@
Korras @
xoniq
Die prints zien er natuurlijk goed uit.

Ik gebruik zelf voornamelijk een hypercube evolution en je kan er inderdaad gewoon mooie kleine dingen mee printen, maar persoonlijk zou ik het zelf niet goed genoeg vinden voor mijn eigen modelbaan. Misschien zit je er inderdaad niet bovenop, maar je mist wel gewoon het detail. Ik zou het heel zonde vinden als ik honderden uren alles tot in de details zit uit te werken en dan ge3d printer meuk er tussen zou gooien.
Op h0 schaal ga je gewoon geen mooie stoom locomotief onderdelen printen. Een groter huis zou kunnen, een powerline ook (al mis je heel veel detail.), maar de lantaarn van een stoomlocomotief gaat bijvoorbeeld gewoon een ramp worden. Je krijgt ten eerste problemen met adhesion, omdat je haast geen contact oppervlak hebt. Dus dan moet je weer een giga brim gaan gebruiken voor een heel klein onderdeel en hopen dat het goed gaat. Ook zijn dit soort modellen nooit 'recht toe recht aan'. Dus misschien heb je ook nog support nodig, wat op die schaal ook weer niet bevorderlijk is. En je gaat een print van 0.5cm ook nooit glad schuren. Dat breekt/verliest al het detail voordat je het door hebt. En vanwege de grootte moet je ook weer ontzettend langzaam gaan printen, wat weer andere problemen kan opleveren. Op een ontzettend kleine print, is de kleinste blob al een probleem. Ik zie het zelf gewoon niet goed komen. Dus poppetjes voor modelspoor, kleine stoomloc onderdelen en dat soort dingen gaan heel lastig worden. Echter zijn er natuurlijk wel genoeg leuke dingen voor je modelbaan die je wel makkelijk kunt printen met fdm voordat je denkt dat ik alleen maar negatief ben.
Maarja, dat is dus mijn mening. Wargaming is vaak al een stuk groter en daar zie je online wel goede prints van staan die met een mk3 gemaakt zijn. Ik denk dat er op dit moment geen goedkopere printers zijn die dezelfde featureset hebben als een mk3. Er zitten gewoon een aantal redelijk unieke features op die je nu nog niet in de lagere prijsklasse hebt. (bondtech extruder, tmc stepper drivers, multi material evt, en nog wat dingen die ik vast vergeet.)
Een hypercube (evolution) kun je zoals je ziet ook goede resultaten mee halen, maar als je daarin enkel kwaliteit onderdelen gebruikt en dus ook een goede extruder en tmc stepper drivers pakt, kom je ook aardig dicht in de buurt van een mk3 en je moet alles nog zelf bouwen/printen. (Wat natuurlijk wel ontzettend leuk is.

)
Ik denk dat de populairste goedkope printer hier een reality cr-10 zal zijn of een geüpgrade a8.