• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:31

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb er even op zitten googlen, maar ik kom dus hierop uit:
https://www.linengineerin...ies/#fndtn-standard_motor

Grotere motoren zijn inderdaad krachtiger en hebben meer ampere nodig, dus het zou aannemelijk zijn dat de stepper driver mogelijk te zwak is afgesteld voor dit type motor. Misschien moet ik gewoon maar het vermogen opvoeren en kijken wat er gebeurd.

Die motor van de MK8 extruder had waarschijnlijk wel genoeg vermogen zodat hij alle benodigde kracht had.

Heb uiteindelijk liever dat mijn filament gestript wordt als hij echt vast zit, dan dat hij steps overslaat.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04
Helaas ga ik mijn Grote printer verkopen, de tijd die ik er in moet steken heb ik gewoonweg niet meer,
ik was al een groot deel gevorderd :/
maar kan er wel iemand blij mee maken voor een "te" goedkope prijs.

Nu ga ik over naar een Ultimaker, kleiner maar bijna plug en play :)

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:00
Ik ga een hypercube evolution bouwen.
Nu ben ik op zoek na goede lagers voor Assen 8 10 en 12
Heeft iemand advies?

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Igor92 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:59:
[...]

Hier heb ik helaas ook ervaring mee. Ook ik heb de de verkoper(s) gecontacteerd, waarvan sommigen er simpelweg niet van op de hoogte waren, en het daarna ook direct verwijderd hadden. Echter heb ik ook een ebay verkoper (zarauto_2013) welke weigert de listing te verwijderen.

Ook ik zet mijn modellen online met de Creative Commons - Attribution - Non-Commercial license online.
@zynex en @Igor92
ik heb ook wat modellen online staan, voornamelijk verbeteringen voor de UM2, en die worden soms ook geript en verkocht..
de meest makkelijke oplossing is bij ebay listings een copyright geschil aanmaken met een linkje naar je youmagine of thingiverse pagina. de lsiting gaat dan heel snell offline (ebay is daar streng op) en de verkoper zal moeten bewijzen dat het van hem is..
op facebook kun je ook een report post doen, en ik meld vaak in hetzelfde topic nog even dat ik het lief vind dat mijn design wordt verkjocht, met een linkje naar mijn thingiverse of youmagine...

dat is echt de enige manier.. en over het algemeen gaat de community redelijk los op dit soort gasten.. dus naming and shaming..

60 TB can not be enough

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik ben een tijd al aan het overwegen om een 3d printer aan te schaffen, voornamelijk voor modelspoor accesoires, maar ook wargaming, en voorlopig is mijn blik op de Prusa i3 Mk3 gevallen. waarom?

- automatische calibratie
- print bijna alles, met de juiste nozzles.
- zo te zien prima support en QA.
- mogelijkheid tot multi-material printing.

echter, de prijs. nou is dat niet onoverkomelijk, en ook de levertijd kan ik wel mee leven. maar wellicht heb ik een clone met dezelfde mogelijkheden over het hoofd gezien?

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Korras schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:18:
Ik ben een tijd al aan het overwegen om een 3d printer aan te schaffen, voornamelijk voor modelspoor accesoires, maar ook wargaming, en voorlopig is mijn blik op de Prusa i3 Mk3 gevallen. waarom?
Hou er wel rekening mee dat het fdm proces voor 1:87 en kleiner niet geschikt is, kleine dingen kunnen niet (goed) geprint worden en het is veel te onnauwkeurig. Zelfs de schaal G dingen die ik geprint heb zijn niet mooi te noemen en halen het lang niet bij spuitgieten. Als je ook op thingiverse kijkt, de modelbaan toebehoren waar foto's van te vinden zijn zien er over het algemeen gewoon niet uit.

Grote dingen als baanverhoging en dingen die niet in het zicht zijn is het waarschijnlijk beter geschikt voor. Probeer eventueel eerst eens iets bij een fablab te printen.

• ChojinZ
  • Laatst online: 26-12-2025
Amdwarrior schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:37:
Is de PrimaCreator P120 een aanrader voor een beginner? Ik lees dat ie ook onder andere namen wordt verkocht Monoprice maar die verzendt niet naar EU helaas en deze https://hobbyking.com/nl_...al-3d-printer-m200-2.html maar vind de prijs wel verdacht laag en lees veel negatieve reviews op het Internet.
Hij is wat verouderd maar het is zeker geen slechte printer. Die negatieve reviews heb ik niet gezien. Meestal is men juist zeer lovend omdat hij veel features heeft voor een lage prijs. Daarnaast zijn de geproduceerde printjes heel degelijk.

Toch zou ik wat verder kijken. Zo lijkt een Creality Ender mij een betere koop (voor minder) geld.
Room42 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:44:
[...]

Sowieso zou ik me nooit beperken tot zo'n klein printvolume. Ten zijn je de printer voor een specifiek afgebakend doel gebruikt, beperk je je creativiteit enorm met zo'n klein volume. Ik zou minimaal voor 200x200x200 gaan. Ik ken je budget niet, maar die JGAurora A5 die ik twee posts boven je plaats zou ik zeker aanraden voor een beginner.
Hangt er ook een beetje vanaf wat je er wat mee wil doen. Ik print voornamelijk drone spul, en dat heeft geen groot volume nodig. Tuurlijk, soms zou ik weleens groter willen printen. Maar mis ik het en heb ik het echt nodig? Nee... :)

Dus.... @Amdwarrior , wat wil je er precies mee doen? En ben je ook bewust van hoeveelheid tijd die er gaat zitten in het maken van degelijke printjes? En dan bedoel ik niet de printduur, maar de hoeveelheid tijd die je kwijt bent aan tweaken en het lezen van internet stukken?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02
ChojinZ schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:41:
[...]

Hij is wat verouderd maar het is zeker geen slechte printer. Die negatieve reviews heb ik niet gezien. Meestal is men juist zeer lovend omdat hij veel features heeft voor een lage prijs. Daarnaast zijn de geproduceerde printjes heel degelijk.

Toch zou ik wat verder kijken. Zo lijkt een Creality Ender mij een betere koop (voor minder) geld.

[...]

Hangt er ook een beetje vanaf wat je er wat mee wil doen. Ik print voornamelijk drone spul, en dat heeft geen groot volume nodig. Tuurlijk, soms zou ik weleens groter willen printen. Maar mis ik het en heb ik het echt nodig? Nee... :)

Dus.... @Amdwarrior , wat wil je er precies mee doen? En ben je ook bewust van hoeveelheid tijd die er gaat zitten in het maken van degelijke printjes? En dan bedoel ik niet de printduur, maar de hoeveelheid tijd die je kwijt bent aan tweaken en het lezen van internet stukken?
Hahah ik zit nog rond te snuffelen maar wat Evanescent zei lijkt me ook me meer waard voor je geld O-)

Eerst wat ik ga printen is mini Tesla met motortje in voor me neefjes denk ik :+ En koptelefoon standaard en misschien domme vraag maar deze zijn vast niet nauwkeurig om oordopjes mee te maken
Afbeeldingslocatie: https://audio46.com/wp-content/uploads/Shure_SE215_K.jpg

Ik hou wel dingen verdiepen en waar ik werk vinden ze vast niet erg dat ik 3d printer meeneem die man is zelf heel nieuwsgierig na dus die wil vast ook helpen en is heel technisch 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Amdwarrior op 15-05-2018 23:04 ]

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:01
Korras schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:18:

- automatische calibratie
- print bijna alles, met de juiste nozzles.
- zo te zien prima support en QA.
- mogelijkheid tot multi-material printing.

echter, de prijs. nou is dat niet onoverkomelijk, en ook de levertijd kan ik wel mee leven. maar wellicht heb ik een clone met dezelfde mogelijkheden over het hoofd gezien?
Ik ben een groot fan van de Prusa's. Heb er al veel mee gewerkt en de MK3 is gewoon een hele goede printer, maar daar is hier al genoeg over geschreven.

Als ik echter naar jouw eisen kijk, vraag ik me af of het misschien niet verstandig is om te kijken naar een dlp printer. Tegenwoordig heb je al redelijke voor 500 euro. (Bijvoorbeeld de Wanhao duplicator 7 v1.5/anycubic photon). Natuurlijk is een Formlabs sla printer een stuk beter, maar die kost ook aanzienlijk meer. Ik heb zelf maar weinig gewerkt met dlp/sla printers, maar wel laatst een paar prints gezien van een Wanhao duplicator en die zagen er ontzettend goed uit.

Voor klein gedetailleerd werk, zoals wargaming en modelspoorbouw, is een sla/dlp printer echt een stuk beter. (Het kleinere bouw platform maakt daarvoor ook niet zoveel uit.) Je moet er echter wel rekening mee houden dat de resin (vloeistof) redelijk prijzig is en dat het nogal een geknoei kan zijn. (handschoenen zijn aan te raden). Ook schijnt het niet super makkelijk te zijn. Dus jezelf goed inlezen en accepteren dat het waarschijnlijk out of the box niet perfect werkt, hoort erbij. Dit heb je echter naar mijn mening ook met veel fdm printers, als je ze perfect wilt afstellen.

Misschien een tip om daar naar te kijken? Ik heb vele jaren met veel plezier een marklin h0 modelbaan gehad. (zit nu helaas al jaren in dozen. De vriendin vind het maar niks. :+ ) Echter zou ik met mijn huidige printers waarschijnlijk niet tevreden zijn met het detail dat deze printers produceren op deze schaal. En ik denk dat voor wargaming poppetjes hetzelfde geld. Je zult na het printen met fdm nog veel moeten nabewerken om echt professioneel resultaat te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door zynex op 15-05-2018 23:59 ]

• Korras
  • Laatst online: 18-12-2025
Een resin printer heb ik ook overwogen, maar zoals je zegt, de resin is me te veel geknoei.

Ik weet dat de detail niet super is, maar een testprint wat iemand voor me gemaakt heeft ziet er zeker niet onaardig uit. Eventjes met een vijltje eroverheen, en het ziet er prima uit. Op een modelbaan zit je niet op centimers afstand dat zoiets heel veel uitmaakt.

Om wat specifieker te zijn wat er geprint gaat worden:
- oude locomotieven en wagons van mn grootvader missen her en der wat kleine onderdelen, van het formaat halve centimeter, die niet zijn na te bestellen meer. Om daar nou een donorloc voor te kopen vind ik overdreven. Even goed nabewerken is geen ramp.
- bovenleidings masten. Een beetje deftige mast kost snel 20 euro per stuk. Mn baan is groot genoeg dat ik er uiteindelijk zo'n 50 nodig ga hebben, van verschillende formaten. Dan ga ik liever zelf aan het nawerk, zeg maar.
- diverse randzaken buiten beeld, waar uiterlijk niet heel veel uitmaakt: schakelaars naar de wisselmotor, bijvoorbeeld.
- zaken in de trein zelf, variërend van ombouw gloeilamp naar led, tot interieur van wagons, wat echt geen super detail nodig heeft. Het is meer dat er iets in zit.

Etcetera. Een 'gewone' 3d printer vind ik dus voldoende. Het nabewerken vind ik geen probleem. Dus wat dat betreft ben ik er al uit, ik vroeg me eigenlijk alleen af of er een behoorlijke clone te vinden is met dezelfde features.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Ikzelf heb mijn Hypercube (met een Anet A8 als donor gebruikt voor onderdelen) ondertussen redelijk goed werkend, hier een straaljager, in 1 geheel geprint, met inklapbare vleugels (die klappen tegelijk in).

Nozzle 0.4 mm
Laaghoogte: 0.12 mm

Afbeeldingslocatie: https://drive.qinox.nl/public-share/BK1FhViDb4nq0ov/preview?path=/&mode=thumbnail&size=large

Hier ook een andere print voor een drone waar ik mee bezig ben (Mavic Pro kloon)

Nozzle 0.4 mm
Laaghoogte: 0.2 mm

Bij onderstaand plaatje lijkt het wel alsof er allemaal puntjes op zitten, maar het lijkt wel metallic op de foto, het is gewoon helemaal strak:

Afbeeldingslocatie: https://drive.qinox.nl/public-share/ATsFAjjcmZgrnwp/preview?path=%2F&mode=thumbnail&size=large

[ Voor 10% gewijzigd door xoniq op 16-05-2018 10:27 ]

• zynex
@Korras @xoniq

Die prints zien er natuurlijk goed uit. ;) Ik gebruik zelf voornamelijk een hypercube evolution en je kan er inderdaad gewoon mooie kleine dingen mee printen, maar persoonlijk zou ik het zelf niet goed genoeg vinden voor mijn eigen modelbaan. Misschien zit je er inderdaad niet bovenop, maar je mist wel gewoon het detail. Ik zou het heel zonde vinden als ik honderden uren alles tot in de details zit uit te werken en dan ge3d printer meuk er tussen zou gooien. :+

Op h0 schaal ga je gewoon geen mooie stoom locomotief onderdelen printen. Een groter huis zou kunnen, een powerline ook (al mis je heel veel detail.), maar de lantaarn van een stoomlocomotief gaat bijvoorbeeld gewoon een ramp worden. Je krijgt ten eerste problemen met adhesion, omdat je haast geen contact oppervlak hebt. Dus dan moet je weer een giga brim gaan gebruiken voor een heel klein onderdeel en hopen dat het goed gaat. Ook zijn dit soort modellen nooit 'recht toe recht aan'. Dus misschien heb je ook nog support nodig, wat op die schaal ook weer niet bevorderlijk is. En je gaat een print van 0.5cm ook nooit glad schuren. Dat breekt/verliest al het detail voordat je het door hebt. En vanwege de grootte moet je ook weer ontzettend langzaam gaan printen, wat weer andere problemen kan opleveren. Op een ontzettend kleine print, is de kleinste blob al een probleem. Ik zie het zelf gewoon niet goed komen. Dus poppetjes voor modelspoor, kleine stoomloc onderdelen en dat soort dingen gaan heel lastig worden. Echter zijn er natuurlijk wel genoeg leuke dingen voor je modelbaan die je wel makkelijk kunt printen met fdm voordat je denkt dat ik alleen maar negatief ben. :+

Maarja, dat is dus mijn mening. Wargaming is vaak al een stuk groter en daar zie je online wel goede prints van staan die met een mk3 gemaakt zijn. Ik denk dat er op dit moment geen goedkopere printers zijn die dezelfde featureset hebben als een mk3. Er zitten gewoon een aantal redelijk unieke features op die je nu nog niet in de lagere prijsklasse hebt. (bondtech extruder, tmc stepper drivers, multi material evt, en nog wat dingen die ik vast vergeet.)

Een hypercube (evolution) kun je zoals je ziet ook goede resultaten mee halen, maar als je daarin enkel kwaliteit onderdelen gebruikt en dus ook een goede extruder en tmc stepper drivers pakt, kom je ook aardig dicht in de buurt van een mk3 en je moet alles nog zelf bouwen/printen. (Wat natuurlijk wel ontzettend leuk is. ;) )

Ik denk dat de populairste goedkope printer hier een reality cr-10 zal zijn of een geüpgrade a8.

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
Twee vraagjes, één algemeen, één specifiek voor mijn Ender 2:

Algemeen: Heeft iemand enig idee wat de reden kan zijn voor haperende extrusion? Op willekeurige plekken in de print komt er gewoon eventjes geen filament uit de nozzle. Dit kan net na een retraction zijn, of midden in het printen van een shell. De extrusion stepper slaat niets over (voor zover ik merk), en het filament blijft ook niet steken. Ik heb recentelijk wel een paar keer gehad dat het filament helemaal vast bleef hangen, en ik het er handmatig uit moest trekken. Hier was het einde van het filament een stuk groter geworden in diameter. Zou dat een indicatie van slechte hotend koeling of een vieze nozzle kunnen zijn?

Ender 2: Ik begin te merken dat mijn hotend steeds losser komt te zitten, ik kan 'm met m'n hand zowel in de X- als de Y-richting een stukje bewegen. De schroeven zitten strak, voor zover dat lukt, maar de speling blijft. Ik vermoed dat dit een combinatie is van het matige ontwerp van de montage (twee schroeven op gelijke hoogte) en dat mijn nozzle af en toe omhoog hobbelt als ie over infill print, wat hier al eerder besproken is. De kans zit er dus dik in dat over een tijdje de schroeven of de montagegaten versleten zijn, en ik m'n hotend niet eens meer vast kan maken. Heeft iemand hier ervaring mee, of zelfs een oplossing?

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:06
timmiej93 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:44:

Algemeen: Heeft iemand enig idee wat de reden kan zijn voor haperende extrusion?
Ik heb het idee dat het bij mijn Anet kwam door een defecte stepperdriver. Sinds ik een RAMPS setup gebruik is dat probleem in ieder geval verdwenen.

Kun je bij de ender de stroom van de driver nog afstellen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed kijken of het asje gewoon draait, of dat hij alleen even tikt wanneer het mis gaat (vaak ook wel aan een "tok" geluid te herkennen.
Voor je extruder zijn 2 dingen belangrijk; de grip van het wieltje (dus genoeg veerdruk, geen vuil in de tandjes), en de stroom door de motor.
Teveel veerdruk geeft meer grip, maar ook een stuk meer weerstand waardoor je stroom door de motor omhoog moet, en dan wordt je motor weer (te) warm.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 16-05-2018 19:35 ]

• Bart.O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik stond net op het punt om een TEVO Tornado te bestellen zie ik bovenstaande JGAURORA A5, ziet er ook erg goed uit! ik ben nog een beginner maar wil er wel ' serieus' mee bezig. Voornamelijk wat items uit games namaken. Welke zouden jullie nemen?

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-10-2025
jbhc schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:15:
[...]

Ik heb het idee dat het bij mijn Anet kwam door een defecte stepperdriver. Sinds ik een RAMPS setup gebruik is dat probleem in ieder geval verdwenen.

Yep dit heeft mij al een nieuw bordje gekost, aansturing deed ineens niets anders dan "tok".. Dat is de Chinese kwaliteit :D

[ Voor 3% gewijzigd door Dobey op 17-05-2018 07:28 ]

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-12-2025
Goedenmorgen, Ik ben van plan om PLA zwart te kopen bij 123-3D.nl nu vraag ik me af wat beter is? jupiter serie of real? Ik heb hiervoor van colorfab gebruikt en dat beviel prima maar ik print nogal veel en dan is die colorfab wel erg aan de prijs.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
KevinSetz schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:00:
Goedenmorgen, Ik ben van plan om PLA zwart te kopen bij 123-3D.nl nu vraag ik me af wat beter is? jupiter serie of real? Ik heb hiervoor van colorfab gebruikt en dat beviel prima maar ik print nogal veel en dan is die colorfab wel erg aan de prijs.
Beiden zijn prima filament. Real heeft een wat mooiere (matte) afwerking in mijn beleving. Maar aan beiden doe je geen miskoop.

• KevinSetz
Mar.tin schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:18:
[...]

Beiden zijn prima filament. Real heeft een wat mooiere (matte) afwerking in mijn beleving. Maar aan beiden doe je geen miskoop.
je wordt bedankt ga de 3 kilo rol kopen van real =) heb net in 2 maand tijd de 2,2kilo van colorfab op gemaakt haha.

• Mar.tin
  • Laatst online: 28-12-2025
KevinSetz schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:20:
[...]

je wordt bedankt ga de 3 kilo rol kopen van real =) heb net in 2 maand tijd de 2,2kilo van colorfab op gemaakt haha.
Persoonlijke mening, ik vond het in de verwerking véél makkelijker om 3x 1 kg te kopen dan 1x 3.

Maar dat was ook omdat ik 5 printers had staan, en zo op 3 printers tegelijk kon printen. :+

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:57
KevinSetz schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:00:
Heb pla gekocht van 123-d.nl en nu van hobbyking. Moet zeggen merk weinig verschil in kwaliteit. Enige dat echt merkbaar is is de prijs :)

• KevinSetz
Mar.tin schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:23:
[...]

Persoonlijke mening, ik vond het in de verwerking véél makkelijker om 3x 1 kg te kopen dan 1x 3.

Maar dat was ook omdat ik 5 printers had staan, en zo op 3 printers tegelijk kon printen. :+
Ik print alleen met zwart uit, en heb maar 1 printer en vrij grote dingen en dan is lastig als de rol op gaat.

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
jbhc schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:15:

Hm, dat zou kunnen, maar zou dat ook de willekeurigheid ervan verklaren?
Ik zou eerlijk gezegd niet weten of dat mogelijk is, ik ben het in ieder geval nog nergens tegengekomen.
_ferry_ schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:35:
Goed kijken of het asje gewoon draait, of dat hij alleen even tikt wanneer het mis gaat (vaak ook wel aan een "tok" geluid te herkennen.
Voor je extruder zijn 2 dingen belangrijk; de grip van het wieltje (dus genoeg veerdruk, geen vuil in de tandjes), en de stroom door de motor.
Teveel veerdruk geeft meer grip, maar ook een stuk meer weerstand waardoor je stroom door de motor omhoog moet, en dan wordt je motor weer (te) warm.
De extruder draait gewoon door als normaal, vreemd genoeg. Hij tikt ook helemaal niet wanneer dit gebeurt, dat was alleen toen het filament onverklaarbaar dikker was geworden. Dit lijkt meer alsof er een stukje "hol" filament is, bij gebrek aan een betere term, waar gewoon minder materiaal per strekkende mm beschikbaar is.

Nog iets wat me vandaag opviel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7rUn73V.png

Heeft iemand enig idee hoe ik die travels door het niet-geprinte gebied kan voorkomen? Ik heb alle combing settings al geprobeerd, maar die lijken geen enkel effect te hebben. Ik wil retraction eigenlijk ook niet op 2mm o.i.d. zetten, dat vreet tijd, en normaal kom je met 10 tot 20mm best goed weg. Voor zover ik het begrijp zou combing ervoor moeten zorgen dat alle travels over geprint gebied gaan toch?

Toevoeging: Dit gebeurt in Cura. Bij Cura 15.04.6 gebeurt dit enkel op de 1e laag (maar daarbij kan je de brim bij interne openingen niet uitschakelen), bij Cura 3.3.1 gebeurt dit op elke laag.

[ Voor 20% gewijzigd door timmiej93 op 17-05-2018 14:19 ]

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:12
Hallo allemaal,

per heden mag ik mij ook bij 3d-print gebruikers scharen :D

Ik heb van een goede vriend van mij een Velleman K8200 gekregen en mijn eerste printje geproduceerd:

K8200
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7tMd5yeJgrE6povHOYNjH9OH/thumb.jpg

https://www.thingiverse.com/thing:2915719

O-)

Ik heb alleen wel een dingetje.
Bij de Repetier versie die Velleman op de site heeft staan zit Slic3r 1.0.0 RC3 meegeleverd. Die print op zich goed met de settings van Velleman, maar deze verslikt zich in het exporteren naar de Gcode bij grotere printen.
Ik heb nu de laatste versie van Slic3r gedownload en deze exporteert de gcode wel normaal, maar daar lijken minder opties in te zitten dan in de oude versie en deze print dus ook niet goed. Hij schraapt de eerste laag van het bed af als ie de 2de laag gaat printen. (Eerste laag staat wel op 0,3 waarbij de rest 0.25 zijn en dit gaat in de oude Slic3r ook zo)

Alhoewel ik het niet heb geprobeerd, staat op de Velleman website dat de settings voor Slic3r 1.0.0 RC3 niet compatibel zijn met nieuwere versies. Heeft iemand anders hier ervaring mee?

[ Voor 42% gewijzigd door Vuikie op 17-05-2018 21:57 ]

• Room42
  • Niet online
Vuikie schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:44:
[...]

Ik heb nu de laatste versie van Slic3r gedownload en deze exporteert de gcode wel normaal, maar daar lijken minder opties in te zitten dan in de oude versie en deze print dus ook niet goed. Hij schraapt de eerste laag van het bed af als ie de 2de laag gaat printen. (Eerste laag staat wel op 0,3 waarbij de rest 0.25 zijn en dit gaat in de oude Slic3r ook zo)

Alhoewel ik het niet heb geprobeerd, staat op de Velleman website dat de settings voor Slic3r 1.0.0 RC3 niet compatibel zijn met nieuwere versies. Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Ik zou eens kijken of er op het forum van Velleman een setting te vinden is. Ik moet zeggen dat een snelle zoektocht nog niet zo vruchtbaar is geweest, helaas. Als het schrapen van de 1e layer het grootste probleem is, kun je bij de Printer Settings de Z offset aanpassen. Deze zou ik dan in eerste instantie met een halve layer height verhogen en daarna fine tunen. Maar check ook even of je niet gewoon het bed te strak tegen de nozzle aan hebt staan. Gaat de 1e layer zelf wel goed, of wordt de PLA daar eigenlijk al uitgesmeerd over het bed in plaats van erop gelegd?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h8p25LN.png

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
M'n eerste print!! Ja de kwaliteit is ruk. Het gehele ding is ruk maar who cares haha
Nee ik moest het bed nog levellen maar had daar geen tijd en zin voor. Wilde gewoon kijken wat er ging gebeuren.
Is een calibration cube overigens.

3dprint

Linker print stootte ik per ongeluk los van het heatbed. Rechter was een nieuwe poging maar heb ik gestopt omdat het laat was en nog 80% geprint moest worden.
Las iets over Anet A8 en onveilig... ;)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Room42
  • Niet online
Scipionyx schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:05:
M'n eerste print!! Ja de kwaliteit is ruk. Het gehele ding is ruk maar who cares haha
Nee ik moest het bed nog levellen maar had daar geen tijd en zin voor. Wilde gewoon kijken wat er ging gebeuren.

[afbeelding]

Linker print stootte ik per ongeluk los van het heatbed. Rechter was een nieuwe poging maar heb ik gestopt omdat het laat was en nog 80% geprint moest worden.
Ja, daar valt nog wel wat eer te behalen :+

Volgens mij zou zo'n grote brim ook niet nodig moeten zijn ;) Ik zou gewoon een skirt van 4 rows op een afstandje van 5mm zetten, dan heb je aardig wat tijd om in te grijpen als het filament niet gaat lopen. Zo'n brim is alleen nodig als het object niet blijft plakken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hahahah ja wel he :P

De g-code hiervoor was vanuit Cura geëxporteerd. Alles standaard settings. Moet me nog verdiepen in al die termen en instellingen. De termen klinken wel bekend hoor, maar ik had er nooit mee te maken. Tot nu :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• palko
Gisteren een originele E3D op mijn Malyan m200 gezet, dit omdat ik helemaal klaar ben met die clones.

Het installeren van de hotend ging redelijk vlug met behulp van de handleiding van E3D, ook meteen een capricorn bowden tube erbij gedaan hoeveel effect dit zal hebben durf ik niet te zeggen maar ik zie het in de toekomst.

In mijn ogen is dit een upgrade die ik zeer welkom heet.

Nozzle 0.4
Layer height 0.2
Infil 10%
Slicer: Cura 3.1
Printer: Malyan M200

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Y2xtuG.jpg

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
Pjotter87 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:44:
Ik ga een hypercube evolution bouwen.
Nu ben ik op zoek na goede lagers voor Assen 8 10 en 12
Heeft iemand advies?
ik heb hier wat geklooid met igus lagers: an sich werkt dit redelijk, maar gezien de originele houders voor de hevo op vastklemmen zijn gebaseerd, zul je al snel merken dat igus hun drylin lagers nogal soepel zijn, je vervormt ze, waardoor het stroever loopt.

Igus heeft ook de drylin variant met een metalen omhulsel erom heen, van een collega hevo-bouwer begrepen dat die zo soepel zijn als snot van een deurklink :)

(ik heb trouwens de assen allemaal8 gepakt voor de carriage en 12 voor de Z-assen, 8mm is dik genoeg en gezien het principe van de hevo carriage is gebaseerd op zo min mogelijk gewicht, spaart dat een beetje uit ;) Als je assen doorbuigen tijdens het printen, is er iets fout afgesteld met nozzle distance in mijn ogen :) Het maakt het ook wat makkelijker voor grijpvoorraden van lagers ed.).

Have fun met je build in ieder geval! Het is een vreselijk leuk project om te doen en heb me er maanden mee geamuseerd :D
(als controller zou ik trouwens de duet adviseren :) Sensorless homing alleen al is zo fijn! Als je toch voor de lichtsluizen gaat als endstops: als je ze via china bestelt, bestel er een lading extra, ik heb hier de helft kunnen weggooien vanwege DOA).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• xoniq
  • Registratie: April 2005
polthemol schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:54:
[...]

ik heb hier wat geklooid met igus lagers: an sich werkt dit redelijk, maar gezien de originele houders voor de hevo op vastklemmen zijn gebaseerd, zul je al snel merken dat igus hun drylin lagers nogal soepel zijn, je vervormt ze, waardoor het stroever loopt.

Igus heeft ook de drylin variant met een metalen omhulsel erom heen, van een collega hevo-bouwer begrepen dat die zo soepel zijn als snot van een deurklink :)

(ik heb trouwens de assen allemaal8 gepakt voor de carriage en 12 voor de Z-assen, 8mm is dik genoeg en gezien het principe van de hevo carriage is gebaseerd op zo min mogelijk gewicht, spaart dat een beetje uit ;) Als je assen doorbuigen tijdens het printen, is er iets fout afgesteld met nozzle distance in mijn ogen :) Het maakt het ook wat makkelijker voor grijpvoorraden van lagers ed.).

Have fun met je build in ieder geval! Het is een vreselijk leuk project om te doen en heb me er maanden mee geamuseerd :D
(als controller zou ik trouwens de duet adviseren :) Sensorless homing alleen al is zo fijn! Als je toch voor de lichtsluizen gaat als endstops: als je ze via china bestelt, bestel er een lading extra, ik heb hier de helft kunnen weggooien vanwege DOA).
Dat van die Igus lagers had ik ook al even bij 'm aangekaart inderdaad, ik heb er 8 stuks, en vind ze niet geschikt. Als je de boel al iets aan moet draaien om ze goed vast te zetten, heb je direct dikke frictie op de stangen. Dus ben terug gegaan naar de normale kogellagers. (Cheap, en werkt prima)

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45
Scipionyx schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:05:

[afbeelding]

100 procent dat het levelen je probleem op de foto oplost. Je ziet duidelijk dat de eerste laag veel te hoog en te dun is. levelen doe je het makkelijkste met een A4 papiertje. Wanneer deze licht schuurt dan weet je dat je goed zit. Wil je bij je volgende print veel problemen voorkomen zet de print snelheid laag en de temp van hotbed op 60 graden en het printen op 200 graden.

@Room42 4x een lijn erom heen leggen? Meestal lukt het me om één lijn erom heen te leggen. Volgens mij is meerdere lijnen alleen maar verspilling van filament.

[ Voor 11% gewijzigd door grote_oever op 18-05-2018 14:56 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

palko schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:10:
Gisteren een originele E3D op mijn Malyan m200 gezet, dit omdat ik helemaal klaar ben met die clones.

Het installeren van de hotend ging redelijk vlug met behulp van de handleiding van E3D, ook meteen een capricorn bowden tube erbij gedaan hoeveel effect dit zal hebben durf ik niet te zeggen maar ik zie het in de toekomst.

Nozzle 0.4
Layer height 0.2
Infil 10%

[afbeelding]
Wat vond je het meest vervelend aan de clones? Ik heb nu een clone en merk dat de doorvoer toch niet helemaal lekker gaat.
Vroeg mij af of dat met een echte ook gelijk opgelost is.

Weet iemand waar ik voor een fatsoenlijke prijs een Prusa I3 frame kan kopen? Of heeft iemand toevallig een lasercutter tot zijn beschikking?

[ Voor 8% gewijzigd door Psycho_Mantis op 18-05-2018 15:36 ]

• Room42
  • Niet online
grote_oever schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:54:
[...]

@Room42 4x een lijn erom heen leggen? Meestal lukt het me om één lijn erom heen te leggen. Volgens mij is meerdere lijnen alleen maar verspilling van filament.
Op mijn Anycubic had ik die lijntjes wel nodig voordat het lekker begon te lopen én ik de resten weg had voordat hij aan de echte print begon. Dat was een bowden setup. Nu met de Prusa Mk3 (direct drive) is meestal de prime al voldoende.

• ChojinZ
  • Laatst online: 26-12-2025
palko schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:10:

Nozzle 0.4
Layer height 0.2
Infil 10%

[afbeelding]
Waar liep je precies tegen aan met de clones?

Kheb de mijne ook vervangend met een orignele E3D maar merk daar echt helemaal niets van. De prints hebben exact dezelfde kwaliteit als voorheen....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• vincent_1971

Ender 2: Ik begin te merken dat mijn hotend steeds losser komt te zitten, ik kan 'm met m'n hand zowel in de X- als de Y-richting een stukje bewegen. De schroeven zitten strak, voor zover dat lukt, maar de speling blijft. Ik vermoed dat dit een combinatie is van het matige ontwerp van de montage (twee schroeven op gelijke hoogte) en dat mijn nozzle af en toe omhoog hobbelt als ie over infill print, wat hier al eerder besproken is. De kans zit er dus dik in dat over een tijdje de schroeven of de montagegaten versleten zijn, en ik m'n hotend niet eens meer vast kan maken. Heeft iemand hier ervaring mee, of zelfs een oplossing?
Weet niet of je een andere behuizing om je hotend hebt. Maar als je die hebt vergeet niet dat er naast die 2 schroeven nog 2 ringetjes in die gaatjes moeten. Anders zit het zo los. Bij mij was het het geval. Heb ook nog iets langere schroeven genomen. Wat ik je zekers kan aanraden, print een kabelspanner uit ( cr 10 ) voor de y-as en een ender-2 kabelspanner voor de x-as. Zorg dat de tandriempjes goed strak zijn. Mijn ervaring is dat de nozzle over het filament schraapt als het ware. Ook erg belangrijk goede calibratie ( 4 punts en 16 punts van marlin 1.1.1.8 ).

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021

Algemeen: Heeft iemand enig idee wat de reden kan zijn voor haperende extrusion? Op willekeurige plekken in de print komt er gewoon eventjes geen filament uit de nozzle. Dit kan net na een retraction zijn, of midden in het printen van een shell. De extrusion stepper slaat niets over (voor zover ik merk), en het filament blijft ook niet steken. Ik heb recentelijk wel een paar keer gehad dat het filament helemaal vast bleef hangen, en ik het er handmatig uit moest trekken. Hier was het einde van het filament een stuk groter geworden in diameter. Zou dat een indicatie van slechte hotend koeling of een vieze nozzle kunnen zijn?

Ik print inmiddels ongeveer een half jaar met een Ender 2 en heb geen problemen gehad. Bouwkwaliteit(fans, schroeven) kan beter maar wat kun je meer verwachten voor een printer van 130 euro. Kalibratie vind ik wel wat lastig met maar 3 stelschroeven. Printkwaliteit is heel erg goed, beter dan de Ultimaker 2 en 2+ waar ik eerst mee printte. Mijn grootste bezwaar tegen de Ender 2 is eigenlijk dat je zelf 220v moet bedraden. En achteraf gezien had ik liever meteen een CR-10 gekocht voor het grotere printbed.

Wel loop ik heel erg aan tegen de grenzen van het FDM proces. Wat ik er eigenlijk mee wil, is het niet goed of nauwkeurig genoeg voor maar dat is niet specifiek voor deze printer.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:23:
[...]

Wat vond je het meest vervelend aan de clones? Ik heb nu een clone en merk dat de doorvoer toch niet helemaal lekker gaat.
Extruder steps klopte dus niet. Bizar he, denk je dat je de Prusa I3 MK2 extruder 100% te hebben nagebouwd, is blijkbaar de extruder gear toch net een andere diameter dat niet opvalt.

Ga dus van 161,3 steps naar 143,5 steps, nogal een flink verschil :+
Niet gek dat die extruder haast vast loopt.

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
[...]

Weet iemand waar ik voor een fatsoenlijke prijs een Prusa I3 frame kan kopen? Of heeft iemand toevallig een lasercutter tot zijn beschikking?
Ik heb hem zelf uit Spanje bij Orballo vandaan, was toen goedkoper dan in Nederland laten snijden.
Bevalt erg goed, makkelijk in elkaar te zetten. 1 keer bedlevelen en blijft level.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Willboirdt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:22:
[...]

Ik heb hem zelf uit Spanje bij Orballo vandaan, was toen goedkoper dan in Nederland laten snijden.
Bevalt erg goed, makkelijk in elkaar te zetten. 1 keer bedlevelen en blijft level.
Dat is niet wat ik zoek. Ik zoek gewoon echt een aluminium single sheet frame zodat ik een Prusa I3 MK2 kan nabouwen. (2de printer)
Voor 30 euro kan je wel een aluminium plaatje vinden, Maarja snijden doen mensen ook niet voor niets.

Ik heb paar jaar terug een frame van reprapworld gekocht, maar was niet echt tevreden over het model wat ze hebben gebruikt. Heb nog mijn boormachine erin moeten zetten om de juiste gaten te boren.

Misschien gewoon maar is langs gaan bij die zaak. Kan ik het vooraf bekijken voor ik het koop.

Bedlevelen doen we niet, dat doen we toch automatisch tegenwoordig?

[ Voor 3% gewijzigd door Psycho_Mantis op 18-05-2018 21:35 ]

• Willboirdt
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:35:
[...]

Dat is niet wat ik zoek. Ik zoek gewoon echt een aluminium single sheet frame zodat ik een Prusa I3 MK2 kan nabouwen. (2de printer)
Voor 30 euro kan je wel een aluminium plaatje vinden, Maarja snijden doen mensen ook niet voor niets.

Ik heb paar jaar terug een frame van reprapworld gekocht, maar was niet echt tevreden over het model wat ze hebben gebruikt. Heb nog mijn boormachine erin moeten zetten om de juiste gaten te boren.

Misschien gewoon maar is langs gaan bij die zaak. Kan ik het vooraf bekijken voor ik het koop.

Bedlevelen doen we niet, dat doen we toch automatisch tegenwoordig?
Ja geen idee waar die het beste kan halen, ik zou hem misschien wel zelf proberen te slijpen uit een plaat.zou alleen geen foto van durven posten.

Tja automatisch bedlevelen werkt het beste op een level bed, :)
Heb wel zitten kijken om het er bij op te bouwen maar nooit nodig gehad 8)
Willboirdt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:22:
[...]

Ik vraag me af hoe jouw klantervaring daar was. Ik heb 2 keer een waar drama meegemaakt. Ik ben benieuwd of ik de enige ben.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Igor92 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:21:
Sinds vandaag een DLP resin 3D printer in huis, de Anycubic Photon.
Nu stinkt de resin die er bij kwam zo erg dat ik het eigenlijk niet echt zie zitten om hiermee vaker in huis te printen.

Zijn er hier mensen met resin printers die ervaring hebben met verschillende soorten resin?
gebruik hier photocentric 3d resin, kost ~60ish euro per kg en het ruikt beduidend minder dan de Wanhao, zeg maar qua geur het niveau dat ik het nauwelijks ruik zelfs, behalve als ik de printer open heb.

Kwaliteit is na wat tunen goed en je haalt aardig wat prints uit die kg materiaal :)

• Willboirdt
ocf81 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:49:
[...]

Ik vraag me af hoe jouw klantervaring daar was. Ik heb 2 keer een waar drama meegemaakt. Ik ben benieuwd of ik de enige ben.
1 keer wat gekocht, alweer een aantal jaar geleden. Frame, schroeven en een glasplaatje voor het bed.
Het frame was niet compleet geleverd, foto's gemaakt en gemaild. Toen hebben zee vrij vlot het ontbrekende deel opgestuurd.

Dus op basis van mijn ervaring zou ik er wel nog een keer bestellen.

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:42
Zijn er meer mensen die een Openrc F1 auto geprint hebben?
https://www.thingiverse.com/thing:1193309
De aanbevolen motor&ESC combo is bij hobbyking in backorder:
https://hobbyking.com/en_...21-5t.html?___store=en_us
Nou zit ik eerlijk gezegd niet te wachten op invoerkosten, maar kan dus nergens een normaal verkrijgbaar alternatief vinden. Misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft?

• zynex
lennertvdkort schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:37:
Zijn er meer mensen die een Openrc F1 auto geprint hebben?
https://www.thingiverse.com/thing:1193309
De aanbevolen motor&ESC combo is bij hobbyking in backorder:
https://hobbyking.com/en_...21-5t.html?___store=en_us
Nou zit ik eerlijk gezegd niet te wachten op invoerkosten, maar kan dus nergens een normaal verkrijgbaar alternatief vinden. Misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft?
Overal staat discontinued. Ik denk dus dat het lastig kan gaan worden, maar Hobbyking heeft gewoon in Europa en de UK warehouses en dan heb je geen invoerkosten. Kan me niet voorstellen dat ze in hun assortiment geen andere motor hebben van hetzelfde formaat.

Hier:
https://hobbyking.com/en_...1855kv-roar-approved.html
Dezelfde motor leverbaar binnen eu voor 31 euro.

En dan nog even een soortgelijke esc zoeken. (Op hobbyking zie ik nu voor dezelfde esc enkel global stock.)
https://hobbyking.com/en_...r-approved.html?wrh_pdp=3
Maar het scheelt je nog steeds de helft in invoer kosten. De producten die ik hier heb gelinked, zijn exact hetzelfde. Misschien kun je nog wel alternatieven vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door zynex op 19-05-2018 13:36 ]

• lennertvdkort
zynex schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:30:
[...]

Overal staat discontinued. Ik denk dus dat het lastig kan gaan worden, maar Hobbyking heeft gewoon in Europa en de UK warehouses en dan heb je geen invoerkosten. Kan me niet voorstellen dat ze in hun assortiment geen andere motor hebben van hetzelfde formaat.

Hier:
https://hobbyking.com/en_...1855kv-roar-approved.html
Dezelfde motor leverbaar binnen eu voor 31 euro.

En dan nog even een soortgelijke esc zoeken. (Op hobbyking zie ik nu voor dezelfde esc enkel global stock.)
https://hobbyking.com/en_...r-approved.html?wrh_pdp=3
Maar het scheelt je nog steeds de helft in invoer kosten. De producten die ik hier heb gelinked, zijn exact hetzelfde. Misschien kun je nog wel alternatieven vinden.
thx voor je reactie!
Ah ik had als locatie amerika blijkbaar, ik kon heel die eu-warehouse optie niet zien.
Maar ik kom trouwens nergens discontinued tegen?

• zynex
lennertvdkort schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:44:
[...]

thx voor je reactie!
Ah ik had als locatie amerika blijkbaar, ik kon heel die eu-warehouse optie niet zien.
Maar ik kom trouwens nergens discontinued tegen?
Dat kreeg ik enkel toen ik jouw setje via google zocht. :+
Daarna heb ik mijn post even snel ge-edit en je de eu-warehouse producten gestuurd. 8) Enkel de esc is tijdelijk niet in Eu/UK stock, maar dus wel in global stock. De motor is gewoon in de EU leverbaar.

Nu zijn er misschien wel vergelijkbare modellen, maar ik had net even dat 3d print model bekeken en ik zou toch liever gewoon dezelfde motors bestellen als die van de maker. Dan weet je in ieder geval zeker dat het allemaal past zonder gedoe.

• lennertvdkort
zynex schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:47:
[...]

Nu zijn er misschien wel vergelijkbare modellen, maar ik had net even dat 3d print model bekeken en ik zou toch liever gewoon dezelfde motors bestellen als die van de maker. Dan weet je in ieder geval zeker dat het allemaal past zonder gedoe.
Haha ja dat is precies mijn idee, je komt ook op de fb pagina veel problemen tegen met andere motoren vandaar! maar ga ik die zooi straks gelijk bestellen! thx!!

• palko
[...]

Continu vastlopers
heater cardridges die niet goed of helemaal niet werken
en kwaliteit was niet consistent

in totaal 3 clones gehad van verschillende leveranciers, helaas geen geluk

• Room42
  • Niet online
Prusa heeft een nieuwe firmware voor de MK3 en MK2.5 uit, versie 3.2.1. Deze lijkt een probleem met Inconsistent Extrusion #602 op te lossen!

Waren er meer met dit probleem dat de walls niet mooi waren? Al ervaring met de nieuwe firmware?

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=5bGwexnSPAM]

• Room42
  • Niet online
Leuke live stream van Make: YouTube: Maker Faire Bay Area: Saturday 5/19

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 19-05-2018 19:23 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:06
palko schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:14:
[...]

Continu vastlopers
heater cardridges die niet goed of helemaal niet werken
en kwaliteit was niet consistent

in totaal 3 clones gehad van verschillende leveranciers, helaas geen geluk
Dan heb ik mazzel gehad. De 1e kloon werkt meteen goed O-)

• grote_oever
KevinSetz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:05:
De problemen worden ook steeds gekker:

[video]
Hoe is dit afgelopen?

• KevinSetz
Nou ik krijg er wel goeie print uit. Hij rateld nog wel steeds over de infill maar prusa zegt dat het soms normaal is. Ik vindt het wel bijzonder omdat ik dit eerst niet had en nu wel. Ben al heletijd bezig met mailen maar ze willen het niet oplossen.

Het is jammer dat ik niemand ken met die printer. Dan kan je zo testen waar het aan ligt.

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:47

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Hij stopt nog steeds random? Een lagere printsnelheid en een andere SD kaart heb je geprobeerd?
Dat stoppen lijkt mij dat hij moeite heeft om de code bij te houden, doordat hij gewoon te snel moet of omdat de SD kaart niet snel genoeg gelezen kan worden, hij haalt het einde van zijn buffer en dan kan hij niet anders dan stoppen tot hij weer een aantal regels in zijn buffer heeft zitten.

Kun je op het Prusa control screen actief zien hoeveel regels er in de buffer zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door Spike_wolf op 20-05-2018 09:19 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• lennertvdkort
KevinSetz schreef op zondag 20 mei 2018 @ 08:36:
[...]

Nou ik krijg er wel goeie print uit. Hij rateld nog wel steeds over de infill maar prusa zegt dat het soms normaal is. Ik vindt het wel bijzonder omdat ik dit eerst niet had en nu wel. Ben al heletijd bezig met mailen maar ze willen het niet oplossen.

Het is jammer dat ik niemand ken met die printer. Dan kan je zo testen waar het aan ligt.
Hooi ik ben Lennert en wie ben jij? :P
Ik heb een MK3, mijne maakt ook allemaal 'side' noises maar print wel gewoon zonder stoppen oid. Heb btw ook nog nooit geprint met de snelheid die jij in het filmpje hebt. Als ik iets simpels moet testen voor je laat het maar weten!

• grote_oever
Spike_wolf schreef op zondag 20 mei 2018 @ 08:58:
Hij stopt nog steeds random? Een lagere printsnelheid en een andere SD kaart heb je geprobeerd?
Dat stoppen lijkt mij dat hij moeite heeft om de code bij te houden, doordat hij gewoon te snel moet of omdat de SD kaart niet snel genoeg gelezen kan worden, hij haalt het einde van zijn buffer en dan kan hij niet anders dan stoppen tot hij weer een aantal regels in zijn buffer heeft zitten.

Kun je op het Prusa control screen actief zien hoeveel regels er in de buffer zitten?
Interessant kijk op zijn probleem. Je zou met octoprint heel makkelijk in console kunnen zien welke regels hij verstuurd. Sluit gelijk je SD kaart uit.

• KevinSetz
Spike_wolf schreef op zondag 20 mei 2018 @ 08:58:

Nee hij stopt niet meer ik kan nu gerust prints van 24 uur doen _/-\o_ het enigste is dat geratel.
lennertvdkort schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:22:
[...]

Hooi ik ben Lennert en wie ben jij? :P
Ik heb een MK3, mijne maakt ook allemaal 'side' noises maar print wel gewoon zonder stoppen oid. Heb btw ook nog nooit geprint met de snelheid die jij in het filmpje hebt. Als ik iets simpels moet testen voor je laat het maar weten!
Rateld die van jou ook over de infill heen? |:(

[ Voor 24% gewijzigd door KevinSetz op 20-05-2018 10:26 ]

• lennertvdkort
KevinSetz schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:24:
[...]

Nee hij stopt niet meer ik kan nu gerust prints van 24 uur doen _/-\o_ het enigste is dat geratel.

[...]

Rateld die van jou ook over de infill heen? |:(
Nee dat doet ie niet!
Maar ik gebruik een profiel van een fb-groep in Slic3r-pe.
Na een print gaat de z-axis helemaal omhoog.
Als ik een nieuwe print start en hij gaat homen lijkt het net alsof de hele printer uitelkaar dreigt te donderen.
verder is hij tijdens het printen aardig stil(je hoort de lagers het meeste).

• KevinSetz
lennertvdkort schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:44:
[...]

Nee dat doet ie niet!
Maar ik gebruik een profiel van een fb-groep in Slic3r-pe.
Na een print gaat de z-axis helemaal omhoog.
Als ik een nieuwe print start en hij gaat homen lijkt het net alsof de hele printer uitelkaar dreigt te donderen.
verder is hij tijdens het printen aardig stil(je hoort de lagers het meeste).
Hmm dat heb ik weer niet, ik heb ook me lagers vervangen hij is voor de rest aardig stil.

• DamianSixSixSix
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04-2023
ik heb weer wat hoor xD

blijkbaar print mijn anet AM8 niet precies, als ik een part print van zeg maar 155mm word het 161mm...
ik heb van die calibratie dingen geprint, en de calculaties er op los gelaten. als ik het dan weer print, komt het op een paar 100ste van een millimeter goed.
maar als ik dan weer dat part print, is het weer even te groot.
ik heb elke keer opnieuw gesliced, dus het is ook niet de gcode imho.

iemand een ideetje?

• Room42
  • Niet online
DamianSixSixSix schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:41:
ik heb weer wat hoor xD

blijkbaar print mijn anet AM8 niet precies, als ik een part print van zeg maar 155mm word het 161mm...
ik heb van die calibratie dingen geprint, en de calculaties er op los gelaten. als ik het dan weer print, komt het op een paar 100ste van een millimeter goed.
maar als ik dan weer dat part print, is het weer even te groot.
ik heb elke keer opnieuw gesliced, dus het is ook niet de gcode imho.

iemand een ideetje?
Hey! Welkom terug :) Volgens mij moet je dit in je firmware regelen. Ik denk dat deze guide kan helpen: http://reprap.org/wiki/Triffid_Hunter%27s_Calibration_Guide En Tom Sanladerer gaat er altijd wat snel doorheen maar wel aardig volledig: YouTube: 3D printing guides: Calibration and why you might be doing it wrong

Is het nog gelukt met je auto-bedleveling probe?

• DamianSixSixSix
ik heb deze gebruikt, klopt die niet dan? https://www.thingiverse.com/thing:195604

edit, ik wacht met mijn probe tot ik overstap op ramps :)

[ Voor 28% gewijzigd door DamianSixSixSix op 20-05-2018 17:07 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Room42 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:57:
[...]

Hey! Welkom terug :) Volgens mij moet je dit in je firmware regelen. Ik denk dat deze guide kan helpen: http://reprap.org/wiki/Triffid_Hunter%27s_Calibration_Guide En Tom Sanladerer gaat er altijd wat snel doorheen maar wel aardig volledig: YouTube: 3D printing guides: Calibration and why you might be doing it wrong

Is het nog gelukt met je auto-bedleveling probe?
Volgens mij is dit geen probleem met aantal steps.
Maar de belts van die Anet dingen zijn gewoon baggerslecht.

Had er laatst 1 in mijn handen en was alles behalve soepel. Is gewoon hard plastic ipv rubber.
Gewoon ff een nieuwe belt kopen op aliexpress oid.

• DamianSixSixSix
ja, ik had ook al een idee dat het in de belt zat, ik zal es effe een nieuwe halen op 123 :)

• Room42
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:31:
Maar dat zou je dan toch vooral terugzien in slechte prints?

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Vandaag weer eens geprutst, printer lag weer even stil i.v.m. onderdelen waar ik op zat te wachten.
Draait nu met tmc2100 drivers. Wat een wereld van verschil zeg. _/-\o_

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• grote_oever
Psycho_Mantis schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:31:
[...]

Had er laatst 1 in mijn handen en was alles behalve soepel. Is gewoon hard plastic ipv rubber.
Gewoon ff een nieuwe belt kopen op aliexpress oid.
Bagger is beetje overdreven. Tis absoluut niet het slechtste onderdeel van de printer.

Ze zijn wel stukken beter te krijgen. b.v: https://www.ebay.com/itm/...341a17:g:7IIAAOSwSzdXBOUN

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

grote_oever schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:27:
[...]

Bagger is beetje overdreven. Tis absoluut niet het slechtste onderdeel van de printer.

Ze zijn wel stukken beter te krijgen. b.v: https://www.ebay.com/itm/...341a17:g:7IIAAOSwSzdXBOUN
Vergeet niet dat elk onderdeel van slechte kwaliteit invloed heeft in de print kwaliteit. En een hardplastic belt is gewoon echt niet best.

En betreft die maten, volgens mij heeft elke prusa gebaseerde printer normaal wel 400 e steps op de y en x as. (800 als je 32 microsteps hebt)
Als dit anders is, dan klopt dat gewoon niet en kunnen de maten wel eens anders uitpakken

• grote_oever
Psycho_Mantis schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:59:
[...]

Vergeet niet dat elk onderdeel van slechte kwaliteit invloed heeft in de print kwaliteit. En een hardplastic belt is gewoon echt niet best.
Zelf heb ik de upgrade ook gedaan. Misschien was mijn standaard Anet belt goed ten op zichte van andere. Of ben ik niet zo precies, maar ik zag geen verschil na het omwisselen van de belt. Ik heb het nooit naast elkaar gehouden, maar zo op het blote oog zag ik geen verschil.

• DamianSixSixSix
ja, ik weet het ook niet, vandaar dat ik weer eens poste hier :P
scheelt echt 5 mm, en als je een case voor een raspberry print, komen de gaten dus niet uit >.<

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
polthemol schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 03:19:
[...]

gebruik hier photocentric 3d resin, kost ~60ish euro per kg en het ruikt beduidend minder dan de Wanhao, zeg maar qua geur het niveau dat ik het nauwelijks ruik zelfs, behalve als ik de printer open heb.

Kwaliteit is na wat tunen goed en je haalt aardig wat prints uit die kg materiaal :)
Wat voor belichtingstijden gebruik je bij deze resin? Ik hoorde dat die voor photocentric aanzienlijk langer zijn? Ik heb inmiddels een fles Monocure resin, ruikt al wat minder, maar ik ruik het nogsteeds. Inmiddels heb ik afzuiging bij mijn printer en staat deze in het washok zodat ik er verder weinig last van heb.

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
mmm Josef Prusa hinte dat ze bezig zijn met een andere manier van printen dan fdm printen?

Ben benieuwd waar die nu mee bezig zijn in hun ontwikkeling!

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Igor92 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:27:
[...]

Wat voor belichtingstijden gebruik je bij deze resin? Ik hoorde dat die voor photocentric aanzienlijk langer zijn? Ik heb inmiddels een fles Monocure resin, ruikt al wat minder, maar ik ruik het nogsteeds. Inmiddels heb ik afzuiging bij mijn printer en staat deze in het washok zodat ik er verder weinig last van heb.
ik zit nu rond de 8 seconden voor 50 micron, bij 100 micron zit ik ergens tussen de 10 en 13 seconden in. Heb alleen even wat problemen met een echte calibratietest te starten, gezien de d7 plus geen usbpoort meer heeft en die tooling alleen de test via usb connectie kan doen >.< Vooralsnog is het dus een aantal tests uitvoeren en bijstellen tot het er goed uit ziet :)

(de tijd boeit me ook niet zo veel dat ik ander resin daarvoor haal to be honest :) Hij gaat aan, hij doet zijn ding en ik zie het wel als ie klaar is)

Het enige aaar ik nog wat mee rommel zijn de supports en de lift instellen, dat heb ik nog niet helemaal onder de knie :D

• Room42
  • Niet online
BarryKohne schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:18:
mmm Josef Prusa hinte dat ze bezig zijn met een andere manier van printen dan fdm printen?

Ben benieuwd waar die nu mee bezig zijn in hun ontwikkeling!

[video]
Ik ben ook benieuwd, zou het iets nieuws zijn of zouden ze 'gewoon' voor DLP/SLA gaan? Maar het is duidelijk dat ze nog lang niet klaar zijn :)

Die MMU2 ben ik wel heel benieuwd naar! De mijne staat al een tijdje op backorder maar net als met de MK3 ben ik liever wat geduldiger dan dat ik een halve bèta ontvang. :) Er is een boel gebeurd tussen dat de eerste gelukkigen de printers ontvingen en dat ik heb vorige maand eindelijk in handen kreeg :P

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

Room42 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 00:16:
[...]

Ik ben ook benieuwd, zou het iets nieuws zijn of zouden ze 'gewoon' voor DLP/SLA gaan? Maar het is duidelijk dat ze nog lang niet klaar zijn :)

Die MMU2 ben ik wel heel benieuwd naar! De mijne staat al een tijdje op backorder maar net als met de MK3 ben ik liever wat geduldiger dan dat ik een halve bèta ontvang. :) Er is een boel gebeurd tussen dat de eerste gelukkigen de printers ontvingen en dat ik heb vorige maand eindelijk in handen kreeg :P
Ze hebben een fabrikant van SLA 3d printers overgenomen en de recente enquête ging bijna geheel over SLA. Dus het zal waarschijnlijk een SLA 3d printer zijn.

• Room42
  • Niet online
ATL schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 03:11:
[...]
Ze hebben een fabrikant van SLA 3d printers overgenomen
Ah, dat wist ik niet!
en de recente enquête ging bijna geheel over SLA. Dus het zal waarschijnlijk een SLA 3d printer zijn.
Dat is zo. Scherp :) Maar goed, ik merk dat ik zeer weinig voel bij SLA i.v.m. het vocht dat erbij komt kijken. Ik ben meer van droog en schone handen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 22-05-2018 03:14 ]

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Weet iemand hoe het zit met de uitlevering van de Prusa MK3? Wij hebben er een besteld bij create3dshop. Deze zou vanaf week 20 uitgeleverd gaan worden. Nu staat bij de beschrijving op de site dat de uitlevering vanaf eind juli is. We hebben de webshop al een bericht gestuurd maar krijgen geen reactie, helaas.

• Room42
  • Niet online
Cavemania schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:49:
Weet iemand hoe het zit met de uitlevering van de Prusa MK3? Wij hebben er een besteld bij create3dshop. Deze zou vanaf week 20 uitgeleverd gaan worden. Nu staat bij de beschrijving op de site dat de uitlevering vanaf eind juli is. We hebben de webshop al een bericht gestuurd maar krijgen geen reactie, helaas.
Waarom heb je heb daar besteld en niet direct bij Prusa zelf? Ik heb die shop eerder al eens uitgeplozen maar ik kreeg er geen warm gevoel bij.

De tabel van Prusa zelf met actuele levertijden is hier te vinden: MK3 shipping information

edit:
Heb je hem misschien samen met de MMU2 upgrade gekocht? Die is inderdaad vertraagd tot juli. De shop kan bij Prusa aanvragen om de order te splitsen zodat de printer alvast verzonden kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 22-05-2018 19:08 ]

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Mijn vader heeft hem daar gekocht. Hij is niet zo van over de grens bestellen. We hebben hem niet met de upgrade gekocht. Dus zou een dezer dagen wel binnen moeten komen hoop ik. We wachten even af.

• DamianSixSixSix
toevallig een tweaker in goes, zeeland die zin heeft in een bakkie pleur, en me kan helpen met deze shit?

word er gek van lolz :P

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

Shapeshifter

Get it over with

Cavemania schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:49:
Ik heb de mk3 (kit, zwart) op 28 maart (week 13) bij Prusa zelf besteld en kreeg vandaag de verzendbevestiging. Ga er dus maar vanuit dat het nog even gaat duren voor je hem hebt als hij via Prusa moet komen... Kits schijnen iets langer te duren dan assembled en zwart schijnt iets langer te duren dan oranje, maar al met al klopt de shipping table nu tenminste redelijk. Maandje terug kwamen er opeens een paar weken bij, heb mijn vakantie al twee keer verzet inmiddels :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DamianSixSixSix schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:39:
toevallig een tweaker in goes, zeeland die zin heeft in een bakkie pleur, en me kan helpen met deze shit?

word er gek van lolz :P
Ik had graag geholpen, maar is iets te ver van huis.
Maar welke printer heb je nu precies en wat voor modificaties zijn er allemaal toegepast?

Een opsomming helpt mogelijk bij het oplossen van het probleem.

• DamianSixSixSix
anet a8, omgebouwd naar am8, geen andere mods eigenlijk.
ging prima, en opeens boem.

edit, behalve het is een Bowden, maar dat werkte al die tijd goed, al maanden prima.

[ Voor 34% gewijzigd door DamianSixSixSix op 22-05-2018 21:30 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DamianSixSixSix schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:28:
anet a8, omgebouwd naar am8, geen andere mods eigenlijk.
ging prima, en opeens boem.

edit, behalve het is een Bowden, maar dat werkte al die tijd goed, al maanden prima.
Wat houdt die ombouw precies in?
Andere pulleys?

Want ging er om dat de formaten niet meer klopten toch? En er is geen wijziging geweest?

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09-2025
Tip: Er is weer wat voorraad filament in het EU warehouse van Hobbyking. Voor PLA voor 12-13 euro per kg en nu ook PETG voor ca. 20-21 euro per KG

• vincent_1971
SuperKris schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:40:
Tip: Er is weer wat voorraad filament in het EU warehouse van Hobbyking. Voor PLA voor 12-13 euro per kg en nu ook PETG voor ca. 20-21 euro per KG
ABS €12,- per kg. Moet zeggen erg goede kwaliteit bij Hobbyking. Heb er 2 rollen PLA gekocht en niets dan lof voor een lage prijs. PLA kwam uit een Duits magazijn, volgende dag al in huis. _/-\o_

• DamianSixSixSix
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:21:
[...]

Wat houdt die ombouw precies in?
Andere pulleys?

Want ging er om dat de formaten niet meer klopten toch? En er is geen wijziging geweest?
de am8 is puur metalen frame, rest blijft hetzelfde, dus ook de pulleys etc.

das het rare ervan.

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
SuperKris schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:40:
Bedankt voor de tip! 3 rollen PLA besteld en 1 rol PETG, totaal €55,- :o. Erg benieuwd naar de kwaliteit!

En nog een tip, gebruik coupon HOBBYKING10 voor 10% korting :)
DamianSixSixSix schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:53:
[...]

de am8 is puur metalen frame, rest blijft hetzelfde, dus ook de pulleys etc.

das het rare ervan.
Heb je al een andere slicer geprobeerd? En heb je hier alleen problemen mee met dit model wat je probeert te printen?

[ Voor 28% gewijzigd door PetersNL op 23-05-2018 18:35 ]

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09-2025
PetersNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:32:
[...]

En nog een tip, gebruik coupon HOBBYKING10 voor 10% korting :)
damn... die wist ik dan weer niet :(

Heb net wat rollen PLA en PETG besteld. Dit wordt mijn 1e PETG. Iemand ervaring het het spul van hobbyking?

• DamianSixSixSix
PetersNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:32:

Heb je al een andere slicer geprobeerd? En heb je hier alleen problemen mee met dit model wat je probeert te printen?
dat zou ik nog eens kunnen proberen ja, en nee, tis eigenlijk alles, niet dit model alleen.

• vincent_1971
SuperKris schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:56:
[...]

damn... die wist ik dan weer niet :(

Heb net wat rollen PLA en PETG besteld. Dit wordt mijn 1e PETG. Iemand ervaring het het spul van hobbyking?
Heb wel ervaring met petg van 123-3d.. Lastig om het goed te kunnen printen. Printsnelheid hoogstens 30mm/sec, extruder 240C bed 95. Niet geschikt voor fijne structuren ( daar gebruik ik pla voor ).. Meer voor het grovere werk zeg maar. Erg goed te buigen. Heb wat geprint voor mijn kas en moet zeggen houdt zich goed zowel in de kas ( nu rond de 40 graden ) alsmede erbuiten. Kan je niet zeggen van pla.

• grote_oever
Room42 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:47:
Ik denk dat ik deze printer nu bovenaan mijn budget-printers heb staan. Ik was erg tevreden over de Anycubic i3 Mega (vooral dat bed! _/-\o_) en dit is weer een mooie upgrade: JGAurora A5

[video]
Ik zit reviews te kijken van deze printer, maar word ik toch minder blij van. Prints zijn mooi, maar de software lijkt niet af.

- WiFi in menu zonder dat er WiFi op zit
- filament wisselen werkt niet zonder voorverwarmen
- Homen van Z as doet een Anet nog beter.
- vage melding bij power resumé

Daarnaast voelt toch alles beetje goedkoop aan. En ik vraag me af hoe makkelijk onderdelen vervangen kunnen worden.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:13
Ik zie in toplagen wat foutjes maar heb geen idee waar dit te zoeken. De laagopbouw is erg netjes en je ziet een stukje van een paaltje wat ook erg netjes is het gebeurt dus op sommige stukken.

Vaak daar waar het in een soort lusje bij elkaar komt.

Dit is geprint met ABS op 240 graden en 85 bed. 0.1 layer hight op een CR10

top error

Xiaomi 13T Pro

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Btje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:43:
Ik zie in toplagen wat foutjes maar heb geen idee waar dit te zoeken. De laagopbouw is erg netjes en je ziet een stukje van een paaltje wat ook erg netjes is het gebeurt dus op sommige stukken.

[afbeelding]
de layers lijken elkaar niet lekker te raken. Bij de bocht zie je dat de lagen helemaal niet aan elkaar komen. Layerwidth of nozzleheight/offset zou ik als eerste mijn zoektocht beginnen

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
Btje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:43:

[afbeelding]
Ik zou eens gaan kijken bij je belts. Zijn deze nog goed aangespannen? Problemen lijken te ontstaan bij de bochten, wat mogelijk veroorzaakt kan worden door slack in je belts.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:13
Spanning is idd voldoende. Is het mogelijk betere belts erop te zetten?
PetersNL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:21:
[...]

Ik zou eens gaan kijken bij je belts. Zijn deze nog goed aangespannen? Problemen lijken te ontstaan bij de bochten, wat mogelijk veroorzaakt kan worden door slack in je belts.

Xiaomi 13T Pro

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DamianSixSixSix schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:10:
[...]

dat zou ik nog eens kunnen proberen ja, en nee, tis eigenlijk alles, niet dit model alleen.
Kan je eens je volledige EEPROM settings hier posten?
Pagina: 1 ... 118 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.