Het kan van alles zijn.
- Under extrusion
- Verstopte nozzle
- Te hoge retraction setting
- Verkeerde temperatuur
- Under extrusion
- Verstopte nozzle
- Verkeerde temperatuur
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Check met een gcode viewer (bijv. die in octoprint) of je gcode van de bovenste laag correct is. Ziet dat er goed uit, maak dan een print waarbij je de kubus 90 graden draait in je slicer. Is het resultaat gelijk is het probleem waarschijnlijk niet je y-belt. Als de gcode ook die gaps laat zien moet je je slicer instellingen nalopen.PetersNL schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:51:
Zoals je kunt zien, zitten er gaps aan de boven en onderkant van de Z bij deze kalibratie kubus. Dit is in de y-richting van de printer.
..
Zit ik goed met m'n vermoeden dat ik het bij de y-belt moet zoeken? Of kan er wat anders aan de hand zijn?
Shapeshifter schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:19:
Weet iemand trouwens of het überhaupt mogelijk is om aluminium of roestvrij staal te printen en wat voor printer je daar dan voor nodig hebt? Als zo'n printer voor een paar duizend euro te koop is heb ik wel wat ideetjes
[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 07-02-2018 08:35 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Wow, daar ben ik heel benieuwd naar! Ik had dit zelf al eens bedacht maar nog niet kunnen vinden (en niet gesubmit) maar ik was dus niet de enigecitruspers schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:22:
Cura 3.2 is uit en heeft nieuwe features zoals:
Tree supports (zoals je wel eens ziet bij SLS/SLA printers)
Klinkt ook leuk!Adaptive layer height
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Vermoedelijk gebruik je slic3r, als je dan in de layers tab kijkt bij de bovenste layer dan kun je al zien dat slic3r hier een gap gaat laten. Het spelen met wat parameters kan er voor zorgen dat dit gedicht wordt.PetersNL schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:51:
Ik heb sinds een paar dagen (na een jaar vertraging) eindelijk m'n Anet A8 opgebouwd. Nu heb ik een aantal printjes gemaakt, maar loop ik tegen het volgende probleem aan:
[afbeelding]
Zoals je kunt zien, zitten er gaps aan de boven en onderkant van de Z bij deze kalibratie kubus. Dit is in de y-richting van de printer.
Nu vermoed ik dat dit komt doordat de riem die de carriage aandrijft een beetje speling/slack geeft zodra het bed van richting veranderd. Als oplossing wilde ik een y-belt tensioner uitprinten, maar deze vroegtijdig gestopt. Hier leek het probleem nog groter te zijn:
[afbeelding]
Zit ik goed met m'n vermoeden dat ik het bij de y-belt moet zoeken? Of kan er wat anders aan de hand zijn?
wtf, zo goedkoop?RonaldMeer schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:04:
[...]
Kijk eens op deze website:
https://www.dold-mechatro...ofile-und-12-Winkel-20x20
Dit is een volledige kit, maar je kan ook los bestellen uiteraard.
Zelf ook mijn onderdelen vandaan!
Ik heb toendertijd iets van 8-9 euro betaald, maar dat is dus nog steeds goedkoper dan vele andere sites.
Ik heb het model niet natuurlijk, maar dit soort problemen ontstaan vaker bij software als blender en sketchup. Dit komt doordat er bij blender sprake is van meshmodelling en dat is wat minder precies dan CAD software als Fusion 360. Je kunt met blender natuurlijk wel makkelijk mooie vormen maken, maar vaak is het model niet 'waterdicht'. Ergens sluit een face dus niet goed aan op een ander vlak. Soms zie je dit pas als je een paar honderd procent bent ingezoomd. Geeft je slicer niet al een fout aan? Simplify3d en slic3r geven in de console volgens mij al aan of hij 'non manifold edges' of 'self intersecting surfaces' vind.boiert schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:38:
Ik probeer een plane gemaakt in blender te printen. Het moet een mal voor een chocoladereep worden.
In de Cura Solid view ziet het er goed uit: http://boiert.eu/zooi/CA7...02-92E6-62DA6CF85930.jpeg
Maar als ik ga printen wordt alles opgevuld: http://boiert.eu/zooi/C04...76-A613-3A84B039D2BD.jpeg
En in de Layer view heeft het model opeens een top gekregen: http://boiert.eu/zooi/image.jpg
Iemand een idee wat hier aan de hand is en wat ik kan doen om een ‘hol’ model uit de printer te krijgen?

Hey dat is interessant !!SuperKris schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:21:
Ik heb laatste op aliexpress een hotend gekocht die ik nog niet eerder had gezien. Het is grotendeels een E3D kloon, maar de heater is compleet anders.
https://www.aliexpress.co...de-parts/32697889176.html
[afbeelding]
Ik moet er nog mee testen, en daarvoor heb ik nog wat uitzoekwerk. Ik moet eerst een goede mount voor mijn CR-10 maken. Die print ik liever niet. Deze zijn wel verkrijgbaar in metaal, maar dat kost dan direct 50,-. Ik ga dus zelf wel wat in elkaar klussen met metaal. Tevens moet hij op 24V. Ik heb er een step up converter bij gekregen, maar ik vraag mij af hoe goed dat gaat werken.
Ik hoop dat deze variant veel sneller kan verhitten omdat het metalen "blok" veel kleiner is dan een standaard E3D of de MK8 die op mijn CR10 zit.Tevens zit de thermistor in de nozze, en zou dus veel nauwkeuriger de temperatuur moeten lezen.
Dit zou kunnen zorgen voor een stabielere en beter inzichtelijke temperatuur.
Later kwam ik ook deze tegen: http://www.hotends.fr/fr/home/50-hotend-all-in-one-evo.html
Iemand ervaring of kennis van dergelijke hotends?
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
eens. frustratie nummer 1.. dat zoek algoritme functioneerd bijzonder vaak gewoon niet.. ik heb een grote hub maar bij zoekresultaten kwam het een tijd geleden voor dat er ineens hubs boven mij stonden met slechtere reviews, hogere prijs en tragere levertijden en dan met 2 of 3 reviews.. supervaag.. en dan zeg je er wat van.. krijg je een mailtje terug dat er niks aan de hand is maar rara, ineens sta ik weer hoger.. heel vaag.zynex schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:00:
Vandaag een mailtje gekregen van 3Dhubs en het leek me leuk om daar toch even de discussie weer over te starten. Op Reddit is al ooit een uit de hand gelopen topic geweest over de 'dood van 3dhubs'. Ik was het persoonlijk volledig eens met de schrijver van dat artikel aangezien 3dhubs er nare praktijken op na houdt. Zo veranderen ze hun voorwaarden te pas en te onpas zonder de gebruikers daar over in te lichten en verwijderen ze gebruikers die werken buiten 3dhubs om. Tevens zijn ze totaal niet open over hun zoekalgoritme. De eerste resultaten zijn vaak totaal irrelevant (als in ver weg)/duur of juist totaal niet. Er is geen touw aan vast te knopen.
ik snap het stukje niet van die werkuren? de uitzonderingen die gemaakt worden, en die staan ook heel duidelijk vermeld, zijn als je diensten bied die het een behoefte vervullen. er zijn genoeg sla\fdm hubs dus daar heb je niks meer aan. als je CNC doet of injection molding, dat is interessant. de bijkomende eis is dat je invoices kan maken.. dus officieele BTW facturen en KVK geregistreerd staat. die werkuren die jij aanhaalt is geen eis van 3d hubs.. heb jij het niet over aftrekposten e.d.? verder kun jij prima ingeschreven staan en factuurtjes maken met BTW erop en zolang je dat netjes afdraagt (en niet telkens 1000en euros verlies draait) doet niemand moeilijk.. dus die snap ik niet..Nu kreeg ik een mailtje dat ze totaal geen nieuwe hubs meer aannemen vanaf dit moment als je enkel FDM en SLA print. Voor sls, cnc en injection molding maken ze af en toe een uitzondering als je kan aantonen dat je een bedrijf bent en dat tevens kan bevestigen met het aantal werkuren dat je maakt. (Je kan wel ingeschreven staan, maar de Nederlandse belastingdienst doet ieder jaar ook weer honderden uitspraken over mensen die geen bedrijf hebben maar een 'hobby').
wat?Persoonlijk vind ik dit een erg slechte zaak. Het lijkt erop of 3dhubs groot is geworden over de rug van hun gebruikers. Openheid was een belangrijk standpunt en de community ook. Echter willen ze nu niet meer dealen met hobbyisten en kleinschaligen, maar werken ze liever met bedrijven. En niet zomaar bedrijven, nee bedrijven waar zij zelf een aandeel in hebben. Ze zijn zelf nu dus de grootste maker (een soort van stratasys) en gaan daarmee iedere vorm van marktwerking tegen. Ze kunnen zelf de prijzen gaan vaststellen.
er is denk ik genoeg concurrentie.. er zijn vrij veel platformen om makers en creators aan elkaar te verbinden.. ik denk echter wel dat 3d hubs de grootste en meest bekende nu is..Persoonlijk pleit ik voor een goed alternatief dat er op het moment niet is naar mijn weten. Ik denk dat daar zeker markt voor is. (Dus als iemand nog mee wil investeren) Er zijn nog genoeg mensen die hun dienst willen aanbieden.
Het gaat mij op het moment ook voornamelijk om het hebben van een keuze. 3Dhubs is te groot geworden met weinig concurrentie. Je hoeft geen econoom te zijn om in te zien dat dit ongewenst is.
concurrentie is altijd goed.. maar ik wil je beweren dat er op 3d hubs nu geen goedkope hubs meer staan? ik ben er anders eentje van.. en ruwweg 1 euro per uur daar komen mijn prijzen ook wel op neer..Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik tegenwoordig nog maar weinig print voor anderen. Eerst deed ik dit redelijk actief, maar ik onderwaardeerde mijn tijd daarmee heel erg. Meestal kwam het op 1 euro per uur neer en daarvoor moest ik wel tientallen offertes maken, lieten mensen niks meer van zich horen en moest ik naar het postkantoor om alles op te sturen. Ook slaat die '1 euro per uur' nergens op aangezien mensen op totaal verschillende snelheden printen. Ik kreeg ooit eens een keer de vraag of ik niet de verkeerde prijs had gegeven, omdat ik ver beneden zijn andere quotaties zat. Tsjah, ik kan ook meer verdienen als ik de printer op 30mm/s instel en 1 euro per uur vraag, maar meestal print ik zo rond de 70/80 en als het niet precies komt ver daarboven. Voor mij blijft 3d printen dus gewoon een hobby aangezien ik mijn tijd waardevoller acht, maar iedereen zou daarin vrij moeten zijn. Als iemand wel voor dat geld wil printen, moet die mogelijkheid ook geboden worden. Oftewel, een goed 3dhubs alternatief is gewenst.
(p.s. voor de geïnteresseerden. Printen doe ik op het moment voornamelijk voor oude klanten en bedrijfsmatige opdrachten. Het printen verdient namelijk niks voor mij, maar het CAD ontwerp daarentegen wel (als extraatje). Hiermee haak ik even in op de bovenstaande posts en wil ik zeggen dat het zeker loont om te leren ontwerpen als je geïnteresseerd bent in 3d printen. Het maakt de hobby ook een stuk leuker aangezien ik persoonlijk al snel uitgekeken was op de spulletjes op thingiverse.).
Iemand zin om hierop in te haken/mening te delen?
ok, hier zijn dan mijn 2 cents, want bovenstaande heeft wel een punt.ocf81 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:24:
@zynex Interessant onderwerp inderdaad.
3DHubs is geen zoekmachine, het is een tussenpartij. Ik weet natuurlijk niet waarom ze deze shift gemaakt hebben, maar het lijkt me dat hobbyisten te vaak niet de kwaliteit kunnen/konden leveren die zij willen leveren met hun dienst. Dat kan je klanten kosten. Als je kijkt naar de technieken de ze willen pushen, zoals bijvoorbeeld de push naar SLS in het afgelopen jaar, dan zijn dat natuurlijk ook technieken die niet meer te realiseren zijn zonder een grote investering. Daarmee kan je dus professionalisering afdwingen. Daarnaast kan je ook de zakelijke markt beter bedienen denk ik.
Ik denk dat de hobbyisten als launch pad gebruikt zijn. Voor de revenue stream maakt het alleen maar uit dat de klanten niet weglopen. Als je meer winst kan maken door het anders aan te pakken, dan doe je dat natuurlijk. De druk van VC's om groei te realiseren zal hierin vast een rol spelen. De vraag is of ze er een Makerbot aura aan over houden.
Ik heb de opmerking dat er geen alternatieven zijn wel vaker terug zien komen. Ik vraag me af waarom dat toch is. ze hebben geen unieke marktpropositie boven iemand anders die een lijstje met printermensen bijhoudt en een online slicer gebruikt voor een quote.
60 TB can not be enough
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Heb gisteren m'n schuifmaat ontvangen van Amazon! Hieronder de dimensies:Room42 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:31:
@PetersNL Heb je je cube al nagemeten? Kloppen de dimensies?

De eerste drie dingen zal ik moeten uitsluiten, ongetwijfeld gaat Youtube me hierbij helpen.jbhc schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:35:
Het kan van alles zijn.
- Under extrusion
- Verstopte nozzle
- Verkeerde temperatuur
Ik gebruik Cura als slicer, en de gcode zag er goed uit. Deze website hiervoor gebruikt: http://gcode.ws/jvanderneut schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:43:
[...]
Check met een gcode viewer (bijv. die in octoprint) of je gcode van de bovenste laag correct is. Ziet dat er goed uit, maak dan een print waarbij je de kubus 90 graden draait in je slicer. Is het resultaat gelijk is het probleem waarschijnlijk niet je y-belt. Als de gcode ook die gaps laat zien moet je je slicer instellingen nalopen.
[ Voor 22% gewijzigd door PetersNL op 10-02-2018 10:19 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 10-02-2018 10:25 ]
Dit is een quote uit de email: 'However there are a number of additional requirements, such as proof of business registration, working hours and country.'. Maar het zou kunnen dat je hierin gelijk hebt en dat het enkel om iets nietszeggende gaat als openingstijden.KorneelB schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:44:
wilde toch op een aantal zaken inhaken, want niet alles wat je hier zegt klopt..
ik snap het stukje niet van die werkuren? de uitzonderingen die gemaakt worden, en die staan ook heel duidelijk vermeld, zijn als je diensten bied die het een behoefte vervullen. er zijn genoeg sla\fdm hubs dus daar heb je niks meer aan. als je CNC doet of injection molding, dat is interessant. de bijkomende eis is dat je invoices kan maken.. dus officieele BTW facturen en KVK geregistreerd staat. die werkuren die jij aanhaalt is geen eis van 3d hubs.. heb jij het niet over aftrekposten e.d.? verder kun jij prima ingeschreven staan en factuurtjes maken met BTW erop en zolang je dat netjes afdraagt (en niet telkens 1000en euros verlies draait) doet niemand moeilijk.. dus die snap ik niet..
Dit vind ik een belangrijke.wat?
ik snap je eerste stuk, er is inderdaad een shift van consumer to consumer \ consumer to business naar business to business. wat ze willen doen, tenminste zo lees ik het overal terug, is een manufacturing partner worden voor bedrijven. oftewel : een bedrijf wil wat laten maken en dealen vervolgens alleen met 3d hubs om te beginnen bij prototypes in FDM en op te werken naar CNC of injection molding. 3D Hubs adviseerd daarbij en zorgt dat de kwaliteit gewaarborgt blijft door enkel te werken met geverifieerde hubs.. dus hubs die invoices kunnen maken en voldoen aan de kwaliteitseisen qua respons tijd, print kwaliteit, opleverdata en acceptatie cq capaciteit. 3D hubs heeft voor zover ik dat weet, en ook uit de proeven uit de US heb meegekregen, geen aandeel in de bedrijven die de prints maken.. dat de prijzen nu wel ineens bepaald kunnen worden door 3D Hubs, tja, dat was al vanaf het begin toch?
maar ik volg je daar niet meer helemaal. uit het programma zover komt nog altijd naar voren dat de hubs gewoon zelf hun prijs blijven bepalen. de concurrentie is echter ipv 5000+ hubs in de US naar 50 hubs gegaan.. maargoed, van die 5000 vraag ik me af hoeveel er echt serieus waren.
Vrij veel platformen? Volgens mij valt dat wel mee, maar ik laat me graag overtuigen. Zoals _ferry_ al zei, zijn er weinig makkelijke platformen waar je gewoon met je stl'tje heen kan. Er zijn wel heel veel platformen als Etsy en dergelijke waar je ge3dprinte leuke frutsels kan kopen, maar weinig die een goede dienst leveren.er is denk ik genoeg concurrentie.. er zijn vrij veel platformen om makers en creators aan elkaar te verbinden.. ik denk echter wel dat 3d hubs de grootste en meest bekende nu is.. concurrentie is altijd goed.. maar ik wil je beweren dat er op 3d hubs nu geen goedkope hubs meer staan? ik ben er anders eentje van.. en ruwweg 1 euro per uur daar komen mijn prijzen ook wel op neer..
Even my 2 cents here als iemand die ook wel redelijk wat opdrachten deed (voor bedrijven).ok, hier zijn dan mijn 2 cents, want bovenstaande heeft wel een punt.
wat denk ik 3d hubs opbreekt momenteel zijn alle jantjes en pietjes met een zelfgeknutselde printer op de zolderkamer die op 3d hubs een centje willen verdienen. als vervolgens een bedrijf een small production run wil doen, en die vragen een quote aan, gebeuren er een van de volgende 6 dingen;
1)jantje zit op school of zit bij het vriendinnetje, dus het duurt tot s'avonds voor er een reactie is. bedrijf gefrustreerd want die willen door. dissatisfaction.
2)jantje wijst de order af, want zoveel capaciteit heeft jantje niet. bedrijf unhappy
3)jantje accepteerd de order, maar doet wel 8 weken voor de order af is. bedrijf unhappy
4)jantje accepteerd de order, koopt een hele berg printers of huurt ze (je mag ivm de nda die je tekent niet andere subcontracten!) en levert de prints. kwaliteit is inconsistent. bedrijf unhappy
5)jantje komt erachter dat er ineens een BTW factuur nodig is. kan niet.. bedrijf unhappy
6)meest onwaarschijnlijke scenario : jantje rond de opdracht succesvol af.
ik krijg zoveel bedrijven die orders plaatsen die eerst telefonisch contact willen en bewijs dat ik het wel kan ivm vorige slecjhte ervaringen op 3d hubs.. dat is echt verschrikkelijk.. ik zie het dan ook echt als een grote schoonmaak.
3d hubs wil serieuzer genomen worden, en wil grote opdrachten binnenhalen.. dat lukt alleen als je consistente kwaliteit kan bieden.. dus gaat de bezem erdoor..
Mag ik vragen welke software je gebruikt om die modellen te maken?citruspers schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:45:
Bij mij werken de supports erg goed (en ik had voorheen altijd ruzie met Cura supports).
[afbeelding]
De koeling moet nog wat verbeterd worden (ik gebruik nu een desk fan van de action), maar verder eigenlijk geen issues. Ook het verwijderen van de supports ging makkelijk met een tangetje, flush cutter en schroevendraaier (om de supports weg te wrikken).
Ofcourse! De print die je zit is niet mijn ontwerp, maar van Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:139860aaitje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:47:
[...]
Mag ik vragen welke software je gebruikt om die modellen te maken?
Kheb hier ook nog 2 rollen liggen die dezelfde behandeling moeten ondergaan.jbhc schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:35:
Ik heb vandaag maar eens een rol fillament in de oven gelegd omdat deze tijdens het printen nogal klonk alsof er erg veel water in zat. (Continu geborrel en gesis) Ook wilde de print niet echt lukken. Ik ben benieuwd naar het resultaat
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Moet hier toch ff op terug komen.... een BLtouch op de UM clone gezet en afgesteld. Is toch wel erg makkelijk, eerste laag is nu wel super netjes, iedere keer weer.reddo schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:50:
Heb een zelfbouw i3 en een zelfbouw ultimaker clone, beide geen auto bed leveling maar als ik het bed eenmaal goed heb staan is het ook gewoon goed en blijf ik er af. Heb de spullen wel om de ombouw te doen maar zie de noodzaak niet. Beide trouwens met een e3d hotend. Print super maar petg is wel tricky qua stringing.
En die kan je vervolgens jaarlijks verlengen:Startup: If your entitlement has been designated as “Startup, ” You may use the service if You are (a) a company, startup, or home-based business that generates less than $100,000 (or equivalent in other currency) per year from the total sale of goods or services, or (b) an individual using the service for personal non-commercial projects, hobbies, or personal learning.

© ocf81 1981-infinity

Al gekeken naar MALYAN 200 (aka Monoprice MP select)? Voldoet aan de afmetingen, past makkelijk op je buro en geeft hele degelijke resultaten.Orangezoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:53:
Pff, zie door de bomen het bos niet meer.
Zoek al een tijdje een 3D printer met als eisen dat het bouw oppervlak minstens 13x13 cm is, de printer vanuit Europa verkrijgbaar is (zonder heffingen) en max €450 (liever rond de €200-250). Ook zou het leuk zijn zijn als die op mijn bureau zou passen, maar ik wou mijn zoektocht niet teveel beperken.
Kwam in eerste instantie uit op de anet a6, maar plexiglas onderdelen zijn niet ideaal.
Tevo Tarantula zag er al wat beter uit, maar moeilijk te krijgen met alle upgrades en nog steeds een hoop gesluetel, maar ik hou m in mijn achterhoofd.
Kwam op een gegeven moment de flsun cube tegen, lekker groot print oppervlak, maar bleek al snel een goedkoop duurkoop printer.
Zelfde geld voor de flying bear p905x, alleen een nog kleiner print oppervlak dan de flsun.
Op een gegeven moment een webshop gevonden die zowel de Creality ender 2 als de tronxy X1 aanbiedt binnen de Benelux. De X1 is vooral interessant aangezien deze zo goedkoop is, maar heeft wel wat opnieuw geprinte x,y en z mounts nodig om zonder wobble te functioneren. Tevens geen heated bed.
De ender 2 is €100 duurder dan de tronxy, maar heeft wel een heated bed en vereist een hoop minder knutselwerk.
Tevens zou je de tronxy voor €54 zelf een bed onder kunnen monteren, maar is dat het wel waard als je €50 meer uit kan geven voor een veel deegdelijkere printer?
Dus ja wordt het de tronxy, ender, Tevo of mischien een heel andere printer, ik weet het niet.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
[ Voor 10% gewijzigd door Arloid op 12-02-2018 13:26 ]
Ik zal thuis is kijken wat ik max kan printen. Officieel geven ze aan dat het 12cm is. Maar in de praktijk is het net iets meer.Orangezoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:21:
Heb al naar de malyan en al zijn kloons gekeken, kom net een centimeter in de hoogte tekort voor wat ik al wil printen. 12x12x12 is net te klein voor mijn doeleinden, anders was het wel mijn keuze geweest.
CR-10 geen optie? Gearbest heeft bijvoorbeeld ook gewoon EU warehouses. Gesleutel hou je toch wel, ook bij de duurdere printers komen soms nog wat handelingen naar voren.Orangezoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:53:
Zoek al een tijdje een 3D printer met als eisen dat het bouw oppervlak minstens 13x13 cm is, de printer vanuit Europa verkrijgbaar is (zonder heffingen) en max €450 (liever rond de €200-250). Ook zou het leuk zijn zijn als die op mijn bureau zou passen, maar ik wou mijn zoektocht niet teveel beperken.
Kwam in eerste instantie uit op de anet a6, maar plexiglas onderdelen zijn niet ideaal.
Tevo Tarantula zag er al wat beter uit, maar moeilijk te krijgen met alle upgrades en nog steeds een hoop gesluetel, maar ik hou m in mijn achterhoofd.
Kwam op een gegeven moment de flsun cube tegen, lekker groot print oppervlak, maar bleek al snel een goedkoop duurkoop printer.
Zelfde geld voor de flying bear p905x, alleen een nog kleiner print oppervlak dan de flsun.
Op een gegeven moment een webshop gevonden die zowel de Creality ender 2 als de tronxy X1 aanbiedt binnen de Benelux. De X1 is vooral interessant aangezien deze zo goedkoop is, maar heeft wel wat opnieuw geprinte x,y en z mounts nodig om zonder wobble te functioneren. Tevens geen heated bed.
De ender 2 is €100 duurder dan de tronxy, maar heeft wel een heated bed en vereist een hoop minder knutselwerk.
Tevens zou je de tronxy voor €54 zelf een bed onder kunnen monteren, maar is dat het wel waard als je €50 meer uit kan geven voor een veel deegdelijkere printer?
Dus ja wordt het de tronxy, ender, Tevo of mischien een heel andere printer, ik weet het niet.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Yup, sleutelen is onderdeel van de hobby en soms noodzakelijk kwaad!MsG schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:04:
[...]
CR-10 geen optie? Gearbest heeft bijvoorbeeld ook gewoon EU warehouses. Gesleutel hou je toch wel, ook bij de duurdere printers komen soms nog wat handelingen naar voren.
Als een A6 een optie is qua grootte, zou ik voor een Spaanse P3Steel gaan. Kost je wel ca €450, maar dan heb je een printer met een stevig frame.Orangezoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:53:
© ocf81 1981-infinity
Thingyverse heeft me wel een tijdje bezig gehouden, maar het zelf ontwerpen is inderdaad wat het een echte hobby begint te maken. Was al een paar jaar niet meer creatief bezig, maar nu zoek ik weer voor van alles oplossingen. Heb zelf voor Sketchup gekozen omdat ik daar al een beetje mee bekent was en in combinatie met solid inspector heb ik daar tot nu toe steeds genoeg aan.reddo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:22:
Ik zie veel vragen om adviezen en mijn antwoord is eigenlijk altijd... zorg dat je 3d kunt tekenen ! Als je beperkt bent tot spullen van thingiverse is de lol er denk ik erg snel af. Ik ben ooit begonnen met ontwerpen van mn printer in Solidworks (2D had ik wel ervaring in met Autocad, 20+ jaar geleden) en heb door de printer te ontwerpen ook leren 3D modelleren. De leukste projecten zijn nog steeds de dingen die je zelf bedenkt en maakt !
En printers.. mn eerste eigen ontwerp was een I3 achtige printer met 300mm Y en 300mm Z, ding is verschrikkelijk stijf (6mm alu platen) en print ook erg strak. Net omgebouwd naar tr8x2 in plaats van m5 op de Z assen maar da's nog geen succes.
2e printer is een UM2 aluminium extrusie clone, vergroot naar 300 mm op de Z-as. Ook die print nu erg goed, net vanavond ombouw naar een andere hotend-houder en BLtouch afgerond en eerste printes weer gedaan. Natuurlijk zelf ontworpen BLTouch houder
Als je een beetje handig bent ? Zelf bouwen, leer je heel erg veel van en daarmee ben je later ook in staat goed problemen op te lossen en zaken aan te passen.
https://www.thingiverse.com/thing:811271 is een mooi project !!
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.ChojinZ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:44:
[...]
Ik zal thuis is kijken wat ik max kan printen. Officieel geven ze aan dat het 12cm is. Maar in de praktijk is het net iets meer.
Ook is er een mod die je, in de hoogte, 3cm extra geeft. Maar dat is enkel in de hoogte en moet je gaan modden.
Is wel een optie, maar zou niet weten waar ik de spoolholder/electronica kastje kwijt zou moeten, de enige plekken die ik op dit moment vrij heb voor een 3d printer zijn mijn bureau en een tafeltje van 60 bij 60 cm en laat het nauw net zo zijn dat het blad van het tafeljte 2 nieuwe fineerlagen nodig heeft.MsG schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:04:
[...]
CR-10 geen optie? Gearbest heeft bijvoorbeeld ook gewoon EU warehouses. Gesleutel hou je toch wel, ook bij de duurdere printers komen soms nog wat handelingen naar voren.
Vindt dat nou net zonde van het geld, is mischien stevig maar met een tevo tarantula met geprinte onderdelen kom je er ook wel. Sleutelen ontkom ik zeker niet aanocf81 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:11:
[...]
Als een A6 een optie is qua grootte, zou ik voor een Spaanse P3Steel gaan. Kost je wel ca €450, maar dan heb je een printer met een stevig frame.
Sleutelen is zoals @ChojinZ en @MsG al aangaven altijd een must voor printers onder de €1000.
Ben alleen bang dat als ik met een delta ga beginnen de rapen gaar zijn, heb gehoord dat delta's een stuk moeilijker te troubleshooten zijn. Ik denk dat ik het voorlopig bij een wat simpelere printer hou om te beginnen.citruspers schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:55:
De Anycubic Kossel Linear Plus kost nu 230 euro op Aliexpress, verzonden vanuit Duitsland. Zeker nu die printers standaard autoleveling hebben is dat een mooie deal. 230x270mm circulair build volume, dus je kan je lol op (al is de hoogte in de praktijk iets minder tenzij je alleen maar raketten gaat printen).
Dat is qua breedte wel wat krap inderdaad, heb zelf net dit weekend een Melltorp van IKEA gehaald, die is 75 * 75 CM en daar past de CR-10 in z'n geheel heel mooi op. Maar 60 breed dan kan het wel krap gaan worden inderdaad, of je moet de control box onder de tafel monteren. Het valt of staat een beetje met enige creativiteit ;-).Orangezoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:40:
[...]
Is wel een optie, maar zou niet weten waar ik de spoolholder/electronica kastje kwijt zou moeten, de enige plekken die ik op dit moment vrij heb voor een 3d printer zijn mijn bureau en een tafeltje van 60 bij 60 cm en laat het nauw net zo zijn dat het blad van het tafeljte 2 nieuwe fineerlagen nodig heeft.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
ABS is met de Mini select haalbaar mits je een enclosure gebruikt.Beakzz schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:22:
[...]
Zelf een printer bouwen voelt nog wel als een ver van mijn bed show, maar er komt wel een 2e printer naast mijn Mini select te staan binnenkort. Mis toch de optie voor grotere prints en af en toe ABS (al ga ik dat wel in de schuur printen).
Is een handgemaakte tafel gemaakt door niemand anders dan ik, dus nee daar wordt niets aan gemonteerd.MsG schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:43:
[...]
Dat is qua breedte wel wat krap inderdaad, heb zelf net dit weekend een Melltorp van IKEA gehaald, die is 75 * 75 CM en daar past de CR-10 in z'n geheel heel mooi op. Maar 60 breed dan kan het wel krap gaan worden inderdaad, of je moet de control box onder de tafel monteren. Het valt of staat een beetje met enige creativiteit ;-).
Dat kan natuurlijk. Ik denk dat er wel een verschil is tussen de Tevo en een P3Steel omdat de P3Steel uit één deel bestaat in plaats van aan elkaar geschroefde delen, maar hij is inderdaad wat duurder.Orangezoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:40:
[...]
Vindt dat nou net zonde van het geld, is mischien stevig maar met een tevo tarantula met geprinte onderdelen kom je er ook wel. Sleutelen ontkom ik zeker niet aan.
© ocf81 1981-infinity
Niets verkeerds met de P3Steel, maar ik denk dat het verschil in stevigheid tot in zekere zin verwaarloosbaar is. Voor mij is het prijsverschil echter een tikkeltje te groot.ocf81 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:34:
[...]
Dat kan natuurlijk. Ik denk dat er wel een verschil is tussen de Tevo en een P3Steel omdat de P3Steel uit één deel bestaat in plaats van aan elkaar geschroefde delen, maar hij is inderdaad wat duurder.
Meh, met autolevel ben je al van 80% van de problemen af en, zeker met een kit, hoef je nagenoeg 0 calibratie te doen. Aan de andere kant begrijp ik natuurlijk wel dat je het op veilig wil spelen met je eerste printer. 3D printen is qua leercurve al overweldigend genoeg zonder je zorgen te hoeven maken over (relatief) moeilijke printergeometrie.Orangezoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:40:
Ben alleen bang dat als ik met een delta ga beginnen de rapen gaar zijn, heb gehoord dat delta's een stuk moeilijker te troubleshooten zijn. Ik denk dat ik het voorlopig bij een wat simpelere printer hou om te beginnen.
CR-10 is al aan bod gekomen, beetje krap voor de tafel waarop die zou moeten staan (60x60cm), anderzijds wel een interessante optie. Ga nog eens goed kijken hoe ik dat kan laten werken.SuperKris schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:21:
Als je groot wil gaan voor een laag budget is de CR-10 een zeer mooie optie. Wil je kleiner voor een laag budget kan je ook eens naar de Ender 2 van creality kijken.
Een ander mega interessante in kleine formaten lijkt mij de Cetus 3D. Alleen de lineaire rails lijkt mij al voldoende om voor dit type te kiezen. De meeste geluiden die ik hoor zijn zeer positief. Het is alleen gene hele grote printer, en als ik mij niet vergis werkt hij niet met alle slicers.
[ Voor 22% gewijzigd door Arloid op 12-02-2018 20:47 ]
nog effe vraagje, zit alles erbij, of alleen de hoekjes en profielen?RonaldMeer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:07:
[...]
Ik heb toendertijd iets van 8-9 euro betaald, maar dat is dus nog steeds goedkoper dan vele andere sites.
Goede kwaliteit materiaal en ook binnen een week geleverd!
Je krijgt alleen de 7 aluminium profielen en 12 "Hoekjes"DamianSixSixSix schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:17:
[...]
nog effe vraagje, zit alles erbij, of alleen de hoekjes en profielen?
[ Voor 23% gewijzigd door Boullie op 12-02-2018 21:31 ]
Boullie
[ Voor 64% gewijzigd door DamianSixSixSix op 12-02-2018 22:05 ]
Nee helaas nog niet. Op die site hebben ze de moeren en bouten ook wel maar zijn ze weer niet te betalenDamianSixSixSix schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:56:
weet je toevallig waar ik de rest goedkoop kan krijgen?
Boullie
[ Voor 15% gewijzigd door S95Sedan op 13-02-2018 01:49 ]
De onderdelen van het AM8 frame zijn geprint voor M5 boutjes!S95Sedan schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 01:46:
Deze zijn er ook;
https://nl.aliexpress.com...-Profile/32814359094.html
De hierboven schuif je erin, deze draaien zelf op z'n plek als je ze aandraait. Zelf heb ik de M3 versie gebruikt voor een mining rig box hier maar M4 zou ook goed moeten gaan. (M5 is [voor wat ik vind] erg groot voor 2020)
M3 en M4 Bouten:
https://www.rvspaleis.nl/bouten
M3 en M4 Ringen:
https://www.rvspaleis.nl/ringen/sluitring
Even gemeten, ik kom uit op 12.6 bij 12.9cm. Ik haal in de lengte/breedte dus geen 13cm. In de hoogte zit ik, na de mod, op 15.3cm.Orangezoo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:21:
Heb al naar de malyan en al zijn kloons gekeken, kom net een centimeter in de hoogte tekort voor wat ik al wil printen. 12x12x12 is net te klein voor mijn doeleinden, anders was het wel mijn keuze geweest.
Ik heb gisteren mijn eerste TPU print gemaakt. Viel nog best mee, maar ik moest wel een nieuw extruder plaatje printen omdat het filament zich anders niet door de bowden tube, maar via de zijkant probeerde te wurmen.ChojinZ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:46:
[...]
Ik heb een proefpakketje TPU gehaald. Iemand nog tips voor het printen?
Mocht het bevallen, dan wil ik een rol halen. Maar welk merk? Iemand tips voor een degelijk merk TPU?
Prijs is niet zo'n probleem. Ik betaal liever wat meer voor degelijk kwaliteit dan 2 tientjes voor een rol met matige kwaliteit.
Daar is het ook veel te flexibel voorcitruspers schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:56:
[...] Geen retraction of 0.5mm retraction maakte geen drol uit. [...]
Heeftie van mij ook nodig. Maar die is gister al geprint!citruspers schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:56:
[...]
Ik heb gisteren mijn eerste TPU print gemaakt. Viel nog best mee, maar ik moest wel een nieuw extruder plaatje printen omdat het filament zich anders niet door de bowden tube, maar via de zijkant probeerde te wurmen.
Tx! Ik ga ff kijken! Is dat nog makkelijk leverbaar?citruspers schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:56:
[...]
Filament is FFFworld flexismart 250g, van amazon.co.uk.
Tx, zal ik meenemen tijdens mijn eerste print!citruspers schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:56:
[...]
Verder retraction uit in eerste instantie en printsnelheden van 30mm/s, 210 a 240c en combing aan (in Cura in ieder geval).
Ik ga nog wat experimenteren met de retraction settings. Geen retraction of 0.5mm retraction maakte geen drol uit. Ook schijn je TPU trager te moeten printen, maar mijn benchy kwam er, afgezien van de stringing, prima uit.
M5 staat er ook bij, doet er alleen niet aan af dat dat voor 2020 eigenlijk te groot is.lennertvdkort schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:02:
[...]
De onderdelen van het AM8 frame zijn geprint voor M5 boutjes!
Bedankt voor het uitzoeken.ChojinZ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 12:46:
[...]
Even gemeten, ik kom uit op 12.6 bij 12.9cm. Ik haal in de lengte/breedte dus geen 13cm. In de hoogte zit ik, na de mod, op 15.3cm.
Waarom is dat eigenlijk te groot dan?S95Sedan schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:13:
[...]
M5 staat er ook bij, doet er alleen niet aan af dat dat voor 2020 eigenlijk te groot is.
Als je geen spring steel gebruikt, buigt de plaat niet terug en krijg je dus een bolstaand bed. Daarom is dat vereist. Ik zou kijken bij de gespecialiseerde metaalhandels maar ik heb zelf niet gezocht, dus kan je niet goed adviseren hierin. Je kunt ook kijken of je bij staalbewerkbedrijven misschien een stukje afval kunt krijgen. Geen idee.DerSteyn schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:25:
Heeft iemand een flexibel magnetisch bed met pei of iets anders erop? Ongeveer hetzelfde als de prusa i3 mk3.
Ik zoek zoiets voor mijn cr10. Ik kan het ook zelf in elkaar flansen, maar ik als ik zo op internet neus zie ik dat een spring steel sheet nodig is, maar die kan ik in Nederland niet vinden. Iemand een idee?
Google eens op verenstaal plaat, kwam vrij snel op een leveraar uit.DerSteyn schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:25:
Heeft iemand een flexibel magnetisch bed met pei of iets anders erop? Ongeveer hetzelfde als de prusa i3 mk3.
Ik zoek zoiets voor mijn cr10. Ik kan het ook zelf in elkaar flansen, maar ik als ik zo op internet neus zie ik dat een spring steel sheet nodig is, maar die kan ik in nederland niet vinden. Iemand een idee?
Met dank aan de tips van zynex, heb ik mijn model opnieuw bekeken en diverse fixes gemaakt.boiert schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:38:
Ik probeer een plane gemaakt in blender te printen. Het moet een mal voor een chocoladereep worden.
Je informatie is wat summier dus ik ga wat aannames doenboiert schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:13:
Als vervolg op
[...]
Met dank aan de tips van zynex, heb ik mijn model opnieuw bekeken en diverse fixes gemaakt.
resulterend in een model dat er in cura ook in layers view goed uit zag:[afbeelding]
En het printte!
[afbeelding]
Alleen ging er tijdens het printen iets mis. Het scherm van de laptop waarvan geprint werd ging op zwart en het printen haperde even. Toen het verder ging zat de printer er een paar cm naast en printte een deel van het model overlappend en een deel in de lucht
Snel de print op pauze gezet en auto-home gebruikt om de printer te resetten.
Toen ik weer verder wilde, Cura van pauze haalde, "vergat" de printer de Z-as hoogte en begon door het model heen te ploegen
Is zoiets eerder gebeurd, en wat is een fix die wel zou werken?
Nu is het helaas, paar uur printen voor nop.
Ik vermoedde al zoietsChojinZ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:45:
[...] dat je laptop in standby/energie mode sprong. Of in iedergeval iets in die trend.
Is printen van de SD kaart ook minder foutgevoelig?Als je pc geen data meer kan aanleveren (of de boel vastloopt) gaat het mis met printen.
Jazeker! Mits je natuurlijk wel van een degelijk (bekend) merk koopt. Ik heb hier een Samsung kaartje van 16Gb liggen die al meer dan 200 uur erop heeft zitten. Merkloze meuk of aliexpress moet je bij wegblijven.boiert schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:09:
[...]
Is printen van de SD kaart ook minder foutgevoelig?
Dat kan een bugje in de firmware van je printer zijn, of Cura die gek doet. Ik vermoed Cura omdat ik zelf ook dergelijke problemen heb ondervonden met Cura in pauze staat. Persoonlijk probeer ik de pauze stand dus te vermijden. Gaat bij mij vaker fout dan goed.boiert schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:09:
[...]
Trouwens, dit verklaart nog niet waarom de Z-as waarde gereset werd, of mis ik iets in mijn begrip voor printers?
[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 14-02-2018 21:22 ]
Zo, die dingen zijn duur. Ik heb een plaatje 300x300mm nodig en een plaat van 0,4mm is al 5 tientjes. Zijn er goedkopere opties?Orangezoo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:01:
[...]
Google eens op verenstaal plaat, kwam vrij snel op een leveraar uit.

Andere alternatief is om Borosilicate glass (wordt in het Nederlands boriumsilicaat glas genoemd) bovenop je heated bed te leggen met heated bed klemmen. Haalt als het ware de oneffenheden uit de aluminium plaat waaronder je de silicone heated bed plakt.DerSteyn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 07:17:
[...]
Zo, die dingen zijn duur. Ik heb een plaatje 300x300mm nodig en een plaat van 0,4mm is al 5 tientjes. Zijn er goedkopere opties?
[ Voor 38% gewijzigd door Arloid op 15-02-2018 13:33 ]
Heb je hem al besteld?Orangezoo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:40:
[...]
Andere alternatief is om Borosilicate glass (wordt in het Nederlands boriumsilicaat glas genoemd) bovenop je heated bed te leggen met heated bed klemmen. Haalt als het ware de oneffenheden uit de aluminium plaat waaronder je de silicone heated bed plakt.
Edit:
Heb uiteindelijk besloten om een wat grotere printer bij gearbest te kopen. Het gaat een tronxy x5s worden, lekker groot ding. Vindt het de extra importkosten wel waart. Zal in het begin even op de grond moeten staan tot dat ik een nieuw tafelblad voor mijn tafeltje heb gemaakt.
Het idee voor een kleine printer voor op het bureau staat nog steeds trouwens, alleen ben ik nu van plan deze zelf te maken uit volledig geprinte onderdelen. Zal wanneer de ontwerpfase gestart is wel even een nieuw topic openen. Twijfel een beetje of een cantilever 3d printer haalbaar is met een grotendeels geprinte constructie, maar we zullen zien.
[ Voor 3% gewijzigd door lennertvdkort op 15-02-2018 15:10 ]
Succes met die TronXY X5S! Vergeet niet wat extra hoekdelen te bestellen, anders krijg je het ding nooit goed haaks. Verder is een upgrade naar een 32bit controller aan te radenOrangezoo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:40:
[...]
Andere alternatief is om Borosilicate glass (wordt in het Nederlands boriumsilicaat glas genoemd) bovenop je heated bed te leggen met heated bed klemmen. Haalt als het ware de oneffenheden uit de aluminium plaat waaronder je de silicone heated bed plakt.
Edit:
Heb uiteindelijk besloten om een wat grotere printer bij gearbest te kopen. Het gaat een tronxy x5s worden, lekker groot ding. Vindt het de extra importkosten wel waart. Zal in het begin even op de grond moeten staan tot dat ik een nieuw tafelblad voor mijn tafeltje heb gemaakt.
Het idee voor een kleine printer voor op het bureau staat nog steeds trouwens, alleen ben ik nu van plan deze zelf te maken uit volledig geprinte onderdelen. Zal wanneer de ontwerpfase gestart is wel even een nieuw topic openen. Twijfel een beetje of een cantilever 3d printer haalbaar is met een grotendeels geprinte constructie, maar we zullen zien.
© ocf81 1981-infinity
3dmaker noob heeft ook niet echt geprobeerd om zijn problemen op te lossen, probleem met zijn tronxy was dat de voltage van zijn stepper motors te laag waren. Ook het bed is sinds zijn review vanuit de fabriek geüpgrade, tegenwoordig duurt het 10 min voor 60 graden. Tenzij je ABS gaat printen is het nog te doen. Ik ben in iedergeval niet zo onder de indruk van makers noobs review.lennertvdkort schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:46:
[...]
Heb je hem al besteld?
3dmaker noob is er niet echt tevreden over:
https://www.youtube.com/watch?v=iXBvcRpc1VU
20 min om het bed op 50 graden te krijgen
45 min om het bed op 70 graden te krijgen![]()
Hoekdelen was ik al van plan te kopen, tevens onder andere een nieuwe controller en psu op de lange termijn. Ben er van bewust dat het een printer is waar aardig aan geüpgrade kan en moet worden.ocf81 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:05:
[...]
Succes met die TronXY X5S! Vergeet niet wat extra hoekdelen te bestellen, anders krijg je het ding nooit goed haaks. Verder is een upgrade naar een 32bit controller aan te raden
Nee hij heeft eronder gezet dat hij hem de review gemaakt heeft als noob die gewoon een printer koopt en verwacht direct te printen.Orangezoo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:30:
[...]
3dmaker noob heeft ook niet echt geprobeerd om zijn problemen op te lossen, probleem met zijn tronxy was dat de voltage van zijn stepper motors te laag waren. Ook het bed is sinds zijn review vanuit de fabriek geüpgrade, tegenwoordig duurt het 10 min voor 60 graden. Tenzij je ABS gaat printen is het nog te doen. Ik ben in iedergeval niet zo onder de indruk van makers noobs review.
Hmm, vindt het een beetje een slap excuus, had hij het probleem opgelost en dit vermeld was het een andere koek. Je zult mijn ongezouten indruk krijgen.lennertvdkort schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:27:
[...]
Nee hij heeft eronder gezet dat hij hem de review gemaakt heeft als noob die gewoon een printer koopt en verwacht direct te printen.
Ben er wel benieuwd naar, of degene die jij dan krijgt dan beter is!
Verwacht wel een korte eerste indruk dus
[ Voor 17% gewijzigd door Arloid op 15-02-2018 19:13 ]
Hi @Niekserr, welkom bij de club!!
Nee dat begrijp ik, zeker als ervan uit jou interesse is tot aanschaf(ik zag de review zonder ook maar enig interesse in de printer).Orangezoo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:47:
[...]
Hmm, vindt het een beetje een slap excuus, had hij het probleem opgelost en dit vermeld was het een andere koek. Je zult mijn ongezouten indruk krijgen.
Verwijderd
Ik doe het levelen met een visitekaartje, dus probeer eens ietsje dikker dan een enkel a4tje.Niekserr schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:16:
Ik heb gisteren het bed geleveled met een a4tje, deze kan er nog tussen, maar geeft dan wel een beetje weerstand als ik hem beweeg. Zou dit voldoende moeten zijn?
Thanks! Ik heb nog wat verder geprutst en van een vriend gehoord dat hij een soortgelijk probleem met brims had opgelost. Dit had ik dus gedaan en dat werkte verrassend goed eigenlijk net als het extreem traag printen van de eerste laag. Zodra het filament eens blijft plakken gaat hij prima door. Hier dus een plaatje van mijn eerste mod voor de fan:Room42 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:30:
[...]
Hi @Niekserr, welkom bij de club!!Leuk dat je een Anet A8 hebt! Je merkt alleen misschien wel dat je niet heel veel response krijgt op jouw vraag. Dit komt denk ik doordat er al zoveel geschreven is over de Anet A8 (en hoe je hem beter kunt maken) en 'first layers' in het algemeen, dat het weinig zin heeft dit allemaal weer te herhalen als jij niet al de basisprincipes getest hebt. Dus het zou helpen als je je eerst even inleest. Hier op GoT, Thingiverse, Youtube staat al erg veel content met tips hierover.
Daarna ben je uiteraard van harte welkom als je een iets specifiekere vraag hebt. Graag zelfs, dat vinden we allemaal leuk om over te praten!Vertel dan ook even wat meer over de software die je gebruikt en wat je al voor mods gedaan hebt aan de Anet A8 (want daar zijn er ook erg veel van beschikbaar).
Om je toch een kleine voorzet te geven, zou ik even kijken wat er gebeurt op het moment dat die gaten vallen. Plakt het plastic op dat moment wel aan het bed, of wordt het door de nozzle weer meegetrokken? Je zou kunnen proberen in je slicer software de Z-offzet met een klein stapje te verlagen (eventueel in de min, als ie al op 0 staat). Als de PLA wel al goed blijft plakken, zou ik juist de offset iets verhogen, want dan lijkt het alsof het geschraapt wordt, maar dit laatste lijkt me op dit moment het minst voor de hand liggend.
Succes!

Ik heb het bed ook nog net een tikkeltje verhoogd en het gaat inderdaad een stukje beter, bedankt!Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:13:
[...]
Ik doe het levelen met een visitekaartje, dus probeer eens ietsje dikker dan een enkel a4tje.
[ Voor 3% gewijzigd door Niekserr op 15-02-2018 20:29 ]
Dat begrijp ik, dit is mijn eerste printer en heb buiten het 1 keer printen met de ultimaker van school weinig ervaring. Je kunt wel zeggen dat ik nog geen praktijkervaring met printers heb.lennertvdkort schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:55:
[...]
Nee dat begrijp ik, zeker als ervan uit jou interesse is tot aanschaf(ik zag de review zonder ook maar enig interesse in de printer).
En aangezien ik vanwege je eerdere posts niet duidelijk kon inschatten in hoeverre je bekend bent met het 3d print wereldje. denk ik geef ik je die tip, niet dat je dadelijk met een printer zit die het niet naar wens doet.
Is zeker een optie, maar dan is ie niet echt lekker afneembaar en als ik dr dan nog een PEI sheet op plak is het ongeveer even duur als een plaat verenstaalOrangezoo schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:40:
[...]
Edit:
Dan is mijn beperkte kennis van 3d printen ook op. Mischien weet de rest mischien wat maar ik zou niet weten hoe het goedkoper kan.DerSteyn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:52:
[...]
Is zeker een optie, maar dan is ie niet echt lekker afneembaar en als ik dr dan nog een PEI sheet op plak is het ongeveer even duur als een plaat verenstaal
Hoe vaak wil je het glas eraf gaan halen dan? Ik print zelf ook op glas maar mijn plaat is al een half jaar niet van zijn printer af geweest.DerSteyn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:52:
[...]
Is zeker een optie, maar dan is ie niet echt lekker afneembaar en als ik dr dan nog een PEI sheet op plak is het ongeveer even duur als een plaat verenstaal
Volgens mij snap je mijn idee niet helemaal. Ik wil een metalen plaat hebben met een PEI sheet/coating dr op (precies hetzelfde als de Prusa i3 MK3 heeft) die met magneten wordt vastgehouden op het heatbed. Dit is voor mijn CR-10. Daar ligt nu glas op, en met tape of lijm blijft de print wel plakken, maar echt handig is het niet.ChojinZ schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:26:
[...]
Hoe vaak wil je het glas eraf gaan halen dan? Ik print zelf ook op glas maar mijn plaat is al een half jaar niet van zijn printer af geweest.
Overigens zijn er zat goedkope alternatieve, maar dan moet je wel wat meer zelf doen. Glas icm lijm/haarlak kan hele mooie resultaten geven.
We willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maar soms zijn er geen goedkope shortcuts en moet je gewoon je portemonnee trekken. Daarnaast is een goed printbed een hele goede investering op lange termijn.
Dat was bij mij idd niet duidelijk. Excuses.DerSteyn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:30:
[...]
Volgens mij snap je mijn idee niet helemaal. Ik wil een metalen plaat hebben met een PEI sheet/coating dr op (precies hetzelfde als de Prusa i3 MK3 heeft) die met magneten wordt vastgehouden op het heatbed. Dit is voor mijn CR-10. Daar ligt nu glas op, en met tape of lijm blijft de print wel plakken, maar echt handig is het niet.
Hoe vaak ik 'm dr af wil halen? In principe na elke print, dan kan ik met een beetje buigen de print er zo af 'poppen'.
Volgens mij heb ik ergens in een interview gezien dat Prusa de losse platen (ook de powdercoated versie) los wil gaan verkopen.DerSteyn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:30:
[...]
Volgens mij snap je mijn idee niet helemaal. Ik wil een metalen plaat hebben met een PEI sheet/coating dr op (precies hetzelfde als de Prusa i3 MK3 heeft) die met magneten wordt vastgehouden op het heatbed. Dit is voor mijn CR-10. Daar ligt nu glas op, en met tape of lijm blijft de print wel plakken, maar echt handig is het niet.
Hoe vaak ik 'm dr af wil halen? In principe na elke print, dan kan ik met een beetje buigen de print er zo af 'poppen'.
De MK3 platen zijn kleiner dan 300mm die hij nodig heeft.mymind* schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:59:
[...]
Volgens mij heb ik ergens in een interview gezien dat Prusa de losse platen (ook de powdercoated versie) los wil gaan verkopen.
Het kan misschien nog even duren maar volgens mij is dat een hele goede oplossing. En de prijs was ook nog eens redelijk.
Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.
Buildtak heeft ook een steelplate systeem mt verschillende groottes.DerSteyn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:30:
[...]
[ Voor 42% gewijzigd door ATL op 17-02-2018 01:52 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq