Pronterface oid.

Anders denk ik dat je tegen een probleempje aanloopt met de pin-mapping. Dat die ergens dubbel is gedefinieerd en gebruikt wordt door zowel de heatbed sensor en LCD.
Je gebruikt een verse kopie van Marlin? Of is het een aangepaste versie?
Hmm, dat ga ik denk ik morgen of zo even proberen. Het lijkt me niet de pin-mapping, heb alles erg zorgvuldig aangesloten, maar wie weet. Ik gebruik volgens mij de nieuwste versie van Marlin, heb hem in ieder geval een paar dagen geleden gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Toch nog genoeg gedoe met Petg printen: warpen en loslaten op glas, tape en lijm bij verschillende bed temperaturen. De prints die wél lukken zijn best goed, maar betrouwbaar is het nog niet.

Toch maar een Buildtak besteld vandaag, morgen binnen als het meezit. Plan is om hem op het alu heatbed te plakken en dan opnieuw te proberen.

Kan iemand advies geven over de bed temperatuur met de buildtak ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
Pixelmagic schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:08:
Toch nog genoeg gedoe met Petg printen: warpen en loslaten op glas, tape en lijm bij verschillende bed temperaturen. De prints die wél lukken zijn best goed, maar betrouwbaar is het nog niet.

Toch maar een Buildtak besteld vandaag, morgen binnen als het meezit. Plan is om hem op het alu heatbed te plakken en dan opnieuw te proberen.

Kan iemand advies geven over de bed temperatuur met de buildtak ?
Fanspeed moet eigenlijk heel laag staan en het liefste gebruik je een behuizing. PETG is heel gevoelig voor temperatuur schommelingen.
Pagina: 1 ... 133 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.