• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Mijn ongoing saga met de HobbyKing garantie op mijn Malyan M200 en aan het eind nog een vraag (scroll daar ajb even naar toe als je het verhaal te lang vindt).

Na drie maanden en vele prints hield medio December mijn Malyan M200 ermee op, mogelijk door een defecte power brick, hetgeen een bekend probleem is (of was). Ik besloot gebruik te maken van de HobbyKing garantie. Na het verplicht maken van een video waarin ik het probleem inzichtelijk maakte (de printer gaat niet aan als je de powerknop omzet) mocht ik hem opsturen.

Terwijl de printer geleverd was vanuit Etten-Leur moest ik de printer helaas opsturen naar Ipswitch in de UK, wat meer dan €25 kostte. Navraag leerde dat dit was 'om de consument een zo goed mogelijke ervaring te bieden'. Vermoedelijk hebben ze in Etten-Leur alleen een magazijn en zit de technische staf voor Europa in Ipswitch.

Na een mand kreeg ik een vervangende printer. Deze had een nieuwere versie van de firmware en printte net als zijn voorganger heel goed. Opvallend was dat de meegeleverde MicroSD kaart een grootte had van 115MB(!) terwijl de printer geen van mijn andere SD kaartjes herkende (No Files).

Het nadeel van deze printer was dat de fan het gehele apparaat deed resoneren wat een t*ringherrie tot gevolg had alsof er een drone naast je oor vloog. Hier was ik echt niet blij mee. Helaas, of misschien gelukkig, hield de printer er na drie of vier prints alweer mee op want zowel het heated bed als de hotend wilden niet meer opwarmen bij het maken van een print. Bovendien bleek de endstop van de x-as niet meer te werken want na het kiezen van 'Cancel' probeerde de kop zich linksaf door het chassis te boren. Mogelijk was de firmware ontregeld want als je alleen pre-heat koos wilde het bed wel opwarmen (de hotend niet)

OK, weer een video en weer opsturen à €25 (nu dus al een kwart van de aanschafprijs besteed aan porto) en drie weken later kreeg ik mijn 3e printer binnen.

Hier heb ik nu drie prints mee gemaakt (met de beste kwaliteit to nu toe) en hij doet het nog steeds *O* Hij rammelt wel een beetje tijdens het printen maar maakt niet de herrie van nummer twee maar het SD kaartje meet nog steeds 115MB en andere SD kaartjes herkent hij niet.

Hier een paar foto's van prints die ik heb gemaakt om te testen met laagdikte 0.04375mm. De kubus meet exact 19,8mm aan alle zijden, wat ik een uitmuntend resultaat vind:

Afbeeldingslocatie: https://i1301.photobucket.com/albums/ag102/frtzl/005_1254_zpslcww9ump.jpg

Hier 3DBenchy, direct uit de printer (niet schoongemaakt):

Afbeeldingslocatie: https://i1301.photobucket.com/albums/ag102/frtzl/005_1256_zpsem5igudg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1301.photobucket.com/albums/ag102/frtzl/005_1257_zps7t9yshft.jpg

En nog mijn vraag:

De eerste printer deed het een paar maanden prima en het probleem (volledige stroomuitval) deed zich voor kort nadat ik met OctoPi was begonnen te printen. De stroomuitval was ook niet van de ene dag op de andere, maar langzaam maar zeker begon hij eerst midden in een print te pauzeren en later hield hij steeds eerder midden in een print helemaal op met printen. Na uit- en aanzetten deed hij het dan weer. Uiteindelijk wilde hij helemaal niet meer inschakelen.

Met de tweede printer begon ik meteen met OctoPi te printen aangezien alles nog klaarlag en deze hield er dus na drie of vier prints mee op, alweer een vage klacht dat het heated bed het niet deed met pre-heat maar wel met gewoon printen (hotend deed het met geen van beide) en die ene end-stop die niet meer werkte.

Is het mogelijk dat OctoPi op de een of andere manier de firmware ontregelt?

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:46
theMob schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:45:
Mijn ongoing saga met de HobbyKing garantie op mijn Malyan M200 en aan het eind nog een vraag (scroll daar ajb even naar toe als je het verhaal te lang vindt).

Na drie maanden en vele prints hield medio December mijn Malyan M200 ermee op, mogelijk door een defecte power brick, hetgeen een bekend probleem is (of was). Ik besloot gebruik te maken van de HobbyKing garantie. Na het verplicht maken van een video waarin ik het probleem inzichtelijk maakte (de printer gaat niet aan als je de powerknop omzet) mocht ik hem opsturen.

Terwijl de printer geleverd was vanuit Etten-Leur moest ik de printer helaas opsturen naar Ipswitch in de UK, wat meer dan €25 kostte. Navraag leerde dat dit was 'om de consument een zo goed mogelijke ervaring te bieden'. Vermoedelijk hebben ze in Etten-Leur alleen een magazijn en zit de technische staf voor Europa in Ipswitch.

Na een mand kreeg ik een vervangende printer. Deze had een nieuwere versie van de firmware en printte net als zijn voorganger heel goed. Opvallend was dat de meegeleverde MicroSD kaart een grootte had van 115MB(!) terwijl de printer geen van mijn andere SD kaartjes herkende (No Files).

Het nadeel van deze printer was dat de fan het gehele apparaat deed resoneren wat een t*ringherrie tot gevolg had alsof er een drone naast je oor vloog. Hier was ik echt niet blij mee. Helaas, of misschien gelukkig, hield de printer er na drie of vier prints alweer mee op want zowel het heated bed als de hotend wilden niet meer opwarmen bij het maken van een print. Bovendien bleek de endstop van de x-as niet meer te werken want na het kiezen van 'Cancel' probeerde de kop zich linksaf door het chassis te boren. Mogelijk was de firmware ontregeld want als je alleen pre-heat koos wilde het bed wel opwarmen (de hotend niet)

OK, weer een video en weer opsturen à €25 (nu dus al een kwart van de aanschafprijs besteed aan porto) en drie weken later kreeg ik mijn 3e printer binnen.

Hier heb ik nu drie prints mee gemaakt (met de beste kwaliteit to nu toe) en hij doet het nog steeds *O* Hij rammelt wel een beetje tijdens het printen maar maakt niet de herrie van nummer twee maar het SD kaartje meet nog steeds 115MB en andere SD kaartjes herkent hij niet.

Hier een paar foto's van prints die ik heb gemaakt om te testen met laagdikte 0.04375mm. De kubus meet exact 19,8mm aan alle zijden, wat ik een uitmuntend resultaat vind:

[afbeelding]

Hier 3DBenchy, direct uit de printer (niet schoongemaakt):

[afbeelding]

[afbeelding]

En nog mijn vraag:

De eerste printer deed het een paar maanden prima en het probleem (volledige stroomuitval) deed zich voor kort nadat ik met OctoPi was begonnen te printen. De stroomuitval was ook niet van de ene dag op de andere, maar langzaam maar zeker begon hij eerst midden in een print te pauzeren en later hield hij steeds eerder midden in een print helemaal op met printen. Na uit- en aanzetten deed hij het dan weer. Uiteindelijk wilde hij helemaal niet meer inschakelen.

Met de tweede printer begon ik meteen met OctoPi te printen aangezien alles nog klaarlag en deze hield er dus na drie of vier prints mee op, alweer een vage klacht dat het heated bed het niet deed met pre-heat maar wel met gewoon printen (hotend deed het met geen van beide) en die ene end-stop die niet meer werkte.

Is het mogelijk dat OctoPi op de een of andere manier de firmware ontregelt?
Het lijkt me zeer sterk dat octopi de firmware ontregelt. Het enige wat octopi doet is de gcode over usb doorsturen. Net als een computer zou doen die er via usb aanhangt. Octopi zelf kan dus geen invloed uitoefenen op de firmware, tenzij je zelf via de terminal bepaalde commando gaat sturen die de EEPROM kunnen aanpassen. (m851, m500 etc).

Het lijkt me dus eerder een probleem met octopi of de raspberry pi zelf, maar als octopi eenmaal draait kan er niet zoveel misgaan. Dus ik zou gaan zoeken bij de raspberry pi. Hoe voed je deze? Het lijkt me namelijk eerder dat de raspberry pi uitvalt. Is die voeding stabiel?

Misschien is het handig om alle connecties eens te controleren?

• theMob
Toen de problemen begonnen heb ik hem steeds van OctoPi losgemaakt en de prolblemen bleven of werden erger. De Pi zelf is retestabiel met een 2A voeding over een goede kabel.

Het lijkt me ook niet dat OctoPi de problemen veroorzaakte maar ben toch een beetje terughoudend het weer aan te sluiten. Wil niet weer aan de gang met dat opsturen.

• DerSteyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-12 08:02
ATL schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 01:51:
[...]

De MK3 platen zijn kleiner dan 300mm die hij nodig heeft.

[...]

Buildtak heeft ook een steelplate systeem mt verschillende groottes.

https://www.buildtak.eu/product/buildtak-flexplate/
Thanks! die buildtak ziet er interessant uit, ga ik verder naar kijken!

• DamianSixSixSix
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04-2023
ok, ik heb mn level sensor binnen, maar nu kan ik niks duidelijks vinden over de installatie…
iedereen laat wat zien op youtube, maar niet duidelijk… , ik heb een anet a8, dus aan ramps heb ik niks :/

het is een PnP, 18mm, en werkt tussen 6en 36 volt , maar lijkt op 5v ook goed te werken.

ik wil weten waar ik hem op aansluit...

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat een boel enters en halve zinnen. Je post lijkt meer op een paar steekwoorden :X

Maar let even op dat ie op 5V een stuk minder nauwkeurig is dan op de voorgeschreven voltages. Qua montage moet je hem dus zo dicht mogelijk boven het bed plaatsen (stelbaar, zodat je hem kunt kalibreren), zo dicht mogelijk bij de nozzle. Misschien moet je zelf even een houder printen.

edit:
@DamianSixSixSix zie mijn edit :)

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 17-02-2018 22:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DamianSixSixSix
ben graag direct, wat kan ik zeggen man lol, maar ok, ik zal wat aan elkaar breien :)

edit, ja, de houder heb ik al, maar weet gewoon niet wat ik met de draadjes moet… , de ene laat zien dat ik gewoon op de plek van de oude z stop kan plaatsen, anderen zeggen weer dat ik er iets tussen moet solderen.

Confused xD

[ Voor 58% gewijzigd door DamianSixSixSix op 17-02-2018 23:01 ]

• Room42
  • Niet online
@DamianSixSixSix Welke sensor heb je nou precies? Datasheet, graag ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DamianSixSixSix
errr… effe kijken waar ik dat kan vinden…

deze was het:

https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2057872.m2749.l2649

[ Voor 66% gewijzigd door DamianSixSixSix op 17-02-2018 23:29 ]

• Room42
  • Niet online
@DamianSixSixSix Ik ken je A8 niet, maar ik neem aan dat die op 5V logic werkt. RepRapWorld heeft een nuttig schema hiervoor. Je voedt de sensor dus met 12V en schakelt de datapin met een voltage devider (zoals ik het hier begrijp) naar de 5V van de Z-stop van de A8. [Read more...]

Overigens suggereert Google me zelf ook al om te [google=LJ18A3-8-Z/BY Anet A8] :+

• DamianSixSixSix
ja, ik heb natuurlijk google ook gebruikt, maar nergens is er een stappen plan zeg maar.
niet iedereen is een doorgewinterde electronica geek xD

heb gewoon een normale anet, dus neem aan dat het 5v is ja. het is juist die voltage devider die ik niet snap 8)7

• Room42
  • Niet online
DamianSixSixSix schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:54:
ja, ik heb natuurlijk google ook gebruikt, maar nergens is er een stappen plan zeg maar.
niet iedereen is een doorgewinterde electronica geek xD

heb gewoon een normale anet, dus neem aan dat het 5v is ja. het is juist die voltage devider die ik niet snap 8)7
Deze video gebruikt inderdaad een opto-coupler (dat kun je zien als een optisch (solid state) relais), en dat lijkt me ook de meest veilige optie (voor je mainboard). Zoals in de eerste hit op Google te lezen is, kun je de opto-coupler ook kant-en-klaar kopen.

• DamianSixSixSix
Room42 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:37:
[...]

Deze video gebruikt inderdaad een opto-coupler (dat kun je zien als een optisch (solid state) relais), en dat lijkt me ook de meest veilige optie (voor je mainboard). Zoals in de eerste hit op Google te lezen is, kun je de opto-coupler ook kant-en-klaar kopen.
aaaah, dus een opto-coupler er tussen.

als ik het goed begrijp, gaat de oude stekker op de kant met 2 polen, en de nieuwe sensor op die met 3.
beetje het idee van een relay switch? maar dan met stepdown door de resistors.

[ Voor 60% gewijzigd door DamianSixSixSix op 18-02-2018 00:47 ]

• Room42
  • Niet online
Op die kant-en-klare gaan volgens mij zwart en bruin van de sensor op de input (dus de kant met twee aansluitingen) en de aderpaar naar de Anet A8 gaat op de Out en GND (aan de kant met 3 aansluitingen). De VCC gebruik je niet. Zie het filmpje. De weerstand op de input is een 'current limiting resistor' om te zorgen dat er niet teveel stroom loopt omdat dan alles opgeblazen wordt.

@DamianSixSixSix Maar heb je wel door dat je ook je firmware moet flashen? Heb je dat al onderzocht?

• DamianSixSixSix
ah ok, ik dacht juist andersom…
ja, marlin flashen is geen probleem, ik draai al marlin op mn printer, veiliger dan de standard shit anet er op zet :P

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-12 23:53
Zojuist m'n problemen met de infill gaps opgelost door de standaard belts van de anet te vervangen voor glass fiber reinforced belts (deze zijn ook een stuk soepeler).

En hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xAYAHCQ.jpg

Afmetingen:
Y-richting: 19,8mm
X-richting: 20,1mm
Z-richting: 20,1mm

Lijkt me een degelijk resultaat! Nu eindelijk tijd voor de upgrades, zodat ik de onderdelen voor de AM8 kan printen 8). De profielen zitten al in elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5o3tQGN.jpg

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Eindelijk een tracking update ontvangen van de ender 2.
Onderweg vanuit de uk naar NL.
Kans dat ie komende week komt, maar snel even wat filament kopen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• DerSteyn
Ik loop tegen een probleem aan met mijn CR-10. Ik heb de bestaande controlboard vervangen door een RAMPS, omdat ik richting dual extrusion wil gaan en ABL. Het vervangen ging prima en alles draait, maar ik heb alleen last van layer shifting:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ix4vs1G.jpg

Ik denk dat het probleem zit in de stroom die naar de motoren gaat. Op de bestaande controlboard heb ik een vref van 0.75v voor de x en y as, en 0.58v voor de z-as. Na wat onderzoek blijkt dat de drivers a4988's zijn, dus kom ik op een stroom van 1.875A voor de x/y en 1.45A voor de z-as.

Zelf benut ik de DRV8825's, dus ik heb de drivers als eerste op 0.937v en 0.725v gezet. Hiermee ontstond de layer shift al. Na het omzetten naar verschillende waardes (hoger en lager) blijft het probleem. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Mechanisch is de printer volgens mij oke, want met het oude controlboard werkt het wel.

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-12 23:53
DerSteyn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:32:
Ik loop tegen een probleem aan met mijn CR-10. Ik heb de bestaande controlboard vervangen door een RAMPS, omdat ik richting dual extrusion wil gaan en ABL. Het vervangen ging prima en alles draait, maar ik heb alleen last van layer shifting:
[afbeelding]

Ik denk dat het probleem zit in de stroom die naar de motoren gaat. Op de bestaande controlboard heb ik een vref van 0.75v voor de x en y as, en 0.58v voor de z-as. Na wat onderzoek blijkt dat de drivers a4988's zijn, dus kom ik op een stroom van 1.875A voor de x/y en 1.45A voor de z-as.

Zelf benut ik de DRV8825's, dus ik heb de drivers als eerste op 0.937v en 0.725v gezet. Hiermee ontstond de layer shift al. Na het omzetten naar verschillende waardes (hoger en lager) blijft het probleem. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Mechanisch is de printer volgens mij oke, want met het oude controlboard werkt het wel.
Heeft dit misschien te maken met het salmon skin effect waar de drv8825 drivers mee te maken schijnen te hebben? Mogelijk dan te verhelpen met TL-smoothers met 8 diodes (4 schijnt dan weer niet te werken aldus 3d maker noob).

Ik heb zelf in alle enthousiasme deze gekocht voordat ik m'n A8 in elkaar had.. Maar in dat bord zitten a4988's, waar dit blijkbaar geen effect bij heeft :+.

Mocht je interesse hebben, kun je ze tegen kostprijs van me overnemen :)

• DerSteyn
PetersNL schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:22:
[...]

Heeft dit misschien te maken met het salmon skin effect waar de drv8825 drivers mee te maken schijnen te hebben? Mogelijk dan te verhelpen met TL-smoothers met 8 diodes (4 schijnt dan weer niet te werken aldus 3d maker noob).

Ik heb zelf in alle enthousiasme deze gekocht voordat ik m'n A8 in elkaar had.. Maar in dat bord zitten a4988's, waar dit blijkbaar geen effect bij heeft :+.

Mocht je interesse hebben, kun je ze tegen kostprijs van me overnemen :)
Het zou kunnen, maar ik denk niet dat het door het salmon skin effect komt. Dit effect is meer als 'slechte' looks van je geprinte part, mijn probleem is echt een layer shift.

Ik ga het idee wel proberen, heb toevallig zelf nog een zo'n smoother liggen uit een ander project. Ik ga ook de z-as drv8825 vervangen door een andere drv8825 en ik ga wat aankloten met microstepping (staat nu op 1/16, ik ga ook eens 1/32 en 1/8 proberen).

Ook heb ik een A4988 driver besteld die morgen binnenkomt. Misschien ligt het probleem daar!
Als laatste oplossing ga ik eens proberen om via octoprint te printen.

• DamianSixSixSix
Room42 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 01:01:
Op die kant-en-klare gaan volgens mij zwart en bruin van de sensor op de input (dus de kant met twee aansluitingen) en de aderpaar naar de Anet A8 gaat op de Out en GND (aan de kant met 3 aansluitingen). De VCC gebruik je niet. Zie het filmpje. De weerstand op de input is een 'current limiting resistor' om te zorgen dat er niet teveel stroom loopt omdat dan alles opgeblazen wordt.

@DamianSixSixSix Maar heb je wel door dat je ook je firmware moet flashen? Heb je dat al onderzocht?
hij is besteld, dus effe wachten op ali :)

anyway, wat ik nog vragen wou, waar haalt de sensor zn stroom vandaan dan? moet ik die ergens anders nog aansluiten?

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik ben op zoek naar een goede 5015 fan. Nu al een stuk of 6 aliexspress fans geprobeerd. Met PWM is het compleet drama, de meeste draaien niet onder de 50-60%. De PWM piek is extreem hard hoorbaar onder de 80- 90%, en de meeste houden het maat enkele 10-tallen uren vol voordat ze beginnen te rammelen.

Iemand tips voor een fan die goed PWM aankan?

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27
Ik lurk al even in het topic mee, wil simpel beginnen, denk dat ik voor een Anet A8 ga. Maar heb ook de Vlog van Thomas Sanladerer gevolgd om een Prusa i3 MK2 clone (Dolly) te maken. Ben nog in dubio.

Heb wel iets gevonden voor de geïnteresseerden:
https://www.bva-auctions.com/auction/category/31109/12174814

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21

Boullie

Da Bulster

Zo jammer dat het 3mm(2.85) is anders had ik wel even een bod gedaan. Ga gelijk verder speuren of ze nog meer hebben.

Boullie

• ge-flopt
Daar had ik niet naar gekeken. :D

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Meer kans voor de mensen met een 3mm printer denk ik dan maar

Boullie

• SuperKris
Als iemand nog 3mm filament wil heb ik nog 2 rolletjes nieuw in verpakking liggen. Gratis af te halen in Hilversum. Hoef je ook niet te bieden :)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
En wat een prijzen wordt er ook op geboden. 30€ voor een kilo, en dan komen de veilingkosten en verzendkosten er nog bij. Voor 25€ koop je gewoon een kilo online.

Hier is de Ender 2 ook binnengekomen. In elkaar gezet en doet het prima.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• ge-flopt
Even goed lezen, die 30 euro is meestal voor meerdere rollen.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Dank, idd over het hoofd gezien.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• ge-flopt
Had de fout ook gemaakt. ;)

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:00
Is het nou echt nodig om PLA en/of ABS droog en afgeschermd op te bergen of kan het zo lang het uit de zon op een droge plek hangt weinig kwaad?

Wil namelijk alle rollen aan een stuk steigerpijp hangen boven de printer om zo makkelijk van kleur te kunnen wisselen, maar als ik er op google zie ik veel oplossingen met vacuüm zakken enz.dus dat geeft mij het idee dat dit op langere termijn problemen gaat geven.

Kan er natuurlijk altijd een ombouw omheen maken en enkel het laatste stukje draad uitvoeren als stof het probleem is.

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Beakzz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:06:
Is het nou echt nodig om PLA en/of ABS droog en afgeschermd op te bergen of kan het zo lang het uit de zon op een droge plek hangt weinig kwaad?

Wil namelijk alle rollen aan een stuk steigerpijp hangen boven de printer om zo makkelijk van kleur te kunnen wisselen, maar als ik er op google zie ik veel oplossingen met vacuüm zakken enz.dus dat geeft mij het idee dat dit op langere termijn problemen gaat geven.

Kan er natuurlijk altijd een ombouw omheen maken en enkel het laatste stukje draad uitvoeren als stof het probleem is.
Ik heb nog nooit problemen gehad met ABS maar standaard PLA is wel erg gevoelig voor luchtvochtigheid. Als ik de spoelen niet goed opberg dan kunnen ze meestal na een jaar wel de prullenbak in. Problemen beginnen met inconsistente lagen en filament breuken in de bowden tube.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:15

MsG

Forumzwerver

Beakzz schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:06:

Ik heb sommige rollen al vanaf Augustus gewoon in m'n kamer liggen en heb nog niet echt gekkigheid. In deze wereld doen heel veel mensen ook preventief allemaal upgrades en over-the-top aankopen om vermoedelijke dingen tegen te gaan die ze nog nooit hebben zien optreden. In de CR-10 facebook lijkt elke Amerikaan wel een food processor te hebben om de filament te kunnen drogen.

Sinds zondag trouwens dempers aan m'n motoren gegooid van de CR-10, mán wat een verschil. Het printen zelf met al die bliepjes en frequentie-geluidjes hoor je nagenoeg niet meer. Als ik de fans ook nog aanpak zou ik prima 's nachts kunnen printen denk ik.

Heb wel bij diverse prints (ook vóór de dempers al) wat Y-layershifting gehad. Dit terwijl ik gewoon op 60mm/s zit. Soms zie ik het bed zo wild heen en weer gaan bij prints waarbij Y veel heen en weer gaat, dat ik me afvraag of dat echt allemaal wel maar 60mm/s is.

Ik snap ook nog niet helemaal hoe de settings van je config.h file in de firmware (bij Marlin) zich verhoudt tot de instellingen in de EEPROM. Moet je die nou volledig wipen na het flashen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-12 09:35
Hi,

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met me inlezen over de wereld van 3D printers en wat erbij komt.
Natuurlijk wil ik nu zelf ook aan de slag ermee, maar ik twijfel nog over wat de beste keus is, waar ik me beter in moet gaan verdiepen

Hier in het topic zie ik 3-4 printers veel voorbij komen:
  • Creality3D CR-10
  • Anet A8
  • P3Steel variant (bijv de HTA3D P3Steel)
  • Wanhao duplicator i3
Het in elkaar zetten van de printer lijkt me geen probleem, lijkt me zelfs leuk om te doen. De eisen die ik (denk) te stellen zijn:

- Huis niet afbranden (Anet heeft dus wat modificaties nodig)
- Degelijk (wederom, Anet zou dus omgebouwd moeten worden tot een AM8)
- Ik wil PLA en misschien in de toekomst ABS printen, het hout/pla printen lijkt me ook wel 'leuk', maar niet een must
- Ik zou graag willen dat de printer zo uitbreidbaar mogelijk is (dus upgradable)

Ik heb ook nog wat vragen;
- Hoe waardevol is auto bed leveling? Is handmatig uitvoeren een groot 'probleem' (dwz. is het omslachtig, moeilijk, cruciaal)
- Wat is beter, een bowden extruder of een direct extruder?
- Hoe waardevol is een 2e extruder/hotend te hebben? Er zijn een paar printers die de mogelijkheid hebben dit in de toekomst uit te breiden?

Zelf spreekt de P3Steel me het meeste aan, ook omdat er voor een kleine extra prijs een complete 2e extruder/hotend set erbij komt en hij met RAMPS geleverd word.
Zien jullie dit ook zo?

Mess with the best, die like the rest

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-12 08:44
Ik heb me ook ingelezen en heb de keuze laten vallen op de Creality Ender 2. Vergelijkbare kwaliteit als de CR-10, maar werkstukken kunnen maximaal 15x15x20 worden. De Ender 2 is wel heel voordelig en compact. Wat mij betreft ideaal als instapprinter. Ik zou 'm op je lijstje erbij zetten.

En oh ja, ik heb 'm natuurlijk net in China betseld wanneer ze daar Nieuwjaar vieren.... iets om rekening mee te houden.

• Didius
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
DerSteyn schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:42:
[...]
Thanks! die buildtak ziet er interessant uit, ga ik verder naar kijken!
Dit zal je zeker interessant vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=JPuGmoH4aGA
Hij postte nadien ook een update. Dat ziet er beloftevol uit, ik ga dat ook zeker en vast een uitproberen.

Verder heb ik zelf een probleem met mijn Prusa i3. Ik installeerde vorige week een heated bed, om samen met een vel Lokbuild niet meer te moeten prutsen met blue painters tape. Alles netjes aangesloten, ondertussen in zo'n kleine Ikea Lack behuizing gemaakt.

Maar ik blijf problemen ondervinden met die Lokbuild. Op zich heb ik vrij goede layer adhesion, maar voor iets langere prints, of prints met scherpe uitsteeksel heb ik toch nog een brim nodig. Bij het printen van die brim loopt het altijd fout. Ik heb de indruk dat de brimlijnen te dicht op elkaar geprint worden, waardoor de nozzle steeds de volledige rand opwarmt en vloeibaar maakt. Ik krijg steeds het volgende probleem:

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/9qj4jmtlh/HPIM4140.jpg
Zoals je zit krult die brim op. Nadien houdt deze natuurlijk het deel niet meer vast aan het heated bed.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/ecf8rxped/HPIM4137.jpg
Het lijkt alsof die brim te dicht op elkaar worden afgedrukt. De nozzle zit nochtans op perfecte hoogte. Als ik de infill van de eerste laag bekijk, is dit nagenoeg perfect. Hier zie je de onderkant van een geprint onderdeel (zonder brim en bijgevolg is het onderdeel een klein beetje krom), en dat ziet er wel prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/8zqeebwid/HPIM4142.jpg

Ik heb eens in Cura rondgekeken, maar er zijn precies bitter weinig opties om de brim aan te passen. Het is wel zo dat ik extrusion multiplier voor de eerste laag aanpaste.

Brim opties
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/rj4orrimh/Schermafdruk_van_2018-02-21_19.13.57.png

Extrusion mutliplier first layer
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/e27q90imh/Schermafdruk_van_2018-02-21_19.14.15.png

Ik probeerde Brim line width aan te passen, maar 0.3 is precies nog steeds te veel. En 0.2 kan niet? (of wat betekent dat oranje?) (ook, hoe fijn kan ik gaan...?-
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/tnp1sucjd/Schermafdruk_van_2018-02-21_19.14.52.png

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
Als je last hebt van warping zou ik als eerste eens kijken naar je eerste laagafstand. Als deze te hoog is krijg je al snel warping. Met de juiste afstand is extra extrusie voor de eerste laag niet meer nodig, idem voor de brim in de meeste gevallen.

Op welke temperatuur heb je je bed staan trouwens? En heb je deze al kunnen controleren met iets als een IR thermometer?

I'm a photographer, not a terrorist

• citruspers
ThaStealth schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:50:

- Ik wil PLA en misschien in de toekomst ABS printen, het hout/pla printen lijkt me ook wel 'leuk', maar niet een must
- Ik zou graag willen dat de printer zo uitbreidbaar mogelijk is (dus upgradable)

- Hoe waardevol is auto bed leveling? Is handmatig uitvoeren een groot 'probleem' (dwz. is het omslachtig, moeilijk, cruciaal)
- Hoe waardevol is een 2e extruder/hotend te hebben? Er zijn een paar printers die de mogelijkheid hebben dit in de toekomst uit te breiden?

Zelf spreekt de P3Steel me het meeste aan, ook omdat er voor een kleine extra prijs een complete 2e extruder/hotend set erbij komt en hij met RAMPS geleverd word.
Zien jullie dit ook zo?
Mijn 2 cent:

Bijna alle printers kunnen zonder problemen PLA printen, idem voor de vele woodfill/metalfill varianten. Wel heb je dat met hout/glow-in-the-dark/metalfil je nozzle een stuk sneller slijt, dus bestel er alvast een paar meer, of investeer in een hardened steel nozzle.

ABS/PETG is een ander verhaal, de termperaturen waarmee dat print zijn al gauw te hoog voor de PTFE liner in vele hotends, die vervolgens gaat vervormen of smelten. Ook komen er bij het smelten van deze liner giftige gassen vrij, al kan tot nu toe niemand vertellen bij welke temperatuur dit precies gebeurt. Zelf heb ik in ieder geval gezien dat na een rol PETG mijn liner flink vervormd was door de hitte.

Uitbreidbaarheid is bij de meeste open source printers geen probleem, en dat telt dubbel als het een i3 variant is. Populairiteit speelt ook een rol, de Wanhao Duplicator (ook wel bekend als de Monoprice maker select) is razend populair en heeft dan ook veel mods op thingiverse staan. Case in point: de mijne heeft momenteel een V6 volcano hotend met bowden extruder, Z-brace mod en geupgrade Y carriage.

Autolevel is volledig afhankelijk van je printer. Op een cartesian (dus een i3, cr10 etc.) is autolevel handig, maar niet essentieel. Op een Delta wordt autolevel al gauw een must-have. Voor mijn Delta heb ik uiteindelijk zelf een repetier port gemaakt en autolevel EN bed correctie aangezet, op mijn wanhao (mede doordat ik daar geen firmware op kan flashen) doe ik het gewoon met de hand.

>Wat is beter, een bowden extruder of een direct extruder?

Ligt er aan wat je wil van je printer. Direct drive is meestal iets preciezer omdat je minder speling en afstand tussen je extruder en hotend hebt. Bowden zorgt ervoor dat je het gros van je massa (de stappenmotor en extruder assembly) niet heen en weer hoeft te bewegen (deze zitten ergens op het frame gemonteerd in plaats van op de hotend), wat voor snellere prints (of minder print artifacts) kan zorgen.

>Hoe waardevol is een 2e extruder/hotend te hebben?

Meh. Ik heb er een paar keer naar gekeken, maar zie eigenlijk het voordeel niet zo in. Met wat afstelwerk en de nieuwste Cura release kun je hele goede supports maken, dus oplosbare supports zijn minder belangrijk dan vroeger. Daarnaast kun je met 2 materialen printen maar...met verven zal je print er veel beter uit zien dan wanneer je met 2 kleuren print.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:43
Ik heb gisteren tijdens het ombouwen naar een titan extruder de uitgang op het moederbord van mn a8 gesloopt....

• Boullie

Boullie

Da Bulster

ThaStealth schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:50:
Hi,

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met me inlezen over de wereld van 3D printers en wat erbij komt.
Natuurlijk wil ik nu zelf ook aan de slag ermee, maar ik twijfel nog over wat de beste keus is, waar ik me beter in moet gaan verdiepen

Hier in het topic zie ik 3-4 printers veel voorbij komen:
  • Creality3D CR-10
  • Anet A8
  • P3Steel variant (bijv de HTA3D P3Steel)
  • Wanhao duplicator i3
Het in elkaar zetten van de printer lijkt me geen probleem, lijkt me zelfs leuk om te doen. De eisen die ik (denk) te stellen zijn:

Zien jullie dit ook zo?
Ik heb alleen maar ervaring met de Anet A8 en dit is voor het bedrag een heel goed startpunt voor de "Tinkerer". Het is absoluut geen printer als je alleen maar een 3D printer wilt hebben voor het printen.
De andere printers vallen wel in een andere prijsklasse maar je krijgt ook meer printer voor je geld. Tegen de tijd dat je A8 veilig is kost hij bijna hetzelfde als de CR-10. Als ik nu een printer wil hebben voor alleen maar het printen zou ik eerder voor een CR10 gaan. Deze kun je met een paar bouten in elkaar zetten en binnen het uur aan het printen hebben.

Om antwoord te geven op je andere vragen:
Bedleveling is absoluut niet moeilijk maar als je het vaak doet begint het wel te kriebelen om het de printer zelf te laten doen.
Bowden extruder haalt het gewicht van de x as af en dit kan betekenen dat je sneller kunt printen met dezelfde machine. Resultaten willen nog wel eens verschillen van printer tot printer en gebruiker tot gebruiker.
2e extruder/hotend heb ik geen ervaring mee maar ik zie wel overal ombouwsetjes langskomen voor onder andere de A8.

Even wat achtergrond. Mijn eigen Anet heeft ondertussen de volgende modificaties:
Betere voeding van €30,-
Betere glasvezel belts van €13,50
2x een mosfet van €5,-
Polymeer bearings van €12,-
Bedlevel sensor van €11,- (deze upgrade is nog onderweg)
Bowden extruder ombouwsetje a €7,-
E3D v6 cloon van €12,-
AM8 Profielen en alle bouten e.d. die hierbij horen +-€70,- (deze upgrade is nog onderweg)
Led verlichting via ali €3,- voor 5 meter

Zoals je kunt zien loopt het nogal snel op qua kosten :o

[ Voor 0% gewijzigd door Boullie op 22-02-2018 13:51 . Reden: Was de x as ipv de y as ]

Boullie

• Room42
  • Niet online
Ik kan niet wachten tot dit de standaard wordt! Ik wil geen plastic spoelen meer! Zonde van m'n geld (spoel+verzendkosten) en zonde van het milieu! Echt een fantastisch initiatief, wat mij betreft!

Blog: MasterSpool - A proposed standard for 3D Printing filament supply without a spool

• Noods
  • Laatst online: 10-12 13:26
Didius schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:18:
[...]

[afbeelding]

Ik heb eens in Cura rondgekeken, maar er zijn precies bitter weinig opties om de brim aan te passen. Het is wel zo dat ik extrusion multiplier voor de eerste laag aanpaste.

Brim opties
[afbeelding]

Extrusion mutliplier first layer
[afbeelding]

Ik probeerde Brim line width aan te passen, maar 0.3 is precies nog steeds te veel. En 0.2 kan niet? (of wat betekent dat oranje?) (ook, hoe fijn kan ik gaan...?-
[afbeelding]
Probeer is je line width juist hoger te zetten, dat heeft voor mij ook gewerkt.

• palko
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-12 10:57
Room42 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:45:
Ik kan niet wachten tot dit de standaard wordt! Ik wil geen plastic spoelen meer! Zonde van m'n geld (spoel+verzendkosten) en zonde van het milieu! Echt een fantastisch initiatief, wat mij betreft!
Een twitteraar die ik volg en ik gaat het testen met een lege esun spool en das filament refill
dit omdat er maar twee bouten op de esun spool zit dus technisch gezien zou het makkelijk moeten zijn

• Btje
  • Laatst online: 28-12 07:43
Is het mogelijk om de lagen kruislings op elkaar op te bouwen. Als je een dun plaatje hebt van zeg 1 mm dan is dat maar in 1 richting sterk. Door de lagen haaks op elkaar te zetten zal de sterkte aanzienlijk toenemen.

Xiaomi 13T Pro

jbhc schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:05:
Ik heb gisteren tijdens het ombouwen naar een titan extruder de uitgang op het moederbord van mn a8 gesloopt....
Wat heb je precies gesloopt?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

Btje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:46:
Is het mogelijk om de lagen kruislings op elkaar op te bouwen. Als je een dun plaatje hebt van zeg 1 mm dan is dat maar in 1 richting sterk. Door de lagen haaks op elkaar te zetten zal de sterkte aanzienlijk toenemen.
Eh, dat gebeurt toch standaard? Elke slicer die ik ken doet dat.

• ThaStealth
Ik heb een 3D printer besteld! Het is de Anet A8 geworden! Hij is bij Ali besteld, en komt vanuit Duitsland, iemand ervaring met de levertijd?

Er zijn me nog wat algemene vragen te binnen geschoten:
- Hoe wissel je tussen kleuren binnen 1 ontwerp? Ik heb wel wat verschillende plaatjes voorbij zien komen zoals deze: Afbeeldingslocatie: https://assets.pinshape.com/uploads/image/file/100887/container_zebra-vase-dual-extrusion-2-color-3d-printing-100887.jpg
Is dit met een dual hotend gemaakt?
- Is het mogelijk om een print te pauzeren/hervatten? Stel ik wil van 17:00 tot 23:00 printen, dan slapen en de dag erna om 9:00 verder gaan?
- De default FW van de Anet is nogal 'gevaarlijk' zoals ik op internet lees, en er word nogal huiverig gedaan over het flashen naar Marlin. Is het echt een risico? Ik lees bij FW upgrades ook vaak terug "don't fix if it ain't broken" achtige reacties, waar is iedereen bang voor?
- Ik zie op veel filmpjes een soort vierkantje/rondje rondom het project geprint worden van 1 laag hoogte. Waarom is dit? Is dit een controle randje?

Tnx,

[ Voor 24% gewijzigd door ThaStealth op 23-02-2018 11:20 ]

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:56

Pixelmagic

Ubergeek

ThaStealth schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:56:
Ik heb een 3D printer besteld! Het is de Anet A8 geworden! Hij is bij Ali besteld, en komt vanuit Duitsland, iemand ervaring met de levertijd?

Er zijn me nog wat algemene vragen te binnen geschoten:
- Hoe wissel je tussen kleuren binnen 1 ontwerp? Ik heb wel wat verschillende plaatjes voorbij zien komen zoals deze: [afbeelding]
Is dit met een dual hotend gemaakt?
- Is het mogelijk om een print te pauzeren/hervatten? Stel ik wil van 17:00 tot 23:00 printen, dan slapen en de dag erna om 9:00 verder gaan?
- De default FW van de Anet is nogal 'gevaarlijk' zoals ik op internet lees, en er word nogal huiverig gedaan over het flashen naar Marlin. Is het echt een risico? Ik lees bij FW upgrades ook vaak terug "don't fix if it ain't broken" achtige reacties, waar is iedereen bang voor?
- Ik zie op veel filmpjes een soort vierkantje/rondje rondom het project geprint worden van 1 laag hoogte. Waarom is dit? Is dit een controle randje?

Tnx,
Gezien dat er verschillende kleuren op dezelfde lagen zitten lijkt me dit gedaan door een dual extruder. Alleen als je per aantal lagen een andere kleur wilt hebben kan je wisselen tussen lagen, maar dat is best een nauwkeurig klusje wat aardig wat voorbereiding nodig heeft. Zeker geen beginner klusje mijns inziens.

PVoutput van mijn 4950Wp

• jbhc
ocf81 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Wat heb je precies gesloopt?
Ik denk de driver. Ik was in de veronderstelling dat de draden naar de stappenmotor anders aangesloten moesten worden aangezien het een andere stappenmotor betreft (vlaag van verstandsverbijstering) toen het niet werkte kwam ik er achter dat ik dat dus niet had moeten doen. Nu werkt de uitgang van de extruder niet meer. Ook niet op andere motoren terwijl de motor van de extruder wel prima werkt op andere uitgangen. Conclusie: driver dood. Gelukkig heb ik een complete ramps kit liggen die eigenlijk bedoelt is voor mijn nog te bouwen hypercube..... Van het weekend de boel maar ombouwen.

• theMob
Bestaan er eigenlijk geen lasapparaatjes waarmee je het laatste stuk filament van een rol aan een nieuwe rol kan lassen?

• Didius
theMob schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:36:
Bestaan er eigenlijk geen lasapparaatjes waarmee je het laatste stuk filament van een rol aan een nieuwe rol kan lassen?
Dit apparaat ziet er handig uit.

Het wordt ook op eBay verkocht, maar €45 vind ik toch wel duur voor dit item.

• ge-flopt
Leuk dat aan elkaar knopen, maar als ik het filmpje zo zie vraag ik me af hoe je de koppelstukken van de kabel krijgt.

• theMob
€45 is natuurlijk belachelijk.

Je zal het kortste stuk filament er helemaal doorheen moeten trekken.

Mij lijkt een stukje metaal met een gat van ca. 1,8mm en een verfafbrander misschien wel te werken.
Gebruik gewoon zoiets als dit ding en een soldeerbout?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• theMob
ocf81 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:15:
Gebruik gewoon zoiets als dit ding en een soldeerbout?
Cool, bedankt!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-12 21:31
Room42 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:45:

Blog: MasterSpool - A proposed standard for 3D Printing filament supply without a spool

[video]

[video]
Het idee vind ik goed, echter heb ik hier +/- 15 rollen 'aangebroken' filament liggen die ik (afwisselend) in gebruik heb. Nu wissel ik regelmatig van kleur/materiaal op mijn printers, betekent dat dat ik 15 van dit soort spoelen moet printen? Ik zou eerder fan zijn van overgaan op kartonnen spoelen o.i.d.

• SuperKris
SuperKris schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:46:
Ik ben op zoek naar een goede 5015 fan. Nu al een stuk of 6 aliexspress fans geprobeerd. Met PWM is het compleet drama, de meeste draaien niet onder de 50-60%. De PWM piek is extreem hard hoorbaar onder de 80- 90%, en de meeste houden het maat enkele 10-tallen uren vol voordat ze beginnen te rammelen.

Iemand tips voor een fan die goed PWM aankan?
Niemand een tip?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@SuperKris Tja hier geen probleem met een 5015 fan van ali. Weet je zeker dat je het juiste voltage hebt? Niet toevallig 12V fans op 5V aan het draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2018 23:20 ]

• Didius
citruspers schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:55:
[...]
Op welke temperatuur heb je je bed staan trouwens? En heb je deze al kunnen controleren met iets als een IR thermometer?
Ik heb mijn bed staan op 50 a 55°C voor PLA. Niet gecontroleerd met een IR thermometer maar ik denk wel dat het ongeveer klopt. PLA is daar normaal toch niet zo kieskeurig over?
Noods schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:40:
[...]
Probeer is je line width juist hoger te zetten, dat heeft voor mij ook gewerkt.
Dat lijkt inderdaad het probleem op te lossen. Op zich wel logisch als ik er nadien aan denk, die extra linewidth zorgt voor minder overlap op die brim. En dat gaf precies het probleem. Thanks!

• citruspers
Didius schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 00:56:
[...]

Ik heb mijn bed staan op 50 a 55°C voor PLA. Niet gecontroleerd met een IR thermometer maar ik denk wel dat het ongeveer klopt. PLA is daar normaal toch niet zo kieskeurig over?
Klopt, maar er is een kans dat je het verkeerde type thermistor in je firmware hebt staan, en dat je bed temperaturen niet kloppen met wat je instelt.

• SuperKris
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:18:
@SuperKris Tja hier geen probleem met een 5015 fan van ali. Weet je zeker dat je het juiste voltage hebt? Niet toevallig 12V fans op 5V aan het draaien?
Nee, absoluut niet.... Maar jij hebt niet een berg PWM lawaai als je onder de 80% komt? En tot welk duty cycle werkt die van jou? De meeste gaan niet lager dan 50-60%

Heb je een linkje naar degene die jij hebt gekocht anders?

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-12 08:14
Na flink wat aanhechtingsproblemen van de first layer heb ik uiteindelijk besloten om een glasplaatje te bestellen voor mijn anet A8 en ik moet zeggen, dit was de beste upgrade tot nu toe. Dat ik dit niet meteen erbij heb besteld zeg. Al mijn problemen zijn (volgens mij) verholpen :). Nu kan ik dus eindelijk fatsoenlijke printjes aanzetten zonder dat het al bij de eerste laag in de soep loopt.
Voor degenen de rollen filament aan elkaar willen lassen nog het volgende ideetje om dat goedkoper te doen dan met een blokje alu van $45:

Pak een stuk teflon tube van ca 5cm. Snijd deze in de lengterichting. Maak aan de andere kant een inkeping die groot genoeg is om de punt van je soldeerbout het filament te laten smelten.

Vervolgens pak je een 3e hand en klem je de 2 einden filament in de grijpertjes. Schuif de stukken filament in de teflon buis en smelt de punten. Als het goed gesmolten is druk je ze tegen elkaar en schuif je de teflon heen en weer om de dikte van het filament te regelen. Draai het teflon en herhaal totdat je een goede las hebt. schuif vervolgens het teflon een eind over het filament en druk het door de lange snee. Dit omdat de las bij het filament wat brozer is en het dan makkelijker breekt.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 24-02-2018 15:20 ]

© ocf81 1981-infinity

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

SuperKris schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:42:
[...]

Nee, absoluut niet.... Maar jij hebt niet een berg PWM lawaai als je onder de 80% komt? En tot welk duty cycle werkt die van jou? De meeste gaan niet lager dan 50-60%

Heb je een linkje naar degene die jij hebt gekocht anders?
Deze: https://www.aliexpress.co...582&productId=32702125124
Ik had er 2 tegelijk aangesloten, misschien dat dat nog uitmaakt?

• Room42
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:13:
[...]

Deze: https://www.aliexpress.co...582&productId=32702125124
Ik had er 2 tegelijk aangesloten, misschien dat dat nog uitmaakt?
Je linkt naar een snapshot van je aanschaf, die is niet publiek zichtbaar. Je moet even de link naar het artikel zelf pakken ;)

• ThaStealth
Niekserr schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:15:
Na flink wat aanhechtingsproblemen van de first layer heb ik uiteindelijk besloten om een glasplaatje te bestellen voor mijn anet A8 en ik moet zeggen, dit was de beste upgrade tot nu toe. Dat ik dit niet meteen erbij heb besteld zeg. Al mijn problemen zijn (volgens mij) verholpen :). Nu kan ik dus eindelijk fatsoenlijke printjes aanzetten zonder dat het al bij de eerste laag in de soep loopt.
Waar/welke heb je besteld?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Room42 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:27:
[...]

Je linkt naar een snapshot van je aanschaf, die is niet publiek zichtbaar. Je moet even de link naar het artikel zelf pakken ;)
Artikel is er niet meer..

• Room42
  • Niet online
Wat was de exacte titel (liefst in Engels), want vaak verschijnen ze wel weer onder een andere aanbieder of gewoon als ander product.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Room42 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:33:
[...]

Wat was de exacte titel (liefst in Engels), want vaak verschijnen ze wel weer onder een andere aanbieder of gewoon als ander product.
“Double 50 x 50 x 15mm 12V DC 50mm Blow Radial Cooling Fan for Electronic 3D Printer ball bearing long life low noisy”

Sticker op zijkant: GBTX

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-02-2018 19:35 ]

• jbhc
Grapig, Ik heb al een tijdje een "part cooling fan" met kogellager. Deze gaat nu al een stuk langer mee dan de glijlager fan's alleen is die met geen mogelijkheid in snelheid te regelen.

Ik denk trouwens dat die glijlager fan's zo snel stuk zijn omdat ze eigenlijk op de verkeerde zijde zitten van de printkop. Mijn gevoel zegt dat als je die fan tegenover de fan van de hot end cooler zou zetten dat hij dan veel langer mee zou gaan. Het lager krijgt nu zijwaards nogal op zn donder met het bewegen van de printkop.

• Niekserr
Gewoon een heel simpel ding van amazon:
https://www.amazon.de/VS-...-3D-Drucker/dp/B00ICKHRBA

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:42

• Niekserr
Ja ikhad er ook €7 voor betaald, geen idee waarom die nu ineens goedkoper is

• jbhc
jbhc schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:37:
[...]
Van het weekend de boel maar ombouwen.
[gefrustreerd verhaal]

Gisteravond begonnen en ik leek vrij succesvol.
Marlin geconfigureerd en geflashed en het leek zowaar te werken. Helaas, toen donderde het "Reprap smart display" op de grond en uiteraard ging ook die toen stuk. |:(

De rest van de avond bezig geweest om te proberen het dispay eraf te krijgen maar het werd er niet beter op.
Ik eindigde in een chaos waarin er ook nog wat magische rook leek te ontsnappen uit de ramps en de arduino niet meer wilde verbinden met de pc.

Ik denk dat de buren me vannacht nog wel even gehoord hebben O-)

Vanmorgen weer een beetje tot rust gekomen en vol verse moed weer aan de gang. Eerst weer wat onderderen uit de prullenbak gevist en de gemolestreerde onderdelen verwijderd (Het in de prullenbak deponeren ging gisteren niet echt meer zachtzinnig)

Het display zowaar van de print afgekregen dus op ali een nieuw los display besteld (Naast een compleet smart dsplay)
Vervolgens tot de conclusie gekomen dat wanneer ik de ramps aan de 12v hang de usb verbinding niet meer wil werken.... (wtf 8)7 )

In ieder geval, het leek er op dat ik de printer wel weer werkend ging krijgen vandaag.
Helaas, tijdens het rotzooien zat ik wederom niet op te letten en heb een van de drivers verkeerd om op de ramps geprikt waardoor deze en z'n broertje nu niet meer werken....

Ik heb nu 2 controller boards die bieden een driver te weinig hebben en geen werkende printer meer :(

[/gefrustreerd verhaal]

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:41
deze week komt na lang wachten eindelijk me prusa i3 MK3 ik ben reuze benieuwd :D heb er zin in

• lennertvdkort
KevinSetz schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:21:
deze week komt na lang wachten eindelijk me prusa i3 MK3 ik ben reuze benieuwd :D heb er zin in
lekker, wanneer heb je hem besteld?
Ik 05-01, hoop met twee weken ook mijne te ontvangen.
Ben wel benieuwd of je de upgraded parts en de gecoate plaat krijgt.

• KevinSetz
lennertvdkort schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:26:
[...]

lekker, wanneer heb je hem besteld?
Ik 05-01, hoop met twee weken ook mijne te ontvangen.
Ben wel benieuwd of je de upgraded parts en de gecoate plaat krijgt.
26december besteld :)

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Heb afgelopen week een mk2s besteld. Dit weekend opgebouwd en is nu druk bezig haribo 3030 parts te printen >:)

Mijn vorige printer was een wanhao 4s.

Ben er onwijs content mee :)

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• DerSteyn
Heeft iemand een idee waar ik een rechte 600mm T8 leadscrew kan kopen? Ik heb er twee uit china gehaald maar die zijn echt krom en kan er niks mee.

• Niekserr
DerSteyn schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:33:
Heeft iemand een idee waar ik een rechte 600mm T8 leadscrew kan kopen? Ik heb er twee uit china gehaald maar die zijn echt krom en kan er niks mee.
Zelf draaien? :P

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:24
Poeh he, mijn 3d printer staat al een aantal weken stil. Ik heb echt geen idee meer wat ik uit moet printen. Ik zit even in een printerdip :)

• Room42
  • Niet online
grote_oever schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:33:
Poeh he, mijn 3d printer staat al een aantal weken stil. Ik heb echt geen idee meer wat ik uit moet printen. Ik zit even in een printerdip :)
Ik zie de printer ook als een powertool. Mijn boormachine en decoupeerzaag liggen ook al weken niks te doen. Tot ik ze weer nodig heb, dan ben ik blij dat ik ze heb :)

Maar modelleer je ook zelf? Ik heb nog genoeg tooltjes die ik voor mezelf wil maken. Bijvoorbeeld een waterafvoer bij het bad om het koude water uit de kraan weg te laten lopen voordat deze weer op temperatuur is om het bad bij te warmen. Of een monitor mount bij het bad om beter films te kunnen kijken in bad.
Ook wil ik nog een lamp maken voor in de gang, daar hangt nu nog een (LED-)peertje. En ik wil een meer praktische WC-rolhouder maken. Gewoon voor de fun.

Nog genoeg te doen :P

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Boullie schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:44:
[...]

Zo jammer dat het 3mm(2.85) is anders had ik wel even een bod gedaan. Ga gelijk verder speuren of ze nog meer hebben.
Vanochtend een berg filament in Beugen opgehaald voor wat testdoeleinden. Leuk spul maar wel productie batches uit 2014. Je merkt goed dat het al wat harder is dan 'vers filament' en ben benieuwd of ik hier nog kwalitatieve prints uit kan halen.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• citruspers
grote_oever schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:33:
http://enablingthefuture.org/upper-limb-prosthetics/ is een erg mooi doel als je niet specifiek iets voor jezelf wil printen.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:24
Room42 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:44:
[...]
Bijvoorbeeld een waterafvoer bij het bad om het koude water uit de kraan weg te laten lopen voordat deze weer op temperatuur is om het bad bij te warmen.
Nu ben ik wel heel benieuwd wat jij hierbij geprint hebt. :)

• citruspers
Ik ben gisteren bezig geweest aan een rebuild van mijn printer (en een upgrade naar een Ultrabase bed), maar wat ik ook probeerde, mijn nieuwe rol PrimaValue PLA wilde maar niet fatsoenlijk printen. Bed adhesion was een probleem, de prints warpten gigantisch en het plastic rook anders dan PLA.

Vervolgens er wat aceton bij gepakt en: jawel hoor, het plastic lost er langzaam in op. Ik denk dus dat ik per ongeluk een verkeerd gelabelde rol ABS van ze heb gekregen 8)7

Heeft er iemand nog meer tips waarmee ik kan bepalen of het echt ABS is? Ik heb verder alleen ervaring met PETG en PLA, maar het viel me wel op dat de mystery-rol erg vloeibaar was bij 220c

• Room42
  • Niet online
grote_oever schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:03:
[...]

Nu ben ik wel heel benieuwd wat jij hierbij geprint hebt. :)
Dit moet ik nog helemaal ontwikkelen. :P Misschien dat ik een bestaande trechter of beker pak maar ik denk dat het neerkomt op een custom houder/opvangbak waar ik de douchekop (van het bad) op kan leggen tot het water warm wordt. Vanaf deze opvangbak zal ik een slang naar de overloop van het bad leggen, zodat het water direct afgevoerd wordt. Op deze manier krijg ik dus niet eerst een sloot koud water in het bad maar kan ik direct het warme water toevoegen. Maar dit is nog maar een idee, hè ;) Ik heb er nog niks van op 'papier' staan.

• F Underwood
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 20:10
Mijn MK3 zou normaal ook deze week verstuurd moeten worden (besteld 22 december). Kijk er echt super hard naar uit :*) .
Echter heb ik afgelopen vrijdag wel even bij Prusa nagevraagd of ze nog op schema zitten en of ze een schatting konden geven wanneer ik mijn printer kan verwachten. Volgens de man van customer support zou deze zeker binnen de 2 weken verzonden worden.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet interpreteren, maar het lijkt erop dat ze een beetje achter staan op hun schema. Al hoop ik dat ik compleet fout ben en dit weekend nog kan beginnen met het in elkaar zetten van mijn printer :) .

• lennertvdkort
F Underwood schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:23:
[...]

Mijn MK3 zou normaal ook deze week verstuurd moeten worden (besteld 22 december). Kijk er echt super hard naar uit :*) .
Echter heb ik afgelopen vrijdag wel even bij Prusa nagevraagd of ze nog op schema zitten en of ze een schatting konden geven wanneer ik mijn printer kan verwachten. Volgens de man van customer support zou deze zeker binnen de 2 weken verzonden worden.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet interpreteren, maar het lijkt erop dat ze een beetje achter staan op hun schema. Al hoop ik dat ik compleet fout ben en dit weekend nog kan beginnen met het in elkaar zetten van mijn printer :) .
Ja begreep via de fb groep dat ze extra vertraging opgelopen hebben door ziekte van de werknemers..
Maar ik heb ook al 3x gehoord wanneer de gecoate platen er zouden zijn en dat is ook al veranderd.
Geduld is helaas een schone zaak |:(
Heb liever mijn printer met een gecoate plaat, maar geen idee hoelang ik dan moet wachten..
Heb wel al een rol oranje prusa PETG erbij gevoegd, zodat ik de updates kan printen met het originele materiaal(geen kleur verschil).

Iets anders, mensen toevalig ervaring met bepaalde prints die met warmte te maken krijgen?
Ik heb in mijn golf MK2 een 1.8T gebouwd, en wil eigenlijk voor sommige koelslangen beugeltjes printen zodat ze beter vast zitten. Is abs de enige optie?(eigenlijk weinig zin in, ivm chemische bagger)

• citruspers
lennertvdkort schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:29:
Iets anders, mensen toevalig ervaring met bepaalde prints die met warmte te maken krijgen?
Ik heb in mijn golf MK2 een 1.8T gebouwd, en wil eigenlijk voor sommige koelslangen beugeltjes printen zodat ze beter vast zitten. Is abs de enige optie?(eigenlijk weinig zin in, ivm chemische bagger)
PETG is ook een optie, maar heeft misschien alsnog een te lage glastransitietemperatuur.

• lennertvdkort
citruspers schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:32:
[...]

PETG is ook een optie, maar heeft misschien alsnog een te lage glastransitietemperatuur.
Ja daar ben ik ook bang voor.

• citruspers
Nylon, misschien? Mits je nozzle heet genoeg kan en all-metal is of course.

FrontierFila heeft een leuke combi van Nylon, PETG, PLA en Flex voor zo'n 40 euro. Ik heb een paar andere rollen van ze en daar ben ik erg tevreden mee.
https://www.amazon.co.uk/...T=_SX342_QL70_&dpSrc=srch

[ Voor 29% gewijzigd door citruspers op 26-02-2018 20:45 ]

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-12 12:58
CPE+ is een goede optie voor temp en chemicaliën bestendigheid

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• lennertvdkort
thx, zal er eens dieper induiken.
Heb een am8 met e3d v6, maar met bowden.
dat is niet echt ideaal met die exotische filaments, dus wacht ik met dit project tot mijn MK3 up and running is! auto gaat toch pas na het zout de weg weer op >:)

• KevinSetz
F Underwood schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:23:
[...]

Ook heb ik contact op genomen en ze lopen inderdaad achter helaas duurt voor mij nog 2 week. Dus zal mij benieuwen omdat ze zijden dat er ze er wel prioriteit bij zette voor mij :)

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

lennertvdkort schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:29:
[...]

Heb wel al een rol oranje prusa PETG erbij gevoegd, zodat ik de updates kan printen met het originele materiaal(geen kleur verschil).
De oranje PETG in de Prusa webshop is iets anders dan de oranje waarmee Prusa de onderdelen print.

• lennertvdkort
ATL schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 03:33:
[...]

De oranje PETG in de Prusa webshop is iets anders dan de oranje waarmee Prusa de onderdelen print.
nee hoor als het goed is niet, is sinds 2 week een andere gekomen:
https://shop.prusa3d.com/...ge-petg-filament-1kg.html
"Prusa Orange PETG filament. This is the same color we are using for printing plastic parts of our 3D printers."

Edit: Dat schijnen ze wel vaker te zeggen, voorheen met abs ook lees ik.
Ach ja ga het wel zien!

[ Voor 9% gewijzigd door lennertvdkort op 27-02-2018 08:55 ]

• KevinSetz
lennertvdkort schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:37:
[...]

nee hoor als het goed is niet, is sinds 2 week een andere gekomen:
https://shop.prusa3d.com/...ge-petg-filament-1kg.html
"Prusa Orange PETG filament. This is the same color we are using for printing plastic parts of our 3D printers."

Edit: Dat schijnen ze wel vaker te zeggen, voorheen met abs ook lees ik.
Ach ja ga het wel zien!
Ik heb zelf de zwarte besteld :) oranje vloekte net iets teveel in me kamer

• lennertvdkort
KevinSetz schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:23:
[...]

Ik heb zelf de zwarte besteld :) oranje vloekte net iets teveel in me kamer
Ja ik twijfelde ook heel erg, maar heb bijna alle onderdelen van mijn am8 ook geprint in zwart, en daarna omdat ik uit nood rood moest gebruiken alles overgedaan in rood omdat ik dat toch net iets mooier vond;)
Dus denk bestel hem in de huiskleur, kan altijd nog voor een paar euro de boel in zwart printen.
Want black on black is wel 'sexy' >:)

[ Voor 7% gewijzigd door lennertvdkort op 27-02-2018 11:16 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.