• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
KorneelB schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:31:
[...]

ik denk serieus dat je wat geld aan t weggooien bent om eerlijk te zijn..
ik heb hier rollen die gewoon 2 jaar in hun verpakking hebben gezeten en t nog als een treintje doen.. en ik ben toch redelijk een autoriteit in 3d printen..
Bedoel je qua verpakking dan inclusief de vacuümverpakking of gewoon in het kartonnetje? Overigens zit hier ook nog enorm verschil tussen de verschillende merken. De ene verpakking is gesloten terwijl de andere een enorme doorkijksleuf heeft en dus praktisch gewoon open is.

Dus, over wat voor verpakking heb jij het? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:58

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

[...]

ik denk serieus dat je wat geld aan t weggooien bent om eerlijk te zijn..
ik heb hier rollen die gewoon 2 jaar in hun verpakking hebben gezeten en t nog als een treintje doen.. en ik ben toch redelijk een autoriteit in 3d printen..
Okay, voor het geld dat ik uitgeef vind ik het niet erg, daarnaast heb ik georganiseerd spoel houders.
4x IKEA 22L Samla boxen met deksels: €13,96
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S79850875/

6m Tochtband: €3,69
https://www.gamma.nl/asso...3-meter-2-stuks/p/B545586

50x Pneumatic couplers PC4-M6: €9,18 (Heb ik toen betaald, nu is het iets duurder)
https://www.aliexpress.co...eprap-3D/32808695894.html

10m PTFE buis: €6,90
https://www.aliexpress.co...mm-OD4mm/32809105914.html

Totaal was ik dus €33,73 kwijt en ik heb veel plezier gehad tijdens het bedenken en in elkaar zetten.

Wat bedoel je eigenlijk met autoriteit in 3D printen?

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:39
@Room42

Ik ben al stapjes verder maar nog niet waarvan ik denk perfect! :)

Hoe heb jij het gedaan?

1. Eerst PLA first layer goedkrijgen
en daarna PETG op de goeie layer krijgen?

Of toch anders? :) alvast bedankt en je Gcode werkt super trouwens!

• Room42
  • Niet online
KevinSetz schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:52:
@Room42

Ik ben al stapjes verder maar nog niet waarvan ik denk perfect! :)

Hoe heb jij het gedaan?

1. Eerst PLA first layer goedkrijgen
en daarna PETG op de goeie layer krijgen?

Of toch anders? :) alvast bedankt en je Gcode werkt super trouwens!
Ik had de assembled versie van de MK3, dus die printte vanaf het begin al aardig goed. PLA was out-of-the-box perfect, PETG heb ik zelf de Z offset iets moeten verhogen. Ook verhit ik het bed iets minder, naar 80 graden in plaats van 90.

Later heb ik een volledige hercalibratie gedaan, zoals deze in de handleiding staat. Wat daarbij opvalt is dat ik het moeilijk in te schatten vind hoe hoog de 'Live adjust Z' nou precies moet zijn. Dus ik heb het nu op gevoel gedaan en daarna met PLA de eerste layer getest door in alle hoeken en het midden een blokje van 50x50x2 mm (XYZ) te printen. (Die STL heb ik helaas niet meer, anders had ik hem je even kunnen geven.)
Tijdens die prints heb ik de 'Live adjust Z' aangepast tot de fill perfect was. Ik heb die print dus een paar keer opnieuw moeten beginnen voordat ik het echt goed had. En daarna hopen dat het in de andere hoeken ook goed gaat. Ik zou beginnen met een blokje in het midden, trouwens, omdat je daar het meeste print. Maar neem voldoende oppervlakte, zodat je makkelijk om de nozzle heen kan kijken naar het resultaat.

Daarna dus met PETG weer getest of de offset van (+)0.05 nog steeds werkt en dat deed het.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 26-07-2018 00:09 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:59
[...]
en ik ben toch redelijk een autoriteit in 3d printen..
Dit schrijf je toch niet echt? Tenzij je Jozef Prusa heet of de eigenaar van Ultimaker bent ....... O-)

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:39
Room42 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 00:08:
[...]

Ik had de assembled versie van de MK3, dus die printte vanaf het begin al aardig goed. PLA was out-of-the-box perfect, PETG heb ik zelf de Z offset iets moeten verhogen. Ook verhit ik het bed iets minder, naar 80 graden in plaats van 90.

Later heb ik een volledige hercalibratie gedaan, zoals deze in de handleiding staat. Wat daarbij opvalt is dat ik het moeilijk in te schatten vind hoe hoog de 'Live adjust Z' nou precies moet zijn. Dus ik heb het nu op gevoel gedaan en daarna met PLA de eerste layer getest door in alle hoeken en het midden een blokje van 50x50x2 mm (XYZ) te printen. (Die STL heb ik helaas niet meer, anders had ik hem je even kunnen geven.)
Tijdens die prints heb ik de 'Live adjust Z' aangepast tot de fill perfect was. Ik heb die print dus een paar keer opnieuw moeten beginnen voordat ik het echt goed had. En daarna hopen dat het in de andere hoeken ook goed gaat. Ik zou beginnen met een blokje in het midden, trouwens, omdat je daar het meeste print. Maar neem voldoende oppervlakte, zodat je makkelijk om de nozzle heen kan kijken naar het resultaat.

Daarna dus met PETG weer getest of de offset van (+)0.05 nog steeds werkt en dat deed het.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ik ga deze stappen ook uit voeren :) bedankt

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08-2025
[...] en ik ben toch redelijk een autoriteit in 3d printen..
Om het argument wat meer kracht bij te zetten :O

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

• Room42
  • Niet online
KevinSetz schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:43:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ik ga deze stappen ook uit voeren :) bedankt
Ja, laat maar weten als ik een stap wat uitgebreider uit moet leggen. :) Mag ook via DM, als je het anders te veel een 'chatbox' vind worden.

Overigens even een relevante crosspost: :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/js1mU61.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 26-07-2018 16:06 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:50
Ender 3 binnen. Nu geen tijd om te knutslen, gaat volgende week worden. Wel al wat mods laten maken bij buurtgenoot, kunnen er op als ik bouw.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-01 12:23
citruspers schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:39:
Voor de tweakers met 3mm printers: lulzbot heeft een clearance sale met filament voor spotprijzen.

vziw wordt het verzonden vanuit de UK, dus geen hoge importkosten (en free shipping). Komt wel bij de checkout nog 19% btw bij.

https://www.lulzbot.com/lulzbot-sales-clearance-items
Mijn batch is binnen! :X
Vriendinlief rolde een keer met de ogen toen ze het zag en liep toen weer weg, maar ik heb haar gelukkig weer terug kunnen lokken met wat filament wat van kleur verandert in direct zonlicht. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HAnDayR.jpg

Nu nog wachten tot de 3mm Volcano binnen is, en dan lekker experimenteren met HIPS, Taulman N-vent, Coffee PLA en UV reactief spul (en nog een hele lading eSun PLA).

I'm a photographer, not a terrorist

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:31

Martinspire

Awesomeness

Vandaag ook een Ender 3 binnen. Na een aantal mooie prijzen gezien te hebben, kon ik deze voor net geen 180 euro aanschaffen. En dat lijkt het me een mooie binnenkomer voor de wereld van 3d printen. Als het bevalt kan ik altijd nog voor wat groters en beters gaan. Ook 2 rollen filament erbij om alvast te kunnen experimenteren.

Wel is het wat warm om nu in elkaar te zetten, dus ik denk dat ik dat het komende weekend eens even ga doen. Zo op het oog is alles heel en recht binnengekomen. Ben ook al de afgelopen weken aan het kijken naar interessante en/of leuke en/of handige dingen om te gaan printen. Heb wel een paar dingetjes maar nog niet veel dingen die echt supergaaf zijn gevonden. Maar dat komt vast.

Ik mis trouwens wel nog wat meer 3D print topics op Tweakers. 1 om je nieuwe prints te showen, 1 voor hoe men vaak prints download en dan uitprint (what to do, veel voorkomende problemen met prints, etc) en nog iets voor filament aanbiedingen oid. Maar goed, misschien begin ik ze straks gewoon zelf :>

Goed, van de Ender weet ik ondertussen wel wat meer. Vooral een hobbyprinter merk ik en met veel mods, redelijke community en aardig wat tutorials. Eerste stap is montage en daarvan hoorde ik dat het nogal spartaanse machine is maar je er wel veel kennis van 3d printers voor terug krijgt. Denk dat het vooral even zoeken wordt hoe ik hem het beste in kan stellen en hoe je er echt mooie prints uit krijgt. Die 2 eerste rollen zullen denk ik vooral op gaan aan "net niet"-modellen, maar we gaan het zien. Kan ik daarna nog wel wat mods erop gooien voor automatisch calibreren of whatever ik nog meer zag :+

Hopelijk het begin van een leuke hobby :P

[ Voor 41% gewijzigd door Martinspire op 26-07-2018 20:46 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Ga een nieuw project beginnen. Wil een railcore 300zl gaan bouwen. Dus mijn mk2s gaat eruit......

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Reptile-X schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:18:
[...]

Okay, voor het geld dat ik uitgeef vind ik het niet erg, daarnaast heb ik georganiseerd spoel houders.
4x IKEA 22L Samla boxen met deksels: €13,96
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S79850875/

6m Tochtband: €3,69
https://www.gamma.nl/asso...3-meter-2-stuks/p/B545586

50x Pneumatic couplers PC4-M6: €9,18 (Heb ik toen betaald, nu is het iets duurder)
https://www.aliexpress.co...eprap-3D/32808695894.html

10m PTFE buis: €6,90
https://www.aliexpress.co...mm-OD4mm/32809105914.html

Totaal was ik dus €33,73 kwijt en ik heb veel plezier gehad tijdens het bedenken en in elkaar zetten.

Wat bedoel je eigenlijk met autoriteit in 3D printen?
haha dat is het belangrijkste, als je maar lol hebt :)
ik had kunnen weten dat men daar over viel mijn laatste opmerking..
laat ik het dan zo zeggen, ik heb nu een kleine 5 jaar ervaring met een varieteit aan materialmen en printers, met een gemiddeld verbruik van 35 kilo filament per maand.. ik heb alle trucs geprobeerd met filament opslaan en uiteindelijk heft het allemaal niet zoveel extra nut in een land als Nederland..

PLA, copolymeren.. dat gaat allemaal prima zonder speciale opslagtechnieken.. nylon achtige materialen is wat meer tricky en ook voor PVA heb ik opslagbakken met een vochtregulatie..

60 TB can not be enough

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
@maartend en @Martinspire, ik heb ook een Ender-3 in de doos klaar liggen, maar het warme weer heeft mij er nog van weerhouden om er fanatiek mee aan de slag te gaan. :+

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Zorc schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:10:
@maartend en @Martinspire, ik heb ook een Ender-3 in de doos klaar liggen, maar het warme weer heeft mij er nog van weerhouden om er fanatiek mee aan de slag te gaan. :+
Mja dat en de warmte die zo'n printer zelf weer maakt om de kop en het bed op te warmen. Heb even geen idee waar ik dat ding neer kan zetten zonder er de rest van de dag plezier van te hebben.

Ik ben ondertussen maar wat gaan kijken naar het managen van de prints en hoe ik ze eventueel zelf kan maken of welke programma's ik wil gebruiken. Komt het printen wel als het weer wat koeler is. Misschien morgen, maar anders wacht ik gewoon nog een paar weken voor ik echt wat meer ga doen. Voorlopig komt het toch vooral neer op kleine test prints. Ben vooral benieuwd hoe lang het duurt om een goed test-bootje te maken

• Zorc
@Martinspire Inderdaad. Ik ga de eerste tijd ook wat standaard dingetjes testen en printen met de printer zoals deze uit de doos komt. Eventuele probleempjes uitzoeken en oplossen en daarna mogelijk wat dingen aan de printer veranderen/upgraden mocht dat wenselijk blijken te zijn.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:56

BoAC

Memento mori

Ik heb de Tevo Tarantula gekocht voor 140 Euro. Gisteren de eerste testprint op een gloeiend hete zolder kunnen printen. Ik had een probleempje met de extruder omdat ik de tube er niet ver genoeg in had geduwd. Het firmament hoopte zich daar dus op. Na het uit elkaar halen van de hele kop en het eruit halen van de prop, werkte het we correct.

Mij zoon heeft een klein badeendje gemaakt die er niet slecht uit kwam. Al met al ben ik heel tevreden :)

• Zorc
Zoonlief (3 jaar) zag deze ochtend de doos staan met het plaatje van de Ender-3 erop: "Papa, wat is dit? Is dit een 3D printer!! Dat is vet coool papa." Ik nog:"ja maar hij moet nog in elkaar worden gezet en .. " :+
"Zullen we hem dan METEEN open maken papa?? *Spring spring stuiter stuier* Kunnen we het bouwen!? NOU EN OF! (ja, hij heeft te vaak Bob de Bouwer gezien) En dan ben ik de print meneer en gaan we meteen een bootje maken papa (hij had paar keer youtube filmpje gezien van benchy print toen ik wat aan het rondkijken was). Ik pak de schaar papa" bla bla bla. Prenataal helaas geen uitknop op hem gezet ;)

Maar goed, de doos moest dus open en alles staat nu netjes uitgepakt op tafel. We hebben het samen bekeken en toen was het: "Papa, dat is nog te ingewikkeld voor mij, zet jij hem dan maar in elkaar dan kan ik printen" En weg is hij haha.

Eerste indruk:
Voor Chinees en deze prijs vind ik het er erg goed uit zien. Zelfs aan de verpakking is aandacht besteed. Heb ik wel eens anders gezien met spullen van Aliexpress.
Er zijn me wel een paar dingen opgevallen waar ik eens rustig naar wil kijken. Het bed gleed niet helemaal soepel heen en weer, liep op een paar plekken haperig als je hem zachtjes met de hand bewoog, alsof het even vast liep. Stel moeren losser gedraaid en het ging stukken beter. Eerst iets te los wat het bed kon vervolgens een klein beetje wiebelen. Lijkt nu goed.

Bij de stappenmotor loopt de riem echt rakelings langs het alu-profiel. Waarschijnlijk hebben ze daarom aan de andere kant een grotere diameter genomen voor de spanrol. Is het trouwens normaal dat ze daar een gladde rol gebruiken? Normaal gesproken zou ik gaan voor rol met vertanding ,i.v.m. belasting op de riem en fijnere loop. Wellicht dat het voor deze toepassing en gezien de fijne vertanding in combinatie met de diameter spanrol (veel contactpunten) gewoon zo kan hoor.
Door de manier van bevestigen trekt de riem onder een -weliswaar kleine- hoek aan het bed.
Maar goed, het zal allemaal wel zo horen en vast prima werken :P

De rest eerst maar eens in elkaar zetten. Weet nog niet of ik daar vandaag verder aan toe kom 8)

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:22
Bloodhoundje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:17:
[...]

Als je nog even geduld hebt kan ik daar binnenkort over posten. Mijn pakket zou volgens Banggood ergens deze/volgende week binnen moeten komen. Hoogstwaarschijnlijk is dat de 2018 versie van de Tevo Tornado :) .
En? O-)

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:32
Mijn geduld wordt op de proef gesteld :+ . Hopelijk dat de duane dit even snel afhandeld :P .
Dear Banggood customer,

We would like to take this opportunity to thank you for shopping with us.

We are sorry to inform you that your order [50588***] would be delayed 7 business days due to the customs clearance and it is expected to finish the customs clearance within this week. The tracking information will be updated in a few days after the order is dispatched.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Ik heb mn Ender 3 vandaag in elkaar gezet en het ging eigenlijk wel redelijk. Enige opvallende was dat ze aangeven in de handleiding om 1 onderdeel op 32 millimeter te zetten vanaf de onderkant maar dat nu niet gaat omdat ze een 1 of andere pin hebben toegevoegd. Alternatief is om het bed dus wat hoger te zetten en dat was nog even proberen en uiteindelijk bijstellen bij eerste print.

Verder valt ie me inderdaad mee. Redelijke handleiding (en nog een video op de meegeleverde usb-stick/sdkaart) en eigenlijk weinig problemen gehad. Hij wiebelt nog een heel beetje (als je hem zelf duwt tenminste), maar tijdens eerste print ging dat eigenlijk wel goed. Heb gewoon een default print gedaan wat ook op de meegeleverde stick stond dus nog niet veel meer gedaan dan dat. 1 of ander hondje. En het meegeleverde filament ging maar tot ongeveer 1 centimeter hoogte. Valt me wel op hoeveel je er uiteindelijk in zo'n klein ding steekt. Goed, had 2x 1 kilo filament erbij besteld dus die gaan we er morgen maar in steken. Ook dat proces vond ik trouwens wel apart en meteen zat de kop onder. Voorzichtig alles schoon gemaakt, maar lijkt me nog wel handig om te weten wat voor middelen daarvoor het beste werken en ook voor het schoonmaken van het bed. Eraf halen was al een vraag, maar beetje pulken en het ging er grotendeels af. Alleen nog wel een klein beetje erop wat niet helemaal weggaat nog.

In ieder geval blij dat ie:
1) werkt (geen technische problemen)
2) en niet verkeerd printte

Menu is wel redelijk spartaans en ook het calibreren is wel wat meer werk. Ben daarnaast niet helemaal tevreden hoe de plaat die op het bed ligt nog wat beter vast kan liggen zonder dat ie tegen de kop aan komt als die van 0,0,0 naar het eerste punt gaat.

In ieder geval nog genoeg te doen dus, maar vooralsnog niet ontevreden. Wel veel uitzoeken en waarschijnlijk gaat er ook wel veel zitten in het maken van eerste goede prints, maar heb tijd en filament zat. Ik weet alleen niet of ik echt ga wennen aan die verbrand plastic lucht.

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-01 23:04

Spinez0r

At your service.

Heeft iemand ervaring met de mgn12h rails en carriages van 123-3d.nl?

Wil er een aantal kopen om mn Anet Am8 om te bouwen naar de BLV mod.

https://www.123-3d.nl/123...er-40-cm-i989-t14800.html

Als ik namelijk de resultaten zie van de maker van het project valt m'n mond letterlijk open....zo strak en 0 z-banding.

• Zorc
@Martinspire Top! Dat van die 32mm uit de handleiding klopt inderdaad niet, had ik ergens in een youtube filmpje gezien.
Voor zover ik gehoord heb moet je nauwelijks of geen "verbrand plastic lucht" hebben als je met PLA print.
Ik ben dan ook van plan om er meteen een 1kg rol PLA aan te hangen. Zou me niets verbazen als het rolletje filament wat bij de printer zit ABS is en daarom zo ruikt bij het printen.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Zorc schreef op zondag 29 juli 2018 @ 07:37:
@Martinspire Top! Dat van die 32mm uit de handleiding klopt inderdaad niet, had ik ergens in een youtube filmpje gezien.
Voor zover ik gehoord heb moet je nauwelijks of geen "verbrand plastic lucht" hebben als je met PLA print.
Ik ben dan ook van plan om er meteen een 1kg rol PLA aan te hangen. Zou me niets verbazen als het rolletje filament wat bij de printer zit ABS is en daarom zo ruikt bij het printen.
Ah dat zou kunnen. Stond verder ook niets bij wat het was hehe. Moet nog in verdiepen ook maar eerst mn 2 rollen opmaken die ik nu heb.

• Zorc
@Martinspire Wat heb je dan voor filament op rol gekocht, toch geen ABS? Ik heb bij 123-3D huismerk PLA (jupiter serie) gekocht, kijken hoe dat bevalt.
Ga de printer zo maar eens in elkaar zetten :)

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Zorc schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:29:
@Martinspire Wat heb je dan voor filament op rol gekocht, toch geen ABS? Ik heb bij 123-3D huismerk PLA (jupiter serie) gekocht, kijken hoe dat bevalt.
Het Huismerk (Jupiter) van 123-3d is zeker aan te raden, ik print er eigenlijk alleen nog maar mee als ik PLA print, en de prijs is ook heel interessant.

Laatst ook een rol Nylon gekocht bij Hobbyking, los van het vocht erin print het eigenlijk zeer eenvoudig op glas met PVA lijm :)

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:17

Edd

Zorc schreef op zondag 29 juli 2018 @ 07:37:
Zou me niets verbazen als het rolletje filament wat bij de printer zit ABS is en daarom zo ruikt bij het printen.
Het zou mij juist heel erg verbazen als het ABS is. Waarschijnlijk is de geur simpelweg de hotend die voor de eerste keer wordt opgewarmd wat @Martinspire ruikt. Dit had ik ook met mijn 4Max die ik afgelopen week in elkaar heb gezet.

Verder zit er waarschijnlijk net genoeg bij om het testprintje uit te kunnen voeren wat er op de SD-kaart staat, dus daar zou ik mij niet al teveel van voorstellen. Daarnaast weet je ook niet met welke settings er geprint wordt, misschien dat het net even een outer shell meer heeft of een hogere infill om de print goed te laten slagen. Mijn ervaring is dat je met een rol filament toch nog best veel printjes kan doen.

Wat dat betreft doet AnyCubic het beter. Zowel bij de Kossel als de 4Max zat een rol PLA (750g als het goed is).

-

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Zorc schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:29:
Ik heb er gewoon PLA bij gekocht. Was ook niet heel duur en voor 2 kilo kon ik in ieder geval even aan de slag. Settings heb ik ook niet verder naar gekeken, ik wist in ieder geval dat het meegeleverde ding wel zou voldoen aan de instellingen van de printer.

Vandaag even de Benchy printen. Gister kwam ie met het meegeleverde filament niet verder dan 1 centimeter van die demo hond, maar nu dus even met een nieuwe rol een benchy maken die ik zojuist in Cura heb ingelezen. Zit nog te twijfelen of ik meteen met custom profielen aan de slag wil gaan, maar voorlopig heb ik toch nog niet de perfectie nodig en ben ik al blij als ie probleemloos print.

Ik zal ook nog eens gaan kijken naar andere programma's voor het prepareren van de print maar ook het bewerken of zelfs maken van prints. Gezien dit het OpenSource 3D printing topic is tenslotte. Misschien dat een apart "ik heb een 3d printer topic" wel handig is voor de verdere discussies :P

Ik vraag me wel af waarom Cura niet ook gewoon de Ender 3 ondersteund, maar je met custom aanpassingen moet gaan werken. Lijkt me dat ie toch wel veel verkocht wordt de laatste maanden. Maar goed, misschien is dat weer een concurrentie dingetje.

Vandaag ook eens kijken naar wat andere 3d printing communities. Tweakers loopt hierbij nog wel een beetje achter heb ik het idee, dus misschien dat er elders nog interessante groepen zijn. Mogelijk ook nog wat Nederlandse groepen...

[ Voor 15% gewijzigd door Martinspire op 29-07-2018 12:33 ]

• Zorc
Misschien moeten we maar een "3D printen met de Ender-3" topic starten haha.

Heb hem in elkaar :D viel me op dat (bij mij in elk geval) de fan van het controlboard op dezelfde snelheid draait als de partcooling fan. Klopt dat wel? Lijkt met niet de bedoeling dat als je met 0 partcooling wil printen je stepperdrivers etc ineens zonder koeling mogen....

• Edd

Edd

Martinspire schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:30:
Zit nog te twijfelen of ik meteen met custom profielen aan de slag wil gaan, maar voorlopig heb ik toch nog niet de perfectie nodig en ben ik al blij als ie probleemloos print.
Wat ik zou doen is in eerste als startpunt zou gebruiken is het profiel van de CR-10 en het bed en nozzle grootte goed instellen. Dan alles standaard laten staan en gaan printen. Daarna kun je gaan fine-tunen mbt temperaturen, retraction en andere settings.

Of hier iemand die wat meer uitleg geeft:
Zorc schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:41:
Heb hem in elkaar :D viel me op dat (bij mij in elk geval) de fan van het controlboard op dezelfde snelheid draait als de partcooling fan. Klopt dat wel? Lijkt met niet de bedoeling dat als je met 0 partcooling wil printen je stepperdrivers etc ineens zonder koeling mogen....
Ik meen mij ergens een video op YouTube te hebben gezien waar dit idd het geval was bij de Ender-3. In principe wil je dit niet en wil je dat de fan apart wordt aangestuurd. In die video werd dan ook uitgelegd hoe je de fan aansloot op de PSU, waardoor deze altijd draaide.
Natuurlijk wel een ok oplossing, maar het mooiste zou zijn als deze fan alleen draait als de stepper motoren gebruikt worden. Dit kan ook in Marlin, maar ik weet niet of is ingesteld in de Ender-3 firmware

-

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-01 07:27
Omdat je nooit genoeg hobby's kunt hebben, heb ik besloten dat ik een 3D printer wil. Gewoon om wat te knutselen, dus zo goedkoop mogelijk. Nu lees ik overal dat de Creality Ender-3 een goed budget keuze is. Nu zie ik in de AliExpress winkel van Creality een hoop Ender-3's staan, waarvan één variant de Ender-3x is. Weet iemand wat precies het verschil is, buiten het glazen bed?

En is er al iets bekend over de Ender-4? Is die upgrade, mede ook auto-leveling bed, het extra geld waard?

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

barrymossel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:47:
Omdat je nooit genoeg hobby's kunt hebben, heb ik besloten dat ik een 3D printer wil. Gewoon om wat te knutselen, dus zo goedkoop mogelijk. Nu lees ik overal dat de Creality Ender-3 een goed budget keuze is. Nu zie ik in de AliExpress winkel van Creality een hoop Ender-3's staan, waarvan één variant de Ender-3x is. Weet iemand wat precies het verschil is, buiten het glazen bed?

En is er al iets bekend over de Ender-4? Is die upgrade, mede ook auto-leveling bed, het extra geld waard?
Van wat ik las heeft de Ender 4 nog last van kinderziektes door het nieuwe ontwerp.

Verder weet ik niet wat de 3X heeft, ik geloof dat er wel een 3S is en deze is vooraf gemonteerd. Maar misschien heeft X dat ook.

Ik vind het wel een geinig ding al is ie dus wel wat spartaans. Eerste print is redelijk gegaan hier maar moet nog wel wat verbeteren. Denk dat ik de constructie nog even moet nalopen om te zien of alles goed zit en of bv de x-as nog niet wat teveel speling heeft. Ik denk dan ook dat je er aardig wat tijd in moet steken voor je wat prima prints hebt en je echt aan de slag kunt. Eerst moet de kwaliteit wat omhoog dus en daarna maak ik nog wat mods om het 1 en ander wat makkelijker te maken. Zo vind ik het voeden van de filament nog wel wat beter kan, wil ik nog kabeltjes wegwerken en een kastje om de LCD doen (ook om het lawaai van de speaker wat minder te maken). En uiteraard nog de fan-uitgang naar de zijkant.

Hoe maken jullie trouwens de plaat op de base vast? Er zaten wel 4 clippers bij om hem vast te maken, maar 1 daarvan komt dus tegen de naald (of hoe dat ding heet) aan als ie van home-position naar de print gaat. En als de base opwarmt weet ik niet of ik die clippers wel zo handig vindt. Maar hij gaat wel heen en weer als ie los ligt tijdens het printen dus je moet wel wat doen. Jammer dat er niet wat inkepingen zitten oid om dat ding op zijn plek te houden. Schoonmaken van de kop vind ik ook nog een lastig karwei, zeker aan het begin van de print als ie opgewarmd is maar nog niet gaat beginnen zie je er wat uit lopen en dat moet er eigenlijk eerst vanaf.

Al met al zit ik dus nog wel wat te stuntelen, maar overall nog niet ontevreden over de eerste print. Wel wat opmerkingen bij de gemaakte Benchy. De horizontale cirkels zijn niet helemaal rond, de zijkant is aan 1 kant niet helemaal glad en sommige naden zijn niet helemaal netjes. Vooral de rondingen moeten beter, dat is nu beetje half vierkant, half ovaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 29-07-2018 18:08 ]

• barrymossel
Martinspire schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:06:
[...]

Van wat ik las heeft de Ender 4 nog last van kinderziektes door het nieuwe ontwerp.

Verder weet ik niet wat de 3X heeft, ik geloof dat er wel een 3S is en deze is vooraf gemonteerd. Maar misschien heeft X dat ook.

Ik vind het wel een geinig ding al is ie dus wel wat spartaans. Eerste print is redelijk gegaan hier maar moet nog wel wat verbeteren. Denk dat ik de constructie nog even moet nalopen om te zien of alles goed zit en of bv de x-as nog niet wat teveel speling heeft. Ik denk dan ook dat je er aardig wat tijd in moet steken voor je wat prima prints hebt en je echt aan de slag kunt. Eerst moet de kwaliteit wat omhoog dus en daarna maak ik nog wat mods om het 1 en ander wat makkelijker te maken. Zo vind ik het voeden van de filament nog wel wat beter kan, wil ik nog kabeltjes wegwerken en een kastje om de LCD doen (ook om het lawaai van de speaker wat minder te maken). En uiteraard nog de fan-uitgang naar de zijkant.
Thanks!
Ik zag net ook op Reddit dat de Ender 4 een H bot is en dat is schijnbaar minder goed. Ik hou het voorlopig dus even bij de Ender 3. Ik zal de verkoper even vragen wat nu precies de 3X inhoudt.

• Zorc
@barrymossel Je kan het beste in elk geval er eentje kiezen die je uit een DE magazijn kan bestellen! Geen gedoe met douane en je hebt hem snel in huis :-)

• Zorc
Martinspire schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:06:
[...]

Hoe maken jullie trouwens de plaat op de base vast? Er zaten wel 4 clippers bij om hem vast te maken, maar 1 daarvan komt dus tegen de naald (of hoe dat ding heet) aan als ie van home-position naar de print gaat. En als de base opwarmt weet ik niet of ik die clippers wel zo handig vindt. Maar hij gaat wel heen en weer als ie los ligt tijdens het printen dus je moet wel wat doen. Jammer dat er niet wat inkepingen zitten oid om dat ding op zijn plek te houden. Schoonmaken van de kop vind ik ook nog een lastig karwei, zeker aan het begin van de print als ie opgewarmd is maar nog niet gaat beginnen zie je er wat uit lopen en dat moet er eigenlijk eerst vanaf.

Al met al zit ik dus nog wel wat te stuntelen, maar overall nog niet ontevreden over de eerste print. Wel wat opmerkingen bij de gemaakte Benchy. De horizontale cirkels zijn niet helemaal rond, de zijkant is aan 1 kant niet helemaal glad en sommige naden zijn niet helemaal netjes. Vooral de rondingen moeten beter, dat is nu beetje half vierkant, half ovaal.
Klemmen schijnt de standaard oplossing te zijn. Kan je dat gedrag niet aanpassen met je slicer? Eventueel wat custom GCode ervoor. Na het homen aan het begin eerst de Z-as wat omhoog voor richting het start punt te gaan....

Ik weet nu wel goed dat het printen langzaam gaat haha. Ding is nog steeds bezig met het standaard test hondje van Creality. :+

• barrymossel
Zorc schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:45:
@barrymossel Je kan het beste in elk geval er eentje kiezen die je uit een DE magazijn kan bestellen! Geen gedoe met douane en je hebt hem snel in huis :-)
Thanks voor de tip. De officiële Creality Ali shop verstuurt ook uit Duitsland, dus dat komt goed uit!

• Zorc
barrymossel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:15:
[...]

Thanks voor de tip. De officiële Creality Ali shop verstuurt ook uit Duitsland, dus dat komt goed uit!
Klopt, daar heb ik de mijne ook weg. Alleen je kan niet alles uit hun shop via Duitsland bestellen, bij veel items heb je alleen China warehouse.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Zorc schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:53:
[...]

Klemmen schijnt de standaard oplossing te zijn. Kan je dat gedrag niet aanpassen met je slicer? Eventueel wat custom GCode ervoor. Na het homen aan het begin eerst de Z-as wat omhoog voor richting het start punt te gaan....

Ik weet nu wel goed dat het printen langzaam gaat haha. Ding is nog steeds bezig met het standaard test hondje van Creality. :+
Mja dat hondje duurde inderdaad knap lang en dan heb je nog pas een centimeter. Overigens stopte ie bij mij niet nadat het filament op was. Kwam terug en zag hem een halve centimeter erboven niks doen. Maar goed, het bootje kwam er niet helemaal verkeerd uit. Maar kijk morgen wel weer verder.

• Zorc
Martinspire schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:14:
[...]

Mja dat hondje duurde inderdaad knap lang en dan heb je nog pas een centimeter. Overigens stopte ie bij mij niet nadat het filament op was. Kwam terug en zag hem een halve centimeter erboven niks doen. Maar goed, het bootje kwam er niet helemaal verkeerd uit. Maar kijk morgen wel weer verder.
Zit nu op 5h30 printtijd, bijna klaar. :+
Logisch, er zit geen sensor op die kijkt of er (nog) wel filament is. Hij gaat gewoon lekker door ook al is het op, loopt de boel vast, breekt er iets etc.

edit: ze hadden er voor een testprint wel een paar dingen op mogen zetten die sneller te printen zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Zorc op 29-07-2018 21:19 ]

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste, Iemand ervaring met de volgende voeding?

https://www.123-3d.nl/123...0wbgipEAQYASABEgItC_D_BwE

Ik heb 3 nema 23 a 3A motoren, dat zullen ze natuurlijk niet 1,2,3 nemen maar toch. Daarnaast heeft de overige apparatuur 300W in piek nodig. De Frees die ik gebruik neemt dat in piek maar die zal zelden aanstaan in eerste instantie ga ik vooral met de laser aan de gang. Die neemt bijna niks.

Iemand een idee over de kwaliteit van deze voeding?

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-01 00:09
Ik heb de voeding van m'n Anet A8 (waarschijnlijk net als zovelen hier) uitgerust met een power switch om gemakkelijk de printer aan en uit te kunnen zetten. Nu als extraatje heb ik een 2 channel relay gekocht en wil ik de printer ook automatisch via Octoprint uit laten schakelen als een print klaar is.

Maar nu mijn vraag:
Ik wil graag zowel handmatig als via Octoprint m'n printer aan en uit kunnen zetten. Is dit mogelijk? Iemand hier ervaring mee? Google geeft helaas geen oplossing...

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-01 10:33
Zorc schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:17:
[...]

Zit nu op 5h30 printtijd, bijna klaar. :+
Logisch, er zit geen sensor op die kijkt of er (nog) wel filament is. Hij gaat gewoon lekker door ook al is het op, loopt de boel vast, breekt er iets etc.
De printer heeft zelf natuurlijk niet in de gaten of er iets breekt ofzo natuurlijk.
edit: ze hadden er voor een testprint wel een paar dingen op mogen zetten die sneller te printen zijn ;)
Op thingiverse staan diverse kleine printjes die je zo op je sd kan zetten om vervolgens ook mee te testen. :)

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:47

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

barrymossel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:47:

De 3X is een vernieuwde versie met een nieuwer/kleiner mainboard, losse buildplate, verbeterd Y carriage.

Leuke lamp, overigens !!

• barrymossel
smallblock schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:20:
[...]

De 3X is een vernieuwde versie met een nieuwer/kleiner mainboard, losse buildplate, verbeterd Y carriage.
Thanks!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

jctjepkema schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:27:
Beste, Iemand ervaring met de volgende voeding?

https://www.123-3d.nl/123...0wbgipEAQYASABEgItC_D_BwE

Ik heb 3 nema 23 a 3A motoren, dat zullen ze natuurlijk niet 1,2,3 nemen maar toch. Daarnaast heeft de overige apparatuur 300W in piek nodig. De Frees die ik gebruik neemt dat in piek maar die zal zelden aanstaan in eerste instantie ga ik vooral met de laser aan de gang. Die neemt bijna niks.

Iemand een idee over de kwaliteit van deze voeding?
@jctjepkema Ik heb geen ervaring met de voeding van 123 printen, maar ik kan je wel een Mean Well voedingen aanraden, wij gebruiken ze professioneel bij ons op het werk, wij hebben rond 40 kenteken registratie palen met daarin moederbord, camera en IR LED's in afgelopen 8 jaar heb ik geen enkele voeding van Mean Well zien stuk gaan, zelfs in koud en hitte van afgelopen week, kost ook niet veel meer dan die van 123 Printen, hier voor €55 inc verzend kosten:
https://www.amazon.de/Kin...-31&keywords=meanwell+12v
Amazon verzend boven €30 gratis naar Nederland, ook al heb je geen Amazon Prime. Je kan ook voor een computer voeding gaan natuurlijk, die zijn ook stabiel en gaan lang mee, keuze is aan jou.
n1ck schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:04:
Maar nu mijn vraag:
Ik wil graag zowel handmatig als via Octoprint m'n printer aan en uit kunnen zetten. Is dit mogelijk? Iemand hier ervaring mee? Google geeft helaas geen oplossing...
Ik gebruik Octoprint multi instance opstelling voor 2 printers en stuur beide printers aan via een plugin en relay modules, echter ik kan het alleen via Octoprint aan en uit zetten, je kan natuurlijk iets verzinnen om met een extra knopje aan te zetten vanuit de relais, dit heb ik paar weken geleden op Thingiverse upgeload, zit ook tekening bij: https://www.thingiverse.com/thing:3008921
Je zou het met massa vanuit Raspberry Pi IN1 en IN2 kunnen aansturen op de relay module maar dat moet even uitgezocht worden, bovendien, weet Octoprint niet meer of het aan/uit staat als je dat overruled. Ik zou afraden om nog een voeding parallel aan te sluiten buiten de relais om want dat kan gevaarlijk zijn als het terug gaat voeden naar relais enz.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-01 23:36
Ik heb de voeding van m'n Anet A8 (waarschijnlijk net als zovelen hier) uitgerust met een power switch om gemakkelijk de printer aan en uit te kunnen zetten. Nu als extraatje heb ik een 2 channel relay gekocht en wil ik de printer ook automatisch via Octoprint uit laten schakelen als een print klaar is.

Maar nu mijn vraag:
Ik heb achterop mijn printer een drukknop zitten naast de on/off switch van mijn voeding. Die drukknop activeert een python scriptje wat de raspberry pi afsluit. Na enkele seconde gaan de lichtjes uit en schakel ik zelf ook de voeding uit. En af en toe schakel ik ook gewoon de raspberry pi uit via de octoprint interface, maar dan moet ik alsnog de voeding uitzetten.

Je wilt namelijk niet direct de stroom van de raspberry pi afhalen, omdat je dan met een beetje pech om de zoveel tijd weer je octoprint installatie opnieuw kan installeren.

Jouw idee met een relay kan alleen als je de raspberry pi via een aparte voeding voorziet van stroom natuurlijk. Dit betekent dat je raspberry pi altijd aan moet blijven staan. (wat natuurlijk niet zo'n gigantisch probleem is, maar ik heb er specifiek voor gekozen dit niet te doen.)

Je kan in octoprint in principe de raspberry pi allerlei commands laten uitvoeren (zoals python scripts via de api/event handler). Er zijn echter ook al gewoon plugins beschikbaar voor bijbvoorbeeld tplink stekkers of atx voedingen. https://plugins.octoprint.org/by_date/

Je moet dan ook verder niet zoeken naar tutorials voor octoprint, maar voor een raspberry pi. Als je gewoon kijkt naar Raspberry pi + relay, dan kom je genoeg voorbeelden tegen waarmee je aan de slag kunt. Een beetje verstand van een raspberry pi/python/aansturing gpio pins etc is wel aan te bevelen. Het gaat namelijk noot plug n play worden. Ik neem aan dat bij het relay bordje ook al wel een paar voorbeelden/protocollen staan voor de aansturing.

Anders gewoon zo'n tplink switch kopen.

• citruspers
  • Laatst online: 07-01 12:23
zynex schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:39:

Je wilt namelijk niet direct de stroom van de raspberry pi afhalen, omdat je dan met een beetje pech om de zoveel tijd weer je octoprint installatie opnieuw kan installeren.
Net afsluiten heeft natuurlijk altijd de voorkeur, maar mijn Pi met Octoprint gaat al anderhalf jaar aan en uit als ik de powerstrip van de printer aanzet. Zolang je niet naar de storage aan het schrijven bent kan het in principe weinig kwaad.

Bestandssysteemcorruptie is natuurlijk een risico, maar imho een vrij kleine.

I'm a photographer, not a terrorist

• maartend
Zo. Ender 3 zit in elkaar. Morgen maar eens het bed een beetje op de goede hoogte zetten.

• zynex
citruspers schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:24:
[...]

Net afsluiten heeft natuurlijk altijd de voorkeur, maar mijn Pi met Octoprint gaat al anderhalf jaar aan en uit als ik de powerstrip van de printer aanzet. Zolang je niet naar de storage aan het schrijven bent kan het in principe weinig kwaad.

Bestandssysteemcorruptie is natuurlijk een risico, maar imho een vrij kleine.
Tegenwoordig is het beter, maar in het begin totaal niet. Ik heb ook wel eens mijn printer uitgezet toen er iets crashte en dat leverde geen problemen op, maar een paar jaar geleden kon ik constant alles opnieuw installeren. Dat was toen echt geen uitzondering. Ik zou gewoon proberen netjes af te sluiten, maar het is idd geen ramp meer.

• Edd

Edd

Ik kom even ergens niet uit en misschien dat iemand van jullie tips/ideeën hebben?

De AnyCubic 4Max die ik vorige week heb binnengekregen heb ik iets gemod. Van het weekend heb ik deze voorzien van TMC2208 drivers, Titan Aero extruder en een 24v voeding (incl alle benodigde aanpassingen aan fans/heaters).
Ook heb ik uiteraard aanpassingen doorgevoerd in Marlin 1.1.8 en de controllerboard mee geflashed.

Echter loop ik bij het printen van een benchy tegen het volgende aan. Bij de laatste +/- 3 a 4mm (de verdikking van de stoompijp) van de print stopt mijn Y-as ermee. De X-as en extruder gaan wel door en hierdoor eindig ik met een vreemde langwerpige blob bovenop.
Dit gedrag is consistent en het maakt daarbij niet uit of ik print via Octoprint of direct vanaf de SD-kaart.

Om wat dingen uit te sluiten heb ik al geprobeerd om de vref van de driver te verlagen om oververhitting uit te sluiten. Dit lijkt ook niet het probleem te zijn en de motor zelf wordt ook niet echt heet.
Driver verwisselt met een andere TMC2208, mocht ook niet baten.
Het vreemde is ook, dat wanneer ik direct na de print een G28 Y doe, dit gewoon wordt uitgevoerd door de printer.

Wat ik morgen nog wel even wil proberen is een langere print om te zien of dit een tijds-ding is (na 1 uur) of meer te maken heeft met het model.
Daarnaast kan ik ook nog de originele driver terugplaatsen en zien of dat het oplost.
Eventueel kan ik nog een andere slicer proberen, maar ik zie de g-code commando's gewoon de Y-positie sturen en dit profiel werkte van de week nog prima met een bechy.

Nog andere ideeën?

EDIT:
Het lijkt hem toch in motor/driver/kracht te zitten die voor de Y-as nodig is. Want alleen het bovenstukje van de benchy printen heeft hetzelfde resultaat.
Morgen maar eens kijken of ik de belts iets moet lossen oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Edd op 31-07-2018 01:10 ]

-

• Room42
  • Niet online
@Edd Kun je de g-code eens uploaden? En welke slicer gebruik je?

En ik ben ook wel benieuwd of het niet hoogte-afhankelijk is. Dus probeer ook eens een smalle, hogere toren om dat uit te sluiten. Zou het met de bekabeling te maken kunnen hebben? Heb je de temps kunnen meten van de drivers etc?

[ Voor 63% gewijzigd door Room42 op 31-07-2018 01:22 ]

• thijsco19
  • Laatst online: 19:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Maar nu mijn vraag:
Hotelschakeling?
Vervang dan 1 schakelaar met je relay.

Ikzelf heb er ook een relay aan zitten die mijn voeding aan of uit zet. De Raspberry hangt constant aan het infuus dus kan de printer altijd aan of uit zetten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• jctjepkema
[quote]Reptile-X schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:33:
[...]

@jctjepkema Ik heb geen ervaring met de voeding van 123 printen, maar ik kan je wel een Mean Well voedingen aanraden, wij gebruiken ze professioneel bij ons op het werk, wij hebben rond 40 kenteken registratie palen met daarin moederbord, camera en IR LED's in afgelopen 8 jaar heb ik geen enkele voeding van Mean Well zien stuk gaan, zelfs in koud en hitte van afgelopen week, kost ook niet veel meer dan die van 123 Printen, hier voor €55 inc verzend kosten:
https://www.amazon.de/Kin...-31&keywords=meanwell+12v
Amazon verzend boven €30 gratis naar Nederland, ook al heb je geen Amazon Prime. Je kan ook voor een computer voeding gaan natuurlijk, die zijn ook stabiel en gaan lang mee, keuze is aan jou.

[...]

Hartstikke bedankt voor je antwoord, Ik wou ook eigenlijk een mean well, maar het gaat hier om 24V en niet om 12V. Ik ben nog geen 24V mean well voor onder de 60 euro tegen gekomen die meer dan 300W kan leveren. Ik heb toch circa 14, 15A nodig.

• Edd

Edd

@Room42
Ik gebruik Simplify3D als slicer.
De gcode die gegenereerd wordt hieruit staat hier. Let wel, dit is alleen de bovenkant van de benchy, stukje van het dak en de pijp. Maar hierbij gaat het ook mis.
Op het oog lijkt het niet altijd op dezelfde layer te gebeuren, maar wel veelal op het stukje waar de verdikking begint.

Mijn vermoeden is (na er vanochtend nog even nagedacht te hebben) dat de TMC2208 driver ermee stopt, doordat deze in StealthChop2 mode draait en niet genoeg kracht kan leveren om de gevraagde beweging te maken. Deze schiet dan in de beveiliging en schakelt de driver uit. Als na de print de drivers uitgezet worden door het M84-commando reageert deze weer, doordat er een soort van reset plaats vind.

Er zijn een aantal dingen die ik kan testen vanavond:
1. Ander type driver.
2. Andere stepper motor
3. M84 command verwijderen uit de end gcode en controleren of de motor na de print nog reageert of niet
4. Een TMC2208 opofferen en programmeren naar SpreadCycle via de TMC2208 Configurator

Voor de volledigheid een fototje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PiFcmsnZ1eXkW2oujnRvithB/thumb.jpg

EDIT:
Oh en ik kan natuurlijk upgraden naar Marlin 1.1.9 die vandaag uit is gekomen.. ;)
https://twitter.com/Marli...tatus/1024200548684320768

[ Voor 5% gewijzigd door Edd op 31-07-2018 10:56 ]

-

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

jctjepkema schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:58:

Hartstikke bedankt voor je antwoord, Ik wou ook eigenlijk een mean well, maar het gaat hier om 24V en niet om 12V. Ik ben nog geen 24V mean well voor onder de 60 euro tegen gekomen die meer dan 300W kan leveren. Ik heb toch circa 14, 15A nodig.
Sorry, ik had beter moeten kijken in de link van 123, via officiële website van Meanwell is het ook mogelijk om te kopen als particulier denk ik.

Hier eentje van 320W voor €40,40 ex.btw
https://www.meanwell-web....sort%3dprice%23rsp-320-24
Ik weet niet wat de verzend kosten zijn kosten zijn maar het wordt uit Breda verzonden, dus het zal mee vallen.

Deze is €55,20 ex.btw dus komt iets duurder uit:
https://www.meanwell-web....fsort%3dprice%23sp-320-24

• jctjepkema
Reptile-X schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:37:
[...]

Sorry, ik had beter moeten kijken in de link van 123, via officiële website van Meanwell is het ook mogelijk om te kopen als particulier denk ik.

Hier eentje van 320W voor €40,40 ex.btw
https://www.meanwell-web....sort%3dprice%23rsp-320-24
Ik weet niet wat de verzend kosten zijn kosten zijn maar het wordt uit Breda verzonden, dus het zal mee vallen.

Deze is €55,20 ex.btw dus komt iets duurder uit:
https://www.meanwell-web....fsort%3dprice%23sp-320-24
Worst case kan ik ook nog wel zakelijk via mijn vader's bedrijf bestellen. Thanks voor de hulp so far!!

@zynex
Ik heb momenteel deze machine staan:
The machine
>:) >:)

Deze X-As is dik in orde, voor het andere apparaat heb ik nieuwe onderdelen besteld die ga ik afbouwen en komt een keer in de verkoop. Bedankt voor je hulp!!

Als je het leuk vind post ik nog wel even beeld van het resultaat van deze machine!

[ Voor 14% gewijzigd door jctjepkema op 31-07-2018 18:34 ]

• zynex
jctjepkema schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:25:
[...]

@zynex
Ik heb momenteel deze machine staan:
[afbeelding]
>:) >:)

Deze X-As is dik in orde, voor het andere apparaat heb ik nieuwe onderdelen besteld die ga ik afbouwen en komt een keer in de verkoop. Bedankt voor je hulp!!

Als je het leuk vind post ik nog wel even beeld van het resultaat van deze machine!
Kijk, dat ziet er een stuk beter uit. 8) Hier zul je niet zo gauw problemen krijgen met flex. Wat is het bereik van de machine? En als kit gekocht/zelf gebouwd? Tof apparaat in ieder geval.

Elke keer als ik een cnc machine voorbij zie komen, wil ik er ook weer mee aan de gang. Heb een paar jaar terug 1 van de eerste MPCNC's gebouwd. Was erg leuk om te doen en ben nog steeds fan van het ontwerp, maar gewoon niet stevig genoeg op groot formaat helaas. Wel leuke dingen mee kunnen doen. Die machine heb ik weer afgebroken voor onderdelen met het idee om iets beters te bouwen, maar daar is het helaas nooit echt van gekomen. :+

Eigenlijk moet je gewoon 2 cnc machines hebben. (Je kan nooit genoeg gereedschap hebben. :+ ) 1 wat kleinere, maar zeer stevige, zodat je ook wat aluminium kan doen en 1 grote voor 244x122 houten platen van de bouwmarkt. >:)

Plaats maar wat foto's als ie klaar is/je iets gefreesd hebt. Ik vind het altijd leuk om te zien wat andere bouwen. :)

• maartend
Eerste print gedaan, fillament guide. Praktisch perfect, ben nog wat aan het stoeien met de start, Preheat lijkt me handig, anders zijn de print die niet eerst een fence maken even een zooitje. Nu fan guard aan het proberen, lijkt oke te gaan.

Hier maar eens zoeken wat de beste tips zijn.
Wel af en toe een los zwevend draadje, plakt dan net niet goed. Ga er een bak omheen bouwen zodat de warmte bewaard blijft, staat nu wat op de tocht

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 31-07-2018 20:35 ]

• Edd

Edd

*O*
Mijn probleem met de Y-as is ook opgelost.
Ik heb Marlin 1.1.9 geflashed op de controller en hierin zitten een aantal verbeteringen mbt de aansturing van de stepper drivers, waardoor een benchy nu zonder problemen print.
Iets wat mij opviel is dat je nu ook aan moet geven wat voor een drivers je per as gebruikt. Op basis daarvan worden een aantal settings gefinetuned.

Nu nog wachten op wat nieuwe fans en lagers, en dan kan ik hem echt afbouwen..

-

• maartend
Klopt het dat ik voor het custom firmwaren van de ender 3 een of ander printplaatje nodig heb?
Ik begrijp zoiets uit de beschrijvingen.

edit ; ja dus, een arduino. Jammer, heb ik niet.

Vreemde vraag misschien.
nu zie ik dat er board szijn om de Ender 3 via een webbased dingetje in de gaten te houden ; Pi bijv.
Maar nu heb ik nog een oud netbookje liggen. Wat kan ik met dat ding als ik hem aansluit op de Ender er hem via lokaal netwerk bereikbaar maak?
Kan ik de firmware upgraden via de usb aansluiting die op de ender 3 zit en dan via dat netbooke? Kan ik de prints op afstand in de gaten houden? Kan ik zien of er problemen zijn?
Dat soort spul

Oja, 2de print ; cover voro de fan. Netjes er uit gekomen.

[ Voor 74% gewijzigd door maartend op 31-07-2018 22:19 ]

• Zorc
@maartend Mooi :) Fanguard heb ik nog niet naar gekeken. Heb voor de printer wel twee filamentguides geprint (boven en bij extruder) en bus voor spoolholder die beter in de 1kg rol past.

Aruino heb je volgens mij alleen 1x nodig om bootloader te flashen. Maar waarom wil je nu al aan de custom firmware? Zonder goede reden zou ik dat lekker even zo laten....

Zie octoprint.org. Linux op netbook en draaien maar. Makkelijkste oplossing is denk ik wel Octopi op een raspberry, ook lekker compact bij de printer ;) Dat soort spul kan je dan inderdaad doen (ook met camera erop).

Start is inderdaad elke keer weer beetje stoeien om het bed goed te krijgen. Moet vaak nog beetje bed bijstellen bij elke print tot het eerste laagje mooi gaat, daarna gaat het verder als een trein (een langzame dan haha).

• maartend
Thnx @Zorc
En ach, waarom geen custom FW. Knal ik ook altijd gelijk op mijn tblet en telefoons.

Vraagje ; wat smeer/sproei/doe ik op het originele bed van de ender 3 voor ik ga printen?
Ik lees iets over prit stift, haarlak (waarbij Action de haarlak die hier staat bij ons niet heeft), niks?

• Edd

Edd

Zorc schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 07:21:
Zonder goede reden zou ik dat lekker even zo laten....
Persoonlijk vind ik Thermal Runaway Protection een hele goede reden om de standaard Marlin op de Ender-3 te flashen. Het schijnt namelijk dat de standaard firmware van de Ender-3 dit mist.

-

• jctjepkema
zynex schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:49:
[...]

Kijk, dat ziet er een stuk beter uit. 8) Hier zul je niet zo gauw problemen krijgen met flex. Wat is het bereik van de machine? En als kit gekocht/zelf gebouwd? Tof apparaat in ieder geval.

Elke keer als ik een cnc machine voorbij zie komen, wil ik er ook weer mee aan de gang. Heb een paar jaar terug 1 van de eerste MPCNC's gebouwd. Was erg leuk om te doen en ben nog steeds fan van het ontwerp, maar gewoon niet stevig genoeg op groot formaat helaas. Wel leuke dingen mee kunnen doen. Die machine heb ik weer afgebroken voor onderdelen met het idee om iets beters te bouwen, maar daar is het helaas nooit echt van gekomen. :+

Eigenlijk moet je gewoon 2 cnc machines hebben. (Je kan nooit genoeg gereedschap hebben. :+ ) 1 wat kleinere, maar zeer stevige, zodat je ook wat aluminium kan doen en 1 grote voor 244x122 houten platen van de bouwmarkt. >:)

Plaats maar wat foto's als ie klaar is/je iets gefreesd hebt. Ik vind het altijd leuk om te zien wat andere bouwen. :)
Zal ik doen, eerst het kalibreer werk met de laser. Had de boel heel snel draaiend met de DRV8225, maar die kan eigenlijk niet de motoren aan op volle stroom dus frezen word hem voorlopig niet.

Het is een bouwpakket, tenminste dat dacht ik maar hij kwam binnen als x en z as geassembleerd en y tafel geassembleerd. Was ongeveer 390 euro kwijt en er zit bijna geen flex in. Dit frame zou volgens een aantal reviews ook aluminium moeten kunnen maar dan heb ik wel iets meer vermogen in mijn frees nodig :P 300W is niet voldoende.

Eerst volgende doel is een mooie behuizing voor de electronica, voedingen en drivers. Dan ga ik hem even wat stiller maken en alle bouten aan de locktite zetten. De kogelomloopspindels hebben ook nog wat beter vet nodig dus nog genoeg te doen. Nauwkeurigheid is zeer netjes.

Door de nauwkeurigheid merk ik nu dat mijn blauwe laser eigenlijk niet geschikt is voor mijn doelen, die projecteert namelijk een streepje inplaats van een UV laser die een mooi ronde stip projecteert. Nu even een nieuwe pcb bouwen voor een IR laser, die zijn volgens mij wel mooi rond.

Genoeg te doen dus :P

• ScoTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-11-2025
maartend schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:23:
Thnx @Zorc
En ach, waarom geen custom FW. Knal ik ook altijd gelijk op mijn tblet en telefoons.

Vraagje ; wat smeer/sproei/doe ik op het originele bed van de ender 3 voor ik ga printen?
Ik lees iets over prit stift, haarlak (waarbij Action de haarlak die hier staat bij ons niet heeft), niks?
Mijn Ender-3 heb ik moeten voorzien van spiegelglas welke ik voorzie van een lijmstift (prit?) laagje welke ik heb gekocht bij de Action. Ik verwarm het bed niet voor dus deze is gewoon op kamer temp. Ik gebruik PLA van 123-3D en met deze handelingen krijg ik prima prints. Haarlak of tape op het originele bed daarbij bleef bij mij het PLA niet plakken.

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Thnx @Zorc

Ik zelf gebruik huismerk PLA van 123-3d in combinatie met een kaal glazen bed op 65 graden (wel goed gewassen en ontvet), dit werkt echt perfect!

Nozzle temperatuur is 205 graden.

Wat ik wel aan heb moeten passen is de extrusion width van de eerste laag, deze heb ik op 150% gezet, dus de eerste lijnen zijn 0.6mm dik, print de eerste laag niet te snel anders vraag je mogelijk te veel van je extruder.

[ Voor 35% gewijzigd door Spinez0r op 01-08-2018 13:39 ]

• maartend
@ScoTech en @Spinez0r
Dat is gewoon glas dat jullie gebuiken?
Maar wel, hoe dik?
Spinez0r schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:37:
[...]
Wat ik wel aan heb moeten passen is de extrusion width van de eerste laag, deze heb ik op 150% gezet, dus de eerste lijnen zijn 0.6mm dik, print de eerste laag niet te snel anders vraag je mogelijk te veel van je extruder.
En dit stel ik in in Cura?
Nozzle temp overrulen is ook via Cura?

[ Voor 70% gewijzigd door maartend op 01-08-2018 13:50 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47

Nakebod

Nope.

Ik heb sinds 2 weken een Tevo Tornado (Crealtiy CR-10 clone)
Als filament gebruik ik 1.75mm PLA van REAL.
Na wat finetunen van het bed zodat alle hoeken ongeveer 1 A4tje dik afstand hadden de eerste test print gedaan, en dat ging verrassend goed. Eigenlijk te :P
Uiteraard nog wat moeten bijstellen, en momenteel is hij best goed afgesteld, hoef nu iig niet meer iedere keer bij te stellen.

Waar mijn eerste print direct op het verwarmde glazen bed was, lijk ik het momenteel niet meer voor elkaar te krijgen dat de 1e laag PLA netjes blijft plakken. De printkop trekt het verse laagje mee, en vormt een sliert/propje plastic.
Bed uiteraard al schoongemaakt. En met verschillende instellingen getest, maar kom er nog niet helemaal uit. Voor de 1e laag de nozzle temp, bed temp en snelheid al met verschillende waardes getest, nog niet met het gewenste resultaat. Dus ik heb nog wel wat uit te zoeken :+

Op dit moment print ik op schilderstape, en dat gaat goed (200 graden nozzle, 60 graden bed). Ok, de tape laat soms wat restjes achter op het geprinte object, maar verder... :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 15:38
Nakebod schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:25:
Ik heb sinds 2 weken een Tevo Tornado (Crealtiy CR-10 clone)
Als filament gebruik ik 1.75mm PLA van REAL.
Na wat finetunen van het bed zodat alle hoeken ongeveer 1 A4tje dik afstand hadden de eerste test print gedaan, en dat ging verrassend goed. Eigenlijk te :P
Uiteraard nog wat moeten bijstellen, en momenteel is hij best goed afgesteld, hoef nu iig niet meer iedere keer bij te stellen.

Waar mijn eerste print direct op het verwarmde glazen bed was, lijk ik het momenteel niet meer voor elkaar te krijgen dat de 1e laag PLA netjes blijft plakken. De printkop trekt het verse laagje mee, en vormt een sliert/propje plastic.
Bed uiteraard al schoongemaakt. En met verschillende instellingen getest, maar kom er nog niet helemaal uit. Voor de 1e laag de nozzle temp, bed temp en snelheid al met verschillende waardes getest, nog niet met het gewenste resultaat. Dus ik heb nog wel wat uit te zoeken :+

Op dit moment print ik op schilderstape, en dat gaat goed (200 graden nozzle, 60 graden bed). Ok, de tape laat soms wat restjes achter op het geprinte object, maar verder... :P
Wellicht dat toch je afstelling van het bed iets te ver van de nozzle zit? PLA houd er van om op het bed 'gedrukt' te worden.

Je part cooling fan staat wel uit tijdens de eerste laag?

Anders de glasplaat met Haarlak / 3DLAC inspuiten. Ik spuit mijn glazen bed altijd met 3DLAC in en zowel PLA als PETG blijft plakken als een malle.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47

Nakebod

Nope.

DustMan4u schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:31:
[...]

Wellicht dat toch je afstelling van het bed iets te ver van de nozzle zit? PLA houd er van om op het bed 'gedrukt' te worden.

Je part cooling fan staat wel uit tijdens de eerste laag?

Anders de glasplaat met Haarlak / 3DLAC inspuiten. Ik spuit mijn glazen bed altijd met 3DLAC in en zowel PLA als PETG blijft plakken als een malle.
Een A4tje past er net tussen, je voelt iig de kop over het papier "krassen".
Cooling fan is een goede, zal ik eens moeten controleren. Gebruik daar nu de standaard setting in CURA voor, en dat is aan. Zal initial fan speed eens op 0 zetten om te zien hoe dat gaat.

Het is gelukkig niet zo dat ik helemaal niets geprint krijg, maar zonder tape zou het wel fijner zijn :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Edd

Edd

@Nakebod Is je glazen plaat wel goed schoon?

Laat maar.. Ik ben scheel ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Edd op 01-08-2018 14:53 ]

-

• Zorc
Edd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:56:
[...]

Persoonlijk vind ik Thermal Runaway Protection een hele goede reden om de standaard Marlin op de Ender-3 te flashen. Het schijnt namelijk dat de standaard firmware van de Ender-3 dit mist.
hmm, zit dat er serieus niet in? Toch niet logisch als ze dat uit hun Marlin gebaseerde firmware slopen....
Maar dat is dan inderdaad wel een dingetje om over na te denken.

• Zorc
Thnx @Zorc

Ik sproei er tot op heden niets op. Gewoon printen :9 , print eraf zien te krijgen en weer verder printen 8)

• Edd

Edd

Zorc schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

hmm, zit dat er serieus niet in? Toch niet logisch als ze dat uit hun Marlin gebaseerde firmware slopen....
Maar dat is dan inderdaad wel een dingetje om over na te denken.
De sources zijn beschikbaar:
https://github.com/Creali...h)/Marlin/Configuration.h

Ik kom daarin niet zo snel de Thermal Protection tegen, alhoewel ik ook niet de hele codebase heb doorgespit.
Ook kan ik niet direct zien op welke versie van Marlin de firmware is gebaseerd op dit moment.

Makkelijkst is natuurlijk even zelf testen. De temperatuur van de hotend op bijv 150 instellen en dan kort daarna de thermistor uit het moederbordje halen. De printer zijn dan zichzelf moeten killen.

-

• India Sierra
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Hey guys, vanavond ga ik mijn (veel te lang uitgestelde) delta printer afmaken. Frame staat al meer dan een jaar in elkaar maar sindsdien niet meer veel aandacht gegeven. Vanmiddag is mijn filament binnen gekomen dus er zou vanavond nog geprint kunnen worden.

Ik ga gebruik maken van een Replicape Rev B, ligt al een tijd te verstoffen, en ben benieuwd hoe lastig het gaat zijn om een delta goed werkend te krijgen met een kickstarter project als brein.

Ik heb er zin in iig!

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

maartend schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:49:
@ScoTech en @Spinez0r
Dat is gewoon glas dat jullie gebuiken?
Maar wel, hoe dik?

[...]

En dit stel ik in in Cura?
Nozzle temp overrulen is ook via Cura?
De Initial Layer extrusion width stel je in bij Quality en dan "Initial Layer Line Width) op bijvoorbeeld 150 (%)

De temperatuur van de nozzle kan je onder het kopje "material" vinden, daar vind je "printing temperature" en "initial layer printing temperature", als je bijvoorbeeld 200 opgeeft voor het printen, en 205 voor de initiele laag, dan zal de 1e laag 205 graden zijn, en daarna alle volgende lagen 200.

Het glas wat ik gebruik is borosilicaatglas van 4mm dik.

Succes! :)

• maartend
Schiet mij lek, maar heeft hobbyling geen fillament meer? Ik krijg letterlijk 0 op rekest.

Oke, is dus op de NL site en kwam met geen mogelijkheid op de engelse site. nu dus wel en gewoon aanwezig.

edit 2 ; Oke, via de hongkongsite komen er nu plots verschrikkelijke verzendkosten bij 15 euro +.

[ Voor 57% gewijzigd door maartend op 02-08-2018 12:11 ]

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

maartend schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:01:
Schiet mij lek, maar heeft hobbyling geen fillament meer? Ik krijg letterlijk 0 op rekest.

Oke, is dus op de NL site en kwam met geen mogelijkheid op de engelse site. nu dus wel en gewoon aanwezig.

edit 2 ; Oke, via de hongkongsite komen er nu plots verschrikkelijke verzendkosten bij 15 euro +.
@maartend zie deze link:

https://hobbyking.com/en_...s_size=7390&stock=1&wrh=7

• maartend
Ja, die had ik al gevonden. Vervolgens komt er voor 1 rol dus gewoon 20 euro verzendkosten bij.

• Edd

Edd

maartend schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:56:
[...]

Ja, die had ik al gevonden. Vervolgens komt er voor 1 rol dus gewoon 20 euro verzendkosten bij.
De link die @Spinez0r je geeft is voor het EU-warehouse. Dat zit in NL.
De verzendkosten die ik via estimate shipping krijg is €4,61.

-

• maartend
Edd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:59:
[...]

De link die @Spinez0r je geeft is voor het EU-warehouse. Dat zit in NL.
De verzendkosten die ik via estimate shipping krijg is €4,61.
Aha, dan snap ik je. Thnx.

Is dus van belang absoluut de goede warehouse te pakken krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 02-08-2018 13:08 ]

• India Sierra
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Zijn er hier mensen met ervaringen met een replicape rev b?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Zorc
|:( ineens veel slechtere kwaliteit. Bekijk alles eens goed tijdens het printen, zie ik dat het slangetje waar het filament doorheen gaat naar de printkop steeds iets heen en weer schuift in connector met het filament mee (heen en terug). Dat was eerst niet zo, of me in elk geval niet opgevallen. :+
Lijkt me in elk geval niet de bedoeling. Alleen op de een of andere manier krijg ik hem nu niet meer goed vast. Zag dat er een extra koppeling bij de printer zit dus misschien die er zo maar opzetten kijken of het dan beter gaat.

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Zorc schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:54:
|:( ineens veel slechtere kwaliteit. Bekijk alles eens goed tijdens het printen, zie ik dat het slangetje waar het filament doorheen gaat naar de printkop steeds iets heen en weer schuift in connector met het filament mee (heen en terug). Dat was eerst niet zo, of me in elk geval niet opgevallen. :+
Lijkt me in elk geval niet de bedoeling. Alleen op de een of andere manier krijg ik hem nu niet meer goed vast. Zag dat er een extra koppeling bij de printer zit dus misschien die er zo maar opzetten kijken of het dan beter gaat.
In de zogenaamde "bowden" connector of fitting zitten een soort mesjes die zich in de pfte tube bijten, controleer eens of deze schoon zijn, soms zit er was restplastic op van de ptfe tube.

En anders idd vervangen, dingen kosten niets mocht je er meer nodig hebben:
https://nl.aliexpress.com...73f582e&priceBeautifyAB=0

[ Voor 21% gewijzigd door Spinez0r op 02-08-2018 18:05 ]

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:06
Nou mijn eerste ervaring met een PEI sheet is nogal waardeloos te noemen.

De hechting is super, maar dan ook echt super!! Print was niet te verwijderen... Halve dag in de vriezer gelegen, nog niet te verwijderen. Toch los gekregen maar met de stukken PEI nog vast aan het geprinte deel...

Dus toch weer verder opzoek naar een goede printbase waar prints goed aan hechten en bij afkoeling gewoon loslaten :)

Ik sta zeker open voor suggesties :D :D

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:49
Probeer een glasplaat eens zou ik zeggen..je moet dan wel op iets hogere temperaturen zitten..maar als je na het printen die plaat onder de kraan houdt spoel je je print als het ware er zo af..nog wat zeep om de resten te verwijderen..klaar..en als je die plaat erop legt, even met 70% alcohol reinigen

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

SHIFTER [NL] schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:07:
Nou mijn eerste ervaring met een PEI sheet is nogal waardeloos te noemen.

De hechting is super, maar dan ook echt super!! Print was niet te verwijderen... Halve dag in de vriezer gelegen, nog niet te verwijderen. Toch los gekregen maar met de stukken PEI nog vast aan het geprinte deel...

Dus toch weer verder opzoek naar een goede printbase waar prints goed aan hechten en bij afkoeling gewoon loslaten :)

Ik sta zeker open voor suggesties :D :D
Dit gebeurt vaak als je de nozzle "te" dicht op de PEI sheet hebt zitten.

Wat voor een filament heb je gebruikt bij het printen op de PEI sheet?

Als je bijvoorbeeld PETG gebruikt MOET je iets van een tussenlaag gebruiken (Haarlak, lijmstift) omdat PEI en PETG allebei gebaseerd zijn op Poly Ethyleen hechten ze chemisch gezien echt perfect op elkaar. (correct me if i'm wrong)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

@SHIFTER [NL] weet niet welke printer je hebt, maar de Prusa MK3-style flexibele verenstaal-sheets die met magneten op het heated vastgezet worden zijn echt geniaal. Even paar keer buigen en plop, los zonder gewrik. Volgens mij verkoopt BuildTak die tegenwoordig ook voor allerlei printers.
Wat ook nog helpt is alcohol of glassex op de rand van het object spuiten en dan tikken met een spatel, op een gegeven moment kruipt de alcohol dan onder de print en schiet de spatel er ineens onderdoor (wel een met afgeronde randen, geen plamuurmes!)

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-08-2018 21:23 ]

• Edd

Edd

Mijn suggestie:
AnyCubic Ultrabase.

Alleen weet ik niet welke printer je hebt en of er een Ultrabase voor is ;)

-

• maartend
Gaat echt als een tierelier, zo'n ender 3 ding.
Nadat ik eerst de mods voor de Ender 3 zelf had geprint ben ik nu bezig om mods te printen voor de lefty van mijn Cannondale.En dan doe ik ook nog aan geocachen en bordspelen. Ik kan mijn lol niet op met dat ding.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

maartend schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:38:
Gaat echt als een tierelier, zo'n ender 3 ding.
Nadat ik eerst de mods voor de Ender 3 zelf had geprint ben ik nu bezig om mods te printen voor de lefty van mijn Cannondale.En dan doe ik ook nog aan geocachen en bordspelen. Ik kan mijn lol niet op met dat ding.
Veel plezier met je nieuwe hobby! 3D printing is leuk 8)
Mooi dat je het getroffen hebt met zo'n goedkope printer. Ik ben met een Tevo Tarantula begonnen 2 jaar terug, dat was toch wel een andere ervaring. Heel veel upgrades moeten printen, uiteindelijk heel mooi mee kunnen printen, maar inmiddels een Original Prusa MK2.5 omdat ik de mods en het gedoe zat was en gewoon consistent goede kwaliteit wilde.

• Edd

Edd

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:05:
Ik ben met een Tevo Tarantula begonnen 2 jaar terug, dat was toch wel een andere ervaring. Heel veel upgrades moeten printen, uiteindelijk heel mooi mee kunnen printen..
Herkenbaar.. Ik had een P3steel zelf gebouwd met veel chinees spul en daar heb ik enorm veel tijd, geld en energie in gestoken om dat ding goed te laten printen. Dat is al een paar jaar terug geweest.
De printer die ik een paar weken geleden heb gekocht en in elkaar gezet (AnyCubic 4Max) kostte niet zoveel, zat in een paar uurtjes in elkaar en kon ik direct nette prints mee maken.

Het heeft er denk ik ook wel mee te maken dat wat nu vanuit China komt zetten niet echt meer troep is. Ja, er zitten er nog wel een paar tussen, maar als sommige fabrikanten beginnen het te snappen daar.

-

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01 04:42
Ik heb een zelfbouwer staan, een voorloper van de I3 volgens mij. Apparaat staat al 2-3 jaar stil. Heb er destijds een nieuwe e3D hotend bijgekocht, maar die moet nog in gebruik worden genomen.

Zie er eigenlijk een beetje tegenop, ben er toen mee gestopt omdat ik niet echt verder kwam met foutloze prints en na de verhuizing bleef alles in dozen.

Zijn er hier 3d printliefhebbers in omgeving meppel (ik ben vrij mobiel) die een keer willen helpen?

• Zorc
Ben ik het helemaal mee eens. Ender-3 zet je vrij makkelijk in elkaar en geeft meteen relatief goede kwaliteit prints. Uiteraard zijn er wat kleine dingetjes maar voor die prijs mag je niet meer klagen :-)

• Didius
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
maartend schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:38:
...ben ik nu bezig om mods te printen voor de lefty van mijn Cannondale...
Lefty's zijn cool 8) , welke mods print je?

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-01 14:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Edd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:27:
[...]

Mijn suggestie:
AnyCubic Ultrabase.

Die Ultrabase, werkt dat ook met een auto level probe van 12mm?

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:06
vincent_1971 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:16:
Probeer een glasplaat eens zou ik zeggen..je moet dan wel op iets hogere temperaturen zitten..maar als je na het printen die plaat onder de kraan houdt spoel je je print als het ware er zo af..nog wat zeep om de resten te verwijderen..klaar..en als je die plaat erop legt, even met 70% alcohol reinigen
Meerdere malen geprobeerd. Hecht gewoon niet goed. Komt halverwege prints los. Of de randen krullen op.
Welke temperatuur adviseer je voor PLA. Ik gebruik nu 60 graden (bed is ook echt 60 graden)
Spinez0r schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:16:
[...]

Dit gebeurt vaak als je de nozzle "te" dicht op de PEI sheet hebt zitten.

Wat voor een filament heb je gebruikt bij het printen op de PEI sheet?

Als je bijvoorbeeld PETG gebruikt MOET je iets van een tussenlaag gebruiken (Haarlak, lijmstift) omdat PEI en PETG allebei gebaseerd zijn op Poly Ethyleen hechten ze chemisch gezien echt perfect op elkaar. (correct me if i'm wrong)
Ik had PLA gebruikt voor deze print. Bedankt voor de tip voor PETG.
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:17:
@SHIFTER [NL] weet niet welke printer je hebt, maar de Prusa MK3-style flexibele verenstaal-sheets die met magneten op het heated vastgezet worden zijn echt geniaal. Even paar keer buigen en plop, los zonder gewrik. Volgens mij verkoopt BuildTak die tegenwoordig ook voor allerlei printers.
Wat ook nog helpt is alcohol of glassex op de rand van het object spuiten en dan tikken met een spatel, op een gegeven moment kruipt de alcohol dan onder de print en schiet de spatel er ineens onderdoor (wel een met afgeronde randen, geen plamuurmes!)
Ik heb een CR10-S. Ik zal eens zoeken op zoiets. Thanks!
Edd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:27:
[...]

Mijn suggestie:
AnyCubic Ultrabase.

Ga ik ook eens onderzoek naar doen. Bedankt!

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• Edd

Edd

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:18:
[...]

Die Ultrabase, werkt dat ook met een auto level probe van 12mm?
Dat durf ik niet te zeggen, aangezien ik zelf alleen touch-probes gebruik.
Het is eigenlijk glas van 6mm met een speciale coating erop en die is volgens mij niet te detecteren door een inductieve sensor.

-

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:49
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:19:
[...]

Meerdere malen geprobeerd. Hecht gewoon niet goed. Komt halverwege prints los. Of de randen krullen op.
Welke temperatuur adviseer je voor PLA. Ik gebruik nu 60 graden (bed is ook echt 60 graden)

[...]
Bed is 70 en hot end 215. Heb er een 4mm glasplaat op mijn ender-2. De glasplaat is zo'n 20 jaar oud. Maak die schoon met wasmiddel van de action. Laat die dan opdrogen. Voordat ik ga printen maak ik de glasplaat schoon met 70% alcohol van de Kruidvat. PLA komt van Hobby King. Als het loslaat zou ik zeggen ga eens iets hoger qua bed temperatuur. Probeer eens b.v. 80 graden en print de bekende testkubus.
Bij PETG gebruik ik een bed temperatuur van 95 graden en de extruder zo rond de 240.

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-01 10:33
vincent_1971 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:27:
[...]

Bed is 70 en hot end 215. Heb er een 4mm glasplaat op mijn ender-2. De glasplaat is zo'n 20 jaar oud. Maak die schoon met wasmiddel van de action. Laat die dan opdrogen. Voordat ik ga printen maak ik de glasplaat schoon met 70% alcohol van de Kruidvat. PLA komt van Hobby King. Als het loslaat zou ik zeggen ga eens iets hoger qua bed temperatuur. Probeer eens b.v. 80 graden en print de bekende testkubus.
Bij PETG gebruik ik een bed temperatuur van 95 graden en de extruder zo rond de 240.
80 Graden heatbed bij PLA? is dat niet veel te hoog gezien de glass transition temp. van PLA rond de 60 graden zit? Hiermee veroorzaak je toch een elephant foot?
Pagina: 1 ... 125 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.