Spinez0r schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:16:
[...]
@
PetersNL ja, ik heb echt net een paar dagen geleden mijn BLV mod afgerond.
Bij mij liepen de MGN12 rails ook niet echt soepel.
Wat ik heb gedaan:
- Trek met een pincet alle balletjes uit de carriage van de MGN rail
- schroef de uiteinden van de carriage en verwijder alle kunststof onderdelen (Voorzichtig, het is kwetsbaar)
- Met een klein metje verwijder je de kleine ijzerdraad geleiders, hierdoor kunnen de groene uiteinden los. (wederom, voorzichtig!)
- Spoel het hele blok en kunststof dingen nu door met een goede ontvetter, en dan vooral IN de "tunnel" waar de balletjes doorheen lopen (2 geboorde gaten helemaal door het blok heen)
- ontvet de balletjes
- met universele olie (naaimachine olie), of in mijn geval PTFE fietskettingolie (vrij vloeibaar) smeer je het hele ding door (liever te veel dan te weinig)
- Zet alles weer in elkaar zoals het hoort en plaats de balletjes terug (zorg dat er geen ontvetter meer te vinden is)
- vet de externe balletjes nog een keer goed en druk voorzichtig met de pincet de balletjes een paar keer "rond", waardoor de interne en externe balletjes rond gaan.
In mijn geval resulteerde dit in heel soepel lopende carriages, die ik door de rail de kantelen kon laten "glijden", en dat zonder speling.
Waar ik ook achter kwam, is dat 't soms ook kan helpen om je carriages te wisselen van rail, er zit blijkbaar een klein verschil tussen de rails, en het "wisselen" wilde in mijn geval helpen om 't nog beter te krijgen.
Veel succes! en als je vragen hebt dan hoor ik 't wel!
P.S. ik heb de eerste 2 dagen geprint met alleen de X en Y as op de MGN rails, en toen was het resultaat na wat tunen al verbluffend, dus bereid je maar voor!
Oja! ik zie ook dat je Dempers gebruik op je Z assen, doe dit niet! je wil zo min mogelijk "Speling" op je Z as, omdat je anders vershil in hoogte krijgt, en daardoor minder mooie prints, de Z assen zullen sowieso amper bewegen, dus het "lawaai" is verwaarloosbaar, ik raad je aan deze te gebruiken voor je X en Y as.