Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
P91 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 23:57:
Ik ben zelf bezig een printer te ontwerpen met een (relatief) groot build volume. Ik ben geïnspireerd door ....
Ik verwacht hiermee een printbereik van ongeveer 800x800x400 mm te krijgen.
Ga ik zeker volgen! dat is een printbereik om u tegen te zeggen >:)

@lenzdjs: al geprobeerd op officiele forum van velleman? http://forum.velleman.eu/viewforum.php?f=45

[ Voor 12% gewijzigd door Promy op 12-01-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ctrlaltdelbe schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:00:
[...]

Ik ben zelf aan het kijken om een Kossel Mini in elkaar te steken, mag ik afleiden uit je post dat ik een hoop problemen zou kunnen vermijden door meteen al mijn 3D-printbare onderdelen te laten maken door een CNC-machine?

En mag ik eveneens afleiden dat ik mezelf een hoop moeite zou kunnen besparen door eerst een Felix-afgeleide printer in elkaar te steken? :+
Ja, en nee. Want hoe nauwkeurig is die CNC machine? De ene freesbank is de andere niet, en mijn frame is gemaakt op een freesbank voor metaal, op een freesbank voor hout en kunststof heb je weer ruimere toleranties op de plaatsnauwkeurigheid. Ik werk dagelijks met de machine, en weet ongeveer hoe nauwkeurig ie is, en eigenlijk is het zwaar overkill om het zo te doen, aangezien er toch heel wat delta printers gebouwd worden door mensen die niet de beschikking hebben over CNC.

Het mooie van de 3DR is dat de delen symmetrisch zijn (drie dezelfde delen maakt de onderkant bijvoorbeeld) dus als je die allemaal op dezelfde manier print, kan je er voorzichtig vanuit gaan dat ze allemaal gelijk zijn. (disclaimer: Aannames zijn fataal, meten is weten!)

Magoed, mocht nauwkeurigheid niet echt een issue zijn (beeldjes of vaasjes printen bijvoorbeeld) dan kan je wel wegkomen met een kleine afwijking. Dat is ook een beetje de achilleshiel van delta's, want iedere afwijking telt door in de constructie, en helaas zijn er maar een beperkt aantal dingen bij te stellen in de firmware, maar als je printer niet symmetrisch is, is daar niets aan bij te stellen in de firmware.

Bij een cartesiaans model (met rechte assen) kan je bijvoorbeeld de constructie nog wat stellen als de printer niet haaks print, en eventueel je E-steps voor X- en Y- aanpassen als de printer ovaal print. Hoogte niet goed? E-steps voor de Z-as bijstellen. Bij een delta gaat dat niet en moet gewoon alles kloppen.

Misschien kijk ik er toch wel wat te nauwkeurig tegenaan, maar persoonlijk wil ik de dingen goed doen, en niet halfbakken.

Ik denk dat je met een felix based printer meer plezier gaat beleven omdat de constructie eenvoudiger is.
(Als ik vooraf geweten had hoe lastig het is om een delta goed te laten printen, dan was ik er niet aan begonnen.)
Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:19:
Beste,

Ik ben een leerkracht uit een technische school (Oost--Vlaanderen) en me heb onlangs een 3D-printer aangeschaft.

Het betreft een Velleman K8200.

Ondertussen mijn eerste model kunnen printen maar heb hiervoor toch wel heel wat tijd moeten steken in het omzeilen van een probleem.

De PLA-kunststof wil enkel stromen bij een temperatuur van min 350° terwijl dit in principe zo een 190 à 200°C zou moeten bedragen. Nu krijg ik er echter helemaal geen beweging meer in!

Uiteraard weet ik dat dit zo niet hoort te zijn, maar ik kan geen oplossing bedenken voor het probleem.
Heb zelfs al een paar keer de thermistor op de hotend gebroken in een poging deze uit elkaar te schroeven maar kan me niet voorstellen dat het verstoppen van de hotend het probleem veroorzaakt. Of wel?

Is er iemand die me eventueel privé met dit type printer op weg kan helpen om zo snel mogelijk de instellingen te bekijken of de constructie te evalueren zodat fouten snel kunnen weggewerkt worden?

Contact kan op jouw_leerkracht@yahoo.com zoadt het forum wat gespaard kan blijven van een topic dat misschien als eens werd behandeld.

Alvast bedankt!
Weet je zeker dat het een thermistor is, en niet stiekem een thermokoppel? Een niet aangesloten thermistor geeft 0 graden aan, en moet bij een temperatuur van 20 graden een weerstandswaarde van 100K ohm hebben. Ik heb onlangs mn hotend een thermokoppel upgrade gegeven, en niet aangesloten lees ik waardes van 350-360 graden uit, en als ik de thermokoppel verkeerd om aansluit, gaat de temperatuur omlaag inplaats van omhoog. Ik denk dat dit hier ook het geval kan zijn, draai de polariteit eens om van die sensor en kijk of het dan wel goed is.

[ Voor 27% gewijzigd door FiXeL op 12-01-2014 15:54 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 14:34
Oké, dat is voor mij toch wel een heel interessant inzicht en daar ga ik zeker rekening mee houden. Mijn dank d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 12-01-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@fixel thx voor je input de 3dr heeft wel de voorkeur bij mij boven de tantillus. Nadeel is de 6mm rods vind ik persoonlijk, helaas ben ik niet handig met cad anders zou ik dat zelf kunnen aangaan passen. Er is wel iemand die dat al gedaan heeft, maar die heeft ook de extruded alu vervangen door gewone alu balkjes, op zich geen probleem , maar de extruded alu klemt in het 3dr ontwerp wel mooi in en dat komt de stevigheid wel te goeden, ben alleen niet zo van die visdraad.

Ik ga maar eens onderzoeken of het mogelijk is om de rostock mini ophanging te gebruiken is voor de 3DR die werkt wel gewoon met timing belts.

Je waarschuwing voor afstellen schrikken wel af moet ik zeggen, vooral de afwijking kan erg vervelend zijn, maar aangezien ik al een prusa i3 heb zal ik de delta voornamelijk gebruiken voor beelden, en vazen en dan is een kleine ovale afwijking niet eens zo erg. Op de reprap site staat verder nog wel een felixprinter kloon die ook niet eens zo moeilijk te bouwen is, alleen daar moet je weer gaan lassen dat heb ik vroeger wel eens gedaan maar geen kei in dus die valt beetje af voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ protheus:

6mm rods zit toch aardig wat flex in, en dat wil je niet. Mn rostock heeft 8mm rods en die had ik achteraf ook wel wat dikker gewild. Iig, zeker als je de printer hoger gaat maken dan standaard wil je dikkere rods omdat ze in het midden echt wel weg willen buigen. Dat is ook hoofdzakelijk de reden waarom Johann lineair geleidingen gebruikt heeft voor de Kossel, omdat doorbuigen speling betekend. (en waarom er ook geleidingen zijn die over aluminium profielen lopen voor andere delta ontwerpen)

Waarom gebruik je niet sketchup? Dat is vrij makkelijk te leren en je hoeft alleen de STL plugin en de solid checker plugin te installeren. Dan kan je een STL inladen, en in sketchup aanpassen, checken met de solid inspector, en weer exporteren als STL. Zo heb ik de dual carriages voor mn printer ook aangepast, en ik heb wel wat CAD ervaring maar die is heel erg beperkt. :+

Je zal op een gegeven moment toch wel wat met CAD bezig moeten, het is leuk dat je dingen kan printen, maar nog leuker om zelf dingen te tekenen en vervolgens te printen. >:) (upgrades!)

Het afstellen is zonder te overdrijven een drama. Het is pas sinds ik afgelopen week het aluminium printbed geïnstalleerd heb dat ik zie hoe slecht mijn printer stond afgesteld. Pas toen ik een redelijk vlak oppervlak had, kon ik gaan meten en calibreren en dat was te zien aan mijn eerste lagen.... Voorheen had ik op glas wel eens dat de extruder slipte als het glas daar iets hoger lag. Nu print ie de eerste laag perfect op 0.2mm layerheight. (voorheen deed ik 0.3 om de oneffenheid in het glas op te vangen, en dan slipte ie meestal nog als het een grote print was) De eerste laag is nu perfect, en dat was na het opnieuw afstellen van de delta carriage offset in de firmware, en het afstellen van de eindstops.

Helaas moest ik ook constateren dat er toch wel wat een afwijking in de repeteer nauwkeurigheid zit (een meetklokje laat dit keihard zien) dus vandaar dat ik nu druk doende ben om voor zover dat lukt de boel zo stijf mogelijk te maken, met zo weinig mogelijk speling.

Vandaag eens wezen klussen, en hard nodig ook!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1oHml4MYCtYcsFZwP2fvaHmQ/medium.jpg

Mn idler ends zijn zwaar overleden... Een enkele keer is zelfs een snaar losgekomen, en een crash is alleen voorkomen doordat de snaar op de borgmoer liep en niet helemaal losgeschoten was. Dit is ook deels te wijten aan mijn noob-ness wat betreft printed parts, je moet die rommel niet zo vasthengsten dat het gaat scheuren. :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0RQh2nuQqFGj2szRZ3GUuo2l/medium.jpg

Iig, nieuwe idler ends in PLA zilver, en dual LM8UU Carriages. :) Hier kan je ook mooi zien hoe ik de boel op spanning trek, er zit een spleet tussen de idler end en de bovenplaat. De idler end schroef ik vast aan de bovenplaat, en trek daarmee ook meteen de snaar strak.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qhGY1oNb0uE4xybOIQ3ySCyI/medium.jpg

Bij het origineel gaat men uit van grotere poelies, en ik gebruik kleinere dus moest de meenemer ook iets meer naar het midden verplaatst worden. (gedaan in sketchup) De belt klem heb ik op mn werk op de CNC gemaakt, en werkt perfect. Deze lijm ik vast aan de carriage, net als de vlag voor de optische endstop.

Deze carriage liep onderaan wat aan omdat de steekmaat niet exact klopte. Hoe fix je dat? Onderaan positioneren zo dicht mogelijk op de plaat die de steekmaat min of meer bepaald.... Brandertje op het onderdeel en warm maken. Af laten koelen, loopt soepeltjes nu. :9

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wGVFKFQtETXIib7hiaglfWcS/medium.jpg

Nou had ik vandaag het plan om alle idler ends te vervangen, en de carriages te upgraden, maar er kwam een duveltje opsteken.... Koekoek, de lineair lagertjes die je op je printer had zijn een mm dikker dan een LM8UU. En laat ik die nou weer opnieuw willen gebruiken... :( Gloeiende.... Naja moest toch nog een peek isolator hebben voor mn 0,35mm nozzle, dus maar weer wat bestellen...

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein probleempje. Ik print met 3 perimeters en de buitenste 2 plakken niet vast aan de binnenste perimeter. De eerste layer is gewoon goed en hij print ze ook gewoon netjes ze plakken alleen niet aan elkaar... Waar moet ik dit gaan zoeken in Slic3r?

Daarbij printte ik 2 dezelfde onderdelen, de eerste is gewoon goed (op de perimeters na) maar bij het 2e onderdeel heeft ie geen top infill gedaan terwijl ik ze na elkaar geprint heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
@FiXeL waar kan men de plug-ins vinden voor sketchup zodat de tekeningen kunnen omgezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:01:
Ik heb een klein probleempje. Ik print met 3 perimeters en de buitenste 2 plakken niet vast aan de binnenste perimeter. De eerste layer is gewoon goed en hij print ze ook gewoon netjes ze plakken alleen niet aan elkaar... Waar moet ik dit gaan zoeken in Slic3r?

Daarbij printte ik 2 dezelfde onderdelen, de eerste is gewoon goed (op de perimeters na) maar bij het 2e onderdeel heeft ie geen top infill gedaan terwijl ik ze na elkaar geprint heb.
Extrusion width... en dan wat lager zetten als ie op auto stond dan staat ie op de nozzle diameter
of je nozzle diameter wat kleiner zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 17:23

databeestje

Von PrutsHausen

Hier naar aanleiding van de Mendel90 updates op het blog begonnen om nieuwe motormount en x idler end te maken. Tevens de z-couplings geprint maar deze passen niet zonder wat neopreen tube. Maar even opzoeken. Wel de z-couplings opnieuw vastgezet en ik ben al veel wobble kwijt in het draadeind.

De prints zien er wel een stuk deftiger uit nu, wel even wennen dat deze nieuwe x-ends met skeinforge gesliced moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zucht ik krijg de eerste laag maar niet goed, waardoor de tweede laag niet lekker hecht,zou nu toch wel een keer een probleemloos printje willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Protheus, hier min of meer zelfde probleem. De eerste laag. Als die er ligt, print die goed, maar om die er te krijgen, heel wat problemen.

En met grote prints is het niet zo direct een probleem, met kleine prints durft tijdens het printen het voorwerp loskomen met alle gevolgen van dien.

Straks es met haalrak proberen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Nou en hier is het gewoon tijdsgebrek om er eens grondig mee bezig te zijn zodat de meeste problemen definitief kunnen opgelost worden
Hopelijk heb ik deze week wat meer tijd en komt er niets onverwacht tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 20:43
Van de week toch maar weer eens de aluminium versnipperaar aanzetten voor weer een direct extruder.

Ik wil toch ook arnitel enzo gaan printen.

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/Image_zps25f24e6b.jpg

Had dit in gedachte voor me felixje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Laatst online: 06-02 19:51
Ik wil mijn makerfarm prusa i3 compleet gaan redesignen. Ik zit er aan te denken dit zo te doen dat ik maar een Z motor nodig heb. Er zijn al mensen die dit gedaan hebben. Ik weet alleen niet of hier iets voor moet worden aangepast in de Ramps firmware..

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:38
Mss beetje offtopic, maar ik heb 2x 100cm en 2x 94cm rails. Ik zou liefst riemen hier voor gebruiken. heeft iemand een suggestie welke ik hier het beste voor kan gebruiken?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

-DUS- schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:07:
Ik wil mijn makerfarm prusa i3 compleet gaan redesignen. Ik zit er aan te denken dit zo te doen dat ik maar een Z motor nodig heb. Er zijn al mensen die dit gedaan hebben. Ik weet alleen niet of hier iets voor moet worden aangepast in de Ramps firmware..

Iemand?
neen, gewoon 1 motor aansluiten, de 2 motoren worden niet onafhankelijk van elkaar bestuurd. Dus wat de ene motor binnen krijgt, krijgt de andere ook binnen. Dit geldt binnen ramps als maar 1 motor. Dus niks aan te passen speciaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
en waarom zou je dan willen om maar 1 motor te gebruiken dan? de keuze is destijds gemaakt omdat een setje pulleys en timing belts duurder zijn dan een stappen motor. Dit kan ondertussen veranderd zijn natuurlijk, maar ben wel benieuwd naar je beweegredenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 stappenmotoren zijn nooit gelijk natuurlijk, dus met maar 1 en samen met pulleys en timing belts zou je daar geen last van moeten hebben meer.

En zoveel duurder is het nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
SnelleD schreef op zondag 12 januari 2014 @ 19:51:
@FiXeL waar kan men de plug-ins vinden voor sketchup zodat de tekeningen kunnen omgezet worden?
http://extensions.sketchup.com/

Alstu. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Part une is dune.

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0393_zpsb851f6f6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0392_zpsa1378471.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 03:57

P91

Leuk gefreesd maar wat is het? :P

[ Voor 6% gewijzigd door P91 op 13-01-2014 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52
Lijkt op het deel uit bovenstaande render om de dubbele extruder aan de riem te koppelen?

Ben benieuwd naar het eindresultaat :). Kon je niet wachten op de upgrade kit naar 3.0 ;)? Al is dit natuurlijk veel leuker.

[ Voor 41% gewijzigd door wesleytjuh op 13-01-2014 18:12 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:52:
[...]

Extrusion width... en dan wat lager zetten als ie op auto stond dan staat ie op de nozzle diameter
of je nozzle diameter wat kleiner zetten
Thnx werkt idd super! Heb hem nu op 0.4 gezet ipv auto en print echt mega strakke perimeters! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:32:
2 stappenmotoren zijn nooit gelijk natuurlijk, dus met maar 1 en samen met pulleys en timing belts zou je daar geen last van moeten hebben meer.

En zoveel duurder is het nou ook weer niet.
Das jammer want je pulleys zijn in die denkwijze ook nooit gelijk en als je goede pulleys wil hebben zijn ze (is eentje) duurder dan een stappenmotor, tenzij je weer van die chinese meuk neemt. Dus als je op die manier gaat redeneren dan moet je gewoon heidenhain linealen nemen dan weet je zeker dat je op een tiende mu nauwkeurig bent.

Nee ff zonder dollen die afwijkingen in je stappenmotoren zijn net zo groot of kleiner dan met pulleys, dat lijkt me niet een reden om over te gaan naar een pulley systeem. ik ga je( @ -DUS-) niet tegenhouden hoor maar met pulleys kom je ook dingen tegen als belt tension etc etc....

Ruimte gebrek zou ik als valide reden zien zoals in bv tantilus printers

En nee je zou niets aan hoeven te passen in je firmware
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:55:
[...]

Thnx werkt idd super! Heb hem nu op 0.4 gezet ipv auto en print echt mega strakke perimeters! _/-\o_
Mooi :)

[ Voor 10% gewijzigd door WeeDzi op 13-01-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
WeeDzi schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:56:
ik ga je( @ -DUS-) niet tegenhouden hoor maar met pulleys kom je ook dingen tegen als belt tension etc etc....
Klopt, maar ik wil een ander ontwerp proberen waarbij ik maar gebruik maak van een Z aandrijfas. Ik wil proberen het bed te laten zakken ipv de extruder omhoog te laten gaan. Ik ben met een tekening bezig waarbij ik een printvolume van (theoretisch) 30x30x50 zou kunnen behalen. Ga ik dat ooit gebruiken? geen idee, maar het is een leuk idee ;-)

Hieronder wat ik in gedachte had. Het is een work in progress, dus waarschijnlijk zal ik nog wel tegen wat issues aanlopen, maar hey, al doende leert men :-) En ik moet zeggen dat ik het ontwerpen en bouwen minstens net zo leuk vind.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2elv41j.jpg

Hier dus te zien dat ik wil proberen het gehele bed te laten zakken doormiddel van een Nema17 motor.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/npf4hx.jpg

Hier een shot van boven af. De extruder beweegt zowel over de X als Y as.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2znyfzd.jpg

Wellicht hebben jullie nog wat tips of opmerkingen aan de hand van bovenstaande tekeningen. Alle ideen zijn welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91

P91

-DUS- schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:29:
[...]

Wellicht hebben jullie nog wat tips of opmerkingen aan de hand van bovenstaande tekeningen. Alle ideen zijn welkom _/-\o_
Ontwerp ziet er leuk uit! Het idee van Z-as laten zakken bevalt mij ook. Ik neem aan dat je al over een printer beschikt om wat onderdelen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Yippie, na de badkamer van mijn zus te raiden en een bus haarlak te stelen, heb ik geen hechtproblemen meer voor kleine onderdelen. (Die durfden makkelijk lost te komen van het heatbed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

-DUS- schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:29:
[...]

Klopt, maar ik wil een ander ontwerp proberen waarbij ik maar gebruik maak van een Z aandrijfas. Ik wil proberen het bed te laten zakken ipv de extruder omhoog te laten gaan. Ik ben met een tekening bezig waarbij ik een printvolume van (theoretisch) 30x30x50 zou kunnen behalen. Ga ik dat ooit gebruiken? geen idee, maar het is een leuk idee ;-)

Hieronder wat ik in gedachte had. Het is een work in progress, dus waarschijnlijk zal ik nog wel tegen wat issues aanlopen, maar hey, al doende leert men :-) En ik moet zeggen dat ik het ontwerpen en bouwen minstens net zo leuk vind.

[afbeelding]

Hier dus te zien dat ik wil proberen het gehele bed te laten zakken doormiddel van een Nema17 motor.

[afbeelding]

Hier een shot van boven af. De extruder beweegt zowel over de X als Y as.

[afbeelding]

Gaaf ding, zoiets zou ik best willen bouwen. Geen idee wat voor speciale eisen dit zou stellen aan materialen. Gezien de weinig beweging van de Z-as kan je denk ik makkelijk uit met een enkele stappenmotor, zoveel kracht heeft het niet nodig met draadeind.

Ik zie veel Bowden extruders in combinatie met een bewegende x-y as om de bewegende massa te reduceren. Wellicht dat met tegengewicht op de andere kant van de riem een optie is om het schudden tegen te gaan. Of denk ik nu te makkelijk?

Zeker de toegenomen hoogte spreekt mij aan voor de windmolen bladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
@-DUS- dat ziet er mooi uit als ik dat zie begint het hier ook te kriebelen, het bouwen van zo een toestel is zeker zo leuk als het printen bouwen is voor mij makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Bijna klaar :D

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/IMG-20140114-WA0002_zps02ea9ddb.jpg

Nu nog het hotend aanpassen maar die ben ik vergeten vandaag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
azz_kikr schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:33:
Yippie, na de badkamer van mijn zus te raiden en een bus haarlak te stelen, heb ik geen hechtproblemen meer voor kleine onderdelen. (Die durfden makkelijk lost te komen van het heatbed)
Hadden wij ook het meeste succes mee bij de Makerbot. Deze werkt naar het schijnt het best:
Afbeeldingslocatie: http://stylecartel.com/wp-content/uploads/2012/05/got2b-Glued-Blasting-Freeze-Spray-.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91

P91

databeestje schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:35:
[...]

Ik zie veel Bowden extruders in combinatie met een bewegende x-y as om de bewegende massa te reduceren. Wellicht dat met tegengewicht op de andere kant van de riem een optie is om het schudden tegen te gaan. Of denk ik nu te makkelijk?
Als een massa in beweging is bevat het kinetische energie. Als je vervolgens deze massa gaat afremmen gaat deze energie volgens de wet van behoud van energie niet verloren, maar wordt deze afgegeven aan de gehele machine. Afhankelijk van hoe snel je afremt komt deze energie geleidelijk of abrupt vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91

P91

Quepee schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:01:
Bijna klaar :D

[afbeelding]

Nu nog het hotend aanpassen maar die ben ik vergeten vandaag :(
Nice! Aan de tijd van je post te zien, 13:01 uur, beuntje in de pauze? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
P91 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:58:
[...]
Ontwerp ziet er leuk uit! Het idee van Z-as laten zakken bevalt mij ook. Ik neem aan dat je al over een printer beschikt om wat onderdelen te maken?
Ik heb een Makerfarm Prusa i3. Dus kan ik eigenlijk alle electronica van overzetten.
databeestje schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:35:
[...]
Ik zie veel Bowden extruders in combinatie met een bewegende x-y as om de bewegende massa te reduceren.
Ja daar zat ik ook aan te denken omdat de Wade's extruder nu eigenlijk niet echt staat bij dit ontwerp. Maar ik weet nog niet zoveel af bowden extruders. Ik weet dat een wade wel om te bouwen is, maar hoe zit dat met retracten en zo? en kwa software settings?

Het enigste wat ik tot nu toe besteld heb zijn de SBR16 geleider rails en bijbehorende SBR16UU lagers voor het Y platform. Het Y platform zelf bestaat uit 5,5 mm triplex wat ik heb laten frezen door mijn zwager, die heeft sinds van de week zijn zelfbouw CNC frees portaal van 100x200cm (kwijl) draaiende, dus dat was een mooie proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
P91 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:15:
[...]

Nice! Aan de tijd van je post te zien, 13:01 uur, beuntje in de pauze? ;)
Neuh ik heb een kleine cnc machientje in de hoek die vrijwel altijd vrij is , en zolang de andere machines maar draaien :D

Inmiddels thuis (werk van 6 tot 14:00 omdat ik me kleine moet ophalen) heb een klein foutje gemaakt , moet nog een klein stukje wegfrezen :S de hobbeld bolt of hoe jullie het ook noemen past net niet.

Ik heb de extruder gear (noem ik het maar) ook zelf gemaakt van 2379 (gereedschapstaal)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=pN0CILDXcTo&feature=youtu.be]

[ Voor 37% gewijzigd door Quepee op 14-01-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91

P91

Ahaa, sverker! Dan ben jij zeker instrumentmaker/gereedschapmaker? Sverker is goed spul, die zal het ongetwijfeld langer uithouden dan eentje van 'gewoon' staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
P91 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:10:
Ahaa, sverker! Dan ben jij zeker instrumentmaker/gereedschapmaker? Sverker is goed spul, die zal het ongetwijfeld langer uithouden dan eentje van 'gewoon' staal.
Zeg ik op mn beurt weer: Aah, Uddeholm staal. :) Sverker is idd het betere werk, en gehard is het ook knetterhard. (misschien zelfs te hard ivm breuk)

@ Quepee: Hoe zwaar weegt die printkop nu eigenlijk? Vind em er best wel erg solide uitzien. (een hoop massa wat verplaatst moet worden)

[ Voor 14% gewijzigd door FiXeL op 14-01-2014 16:55 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Hmmm direct al nadeel gevonden van prusa en dergelijke varianten. Als ze prints n PLA wat hoog beginnen te worden en de basis beetje small, durven soms loskomen van het bed -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal je bij alle printers houden waarvan het printbed beweegt. De Prusa beweegt alleen maar in de Y-richting. Er zijn zat printers waarvan het bed in de x,y en z richting beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja er kan genoeg gebeuren waardoor je prints niet willen lukken helaas en allemaal lijken ze wel willen voorbij te komen :)

Paar dagen niks meer kunnen printen puur omdat de eerste laag al misgaat wat ik ook doe aan mijn bed leveling, de keren dat ik het goed heb is de level al weer verkloot als je nieuw printje wil doen. En de print die wel een mooie eerste laag had is natuurlijk mislukt door loskomen, verkeerde print instellingen gebruiken of maatvoering niet correct

grrrrrrrrrr

Misschien auto bed leveling gaan gebruiken, maar dat vreet je threaded rods op en vertraagd het printen weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:49:
Misschien auto bed leveling gaan gebruiken, maar dat vreet je threaded rods op en vertraagd het printen weer
Je hebt toch wel gesmeerd hoop ik? lagervet bijvoorbeeld.

Nou gebruik ik zelf zuurvrije vaseline, omdat het ook de tandwielen heel laat. Al raad nophead lithium vet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PFTE olie heb ik zowel op de smooth rods als threaded rods zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik ben hier aan het twijfelen om eventueel de k8200 printer van velleman aan te kopen.
Maar ik dacht deze iets te verbreden, naar printvlak 30cm. Ik kan echter nergens dezelfde alu profielen vinden als zij gebruiken. Op de plastic afdekkapjes staal alfer, maar hun website vermeldt deze nergens.
ook motedis heeft dat type niet. De overmeten breedte is 27 a 28mm. Foto van het profiel hier te vinden

Is deze printer uberhaupt een goede keuze of kan ik voor hetzelfde geld (700 euro) iets beter krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09
Ik ben driftig aan het printen om gevoel voor snelheid, temperatuur, koeling voor ABS te krijgen

Kleine onderdelen gaat goed met ABS juice en wat groter met brim, maar onderdelen zoals mendel90 Z-motor steun 65 mm en 4 mm dikte trekken al krom tijdens printen, maar een kubus 60% infill van 30x30 weer niet.

Bijv. zoiets, dunne slider gaat goed op ABS juice, maar voor de holder heb ik iets meer dan 7-8 mm brim nodig op ABS juice op een Ikea spiegeltegel
Maar voor mendel90 z-motor bevestiging 65 x45 mm is 10mm brim nog te weinig
Nu trekt ABS puntjes bij omhoog gaan van Z (Bed 105, J-Head 235?? (moet Beta nog meten, is zeker geen 4066)

Ik heb nog steeds ribbels op platte vlakken (op organische vorm, kan ik geen ribbel ontdekken (zoiets als deze of deze)maar ben vrijzeker dat het mechanisch is vandaar ik nwe onderdelen probeer te printen,

Voor oa de eerste organische vorm heb ik repetier-host 90C verruilt voor 95E en standalone firmware 0.91 rev3.
slic3r knipte in 90C het gehele onder lichaam weg bij slicen net als de flexibele koppeling die in 95D prima gingen, maar 90C niet meer.
Met de combinatie repterier 95E en fw 0.91 rev3, heb ik nog geen doordraaiende stappenmotor van extruder gehad, als ook dat deze net zo rustig print als 90C en niet zo hechtisch als 95D.

[ Voor 1% gewijzigd door Domba op 14-01-2014 21:51 . Reden: vjuiste link gezet ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ctrlaltdelbe :
Bedankt voor je uitvoerige antwoord!

@FiXeL:
Eén van de komende dagen bekijk ik eens de NTC-weerstand dat op de hot-end werd bevestigd.
De machine lijkt te werken bij een temperatuur van 400 graden (afgelezen op de grafiek) maar ik vermoed dat de hot-end zelf maar op de helft van deze waarde komt.
Zou de NTC-weertandswaarde hiervan de oorzaak kunnen zijn.? Hij zou 100k moeten bedragen en heeft volgens mij een waarde van 135k bij kamertemperatuur waardoor ik vermoed dat hij de temperatuur niet correct door geeft?

@Promy:
Het Velleman Forum heb ik al even bekeken maar nog geen echt passende topic gevonden. Misschien moet ik me hiervoor dan ook maar even aanmelden ;-)

Thanks!

[ Voor 1% gewijzigd door Sprite_tm op 15-01-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Domba schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:43:
Voor oa de eerste organische vorm heb ik repetier-host 90C verruilt voor 95E en standalone firmware 0.91 rev3.
slic3r knipte in 90C het gehele onder lichaam weg bij slicen net als de flexibele koppeling die in 95D prima gingen, maar 90C niet meer.
Met de combinatie repterier 95E en fw 0.91 rev3, heb ik nog geen doordraaiende stappenmotor van extruder gehad, als ook dat deze net zo rustig print als 90C en niet zo hechtisch als 95D.
Voor de mendel90 x-idler en motor mount gebruik ik skeinforge omdat met slic3r deze de moer opening niet goed print en massief maakt.

Omdat je geen gat in de lucht kan printen heeft deze een enkel layer membraan zodat deze wel geprint kan worden, deze prik je naar het printen door. Ik heb zelf net de x-idler geprint, en de motor mount is nu bezig. Wel in PLA, dat wel. Mocht dat niet werken dan bestel ik ze desnoods bij nophead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09
databeestje schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:55:
[...]

Voor de mendel90 x-idler en motor mount gebruik ik skeinforge omdat met slic3r deze de moer opening niet goed print en massief maakt.

Omdat je geen gat in de lucht kan printen heeft deze een enkel layer membraan zodat deze wel geprint kan worden, deze prik je naar het printen door. Ik heb zelf net de x-idler geprint, en de motor mount is nu bezig. Wel in PLA, dat wel. Mocht dat niet werken dan bestel ik ze desnoods bij nophead.
X-as motor en X-idler had ik wel geprobeert met slic3r (niet geprint), ben toen aan googlen geslagen ( zag ook je hint gisteren).
Moet me alleen nog verdiepen in skeinforge instellingen, heb bij slic3r nog niet aan alle knopen gedraait voor een beetje print gevoel. ;)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Promy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:39:

Is deze printer uberhaupt een goede keuze of kan ik voor hetzelfde geld (700 euro) iets beter krijgen?
700 euro is best een hoop geld, mijn prusa i3 heb ik gebouwd voor iets minder dan 400 euro. En het kan nog goedkoper als je geduld hebt en ebay afstruint.

Waarom bouw je geen prusa i3 of een mendel90 en bouw je van daaruit een printer met groter volume? Ikzelf vond 20x20x20 ook te klein, maar in praktijk kom je daar zelden aan. Zeker gezien de print tijd. Als je terug zoekt zie je prints van Fixel die al 15 uur geduurd hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@stealth0113: daar moet ik misschien ook wat naar kijken. Voordeel van de Velleman is dat ik hem met factuur kan kopen, want ik kan hem gebruiken voor de zaak, scheelt weer al 21% btw.
Of kan je me naar iemand verwijzen die een kit verkoopt voor die prijs? (in Belgie)
De meeste die ik kan terugvinden zitten stuk boven de 600 euro

[ Voor 12% gewijzigd door Promy op 14-01-2014 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alleen om een factuur ga je 700 euro betalen voor een printer en dan ook nog de alu delen vervangen om er een grotere printer van te maken? als je de alu delen los koopt en de elektronica etc en je bent voor 4 a 500 klaar waarom dan 140 besparen op btw? daarnaast vind ik een nadeel van de velleman dat hetgene wat je print de hele tijd heen en weer gezwiept wordt omdat het bed heen en weer gaan....

@lenzdjs
heb je niet toevallig de verkeerde temp sensor list te pakken die niet hoort bij je thermistor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

mja dat zwiepen, dat het je met alle niet delta of XZ of XY printers...

zelfs met mijn prusa, gaat het nogal heen en weer (afhankelijk van de hoogte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
Promy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:43:
@stealth0113: daar moet ik misschien ook wat naar kijken. Voordeel van de Velleman is dat ik hem met factuur kan kopen, want ik kan hem gebruiken voor de zaak, scheelt weer al 21% btw.
Of kan je me naar iemand verwijzen die een kit verkoopt voor die prijs? (in Belgie)
Ik zou zeggen, http://www.charlies3dtech...s/cat1675912_1781696.aspx maar die is momenteel behoorlijk uitverkocht. Misschien eens mailen hoe snel hij terug een stock verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Op verschillende sites (en ook hier) lees ik dat je aceton (damp) kunt gebruiken om je oppervlakte glad te maken, maar ik lees in het vorige 3d topic, ook iets over het gewoon wrijven met een vod met aceton erop.
Wat werkt er het best om een model glad te krijgen (is een kubus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Promy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:43:
Die 21% kan je in een veelvoud terugverdienen door zelf onderdelen te zoeken of losse kits te zoeken. Koop je bij buitenlandse webshops vraag dan gewoon een factuur zodat je hem wel in de boekhouding kan boeken. Dit valt gewoon onder pc's en toebehoren en mogen in 3 jaar afgeschreven worden. Scheelt weer op je inkomsten- of venootschapsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Promy schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 01:14:
Op verschillende sites (en ook hier) lees ik dat je aceton (damp) kunt gebruiken om je oppervlakte glad te maken, maar ik lees in het vorige 3d topic, ook iets over het gewoon wrijven met een vod met aceton erop.
Wat werkt er het best om een model glad te krijgen (is een kubus)
Werkt bij Abs, bij pla niet...ik zoek ook methode om PLA op te kuisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
azz_kikr schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:12:
mja dat zwiepen, dat het je met alle niet delta of XZ of XY printers...

zelfs met mijn prusa, gaat het nogal heen en weer (afhankelijk van de hoogte)
ja das prima maar met de velleman heb je dus 2 assen die aan het bed zitten met andere standaard printer is dat 1 en met delte en xy printer is dat 0 dat scheelt dus behoorlijk!!!! of 1 richting of 2 verschilende richtingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beweging op de Y-as vind ik ook te verwaarlozen bij een prusa i3. Ding is zo stabiel op die 2 rods met 3 lagers erop. Gewoon je acceleratie een beetje normaal houden dan maakt ie niet zo heel veel van die schok bewegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Eerste 'hogere' print afgewerkt. :D (is potzwart, maart glanst enorm, dus flits geeft vreemde weerkaatstingen soms)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R1JxPwLs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C7H1Bvbs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EtWFWe4s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Nl1xHVFs.jpg

+ enkele reserve stukjes (tandwielen voor extruder)

[ Voor 8% gewijzigd door SadisticPanda op 15-01-2014 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
Zo gisteren nog een vlindertje geprint :)

Afbeeldingslocatie: http://i357.photobucket.com/albums/oo17/vliegvissers/DIY3D/WP_20140114_0021.jpg

Vlinder, geschaalde versie

Afbeeldingslocatie: http://i357.photobucket.com/albums/oo17/vliegvissers/DIY3D/WP_20140114_0031.jpg

Geprint in PLA op MakerGear M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:29
Wij zoeken nog een deelnemer met 3D printer voor de nieuwe serie 'Gathering of the Tweaker'. Weten jullie misschien iemand die daar aan mee zou willen werken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nee probeer eens op reprapforums.com :)

vast wel iemand, die van mij ligt nog uit elkaar helaas anders had ik je graag willen helpen.
azz_kikr schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:29:
[...]

Werkt bij Abs, bij pla niet...ik zoek ook methode om PLA op te kuisen :)
Linkje werkt in principe op dezelfde manier maar is wel iets minder milieu en mens vriendelijk

[ Voor 111% gewijzigd door WeeDzi op 15-01-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Same here, mn printer ligt atm plat... LM8UU lagers zijn binnen gekomen vandaag, maar tijdens het sleutelen blijkt dat mn diagonal rods ook wel aan revisie toe zijn....

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xWpN2qCLr7isBXcWCfcQSRoh/medium.jpg

Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.... :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog iemand last minute tips om de prusa i3 bed level goed te krijgen :) of kan ik beter voor autolevel gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euhm.. Gewoon bed op laagste stand. Extruder laten zakken totdat er een papiertje tussen past en dan op alle 4 de hoeken zorgen dat je bed even hoog staat. Extruder moet tegen het papiertje drukken maar hij moet niet vast zitten.

Vrij simpel en met een minuutje of 15 klaar...

@Fixel: wat is daar nou gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:47:
Euhm.. Gewoon bed op laagste stand. Extruder laten zakken totdat er een papiertje tussen past en dan op alle 4 de hoeken zorgen dat je bed even hoog staat. Extruder moet tegen het papiertje drukken maar hij moet niet vast zitten.

Vrij simpel en met een minuutje of 15 klaar...

@Fixel: wat is daar nou gebeurd?
Nou 15 minuten is helaas te weinig, ik kan blijven bijstellen gebruik een voeler van 0,10mm , en vervelende morgen is die weer compleet oneven en kan het opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar hoe krijg je het voor elkaar dat het oneven is? Ik heb elke hoek vast gezet met 2 moertjes, eentje op te stellen en het 2e moertje is om de ander te borgen. Je kan natuurlijk ook locktight erop smeren maar dan is vrij definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vraag ik me ook af, bed zit vast met bouten met borgmoeren.
Zo ie zo zakt de z -axis aan de rechterkant steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ligt het niet aan je bed maar aan je z-as... Draaien je steppers wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja steppers draaien wel goed zover ik dat na kan gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Mja steppers zou op zich niet zo veel mogen uitmaken, of ze moeten wel heel verkeerd staan. Aangezien hij bij het home-n toch tot tegen de endstop loopt. Staat het vijsje waarmee je de endstop fijn regelt wel goed vast? Soms trilt die los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azz_kikr schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 00:01:
Mja steppers zou op zich niet zo veel mogen uitmaken, of ze moeten wel heel verkeerd staan. Aangezien hij bij het home-n toch tot tegen de endstop loopt. Staat het vijsje waarmee je de endstop fijn regelt wel goed vast? Soms trilt die los.
Die heb ik niet op mijn machine zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
hoe vinden jullie me cnc 3d printer :P

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g374/Kuupee/DSC_0395_zpse7de2c01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Hoe kan men de plugin sketchup STLdownloaden, zie nergens een bestandje staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Je moet ingelogd zijn.
Maar dit is de directe link.
Opslaan in de Plugins map, in bijv. C:\Program Files (x86)\Google\Google SketchUp 8\Plugins\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Inloggen natuurlijk |:( dank u

Als ik in Sketchup een file laad kan ik het bewerken maar hoe maak ik er terug een file van dat de printer kan lezen. Nu zie ik hier onder file staan, Export STL maar als ik dat doe maakt hij gewoon een bestand aan dat door de printer niet te lezen is.

[ Voor 80% gewijzigd door SnelleD op 16-01-2014 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Export stl gewoon, je moet wel zien, bij heeft sketchup de gewoonte om de stl extensie te shrappen! Als je die er even bij typt herkent die hem normaal wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Goed engels ook :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

**** me nozzle is vast gelopen. Grrrrr, mijn PLA was gebroken, en nu zit mijn nozzle muurvast. Het stukje heb ik er wel al uitgekregen maar er komt niets meer uit.

Ik heb de nozzle al es tijdje op 250 doen staan, en dan krijg ik na wachten wat belletjes onderaan maar hij blijft verstopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opwarmen naar 180 graden of zo, je filament er indrukken zo diep mogelijk als lukt, je wil dat de PLA contact maakt met wat nog in je nozzle zit.

Even wachten en dan aflaten koelen, tussen de 90 en 100 graden de PLA uit je extruder trekken, je pla lijkt beetje op kauwgom als gelukt is aan het eind. Daarna zou je nozzle weer vrij moeten zijn.

Kijk uit met zo hoog gaan als 250 graden wanneer je een j-head gebruikt, je zit dan dicht tegen max temp aan van je PEEK

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ Protheus: Dat is normale slijtage als je de standaard rostock armpjes gebruikt. Het plastic delamineert na verloop van tijd, en valt eruit. Ik denk dat mn printer onderhand tegen de 100 uren gedraaid heeft, dus dan is het niet zo gek dat er wat stuk gaat. Iig, ik lijm de sluitringen die ik er zowiezo al op had, vast aan de armpjes, dan kan ik iig nieuwe printen. Bij de nieuwe ga ik ook weer sluitringen lijmen op de delen als versteviging.

Je ziet ook veel dat men met kogelkop verbindingen werkt op een delta printer, maar daar ben ik zelf niet echt een voorstander van. In het verleden ook gebruikt in modelbouw, en daar zit ruimte op tenzij je echt voor het dure spul gaat. (wat uiteindelijk ook slijt) Bovendien hoeft het slechts in twee richtingen te draaien, dus waarom zou je een kogelkop verbinding gebruiken? In de eerste instantie wou ik alles gaan lageren, maar de originele rostock joints zijn zo slecht nog niet, en je kan enigzins ook wat de speling eruit halen door de schroeven strakker aan te draaien.

@ Quepee:

Zwaar overkill, maar better safe than sorry! :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer wat te printen met oranje pla (kwam uit een test pakket van 5 kleuren), maar het wil maar niet plakken, verschillende temps geprobeerd van 180 graden tot 210 iemand nog tips?

Het wil wel heel goed hechten aan mijn nozzle trouens :(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Nu van het slippend filament ben ik vanaf en kan ik eindelijk printen, yes.

Maar bij het printen hoor ik steeds een getik, iemand een idee?
Kan wel de prints afwerken en het is niet de motor die lawaai maakt.
View My Video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet je idler van de extruder die af en toe springt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Wat is een idler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.printrbottalk.com/wiki/images/thumb/3/38/ExtruderBodyIdlerBack.jpg/450px-ExtruderBodyIdlerBack.jpg

Object d , die wil door de springs bij niet helemaal correcte spanning wat springen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Dat zou wel eens kunnen omdat ik de schroeven nu niet te vast draai (ABS).
En vanaf ik de schroeven niet meer vastdraai heb ik geen problemen meer met het slippen.

Dus toch eens proberen om wat vaster te draaien het is te hopen dat het dan terug niet begint te slippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk anders even goed tijdens een printje of je hem ziet springen, ik kon het hier goed zien gebeuren namelijk voor je weer aandraait en je bolt vol loopt met abs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of de calibratie methode voor extrusion width een valide methode is. https://github.com/alexrj/Slic3r/wiki/Calibration.

Want volgens mij verleg je met die methode alleen maar het probleem van de ene instelling naar de andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!
in principe wel maar inderdaad lijkt me de multiplyer niet de manier om het op te lossen, werkt wel tho......

let wel dat het een bericht is van 5 maanden geleden

[ Voor 20% gewijzigd door WeeDzi op 17-01-2014 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:15:
in principe wel maar inderdaad lijkt me de multiplyer niet de manier om het op te lossen, werkt wel tho......

let wel dat het een bericht is van 5 maanden geleden
Hoe zou jij het doen dan? want met alleen meten wat uit de nozzle komt ben je er niet . Of zou een combinatie van perfect afgestelde e-steps met juiste maat diameter van filament genoeg moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Wel nu is de Peek om zeep en heb hier maar een paar printjes gemaakt met dat ding. :(
Denk dat ik nu voor de e3d zal gaan. 8)

Wat is jullie ervaring met de e3d?

[ Voor 13% gewijzigd door SnelleD op 17-01-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Nou, ik heb mijn ontwerp zo goed als af. Ik twijfel alleen nog over de uiteindelijke lokatie van voeding, ramps en LCD ivm de max lengte van de LCD kabel. Ik heb wel langere, maar die geven storing..

Dit zou het zo ongeveer moeten gaan worden. Ik ga voor knallend rood :-)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2wcl1d0.png

Aangezien mijn collega ook een printer aan het bouwen is heb ik van hem even een paar extrusie profielen (30x30mm) mogen bekijken, en een van de beugeltjes die hij erbij heeft na getekend en geprint om te kijken of dat ook een oplossing zou kunnen zijn. Op zich sterk zat, maar laat toch wel wat te wensen over.. Helemaal als ie 70cm hoog wordt. Dus het worden toch de hoeken zoals in de eerste foto.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2heztdf.jpg

Gisteren nogmaals de DIY portaal frees machine van mijn zwager mogen gebruiken om nog wat onderdelen te frezen:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/14c6wdg.jpg

Het is dan wel geen printer, maar toch een machtig apparaat hoor _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/28m20yg.jpg

Voor de rest is het wachten op de lagers, geleiders, etc. Dan alleen nog extrusie profielen bestellen, Al om al gaat het wel een paar weken duren voor ik echt aan de gang kan, maar dan zal ik hier nog wel wat foto's van de voortgang posten als jullie dat leuk vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:30:
[...]

Hoe zou jij het doen dan? want met alleen meten wat uit de nozzle komt ben je er niet . Of zou een combinatie van perfect afgestelde e-steps met juiste maat diameter van filament genoeg moeten zijn?
Ten eerste inderdaad als je de filament breedte en je nozzle diameter goed invult samen met een extrusion diameter. Dan zou je al goed moet uitkomen.

Zo niet dan kun je verder in de expert settings van Slic3r bijv perimeter width. Ik heb zelf de extrusion multiplyer nooit aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-DUS- schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:34:
Nou, ik heb mijn ontwerp zo goed als af. Ik twijfel alleen nog over de uiteindelijke lokatie van voeding, ramps en LCD ivm de max lengte van de LCD kabel. Ik heb wel langere, maar die geven storing..

Dit zou het zo ongeveer moeten gaan worden. Ik ga voor knallend rood :-)

[afbeelding]

Aangezien mijn collega ook een printer aan het bouwen is heb ik van hem even een paar extrusie profielen (30x30mm) mogen bekijken, en een van de beugeltjes die hij erbij heeft na getekend en geprint om te kijken of dat ook een oplossing zou kunnen zijn. Op zich sterk zat, maar laat toch wel wat te wensen over.. Helemaal als ie 70cm hoog wordt. Dus het worden toch de hoeken zoals in de eerste foto.

[afbeelding]

Gisteren nogmaals de DIY portaal frees machine van mijn zwager mogen gebruiken om nog wat onderdelen te frezen:

[afbeelding]

Het is dan wel geen printer, maar toch een machtig apparaat hoor _/-\o_

[afbeelding]

Voor de rest is het wachten op de lagers, geleiders, etc. Dan alleen nog extrusie profielen bestellen, Al om al gaat het wel een paar weken duren voor ik echt aan de gang kan, maar dan zal ik hier nog wel wat foto's van de voortgang posten als jullie dat leuk vinden ;)
Die hoekbevestiging kun je ook vrij cheap gewoon in NLD bestellen, tis maar even dat je het weet. net als alu profiel. Ik weet niet waar je dat gaat bestellen maar daar kun je vast ook van die hoeken krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
WeeDzi schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:36:
[...]

Die hoekbevestiging kun je ook vrij cheap gewoon in NLD bestellen, tis maar even dat je het weet. net als alu profiel. Ik weet niet waar je dat gaat bestellen maar daar kun je vast ook van die hoeken krijgen
Aangezien ik niet echt bekend ben met deze materialen ken ik maar weinig bedrijven die deze profielen verkopen, dus als je een adresje hebt hoor ik het graag natuurlijk.

Via mijn zwager was ik bij Motedis uitgekomen. Die heeft daar alles voor zijn frees besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo,
sorry dat ik hier binnenval, maar is er iemand in de regio Haarlem +/- 15km, welke in het bezit is van een 3D-printer en tegen normale kosten een printje kan maken. Dit ivm met een project waar ik mee bezig ben op mijn werk en waar ik waarschijnlijk een prototype voor moet maken. Materiaal moet alleen maar waterdicht zijn, voor de rest geen eisen kwa kleur of soort.
Het prototype zal een tweedelige behuizing worden voor een batterij, vacuumpompje en wat elektronica.

Afmetingen circa:
deksel 130*90*65mm
bakje 125*85*75mm

Iemand interesse????

Groeten Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DUS- schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:42:
[...]

Aangezien ik niet echt bekend ben met deze materialen ken ik maar weinig bedrijven die deze profielen verkopen, dus als je een adresje hebt hoor ik het graag natuurlijk.

Via mijn zwager was ik bij Motedis uitgekomen. Die heeft daar alles voor zijn frees besteld.
Publiceer je de STl toevallig ?

@SnelleD toevallig een j-head?? , word hier gek van die van mij namelijk, hoeveel tape ik er ook om draai en vast zet blijft lekken aan de nozzle.

Zit er ook over te denken om maar een E3Dv5 te bestellen. Ben zelf ook wel benieuwd naar de ervaringen zeker met PLA

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Ik kan de E3D zeer aanbevelen heb er aardig wat uur op zitten zonder echte vastlopers.
Pagina: 1 ... 16 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.