• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 19:42
Zo,ik ga me er ook eens in mengen met mijn Tronxy X5S (hoop nog weleens wat pics te sturen) :-)

Betreffende brandveiligheid: dat is inderdaad iets wat mij ook wel een beetje dwars zit met mijn printer. Het lijkt allemaal wel te werken en bedrading wordt niet warm enz, maar toch.

Ik heb recent een houten meubel/behuizing eromheen gemaakt. Mijn plan is om dat te impregneren met een brandvertrager en er in ieder geval een rookmelder in op te hangen. Mijn voorkeur zou zijn zo'n rookmelder met relais zoals @jbhc vermeld, maar ik zie dat het relais cirquit alleen al voor € 49,00 over de toonbank gaat, en dan heb je nog niet eens de brandmelder. Misschien een DIY door een relais aan de beeper te solderen?

Een andere optie waar ik aan gedacht heb is om een blusbal op te hangen, maar ik kan niet echt terugvinden onder welke omstandigheden dit ding afgaat. Moet niet te snel zijn, want in zo'n afgesloten kast met een heatbed wat al zo'n 110c doet met ABS gaat het best warm worden. Iemand enig idee?

En nu ik toch op de veiligheidstour ben: wat doen jullie met luchtvervuiling, bijvoorbeeld met het printen van ABS? Ik dacht zelf eerst aan een ventilator met een HEPA filter want ik heb niet echt de mogelijkheid om naar buiten toe te ventileren, maar bij wat nader onderzoek blijkt dat helemaal niet te helpen. Mijn printer in mijn schuurtje plaatsen zou ik graag doen, ware het niet dat alles in die schuur bijna permanent drijfnat is van de condens etcetera. Iemand een slimme oplossing?

@Pjotter87 Geen idee waar je zo'n voeding kunt kopen, maar als je op zoek bent naar een snellere manier om je heatbed warm te krijgen: een silicone heater mat die op 220v werkt is best goedkoop te krijgen en werkt erg goed als die dmv een relais aan een 3d printer gekoppeld word.

[ Voor 7% gewijzigd door NaliXL op 18-06-2018 17:06 . Reden: Reactie gecombineerd ]

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Eindelijk de tijd genomen om de TMC2208 te installeren.
Qua geluid scheelt het niet heel veel met de 2100 (was al heel stil, hoor eigenlijk alleen de lagers rollen), maar de temp blijft nu rond de 60 graden, met de 2100 ging dat richting de 80/90. Ook fijne gedachte dat ie nu in een betere mode draait, waardoor kans op layer shift laag is.

Enige jammere nu nog is dat de Z (met Z-hop) nu als enige hoorbaar is ;)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Pjotter87 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:57:
weet iemand waar je voor een redelijke prijs een 24v 400w voeding kunt kopen?
heb al wel gekeken maar kom dan al snel op ali, alibaba of banggood uit wat nou niet de meest betrouwbare sites zijn voor goede kwaliteit.
Redelijke prijs weet ik niet maar kijk hier ff: https://reprapworld.nl/listing/elektronica/voeding/

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Let op, de dikke rode prijs is Exclusief BTW. Weer zo'n shop die zich niet aan de wet houdt. :r Gelukkig zetten de prijs incl. BTW nog wel eronder, maar dit hoort andersom.

Mean Well (komisch vertaald naar Mean goed) is trouwens ook prima te vinden op Aliexpress: linkje.

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 18-06-2018 22:33 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-02 21:50
Bedankt voor de linkjes. Zal er eens na gaan kijken.
Is aliexpress hier wil in te vertrouwen en is de kans dan niet groot dat je namaak krijgt in plaats van een origineel?

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 17:41

Edd

Pjotter87 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:44:
Bedankt voor de linkjes. Zal er eens na gaan kijken.
Is aliexpress hier wil in te vertrouwen en is de kans dan niet groot dat je namaak krijgt in plaats van een origineel?
Wat bedoel je precies met een origineel? Qua merk of dat die ook het vermogen kan leveren wat er op het etiket staat?

Als je voor een merk gaat (bijv Mean Well) zou ik die idd gewoon in NL bestellen. Als je iets zoekt qua vermogen zou ik de reviews lezen van de shop voor een indicatie of misschien er eentje bij Banggood kopen.

Meer je had 24v en 400w nodig? Heb je zo'n groot/zwaar heatbed?

-

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:54

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Dit zijn echt precies dezelfde als die aliexpress dingen. Heb er zelf 1 van reprapworld en van ali, geen verschil te zien.
Dus koop maar gewoon op Aliexpress, tenzij je het al snel nodig hebt.

• Gman
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:57:
[...]

Dit zijn echt precies dezelfde als die aliexpress dingen. Heb er zelf 1 van reprapworld en van ali, geen verschil te zien.
Dus koop maar gewoon op Aliexpress, tenzij je het al snel nodig hebt.
Goede aanvulling, ik had al zo'n vermoeden. Vrijwel al dit soort spul komt toch uit China.

• Pjotter87
Ik krijg een heatbed van 300 x 300. De intensie is om de hele printer verder op 24v te laten lopen. Dus heatbed, extruder en controlboard. Zodat ook alles lekker snel opwarmt.
De reden dat ik de voeding goed wil hebben is dat ik grotere prints wil gaan maken en dus de printer ook een keer een avond aan blijft staan. Wil dus redelijke kwaliteit voeding en controlboard om te voorkomen dat die een keer af fakkel.
Een silicone mat heb ik ook na gekeken maar vind het idee van 230v op een aluminium plaat geplakt geen goed idee. (Is puur mijn gevoel er bij)

Edit: heatbed is bij 130 graden 410 watt op 24v
Krijg ook een duel extruder ( 2 in 2 out)

[ Voor 7% gewijzigd door Pjotter87 op 19-06-2018 10:54 ]

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:23
Pjotter87 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:48:

Een silicone mat heb ik ook na gekeken maar vind het idee van 230v op een aluminium plaat geplakt geen goed idee. (Is puur mijn gevoel er bij)
Ik had juist gekozen voor een 220V siliconen mat, om de voeding geheel te ontlasten, die siliconen matten worden ook industrieel gebruikt, en heb je alleen een SSR nodig,
je hebt anders een pittige voeding nodig om 300x300 snel te verwarmen, en die siliconen matten verwarmen behoorlijk snel :)

Het brand probleem is vaak (goedkope chinese) controllers die wel de wattage en piek Ampère aan zouden moeten kunnen, maar door slechte connectors en soldeer verbindingen, kan de connector smelten en er alsnog brand ontstaan.

https://www.google.com/se.......0.ip23YeF7tOA#imgrc=_

[ Voor 36% gewijzigd door absrnd op 19-06-2018 16:23 ]

• Edd

Edd

@Pjotter87 Als je heatbed 410W trekt dan kom je toch niet uit met een 400W voeding? De rest van de printer heeft ook nog stroom nodig.

Net als @absrnd heb ik ook gekozen voor een 220V/230V silicone heater icm een SSR voor een 300x300 bed. Voor de veiligheid heb ik wel een aarde draad getrokken tussen de aluminium plaat en voeding.

-

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:45
Gman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:53:
[...]

Die dempers zijn 1 van mijn beste investeringen, mijn cr-10 hoor ik gewoon niet meer op de fan's na, maar daar wordt nog aan gewerkt.
Goedkoop, makkelijk in te bouwen: highly recommended!
Misschien domme vraag, maar welke dempers?

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:43

Boullie

Da Bulster

grote_oever schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:09:
[...]

Misschien domme vraag, maar welke dempers?
Ik vermoed dat hij de Nema17 vibration dampeners bedoelt

Boullie

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Het viel mij op tijdens het printen van de tweede laag dat de extrusion niet gelijkmatig is.
Je ziet duidelijk een herhalend patroon waar het filament slechter is geextruded.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bdZKcVbITax9aS0nb0RhGIet/full.jpg

Zou het kunnen zijn dat de drive gear niet goed is? Momenteel heb ik de rechter op onderstaande foto erop zitten. De linker is wat ik nog heb liggen hier. De huidige lijkt wel meer bedoeld te zijn voor 3 mm filament.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NcV1KPt26G2Uh4q1CxtyZhyx/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Psycho_Mantis op 19-06-2018 20:36 ]

• Gman
Yes maar hier kan je ze los kopen (2 is genoeg, je Z as doet niet zoveel)

• Pjotter87
@Edd @absrnd klopt zit even met het vermogen op 12v in de war. Zou dus een voeding van 500w moeten worden. Miss toch eens kijken naar een silicone matje.
Kun je deze onder een bestaand heatbed plakken? Heb namelijk al een heatbed van 300 x300 liggen.

• grote_oever
Gman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:06:
[...]

Yes maar hier kan je ze los kopen (2 is genoeg, je Z as doet niet zoveel)
Besteld. Eens kijken of dit leuk werkt. Bedankt!

@Psycho_Mantis Wat jij beschrijft heb ik één keer gehad bij mijn Anet. Maar toen hoorde ik soms een duidelijke tik (schroef liep tegen filament aan). die drivegear was inderdaad toen het probleem bij mij. Even goed vastmaken en er zat weer genoeg grip op. Misschien is die idd versleten die van jou.

[ Voor 28% gewijzigd door grote_oever op 19-06-2018 23:41 ]

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:23
Pjotter87 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:38:
@Edd @absrnd klopt zit even met het vermogen op 12v in de war. Zou dus een voeding van 500w moeten worden. Miss toch eens kijken naar een silicone matje.
Kun je deze onder een bestaand heatbed plakken? Heb namelijk al een heatbed van 300 x300 liggen.
Dat gaat prima, zorg wel dat je een besteld die is voorzien van warmte bestendig dubbelzijdig tape,
ik geloof dat de meeste zijn voorzien.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51
Zou iemand die de Tevo Tornado / CR-10 heeft misschien voor mij kunnen opmeten wat de dimensies van de printer zijn exclusief de control box? Vindt online wisselende afmetingen en wil even zien of ik de printer kwijt kan in een oude patchkast :9 . Dan heb ik gelijk een vuurvaste behuizing met glazen deur en mogelijkheid om een HEPA filter te plaatsen 8) .

• grote_oever
Bloodhoundje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:12:
Zou iemand die de Tevo Tornado / CR-10 heeft misschien voor mij kunnen opmeten wat de dimensies van de printer zijn exclusief de control box? Vindt online wisselende afmetingen en wil even zien of ik de printer kwijt kan in een oude patchkast :9 . Dan heb ik gelijk een vuurvaste behuizing met glazen deur en mogelijkheid om een HEPA filter te plaatsen 8) .
Die controlbox moet wel heel dicht bij de printer staan. De draden zijn behoorlijk kort. Ik ben nu niet thuis, maar kan vanavond wel opmeten als niemand anders de maten post.

Zelf heb ik een CR-10s en kan hem vanavond wel opmeten, printer is niet veel groter dan het print opervlakte. Diepte is wel een punt, deze is wel behoorlijk dieper dan mijn vorige printer.

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 20-06-2018 13:11 ]

• Bloodhoundje
grote_oever schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:10:
[...]

Die controlbox moet wel heel dicht bij de printer staan. De draden zijn behoorlijk kort. Ik ben nu niet thuis, maar kan vanavond wel opmeten als niemand anders de maten post.

Zelf heb ik een CR-10s en kan hem vanavond wel opmeten, printer is niet veel groter dan het print opervlakte. Diepte is wel een punt, deze is wel behoorlijk dieper dan mijn vorige printer.
Plan is om de control box uit elkaar te halen en deze in het frame van de patchkast te verwerken, gehele patchkast kan dan als 1 3d print-unit worden ingeladen en meegenomen :).

De diepte van mijn patchkast betreft dacht ik 50cm. Echter kan ik de popnagels uit de achterkant halen en met enkele stukken aluminium dit nog verder naar achter brengen als nodig. aangezien het frame van de CR-10 identiek is als die van de Tornado zou het super zijn als je dit vanavond voor mij kan doen _/-\o_ .

• grote_oever
Bloodhoundje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:14:
[...]

Plan is om de control box uit elkaar te halen en deze in het frame van de patchkast te verwerken, gehele patchkast kan dan als 1 3d print-unit worden ingeladen en meegenomen :).

De diepte van mijn patchkast betreft dacht ik 50cm. Echter kan ik de popnagels uit de achterkant halen en met enkele stukken aluminium dit nog verder naar achter brengen als nodig. aangezien het frame van de CR-10 identiek is als die van de Tornado zou het super zijn als je dit vanavond voor mij kan doen _/-\o_ .
Kun je dan niet beter wachten op de CR-20? Daar is hij al ingebakken.

Enige nadeel dat er in het begin alleen een mini variant is.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb zelf een Prusa I3 met een 300x200 heatbed. Dit duurde veel te lang om op temperatuur te krijgen dus heb ik er nu 2 pc voedingen aan hangen.

Één is er voor het heatbed. Deze voeding heb ik aangepast zodat er 18V uit komt, nu is mijn heatbed net zo snel warm als de extruder. (bed@90 graden / extruder@250 graden) Ook heb ik de mosfet welke op het RAMPS 1.4 bord zit voor het heatbed geüpgrade.

De andere draait gewoon op 12 volt en voedt de rest van de printer. Dit werkt nu denk ik al 2 jaar zonder problemen. De voedingen kan ik nu ook via het RAMPS bordje aan en uit zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door auto660 op 20-06-2018 13:18 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Bloodhoundje
grote_oever schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:16:
[...]

Kun je dan niet beter wachten op de CR-20? Daar is hij al ingebakken.

Enige nadeel dat er in het begin alleen een mini variant is.

[video]
Heb ik naar gekeken, echter is juiste het grote printoppervlak voor mij de doorslag om een nieuwe printer aan te schaffen. Mijn huidige zit op 12x12x12cm ;). Daarnaast is het ombouwen etc denk ik een fluitje van een cent :*) .

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
even een generieke oproep;

ik ga mijn filament opruimen vanavond, en ik heb nog heel veel 2.85mm filament wat ik weg wil doen. en dan tegen dumpprijzen..
mocht je interesse hebben in 2.85mm filament, stuur mij even een PM en dan stuur ik je wat ik heb.. allemaal premium van ABS to CPE to PETG..

60 TB can not be enough

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Eindelijk de oorzaak gevonden waardoor de extrusion niet lekker ging. Blijk gewoon opgelicht te zijn door een chinees :(
Mijn "full-metal e3d clone" was dus niet full-metal, het is een heatbreak voor een PTFE tube. Maar alleen de PTFE tube miste. Dus er zat gewoon een grote ruimte waar filament lekker kon ophopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YaLw9CGEexyzCGbtmRdAGVNe/thumb.jpg

Gelukkig had ik een een heel klein stukje PTFE tube, dus heb het probleem kunnen oplossen.
Maar ik heb zoveel uren verspilt door dit geintje :(

Dus: Altijd je extruder goed checken als hij pre-assembled is. :+

• Edd

Edd

Psycho_Mantis schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:59:
Eindelijk de oorzaak gevonden waardoor de extrusion niet lekker ging. Blijk gewoon opgelicht te zijn door een chinees :(
Mijn "full-metal e3d clone" was dus niet full-metal, het is een heatbreak voor een PTFE tube. Maar alleen de PTFE tube miste. Dus er zat gewoon een grote ruimte waar filament lekker kon ophopen.

[afbeelding]

Gelukkig had ik een een heel klein stukje PTFE tube, dus heb het probleem kunnen oplossen.
Maar ik heb zoveel uren verspilt door dit geintje :(

Dus: Altijd je extruder goed checken als hij pre-assembled is. :+
Je had zelf een vooruitziende blik:
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Ik heb momenteel deze e3d clone:
https://nl.aliexpress.com...tube-and/32810116594.html

Volgens mij de allergoedkoopste clone die je kan vinden, moet zeggen dat hij wel redelijk werkt en loopt niet vast.
Maar ik heb het idee dat de ruimte bij de nozzle nogal ruim is, waardoor hij niet heel consequent extrude.
Het verschil tussen een all-metal en non-all-metal is nogal duidelijk met het blote oog te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lKBpULi2Zi6iAW1Mqe3lheqM/thumb.jpg

;)

-

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Edd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:21:
[...]

Je had zelf een vooruitziende blik:

[...]

Het verschil tussen een all-metal en non-all-metal is nogal duidelijk met het blote oog te zien:
[afbeelding]

;)
Ik zat er niet ver naast, was de heatbreak ipv de nozzle.
Had dat ding veel eerder uitklaar moeten halen.

Maar aan je foto te zien, een full metal is wel een duidelijk verschil.

• Edd

Edd

Psycho_Mantis schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:12:
[...]

Ik zat er niet ver naast, was de heatbreak ipv de nozzle.
Had dat ding veel eerder uitklaar moeten halen.

Maar aan je foto te zien, een full metal is wel een duidelijk verschil.
Ik heb op Ali ook weleens hotends verkocht zien worden alszijnde all-metal voor 3mm filament. Als je 1.75mm filament wilt gebruiken, moet je er een ptfe tube in stoppen. Misschien dat je zoiets te pakken hebt gehad, maar hebben ze je dat niet verteld ;)

-

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-02 20:35
Zoals de meeste van jullie weten dat de printer trilt, en dat het kastje daar onder ook mee trilt.

Ik heb mijn printer op mijn kartonnen lack tafel staan met daar boven op een 30x30cm stoep tegel om de vibraties minder te krijgen. Hiervoor had ik een 50x50cm maar die is nu te groot voor mijn dichte lack tafel.

Wat zijn jullie oplossingen voor minder vibratie? de tegel werkt best goed en die 50x50 beter als de 30x30 maar zijn er betere alternatieven?

• Pjotter87
@absrnd @Edd
Ik ga voor zo'n silicone matje.
Is idd toch allemaal wat makkelijker.
Nu heb ik thuis nog een voeding liggen van 24v 150w mean well (orgineel)
Kan ik hier de rest van de printer op laten draaien?
Ik weet dat de 2 hotends samen 60w verbruiken. Maar is de 90w rest voldoende om het bord en de motoren aan te drijven? ik heb nema 17 high torq variant

Edit: heb de gegevens van de motoren gevonden. 3.1V en 2.5Amp dus dat word dan iets minder dan 8w per motor. 6 motoren dus houd ik ongeveer 40w over voor het bord en dergelijken

[ Voor 19% gewijzigd door Pjotter87 op 21-06-2018 10:55 ]

KevinSetz schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:51:
Zoals de meeste van jullie weten dat de printer trilt, en dat het kastje daar onder ook mee trilt.

Ik heb mijn printer op mijn kartonnen lack tafel staan met daar boven op een 30x30cm stoep tegel om de vibraties minder te krijgen. Hiervoor had ik een 50x50cm maar die is nu te groot voor mijn dichte lack tafel.

Wat zijn jullie oplossingen voor minder vibratie? de tegel werkt best goed en die 50x50 beter als de 30x30 maar zijn er betere alternatieven?
Als je de resonantie wil veranderen moet je ervoor zorgen dat die tafel een andere eigenfrequentie gaat krijgen. Dat komt feitelijk neer op een ander tafeltje dat steviger in elkaar zit.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Edd

Edd

Pjotter87 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:42:
@absrnd @Edd
Ik ga voor zo'n silicone matje.
Is idd toch allemaal wat makkelijker.
Nu heb ik thuis nog een voeding liggen van 24v 150w mean well (orgineel)
Kan ik hier de rest van de printer op laten draaien?
Ik weet dat de 2 hotends samen 60w verbruiken. Maar is de 90w rest voldoende om het bord en de motoren aan te drijven? ik heb nema 17 high torq variant
Even ervan uitgaande dat je een RAMPS als controllerboard gebruikt, dan mag dat geen probleem zijn. De standaard-zekering die daarin zit voor alle andere onderdelen (anders dan het heatbed) is 5 Ampere. Als die eruit vliegt, trek je meer dan 120w. Dus is je 150w in principe voldoende. Het ligt er wel een beetje aan hoeveel voltage en amps je motoren gebruiken.

Ik ben bezig mijn Voron om te bouwen naar een Voron2. Daar worden deze dingen onder de voeten geplaatst. Ik weet niet of je er iets aan hebt of mee kan. Het is een idee ;)

-

• Room42
  • Niet online

Je kunt nog hoekprofielen plaatsen aan de poten van de LACK, zodat die steviger wordt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Pjotter87
@Edd bordje ben ik nog niet helemaal over uit.
Kan goedkoop aan een duet 3d met wifi komen.
maar kan niet echt vinden hoeveel die gezekerd is maar zal wel ongeveer het zelfde zijn

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-02 22:41

Hou er wel rekening mee dat als je zoveel massa toevoegd, je eerste eigenfrequentie van de tafel ook omlaag gaat. Je wilt het tafeltje stijver maken, niet zwaarder.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:06
Gister mijn eerste printer besteld. Creality ender-3 via Ali maar uit Duitsland benieuwd hoe snel die dan hier is. Goede reviews en zonder aanpassingen zou die al goed moeten werken en dat voor het gigantische bedrag van €182. Ergens verwacht ik alsnog een stuk ellende wat na een week kapot is :+

Mbt tot zelf maken van ontwerpen, ik heb verschillende software pakketen gevonden welke raden jullie aan met niet al te stijle leercurve? Er is redelijk groot aanbod aan gratis pakketen maar zijn er nog pakketen die er uit springen kwa gebruik gemak of functies etc?

[ Voor 9% gewijzigd door haakjesluiten op 21-06-2018 12:52 ]

• Room42
  • Niet online
TinkerCAD
of functies
Fusion 360
etc?
Onshape, Blender.

Sketchup zou ik afraden gezien de moeite die het kan kosten om een model printbaar te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 21-06-2018 13:22 . Reden: Typo's in jouw quote gefixed ;-) ]

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:38
Crazyanz schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:51:
Gister mijn eerste printer besteld. Creality ender-3 via Ali maar uit Duitsland benieuwd hoe snel die dan hier is. Goede reviews en zonder aanpassingen zou die al goed moeten werken en dat voor het gigantische bedrag van €182. Ergens verwacht ik alsnog een stuk ellende wat na een week kapot is :+

Mbt tot zelf maken van ontwerpen, ik heb verschillende software pakketen gevonden welke raden jullie aan met niet al te stijle leercurve? Er is redelijk groot aanbod aan gratis pakketen maar zijn er nog pakketen die er uit springen kwa gebruik gemak of functies etc?
Heated bed zou zelfs beter moeten zijn dan de CR10 en is nog stil ook. Alleen een minder groot bouwoppervlak. Zit er zelf ook over na te denken om die naast mijn mini printer te zetten. Heb je misschien een link voor me?
Room42 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:20:
[...]
TinkerCAD

[...]
Fusion 360

[...]
Onshape, Blender.

Sketchup zou ik afraden gezien de moeite die het kan kosten om een model printbaar te maken.
Wat is er zo moeilijk met Sketchup dan? Heb alleen maar ervaring met dat programma icm 3D printen en nooit moeite om iets printbaar te maken. Zeker niet met de Solid inspector plugin :?

[ Voor 20% gewijzigd door Beakzz op 21-06-2018 13:35 ]

• Edd

Edd

Crazyanz schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:51:
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de printer na een week ;)
Ik heb aardig wat reviews gezien erover en ziet er netjes uit voor de prijs.

Zelf vind ik het ook een interessante printer, maar ik heb al een Anycubic Kossel, ben een Voron2 aan het optuigen en, als het goed is, krijg ik ooit nog eens een Obsidian...
4 printers vind ik dan een beetje teveel van het goede :+

-

• Room42
  • Niet online
Beakzz schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:33:
[...] Zeker niet met de Solid inspector plugin :?
Dat zal het dan zijn ;) Maar Fusion 360 bevalt me goed, met als enige nadeel dat het niet op Linux draait.

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:19:
[...]

Dat zal het dan zijn ;) Maar Fusion 360 bevalt me goed, met als enige nadeel dat het niet op Linux draait.
Same here, ook genoeg tutorials voor te vinden en is gratis :)

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 19:24
Droxz schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:02:
[...]

Same here, ook genoeg tutorials voor te vinden en is gratis :)
Alleen jammer dat het 'generative design' gedeelte niet gratis is. Ze hebben het zelfs praktisch onbetaalbaar gemaakt. Als je al de premium betaalde versie hebt, moet je nog steeds per se het via de cloud laten renderen. En dit kost zo'n 25 euro per keer...Dat is niet leuk om mee te oefenen. Siemens NX is ook betaald, maar laat je daarin wel vrij om zoveel mogelijk te klooien als je zelf wilt.

Maar Fusion 360 is inderdaad een geweldig cad pakket en zeker aan te raden. Vooral als je veel met parametrische modellen werkt, dan is Fusion 360 echt veel beter dan Sketchup. Voor precisie onderdelen zijn CAD programma's als Fusion, Solidworks en Siemens NX gewoon de beste keuze. Vaak maak ik onderdelen die vrij exact komen en als je dan een parametrisch model hebt, kun je gewoon even snel alles een klein beetje aanpassen totdat je die perfecte 'snap fit' hebt. 8)

En als je veel met 3d figuren wilt werken, zoals poppetjes bijvoorbeeld, dan gaat de voorkeur uit naar een mesh modelling omgeving als Blender. Zulke complexe figuren zijn gewoon niet aan te raden met cad programma's, vooral niet als de afmetingen niet exact hoeven te kloppen. (Alles kan, maar dat gaat je wel heel veel tijd kosten.) In Blender heb je zo een mooi vliegtuig gemaakt, wat mij in Fusion 360 heel wat uurtjes zou kosten. Fusion heeft ook een sculpting omgeving, maar die zit helaas nog op een heel ander niveau.

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-02 14:26

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Bij mij steken er een paar stukje schuim onder de voetjes ven de printer, gesneden uit de verpakking van de printer zelf. Werkt eigenlijk gewoon prima als trillingsdemping.

Leuke lamp, overigens !!

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-01 16:48
zynex schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:09:
[...]

Alleen jammer dat het 'generative design' gedeelte niet gratis is. Ze hebben het zelfs praktisch onbetaalbaar gemaakt. Als je al de premium betaalde versie hebt, moet je nog steeds per se het via de cloud laten renderen. En dit kost zo'n 25 euro per keer...Dat is niet leuk om mee te oefenen. Siemens NX is ook betaald, maar laat je daarin wel vrij om zoveel mogelijk te klooien als je zelf wilt.

Maar Fusion 360 is inderdaad een geweldig cad pakket en zeker aan te raden. Vooral als je veel met parametrische modellen werkt, dan is Fusion 360 echt veel beter dan Sketchup. Voor precisie onderdelen zijn CAD programma's als Fusion, Solidworks en Siemens NX gewoon de beste keuze. Vaak maak ik onderdelen die vrij exact komen en als je dan een parametrisch model hebt, kun je gewoon even snel alles een klein beetje aanpassen totdat je die perfecte 'snap fit' hebt. 8)

En als je veel met 3d figuren wilt werken, zoals poppetjes bijvoorbeeld, dan gaat de voorkeur uit naar een mesh modelling omgeving als Blender. Zulke complexe figuren zijn gewoon niet aan te raden met cad programma's, vooral niet als de afmetingen niet exact hoeven te kloppen. (Alles kan, maar dat gaat je wel heel veel tijd kosten.) In Blender heb je zo een mooi vliegtuig gemaakt, wat mij in Fusion 360 heel wat uurtjes zou kosten. Fusion heeft ook een sculpting omgeving, maar die zit helaas nog op een heel ander niveau.
Je mist Inventor nog in dit verhaal, van dezelfde makers als Fusion (Autodesk). Hier kun je een studentenlicentie voor krijgen via de Autodesk site. Inventor is echt de tegenhanger van Solidworks en Siemens NX.

• Room42
  • Niet online
PetersNL schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:15:
[...] Hier kun je een studentenlicentie voor krijgen via de Autodesk site. [...]
Daar doe je wel een behoorlijke aanname ;)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-02 17:07
Ondanks dat het een behoorlijk steile leercurve heeft en nog volop in ontwikkeling is gebruik ik Freecad.
Het is echt gratis, open source en draait op meerdere besturingssystemen waaronder Linux.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jbhc schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 01:00:
Ondanks dat het een behoorlijk steile leercurve heeft en nog volop in ontwikkeling is gebruik ik Freecad.
Het is echt gratis, open source en draait op meerdere besturingssystemen waaronder Linux.
Ik heb freecad ook gebruikt, maar voor mijn gevoel wel wat lastiger in gebruik dan fusion.

En dat freecad is echt super instabiel. Elke keer als je van part design naar sketch of andersom switched, is het weer spannend of hij niet crashed. Had dit probleem op 3 verschillende machines, dus leek mij niet echt computer afhankelijk.

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik stap zelf bij ontwerpen van praktische items eigenlijk altijd naar openscad. Werkt heerlijk, cross platform en gratis :D

• grote_oever
Cr-X komt in juli met Dual extruder. Ziet er goed uit:

• jbhc
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 06:48:
[...]

Ik heb freecad ook gebruikt, maar voor mijn gevoel wel wat lastiger in gebruik dan fusion.

En dat freecad is echt super instabiel. Elke keer als je van part design naar sketch of andersom switched, is het weer spannend of hij niet crashed. Had dit probleem op 3 verschillende machines, dus leek mij niet echt computer afhankelijk.
Er is pas een nieuwe versie uitgekomen (0.17) dit is een behoorlijke verbetering tov zijn voorganger (0.16).

De crashes die jij hebt ervaren had ik trouwens met 0.16 niet in de mate waarin jij ze hier schetst. Wel is het zo dat je regelmatig moet opslaan.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jbhc schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:10:
[...]

Er is pas een nieuwe versie uitgekomen (0.17) dit is een behoorlijke verbetering tov zijn voorganger (0.16).

De crashes die jij hebt ervaren had ik trouwens met 0.16 niet in de mate waarin jij ze hier schetst. Wel is het zo dat je regelmatig moet opslaan.
Vreemd, ik heb toch echt versie 0.17 draaien. Maar of ik nu op Windows werk of op MacOS, beide is het rete instabiel.

Ik hou het wel bij fusion, werkt gewoon net wat fijner en ziet er nog een stuk gelikter uit ook.

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:38
Ben al een tijdje aan het kijken voor een upgrade van mijn Monoprice mini en dacht die al gevonden te hebben in de Creality Ender 3, maar dat was meer door het grotere bed en de lachwekkend lage prijs.

Na wat meer nadenken en zoeken is de printer die momenteel bovenaan mijn lijst staat de Tevo Tornado die een groot bed heeft en supersnel op temperatuur komt. Maar de ene review zegt dat het een stille printer is en de volgende weer dat het gewoon herrie geeft. Zit dat verschil hem in de verschillende versies? Het viel me namelijk op dat er best wel wat updates zijn geweest. Iemand ervaring met het 2017 of 2018 model?

De CR20 leek me ook een goede optie, maar helaas is die er alleen nog maar in een mini variant. Als iemand andere goede opties heeft tot €400 dan hoor ik het graag.

Het gaat mij vooral om stil, goed verwarmd bed en een behoorlijke upgrade voor de 12x12x12 die ik nu tot mijn beschikking heb.

De €400 grens is eigenlijk alleen maar omdat ik verwacht dat de techniek snel vooruit gaat het komende jaar en dat dit een overbruggings-printer wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Beakzz op 22-06-2018 13:36 ]

Ik ben ook van de FreeCAD club. Zeer veel mogelijkheden en je betaalt niet met je data. Ik heb soms last van crashes, maar ik sla vaak genoeg op om daar geen hinder van te ondervinden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• grote_oever
Vanaf vandaag zijn de digitale schuifmaat voor 9.99 beschikbaar bij de Aldi. Voor de mensen die er nog één moeten hebben.

https://www.aldi.nl/onze-...uifmaat-7989.article.html

• Room42
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:26:
Vanaf vandaag zijn de digitale schuifmaat voor 9.99 beschikbaar bij de Aldi. Voor de mensen die er nog één moeten hebben.

https://www.aldi.nl/onze-...uifmaat-7989.article.html
Oh man, als je die nog niet hebt en je doet wel aan 3D printen: Zo'n ding is een absolute must-have! Vooral als je zelf dingen wilt maken die op maat zijn (voor kunstobjecten natuurlijk minder van belang). Maar ik heb al drie batterijtjes leeggewerkt met de mijne (van de Gamma, dan) _/-\o_

• jbhc
Ondanks dat het een mooie aanbieding vraag ik me af wat een digitale aldi schuifmaat beter maakt dan een analoge mutitoyo?
Om eerlijk te zijn verwacht ik namelijk dat de 2e nauwkeuriger is.....

• Room42
  • Niet online
jbhc schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:10:
Ondanks dat het een mooie aanbieding vraag ik me af wat een digitale aldi schuifmaat beter maakt dan een analoge mutitoyo?
Om eerlijk te zijn verwacht ik namelijk dat de 2e nauwkeuriger is.....
Ja, analoog leest natuurlijk ook veel makkelijker 2 cijfers achter de komma :+ :? Handig om de wall thickness te controleren.

Maar laat ik het zo zeggen: Mijn rolmaat, waterpas met maataanduiding en de digitale schuifmaat zijn het zelfs op 150mm roerend met elkaar eens. En dan is het handig om te weten dat ik die schuifmaat al een tijd heb en sinds november nu intensief gebruik. d:)b
Het is overigens wel een ander type dan die van de Aldi, maar de techniek zal niet veel anders zijn, gezien dit soort modules vaak in mega-bulk gemaakt worden om daarna gewoon in een ander jasje gestoken te worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 23-06-2018 11:26 ]

• Bloodhoundje
Beakzz schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:34:
Ben al een tijdje aan het kijken voor een upgrade van mijn Monoprice mini en dacht die al gevonden te hebben in de Creality Ender 3, maar dat was meer door het grotere bed en de lachwekkend lage prijs.

Na wat meer nadenken en zoeken is de printer die momenteel bovenaan mijn lijst staat de Tevo Tornado die een groot bed heeft en supersnel op temperatuur komt. Maar de ene review zegt dat het een stille printer is en de volgende weer dat het gewoon herrie geeft. Zit dat verschil hem in de verschillende versies? Het viel me namelijk op dat er best wel wat updates zijn geweest. Iemand ervaring met het 2017 of 2018 model?

De CR20 leek me ook een goede optie, maar helaas is die er alleen nog maar in een mini variant. Als iemand andere goede opties heeft tot €400 dan hoor ik het graag.

Het gaat mij vooral om stil, goed verwarmd bed en een behoorlijke upgrade voor de 12x12x12 die ik nu tot mijn beschikking heb.

De €400 grens is eigenlijk alleen maar omdat ik verwacht dat de techniek snel vooruit gaat het komende jaar en dat dit een overbruggings-printer wordt.
Precies hetzelfde als waar ik dus mee zat als dillema, Ik heb de Tevo Tornado afgelopen week via Banggood besteld. Als ik hem binnen heb zal ik hier even een korte review droppen ervan. Enige wat ik nu weet als verschil tussen de oude en nieuwe versie is dat de 2017 versie het salmon skin probleem had welke in de 2018 versie opgelost zou moeten zijn.

Dus mocht niemand anders met de Tornado ervaring hebben dan kan ik het je laten weten als ik hem binnen heb :) .

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Okay, e3v6 kaput. Aangezien ik toch nieuwe moet halen is er nog iets te winnen in bijvoorbeeld heatercartridge?

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• zynex
BarryKohne schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:10:
Okay, e3v6 kaput. Aangezien ik toch nieuwe moet halen is er nog iets te winnen in bijvoorbeeld heatercartridge?
Hoe is ie stuk gegaan? De meeste cartridges presteren allemaal gelijk. Je moet ze alleen wel goed afstellen (PID). De voornaamste winst valt te behalen door naar 24v te gaan. Dat merk je wel echt. En ik zou ook niet de aller goedkoopste bestellen. De heater cartridge van mijn eerste printer jaren geleden was in de fik gevlogen. Gelukkig zit ik er wel altijd bij, maar nu zorg ik er we voor dat ik niet de goedkoopste heb (titan aero...) en dat de kabels allemaal goede trekontlasting hebben.

• BarryKohne
Thermistor kapot, dus heater bleef door verwarmen. Ptfe tube met petg helemaal gesmolten. Pei sheet weg gesmolten door vloeibare petg. En blok is nu een bonk petg.... Met alles erin gesmolten.
Met demonteren dacht ik eerst ga alles schoonmaken maar doe er liever een nieuw hotend in.

[ Voor 19% gewijzigd door BarryKohne op 23-06-2018 13:08 ]

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• zynex
BarryKohne schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:06:
Thermistor kapot, dus heater bleef door verwarmen. Ptfe tube met petg helemaal gesmolten. Pei sheet weg gesmolten door vloeibare petg. En blok is nu een bonk petg.... Met alles erin gesmolten.
Met demonteren dacht ik eerst ga alles schoonmaken maar doe er liever een nieuw hotend in.
Pff niet fijn nee. Welke firmware gebruik je en misschien eens tijd om die te updaten/controleren? Als de thermistor kapot is moet ie gewoon uitschakelen. Als je ingestelde temperatuur na x seconden niet bereikt is, hoort ie alles uit te zetten. Op die manier wordt een kapotte thermistor bijna altijd tegengehouden.

• Droxz
  • Niet online
zynex schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:10:
[...]

Pff niet fijn nee. Welke firmware gebruik je en misschien eens tijd om die te updaten/controleren? Als de thermistor kapot is moet ie gewoon uitschakelen. Als je ingestelde temperatuur na x seconden niet bereikt is, hoort ie alles uit te zetten. Op die manier wordt een kapotte thermistor bijna altijd tegengehouden.
Ikzelf gebruik daar een plugin voor in Octo Print. 8)

HeaterTimeout - OctoPrint plugin to shutdown heaters after an idle timeout

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• maartend
  • Laatst online: 22:02
Klopt het als ik begrijp dat de Ender 3 momenteel de killer priced 3d printer is voor<200 euro met een bed van minimaal 20x20x20?

• Room42
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:29:
Klopt het als ik begrijp dat de Ender 3 momenteel de killer priced 3d printer is voor<200 euro met een bed van minimaal 20x20x20?
Als je centimeters bedoelt, ja :+

• maartend
Room42 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:38:
[...]

Als je centimeters bedoelt, ja :+
Yeppa, cents. Dank je. Ga ik daar naar op zoek.

• jbhc
Room42 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:22:
[...]

Ja, analoog leest natuurlijk ook veel makkelijker 2 cijfers achter de komma :+ :? Handig om de wall thickness te controleren.

Maar laat ik het zo zeggen: Mijn rolmaat, waterpas met maataanduiding en de digitale schuifmaat zijn het zelfs op 150mm roerend met elkaar eens. En dan is het handig om te weten dat ik die schuifmaat al een tijd heb en sinds november nu intensief gebruik. d:)b
Dat is nu juist waar ik mijn vraagtekens bij heb. Een schuifmaat is een precisie meetinstrument. Ik vraag me serieus af hoe exact zo'n digitale schuifmaat is en als hij dat echt is of hij na een paar weken ook nog steeds op 1/100mm nauwkeurig meet.

Een nauwkeurigheud van 1mm is voor een rolmaat al lastig dus 1/100mm voor een schuifmaat van 10euro daar heb ik zo mijn twijfels bij.

• Room42
  • Niet online
jbhc schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:41:
[...]

Dat is nu juist waar ik mijn vraagtekens bij heb. Een schuifmaat is een precisie meetinstrument. Ik vraag me serieus af hoe exact zo'n digitale schuifmaat is en als hij dat echt is of hij na een paar weken ook nog steeds op 1/100mm nauwkeurig meet.

Een nauwkeurigheud van 1mm is voor een rolmaat al lastig dus 1/100mm voor een schuifmaat van 10euro daar heb ik zo mijn twijfels bij.
Ik vind het ook echt knappe techniek. Ik kan hem ook niet overstuur maken door heel snel de schuiven of zo. En wat ik zeg, zelfs op 15cm komt de weergegeven afstand nog precies met de twee andere meters overeen. En je kunt hem ook analoog gebruiken, als je dat wilt. Ik zou echt niet anders meer willen.

En wat ik ook zeg, als je alles met dezelfde schuifmaat meet, maakt het niet uit of deze iets afwijkt of niet. Als ie maar consistent is. En over het algemeen is .1mm resolutie meer dan voldoende (voor 3D printen).

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 23-06-2018 13:46 ]

• haakjesluiten
Printer is net al bezorgt. Niet slecht donderdag besteld vandaag in huis! Helaas geen tijd om hem in elkaar te zetten, weekend waarin ik al van alles heb. Maar filament moet ook nog binnen komen dus kan er toch nog niets mee.

Raspberry pi met Octoprint ligt al klaar 😇. Van de week even hele zooitje aan de praat krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 23-06-2018 15:36 ]

• zynex
Room42 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:45:
[...]
Ik vind het ook echt knappe techniek. Ik kan hem ook niet overstuur maken door heel snel de schuiven of zo. En wat ik zeg, zelfs op 15cm komt de weergegeven afstand nog precies met de twee andere meters overeen. En je kunt hem ook analoog gebruiken, als je dat wilt. Ik zou echt niet anders meer willen.

En wat ik ook zeg, als je alles met dezelfde schuifmaat meet, maakt het niet uit of deze iets afwijkt of niet. Als ie maar consistent is. En over het algemeen is .1mm resolutie meer dan voldoende (voor 3D printen).
Klopt helemaal, maar helaas is die van mij nu na enkele jaren wel op het einde van zijn latijn. En die was helaas wat duurder, maar als ik nu hard heen en weer schuif is ie wel eens zijn positie kwijt. Er staat al een hele tijd een Mitutoyo op het verlanglijstje. 8)

Ik zou ook niet meer zonder digitale schuifmaat kunnen. Ik gebruik nog wel eens gewoon een 'analoge' tijdens het klussen, omdat ik die wel gewoon op de grond kan laten vallen, maar halve millimeters aflezen is toch lastig. En 1mm speling is teveel voor de meeste dingen. (Niet als ik weer eens een kastje in elkaar aan het beunen ben thuis, maar wel voor de dingen die ik print. :+ ) Dus dan vind ik het wel prettig als het op een paar honderdsten nauwkeurig is.

Met 3d printen blijft het toch ook een beetje trial and error. Gaten maken ik standaard al 0.2mm groter, zodat boutjes er soepel doorheen gaan. En dan denk ik toch dat ik mijn printer redelijk afgesteld heb. :+

• BarryKohne
zynex schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:10:
[...]

Thermistor is eerst even gaan afwijken denk ik. Ik zag de rook van hotend afkomen. Toen ik ding uitzette sprong ie net op thermal runaway.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Room42 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:45:

Ik gebruik zoiets om de dikte van een wand te meten.
Vind ik beter werken dan een schuifmaat.

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 16:09
zynex schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:14:
[...]

Ik zou ook niet meer zonder digitale schuifmaat kunnen. Ik gebruik nog wel eens gewoon een 'analoge' tijdens het klussen, omdat ik die wel gewoon op de grond kan laten vallen, maar halve millimeters aflezen is toch lastig. En 1mm speling is teveel voor de meeste dingen.
precisie tot 0.1mm is met een analoge met nonius goed te doen hoor.
Afbeeldingslocatie: http://www.techniek-breed.nl/uploads/1/2/8/2/12822218/8221429_orig.gif

• Room42
  • Niet online
lennertvdkort schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:44:
[...]

[afbeelding]
Wauw, zo leer je nog eens wat :o Dit heb ik dan weer nooit geweten! Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik nu leef en dit gewoon digitaal af kan lezen, zeker in moeilijke hoeken of lichtomstandigheden :P

• grote_oever
lennertvdkort schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:44:
[...]

[afbeelding]
Hoe werkt dat 0.7? Je moet kijken welk streepje gelijk valt met het streepje daarboven?

• Room42
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:05:
[...]

Hoe werkt dat 0.7? Je moet kijken welk streepje gelijk valt met het streepje daarboven?
Ja, precies. Als de 0 niet matched, moet er dus een tweede streepje matchen.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 24-06-2018 00:18 . Reden: Ik verwoorde het verkeerd. ]

• grote_oever
Room42 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:07:
[...]

Ja, precies. Naast de '0' moet er dus ook een tweede streepje matchen.
Oke, maar had de afbeelding dan geen 25.7 moeten zijn? want de 0 staat op de 5 en niet op de 4.

* grote_oever wil om deze reden een digitale.

[edit]

Owh, wacht.. de 0 staat niet precies op de 5. Dus het is 24 + de eerste volgen "alignment" en dat is 0.7.

[ Voor 14% gewijzigd door grote_oever op 24-06-2018 00:18 ]

• Room42
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:17:
[...]

Oke, maar had de afbeelding dan geen 25.7 moeten zijn? want de 0 staat op de 5 en niet op de 4.
8)7 Dom. Ik heb mijn post aangepast O-) Zoals je ziet, valt de 0 net voor de 25mm. De .7 matched wel precies.
* grote_oever wil om deze reden een digitale.
Helemaal mee eens, hoor. Hier heb ik ook de tijd (lees: geduld) niet voor :D

• Droxz
  • Niet online
Domme vraag hier trouwens,

Na aardig wat printjes is mijn nozzle niet helemaal schoon meer aan de buitenkant.
Soms blijft er wat plakken aan de nozzle.

Wat is de veiligste manier om deze schoon te maken?

• Room42
  • Niet online
Droxz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:48:

Na aardig wat printjes is mijn nozzle niet helemaal schoon meer aan de buitenkant.

Ik doe het gewoon met keukenrol terwijl de nozzle heet is. Dan pak je het plastic er zo vanaf. Wel een paar keer vouwen, natuurlijk. Ik heb altijd 6 laagjes papier en dan voel je geen hitte (op 200 graden).

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 24-06-2018 14:59 ]

• Droxz
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Ik doe het gewoon met keukenrol terwijl de nozzle heet is. Dan pak je het plastic er zo vanaf. Wel een paar keer vouwen, natuurlijk. Ik heb altijd 6 laagjes papier en dan voel je geen hitte (op 200 graden).
top, thanks!

Ik heb trouwens voor het eerst een "print in 1x bewegend iets" geprint, en zowaar, het werkt!

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/29/6a/d8/85/ae/83611c65ed2e52b48494237393905bab_preview_featured.JPG
Captive Customizeable Cable Holder

[ Voor 10% gewijzigd door Droxz op 24-06-2018 15:39 ]

• KevinSetz
Ik kom er niet meer uit, heb al andere nozzle gemonteerd nieuwe fan maar niks blijkt te helpen.

Wanneer mijn printer voorzichtig in de lucht gaat printen (denk aan de 3d benchy bootje - de punt) gaat hij rafelen en word hij niet mooi smooth)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/adU0UtyEAVeIQiOTK58pCFOL/full.jpg

zo ligt hij ook op het bed en ik denk dat een prusa mk3 dit makelijk kan doen alleen ik doe iets verkeerds denk ik. Je kan zeggen print hem ondersteboven maar maakt niks uit ik heb hem ondertussen gestopt omdat de bovenkant ook rond afloopt.

Hier nog wat foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W06sjw3ThxSCb2sbJFNHraXn/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yRvi4jEusY4iBaC9w6EhAERL/full.jpg

Wat ik wil printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R2H5VGGY2IgArTq0wQnJW9cC/full.png

Het maakt niks uit of ik PLA gebruik of PETG of een ander object ga printen zoals de 3DBenchy, alles wat omhoog schuin loopt wordt niet smooth.

Welke oplossingen kan ik proberen?

• maartend
Ender 3 aangeschaft. Nog mods die ik gelijk moet uitvoeren als ik hem al in elkaar zet? Heb kennis met ook een 3d printer, kan dus vantevoren al iets laten printen

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

KevinSetz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:06:
Ik kom er niet meer uit, heb al andere nozzle gemonteerd nieuwe fan maar niks blijkt te helpen.

Wanneer mijn printer voorzichtig in de lucht gaat printen (denk aan de 3d benchy bootje - de punt) gaat hij rafelen en word hij niet mooi smooth)

[afbeelding]

zo ligt hij ook op het bed en ik denk dat een prusa mk3 dit makelijk kan doen alleen ik doe iets verkeerds denk ik. Je kan zeggen print hem ondersteboven maar maakt niks uit ik heb hem ondertussen gestopt omdat de bovenkant ook rond afloopt.

Hier nog wat foto's
[afbeelding]
[afbeelding]

Wat ik wil printen:
[afbeelding]

Het maakt niks uit of ik PLA gebruik of PETG of een ander object ga printen zoals de 3DBenchy, alles wat omhoog schuin loopt wordt niet smooth.

Plaats eens een foto van je complete x carriage?

• Droxz
  • Niet online
KevinSetz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:06:

[afbeelding]

Hier nog wat foto's
[afbeelding]
[afbeelding]

Wat ik wil printen:
[afbeelding]

Je settings ook posten? >:)

• haakjesluiten
Net de ender 3 gemonteerd, was best even prutsen. Basis van het frame dat voorgemonteerd kwam was beetje schreef en op de glider wieltjes van het heatbed zat speling. Maar alles is nu strak en hij print (zat heel klein beetje no brand pla bij, niet eens genoeg om de test print van het hondje te maken 🤣)

Vanavond even verder spelen en octoprint aansluiten.

• maartend
Crazyanz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:27:
Net de ender 3 gemonteerd, was best even prutsen. Basis van het frame dat voorgemonteerd kwam was beetje schreef en op de glider wieltjes van het heatbed zat speling. Maar alles is nu strak en hij print (zat heel klein beetje no brand pla bij, niet eens genoeg om de test print van het hondje te maken 🤣)

Vanavond even verder spelen en octoprint aansluiten.
Waar besteld? Dan weet ik dat ik mogelijk ook gelijk een sliertje moet kopen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Droxz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:48:

Ik maak deze altijd schoon met een wattenstaafje als de nozzle heet is.

• haakjesluiten
maartend schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:29:
[...]

Creality winkel op aliexpress bezorgt vanuit Duitsland

• Room42
  • Niet online
maartend schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:29:
[...]

Als je nog geen filament hebt, moet je zeker even wat bestellen, want bij de Ender 3 krijg je echt bijna niks. Je hebt de verschillende reviews en de inhoud van het pakket toch wel gekeken? O-)

• KevinSetz
Psycho_Mantis schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:59:
[...]

Plaats eens een foto van je complete x carriage?
Van de achterkant? Waar de lagers zitten?

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

KevinSetz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:43:
[...]

Van de achterkant? Waar de lagers zitten?
Nee voorkant uiteraard. Wil graag zien hoe je koeling, extruder etc gemonteerd zit.

• KevinSetz
Psycho_Mantis schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:50:
[...]

Nee voorkant uiteraard. Wil graag zien hoe je koeling, extruder etc gemonteerd zit.
Zoals de standaard prusa i3 mk3 heb geen mods er op

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

KevinSetz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:54:
[...]

Zoals de standaard prusa i3 mk3 heb geen mods er op
Ah ok, ik heb een MK2.

Ik neem aan dat je PLA print. Staat de fan speed wel op 100% na laag 1?
En probeer met 5 graden kouder te printen. Dat wilt ook wel eens helpen bij kleine onderdelen.

• haakjesluiten
Had de print even gepauzeerd en printer uitgezet omdat ik weg moest. Bij terugkomt net aangezet kreeg de vraag of ik door wou gaan. Printer warmt op en gaat terug naar de juiste plek maar start niet met printen. Moet je nog een extra handeling ondernemen of werkt dit gewoon niet zo?

• maartend
Room42 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:39:
[...]

Als je nog geen filament hebt, moet je zeker even wat bestellen, want bij de Ender 3 krijg je echt bijna niks. Je hebt de verschillende reviews en de inhoud van het pakket toch wel gekeken? O-)
Ja dat wel, maar heb geen idee hoeveel je nodig hebt voor wat. Dus dat maakt het wel lastig. IK lees wel dat er weinig bijzit, maar wat is weinig.
Afijn, Fillament, Hobbyking?

• Room42
  • Niet online
Crazyanz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:23:
Had de print even gepauzeerd en printer uitgezet omdat ik weg moest. Bij terugkomt net aangezet kreeg de vraag of ik door wou gaan. Printer warmt op en gaat terug naar de juiste plek maar start niet met printen. Moet je nog een extra handeling ondernemen of werkt dit gewoon niet zo?
Het resumen is volgens mij vooral bedoeld voor noodgevallen ;) Maar goed, deze Nederlander test het voor je: YouTube: Creality ENDER-3 Desktop 3D printer - Resume Function Tests.
maartend schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:38:
[...] Afijn, Fillament, Hobbyking?
Je stelt wel aardig wat vragen die al vaak behandeld zijn. Laten we niet onnodig in herhaling vallen ;)

• maartend
Room42 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:45:
[...]

Je stelt wel aardig wat vragen die al vaak behandeld zijn. Laten we niet onnodig in herhaling vallen ;)
Zondagavond, beetje duf, halve dag bezig geweest mijn smartthings te combineren met nieuwe devices van Xiaomi.
Dus ja.

• haakjesluiten
Room42 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:45:
[...]

Het resumen is volgens mij vooral bedoeld voor noodgevallen ;) Maar goed, deze Nederlander test het voor je: YouTube: Creality ENDER-3 Desktop 3D printer - Resume Function Tests.

[...]

Hmm had ik hem gewoon uit moeten zetten ipv eerst pauze zo te zien :+
Pagina: 1 ... 121 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.