• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@caspervc kun je anders je gcode ergens online gooien?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39
(jarig!)
@Room42

https://drive.google.com/...UyyZNaKN/view?usp=sharing

Hier zou je hem moeten kunnen zien?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Room42
  • Niet online
caspervc schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:51:
Nog een vraagje over mijn printer waar ik niet uit kom.

Ik heb in Cura het volgende staan
'build plate adhesion' = skirt
'initial layer height' = 0,30

Maakt ie wel de beweging van de skirt bij het printen, maar print niets. Ook als ik brim selecteer maakt ie de bewegingen van het 'platformpje' onder de uiteindelijke print, maar print niets.
Op het moment dat de printer overgaat naar het model, begint ie wel te printen (direct op de ondergrond dus). Hierdoor zit mijn print vaak muurvast op de ondergrond.

Mis ik ergens een instelling? Ik vind het maar vaag dat ie de tussen lagen niet print...
D'r is iets raars met je Gcode. Je 1e layer (layer 0) is leeg. Je print begint pas op layer 2. Aan je settings zie ik niks, maar heb je misschien je model niet op het bed staan in Cura? Zweeft ie een beetje?

Wat heb je trouwens een specifieke layer height, met 0.1315. Is dat bewust of is dat een vertaling?

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 09-03-2018 15:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• caspervc
(jarig!)
Nope... gewoon netjes op Z=0

@Room42 Ik gebruik trouwens Cura 3.2.1 op windows op een Maylan M200 kloon (Profab Mini +)

[ Voor 64% gewijzigd door caspervc op 09-03-2018 15:56 ]

• Room42
  • Niet online
@caspervc Heb je dit met alle prints (dus verschillende STL's)?
En waarom heb je die hoge eerste layer (0.3mm) ingesteld?

[ Voor 56% gewijzigd door Room42 op 09-03-2018 16:03 ]

• caspervc
(jarig!)
@Room42 Jep... Het lijkt me dat ik iets in Cura mis...

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:49:
[...]

D'r is iets raars met je Gcode. Je 1e layer (layer 0) is leeg. Je print begint pas op layer 2. Aan je settings zie ik niks, maar heb je misschien je model niet op het bed staan in Cura? Zweeft ie een beetje?

Wat heb je trouwens een specifieke layer height, met 0.1315. Is dat bewust of is dat een vertaling?
Als ik deze gcode naast een eigen gcode leg, zie ik inderdaad een raar verschil in layer hide.

Mijne: ;Layer height: 0.2
Deze: ;Layer height: 0.1315

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:00
Iemand die me op weg kan helpen om een winkel te vinden met redelijke levertijden die 1.75mm PLA in 0,5KG rollen heeft liggen?

Hobbykings lijkt elke keer minder te hebben in de EU warehouse en anderen verkopen vooral 1KG. Dat is leuk voor de kleuren die ik wat vaker gebruik, maar een beetje zonde voor de kleuren die ik heel af en toe gebruik. Esun achtige kwaliteit is goed zat voor dit soort kleuren in mijn geval.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:03

MsG

Forumzwerver

Beakzz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:24:
Iemand die me op weg kan helpen om een winkel te vinden met redelijke levertijden die 1.75mm PLA in 0,5KG rollen heeft liggen?

Hobbykings lijkt elke keer minder te hebben in de EU warehouse en anderen verkopen vooral 1KG. Dat is leuk voor de kleuren die ik wat vaker gebruik, maar een beetje zonde voor de kleuren die ik heel af en toe gebruik. Esun achtige kwaliteit is goed zat voor dit soort kleuren in mijn geval.
Check ook even de UK warehouse, die pak ik weleens voor filament. Het spul is vaak wel chronisch uitverkocht op hobbyking maar als je er op tijd bij bent is het een prima alternatief voor dingen die EU warehouse nooit heeft en bij global te duur zijn vanwege shipping.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• caspervc
(jarig!)
Droxz schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Als ik deze gcode naast een eigen gcode leg, zie ik inderdaad een raar verschil in layer hide.

Mijne: ;Layer height: 0.2
Deze: ;Layer height: 0.1315
Dat is afhankelijk van de stappenmotor begreep ik :)

https://www.mpselectmini.com/optimal_layer

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ik gebruik een Lulzbot Taz 5 en ben impactstaven aan het printen voor het testen van kunststof. Ik gebruik Cura lulzbot editie en heb de flow ingesteld op 150%. Nu wordt de flow door de printer na de eerste laag verlaagd naar 100% wat zorgt voor under-extrusion. Ik heb alles al geprobeerd maar hij blijft de flow verlagen.
Iemand een idee over hoe ik dit moet oplossen?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:08:
Hoi allemaal,

Ik gebruik een Lulzbot Taz 5 en ben impactstaven aan het printen voor het testen van kunststof. Ik gebruik Cura lulzbot editie en heb de flow ingesteld op 150%. Nu wordt de flow door de printer na de eerste laag verlaagd naar 100% wat zorgt voor under-extrusion. Ik heb alles al geprobeerd maar hij blijft de flow verlagen.
Iemand een idee over hoe ik dit moet oplossen?
Met je slicer.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-12 19:16
Heeft iemand ervaring met het HIPS filament van 123-3D?
Ze claimen dat het geschikt is voor "[...] heel grote 3D-prints, het trekt vrijwel niet krom". Klopt dat? Ik dacht dat HIPS zich ongeveer net zo als ABS gedroeg qua warping (of misschien iets minder erg).

Reden dat ik dit vraag is dat ik een vleugel voor een RC-vliegtuig wil printen. Dat is een redelijk grote print met 2-3% infill en een enkele perimeter van 0.3mm. Ik haal nu heel mooie resultaten met PETG op 250C (geen warping, goede layer adhesion en lekker stevig) maar PETG is net als PLA vrij zwaar (1.2-1.3 gram/cm^3).

Ik zou dus liever met ABS werken (~1 gram/cm^3) maar omdat het zo'n dunne, enkelwandige print is met nauwelijks infill ben ik bang voor kromtrekken en delamination. Ik heb een redelijk krachtig heated bed en enclosure, maar alsnog denk ik dat het in ABS niet zal lukken. HIPS is ongeveer net zo licht als ABS, en zou dus makkelijker te printen moeten zijn. Klopt dat? De layer adhesion vind ik ook heel belangrijk (je mag niet door het indrukken van de vleugel van buitenaf zomaar de lagen van elkaar kunnen scheiden).

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-12 22:42
KevinSetz schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:21:
deze week komt na lang wachten eindelijk me prusa i3 MK3 ik ben reuze benieuwd :D heb er zin in
En bevalt ie? ;)

[ Voor 39% gewijzigd door lennertvdkort op 16-03-2018 15:25 ]

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-12 19:41
Hij bevalt zeker helaas is alleen de filament sensor nog onderweg.

Het heeft me 9 uur gekost om het in elkaar te zetten

• lennertvdkort
KevinSetz schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:29:
[...]

Hij bevalt zeker helaas is alleen de filament sensor nog onderweg.

Het heeft me 9 uur gekost om het in elkaar te zetten
oh was ie kapot?
Volgens de laatste update(9maart) zou hij deze week verzonden worden, kreeg woensdag een mailtje van een ups zending. Ik helemaal blij.. , waren het de kaartjes voor de gp van oostenrijk.. ook leuk :9

• KevinSetz
lennertvdkort schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:07:
[...]

oh was ie kapot?
Volgens de laatste update(9maart) zou hij deze week verzonden worden, kreeg woensdag een mailtje van een ups zending. Ik helemaal blij.. , waren het de kaartjes voor de gp van oostenrijk.. ook leuk :9
Ja was defect helaas :( maar kan gewoon printen zonder de sensor maar goed, alles moet gewoon goed zijn. 8) Hij heeft er al 20 uur printen op zitten en nog geen mislukte print gehad. alles smooth en strak

Edit:

Ik heb een vraag, als ik print en hij is links aan het printen gaat die omhoog helemaal naar rechts en daar weer verder printen. dat is verder allemaal prima hoor maar als die omhoog gaat kan ik die snelheid aan passen? zodat die wat rustiger omhoog gaat? welke setting is dat in Slic3r?

Dan is het enigste lawaai wat ik nu hoor en als ik dat weg kan krijgen kan ik er naast gaan slapen _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door KevinSetz op 18-03-2018 07:03 ]

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-12 12:58
Ik zit ook eens bij hobbyking te kijken voor pla. Kost echt bijna niks daar!

Nu mijn vraag of het ook echt wat is. Iemand met ervaring met dat spul? Ik print nu met het PLA van 123-3D en ben daar erg tevreden over.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• Room42
  • Niet online
SHIFTER [NL] schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:09:
Iemand met ervaring met dat spul?
Daar is wel enigszins ervaring mee, ja. :+

Ik heb mezelf nog niet gewaagd aan de buitenlandse filamenten, ik print ook vooral met het huismerk van 123-3d.nl. Hopelijk komt binnenkort de Prusa MK3 binnen en dan wil ik wat meer gaan experimenteren. Ik vind alleen de afschrijving zo groot als het niet bevalt.

[ Voor 30% gewijzigd door Room42 op 18-03-2018 16:15 ]

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-12 21:24
Room42 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:11:
[...]

Ik heb mezelf nog niet gewaagd aan de buitenlandse filamenten, ik print ook vooral met het huismerk van 123-3d.nl. Hopelijk komt binnenkort de Prusa MK3 binnen en dan wil ik wat meer gaan experimenteren. Ik vind alleen de afschrijving zo groot als het niet bevalt.
Ik ben redelijk aan het experimenteren geweest het afgelopen jaar:

Hatchbox PETG: Niks mis mee, print iets steviger dan Real PETG lijkt het.
Real PETG: Niks mis mee, print iets koeler dan hatchbox maar is iets minder stevig.
Hatchbox PLA grijs: printte prima totdat het vocht opnam, toen er broos. Na drogen in de oven weer prima. helaas is Hatchbox nauwelijks meer te krijgen via Amazon.
Primavalue PLA zwart: niks mis mee
Primavalue PLA grijs: ruikt vreemd, warpt als de neten. Heb een vervangende rol van Amazon gekregen, maar nog niet getest,
Anycubic PLA zwart: niks mis mee
Frontierfila PLA: niks mis mee, maar moet wel op 220 om goede bed hechting te krijgen. Goud en zilver sparkelt een beetje. Kleurveranderend filament werkt en print goed. Glow in the dark filament print ook prima en is relatief goedkoop.
Flexismart TPU: niks mis mee
Sunlu PLA+: niks mis mee, print erg mooi, ook de kleine details. Wordt waarschijnlijk mijn nieuwe standaard als de huidige voorraad rollen op is.
Sainsmart metal PLA: niks mis mee, ziet er best wel metalig uit.

Of het ene filament nou net iets beter print dan het andere kan ik niet echt beoordelen, vandaar de vele "niks mis mee" doet-wat-het-moet-doen commentaren. De enige echt slechte rol PLA die ik heb gehad was de PrimaValue grijs, maar dat kan gewoon een slechte batch zijn geweest.

Voor andere tweakers die ook willen experimenteren: Frontierfila op de UK amazon heeft een paar 4x250g rollen met de wat exotischere filamenten. Voor zo'n 3 tientjes kun je dan (bijvoorbeeld) experimenteren met goud, zilver, gitd en thermochroom. Zeker een aanrader.

[ Voor 9% gewijzigd door citruspers op 18-03-2018 16:38 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• ChojinZ
  • Laatst online: 26-12 14:14
citruspers schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:35:
[...]

Ik ben redelijk aan het experimenteren geweest het afgelopen jaar:

Hatchbox PETG: Niks mis mee, print iets steviger dan Real PETG lijkt het.
Real PETG: Niks mis mee, print iets koeler dan hatchbox maar is iets minder stevig.
Hatchbox PLA grijs: printte prima totdat het vocht opnam, toen er broos. Na drogen in de oven weer prima. helaas is Hatchbox nauwelijks meer te krijgen via Amazon.
Primavalue PLA zwart: niks mis mee
Primavalue PLA grijs: ruikt vreemd, warpt als de neten. Heb een vervangende rol van Amazon gekregen, maar nog niet getest,
Anycubic PLA zwart: niks mis mee
Frontierfila PLA: niks mis mee, maar moet wel op 220 om goede bed hechting te krijgen. Goud en zilver sparkelt een beetje. Kleurveranderend filament werkt en print goed. Glow in the dark filament print ook prima en is relatief goedkoop.
Flexismart TPU: niks mis mee
Sunlu PLA+: niks mis mee, print erg mooi, ook de kleine details. Wordt waarschijnlijk mijn nieuwe standaard als de huidige voorraad rollen op is.
Sainsmart metal PLA: niks mis mee, ziet er best wel metalig uit.

Of het ene filament nou net iets beter print dan het andere kan ik niet echt beoordelen, vandaar de vele "niks mis mee" doet-wat-het-moet-doen commentaren. De enige echt slechte rol PLA die ik heb gehad was de PrimaValue grijs, maar dat kan gewoon een slechte batch zijn geweest.

Voor andere tweakers die ook willen experimenteren: Frontierfila op de UK amazon heeft een paar 4x250g rollen met de wat exotischere filamenten. Voor zo'n 3 tientjes kun je dan (bijvoorbeeld) experimenteren met goud, zilver, gitd en thermochroom. Zeker een aanrader.
Real PETG: geen last van stringing? REAL is verreweg het slechtste fillament wat ik heb gebruikt. Kon geen enkel degelijk object uit mijn printer krijgen. Ander merk PETG gebruikt, en dat printe net zo eenvoudig als PLA...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Room42
  • Niet online
ChojinZ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:08:
[...]

Real PETG: geen last van stringing? REAL is verreweg het slechtste fillament wat ik heb gebruikt. Kon geen enkel degelijk object uit mijn printer krijgen. Ander merk PETG gebruikt, en dat printe net zo eenvoudig als PLA...
Ja, REAL PETG kan ik ook afraden, in tegenstelling tot het huismerk PETG van 123-3d, die is prima.

• citruspers
Ik had inderdaad wel veel stringing en blobs met Real PETG, maar omdat ik een van mijn printers met een Volcano hotend had geupgrade ging ik er eigenlijk van uit dat dat de oorzaak was (want veel langere smeltkamer).

• ChojinZ
citruspers schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:29:
Ik had inderdaad wel veel stringing en blobs met Real PETG, maar omdat ik een van mijn printers met een Volcano hotend had geupgrade ging ik er eigenlijk van uit dat dat de oorzaak was (want veel langere smeltkamer).
REAL was mijn eerste rol PETG en was in de veronderstelling dat het aan mijn onkunde lag... :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• citruspers
ChojinZ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:32:
[...]

REAL was mijn eerste rol PETG en was in de veronderstelling dat het aan mijn onkunde lag... :+
Dat is een leuke inderdaad, dat heb ik ook vaak. "Ligt het nou aan mij, of aan de rol" :)
Maar PETG is sowieso geen makkelijk filament. De hechting van de eerste laag en de plakkerigheid aan de nozzle helpen allebei niet mee.

Op zich heb ik van mijn Real PETG wel mooie prints gemaakt, zelfs met dikkere layers.

• ChojinZ
citruspers schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:35:
[...]

Op zich heb ik van mijn Real PETG wel mooie prints gemaakt, zelfs met dikkere layers.
Het is bij mij nogal afhankelijk van het object. Zolang er geen overhang is, gaat redelijk goed. Tussentijds moet ik wel mijn nozzle regelmatig ont-blobben.

• lennertvdkort
citruspers schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:35:
[...]

Dat is een leuke inderdaad, dat heb ik ook vaak. "Ligt het nou aan mij, of aan de rol" :)
Maar PETG is sowieso geen makkelijk filament. De hechting van de eerste laag en de plakkerigheid aan de nozzle helpen allebei niet mee.

Ik heb een haat-liefde relatie met REAL PETG, de ene keer denk ik ah zie je wel het kan dus toch.
De andere keer is het weer ruk.
Is ook een beetje begonnen toen ik dacht het 'ingeregeld' te hebben, ik bijna klaar was met de AM8 onderdelen ik erachter kwam dat de layer-adhesion ruk was waardoor alles over kon :|
Ik kwam erachter toen ik een remix stepper steun moest printen vanwege het gebruik van een demper.
Zat een beetje met het verkeerde onderdeel te pielen, tot ik het verbazend makkelijk brak :+
Ik heb met REAL ook wel wat last van layer adhesion problemen en relatief veel stringing. De eerste laag gaat meestal wel ok, mits ik deze niet te dik print. (i.c.m. 3DLac) Ik dacht altijd dat dat puur aan de kwaliteiten van PETG an sich lag, maar kennelijk zijn er ook PETG soorten die hier beter mee omgaan?

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 19-03-2018 17:21 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Brupje
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Met stringing zit je te koud. Slechte Layer adhesion duidt daar ook op. Bij 245 moet stringing eigenlijk niet voorkomen met petg.

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

• Room42
  • Niet online
Brupje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:07:
Met stringing zit je te koud. Slechte Layer adhesion duidt daar ook op. Bij 245 moet stringing eigenlijk niet voorkomen met petg.
Mijn ervaring is juist dat stringing vermindert als je de temperatuur verlaagt. Beweer jij hiermee dat boven een bepaalde temperatuur stringing ook weer minder wordt?

• Brupje

Brupje

3D nerd

Room42 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:11:
[...]

Mijn ervaring is juist dat stringing vermindert als je de temperatuur verlaagt. Beweer jij hiermee dat boven een bepaalde temperatuur stringing ook weer minder wordt?
Voor petg ja. Ben met je eens dat het niet intuitief is. Maar we printen best veel petg en is vrij consistent gedrag voor dit materiaal.

• Room42
  • Niet online
Brupje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:18:
[...]

Voor petg ja. Ben met je eens dat het niet intuïtief is. Maar we printen best veel petg en is vrij consistent gedrag voor dit materiaal.
Wat een goed nieuws, dan ga ik daar eens mee experimenteren! Ik print nu altijd op (wat mijn printer aangeeft als) 215 graden. En qua koeling? Kan die beter aan of uit?

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 21-03-2018 00:20 ]

• Brupje

Brupje

3D nerd

Room42 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:19:
[...]

Wat een goed nieuws, dan ga ik daar eens mee experimenteren! Ik print nu altijd op (wat mijn printer aangeeft als) 215 graden. En qua koeling? Kan die beter aan of uit?
Aan tenzij, voor petg minder belangrijk dan pla, maar voor meeste type prints een verbetering, met name voor overhang

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:40
In de afgelopen weken druk bezig geweest met het maken van de climate chamber voor het project Imaginarium of Tears. Net als in het verleden heb ik hiervoor gretig gebruik gemaakt van mijn Ultimaker 2+ 3D printer.

Meer is hier en/of hier te lezen:

Het complete ontwerp gemaakt in fusion360: http://a360.co/2F5LfVD
Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/1000/1*V9dowlJcANMLUa7X1H-uMQ.jpeg

Brackets die de Climate Chamber met de microscoop verbinden:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/2000/1*GtbQx45AqbVCEV4R6sPSXQ.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/2000/1*fw6MT31d8oeA9_PB0cnQoA.jpeg

Cubes die de verschillende 5mm plexiglas platen met elkaar verbinden.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/2000/1*jQdrmZaxCoHzW0JHqVh51g.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/2000/1*m9_TwEzoR6WfiKFGNEq6fA.jpeg

Het eind resultaat in combinatie met de microscoop
Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/2000/1*l1s-jpyZu_PjRBvwLWMYLw.jpeg

In eerste instantie waren deze prints bedoeld als prototypes waarbij ik altijd print met PLA en een nozzle van 0.6mm 8% infill, maar daar alles uiteindelijk in een keer goed was laat ik deze 3D prints voor wat het is. Idee was eigenlijk om ze uiteindelijk uit Zwart ABS te printen met een 0.4mm nozzle voor een strakkere finish.

[ Voor 9% gewijzigd door Macsylver op 21-03-2018 00:39 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

• Room42
  • Niet online
Macsylver schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:33:
[...]
In eerste instantie waren deze prints bedoeld als prototypes waarbij ik altijd print met PLA en een nozzle van 0.6mm 8% infill, maar daar alles uiteindelijk in een keer goed was laat ik deze 3D prints voor wat het is. Idee was eigenlijk om ze uiteindelijk uit Zwart ABS te printen met een 0.4mm nozzle voor een strakkere finish.
Herkenbaar, ja, dat je je prototype per ongeluk in 1x goed print. :)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:00
ThaStealth schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:03:
Iemand een idee waar ik (bij voorkeur in Nederland) een 20x20 glasplaat kan bestellen? Geen enkele webshop wat ik tot nu toe gevonden heeft heeft het op voorraad...
Beetje laat.
Ik gebruik spiegeltjes van Action (€1,75)
Worden als onderzetter voor kaarsen verkocht icm VP/VA copolymeer haarspray (de paarse signum hairspray) voor HIPS, ABS, PETG en PC.
Met name de laatste 2 heb je voldoende dikke laag nodig anders hechten ze te goed aan het glas en trekken er schilfers uit, bij het afkoelen
Zo'n spiegeltje gaat gij mij, ca 10-20kg aan filament mee, heat bed is wel beperkt tot 120C als ik zo'n spiegeltje gebruik, ben een matige printer met 25-60kg/j met ca 95% van de tijd 0,4mm of kleiner nozzle

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 21-03-2018 02:11 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ChojinZ
Brupje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 00:07:
Is dat niet ook afhankelijk van het merk? Ik heb meerdere temperatuur settings gebruikt maar bij Real word de stringing met hogere temperaturen enkel maar erger. Terwijl ik al op een redelijk lage temp zit.
Desalnietemin: Ik ga je tip vanavond is proberen.. :)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:23

thijsco19

KTM 990 SMT

ChojinZ schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:27:
[...]

Is dat niet ook afhankelijk van het merk?
Ja. Ieder merk (beter gezegd: fabrikant) heeft zo zijn eigen spul.
Maar toch zit er altijd een rode draad doorheen.

Maar om uit te zoeken welke temperatuur het beste is kan je natuurlijk een temperature tower printen.

Daar over gesproken laatste paar prints heb ik wat zitten spelen met de temperatuur voor het printen van pla.
Begon zo rond de 180 dacht ik en nu zit ik op de 210.
Had alleen beetje last van adhesion problemen maar, ook dankzij het glas op mijn bed, nu niet meer. Verder geen grote veranderingen gezien betreft die temperatuur wijziging.
Eigenlijk moet ik ook eens zo'n temperatuur toren printen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• tharonny
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-12 20:37
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic voor de nodige tips en trucs, maar heb nu zelf ook een vraagje. Al een poos ben ik in het bezit van een Anet A8 waar ik al de nodige upgrades aan heb uitgevoerd.
https://imgur.com/HvQ9fYN

Nu heb ik momenteel twee autolevel sensors liggen, namelijk de LJ8A3-2-Z/BX-5V en de 3D Touch van Geeetech en ik ben dus van plan een van deze twee op mijn printer te configureren.

Nu is het hiervoor nodig om een andere firmware op mijn printer te installeren en begrijp dat Marlin hier de juiste keuze is. Hier loop ik nu alleen even vast. Op internet kan ik genoeg handleidingen vinden over hoe ik een van deze sensoren kan bevestigen op mijn printer, maar mijn vraag gaat vooral over Marlin.

Ik zie dat Marlin al een geconfigureerde configuration.h voor de Anet A8 heeft. Nu is mijn vraag: Is het al voldoende om Marlin in combinatie met deze instellingen naar de printer te flashen zonder verdere aanpassingen te maken? Auto leveling werkt dan natuurlijk nog niet, maar dan kan ik er in ieder geval al even het een en ander mee proberen.

Welke autolevel sensor raden jullie verder aan? Mijn voor keur gaat uit naar de 3D touch, maar dat is vooral omdat ik het idee heb dat een mechanische sensor nauwkeuriger is dan een inductie.

Intel i5 2500k, ADATA 8gb + Corsair 8gb 1333MHz, MSI R9 290x, ADATA HM 650

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
3Dtouch werkt prima, hier een richtlijn hoe te installeren (al is het op ee GT2560 maar op een ramps komt het op hetzelfde neer alleen andere pins)

Eerst maar een werkende Marlin versie op de A8 (draait op een ramps ??) en dan de boel aansluiten en Marlin aanpassen.

Ik heb het een maandje geleden gedaan, werkt prima nu die eenmaal is afgesteld.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-12 09:35
Ik heb een mailtje gekregen dat bij 123-3d.nl heel veel producten 10% korting krijgen, tot 1 april 23:59. Ook op filament (alleen huismerk, jupiter serie). Zelf ga ik denk ik wel een paar rollen bestellen om mijn collectie wat uit te breiden.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaStealth op 22-03-2018 12:11 ]

Mess with the best, die like the rest

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-12 21:31
Sinds vandaag een DLP resin 3D printer in huis, de Anycubic Photon.
Nu stinkt de resin die er bij kwam zo erg dat ik het eigenlijk niet echt zie zitten om hiermee vaker in huis te printen.

Zijn er hier mensen met resin printers die ervaring hebben met verschillende soorten resin?
@tharonny De detectieafstand van die LJ8A3-2-Z/BX-5V is niet heel groot bij een alu bed, deze zal maar ca. 1 mm zijn. Dat gaat niet werken als je op glas print. Zelfs een laag PEI o.i.d. kan al voor problemen zorgen. Ik zou de 3D Touch eerst proberen als ik jou was.

[ Voor 42% gewijzigd door ocf81 op 23-03-2018 12:14 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ChojinZ schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:27:
[...]

Is dat niet ook afhankelijk van het merk? Ik heb meerdere temperatuur settings gebruikt maar bij Real word de stringing met hogere temperaturen enkel maar erger. Terwijl ik al op een redelijk lage temp zit.
Desalnietemin: Ik ga je tip vanavond is proberen.. :)
Ja ik zag laatst dat bijvoorbeeld het huismerk van 123D op een stuk lagere temperatuur print.
Heb een rol van dat huismerk, en het werkt prima, al ben ik ook wel benieuwd naar andere merken. Af en toe een klodder die zich opbouwt en dan in de print terecht komt als je pech hebt. Nu doe ik de nozzle niet retracten, dat kan misschien nog schelen. En na je print effe de nozzle schoonmaken aan de buitenkant. Maar verder is het lekker sterk, duurzaam en handig materiaal :)

Gisteren trouwens bezig geweest met zo'n freeform geval in fusion 360. Daar gaat echt veel tijd in zitten :x stuk voor stuk de punten/vlakken verplaatsen om je model te boetseren.
Maargoed, nu 1 avond aan het tekenen geweest, klaar voor prototype. En het moet volledig vlak qua oppervlak worden, dus mocht er iets niet helemaal kloppen dan schuur en/of plamuur ik het wel weg.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 23-03-2018 17:46 ]

• ChojinZ
_ferry_ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:41:
[...]

Ja ik zag laatst dat bijvoorbeeld het huismerk van 123D op een stuk lagere temperatuur print.
Heb een rol van dat huismerk, en het werkt prima, al ben ik ook wel benieuwd naar andere merken. Af en toe een klodder die zich opbouwt en dan in de print terecht komt als je pech hebt. Nu doe ik de nozzle niet retracten, dat kan misschien nog schelen. En na je print effe de nozzle schoonmaken aan de buitenkant. Maar verder is het lekker sterk, duurzaam en handig materiaal :)
Zelf print ik nu met Innofil3D PET
https://3dprinters-store....1JtA7bEAQYASABEgLyI_D_BwE

Rete duur, maar de resultaten zijn super strak. Ook geen last van stringing of blobs. En de print temperatuur is vrij laag (210 graden). Een wereld van verschil in vergelijking met REAL.
Dat alles op een Malyan 200. Misschien wel handig om de printer er bij te vermelden omdat dat ook invloed heeft op de kwaliteit. :)

• ThaStealth
PetersNL schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:34:
[...]

Ze hebben het inmiddels na mijn mailtje aangepast :)
Ik heb op aanraden van hier ook bij DOLD een setje profielen besteld om een AM8 te bouwen. Maar nu look ik eigenlijk tegen het probleem aan dat ik de uiteinden van de profielen een M5 schroefdraad moet tappen. Alleen de openingen zijn al groter dan een M5 schroef, er is dus niets te tappen.

Iemand hier ook tegenaan gelopen?

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50

Boullie

Da Bulster

ThaStealth schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:52:
[...]

Ik heb op aanraden van hier ook bij DOLD een setje profielen besteld om een AM8 te bouwen. Maar nu look ik eigenlijk tegen het probleem aan dat ik de uiteinden van de profielen een M5 schroefdraad moet tappen. Alleen de openingen zijn al groter dan een M5 schroef, er is dus niets te tappen.

Iemand hier ook tegenaan gelopen?
Jup, je moet ze M6 tappen en M6 bouten gebruiken.
Tevens moet je van sommige van de hoekstukjes van Dold een paar pinnetjes afslijpen omdat ze anders niet overdwars in/op het profiel passen. Dit komt omdat de hoekstukjes er vanuit gaan dat je ze in de lengterichting gebruikt en bij de AM8 heb je 6x dat je hem overdwars gebruikt als je begrijpt wat ik bedoel. Ik moest het bij 6 stuks doen dus heb de dremel er maar bij gepakt. Ook zijn de hoekstukjes van dunner materiaal gemaakt dus je moet ook kortere boutjes versieren hiervoor. Heb zelf maar wat M5*8 kruiskop boutjes gehaald.

Let er trouwens wel op dat er ook andere dingen niet helemaal kloppen. De LCD mount is een heel mooi ding maar de standaard LCD kabel is te kort. Heb zojuist maar wat 10-pin flatcable en wat connectors besteld

Tevens een aantal keer een stukje moeten backtracken omdat ik te snel wou. Bijvoorbeeld de mount voor de PSU en Mainboard kun je alleen maar vanaf een uiteinde een profiel inschuiven omdat de moeren elkaar anders in de weg zitten. :P

Boullie

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Inmiddels staat mijn ender 2 op zijn plek. Ook al een aantal leuke printjes gemaakt.
Maar hij is alleen nog niet af, er mist bijvoorbeeld nog een part cooling fan.
Ook merkte ik dat de onderplaat (iets van 8mm plexi) toch wel redelijk buigt wat de stijfheid en haaksheid niet ten goede komt. Zit er aan te denken om een plaat van 8mm aluminium op maat te laten maken, hier gelijk een paar mooie rubberen voetjes onder en dan staat ie wel mooi stevig lijkt mij. Tevens kan ik dan gelijk van die grotere hoekbeugels kopen om de profielen mee vast te zetten. Dan hoop ik dat alles mooi stevig en haaks is.

Verder zit ik ook te denken om het moederboordje te upgraden. Wat zijn beetje de goede en niet te dure opties?
Ik was bijvoorbeeld deze tegengekomen. Zeker dat touchscreen lijkt mij heerlijk :9 .
Dat in combinatie met een raspberry Pi met octoprint denk ik dat ik er dan wel ben.

(totdat ik verdere ideeën krijg om de printer uit te breiden tot een groter formaat...... :+ )

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• tharonny
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-12 20:37
reddo schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 01:13:
3Dtouch werkt prima, hier een richtlijn hoe te installeren (al is het op ee GT2560 maar op een ramps komt het op hetzelfde neer alleen andere pins)

Eerst maar een werkende Marlin versie op de A8 (draait op een ramps ??) en dan de boel aansluiten en Marlin aanpassen.

Ik heb het een maandje geleden gedaan, werkt prima nu die eenmaal is afgesteld.
Bedankt voor je reactie. Kan het dat je een linkje mist in je post? Maar hoe ging het bij jou, was het een kwestie van juiste configuration.h inladen en het was voldoende om het draaiend te krijgen?
ocf81 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:12:
@tharonny De detectieafstand van die LJ8A3-2-Z/BX-5V is niet heel groot bij een alu bed, deze zal maar ca. 1 mm zijn. Dat gaat niet werken als je op glas print. Zelfs een laag PEI o.i.d. kan al voor problemen zorgen. Ik zou de 3D Touch eerst proberen als ik jou was.
Bedankt voor de tip, dan klinkt de 3D Touch inderdaad wel als een betere keus. Dat gaat hem worden! Nu eerst nog even duidelijk krijgen hoe Marlin goed te installeren :+

Intel i5 2500k, ADATA 8gb + Corsair 8gb 1333MHz, MSI R9 290x, ADATA HM 650

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik wil me ook wagen aan een 3D printer. Ik heb er nog geen direct doel voor, maar ben gewoon toe aan nieuw speelgoed.
Momenteel neig ik ernaar om de Anet A6 te bestellen bij Elektor. Ik vind dit een mooie prijs om eerste ervaringen mee op te doen. Aangezien een rol PLA in Nederland ongeveer 20 piek kost, waardeer ik de printer daar op €190. Dat is niet heel veel duurder dan zelf importeren, en scheelt een hoop gedoe.
Een alternatief is de Anet A8 importeren, maar die is niet veel goedkoper dan de A6. Wat tijd op Google leerde mij dat de A6 wat stijver is dan de A8, wat de printkwaliteit ten goede komt.

Ik sta echter open voor andere suggesties waarbij mijn prijsplafond op €250 ligt voor alleen de printer, maar liever max €200. Mijn voorkeur gaat uit naar een kit in plaats van (deels) prefab, omdat ik het ook leuk vind om zelf het ding in elkaar te sleutelen.

Ik zie ook veel mensen de A8 kopen en vervolgens flink ombouwen, maar dat is niet de kant die ik op wil. Ik zou dan eerder een tweede printer ernaast bouwen zoals een hypercube.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
TommyboyNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:39:

Momenteel neig ik ernaar om de Anet A6 te bestellen bij Elektor. Ik vind dit een mooie prijs om eerste ervaringen mee op te doen. Aangezien een rol PLA in Nederland ongeveer 20 piek kost, waardeer ik de printer daar op €190. Dat is niet heel veel duurder dan zelf importeren, en scheelt een hoop gedoe.
Een alternatief is de Anet A8 importeren, maar die is niet veel goedkoper dan de A6. Wat tijd op Google leerde mij dat de A6 wat stijver is dan de A8, wat de printkwaliteit ten goede komt.
Mijn reactie die ik gaf in je andere topic blijft nog steeds staan voor mij. Ik zie de meerwaarde van A6 niet boven A8. Zelf heb ik de Anet a8 gekocht voor 130 euro. Let er wel op dat wat in het topic gezegd waar is. Je bent er niet met dit bedrag. 2 mosfets zijn een must en een aantal onderdelen vervangen, zoals belt en lagers is ook eigenlijk een pre. De eerste kilo PLA gaat op aan uitbreidingen.

Als je toch 250 euro over hebt dan zou ik voor deze gaan: Creality3D CR - 10 3D

Voordeel van de Anet vind ik wel dat je echt schroefje voor schroefje leert wat er gebeurt met een 3d printer. Zo kun je elk probleem zeer makkelijk oplossen. Een kant en klaar bouwpakket (of zoals de Creality half klaar/half bouwpakket) is veel lastiger om te snappen. Dit geld voor zowel de A6 als de A8.

• TommyboyNL
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 25 maart 2018 @ 23:08:
Als je toch 250 euro over hebt dan zou ik voor deze gaan: Creality3D CR - 10 3D
Waar vind je die zo goedkoop? Bij zowel Gearbest als Banggood is die meer dan 300 euro.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
@TommyboyNL Ik zit een beetje in dezelfde situatie als jij. Wil ook een 3d-printer aanschaffen maar weet ook niet 100% welke. Om de zoveel tijd verander ik van gedachten 8)7

De CR-10 Mini lijkt mij ook wel wat. Na een snelle zoektocht vond ik 'm bij www.3dprintersonlinestore.com voor 359 dollar. Warehouse = Polen.
Momenteel is 359 dollar, €290.514186 Euros.

Op Banggood zie ik 'm voor €270, maar dat is natuurlijk zonder evt verzendkosten, inklaringskosten en invoerrechten.

Tip: verdiep (mocht je dat nog niet gedaan hebben) je wel even in wat voor kosten er allemaal bij komen als je uit het buitenland/EU besteld. Er schijnen manieren te zijn waarbij je evt de kosten voor invoer retour kunt krijgen.

Evt marktplaats in de gaten houden?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• grote_oever
  • Nu online
TommyboyNL schreef op maandag 26 maart 2018 @ 00:09:
[...]

Waar vind je die zo goedkoop? Bij zowel Gearbest als Banggood is die meer dan 300 euro.
Misschien dat banggood en gearbest nu iets minder gul zijn met de coupon codes, maar destijds hadden ze regelmatig codes voor 3d printers. Toen kwamen ze wel vaak op 275 euro. Das wel zonder filament, maar de printer is wel veiliger dan de Anet.

• TommyboyNL
  • Niet online
Scipionyx schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:35:
Tip: verdiep (mocht je dat nog niet gedaan hebben) je wel even in wat voor kosten er allemaal bij komen als je uit het buitenland/EU besteld. Er schijnen manieren te zijn waarbij je evt de kosten voor invoer retour kunt krijgen.
Ik ben de afgelopen jaren voldoende uit China e.o. gehaald om te weten hoe het zit met invoerkosten, en de verzendmethodes van BangGood en GearBest die die omzeilen (en de verzekeringen die ze aanbieden). Toch bedankt voor de tip :)
grote_oever schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:52:
[...] maar de printer is wel veiliger dan de Anet.
Veiligheid maak ik mij niet zo'n zorgen over. Ik heb voldoende ervaring met elektro om te weten wat ik wel en niet aandurf. Blootliggende 230V is peanuts vergeleken met waar ik op mijn 14de mee speelde :P (denk aan 8kV neontrafo, magnetrontrafo's, dat soort ongein).

• grote_oever
  • Nu online
TommyboyNL schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:47:
[...]

Veiligheid maak ik mij niet zo'n zorgen over. Ik heb voldoende ervaring met elektro om te weten wat ik wel en niet aandurf. Blootliggende 230V is peanuts vergeleken met waar ik op mijn 14de mee speelde :P (denk aan 8kV neontrafo, magnetrontrafo's, dat soort ongein).
Het blootliggen van draden is één ding. Besef alleen dat een 3d printer twee elementen heeft die warm worden (hotbed en extruder). De extruder tikt de 200 graden aan. Vaak staan de 3d printers ook een behoorlijk aantal uren te printen, met daarbij veel bewegende delen. Dus je laat de printer vaak onbeheerd achter.

Nu maak ik er een beetje doom scenario van, want heb zelf ook een Anet en die laat ik prima een halve dag alleen printen. Ook heb ik al behoorlijk wat printuren erop staan. Een voeding upgrade op de Anet a8 is geen overbodige luxe bv.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Blijkbaar is er op aliexpress binnen een paar dagen een anniversery sale. Verschillende shoips doen mee, en kun je tot 25% korting krijgen (zo lees ik het althans). Misschien wordt het dan toch tijd om een A8 aan te schaffen.

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Heeft iemand nog 2020 alu liggen? Ik heb twee stukken van 44cm nodig voor een frame met wat hoekstukjes en misschien dat iemand dat nog heeft liggen en vanaf wil?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ge-flopt schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:04:
Blijkbaar is er op aliexpress binnen een paar dagen een anniversery sale. Verschillende shoips doen mee, en kun je tot 25% korting krijgen (zo lees ik het althans). Misschien wordt het dan toch tijd om een A8 aan te schaffen.
Nog 14 uur wachten

• remix42
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-11 12:12
ge-flopt schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:04:
ik zit nu ook te kijken naar een 3d printer. ik zag deze voorbij komen: linkje, deze kan ook vanuit Duitsland worden geleverd, dan zit je toch zonder invoerrechten en BTW?
En voor €280 euro lijkt mij een Tevo tornado (CR-10 namaak) niet gek.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-12 02:51
remix42 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:33:
[...]

ik zit nu ook te kijken naar een 3d printer. ik zag deze voorbij komen: linkje, deze kan ook vanuit Duitsland worden geleverd, dan zit je toch zonder invoerrechten en BTW?
En voor €280 euro lijkt mij een Tevo tornado (CR-10 namaak) niet gek.
hoe kom je aan de €280?

iRacing Profiel

• remix42
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-11 12:12
Bij mij staat er: Uitverkoop prijs: € 279,28 (deze prijs geldt pas over 12 a 13 uur)
Onder de huidige prijs en naast het kroontje.

[ Voor 7% gewijzigd door remix42 op 27-03-2018 20:07 ]

• SkullboyNL
remix42 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:03:
[...]

Bij mij staat er: Uitverkoop prijs: € 279,28 (dee prijs geldt pas over 12 a 13 uur)
Onder de huidige prijs en naast het kroontje.
Je hebt gelijk. Zat met mijn neus gaten te kijken. Bij mijn stond er namelijk 342 maar dat is in dollars.

iRacing Profiel

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Zo, build is zo goed als finished moet nog wat onderdelen opnieuw printen. Laatste rol orange petg was niet dezelfde kleur.......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d3wk9QxcIMqYAA6epgnbCvhf/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7OdYXHDYGL1Q07PdSqti0Dx0/full.jpg

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• ThaStealth
BarryKohne schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:11:
Zo, build is zo goed als finished moet nog wat onderdelen opnieuw printen. Laatste rol orange petg was niet dezelfde kleur.......
[afbeelding]

[afbeelding]
Lol @ molen

Kun je de stl files van die X as componenten delen? Geloof dat het de motor mount en de idler heten? De stukken waar de lead screw in zit iig.

Ik ben voor mijn AM8 build op zoek naar betere motoren dan wat bij de Anet zat. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand een idee waar ik op moet letten? Is 0.9 graden nauwkeuriger? Wat is het gevolg? Gaat hij langzamer printen?

• BarryKohne
Zeker, hier vind je de x as parts met belt tensioner:

https://github.com/Zaribo/Zaribo-MK2/tree/master/STL/X-axis

Hier vind je de orginele prusa parts:

https://www.prusa3d.com/prusa-i3-printable-parts/

Mocht je z couplers gebruiken:

https://www.thingiverse.com/thing:2768816

https://www.thingiverse.com/thing:2790170

Dit zijn zelfde motors die prusa zelf gebruikt:

http://zaribo.org/18-stepper-motors

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• citruspers
ThaStealth schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:16:
[...]

Ik ben voor mijn AM8 build op zoek naar betere motoren dan wat bij de Anet zat. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand een idee waar ik op moet letten? Is 0.9 graden nauwkeuriger? Wat is het gevolg? Gaat hij langzamer printen?
0.9 graden is...soort van nauwkeuriger, omdat je 0.9 graden per stap beweegt, in plaats van de gebruikelijke 1.8 graden. Aan de andere kant heb je minder torque, en moet je controllerbord en driver meer doen (omdat je meer stappen per mm moet doen). Niet elk controllerbord gaat hier even goed mee om (en sommigen lopen zelfs uit hun geheugen) :+

Daarnaast heb je nog microstepping wat in principe geen precisie toevoegt, maar er wel voor zorgt dat je stappenmotor "soepeler" beweegt.

0.9 zou ik dus alleen doen als je langzaam, maar precies wil printen. (Al is een SLA printer dan misschien een betere keuze).

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 28-03-2018 14:02 ]

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:27
Ender-2 in de aanbieding.
Via de app + coupons heb ik er een gekocht voor €121,96.

https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.M8uqZe

• Beakzz
vincent_1971 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:22:

Dat wordt toch gezien als een kleine Cr10? Zit nog te twijfelen om de Cr10s als 2e printer te kopen of om gelijk voor een Prusia te gaan. heb gehoord dat die CR10s best wel wat geluid afgeeft. Voor dit geld zou ik bijna deze gewoon voor erbij kopen.

Als ik iets irritant vind aan printen dan is het wel wachten tot een print klaar is :+

• vincent_1971
Beakzz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:26:
[...]

Dat wordt toch gezien als een kleine Cr10? Zit nog te twijfelen om de Cr10s als 2e printer te kopen of om gelijk voor een Prusia te gaan. heb gehoord dat die CR10s best wel wat geluid afgeeft. Voor dit geld zou ik bijna deze gewoon voor erbij kopen.

Als ik iets irritant vind aan printen dan is het wel wachten tot een print klaar is :+
Nee is een ander type dan een cr10(s)...kijk en vergelijk zelf maar. Wel dezelfde printkop b.v. :+ Handig als je een andere printkop erop wilt. Dat is een van de eerste dingen die ik ga modden aan die ender-2.

• BarryKohne
Heb hier nu twee rollen pm filament. Alletwee petg zelfde kleur op de verpakking en rol maar er is duidelijk kleurverschil in materiaal op de rol. Is dit normaal?

• Room42
  • Niet online
@BarryKohne Nee. Dat hoort niet en wijst op een gebrekkige QC. Maar ik zou dus even met de leverancier mailen met een foto van beiden rollen naast elkaar. Kan me niet voorstellen dat ze hem dan niet vervangen... Maar welke van de twee is de juiste...? :)

[ Voor 86% gewijzigd door Room42 op 28-03-2018 18:42 ]

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

vincent_1971 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:22:

Als je geduld hebt, dan kun je ook voor deze gaan (Creality Ender 3). Dit is nog een preorder, maar deze heeft een groter print oppervlak voor ongeveer €129.

• SkullboyNL
Na lang twijfelen een reken ben ik ook maar is begonnen aan een 3D printer. Eerst wilde ik er zelf 1 bouwen van scratch af. Maar toch maar de keuze genomen om een kant en klare instap printer te kopen en deze te gaan upgraden. Het is de TEVO Tornado geworden.

Wanneer hij binnen is zal ik mijn mening over deze printer wel laten weten. En zo nu en dan is een upgrade posten.

iRacing Profiel

• Room42
  • Niet online
Ik heb nu de Anycubic i3 Mega en dit lijkt wel de opvolger daarvan. Lekker groot bed (300x300x320) en zelfde materiaal als de Ultrabase en daar ben ik heel erg tevreden over. Ik zou deze wel aanraden aan beginners (die desalniettemin niet vies zijn van zelf wat modden, zie de cons in de video).

YouTube: JGAurora A5 3D Printer Review

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-12 08:35

Shapeshifter

Get it over with

SkullboyNL schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:55:
Na lang twijfelen een reken ben ik ook maar is begonnen aan een 3D printer. Eerst wilde ik er zelf 1 bouwen van scratch af. Maar toch maar de keuze genomen om een kant en klare instap printer te kopen en deze te gaan upgraden. Het is de TEVO Tornado geworden.

Wanneer hij binnen is zal ik mijn mening over deze printer wel laten weten. En zo nu en dan is een upgrade posten.
Het zal de tijd van het jaar wel zijn, ik heb gisteren een Prusa i3 mk3 besteld :) Zal ergens eind april / begin mei geleverd worden, heb er zin in...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12 20:07
Shapeshifter schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 06:37:
[...]

Het zal de tijd van het jaar wel zijn, ik heb gisteren een Prusa i3 mk3 besteld :) Zal ergens eind april / begin mei geleverd worden, heb er zin in...
Terwijl je eigenlijk zou denken dat de donkere koude winterdagen meer een tijd zijn om binnen te gaan pielen.

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn A6 ontvangen van Elektor, tijdens het paasweekeind maar in elkaar zetten en mee spelen. Toch wel fijn om hem gewoon snel binnen te hebben zonder gedoe met potentiële importheffingen.

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-12 23:06

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

ATL schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:50:
[...]

Als je geduld hebt, dan kun je ook voor deze gaan (Creality Ender 3). Dit is nog een preorder, maar deze heeft een groter print oppervlak voor ongeveer €129.
Meh, is alweer uitverkocht. Ik was te laat. :(

Leuke lamp, overigens !!

• Beakzz
[...]

Nog even en een 3D printer is net zo duur als een normale printer 8)7 Zal die ook in de gaten houden. Ben nog steeds blij met mijn Monoprice select mini, maar dat mini gedeelte begint me in steeds meer projecten tegen te werken. Mijn ideeën worden steeds groter en mijn heatbed groeit niet mee :+

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
Aangezien ik net ben begonnen met het vliegen van drones (zelfbouw) ook maar een 3d printer aangeschaft.
Vorige week de Anet A8 besteld bij gearbest voor 127 euro. (excl. verzendkosten) wat verscheept werdt vanuit europa.. :)

Gisteren de printer ontvangen, en alles in elkaar gezet. pfff die folie van de onderdelen verwijderen was erg irritant |:( Moet nu nog wat kleine onderdelen aanpassen, zoals het H gedeelte voor de heatbed omdraaien.
Heatbed zelf connector los solderen. O ja en de motorenn 180 graden draaien, de connectoren zitten nu aan de voorkant.. :+

Ik begon rond half 2/ 2 uur met bouwen, en alles zat op zijn plek rond 9uur 's avonds. (inclusief eten tussendoor)

Nu heb ik een paar kleine vragen:

1) de heatbed heeft 2x + en 2 - aansluitingen. Is het beter om de kabel op 1 aansluiting te doen, of de draden te splitsen en op beide aansluitingen te doen. (Voor deze aansluiting heb ik of 12 AWG of 14 AWG draad met silicone mantel)

2) Tevens heb ik een mosfet aangeschaft voor de heatbed, maar is het nou wel of niet nodig om er een mosfet te installeren voor de hot end/extruder. Ik lees in sommige berichten met de nieuwere Anet A8 een nieuwe board zit met betere connectors. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt :)
Naiki schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:41:
[...]
Nu heb ik een paar kleine vragen:

1) de heatbed heeft 2x + en 2 - aansluitingen. Is het beter om de kabel op 1 aansluiting te doen, of de draden te splitsen en op beide aansluitingen te doen. (Voor deze aansluiting heb ik of 12 AWG of 14 AWG draad met silicone mantel)
Koop 2 extra VH female crimps en gebruik 4 draden voor het voeden van het bed. Zorg er ook voor dat je de draden vastzet aan het carriage van het bed om zo ervoor te zorgen dat de connector niet gaat doorbranden. Je kan ook een kabelslang printen die alles in goede banen leidt.
Naiki schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:41:
2) Tevens heb ik een mosfet aangeschaft voor de heatbed, maar is het nou wel of niet nodig om er een mosfet te installeren voor de hot end/extruder. Ik lees in sommige berichten met de nieuwere Anet A8 een nieuwe board zit met betere connectors. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt :)
Ik ben zelf van mening dat een 2e MOSFET niet nodig is en dat deze voor mindere printresultaten kan zorgen. De powerdraw van de extruder is ca. 40W, wat het bord prima zelf aankan. Met een MOSFET moet je over van de PID naar de BangBang verwarmingsmethode, welke minder nauwkeurig is. Je kan zelf kijken welke versie van het bord je hebt.

© ocf81 1981-infinity

• TommyboyNL
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:20:
Koop 2 extra VH female crimps en gebruik 4 draden voor het voeden van het bed.
De A6 die ik deze week van Elektor heb ontvangen, is dus al voorzien van dubbele draden. Geen idee of Anet dat alleen bij de Elektor batch op bestelling heeft gedaan, of dat dat een permanente revisie is.

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
Nee de A8 is niet voorzien van dubbele draden jammer genoeg. Wel is deze voorzien van de verbeterde connectoren op het mainbord.
Ik heb gisteravond alles aangesloten behalve de heat bed en voeding. Blij dat ik mij eerst nog even heb verdiept in het aansluiten van de mosfet, had eerst verkeerd idee hoe het aangesloten moest worden.

Moet je wanneer je de mosfet gebruiken het mainboard van stroom voorzien via de mofet of kan die ook rechtstreeks worden aangesloten vanaf de voeding? ik maak gebruik van een Dell 500watt voeding.
Naiki schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:16:
Nee de A8 is niet voorzien van dubbele draden jammer genoeg. Wel is deze voorzien van de verbeterde connectoren op het mainbord.
Ik heb gisteravond alles aangesloten behalve de heat bed en voeding. Blij dat ik mij eerst nog even heb verdiept in het aansluiten van de mosfet, had eerst verkeerd idee hoe het aangesloten moest worden.

Moet je wanneer je de mosfet gebruiken het mainboard van stroom voorzien via de mofet of kan die ook rechtstreeks worden aangesloten vanaf de voeding? ik maak gebruik van een Dell 500watt voeding.
het mainbord moet wel zijn eigen prik krijgen. Dat is ook wel logisch, anders is er niks om de controlecircuits in leven te houden als de mosfet besluit om de stroom af te knijpen.

Je moet dus 12v en com van de PSU naar het mobo trekken, 12v en com van de PSU naar mosfet in en twee controle draden van de heatbed aansluiting op het mobo naar de mosfet. (doorgaans een JST XH stekkertje) De mosfet out sluit je aan op het bed.

© ocf81 1981-infinity

• vincent_1971
[...]

Ik ga liever voor een al bewezen product dan voor een nieuw product waar nog eventueel kinderziektes in zitten. Ben zelf toch niet van hele grote dingen te gaan printen. Behuizingen, knopjes enzovoort is voor mij voldoende.

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-12 23:06

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

vincent_1971 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:57:
[...]

Ik ga liever voor een al bewezen product dan voor een nieuw product waar nog eventueel kinderziektes in zitten. Ben zelf toch niet van hele grote dingen te gaan printen. Behuizingen, knopjes enzovoort is voor mij voldoende.
Er is weinig nieuws aan de Ender-3. Volgens mij is het vooral een combinatie van ontwerp en onderdelen van de Ender-2 en de Creality Mini. Ik voor mij, heb er spijt van dat ik er niet snel één in de voorverkoop heb besteld. Nu wacht ik maar op een volgende kortings actie. Voorlopig red ik me wel met de Ender-2..

Leuke lamp, overigens !!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Heeft er iemand toevallig een JST 2.54 2 pin connector (het kabel einde) liggen waar hij/zij vanaf wilt?

Wilde zojuist me part cooling fan gaan aansluiten, zit er een andere stekker aan de fan... En laat ik de goede uiteraard niet hebben..

Of weet er iemand een plek waar je enkele van die connectortjes kan bestellen zonder hoge kosten en snel bezorgd. Uiteraard geen zin om uit china te bestellen, 3 weken wachten voor een connectortje is natuurlijk niet logisch :9 .

• Room42
  • Niet online
thijsco19 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:22:
[...]

Of weet er iemand een plek waar je enkele van die connectortjes kan bestellen zonder hoge kosten en snel bezorgd. Uiteraard geen zin om uit china te bestellen, 3 weken wachten voor een connectortje is natuurlijk niet logisch :9 .
https://www.kiwi-electron...abeltjes/jst-2-wire-cable

Of deze als je meer lengte nodig hebt: https://www.kiwi-electron...ph-accu-verlengkabel-50cm

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 30-03-2018 22:11 ]

• KevinSetz
Ik heb sinds kort mijn mooie prusa i3 MK3 maar er zijn 2 dingen wat ik graag opgelost wil hebben of vragen over heb:

Vraag 1: mijn nozzle lekt filament als hij opwarmt bij PLA (210) graden merk filament (123 - jupiter / colorfab / prusa eigen merk) Het probleem is dat het helebed vol ligt met kleine stukjes PLA.

Vraag 2.
Kleine prints met veel detail zoals de huisjes van kolonisten van catan zijn beetje harig. Kan dat ook verholpen worden?

Foto's:
torentjes
torentjes 2
extruder setting
speed

• DamianSixSixSix
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04-2023
de eerste is waarschijnlijk dat je nozzle niet goed aangedraaid is, de boel opwarmen, tot 250 of zo, dan met baco je hot end vastpakken, en de nozzle met tang of kleine baco een extra draaitje geven, let op, niet te hard!

voor strings je retraction settings in je slicer aanpassen :)

• KevinSetz
DamianSixSixSix schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:28:
de eerste is waarschijnlijk dat je nozzle niet goed aangedraaid is, de boel opwarmen, tot 250 of zo, dan met baco je hot end vastpakken, en de nozzle met tang of kleine baco een extra draaitje geven, let op, niet te hard!

voor strings je retraction settings in je slicer aanpassen :)
gaan we zeker proberen,

maar de retraction settings hoe zal je die doen? hoger lijkt mij maar hoeveel? 8)

• Room42
  • Niet online
KevinSetz schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:21:
Ik heb sinds kort mijn mooie prusa i3 MK3 maar er zijn 2 dingen wat ik graag opgelost wil hebben of vragen over heb:

Vraag 1: mijn nozzle lekt filament als hij opwarmt bij PLA (210) graden merk filament (123 - jupiter / colorfab / prusa eigen merk) Het probleem is dat het helebed vol ligt met kleine stukjes PLA.
Is normaal. Dat heet oozing en daarom moet je er bij het starten van de print ook even bij zijn, zodat je de restjes weg kunt vegen voordat ie begint :)
Vraag 2.
Kleine prints met veel detail zoals de huisjes van kolonisten van catan zijn beetje harig. Kan dat ook verholpen worden?
Check de vele tips in het topic en deze guide van Simplify3D :)
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
KevinSetz schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:36:
[...]

maar de retraction settings hoe zal je die doen? hoger lijkt mij maar hoeveel? 8)
Retraction is niet het enige dat je kunt testen. Er zijn nog veel meer parameters die impact hebben op stringing. Bijvoorbeeld kun je die Lift Z (z-hop) eens uitschakelen. Of de cooling hoger zetten.
edit:
Ik ken de defaults van de Prusa MK3 nog niet maar .8mm is inderdaad misschien wat weinig. Ik zou in stapjes van .5mm omhoog proberen. Een goeie test voor stringing is de "fine_positive_features" test van Make: Magazine, te vinden op Thingiverse.

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 30-03-2018 22:46 ]

• KevinSetz
[quote]Room42 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:38:
[...]
Is normaal. Dat heet oozing en daarom moet je er bij het starten van de print ook even bij zijn, zodat je de restjes weg kunt vegen voordat ie begint :)

normaal als +- 5 a 8 cm draad uit me nozzle komt?

• Room42
  • Niet online
KevinSetz schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:49:
[...]

normaal als +- 5 a 8 cm draad uit me nozzle komt?
Nee, bij een direct drive lijkt me dat wat veel. Met mijn bowden setup wil dat wel gebeuren op den duur, maar in het geval van de MK3 is de afstand tot de extruder motor erg kort. Draait de extruder op dat moment misschien of staat er veel druk op het filament?

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 30-03-2018 22:53 ]

• KevinSetz
Room42 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:52:
[...]

Nee, bij een direct drive lijkt me dat wat veel. Met mijn bowden setup wil dat wel gebeuren op den duur, maar in het geval van de MK3 is de afstand tot de extruder motor erg kort. Draait de extruder op dat moment misschien of staat er veel druk op het filament?
nee de motor staat gewoon stil omdat die opwarmt en gaat bed levelen, het filament hangt boven de printer ik denk niet dat het veel druk oplevert :$

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-12 11:17
Na de vele verhalen hier op het forum toch overstag gegaan en een 3D Printer kit besteld in china. Afgelopen week heb ik mijn Anet A8 zonder grote problemen in elkaar gezet.
Het printen echter is mij tot nu toe niet gelukt, en hopelijk kan mij hier iemand helpen.
Ik heb een rol filament van 123-3D gekocht, en om de een of andere reden blijft het filament vastlopen.

Binnen in de heatbreak zit een kort buisje van telfon, het filament hoopt zich boven dit buisje op en dan loopt de printer vast.
Als ik het filament in de extruder duw komt het onder uit de nozzle gelopen, tot dusver geen probleem. De printer start maar er komt niets uit de nozzle. Als ik dan het filament uit het apparaat wil halen krijg ik het er met geen mogelijkheid meer uit, de enige optie is de extruder uit elkaar slopen en het filament met de hand uit de heatbreak halen. Boven het buisje zit dan een klonter plastic waardoor het filament vast zit.

Mij lijkt het dat het buisje teflon langer moet zijn, maar het kan ook goed zijn dat ik een (beginners)fout maak.

Ik print met PVA PLA Filament oranje 1,75 mm van 123-3D huismerk met de extruder op 200c en het heatbed op 50c (standaard instellingen).

Alvast heel erg bedankt.

• Room42
  • Niet online
@eltweako PVA of PLA :? PVA is voor het printen van support en dat lost volledig op in water. Dus mijn aanname is dat je PLA bedoelt :)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-12 11:17
Room42 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:40:
@eltweako PVA of PLA :? PVA is voor het printen van support en dat lost volledig op in water. Dus mijn aanname is dat je PLA bedoelt :)
Je hebt helemaal gelijk, mijn fout, ik bedoel PLA.
Pagina: 1 ... 113 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.