• palko
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-12 10:57
(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:07:
verder: blijven jullie allemaal bij je printer als hij bezig is of ga je ook rustig weg van huis als hij 24+ uur moet printen? Het is namelijk vrij vermoeiend om de hele tijd bij dat ding te moeten blijven zitten.
Heel eerlijk, nee zelfs bij prints van 30 min blijf ik er niet bij.
Is de eerste layer goed dan loop ik weg, nu zeg ik er wel bij dat mijn anets niet stock meer zijn
dus andere voeding, mosfet ertussen en dikkere kabels rechtstreeks op het heatbed gesoldeerd.

Mijn langste print was ongeveer 40 uur ish en dat was een htc vive stand. en de gemiddelde print is 10 uur.
dit is omdat ik mijn buildplate helemaal vol gooi.

vraagje aan de rest
Is het een idee om een sub forum aan te maken voor de anet printers ik merk dat er steeds dezelfde vragen naar voren komen
palko schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 07:58:
[...]
vraagje aan de rest
Is het een idee om een sub forum aan te maken voor de anet printers ik merk dat er steeds dezelfde vragen naar voren komen
Eerder een FAQ draadje en dan het verzoek om een sticky o.i.d?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• palko
(jarig!)
ocf81 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:34:
[...]

Eerder een FAQ draadje en dan het verzoek om een sticky o.i.d?
Even snel in elkaar gezet als er aanvullingen zijn hoor ik het graag

Anet A8 /A6 printers FAQ

Voordelen
Goedkoop
Grote community
upgradebaar tot je een ons weegt
Kan na modding goede prints produceren

Nadelen
Safety issues
Support vanuit fabrikant is non existent
Kwaliteitscontrole is er vrijwel niet
Frame kan na verloop van tijd verzwakken
(mogelijk nadeel) Zonder mods geen goede prints, dus modden inherent noodzakelijk.

"Verplichte" mods

-Andere voeding ivm de meegeleverde voeding die underpowered is (30A is voldoende)
Over de voeding: 12V 30A (360) voeding. Als je een ATX voeding gebruikt moet deze een single rail voeding zijn omdat je anders balansproblemen krijgt.

-Mosfet tussen het moederbord heatbed zodat er geen stroom door het moederbord heen gaat, deze is er niet op gebouwd
-Dikkere kabels vanaf het heatbed, hierbij doel ik op de kabels die stroom leveren aan het heatbed, de megeleverde kabel is te dun voor de current die er door heen gaat(de kabels van een powerkabel van een pc voeding is voldoende)

aanbevolen mods:
X as belt tensioner
Y as frame brace
Y as belt tensioner. (gebruik geen Y as belt tensioner tenzij je ook een frame brace hebt geïnstalleerd)

[ Voor 31% gewijzigd door palko op 17-01-2018 11:00 . Reden: Info aangepast na extra info van tweakers ]

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-10 11:15
palko schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:48:
[...]

-Dikkere kabels vanaf het heatbed (de kabels van een powerkabel van een pc voeding is voldoende)
Welke kabel doel je hier op?
[...]

Even snel in elkaar gezet als er aanvullingen zijn hoor ik het graag

Anet A8 /A6 printers FAQ

Voordelen
Goedkoop
Grote community
upgradebaar tot je een ons weegt
  • Kan na modding goede prints produceren
[...]

Nadelen
Safety issues
Support vanuit fabrikant is non existent
Kwaliteitscontrole is er vrijwel niet
  • A8 Frame kan na verloop van tijd verzwakken
  • (mogelijk nadeel) Zonder mods geen goede prints, dus modden inherent noodzakelijk.
[...]

"Verplichte" mods

-Andere voeding ivm de meegeleverde voeding die underpowered is (30A is voldoende)
-Mosfet tussen het moederbord heatbed zodat er geen stroom door het moederbord heen gaat, deze is er niet op gebouwd
-Dikkere kabels vanaf het heatbed (de kabels van een powerkabel van een pc voeding is voldoende)
-Vastsolderen van de kabels op het heatbed, de connector is een brandgevaar.
Over de voeding: 12V 30A (360W) voeding. Als je een ATX voeding gebruikt moet deze een single rail voeding zijn omdat je anders balansproblemen krijgt.

Over de bed connector: Ik zag laatst een video waar iemand de lege aansluitingen op de bed kabel connector gebruikte om Female VH connectoren te gebruiken. Extra AWG 16 of 14 draadje en presto. Hierdoor zou het probleem met de ondermaatse stroomtoevoer naar het bed verleden tijd moeten zijn.

Verder nog een aantal sterk aangeraden mods om de printkwaliteit naar een acceptabel niveau te krijgen:
  • X as belt tensioner
  • Y as frame brace
  • Y as belt tensioner. (gebruik geen Y as belt tensioner tenzij je ook een frame brace hebt geïnstalleerd)
  • ABL sensor (omdat het frame zo slap is, is dit nagenoeg een must om acceptabele prints te kunnen produceren)
    Hierbij zou ik aanraden om een 18mm barrel type met 8mm detectieafstand te gebruiken. Het barrel type is veel makkelijker goed af te stellen dan de SN04 blokjes.
  • edit:
  • Betere part cooling fan duct

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Dobey
Ik gebruik zelf al een geruime tijd de Anet A8 en heb de meeste upgrades wel doorgevoerd, gebruik momenteel nog de standaard Anet auto-level sensor maar die heeft een afstand van 1 á 3 mm tot het bed nodig dus heel handig is hij niet.

Ik wil nog wel een framebrace voor de achterzijde maken, voorzijde heb ik al wel geprint. De printjes komen er relatief netjes uit maar ik ben er nog niet geheel tevreden over.

Wat ik nog mis in het lijstje is een mosfet support en een raspberry support (optioneel).. Deze heb ik zelf wel geprint om alles bij elkaar te kunnen houden.

Ook zou ik het bed een kwartslag draaien en de volgende print maken: https://www.thingiverse.com/thing:1915486

• palko
(jarig!)
Dobey schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:16:
Ook zou ik het bed een kwartslag draaien en de volgende print maken: https://www.thingiverse.com/thing:1915486
als je een kabel chain heb zorg dat de kabels aan beide uiteinden vast zitten anders krijg je slijtage op de kabels met als gevolg kortsluiting

• palko
(jarig!)
Dobey schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:07:
[...]

Welke kabel doel je hier op?
-Dikkere kabels vanaf het heatbed, hierbij doel ik op de kabels die stroom leveren aan het heatbed, de megeleverde kabel is te dun voor de current die er door heen gaat(de kabels van een powerkabel van een pc voeding is voldoende)

sorry van de dubbele post had ik later pas door

[ Voor 6% gewijzigd door palko op 17-01-2018 11:10 . Reden: sorry van dubbele post ]

• DamianSixSixSix
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04-2023
lol, ik heb mn gebroken heatbreak nou aan elkaar geflanst met boutjes xD

3 boutjes, met de 2 stukken erin gedraait...

en weet je wat? het werkt nog ook lmfao 8)7

toch maar effe 4 heatbreaks besteld...

[ Voor 11% gewijzigd door DamianSixSixSix op 17-01-2018 18:15 ]

DamianSixSixSix schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:53:
lol, ik heb mn gebroken heatbreak nou aan elkaar geflanst met boutjes xD

3 boutjes, met de 2 stukken erin gedraait...

en weet je wat? het werkt nog ook lmfao 8)7

toch maar effe 4 heatbreaks besteld...
Ik lees wel vaker dat mensen hier last van hebben bij een Anet, maar zelf is het mij nog nooit overkomen. Ik vraag me af wat ik nu anders doe dan die mensen (zonder daar een waardeoordeel aan te verbinden)

© ocf81 1981-infinity

PAPPLE schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:34:
[...]

Het kan wel, echter moet je even de pinouts nagaan. Deze zijn wel op te zoeken door bijv. de pinouts van de controller (of een vergelijkbare) op te zoeken. Zo kom je er snel genoeg achter welke pins je op welke moet aansluiten. Als het goed is zul je veel moeten kunnen oplossen met de aux pinnen op de megatronics.

Wanneer het werkt, kun je dan hier terugkoppeling geven?
Ik ga dit eens proberen: http://forums.reprap.org/read.php?4,490406

edit: oh, even vergeten te checken wie het laatst gepost had :o

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 17-01-2018 20:57 ]

© ocf81 1981-infinity

• DamianSixSixSix
ik weet het ook niet hoor...

ok, de eerste keer was mijn fout, maar daarna werd ik steeds voorzichtiger, en toch gingen ze nog kapot...

• Heaven
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:10
Ik heb net afgelopen week mijn CR-10 ontvangen en ben daar nu een beetje mee aan het spelen. Ik kom er helaas toch wel achter dat hij erg veel lawaai maakt, dus meteen maar een paar vibration dampers en stille ventilatoren besteld. Maar eigenlijk wil ik er ook een behuizing voor gaan bouwen zodat hij wat sneller opwarmt en ik echt helemaal geen last meer heb van lawaai. Ik vroeg me af wat voor / of enclosures mensen hier hebben (naast de IKEA lack enclosures)?
Heaven schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:28:
Ik heb net afgelopen week mijn CR-10 ontvangen en ben daar nu een beetje mee aan het spelen. Ik kom er helaas toch wel achter dat hij erg veel lawaai maakt, dus meteen maar een paar vibration dampers en stille ventilatoren besteld. Maar eigenlijk wil ik er ook een behuizing voor gaan bouwen zodat hij wat sneller opwarmt en ik echt helemaal geen last meer heb van lawaai. Ik vroeg me af wat voor / of enclosures mensen hier hebben (naast de IKEA lack enclosures)?
Als je steenwol gebruikt is dat zowel isolerend als geluidsdempend.

© ocf81 1981-infinity

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 19:08
ocf81 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:09:

• ABL sensor (omdat het frame zo slap is, is dit nagenoeg een must om acceptabele prints te kunnen produceren)
Hierbij zou ik aanraden om een 18mm barrel type met 8mm detectieafstand te gebruiken. Het barrel type is veel makkelijker goed af te stellen dan de SN04 blokjes.
heb je daar toevallig goede tut/onderdelen voor ?
ik heb zitten zoeken, maar iedereen zegt dat zijn de beste is...

tevens is op glas printen denk ik ook wel aan te raden met een anet
andere belt (stevigere)
thumbwheel Upgrade voor bed leveling (als je nog geen auto level hebt)

• palko
(jarig!)
zoeperman schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:38:
[...]

andere belt (stevigere)
3dmakernoob heeft een fijne serie over de anet op youtube
legt het rustig en simpel uit
zoeperman schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:38:
[...]

andere belt (stevigere)
wat @palko zegt idd. Maar er zijn ook andere tutorials

Als alternatief een post van reddit:
How did you wire it electrically? Does it trigger when you move it to the bed unmounted? (red LED comes on)

* [explanation](YouTube: Auto Bed Level Inductive Sensor for 3D Printers about how these sensors work and how to wire them

* [explanation](YouTube: How to set up the Anet A8 3D Printer Auto Bed Leveling Sensor with S... on setting it up on the A8

Here's a picture of my [voltage divider](http://rotjes.bangblog.eu/reddit/inductive_sensor_A8.png) and how it's [plugged in](http://rotjes.bangblog.eu/reddit/DSC_0113.JPG) (+12v supply is not shown, but is forked from the +12v screw terminal from on the board)
Ik zou dus niet dat blokje gebruiken dat 3D Printer Noob gebruikt, maar een cilinder type sensor, omdat de schroefdraad het makkelijker maakt om nouwkeurige aanpassingen in de hoogte van de sensor te maken.

In other news, ik ben bezig met een velcro cable chain.

Hier de 1e beta:
Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/images/velcro_chain_link_v1_top.jpg

Deze had dus wat kinderziektes, vooral op het gebied van toleranties.

Daarom een 2e beta uitgewerkt met een paar kleine aanpassingen:
Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/images/velcro_chain_link_v2_top.jpg

Afbeeldingslocatie: http://rotjes.bangblog.eu/images/velcro_chain_link_v2_side.jpg

© ocf81 1981-infinity

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12 14:14
ocf81 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:21:
[...]

[...]

Ik zou dus niet dat blokje gebruiken dat 3D Printer Noob gebruikt, maar een cilinder type sensor, omdat de schroefdraad het makkelijker maakt om nouwkeurige aanpassingen in de hoogte van de sensor te maken.

Hier de 1e beta:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuk idee maar ben je niet bang dat de klittenband rolletjes aan elkaar gaan vastplakken?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

ChojinZ schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:19:
[...]

Leuk idee maar ben je niet bang dat de klittenband rolletjes aan elkaar gaan vastplakken?
Het zou in theorie kunnen, maar de ruimte ertussen is groot genoeg. In het v2 prototype gebeurt het niet. Ik heb er ook voor gezorgd dat de ring waar de velcro doorheen gaat aan de buitenkant van de chain zit, zodat ze zo ver mogelijk uit elkaar blijven. Dat is ook de reden dat v2 een minder dikke ring heeft. Het type velcro dat ik gebruik heeft ook korte haakjes, waardoor het niet zo makkelijk aan andere bandjes klit.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 20-01-2018 15:24 ]

© ocf81 1981-infinity

• DamianSixSixSix
ik zat ook te kijken naar een bed level sensor, maar er is niet veel duidelijke info te vinden die
speciaal voor de anet is. die niet outdated is.

ja, de sensor van anet zelf, maar ik wil gewoon een normale sensor gebruiken.

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:58
Door dit topic ben ik erg enthousiast geworden en besloten te gaan spelen met een eigen 3d printer.

Na veel lezen in dit topic en na het kijken van veel reviews heb ik besloten om voor de upgrade versie van de Creality CR-10 te gaan (met dubbele z-as).

Iemand ervaring met het bestellen van deze printers via Gearbest? Is er een manier om importkosten te voorkomen? Of is het mazzel hebben?

Iemand toevallig nog een kortingscode liggen? Dit kan wel vaker bij Gearbest.

[ Voor 12% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 20-01-2018 20:50 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Verwijderd

Gaat nu een van de weinige echt innovatieve markten verziekt worden door triviale patenten? https://3dprintingindustr...l-color-3d-patent-127565/

• o kill
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:48
SHIFTER [NL] schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:49:
Door dit topic ben ik erg enthousiast geworden en besloten te gaan spelen met een eigen 3d printer.

Na veel lezen in dit topic en na het kijken van veel reviews heb ik besloten om voor de upgrade versie van de Creality CR-10 te gaan (met dubbele z-as).

Iemand ervaring met het bestellen van deze printers via Gearbest? Is er een manier om importkosten te voorkomen? Of is het mazzel hebben?

Iemand toevallig nog een kortingscode liggen? Dit kan wel vaker bij Gearbest.
Ik heb destijds de CR-10 via banggood (gearbest deed mij er te lang over voor dat ze de bestelling daadwerkelijk verzenden) gekocht en volle pond import kosten betaald.
Maar zie dat nu de CR-10S bij 123-3d.nl te koop is. Wellicht is dat een interessante optie?

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:33:
Gaat nu een van de weinige echt innovatieve markten verziekt worden door triviale patenten? https://3dprintingindustr...l-color-3d-patent-127565/
Gadverdamme. Helemaal dat het juist Apple is, het bedrijf waar ik niks mee te maken wil hebben. :+ Maar ik verwacht (nouja, hoop) wel dat hier omheen gewerkt kan worden door andere technieken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Het patent lijkt 2 (naar mijn mening) triviale zaken te beschrijven:
- tijdens het printproces wordt het object met kleur bespoten
- na het printproces wordt het object met kleur bespoten.

Geen ingenieuze mix van meerdere gekleurde filamenten, slechts het voorzien van een verflaagje al dan niet tijdens of na het printproces.....

Van mij mag een rechter dit bij het eerste proces volledig van tafel vegen. triviaal...

Bedenk nu ook dat er zelfs prior art zal zijn: als je ipv FDM een object via een mal maakt, dan wordt daar ook achteraf gekleurd.... ik zie geen verschil eerlijk gezegd...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 10:46 ]

• SHIFTER [NL]
o kill schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:09:
[...]

Ik heb destijds de CR-10 via banggood (gearbest deed mij er te lang over voor dat ze de bestelling daadwerkelijk verzenden) gekocht en volle pond import kosten betaald.
Maar zie dat nu de CR-10S bij 123-3d.nl te koop is. Wellicht is dat een interessante optie?
Bedankt voor je reactie! Ik heb even gekeken maar de prijs waar zij hem voor aanbieden kan ik de gok wel nemen om de import kosten te moeten betalen. Dan zou ik alsnog goedkoper uitkomen mocht ik het wel moeten betalen.

ik ga nog even verder zoeken :)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• DamianSixSixSix
o kill schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:09:
[...]

ik weet niet goed voor hoeveel cr-10 gaat normaal, maar vind het persoonlijk nogal prijzig daar...

• Room42
  • Niet online
Wel is het zo dat je met 123-3D natuurlijk volledige garantie hebt, dat kun je via Gearbest met veel geluk alleen maar krijgen maar veel moet je daar niet van verwachten, als ik de geluiden mag geloven. Ik heb mijn Anycubic i3 Mega ook met de wetenschap gekocht dat als er iets kapot gaat, ik dit waarschijnlijk gewoon zelf moet repareren. Maar aangezien 123-3D.nl gewoon een Nederlands bedrijf is, nemen zij dus het risico op zich en zullen zij een deugdelijk product moeten leveren. Bij een defect of probleem kun je dus bij hun terecht. Ik ben trouwens echt heel erg tevreden over hun klantenservice, dus dat zou het geld zeker waard kunnen zijn!

Overigens heb ik hem via Aliexpress.com vanuit een EU warehouse (Duitsland). Dan betaal je dus ook geen invoerrechten.

[ Voor 33% gewijzigd door Room42 op 21-01-2018 12:16 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jgvonk1984
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-12 23:44
Ik heb dit weekend mijn Anycubic i3 Mega Ultrabase in elkaar gezet, 8x schroefje 8) . Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de prints super is. Het Ultrabase platform is zeer goed, echt een aanrader. Zolang het heatbed warm is zit de print zo vast als een huis, wanneer het bed afkoelt springt de print los.
De prints van de foto zijn zonder enige aanpassing aan printer en de in de handleiding vermelde settings in Cura. Gebruik wel Cura 3.1 ipv de in de handleiding aanbevolen 15.4

Na het lezen en kijken van heeeel veeeel reviews en twijfelen tussen de Creality3d Cr-10s, Tevo Tarantula en de Anycubic i3 Mega Ultrabase uiteindelijk gekozen voor de laatste.
Door de reviews van alle printers heb ik ook meteen een mosfet en tl-smoothers besteld, maar die zijn nog niet binnen. Zodra deze binnen zijn en geïnstalleerd plaats ik nieuwe foto's.

Ik heb hem besteld via EU warehouse Duitsland, via Anycubic op Aliexpress, was binnen 4 werkdagen binnen. Ik zag dat de printer vandaag in de aanbieding is op Gearbest voor 200,- via eu warehouse _/-\o_ . Ik heb vorige week 75,- meer betaald 8)7 .

Anycubic i3 Mega Ultrabase

[ Voor 47% gewijzigd door jgvonk1984 op 21-01-2018 13:33 . Reden: Toevoegen foto's, extra info ]

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:48
jgvonk1984 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:48:
Ik heb dit weekend mijn Anycubic i3 Mega Ultrabase in elkaar gezet, 8x schroefje 8) . Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de prints super zijn. Het Ultrabase platform is zeer goed, echt een aanrader. Zolang het heatbed warm is zit de print zo vast als een huis, wanneer het bed afkoelt springt de print los.
De prints van de foto zijn zonder enige aanpassing aan printer en de in de handleiding vermelde settings in Cura.

Ik heb hem besteld via EU warehouse Duitsland, via Anycubic op Aliexpress, was binnen 4 werkdagen binnen. Ik zag dat de printer vandaag in de aanbieding is op Gearbest voor 200,- via eu warehouse _/-\o_ . Ik heb vorige week 75,- meer betaald 8)7 .

[afbeelding]
Hmm dat printertje ziet er erg goed uit. Ben erg tevreden met mijn MP select mini, maar dat mini gedeelte zit af en toe wel in de weg dus misschien deze er maar naast zetten :o

Kan je me linken naar die aanbieding? Ik zie alleen $349 :?

• jgvonk1984
Beakzz schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:12:
[...]

Hmm dat printertje ziet er erg goed uit. Ben erg tevreden met mijn MP select mini, maar dat mini gedeelte zit af en toe wel in de weg dus misschien deze er maar naast zetten :o

https://www.gearbest.com/...its/pp_641324.html?wid=81

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:46
"Cannot ship to Netherlands" staat er bij mij.

Gearbest heeft trouwens een erg slechte reputatie wat betreft de levering van printers (en de afhandeling van klachten). De prijs daarentegen is wel vaak lager, dus je moet voor jezelf beslissen of je het risico waard vindt.

I'm a photographer, not a terrorist

• jgvonk1984
citruspers schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:31:
[...]

Gearbest heeft trouwens een erg slechte reputatie wat betreft de levering van printers (en de afhandeling van klachten). De prijs daarentegen is wel vaak lager, dus je moet voor jezelf maar verzinnen of je het risico waard vindt.
Ik zie het nu ook :O , heb het weggehaald ;w .

• DamianSixSixSix
die printer ziet er inderdaad best goed uit.

en je prints ook...

god daar gaat mn portemonnee weer... xD

• palko
(jarig!)
[...]

[...]

Later in de serie bouwt hij hem om naar een BL touch vandaar dat ik makernoob aanbevolen had :)

[ Voor 5% gewijzigd door palko op 21-01-2018 17:31 . Reden: link vergeten ]

• Room42
  • Niet online
jgvonk1984 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:48:
Ik heb dit weekend mijn Anycubic i3 Mega Ultrabase in elkaar gezet, 8x schroefje 8) . Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de prints super is. Het Ultrabase platform is zeer goed, echt een aanrader. Zolang het heatbed warm is zit de print zo vast als een huis, wanneer het bed afkoelt springt de print los.
De prints van de foto zijn zonder enige aanpassing aan printer en de in de handleiding vermelde settings in Cura. Gebruik wel Cura 3.1 ipv de in de handleiding aanbevolen 15.4

Na het lezen en kijken van heeeel veeeel reviews en twijfelen tussen de Creality3d Cr-10s, Tevo Tarantula en de Anycubic i3 Mega Ultrabase uiteindelijk gekozen voor de laatste.
Door de reviews van alle printers heb ik ook meteen een mosfet en tl-smoothers besteld, maar die zijn nog niet binnen. Zodra deze binnen zijn en geïnstalleerd plaats ik nieuwe foto's.

[afbeelding]
Ik ben er ook nog steeds blij mee. Wat me opvalt is dat ik het bed nooit opnieuw hoef te levelen. 1x goed ingesteld en nooit meer aangekomen.

Wel zijn de ventilatoren echt nare herriebakken! Ik heb de hotend cooler vervangen door een Noctua, dat scheelt al héél veel. Maar de driver cooler en die van de voeding zijn ook erg luidruchtig. Daar heb ik nog geen stille voor gevonden die ook zoveel airflow leveren. Want ze blazen wel hard.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met de TL-smoothers. Wil je ons op de hoogte houden?

@DamianSixSixSix de goedkoopste die ik op Aliexpress kan vinden is inderdaad €275, met alle seller coupons erbij.

• zoeperman
palko schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:30:
[...]

Later in de serie bouwt hij hem om naar een BL touch vandaar dat ik makernoob aanbevolen had :)

[video]
is dat toevallig deze?
https://nl.aliexpress.com...2ad52e7&priceBeautifyAB=1

is de helft goedkoper dan de originele 8)7

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:43
[...]

[...]

Hier de 1e beta:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Kan ik die velcro chain al ergens downloaden? Dat is een mooie mod _/-\o_
Als je het klitterband andersom doet (met de zachte kant buiten) dan kan het ook niet aan elkaar kleven.

Voor mensen die een A8 hebben en het de Y-as willen verstevigen, dit is echt een aanrader:
https://www.thingiverse.com/thing:2045010

Het frame flext niet meer en het kost ook niet zo idioot veel plastic als andere braces die ik heb gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door jbhc op 22-01-2018 01:04 ]

• palko
(jarig!)
zoeperman schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:39:
[...]

is dat toevallig deze?
https://nl.aliexpress.com...2ad52e7&priceBeautifyAB=1

is de helft goedkoper dan de originele 8)7
Het is inderdaad deze variant, let er wel bij op dat clones het niet altijd super doen ;)
jbhc schreef op maandag 22 januari 2018 @ 00:52:
[...]

Kan ik die velcro chain al ergens downloaden? Dat is een mooie mod _/-\o_

[...]

Als je het klitterband andersom doet (met de zachte kant buiten) dan kan het ook niet aan elkaar kleven.
Als ik de eindstukken ook klaar heb zal ik hem wel ergens publiceren. Maar vooralsnog heb ik alleen de chain links ontworpen.

Ik denk dat ik de klittenband zo houd omdat de wollige kant dan richting de draden wijst. Op die manier hoop ik eventuele slijtage aan de draden te verminderen. Sowieso zijn de haakjes bij dit type klittenband geen probleem in het huidige ontwerp. Maar het staat je natuurlijk vrij om het anders te doen :)

Voor mensen die een A8 hebben en het de Y-as willen verstevigen, dit is echt een aanrader:

Het frame flext niet meer en het kost ook niet zo idioot veel plastic als andere braces die ik heb gezien.
Mooi ontwerp idd.

© ocf81 1981-infinity

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

[...]

Hele stomme vraag misschien, maar past dit allicht ook op de A6? Als ik de foto's zo eens bekijk is de Y-as en het bed precies gelijk aan elkaar (we hebben ene A6 op de modelspoorclub nl.) en dit zou wel eens een goeie verbetering kunnen zijn.

Benchy komt er inmiddels bijna 100% goed uit op PLA, dus we zijn al een heel eind :D

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

WhizzCat schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:41:
[...]

Hele stomme vraag misschien, maar past dit allicht ook op de A6? Als ik de foto's zo eens bekijk is de Y-as en het bed precies gelijk aan elkaar (we hebben ene A6 op de modelspoorclub nl.) en dit zou wel eens een goeie verbetering kunnen zijn.

Benchy komt er inmiddels bijna 100% goed uit op PLA, dus we zijn al een heel eind :D
Als ik de plaatjes van de beide printers bekijk lijken de uitsparingen voor de motor mount en het lagertje voor de Y as belt wel bijna hetzelfde, maar plaatjes kunnen misleiden. Ik zou het achterstuk gewoon printen en kijken of het past.
A6
A8

© ocf81 1981-infinity

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:07
[...]

Die heb ik hier ook al eens geplaatst, echt in mijn ogen de beste y-as versteviging die er bestaat!
Snap ook niet al die gekke hulk-braces etc. het is en blijft een 'plastic' frame!

Heb het idee van de spanner ook voor mijn AM8 gemaakt..
https://www.thingiverse.com/thing:2720717
Beetje self-promoting :P

• ChojinZ
citruspers schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:31:
[...]

Gearbest heeft trouwens een erg slechte reputatie wat betreft de levering van printers (en de afhandeling van klachten). De prijs daarentegen is wel vaak lager, dus je moet voor jezelf beslissen of je het risico waard vindt.
Aangepast! Niet alleen printers leveren gaat niet altijd goed. Heb het ook gezien met laptops, telefoons, gadgets, etc....
Daarnaast hadden ze laatst een hele grote security lek waarbij een deel van de user credentials waren gelekt.
Als het ff kan bestel ik bij Banggood...
Beakzz schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:12:
[...]

Voor wat het waard is: Er zijn mods voor de MP select te vinden die er voor zorgen dat je 4 centimeter hoger kan printen. Is niet heel veel, maar hey, alle beetjes helpen! :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:48
ChojinZ schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:03:

Voor wat het waard is: Er zijn mods voor de MP select te vinden die er voor zorgen dat je 4 centimeter hoger kan printen. Is niet heel veel, maar hey, alle beetjes helpen! :)
Oh dat is wel nice inderdaad. Maar eens uitzoeken hoe dan, want ik ben ook al wat hoogte kwijt door mijn glazen bed. Uiteindelijk komt er toch een opvolger. Dit was meer een test of ik hoe dan ook een 3D printer zou gebruiken als ik die kocht, maar ondertussen staat dat ding elke dag te rammelen en komt mijn vergeten creativiteit weer bovendrijven :)

• ChojinZ
Beakzz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:35:
[...]

Oh dat is wel nice inderdaad. Maar eens uitzoeken hoe dan, want ik ben ook al wat hoogte kwijt door mijn glazen bed. Uiteindelijk komt er toch een opvolger. Dit was meer een test of ik hoe dan ook een 3D printer zou gebruiken als ik die kocht, maar ondertussen staat dat ding elke dag te rammelen en komt mijn vergeten creativiteit weer bovendrijven :)
Er zijn verschillende varianten in omloop, maar je moet ergens starten, en dus:
https://www.mpselectmini.com/thingiverse/z-axis-extension
:)

• zoeperman
Iemand hier dan een touch sensor op zijn anet A8?
En is dat dan de originele of een goede clone :)
zoeperman schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:48:
Iemand hier dan een touch sensor op zijn anet A8?
En is dat dan de originele of een goede clone :)
De GeeeTech clone ligt bij mij op de plank, maar ik heb besloten dat ik die pas ga installeren als ik de grote upgrade naar een ander bord ga doen.

© ocf81 1981-infinity

• Dobey
ocf81 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:50:
[...]

De GeeeTech clone ligt bij mij op de plank, maar ik heb besloten dat ik die pas ga installeren als ik de grote upgrade naar een ander bord ga doen.
Aah ik las over "clone" heen.....

[ Voor 5% gewijzigd door Dobey op 22-01-2018 14:30 ]

• zoeperman
ocf81 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:50:
[...]

deze toevallig?
https://nl.aliexpress.com...Shipping/32722934550.html
Wel die sensor, maar dan via Amazon gekocht. Zoals ik eerder ook al zei: Ik ga er pas over een tijdje mee aan de haal. Ik moet eerst wat andere dingen doen voordat ik die upgrade naar een ander bord ga doen. Die upgrade zal ook een verandering van PSU naar een 24V model inhouden, waardoor ik waarschijnlijk eerst moet gaan uitzoeken welke weerstanden ik nodig heb voordat ik deze aan kan sluiten.

© ocf81 1981-infinity

• SHIFTER [NL]
Room42 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:11:
Wel is het zo dat je met 123-3D natuurlijk volledige garantie hebt, dat kun je via Gearbest met veel geluk alleen maar krijgen maar veel moet je daar niet van verwachten, als ik de geluiden mag geloven. Ik heb mijn Anycubic i3 Mega ook met de wetenschap gekocht dat als er iets kapot gaat, ik dit waarschijnlijk gewoon zelf moet repareren. Maar aangezien 123-3D.nl gewoon een Nederlands bedrijf is, nemen zij dus het risico op zich en zullen zij een deugdelijk product moeten leveren. Bij een defect of probleem kun je dus bij hun terecht. Ik ben trouwens echt heel erg tevreden over hun klantenservice, dus dat zou het geld zeker waard kunnen zijn!

Overigens heb ik hem via Aliexpress.com vanuit een EU warehouse (Duitsland). Dan betaal je dus ook geen invoerrechten.
Na wat wikken er wegen toch besloten om in NL te bestellen. Ik vind dat je hier een goed punt aanhaalt. Ik reken toch met de situatie dat ik alle import moet betalen, en dan scheelt het maar €20,- + het wachten is minder lang. Dus na afwachten tot hij geleverd wordt :D

Ander punt. Ik heb in het topic een emmer voorbij zien komen waarin je het print materiaal kan bewaren. Ik heb heel wat pagina's terug gezocht, maar ik kan het niet meer terug vinden.

Zou iemand toevallig weten welke emmers dit zijn en waar je die kan krijgen. Ze waren wit volgens mij.

• lennertvdkort
SHIFTER [NL] schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:58:
[...]
Zou iemand toevallig weten welke emmers dit zijn en waar je die kan krijgen. Ze waren wit volgens mij.
Die blijken niet meer goed te zijn.
Ik heb ze besteld, maar in de tijd dat @Sepio ze bestelde waren de maten anders.
zie:
lennertvdkort schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:16:
[...]

aaai jij was degene die ze aanbevolen had hier op het forum.
Zoja, wil ik je bedanken.. er passen geen rollen in..
Kan jij niks aan doen natuurlijk hoor :P

Jij heb zoals ik kan zien op de foto een ander model emmer(zie het uitbreeklipje).
Degene die ik gekregen heb zijn inwendig boven 20.7 cm, waardoor er net 1 rol in past.(hij loopt taps toe).
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb mail contact gehad met ze, ze hebben nu de maat aangepast op de site. Maar heb verder nooit reactie gehad of een oplossing, maja dat is een beetje off-topic.

Ik heb nu deze gekocht:
https://www.bol.com/nl/p/...stionType=suggestedsearch
Grote bak, maar wel luchtdicht.

[ Voor 59% gewijzigd door lennertvdkort op 22-01-2018 21:18 ]

• SHIFTER [NL]
lennertvdkort schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:17:
[...]

Die blijken niet meer goed te zijn.
Ik heb ze besteld, maar in de tijd dat @Sepio ze bestelde waren de maten anders.
zie:

[...]
Ahh dat is jammer, dan ga ik opzoek naar een goed alternatief. Bedankt voor je reactie!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
SHIFTER [NL] schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:20:
[...]

Ahh dat is jammer, dan ga ik opzoek naar een goed alternatief. Bedankt voor je reactie!
Hier moeten volgens mij drie haspels in kunnen: https://www.hornbach.nl/s...10-l/3133231/artikel.html

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik heb die Geeetech clone afgelopen week geinstalleerd, die van de link hierboven. Sensor werkt perfect afgezien van een iets te lang stukje krimpkous die de kleine magneet bovenop de naald bevestigd. Hierdoor viel de naald soms naar beneden, stukje afgeknipt en nu werkt hij super.

Marlin ombouwen voor mijn Geeetech i3 Pro C was wel wat gepuzzel.

• Room42
  • Niet online
pauldegroot schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 03:00:
Ik heb die Geeetech clone afgelopen week geinstalleerd, die van de link hierboven. Sensor werkt perfect afgezien van een iets te lang stukje krimpkous die de kleine magneet bovenop de naald bevestigd. Hierdoor viel de naald soms naar beneden, stukje afgeknipt en nu werkt hij super.

Marlin ombouwen voor mijn Geeetech i3 Pro C was wel wat gepuzzel.
Welk onderdeel van het printsysteem moet hiermee compatible zijn? Lijkt me fijn om dit ook op mijn Anycubic i3 Mega te installeren maar moet ik hiervoor de printer-firmware aanpassen of kan de compatibiliteit ook uit Octoprint komen?

De prijs van de Geeetech maakt het wel leuk om gewoon eens mee te spelen.

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Je Z-endstop wordt vervangen door de sensor welke in feite een hall sensor endstop is met een spoeltje die de pin laat zakken en weer optrekt.

Je firmware moet dus het signaal geven om de naald te laten zakken en optrekken en ook moet hij uberhaupt weten dat iets als grid auto-leveling beschikbaar is. Dus je software (Marlin op je Anycubic) moet aangepast worden zodat hij weet dat er een sensor is, aan welke pennen die verbonden is, waar de senor zit t.o.v. je nozzle en op welke manier hij moet auto-levelen. (er zijn verschillende types te definiëren in Marlin) Daarnaast moet je control board een pin hebben die als servo pin kan dienen voor de naald.

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb net een as en lager binnengekregen om deze mod te doen: https://www.thingiverse.com/thing:1759301

Alleen kan ik het lager een beetje heen en weer kantelen als het om de as zit. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
SHIFTER [NL] schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:20:
[...]

Ik bewaar ze hierin (maat 40x50). Kun je met de stofzuiger vacuum zuigen.

En dan stop ik ze hierin.

• citruspers
jobr schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:42:
[...]

Ik bewaar ze hierin (maat 40x50). Kun je met de stofzuiger vacuum zuigen.

En dan stop ik ze hierin.
Je lokale Action heeft voor minder waarschijnlijk een goedkopere variant, Dragonbox heten ze als ik me niet vergis. In de grote versie passen bij mij 4 rollen naast elkaar en eventueel nog 1 a 2 daar horizontaal bovenop.

EDIT: Bij de action site noemen ze deze de Heidrun opbergbox 24 Liter, wel wat kleiner dan jouw variant dus.

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 23-01-2018 19:07 ]

• jobr
citruspers schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:04:
[...]

Je lokale Action heeft voor minder waarschijnlijk een goedkopere variant, Dragonbox heten ze als ik me niet vergis. In de grote versie passen bij mij 4 rollen naast elkaar en eventueel nog 1 a 2 daar horizontaal bovenop.
Volgens mij zijn die van de action niet luchtdicht toch. Deze wel.

• citruspers
Crap, zit inderdaad een dikke kier bij de scharnieren. Is me nooit opgevallen 8)7

Ze hebben wel andere met deksels die uit een stuk bestaan, misschien dat ik die eens ga proberen.

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-12 20:36
Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan zo 1-2-3 het antwoord niet vinden hier/online. Ik heb een MK2A heatbed (300x300) die ik op 24V ga voeden vanuit Ramps 1.4 die vastzit aan 400W voeding. Heb ik een MOSfet nodig om de boel te schakelen? Ga voor een zelf-bouw en ben nu bezig om de laatste elektra bestelling te maken.

• lennertvdkort
vipers120 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:31:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan zo 1-2-3 het antwoord niet vinden hier/online. Ik heb een MK2A heatbed (300x300) die ik op 24V ga voeden vanuit Ramps 1.4 die vastzit aan 400W voeding. Heb ik een MOSfet nodig om de boel te schakelen? Ga voor een zelf-bouw en ben nu bezig om de laatste elektra bestelling te maken.
Better safe than sorry..
Ik geloof dat ik thomas sanladerer wel eens gehoord heb over de terminals van de ramps dat die tot 5A aankunnen(hij liet het verschil zien tussen een goedkope ramps 1.4 en een duurdere variant van de 1.4)
Ga je wel 24V natuurlijk, maar neem aan dat een 300x300 heatbed op 24V nog steeds meer dan 5A trekt. :P

[ Voor 6% gewijzigd door lennertvdkort op 23-01-2018 20:48 ]

vipers120 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:31:
Ja dat kan:[edit]
Je moet kennelijk ook de zekering vervangen. Beste is dan een autozekering ervoor in de plaats te doen. Of gewoon een ander 24v capabel bord te gebruiken, dat kan ook.

[edit2]
Eerlijk gezegd zou ik denk ik eerder een MOSFET bordje gebruiken en een 2e voeding voor het aansturen van de RAMPS. Veel veiliger en makkelijker.
lennertvdkort schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:47:
[...]

Better safe than sorry..
Ik geloof dat ik thomas sanladerer wel eens gehoord heb over de terminals van de ramps dat die tot 5A aankunnen(hij liet het verschil zien tussen een goedkope ramps 1.4 en een duurdere variant van de 1.4)
Ga je wel 24V natuurlijk, maar neem aan dat een 300x300 heatbed op 24V nog steeds meer dan 5A trekt. :P
De 11A fuse is voor het HB, de andere is voor de steppers en overige zaken op het bord. Je moet je Arduino wel op een andere manier van prik voorzien anders brand ie door. Een bed van 30x30 (is 2.25 keer zo groter can een 20x20 bed) zal bij een dubbele spanning 1.125x zo veel stroom trekken. Het is inderdaad nog wel aan het randje van wat een RAMPS aan kan.

[ Voor 67% gewijzigd door ocf81 op 23-01-2018 22:04 ]

© ocf81 1981-infinity

• lennertvdkort
ocf81 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:59:
[...]

De 11A fuse is voor het HB, de andere is voor de steppers en overige zaken op het bord. Je moet je Arduino wel op een andere manier van prik voorzien anders brand ie door. Een bed van 30x30 (is 2.25 keer zo groter can een 20x20 bed) zal bij een dubbele spanning 1.125x zo veel stroom trekken. Het is inderdaad nog wel aan het randje van wat een RAMPS aan kan.
Ik benoem de Fuse niet eens, die goedkope groene terminals kunnen volgens hem max 5A aan...

Verwijderd

@ocf81 Ik heb CCTREE PLA rood filament. Instellingen heb ik nog niets aan veranderd dus 30mm/s printspeed, 4.5mm retractie afstand. En priming, bedoel je daarmee nabewerking van prints met een soort lak, of is priming een print instelling?

Over de belt tensioners: klopt, ik heb ze nog niet heel strak staan, doe ik als de frame brace erop zit!
En bedankt ik zal de guide nog even doorlezen! Ik heb net zo'n 20mm cube uitgeprint en dat ziet er al vrij nauwkeurig uit, maar het is even wachten tot mijn schuifmaat wordt bezorgd.

En ik lees regelmatig over Marlin, is dat een soort update van de firmware waardoor je printer beter werkt oid? De sensor wacht ik denk ik nog even mee, eerst maar eens zorgen dat ik goed kan printen. Wil uiteindelijk ook Octoprint/OctoPi installeren maar daar heb ik volgens mij ook allemaal nieuwe hardware voor nodig. Ik ben het allemaal nog een beetje aan het uitvogelen haha.

AM8 ziet er ook goed uit en staat ook op de (langetermijn) verlanglijst. Ik kan me wel voorstellen dat dit frame zorgt voor inconsistentie van de bewegingen van je printkop.

Vooralsnog blijf ik ook maar gewoon thuis als ik aan het printen ben. Heb een klein appartementje en voorlopig staat hij nog in m'n woonkamer maar ik denk dat ik maar eens een printplekje moet gaan inrichten op mijn bureau. Dan kan ik hem eventueel eens een keer alleen laten zodra ik het printen onder de knie heb! Bedankt voor de tips in ieder geval :)

@MsG Mosfet is toevallig vandaag binnengekomen! Dus ik ga binnenkort eens kijken of ik die kan installeren. Ook maar eens een PSU cover printen anders ligt het allemaal zo los...
Octoprint en webcam wil ik dus ook graag gaan doen alleen geloof dat je daar weer een hardware upgrade voor nodig hebt (raspberyy pi?). Hebben jullie toevallig nog iets van een (volgens jullie) goede handleiding voor het installeren daarvan?

Verwijderd

Verder heb ik nog wat vragen over dingen die ik de afgelopen dagen tegen ben gekomen:
- Is er een groot verschil in kwaliteit en printgebruik tussen PLA merken? Want in principe is het gewoon polymelkzuur met kleurstof erin dus zou je niet verwachten dat het veel uitmaakt (maargoed, polymeerlengte en onzuiverheden kunnen natuurlijk wel degelijk invloed hebben op eigenschappen en smeltpunt enzo)
- Wat veroorzaakt het opkrullen van prints? Ik heb gisteren een overhang test gedaan maar bij de wat grotere overhangs (dus bij dunnere laagjes print) gaat het omhoog krullen. Zou dit kunnen komen door het feit dat de fan alleen van boven koelt en het materiaal dus alleen aan de bovenkant krimpt en dus omhoog krult, of misschien iets met de heaterbed of iets anders?
- Als je een 0.4mm nozzle diameter hebt, hoe dik en hoe breed worden je lagen dan? Nu staat mijn layer height op 0.2mm, maar als je dan een 0.2mm nozzle pakt met dezelfde printsnelheid print je per tijdseenheid 4x zo weinig materiaal, dus moet je dan ook de layer height met 4x verlagen? Wat ik bedoel is, is hier een soort standaard verhouding/waardes voor?
- Ik denk dat ik in sommige gevallen last heb van underextrusion, kan je dit alleen oplossen door de extruder te kalibreren of kan je dit ook aanpassen in je Cura instellingen?
- Waarom is je heater bed nou precies zo van belang? Want bij die cube van 20mm die ik heb geprint werd de onderste laag breder dan het midden en ik gok dat dat zou kunnen omdat de onderste laag continu wordt verwarmd door de heated bed.

Bedankt voor de hulp alvast! :)

ps welke versie van Cura hebben jullie? Ik heb nu Cura 14.07 maar heb het idee dat die wat verouderd is als ik kijk naar wat anderen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 21:57 ]

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:13:
@ocf81 Ik heb CCTREE PLA rood filament. Instellingen heb ik nog niets aan veranderd dus 30mm/s printspeed, 4.5mm retractie afstand. En priming, bedoel je daarmee nabewerking van prints met een soort lak, of is priming een print instelling?
priming is het "aandrukken" van filament voordat je begint met een printlijn begint. Je geeft in de slicer op hoeveel mm3 je standaard wil primen voordat je begint met een printlijn na een retraction. Soms is dat nodig om verloren filament aan te vullen na een retraction omdat je printkop door het lekken van filament (oozing) niet helemaal meer helemaal gevuld is.
Over de belt tensioners: klopt, ik heb ze nog niet heel strak staan, doe ik als de frame brace erop zit!
En bedankt ik zal de guide nog even doorlezen! Ik heb net zo'n 20mm cube uitgeprint en dat ziet er al vrij nauwkeurig uit, maar het is even wachten tot mijn schuifmaat wordt bezorgd.
Die cubes zijn vooral handig voor het goed afstemmen van de dimensionele nauwkeurigheid. Als je op een gegeven moment binnen de ca. 2% afwijking zit is het het overwegen waard om eens een groter blokje te printen zodat je nauwkeuriger afstemming kan gaan doen. (duurt ook langer om te printen)
Als je dat eenmaal goed hebt kan je denk ik het beste een een benchy proberen om andere veelvoorkomende problemen op te lossen. Voor het printen van braces is het toch wel belangrijk dat alles dimensioneel wel klopt, i.v.m. de uitlijning met schroefgaten etc.
En ik lees regelmatig over Marlin, is dat een soort update van de firmware waardoor je printer beter werkt oid? De sensor wacht ik denk ik nog even mee, eerst maar eens zorgen dat ik goed kan printen. Wil uiteindelijk ook Octoprint/OctoPi installeren maar daar heb ik volgens mij ook allemaal nieuwe hardware voor nodig. Ik ben het allemaal nog een beetje aan het uitvogelen haha.
Marlin is een firmware met veel mogelijkheden voor upgrades. Het is sterk aan te raden om Marlin te installeren omdat de standaard firmware geen bescherming heeft tegen het uit de hand lopen van de temperatuur, waardoor de heaters continue aan kunnen blijven staan. Dit is een serieus probleem. (maar met een makkelijke fix dus)
SharkslayerMM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:13:
AM8 ziet er ook goed uit en staat ook op de (langetermijn) verlanglijst. Ik kan me wel voorstellen dat dit frame zorgt voor inconsistentie van de bewegingen van je printkop.
Op reddit is er zelfs een hele schare fanboys die zich tegen de A8 hebben gekeerd omdat o.a. het frame zo slap wordt na verloop van tijd. (Echt zeer vermoeiende types)
Vooralsnog blijf ik ook maar gewoon thuis als ik aan het printen ben. Heb een klein appartementje en voorlopig staat hij nog in m'n woonkamer maar ik denk dat ik maar eens een printplekje moet gaan inrichten op mijn bureau. Dan kan ik hem eventueel eens een keer alleen laten zodra ik het printen onder de knie heb! Bedankt voor de tips in ieder geval :)
@MsG Mosfet is toevallig vandaag binnengekomen! Dus ik ga binnenkort eens kijken of ik die kan installeren. Ook maar eens een PSU cover printen anders ligt het allemaal zo los...
Octoprint en webcam wil ik dus ook graag gaan doen alleen geloof dat je daar weer een hardware upgrade voor nodig hebt (raspberyy pi?). Hebben jullie toevallig nog iets van een (volgens jullie) goede handleiding voor het installeren daarvan?
Het lijkt me verstandig om eerst alles goed onder de knie te krijgen idd. Als je eenmaal de MOSFET geinstalleerd hebt en de voeding vervangen is is het al een stuk veiliger en zou je kunnen overwegen om af en toe even wat anders te kunnen gaan doen.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:22:
Verder heb ik nog wat vragen over dingen die ik de afgelopen dagen tegen ben gekomen:
- Is er een groot verschil in kwaliteit en printgebruik tussen PLA merken? Want in principe is het gewoon polymelkzuur met kleurstof erin dus zou je niet verwachten dat het veel uitmaakt (maargoed, polymeerlengte en onzuiverheden kunnen natuurlijk wel degelijk invloed hebben op eigenschappen en smeltpunt enzo)
In de basis zou je gelijk moeten hebben, maar elk merk heeft zijn eigen mix van materialen om tot hun filament te komen. Ook lijkt de kleur een rol te spelen in de mate van gevoeligheid voor hitte. Ik print meestal met REAL, maar per kleur moet ik de temperatuur een paar graden omhoog of omlaag bijstellen om het perfecte resultaat te krijgen. (rood PETG print ik bijvoorbeeld ca 3 graden koeler dan groen)
- Wat veroorzaakt het opkrullen van prints? Ik heb gisteren een overhang test gedaan maar bij de wat grotere overhangs (dus bij dunnere laagjes print) gaat het omhoog krullen. Zou dit kunnen komen door het feit dat de fan alleen van boven koelt en het materiaal dus alleen aan de bovenkant krimpt en dus omhoog krult, of misschien iets met de heaterbed of iets anders?
Ik denk dat de warmte (alsmede de airflow van de part cooling fan) en het type filament beide een rol spelen. Ik heb met PLA vaak sneller last van vallend filament en bij PETG krult het wat meer op. Het is een beetje een kwestie van ervaring opdoen met soorten filament.
- Als je een 0.4mm nozzle diameter hebt, hoe dik en hoe breed worden je lagen dan? Nu staat mijn layer height op 0.2mm, maar als je dan een 0.2mm nozzle pakt met dezelfde printsnelheid print je per tijdseenheid 4x zo weinig materiaal, dus moet je dan ook de layer height met 4x verlagen? Wat ik bedoel is, is hier een soort standaard verhouding/waardes voor?
Je slicer regelt het meeste van deze instellingen voor je, mits je de juiste nozzle size instelt. Je kan berekenen wat voor een bepaalde nozzlegrootte de maximale lijnbreedte is, maar dat heb ik even niet paraat.
- Ik denk dat ik in sommige gevallen last heb van underextrusion, kan je dit alleen oplossen door de extruder te kalibreren of kan je dit ook aanpassen in je Cura instellingen?
Dat is zo 1-2-3 lastig te zeggen. Als je extruder goed gekalibreerd is, is het wel een stuk makkelijker om dan vervolgens te gaan kijken naar variaties in je slicer afstelling. Andersom is een beetje het paard achter de wagen spannen, omdat je na kalibratie dan weer met je slicer kan gaan spelen.
- Waarom is je heater bed nou precies zo van belang? Want bij die cube van 20mm die ik heb geprint werd de onderste laag breder dan het midden en ik gok dat dat zou kunnen omdat de onderste laag continu wordt verwarmd door de heated bed.
Bedankt voor de hulp alvast! :)
Omdat plastic dat verwarmd wordt beter plakt dan koud plastic. De kunst is om zo dicht mogelijk bij de glastransitietemperatuur te zitten zonder dat je print gaat vervomen. Dit zorgt voor de optimale hechting van de print. (in combinatie met bijv. haarlak of 3DLac)
Voor de eerste lagen 2 a 5 moet soms de bedtemperatuur wat hoger dan bij de overige lagen. Vooral bij grotere prints kan het noodzakelijk zijn om na een paar lagen de temperatuur wat te laten zakken omdat anders de hechting in het begin niet zo goed is, maar er als de temperatuur te lang te hoog is later vervorming ontstaat doordat de hitte in het model niet goed weg kan.
Die laatste reden is ook waarom je bij ABS een verwarmde kamer nodig hebt. De warmte in het binnenste van het model kan veel minder goed weg dan aan de buitenkant, waardoor er vervorming plaatsvindt als je in te koude lucht print.
ps welke versie van Cura hebben jullie? Ik heb nu Cura 14.07 maar heb het idee dat die wat verouderd is als ik kijk naar wat anderen hebben.
Cura 2.7. Heb nog niet de upgrade naar 3.x uitgevoerd. Er staat op de /r/Anet3DPrinters wiki ook een verwijzing naar een guide om cura in te stellen voor Anet printers.
lennertvdkort schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:05:
[...]
Ik benoem de Fuse niet eens, die goedkope groene terminals kunnen volgens hem max 5A aan...
Tja, de RAMPS is ook niet het toonbeeld van veiligheid. Ik wist eerlijk gezegd niet dat de terminals zo beperkt waren. Je vraagt je toch af wat ze dachten toen ze dat bord in aan het ontwerpen waren. Het valt me overigens op dat veel borden vergelijkbare terminals gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 23-01-2018 22:52 ]

© ocf81 1981-infinity

• lennertvdkort
ocf81 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Tja, de RAMPS is ook niet het toonbeeld van veiligheid. Ik wist eerlijk gezegd niet dat de terminals zo beperkt waren. Je vraagt je toch af wat ze dachten toen ze dat bord in aan het ontwerpen waren. Het valt me overigens op dat veel borden vergelijkbare terminals gebruiken.
Ja kwam voor mij ook een beetje als een schok, hij pakte er geloof ik een trinamic bord bij en die had beduidend grotere terminals..(ook veel kleine mosfets, die meer A aankonden dan die grote van de ramps)
Volgens mij was het tijdens de bouw van zijn mk2 clone 'dolly'.
Ik zelf heb ook nog een ongebruike ramps liggen, (nadat ik de eerste om zeep hielp door een driver te kortsluiten tijdens het afstellen |:( ).
Maar vond/vind een mks Gen-L er net wat beter uitzien(en niet stacked), en voor 15 dollar is die ook niet echt aan de prijs. uiteraard heb ik ook bij die mijn hotend en heatbed via mosfets lopen.

• jbhc
ocf81 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Cura 2.7. Heb nog niet de upgrade naar 3.x uitgevoerd. Er staat op de /r/Anet3DPrinters wiki ook een verwijzing naar een guide om cura in te stellen voor Anet printers.
Mijn Instellingen voor de Anet A8 met Cura 3.1:

Printer Settings:

X(Width): 220mm
Y(Depth): 220mm
Z(Height): 200mm

Build plate shape: Rectangular
Origin at center: niet aangevinkt
Heated bed: aangevinkt

Gcode flavor: Marlin

Printhead settings:

X min: 20mm
Y min: 10mm
X max: 10mm
Y max: 10mm

Gantry height: 10mm

Number of extruders: 1
Material diameter: 1.75mm
Nozzle size: 0.4mm

Start Gcode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
;A8 Start Code

G21 ;metric values
G90 ;absolute positioning
M82 ;set extruder to absolute mode
M107 ;start with the fan off
G28 ;Autohome
G1 Z15.0 F9000 ;move the platform down 15mm
G92 E0 ;zero the extruded length
G1 F200 E3 ;extrude 3mm of feed stock
G92 E0 ;zero the extruded length again
G1 F9000

M117 Anet_A8_Busy

End Gcode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
;A8 End Code:

M104 S0 ;extruder heater off
M140 S0 ;heated bed heater off (if you have it)
G91 ;relative positioning
G1 E-1 F300 ;retract the filament a bit before lifting the nozzle, to release some of the pressure
G1 Z+0.5 E-5 X-20 Y-20 F9000 ;move Z up a bit and retract filament even more
G28 X0 Y0 ;move X/Y to min endstops, so the head is out of the way
M84 ;steppers off
G90 ;absolute positioning

Zo werkt hij bij mij al een hele tijd prima.

• DerSteyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-12 08:02
Ik heb mijn voron afgebouwd maar ik ben er niet echt over te spreken, dus ik ben opzoek naar iets anders. Liefst heb ik iets wat een kit is ivm tijdsgebrek dus mijn oog viel al snel op de CR10. Heeft iemand hier wat over te vertellen? Wat zijn je ervaringen? Bevalt 'ie?

En misschien wel het belangrijkste: waar hebben jullie 'm gekocht? Als ik kijk op gearbest.com ziet de chinese variant dr goedkoop uit maar daar komt dan nog douanekosten bovenop. Wat hebben julle uiteindelijk voor het beestje betaald?

Als iemand trouwens een CR10 over heeft (of iets in die richting) mag je me altijd een berichtje sturen ;)

edit: hebben jullie upgrades aan de cr10 gedaan? Zo ja, welke?

[ Voor 5% gewijzigd door DerSteyn op 24-01-2018 15:08 ]

• Room42
  • Niet online
Hier. Drie pagina's vol leeswerk. 8)7

• jobr
citruspers schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:08:
Crap, zit inderdaad een dikke kier bij de scharnieren. Is me nooit opgevallen 8)7

Ze hebben wel andere met deksels die uit een stuk bestaan, misschien dat ik die eens ga proberen.
Alle van de action zijn niet luchtdicht.
Dit ik heb zitten dus 6 klemmen op en een rubberen rand om deze luchtdicht te maken. Soms heb ik moeite om het deksel te verwijderen. Zit als het ware dan gekleefd op de box. Denk dat het dan wel aardig dicht zit :-).
Dit was zo'n beetje de enige die destijds kon vinden en luchtdicht en betaalbaar was. Passen ook aardig wat rollen in.

• SHIFTER [NL]
Ohhh ik krijg net een mail dat ik morgen mijn CR-10S kan verwachten :D :D Ik kan niet wachten!!

Verwijderd

Hey allemaal, vraagje: ik had eerst Cura 14.07 als slicer en het leek me wel goed om eens te updaten naar Cura 3.1. Bij 14.07 had m'n printer vooral moeite met de wanden van legoblokjes. Nu heb ik er dus met Cura 3.1 een stuk of 5 geprint en steeds instellingen aangepast (print speed aangepast, infill 20%, 100% ook geprobeerd, wanddikte gevarieerd tussen 0.8 en 1.6, retraction distance en speed aangepast, travel speed omlaag, top/bottom chickness aangepast, maar wat ik de hele tijd krijg is dit:

Cura 14.07: stevig blokje van 2g, die nopjes bovenop zijn goed, alleen de wanden zijn heel lelijk door underextrusion of iets anders (?)
Cura 3.1: slap blokje van 1.3g, nopjes bovenop mislukken compleet, wanden zien er van buiten wél goed uit.
YouTube: Legoblokjes

Weten jullie waar dit door zou kunnen komen, of hoe ik dit nog kan verbeteren in m'n instellingen?
En is het mogelijk dat dit komt omdat de nozzle deels verstopt is? Zou wel een hoop verklaren. Ik ga eens kijken hoe ik dat ding kan vervangen :)

EDIT: Nozzle vervangen, hij zag er wat verstopt uit maar er is niets veranderd. Kan het zo zijn dat Cura 3.1 en Cura 14.07 met dezelfde instellingen écht zoveel anders printen? Of moet dit haast toch wel aan de instellingen liggen. Ik snap namelijk vrij weinig meer van waarom het zo slecht is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2018 00:13 ]

@Verwijderd Hoe koel je de print eigenlijk?

© ocf81 1981-infinity

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-12 23:17
Ik ben mij aan het orienteren op een Ender 2 3D printer die erg goed uit de recensies komt.
Wat mij aanspreekt is de lage prijs, kleine formaat en hij ziet er gaaf uit (slecht argument maar oog wilt ook wat). Enige wat mij weerhoud is dat ik (veel gehoord goed argument) geen enkele reden eigenlijk heb om een 3D printer te kopen behalve dan dat ik het gaaf vind.

In mijn zoektocht kwam ik een kortingscode tegen die hem voor 123 euro via Gearbest op de deurmat laat ploffen, maar dat is wel via een affiliatelink en die mogen hier geloof ik niet. Dus ik merk het wel als dit bericht verwijdert wordt of het de bedoeling is, en anders moeten mogelijk geïnteresseerde mij maar een berichtje sturen. De prijs is 17 euro goedkoper dan de flash sale en dat is toch weer een mooie rol filament.

hoi

• jbhc
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:41:
Hey allemaal, vraagje: ik had eerst Cura 14.07 als slicer en het leek me wel goed om eens te updaten naar Cura 3.1. Bij 14.07 had m'n printer vooral moeite met de wanden van legoblokjes. Nu heb ik er dus met Cura 3.1 een stuk of 5 geprint en steeds instellingen aangepast (print speed aangepast, infill 20%, 100% ook geprobeerd, wanddikte gevarieerd tussen 0.8 en 1.6, retraction distance en speed aangepast, travel speed omlaag, top/bottom chickness aangepast, maar wat ik de hele tijd krijg is dit:

Cura 14.07: stevig blokje van 2g, die nopjes bovenop zijn goed, alleen de wanden zijn heel lelijk door underextrusion of iets anders (?)
Cura 3.1: slap blokje van 1.3g, nopjes bovenop mislukken compleet, wanden zien er van buiten wél goed uit.
YouTube: Legoblokjes

Weten jullie waar dit door zou kunnen komen, of hoe ik dit nog kan verbeteren in m'n instellingen?
En is het mogelijk dat dit komt omdat de nozzle deels verstopt is? Zou wel een hoop verklaren. Ik ga eens kijken hoe ik dat ding kan vervangen :)

EDIT: Nozzle vervangen, hij zag er wat verstopt uit maar er is niets veranderd. Kan het zo zijn dat Cura 3.1 en Cura 14.07 met dezelfde instellingen écht zoveel anders printen? Of moet dit haast toch wel aan de instellingen liggen. Ik snap namelijk vrij weinig meer van waarom het zo slecht is.
Welke Printer?
Heb je een foto van de blokjes?

Welke Gcode staat er ingesteld in cura? "Marlin (volumetric)" geeft ook vreemde resultaten....

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:41:
[...]

Er zit een gigantische generatiekloof tussen 14.07 en 3.1 (waarbij 3 dus de nieuwere is). En dat merkte ik al toen ik overstapte van de meegeleverde 15.04.6 naar 3.1. In mijn geval was de overstap juist erg succesvol. Ik vermoed dus dat het aan je instellingen ligt, vooral die van de printer in Cura.

Heb je die goed overgenomen c.q. research gedaan op internet wat lotgenoten hebben ervaren met jouw printer?

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:17
Mielmania schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 00:36:
Ik ben mij aan het orienteren op een Ender 2 3D printer die erg goed uit de recensies komt.
Wat mij aanspreekt is de lage prijs, kleine formaat en hij ziet er gaaf uit (slecht argument maar oog wilt ook wat). Enige wat mij weerhoud is dat ik (veel gehoord goed argument) geen enkele reden eigenlijk heb om een 3D printer te kopen behalve dan dat ik het gaaf vind.

In mijn zoektocht kwam ik een kortingscode tegen die hem voor 123 euro via Gearbest op de deurmat laat ploffen, maar dat is wel via een affiliatelink en die mogen hier geloof ik niet. Dus ik merk het wel als dit bericht verwijdert wordt of het de bedoeling is, en anders moeten mogelijk geïnteresseerde mij maar een berichtje sturen. De prijs is 17 euro goedkoper dan de flash sale en dat is toch weer een mooie rol filament.
Die kortingscode ook gebruikt, icm een affiliatelink. Ben benieuwd. Eerste stappen op dit gebied, dus leek me handiger om een nagenoeg kant en klaar type printer te kopen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:03

MsG

Forumzwerver

Wat ook wel een tip is om Gearbest ook nog eens te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld CashbackXL. Zo kreeg ik nog eens extra ~ €10 euro er af bij dit soort orders.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

@ocf81 met een semi circular fan duct

@jbhc Anet A8. Prints waren opzich best oké alleen nu ik over ben gestapt naar Cura 3.1 heb ik dus problemen.... Zie https://imgur.com/gallery/cDKtL voor de foto's! Ik heb gewoon de flow opgevoerd en uiteindelijk verschijnen die dingetjes dan wel bovenop soortvan, alleen bij hogere flow wordt het blokje steeds lelijker. Weet niet zo goed wat ik nu nog kan doen om het beter te krijgen: instelllingen/code veranderen binnen cura, of instellingen op de printer zelf aanpassen?

En bedoel je met Gcode in cura de machine settings? Ik heb van deze pagina https://gist.github.com/i...4f06f3bf6edc7ba1dd08df627 de end en startcode gekopieerd en in de machine settings geplakt.

Verder vroeg ik me af: ik snap niet zo goed wat nou precies het idee is van Repetier host en Octoprint, ik heb het tot nu toe nog nergens echt duidelijk kunnen vinden. Is Repetier host nou een programma waarmee je via die USB kabel je printer commands kan geven, en dingen kan printen etc? Want ik dacht dat je daar ook zo'n Raspberry Pi ding voor nodig hebt maar dat blijkt toch alleen voor Octoprint. En is het lastig om zo'n ding aan te sluiten? Hoop dat iemand deze noob een beetje opheldering kan geven haha.

En printen jullie alles met vrijwel dezelfde standaard instellingen of pas je dit elke print weer helemaal opnieuw aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 12:57 ]

• Room42
  • Niet online
@Verwijderd heb je je printer op USB-afstand van je computer staan of staat die >5m van je printer?

Ik vind Octoprint op de Raspberry Pi fijn omdat ie webbased is. De printer staat op zo'n 12 meter van mij vandaan en nu kan ik op mijn PC alle modelling en slicing doen en dan de gcode gewoon in een gesynchroniseerde 'watched' directory zetten. Paar seconden later is ie in Octoprint geladen en kan ik op print klikken. Daarnaast hou ik via Octoprint de printer ook via de webcam in de gaten. Ik kan zelfs Octoprint via Telegram bedienen en krijg elk half uur een foto toegestuurd met een statusupdate. :)
* Ik heb geen ervaring met Repetier host of Astroprint. Octoprint doet wat ik wil.

edit:
Voor de duidelijkheid: De Pi is dus via USB aan de printer aangesloten en ligt dus naast de printer.

Qua instellingen: De meeste instellingen zijn filament gebonden. Maar jouw problemen met Cura 3.1 zijn wel extreem. Maar goed, ik lees niks over dat je al eens op het web gecontroleerd hebt wat lotgenoten ervaren... Check bijvoorbeeld ook Thingiverse.com eens. Die hebben ook een uitgebreid forum met per printer ook een subforum.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 26-01-2018 13:06 ]

Verwijderd

@Room42 Ja ik zou hem met usb aan kunnen sluiten eventueel. Maar dat klinkt wel lekker makkelijk inderdaad, ik ga eens zoeken naar wat ik allemaal voor spul nodig heb om zo'n Raspberry Pi aan te sluiten (ik ben redelijk atechnisch ondanks dat ik een beta ben.. maar je kan alles leren haha).

Ja opzich print hij het blokje zelf dus prima uit alleen bij die 6 bovenste rondjes komt er gewoon te weinig filament uit de printkop, ongeacht de instellingen. Ik snap er ook vrij weinig van. Misschien maar die legoblokjes even laten voor wat het is en andere dingen gaan printen. Vind het alleen zo zonde om een urenlange print te doen en dat dan blijkt dat hij niet goed is, dus daarom houd ik het vooralsnog bij wat kleinere voorwerpen...

En ik ben constant aan het zoeken naar wat lotgenoten ervan vinden alleen kan nog weinig vinden, daarom heb ik er nog niets over gezegd haha. Cura 3.1 is vrij nieuw dus in combinatie met een Anet A8 zie ik nog weinig voorbij komen. Maar working on it! Hopelijk heeft hier ook nog iemand goede tips :)
@Verwijderd Ik zie in je album dat de prints iets beter worden als je de extrusion omhoog gooit. Je geeft zelf aan dat het geen clog is. Ik vraag me dan af of het niet stiekem met de kalibratie van van de Z-as en de extruder te maken heeft en of de kop op de juiste hoogte boven het bed hangt om zijn filament goed kwijt te kunnen zonder dat het filament wordt rondgesleept omdat de kop te hoog staat afgesteld. Ik heb daar zelf ook mee zitten spelen in het verleden, en ik heb sinds ik die twee beter heb afgestemd niet zo'n hoge extrusion multiplier meer nodig. Ik heb tevens minder problemen met blobs en stringing. Heb je alles al goed gekalibreerd? (voorbeeld guide)

Verder valt het me op dat de cirkels niet heel erg rond zijn. Ik denk dat je belt tension wat omhoog moet. Als je nog geen Y-as brace hebt geprint, print er dan een die enigszins past (die ene met de draadeinden kost niet zo veel plastic?) en kijk of je dan een betere kan uitprinten na het printen van de eerste versie. (stepping stones, als het ware)

Ik denk dat jij wellicht ook nog wel iets aan de mastering Cura guide zou kunnen hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 26-01-2018 16:13 ]

© ocf81 1981-infinity

• jbhc
@Verwijderd

De gegeven Gcode is inderdaad voor de machine settings in Cura.

Wat voor fanduct gebruik je?

Gebruik je toevallig Octoprint? Dan kun je namelijk vrij eenvoudig handmatig kijken of er genoeg fillament gebruikt wordt.

Heb je een link van het legoblokje? Dan kan ik hem zelf ook eens proberen.

Verwijderd

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, als ik vanavond tijd heb ga ik Repetier host installeren en de extruder calibreren. Thanks voor de guide, ik kom wel vaker guides tegen en sommige zijn heel onduidelijk, maar deze ziet er wel goed uit! En klopt de cirkels zijn niet heel rond, maar dat lijkt denk ik vooral door de under extrusion zo, de belts staan vrij strak. Desondanks ga ik sowieso binnenkort nog even frame braces printen en de X-belt tensioner installeren (moet alleen nog even wat schroefjes kopen..)
Die mastering cura guide zal ik ook eens doorkijken! Zo ik vermaak me de komende tijd wel hahaha. Zeker met al die Ebay pakketjes die binnenstromen

@jbhc Ik gebruik een semi-circular fan duct. Octoprint gebruik ik (nog) niet. Moet je daar niet zo'n Raspberry Pi printplaat voor hebben, of is dat alleen nodig als je draadloos wil?
Ofwel, is Repetier host en Octoprint eigenlijk gewoon hetzelfde, maar octoprint kan ook draadloos als je zo'n plaatje op je printer aansluit? Verwarrend allemaal haha

EDIT: Oja het blokje: https://www.thingiverse.com/thing:39343
Leuk dat je 'm ook wil printen! Benieuwd wat eruit komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 18:13 ]

• jbhc
@Verwijderd

Op mijn A8 via Octoprint:

https://imgur.com/a/KHwz9

Cura 3.1, zonder het bed te levelen en met een goedkoopie rol wood fillament.

Verwijderd

jbhc schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 18:36:
@Verwijderd

Op mijn A8 via Octoprint:

https://imgur.com/a/KHwz9

Cura 3.1, zonder het bed te levelen en met een goedkoopie rol wood fillament.
Top, dankje! Zou dus gewoon te doen moeten zijn. Ik ga eens lekker knutselen aan m'n instellingen en calibraties :)

• jbhc
Het moet zeker te doen zijn. Zoals je ziet heb ik last van verspringende lagen. Maar dat is sinds afgelopen weekend ineens. Daarvoor werkte die van mij prima....

Verwijderd

@jbhc @ocf81 Okee misschien is dit heel dom hoor maar ik ben nu al een uur bezig met Repetier host maar het wil dus niet lukken. Ik heb Repetier Host geinstalleerd, kabeltje in de printer en in USB poort van pc, printer aan. Mijn PC herkent de printer als een ''Onbekend'' apparaat dat USB-SERIAL CH340 (COM8) heet. In de map van het bij de printer geleverde SD kaartje zaten ook drivers, die heb ik ook geinstalleerd, en ik heb iets van een online server pro 0.86.2. Maarja dus Repetier host geopend en er wordt helemaal geen printer herkend of iets dus nu kan ik niet verder. What to do?

Ik ben echt een leek met dit soort dingen dus hoop dat jullie me kunnen helpen met jip en janneke taal haha

Update:
Ik heb de volgende stappen doorlopen
.
Download and install “CH340G.zip”, on your computer
.
The files “the BIG troubleshooting file bundle” can
be downloaded from “file section” on the
“Official Anet 3D Printer” Facebook group.
2. Connect USB cable between printer and computer a
nd turn on the printer.
3. On your computer, go to: Computer Management, De
vice manager, Ports (Com&Lpt) Look for
“USB to serial device” Note the com port number.
4. Go to your software of use (Cura 15.04, Repetier
Host, etc.) In the communication settings set
the comport number you detected in device manager.
Set the Baud rate to 115200
5. In the printer Configuration menu, check that th
e baud rate is set to the same as in your
software. The communication should work now.

Maar nog geen verbinding met het Repetier host programma. Opeens wel verbinding via die online Repetier host pro server? Alleen ik het op print gedrukt en nu na een minuut of 5 blijkbaar klaar maar er heeft niets daadwerkelijk geprint haha.

Update2: Ik had even verbinding maar telkens als ik verbinding maakte liep het programma vast en sloot het af. Hoe dan ook, de pc ziet de printer (COM3), als ik in Repetier bij de print instellingen gewoon bij poort COM3 selecteer, bij Baud rate 115200 (klopt met baudrate van de printer) en de rest het zelfde laat, op ok druk en wil connecten, dan krijg ik de melding: "De verbing is gefaald met fout: toegang tot de poort COM3 is geweigerd.. Weet zeker dat de printer verbonden is, ingeschakeld en de verbindings data goed is ingesteld"

Update 3:
PC opnieuw opgestart, nu verbindt hij wel weer met Repetier host maar dan loopt repetier host direct vast en sluit het programma af. Argh. Iemand een idee?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 21:31 ]

• DamianSixSixSix
Afbeeldingslocatie: https://www.ascensiongamedev.com/resources/filehost/7c169c1d4faa3d4a18b27d1fe29806e9.jpg

weet iemand wat die missende lijntjes zijn?

e steps zijn goed gekalibreerd, dus dat is het niet.

[ Voor 30% gewijzigd door DamianSixSixSix op 26-01-2018 22:05 ]

• Room42
  • Niet online
DamianSixSixSix schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:10:
https://www.dropbox.com/s...01-26%2020.07.04.jpg?dl=0

weet iemand wat die missende lijntjes zijn?

e steps zijn goed gekalibreerd, dus dat is het niet.
offtopic:
TIP: Als je dl=0 vervangt door dl=1, kun je de afbeelding embedden:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zm6buwnkug8mwgk/2018-01-26%2020.07.04.jpg?dl=1

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
DerSteyn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:03:
Ik heb mijn voron afgebouwd maar ik ben er niet echt over te spreken, dus ik ben opzoek naar iets anders.
Waarom ben je er niet over te spreken? Ben zelf nog steeds voornemens een voron (waarschijnlijk de 2.0) te gaan bouwen, dus ben erg benieuwd :)

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-12 14:11

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb laatst wat fans op mijn printer vervangen door Noctua fans. Man wat een verschil maakt dat :D
fans

Probleem is dat de radial fan die er al een tijd op zit nu ineens het luidruchtigste onderdeel op deze printer is :P
Noctua maakt geen radial fans helaas, maar ik ben wel heel tevreden over de prestaties van dit ding. Weten jullie degelijke radial fans (50mm) die weinig geluid maken?
Ik kan deze natuurlijk vervangen door een standaard noctua, maar dan moet ik weer een andere shroud maken en ik vraag me af of de prestaties geëvenaard zullen worden.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• DamianSixSixSix
een radial vervangen met een normale is niet te doen, te weinig luchtverplaatsing

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-12 14:11

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

DamianSixSixSix schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:04:
een radial vervangen met een normale is niet te doen, te weinig luchtverplaatsing
Nee he? Dat dacht ik ook inderdaad. Zoektocht naar een stille Radial gaat dus door. Suggesties zijn welkom :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• DamianSixSixSix
laat het weten als je wat vind, ik heb ook noctua fan, en radial is ook mijn herrie maker xD
Pagina: 1 ... 108 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.