• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:17
eltweako schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:33:
Na de vele verhalen hier op het forum toch overstag gegaan en een 3D Printer kit besteld in china. Afgelopen week heb ik mijn Anet A8 zonder grote problemen in elkaar gezet.
Het printen echter is mij tot nu toe niet gelukt, en hopelijk kan mij hier iemand helpen.
Ik heb een rol filament van 123-3D gekocht, en om de een of andere reden blijft het filament vastlopen.

Binnen in de heatbreak zit een kort buisje van telfon, het filament hoopt zich boven dit buisje op en dan loopt de printer vast.
Als ik het filament in de extruder duw komt het onder uit de nozzle gelopen, tot dusver geen probleem. De printer start maar er komt niets uit de nozzle. Als ik dan het filament uit het apparaat wil halen krijg ik het er met geen mogelijkheid meer uit, de enige optie is de extruder uit elkaar slopen en het filament met de hand uit de heatbreak halen. Boven het buisje zit dan een klonter plastic waardoor het filament vast zit.

Mij lijkt het dat het buisje teflon langer moet zijn, maar het kan ook goed zijn dat ik een (beginners)fout maak.

Ik print met PVA PLA Filament oranje 1,75 mm van 123-3D huismerk met de extruder op 200c en het heatbed op 50c (standaard instellingen).

Alvast heel erg bedankt.
Het teflon buisje hoort net zo lang te zijn als de heatbreak.

Als je het fillament er met de hand wel door kunt duwen dan is er iets anders aan de hand. Draait de extruder motor wel en zo ja de goede kant op?

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-12 11:17
@jbhc
Ik ben blij dat je over het teflon buisje begint, hoe langer ik over de werking van de printer nadenk hoe harder ik over het teflon buisje nadenk.
Het is maar een kort buisje van 2cm terwijl de heatbreak zeker 4cm lang is, ik kan het teflon buisje dan ook heen en weer bewegen in de heatbreak. Ik kon op internet nergens vinden hoe lang het buisje in een MK8 extruder is, maar zag wel bij andere extruders dat het net zo lang als de heatbreak was.

Ik denk dat het een fabricagefoutje is?

Morgen even het buisje opmeten, dan bestel ik een nieuw buisje.
Het klinkt ook wel logisch dat de holte boven het buisje voor problemen gaat zorgen, zodra de extruder wilt duwen hoopt er zich filament op.

• jbhc
Het teflon buisje moet zeker weten net zo lang zijn als de heatbreak (het buisje van schroefdraad). Als dat niet zo is dan gaat het inderdaad niet goed. Volgens mij heb ik hier nog een nieuwe heatbrake liggen. Mocht je interesse hebben stuur dan maar even een DM.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:55
Ook maar eens melden hier. Heb een Creality CR-10, ding werkt super. Ik heb alleen de bed adhesion nog niet goed onder de knie. Soms gaat het goed, soms niet. Zit met schilderstape te klooien, en de tape inclusief pritstift. Nu lees ik op verschillende fora over het schuren van de glasplaat. Iemand hier die daar iets zinnigs over kan zeggen?

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
lolgast schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:33:
Ook maar eens melden hier. Heb een Creality CR-10, ding werkt super. Ik heb alleen de bed adhesion nog niet goed onder de knie. Soms gaat het goed, soms niet. Zit met schilderstape te klooien, en de tape inclusief pritstift. Nu lees ik op verschillende fora over het schuren van de glasplaat. Iemand hier die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Zelfs heb ik weinig gehoord over schuren van de glasplaat. Vraag me af of dit uberhaupt een oplossing is. Waar print je mee? ABS of PLA?

• jbhc
Op schilderstape blijft PLA bij mij al vanaf het begin prima plakken. Het is echt een kwestie van de afstand tot het bed goed krijgen.
Je doet dit door eerst je printer te 'homen" en dan met het beroemde a4-tje; deze moet bij het bewegen enige weerstand hebben als het tussen het bed en de nozzle zit. Zorg er wel voor dat zowel het bed als ze nozzle op temperatuur zijn. Ik doe dit meestal op 4 hoekdelen van mijn bed.

Wat ook belangrijk is is dat de linker en rechter Z-as even hoog staan al is dit bij een CR-10 volgens mij niet ech af te regelen. :)

Wat ik bij mijn glasplaat wel heb is dat deze naarmate hij ouder wordt beter lijkt te hechten. In het begin wilde het PLA bij mij ook maar niet blijven zitten.

Mijn bed staat tegenwoordig op 64 graden dit lijkt bij mij de goede temp. Na het printen kan ik het werkstuk er vrij snel al vanaf halen.

Als laatste; ik heb in cura de "initial layerhight op (layerhight * 0,9) staan. Dus bij een laaghoogte van 0,2mm staat die op 0,18mm. Tevens print ik de 1e laag nog steeds vrij langzaam en met de part cooling fan uit.

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:16

thijsco19

KTM 990 SMT

Je print dus met een glasplaat? Bij mij hecht het pla heel goed op de glasplaat met gebruik van een lijmstift. Zelfs zonder hecht het maar wel merkbaar minder.

Zit zelf niet te experimenteren met de first layer height en first layer line width.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat die settings exact doen.
Zojuist een test printje geprint met first layer line width op 200%. Resulteerde in dat de lijnen los liggen.
Maw, de afstand werd groter maar de dikte van de lijnen niet. Dat klinkt imo alsof het juist het tegenovergestelde effect heeft.

Al met al staat ie weer wat te printen. Verwachting is een print van 4 uur.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:57
Onderstaande print is niet schoongemaakt en je ziet nog delevn van de raft, maar dat is niet het probleem. De grote layer shift? wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ic4h2rA7jyYWrRmciJShNnI9/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wCko8gM8TAmariG9BJQE2E8q/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LGszbfPXcgJzF26PNjNtJwWr/medium.jpg

Iemand die dit beeld kan verklaren? De opstaande gedeeltes zijn gewoon recht getekend door mij in Sketchup en de print zit muurvast op het glas dus er is geen sprake van verschuiving.

Het is aan beide zijden van de print op exact dezelfde hoogte en dezelfde kant op. we hebben het hier over een afwijking van ongeveer 2 mm en ik snap er niks van. Dit is de 2e print van dit project met exact hetzelfde resultaat,

[ Voor 7% gewijzigd door Beakzz op 01-04-2018 14:59 ]

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:08

Edd

@Beakzz Je prints zitten muurvast op het glas, maar zit het glas ook goed vast op de printer?
Ik heb ook weleens gehad dat deze verschoof door een tik van de nozzle en dat terwijl ik het glas vast had gezet met 2 klemmetjes. Door 4 klemmen te zetten kon ik het wel oplossen.

-

• Beakzz
Edd schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:00:
@Beakzz Je prints zitten muurvast op het glas, maar zit het glas ook goed vast op de printer?
Ik heb ook weleens gehad dat deze verschoof door een tik van de nozzle en dat terwijl ik het glas vast had gezet met 2 klemmetjes. Door 4 klemmen te zetten kon ik het wel oplossen.
Hmm ik heb wel toevallig 3 knijperklemmen in gebruik in plaats van de normale 4. Bij nader bestuderen van de print zie ik pas dat het net boven de hlave cirkel achtige openingen gebeurt, Misschien dat die net niet goed gaan zonder support en er om die reden wat geraakt wordt met de nozzle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iySDmask2izABKswXrdgtmfk/medium.jpg

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:04
@Beakzz Als beide prints het op de zelfde plaats hebben, kan het ook stappenverlies zijn door net te hoge versnelling of verplaatsings snelheid bijv een Z-hop bij de overgang van printsnelheid naar verplaatsing beweging

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• eltweako
jbhc schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:00:
Het teflon buisje moet zeker weten net zo lang zijn als de heatbreak (het buisje van schroefdraad). Als dat niet zo is dan gaat het inderdaad niet goed. Volgens mij heb ik hier nog een nieuwe heatbrake liggen. Mocht je interesse hebben stuur dan maar even een DM.
Bedankt voor het aanbod, maar ik ga denk ik eerst even proberen of ik er een nieuw buisje in gezet krijg. Ik heb het even opgemeten en het buisje is 4mm buiten en 2mm binnen, gelukkig goed verkrijgbaar.

Weet iemand of deze buisjes ook in de heatbreak geplaats kunnen worden? Of smelten ze dan?
https://www.123-3d.nl/123...-per-10-cm-i196-t372.html

Ik zal het ook even bij de webshop navragen voro de zekerheid.

[ Voor 17% gewijzigd door eltweako op 01-04-2018 15:17 ]

• jbhc
eltweako schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga denk ik eerst even proberen of ik er een nieuw buisje in gezet krijg. Ik heb het even opgemeten en het buisje is 4mm buiten en 2mm binnen, gelukkig goed verkrijgbaar.

Weet iemand of deze buisjes ook in de heatbreak geplaats kunnen worden? Of smelten ze dan?
https://www.123-3d.nl/123...-per-10-cm-i196-t372.html

Ik zal het ook even bij de webshop navragen voro de zekerheid.
Het is teflon dus het zou gewoon moeten kunnen:
http://reprap.org/wiki/PTFE

• Edd

Edd

Beakzz schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:09:
[...]

Hmm ik heb wel toevallig 3 knijperklemmen in gebruik in plaats van de normale 4. Bij nader bestuderen van de print zie ik pas dat het net boven de hlave cirkel achtige openingen gebeurt, Misschien dat die net niet goed gaan zonder support en er om die reden wat geraakt wordt met de nozzle.

[afbeelding]
Wat mij vooral opviel is de verschuiving op de 2e foto. Aan de voorkant is die meer dan aan de achterkant, maar de rest van de print is daarna recht. Dan vermoed ik dat je ondergrond (in dit geval het glas) is verschoven.

-

• jbhc
Edd schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:46:
[...]

Wat mij vooral opviel is de verschuiving op de 2e foto. Aan de voorkant is die meer dan aan de achterkant, maar de rest van de print is daarna recht. Dan vermoed ik dat je ondergrond (in dit geval het glas) is verschoven.
Wel bijzonder dat dit bij 2 printen op dezelfde plek gebeurd. Het kan ook een foutje van de slicer zijn of nog erger >:)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:37
In de FB Ender2 groep had iemand iets soortgelijks, dat bleek een corrupte SD kaart te zijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

2de print maar het exact zelfde model, slicer, sd-kaart maar wel andere gcode? (2de keer gesliced)
Of dezelfde gcode gebruikt?

Probeer inderdaad een andere SD kaart. Slice het model met net een iets andere setting (andere infill bijv).

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-12 02:51
Kom ik net thuis zie ik een grote Tornado doos in de Hal staan. Ik had hem nog lang niet verwacht volgens de website is hij ook nog niet verzonden.

Ik kan nu dus even lekker gaan knutselen. Helaas heb ik geen Filament op voorraad omdat ik hem nog niet had verwacht. :'(

iRacing Profiel

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Goed punt. Dit moeten we voorkomen en bestrijden: GPL is GPL. Let wel op, volgens mij is het toevoegen van closed source aan open source wel toegestaan maar de bestaande open source moet beschikbaar worden gesteld. Dit toegevoegde mag zelf ook geen GPL licensed code bevatten, want dan is het gewoon gemodificeerde open source code en valt het dus weer volledig onder de GPL. Ook zijn er inmiddels 3 versies van GPL en v2 is momenteel het meest gebruikt. Maar ik ben geen licentie-expert dus wellicht dat iemand met verstand hier wat op kan aanvullen.

Maar in essentie is het zeer belangrijk dat bedrijven er niet mee wegkomen om open source om te dopen naar eigen IP (intellectual property).

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 04-04-2018 16:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• vinnyy88
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-11 20:02
Hallo allen,
Ik heb een Dolly gemaakt (instructies door Toms3dThomas Sanladerer) wat een Prusa i3 Mk2 clone is en het frame heb ik, zoals in de instructies, gemaakt van OSB hout. Nu zijn mijn decoupeer- en boorskills niet mega nauwkeurig, het past wel allemaal. Maar... ik heb wel mijzelf een 3d-printer gebouwd! :D
Op een gegeven moment was ik de MDF y-carriage zat en heb een aluminium besteld uit het Oosten. Nu denk ik, ja, kan ik eigenlijk ook net zo best een aluminium frame hebben!
Nu is mijn probleem dat alleen het frame nodig heb, en dus niet de y-carriage.

*Waar kan ik (eenvoudig) alleen een frame kopen?
*Ik heb een dxf voor het frame, bij welke winkel kan aluminium laten snijden? En wat zou zoiets kosten?

Alvast dank!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
Dit is vaak geen goed teken. Gaat over 3D ninja:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOVE:2017:3922

Uitspraak is van 10-2017, maar nog niet voorbij zien komen hier.

[ Voor 21% gewijzigd door grote_oever op 04-04-2018 21:10 ]

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-12 21:13
Lijkt me zeker geen goed teken, zijn failliet verklaard. Dus ik zou maar niets meer in die webshop bestellen!

http://www.rtvoost.nl/nie...rijven-failliet-verklaard
Drie Overijsselse bedrijven zijn deze week failliet verklaard. Het gaat om een projectontwikkelaar, een pizzeria en een 3d-printbedrijf

De bedrijven die failliet zijn verklaard, zijn:

- Vestia Projectparticipaties III, IV en VI uit Tubbergen
- Pizzeria & restaurant Toscana in Enschede
- 3dNinja BV uit Hengelo
vinnyy88 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:57:
Hallo allen,
Ik heb een Dolly gemaakt (instructies door Toms3dThomas Sanladerer) wat een Prusa i3 Mk2 clone is en het frame heb ik, zoals in de instructies, gemaakt van OSB hout. Nu zijn mijn decoupeer- en boorskills niet mega nauwkeurig, het past wel allemaal. Maar... ik heb wel mijzelf een 3d-printer gebouwd! :D
Op een gegeven moment was ik de MDF y-carriage zat en heb een aluminium besteld uit het Oosten. Nu denk ik, ja, kan ik eigenlijk ook net zo best een aluminium frame hebben!
Nu is mijn probleem dat alleen het frame nodig heb, en dus niet de y-carriage.

*Waar kan ik (eenvoudig) alleen een frame kopen?
*Ik heb een dxf voor het frame, bij welke winkel kan aluminium laten snijden? En wat zou zoiets kosten?

Alvast dank!
Gaaf dat je dat gedaan hebt! Die onderdelen voor het frame worden vaak als kit verkocht. De goedkoopste echte alu kits (dus geen "aluminum composite") die ik op bijv. aliexpress kan vinden kosten ca. $65+ shipping. In NL zo'n frame laten snijden zal waarschijnlijk duurder zijn dan zo'n ding uit het Oosten laten overkomen, maar er zijn snijservices beschikbaar.
grote_oever schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:57:
Dit is vaak geen goed teken. Gaat over 3D ninja:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOVE:2017:3922

Uitspraak is van 10-2017, maar nog niet voorbij zien komen hier.
Ik zie alleen een vordering die wordt toegekend. Volgens mij is er (nog) geen sprake van een failissement? Natuurlijk is dit wel een teken aan de wand.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-12 21:13
ocf81 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:45:
[...]

Ik zie alleen een vordering die wordt toegekend. Volgens mij is er (nog) geen sprake van een failissement? Natuurlijk is dit wel een teken aan de wand.
Die vorderingszaak is inderdaad van 2017, dat bericht op RTVoost meldt 3 bedrijven die deze week failliet zijn verklaard, waaronder dus ook 3dNinja.
Zorc schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:57:
[...]

Die vorderingszaak is inderdaad van 2017, dat bericht op RTVoost meldt 3 bedrijven die deze week failliet zijn verklaard, waaronder dus ook 3dNinja.
Klopt. Ik had jouw post ook mee moeten nemen in mijn vorige post. Het was dus idd een teken aan de wand.
Goed dat je het hier even meldt!

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• vinnyy88
Zorc schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:57:
Lijkt me zeker geen goed teken, zijn failliet verklaard. Dus ik zou maar niets meer in die webshop bestellen!

http://www.rtvoost.nl/nie...rijven-failliet-verklaard
Drie Overijsselse bedrijven zijn deze week failliet verklaard. Het gaat om een projectontwikkelaar, een pizzeria en een 3d-printbedrijf

De bedrijven die failliet zijn verklaard, zijn:

- Vestia Projectparticipaties III, IV en VI uit Tubbergen
- Pizzeria & restaurant Toscana in Enschede
- 3dNinja BV uit Hengelo
Ai ai ai, dat kan dus verklaren waarom mijn op 7 maart bestelde goederen maar niet geleverd worden |:( Toch een bestelling van E50, dus ;w E50 ;w

• vinnyy88
ocf81 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:45:
[...]

Gaaf dat je dat gedaan hebt! Die onderdelen voor het frame worden vaak als kit verkocht. De goedkoopste echte alu kits (dus geen "aluminum composite") die ik op bijv. aliexpress kan vinden kosten ca. $65+ shipping. In NL zo'n frame laten snijden zal waarschijnlijk duurder zijn dan zo'n ding uit het Oosten laten overkomen, maar er zijn snijservices beschikbaar.
Thanks voor de tip. Dan zal ik maar nog een kit bestellen uit het Oosten. Heb ik een reserve y-carriage.... :P

• Beakzz
vinnyy88 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:22:
[...]

Thanks voor de tip. Dan zal ik maar nog een kit bestellen uit het Oosten. Heb ik een reserve y-carriage.... :P
Je kan het altijd even hier invullen natuurlijk wat je nodig hebt :

https://www.motedis.nl/shop/

Vaak zijn het de verzendkosten die het wat duurder maken, maar je hebt iig geen kans op extra douane kosten. Heb daar zelf mijn hele racerig besteld'. (kan wel rustig 2 weken in beslag nemen voor je het hebt).

[ Voor 6% gewijzigd door Beakzz op 05-04-2018 16:01 ]

@Beakzz motedis verkoopt geen prusa frames. Hebben zij een dienst waar je goedkoop alu kan laten snijden?

@vinnyy88 je kan eventueel ook een p3steel frame kopen, hoewel dat wel net iets duurder is dan een prusa frame uit china.

© ocf81 1981-infinity

• Beakzz
ocf81 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:19:
@Beakzz motedis verkoopt geen prusa frames. Hebben zij een dienst waar je goedkoop alu kan laten snijden?

@vinnyy88 je kan eventueel ook een p3steel frame kopen, hoewel dat wel net iets duurder is dan een prusa frame uit china.
Nee geen Prusa frames, maar je kan gewoon lengtes in stukken laten zagen op de mm. Heb niet eens een idee wat hij precies wil, maar met mijn zoektocht naar alu profielen kwam ik tegen dat veel mensen bij Motedis bestellen als het om 3D printers gaat. Geen idee of dit iets speciaals moet zijn, maar 20,30,40,45 mm enz hebben ze allemaal.
Beakzz schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:10:
[...]

Nee geen Prusa frames, maar je kan gewoon lengtes in stukken laten zagen op de mm. Heb niet eens een idee wat hij precies wil, maar met mijn zoektocht naar alu profielen kwam ik tegen dat veel mensen bij Motedis bestellen als het om 3D printers gaat. Geen idee of dit iets speciaals moet zijn, maar 20,30,40,45 mm enz hebben ze allemaal.
We hebben het over zoiets. Natuurlijk kan je ook een stel profielen laten zagen om een eigen Crealty kloon te maken. In dat geval kan je idd bij motedis terecht.

© ocf81 1981-infinity

• Beakzz
@ocf81 Lol ja dat is wel wat anders ja. Dat is freeswerk. Snijden en zagen termen gaven me een ander idee ;)

• eltweako
@jbhc bedankt voor het meedenken.

Heb vandaag een het teflon buisje binnen gekregen, op maat gesneden en geplaatst. De printer werkt nu eindelijk!
Heb mijn eerste 3d print kunnen maken, een standaard schaakstukje dat op de sd kaart in de printer stond.
Kwaliteit valt me helemaal niet tegen voor mijn eerste print zo uit de stock printer.
Nu maar eens wat broodnodige verbeteringen uitprinten en de 2 mosfets plaatsen voor het hotbed en extruder.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hTsksZ0.png

• DamianSixSixSix
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04-2023
hoi allemaal, ik wou effe deze link delen.

https://www.omc-stepperon...pper-motor?product_id=726

voor wie er nog steppers zoekt :) , kwam het tegen online, lijkt me goed, ga er zelf snel ook bestellen.
Beakzz schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:11:
@ocf81 Lol ja dat is wel wat anders ja. Dat is freeswerk. Snijden en zagen termen gaven me een ander idee ;)
Lasersnijden, watersnijden, plasmasnijden, frezen, het kan allemaal :)

© ocf81 1981-infinity

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-12 18:31
DamianSixSixSix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:28:
hoi allemaal, ik wou effe deze link delen.

https://www.omc-stepperon...pper-motor?product_id=726

voor wie er nog steppers zoekt :) , kwam het tegen online, lijkt me goed, ga er zelf snel ook bestellen.
Zijn deze steppers beter dan die standaard bij de Anet A8 geleverd worden? Zo ja, waarom zijn ze beter?
n1ck schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:26:
[...]

Zijn deze steppers beter dan die standaard bij de Anet A8 geleverd worden? Zo ja, waarom zijn ze beter?
Het verschil tussen 0.42 Nm en 0,45 Nm is denk ik te klein om een upgrade te rechtvaardigen. Sowieso zou ik bij een upgrade van de steppers in het geval van een A8 er eerst ervoor zorgen dat je het frame vervangt, anders gaat het frame te veel trillen om prints van goede kwaliteit te maken

© ocf81 1981-infinity

• n1ck
ocf81 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:22:
[...]

Het verschil tussen 0.42 Nm en 0,45 Nm is denk ik te klein om een upgrade te rechtvaardigen. Sowieso zou ik bij een upgrade van de steppers in het geval van een A8 er eerst ervoor zorgen dat je het frame vervangt, anders gaat het frame te veel trillen om prints van goede kwaliteit te maken
Ik ben al bezig met de ombouw van mijn A8 naar de AM8. Ik wilde in principe hier gewoon de oude A8 steppers voor gebruiken maar nu ik jouw reactie lees, vraag ik me af of ik de steppers dan ook niet gelijk moet vervangen... Je zegt dat de 0.42 Nm stepper weinig verschil zal maken tov de Anet stepper; enig idee welke ik dan zou moeten kopen?

• Edd

Edd

n1ck schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:38:
[...]

Ik ben al bezig met de ombouw van mijn A8 naar de AM8. Ik wilde in principe hier gewoon de oude A8 steppers voor gebruiken maar nu ik jouw reactie lees, vraag ik me af of ik de steppers dan ook niet gelijk moet vervangen... Je zegt dat de 0.42 Nm stepper weinig verschil zal maken tov de Anet stepper; enig idee welke ik dan zou moeten kopen?
Waarom zou je de steppers willen vervangen? Naar mijn weten is dat niet nodig en zijn de steppers die bij de A8 zitten voldoende voor het gewicht en de kracht die ze moeten leveren.
Bij de verschillende printers die ik heb gebouwd zitten ook over het algemeen steppers in van rond de 0.40Nm. Net na gelang wat ik kon krijgen voor een schappelijke prijs ;)
Alleen bij extruders heb ik nog weleens gekozen voor een sterkere, maar dat ligt ook weer aan de extruder. Zo heb ik een setje Titan Extruders de bijpassende pancake steppers en die geven echt niet veel kracht :+

-

• jbhc
n1ck schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:38:
[...]

Waar bestel je het aluminium? En als je dit bij motedis besteld, heb je dan toevallig een bestellijstje? Ik ben te lui om dit goed uit te zoeken :z

Ik heb mijn A8 ondertussen "omgebouwd" naar een RAMPS setup nadat mijn stepperdriver het had begeven nadat ik de boel had omgebouwd naar een bowden setup met een E3D Clone :+

Nu ik dan toch al zover ben wil ik er dan toch ook wel een AM8 van maken.

• n1ck
Edd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:15:
[...]

Waarom zou je de steppers willen vervangen?
Ja, geen idee eigenlijk :+ Ik gebruik nu een Titan extruder clone icm de standaard Anet extruder stepper en dit werkt in principe prima. Ik dacht eigenlijk dat je met andere steppers mogelijk betere printresultaten zou kunnen behalen of zo.
jbhc schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:18:
[...]

Waar bestel je het aluminium? En als je dit bij motedis besteld, heb je dan toevallig een bestellijstje? Ik ben te lui om dit goed uit te zoeken :z
Ik heb het aluminium nog niet besteld. Ben nu nog bezig met het printen van alle onderdelen maar ik zit eraan te denken om de complete kit bij http://www.ratrig.com te bestellen. Wel wat duurder dan bijv. https://www.dold-mechatronik.de of https://www.motedis.nl maar een kant en klare kit lijkt me wel heel erg makkelijk. Ook kan je bij RatRig voor 5 euro langere (364mm ipv 340mm) profielen voor de Y-as krijgen. Iemand trouwens ervaring met RatRig?

• Edd

Edd

n1ck schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:48:
Ik dacht eigenlijk dat je met andere steppers mogelijk betere printresultaten zou kunnen behalen of zo.
Daar vervang je het frame toch voor?? :+
Je hebt idd wel steppers met een kleinere stap 0.9. Maar volgens mij brengt dat niet echt veel.

Anders gewoon overstappen naar DLP (of SLA) printen..

-

• jbhc
[...]

Ook kan je bij RatRig voor 5 euro langere (364mm ipv 340mm) profielen voor de Y-as krijgen.
Wat is daar het voordeel van?

• n1ck
jbhc schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 01:33:
[...]

Wat is daar het voordeel van?
Als je de originele 340mm profielen gebruikt voor de Y-as is het bouwvolume kleiner (24mm) dan het originele Anet bouwvolume. Ik las op Thingiverse dat je dan problemen krijgt als je de printer pauzeert en dat het bed dan tegen je frame botst. Zie https://www.thingiverse.com/thing:2263216/#comments en https://www.thingiverse.com/thing:2462104

[ Voor 5% gewijzigd door n1ck op 06-04-2018 09:54 ]

• jbhc
n1ck schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:51:
[...]

Als je de originele 340mm profielen gebruikt voor de Y-as is het bouwvolume kleiner (24mm) dan het originele Anet bouwvolume. Ik las op Thingiverse dat je dan problemen krijgt als je de printer pauzeert en dat het bed dan tegen je frame botst. Zie https://www.thingiverse.com/thing:2263216/#comments en https://www.thingiverse.com/thing:2462104
Ah, top bedankt voor de info!
Ik ga vanavond zo'n frame bestellen :)

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
[...]

Ja, geen idee eigenlijk :+ Ik gebruik nu een Titan extruder clone icm de standaard Anet extruder stepper en dit werkt in principe prima. Ik dacht eigenlijk dat je met andere steppers mogelijk betere printresultaten zou kunnen behalen of zo.

[...]

Ik heb het aluminium nog niet besteld. Ben nu nog bezig met het printen van alle onderdelen maar ik zit eraan te denken om de complete kit bij http://www.ratrig.com te bestellen. Wel wat duurder dan bijv. https://www.dold-mechatronik.de of https://www.motedis.nl maar een kant en klare kit lijkt me wel heel erg makkelijk. Ook kan je bij RatRig voor 5 euro langere (364mm ipv 340mm) profielen voor de Y-as krijgen. Iemand trouwens ervaring met RatRig?
Heb zelf zeer goeder ervaring met ratrig. Heb wat spul voor de CR-10 besteld, en daarna gemaild of ze wat konden aanpassen tov de standaard lengtes. at was gene probleem, en ook de prijzen zijn goed. Zit wel in portugal, dus verzending duurt iets langer.

• Edd

Edd

Heeft er iemand nog een adresje in NL/EU waar ik wat PTFE tube vandaan kan halen? Normaliter haal ik zoiets wel bij Ali weg, maar dat lijkt echt een beetje hit of miss te zijn. Of het werkt, of de buitenkant is te glad waardoor deze uit de koppeling wordt gedrukt, of de binnenkant is te stroef waardoor het filament niet goed erdoorheen komt.. :S

Nu zat ik al bij 123-3d te kijken, maar ik wil wel gelijk iets van 5 meter bestellen. Dat zou dan op 60+ Euro komen. Dat is ook weer iets teveel van het goede...

-

• jbhc
[...]
Iemand trouwens ervaring met RatRig?
Ik kan je er over een tijdje meer over vertellen want ik heb zojuist het verlengde AM8 frame in het zwart besteld.
De totaalprijs komt uiteindelijk wel op €92,98.
Ondertussen had ik beter een Prusa kunnen kopen :X O-)

[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 06-04-2018 18:23 ]

• ChojinZ
  • Laatst online: 26-12 14:14
Edd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 01:03:
[...]

Daar vervang je het frame toch voor?? :+
Je hebt idd wel steppers met een kleinere stap 0.9. Maar volgens mij brengt dat niet echt veel.

Anders gewoon overstappen naar DLP (of SLA) printen..
[video]
Tijd lang een DLP printer overwogen. Maar die resin is niet te betalen. Laatste keer dat ik keek was het meer dan 100 euro voor 1 kilo. Is daar inmiddels verandering in gekomen?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Edd

Edd

ChojinZ schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:37:
[...]

Tijd lang een DLP printer overwogen. Maar die resin is niet te betalen. Laatste keer dat ik keek was het meer dan 100 euro voor 1 kilo. Is daar inmiddels verandering in gekomen?
Volgens mij niet... Wat ik zo even snel zie op banggood (even kijken voor PTFE ;)) zit je nog steeds rond die prijs (+/- €42 voor 500ml).
De prijs daarvan en toch ook dat je er voorzichtig mee om moet gaan zijn nog dingen die mij even tegenhouden om zo'n printer te kopen.

-

• ChojinZ
  • Laatst online: 26-12 14:14
Edd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:41:
[...]

De prijs daarvan en toch ook dat je er voorzichtig mee om moet gaan zijn nog dingen die mij even tegenhouden om zo'n printer te kopen.
Same here. Maar het is goed om te zien dat de 'betere' technieken steeds betaalbaar worden. Misschien nog een jaartje of 2 wachten? De kwaliteit is in iedergeval schitterend! _/-\o_

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-12 21:31
Ik heb (naast 5 FDM printers) nu een DLP (SLA) printer, de Anycubic Photon en ik moet zeggen het printen er mee is niets wat lijkt op FDM printen. De geur van de resin is sterk en naar, en het werken er mee (vooral na een mislukte print) is behoorlijk 'vies'.

Ik heb nu de printer in mijn berg/washok gezet met de afzuiging vol aan tijdens het printen, en dan is het goed te doen. Maar de prints die er uitkomen zijn écht bijzonder strak absoluut niet haalbaar met FDM. Wat foto's zijn te vinden op mijn instagram.
www.instagram.com/makerspace.online/

• Room42
  • Niet online
Igor92 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 11:15:
[...] en het werken ermee [...] is behoorlijk 'vies'.
Dit is voor mij de reden dat SLA me niet interesseert. :P Ik hou niet van vieze handen laat staan dat je handschoenen aan moet om je huid te beschermen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DamianSixSixSix
hoi, ik heb wat hulp nodig…

https://www.th3dstudio.co...or-board-optocoupler-12v/
ik heb deze octocoupler gekocht, voor mijn bedsensor, die tussen 6 and 36 v werkt.

maar ik heb geen flauw idee hoe ik het aan moet sluiten xD
iemand anders deze wel eens aangesloten?

edit, en ja ik weet dat er een wiring diagram staat, maar die snap ik dus niet...

[ Voor 12% gewijzigd door DamianSixSixSix op 07-04-2018 19:29 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DamianSixSixSix schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:27:
hoi, ik heb wat hulp nodig…

https://www.th3dstudio.co...or-board-optocoupler-12v/
ik heb deze octocoupler gekocht, voor mijn bedsensor, die tussen 6 and 36 v werkt.

maar ik heb geen flauw idee hoe ik het aan moet sluiten xD
iemand anders deze wel eens aangesloten?

edit, en ja ik weet dat er een wiring diagram staat, maar die snap ik dus niet...
Wat snap je niet aan het schema? Veel simpeler dan dat het daar staat kan en gaat het echt niet worden. Nota bene de kleuren van de draadjes staan erbij. Heb je al zelf een poging gedaan?

• Room42
  • Niet online
DamianSixSixSix schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:27:
[...]
Hier zit ik dus ook een beetje mee. Zo'n lege opmerking als 'ik snap het niet' kunnen we weinig mee. Je moet echt wat meer inzicht geven in wat je precies niet snapt. Nu is het zo'n open vraag dat je eigenlijk aan ons vraagt om het helemaal voor te kauwen. Vraag dan of er iemand even langs kan komen om het aan te sluiten voor je ;)

Zoals @_ferry_ zegt, het diagram is redelijk volledig. Enkel die rechtsboven is wellicht wat vaag maar dan zou ik die in eerste instantie leeg laten. Ik wil op zich best helpen maar met zulke open vragen volgt er geheid een heen-en-weer van vragen en wedervragen, dus dan vervuilt het topic dan zo, vrees ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 07-04-2018 20:09 ]

• DamianSixSixSix
ok, fair enough :)

inderdaad die rechtsboven, het diagram vraagt om 12v, maar ook 5v? dat kan toch niet?
en die z end stop signal, de gele, is dat dan de signal van de oude end stop?
kan ik de ground(12v-) van de oude end stop gebruiken, of moet ik die pakken bij de voeding zelf?
is alle ground op het board de zelfde, of zit er nog verschil tussen?

ik wil niks voor gekauwd krijgen, maar heb ook maar 1 kans, anders blaas ik de boel op..., vandaar de vragen, zekerheid :)

• Room42
  • Niet online
DamianSixSixSix schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:35:
ok, fair enough :)

inderdaad die rechtsboven, het diagram vraagt om 12v, maar ook 5v? dat kan toch niet?
De +5 en +12 worden optisch gescheiden (door de optocoupler, jawel :Y)), dus beiden kanten hebben hun eigen circuit.
en die z end stop signal, de gele, is dat dan de signal van de oude end stop?
kan ik de ground(12v-) van de oude end stop gebruiken, of moet ik die pakken bij de voeding zelf?
Het doel van deze schakeling is om de voeding van de sensor te scheiden van het moederbord (die maar 5V levert). Wel moet het signaal van de sensor doorgegeven worden aan het moederbord. Dus aan de linker kant sluit je de sensor aan (zoals aangegeven) en rechts sluit je het moederbord aan op de Z-stop sensoraansluiting. Dus in plaats van dat je direct de sensor aansluit, zit deze optocoupler ertussen.
is alle ground op het board de zelfde, of zit er nog verschil tussen?
Met dezelfde voeding wel. Maar ik zou het wel even nameten met een multimeter (op stand continuity).
ik wil niks voorgekauwd krijgen, maar heb ook maar 1 kans, anders blaas ik de boel op..., vandaar de vragen, zekerheid :)
Maar probeer dan iets meer volwassen vraag te stellen, 'ik snap het niet' zeg je op de basisschool ;) En zoals je ziet kun je best omschrijven wat er niet duidelijk is of waar je onzeker over bent. d:)b

edit:
Oja, nog een tip: Test de sensor niet door te homen maar via logging in de firmware. Als ie niet werkt, crasht je printkop in je bed of draait de z-as vast op het eind.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 07-04-2018 22:59 ]

• DamianSixSixSix
ok, bedankt voor het duidelijke antwoord, ik ga morgen aan de slag ermee :)

• n1ck
jbhc schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:35:
[...]

Ik kan je er over een tijdje meer over vertellen want ik heb zojuist het verlengde AM8 frame in het zwart besteld.
De totaalprijs komt uiteindelijk wel op €92,98.
Ondertussen had ik beter een Prusa kunnen kopen :X O-)
Ik heb zojuist bij RatRig het verlengde AM8 aluminium frame gekocht :) Ben benieuwd!

• jbhc
n1ck schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:17:
[...]

Ik heb zojuist bij RatRig het verlengde AM8 aluminium frame gekocht :) Ben benieuwd!
Grappig, ik open het forum, lees je post en ik krijg direct een sms van DHL dat mn pakket van RatRig onderweg is.

• SuperKris
Ik blijf zeer slechte layer adhesion hebben met mijn printer. Inmiddels is alles redelijk op orde. Ik heb temperaturen tussen 200 en 230 graden geprobeerd. Pints lukken over het algemeen verder goed, maar tussen de lagen blijft het vrij zwak. Ik begin mij af te vragen of het aan mijn PLA ligt. Tot nu toe heb ik alleen maar gewerkt met 1 grote order bij Hobbyking. Het PLA is inmiddels ook al een flinke tijd uit de verpakking.

Is dit met PETG beter? Tot nu toe heb ik alleen maar PLA geprobeerd. Is het aan te raden om over te stappen op PETG? Ik print tot nu toe vooral nieuwe onderdelen voor mijn printer en wat elektronica behuizingen. Het is voor mij belangrijk dat de prints redelijk stevig zijn. Kan ik beter overschakelen naar PETG, of moet ik gewoon andere PLA hebben?

Iemand tips waar goede kwaliteit PETG voor een schappelijke prijs verkrijgbaar is? Bij voorkeur gewoon wit en zwart.

• n1ck
jbhc schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:20:
[...]

Grappig, ik open het forum, lees je post en ik krijg direct een sms van DHL dat mn pakket van RatRig onderweg is.
Cool, mogelijk heb je 't morgen dan al binnen :)
Als het bij mij ook zo snel gaat dan heb ik het misschien wel eind deze week oid :P

• Igor92
SuperKris schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:37:
Ik blijf zeer slechte layer adhesion hebben met mijn printer. Inmiddels is alles redelijk op orde. Ik heb temperaturen tussen 200 en 230 graden geprobeerd. Pints lukken over het algemeen verder goed, maar tussen de lagen blijft het vrij zwak. Ik begin mij af te vragen of het aan mijn PLA ligt. Tot nu toe heb ik alleen maar gewerkt met 1 grote order bij Hobbyking. Het PLA is inmiddels ook al een flinke tijd uit de verpakking.
Ik heb de laatste tijd een hoop elende met het esun filament ook slechte layer adhesion etc. Voorheen niet eerder last van gehad met esun. Het hobbyking 'eigen merk' doet het best prima bij mij.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:11
Igor92 schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:23:
[...]

Ik heb de laatste tijd een hoop elende met het esun filament ook slechte layer adhesion etc. Voorheen niet eerder last van gehad met esun. Het hobbyking 'eigen merk' doet het best prima bij mij.
Gebruik pla filament van 123-3d. Geen prit stift of zo op mijn ender-2. Hecht erg goed. Maak het bed schoon met wat alcohol ketonatus ( etos ). Print op 230 graden, heated bed is 80 graden eerste laag, vervolg lagen op 60 graden. Eerste laag snelheid is 15 mm/s.

• Igor92
vincent_1971 schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:51:
[...]

Gebruik pla filament van 123-3d. Geen prit stift of zo op mijn ender-2. Hecht erg goed. Maak het bed schoon met wat alcohol ketonatus ( etos ). Print op 230 graden, heated bed is 80 graden eerste laag, vervolg lagen op 60 graden. Eerste laag snelheid is 15 mm/s.
Met 123-3D filament heb ik over het algemeen ook erg goede resultaten. Mijn bericht was meer als reactie op SuperKris.

• vincent_1971
Igor92 schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:00:
[...]

Met 123-3D filament heb ik over het algemeen ook erg goede resultaten. Mijn bericht was meer als reactie op SuperKris.
Had in een ver verleden eens een 3d printer gemaakt ( geen succes ) en had nog wat pla gekocht. Rolletje van 10 meter. Dat was ongeveer 10 jaar oud, erg bros. Ook dat ging goed. Denk persoonlijk dat het probleem bij de printer zelf ligt. Dingen als print je op glas of aluminium, hoe maak je het bed schoon, gebruik je een heated bed, nozzle temperatuur...
Heb nog van mijn gras strimmer het rolletje waar de snijdraad uit komt voor de lol eens gebruikt om wat uit te printen. Super sterk en zeer flexibel. Geen idee wat voor kunststof het is.

• Igor92
vincent_1971 schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:03:
[...]

Had in een ver verleden eens een 3d printer gemaakt ( geen succes ) en had nog wat pla gekocht. Rolletje van 10 meter. Dat was ongeveer 10 jaar oud, erg bros. Ook dat ging goed. Denk persoonlijk dat het probleem bij de printer zelf ligt. Dingen als print je op glas of aluminium, hoe maak je het bed schoon, gebruik je een heated bed, nozzle temperatuur...
Heb nog van mijn gras strimmer het rolletje waar de snijdraad uit komt voor de lol eens gebruikt om wat uit te printen. Super sterk en zeer flexibel. Geen idee wat voor kunststof het is.
Ik denk dat het niet gaat om het plakken op de buildplate, maar het plakken van de lagen aan elkaar. Ik heb zo'n 20 rollen filament open ligggen, en al een hoop meer rollen opgemaakt. Het is een ding van Esun filament dat de onderlinge layeradhesion veel minder is. Je drukt vrij makkelijk de lagen los van elkaar. Met een hogere temperatuur printen of langzamer printen maakt dit iets beter. Maar het is echt materiaalafhankelijk.

• SuperKris
Igor92 schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:23:
[...]

Het gaat inderdaad om ESUN, maar er zat ook een rolletje hobbyking tussen. Ik vermoed dat het uit dezelfde fabriek komt.
vincent_1971 schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:51:
[...]

Mijn bed adhesion is super. Mijn proces is eerst schoon maken met warm water en de afwasborstel. Daarna spiritus met een beetje keukenrol, en daarna action haarlak (paarse bus) er overheen.

Bed op 60 graden, en wat denk ik ook een flinke effect heeft, niet gelijk de ventilator er op. Ik bouw deze afhankelijk van de print in 2 tot 4mm op.

Voor sommige prints is een brim nog wel wenselijk, maar meestal niet nodig, en hoeken buigen zelden nog omhoog.
vincent_1971 schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:03:
[...]

Misschien zijn het de instellingen, maar ik heb heb inmiddels wel de eerste 100 uur ruim achter mij gelaten, en layer adhesion is nooit echt goed geweest. De meeste prints zien er inmiddels wel gewoon goed uit verder maar breken soms heel snel op de layer. Ik weet niet meer waar ik het nog kan zoeken in de instellingen. Heb zelfs het filament als eens een uurtje in de oven gelegd op 60 graden.

Maar hoe verder te gaan? Andere PLA gebruiken, of toch eens met PETG aan de slag?

• Mdekoning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:38
Een tijd terug is het board van mijn Anet A8 kapot gegaan. Nu heb ik deze vervangen voor een MKS base 1.4.
Na wat geklooi doet hij het weer. Ik heb wat endstops en leveling-sensor moeten omstekkeren.
En de stepper richting moeten aanpassen.

nu heb ik nog 2 probleempjes.
1. Het display doet het niet. is niet zo'n punt want ik stuur hem toch aan met Octoprint.
2. Wanneer is de printer absoluut aanstuur (G90 codes) beweegt de printer in de juiste richting. Wanneer ik relatief beweeg(G91 codes) doet hij helemaal iets anders

Code : Werkelijke beweging
G0 -X10 : X-10mm
G0 X10 : X-10mm

G0 -Y10 : Y-30mm
G0 Y10 : Y-10mm

G0 -Z10 : Z-10mm
G0 Z10 : Z10mm

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? ik heb namelijk geen flauw idee meer. ik heb al geprobeerd om met een helemaal verse Marlin firmware te werken. ik werk momenteel met versie 1.1.8.

• jbhc
SuperKris schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:54:
[...]

Maar hoe verder te gaan? Andere PLA gebruiken, of toch eens met PETG aan de slag?
Ik maak mijn glasplaat schoon met een plamuurmes en dat is het. Als ik jou was zou ik eens een rol huismerk pla van 123 proberen. bij mij werkt die perfect.

• vincent_1971
jbhc schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:37:
[...]

Ik maak mijn glasplaat schoon met een plamuurmes en dat is het. Als ik jou was zou ik eens een rol huismerk pla van 123 proberen. bij mij werkt die perfect.
Bij mij ook..plamuur mes en daarna wat ketonatus 70% alcohol..gebruik tot nu toe alleen pla..maar binnenkort eens proberen hoe het gaat met petg van ook 123. Zijn vrij goedkoop en moet zeggen qua service en ook bezorging correct.

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Goede morgen heren en dames,

Dit onderwerp is al meerdere keren voorbij gekomen maar ik kan het niet meer vinden, en helaas staat er ook niets over vermeld in de OP.

Hoe bewaren jullie je filament?
Omdat het weer wat zonniger begint te worden merk ik gewoon dat mijn PLA afbreekt als ik het in mijn printer laat zitten. Dat zal wel door te zon/warmte/UV/Vocht komen, dat snap ik.

Zit al dagen te denken om mijn filament maar donder en droog te bewaren en een soort "exit" gaatje te maken die naar mijn printer loopt. Hoe gaan jullie hier mee om? :)
Alvast bedankt.

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21
(jarig!)
Droxz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:45:

Dit onderwerp is al meerdere keren voorbij gekomen maar ik kan het niet meer vinden, en helaas staat er ook niets over vermeld in de OP.

Omdat het weer wat zonniger begint te worden merk ik gewoon dat mijn PLA afbreekt als ik het in mijn printer laat zitten. Dat zal wel door te zon/warmte/UV/Vocht komen, dat snap ik.

Zit al dagen te denken om mijn filament maar donder en droog te bewaren en een soort "exit" gaatje te maken die naar mijn printer loopt. Hoe gaan jullie hier mee om? :)
Alvast bedankt.
Ik trek t na gebruik uit de printer en doe de rol in zo'n vershoudzak die je dicht kan maken, met 2 zakjes silicagel.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-12 20:56

Pixelmagic

Ubergeek

Droxz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:45:

Alvast bedankt.
Heb al mijn filament in de originele dozen zonder de zakjes met korrels gewoon op een plank in de hobbykamer staan, exclusief 1 rol die gewoon in de printer hangt. Nu bij elkaar al meer dan twee jaar, gisteren nog wat geprint en geen plop geluidjes of zo of andere rare bijverschijnselen, heb Fomfutura filament overigens.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Droxz
  • Niet online
caspervc schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:15:
[...]

Ik trek t na gebruik uit de printer en doe de rol in zo'n vershoudzak die je dicht kan maken, met 2 zakjes silicagel.
Dat is een goed idee, thanks!
Toch maar eens afleren om mijn PLA in mijn printer te laten zitten :)
Pixelmagic schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:33:
[...]

Heb al mijn filament in de originele dozen zonder de zakjes met korrels gewoon op een plank in de hobbykamer staan, exclusief 1 rol die gewoon in de printer hangt. Nu bij elkaar al meer dan twee jaar, gisteren nog wat geprint en geen plop geluidjes of zo of andere rare bijverschijnselen, heb Fomfutura filament overigens.
Wow, ik heb nu 2 verschillende PLA's liggen en beide zijn al (meerdere) keren afgebroken,
nadat ik deze in mijn printer heb laten zitten na het printen.
1 van die rollen is wel al wat ouder en gekregen zonder doos.
Thanks, ik zal eens kijken naar Fomfutura :)

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Droxz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:42:

Wow, ik heb nu 2 verschillende PLA's liggen en beide zijn al (meerdere) keren afgebroken,
nadat ik deze in mijn printer heb laten zitten na het printen.
1 van die rollen is wel al wat ouder en gekregen zonder doos.
Thanks, ik zal eens kijken naar Fomfutura :)
Breken heb ik echt nog nooit gehad, dus óf ik heb heel veel geluk óf het ligt aan het merk/type.

Moet wel zeggen dat ik de pla gebruik, die gaat prima. heb ook de wood structure maar daar heb ik enorm veel gedoe mee om daar goed mee te printen, met name hechting op het bed is een drama daarmee. Heb ook nog wat abs liggen maar vanwege de omgeving en mogelijke stank nog nooit gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixelmagic op 10-04-2018 12:07 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

• Droxz
  • Niet online
Pixelmagic schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:06:
[...]

Breken heb ik echt nog nooit gehad, dus óf ik heb heel veel geluk óf het ligt aan het merk/type.

Moet wel zeggen dat ik de pla gebruik, die gaat prima. heb ook de wood structure maar daar heb ik enorm veel gedoe mee om daar goed mee te printen, met name hechting op het bed is een drama daarmee. Heb ook nog wat abs liggen maar vanwege de omgeving en mogelijke stank nog nooit gebruikt.
Nou staat mijn kamer ook wel in de zon, en de hele dag in de zon 8)7 (dicht bij kust, raam/deur altijd open)
Deze rollen zijn trouwens PLA.

Oh dat is wel jammer van die wood structure!
Ben zelf nog bezig met PLA en probeer PETG, maar ik krijg het gewoon niet lekker.
Ene print gaat prima ander is een drama.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Droxz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:12:
[...]

Nou staat mijn kamer ook wel in de zon, en de hele dag in de zon 8)7 (dicht bij kust, raam/deur altijd open)
Deze rollen zijn trouwens PLA.

Oh dat is wel jammer van die wood structure!
Ben zelf nog bezig met PLA en probeer PETG, maar ik krijg het gewoon niet lekker.
Ene print gaat prima ander is een drama.
Mijn hobby kamer op het zuiden onder schuin dak 8)

Ik ben ondertussen aan mijn tweede printer, een BQ Hephestos prusa kloon, daarvoor een eigen knutsel. Moet zeggen sinds ik de Bq samen met Formfutura heb dat ik nog nooit met zoveel plezier heb geprint. Vrijwel alles gaat direct de eerste goed, enige wat ik na weken niet gebruikt te hebben calibreer is de Z-as en gaan.

Petg heb ik nog niet geprobeerd, maar ik begreep dat die wood ook soort van petg is. Voor wat ik zo af en toe doe is pla goed genoeg.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Droxz
  • Niet online
Pixelmagic schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:59:
[...]

Ik ben ondertussen aan mijn tweede printer, een BQ Hephestos prusa kloon, daarvoor een eigen knutsel. Moet zeggen sinds ik de Bq samen met Formfutura heb dat ik nog nooit met zoveel plezier heb geprint. Vrijwel alles gaat direct de eerste goed, enige wat ik na weken niet gebruikt te hebben calibreer is de Z-as en gaan.

Petg heb ik nog niet geprobeerd, maar ik begreep dat die wood ook soort van petg is. Voor wat ik zo af en toe doe is pla goed genoeg.
hahahaha, volgens mij hebben wij dezelfde uitdaging kwa kamer :)

Zelfde hier, even bed afstellen na een weekje (wel bed verwarmen... damn, zo vaak verkeerd/koud gedaan) en assen checken en klaar.
Mocht je ooit eens willen klooien met PETG kan ik wel een stukje opsturen,
dat heeft een andere tweaker toen ook voor mij gedaan hahahaha.

PETG kan ik nog iets voor bedenken, maar wood...
Wat zou je daar b.v van willen maken?
(ik bedoel het positief)

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Droxz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:11:
[...]

hahahaha, volgens mij hebben wij dezelfde uitdaging kwa kamer :)

Zelfde hier, even bed afstellen na een weekje (wel bed verwarmen... damn, zo vaak verkeerd/koud gedaan) en assen checken en klaar.
Mocht je ooit eens willen klooien met PETG kan ik wel een stukje opsturen,
dat heeft een andere tweaker toen ook voor mij gedaan hahahaha.

PETG kan ik nog iets voor bedenken, maar wood...
Wat zou je daar b.v van willen maken?
(ik bedoel het positief)
Thnx voor het aanbod !

En die wood, tja, wat zal ik zeggen, iets met de WAF :+ ze vond het mooi en ik ben een sucker voor dat soort dingen >:)

PVoutput van mijn 4950Wp

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-12 20:21
Pixelmagic schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:59:
[...]

Hier ook alweer een tijd FormFutura en ook zeer tevreden over, ook nagenoeg perfecte prints. (voor zover de printer dat toelaat.) 1e laag print ik op tape van de action en dat houdt zeer goed op een onverwarmd bed. (Premium PLA van hun 215 eerste laag, 206 de rest)

• jbhc
n1ck schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:07:
[...]

Cool, mogelijk heb je 't morgen dan al binnen :)
Als het bij mij ook zo snel gaat dan heb ik het misschien wel eind deze week oid :P
En het frame is binnen.

Ergens in dit topic ben ik gewaarschuwd dat PLA geen goede plastic soort is om je printer van te bouwen.
Dus zojuist mijn allereerste rol PETG uitgepakt.
Nu even een testprint en als het resultaat goed bevalt dan ga ik beginnen met het printen van de onderdelen voor de AM8

• n1ck
jbhc schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:40:
[...]

En het frame is binnen.

Ergens in dit topic ben ik gewaarschuwd dat PLA geen goede plastic soort is om je printer van te bouwen.
Dus zojuist mijn allereerste rol PETG uitgepakt.
Nu even een testprint en als het resultaat goed bevalt dan ga ik beginnen met het printen van de onderdelen voor de AM8
Cool (y), bij mij komt het frame morgen binnen. Ben heel benieuwd hoe de kwaliteit van het aluminium is.
Ik ben ook bezig om de onderdelen in PETG te printen. PLA is in principe prima voor onderdelen die niet vlakbij de hotend of heated bed zitten maar ik wil alles in dezelfde kleur/met hetzelfde filament. Ook wordt in de 'officiele' build guide aangeraden alles in ABS of PETG te printen.

• Edd

Edd

PETG is sterker en kan beter tegen stress dan PLA. Dat is een reden waarom je je eventuele onderdelen in PETG zou willen printen.

Neemt niet weg dat ik nu onderdelen voor een Voron2 aan het printen ben in PLA..;)

Dit doe ik met een rol PLA die ik bij mijn Anycubic Kossel heb gekregen. Ik weet het merk niet, maar het is wel erg fijn en goed spul. Dus moet maar eens op onderzoek gaan wat het precies is.

-

• citruspers
  • Laatst online: 15:44
Edd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:01:

Dit doe ik met een rol PLA die ik bij mijn Anycubic Kossel heb gekregen. Ik weet het merk niet, maar het is wel erg fijn en goed spul. Dus moet maar eens op onderzoek gaan wat het precies is.
Is het zo'n rol met een soort schaakbord patroon op een van de zijkanten? Dan is het waarschijnlijk een rol van Anycubic zelf (maar alsnog ongetwijfels een rebrand van een gangbaar chinees merk.

Mooie printer trouwens die anycubic Kossel, mijn tweede is onderweg. Upgrade naar een smoothieboard met hun autolevel implementatie is wel aan te raden, scheelt je een hoop gedoe. Of wissel in de tussentijd naar mijn autolevel repetier firmware: https://github.com/citruspers/Repetier-Anycubic-Kossel-Plus

[ Voor 10% gewijzigd door citruspers op 13-04-2018 00:20 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• jbhc
n1ck schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:19:
[...]

Cool (y), bij mij komt het frame morgen binnen. Ben heel benieuwd hoe de kwaliteit van het aluminium is.
Ik ben ook bezig om de onderdelen in PETG te printen. PLA is in principe prima voor onderdelen die niet vlakbij de hotend of heated bed zitten maar ik wil alles in dezelfde kleur/met hetzelfde filament. Ook wordt in de 'officiele' build guide aangeraden alles in ABS of PETG te printen.
Het aluminium ziet er goed uit ;)
Het kwam netjes verpakt aan in een vrij kleine doos waardoor ik me afvroeg of het wel klopte maar bij nadere inspectie bleek alles in orde. O-)

Ik ga alle structurele onderdelen van zwart PETG maken.
De brackets voor alle losse componenten (Voeding, RAMPS, bowden mounts, mosfets) maak ik van blauw PLA.

Ik heb voor de bedrading deze sleeve aangeschaft:
https://www.aliexpress.co...ET-Nylon/32823817675.html
Dus blauw lijkt me het juiste thema.

Ik ben overigens aan het twijfelen. Het lagersysteem van de Anet vind ik om eerlijk te zijn nogal waardeloos.
Momenteel gebruik ik voor de Y-as nog de orginele lagers en heb ik de aluminium blokken vervangen voor blokken van PLA. Ik heb een tijdje Igus lagers gebruikt maar dit was het ook niet.
Eigenlijk wil ik een upgrade doen naar MGN12 rail maar dat is best kostbaar.

Eigenlijk wil ik de printer meteen aanpassen naar een constructie met een MGN12 rail maar misschien doe ik wel eerst dit:
https://www.thingiverse.com/thing:2752341

[ Voor 4% gewijzigd door jbhc op 13-04-2018 00:22 ]

• Edd

Edd

citruspers schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:19:
Is het zo'n rol met een soort schaakbord patroon op een van de zijkanten? Dan is het waarschijnlijk een rol van Anycubic zelf (maar alsnog ongetwijfels een rebrand van een gangbaar chinees merk.
Nee, geen schaakbord patroon, maar ze kunnen natuurlijk ook gewoon andere rollen gebruiken nu..
Het is nu gewoon een soort van standaard-rol met 5 open vlakken en 1 dichte. Daarin zit dan een uitsparing voor het vastzetten van het plastic als je die niet gebruikt.
Mooie printer trouwens die anycubic Kossel, mijn tweede is onderweg. Upgrade naar een smoothieboard met hun autolevel implementatie is wel aan te raden, scheelt je een hoop gedoe. Of wissel in de tussentijd naar mijn autolevel repetier firmware: https://github.com/citruspers/Repetier-Anycubic-Kossel-Plus
Er komt straks wel een Smoothie-compatible bordje vrij, aangezien die niet voldoende connectors heeft voor z-assen en ik geen zin heb om uit te zoeken of dit kan/mogelijk is.
Nog tips mbt welke probe? Ik gebruik nu de standaard van Anycubic, maar die is idd niet geweldig in precisie merk ik..

-

• citruspers
Edd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:27:
[...]

Nee, geen schaakbord patroon, maar ze kunnen natuurlijk ook gewoon andere rollen gebruiken nu..
Het is nu gewoon een soort van standaard-rol met 5 open vlakken en 1 dichte. Daarin zit dan een uitsparing voor het vastzetten van het plastic als je die niet gebruikt.

[...]

Er komt straks wel een Smoothie-compatible bordje vrij, aangezien die niet voldoende connectors heeft voor z-assen en ik geen zin heb om uit te zoeken of dit kan/mogelijk is.
Nog tips mbt welke probe? Ik gebruik nu de standaard van Anycubic, maar die is idd niet geweldig in precisie merk ik..
Dat is precies dezelfde spoel als ik van Sunlu (eSun? Sun-E?) heb gekregen. Maar kan ook toeval zijn.

Ik heb er zelf al een smoothie-compatible in zitten (MKS 1.3) en dat werkt als een tierelier. Qua probe gebruik ik momenteel een film-probe die op de nozzle klemt, dan heb je (minder) last van effector tilt tijdens je autolevel routine.

• n1ck
Het blank alu frame van RatRig is binnen :D en het ziet er allemaal prima en mooi uit. Ben nu bezig om met zwart PETG de AM8 onderdelen te printen; dit wordt een combinatie van:

AM8 - Metal Frame for Anet A8
https://www.thingiverse.com/thing:2263216

AM8 Reinforced!
https://www.thingiverse.com/thing:2657605

Anet AM8 Variant
https://www.thingiverse.com/thing:2462104

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Leuk, ben benieuwd naar het resultaat

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• citruspers
Wat is er beter dan 1 Kossel?
2 Kossels! :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jjp378Y.jpg

Het begon met mijn wens om zelf een kossel-stijl printer te bouwen. Toen een tweedehands Anycubic Kossel tegen gekomen voor 110 euro via amazon (was ivm de alu profielen en motoren goedkoper dan onderdelen los kopen). Die was uiteindelijk toch niet leverbaar waardoor ze me bij Anycubic een mooi aanbod deden voor voor een nieuwe Kossel met autolevel, voor significant minder dan de normale verkoopprijs. Topservice!

Die nieuwe versie is trouwens wel een hele verbetering met de vorige generatie. duidelijke handleiding, onderdelen gesorteerd per stap, veel accesoires enzo.

• jbhc
citruspers schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:35:
Wat is er beter dan 1 Kossel?
2 Kossels! :+

[afbeelding]

Het begon met mijn wens om zelf een kossel-stijl printer te bouwen. Toen een tweedehands Anycubic Kossel tegen gekomen voor 110 euro via amazon (was ivm de alu profielen en motoren goedkoper dan onderdelen los kopen). Die was uiteindelijk toch niet leverbaar waardoor ze me bij Anycubic een mooi aanbod deden voor voor een nieuwe Kossel met autolevel, voor significant minder dan de normale verkoopprijs. Topservice!

Die nieuwe versie is trouwens wel een hele verbetering met de vorige generatie. duidelijke handleiding, onderdelen gesorteerd per stap, veel accesoires enzo.
Lol,

Ik ben nu de onderdelen voor de AM8 aan het printen met PETG en ik merk dat het me eigenlijk allemaal te lang duurt >:)
Ik ben aan het twijfelen om er gewoon wat onderdelen bij te bestellen zodat ik 2 printers heb.... :+

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:26
jbhc schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:05:
[...]

Lol,

Ik ben nu de onderdelen voor de AM8 aan het printen met PETG en ik merk dat het me eigenlijk allemaal te lang duurt >:)
Ik ben aan het twijfelen om er gewoon wat onderdelen bij te bestellen zodat ik 2 printers heb.... :+
Ik twijfel over hetzelfde :P. Hoewel mijn probleem niet veroorzaakt wordt door ongeduld, maar door het niet kunnen printen met m'n A8.. Wanneer m'n printbed verplaatst, gaat het frame aan de voorzijde omhoog of omlaag :(. Krijg het niet voor elkaar om het frame recht te houden

[ Voor 12% gewijzigd door PetersNL op 14-04-2018 20:52 ]

jbhc schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:05:
[...]

Lol,

Zo is mijn P3Steel project ook ooit eens begonnen. Ik moet die nog eens af gaan maken. Ben al een heel eind, maar telkens als de A8 weer een clog heeft heb ik weer minstens eens maand geen zin om die zooi op te gaan lossen. :/

© ocf81 1981-infinity

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik zie dat er een paar berichten terug werd gesproken over een MKS moederbord. Nu ben ik ook van plan om mijn ender 2 te upgraden en zat ik aan een MKS bordje te denken, in combinatie met het touchscreen die ze ook hebben (touchscreen <3 ).

Aangezien nog compleet nieuw ben in de hardware wereld van 3d printers. Zijn die MKS bordjes nog goed?
Zijn die plug and play?

• jbhc
PetersNL schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:51:
[...]

Ik twijfel over hetzelfde :P. Hoewel mijn probleem niet veroorzaakt wordt door ongeduld, maar door het niet kunnen printen met m'n A8.. Wanneer m'n printbed verplaatst, gaat het frame aan de voorzijde omhoog of omlaag :(. Krijg het niet voor elkaar om het frame recht te houden
Over welke printer heb je het nu? Als je het over je A8 hebt dan zijn of je rails krom of je hebt het bed veel te strak aangedraait.
ocf81 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:18:
[...]

Zo is mijn P3Steel project ook ooit eens begonnen. Ik moet die nog eens af gaan maken. Ben al een heel eind, maar telkens als de A8 weer een clog heeft heb ik weer minstens eens maand geen zin om die zooi op te gaan lossen. :/
Mijn A8 draait echt als een zonnetje al is er ondertussen weinig A8 meer aan. En sinds de vervanging van het orginele bord voor een RAMPS 1.4 werkt de extruder ook een stuk beter. Achteraf denk ik dat ik al heel lang last had van een defect in het bord want ik had vaak een laag waar fillament ontbrak en daar heb ik nu helemaal geen last meer van.

• vincent_1971
thijsco19 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:28:
Ik zie dat er een paar berichten terug werd gesproken over een MKS moederbord. Nu ben ik ook van plan om mijn ender 2 te upgraden en zat ik aan een MKS bordje te denken, in combinatie met het touchscreen die ze ook hebben (touchscreen <3 ).

Aangezien nog compleet nieuw ben in de hardware wereld van 3d printers. Zijn die MKS bordjes nog goed?
Zijn die plug and play?
Heb je wel eens gedacht om je Ender-2 te gaan flashen met Marlin 1.1.8? Zitten wel haken en ogen aan. Maar je hebt dan wel veel voordelen. Ga het zelf binnenkort eens wagen. Hang ik er gelijk een inductiesensor aan voor de calibratie.

• citruspers
thijsco19 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:28:

Zijn die plug and play?
De MKS bordjes zijn prima, je hebt een 32-bit controller voor zo'n 40 euro (vergeleken met een smoothieboard of Duet wifi voor 180 a 200....). De MKS is alleen niet zo populair bij de smoothieware community: http://smoothieware.org/t...mks-what-s-that-all-about

De drivers op dat bord zijn ook neit denderend (DRV8825), maar met een TL-smoother zijn in ieder geval de grootste problemen opgelost.

Het touchscreen is trouwens ook niet zo denderend. Weinig opties en een UI die matig is. Voor die 20 euro heb je ook 2 Raspberry Pi Zero W's om je printer mee te bedienen via de webbrowser.

Pagina: 1 ... 114 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.