• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

vincent_1971 schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:29:
[...]

Heb je wel eens gedacht om je Ender-2 te gaan flashen met Marlin 1.1.8? Zitten wel haken en ogen aan. Maar je hebt dan wel veel voordelen. Ga het zelf binnenkort eens wagen. Hang ik er gelijk een inductiesensor aan voor de calibratie.
Eigenlijk niet, zat dan te denken dat ik dan net zo goed een ander bordje erin kon zetten. Inductiesensor heeft voor mij nu geen nut aangezien ik er een glasplaat op heb.

Zit te denken om de control box extern te maken, samen met de voeding. Bouw ik de printer over op een aluminium plaat zodat ie goed stevig staat.
citruspers schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:46:
[...]

De MKS bordjes zijn prima, je hebt een 32-bit controller voor zo'n 40 euro (vergeleken met een smoothieboard of Duet wifi voor 180 a 200....). De MKS is alleen niet zo populair bij de smoothieware community: http://smoothieware.org/t...mks-what-s-that-all-about

De drivers op dat bord zijn ook neit denderend (DRV8825), maar met een TL-smoother zijn in ieder geval de grootste problemen opgelost.

Het touchscreen is trouwens ook niet zo denderend. Weinig opties en een UI die matig is. Voor die 20 euro heb je ook 2 Raspberry Pi Zero W's om je printer mee te bedienen via de webbrowser.
Heb die 32 bit controller gezien, ziet er wel mooi uit.
Hebben alle mks bordjes die wat mindere drivers of alleen de 32 bit? Dacht dat je op die andere zelf drivers moest installeren?

Jammer dat het touchscreen niet optimaal gebruikt word dan. Is het misschien inderdaad beter om een Raspberry pi te nemen. (1 Is toch genoeg?)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:34
thijsco19 schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:38:
[...]

Eigenlijk niet, zat dan te denken dat ik dan net zo goed een ander bordje erin kon zetten. Inductiesensor heeft voor mij nu geen nut aangezien ik er een glasplaat op heb.

Zit te denken om de control box extern te maken, samen met de voeding. Bouw ik de printer over op een aluminium plaat zodat ie goed stevig staat.

[...]

Heb die 32 bit controller gezien, ziet er wel mooi uit.
Hebben alle mks bordjes die wat mindere drivers of alleen de 32 bit? Dacht dat je op die andere zelf drivers moest installeren?

Jammer dat het touchscreen niet optimaal gebruikt word dan. Is het misschien inderdaad beter om een Raspberry pi te nemen. (1 Is toch genoeg?)
Heb er zelf ook een glasplaat op. Maar een inductiesensor kan verder reiken dan die 4mm glasplaat. Heb er nu Merlin 1.1.8 op gezet. Merk duidelijk het verschil. De Ender-2 beweegt soepeler. Calibratieproces loopt een stuk beter, kan per punt de hoogte instellen. Daarnaast de temperatuur ook te tweaken in de software. Even ingesteld op 400 graden. Leuk als je nylon wilt printen _/-\o_ Ook handig is dat je nu de snelheid van de ventilatoren kunt instellen.

Volgende stap is voor my een Raspberry pi met Octoprint er op. Cam erop. En dan kan mijn Ender-2 de schuur in. Nog een sensor erop om te kijken hoeveel filament er nog is. Ben er nog niet uit wat voor soort sensor het gaat worden.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Heeft iemand tips hoe ik de temperatuur van het uitstromende filament of nozzle nauwkeurig kan meten? Het gaat om een CR10 met MK8 hot end.

Ik heb twijfels over de nauwkeurigheid van de temperatuur. Nog iets specifieker, Ik heb twijfels over de temperatuur zodra de ventilator aan gaat. Deze blaast denk ik te veel richting de nozzle waardoor deze kan afkoelen.

De temperatuur sensor zit in het heat block en meet dus niet direct de nozzle zelf. De thermische weerstand tussen het puntje van de nozzle en de sensor kan er denk ik voor zorgen dat er een verschil in temperatuur zit. Een paar graden maakt natuurlijk niet uit, maar veel meer kan voor problemen zorgen.

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Je kan een temperatuur meter gebruiken die gebruikt maakt van een touchprobe of een thermocouple. Als het goed is gebruikt je 3d printer ook een thermocouple om de temperatuur te meten.
vincent_1971 schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:28:
[...]

Heb er zelf ook een glasplaat op. Maar een inductiesensor kan verder reiken dan die 4mm glasplaat. Heb er nu Merlin 1.1.8 op gezet. Merk duidelijk het verschil. De Ender-2 beweegt soepeler. Calibratieproces loopt een stuk beter, kan per punt de hoogte instellen. Daarnaast de temperatuur ook te tweaken in de software. Even ingesteld op 400 graden. Leuk als je nylon wilt printen _/-\o_ Ook handig is dat je nu de snelheid van de ventilatoren kunt instellen.

Volgende stap is voor my een Raspberry pi met Octoprint er op. Cam erop. En dan kan mijn Ender-2 de schuur in. Nog een sensor erop om te kijken hoeveel filament er nog is. Ben er nog niet uit wat voor soort sensor het gaat worden.
Volgens mij is de glasplaat die ik heb dikker dan 4mm. De nauwkeurigheid neemt natuurlijk af met een grotere tussenruimte.
Misschien dan toch ook maar eens kijken om andere firmware te flashen.

[ Voor 73% gewijzigd door thijsco19 op 16-04-2018 12:05 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
thijsco19 schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:02:
Je kan een temperatuur meter gebruiken die gebruikt maakt van een touchprobe of een thermocouple. Als het goed is gebruikt je 3d printer ook een thermocouple om de temperatuur te meten.
Die heb ik nog wel ergens liggen voor een multimeter denk ik, maar dat is een metalen staaf van een paar mm doorsnede. Ik kan mij niet voorstellen dat ik met dat minimale stukje contactoppervlak de temperatuur redelijk kan meten.

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Met lang genoeg ertegenaan houden zou je het wel moeten kunnen meten. Punt is alleen hoe accuraat jouw multimeter is met temperatuur meten.

Aan de gemeten waarden kan je wel zien of je meet setup goed functioneerd of inderdaad het contactoppervlak te klein is.

• Noods
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-12 13:26
Kan je niet gewoon een temp calibratie toren printen met de fan aan?
Wellicht klopt de gemeten temperatuur niet maar dan heb je in ieder geval je ijkpunt voor goede resultaten.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Op ebay kan je voor de prijs van een cheeseburger een nieuwe k-type thermocouple kopen met een kleine sensorpunt: https://www.ebay.nl/itm/K...25a9ba:g:SjUAAOSwzVhZdbkO
Daarmee zou je al een stuk beter de temperatuur moeten kunnen meten.

• GyroGearloose
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-12 13:02
Heren,

Ik zoek advies met mijn build.
Ik ben iemand die graag knutseld en liefst met zo beperkt mogelijke middelen.

Zodoende heb ik een 3d CNC frees gebouwd.
Die werkte prima, lichtelijk gebaseerd op het Prusa i3 frame, alleen dan van massief hout voor stijfheid. Ik had alleen altijd ruzie met de z-as. Deze zat op de x-carriage gemaakt en dat ging voor het frezen goed, het beperkte alleen flink mijn snelheden (5mm/s was ver het maximum)

Geinspireerd door de Prusa i3 klonen op youtube heb ik het lumieuze idee gekregen om mijn cnc frees om te bouwen naar een 3d printer. Echter wil ik dan wel de z-as fatsoenlijk maken.
Ik hoef geen ultra preciezie met alles erop en eraan, als ik bv de brackets van de Prusa kan printen zodat ze bruikbaar zijn ben ik blij.

Ik had een oplossing geprobeerd met 2 lade rails en een enkele nema23 motor. Echter zit er teveel flex in waardoor ik de as schreef trek, een nogo dus.

Nadeel is dat ik maar 3 Nema23 motors heb.
Qua hot-end wil ik voor een bowden stijl v6 kloon gaan.

Dus dan wil ik aan jullie de raad vragen wat de meest goedkope/simpele oplossing is voor een z-as hierin te bouwen.

Plaatjes zijn te groot dus even links geplaatst.
http://i1282.photobucket....174740016_zpsqrnbgkse.jpg
http://i1282.photobucket....174734782_zpszl3a4ffo.jpg

Bijvoorbaat bedankt!

• vincent_1971
GyroGearloose schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:54:
Heren,

Ik zoek advies met mijn build.
Ik ben iemand die graag knutseld en liefst met zo beperkt mogelijke middelen.

Zodoende heb ik een 3d CNC frees gebouwd.
Die werkte prima, lichtelijk gebaseerd op het Prusa i3 frame, alleen dan van massief hout voor stijfheid. Ik had alleen altijd ruzie met de z-as. Deze zat op de x-carriage gemaakt en dat ging voor het frezen goed, het beperkte alleen flink mijn snelheden (5mm/s was ver het maximum)

Geinspireerd door de Prusa i3 klonen op youtube heb ik het lumieuze idee gekregen om mijn cnc frees om te bouwen naar een 3d printer. Echter wil ik dan wel de z-as fatsoenlijk maken.
Ik hoef geen ultra preciezie met alles erop en eraan, als ik bv de brackets van de Prusa kan printen zodat ze bruikbaar zijn ben ik blij.

Ik had een oplossing geprobeerd met 2 lade rails en een enkele nema23 motor. Echter zit er teveel flex in waardoor ik de as schreef trek, een nogo dus.

Nadeel is dat ik maar 3 Nema23 motors heb.
Qua hot-end wil ik voor een bowden stijl v6 kloon gaan.

Dus dan wil ik aan jullie de raad vragen wat de meest goedkope/simpele oplossing is voor een z-as hierin te bouwen.

Plaatjes zijn te groot dus even links geplaatst.
http://i1282.photobucket....174740016_zpsqrnbgkse.jpg
http://i1282.photobucket....174734782_zpszl3a4ffo.jpg

Bijvoorbaat bedankt!
Zoek eens op tr8 draadstang..kost weinig en is behoorlijk sterk voor de z-as. Daarnaast zou ik nog wat 8mm stangen voor de z-as gebruiken i.c.m. met glijkogellagers..

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-12 19:41
Ik ben van plan een anet a8 te kopen. Maar wat ben ik precies allemaal nodig voor de brand veiligheid? En waar koop ik dat.

Ook wil ik graag weten welke geprinte mods ik zoiezo moet hebben voor het krijgen van betere print kwaliteit. Er zijn zoveel dingen en zo veel het zelfde dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Jullie worden alvast ontzettend bedankt.

• zxspectrum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-10-2023
KevinSetz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:01:
Ik ben van plan een anet a8 te kopen. Maar wat ben ik precies allemaal nodig voor de brand veiligheid? En waar koop ik dat.
Firmware upgrade met thermische beveiliging (bijvoorbeeld Marlin 1.1.8, deze is geschikt voor de A8)

Is gratis (maar wel een must)

sent from zxspectrum

• KevinSetz
Maar lees ook iets over mosfet moet ik dat ook veranderen? En de voeding? En wat zijn dan alternatieven die wel goed zijn.

Bedankt

• zxspectrum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-10-2023
Een mosfet zou ik alleen doen voor het heatbed, voor het hotend kan het ook maar die trekt veel minder stroom en het moederbord heeft al twee kleine mosfets. Voor het heatbed kan het interessant zijn om het moederbord wat te ontlasten.
Het is ook aan te raden om de bedrading naar het heatbed dubbel uit te voeren, de laatste versies hebben dat al standaard.
Als voeding kun je een knappe pc voeding gebruiken ter vervanging van de goedkope chinese voeding die wordt meegeleverd.

Met deze maatregelen gaat er minder snel iets mis maar als er iets mis gaat moet de beveiliging (thermal runaway) in orde zijn. Dan stopt de printer er in principe mee met een foutmelding en gaat hij niet in brand.

Daarom zou ik de firmware upgrade als eerste doen.

sent from zxspectrum

zxspectrum schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:50:
Als voeding kun je een knappe pc voeding gebruiken ter vervanging van de goedkope chinese voeding die wordt meegeleverd.
Zorg ervoor dat je een voeding met één 12v rail koopt die meer dan 25A/300W kan leveren op die rail. Als je een voeding met meer rails koopt kan je balansproblemen krijgen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• KevinSetz
zxspectrum schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:50:
Een mosfet zou ik alleen doen voor het heatbed, voor het hotend kan het ook maar die trekt veel minder stroom en het moederbord heeft al twee kleine mosfets. Voor het heatbed kan het interessant zijn om het moederbord wat te ontlasten.
Het is ook aan te raden om de bedrading naar het heatbed dubbel uit te voeren, de laatste versies hebben dat al standaard.

Met deze maatregelen gaat er minder snel iets mis maar als er iets mis gaat moet de beveiliging (thermal runaway) in orde zijn. Dan stopt de printer er in principe mee met een foutmelding en gaat hij niet in brand.

Daarom zou ik de firmware upgrade als eerste doen.
Waar haal ik zo'n mosfet weg? Ik zit beetje te kijken op 123 3d maar staat niks tussen of ik zie het over het hoofd heen.

Bedankt voor alle info

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16

MsG

Forumzwerver

Of, als je enige liefde voelt voor je portemonnee: https://nl.aliexpress.com...AMPS-1-4/32837707960.html

Exact hetzelfde ding :-)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• KevinSetz
Jullie worden bedankt top top

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:17
KevinSetz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:01:

Ook wil ik graag weten welke geprinte mods ik zoiezo moet hebben voor het krijgen van betere print kwaliteit. Er zijn zoveel dingen en zo veel het zelfde dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Jullie worden alvast ontzettend bedankt.
Ik weet niet precies wat je wilt gaan doen maar als je echt wilt gaan printen zou ik wat anders zoeken. Ik heb een Anet en zou eigenlijk alleen aan mensen die een nieuwe hobby zoeken adviseren om er een te kopen.

Voordat je er een redelijk goede printer van hebt gemaakt ben je aardig wat tijd kwijt en met alle upgrades is hij ondertussen behoorlijk aan de prijs. O-)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mwoah valt ook wel mee. Met een mosfet kan je printen, en als je hem in de gaten houd en de schroefconnecties checkt en verbeterd kan je er ook wel even stock mee printen. Maar als je inderdaad naar AM8 achtige ombouw toe wil kan je beter inderdaad een segmentje hoger gaan zitten. Toch vond ik het bezitten van en Anet A8 heel leerzaam. Zelf heb ik hem verkocht toen ik op het kantelpunt zat van meer upgrades of voor een goede prijs verkopen en naar een CR-10 gaan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• red-devil84
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-12 20:09
Ik heb sinds een week een anet a6 erbij

Alleen zit ik met een probleem

Als ik hem aansluit aan de pc dan instaleerd die ook de drivers
Nu open ik het programa repetier host
Selecteer ik de poort en dan koppelt die ook wel, alleen dan kan ik de printer niet besturen of printen
Ook met cura werkt die ook niet
Printen vanaf sd kaartje wil wel

Heb ook nog een wanhao i3 mini en met deze heb ik geen problemen

Iemand hier een oplossing voor

• red-devil84
ik lees heel veel over marlin voor een anet a6 printer

dat dit ook de meeste problemen verhelpen

is er iemand die al een kant en klare firmware heeft voor de anet a6 en dit graag wil delen

gr dennis
@red-devil84 Heb je de juiste smaak G-Code ingesteld? Standaard staat er geloof ik een repetier smaak op het bord geflashed en moet je dus ook het repetier dialect gebruiken om te communiceren met de printer. Als je omflashed naar Marlin moet je dat ook instellen.

Ik geloof dat je zelf marlin kan flashen vanaf source. Er is een board optie voor het Anet bord in marlin. Er zijn configurators die dat allemaal voor je inregelen, maar het beste kan je toch beter zelf even in de config files duiken.

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 18-04-2018 21:44 ]

© ocf81 1981-infinity

• red-devil84
Bedankt voor de reactie

g code ben ik nog niet echt mee bezig

heb de anet 6 nu ongeveer 2 weken
ik heb ook nog een wanhao i3 mini en deze werkt perfect

de reden dat ik de anet wil flashen is dat ik er goede dingen over hoor
en heb het probleem dat ik de printer nu niet kan aansturen met de pc
met repetier want hij koppelt wel maar daar heb je het ook mee gehad

en met flashen ben ik zelf niet zo handig in of wat ik allemaal moet aanpassen
red-devil84 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:49:
Bedankt voor de reactie

g code ben ik nog niet echt mee bezig
De smaak G code is nu net de crux. Kijk eens naar je instelling van de printer in RH.
heb de anet 6 nu ongeveer 2 weken
ik heb ook nog een wanhao i3 mini en deze werkt perfect
De Wanhao praat waarschijnlijk marlin.
de reden dat ik de anet wil flashen is dat ik er goede dingen over hoor
en heb het probleem dat ik de printer nu niet kan aansturen met de pc
met repetier want hij koppelt wel maar daar heb je het ook mee gehad
Zie eerdere suggestie om het gcode dialect na te kijken bij de printerinstellingen in RH
en met flashen ben ik zelf niet zo handig in of wat ik allemaal moet aanpassen
Tja, ooit wordt het tijd om eens tweaker te worden ;) . Bij een Anet is het gewoon onderdeel van het leerproces. Je kan er niet omheen.

© ocf81 1981-infinity

• red-devil84
want ik krijg nu steeds deze melding in rh
22:19:02.709 : Communication timeout - reset send buffer block
Als je het dialect op repetier hebt gezet betekent dit dat er iets niet goed gaat en je bord waarschijnlijk stuk is. Soms helpt opnieuw flashen.

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 18-04-2018 23:11 ]

© ocf81 1981-infinity

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:17
Het was vandaag mooi weer dus ik heb besloten eens lekker in de tuin aan mijn AM8 te beginnen.
Helaas heb ik hem nog niet helemaal af omdat er nog wat delen geprint moeten worden.

Ik erg blij met het resultaat tot nu toe :)

AM8 Frame

Er zitten wel veel schroeven in deze printer :)

[ Voor 28% gewijzigd door jbhc op 23-04-2018 01:15 ]

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-12 18:31
jbhc schreef op maandag 23 april 2018 @ 01:05:
Het was vandaag mooi weer dus ik heb besloten eens lekker in de tuin aan mijn AM8 te beginnen.
Helaas heb ik hem nog niet helemaal af omdat er nog wat delen geprint moeten worden.

Ik erg blij met het resultaat tot nu toe :)

[afbeelding]

Er zitten wel veel schroeven in deze printer :)
Ziet er goed uit. Ik ben ongeveer even ver alleen heb ik de bovenste dwarsbalk nog niet gemonteerd. Als ik klaar ben, zal ik ook een foto showen. :)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:17
When in doubt ask tweakers!! :D
Ik sta op het punt om eindelijk over te gaan op het aanschaffen van een kit, heel de tijd gedacht om voor een Anet A8 te gaan. En nu lees ik ergens dat eventueel een Creality Ender-3 ook een goed alternatief is. Voordeel is dat de Ender-3 meteen aluminium frame heeft en inmiddels is de software van de Creailty ook vrij gegeven.

Is de Ender-3 op dit moment een beter instap model dan de A8?

• vincent_1971
ge-flopt schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:32:
Ik sta op het punt om eindelijk over te gaan op het aanschaffen van een kit, heel de tijd gedacht om voor een Anet A8 te gaan. En nu lees ik ergens dat eventueel een Creality Ender-3 ook een goed alternatief is. Voordeel is dat de Ender-3 meteen aluminium frame heeft en inmiddels is de software van de Creailty ook vrij gegeven.

Kijk eens naar de z-as. Bij een ender-3 wordt er maar 1 stapper motor voor gebruikt. Denk dat je bij hogere hoogtes het resultaat minder is dan bij een A8.
Heb zelf een ender-2 ben er zeer tevreden over. Vooral na de diverse mods kan ik practisch probleemloos printen op een glasplaat.
ge-flopt schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:32:

Het nadeel van de A8 (en zo ongeveer alle Anet printers) is dat ze zo-uit-de-doos niet veilig zijn. Je kan ze wel veilig maken door een aantal zaken aan te passen. Zie ook deze reddit wiki: https://www.reddit.com/r/Anet3DPrinters/wiki/index

De Ender 3 lijkt me een goede printer voor de prijs. Hij heeft in ieder geval wel een stijver frame, wat natuurlijk mooi meegenomen is. Ik vraag me echter wel af hoe het met de elektronica zit. Daar zou je, als ik jou was, nog even verder in moeten duiken voordat je de knoop doorhakt.

© ocf81 1981-infinity

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:21

polthemol

Moderator General Chat
ocf81 schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:24:
[...]

Het nadeel van de A8 (en zo ongeveer alle Anet printers) is dat ze zo-uit-de-doos niet veilig zijn. Je kan ze wel veilig maken door een aantal zaken aan te passen. Zie ook deze reddit wiki: https://www.reddit.com/r/Anet3DPrinters/wiki/index

De Ender 3 lijkt me een goede printer voor de prijs. Hij heeft in ieder geval wel een stijver frame, wat natuurlijk mooi meegenomen is. Ik vraag me echter wel af hoe het met de elektronica zit. Daar zou je, als ik jou was, nog even verder in moeten duiken voordat je de knoop doorhakt.
de anet is een coole printer als je bereid bent er idd tijd in te steken (en dus uiteindelijk ook geld :P ). Wanhao hun reeks zijn wat dat betreft iets beter te noemen :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

polthemol schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:38:
[...]

de anet is een coole printer als je bereid bent er idd tijd in te steken (en dus uiteindelijk ook geld :P ). Wanhao hun reeks zijn wat dat betreft iets beter te noemen :)
Dat is inderdaad een goed alternatief. Maar ook voor de Wanhao geldt dat het beter is om een MOSFET te installeren om de printbedverwarming aan te sturen.

© ocf81 1981-infinity

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
ocf81 schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:40:
[...]

Dat is inderdaad een goed alternatief. Maar ook voor de Wanhao geldt dat het beter is om een MOSFET te installeren om de printbedverwarming aan te sturen.
Voor de Maker Select wel, maar de Wanhao is sinds de 2.0 of 2.1 revisie uitgerust met veel dikkere connectors op het mainboard zodat dit geen probleem meer *zou* moeten zijn. Haalt niet weg dat het altijd wel een goed idee is om met 12V printers de heatbed aansturing los te koppelen van de printplaat via een mosfet, maar met de Wanhao zou het in principe geen groot risico mogen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door citruspers op 23-04-2018 16:03 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• red-devil84
van de week is het dan toch eindelijk gelukt, om marlin op mijn anet a6 te krijgen
alleen nu is in eens mijn home in het midden van het bed nu is even uitzoeken hoe ik dat weer in de hoek krijg

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:21

polthemol

Moderator General Chat
ocf81 schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:40:
[...]

nu is een mosfet voor het heatbed altijd wel een goed idee :) Ik heb in ieder geval weinig warme (of net heel erg warme, ligt eraan hoe je het bekijkt :P ) gevoelens bij het gros van de schroefterminals van chinese makelij en veel ampere erover heen :)

@red-devil84 G0 X0 Y0 should do the trick in de start gcode na je homing

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 24-04-2018 08:24 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik denk van de week maar eens een Raspberry pi zero w bestellen.
Voor de duidelijkheid, deze sluit je aan op de printer via de USB poort en via wifi kan je verbinden met de pi om zo de gcode files door te sturen.

Ik las berichten dat de zero w niet goed kon omgaan met zowel de printer besturen en het streamen van de cam. Is dat inmiddels al opgelost, had namelijk 1 bericht ergens gelezen dat diegene het toch werkend had?

Anders is het 2 zero w, 1 voor de printer besturing en de ander voor het streamen. Al kan ik dan net zo goed een pi 3 B+ nemen :9 .

• citruspers
Voor zover ik heb begrepen is de zero w eigenlijk een Raspberry Pi 1, maar dan met een iets overgeklokte processor. Zeker het streamen van filmpjes kost veel rekenkracht, en met 1 oude singlecore processor is dat al snel op natuurlijk.

Ik ga het zelf eerst even testen met een originele raspberry pi op mijn tweede printer, als dat goed genoeg werkt vervang ik hem waarschijnlijk wel door een zero w.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:16
@thijsco19 Zelf heb ik een tijdje octopi gedraaid op een Pi1, maar dat was geen pretje. het was behoorlijk traag en deze frustratie was gelijk verholpen toen ik upgrade naar een Pi3. Sinds die tijd loopt het als een zonnetje en kan ik prima de pi camera streamen.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:21
thijsco19 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:18:
Ik denk van de week maar eens een Raspberry pi zero w bestellen.
Voor de duidelijkheid, deze sluit je aan op de printer via de USB poort en via wifi kan je verbinden met de pi om zo de gcode files door te sturen.

Ik las berichten dat de zero w niet goed kon omgaan met zowel de printer besturen en het streamen van de cam. Is dat inmiddels al opgelost, had namelijk 1 bericht ergens gelezen dat diegene het toch werkend had?

Anders is het 2 zero w, 1 voor de printer besturing en de ander voor het streamen. Al kan ik dan net zo goed een pi 3 B+ nemen :9 .
Dat heb ik de laatste tijd ook vaker gehoord/gelezen, maar volgens mij is dat meer een waarschuwing om geen gedoe te krijgen op de website van Octopi. Het mag duidelijk zijn dat de octopi interface op een raspberry pi 3 een stuk sneller is (vooral sneller start) dan op een zero W, maar ik heb er persoonlijk geen last van. Wat wil men allemaal doen in die interface? :+ Ik stel het 1x in, dragndrop mijn bestand in die interface en druk op print. En daar is de zero W meer dan snel genoeg voor.

Met betrekking tot de camera. Ook hier heb ik geen enkel verschil gemerkt in printkwaliteit/snelheid van de interface. Ik gebruikte een 'originele' (aliexpress) raspberry pi camera via de ribbon cable dus en dat werkte prima in combinatie met een zero W. Dit was wel enkele maanden terug, maar ik kan me niet voorstellen dat het slechter is geworden. Ik heb destijds de camera wel verwijdert aangezien ik niet een lang genoeg ribbon cable had voor mijn printer die werkte met de zero W.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Op de een of andere manier associeert iedereen Octoprint met een Pi, maar het is gewoon software die op elke Linux-installatie draait. Ik heb een oude netbook ingezet als Octoprint server, daar doet mijn C270 het prima op en scheelde me weer de aanschaf van een Pi 3 met toebehoren. Pi One zou ik alleen doen als je de interne camera aansluiting gebruikt met dus een camera die daar geschikt voor is. Ben je van plan een USB (HD) camera te draaien zou ik toch wat zwaarders neerzetten dan een One Zero.

Wellicht is een Pi kloon ook nog een optie?

• zynex
MsG schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:11:
Op de een of andere manier associeert iedereen Octoprint met een Pi, maar het is gewoon software die op elke Linux-installatie draait. Ik heb een oude netbook ingezet als Octoprint server, daar doet mijn C270 het prima op en scheelde me weer de aanschaf van een Pi 3 met toebehoren. Pi One zou ik alleen doen als je de interne camera aansluiting gebruikt met dus een camera die daar geschikt voor is. Ben je van plan een USB (HD) camera te draaien zou ik toch wat zwaarders neerzetten dan een One Zero.

Wellicht is een Pi kloon ook nog een optie?
Daarvoor hebben we de benaming octoprint en octopi. Octoprint kan inderdaad prima draaien op allerlei verschillende hardware, maar een raspberry pi is gewoon ontzettend handig. Zo'n netbook zal toch wel behoorlijk wat meer stroom gebruiken dan een raspberry pi en neemt inclusief adapter ook een stuk meer ruimte in. Mijn printers draaien op het moment allemaal op een zero W en die zit gewoon bevestigd naast de ramps controller, op de voeding van de printer met een simpele buck converter.
Dit ziet er naar mijn mening een stuk netter uit, scheelt ruimte en is dus erg praktisch. Natuurlijk kun je een netbook gebruiken als je die hebt liggen, maar de kosten van een raspberry pi, een buck converter, en een sd kaartje, zijn niet erg hoog.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het grote nadeel van de Pi Zero is dat het een single core SOC is. Dat is gewoon niet handig voor een project als Octoprint. Anders moet je echt van Octoprint afblijven op het moment dat je aan het printen bent, omdat hij zijn core nodig heeft voor het sturen van G-code naar de printer. Daarom zou ik minimaal de Raspberry Pi 2 aanbevelen. Bij mij draait dat prima. Enkel als ik de instellingen opsla, hakkelt de printer even. Maar ik draai dan ook aardig wat plugins en zo ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• zynex
Room42 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:04:
Het grote nadeel van de Pi Zero is dat het een single core SOC is. Dat is gewoon niet handig voor een project als Octoprint. Anders moet je echt van Octoprint afblijven op het moment dat je aan het printen bent, omdat hij zijn core nodig heeft voor het sturen van G-code naar de printer. Daarom zou ik minimaal de Raspberry Pi 2 aanbevelen. Bij mij draait dat prima. Enkel als ik de instellingen opsla, hakkelt de printer even. Maar ik draai dan ook aardig wat plugins en zo ;)
Sorry, maar dat is echt onzin.
Octoprint draait prima op een raspberry pi zero w (octopi). En je kunt gewoon in de interface spelen, terwijl de printer bezig is. Ik zou misschien geen plugins installeren tijdens het printen (doe je toch niet, omdat je dan moet rebooten vaak), maar verder kun je alles doen wat je zou willen doen. Al kan ik me niet voorstellen dat je iets in die interface wilt doen, behalve de printer/temperatuur monitoren.

[ Voor 11% gewijzigd door zynex op 24-04-2018 17:57 ]

• Room42
  • Niet online
@zynex Dat is niet mijn ervaring :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• RonaldMeer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:29
Ik heb enige tijd geleden deze sensor aangeschaft voor op de AM8:

https://reprapworld.nl/pr...nder_inductive_proximity/

Nu krijg ik hem niet niet op de juiste manier aangesloten.

Heeft iemand voor mij een instructieschema over de bedrading die wél klopt? Ik zie er op internet een aantal voorbijkomen, maar ik vraag me af welke de juiste is. Heb al een aantal mogelijkheden geprobeerd maar zonder resultaat.

Om hem aan te sluiten gebruik ik twee weerstandjes : 10K en 15K zoals bij Reprapworld is voorgeschreven.

Alvast bedankt!

Edit: Twee draadjes omgedraaid |:(
Werkelijk dagen gepuzzeld, maar ineens een ingeving.

[ Voor 8% gewijzigd door RonaldMeer op 24-04-2018 18:28 ]

• citruspers
zynex schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:50:
[...]

Sorry, maar dat is echt onzin.
Octoprint draait prima op een raspberry pi zero w (octopi). En je kunt gewoon in de interface spelen, terwijl de printer bezig is. Ik zou misschien geen plugins installeren tijdens het printen (doe je toch niet, omdat je dan moet rebooten vaak), maar verder kun je alles doen wat je zou willen doen. Al kan ik me niet voorstellen dat je iets in die interface wilt doen, behalve de printer/temperatuur monitoren.
Ik kan me voorstellen dat een proces als de Gcode visualiser nogal wat rekenkracht kan vereisen, naast natuurlijk de camera stream en evt de wifi verbinding (wordt m.i. ook door de CPU afgehandeld) als je files down/upload.

Zal 't van de week eens testen op een Pi 1, met een CPU grafiekje ipv een wel/niet verhaal :)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
zynex schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:50:
[...]

Dat is mijn ervaring ook. Werkt prima. Streamen tijdens printen werkt ook prima als je de camera even goed afstelt qua FPS.
Alleen opstarten van octopi wil soms wat langer duren.
Alleen als je een timelapse video maakt dan duurt het na het printen behoorlijk lang (kan wel een uur of langer zijn) voordat deze klaar is en je je volgende object kan printen. Zeker als deze uren heeft staan printen. Als je dat veel wilt gebruiken dan raad ik de pi zero W niet aan.

Hier nog een 3D ontwerp om deze verstelbaar te monteren op een P3STEEL.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 24-04-2018 19:31 ]

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-12 15:05
Een kort vraagje: Waar raden jullie aan om een printer te kopen? Ik heb de eerste post doorzocht, en op een paar trefwoorden gezocht in dit topic, maar ik kon er zo snel niets over vinden. Het lijkt niet alsof veel Nederlandse winkels printers verkopen, niet voor een starter althans.

Ik ben zelf op het moment aan het kijken naar een Creality Ender 2, gezien de lage prijs en toch redelijk hoge kwaliteit (Ik ben vooral van plan om kastjes te maken voor kleine elektronica projectjes, dus heb geen groot volume nodig).

• citruspers
Ligt er aan hoe avontuurlijk je bent, en hoeveel je initieel uit wil geven. Nederlandse resellers zijn vaak duur, maar hebben in theorie we goede garantie en korte levertijden. Amazon.de/uk heeft ook veel printers met idem garantie, maar vaak wat langere levertijd. Aliexpress heeft goedkopere printers, maar lange levertijd, soms importkosten en, zelfs als de service an sich goed is, meestal een taalbarriere.

En dan heb je nog gearbest: goedkoop, maar nauwelijks service en veel deels defecte printers. Reddit staat er vol mee.

• vincent_1971
timmiej93 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:48:
Een kort vraagje: Waar raden jullie aan om een printer te kopen? Ik heb de eerste post doorzocht, en op een paar trefwoorden gezocht in dit topic, maar ik kon er zo snel niets over vinden. Het lijkt niet alsof veel Nederlandse winkels printers verkopen, niet voor een starter althans.

Ik ben zelf op het moment aan het kijken naar een Creality Ender 2, gezien de lage prijs en toch redelijk hoge kwaliteit (Ik ben vooral van plan om kastjes te maken voor kleine elektronica projectjes, dus heb geen groot volume nodig).
Heb zelf een Ender 2 gekocht via Aliexpress.
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.HFozYv
Heb er zelf €120,0 voor betaald ( aanbieding + coupons ). Als je voor Europa kiest wordt die geleverd via G.B. of Duitsland en betaal je geen heffingen. Was binnen 1 week geleverd.
Heb er een aantal verbetering aan doorgevoerd m.b.v. Thingreverse. Moet zeggen als je op glas print BRILLIANT _/-\o_ .. Ongeveer 90% gaat in een keer goed. Soms vergeten het bed opnieuw te calibreren.. 8)7

• ChojinZ
  • Laatst online: 26-12 14:14
timmiej93 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:48:

Citruspers geeft een goed antwoord.

In princiepe geld: Binnen Europa is duurder maar heeft vaak goede garantie, buiten Europa (China :+ ) is een stuk goedkoper maar heeft vaak een minder goede garantie afwikkeling.
Vanuit China halen hoeft overigens niet altijd een probleem te zijn. Zo heb ik hele goede ervaringen met Banggood.

Maar focus je eerst op een aantal printers die je zou willen hebben, kijk vervolgens wie ze verkoopt en wat de onderlingen prijsverschillen zijn, en maak dan de afweging.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• timmiej93
Bedankt voor all tips. Ik ben redelijk bekend met de basisprincipes - garantie, levertijd, service, belasting, etc - bij het bestellen in verschillende landen. Ik heb in principe ook niets dan goede ervaringen met de Chinese webshops, alleen heb ik er tot nu toe enkel goedkopere dingen besteld, van max. €20, dus om dan in één keer 10 keer zo veel naar China te sturen is wel een beetje veel, vooral op een studentenloon.
ChojinZ schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:20:
Maar focus je eerst op een aantal printers die je zou willen hebben, kijk vervolgens wie ze verkoopt en wat de onderlingen prijsverschillen zijn, en maak dan de afweging.
Ik heb me hier de laatste dagen redelijk in verdiept, waarbij ik eerst bij de Anet printers uitkwam. In principe was de printkwaliteit goed genoeg voor mij, ik ben niet van plan om dingen te maken met rare vormen, en verwacht geen bijzonder hoge kwaliteit. Echter hebben de Anet printers toch van die kleine problemen die ze voor mij uitgesloten hebben. Zoals één reviewer zei: "It's great, if it doesn't burn your house down".

Na nog verder zoeken, hoorde ik veel lovende woorden over de Creality3D CR-10. Met gemiddeld €400 toch net wat duurder dan ik zou willen uitgeven voor een apparaat wat in het begin waarschijnlijk alleen maar simpele kastjes zal maken. Door verder te zoeken bij Creality3D kwam ik dan op de Ender 2 uit, welke me perfect lijkt voor mij. De reviews zijn positief, de prijs is goed, en het is een mooi compact apparaat. Tenzij mensen hier een nóg betere suggestie hebben, lijkt dit me toch wel de printer voor mij.

Qua verkopers heb ik erg weinig kunnen vinden. Een paar shady Engelstalige webshops, AliExpress, Marktplaats, en GearBest natuurlijk. Het liefst had ik een Nederlandse webshop gebruikt, tegen een normale prijs, maar Nederlandse webshops vragen helaas flinke premiums.
vincent_1971 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:12:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.HFozYv
Heb er zelf €120,0 voor betaald ( aanbieding + coupons ). Als je voor Europa kiest wordt die geleverd via G.B. of Duitsland en betaal je geen heffingen. Was binnen 1 week geleverd.
Heb er een aantal verbetering aan doorgevoerd m.b.v. Thingreverse. Moet zeggen als je op glas print BRILLIANT _/-\o_ .. Ongeveer 90% gaat in een keer goed. Soms vergeten het bed opnieuw te calibreren.. 8)7
Dat is een zéér interessante aanbieding, helaas op het moment alleen niet beschikbaar (kan bij verzending vanuit DE geen "kleur" selecteren), anders had ik 'm waarschijnlijk direct besteld.

• ChojinZ
timmiej93 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:38:

Ik heb me hier de laatste dagen redelijk in verdiept, waarbij ik eerst bij de Anet printers uitkwam. In principe was de printkwaliteit goed genoeg voor mij, ik ben niet van plan om dingen te maken met rare vormen, en verwacht geen bijzonder hoge kwaliteit. Echter hebben de Anet printers toch van die kleine problemen die ze voor mij uitgesloten hebben. Zoals één reviewer zei: "It's great, if it doesn't burn your house down".

Na nog verder zoeken, hoorde ik veel lovende woorden over de Creality3D CR-10. Met gemiddeld €400 toch net wat duurder dan ik zou willen uitgeven voor een apparaat wat in het begin waarschijnlijk alleen maar simpele kastjes zal maken. Door verder te zoeken bij Creality3D kwam ik dan op de Ender 2 uit, welke me perfect lijkt voor mij. De reviews zijn positief, de prijs is goed, en het is een mooi compact apparaat. Tenzij mensen hier een nóg betere suggestie hebben, lijkt dit me toch wel de printer voor mij.

Qua verkopers heb ik erg weinig kunnen vinden. Een paar shady Engelstalige webshops, AliExpress, Marktplaats, en GearBest natuurlijk. Het liefst had ik een Nederlandse webshop gebruikt, tegen een normale prijs, maar Nederlandse webshops vragen helaas flinke premiums.
Met de Creality Ender kan je redelijk out-of-the-box printen en hij is ook relatief veilig.Met sommige Anet printers moet je idd gaan modden wil je niet dat je huis af fikt. :+ Ik denk dat de CE2 dus wel een goede keus is. Maar de levering vanuit Europa is lastig en moet je dus uitwijken naar China.

Wel zou je nog kunnen kijken naar een Malyan 200 (Monoprice Select Mini/PrimaCreator P120). Degelijk printertje maar wel wat ouder. Daarom ook weer een stuk goedkoper. Levering vanuit Nederland:
https://hobbyking.com/nl_...ter-m200-2.html?mode=list

En een heuse Tweakers review:
reviews: Vier 3d-printers van grofweg 300 euro: hoe goed zijn de goedkoopste ...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• RonaldMeer
  • Laatst online: 17:29
Ik heb de Probe inmiddels zover dat hij lijkt te werken (lampje triggert) en ook Marlin is gereed voor de probe. Alleen registreert hij niet dat er metaal dichtbij komt: Command M119 geeft altijd "Open" aan en ook met homing pakt hij het niet, terwijl het lampje op de sensor gaat branden.

Heeft iemand enig idee wat er mis gaat?

• Room42
  • Niet online
citruspers schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:19:
[...]

Ik kan me voorstellen dat een proces als de Gcode visualiser nogal wat rekenkracht kan vereisen, naast natuurlijk de camera stream en evt de wifi verbinding (wordt m.i. ook door de CPU afgehandeld) als je files down/upload.

Zal 't van de week eens testen op een Pi 1, met een CPU grafiekje ipv een wel/niet verhaal :)
De analyse en visualisatie van de gcode gebeurt volledig in de browser, dat is echt geniaal aan Octoprint. Daar heeft de Pi dus geen werk aan, die levert enkel het bestand aan. Het streamen is wel een continue belasting. En inderdaad daarna creëren van de timelaps vergt ook aardig wat van de CPU. Met de Raspberry Pi 2 heb ik geen last van de encoding van de timelaps en kan ik rustig verder printen. Als je dat niet belangrijk vindt, kan een Zero wellicht prima werken. Voor mij was het te traag.

Ik ben wel echt fan van Octoprint. _/-\o_

• vincent_1971
timmiej93 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:38:
Bedankt voor all tips. Ik ben redelijk bekend met de basisprincipes - garantie, levertijd, service, belasting, etc - bij het bestellen in verschillende landen. Ik heb in principe ook niets dan goede ervaringen met de Chinese webshops, alleen heb ik er tot nu toe enkel goedkopere dingen besteld, van max. €20, dus om dan in één keer 10 keer zo veel naar China te sturen is wel een beetje veel, vooral op een studentenloon.

[...]

[...]

Dat is een zéér interessante aanbieding, helaas op het moment alleen niet beschikbaar (kan bij verzending vanuit DE geen "kleur" selecteren), anders had ik 'm waarschijnlijk direct besteld.
Kijk eens verder op aliexpress. Zoek op Ender-2 en geheid dat je er een vindt die vanuit Europa ( G.B. of Duitsland wil leveren ).
Ondanks dat de Ender-3 uit is zou ik zo weer een Ender-2 kopen. Prijsverschil is klein. Echter de Ender-2 heeft zich bewezen en groot minpunt vind ik van de Ender-3 is dat er maar 1 stappenmoter is voor de Z-as. Kans op dat de x-as iets scheef trekt in de hoogte is aanwezig.
Raad je persoonlijk aan om op (4mm) glas te gaan printen. Bij PLA op 70 graden printen. Als het bed dan afgekoeld is pluk je het voorwerp als het ware er zo af. Gebruik 90% alcohol, eerste laag print ik op 15mm/s en calibreer met 16 punten op een opppervlakte van 12x12 cm. Als klipjes gebruik ik die metalen klipjes van een bretel.

• timmiej93
vincent_1971 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:13:
Kijk eens verder op aliexpress. Zoek op Ender-2 en geheid dat je er een vindt die vanuit Europa ( G.B. of Duitsland wil leveren ).
Had ik inderdaad gedaan, maar wilde even zeker weten dat er geen speciale catch was en jij net daarom die specifieke listing aanraadde.
Ondanks dat de Ender-3 uit is zou ik zo weer een Ender-2 kopen. Prijsverschil is klein. Echter de Ender-2 heeft zich bewezen en groot minpunt vind ik van de Ender-3 is dat er maar 1 stappenmoter is voor de Z-as. Kans op dat de x-as iets scheef trekt in de hoogte is aanwezig.
Raad je persoonlijk aan om op (4mm) glas te gaan printen. Bij PLA op 70 graden printen. Als het bed dan afgekoeld is pluk je het voorwerp als het ware er zo af. Gebruik 90% alcohol, eerste laag print ik op 15mm/s en calibreer met 16 punten op een opppervlakte van 12x12 cm. Als klipjes gebruik ik die metalen klipjes van een bretel.
Hartelijk dank voor alle tips, ik zal ze binnenkort toepassen als de printer binnen is.
Als laatste sub-vraagje: Het lijkt erop dat filament uit China laten komen niet kostenefficiënt is, klopt dit? Ik zie grofweg gemiddeld een prijs van €25 per kilo voor PLA, zowel in Nederland als op AliExpress.

• vincent_1971
timmiej93 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:57:
[...]

Had ik inderdaad gedaan, maar wilde even zeker weten dat er geen speciale catch was en jij net daarom die specifieke listing aanraadde.

[...]

Hartelijk dank voor alle tips, ik zal ze binnenkort toepassen als de printer binnen is.
Als laatste sub-vraagje: Het lijkt erop dat filament uit China laten komen niet kostenefficiënt is, klopt dit? Ik zie grofweg gemiddeld een prijs van €25 per kilo voor PLA, zowel in Nederland als op AliExpress.
https://www.123-3d.nl Haal ik mijn PLA en PETG €19,50 voor PLA. Heb het nog niet goedkoper gezien

https://www.amazon.de/TIA...-spons&keywords=pla&psc=1 zit ik aan te denken aangezien ik vlag bij de Duitse grens woon en het ook op een (Duits) postkantoor kan laten bezorgen..geen verzendkosten.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik haal het altijd bij HobbyKing. Ongeveer €10,- 12,50 per kilo voor PLA en prima kwaliteit. Bij grote bulk orders ook gratis verzenden. Het is alleen wel vaak out of stock, dus zodra je weer een voorraadmailtje krijgt meteen inslaan.

[...]

Je kan ook van die metalen clips gebruiken van de HEMA. Die kosten maar €1 voor 6 stuks.

© ocf81 1981-infinity

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

zynex schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:41:
[...]

Dat heb ik de laatste tijd ook vaker gehoord/gelezen, maar volgens mij is dat meer een waarschuwing om geen gedoe te krijgen op de website van Octopi. Het mag duidelijk zijn dat de octopi interface op een raspberry pi 3 een stuk sneller is (vooral sneller start) dan op een zero W, maar ik heb er persoonlijk geen last van. Wat wil men allemaal doen in die interface? :+ Ik stel het 1x in, dragndrop mijn bestand in die interface en druk op print. En daar is de zero W meer dan snel genoeg voor.

Met betrekking tot de camera. Ook hier heb ik geen enkel verschil gemerkt in printkwaliteit/snelheid van de interface. Ik gebruikte een 'originele' (aliexpress) raspberry pi camera via de ribbon cable dus en dat werkte prima in combinatie met een zero W. Dit was wel enkele maanden terug, maar ik kan me niet voorstellen dat het slechter is geworden. Ik heb destijds de camera wel verwijdert aangezien ik niet een lang genoeg ribbon cable had voor mijn printer die werkte met de zero W.
Dat de interface niet super snel is vind ik minder belangrijk. Hoofdzakelijk gaat het mij erom dat ik niet meer heen en weer hoef te lopen met een micro SD kaartje om iets te printen. Eventueel een camera is een leuke toevoeging en dat hoeft dan ook zeker geen 1080p te zijn, 720 of zelfs 480 zou al genoeg zijn en de print af en toe in de gaten te houden.

En voor dat 10tje dat die pi zero kost lig ik niet wakker van.

• vincent_1971
ocf81 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:02:
[...]

Je kan ook van die metalen clips gebruiken van de HEMA. Die kosten maar €1 voor 6 stuks.
Nee in een doosje zitten 6 stuks en per stuk kost het €1,- dus in totaal kost het €6,-. Vraag mij af of die wel stevig genoeg zijn.

• TommyboyNL
  • Niet online
vincent_1971 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:03:
[...]

Nee in een doosje zitten 6 stuks en per stuk kost het €1,- dus in totaal kost het €6,-. Vraag mij af of die wel stevig genoeg zijn.
Hoe de F kom je daar nou weer bij!? Dat is gewoon 6 stuks voor een euro hoor.

• vincent_1971
TommyboyNL schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:10:
[...]

Hoe de F kom je daar nou weer bij!? Dat is gewoon 6 stuks voor een euro hoor.
Staat op de website
..
over dit artikel
Een doosje met 6 zilveren clips. Dit artikel is bestelbaar vanaf 2 stuks. De getoonde prijs is PER STUK.
..

• MsG

MsG

Forumzwerver

Die van de Hema heb ik een tijdlang gebruikt toen ik een glasplaat had gemaakt voor de Anet A8. Werken prima.

Wat je wel eens leest bij een ondergedimensioneerde Octoprint setup, dat je artifacts kan krijgen omdat het gcode verzendproces dan hakkelt, geen idee of dat bullshit is, maar ik lees dat weleens in die printgroepen. In principe kan het best kloppen, want de printer krijgt elke gcode instructie per regel aangeleverd als je via Octoprint of een PC print.

Zelf vond ik de timelapses wel leuk en die kunnen aardig lang moeten renderen op een Pi, zeker met een HD-camera. De meeste Tweakers hebben wel een systeempje in de hoek liggen, die zou ik eerst even inrichten om te kijken of de workflow je überhaupt bevalt.

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-12 11:54
Wat gebruikt iedereen voor een vuist regel wat betreft first layer height als het om de nozzle gaat? Ik lees hier en daar op het internet 1/4 kleiner of tussen de 50 en 75% van de totale nozzle.

Sinds kort heb ik namelijk een 0.8mm nozzle, alleen krijg ik hier geen first layer mee gelegd :/

current settings zijn:
layer height : 0.5mm
First layer : 0.4mm
temp bed : 65 graden(i.v.m. glazen bed)
temp nozzle : 210 graden
materiaal : PLA esun silver

• TommyboyNL
  • Niet online
vincent_1971 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:12:
[...]

Staat op de website
..
over dit artikel
Een doosje met 6 zilveren clips. Dit artikel is bestelbaar vanaf 2 stuks. De getoonde prijs is PER STUK.
..
6 Per doosje. Minimale besteleenheid 2 doosjes. Prijs is per doosje. Zo moeilijk is het allemaal niet, Hema gaat écht niet doosjes open maken om jou maar 2 clips te versturen.

• ChojinZ
vincent_1971 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:03:
[...]

Zeker stevig genoeg. Sterker nog, die van mij zitten muurvast en krijg ik niet met de hand los. Komt ook gedeeltelijk omdat ze flink vastkleven door alle 3Dlac. :+
Joey54 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:22:
Wat gebruikt iedereen voor een vuist regel wat betreft first layer height als het om de nozzle gaat? Ik lees hier en daar op het internet 1/4 kleiner of tussen de 50 en 75% van de totale nozzle.

Sinds kort heb ik namelijk een 0.8mm nozzle, alleen krijg ik hier geen first layer mee gelegd :/

current settings zijn:
layer height : 0.5mm
First layer : 0.4mm
temp bed : 65 graden(i.v.m. glazen bed)
temp nozzle : 210 graden
materiaal : PLA esun silver
Ik hanteer ook die vuistregel en dat gaat altijd goed. Mijn ervaring is dat een grotere nozzle ook makkelijker een eerste goede laag geeft. Vreemd dat het voor jou dan zo lastig blijkt te zijn.

Maar wat gaat er precies mis met de eerste laag?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40
MsG schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:12:
Wat je wel eens leest bij een ondergedimensioneerde Octoprint setup, dat je artifacts kan krijgen omdat het gcode verzendproces dan hakkelt, geen idee of dat bullshit is, maar ik lees dat weleens in die printgroepen. In principe kan het best kloppen, want de printer krijgt elke gcode instructie per regel aangeleverd als je via Octoprint of een PC print.
In principe kun je het via octoprint ook op de SD kaart laden en via octoprint starten, zou zeggen dat je dat daarmee kunt uitsluiten, al heb ik eigenlijk nooit problemen gehad (maar goed ook wel een pi3)

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 25-04-2018 11:30 ]

• vincent_1971
TommyboyNL schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:25:
[...]

6 Per doosje. Minimale besteleenheid 2 doosjes. Prijs is per doosje. Zo moeilijk is het allemaal niet, Hema gaat écht niet doosjes open maken om jou maar 2 clips te versturen.
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.cc/fkk8a63ax/Clipboard01.jpg

• vincent_1971
ChojinZ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:29:
[...]

Zeker stevig genoeg. Sterker nog, die van mij zitten muurvast en krijg ik niet met de hand los. Komt ook gedeeltelijk omdat ze flink vastkleven door alle 3Dlac. :+

[...]

Ik hanteer ook die vuistregel en dat gaat altijd goed. Mijn ervaring is dat een grotere nozzle ook makkelijker een eerste goede laag geeft. Vreemd dat het voor jou dan zo lastig blijkt te zijn.

Probeer nu met een 0.2mm nozzle te printen. Lukt echter zeer slecht. De eerste laag blijft niet echt zitten. De snelheid van de extruder en ook de snelheid van de assen teruggebracht. Werkt helaas niet. Enig idee?
Dan loop je toch even naar de HEMA? Ze liggen gewoon in het schap hoor.

© ocf81 1981-infinity

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16

Edd

MsG schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:12:
YouTube: HyperCube 3D Printer 8-Bit Speed Wall - Part 2

Dit gaat natuurlijk wel even specifiek over 8-bit en Marlin.
Of het nog steeds zo'n issue is, is natuurlijk maar de vraag. Aangezien de firmware actief ontwikkeld wordt.

-

• Niekserr
  • Laatst online: 30-12 09:45
Je moet ook 1 stuk kopen, tenzij je 6 doosjes wilt natuurlijk

• MsG

MsG

Forumzwerver

gekkie schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:29:
[...]

In principe kun je het via octoprint ook op de SD kaart laden en via octoprint starten, zou zeggen dat je dat daarmee kunt uitsluiten, al heb ik eigenlijk nooit problemen gehad (maar goed ook wel een pi3)
Ooit daar eens op geklikt? Dat gaat met seriële snelheid, dus als jij een gcode hebt van 30MB ben je een paar uur verder bij wijze van. Die optie raad ik iedereen af ;-). Ik heb zelf ook geen problemen hoor, maar een Pi 3 is ook wel afdoende, maar ik vraag me af wat er gebeurt als je een Pi Zero toch per ongeluk even te veel belast, bijvoorbeeld met een HD USB camera.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40
MsG schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:01:
[...]

Ooit daar eens op geklikt? Dat gaat met seriële snelheid, dus als jij een gcode hebt van 30MB ben je een paar uur verder bij wijze van. Die optie raad ik iedereen af ;-). Ik heb zelf ook geen problemen hoor, maar een Pi 3 is ook wel afdoende, maar ik vraag me af wat er gebeurt als je een Pi Zero toch per ongeluk even te veel belast, bijvoorbeeld met een HD USB camera.
Hmm IP camera gebruiken ipv een pi-cam of usb-cam ?
Al zal dat qua kosten aspect dan misschien de reden van een Pi-zero weer een beetje te niet doen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja dat is dus een beetje m'n punt, en bovendien maakt zo'n IP-camera niet timelapses met een aan de print gekoppelde aansturing. Zo maakt de mijne bij elke Z-change een 'shot'. Dus als je nog helemaal niks hebt qua donorhardware zou ik niet blind een Pi Zero kopen als je ook timelapses wil en niet een interne camera gebruikt maar bijv. via USB.

• TommyboyNL
  • Niet online

• ChojinZ
vincent_1971 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:33:
[...]

Probeer nu met een 0.2mm nozzle te printen. Lukt echter zeer slecht. De eerste laag blijft niet echt zitten. De snelheid van de extruder en ook de snelheid van de assen teruggebracht. Werkt helaas niet. Enig idee?
Klinkt als een 'standaard' hechtings probleem. Wellicht de nozzle iets lager zetten? En wat gebruik je als hechting? Ik gebruik zelf glas icm 3Dlac en dat werkt ontzettend goed!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-12 11:54
ChojinZ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:29:
[...]

[...]

De boel blijft gewoon niet plakken. Ik ben totaal vergeten te vermelden dat het wel met een RVS nozzle is. Maar het lijkt mij dat dit toch ook geen probleem moet zijn?

• vincent_1971
ChojinZ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:33:
[...]

Klinkt als een 'standaard' hechtings probleem. Wellicht de nozzle iets lager zetten? En wat gebruik je als hechting? Ik gebruik zelf glas icm 3Dlac en dat werkt ontzettend goed!
Nou gebruik zelf dat bekende papiertje onder de nozzle. Gebruik marlin 1.1.8 16 punten calibratie. Gebruik alleen een glasplaat. Heb wel eens glue stick gebruikt dat bij de printer is geleverd maar geen succes. Welke snelheid heb je voor de extruder en met welke snelheid print je? Gebruik je skirt of brim? Zal eens kijken naar die 3Dlac..nooit van gehoord.

• vincent_1971
ChojinZ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:33:
[...]

Met welke printsnelheid print je en welke stapgrootte heb je ingesteld voor je extruder om met die 0.2mm nozzle te printen? Gebruik zelf een papiertje onder die nozzle voor calibratie.

• ChojinZ
Joey54 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:49:
[...]

De boel blijft gewoon niet plakken. Ik ben totaal vergeten te vermelden dat het wel met een RVS nozzle is. Maar het lijkt mij dat dit toch ook geen probleem moet zijn?
vincent_1971 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:41:
[...]

Nou gebruik zelf dat bekende papiertje onder de nozzle. Gebruik marlin 1.1.8 16 punten calibratie. Gebruik alleen een glasplaat. Heb wel eens glue stick gebruikt dat bij de printer is geleverd maar geen succes. Welke snelheid heb je voor de extruder en met welke snelheid print je? Gebruik je skirt of brim? Zal eens kijken naar die 3Dlac..nooit van gehoord.
Voor beide geld: Zet eerst je nozzle wat lager. Wellicht dat het printbed te laag/nozle te hoog is afgesteld (dus met teveel ruimte tussen nozzle en bed).

Is dat niet de oplossing? kijk naar of het filament wel goed plakt. Met lijmstiften heb ik zelf slechte ervaringen. Ik zou haarlak proberen of die 3Dlac.
Ooit gemaakt voor een andere tweaker (die ook hechtingsproblemen had):
vincent_1971 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:43:
[...]

Met welke printsnelheid print je en welke stapgrootte heb je ingesteld voor je extruder om met die 0.2mm nozzle te printen? Gebruik zelf een papiertje onder die nozzle voor calibratie.
Ik gebruik soms een brim, snelheid varieerd van 30mm/s tot 75mm/s, afhankelijk van het filament. Stapgrote weet ik ff niet uit mijn hoofd. Papier calibratie doe ik niet. Ik start gewoon mijn printer, kijk naar de eerste lijn die geprint word, en begin dan het bed te levelen. Het levelen doe ik dus tijdens het printen.

In mijn ervaring werkt een visuele controle het best. Ik weet nu hoe een eerst lijn eruit hoort te zien en daar kijk ik dan naar. Is mijn eerste lijn te plat, dan gaat het bed naar beneden.. Is er geen hechting op het bed of geen hechting tussen lijnen onderling, dan gaat het bed omhoog.

[ Voor 27% gewijzigd door ChojinZ op 25-04-2018 16:02 ]

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Printer is weer in use, custom heat bed cariage met 4 lager bevestigingen i.p.v. de standaard 3. skf lagers, Gates gt3 belts en rubber tegel onder de printer i.v.m. geluid.

Volgende upgrade is een tmc2100 driver extension board.

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

@BarryKohne Waar heb je die MK42 vandaan?

[ Voor 144% gewijzigd door ocf81 op 25-04-2018 16:44 ]

© ocf81 1981-infinity

• Room42
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:01:
[...] maar ik vraag me af wat er gebeurt als je een Pi Zero toch per ongeluk even te veel belast, bijvoorbeeld met een HD USB camera.
Het bewegen van de printkop stopt tot er nieuwe gcode aangeleverd wordt door Octoprint, dus dat betekent dat het plastic gaat oozen (volgens mij stopt de extruder wel ook) waardoor je inderdaad blobs kunt krijgen, als dat te lang duurt. Volgens mij zit er wel een kleine buffer in de printer en loopt Octoprint een beetje voor op de daadwerkelijke print, maar echt lang is die buffer ook weer niet. Wat ik eerder al zei, als ik iets in de instellingen van Octoprint aanpas tijdens het printen, hapert de print een paar keer. Dat doe ik dus niet meer :)

Tijdens het printen draait het octoprint-proces op de Raspberry Pi 2 op ongeveer 8-30% CPU. Maar de Pi 2 is dus een quadcore, waar de Zero alles op 1 core moet doen.

• BarryKohne
Van mijn orginele mk2s gesloopt ;)

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 01:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

BarryKohne schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:15:
Heb vandaag deze binnen gekregen: https://vmod.space/produc...-ext-driver-board-rev2-3/
Ben benieuwd.
Nadat ik mn MK2S op een betontegel heb geplaatst is het geluid al aanzienlijk verminderd, maar bij hoge snelheden hoor ik de stappenmotoren nog wel.

• BarryKohne
Ah, daar heb ik hem ook vandaan. Welke versie heb jij? Is een heel behulpzame kerel;)

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 01:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

BarryKohne schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:47:
Ah, daar heb ik hem ook vandaan. Welke versie heb jij? Is een heel behulpzame kerel;)
De laatste versie, meteen vorige week besteld toen ie uit was. Ziet er degelijk uit allemaal.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:16
BarryKohne schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:15:
Printer is weer in use, custom heat bed cariage met 4 lager bevestigingen i.p.v. de standaard 3. skf lagers, Gates gt3 belts en rubber tegel onder de printer i.v.m. geluid.

[video]

Die laag van jou is gewoon pure porno.

• zynex
Room42 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:45:
[...]

Het bewegen van de printkop stopt tot er nieuwe gcode aangeleverd wordt door Octoprint, dus dat betekent dat het plastic gaat oozen (volgens mij stopt de extruder wel ook) waardoor je inderdaad blobs kunt krijgen, als dat te lang duurt. Volgens mij zit er wel een kleine buffer in de printer en loopt Octoprint een beetje voor op de daadwerkelijke print, maar echt lang is die buffer ook weer niet. Wat ik eerder al zei, als ik iets in de instellingen van Octoprint aanpas tijdens het printen, hapert de print een paar keer. Dat doe ik dus niet meer :)

Tijdens het printen draait het octoprint-proces op de Raspberry Pi 2 op ongeveer 8-30% CPU. Maar de Pi 2 is dus een quadcore, waar de Zero alles op 1 core moet doen.
Ik heb hier 2 printers draaien met een raspberry pi zero en 1 met een raspberry pi 2 en daartussen is geen enkel verschil te merken. Natuurlijk is er niks mis met betere hardware als een pi 2/3, maar het is simpelweg niet noodzakelijk en ook niet als je met een originele pi camera werkt. Nu kan ik niet zeggen hoe het zit met een usb camera, want die heb ik nooit gebruikt, maar in alle andere gevallen is een zero ruim voldoende.

Wat ik me nu echter wel afvraag is wat jij allemaal in die interface doet? Zo interessant vind ik die interface namelijk niet. :+ Ik gebruik enkel een plugin om het filament te monitoren en om de bitouch aan te sturen. Verder is het enige nuttige wat ik me kan voorstellen het bekijken van de temperatuur/printer.

Ik kan me dus ook echt niet voorstellen dat je de instellingen gaat aanpassen tijdens het printen. Waarom zou je zoiets doen? En wat stel je dan allemaal in? Octoprint is voor mij gewoon omdat ik te lui ben om naar de printer te lopen en toch de boel op afstand kan monitoren. :+ Je kan natuurlijk wel de temperatuur en extrusion instellingen veranderen, maar ook dit kan gewoon prima met een zero.

Ik denk alleen dat we hier niet over uit komen, maar uit eigen ervaring en vele anderen met mij kan ik zeggen dat het geen probleem is om een zero te gebruiken. Voel je je er niet prettig bij, koop dan een 2/3. Het werkt allemaal prima. Wel start een 2/3 inderdaad een stuk sneller op in eerste instantie. En als je niet enkel wilt monitoren, maar ook hoge resolutie videos/timelapes wilt maken voor youtube ofzo, dan is een 2/3 inderdaad ook beter. :)

[ Voor 3% gewijzigd door zynex op 25-04-2018 20:53 ]

• Room42
  • Niet online
@zynex Het instellen was vooral een ding van het begin, natuurlijk. Bijvoorbeeld een instelling in de Telegram plugin voor het fine-tunen van de notificaties. Maar elke keer bij het opslaan daarvan haperde de actieve print enkele keren. Verder gebruik ik de control tab (de webcam) en check ik de GCode Viewer actief om de print te monitoren, neem ik time lapses op en heb ik inmiddels 18 plugins actief :)

Wat ik met mijn statements alleen probeer te voorkomen is dat men teleurgesteld raakt of denkt dat Octoprint niet werkt. Dat zou zonde zijn voor Octoprint en zonde van het geld voor de Zero.

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 25-04-2018 21:00 ]

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:53

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik wil graag mijn oude Prusa I3 van een upgrade voorzien, nu heb ik voor de printer zelf alles al uitgedacht maar voor de extruder kom ik niet helemaal lekker uit.
Ik zoek een fatsoenlijk design met de volgende eisen: Er moet een E3D v6 hotend in kunnen, een proximity sensor en fatsoenlijke koeling om printjes te koelen.

Heeft iemand een design voorhanden welke goed bevalt en aan deze eisen voldoet? Verschillende designs testen kost namelijk behoorlijk wat tijd. Er staat heel veel op thingiverse, maar ik zie even de bomen door het bos niet meer.

• Edd

Edd

@Psycho_Mantis Is de Prusa MK2/MK3 extruder niet iets?
Ik heb de MK2 (een aangepaste versie voor een proximity sensor) gebruikt op mijn P3Steel en die beviel mij prima.
Ik vermoed dat de MK3-versie ook wel te vinden is op Thingiverse oid.

-

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:53

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Edd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:59:
@Psycho_Mantis Is de Prusa MK2/MK3 extruder niet iets?
Ik heb de MK2 (een aangepaste versie voor een proximity sensor) gebruikt op mijn P3Steel en die beviel mij prima.
Ik vermoed dat de MK3-versie ook wel te vinden is op Thingiverse oid.
Deze bedoel je?
Lijkt inderdaad wel dat deze aan al mijn eisen voldoet. Zo te zien wel aardig wat werk om in elkaar te zetten.

Komende tijd wel weer wat te printen dus :9

• Edd

Edd

Psycho_Mantis schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:15:
[...]

Deze bedoel je?
Lijkt inderdaad wel dat deze aan al mijn eisen voldoet. Zo te zien wel aardig wat werk om in elkaar te zetten.

Komende tijd wel weer wat te printen dus :9
Ja, die bedoel ik.
Gelukkig is de handleiding van de Prusa I3 beschikbaar, dus kun je die vrij makkelijk volgen ;)

-

Pagina: 1 ... 115 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.