Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@craio dat is mooi balen, mijn drivers doen het nog wel allemaal bleek te komen door te weinig current door verwarring aan mijn kant doordat de pots bleven draaien.

Extruder probleem is irritant en ben er eigenlijk wel klaar mee. Net weer 50mm laten extruden dat ging goed hoorde wel knarsend geluid van pla.

De volgende 50 mm wou na 10mm al niet mee gelijk de hobbed bolt vol met rotzooi en zelf met de hand door duwen gaat moeizaam.

Geen idee wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 15:53
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 23:00:
De volgende 50 mm wou na 10mm al niet mee gelijk de hobbed bolt vol met rotzooi en zelf met de hand door duwen gaat moeizaam.
Aangezien met de hand ook moeite kost. Misschien dat de temperatuur te laag is? Check ook eens of het gat waar het filament uit komt wel in lijn ligt met het gat in de hotend? Is er vervuiling ergens in het pad na de hobbed bolt of in de hotend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Al een paar keer al goed over de eindpunten gegaan, doordat assen in tegengestelde richting draaiden -_-

Nu soms als de eindstop wordt ingedrukt, en de motor stopt, dan blijft de motor de motor nazoemen. Wanneer ik in prontface alle motoren doe stoppen, is het weg. Is dit normaal?

En is het mogelijk om es droge print te starten? Dus alles draaien behalve hotend ofso. Kwestie van de zien of die ergens vastloopt? Had es printje geladen maar krijgt miljoenen fouten in pronterface en de ganse applicatie gaat onderuit ^^

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leenm schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 23:17:
[...]
Aangezien met de hand ook moeite kost. Misschien dat de temperatuur te laag is? Check ook eens of het gat waar het filament uit komt wel in lijn ligt met het gat in de hotend? Is er vervuiling ergens in het pad na de hobbed bolt of in de hotend?
Hotend slipts steeds dicht lijkt het op, ik zie geen vervuiling temp is 200 graden. Gat ligt niet helemaal in pad gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben blij dat ik dat Minitronics bordje heb gekocht, alles is plug and play. Ik heb gelukkig die problemen die jullie hebben met elektronica nooit gehad. Ook dat bordje heeft zo zijn min punten natuurlijk want als een stepperdriver het begeeft is het hele bordje rijp voor de schroot. Maar vooralsnog werkt het prima.

Niet dat jullie hier iets aan hebben natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk mijn eerste printje kunnen maken, maar nu kom ik er achter na levelen bed, dat midden doorhangt geen idee hoe ik dat moet oplossen eigenlijk.

Veel moeite om de eerste laag dus in orde te krijgen heeft iemand nog tips?

Eerste printje was de 5 steps calibratie printje. Is het normaal dat die daar 45 minuten over doet?

Nog een raar ding is dat de z as soms als die de endstop raakt ineens naar boven sprint een paar milimeter als je daarna nog een keer op home drukt gaat die wel goed naar zijn begin stand toe?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2013 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Die 5 steps, welke layer height (belangrijkste factor bij print tijd)
Hm, normaal gezien gaat het telkens een beetje terug na het bereiken van de endstop. zogezegd eerst snel ernaar toe en daarna nog eens traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Layer height stond op 0.20mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 02:34:
Nog een raar ding is dat de z as soms als die de endstop raakt ineens naar boven sprint een paar milimeter als je daarna nog een keer op home drukt gaat die wel goed naar zijn begin stand toe?
Bij mij tikt die eenmaal tegen de endstop als ik op home druk, dan gaat die paar mm weg, en komt die er terug tegen. (Net ingedrukt)

Op al de assen met marlin firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
azz_kikr schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:27:
[...]
Bij mij tikt die eenmaal tegen de endstop als ik op home druk, dan gaat die paar mm weg, en komt die er terug tegen. (Net ingedrukt)

Op al de assen met marlin firmware
Idem voor repetier firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag ook maar is die calibratie piramide geprint. Ik wist dat m'n settings al redelijk goed stonden maar vond het een mooie manier om mijn i3 met die van jullie te vergelijken.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7289/11622769966_1df04b34b7_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5492/11622004215_c1b29df39f_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2823/11622017235_71778a5648_z.jpg

Beetje jammer dat ik de infill op 40% heb laten staan, ipv 95% zoals op thingiverse stond. Nu zijn de bovenkantjes van de piramide beetje jammer. Kubusjes zijn wel exact 5x5x5 mm _/-\o_

Eventuele opmerkingen hoor ik uiteraard graag, post dit ook om ervan te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als je top infill gewoon op 100% zet zou je gewoon met een infill van 40% kunnen werken lijkt mij... 3 perimiters voor deze print is ook wat veel je kan er beter 2 van maken dan blijft er ook meer ruimte voor infil over

maar de zijkanten zien er strak uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:31
Nou denk dat dat er prima uitziet toch? Zelfs de bovenste kubus is mooi van vorm en die vervormd vrij snel door de warmte. Op welke laaghoogte heb je dit geprint? En met hoeveel fans erop?

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WeeDzi: Thnx, ik zal hem zo nog is aanzetten met 2 perimiters

@Remco: 0,3mm Layerheight, en alleen 1 fan erop maar die is voor koeling van de J-head aangezien ik met PLA print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
azz_kikr schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 23:32:
Al een paar keer al goed over de eindpunten gegaan, doordat assen in tegengestelde richting draaiden -_-

Nu soms als de eindstop wordt ingedrukt, en de motor stopt, dan blijft de motor de motor nazoemen. Wanneer ik in prontface alle motoren doe stoppen, is het weg. Is dit normaal?

En is het mogelijk om es droge print te starten? Dus alles draaien behalve hotend ofso. Kwestie van de zien of die ergens vastloopt? Had es printje geladen maar krijgt miljoenen fouten in pronterface en de ganse applicatie gaat onderuit ^^
een droog printje kun je makkelijk doen door gewoon filament uit je extruder te halen. Er zit namelijk een beveiliging op dat de printer niet begint als de temp te laag is, staat ergens in de firmware. Dus gewoon printer starten alles op temp brengen en go zonder filament.

Heb je al eens geprobeerd om lager in temp te gaan bijv 170 tot 180 gr? als je de temp te hoog hebt kruipt de warmte het filament in waardoor hij in je PEEK gedeelte uitzet en vast loopt. meeste PLA wat ik geprint heb zat ik rond de 170 175 graden. je kan wat dat betreft beter lager dan hoger zitten met PLA.

En wat gebeurd er in de eerste 50mm? en als je ipv 50mm nu eens in het begin 100mm extrudeeerd? loopt hij dan ook vast na 60mm?

Zet eens een fannetje op je PEEk gedeelte denk dat dit al veel problemen oplost. PLA is gewoon lastiger te printen totdat je de perfecte temperatuur vind.

en maak eens een filmpje van je probleem dat maakt het namelijk een stuk makkelijker om te beoordelen

[ Voor 7% gewijzigd door WeeDzi op 29-12-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
@ stealth0113: Dat ziet er echt niet raar uit hoor! Ik denk ook dat je perimeters roet in het eten gooien wat betreft de bovenste fill... 2 perimiters, en probeer hem eens op 0.1mm layer height te printen. (layer width wordt dan ook kleiner) Ik vindt het wel erg knap dat je toch zo strak kan printen op 0,3mm layerheight, en met PLA. _/-\o_

@ WeeDzi: Ik had bij mn extruder geen stof vangertje gedaan, omdat voor mijn idee dat niet zo'n vaart zou lopen qua slijtage en het lijkt me ook sterk dat het door stof komt. Als ik regelmatig dingen zat te slijpen in de werkplaats, ok, maar dat probeer ik zoveel mogelijk op mn werk of buiten te doen. Iig, 2 nieuwe hobbed bolts besteld, maar de installatie zal nog even moeten wachten totdat ik weer aan het werk mag.... Heb geen groene locktite in huis om die ene moer vast te lijmen (officieel moet er een borgmoer op, maar ik wil het gelijmd hebben)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Hmmm, dacht mijn eerste droge print te starten. (Dus zonder filament). Ik open pronterface, ik kan alles besturen, geen probleem. Op stl file in slicer, zet de start temp op 190 en de rest van de lagen op 185. Ik zet het om naar gcode, deze laad ik dan. ( ik zie ook de testfile in pronterface).

Maar als ik dan op print druk, gebeurt er niets, geen fouten. Enkel me melding "print started" at time, en verder niets.

Geen fouten, enige wat ik merk is dat af en toe de rode led gaat branden, ( bijverwarmen nozzle)

.....edit' nevermind, is blijkbaar slicer die raar doet, omdat ik heatbed nog niet heb, kijkt die of waarde op 5 komt ( ook al typ ik 0 in).

Manueel in gcode temp heatbed op 0 zetten en hij begint direct.

[ Voor 16% gewijzigd door SadisticPanda op 29-12-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
FiXeL schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:26:
<knip> maar de installatie zal nog even moeten wachten totdat ik weer aan het werk mag.... Heb geen groene locktite in huis om die ene moer vast te lijmen (officieel moet er een borgmoer op, maar ik wil het gelijmd hebben)
Als ik mag vragen waarom specifiek lijmen met loctite 270 of 276?
Als je >40Nm lock wilt is dan een M3 grubscrews in M8 moer niet mogelijk?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeL schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:26:
@ stealth0113: Dat ziet er echt niet raar uit hoor! Ik denk ook dat je perimeters roet in het eten gooien wat betreft de bovenste fill... 2 perimiters, en probeer hem eens op 0.1mm layer height te printen. (layer width wordt dan ook kleiner) Ik vindt het wel erg knap dat je toch zo strak kan printen op 0,3mm layerheight, en met PLA. _/-\o_
Thanks! Ik zal hem een keer proberen te printen met 0,1 layerheight alleen of me dat gaat lukken met een 0,5 nozzle betwijfel ik maar we zullen zien!

Nog wel zelf even een stof filter gemaakt in sketchup en geprint. Voor een eerste keer werken met sketchup toch aardig gelukt al is het een simpel design.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5528/11625269826_e7988e072e_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Domba schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:12:
[...]

Als ik mag vragen waarom specifiek lijmen met loctite 270 of 276?
Als je >40Nm lock wilt is dan een M3 grubscrews in M8 moer niet mogelijk?
Kan idd ook, maar even lijmen is gemakkelijker dan borgen met een grubscrew.
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:14:
[...]

Thanks! Ik zal hem een keer proberen te printen met 0,1 layerheight alleen of me dat gaat lukken met een 0,5 nozzle betwijfel ik maar we zullen zien!

Nog wel zelf even een stof filter gemaakt in sketchup en geprint. Voor een eerste keer werken met sketchup toch aardig gelukt al is het een simpel design.

[afbeelding]
Waarom zou dat niet willen? 0,1mm layer height moet zelfs met een 0,5mm nozzle nog lukken. Nice stoffilter btw. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Hier blijf ik problemen hebben met het slippen van het filament de eerst laag legt hij (meestal) goed maar als de printer begint te versnellen loopt het mis en ziet men lijnen waar geen filament is uitgekomen om dan na een tijdje er niets meer uit te persen, zucht. :'(
De bolt was wel vervuilt dus deze maar eens gereinigd maar terug hetzelfde, denk wel dat ik mij eens een andere bolt ga aanschaffen dan de hyena.
Kan binnenkort hier een slipcursus geven ;)

Het filament er laten uitkomen en dat lijkt wel op een duizendpoot
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/31310uf.jpg

Voor de rest denk ik wel dat het printen zal lukken als het slippen is opgelost.

@stealth0113 goed gelukt die stoffilter. Denk dat ik ook eens ketchup ga uitproberen.
En ook een mooie testcube, stukken beter dan de mijne (slipvrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik heb twee vragen waar ikk met googlen niet uitkom
-Wat is de max haalbare steps/sec per stepdriver tijdens printen met een atmega2560 en ramps 1.4 standalone
-Welke snelheid ruim boven de gebruikelijke printsnelheid, bijv 100mm/s is ruim voldoende
(welke accelatiesnelheid is uitstekend, het ontwerp heeft grenzen) ?

Vanwaar de vraag, ik ben bezig met mijn laatste keuzes voor een eerste zelfbouw van een mendel90 style en wil mijn keuzes maken voor tandriemschijf, stappenmotor en stepdriver.
(uiteindelijk moet ik een keuze maken tussen 2 stappenmotoren,1,7A of 2,4A die in de praktijk zich verschillend gedragen, de DRV8825 zal ik waarschijnlijk moeten hacken naar fast decay voor de ene)

Alsook G0 moet geen slak worden, de maximale combinatie die ik kan maken stappenmotor 0,9o, tandriem 30mm/rpm, 1/32 voor drv8825 =2,34µm/step.

Of is 5µm/step in X en Y al ruim voldoende resolutie, even los van of ik de rest onder de knie krijg?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

De kubuspyramide is hier ook aan het printen. Voorlopig nog wat draadjes en uitgelopen plekjes...

eerste lagen op 188 graden, de rest op 183, maar het bubbelt nog een beetje in het begin. Dus tweaken die handel.

Welk klapt er hier pronterface makkelijk uit, printen met de console versie gaat wel zonder problemen...

Whiiiii, ik post straks eerste resultaatje...

Verdorie, te snel geroepen, na 2e laag, zakt ineens de temp naar beneden en blijft die rond de 160 hangen, daarom wil extruder niet draaien dus komt niets uit. Maar de printer blijft rustig voortprinten...nuja printen, hij blijft voortbewegen, zonder filament te leggen

[ Voor 26% gewijzigd door SadisticPanda op 29-12-2013 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas is de test piramide op 0,1 layerheight helaas niet helemaal gelukt...

Links 0,3mm, Rechts 0,1mm LayerHeight
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5527/11629329766_da015d96a4_z.jpg

Dikke warping op de uiteindes dus de nozzle bleef extruden in de print, op een gegeven moment is ie blijkbaar toch weer recht gaan printen. Je ziet de laagjes amper met 0,1mm tov 0,3 dus dat is wel mooi maar waarom die nou zo is gaan warpen weet ik echt niet... Eerste layer op 0.35 geprint ipv 0,4 wat ik altijd deed.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2013 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
das geen warpen..... dat lijkt meer op slechte hechting in de eerste lagen

@snelle zet je druk op het filament es wat lager, bij mij kwam het er ook wel een beetje geraffeld uit maar niet zoals dit. En post eens een filmpje

@
azzkikr
stap over op repetier host. Das een stuk overzichtelijker dan pronterface. Het zakken van de temp zou kunnen duiden op een heatbed wat aangestuurd wordt of een fan die aankikt waarbij hij de temp niet hoog genoeg kan krijgen. Heb je er een fan op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog steeds wat problemen met de extruder en homing, bed is level als je handmatig controleert zodra je print start is het off bij een grote marge ook.

Extruder loopt nu aardig goed door met koeling op de j-head alleen filament loopt nu steeds af en toe van het hobbed gedeelte af waardoor ik bijna geen extrusion meer heb. Ik gebruik 1,75 met 3mm zou ik hier minder last van hebben. Misschien een stuk pfte tube in de idler plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Weedzi, idd het was dat. Mijn psu staat naast de printer op de grond en de fan blaast over de printer heen. Psu gedraaid en hotend blijft wel op temperatuur.

En wat een verademing die repertier host...

Dubbel bedankt...

Voorlopig, eerste lagen rafelen een beetje, dan gaat het goed maar nog een beetje last van uitlopers, dus lijkt me dat de temp naar beneden kan. ( 182 atm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik word hier echt gek van mijn extruder bijna iedere 5 lagen kan ik stoppen om het filament weer terug in het midden te zetten en dat terwijl ik het al vrij strak heb aangedraaid misschien al te strak want er komt hoop troep ook steeds op de bolt.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Hm, ik print PLA en zit rond de 193°C, met fan er op zakt die wel naar 187°C maar print gewoon door.
Toch stuk hoger in temp dan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:25:
Ik word hier echt gek van mijn extruder bijna iedere 5 lagen kan ik stoppen om het filament weer terug in het midden te zetten en dat terwijl ik het al vrij strak heb aangedraaid misschien al te strak want er komt hoop troep ook steeds op de bolt.

Iemand een suggestie?
Als je dezelfde printed parts hebt gekocht als ik is het ook de bedoeling dat je 3mm filament neemt. Het gat in de extruder is daarop voorzien lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen waar de temperatuur in elkaar zakt, neem een Heater Cartrigde. Ik heb hem nu een weekje en werkt een stuk beter dan een power resistor. Warmt sneller op (30/40 sec) en blijft veel beter op temperatuur. Bij mij staat er continu een 40mm fan op te blazen en blijft netjes 185 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

craio schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:42:
[...]

Als je dezelfde printed parts hebt gekocht als ik is het ook de bedoeling dat je 3mm filament neemt. Het gat in de extruder is daarop voorzien lijkt me.
Die heb ik inderdaad, maar het is meer de idler die er voorzorgt dat de boel kan verschuiven dit heb ik nu denk ik opgelost met een stuk pfte tubing, grote probleem is nu dat de bolt steeds vol loopt met pla en daardoor zijn grip verliesd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:39:
[...]
Die heb ik inderdaad, maar het is meer de idler die er voorzorgt dat de boel kan verschuiven dit heb ik nu denk ik opgelost met een stuk pfte tubing, grote probleem is nu dat de bolt steeds vol loopt met pla en daardoor zijn grip verliesd
Mja, kan dat toch gerelateerd zijn aan de opening in de extruder?
Je idler duwtin principe het filament tegen de ene zijde van de opening, daardoor klemt dit een beetje meer en daardoor heeft de bolt meer moeite etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het niet meer weten eigenlijk. Maar printen is niet meer te doen momenteel, de bout loopt gelijk vol wat ik ook doe.

Eerlijk gezegd ben ik er wel klaar mee, na 3 dagen calibreren en kloten heb ik slechts 1 keer een redelijk printje gehad en zelfs die krijg ik niet meer nagebootst.

de boel maar even aan de kant zetten, als ik naar 3mm zou gaan kan ik mijn hotend ook weer vervangen en filament natuurlijk, project heeft inmiddels wel genoeg gekost eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:41:
Ik zou het niet meer weten eigenlijk. Maar printen is niet meer te doen momenteel, de bout loopt gelijk vol wat ik ook doe.

Eerlijk gezegd ben ik er wel klaar mee, na 3 dagen calibreren en kloten heb ik slechts 1 keer een redelijk printje gehad en zelfs die krijg ik niet meer nagebootst.

de boel maar even aan de kant zetten, als ik naar 3mm zou gaan kan ik mijn hotend ook weer vervangen en filament natuurlijk, project heeft inmiddels wel genoeg gekost eigenlijk
Is het mogelijk met een ring het midden van de hobbing groef in lijn te brengen met de onderste opening naar de extruder?

Het filament wordt anders in een zwakke S vorm gedrukt en daar kan minder kracht op uitgeoefend worden.
Als ook dat het tegen de buitenkant van groef gaat lopen, die door grotere draairadius (hoeksnelheid) sneller beweegt dan het midden en materiaal van je filament gaat schrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles zit momenteel netjes op 1 lijn dankzij stukje tubing in de idler gepropt, zo komt de pla in lijn met de bolt en gat daaronder. Net alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt inclusief de hotend.

Wat me opvalt is hoeveel kracht er nodig is om te extruden, de hotend losgehaald en met de hand wat in probren te voeren, ik moet flink duwen om het erdoor heen te krijgen.

De hotend is niet geblokkeerd ik kan er namelijk gewoon door heen kijken

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Gaat het filament wel vlot zonder hotend? (lees: de stepper kan het grote tandwiel vlot ronddraaien)
Je hebt toch een j-head? Ik heb buda-hotend dus geen ervaring met j-head.

[ Voor 27% gewijzigd door craio op 30-12-2013 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik heb geen ervaring, maar bij veel kracht moet ik denk aan juiste temperatuur en of de juiste thermistor table wel in firmware staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De thermistor staat wel goed, temp is 180 graden dat zou nog wat omhoog kunnen. Ik heb de hotend nu uit elkaar liggen, lijkt er op dat er op een bepaald moment PLA gelekt heeft tussen de nozzle en houder. Misschien wat meer tape er tussen draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
JHead is metaal kunstof met verschillende uitzettingen.
Iets hogere temperatuur dan gebruik warm stoken en na 5-10 min met zelfde kracht als koud na trekken (aandraaien)

Edit: geen overmatige kracht anders begeeft de schroefdraad van de peek het

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 30-12-2013 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@craio koud dus zonder hotend loopt het prima door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
In het vorige topic zag ik de velleman k8200 al eens heel kort langskomen, maar in dit topic lees ik er niks van. Heeft er iemand ervaring mee? (de locale computerwinkel heeft em te koop staan voor 730 euro incl volle rol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
Promy schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:58:
In het vorige topic zag ik de velleman k8200 al eens heel kort langskomen, maar in dit topic lees ik er niks van. Heeft er iemand ervaring mee? (de locale computerwinkel heeft em te koop staan voor 730 euro incl volle rol)
Kennis van mij heeft hem al een tijdje. Van wat ik zie, zeker geen slechte printer. Lichte maar stevige constructie (omvang wat groot in verhouding tot bouwvolume).

Wellicht heb je deze al gevonden:
http://forum.velleman.eu/viewforum.php?f=54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 00:10:
Alles zit momenteel netjes op 1 lijn dankzij stukje tubing in de idler ...
Dat is een goede zet!
Wrijving en weerstand tijdens het doorvoeren van het filament is nooit goed, zeker niet bij de extruder die op jouw printer zit. De bolt heeft toch al niet zo'n goede grip op het filament.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 20:53
Heeft iemand hier al eens ramps-fd gebruikt?
http://www.geeetech.com/wiki/index.php/Ramps-FD

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat ik de extruder uit moet boren om daar ook een tubing in te plaatsen zodat daar ook minder speling op komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
euh de extruder uitboren?? welk gedeelte bedoel je het plastic?
dan zou je dat kunnen doen, maar ik denk niet dat het daar zoveel frictie zou kunnen hebben. als je het filament er daar doordrukt voel je dan weerstand?

als je het metalen gedeelte bedoeld zou ik je dat afraden tubing zet namelijk uit waardoor de boel juist eerder vast loopt

Edit
even een schaamteloze quote van de velleman website

What colours can I use?

The cartridges that work with the K8200 come in different colours: red, blue, green, ... You can use one colour at a time while printing. If you want your creation to be multi-coloured, you can print it in separate pieces and attach them together later. You cannot swap the cartridge in the middle of a print.

Yes you can use multiple colours :) kan met elke printer namelijk.
Een nadeel van de velleman vind ik dat het bed zorgt voor alle bewegingen waardoor je alleen maar meer kans hebt dat je object los trilt van alle bewegingen die het maakt

[ Voor 49% gewijzigd door WeeDzi op 30-12-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gat voor doorvoer van de filament in de extruder is voor 3mm ik gebruik 1,75, wat ik wil doen is die doorvoer uitboren zodat ik daar stuk tube in kan plaatsen die bedoeld is coor 1,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dat lijkt me dan inderdaad geen slecht idee...... het 1.75mm filament is daar uberhaubt niet geschikt om door zo groot gat te voeren.... dan raakt het zn sterkte kwijt door de bochten die het maakt in dat gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Als ik alles even op een rij zet loopt het mis bij de tweede laag of volgende lagen bij deze is de printer sneller Bij de buitenste lijnen loopt er meestal niets mis (print trager) maar als hij het stuk begint op te vullen dan komt er op een bepaald moment geen filament meer uit omdat de bolt het filament heeft weggeschuurd.
Dus het is niet dat de bolt geen grip genoeg heeft integendeel mag zelfs wat minder maar dat het eerder met de temperatuur te maken heeft, te koud.

Nu de eerste laag ABS wordt geprint op 220° en de volgende op 215° zou het niet beter zijn dat ik deze ook op 220° print of 225° er wordt ook niets gekoeld bij mij omdat ik van de veronderstelling ben dat dit niet nodig is bij ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er eigenlijk een beter alternatief dan een hobbed bolt om mee te werken ? Ik vind het namelijk maar een zwakke schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Sommige printers gebruiken de kopjes van een dremel icm met bowden extruder

Dit kopje bv
http://www.amazon.co.uk/g...de=as2&tag=skippyorguk-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja dat zijn freesjes die snijden nog meer dan de hobbedbolt. er zijn tal van oplossingen die nett ff anders werken maar de hobbolt komt daar toch als simpelste uit. Je zou em nog in een dubbele uitvoering kunnen bedenken waarbij 2 bolts het filament van beide kanten aandrukt.

maar het werkt bij 19 van de 20 printers waarom zou het dan bij jou een zwakke schakel zijn? er is echt iets anders aan de hand bv dat gat waar in je extruder. stap anders eens over op een 3mm filament enige wat je daar voor aan hoeft te passen is de nozzle en de voering van je PEEK onderdeel (hooguit 20 euro).

Bij mij kost het ook genoeg kracht om er met de hand iets doorheen te drukken. Je perst iets van 3mm of 1,75 door een opening van 0.4mm.......

Dat je zegt dat je er klaar mee bent zegt dan eigenlijk ook wel genoeg. 3D printen is nog niet plug en paly dus je zult er wat energy in moeten steken.

[ Voor 9% gewijzigd door WeeDzi op 30-12-2013 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh dat het niet plug en play is dat snap ik en wist ik ook en dat ik er energie in moet stoppen is ook geen probleem. Het gaat nu wel extreem klote, als je na 4 dagen proberen en doen nog maar 1 printje hebt die ook nog niets goed is ook, gaat de lol er wel snel van af.

Zodra ik weer wat zin heb dan boor ik eerste de extruder maar eens uit en stop er die tubing in. Dan gaat er in ieder geval wat minder kracht verloren en de temp eens verhogen naar 195 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4 dagen :D ik was wel 4 weken bezig voor dat mijn eerste printje er uberhaubt af kwam. Nu was er destijds nog niet zoveel info te vinden dus moest ik alles zelf uitvinden.

Leg het inderdaad ff een dag of wat aan de kant :) en begin daarna gewoon van vooraf aan. En verander per keer 1 parameter anders verlies je alles uit het oog (of je moet ervaring hebben met DOE(design of experiments)) desnoods verbrand je een rol filament alleen door in de lucht te extruderen lijkt zonde, en geeft een klere bende maar wel veel inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja 4 dagen dan sinds bouw af is dat dan wel. Lijkt me ook verstandig om de 0.35 nozzle even te laten voor wat is en eerst maar eens proberen met de 0.5 of zou dat weinig verschil uitmaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
in principe maakt dat weinig uit, de werking is hetzelfde maar printen zou makkelijker kunnen gaan omdat de druk die nodig is veel lager is dan met de 0.35mm dus je zou de 0.5mm er eens onder kunnen hangen.

Maar zoals gezegd maak eerst het gat eens kleine van je extruderbody en probeer met je 0.35mm wil dat niet ga dan eens over naar 0.5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Dat klooien hoort erbij maar eens dat men het onder de knie krijgt kan de lol beginnen. En dan het tekenprogramma leren dan is het pas helemaal af als men de eigen ontwerpen kan printen.
Ga straks nog wat klooien :)

[ Voor 10% gewijzigd door SnelleD op 30-12-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Als het niet wil, gewoon de boel even aan de kant leggen en de dag erop weer proberen. WeeDzi heeft daarin zeker een punt, want soms wil het gewoon ff niet vlotten en dan loop je op een gegeven moment alleen maar jezelf op te naaien omdat het niet wil. (oftewel: tijd om ff te chillen en even bezig gaan met wat anders)

Ik heb hier zelf de laatste tijd best veel last van, gezien ik nu bijna 7 weken het zonder zware shag moet doen, sinds ik probeer te stoppen met een e-peuk. En de afgelopen week mn dosis nicotine van mn electro-peuk afgebouwd heb van 16mg naar 12mg. (ontwenningsverschijnselen zijn o.a. sneller geirriteerd)

De versleten hobbed bolt was hier erg frustrerend, eerst al issues met de thermistor, denk je dat eindelijk klaar te hebben, blijkt je hobbed bolt versleten... En ik zag er erg naar uit om in deze kerstvakantie eens wat serieus printwerk te gaan doen... (naja op zich wel leuke dingen geprint, totdat de boel stuk ging, maarja)

Maar als het werkt is het echt geweldig, en voel je ook zeker wel een stukje voldoening na al het harde werk wat in die printer gegaan is. :)

Gewoon doorzetten, de aanhouder wint! 8)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Zo de boel is hier gestart op 225° de spanning is ondraaglijk ;)

De eerste laag is feilloos verlopen.

En dan loopt het weer mis :(

Tweede poging schroeven wat harder aangedraaid want nu was geen inslijpen te zien in filament.

Eerste laag weer feilloos verlopen.

Tweede laag ok, zal het dan toch lukken ?
Derde laag ok
Bezig aan de infill ook ok
Laag 6 van 12 ok
Laag 9 van 12 ok nog 7minuten spanning
Bezig aan de toplaag
De laatste laag de spanning is hier te snijden.

Yes yes yes de eerste geslaagde print is een feit :*)

Nu wat ontspannen en naar top gear kijken.

[ Voor 105% gewijzigd door SnelleD op 30-12-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk je komt er wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Zucht, m'n extruder begint nu ook lastig te doen ... Protheus z'n problemen zijn blijkbaar besmettelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, hopelijk oplosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Kan het zijn dat we hier met een 3D virus zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Geen idee wat de oorzaak is, m'n extruder is eigenlijk bedoelt voor een j-head en ik gebruik een buda-style.
Daardoor is er plaats waar het filament teveel plaats krijgt, maar dat was tot op heden geen probleem...
Nu al twee keer kort na elkaar dat het daar vast geraakt. eerste keer zat het filament gewoon dubbel, tweede keer was er een kleine inkeping die de boel blokkeerde.
Misschien dat ik toevallig de uitlijning in het begin perfect had, tss eerste en 2de heb ik er een stukje buis tss gestoken, maar hielp weinig blijkbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door craio op 31-12-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Print je nu met lagere temps misschien, want dan verhoog je ook gelijk de druk waarmee de filament er door moet. Dat is denk ik bij mij ook deel van mijn problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Nieuwe repetier firmware uit!

Komt met handige configuratie tool

http://www.repetier.com/firmware/v091/

[ Voor 57% gewijzigd door SadisticPanda op 31-12-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ik had inderdaad de temp verlaagt. Normaal blaast er een fan op die de temp doet zakken naar 187°C (ipv 193°C) dus dacht ik dat zonder fan de temp lager mag. Maar het terug verhogen hielp niet (dat was tss mislukking één en twee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

craio schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:31:
Ik had inderdaad de temp verlaagt. Normaal blaast er een fan op die de temp doet zakken naar 187°C (ipv 193°C) dus dacht ik dat zonder fan de temp lager mag. Maar het terug verhogen hielp niet (dat was tss mislukking één en twee).
Ik heb de fan nu constant aan staan op mijn hotend, in het begin had ik moeite met doorvoer van de PLA door verstopping, smelten begon al voor de nozzle. Geen idee of de budda hier ook last van kan krijgen.

Opstoken en bij 90 /100 graden de PLA terug trekken verhielp bij mij de opstopping meestal.

Begin me wel af te vragen of de hobbed bolt die we bij de kit hebben gekregen wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Mja, ik heb volgens repetier host al 43m filament verbruikt. Dus lijkt me niet dat de hobbed bolt slecht is.
Er is daarvan wel al wat in de vuilbak terecht gekomen, maar tot gisteren was dit niet door extruder problemen (vooral problemen met belts en endstops).

[ Voor 41% gewijzigd door craio op 31-12-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo dan heb je flink zitten printen, hopelijk kan ik je binnenkort evenaren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Momenteel bezig met poging drie om dit te maken.

Camera teruggevonden!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LeHLmVal.jpg
Ter info: het bruin ding waar de printer op staat is een rubberen mat. Poging om de trillingen die veroorzaakt worden op te vangen.

[ Voor 86% gewijzigd door craio op 31-12-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kan je in repetier host terug vinden hoeveel meter je hebt verbruikt? Ik kan het nergens vinden namelijk. Succes met de derde poging, leuk om de printer te zien ik zal binnen kort ook even een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Voorlopig gaat de derde poging redelijk.
Zou kunnen dat aantal meter door de firmware wordt bijgehouden, staat in het log na verbinden van printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah kijk ik had snel de host even opgestart maar de printer niet gekoppeld, misschien houd marlin het ook bij.

Wat zijn de symptomen eigenlijk van je extruder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Gezien dat de derde poging nu intussen al 1u30min bezig is, lijkt het terug opgelost...
Temperatuur is nu 195°C dus zou kunnen dat die toch wat te laag was... (aangeraden temperatuur is 190-220°C volgens etiket op de rol, maar 200°C lijkt al teveel)

Heb dit al gezegd waarschijnlijk maar had Marlin ook eens geprobeerd en dan terug gegaan naar Repetier omdat printer raar deed, voor zover ik me kan herinneren reageerde het soms niet op commando om heated bed te verwarmen en wilde niet afkoelen.

Edit: Derde poging zonet beëindigd. 0,3mm layer height,0,5mm extrusion width
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AB5QHxRl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VtAjyBql.jpg
Wat is de oorzaak van die foutjes aan de binnenkant? Temperatuur te hoog (aka oozing)?

Edit2: Protheus, wat is de max feedrate van je extruder? Bij mij is dit 30mm/s, mss wordt het plastiek er gewoon te snel in geduwd en krijgt het hotend de tijd niet om het goed te smelten?

[ Voor 66% gewijzigd door craio op 31-12-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Same hier, hoe lager ik ga, hoe beter die lijkt te printer met pla. Ik zit momenteel op 179 en print voorlopig al degelijk. Natuurlijk totaal nog niet als hierboven maar begint er toch al op te lijken. Zeker als je ziet onder welke omstandigheden die momenteel print: geen heatbed, 1 vijsje van bed was losgetrilt, geen koeling (zowel niet van extruder als van het printer part.

Voorlopig enige problemen:
-sommige lagen lijken beetje uitgelopen te zijn van de testpyramide, in het begin valt het wel mee, maar af en toe zit er zo een laagje tussen geperst en pulpt uit.
-bovenste kubusje is meer gesmolten cilindertje. Ik veronderstel te warm of geen externe koeling van het geprinte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
@WeeDzi: Staat aan (af en toe trekt extruder toch filament terug), hoe kan teveel filament veroorzaakt zijn door retract? Ook komt soms teveel aan binnen zijde overeen met teweinig aan buitenkant...

Die pyramide nog eens gedaan na al m'n prutsen en toevoegen van fanduct.
Links nieuwe print, rechts poging van meer dan een week geleden. Er gebeurt iets op de nieuwe bij overgang naar 1ste verdiep, geen idee waarom...
links 40% infill en 0.1mm layer, rechts 95% en 0,2mm denk ik (niet zeker) die 0,1mm lijkt wel de limiet te zijn momenteel of zie ik dit verkeerd? (op foto zie je de layers wel beter dan in het echt)
Warping opgelost, fanduct helpt veel bij bovenste verdieping, fill in is ook beter.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lnx7TCHl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vkoaCwkl.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door craio op 01-01-2014 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als de afstand te laag staat dan kan hij een blopje laten hangen aan de nozzle die dan daarna op je werkstuk blijft hangen.

dat laagje lijkt een stukje waarbij hij minder filament heeft geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 20:43
Ik weet niet of hij hier al gepost is , maar dit is een handige calculator .

http://calculator.josefprusa.cz/#ExtrusionSF40

http://josefprusa.cz/skeinforge-40-volumetric-calibration/

[ Voor 19% gewijzigd door Quepee op 01-01-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ter controle eens alles daar ingevuld en zo ontdekt dat er een fout zat in mn z-steps (vond het al vreemd dat ik de berekende waarde destijds moest corrigeren). Het was 3994.46 en volgens die site moet het 4000 zijn, dus dat maar aangepast. Ik betwijfel als dat merkbaar was (bij beperkte buildheigts).

@WeeDzi: Hm, staat op 30mm/s, wat is het bij jouw?
@Protheus: Het wordt dus effectief in het eeprom bijgehouden (aantal m filament gebruik).
@Stealth0113: Wat is je extrusion width? Bij mij stond het op automatic en had ik ook die openingen op mn piramide en nu het vast staat op 0,5mm niet meer (denk ik).

[ Voor 25% gewijzigd door craio op 01-01-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Craio: Dat heb ik ook op auto staan en nog nooit aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:37:
@Craio: Dat heb ik ook op auto staan en nog nooit aangepast...
Hier stond het dat hij het vastzet op 0.5mm dus heb ik dat ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@craio snelheid staat op de default van repetier host, 30mm/s voor de perimeters en iets hoger voor de infill, dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me.

Ik zie zat prusa i3 met wade extruders veel sneller printen dan dat.

Mijn aanvalsplan is nu

Uitboren van de extruder en opvullen met tubing zodat gat geschikter is voor 1,75 pla.
X-as opnieuw uitlijnen, wat is trouwens beter waterpas of dat beide carriages op gelijke afstand van de motor staan?
Bed opnieuw levelen
Nozzle schoonmaken met aceton
En dan weer proberen met hogere temperatuur

En dan eindelijk beginnen met het verbeteren van de e-steps

Nog een vraagje met wat voor instellingen is dit het beste te printen en dan bedoel ik vooral de perimeters en infill http://www.thingiverse.com/thing:57770/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 15:06:
Nog een vraagje met wat voor instellingen is dit het beste te printen en dan bedoel ik vooral de perimeters en infill http://www.thingiverse.com/thing:57770/
Die moet ik ook nog proberen.
Maar eerst moet de printer door de perimeter width test geraken...
Die instellingen waar er van gesproken worden, iemand enig idee hoe je dit in slic3r doet?

[ Voor 26% gewijzigd door craio op 01-01-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitboren is mooi gelukt, tubing past perfect en lijnt allemaal aardig uit, dus dat is allemaal geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snelheid van de retract kun je het beste in de 100 zetten hij wordt namelijk door de firmware gelimiteerd op 30 zolang je daar niets aan veranderd. Dit geeft het voordeel dat mocht je de print tijdens het printen langzamer willen zetten dan blijf de retract op het maximale staan.

gaat echter om de retract distance en de afstand waarbij hij gaat retracten. ik heb de retract zelf op 2mm staan en de afstand ook op 2 mm. de retract from is de afstand die hij moet overbruggen zonder iets te printen voordat hij gaat retracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@craio op welke instellingen heb je bijvoorbeekd die endstops geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:07:
@craio op welke instellingen heb je bijvoorbeekd die endstops geprint?
Ik gebruik die endstops niet meer. Ze werden steeds wat bewogen bij gebruik en dus totaal niet handig. Het kan natuurlijk zijn dat dit komt doordat m'n printer nog de binnendiameters te klein en buitendiameters iets te groot maakt...
Voor Z-as gebruik ik wat er bij de overige printed parts zat en Y en X zijn gewoon weer tiewraps.
Edit: Poging om nieuwe repetier firmware te gebruiken blijft stranden op niet uitlezen heated bed temp :(

[ Voor 9% gewijzigd door craio op 01-01-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat hulp nodig met de x-as wat is daar het handigste om die waterpas te zetten of gelijke hoogte met de motoren.

Nu is het zo dat ze kwa hoogte van de motoren af gelijk zijn, maar zeker niet waterpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Sowieso waterpas maken en evenredig met je heated bed. Als dat nu niet zo is, staan je z motoren ook niet op dezelfde hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervelend dit, waterpas geeft verschillende waarde aan of ik boven op meet of onder op. Geen idee wat nu correct is.

Grrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ik heb gewoon links en rechts de hoogte van de x-as mounts gemeten en gezorgd dat dit gelijk is.
Intussen werkt v0.9.1 van repetier firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waterpas geeft aan dat het evenwijdig is met het aardmagnetisch veld.... is dus niet persee nodig (je printer werkt namelijk ook onder een hoek van 45 graden). Het zaakje moet haaks en evenwijdig op je printbed staan. Je waterpas is daarbij wel een handig meetmiddel maar dan zou je het liefst eentje moeten hebben met een digitale aflezing. eentje met een luchtbel kan als snel voor afwijkingen zorgen.

Een winkelhaak werkt beter imhoom bv te checken of je z as haaks op je printbed staat en met je schuifmaat vanaf de xbars meten tenopzichte van je bed..... daarmee meet je de hoogte van je z carriages waaraan je x carriage zit

[ Voor 18% gewijzigd door WeeDzi op 01-01-2014 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou eindelijk weer een printje, zo'n 5 steps calibratie print. Topje is niet mooi geworden maar dat is te wijten aan de temp. Extruder lijkt nu goed te lopen en loopt niet zo snel vol met rotzooi.

Eerste laagje hecht niet zo mooi aan de rest. maatvoering is okayisch , het is niet precies 5mm maar steeds wat verschillende 5.12mm etc. Wat verder opvalt is dat de ribbels aan de achterkant beter voelbaar zijn dan aan de linkerzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat even wat foto's zien protheus, er zijn hier genoeg mensen die aan de hand van een foto direct kunnen zeggen waar je op moet gaan letten bij de volgende prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laag hoogte 0.28 mm, eerste laag ook 0.28mm infill op 0.2, 3perimeters zodat ik snel even kon kijken of het weer werkte, geprint in 16 minuten

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FIfKWj6s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x6jtWN9s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M7BpTxms.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xBYaVbts.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/S73oE0Rs.jpg

en eerste onderdeel hopelijk ter verbetering van bed

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/liyNKUys.jpg

grr laatste onderdeel gaat waarschijnlijk niet passen door het alu frame :(

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Is dat gewoon op het glas of met haarlak ofzo er op?
Pagina: 1 ... 13 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.