@
SG Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten zonder moeite zelf te hoeven/kunnen doen zullen altijd bedrogen uitkomen. Maar ook voor de mensen die niet willen knutselen aan hun Ender 3 hebben voor een klein beetje meer geld prima opties, die hoeven echt niet meteen een Original Prusa aan te schaffen, een Anycubic i3 Mega voor nog geen €240 inc. verzenden zorgt voor prima prints zonder gehannes. Echter voor iemand die enigszins handig is is een Ender 3 X met glazen ultrabase en setje verschillende grote printkoppen voor €184 inc. verzenden niet te verslaan qua prijs/kwaliteit na wat modding.
Ik denk dat componenten los verzamelen momenteel nog steeds veel duurder is dan zo een machine los te kopen en daarbij de onderdelen voor mods los bij te bestellen. Zeker gezien je veel printers via AliExpress via Duitsland geleverd kunnen worden en de losse componenten bijna allemaal uit China moeten komen (levertijd).
Een Original Prusa is perfect als je genoeg geld er voor heb en weinig tijd om er mee te spelen/knutselen.
Nu ligt het er ook aan waarvoor en hoe je je 3D printer gebruikt, primair wil ik er met miniatuur terrein mee aan de slag, zeker op 200 micron vreet dat tijd. Dat kan ik halveren door een tweede printer er bij te kopen, nog eens halveren om een cluster van vier te runnen. Zelf zit ik nu tussen twee opdrachten en neem mijn tijd om te gaan knutselen met die 3D printers, meer tijd betekend echter wel minder geld. Nu is het aanschaffen van een MK3 niet zo problematisch, maar vier al een heel stuk lastiger. Daar komt bij dat ik een aantal ideeën heb waar ik liever met goedkopere printers ga knutselen, dan een machine van €769 op het spel zet. Als die €184 kostende printer het leven laat gaan alle mods op de vervanger en heb ik een berg reserve onderdelen en afhankelijk van wat er stuk is gegaan, mogelijk een ontwikkel platform.
Vanuit mijn tak van 'sport' (RPG/boardgames/miniature games) is er nu extreem veel animo voor dergelijke printers, maar daar zitten veel jongelui bij die nog niet werken, niet veel verdienen met hun starters job, of mensen die een gezin hebben en dus ook niet veel geld hebben om uit te geven aan een Prusa. De adoptie van dergelijke goede, doch goedkope 3D printers is bijzonder groot, zeker omdat een hoop andere mensen alle valkuilen voor dergelijke printers al van te voren hebben uitgezocht en kant en klare lijsten leveren voor te bestellen onderdelen en guides voor hoe je de mods moet plaatsen.
Natuurlijk is 3D printen nog niet voor de massa, de massa verwacht printertjes van een paar tientjes die elk kind kan gebruiken, echter zijn steeds meer hobbyisten die een andere primaire focus hebben dan 3D printen die wel in deze markt stappen. De 3D printer markt is nog steeds zo klein dat het openstellen aan een nieuw segment zorgt voor een verveelvoudiging van het aantal potentiële klanten.
En wat betreft goedkope filament, ik koop momenteel Hobby King PLA voor ~€13/kg, vier daarvan uit het EU of UK distributie centrum en ik betaal ook geen verzendkosten. HIPS voor ~€12/kg en PETG 'premium' voor ~€19/kg (regular en ABS is ook ~€12/kg). Het PLA print uitstekend, HIPS heb ik liggen om wat mee te testen en ik verwacht binnenkort PETG Premium te bestellen.
Prusa is imho lowend Professional markt en highend consumer markt.
Open Source is er juist voor dat iedereen er op gelijke voet 'misbruik' van kan maken zonder dat daar iets tegenover hoeft te staan, zolang er wordt voldaan aan de eisen van de betreffende licentie. Dat niet elke Chinese fabrikant zich daar netjes aan houd is niet handig, maar dat is niet alleen bij de Chinese fabrikanten of alleen bij de el-cheapon 3D printers... Zoals al eens eerder aangegeven, het hele Prusa 'empire' is gebouwd op patenten die zijn verlopen, maar zijn bedacht door iemand anders. Dat daar veel 'verbeteringen' op zijn aangebracht die buiten andere bestaande patenten vallen is fijn, dat ze worden gedeeld is nog veel fijner. Maar dat maakt Prusa niet heilig of zo en zeker niet de enige keuze.
Ik kijk bv. al met een schuin oog naar de Prusa SLA printer die later dit jaar uitkomt, ik wil zoiets gebruiken voor mijn miniaturen, nu kan ik veel goedkoper een Anycubic Photon aanschaffen, maar die heeft geen lucht filters wat ik enigszins essentieel acht in mijn situatie. Echter er zit een enorm verschil in prijs, €400 vs. €1300 voor een printer die nog niet uit is en waarschijnlijk voor menig maand na release zeer slecht leverbaar zal zijn. Ik ben zelf nog druk bezig met FDM printers en heb dus nog niet gekeken naar zelf enclosures maken met luchtfilters. maar als dat enigszins zelf te doen is tegen een redelijke prijs, dan verwacht ik voorlopig ook de Prusa SLA printer links te laten liggen.
tijd = geld en veel mensen hebben meer tijd dan geld of zitten in een jobmarkt waarbij hun tijd bij de baas minder geld waard is dan zelf te knutselen. Of juist willen knutselen en kiezen om wat minder tijd bij de 'baas' te besteden.