Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-05 12:55
benji83 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:46:
Ik wil net een losse spoolholder printen (de printer met spoolholder past niet op de plaats waar ik hem voor ogen heb), stopt de microSD kaart ermee.
En die heb ik natuurlijk net niet liggen...
Probeer nog om hem te reanimeren, maar wel beetje jammer voor iets wat je 3 dagen in huis hebt.
Kun je hem niet rechtstreeks aan je pc hangen met een kabel? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:22

Edd

Was dat een kaartje wat je erbij kreeg? Want over het algemeen zijn die dingen niet zo best en gooi ik die meteen weg ;)
Ik gebruik over het algemeen Sandisk-kaartjes en daar nog geen problemen mee gehad.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
Niekserr schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:28:
[...]

Kun je hem niet rechtstreeks aan je pc hangen met een kabel? 8)7
ja, inmiddels gedaan op hoop van zege. Laptop is beetje oud beestje...

Inderdaad kaartje wat erbij zat, nog geen tijd gehad een nieuwe te kopen. Morgen of overmorgen moet lukken. Meteen maar een RPI bestellen, toch makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
benji83 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:20:
[...]
ja, inmiddels gedaan op hoop van zege. Laptop is beetje oud beestje...

Inderdaad kaartje wat erbij zat, nog geen tijd gehad een nieuwe te kopen. Morgen of overmorgen moet lukken. Meteen maar een RPI bestellen, toch makkelijker.
Ja oké. Ik gebruik zelf ook altijd mijn pc, het biedt gewoon super veel voordelen (vooral het niet heen een weer hoeven lopen met een SD kaart en dus het super snel vanaf je stoel een print starten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik gebruik octoprint. En die heb ik dan weer in home assistant gehangen zodat ik een berichtje krijg als printer klaar is en als de buildplate is afgekoeld :+

Je kunt ook direct vanuit Cura build jobs starten met de octoprint plugin.

Ideaal. Gewoon alles via pc/telefoon bedienen. Ik denk dat ik het beeldscherm ook van de printer af haal want ik doe er toch niks meer mee haha.

Als jullie iets nodig hebben van screenshots of profiles van octoprint dan roep maar :D

[ Voor 8% gewijzigd door foekie01 op 14-08-2018 08:41 . Reden: Aanvullende info cura ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:49
De ombouw van mijn Anet A8 naar AM8 is eindelijk voltooid! Heeft lang geduurd maar dan heb je ook wat! :9

Heb ook direct dempers tussen de X en de Y steppers geplaatst. De printer print nu een stuk stiller. Het enige waar ik nog last van heb, is geratel als de X as heen en weer gaat. Volgens mij komt dat doordat de tanden van m'n belt lang de gladde idler pulley schrapen. Die moet dus nog vervangen worden door een teeth idler pulley :P

Oh trouwens, iemand interesse om mijn oude A8 (zwart plexiglas) frame over te nemen voor bijv. reserve onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 21:47
n1ck schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:22:
De ombouw van mijn Anet A8 naar AM8 is eindelijk voltooid! Heeft lang geduurd maar dan heb je ook wat! :9

Heb ook direct dempers tussen de X en de Y steppers geplaatst. De printer print nu een stuk stiller. Het enige waar ik nog last van heb, is geratel als de X as heen en weer gaat. Volgens mij komt dat doordat de tanden van m'n belt lang de gladde idler pulley schrapen. Die moet dus nog vervangen worden door een teeth idler pulley :P

Oh trouwens, iemand interesse om mijn oude A8 (zwart plexiglas) frame over te nemen voor bijv. reserve onderdelen?
Ik ben ook erg blij met mijn AM8. Het is niet echt een AM8 meer omdat ik uiteindelijk alle onderdelen op ali heb besteld maar een metalen frame is echt zoveel beter.

Die van mij is zonder dempers stiller dan de A8 met dempers. De A8 laat de Lack lafel ook veel meer bewegen.

Het verschil is zelfs zo erg dat ik overweeg om voor de A8 dan nog maar een frame te kopen. Dat plexiglas is het gewoon niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 13:58
Gisteren alles schoon gemaakt. Print van een aantal uren aangezet en de eerste lagen bekeken dat zag er weer prima uit. Vanmorgen kreeg ik echter weer een niet zo fijne verrassing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8AUqvoBQpuF6QiSzOsIwcpXA/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dwbfkkQer8wGbCdQdkSUETG3/medium.jpg

Lijkt wel of het ding telkens half verstopt raakt. Ik heb het PLA van hobbyking op 200 graden geprint.

Ik ga vanavond maar eens pla van 123d print gebruiken kijken of dat wel wil.
Btje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:32:
Ik ben nog steeds aan het worstelen met mijn cr10. Net een nieuwe extruder feeder binnen van metaal met nu twee veertjes erin. Dit omdat ik zag dat de standaard klikte en het filament er niet door kreeg.

Calibratie kubus geprint en dat zag er weer goed uit. Een langere print gestart en die begint ok maar na een paar lagen weer het klikken dat hij het filament er niet door krijgt.

Als ik de nozzle demonteer dan komt er nog steeds geen filament ook met de hand niet. Zit dus wat hoger lijkt het maar stomme is dat de print wel goed startte en dat twee keer achter elkaar.

De bowden heb ik zo ver mogenlijk in de extruder geduwd.

Iemand een idee of kan ik beter naar een e3d gaan kijken.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
Voor de mensen die andere pulleys gekocht hebben voor hun printer...

Er bestaan pulleys met 16 of 20 tanden. Internet zegt dat 16 tanden meer resolutie zou geven (10 micron vs 12.5 micron) maar dat je die extra resolutie niet terugziet in de geprinte modellen. Verder zou 20 tanden minder "jitter" (trillingen?) doorgeven aan de belt.

Welke kan ik nou het beste kopen voor mijn standaard Anet A8 stepper motors, 16 of 20 tanden?

Ben toch maar voor pulleys met 16 tanden gegaan; heb ze zojuist gekocht :)

[ Voor 8% gewijzigd door n1ck op 15-08-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:09

thijsco19

KTM 990 SMT

20 tanden zal een grotere diameter zijn. En logischer wijs heeft een grotere diameter bij dezelfde rotaties een lagere resolutie. Ja legt een grotere afstand af (lees: omtrek pulley) bij 1 rondje ten opzichte van de kleinere pulley.

Zelfde diameter met evenveel tanden kan niet. Dan moet dat een ander profiel zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:03

Spinez0r

At your service.

Btje schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:14:
Gisteren alles schoon gemaakt. Print van een aantal uren aangezet en de eerste lagen bekeken dat zag er weer prima uit. Vanmorgen kreeg ik echter weer een niet zo fijne verrassing:

[afbeelding]

[afbeelding]

Lijkt wel of het ding telkens half verstopt raakt. Ik heb het PLA van hobbyking op 200 graden geprint.

Ik ga vanavond maar eens pla van 123d print gebruiken kijken of dat wel wil.

[...]
@Btje heb je toevallig ook filamentresten op je extruder gear gevonden?

Je zou eens kunnen proberen om deze iets strakker te zetten?

Vandaag heb ik ook m'n BLV mod helemaal afgerond, ongeveer 3 maanden geleden mijn A8 omgebouwd naar een AM8.

Ongeveer 1 maand geleden de X en Z as omgebouwd naar lineare geleiders.

Gisteravond m'n ali rails binnengekregen en ook de Y as omgebouwd naar linear, bevalt prima :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xOeP5zEve3g3WS0nzVeF3OtD/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xCoekinJk79ylRvrBE2THBCi/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QHrNVkA0slU2rQFktaluac6p/thumb.jpg

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat als ik te kleine objecten te snel print (+100mm/s) dan duren de lagen te kort, en zakt 't hele gebeuren in elkaar >:)

[ Voor 36% gewijzigd door Spinez0r op 15-08-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
Zo, de Ender hangt aan mijn Fedora pc, nu nog via Cura maar ben toch wel geïnteresseerd in Octoprint. Van 't weekend eens kijken of ik die op Fedora aan de praat krijg. Wil wel een Pi aanschaffen maar dat moet even wachten.
Heb nog wat problemen met kwaliteit, waaronder warping op sommige hoeken. Stringing lijkt wel stukken minder te zijn inmiddels, en de eerste layer is ook wat beter met nog meer tijd besteden aan levelen en zigzag gebruiken ipv concentric.
Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:27
Als je last hebt van warping zou ik als eerste kijken naar je bed level, en ervoor zorgen dat de cooling fan de eerste 2 a 3 lagen lekker niks doet. Als last resort kun je natuurlijk ook nog met een kleine brim printen.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
Er zit een brim omheen, maar die komt dus ook omhoog. Bed lijkt toch echt level te zijn, maar zou kunnen dat ik nog preciezer moet zijn.
2 a 3 lagen, ja? Hij stond op 1, ik zal eens kijken of het helpt om die wat langer niets te laten doen.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb mijn Cura momenteel op "regular fan speed at layer 3" staan, dan bouwt hij het volgens mij langzaam op. Experimenteer er vooral mee, een 20mm xyz calibration cube is hiervoor een model wat snel en goedkoop print.

Mijn regular speed is trouwens 75%, maar dat verschilt natuurlijk per printer.

[ Voor 15% gewijzigd door citruspers op 15-08-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Btje Komt je ptfe tube misschien onder een krappe hoek wanneer je printer een bepaalde hoogte haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spinez0r je kan in cura een minimum layer time instellen. Al geprobeerd?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Btje
Extruder gear heb ik vervengen door een ander type deze:

https://www.123-3d.nl/123...ompatible-i2169-t372.html

Die klemt veel harder dan de originele.

Ik heb gisteren avond weer een nieuwe print gestart en daar de esteps op verlaagd en nu zag het er beter uit vanmorgen. Ik had al een keer gemeten of 100mm echt 100mm was en dit zat meen ik in de buurt.

Origineel was het minder wellicht dat het dus ook wat minder moet zijn. De bulldog heeft een net iets groter extruder tandwiel.

Xiaomi 13T Pro

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

ocf81 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:03:
@Spinez0r je kan in cura een minimum layer time instellen. Al geprobeerd?
@ocf81 toevallig heb ik deze setting in de cooling tab gezien, ik ga er eens mee spelen, dankjewel voor de tip!

• Edd

Edd

@Btje Volgens mij was het belangrijk bij die extruder dat de tandwielen genoeg grip kunnen krijgen. Ik heb er ook eentje gehad, maar gebruik hem al een tijdje niet meer.

Maar als ik zo je foto's zie zou ik ook even kijken of je extruder geen stappen mist. Misschien dat je driver te warm wordt?

-

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 20:32
In Marlin zit de optie
code:
1
#define TEMP_STAT_LEDS
hier kunnen 2 led's op , rood en blauw .
Deze geven de temperatuur aan of het hotend warmer of kouder is als 54 graden.
Ik wil deze optie gebruiken maar ik weet niet welke pinnen ik op mijn RAMPS 1.4 moet gebruiken.
Heeft iemand hier wel de kennis voor .

• Edd

Edd

@19roland70 Je dient 2 defines op te nemen
code:
1
2
#define STAT_LED_RED_PIN <PIN_NUMBER>
#define STAT_LED_BLUE_PIN <PIN_NUMBER>

Als je een Viki2 of miniViki LCD hebt, zijn die bij de RAMPS gekoppeld aan pin 32 en 35. Anders moet je zelf definiëren.

-

• Btje
Hoe kan ik dat zien? Wat ik zag toen de estep op 93 stond (zo komt de printer geleverd) dat je dus tikken krijgt. Hij krijgt het filament er niet door geduwd.

Maar het rare was dat dit dus in het begin niet is bij de eerste lagen. Verderop als hij aan de infill gaat beginnen gaat het mis, zou hij die anders printen?

Ik heb nu dus bij de laatste print de estep op 90 gezet.

Welke extruder heb je nu. volgens mij blijft het bij alle extruders zo dat ze voldoende grip moeten hebben.
Ook bij een titan. Die ik nu heb duwt veel harder op het filament dan de originele.
Edd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:45:
@Btje Volgens mij was het belangrijk bij die extruder dat de tandwielen genoeg grip kunnen krijgen. Ik heb er ook eentje gehad, maar gebruik hem al een tijdje niet meer.

Maar als ik zo je foto's zie zou ik ook even kijken of je extruder geen stappen mist. Misschien dat je driver te warm wordt?

Xiaomi 13T Pro

• 19roland70
Op pin 32 en 35 zit volgens mij het lcd.
Kan ik dan deze regel invoegen in " configuration.h "
Dus Zo
code:
1
2
3
4
5
6
// Temperature status LEDs that display the hotend and bed temperature.         
// If all hotends, bed temperature, and target temperature are under 54C    
// then the BLUE led is on. Otherwise the RED led is on. (1C hysteresis)
#define TEMP_STAT_LEDS
#define STAT_LED_RED_PIN 2
#define STAT_LED_BLUE_PIN 1

Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net:443/files/download/schermafbeelding%202018-08-16%20om%2011.05.01.png
En komen deze dan uit op de pinnen in het bovenstaande schema?
Meteen maar de volgende vraag :In het menu kan ik ook het " caselight " aan en uit zetten hierbij staat pin 4 ,Klopt dat het de pin A4 is in het schema?
EDIT, volgens mij klopt het schema van ramps niet
Als ik het schema vergelijk met de pinout van de layout dan is AUX1 DO en D1.
D2 is volgens mij Xmax.

[ Voor 9% gewijzigd door 19roland70 op 16-08-2018 11:33 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nieuwe YouTube: OctoPrint On Air #18 is uit. Wat is die vrouw een heldin! _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 16-08-2018 11:46 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Edd

Edd

@Btje Het rare is dat het probleem mij bekend voorkomt bij deze extruder, maar even de oplossing niet zo snel meer weet.
Ik ben dan ook overgestapt naar Titan Extruders en heb daar minder issues mee.

Als hij skipt, zul je hem heel licht horen tikken of zien/voelen dat hij stil staat.
De extruder heeft geen gearing en daardoor moet de motor vrij hard aan het werk om het filament er doorheen te drukken.
Waar je misschien nog mee kan spelen is retraction. Ik weet niet op hoeveel en hoe snel je deze hebt staan, maar als je deze geheel uit zet? Gebeurd dan hetzelfde?

@19roland70
Dit kun je zo inderdaad in je Configuration.h opnemen.
De digitale pinnen gaan met die toewijzing wel werken. De analoge pin zul je even moeten uitproberen. Ik weet even niet wanneer Marlin een analoge en digitale pin pakt. Want zo zitten servo's op digitale pinnen en thermistors op analoge pinnen, maar de pin nummers hierin hebben overlap.

-

• 19roland70
Edd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:34:

Dit kun je zo inderdaad in je Configuration.h opnemen.
De digitale pinnen gaan met die toewijzing wel werken. De analoge pin zul je even moeten uitproberen. Ik weet even niet wanneer Marlin een analoge en digitale pin pakt. Want zo zitten servo's op digitale pinnen en thermistors op analoge pinnen, maar de pin nummers hierin hebben overlap.
Ik heb mijn bovenstaand bericht even ge-edit .
In het schema staat bij aux1 D! en D2, maar op de layout is het dan D0 en D1.

• Edd

Edd

19roland70 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Ik heb mijn bovenstaand bericht even ge-edit .
In het schema staat bij aux1 D! en D2, maar op de layout is het dan D0 en D1.
Ik zou idd uitgaan van het schema. Die lijkt ook overeen te komen met de pins_RAMPS.h van Marlin

-

• Niekserr
Hmm, wil ik net weer printen voor het eerst in weken met mn anet a8, print cura erg raar via usb (lijnen die niet zichtbaar zijn, véél te veel willen extruden op sommige plekken etc). Toen ik het via SD-kaart ging proberen, werkte het ineens goed, totdat mijn printer vastliep en constant opnieuw wilde booten en dus stopte met printen. Erg vreemd allemaal. Nadat ik cura had geupdate herkende die mijn printer ook niet eens meer...

Weet iemand hoe ik mijn printer weer werkend krijg via cura?

• 19roland70
Ik gebruik nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
// Temperature status LEDs that display the hotend and bed temperature.         
// If all hotends, bed temperature, and target temperature are under 54C    
// then the BLUE led is on. Otherwise the RED led is on. (1C hysteresis)
#define TEMP_STAT_LEDS
#define STAT_LED_RED_PIN 57
#define STAT_LED_BLUE_PIN 58

Dit werkt.
Nu punt 2: pin 4 staat standaard voor het "caselight".
Ik krijg echter deze pin niet gevonden (of ik doe iets niet goed) ,als ik pin 57 gebruik voor het "caselight" dan kan ik die niet dimmen in het menu , alleen nog maar aan /uit.
Met dit proberen heb ik even de TEMP_STAT_LEDS uitgezet.

• Edd

Edd

19roland70 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:00:
Nu punt 2: pin 4 staat standaard voor het "caselight".
Ik krijg echter deze pin niet gevonden (of ik doe iets niet goed)
Servos.. Pin meest rechtsboven ;)
als ik pin 57 gebruik voor het "caselight" dan kan ik die niet dimmen in het menu , alleen nog maar aan /uit.
Waarschijnlijk kun je die niet dimmen, omdat het geen PWM-capable pin is.
Ik zou kijken of je de pins van de servos hier niet voor kan gebruiken? Of zijn die al bezet?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldMeer
  • Laatst online: 25-05 22:38
zynex schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:54:
[...]
Die spanningsregelaar in de link is perfect en gaat gewoon werken. In principe moet elke spanningsregelaar die 5v output heeft werken, maar de 7805 is een lekker veel voorkomende en goedkope oplossing.

Hopelijk lukt het allemaal.
Met de 7805 ertussen nu wordt het metaal goed gedetecteerd. Eerste testprint gaf een perfecte eerste laag _/-\o_

Eerste keer dat ik de sensor had aangesloten waarschijnlijk toch een weerstandje verkeerd denk ik.

Nogmaals bedankt voor de tips!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:17
Hallo,

Ik ben vrij nieuw met 3d printen en ben begonnen met een Wanhao i3 mini.
Prima printer op een brak sdkaart slot na. Out of the box geen veranderingen nodig en kon zo printen.
Echter begaf deze het na 2 maand. Ik gebruikte hierbij 'octoprint' werkte altijd perfect.

Maar nu heb ik dus een nieuwe wanhao i3 v2.1 printer.
En om de een of andere reden krijg ik hem niet aan het printen, Wel vanaf een sdkaart in de machine zelf.
Maar via octoprint is er geen leven. Ik kan handmatig de machine besturen maar zodra ik op de print knop druk gebeurd er niets. Tevens krijg ik nu de 'printer safety warning' waarschuwing welke ik eerst nooit kreeg...

Doe ik iets fout of kan ik octoprint niet gebruiken op deze machine en wat betekend die waarschuwing exact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd

Edd

Chris96 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:42:
Doe ik iets fout of kan ik octoprint niet gebruiken op deze machine en wat betekend die waarschuwing exact?
Wat er precies fout gaat, weet ik niet.
Maar over die melding kun je hier lezen.

Eigenlijk komt het erop neer dat de printer geen Thermal Runaway Protection heeft. Dit is een feature in de firmware die ervoor zorgt dat de printer stopt als er iets mis is met de temperatuur van de hotend. Stel dat je kabeltje van je thermistor losraakt dan is de kans dat de printer alleen maar de hotend blijft verwarmen, omdat hij denkt dat de temperatuur nog niet bereikt is. Dit zou vervelende gevolgen kunnen hebben en ze hebben.
Ze hebben dit dan ook in Octoprint gebakken als een bewustwording.

Maar als je een print start doet hij niets? Zie je wel wat verschijnen in het Terminal-tabje in Octoprint?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Laatst online: 24-03 14:26
@foekie01 Hoe bevalt je Petsfang op de Ender-3? Kan je vertellen waar je de 24v 5015 fan vandaan hebt? En of deze qua lawaai een beetje oke is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Edd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

Wat er precies fout gaat, weet ik niet.
Maar over die melding kun je hier lezen.

Eigenlijk komt het erop neer dat de printer geen Thermal Runaway Protection heeft. Dit is een feature in de firmware die ervoor zorgt dat de printer stopt als er iets mis is met de temperatuur van de hotend. Stel dat je kabeltje van je thermistor losraakt dan is de kans dat de printer alleen maar de hotend blijft verwarmen, omdat hij denkt dat de temperatuur nog niet bereikt is. Dit zou vervelende gevolgen kunnen hebben en ze hebben.
Ze hebben dit dan ook in Octoprint gebakken als een bewustwording.

Maar als je een print start doet hij niets? Zie je wel wat verschijnen in het Terminal-tabje in Octoprint?
@Chris96 @Edd

Kan het niet zijn dat de printer Octoprint weigert te printen als hij geen goede thermal-runaway protectie vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 21:11
Spinez0r schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:19:
[...]

@Chris96 @Edd

Kan het niet zijn dat de printer Octoprint weigert te printen als hij geen goede thermal-runaway protectie vind?
Dat is correct en maar goed ook. Anders is de kans dat hij in de brand vliegt aanwezig en daar zit niemand op te wachten lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Spinez0r schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:19:
@Chris96 @Edd

Dobey schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:28:
Dat is correct en maar goed ook. Anders is de kans dat hij in de brand vliegt aanwezig en daar zit niemand op te wachten lijkt me :)
Dat vind ik nergens terug. Er is natuurlijk maar 1 manier om dat te testen. De plugin uitschakelen en kijken of die het dan wel doet.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 21:11
Edd,

Ik zou zweren dat het er standaard inzat, maar ik denk dat het eerder zo is dat octoprint een warning geeft dat je printer niet veilig is.. Ik weet wel dat als je temp sensor niet goed functioneerd (dus hij geeft de waarde niet goed door aan Octoprint) dan zal octoprint ook een error geven over thermal runaway en stoppen met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

@Dobey Dat zou kunnen, ik heb er zelf geen ervaring mee. Meestal flash ik toch vaak de laatste Marlin op een printer en schakel de thermal runaway in.
Af en toe vloek ik dan alleen als ik tegen een thermal runaway aanloop, omdat de cooling fan net even teveel op de hotend blaast :+

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Edd schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:23:
@Dobey Dat zou kunnen, ik heb er zelf geen ervaring mee. Meestal flash ik toch vaak de laatste Marlin op een printer en schakel de thermal runaway in.
Af en toe vloek ik dan alleen als ik tegen een thermal runaway aanloop, omdat de cooling fan net even teveel op de hotend blaast :+
@Edd wat soms kan helpen bij dit probleem is een PID autotune doen met de fan op normale snelheid tijdens het printen, dit zorgt er voor dat hij sneller anticipeert op het afkoelen van de hotend met de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Zorc schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:39:
@foekie01 Hoe bevalt je Petsfang op de Ender-3? Kan je vertellen waar je de 24v 5015 fan vandaan hebt? En of deze qua lawaai een beetje oke is?
Goed! enige minpunt vond ik de montage. Het pastte niet helemaal 100% zoals ik had gedacht/gewild. Maar dat is verder geen probleem.

De fan maakt eigenlijk niet uit. Het moet een 5015 fan zijn voor 24V. Dus niet 12V.
Ik gebruik momenteel deze.

Vandaag had ik een dagje vrij en ben ik begonnen aan mijn update ronde:
  • Metalen extruder kit
  • Dempers voor de stappenmotoren
  • Z-as afstandsplaatjes voor betere uitlijning Z-as
  • Z-as houder aan de bovenkant van het frame met een rollager voor het rechter houden van de Z-as draadeind
  • TL-smoothers gemonteerd
  • Ik heb een calibratie check uitgevoerd (steps/mm), maar de printer bleek prima in orde. Ook de geprinte calibratie kubus was goed - 20mm aan alle zijden
Daarnaast heb ik eergisteren ontdekt dat mijn BLTOUCH toch niet bleek te werken. Ik bleef inconsistentie waarnemen in extruden en na er grijze haren er van te hebben gekregen kwam ik er gisteren achter dat er nog GCODE instructies in Cura stonden die mijn auto bed leveling ongedaan maakte (G28 werd na G29 gestuurd) :/

Intussen werkt de auto bed leveling als een zonnetje en ik kan met absolute zekerheid stellen dat de output van de printer op dit moment vele malen beter is dan op moment van aanschaf en het eerste aantal prints.

Ik ben in de tussentijd nog bezig met mijn Ikea Lack behuizing, maar ik ben er nog niet want de volgende dingen moet ik nog:
  • LED strips monteren en aansluiten
  • Doorgang aan de bovenkant maken voor filament + bowden tube
  • Webcam houder voor printer of Ikea Lack
  • Deur aan de voorkant met scharnieren of wellicht een soort van omhoog klap mechanisme
  • Clips om plexiglas beter op de plek te houden aan de onderkant en bovenkant
Toch wel echt een gave hobby dit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Edd schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:48:
[...]

[...]

Dat vind ik nergens terug. Er is natuurlijk maar 1 manier om dat te testen. De plugin uitschakelen en kijken of die het dan wel doet.
Ik ben er inmiddels al uit.
Dat wanneer ik octo timelapse verwijder en een SDkaart in de machine stop het printen geen enkel probleem geeft.
Dus een van de beide is het probleem, Moet nog even uitzoeken wat.
Dus printen met een warning is geen enkel probleem.

Maar die warning wil ik wel weg hebben, Dus wellicht een firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Als je mocht kiezen tussen leapfrog creatr hs en een replicator 2 wat zou je doen?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Chris96 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:52:
Maar die warning wil ik wel weg hebben, Dus wellicht een firmware update?
Ik zou wel even kijken of er een geupdate versie is. Of dat er ergens in de community een versie van Marlin hiervoor is (althans, ik ga ervoor vanuit dat deze hierop gebaseerd is). Facebook, Thingiverse of 3dreprap.org zijn meestal de bronnen die je daarvoor kan gebruiken.
Btje schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:16:
Als je mocht kiezen tussen leapfrog creatr hs en een replicator 2 wat zou je doen?
Na een snelle google: De Leapfrog.
Heeft een iets groter printvolume.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 13:31
Spinez0r schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:16:
[...]

@PetersNL ja, ik heb echt net een paar dagen geleden mijn BLV mod afgerond.

Bij mij liepen de MGN12 rails ook niet echt soepel.

Wat ik heb gedaan:

- Trek met een pincet alle balletjes uit de carriage van de MGN rail
- schroef de uiteinden van de carriage en verwijder alle kunststof onderdelen (Voorzichtig, het is kwetsbaar)
- Met een klein metje verwijder je de kleine ijzerdraad geleiders, hierdoor kunnen de groene uiteinden los. (wederom, voorzichtig!)
- Spoel het hele blok en kunststof dingen nu door met een goede ontvetter, en dan vooral IN de "tunnel" waar de balletjes doorheen lopen (2 geboorde gaten helemaal door het blok heen)
- ontvet de balletjes
- met universele olie (naaimachine olie), of in mijn geval PTFE fietskettingolie (vrij vloeibaar) smeer je het hele ding door (liever te veel dan te weinig)
- Zet alles weer in elkaar zoals het hoort en plaats de balletjes terug (zorg dat er geen ontvetter meer te vinden is)
- vet de externe balletjes nog een keer goed en druk voorzichtig met de pincet de balletjes een paar keer "rond", waardoor de interne en externe balletjes rond gaan.

In mijn geval resulteerde dit in heel soepel lopende carriages, die ik door de rail de kantelen kon laten "glijden", en dat zonder speling.

Waar ik ook achter kwam, is dat 't soms ook kan helpen om je carriages te wisselen van rail, er zit blijkbaar een klein verschil tussen de rails, en het "wisselen" wilde in mijn geval helpen om 't nog beter te krijgen.

Veel succes! en als je vragen hebt dan hoor ik 't wel!

P.S. ik heb de eerste 2 dagen geprint met alleen de X en Y as op de MGN rails, en toen was het resultaat na wat tunen al verbluffend, dus bereid je maar voor! >:)

Oja! ik zie ook dat je Dempers gebruik op je Z assen, doe dit niet! je wil zo min mogelijk "Speling" op je Z as, omdat je anders vershil in hoogte krijgt, en daardoor minder mooie prints, de Z assen zullen sowieso amper bewegen, dus het "lawaai" is verwaarloosbaar, ik raad je aan deze te gebruiken voor je X en Y as.
Helaas pindakaas.. heb alle 7 MGN12 carriages goed schoongemaakt en zelfs de balletjes vervangen, opnieuw ingevet met naaimachineolie. Resultaat: 4 van de 7 carriages zijn nu perfect, eentje kan ermee door en twee zijn helaas veelste stroef (alle rails uitgetest, ligt echt aan de carriages)..

Toch maar weer naar Aliexpress om nieuwe te bestellen :(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Heeft er iemand de settings van Slicer voor een nozzle van 0.4 ?
Ik ben al een 0.5 kg kwijt aan slechte printen en het is nog niks.
Mijn printer is een corexy met een originele E3D V6.
Eerst dacht ik dat het aan de extruder lag dus ben ik van een originele E3D light naar een gewone gegaan , maar helaas.
Het lijkt wel of er te weinig ge-extrude wordt.
Zelf heb ik de temperaturen veranderd tussen de 200 en 220 graden,ander filament .
Bedhoogte is ook goed.
Verschillende andere settings, als ik de originele instellingen van Slicer gebruik voor een perimeter dan ligt het filament niet tegen elkaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

PetersNL schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:09:
[...]

Helaas pindakaas.. heb alle 7 MGN12 carriages goed schoongemaakt en zelfs de balletjes vervangen, opnieuw ingevet met naaimachineolie. Resultaat: 4 van de 7 carriages zijn nu perfect, eentje kan ermee door en twee zijn helaas veelste stroef (alle rails uitgetest, ligt echt aan de carriages)..

Toch maar weer naar Aliexpress om nieuwe te bestellen :(..
@PetersNL Jammer om te horen :( ik hoop dat je meer geluk hebt bij je volgende bestelling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:17
Afgelopen weekend de nodige upgrades uitgevoerd aan mijn Anet A6 printer.
Geupgrade van de standaard extruder/hotend naar een E3D clone van Trianglelabs en meteen geupgrade naar een bowden setup.

Verder de complete X-as een flinke upgrade gegeven. Zowel de carriage als het X-as'frame' geupgrade:
  • De belt tension van de X-asis is ontkoppeld van de Z-as
  • De Z-drive is ontkoppeld van de Z-as om Z-wobble tegen te gaan
  • Eindelijk een belt-tensioner op de X-as
  • 3D touch sensor geinstalleerd voor automatische bed leveling
  • Gewicht van de X-carriage gereduceerd van ~600 gram naar ~300 gram
Anet A6 met de nodige mods

Oude (Originele) X-Carriage:
A6 Oude (Originele) X-Carriage

Nieuwe X-Carriage:
A6 Nieuwe X-Carriage

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

DustMan4u schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:01:
Afgelopen weekend de nodige upgrades uitgevoerd aan mijn Anet A6 printer.
Geupgrade van de standaard extruder/hotend naar een E3D clone van Trianglelabs en meteen geupgrade naar een bowden setup.

Verder de complete X-as een flinke upgrade gegeven. Zowel de carriage als het X-as'frame' geupgrade:
  • De belt tension van de X-asis is ontkoppeld van de Z-as
  • De Z-drive is ontkoppeld van de Z-as om Z-wobble tegen te gaan
  • Eindelijk een belt-tensioner op de X-as
  • 3D touch sensor geinstalleerd voor automatische bed leveling
[afbeelding]

Oude (Originele) X-Carriage:
[afbeelding]

Nieuwe X-Carriage:
[afbeelding]
Heb je niet het probleem met die webcam dat deze heel ergt trilt/wappert als de Y as beweegt?

Verder ziet de carriage er heel netjes uit :)

Mag ik vragen wat jouw retraction settings zijn? (Mijn setup is vergelijkbaar, en ben benieuwd naar andersmans settings).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
Spinez0r schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:06:
[...]

Heb je niet het probleem met die webcam dat deze heel ergt trilt/wappert als de Y as beweegt?

Verder ziet de carriage er heel netjes uit :)

Mag ik vragen wat jouw retraction settings zijn? (Mijn setup is vergelijkbaar, en ben benieuwd naar andersmans settings).

Webcam wappert inderdaad wel wat bij de extreme moves (heel snel heen en weer) maar bij normale moves gaat het prima. Wat wel belangrijk is is om de mount niet alleen op de geleiders vast te maken maar ook vast te klemmen op de rand van de H-carriage. Dit reduceert het trillen aanzienlijk.

Voorbeeldfilmpje van hoe het beeld van de webcam er uit ziet:

Retraction settings ben ik nog mee aan het finetunen. Ik had eerst 6mm retraction bij 25mm/s maar dat gaf erg belabberde resultaten (gaten bij retraction). Ik heb nu 4mm retraction bij 80mm/s en dat geeft eigenlijk al best goede resultaten.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

DustMan4u schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:39:
[...]

Webcam wappert inderdaad wel wat bij de extreme moves (heel snel heen en weer) maar bij normale moves gaat het prima. Wat wel belangrijk is is om de mount niet alleen op de geleiders vast te maken maar ook vast te klemmen op de rand van de H-carriage. Dit reduceert het trillen aanzienlijk.

Voorbeeldfilmpje van hoe het beeld van de webcam er uit ziet:
[video]
Retraction settings ben ik nog mee aan het finetunen. Ik had eerst 6mm retraction bij 25mm/s maar dat gaf erg belabberde resultaten (gaten bij retraction). Ik heb nu 4mm retraction bij 80mm/s en dat geeft eigenlijk al best goede resultaten.
Dat zijn wel hele nette beelden :)

Zelf ga ik binnenkort ook nog even een bracket printen om m'n webcam aan m'n Y-carriage te maken :)

Op dit moment heb ik 'm aan m'n frame vast gemaakt, maar dan heb je een heel statisch beeld, en als je bed beweegt veranderd je focus (out of focus).

Dit is m'n webcam beeld op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cNZqnUpHotT9SbjQP0rwvswV/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:12
DustMan4u schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:01:
Dan maak je je druk over het gewicht van je x-carriage, en dan knoop je 300gram aan je Y-carriage met een webcam 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

pipo1000 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:27:
[...]

Dan maak je je druk over het gewicht van je x-carriage, en dan knoop je 300gram aan je Y-carriage met een webcam 8)7
Het feit dat je Y carriage op 2 assen leunt die verder uit elkaar staan maakt 'm al velen malen stabieler.

Een X carriage heeft maar een tiental centimeters tussen de 2 smooth rods zitten, dit zorgt er voor dat je vele malen gevoeliger bent voor "speling" en eventuele bewegingsartifacten bij snelle bewegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:12
Spinez0r schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:40:
[...]
Het feit dat je Y carriage op 2 assen leunt die verder uit elkaar staan maakt 'm al velen malen stabieler.

Een X carriage heeft maar een tiental centimeters tussen de 2 smooth rods zitten, dit zorgt er voor dat je vele malen gevoeliger bent voor "speling" en eventuele bewegingsartifacten bij snelle bewegingen.
Het vertragen en versnellen van meer massa betekent per definitie dat je meer doorschiet. Een motor met een bepaalde massa kan nooit helemaal in 1 keer stil staan. Hoe zwaarder de X en Y carriage des te meer overshoot je hebt / krijgt. Om dit te compenseren kan je de X en Y acceleratie / jerk veranderen om mooie hoeken, minder ghosting etc te krijgen. Echter door het verlagen van de acceleratie / jerk haalt je printer een minder hoge overal snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 08:39
Iemand een goed idee hoe ik de hotend van mijn printer (Prusa i3 clone) kan ijken, of wat er aan de hand kan zijn? Als ik PLA van 123-3D (huismerk) print moet op 225 graden printen omdat hij anders clogged (hotend is een E3D V6 clone). Heb het idee dat de temperatuur niet klopt, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
ThaStealth schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:17:
Iemand een goed idee hoe ik de hotend van mijn printer (Prusa i3 clone) kan ijken, of wat er aan de hand kan zijn? Als ik PLA van 123-3D (huismerk) print moet op 225 graden printen omdat hij anders clogged (hotend is een E3D V6 clone). Heb het idee dat de temperatuur niet klopt, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet
Heb je wel de juiste NTC geselecteerd in Marlin bij de upgrade van je hotend? Bij mijn (Trianglelab) E3D clone moest ik deze van 5 naar 13 veranderen.
pipo1000 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:27:
[...]

Haha valid point. Bij de Y-as is het minder kritisch maar toch gewicht is gewicht. Mischien toch maar loskoppelen van de Y-as... O-)

[ Voor 24% gewijzigd door DustMan4u op 20-08-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-03 04:33
Vandaag weer even aan de slag gegaan met m'n Anet A6, ik heb hem nu zo'n 3 weken.
Vooral in het begin moeite gehad met het bed leveling, maar gaat steeds sneller en beter.

Vanavond bezig geweest met het printen van een vaasje.
Vanaf het begin al een afwijking in de uiterste y-stand.
y-stand

Maar de print door laten lopen totdat ik ineens een vreemde tik hoorde.
Toen naar de printer gelopen en zoals ik het kan zien ineens een shift in de y-as.
Voorzijde (uiterste y-stand) liep het filament over de bestaande rand. Aan de achterzijde viel het filament dan in de "vaas".
verkeerde zijde

Nu vraag ik me af hoe zo iets nu kan?
Het valt me wel op dat er verschil zit in de spanning van de riem wanneer het bed in de beide uiterste positie s staat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
MartijnV03 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:20:
...
Nu vraag ik me af hoe zo iets nu kan?
Het valt me wel op dat er verschil zit in de spanning van de riem wanneer het bed in de beide uiterste positie s staat.
De Y-belt loopt bij de A6 niet helemaal lekker. Als je kijkt zie je dat de bovenste helft niet horizontaal loopt doordat hij te hoog tegen de carriage aan zit. Dat zorgt voor een verschil in spanning, zeker in de uiterste posities.

Het beste print je een mount voor de belt zodat deze horizontaal loopt.

Bijvoorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:2347849

Deze heb ik ook gebruikt. (Totdat ik mijn Y-as geupgrade heb om de belt-tension te ontkoppelen van het frame en deze niet meer paste...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
Ik zou hem graag willen hebben, maar kan 'ie ook verstuurd worden? (uiteraard betaal ik je de verzendkosten) want anders moet ik er wel heel erg ver voor rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 16:45
kloppen bij jullie de gewichten van het object?
En dan bedoel ik, cura geeft tijdsduur,lengte en gewicht van het object aan.
Als cura bijvoorbeeld 90gram aangeeft, is het bij mij slechts 40gram oid.

Ik zoek naar een oorzaak waarom mijn prints totaal niet sterk genoeg zijn.
Met het kleine stukje filament die ik er bij kreeg heb ik een prima knob kunnen maken die goed stevig is.
Daarna gaan printen met PLA van HobbyKing(huismerk) en sindsdien krijg ik op zich wel hele prints maar lang niet sterk genoeg.
Met andere woorden kan het zijn dat ik niet genoeg filament uit de nozzle krijg?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
Sinned123 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:35:

Met het kleine stukje filament die ik er bij kreeg heb ik een prima knob kunnen maken die goed stevig is.
Daarna gaan printen met PLA van HobbyKing(huismerk) en sindsdien krijg ik op zich wel hele prints maar lang niet sterk genoeg.
Met andere woorden kan het zijn dat ik niet genoeg filament uit de nozzle krijg?
Klinkt inderdaad alsof er te weinig geextrude wordt. Staat Cura niet per ongeluk op 2.85mm of 3mm filament ingesteld ipv 1.75mm?

Verder is het aan te raden je extruder steps/mm en de extrusion multiplier te kalibreren. Ik vind de volgende guide erg handig hiervoor: https://www.3dhubs.com/ta...printer-and-filament/5695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 08:29

Brupje

3D nerd

Sinned123 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:35:

Als het object zelf wel goed is, maar niet sterk genoeg kan ook je temperatuur te laag staan.

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Als het goed is komt de e3d V6 clone binnen.
Moet alleen nog effe een mooie mount printen ervoor.
Ga gelijk ook de firmware van de ender 2 update. Gisteren filmpje gekeken hoe dat werkte en valt me hartstikke mee.
Iemand nog tips en tricks? Wat je bijvoorbeeld sowieso aan moet zetten in Marlin en wat eventueel handig is? (Sowieso thermal runaway protection)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

thijsco19 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:48:
Als het goed is komt de e3d V6 clone binnen.
Moet alleen nog effe een mooie mount printen ervoor.
Ga gelijk ook de firmware van de ender 2 update. Gisteren filmpje gekeken hoe dat werkte en valt me hartstikke mee.
Iemand nog tips en tricks? Wat je bijvoorbeeld sowieso aan moet zetten in Marlin en wat eventueel handig is? (Sowieso thermal runaway protection)
in principe staat thermal runaway standaard aan in de originele Marlin FW.

Ik kan je aanraden om bijvoorbeeld mesh bed leveling aan te zetten als je geen probe hebt.

Ja kan dan bijvoorbeeld op 25 punten op je bed met de stukje papier je bed levelen, dan heeft marlin een idee hoe je bed er uit ziet (qua hoogteverschil).
Hij zal dan tijdens het printen compenseren voor het hoogteverschil op je bed, dit zorgt voor een veel strakkere eerste laag, en betere bed-adhesion.

Wat je ook zou kunnen doen is Linear Advance aanzetten, dit houdt in dat Marlin rekening houdt met de acceleratie en decelleratie van je nozzle, en zal hiermee minder of meer filament extruden.
Hierdoor krijg je strakkere lijnen, omdat zonder linear advance je plastic lijntje bijvoorbeeld minder breed is bij sneller acceleratie.

zie: Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/10776877/27594471-1d671acc-5b5a-11e7-87ca-82ca2e26ccab.jpg

Hier zie je duidelijk in de onderstende lijnen dat er een verdikking/verdunning in de lijn zit, dit komt door de acceleratie van je X en Y as, dit kan je dus met Linear Advance compenseren.

Hier kan je meer leren over Linear Advance:

YouTube: How to use Linear Advance in Marlin

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 00:07
Zo, mijn Tevo Tornado zit in elkaar, kwam erachter dat voor de BL-touch sensor de kabel net te kort is, dus daar moet ik deze week nog even een kleine verlenging voor maken.

Huidige planning is de firmware te updaten zodat bl touch support werkende is. De behuizing waar ik de printer in wil plaatsen is ook halverwege af. Met een beetje geluk heb ik a.s. week mijn eerste ABS testprint.

Eerste indruk van de bouwkwaliteit van de Tevo is kwa frame positief. Bedrading is allemaal eigenlijk net te kort, als ze er 10cm aan hadden toegevoegd was het een stuk beter geweest.

Printkwaliteit hopelijk a.s. week enkele voorbeelden van. Ik heb altijd in ABS geprint en ga daar bij de Tevo ook mee beginnen (ondanks de kans op warping). Wil later ook pogingen ondernemen met PLA om eens te zien hoe dit kwa gebruiksgemak zich verhoudt tot ABS :).

Huidige mods die op de printer zitten:
- TL smoothers (geen idee of dit bij mijn versie helpt, maar we will see)
- Kabel ontstresser aan de heatbed ivm 230v en kans op losbreken van het soldeer
- BL touch sensor + mount

Wat er nog op gaat komen:
- Houder voor rol
- Nieuwe bekabeling welke langer is zodat control box op handige plek kan staan
- rubber demping tussen steppers en frame als ik geluid van de printer te hard vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 18:29
Bloodhoundje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:17:
- rubber demping tussen steppers en frame als ik geluid van de printer te hard vind.
Een beetje degelijke steppers zoals de TMC met hoge microstepping scheelt ook ENORM in geluid. (Het dempen helpt niet direct, het is ook de binnenkant van de motoren i.c.m. frequenties en de elektromagneten die het geluid veroorzaken, en die TMC steppers maken dat ineens fluister stil, zelfs als je geen dempers gebruikt.

Kijk ook eens hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Spinez0r schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:13:
Wat je ook zou kunnen doen is Linear Advance aanzetten

succes!
Mesh bed leveling had ik ook al over gelezen, handige feature.

Dit is ook wel een interessante optie. Kan deze eventueel nog later in het instellingen menu uitgezet en aangezet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

xoniq schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:20:
[...]

Een beetje degelijke steppers zoals de TMC met hoge microstepping scheelt ook ENORM in geluid. (Het dempen helpt niet direct, het is ook de binnenkant van de motoren i.c.m. frequenties en de elektromagneten die het geluid veroorzaken, en die TMC steppers maken dat ineens fluister stil, zelfs als je geen dempers gebruikt.

Kijk ook eens hier:

[video]
Heb jij toevallig ook ervaring met de TMC2130? ik wil deze misschien gaan aanschaffen omdat ze stealthchop ondersteunen en de passieve endstop detectie, dat lijkt me echt heel tof :)
thijsco19 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:27:
[...]

Mesh bed leveling had ik ook al over gelezen, handige feature.

Dit is ook wel een interessante optie. Kan deze eventueel nog later in het instellingen menu uitgezet en aangezet worden?
Je moet 'm aanzetten in de firmware (arduino IDE), maar je kan de zogenaamde K value op 0 (nul) zetten....dan doet linear advance helemaal niets.

De optie heet: #define LIN_ADVANCE en staat in configuration_adv.h als ik het goed heb.

De K value aanpassen gaat met: M900 Kxx

Dit gebruik ik zelf ook, ik heb een bowden en direct extruder setup op dezelfde printer, als ik de bowden gebruik gaat de K value op 0, en als ik de direct extruder gebruik, gaat hij op 20 :)

zie ook: http://marlinfw.org/docs/features/lin_advance.html

Werkt als een tierelier.

[ Voor 40% gewijzigd door Spinez0r op 21-08-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Waarschijnlijk is het jullie niet ontgaan dat er een review gepost is in .geek over het zelf bouwen van een 3D printer. reviews: Zelf een 3d-printer in elkaar zetten - Groter, goedkoper en extreem ...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van deze review vinden.

Als ik zelf de review lees, dan heb ik het gevoel dat het geheel nogal rammelt. Aan de andere kant is de review heel erg herkenbaar als ik terugkijk op mijn eigen start in het 3D print gebeuren : een brakke print kit die met veel gepruts toch nog redelijke prints produceert, Echter als je een stap verder bent, denk ik dat je uiteindelijk een veel nuttiger review zou kunnen schrijven door bijvoorbeeld te starten met bijv een HyperCube of een andere CoreXY gebaseerde printer (bijv folgertech FT5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
26779 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:09:
Waarschijnlijk is het jullie niet ontgaan dat er een review gepost is in .geek over het zelf bouwen van een 3D printer. reviews: Zelf een 3d-printer in elkaar zetten - Groter, goedkoper en extreem ...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van deze review vinden.

Als ik zelf de review lees, dan heb ik het gevoel dat het geheel nogal rammelt. Aan de andere kant is de review heel erg herkenbaar als ik terugkijk op mijn eigen start in het 3D print gebeuren : een brakke print kit die met veel gepruts toch nog redelijke prints produceert, Echter als je een stap verder bent, denk ik dat je uiteindelijk een veel nuttiger review zou kunnen schrijven door bijvoorbeeld te starten met bijv een HyperCube of een andere CoreXY gebaseerde printer (bijv folgertech FT5).
Ik heb daar ook al op- en aanmerkingen bij gezet, mede qua veiligheid of Marlin configuratie. En dan tevens geen test resultaten tonen, dat is een beetje een anti-climax.

Een cheap-ass kit is prima, als je er gelijk mee gaat tweaken. Zelf heb ik toen een Anet A8 gekocht, maar later omgebouwd tot HyperCube, en nu heb ik best een hele prettige goede printer draaiend, met 70% onderdelen van de Anet A8.

Noodzakelijke tweaks:
  • BLTouch / 3D Touch. (Kan alle materialen detecteren door fysieke aanrakingen)
  • ATX voeding. (vele malen veiliger, en geen blote contact punten)
  • E3D V6 (kloon) en dan de Bowden variant, minder last van as wisselingen.
  • Fatsoenlijk board, minimaal de RAMPS 1.4.
  • Bed voeden via een mosfet board, niet direct via het main board.
  • Optioneel: ook een mosfet voor 't hotend. (Hotend verbruikt vele malen minder stroom dan het bed)
  • Betere en dikkere bekabeling.
  • Grafisch LCD (zoals de RepRapDiscount Smart LCD Controller)
  • Marlin tweaken met features als Thermal Runaway's.
  • XY steps tweaken.
  • Y steps tweaken (makkelijker met bowden).
  • Steppers upgraden naar TMC2100 of iets vergelijkbaars voor hele stille prints.
  • Metalen frame (o.a. HyperCube) levert betere prints door minder wiebelen.
  • Raspberry Pi met OctoPrint om extern:
    • Prints te starten
    • Prints te stoppen
    • Prints te monitoren
    • Verlichting aan of uit zetten
    • Printer aan of uit zetten
    • Middels een RasPi camera live de print bekijken
  • Bonus: Ik heb mijn printer in de garage staan, nooit last van bepaalde stoffen.
Ik mis vast nog wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 14:37
Weet iemand of dit een goede doos zou zijn voor een dry box?
https://www.bol.com/nl/p/...t-zwart/9200000058028185/

Rollen hebben een diameter van 20cm dus 29cm hoog moet voldoende zijn om het filament op assen te hangen en direct vanuit de doos te printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Pruimenvlaai schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:03:

Rollen hebben een diameter van 20cm dus 29cm hoog moet voldoende zijn om het filament op assen te hangen en direct vanuit de doos te printen.
Zo op het oog lijkt 't mij een prima doos, mooi luchtdicht.

Let er op dat als je er in gaat boren voor een eventuele doorvoer, dat je dit heel langzaam en met beleid doet (Niet te hard drukken).

De kunststoffen die ze gebruiken voor die bakken houden er van om snel te barsten als je er met je boortje te hard in drukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DustMan4u

Ik gebruik zelf de Ikea Samla 22L: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S79850875/
Samen met een beetje tochtstrip van de Praxis prima luchtdicht te krijgen: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/2011/2011647.jpg

In de bak een zak vochtvreterkorrels van de Action om het binnenin lekker droog te houden en een luchtvochtigheidsmetertje van AliExpress om de luchtvochtigheid in de gaten te houden: https://nl.aliexpress.com...Detector/32824574308.html

Op Thingiverse kun je veel ontwerpen vinden voor de Samla om de rollen in op te hangen, bijvoorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:1752874
In combinatie met een stuk 4cm PVC buis een eenvoudige spoelenhouder in de Samla box.

Ik ben ook van plan om vanuit de box te gaan printen. De PC4-M6 koppelingetjes en PTFE tubing afgelopen week binnen gekregen dus binnenkort maar wat koppelingetjes printen die ik in de box kan schroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Laatst online: 10:54

Heb zelf een zwarte, gebruik hem niet om direct uit te printen.(bij de blokker was ie iets goedkoper)
Maar enkel voor opslag, gok nu al een maandje of 8 mijn pla erin liggen(met silica zakjes).
En of het nou filament is wat 1 maand oud is of 10 maanden. Print ermee zonder problemen.
Enige 'nadeel' is wat mij betreft zijn grote(kleiner had makkelijker geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 16:45
foekie01 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 07:54:
[...]

Let op: deze moet je wel op maat snijden voor een Ender 3. 220*220.
Weet je zeker dat dit klopt?
Ik had een 220*220 plaat besteld bij 123-3dprint. En nu blijkt de base 235*235 te zijn...
Had ik het maar moeten nameten...

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Gisteren heb ik na een hoop geëmmer (Maar dat kon ook aan de Lowlands kater liggen :+ ) mijn "domme" TMC2208 drivers werkend gekregen. Alleen nu heb ik het volgende probleem; Wat maakt de extruder een hoop herrie :X

De drivers worden wel echt extreem heet in vergelijking met de DRV8825. Ik heb een hoop gedoe gehad met layer shifting wat uiteindelijk toe te wijzen was aan oververhitte drivers.......

Uiteindelijk heb ik de stroom een heel eind terug geschroefd en nu werken ze prima en vooral lekker stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 20:25
Volgende week is het zo ver en zal ik ook een 3D printer bestellen, dan is hij namelijk in de aanbieding. De keuze is gevallen op de Ender 3 vanwege de goede reviews en aantrekkelijke prijs :) Heb al even wat andere dingetjes besteld zoals dampers en extra nozzles en zat vast te kijken naar wat fillament. Het handigste leek mij te beginnen met PLA, en later misschien een rol PETG er bij voor iets steviger spul. Hier had ik nog 2 vraagjes over:

1) Welke fillaments gebruiken jullie het meest? Zie vaak 123-3d.nl's huismerk voorbij komen en zat ook te kijken naar SunLu PLA+ via amazon ( https://www.amazon.de/dp/B075H649NR/ ) omdat die elders op internet wel aangeraden wordt en ik die dus voor dezelfde prijs kan krijgen.
2) Welke kleuren gebruiken jullie het meest? Zat te denken aan grijs en oranje, grijs omdat je daar goed details etc op ziet en oranje... tja waarom niet. Zou het misschien handig zijn om grijs PLA te kopen en oranje PETG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik koop altijd filament van huismerk HobbyKing bij Hobbyking. Ben je voor 10-14 euro klaar en voor mijn printerij is het prima spul.

Mensen hier ook ervaring met zelfbouw bed leveling? Er bestaan legio capacitieve sensoren, maar uit 2 filmpjes rolt de 'LJC18A3-H-Z/BX'

Maar de filmpjes zijn al ietsje ouder, ik weet niet of er inmiddels een andere capacitieve sensor degene is die je moet willen? Mensen hier ervaring mee?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
MsG schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:20:
Ik koop altijd filament van huismerk HobbyKing bij Hobbyking. Ben je voor 10-14 euro klaar en voor mijn printerij is het prima spul.

Mensen hier ook ervaring met zelfbouw bed leveling? Er bestaan legio capacitieve sensoren, maar uit 2 filmpjes rolt de 'LJC18A3-H-Z/BX'

[video]

[video]

Maar de filmpjes zijn al ietsje ouder, ik weet niet of er inmiddels een andere capacitieve sensor degene is die je moet willen? Mensen hier ervaring mee?
Inderdaad HobbyKing huismerk is prima spul. Heb zowel de PLA als de 'Premium' PETG van hun huismerk en gebruik ze met succes.

Voor zelfbouw bed-leveling moet je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen:
  • Inductieve sensoren werken niet met elk type bed, bijvoorbeeld niet met een glazen bed
  • Capacitieve sensoren schijnen wel te werken met een glazen bed, maar zijn dan weer extreem gevoelig voor veranderingen in luchtvochtigheid waardoor de detectieafstand van dag tot dag kan veranderen
  • BLTouch sensoren zijn iets onnauwkeriger dan de inductieve of capacitieve sensoren maar werken op elk type bed en hebben geen last van luchtvochtigheid
Ik had zelf eerst een inductieve sensor gekocht tegelijk met mijn printer (https://www.123-3d.nl/123...-4-Z-BX-i2328-t12867.html) maar kreeg deze niet lekker aan de praat met mijn glazen bed, dus deze ligt weg te stoffen in de kast...

Uiteindelijk ben ik zelf voor een BLTouch kloon van AliExpress (Trianglelabs) gegaan en deze werkt voortreffelijk. Eenvoudig te configureren in Marlin en geeft erg goede resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 22:38
Same here, bltouch op mijn ender 3 gemonteerd met goede resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Laatst online: 30-05 17:28
Hallo, ik ben compleet onervaren met 3D-printen, maar het interesseert me wel mateloos. Binnenkort wil ik er eens aan beginnen, maar ik had nu al een kleine vraag. Ik heb een nieuw huis gekocht, met luiken aan de ruiten, waaraan sluitingen bevestigd zijn, waar plastic onderdelen aan zitten. Deze zijn ondertussen verstorven, waardoor de luiken niet meer gesloten blijven. Er staat nergens een fabrikant vermeld, en ik vind het ook niet snel terug.

Ik vroeg me af of ABS stevig genoeg is voor zo'n sluitingen, en ook; zullen ze goed blijven of zullen ze ook snel versterven? Of zijn er andere filamenten die een thuisprinter kan verwerken die beter geschikt zijn?

Het zou cool zijn om (uiteindelijk, na het nodige experimenteren) zelf dit te kunnen printen en installeren, ipv een specialist nodig te hebben. Zoals gezegd, ik heb nog geen ervaring met 3D-printen, vandaar mijn vraag. Het uittekenen en modeleren kan ik, het is PUUR het materiaal waar ik mijn bedenkingen bij heb.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
Ik heb soms wel eens last van dat sommige filamenten aan me nozzle blijven vast plakken tijdens de print als de prints klaar is hangt er dus een blob filament aan me nozzle hoe kan ik dit verhelpen? iemand een snelle oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:04
Even een schaamteloze crosspost uit het el-kroeg topic:

Weet iemand misschien waar ik een male pin header van 18mm kan vinden? Zit nu namelijk klem met een prusa mk3 en de raspberry pi die daarop moet, maar vanwege een vreemd design zijn daar 18mm headers voor nodig. Nu heb ik een heleboel headers liggen (ook lange female headers), maar niks gaat passen blijkbaar. Het moeten echt 18mm male headers zijn. (20mm lijkt me ook te gaan. Dan knip ik er wel een stuk af.)

In China is genoeg te vinden en daar had ik de vorige ook vandaan voor een andere prusa mk3, maar helaas zijn die dingen natuurlijk mysterieus verdwenen uit mijn opgeruimde werkplek. :+ En nu heb ik helaas niet de tijd om enkele weken te wachten op een China delivery.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
Kerberos84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:00:
Hallo, ik ben compleet onervaren met 3D-printen, maar het interesseert me wel mateloos. Binnenkort wil ik er eens aan beginnen, maar ik had nu al een kleine vraag. Ik heb een nieuw huis gekocht, met luiken aan de ruiten, waaraan sluitingen bevestigd zijn, waar plastic onderdelen aan zitten. Deze zijn ondertussen verstorven, waardoor de luiken niet meer gesloten blijven. Er staat nergens een fabrikant vermeld, en ik vind het ook niet snel terug.

Ik vroeg me af of ABS stevig genoeg is voor zo'n sluitingen, en ook; zullen ze goed blijven of zullen ze ook snel versterven? Of zijn er andere filamenten die een thuisprinter kan verwerken die beter geschikt zijn?

Het zou cool zijn om (uiteindelijk, na het nodige experimenteren) zelf dit te kunnen printen en installeren, ipv een specialist nodig te hebben. Zoals gezegd, ik heb nog geen ervaring met 3D-printen, vandaar mijn vraag. Het uittekenen en modeleren kan ik, het is PUUR het materiaal waar ik mijn bedenkingen bij heb.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Het antwoord wat je niet wil horen, maar waarschijnlijk wel had verwacht:

Het ligt er aan.

3D prints kunnen ontzettend sterk zijn qua compressie, maar bij trek/scheur krachten zal altijd veel sneller 1 as loslaten door delaminatie (de Z-as, dus de hoogte in). het effect hiervan kun je wel verminderen door met meer walls te printen, of je part te draaien zodat hij anders geprint wordt.

Materiaalkeuze speelt ook een rol: ABS is al vrij stevig, maar PETG en zeker (bridge) nylon zijn ook interessant. Nadeel is dat je voor de meeste stevige materialen je printer moet aanpassen om (veilig) de juiste temperaturen te kunnen halen, en de juiste omgevingstemperatuur te waarborgen.

Wat is je locatie? Misschien kan iemand hier een sample voor je printen zodat je zelf het materiaal kan vasthouden/buigen/slopen om een beetje een idee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
citruspers schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:49:
[...]

Het antwoord wat je niet wil horen, maar waarschijnlijk wel had verwacht:

Het ligt er aan.

3D prints kunnen ontzettend sterk zijn qua compressie, maar bij trek/scheur krachten zal altijd veel sneller 1 as loslaten door delaminatie (de Z-as, dus de hoogte in). het effect hiervan kun je wel verminderen door met meer walls te printen, of je part te draaien zodat hij anders geprint wordt.

Materiaalkeuze speelt ook een rol: ABS is al vrij stevig, maar PETG en zeker (bridge) nylon zijn ook interessant. Nadeel is dat je voor de meeste stevige materialen je printer moet aanpassen om (veilig) de juiste temperaturen te kunnen halen, en de juiste omgevingstemperatuur te waarborgen.

Wat is je locatie? Misschien kan iemand hier een sample voor je printen zodat je zelf het materiaal kan vasthouden/buigen/slopen om een beetje een idee te krijgen.
Ik woon nu in Wallonië, dicht bij Ronse... Als er iemand in de buurt is mag die altijd eens contact opnemen. Eenmaal mijn oude huis verkocht is kan ik eens kijken welk budget ik vrijmaak. Er is geen haast bij, de luiken kunnen dicht, gewoon niet gesloten worden. Maar dat is echt niet dringend...
Maar PETG en Nylon zal ik zeker in mijn achterhoofd ook houden. Dringend eens me moeten verdiepen erin

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
KevinSetz schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:23:
Ik heb soms wel eens last van dat sommige filamenten aan me nozzle blijven vast plakken tijdens de print als de prints klaar is hangt er dus een blob filament aan me nozzle hoe kan ik dit verhelpen? iemand een snelle oplossing?
De oorzaak aanpakken is natuurlijk het beste. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat de nozzle te dicht op het bed zit waardoor er bij de eerste laag filament aan je nozzle gaat zitten. Dit is dus een puntje om te controleren.

Verder om te voorkomen dat er filament aan je nozzle komt is een siliconen sleeve je vriend. Hij beschermt je nozzle zodat hij mooi schoon blijft en aan het silicone plakt geen filament, dus ook die blijft mooi schoon.

Blijft natuurlijk wel dat als je de oorzaak niet aanpakt het overtollige filament ergens heen moet dus zal het ergens in je print gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Kerberos84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Ik woon nu in Wallonië, dicht bij Ronse... Als er iemand in de buurt is mag die altijd eens contact opnemen. Eenmaal mijn oude huis verkocht is kan ik eens kijken welk budget ik vrijmaak. Er is geen haast bij, de luiken kunnen dicht, gewoon niet gesloten worden. Maar dat is echt niet dringend...
Maar PETG en Nylon zal ik zeker in mijn achterhoofd ook houden. Dringend eens me moeten verdiepen erin
Ik zie nu trouwens dat je het over de sluitingen hebt, niet de scharnieren zelf, dus de onderdelen hebben geen dragend vermogen behalve ervoor zorgen dat de luiken niet open waaien/draaien? In dat geval lijken 3D prints me echt wel sterk genoeg. Zelf zou ik dan voor PETG gaan boven PLA: het print nog steeds relatief gemakkelijk (vrij beschaafde temperaturen, geen enclosure nodig, geen last van warping), maar heeft de neiging iets mee te buigen daar waar PLA de neiging heeft om te breken.

Kost trouwens vergelijkbaar met PLA, zo'n 20 a 30 euro de kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
citruspers schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:59:
[...]

Ik zie nu trouwens dat je het over de sluitingen hebt, niet de scharnieren zelf, dus de onderdelen hebben geen dragend vermogen behalve ervoor zorgen dat de luiken niet open waaien/draaien? In dat geval lijken 3D prints me echt wel sterk genoeg. Zelf zou ik dan voor PETG gaan boven PLA: het print nog steeds relatief gemakkelijk (vrij beschaafde temperaturen, geen enclosure nodig, geen last van warping), maar heeft de neiging iets mee te buigen daar waar PLA de neiging heeft om te breken.

Kost trouwens vergelijkbaar met PLA, zo'n 20 a 30 euro de kilo.
Ik zal een paar foto's nemen, maar inderdaad, het zijn onderdelen die OP een aluminium staaf zitten en zelf niet dragen. Het zijn meer haken en sluitingen, ik ben vooral benieuwd naar het gedrag van de onderdelen en effecten van zon, wind, regen, koude, warmte...

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
zynex schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:47:
Even een schaamteloze crosspost uit het el-kroeg topic:

Weet iemand misschien waar ik een male pin header van 18mm kan vinden? Zit nu namelijk klem met een prusa mk3 en de raspberry pi die daarop moet, maar vanwege een vreemd design zijn daar 18mm headers voor nodig. Nu heb ik een heleboel headers liggen (ook lange female headers), maar niks gaat passen blijkbaar. Het moeten echt 18mm male headers zijn. (20mm lijkt me ook te gaan. Dan knip ik er wel een stuk af.)

In China is genoeg te vinden en daar had ik de vorige ook vandaan voor een andere prusa mk3, maar helaas zijn die dingen natuurlijk mysterieus verdwenen uit mijn opgeruimde werkplek. :+ En nu heb ik helaas niet de tijd om enkele weken te wachten op een China delivery.
21mm ook goed? :p

Afbeeldingslocatie: https://www.knutselaar.eu/Store/images/source/Pin-header-17mm.jpg

https://www.knutselaar.eu...pins-recht-male-21mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
DustMan4u schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:57:
[...]

De oorzaak aanpakken is natuurlijk het beste. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat de nozzle te dicht op het bed zit waardoor er bij de eerste laag filament aan je nozzle gaat zitten. Dit is dus een puntje om te controleren.

Verder om te voorkomen dat er filament aan je nozzle komt is een siliconen sleeve je vriend. Hij beschermt je nozzle zodat hij mooi schoon blijft en aan het silicone plakt geen filament, dus ook die blijft mooi schoon.

Blijft natuurlijk wel dat als je de oorzaak niet aanpakt het overtollige filament ergens heen moet dus zal het ergens in je print gaan zitten.
nou in het begin gaat het prima maar naar verloop van tijd begint het aan de nozzle te plakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Kerberos84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 17:04:
[...]

Ik zal een paar foto's nemen, maar inderdaad, het zijn onderdelen die OP een aluminium staaf zitten en zelf niet dragen. Het zijn meer haken en sluitingen, ik ben vooral benieuwd naar het gedrag van de onderdelen en effecten van zon, wind, regen, koude, warmte...
Petg ivm uv. Ik heb nu al meer dan een jaar petg geprinte blokjes op mijn boot zitten als houder voor een zonnepaneel. In weer en wind. Nog geen problemen mee gehad.
Abs kan niet tegen uv. Pla kan niet tegen 50+ graden.

• Kerberos84
jobr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:27:
[...]

Petg ivm uv. Ik heb nu al meer dan een jaar petg geprinte blokjes op mijn boot zitten als houder voor een zonnepaneel. In weer en wind. Nog geen problemen mee gehad.
Perfect, een ervaringsdeskundige is altijd mooi meegenomen! Thx voor de reactie!

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
jobr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:27:
[...]

Plus PETG kan je gewoon printen met een PLA/ABS kop, en heeft niet de hoge temperaturen van ABS nodig.

PETG is the answer here.

26779

Kerberos84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Zou je bij een lokale smid (forgeron en francais.. ;) ) niet beter metalen sluitingen laten maken? Lijkt me een stuk duurzamer dan kunststof.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

DustMan4u schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

Inderdaad HobbyKing huismerk is prima spul. Heb zowel de PLA als de 'Premium' PETG van hun huismerk en gebruik ze met succes.

Voor zelfbouw bed-leveling moet je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen:
  • Inductieve sensoren werken niet met elk type bed, bijvoorbeeld niet met een glazen bed
  • Capacitieve sensoren schijnen wel te werken met een glazen bed, maar zijn dan weer extreem gevoelig voor veranderingen in luchtvochtigheid waardoor de detectieafstand van dag tot dag kan veranderen
  • BLTouch sensoren zijn iets onnauwkeriger dan de inductieve of capacitieve sensoren maar werken op elk type bed en hebben geen last van luchtvochtigheid
Ik had zelf eerst een inductieve sensor gekocht tegelijk met mijn printer (https://www.123-3d.nl/123...-4-Z-BX-i2328-t12867.html) maar kreeg deze niet lekker aan de praat met mijn glazen bed, dus deze ligt weg te stoffen in de kast...

Uiteindelijk ben ik zelf voor een BLTouch kloon van AliExpress (Trianglelabs) gegaan en deze werkt voortreffelijk. Eenvoudig te configureren in Marlin en geeft erg goede resultaten
Ik ga denk ik toch eens de capacitieve sensor proberen, op 12 volt hoor ik daar prima verhalen over. Inductive is gedoe als je geen metalen dingen hebt.

Ender 3 is ook lekker goedkoop trouwens bij GB: https://www.gearbest.com/...nter-kits/pp_1845899.html lijkt een beetje de Anet van nu te zijn qua prijs en populariteit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 20:25
Met 4 dagen is hij ook in de aanbieding bij Aliexpress bij de officiele creality winkel met verzending uit Duitsland voor ongeveer dezelfde prijs: https://nl.aliexpress.com.../2846085_32858931045.html

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 16:32
ik zou eens goed moeten kijken wat het verschil in prijs gaat zijn met de tevo flash.
Deze is nog niet bescikbaar vanuit een EU warehouse, ik verwacht dat je daar voor de basis editie een 240 euro gaat betalen (schatting).
Tevo heeft problemen met het leveren van de standaard stepper drivers, ze shippen (voorlopig) standaard de TMC2208 mee

Voor 240 heb je dan een glazen heatbed, AC heatbed, MKS GEN L mobo, TMC2208, een iets groter build volume en een vulcano hot end clone.

Vooral het glazen (AC) heatbed en de MKS GEN L (modificaties naar later toe) en de TMC stepper drivers (geluid!) spreken me aan in de tevo flash

Nog eens goed tellen wat de upgrades me zouden kosten..

• foekie01
Sinned123 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:15:
[...]

Weet je zeker dat dit klopt?
Ik had een 220*220 plaat besteld bij 123-3dprint. En nu blijkt de base 235*235 te zijn...
Had ik het maar moeten nameten...
Dit staat ook als spec erbij:
Printing size: 220*220*250. Zie fabrikant

Daarnaast hebben youtube videos met cura settings het ook steeds over 220.

Edit: toch nog een keer gemeten en je hebt gelijk! Het is inderdaad 235

[ Voor 9% gewijzigd door foekie01 op 23-08-2018 16:22 ]

Pagina: 1 ... 127 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.