Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Vind het best wel knappe print. Kan je eens de gcode daarvan posten?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@azz_kikr van welke ik neem aan de onderdeel onderaan?
@craio is inderdaad met haarlak extra strong :)

Vraag me trouwens af welke extruder we gekregen hebben van 3d distrubeted, er zijn zoveel versies in omloop.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 22:23:
@azz_kikr van welke ik neem aan de onderdeel onderaan?
@craio is inderdaad met haarlak extra strong :)

Vraag me trouwens af welke extruder we gekregen hebben van 3d distrubeted, er zijn zoveel versies in omloop.
Nope, van de testpyramide, :p, kan ik eens vergelijken met mijne. De mijne duurt 50 mins om te printen op layer height 0,3,

Is keirot als je uur moet wachten, kan ik pas echt beginnen met calibreren (hand uit het gips), klooien met een hand, lukt voor geen meter...plus krijg ik andere voeding want handige klapt eruit als ik heatbed aanzet, dus was voorlopig testen zonder heatbed.

Ondertussen al es aan het bestuderen geweest voor fan(s) to te voegen voor zowel het koeling van de PLA als het cold end.

Gebruiken jullie feitelijk fans of niet? (Zo ja, wat koeling jullie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Truc om die pyramide snel te printen was infill op 0,2 te zetten, ik wou alleen maar weten of die het eindelijk weer deed, ik koel de jhead, en de ramps board.

Print nu 2 onderdelen tegelijk en gaat nog steeds goed hoewel de bouten van mijn extruder er nu steeds aflopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tip pleur wat kapton om je heaterblok van je nozzle. Meeste warmte in het PEEK gedeelte komt door convectie. Door de kapton kun je dat deels voorkomen.

je kan de snelheid van de perimiters wel op 50mm/s zetten en de infill ook. meestal printe ik op mijn medium setting waarbij perimiters 50mm/s waren en de infill op 70mm/s en gebruikte dan een liniar filling (scheelt ook veel tijd tenopzicht van hexafilling oid). Infill op 20% gebruikte ik meestal en is vaak voldoende voor zichtmodellen, voor onderdelen waar kracht op kwam te staan gebruikte ik 40%.

in principe kan je mendel90 wel tot 100mm/s printen zoals te zien in dit filmpje. Let er dan wel op dat je de temps wat hoger zet aangezien je sneller moet extruderen

[ Voor 16% gewijzigd door WeeDzi op 01-01-2014 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
@Protheus: Ah, als mn plakband weer eens stuk is, probeer ik ook haarlak.

Moest je ontdekken waarom je afmetingen niet kloppen (bvb je piramide) laat iets weten, ik zoek er ook achter want dit lukt me niet.
Van mij passen de twee stukken totaal niet in elkaar en heb geen idee wat ik moet aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@craio de eerste keer klopte de hoogte niet geen idee waarom dat was, de tweede keer klopte de hoogte en de breedtes kwamen aardig in de buurt lees 0,2 afwijking met digitale meter.

Ik zal morgen eens dat ding printen kijken wat die bij mij doet. Moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet wat je aanzou moeten passen als de afmetingen afwijken

Ik moet me nog eens inlezen in de instellingen voor jerk, ik vermoed dat ik daarmee nog hoop kan verbeteren. En de belt van de x as zit aardig los, doordat ik die niet straker krijg daar zal ook nog wat te winnen zijn. En ik vermoed dat ik wat slacking op mijn y as heb. Gezien de rimpels op de 5step print op de achterkant

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:58:
@craio de eerste keer klopte de hoogte niet geen idee waarom dat was, de tweede keer klopte de hoogte en de breedtes kwamen aardig in de buurt lees 0,2 afwijking met digitale meter.

Ik zal morgen eens dat ding printen kijken wat die bij mij doet. Moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet wat je aanzou moeten passen als de afmetingen afwijken

Ik moet me nog eens inlezen in de instellingen voor jerk, ik vermoed dat ik daarmee nog hoop kan verbeteren. En de belt van de x as zit aardig los, doordat ik die niet straker krijg daar zal ook nog wat te winnen zijn. En ik vermoed dat ik wat slacking op mijn y as heb. Gezien de rimpels op de 5step print op de achterkant
Volgens de calibratie site zou je dit moeten doen:
If you can get it in a few mm, good. If you can get it in all the way, awesome. The fit should be snug. If it is loose and can jitter around inside, decrease the perimeter width over thickness, also called Edge Width over Height. In Pronterface/Skeinforge, "Edge Width over Height" can be found in Craft > Carve in the Slicing Settings. If you CANNOT get it in AT ALL, and you are sure there are no whiskers blocking it, INCREASE perimeter width over thickness or Edge Width over Height. The latter is more likely.
Maar vindt dergelijke instelling niet in Slic3r en geen zin om nu met een compleet andere slicer te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Print gemaakt van ontwerp stealth, helaas is deze in begin niet goed gegaan, snelheid had ik opgevoerd naar 45mm/s voor perimeters, infill op 0,2 honeycomb, heeft iemand een idee waarom het begin niet goed gegaan is?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gi7BT9Ns.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oM3o2iIs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:45:
tip pleur wat kapton om je heaterblok van je nozzle. Meeste warmte in het PEEK gedeelte komt door convectie. Door de kapton kun je dat deels voorkomen.

je kan de snelheid van de perimiters wel op 50mm/s zetten en de infill ook. meestal printe ik op mijn medium setting waarbij perimiters 50mm/s waren en de infill op 70mm/s en gebruikte dan een liniar filling (scheelt ook veel tijd tenopzicht van hexafilling oid). Infill op 20% gebruikte ik meestal en is vaak voldoende voor zichtmodellen, voor onderdelen waar kracht op kwam te staan gebruikte ik 40%.

in principe kan je mendel90 wel tot 100mm/s printen zoals te zien in dit filmpje. Let er dan wel op dat je de temps wat hoger zet aangezien je sneller moet extruderen
Ik vind de machine nu al met 30mm/s soms zo wild doen dat ik denk van pleur aub niet uitelkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 00:39:
[...]
Ik vind de machine nu al met 30mm/s soms zo wild doen dat ik denk van pleur aub niet uitelkaar
Wild doen is eerder de versnellingen dan de snelheid. Ik had die indruk ook en heb toen de versnellingen verlaagd (zoals in dit topic voorgesteld werd) en nu lijkt het rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Hoe krijgen jullie dat toch voor elkaar met haarlak op glas joh.. ik heb al diverse bussen geprobeerd, maar dat ABS plakt voor geen meter.. Laat gewoon los.

gebruiken jullie een specifiek merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met ABS werkt dat ook niet :) haarlijk werkt eigenlijk allen bij PLA

dan kun je het beste ABS glue gebruiken, aceton met ABS er in opgelost. Dat smeer je op je heatbed, snel daarna zal de aceton verdampen en blijft er een klein laagje over. Hier kun je prima op printen. Op wat voor temp heb je het heatbed staan?

Dit zou wel een mooie zijn voor in de opening post om wat meer info te verschaffen. Wat werkt wel en wat werkt niet.
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 00:28:
Print gemaakt van ontwerp stealth, helaas is deze in begin niet goed gegaan, snelheid had ik opgevoerd naar 45mm/s voor perimeters, infill op 0,2 honeycomb, heeft iemand een idee waarom het begin niet goed gegaan is?
Wat denk je zelf, en wat heb je gezien tijdens het printen? Ik neem aan dat het schuine gedeelte dat rond had moeten zijn hetgene is wat je bedoeld? en dat is ook het gedeelte dat op je heatbed zat denk ik? Aangezien de foto niet scherp is op het gedeelte wat je bedoeld (denk ik) kun je het moeilijk zien. Maar ik denk dat het te maken heeft met breedte van de extrusie en met warmte. PLA dat warm is wil namelijk wel wat opkrullen waardoor het dichter bij je nozzle staat als deze er bij de volgende pass er weer langskomt hierdoor wordt het niet rond maar schuin. De reden dat het niet gebeurd aan de andere kant is dat daar meer massa al in het printje zit die het opkrullen tegen kan houden.
Wat heeft iedereen toch met die honeycomb filling?

[ Voor 59% gewijzigd door WeeDzi op 02-01-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
WeeDzi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:04:
Het is de default in Slic3r en meeste redeneren: als ik het niet beter weet dan maar op default laten staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Laatst online: 12-09 20:43
Omdat het er cool uitziet :D

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0383_zps74145fb9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Het uitzicht is mss beter, maar je printkop moet in principe wel een hoop kleine/korte bewegingen maken.
Dus mss meer slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja en een stuk trager....... met liniar fill zoefde die van mij over een werktstuk.

Vind ik de honeycomb filling die je daar laat zien niet zo bijster interessant. als de fillrate veel lager wordt zie je pas echt die honeycombstructuur maar dan lever je weer behoorlijk in op sterkte. Nee doe maar maar liniar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:04:
Met ABS werkt dat ook niet :) haarlijk werkt eigenlijk allen bij PLA

dan kun je het beste ABS glue gebruiken, aceton met ABS er in opgelost. Dat smeer je op je heatbed, snel daarna zal de aceton verdampen en blijft er een klein laagje over. Hier kun je prima op printen. Op wat voor temp heb je het heatbed staan?

Dit zou wel een mooie zijn voor in de opening post om wat meer info te verschaffen. Wat werkt wel en wat werkt niet.

[...]

Wat denk je zelf, en wat heb je gezien tijdens het printen? Ik neem aan dat het schuine gedeelte dat rond had moeten zijn hetgene is wat je bedoeld? en dat is ook het gedeelte dat op je heatbed zat denk ik? Aangezien de foto niet scherp is op het gedeelte wat je bedoeld (denk ik) kun je het moeilijk zien. Maar ik denk dat het te maken heeft met breedte van de extrusie en met warmte. PLA dat warm is wil namelijk wel wat opkrullen waardoor het dichter bij je nozzle staat als deze er bij de volgende pass er weer langskomt hierdoor wordt het niet rond maar schuin. De reden dat het niet gebeurd aan de andere kant is dat daar meer massa al in het printje zit die het opkrullen tegen kan houden.
Honeycomb omdat het inderdaad als default staat of te wel ik weet niet beter 8) Linear is beter?

Ik bedoel inderdaad het schuine gedeelte en dat zat inderdaad aan de heatbed kant. Wat kan ik daar aandoen om te verkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Grrrrrr, alles deftig afgesteld, printen zijn direct een stuk beter.... Alleen, als ik de fan op het peek gedeelte aanzet, koelt die veel te veel....

Papierttje ertussen of koeler afkoppelen en die schiet direct 70 tot 80 graden warmer...

Moeten we zorgen dat die niet meer op die hotend en of temp sensor blaast :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
azz_kikr schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:44:
Grrrrrr, alles deftig afgesteld, printen zijn direct een stuk beter.... Alleen, als ik de fan op het peek gedeelte aanzet, koelt die veel te veel....

Papierttje ertussen of koeler afkoppelen en die schiet direct 70 tot 80 graden warmer...

Moeten we zorgen dat die niet meer op die hotend en of temp sensor blaast :p
Daar moet ik ook voor kijken. M'n hotend geraakt anders niet boven de 191°C :p
Ik ga waarschijnlijk kapton rond het heatblock deel van het hotend doen. (vroeg me al af waarom je dat op veel foto's ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

craio schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 12:53:
[...]

Daar moet ik ook voor kijken. M'n hotend geraakt anders niet boven de 191°C :p
Ik ga waarschijnlijk kapton rond het heatblock deel van het hotend doen. (vroeg me al af waarom je dat op veel foto's ziet)
Dat is er bij mij al rond, is handig om de thermistor en de temperatuur sensor op zijn plaats te houden. Ms es zoeken naar deftige peek cooler op thingiverse of er zelf eentje tekenen.

Ondertussen is test pyramide aan het printen... Ben benieuwd

Edit: niet dus, de print zelf is goed, de bridges hangen heeeeel klein beetje door, maar vanaf laag vier loopt het mis.

Dan begint de hotend door de print te slepen, en om de zoveel lagen zot er precies klein schoonheidsfoutje in (miniem maar toch)

[ Voor 18% gewijzigd door SadisticPanda op 02-01-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kloppen je e-steps wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Normaal wel, zo ziet het eruit...

EDIT: blijkbaar dus niet, niet even de tandjes geteld op het grote tandwiel en er zit een afwijkend aantal tandjes op (45), dan zit ik er 100 af met mijn E-steps)

GSM-pics
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/55pol9ujob5h5va/20140102_140344.jpg?dl=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/kfjezom38ug6is0/20140102_140411.jpg?dl=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/62mrqhiit190hi1/20140102_140444.jpg?dl=1

[ Voor 27% gewijzigd door SadisticPanda op 02-01-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
azz_kikr schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:40:
[...]
Dat is er bij mij al rond, is handig om de thermistor en de temperatuur sensor op zijn plaats te houden. Ms es zoeken naar deftige peek cooler op thingiverse of er zelf eentje tekenen.
Ik heb dit laten printen. Maar mijn probleem is oa dat ik ofwel de fan mosfet of de output van de avr heb opgeblazen en die fan nu dus op 100% draait.

Net dit gezien op thingiverse, mogelijks iets om te printen binnenkort...

[ Voor 11% gewijzigd door craio op 02-01-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan ook beter even practisch kijken naar de Esteps, dat formule bladje van prusa is wel handig voor een eerste indicatie maar daarna zul je toch echt met je schuifmaat aan de gang. Elke printer is weer anders en elke stappen motor ook.

Gewoon even dit filmpje volgen

[ Voor 11% gewijzigd door WeeDzi op 02-01-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

De ouwe schuifmaat nog es boven gehaald, de steps waren min of meer goed, toch voor de x en y as.

De z as zat wat schever, 300 op 4000 ( tov van 2 op 80 voor de xy assen), straks de extruder nog es controleren. De testprint begint er toch al stukken beter uit te zien. Juist de bridges nu nog zien te fixen.

Had ook voor de lol es repertier geflashed maar daar doet die enorm vreemd om de endstops, alles keurig in orde, dan home drukken en gaat ineens het nul van de z as hoger liggen ( dus hotend veel te ver van bed af), terug marlin erop en geen issues met die verschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
View My Video

En hij is rustig bezig.

[ Voor 132% gewijzigd door SnelleD op 02-01-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je nu de gladde kant van de printplaat naar boven? dat lijkt iig zo.... Je kan beter de geribbde kant naar boven doen daar komt de meeste warmte van af..... dus de koperlijnen naar boven

en wat ben je aan het printen? klopt het dat ie na een tijdje ophoud?

[ Voor 21% gewijzigd door WeeDzi op 02-01-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Dat klopt de gladde kant naar boven, de temperatuur wordt gehaald dus dat laat ik maar zo.
Het is een kalibratie printje.
Neen hij stopt niet hij heeft het printje afgewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door SnelleD op 02-01-2014 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
[b]craio schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 23:51:

Moest je ontdekken waarom je afmetingen niet kloppen (bvb je piramide) laat iets weten, ik zoek er ook achter want dit lukt me niet.
Van mij passen de twee stukken totaal niet in elkaar en heb geen idee wat ik moet aanpassen...
Heb dat ding geprint en kan het ook niet in elkaar passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
SnelleD schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 22:52:
[...]
Heb dat ding geprint en kan het ook niet in elkaar passen.
Enig idee wat de oorzaak is? Ik dacht mogelijks de nozzle diameter die niet klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Neen heb er geen idee van zullen nog wat moeten googelen.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/118qhsp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/28h0mbl.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door SnelleD op 02-01-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Hm, jij kan het er wel in forceren? Dat lukt van mij niet eens...

[ Voor 63% gewijzigd door craio op 03-01-2014 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Als ik het stukje draai wel, maar aan de andere zijde niet dan is het blokje te breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Ja de onderste laagjes zijn wat breder.
Correctie: als ik het omdraai gaat het er wel in moet wel redelijk hard duwen maar met het stukje daar steeds in en uit te forceren slijt het rondom wel wat zodat het er in gaat.
Eigenlijk is het niet slecht dat het strak past maar zou toch iets minder mogen spannen want nu vervormd men het stuk

Hoe kan men de onderste lagen minder laten uitvloeien?
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2cpsqx4.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door SnelleD op 03-01-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Bed minder warm of/en onderste lagen dunner printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Het bed was 110° over de volledige bouw. De temp van de ABS 225° over de volledige bouw. Geen koeling. Eerste layer 0.28 de volgende 0.25 met een 0,35 neus.
Het stukje is mooi geprint en vlak het is enkel de afmetingen,denk dat ik de calculator http://calculator.josefprusa.cz eens ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 Kleuren printen zonder een dual-extruder

http://youtu.be/sk1aP6MQEhc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Sweet,

wel knap zo een printen volledig uit alu, vooral de extruder is knap.

Welke nozzle/peek gebruikt die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@stealth0113 ik had je ontwerp voor filament guide met spons geprint. Bij mij ging het de kant van heatbed niet lekker daar werd het ronde gedeelte schuin, zie foto in eerdere post. Hoe heb je bij jouw wel goed gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik print momenteel http://www.thingiverse.com/thing:150121/#instructions, bij de instructies staat printen met 2 perimeters, en 0 infill , bij mij gaan sommige stukken niet lekker. Wat doe ik hier verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Lfl0CfKs.jpg

Ik moest de stl overigens door netfab cloud halen om de mesh repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@protheus, is het geen fout in de tekening? Want ik vind de gaten erin nogal symetrisch..

resultaatje van 3u printen....i need 0.5mm nozzle :p (nu met .0.35 is wel erg fijn en traag)

Er is een stukje afgebroken (heb ik gedaan, anders past die niet op mijn extruder), en ik moet nog gaatjes boren...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4fYg6LTs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GpuV7x2s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pKIUnpRs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QOjgJH8s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gNZqH5Ys.jpg

Begint langzaam maar zeker goed te komen :D

Print nu op 175 graden, enkel nog wat last om de eerste laag te leggen soms. Ik vermoed dat ik de bed leveling nog eens moet controlleren.

Btw moeten jullie regelmatig toestel terug calibreren? Ik heb de indruk dat mijn Z as heel klein beetje verschuift naar de bed naartoe...

[ Voor 23% gewijzigd door SadisticPanda op 04-01-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eerste laag gaat bij mij ook nog moeizaam, ik print nu misschien wel weer te warm ik weet het niet, maar de t-800 is er niet mooi uitgekomen, iemand suggesties ter verbetering?

Ook heb ik last dat lagen tussendoor los komen lijkt het
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/w4Kh8oJs.jpg

Nog steeds last van het feit dat de eerste laag niet goed wil. Zodra printen start homed die netjes in. Daarna gaat die 5mm omhoog, Vervolgens zou die naar 0,2mm moeten gaan om daar eerste laag te zetten, maar zit dan dus veel hoger waardoor de eerste lagen eigenlijk altijd misgaan, snel op home z drukken wil dan helpen om er nog wat van te maken

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:04:
@stealth0113 ik had je ontwerp voor filament guide met spons geprint. Bij mij ging het de kant van heatbed niet lekker daar werd het ronde gedeelte schuin, zie foto in eerdere post. Hoe heb je bij jouw wel goed gekregen?
Bij mij was de kant die op het heatbed lag ook niet helemaal goed. Het kan dat dat gewoon moeilijk te printen is omdat je steeds aan de zijkanten print van de vorige laag. Of dat dat met het aantal "hoeken" heeft te maken waarmee ik het 3d model heb gemaakt. Je kan daar instellen uit hoeveel "vlakken" en cirkel bestaat. Misschien had dit hoger moeten staat maar dan had de bovenkant ook raar moeten zijn...

Staat je snelheid of acceleratie niet te hoog? Lijkt erop dat de lagen nog te warm zijn en je printer alles uit z'n verband trekt bij de volgende laag?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2014 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 01:00:
eerste laag gaat bij mij ook nog moeizaam, ik print nu misschien wel weer te warm ik weet het niet, maar de t-800 is er niet mooi uitgekomen, iemand suggesties ter verbetering?

Ook heb ik last dat lagen tussendoor los komen lijkt het
[afbeelding]

Nog steeds last van het feit dat de eerste laag niet goed wil. Zodra printen start homed die netjes in. Daarna gaat die 5mm omhoog, Vervolgens zou die naar 0,2mm moeten gaan om daar eerste laag te zetten, maar zit dan dus veel hoger waardoor de eerste lagen eigenlijk altijd misgaan, snel op home z drukken wil dan helpen om er nog wat van te maken
hoe vaak ben je de calibratie routine doorgelopen? het lijkt er namelijk op dat je z te hoog gaat waardoor hij de volgende laag niet er op drukt. ook zou het kunnen helpen om de nozzle grote wat te verkleinen of de laaghoogte te verkleinen. maar ook temp kan een rol spelen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Grrrr.... Hobbed bolt binnen gekregen, vervangen, extruder slipt nog als een malle... De eerste lijnen gaan goed, en dan is het mis:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JbkQODsAmE7iOdav7m79Y5k9/medium.jpg

De oorzaak:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JjM1QW26GNRsHemgfQSxBO0m/medium.jpg

Er zit ruimte tussen het ptfe buisje en de hotend. :( Gevolg: kunststof koelt af op het peek, boel loopt vast... >_<

Alu verwarmingsplaat is ook binnen gekomen, maar guess what? Krom. |:(

Komende week op mn werk de hotend maar eens aanpassen, rond kamertje er in van 4mm voor het ptfe buisje, gat voor de heater cartridge opzuiveren (deze 0,5mm hotend heeft bijna 2-3 minuten nodig om op temperatuur te komen, en mn 0,35 hotend minder dan een minuut) en de verwarmingsplaat vlakken/richten.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb je geen stelschroef boven in je hotend waar je het ptfe mee kan aandraaien? bij mij zit er een weiringetje aan de boven en onderkant van het ptfe buisje om ook dit soort dingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ja die zit er wel in, maar bij de eerste installatie deed die alleen maar het ptfe buisje centreren (zat geen ringetje bij) en dat ging goed omdat de bowden adapter het ptfe buisje aandrukte. Nadat ik de hotend uit elkaar heb gehad een nieuw buisje gesneden en wel op de juiste manier gemonteerd, maar toen was het foute boel, dus weer zoals ik het eerst had gemonteerd. Alleen is waarschijnlijk dit buisje te kort om aangedrukt te worden door de bowden adapter....

Iig, ik frees er wel een kamertje in van een mm diep met de diameter van de tube, sluit altijd af en is helaas door het zoekkantje wat ik er aan gemaakt had ook nodig. Bij de 0,5mm nozzle moet het gat van de heater cartridge cilindrisch gemaakt worden... Het gat is nauwer halverwege het gat (loopt conisch toe van beide kanten)

Op zich leek me dit niet erg, maar mn 0,35mm hotend had een te groot gat, en daarom had ik de cartridge er passend in gemaakt met aluminiumfolie. Die hotend is echt binnen een minuut op temperatuur, terwijl deze veel langer werk heeft.

Ik zal straks een review schrijven van die aluminium headbed die ik van ebay gehaald heb.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Review time!

Een tijdje geleden had ik aangegeven dat ik niet zo gecharmeerd was van printen op glas, ook omdat er hier en daar toch wat afwijking in zit. Inmiddels heb ik kromme glasplaten gezien, niet vlakke, en dit is toch wel een belemmering als je de hele print surface wilt gebruiken.

Op ebay kwam ik deze set tegen, en ondanks dat ik dit ook prima zelf zou kunnen maken, had ik geen zin in al dat gedonder dus besteld. Maar hoe goed is deze set? Lees verder om uit te vinden! :)

Leveringsomvang

Bij aanschaf via ebay heb je twee opties: Of de short kit (alleen de heatplate met wat bevestigingsmateriaal) of de full kit met een Mk2 heatbed, bevestigingsmateriaal, thermistor, bedrading, eigenlijk alles wat je nodig hebt om het heated bed te monteren en aan te sluiten.

In dit geval heb ik gekozen om voor een full kit te gaan, ook mede omdat mijn heatbed een Mk1 versie is, en misschien niet compatible met deze set. Bij aanschaf speelde ook de gedachte dat ik nog wel een printer wou gaan bouwen, dus dan kan de oude heatbed prima naar een nieuwe printer.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tmvCt8QjrvVeo7IDrfHathJk/medium.jpg

In het pakket zit een Mk2 heatbed, en dit is natuurlijk een doorontwikkeling van het Mk1 heated bed wat ik op mn printer heb zitten. De belangrijkste verschillen zijn toch wel dat de MK1 een enkelzijdige printplaat is, en de Mk2 is dubbelzijdig, en kan zowel op 12 volt als 24 volt gevoed worden. Een ander verschil is dat de Mk2 aan beide zijden bedrukt is. Iig, mijn n00b fout was om de kant met de printbanen die de warmte produceren aan de onderzijde te doen met de Mk1, omdat dit het meest logisch leek vanwege de opdruk, (ook de SMD led zat aan die zijde) maar bij de Mk2 zitten de leds aan de andere zijde, en zit er een gat in het midden als extra manier van bevestigen.

De heated plate wordt overigens geleverd met beschermrubbers op de randen, zoals te zien is op de foto.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vh91Xfu6cbx5oA06vIyb7Xb4/medium.jpg

De aluminium print surface wordt netjes aangeleverd in een zakje, en heeft een gepareld en geanodiseerd oppervlak. Ook zijn de gaten voor de boutjes verzonken, zodat je geen risico loopt dat de printkop daar tegenaan loopt. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Li1CM2iaShQGKwid8VWv7ej8/medium.jpg

Aan de achterzijde is een sleuf uitgefreesd naar het midden van de plaat, waar een thermistor geplaatst kan worden. Als je de full kit besteld hebt, dan is de thermistor meegeleverd. Het freeswerk is voor mij als CNC frezer tenenkrullend gedaan, het lijkt alsof iemand die frees er zo snel mogelijk door geragd heeft, en niet eens de moeite gedaan heeft om de boel af te bramen. Toegeven, het is functioneel een dikke prima, maar ik kan niet zeggen dat dit door een vakman gedaan is, of juist wel, maar bij een bedrijf waar productie en kosten hoger wegen dan de kwaliteit.

Dat doet niks af aan de functionaliteit, maar gezien ik zelf werkzaam ben als CNC frezer vindt ik het wel jammer dat het tegenwoordig zo moet. :/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/43EEkS5CmUVA2RmIUXWMjbwz/medium.jpg

De extra spullen, allemaal netjes aangeleverd in een bubbeltjesenvelop, en de thermistor zit in een antistatisch zakje, met zelfs wat thules en krimpkous meegeleverd in een apart zakje. Alles ziet er erg netjes uit, zelfs een stukje rubber tube bij om onder de heatbed te plaatsen. Alleen vraag ik me toch af waarom er ook een scheermesje bij geleverd wordt? :o

Montage

Hmja, dat was het plan maar na een vlotte controle bleek de plaat niet te voldoen aan de tekening....

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Anodized-Aluminum-Heated-Bed-Buld-Plate-for-3D-Printer-RepRap-Prusa-Makerbot-/00/s/NjAwWDgwMA==/z/W0AAAOxy3NBSnqUL/$_3.JPG

- Ruwheid van 1,25 µm? Sorry dude, maar de plaat is gepareld en dan ga je dat soort oppervlakteruwheden gewoon niet halen. (Aankomende maandag laat ik de plaat meten en dat zal heel wat meer zijn gok ik)
- Vlakheid binnnen 0,05mm... Dat kan een puntje van discussie worden, omdat deze tekening geen standaard opgeeft waarin de toleranties gemeten dienen te worden qua vlakheid, wel qua maatvoering. Zo even op het blote oog meet ik 0,2-0,3mm in de plaat, magoed, dat dient nagemeten te worden. Het is iig meer dan de 0,05 op de tekening.

Aan de ene kant begrijp ik prima waar die afwijking vandaan komt, de platen zijn uit gewalste plaat gemaakt, en dat is niet vlak. Zelf print ik nu op 2mm gewalste alu plaatjes, en daar zit een dergelijke afwijking in. Het parelen van de plaat zorgt ook weer voor een kleine afwijking, maar gelukkig is het hier niet zo erg als ik op mn werk wel eens gezien heb.

anno laag

Nu heb ik een jaar geleden wat geëxperimenteerd met home anodising, en ik moet helaas zeggen dat ik niet zo onder de indruk ben van de laag die erop zit. Een beetje anno laag wil je toch minstens 0,02mm dik hebben, en dit is het bij lange na niet. Bij een beetje laag moet je moeite doen om door de laag te krassen, en dat was hier niet echt nodig.

Conclusie

Ondanks dat ik helaas heb geconstateerd dat de geleverde plaat niet voldoet aan de tekening, is het toch wel een stap vooruit ten opzichte van printen op glas. Ik heb erger gezien met glas, en het voordeel van aluminium is dat het te richten is. Dat ga ik ook doen voordat ik deze plaat ga monteren. Krasbestendigheid is een punt van aandacht, aluminium krast veel sneller dan glas, ook al is het geanodiseerd. (of zelfs hard geanodiseerd) Maar met wat kapton tape erop zou dit prima moeten werken, zeker omdat de thermistor vrij dicht op het te printen oppervlak geplaatst kan worden, en in theorie voor een nauwkeurige temperatuur weergave zou moeten zorgen. Magoed, dan is het nog relatief van hoe nauwkeurig de gebruikte thermistor is.

Wat betreft de kromheid... in de X-richting is de plaat nagenoeg vlak (ok, als cnc frezer zou ik zeggen van niet, maar het is niet slecht) maar in de Y-richting (waarschijnlijk de walsrichting van de oorspronkelijke plaat) zit er wel wat in. Niet extreem, en misschien loop ik wel te veel te mierenneuken over een paar tiende mm, maar dat zit er wel in.

Zou ik deze set aanbevelen? Op dit moment niet. Ik wil eerst de boel nameten, en kijken wat het doet.

weird stuff

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NaMArx3QifbOjH7rBEHftndH/medium.jpg

Bij het lezen van de packing slip had ik wel zoiets van: What the F are you smoking dude?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CXopiu3Avadgqmedn64LqFtX/medium.jpg

En het scheermesje... is dat meegeleverd voor het geval echt alles in de soep loopt en je het niet meer ziet zitten? 8)7

Iig, weird..... :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede review Fixel! Misschien iets voor de openingspost? We horen graag je bevindingen als het werkt.

Tekst op je factuur is inderdaad raar hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Knappe review. Dat scheermesje is best wel nog handig om da prints van de plaat af te krijgen... ik gebruik nu ook een mesje (wel iets kleiner geval en niet made in de USA :p)

Bezig met spoolholder te printen...ons moeder wil haar kapstok terug :+)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OZtlBVQl.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door SadisticPanda op 04-01-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z cal is in orde, weet net wat het is, ik heb weer 2 printjes die niet goed aansluiten, lijkt in het model te zitten, maar bij fixel werkt dat model wel. Geschaald op 0,2 dat wel de orginele stl kon ik niet gebruiken overigens omdat mijn pc geen zin had om die 148mb in te lezen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fLL0hpDs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y8wqvsSs.jpg

Linker geprint op 0,2 met vase geselecteerd
Rechter geprint op 0,28 met 3 perimeters en nog niet dicht

@fixel met welke instellingen print jij het model onder andere

@craio welke acceleratie instellingen gebruik jij momenteel en heb je die inde firmware staan of gewoon als print instelling?

@stealth Probleem bij eerste laag is dat dus na het homen, de kop nog goed staat, maar dan verspringt die bij het printen veel te hoog als of die de waarde van home kwijt is. dit gebeurd nu keer op keer zwaar irritant nog geen goede eerste lagen gehad.

Oh en moet de printenbanen van het heatbed echt aan de bovenkant zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Never mind

[ Voor 91% gewijzigd door Quepee op 05-01-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@protheus -> ik zit dus met zelfde probleem, mijn Z-as verspringt steeds. Als de eerste laag lukt, dan lukt de rest ook, alleen die eerste laag is hit en miss (vooral miss). Wat ik heel bizar vind, aangezien hij steeds tot endstop (en die zit vast) gaat. (bij mij komt Z lager waardoor nozzle tegen bed komt).

Maar je bridgin lijkt wel goed te werken :p

+ ik ga es beginnen met sensor van heatbed die momenteel aan de onderzijde zit, eens door dat gaatje moffelen zodat die aan boven kant komt te zitten, want ik heb indruk dat mijn heatbed niet de temperatuur is die ik vraag.

Ik vraag 60 graden maar de glasplaat is niet echt heet (voelt wel warm aan maar geen 60 graden lijkt me (heb geen temp.meter die zo hoog gaat),

Volgens mij is het onder het bed waar sensor zit veel warmer... :s

[ Voor 3% gewijzigd door SadisticPanda op 04-01-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Mannen, ik heb hier een STL bestand liggen. Zou iemand deze willen gebruiken als proef? het is een heel simpel doosje zonder deksel.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5494/11763445384_bd5473bc4b_b.jpg

Mocht je geïnteresseerd zijn in het printen hiervan, eventueel tegen een kleine vergoeding, laat hier een reactie achter of neem zelf contact op :-)

[ Voor 25% gewijzigd door Sjoerdfoto op 05-01-2014 00:53 ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ Protheus: 3 perimiters is goed, maar je layer height is hier de boosdoener... Hoe dikker de laag, hoe groter het verloop zal zijn op de X/Y vlakken die een flauwe hoek hebben. Als er geen materiaal zit wat de laag ondersteund, dan gaat het doorhangen, en wordt idd je print niet dicht. Met een lagere layer height is het X/Y verloop ook kleiner, en lukt ie beter. Wat voor nozzle gebruik je? Met een 0,35mm nozzle lukt ie misschien ook niet vanwege je layer width.

Ik had de mijne op 1.03x schaal geprint (zit je ongeveer op 332mm Z-hoogte) 0,1mm layer height, 3 perimiters, randomise starting points, (wordt het binnenin wel een sliertenbende, maar dan heb je niet die lelijke naad die in een helix omhoog loopt aan de buitenkant) 0,5mm nozzle, 5 bottom layers en 0 top layers.

[edit]

Bedenk me net een hele mooie manier om te laten zien wat het probleem is:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0btVeusqvWuVtA7KNQruUk3Z/medium.jpg

Laten we zeggen dat de ene een layer height is van 0,3mm, en de andere 0,1mm. Je ziet duidelijk dat de 0,1 hoge laag geleidelijker loopt. Stel dat je layer width twee lego studs (de ronde dingen aan de bovenkant van lego) breed is, vallen er bij de ene gaten in, en de andere is wel dicht.

@ Sjoerdfoto: Op zich is die prima te printen, maar.... Dan moet er wel een radius zitten tussen de overgang van het vertikale vlak van 20 hoog, naar 10 hoog. Dan kan je em zonder support printen met de dichte kant onder. Door een radius toe te voegen hebben de lagen voor de rand ondersteuning.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6UVvQUpIwCHDX8Ito8x5ba2B/medium.jpg

Ghetto handpers. >:) Ik krijg de plaat wel een beetje bij, maar echt meten lukt niet. Er past in ieder geval niet meer een stukje papier van 0,15mm tussen de lineaal en de plaat, en op momenten zoals deze baal ik dat ik gestopt ben met roken... Dan had ik teminste vloeipapier gehad om als voelermaat te gebruiken. :P

[ Voor 58% gewijzigd door FiXeL op 05-01-2014 12:49 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@protheus, ik denk dat ik het homing probleem gevonden heb. Kijk es naar hoeveel mm die "bounced" wanneer je homed? Bij mij stond dit op 1mm en was blijkbaar niet genoeg om de endstop volledig te lossen. Ik heb dit verhoogd naar 4 mm en sindsdien lijkt hij toch beter te homen.

Controleer dit ook eens, het staat onder configuration.adv, iets met retract z. (Marlin fw)

Komt die wel, die wel tot tegen je endstops bij re-homen? Als die tot daar niet geraakt , moet je eens min endstops op false zetten...

[ Voor 16% gewijzigd door SadisticPanda op 05-01-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

@FiXel,

Er zit wel een overgang tussen die vlakken, dat zeker. Of bedoel je dat het in eenbochtje moet zitten?

Dit is het idee wat nu staat:
____
........|
........|
........L_
............|
______|

Hoop dat het zo iets duidelijker is. Ik kan alles aanpassen in solidworks dus je zegt het maar :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoerdfoto op 05-01-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ Sjoerdfoto:

Dit bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/o6jeeAcZlihVRYpxQWYymAto/full.jpg

Op die manier kan je hem printen zonder support (visualiseer je dat ie 180 graden verdraaid geprint wordt)
De binnenhoek kan scherp blijven, dat is niet een probleem.

En een tip wat betreft je tekening: als je dingen bemaat, doe dat dan met het idee dat je het zelf moet gaan maken, wat is handig en wat niet... Stel ik zou dit op de CNC moeten gaan maken aan de hand van deze tekening, dan moet ik eerst het buiten- en binnencontour in cad uitzetten, want anders kan ik er weinig mee omdat de hoek op de zijkant niet bekend is. (het facet van 45 graden wel, maar de hoek van de andere schuine vlakken weer niet) Dit kan je wel handmatig uit gaan rekenen, maar duurt net zo lang als even uitzetten in cad. (wat jij al gedaan had, dus dat is dubbel werk)

Dat is niet lullig bedoeld hoor, want zelfs de tekeningen die ik te zien krijg van de engineering bij ons op het werk zijn bij tijden nog slechter. :(

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 14:34
Samen met een aantal medestudenten ben ik bezig met mijn eigen startup rond 3D-printen: Layered Prints

Het is de bedoeling dat Layered Prints een marktplaats wordt waar mensen objecten kunnen kopen en die dan laten afdrukken in de gewenste kwaliteit. Ook het uploaden van eigen designs of importeren van onbeschermde designs van een andere marktplaats zal mogelijk zijn. Bijzonder is dat de meeste van deze ontwerpen afgedrukt zullen worden door mensen zoals jullie: de early adopters van de 3D-printer.

Al dit werk komt automatisch naar jullie toe: we werken aan een algoritme waarmee we proberen te bepalen welke printereigenaar het meest geschikt is voor een bepaald product en klant. De klant zal niet rechtstreeks op zoek moeten gaan naar een 3D-printereigenaar, dat doen wij volledig automatisch, gegeven zijn/haar voorkeuren. Dat betekent ook dat jullie, niet belast zullen worden met communicatie met de klant. Enige wat je hoeft aan te geven zijn je printkosten (opstartkosten, kosten per uur, kosten per mm³ filament etc.), je verzendkosten naar de verschillende landen en dan doen wij de rest. Producenten die goed werk leveren of bijdragen aan de community (door bv. de printbaarheid van een object te verifiëren), zullen beloond worden met een hogere 'ranking': zij zullen sneller worden aangesproken als er nieuw werk is. Jullie geven ook aan hoeveel je wil printen per dag / week / maand, zodat je volledig aan je eigen tempo een centje bijverdient aan je printer.

Momenteel zijn we nog in de ontwikkelfase, maar we willen al heel vroeg feedback van mensen met een 3D-printer wat zij nog allemaal precies willen zien in dit platform. Bovendien is er een leuke bonus voor mensen met een Makerbot / RepRap-afgeleide printer. Zij zullen bij launch de enige zijn die de objecten uit onze eigen marktplaats zullen mogen printen, aangezien deze beschermd zijn en we samenwerken met een partner om de bestanden naar je printer te streamen. Meer kan / mag ik daar voorlopig niet over vertellen. Mensen met een andere printer hoeven zich niet ongerust te maken: zij zullen ook reeds van in het begin werk krijgen, met name dan de onbeschermde bestanden + er is integratie voor jullie printers onderweg.

Wie op de hoogte wil gehouden worden en / of wil deelnemen aan de bètatest (je bent verplicht tot niets), kan zich aanmelden op de website. Vragen staat verder volledig vrij, er zijn namelijk overal nog nuances en extra features bij te vermelden, maar mijn post is al veel te lang. JULLIE INPUT IS VOOR MIJ HEEL BELANGRIJK, maar ook jullie inschrijving, omdat we hiermee de leefbaarheid van ons project moeten aangeven aan potentiële investeerders.

TL;DR: 3D-printer lekker makkelijk terugverdienen, inschrijven voor kan hierrrrrr.

Deze post komt er na goedkeuring van TS en Sprite_tm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik had hier al eens van gehoord van een collega, goed initiatief! Iig aangemeld. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
FiXeL schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:17:
Ik had hier al eens van gehoord van een collega, goed initiatief! Iig aangemeld. :)
Ging dat over ons initiatief? Is je collega Belgisch misschien?
P.S. werkt de referral link in jouw e-mailbevestiging?

[ Voor 9% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 05-01-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Nee, maar die had er iets over gezien op TV. Ik weet ook niet of dit over het zelfde gaat, maar het was iig een soort van marktplaats voor 3D-printing. Iig, er staat wel een link in de mail, maar dat is geen hyperlink. Gecopypaste naar de browser krijg ik deze melding:

code:
1
2
HTTP Error 404.17 - Not Found
The requested content appears to be script and will not be served by the static file handler.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Een commissie op elke order. Echter zal voor elke order duidelijk aangegeven worden hoeveel je eraan zal verdienen en hoe we tot die som zijn gekomen.
FiXeL schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:39:
Nee, maar die had er iets over gezien op TV. Ik weet ook niet of dit over het zelfde gaat, maar het was iig een soort van marktplaats voor 3D-printing. Iig, er staat wel een link in de mail, maar dat is geen hyperlink. Gecopypaste naar de browser krijg ik deze melding:

code:
1
2
HTTP Error 404.17 - Not Found
The requested content appears to be script and will not be served by the static file handler.
Daar vreesde ik al voor, ik fix het asap!

[ Voor 50% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 05-01-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maar wat wordt die commisie, je hebt natuurlijk wel meer van dit soort services, maar die blinken uit (in negatieve zin) in de kosten om iets te laten printen. dus ben benieuwd hoe jullie dat gaan bepalen.

[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 05-01-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
WeeDzi schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:44:
maar wat wordt die commisie, je hebt natuurlijk wel meer van dit soort services, maar die blinken uit (in negatieve zin) in de kosten om iets te laten printen. dus ben benieuwd hoe jullie dat gaan bepalen.
Het is moeilijk om in dit stadium al een exacte commissie te bepalen. De uiteindelijke prijs van een klant zal normaal gezien productiekost + designkost + commissie zijn. In principe zul je dus als producent / designer krijgen wat je vraagt, maar we zullen wel duidelijk maken aan deze actoren wat competitieve prijzen zijn.

Hou er ook rekening mee dat als twee producenten kunnen printen aan dezelfde kwaliteit/betrouwbaarheid/... en één van hen goedkoper is, het wel duidelijk is wie het werk zal krijgen ;) We hopen dat de standaard vraag-aanbodwerking van een dergelijk platform de prijzen uiteindelijk zal uitmiddelen tot een goed niveau.

@FiXeL: aarzel trouwens niet om de link door te sturen naar je collega aangezien hij niet ons project gezien heeft op TV en ik vrij zeker ben dat hij zich nog niet heeft aangemeld op ons platform ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 05-01-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@fixel ik gebruik inderdaad een 0.35nozzle mijn layerheight stond op 0,2 zou dat ook het probleem zijn met die t-800 head. ROFL lego, maar wel duidelijk te zien inderdaad wat je bedoelt.

Ik print nu ook gewoon soms te snel en te hoog omdat ik wat ongeduldig ben. Daarnaast is het soms echt moeilijk te bepalen hoe je bepaalde items het beste kunt printen

@azz_kikr bedankt ik zal daar eens naar kijken, ik heb het idee overigens dat die bij mij dus ook niet altijd bounched , maar zal eens gaan kijken naar de instellingen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ongeduldig + 3D-printen levert meestal niet het goede resultaat op... Of de boel delamineert als een malle, of de lagen plakken helemaal niet aan elkaar. Voor die grote prints zal je toch echt wel geduld moeten hebben:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pKdAfjaw7Y8ftX62TruUDHoN/medium.jpg

+/- 15 uur printen, maar oh yeah baby! :P

En hoezo ROFL lego? niks mis met iets dat ook op latere leeftijd je creativiteit stimuleert. :)

[ Voor 10% gewijzigd door FiXeL op 05-01-2014 17:05 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@fixel dat ziet er zwaar gaaf uit, met wat voor snelheid print jij normaal gesproken?

Niks mis met lego mag er graag mee spelem >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Fixel: blijf je de hele tijd bij je printer als ie 15 uur staat te rammelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ protheus:

Heb het meeste op 50mm/sec staan, small perimiters op 30mm/sec. External perimiters op 80%.

Maar dat zegt totaal niks. Bij kleine prints moet ik soms flink lager, en bij vase prints kan ik soms hoger zitten. Gewoon tweaken die handel, ik doe dat tijdens de print in repertier. Ik heb mn support material op 70mm/sec staan omdat ik juist wil dat dit makkelijk delamineert. Maar uiteindelijk maakt slic3r er soms een potje van, dus moet je zo nu en dan wel ff gcode editten.

@ stealth0113: Deze print heb ik gewoon aangezet, en gezien ik een lichte slaper ben die ook nog wel eens om 5 uur zijn nest uit komt om even een plasje te doen, laat ik het gewoon onbemand draaien. Moet ik er wel bij zeggen dat ik een aantal proef printjes op een kleinere schaal gedaan heb, en de gcode vooraf backplot (grafisch simuleer) met cimco edit. Maar het is een risico wat je neemt.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja goed, dat je een paar meter pla of abs verziekt is niet zo erg. Maar je blijft met een zelfbouw printer zitten waarbij hoge temperaturen gehaald worden. Ik zou er in ieder geval een rookmelder boven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Die hangt er natuurlijk. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Ik heb er een sprinklerinstallatie boven gemaakt . je weet het maar nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
die hoge temperaturen zijn niet zon probleem eigenlijk het komt namelijk nergens in de buurt van een ontbrandings temperatuur, het zijn meer de voedingen die brandgevaarlijk zijn

@fixel
waarom heb je het fotootje gecensureerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en ik vroeg me af of er hier mensen ervaring hebben met 3D printers met een groter printvolume dan 20x20x20cm.
Online kan je er wat vinden (bv de mendelmax), maar tenzij je een dure kit (2000$+) wilt, dan ben je beperkt in de omtrek van 20cm.
Zijn er betaalbare (600 a 700e euro) kits die 30 a 40cm in de xyz aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Kits denk ik niet, maar uiteindelijk is groter volume printen niet eens moeilijker dan de kits,

Langere smooth en threadrods, langere riemen, groter frame en heatbed...

De printed parts blijven zelfde, de electronica enzo blijft zelfde, gewoon kwestie van maten aan te passen in firmware/software...

Het moet tenslotte rn beetje verzendbaar blijven

[ Voor 7% gewijzigd door SadisticPanda op 05-01-2014 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@fixel, zojuist een print afgerond van de vrouw, op 0,1mm layer en 3 perimeters, helaas toch nog wat rare artifacts en niet helemaal dicht. Op de rug zag ik op moment toen die de mist inging wat zwarte blobbjes onstaan zijn op foto niet te zien zitten in de model nu

Iemand een idee wat het kan zijn?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LlRkEFBs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mdGqsETs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Bf7wv5ws.jpg

p.s. ik was vergeten om de random points aan te zetten die brand vlekjes zal daar wel mee te maken hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Je hebt je filament toevallig niet horen slippen? Lijkt wel alsof je op die stukken problemen had met de doorvoer van je filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nee het lijken meer meer op smeltplekken..... als je extruder 1 of 2 keer slipt dan moet ie het wel precies op die plekken doen wat me minder waarschijnlijk lijkt. Als je extruder slipt dan begint de extruder ook te druppelen (om het zo maar te zeggen maar dan legt ie stippen neer ipv een lijn)

denk eerder aan iets met temperatuur, cooling heb je er een fan op staan? is het PLA? een plek waar de fan misschien net niet komt? heb je ander filament probeer het daar anders eens mee, ik heb hier een rol wit filament staan dat ik op 160 graden moet printen.
Onder aan de billen heb je ook plekken die ik wel herken als te weinig koeling. ik had 2 fans staan 180 graden tegen over elkaar en op de zijkanten had ik soms net van dit soort plekken......

misschien moet je de nozzle diameter is een beetje verkleinen daarme maakt hij de ruimte tussen de laagjes wat kleiner (in de breedte dan). wat voor nozz;e heb je en hoe groot heb je em staan in de instellingen?

[ Voor 20% gewijzigd door WeeDzi op 06-01-2014 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Filament heb ik niet horen slippen, maar was er niet continue bij, temperatuur is 190 graden, wanneer ik lager ga krijg ik last van delaminering, het is inderdaad PLA, de fan koelt momenteel alleen de PEEK , ik heb nog niks anders helaas. Geen andere rol voor handen momenteel.

Hotend is J-Head met 0,35mm Nozzle, diameter staat ook op 0,35 in de instellingen extrusion width op 0,5 voor deze print

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm daar gaa het ook mis denk ik, je kan de extrusion width niet zomaar op 0.5 zetten. Dit is namelijk afhankelijk van je nozzle en is niet een parameter die je kan veranderen per printje.

Je zou een stukje in de lucht kunnen printen, dat sliertje opmeten en die waarde invullen daar. Een 0.35 nozzle gaat namelijk niet makkelijk een 0.5mm lijn neerleggen. Ik zou die waarde standaard even op 0.35 zetten. Dan legt de slicer namelijk de lijnen ook dichter op elkaar. en dan heb je waarschijnlijk ook wat minder problemen met delamineren.

[ Voor 7% gewijzigd door WeeDzi op 06-01-2014 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, zal het anders op auto zetten lijkt me beter, ik had er dit van gemaakt na aanleiding van http://reprap.org/wiki/Tr...unter's_Calibration_Guide en dan met name het gedeelte

"Eg; with an 0.35 nozzle, your maximum layer height is 0.35*0.8= 0.28mm and your extrusion width should be 0.4mm or greater. with an 0.5mm nozzle, your layer height can be up to 0.4mm, and an 0.25mm nozzle will give you 0.2mm max layer height.
You can use a lower layer height or larger extrusion width if you wish, it will work fine. The slicing software automatically calculates the appropriate volume to extrude based on the settings you choose. There is no hard lower limit on layer height - it is limited by your ability to keep flow consistent at very low flowrates. Some reprappers have printed layers as small as 5 micron - 0.005mm!
Personally I go for layer height of 0.2mm, and extrusion width of 0.5mm regardless of which nozzle I'm using."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandaar dat je er een beetje mee moet spelen..... ik kwam met mijn 0.4mm nozzle uit op 0.42mm extrusion width. Daarbij maakt hij inderdaad zelf wel een berekening hoeveel hij moet extruderen aan de hand van de breedte, want hij moet het filament een beetje plat drukken. Maar als hij dat neit red dan laat hij gaten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:40
ctrlaltdelbe schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:11:
Samen met een aantal medestudenten ben ik bezig met mijn eigen startup rond 3D-printen: Layered Prints....
Heb me ook aangemeld, een beetje het 3dhubs idee, echter meer lokaal denk ik :)
Tof initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11-2022
Hallo Tweakers,

Ik lees het formum al lange tijd mee en heb ook besloten om (te proberen) een Mendel90 te bouwen.
Ik ben nu druk bezig om de vitamins bij elkaar te sprokkelen.

Daarbij was ik bijna vergeten dat er ook nog wat plastic delen bij moeten.

Is er iemand die een set delen voor een Mendel90 kan printen? (te weten de acrylic version mendel90)

Groeten,

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ WeeDzi: Dat is geen censuur.... Dat is de loop van een paintball geweer die ook op het TV meubel ligt. :P

Ik heb vandaag op mn werk de aluminium printbed ook gemeten en daar is het volgende uit gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZvfBZbNy0uSuSGX7bMrORoHI/medium.jpg

Ruwheid RA op 2 plekken gemeten = 1,7um gemiddeld. (meer dan 1,25um, maar ik had eigenlijk nog meer verwacht)

Vlakheid gemeten op de freesbank met een klokje, en als ik de afwijking die in de tafel zit van de freesbank in de waardes meeneem (tafel staat een beetje bol, 0,05mm over een lengte van 1000mm, de plaat had aan de rechterzijde eigenlijk nog 0,02 hoger moeten liggen) Dan zit ik binnen 0,06mm vlakheid. Niet slecht voor een beetje ghetto workmate richten. :)

De plaat is niet of nauwelijks getordeerd, voel wel wat erin zitten, maar het is honderdstenwerk. De plaat staat wel een beetje hol, op de hoeken waar de boutjes komen is alles gemiddeld 0.05mm hoger dan in het midden.

Al met al, zulke toleranties doe ik het voor! :) Vandeweek maar monteren en de printer opnieuw calibreren.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Na aanpassing met hulp van FiXeL nu een juist .STL bestand wat prima printbaar is.

Nu nog iemand die hem ook daadwerkelijk kan en wil printen, eventueel tegen een vergoeding.

Materiaal: (melk)wit.

moeilijkheidsgraad: niet :P

https://www.dropbox.com/s...met%200.5%20radius%29.STL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Sjoerdfoto schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:37:
Na aanpassing met hulp van FiXeL nu een juist .STL bestand wat prima printbaar is.

Nu nog iemand die hem ook daadwerkelijk kan en wil printen, eventueel tegen een vergoeding.

Materiaal: (melk)wit.

moeilijkheidsgraad: niet :P

https://www.dropbox.com/s...met%200.5%20radius%29.STL
Kijk, als Layered Prints nu al had bestaan, kon je daar terecht :+a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 23:15:
@fixel, zojuist een print afgerond van de vrouw, op 0,1mm layer en 3 perimeters, helaas toch nog wat rare artifacts en niet helemaal dicht. Op de rug zag ik op moment toen die de mist inging wat zwarte blobbjes onstaan zijn op foto niet te zien zitten in de model nu

Iemand een idee wat het kan zijn?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

p.s. ik was vergeten om de random points aan te zetten die brand vlekjes zal daar wel mee te maken hebben.
Dat was op 0,1mm layerheight? Hmm... ik had overigens geen rare dingen in de STL zitten, maar ik had geloof ik de 140+ MB versie in slicer geladen (repertier) en daar zaten geen rare fouten in, behalve dat ie de bodem wat raar printte. Deze print is iig niet echt makkelijk om hol te printen, maar hij kan wel. Al eens met 4 of 5 perimiters geprobeerd? Je kan em dan niet echt meer als lamp gebruiken, magoed als je bij elke print wat kan leren hoe iets wel of niet werkt, is het meegenomen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Maken de meeste mensen hier gebruik van een zelf-bouw printer of zijn er ook die een kant-en-klare 3d printer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Meeste hebben zelfbouw printers/kits. Het is tenslotte tweakers forum ^^ (en ze zijn ook stukken goedkoper van de kante en klare versies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
azz_kikr schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:04:
Meeste hebben zelfbouw printers/kits. Het is tenslotte tweakers forum ^^ (en ze zijn ook stukken goedkoper van de kante en klare versies)
Idd, ik had al zo'n idee. Maar wat zijn een beetje goeie zelfbouw printers/kits? Of iig waar mensen wel goeie ervaringen mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:43
Oef tijdje even op de meeleesstand gestaan :)
baronruud schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:18:
[...]

Idd, ik had al zo'n idee. Maar wat zijn een beetje goeie zelfbouw printers/kits? Of iig waar mensen wel goeie ervaringen mee hebben?
Varieert enorm per persoon, maar hou er rekening mee dat het nooit een plug and play oplossing wordt (zelfs niet met commercieel volgens mij). Persoonlijk heb ik goede ervaring met de mendel90 recent nog gebouwd, prusa i2 vind ik iets minder. Zie de laatste tijd wel een hoop prusa i3 hier voorbij komen en natuurlijk de delta printers :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Bouwen zelf is op zich niet zo moeilijk. Calibreren is paar ander handen uit de mouwen ^^.

Met de I3 heb je goede en makkelijke kit om te bouwen, kan je weinig mee misdoen. Singe frame alu/hout dus redelijk stijf en niet echt ingewikkeld. Vind je ook heel veel uitleg en support van..Mendel90 ook. Is feitelijk zelfde printer, gewoon andere producent. Ik vond de i3 iets mooier en kon ik korter bij huis bestellen, daarvoor voor die gekozen. (belgische shop)

Je kan alles in 1 kit kopen, of alle onderdelen apart (goedkoper als je beetje geluk hebt, enkel de verzendingskosten )

[ Voor 17% gewijzigd door SadisticPanda op 07-01-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Bedankt voor de info.
De Prusa I3 leek mij wel wat. (tenminste om is meer info over te gaan verzamelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 22:50

databeestje

Von PrutsHausen

Eens, de Mendel90/Prusa i3 constructie is denk ik een van de eenvoudigste printers om te bouwen en snel goede prints mee te kunnen maken.

Een vertikaal "venster" waar het bed doorheen gaat vangt de zijdelings beweging van de X-carriage uitstekend op. Heeft de Prusa i3 eigenlijk ook Y stutten voor het "venster"?

(Mendel90 eigenaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ik sluit me volledig aan bij het bovenstaande, een Mendel90 of Prusa I3 is een goede keuze om mee te beginnen. Ik heb zelf een delta (Rostock) maar daar zitten zoveel haken en ogen aan dat het bij tijden niet leuk meer is, en er is ook lang niet zoveel over te vinden op het net.

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1 ... 14 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.