ocf81 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:22:
[...]
Hoe is de temperatuurcontrole met een mosfet op je hotend? Ik heb een aantal keer gelezen dat een 2e mosfet de schakelsnelheid zodanig omlaag trekt dat je effectief geen PID meer kan gebruiken.
Ik heb een mosfet gekocht die PWM accepteert, en deze Pulse width dus ook doorvoert naar het uitgangskanaal, ik heb een PID autotune gedaan, en mijn hotend zwalkt eigenlijk totaal niet, als hij opwarmt dan overshoot hij een keer 2 graden voorbij de gezette temperatuur, maar daarna zakt hij terug tot de ingestelde temperatuur en blijft daar de gehele print-tijd hangen.
De mosfet die ik heb is die van 123-3d.nl:
https://www.123-3d.nl/123...le-180A-i2327-t12867.htmlDobey schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:10:
[...]
Ja dat klopt, maar toch lijkt de 1 harder te draaien dan de ander, wellicht dat ik nog iets met de voltage kan spelen, maar het klonk nou allemaal niet heel jofel.
Welke versie van Marlin 1.1.8?
Heb de stepper driver voor Z-axis op 1 volt staan, de andere staan rond de 0,5.. Dus dacht 2 motors, 2x 0,5

Ik Gebruik marlin 1.1.8 stable build (Dus niet de nightly) en werkt prima.
Zelf had ik problemen met de nightly build i.c.m. de ramps.
Je logica klopt wel, afhankelijk van je drivers is bijvoorbeeld vref * 2 de stroom, dus 1 volt is 2 ampere, gedeeld door 2 motoren maakt 1 ampere per motor, wat best wel acceptabel is.
Ik heb Gisteravond de ramps aangesloten, 2 motoren op 1 Z driver (Zoals de prusa het ook heeft), dit is een parralelle verbinding.
Dit werkt zonder problemen en mijn motoren zijn prima gesynchroniseerd.
Het kan bijna ook niet anders dan dat ze gelijk draaien, want ze krijgen beide hetzelde signaal binnen, je zou eens kunnen controleren of één van de twee motoren "skipt", het zou namelijk kunnen zijn dat één van de motoren meer weerstand ervaart en daarom stappen gaat skippen.
Psycho_Mantis schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:17:
[...]
Heb je een RAMPS gekocht met Polyfuses?
Zo ja, koop voor een paar euro een andere
Die Polyfuses geven echt ellende. Zo kreeg ik mijn heatbed nooit warmer dan 70 graden, na overstap naar fatsoenlijke zekeringen haalt hij met gemak 100 graden.
Ik heb 2 mosfets op de RAMPS aangesloten, er gaat dus maar een hele kleine stroom door de polyfuses, lang niet in de buurt van de "cut off" current van 5 en 10 amperé geloof ik.
maartenst schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:43:
waarom heeft iedereen het over auto leveling ik heb zelf een Ultimaker 2+ deze zet je even goed na een verhuizing of nozzel wissen en hij werkt.
Ik ben zelf ook bezig met een grotere behuizing aan het tekenen en ook dicht is voor ABS erg handig.
Nu noem je nogal een prijsverschil, mijn Anet A6 kost +- 250/300 euro NIEUW en een ultimaker 2+ kost nieuw 2K+ oftwel: appels met peren vergelijken.
Sowieso is de ultimaker een box type 3d printer, deze zijn stijver omdat het allemaal in een "Doos" zit, en het is een CoreXY setup.
Al deze punten maken het een 3d printer die méér kan hebben dan menig Prusa i3 kloontje.
[
Voor 67% gewijzigd door
Spinez0r op 29-06-2018 11:44
]