Ik heb 8 januari voor het eerst repetier-host en firmware gedownload en moet nog sleutelen aan het start deel want daar zijn wel een aantal punten waar ik niet happy mee ben, ik heb een G3D ramps setje.
De skirt is zeker niet goed, voorlopig kan ik daar met handmatig opwarmen een aardige mouw aanpassen aan het gedrag van repetier met deels nog default waarden.
Als ik in repetier-host iets te vroeg op start drukt en deze moet nog wachten op de start temperatuur en dat is langer dan iets van een 1 minuut, dan gaat de E-motor als vol #) achteruit staan draaien en als de temperatuur bereikt is, zonder eerst te remmen, gooit die het DIR signaal ineens om, om met de zelfde snelheid vooruit te willen en als filament dan in J-Head zit, wordt de motor nog steeds vol aangestuurd en vliegt het filamentschaafsel als sneeuw vlokken uit de wade, over het printbed.
Bij het omschakelen redt de stappenmotor niet altijd de omkering en gaat in resonatie door de traagheid omdat de step frequentie verboven deze van de max startfrequentie ligt.
Het enigste is de noodstop en opnieuw de lege J-head vullen met filament met de hand en eerst op temperatuur brengen, ik heb daarom al maar 3 rondjes skirt van gemaakt.
#) (
max is zo breed als de USB bus is, ca 300-400RPM, voor de assen heb ik 400 stappen motoren, die halen niet eens max vanwege de USB bandbreedte, de DRV8825's heb ik nog niet eens geplaatst omdat ik nog niet weet welke maximale snelheid ik nodig heb en of ik in microstepping terug moet naar 1/8 voor de bandbreedte, met standalone met display zou dat misschien nog net 1/16 kunnen blijven, stap voor stap)
De temperatuurregeling is een andere, van beide, hot-end als bed, als je 245 en 105 instelt, dan haalt deze bij de start even de temperatuur om daarna terug te zakken en deze daarna niet meer te halen, als je 245 instelt dan blijft die over een uur gezien daarna in de bandbreedte tussen 239-242 zitten volgens de uitlezing en het vermogen rond 85-90% met een veel te trage PID corridor regeling, want als er een luchtstroom langs gaat (bed ventilator aan) zakt de temperatuur nog 5-8 graden verder weg, om dan heel langzaam in 1-2 minuten terug te komen door 1-2% meer vermogen uit te sturen i.p.v. vol open.
Ook als je te lang wacht met op startdrukken,haal je de starttemperatuur niet meer met die PID temperatuur corridor regeling, dus zet je handmatig de temperatuur 5 graden hoger en is je bed net te warm en staat je J-head net warm bij de start.
Dit is uitlezing, nog niet eens el cheapo thermistor's die een lagere beta waarde heeft, die je met thermocouple moet controleren op werkelijke temp.
De default PID waarden voor de corridor regeling is zeker geen aanrader, iets voor een kleine gesloten kast printer, niet voor een printer waar je nog aan het knutselen bent met meer massa, daar wil je in het begin liever een vol aan/uit regeling
Ik heb ook tijdelijk een X min endstop geplaatst en alles naar NC gezet, de printed parts van de mendel90 hebben alleen rechts een X-max endstop voorzien, omdat ik nog niet geheel eruit ben waar ik dat over al aan moet passen, niet alleen in de firmware (dat gaat wel), heb je het manueel werkend met alleen een X-max endstop, na drukken start begint die dan met printen met bijv een uitgeschakelde X-as, terwijl die wel reageert op handmatig ingrijpen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant