Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-01 19:21
Ik vroeg mij af hoe snel filament last zal krijgen van vocht. Ik heb nu al enkele maanden een rol PLA op m'n bureau staan en af en toe doe ik een print. Als ik sommige blogs lees dan moet ik geloven dat de kwaliteit vrij rap achteruit gaat - is datook zo?

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

quote:
Waterkoker schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:11:
Ik vroeg mij af hoe snel filament last zal krijgen van vocht. Ik heb nu al enkele maanden een rol PLA op m'n bureau staan en af en toe doe ik een print. Als ik sommige blogs lees dan moet ik geloven dat de kwaliteit vrij rap achteruit gaat - is datook zo?
Hangt er een beetje vanaf hoe ver je de waterkoker er vandaan houd :P

Ik heb er zelf ook nog geen onderzoek naar gedaan. Ik vind echter die bakken zoals je ze op Thingiverse vindt wel elegant. Voorbeeld. Ik weet ook niet of PLA hier gevoeliger voor is dan PETG, etc.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01:03
quote:
Mijn studeerkamer staat tegenover de badkamer (deur van de badkamer is wel zoveel mogelijk dicht) en mijn PLA (en in mindere mate PETG) gaat wel echt achteruit als het een maand op een spoel naast de printer heeft gehangen. PLA knettert dan een beetje en wordt vooral heel broos.

Aan de andere kant: als je het een paar uur in de oven doet op 50 graden print het daarna weer prima.

I'm a photographer, not a terrorist

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

Waar komt het enorme tijdsverschil tussen de 'estimated' en werkelijke printtijd binnen Cura toch vandaan? Tijdens de schatting denkt Cura het wel in 17 uur te kunnen, maar nu die bezig is, is de schatting bijna 35 uur.

Ik had wel een beetje optimisme verwacht, maar dit is gewoon misleiding :o
En erger nog; die uren heb ik helemaal niet, ik zit morgenochtend in de auto naar het buitenland.

edit:
Oh, WTF! Octoprint zegt zelfs dat het nog 4 dagen gaat duren "based on the calculated estimate (besta accuracy)" :o

Evanescent wijzigde deze reactie 30-11-2017 11:43 (29%)

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02:16

MsG

Forumzwerver

quote:
Evanescent schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:40:
Waar komt het enorme tijdsverschil tussen de 'estimated' en werkelijke printtijd binnen Cura toch vandaan? Tijdens de schatting denkt Cura het wel in 17 uur te kunnen, maar nu die bezig is, is de schatting bijna 35 uur.

En erger nog; die uren heb ik helemaal niet, ik zit morgenochtend in de auto naar het buitenland.

edit:
Oh, WTF! Octoprint zegt zelfs dat het nog 4 dagen gaat duren "based on the calculated estimate (besta accuracy)" :o
De schatting van Octoprint qua tijd heeft hier nog nooit geklopt. Maar heb je alle printer-specifieke instellingen ook teruggeklopt in Cura? Want die weet natuurlijk niet magisch welke instellingen je printer allemaal gebruikt bij het printen.

MsG wijzigde deze reactie 30-11-2017 11:54 (57%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

quote:
MsG schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:53:
[...]

De schatting van Octoprint qua tijd heeft hier nog nooit geklopt. Maar heb je alle printer-specifieke instellingen ook teruggeklopt in Cura? Want die weet natuurlijk niet magisch welke instellingen je printer allemaal gebruikt bij het printen.
Hmm... nu je dat zegt... Ik denk dat ik daar nog wel wat winst kan behalen, want ik heb hem redelijk generiek opgegeven maar nu ik ernaar kijk, welke settings moet ik hier nog verder opgeven om tijdbepalende zaken te beÔnvloeden?

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat zijn de printer-eigenschappen maar niet echt de inhoudelijke printinstellingen. Ik zou zeggen kijk eens in je printermenu (op de printer dus) en naar welke instellingen ingesteld staan.

Dan gaat het dus om dingen als jerk, acceleration, etc.

Het is best een gedocumenteerd probleem:
https://github.com/Ultimaker/Cura/issues/2414

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 09:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik had bij Cura heel aardige schattingen, mits ik Acceleration en Jerk inderdaad conform printer firmware had ingesteld (800mm/s, 8 jerk bij mn Tevo Tarantula), die kan je doen bij de Advanced print settings, zoeken op acceleration.

Gebruik nu veel Slic3r en daar wordt helemaal geen schatting gegeven.
En misschien maar goed ook, want liet me vaak verleiden om voor sneller te gaan ipv geduld te hebben voor een mooie(re) print.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 30-11-2017 12:23 (46%)

• pipo1000
  • Registratie: december 2004
  • Nu online
quote:
Evanescent schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:40:

edit:
Ik stuur mijn Anet AM8 aan met Repetier-Host op een Rpi2 en die geeft nadat je de jerk/acc settings goed hebt gezet een hele goede schatting.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

Het moet vast te Googlen zijn, maar ik ben er nog niet achter hoe ik mijn* jerk- en acceleratiegegevens kan vinden. Maar ik kan me goed voorstellen dat die info wel impact kan hebben op de schattingen :)

* Mijn printer, bedoel ik, hŤ!!

Evanescent wijzigde deze reactie 30-11-2017 16:25 (10%)

• citruspers
quote:
Evanescent schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:25:
Het moet vast te Googlen zijn, maar ik ben er nog niet achter hoe ik mijn* jerk- en acceleratiegegevens kan vinden. Maar ik kan me goed voorstellen dat die info wel impact kan hebben op de schattingen :)

Ergens in je menu, meestal een system/advanced configuration setting, en dan onder Acceleration :)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Voor de Creality CR-10 mensen onder ons; Creality biedt voor $ 0,99 (§ 0,87) een upgrade set aan voor de CR-10:

Wellicht interessant voor de CR-10 gebruikers hier. Heb hem zelf net besteld. Lijkt gegoten plastic te zijn.

EDIT: Oh ja, linkje is natuurlijk wel handig 8)7 : http://www.creality3donli...detail.html?product_id=44

MsG wijzigde deze reactie 30-11-2017 18:04 (14%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-01 19:24
quote:
Dat gaat achteruit inderdaad (vochtopname).
Ik bewaar het in van die vacuumzakken (aliexpress) die je met een stofzuiger vacuum kunt zuigen.
Daarna in een luchtdichte opbergbox van de blokker.
Bij de printer heb ik een luchtdichte kistje gemaakt met een Pingi luchtontvochtiger erin waar het filament in zit tijdens (en na) het printen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

quote:
CapTVK schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:13:
[...]

Dank. Had al zo’n idee dat er een addertje onder het gras zat.
Hij is nu maar ~ 288 euro in EU Warehouse op Gearbest zag ik, met code EUCR10JK. Via cashbacksite nog wel een extra tientje er af.

Zelf net te vroeg besteld vorige week vanuit niet EU.

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16-01 21:49
quote:
MsG schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:02:
Voor de Creality CR-10 mensen onder ons; Creality biedt voor $ 0,99 (§ 0,87) een upgrade set aan voor de CR-10:

[afbeelding]

[video]

Wellicht interessant voor de CR-10 gebruikers hier. Heb hem zelf net besteld. Lijkt gegoten plastic te zijn.

EDIT: Oh ja, linkje is natuurlijk wel handig 8)7 : http://www.creality3donli...detail.html?product_id=44
Vandaag binnengekregen en direct geÔnstalleerd. Op zich wel handig, maar het meeste is ook prima zelf te printen. Voor 99 cent absoluut bestelen.

• pipo1000
  • Registratie: december 2004
  • Nu online
quote:
Evanescent schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:25:

Repetier-Host leest (probeert) deze settings uit met gcode M-commando's (M503) tijdens het configureren van de printer met de ingebouwde wizard.

http://marlinfw.org/docs/gcode/M503.html

pipo1000 wijzigde deze reactie 30-11-2017 21:18 (11%)

• Waterkoker
Thx voor de tips wat betreft vochtigheid. Gezien de douche naast de print kamer staat en wij nauwelijks de radiator hebben aanstaan in die kamer lijkt het mij wel goed om de filament luchtdicht weg te zetten :+

Geen idee of het een met het ander te maken heeft maar krijg namelijk steeds meer last van stringing. met retraction van 7mm (wat resulteert in een clog uiteindelijk) en een temperatuur van 175 graden heb ik nog steeds stringing op eem rol REAL pla

• Igor92
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13-01 22:27
Vochtopname is ook afhankelijk per filament. Ik heb een rol welke ik 2,5 jaar geleden heb gekocht, altijd in een open zak bewaard, maar die print nog perfect (real filament geloof ik), ik heb ook rollen gehad die al heel broos lijken na een paar weken. Sinds een tijdje bewaar ik al mijn filament in van die diepvries sluitzakken van de IKEA, samen met een zakje silca gel.

• MsG

MsG

Forumzwerver

quote:
jobr schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:00:
[...]

Dat gaat achteruit inderdaad (vochtopname).
Ik bewaar het in van die vacuumzakken (aliexpress) die je met een stofzuiger vacuum kunt zuigen.
Daarna in een luchtdichte opbergbox van de blokker.
Bij de printer heb ik een luchtdichte kistje gemaakt met een Pingi luchtontvochtiger erin waar het filament in zit tijdens (en na) het printen.
Heb je een linkje naar de zakken die je hebt gebruikt? Klinkt wel interessant!

• citruspers
quote:
Waterkoker schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:48:
Thx voor de tips wat betreft vochtigheid. Gezien de douche naast de print kamer staat en wij nauwelijks de radiator hebben aanstaan in die kamer lijkt het mij wel goed om de filament luchtdicht weg te zetten :+

Geen idee of het een met het ander te maken heeft maar krijg namelijk steeds meer last van stringing. met retraction van 7mm (wat resulteert in een clog uiteindelijk) en een temperatuur van 175 graden heb ik nog steeds stringing op eem rol REAL pla
7mm is zelfs voor een bowden setup eigenlijk al te veel, 4.5mm is een veel logischere instelling. Gooi voor de grap je temperatuur eens omhoog naar 210 of 220 graden, soms wil een hogere temperatuur ook helpen met stringing.

Ik heb iemand een printer cadeau gedaan (HTA3D met RAMPS-SB versie van RAMPS bord), en hij meldt nu dat er iets is met zijn printer electronica is waardoor het scherm opeens totaal wit ging, er iets mis ging met een motor die opeens doorschoot en daarna ging alles dood.
Er was al het probleem dat de Arduino niet wilde verbinden met de printer, maar hij printte wel van SD.

Ik heb eigenlijk geen ervaring met dit soort trouble shooting. (bij mij is er nog nooit iets 'overleden')
Heeft iemand tips voor het testen van alle elementen? (Arduino, stepper drivers, RAMPS shield en scherm)

ocf81 wijzigde deze reactie 01-12-2017 00:11 (3%)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 16-01 22:08
quote:
ocf81 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 00:11:
Ik heb iemand een printer cadeau gedaan (HTA3D met RAMPS-SB versie van RAMPS bord), en hij meldt nu dat er iets is met zijn printer electronica is waardoor het scherm opeens totaal wit ging, er iets mis ging met een motor die opeens doorschoot en daarna ging alles dood.
Er was al het probleem dat de Arduino niet wilde verbinden met de printer, maar hij printte wel van SD.

Ik heb eigenlijk geen ervaring met dit soort trouble shooting. (bij mij is er nog nooit iets 'overleden')
Heeft iemand tips voor het testen van alle elementen? (Arduino, stepper drivers, RAMPS shield en scherm)
Het scherm kun je vrij snel uitsluiten door de printer via usb proberen aan te sturen. Als dat niet werkt moet je even kijken of je wel de juiste drivers hebt geÔnstalleerd. Dus afhankelijk van je besturingssysteem even kijken bij apparaatbeheer of alles goed herkend wordt. De officiŽle drivers willen bijvoorbeeld vaak niet werken, omdat je voor veel Chinese clones de ch340 drivers nodig hebt.

Als je dit werkende krijgt kun je in de printer terminal kijken of deze fouten aangeeft. (onderin repetier host bijvoorbeeld). Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de printer niet meer start door een mintemp error vanwege een losgeraakte thermistor. Of misschien is het wel een probleem met een getriggerde endstop (al zou dit volgens mij niet de gehele printer moeten blokkeren). Dit is echter allemaal vrij snel te zien in die terminal. Bij mij deed de printer laatst bijvoorbeeld even niks doordat de bltouch de boel blokkeerde.

Als dat allemaal lijkt te werken kun je naar het ramps bordje kijken. Aan de Ramsp zelf gaat meestal niet zo heel snel iets kapot, maar je kunt kijken of de mosfets er misschien doorgebrand uitzien. (Eventueel kun je met een multimeter controleren of de juiste voltages naar de drivers gaan. Dit geeft namelijk al aan of het ramps bordje goed werkt, maar dan moet je natuurlijk wel een multimeter hebben.)

Ik zou eerder naar de stepper drivers gaan kijken. De kans dat ze allemaal doorgebrand zijn is ook vrij klein. Probeer ze dus eerst eens met elkaar te verwisselen om te kijken of dit iets uitmaakt. Anders moet je even doormeten welk reference voltage er gebruikt wordt. Dit is afhankelijk van de gebruikte drivers, maar vaak geven kapotte drivers daar hele vreemde waardes. (Dus niks of vrij hoog.) Originele a4988 pololi's zitten zo rond de 0.3v en veelgebruikte clones tussen de 0.5v en 1v.

En die motor schiet natuurlijk niet ineens door. ;) Hij heeft al ooit gewerkt, dus ik neem aan dat het bed formaat goed staat ingesteld in de firmware. De enige reden waarom hij dan doorschiet is door human error of niet werkende endstops/slappe riemen. Die end stops zijn dus ook een belangrijk iets om naar te kijken.

Hopelijk heb je er iets aan. Succes met troubleshooting. ;)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-01 19:24
quote:
MsG schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:58:
[...]

Heb je een linkje naar de zakken die je hebt gebruikt? Klinkt wel interessant!
Deze bijvoorbeeld.

Let op: niet de kleinste nemen want daar zit geen afzuiggat in.
@zynex thnx man :)

Ik ga hem helpen via skype.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Sepio
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 19:10
Aangezien ik hierboven best wel wat vragen zie over het bewaren van rollen filament zie zal ik mijn eerdere post in een bijgewerkte vorm nog een keer posten.

Tijdens het printen hangt er een rol gewoon open en bloot aan de printer. Maar na het printen berg ik ze luchtdicht op.
Emmers

Ik heb daar een aantal emmers voor gekocht. In de kleine van 5 liter passen 2 rollen. Er zijn nog veel meer maten en de emmers zijn erg goedkoop. De deksels zijn in diverse kleuren verkrijgbaar zodat het meteen duidelijk is welke type filament in welke emmer zit. Het is volgens mij hetzelfde formaat als die van de mayonaise bij de snackbar dus misschien kun je ze zelfs wel gratis krijgen als je er om vraagt. In de emmers hieronder zitten 2 rollen. Zie de opmerking hieronder, de maten zijn tegenwoordig anders dus ik heb het linkje verwijderd. In mijn reactie hieronder zie je de goede specificaties.

Inhoud emmer

Tevens zit er in elke emmer een zak met silicagel. (De oranje variant kleurt blauw als deze verzadigd is met water. Hierna kun je hem een aantal uur in de oven doen zodat het water verdampt en de kleur weer oranje wordt). Dit onttrekt het vocht weer van de gebruikte rol zodat hij bij de volgende printopdracht weer helemaal droog is. De silicagel heb ik in een afgeknipte kinderpanty (het been deel) gedaan. Dat werkt beter dan allemaal van die losse korrels die overal tussen het filament terecht komen.

Ps. Kattenbakvulling bestaat ook vaak uit silicagel. Meng hier 1kg oranje korrels door en je hebt voor weinig veel silicagel.

Sepio wijzigde deze reactie 02-12-2017 13:38 (8%)

• lennertvdkort
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16-01 21:40
quote:
Sepio schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:28:

Ik heb daar een aantal emmers voor gekocht. In de kleine van 5 liter passen 2 rollen. Er zijn nog veel meer maten en de emmers zijn erg goedkoop. De deksels zijn in diverse kleuren verkrijgbaar zodat het meteen duidelijk is welke type filament in welke emmer zit. Het is volgens mij hetzelfde formaat als die van de mayonaise bij de snackbar dus misschien kun je ze zelfs wel gratis krijgen als je er om vraagt. In de emmers hieronder zitten 2 rollen.
aaai jij was degene die ze aanbevolen had hier op het forum.
Zoja, wil ik je bedanken.. er passen geen rollen in..
Kan jij niks aan doen natuurlijk hoor :P

Jij heb zoals ik kan zien op de foto een ander model emmer(zie het uitbreeklipje).
Degene die ik gekregen heb zijn inwendig boven 20.7 cm, waardoor er net 1 rol in past.(hij loopt taps toe).

Heb mail contact gehad met ze, ze hebben nu de maat aangepast op de site. Maar heb verder nooit reactie gehad of een oplossing, maja dat is een beetje off-topic.

Ik heb nu deze gekocht:
https://www.bol.com/nl/p/...stionType=suggestedsearch
Grote bak, maar wel luchtdicht.

• Sepio
  • Laatst online: 16-01 19:10
quote:
lennertvdkort schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:16:
[...]

aaai jij was degene die ze aanbevolen had hier op het forum.
Zoja, wil ik je bedanken.. er passen geen rollen in..
Kan jij niks aan doen natuurlijk hoor :P

Jij heb zoals ik kan zien op de foto een ander model emmer(zie het uitbreeklipje).
Degene die ik gekregen heb zijn inwendig boven 20.7 cm, waardoor er net 1 rol in past.(hij loopt taps toe).
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb mail contact gehad met ze, ze hebben nu de maat aangepast op de site. Maar heb verder nooit reactie gehad of een oplossing, maja dat is een beetje off-topic.

Ik heb nu deze gekocht:
https://www.bol.com/nl/p/...stionType=suggestedsearch
Grote bak, maar wel luchtdicht.
Dat is vreemd. Ik heb meermaals besteld (voor het laatst oktober 2016) en altijd de goede gekregen. Bedankt voor het doorgeven want ik was van plan er nog een paar te bestellen. De uitbreeklipjes heb ik weggesneden. Had je er veel besteld?

De buitenmaten die ik zelf meet:
onderzijde 202mm
bovenzijde zonder deksel 225mm
hoogte zonder deksel 172mm

Onderop staat:
www.rdplastics.nl
5GL/5.1

Ik vermoed dat dit de specificaties zijn.

Hierbij nog een linkje naar de andere maten.

Sepio wijzigde deze reactie 02-12-2017 13:40 (14%)

• lennertvdkort
quote:
Sepio schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:19:
[...]

Dat is vreemd. Ik heb meermaals besteld (voor het laatst oktober 2016) en altijd de goede gekregen. Bedankt voor het doorgeven want ik was van plan er nog een paar te bestellen. De uitbreeklipjes heb ik weggesneden. Had je er veel besteld?
Mijne zijn van ilsen, ik heb 2 aug 2017 besteld.
Had er maar 3 besteld, dus de schade valt mee.
http://www.ilsen-gmbh.de/...ion_Produktgruppe_55l.pdf
Typenummer is RZO 055/6.
Binnenmaat is iets anders bij de specificatie dan die ik door gaf door een klein verzetje in de eerste cm waardoor hij groter lijkt.

lennertvdkort wijzigde deze reactie 02-12-2017 14:02 (10%)

• DamianSixSixSix
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 16-01 21:21
ok, ik heb mn anet a6 display binnen, aangesloten op mijn a8, en alles lijkt te werken, behalve in het midden O.o

er mist van alles daar... lijkt wel of het geen signaal krijgt.

heeft iemand dat al eens gezien, is dat een instelling verkeerd, of een kapot scherm?

• lennertvdkort
quote:
DamianSixSixSix schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:59:
ok, ik heb mn anet a6 display binnen, aangesloten op mijn a8, en alles lijkt te werken, behalve in het midden O.o

er mist van alles daar... lijkt wel of het geen signaal krijgt.

heeft iemand dat al eens gezien, is dat een instelling verkeerd, of een kapot scherm?
Toen ik mijne binnenkreeg had ik in marlin het scherm veranderd en toen werkte hij gewoon.

• DamianSixSixSix
https://www.dropbox.com/s...12-02%2014.22.06.jpg?dl=0

dit bedoel ik

DamianSixSixSix wijzigde deze reactie 02-12-2017 14:41 (5%)

• lennertvdkort
quote:
nee dat lijkt mij een defect scherm(kan het miss hebben natuurlijk).

• DamianSixSixSix
ja, dat dacht ik dus ook >.<

nou ja, effe regelen met verkoper, kan nog wel zien wat er staat, dus doe het er maar mee zolang.

sigh... de fijne dingen van china xD

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je kan ook even alle solderingen van het scherm checken, voor hetzelfde geld is het een simpele slechte connectie. Chinezen geven je eerder een financiŽle korting dan dat ze je helemaal een tweede nieuwe control box opsturen.

• CapTVK
  • Registratie: november 2000
  • Nu online
quote:
Aangezien ik hierboven best wel wat vragen zie over het bewaren van rollen filament zie zal ik mijn eerdere post in een bijgewerkte vorm nog een keer posten.

Tijdens het printen hangt er een rol gewoon open en bloot aan de printer. Maar na het printen berg ik ze luchtdicht op.
[afbeelding]

...

Ps. Kattenbakvulling bestaat ook vaak uit silicagel. Meng hier 1kg oranje korrels door en je hebt voor weinig veel silicagel.
Goede tips, met name het combineren met oranje korrels.

De silica kattenkorrels gebruik ik ook en ze zijn nog goedkoper bij de hornbach. Ik gebruik losse theefilter zakjes om het in te doen.

CapTVK wijzigde deze reactie 02-12-2017 17:23 (6%)

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• DamianSixSixSix
quote:
MsG schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:31:
Je kan ook even alle solderingen van het scherm checken, voor hetzelfde geld is het een simpele slechte connectie. Chinezen geven je eerder een financiŽle korting dan dat ze je helemaal een tweede nieuwe control box opsturen.
true, but ya know... paypall :P

dus dat komt wel goed :)

• Bolukan
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:47
Ik heb paar weken een PrimaCreator P120 v3, wat een Malyan M200 clone is. Hij print prima, maar dat leidt tot veel geloop met de microsd. Sinterklaas heeft dus een Pi 3 in mijn schoen gedaan (in de andere zat een Pi Zero) waar ik Octoprint op heb gezet.

Het lukt me niet om te connecten met de printer: een usb aangesloten op de printer, die op het schermpje dan zegt in usb mode te staan. Octoprint probeert te connecten naar /dev/ttyACM0, maar dat werkt niet. Ik heb vaste baudrates (mn 115200 en 250000) en/of vaste port geprobeerd. Eerst bij octoprint forum geneusd (1 naar een "troubleshoot faq".

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken (in url-vorm of praktisch advies)? Hoe kan ik bijvoorbeeld die port handmatig proben om vast te stellen dat er enige vorm van contact met de printer is (serial.log bevat geen info die ergens op wijst).
Update: printer is connected (via dmesg vastgesteld dat de usb connectie een Malyan printer detecteert). En ik lees op fora dat de connectie lastig gaat: iemand (positieve) ervaringen of trucs?

Bolukan wijzigde deze reactie 06-12-2017 11:58 (11%)

• CapTVK
  • Nu online
De eerste Prusa's MK3 zijn gearriveerd en op dit moment is er een livestream bezig met publiek. Hij is nog aan het begin dus het zal nog even duren.

YouTube: Prusa i3 MK3: Live Unboxing + Build (Help me!)

• BorisN
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16-01 22:07
Ik zoek goed en goedkoop (zwart) PETG filament, mag meer dan een kilo per rol zijn.

Het goedkoopste dat ik tegenkwam is dit spul: https://discountoffice.nl...pet-filament-zwart-750-g/

Verder zag ik deze nog: https://colorfabb.com/petg-economy-black?___store=default
Helaas werkt mijn 3DHubs korting niet meer (20%).

Iemand nog tips, ik wil een aantal rollen kopen om de kerst door te komen.
quote:
Laat maar, ik zie dat PETG tegenwoordig duurder is dan een jaar geleden.

ocf81 wijzigde deze reactie 07-12-2017 14:00 (79%)

© ocf81 1981-infinity

• BorisN
quote:
ocf81 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:54:
[...]

Laat maar, ik zie dat PETG tegenwoordig duurder is dan een jaar geleden.
Haha, ja de prijzen vielen mij ook tegen. Klopt ik had even de ex. en incl. prijzen niet gezien. Denk dat ik dan dus colorfabb moet hebben...

• zynex
Ik heb nu geprint met Reform -rPET van formfutura. Dat is dus geen petg, maar gerecycled pet. Al met al ben ik erg tevreden met de printkwaliteit en hechting daarvan. Die is minder dan 30 euro voor een kilo en met acties vaak rond de 25 euro.

• Waterkoker
quote:

[afbeelding]

Ik heb daar een aantal emmers voor gekocht. In de kleine van 5 liter passen 2 rollen. Er zijn nog veel meer maten en de emmers zijn erg goedkoop. De deksels zijn in diverse kleuren verkrijgbaar zodat het meteen duidelijk is welke type filament in welke emmer zit. Het is volgens mij hetzelfde formaat als die van de mayonaise bij de snackbar dus misschien kun je ze zelfs wel gratis krijgen als je er om vraagt. In de emmers hieronder zitten 2 rollen. Zie de opmerking hieronder, de maten zijn tegenwoordig anders dus ik heb het linkje verwijderd. In mijn reactie hieronder zie je de goede specificaties.

[afbeelding]

Tevens zit er in elke emmer een zak met silicagel. (De oranje variant kleurt blauw als deze verzadigd is met water. Hierna kun je hem een aantal uur in de oven doen zodat het water verdampt en de kleur weer oranje wordt). Dit onttrekt het vocht weer van de gebruikte rol zodat hij bij de volgende printopdracht weer helemaal droog is. De silicagel heb ik in een afgeknipte kinderpanty (het been deel) gedaan. Dat werkt beter dan allemaal van die losse korrels die overal tussen het filament terecht komen.

Ter aanvulling. Bij de Action kan je ook silicagel kopen. 400gram voor §2,79. Het ziet er zo uit en kan gedroogd worden in de magnetron en er zit een indicator op wanneer het droog is.

Verder vroeg ik mij af of die silica kattenbak vulling (ook bij de Action) te drogen valt in de oven?

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik vermoed van wel, water verdampt nu eenmaal bij hogere temperatuur, en vermoed dat die korrels van hetzelfde soort materiaal zijn.

• Bolukan
quote:
Bolukan schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 23:36:
Ik heb paar weken een PrimaCreator P120 v3, wat een Malyan M200 clone is. ..... Het lukt me niet om te connecten met de printer ..... met Octoprint
Inmiddels met de PC contact gelegd en de wifi kunnen instellen. Nog geen succes met octoprint (hints welkom).

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:01
quote:
Bolukan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 23:06:
[...]

Inmiddels met de PC contact gelegd en de wifi kunnen instellen. Nog geen succes met octoprint (hints welkom).
Het duurt bij mij na opstarten vaak lang voordat de webinterface reageert, heb een raspi 1 met vaste kabel. Wanneer het eenmaal loopt, soms na 5-10 minuten dan werkt het prima. Verbinden met ssh werkt dan wel overigens, gaat puur om de webinterface die dan nog niet geheel draait.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• BorisN
quote:
zynex schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:36:
Ik heb nu geprint met Reform -rPET van formfutura. Dat is dus geen petg, maar gerecycled pet. Al met al ben ik erg tevreden met de printkwaliteit en hechting daarvan. Die is minder dan 30 euro voor een kilo en met acties vaak rond de 25 euro.
Thanks, die had ik ook gevonden maar ik wil wel echt PETG vanwege de (superieure) eigenschappen.

Ik heb contact gehad met Colorfabb via de mail en toch weer mijn oude kortingen kunnen krijgen. Erg netjes geholpen, en een PETG Economy rol gekocht. Als het binnen is en goed print koop ik voortaan alleen nog via Colorfabb.

• zynex
quote:
BorisN schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:12:
[...]

Thanks, die had ik ook gevonden maar ik wil wel echt PETG vanwege de (superieure) eigenschappen.

Ik heb contact gehad met Colorfabb via de mail en toch weer mijn oude kortingen kunnen krijgen. Erg netjes geholpen, en een PETG Economy rol gekocht. Als het binnen is en goed print koop ik voortaan alleen nog via Colorfabb.
Ze verkopen ook petG, maar dat is wat duurder. De meeste rollen die ik heb zijn ook petg, maar de pet variant gebruik ik voor nietszeggende testobjecten. (En stomme kerstbomen op het moment. :+ ) Puur en alleen omdat ik die rollen gewoon ernaast kan leggen en oneindig goed blijven. Hoef ik tenminste niet in de weer met silica zakjes enzo.

Ik heb nu trouwens ook geprint met ASA. Ik wil nog even kijken hoe die rol zich houdt naar verloop van tijd, maar anders print ik hier alleen nog maar mee. Bridgen gaat er beter mee dan met petg en het lijkt zelfs een stuk steviger.

• BorisN
quote:
zynex schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:17:
[...]

Ze verkopen ook petG, maar dat is wat duurder. De meeste rollen die ik heb zijn ook petg, maar de pet variant gebruik ik voor nietszeggende testobjecten. (En stomme kerstbomen op het moment. :+ ) Puur en alleen omdat ik die rollen gewoon ernaast kan leggen en oneindig goed blijven. Hoef ik tenminste niet in de weer met silica zakjes enzo.

Ik heb nu trouwens ook geprint met ASA. Ik wil nog even kijken hoe die rol zich houdt naar verloop van tijd, maar anders print ik hier alleen nog maar mee. Bridgen gaat er beter mee dan met petg en het lijkt zelfs een stuk steviger.
ASA is ook nog wel een materiaal dat ik wil gaan proberen. Heb je een behuizing nodig bij ASA of is het echt veel minder krimp dan ABS? Als ik grote dingen met ABS print op mijn Kossel heb ik veel last van warping.
quote:
zynex schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:17:
[...]

Hoe zit het met de toxiciteit van ASA? Vergelijkbaar met ABS?

© ocf81 1981-infinity

• zynex
quote:
BorisN schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:24:
[...]

ASA is ook nog wel een materiaal dat ik wil gaan proberen. Heb je een behuizing nodig bij ASA of is het echt veel minder krimp dan ABS? Als ik grote dingen met ABS print op mijn Kossel heb ik veel last van warping.
De krimp is behoorlijk wat minder dan met abs. Het lukte mij prima om zonder behuizing te printen, maar met behuizing zou wel beter moeten zijn bij hogere prints. Het schijnt dat de lagen kunnen breken bij hogere prints in een open behuizing.Ik heb nu voornamelijk kleinere onderdelen gemaakt voor mijn motor, maar mijn plan is nog wel om de hypercube iets te isoleren.
quote:
ocf81 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:46:
[...]

Hoe zit het met de toxiciteit van ASA? Vergelijkbaar met ABS?
De material safety data sheet zegt niks speciaals, maar bij verbranding zou het wel giftig zijn. Je ruikt het ook wel met printen, dus gezond zal het niet zijn. Ik zou er persoonlijk ook niet mee printen als de printer naast me stond, maar ik heb de printer in een aparte ruimte staan dus ik heb er niet zo'n probleem mee. Ik denk dat de dampen van mijn soldeerstation een stuk giftiger zijn. :+ Maarja, dat is natuurlijk een non argument. Hou er in ieder geval rekening mee dat je het wel ruikt.

Verder is het in alle opzichten superieur aan ABS. Voor mij is er geen enkele reden meer om met ABS te printen. De kwaliteit is gewoon super en voornamelijk de bridging en overhang capaciteit vind ik erg goed. Voor de meeste dingen blijf ik wel gewoon petg gebruiken, maar als het echt sterk moet zijn en buiten lang mee moet gaan, is ASA een prima alternatief.

Ik gebruik gewoon de petg instellingen met een bed temperatuur van 100 graden en een lagere fan snelheid. Verder heb ik er niks aan veranderd.

Dit is heel anders dan flexifil. Wat een hekel heb ik gekregen aan dat flexibele materiaal. Ben er nu al uren mee bezig, maar nog steeds niet tevreden. De hechting is verschrikkelijk, veel last van warping, printkwaliteit is bagger en support materiaal haast niet verwijderbaar. Het is voor een klant die het graag wilde proberen, maar ik denk dat ik ermee stop en gewoon een mal print die ik ga gieten. (Wilde ik altijd al proberen. :+ )

• Kremx
  • Laatst online: 08:21
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Anet A8. Ik heb me (in mijn ogen) behoorlijk ingelezen omtrent de pro's en con's van een dusdanig budget model. Het knutselgehalte is voor mij een groot deel van het plezier. Vandaar bewuste gekozen voor de Anet A8 met de intentie om hem langzaam te upgraden/verbeteren.

Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden met de kwaliteit en de upgrades voor het frame en dergelijke zien er behoorlijk goed uit. Ik heb echter al diverse zaken geprobeerd, maar onderstaand probleem krijg ik niet opgelost:

Anet A8

Korte omschrijving: Prints lijken goed te gaan, maar kleine details zoals de schoorsteen van de Benchy en de stekel van het beestje gaan mis. Ik heb al diverse zaken geprobeerd, zoals het instellen van een minimale layertime en het gebruiken van een andere slicer (Cura & Slic3r).

Underextrusion kan het (denk ik) niet zijn aangezien de rest van de print wel goed gaat. Correct me if I'm wrong. :9

Heeft iemand nog ideeŽn wat dit zou kunnen zijn?

MBPr 15" | Galaxy S6 | Fuji X-T1 | Fuji 18-55 2.8-4 | Fuji 55-200 3.5-4.8 | YN-560 |

• MsG

MsG

Forumzwerver

Begin eens met het vertellen over instellingen. Welke snelheid print je bijvoorbeeld en met welke parameters in je slicer? M'n glazen bol is namelijk net stuk gevallen ;).Goede keus trouwens, de Anet sluit precies aan bij wat je wil.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:06
quote:
Kremx schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:34:
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Anet A8. Ik heb me (in mijn ogen) behoorlijk ingelezen omtrent de pro's en con's van een dusdanig budget model. Het knutselgehalte is voor mij een groot deel van het plezier. Vandaar bewuste gekozen voor de Anet A8 met de intentie om hem langzaam te upgraden/verbeteren.

Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden met de kwaliteit en de upgrades voor het frame en dergelijke zien er behoorlijk goed uit. Ik heb echter al diverse zaken geprobeerd, maar onderstaand probleem krijg ik niet opgelost:

[afbeelding]

Korte omschrijving: Prints lijken goed te gaan, maar kleine details zoals de schoorsteen van de Benchy en de stekel van het beestje gaan mis. Ik heb al diverse zaken geprobeerd, zoals het instellen van een minimale layertime en het gebruiken van een andere slicer (Cura & Slic3r).

Underextrusion kan het (denk ik) niet zijn aangezien de rest van de print wel goed gaat. Correct me if I'm wrong. :9

Heeft iemand nog ideeŽn wat dit zou kunnen zijn?
Warmte, kijk eens naar de cool head lift.

• Kremx
quote:
MsG schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:37:
Begin eens met het vertellen over instellingen. Welke snelheid print je bijvoorbeeld en met welke parameters in je slicer? M'n glazen bol is namelijk net stuk gevallen ;).Goede keus trouwens, de Anet sluit precies aan bij wat je wil.
Sorry, ik had de foto's gisteravond gemaakt en vandaag in de pauze even de post gemaakt ;-). Aangezien ik verschillende instellingen heb geprobeerd, heb ik zojuist even een nieuw printje gemaakt en daar de instellingen van opgeslagen.
quote:
Rmg schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:39:
[...]

Warmte, kijk eens naar de cool head lift.
In de onderstaande print heb ik deze optie aangevinkt, maar eigenlijk heb ik het idee dat de printer dit niet gerespecteerd heeft tijdens de print. Hoe dan ook hieronder de settings en het resultaat.

Het betreft dus een stuk van een Benchy, sliced met Cura 3.0.4, met onderstaande settings:
Settings

Met onderstaande uitkomst:
https://tweakers.net/ext/f/SOHf51U3mfIoLkfx1C7Ai2Fj/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/Bh0O0zQxoVIiTPnsy97dncan/thumb.jpg

Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Ik heb al veel gegoogled en geprobeerd, maar helaas zonder resultaat (de correcte zoekterm en formuleren zoeken is daarna ook niet makkelijk in dit geval).

Kremx wijzigde deze reactie 08-12-2017 18:57 (4%)

MBPr 15" | Galaxy S6 | Fuji X-T1 | Fuji 18-55 2.8-4 | Fuji 55-200 3.5-4.8 | YN-560 |

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik vind 50 mm/s voor een net stock Anet A8 ook wel redelijk snel. Wat als je wat slomer print, en de travel en alle andere speeds ook verlaagd?

• Kremx
Helaas helpt ook dat niet. Na het verlagen van alle snelheden naar 15mm/s is dit alsnog het resultaat:
https://tweakers.net/ext/f/6VFKy465uV0QbwOd0P7FlTMI/thumb.jpg

Ik vind het persoonlijk toch echt een raadsel. Soortgelijke gevallen die ik kan vinden hebben te maken met de cool head lift of retraction, maar het aanpassen hiervan lost in de meeste gevallen het probleem niet op. Het gekke is dat ik bij normale "geometrische" prints geen enkel probleem heb 8)7

Zo heb ik probleemloos de ronde fanduct, front frame brace, T-corners en Y-cable chain geprint.

• Bolukan
Ik zou eens proberen de retraction distance te vergroten. Probeer eens 2 of 3mm.

De minimale duur van een layer staat op 5 sec. Ondertussen druipt er wat filament extra op de print?

Bolukan wijzigde deze reactie 08-12-2017 22:01 (39%)

• Rmg
  • Laatst online: 10:06
Zet eens 2 van die objecten op je buildplate zodat hij tussen de prints beweegt tijdens het printen van de kleine delen. Die krijgen dan wat meer tijd om af te koelen

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:15
Ik heb ook een a8.
50mm stock moet gewoon gaan.

Ten eerste:
Welke fan duct gebruik je?
Ten tweede:
Zit je nozzle niet verstopt?
Ten derde:
Is je bed echt level en staan je beide stappenmotoren gelijk
Ten vierde:
Is de afstand tot het bed goed?

• Kremx
quote:
Bolukan schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:00:
Ik zou eens proberen de retraction distance te vergroten. Probeer eens 2 of 3mm.

De minimale duur van een layer staat op 5 sec. Ondertussen druipt er wat filament extra op de print?
quote:
Rmg schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:03:
Zet eens 2 van die objecten op je buildplate zodat hij tussen de prints beweegt tijdens het printen van de kleine delen. Die krijgen dan wat meer tijd om af te koelen
Beide zaken heb ik tegelijk geprobeerd, maar helaas allemaal met hetzelfde resultaat. Het plaatsen van twee objecten op de buildplate zou in theorie hetzelfde effect moeten hebben als het verhogen van de minimal layer time en cool head lift toch?
quote:
jbhc schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:45:
Ik heb ook een a8.
50mm stock moet gewoon gaan.
Ten eerste: Welke fan duct gebruik je?
Ik gebruik deze: https://www.thingiverse.com/thing:1620630

Ten tweede: Zit je nozzle niet verstopt?
Ik heb geen 0.4mm boortje om hem vrij te maken, maar getuigen de rest van mijn prints verwacht ik dat niet.

Ten derde: Is je bed echt level en staan je beide stappenmotoren gelijk
Jep, nogmaals gecheckt en de motoren gelijk gezet, zelfde resultaat.

Ten vierde: Is de afstand tot het bed goed?
Jep, maar volgens mij zou dit meer invloed moeten hebben op de eerste laag, dan de laatste?

Na al dit proberen dacht ik, what the heck, ik zet gewoon de flow op 115% om underextrusion uit te sluiten en kijk wel wat dat doet met de rest van de benchy en wonder boven wonder gaf dit een enigszins acceptabel resultaat:
https://tweakers.net/ext/f/5PugEfgg2IkLNhUhzAdI5ZgZ/thumb.jpg

Nu is een acceptabele "schoorsteen" ťťn ding, maar wat doet dit voor de rest van mijn prints? Toch maar een iets voorzichtigere 110% geprobeerd en een volledige benchy, met het volgende resultaat (0.2mm layer height, 15% infill, 30mm/s) :
https://tweakers.net/ext/f/PFaChazxuNL2mYKqUl7HXm91/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/qeV4G7cE0L6MRzZw9OuwQ84U/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/iH5FR56prpTYECacPgYpWOZH/thumb.jpg

Voor nu voor mij een "acceptabel" resultaat, aangezien ik toch voornamelijk orthogonale dingen print. Na de upgrade naar betere belts, een X/Y-tensioner en andere bearings ga ik dit nogmaals verder onderzoeken. Voor nu bedankt voor alle hulp :)

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-01 13:11
Van de week een primacreator p120 gekocht, mede door de review hier een de positieve verhalen erover ook online.

Zat wat levertijd op die eind volgende week kan ik hem verwachten. Mijn eerste stapjes in de 3D wereld . ik ben benieuwd!

• Bolukan
quote:
caspervc schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:05:
Van de week een primacreator p120 gekocht, mede door de review hier een de positieve verhalen erover ook online.

Zat wat levertijd op die eind volgende week kan ik hem verwachten. Mijn eerste stapjes in de 3D wereld . ik ben benieuwd!
Ik loop 2 maanden voor op je. (maar als je er vol in gaat, leer je in die periode veel). Als er vragen zijn, dan kun je hier terecht. De PrimaCreator P120 v3 is een rebrand van de Malyan M200, net als de MP Select Mini:
Malyan wiki - MP Select Mini - wiki

De Octoprint login problematiek heb ik opgelost door snel inloggen/uitloggen/inloggen te doen om de firmware tekortkomingen te compenseren.

Bolukan wijzigde deze reactie 10-12-2017 12:52 (30%)

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
quote:
Kremx schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:01:
Nu is een acceptabele "schoorsteen" ťťn ding, maar wat doet dit voor de rest van mijn prints? Toch maar een iets voorzichtigere 110% geprobeerd en een volledige benchy, met het volgende resultaat (0.2mm layer height, 15% infill, 30mm/s) :
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Voor nu voor mij een "acceptabel" resultaat, aangezien ik toch voornamelijk orthogonale dingen print. Na de upgrade naar betere belts, een X/Y-tensioner en andere bearings ga ik dit nogmaals verder onderzoeken. Voor nu bedankt voor alle hulp :)
Als ik dit zo zie, zou je de extrusion multiplier nog verder kunnen terugschroeven naar 105%.

Afgelopen vrijdag eindelijk de Anycubic Kossel Delta binnengekregen die ik tijdens het Black Friday weekend had besteld. Er waren wat problemen met de douane, waardoor het iets langer duurde.
Na een 2 uurtjes schroeven zat dat ding al in elkaar en was ik klaar om deze te laten printen. Dat is toch weer eens iets anders dan maanden bezig te zijn met een printer te bouwen :+
Nu heb ik het model met auto bed leveling, maar daar zat blijkbaar een bugje in de firmware waardoor de printkop omhoog ging, als deze naar rechts ging. Toen toch maar even de laatste firmware erop gezet en daardoor was dit probleem verholpen.

Wat mij wel tegenviel was hoe het heatbed was gemonteerd, eigenlijk niet want je legt hem simpelweg in wat houdertjes. Door de kabels en isolatie materieel die hieronder liggen, lag deze iets te wiebelen in die houders en dat is natuurlijk niet wat je wil. Na het inkorten van wat kabels en printen van andere houders ligt het heatbed nu vele malen stabieler.

Al met al ben ik niet ontevreden over de kwaliteit van de printer en de prints die eruit komen.
Het enige wat ik op dit moment nog eens zou willen vervangen zijn de stepper drivers.. Er zitten nu A4988 in, volgens mij, en die kermen/schreeuwen als de pest. Ik heb zelf goede en stille ervaringen met de LV8729, dus ga ik daar maar weer een setje van bestellen.

Steam: Thndr,PSN: ThunderStore, Battle.Net: THNDR#2975

• zynex
quote:
Kremx schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:01:
[...]

[...]

Beide zaken heb ik tegelijk geprobeerd, maar helaas allemaal met hetzelfde resultaat. Het plaatsen van twee objecten op de buildplate zou in theorie hetzelfde effect moeten hebben als het verhogen van de minimal layer time en cool head lift toch?

[...]

Ten eerste: Welke fan duct gebruik je?
Ik gebruik deze: https://www.thingiverse.com/thing:1620630

Ten tweede: Zit je nozzle niet verstopt?
Ik heb geen 0.4mm boortje om hem vrij te maken, maar getuigen de rest van mijn prints verwacht ik dat niet.

Ten derde: Is je bed echt level en staan je beide stappenmotoren gelijk
Jep, nogmaals gecheckt en de motoren gelijk gezet, zelfde resultaat.

Ten vierde: Is de afstand tot het bed goed?
Jep, maar volgens mij zou dit meer invloed moeten hebben op de eerste laag, dan de laatste?

Na al dit proberen dacht ik, what the heck, ik zet gewoon de flow op 115% om underextrusion uit te sluiten en kijk wel wat dat doet met de rest van de benchy en wonder boven wonder gaf dit een enigszins acceptabel resultaat:
[afbeelding]

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Underextrusion is hier echt niet je probleem denk ik. Dus ik zou deze gewoon (zoals hierboven ook al gezegd werd) naar beneden draaien. Probeer eens 100% en gooi je temperatuur wat omlaag. Ik weet niet waar je nu op print, maar als ik dit zo zie, denk ik als eerste aan te hoge temperaturen.

• Kremx
Het probleem doet zich voor op zowel 195 als 205 graden. Ik print met REAL Filament van 123-3D.nl.
Ik zou nog eens kunnen proberen om nog verder te zaken naar bijvoorbeeld 175 graden.

• zynex
quote:
Kremx schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:14:
Het probleem doet zich voor op zowel 195 als 205 graden. Ik print met REAL Filament van 123-3D.nl.
Ik zou nog eens kunnen proberen om nog verder te zaken naar bijvoorbeeld 175 graden.
Probeer anders eerst 185. De zijkant van je print ziet er namelijk uit alsof ie te heet is geprint, maar je moet niet meteen te drastische veranderingen gaan maken. Zelf print ik weleens deze temperatuur tester:https://www.thingiverse.com/thing:2092820.

Het aanpassen van je temperatuur gaat alleen niet helpen met je torentje. Dat lijkt me een heel ander probleem. Heb je wel eens nagemeten of de hoogte van je prints kloppen? (Oftwel je Z steps). Dat kan namelijk ook zulke vreemde resultaten geven. Bij een te lage waarde duw je heel je print bij elkaar en bij een te lage waarde juist uit elkaar. Ik heb het gevoel dat dit laatste hier aan de hand kan zijn en dat je het probeert op te lossen met overextrusion. Zelf heb ik met real pla filament nooit boven de 100% extrusion gezeten.

De rest van je instellingen lijken mij namelijk redelijk in orde. Of althans: ze zouden er niet voor moeten zorgen dat de torentjes er zo uitzien.

zynex wijzigde deze reactie 11-12-2017 20:54 (13%)

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 16-01 20:23
Ik heb inmiddels bijna 2 weken mijn Creality Ender 2 via aliexpress uit Duitsland binnen. Ik had de printer 4 dagen na bestelling al in huis en de eerste ervaringen zijn erg positief.

De bouwkwaliteit is goed hoewel niet perfect: de bijgeleverde fans zijn luid, de kop van een schroef is inmiddels doorgedraaid, en de voedingstekker voor 220 volt moet zelf aangesloten worden. Op zich geen probleem, maar het is geen printer om bijvoorbeeld aan een kind kado te doen. De printer is eenvoudig te bouwen. Het enige echte nadeel is het gebrek aan een pla koeler. Ik heb er zelf inmiddels een gedownload en geprint, die is eenvoudig te installeren, en de printkwaliteit is meteen een stuk beter.

De printkwaliteit, met pla fan, is heel erg goed. Zonder is er vooral bij kleine onderdelen te veel stringing. Hiervoor printte ik met een Ultimaker 2(+) bij een lokaal fablab en deze printer print nog een stuk beter en kost maar een fractie van de prijs(135 euro). Het ziet er allemaal minder 3d geprint uit dan de Ultimakers. Waarschijnlijk heeft Creality wat printkwaliteit betreft de beste printers op dit moment, vooral met de CR10 serie.

Ik heb nog wel wat problemen met Cura, dat had ik eerder met de Ultimakers ook al. De brims en supports die ik print zitten muurvast en verpesten de hele print eigenlijk. Alleen met schuren krijg ik het extra materiaal er af en het wordt altijd erg lelijk

Bij het bewegen van de extruder naar een ander deel van de print krast de extruder soms over het net geprinte materiaal. Ik heb al een z hop ingesteld maar dat werkt alleen bij het verplaatsen van de extruder tussen verschillende dingen op het printbed en niet binnen een en hetzelfde object. Soms zie ik op de toplaag een lange kras zitten.

Heeft iemand nog tips voor deze laatste twee punten?

• zynex
quote:
gold_dust schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:54:
Ik heb inmiddels bijna 2 weken mijn Creality Ender 2 via aliexpress uit Duitsland binnen. Ik had de printer 4 dagen na bestelling al in huis en de eerste ervaringen zijn erg positief.

De bouwkwaliteit is goed hoewel niet perfect: de bijgeleverde fans zijn luid, de kop van een schroef is inmiddels doorgedraaid, en de voedingstekker voor 220 volt moet zelf aangesloten worden. Op zich geen probleem, maar het is geen printer om bijvoorbeeld aan een kind kado te doen. De printer is eenvoudig te bouwen. Het enige echte nadeel is het gebrek aan een pla koeler. Ik heb er zelf inmiddels een gedownload en geprint, die is eenvoudig te installeren, en de printkwaliteit is meteen een stuk beter.

De printkwaliteit, met pla fan, is heel erg goed. Zonder is er vooral bij kleine onderdelen te veel stringing. Hiervoor printte ik met een Ultimaker 2(+) bij een lokaal fablab en deze printer print nog een stuk beter en kost maar een fractie van de prijs(135 euro). Het ziet er allemaal minder 3d geprint uit dan de Ultimakers. Waarschijnlijk heeft Creality wat printkwaliteit betreft de beste printers op dit moment, vooral met de CR10 serie.

Ik heb nog wel wat problemen met Cura, dat had ik eerder met de Ultimakers ook al. De brims en supports die ik print zitten muurvast en verpesten de hele print eigenlijk. Alleen met schuren krijg ik het extra materiaal er af en het wordt altijd erg lelijk

Bij het bewegen van de extruder naar een ander deel van de print krast de extruder soms over het net geprinte materiaal. Ik heb al een z hop ingesteld maar dat werkt alleen bij het verplaatsen van de extruder tussen verschillende dingen op het printbed en niet binnen een en hetzelfde object. Soms zie ik op de toplaag een lange kras zitten.

Zoals enkele mensen hier weten ben ik een redelijk groot voorstander van goedkopere printers en voornamelijk zelfbouw, maar om meteen de aanname te maken dat een creality beter is dan een Ultimaker vind ik een beetje voorbarig. Een creality is een prima printer waar je uitstekende resultaten mee kan halen, maar de onderdelen van een Ultimaker zijn toch wel een stuk beter (voornamelijk de extruder).

Alleen het belangrijkste blijft gewoon de afstelling. Een dure printer kan ontzettend slecht printen en een goedkope printer kan goed printen. En andersom dus. En dan kom je meteen aan bij het probleem. Die printers in een fablab worden helemaal afgebeuld en vaak slecht onderhouden. En als beginnende gebruikers zelf ook met de instellingen mogen spelen gaat het vaak helemaal mis. Een Ultimaker kan wel degelijk beter printen dan een cr10 mits deze goed is afgesteld.

Maar het is een beetje onzinnig om de discussie te beginnen over welke printer beter is dan de andere hier. Dan moet er maar een aankoopadvies topic komen. Ik wil gewoon zeggen dat de afstelling en het onderhoud het allerbelangrijkste is mits de basis redelijk is.

Z-hop wordt alleen geactiveerd bij retraction. Je kunt in je slicer visualisatie meestal zien waar dit gebeurt. Een hogere z hop zou je probleem waarschijnlijk wel verder verhelpen, maar ik denk dat je hier een heel ander probleem hebt. Je noemt namelijk:
"de print kras over de bestaande print'
en 'support materiaal is lastig te verwijderen'.
(krassen in je toplaag zijn trouwens vaak niet helemaal te voorkomen aangezien het vaak niet de nozzle is die krast, maar oozend filament. Dan kun je wel hogere retraction gebruiker, maar dat levert soms ook weer andere problemen op.)

Dit duidt op een te lage z offset. Oftewel je duwt de eerste laag waarschijnlijk te dicht op je print bed. Veel mensen doen dit voor betere hechting en het is met sommige lastige filamenten ook vaak de enige oplossing, maar het leidt wel tot dit soort problemen. Elke volgende laag start namelijk te laag dan. Je duwt dus elke laag net iets teveel op de andere en zo ook het support materiaal dat daardoor teveel vast smelt. Doordat je nozzle te laag zit, zorgt dit meteen voor meer krassen. Probeer eens je z offset iets te verhogen en waarschijnlijk scheelt het al veel.

Als dit niet het probleem is, kun je ook in je slicer kijken naar de infill density van je support materiaal en dit verlagen. Dat maakt het meestal ook makkelijker om te verwijderen, maar ik ken niet alle opties van cura. Zelf gebruik ik slic3r en simplify3d.

• CapTVK
  • Nu online
quote:
gold_dust schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:54:

Wel, in de meeste gevallen wil je ook dat een brim goed vast zit. Hij is bedoeld voor extra hechting aan het bed. Zelfde gaat op voor supports en met reden zoals hier wordt uitgelegd.

Als een brim een object "verpest" zou je dat moeten merken aan de bodem van je print. Is daar een soort uitstekende rand, "elephant's feet"- effect, te zien? Dat zou het kunnen dat je printkop net iets te laag staat. Probeer het bed dan een fractie omlaag te brengen en zien of het uitmaakt.

Wat betreft de supports bijwerken, een goede kniptang doet wonderen en je kan altijd bijschuren met een stukje schuurpaper. Werk van grof naar fijn afhankelijk van hoe glad het moet worden (120,220,600,1000,1500, 2000 etc.. . )

Als dat niet helpt, kijk eens hoe het object is opgebouwd. Maakt het uit als je het staand of liggend uit print? Is het object support friendly? Of is het zo ontworpen dat het helemaal geen supports nodig heeft?

CapTVK wijzigde deze reactie 11-12-2017 23:42 (28%)

• ChojinZ
quote:
caspervc schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:05:

Gefeli!

Leuke instapper! Kheb em zelf ook en ben er best tevreden mee. Verplichte mods:En de meest interessante:

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• theMob
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 16:01
quote:
ChojinZ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:57:
[...]

Ik vond deze wel handig, die kan je precies configureren op de dikte van je glasplaat en (van achteren) installeren zonder iets open te schroeven: https://www.thingiverse.com/thing:1808029

• ChojinZ
quote:
Hehe... kon hem niet meer vinden. Maar die is wel beter ja. Scheelt je een hoop extra werk. :)

• Bolukan
quote:
ChojinZ schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:57:
Leuke instapper! Kheb em zelf ook en ben er best tevreden mee. Verplichte mods:
[...][...]
Zou je dat nou wel doen? De v3 komt met een PEI sheet, niks geen painterstape meer oid.

Ik heb nu 1 keer gehad dat de Z-as niet goed was, gerommeld met re-kalibreren, maar uiteindelijk met een tikkie - schijnbaar - weer horizontaal gekregen (en weer terug kalibreren). Dus die hulpstaaf, alias Gantry support ga ik zeker in beraad nemen.

• ChojinZ
quote:
Bolukan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:15:
[...]

Zou je dat nou wel doen? De v3 komt met een PEI sheet, niks geen painterstape meer oid.

Ik heb nu 1 keer gehad dat de Z-as niet goed was, gerommeld met re-kalibreren, maar uiteindelijk met een tikkie - schijnbaar - weer horizontaal gekregen (en weer terug kalibreren). Dus die hulpstaaf, alias Gantry support ga ik zeker in beraad nemen.
Juist doen! :P

Een paar keer gehad dat ik mijn werkstuk niet van de plaat kreeg. Vervolgens zoveel kracht moeten zetten dat het heatbed iets krom trok. Bij de eerst volgende printjob ging het dan meteen fout. Moest ik weer gaan kutten om dat heatbed vlak te krijgen. :(

Glasplaat erop gegooid en die gebruik ik icm met 3Dlac, en wil nu eigenlijk niets anders meer. Glasplaat bevalt een stuk beter dan enkel het heatbed.
quote:
Bolukan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:15:
[...]

Is zeker een aanrader. Je ziet meteen verschil in je prints. Ik had voor de gantry nogal last van ringing. Maar dat is na de mod zo goed als verdwenen. :)

• gold_dust
@zynex en CapTVK, bedankt voor jullie reacties. Ik heb geŽxperimenteerd met een z offset en de calibratie van het printbed maar tot nu toe zonder resultaat. Na wat zoeken kwam ik op posts met hetzelfde probleem en er wordt aangeraden om 'combing' in Cura uit te zetten. Dat werkt inderdaad, de kras op de prints is nu weg maar het printen zonder combing duurt veel langer dan met combing.

Dat van die brims en supports die muurvast zitten ben ik nog niet uit. Ook hier zijn er veel posts over te vinden met hetzelfde probleem. Waarschijnlijk ga ik als ik weer tijd heb eens een andere slicer proberen, misschien dat dat verbetering geeft.

• Henkiscool
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 10:04
Ik heb nu 1,5 jaar een duplicator i3 en ben wil nu graag upgraden naar een Prusa I3 MK3.

Iemand hier al een exemplaar uit de eerste batch ontvangen? Ben zeer benieuwd naar de ervaringen. Ik wil hem graag zelf gaan bouwen. Of is het verschil dusdanig klein dat een Mk2s ook prima is?

Henkiscool wijzigde deze reactie 15-12-2017 11:49 (11%)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 09:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
Henkiscool schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:15:
Ik heb nu 1,5 jaar een duplicator i3 en ben wil nu graag upgraden naar een Prusa I3 MK3.

Iemand hier al een exemplaar uit de eerste batch ontvangen? Ben zeer benieuwd naar de ervaringen. Ik wil hem graag zelf gaan bouwen. Of is het verschil dusdanig klein dat een Mk2s ook prima is?
Ik zou nu wel de MK3 kopen als ik jou was.

Op Facebook al de nodige gebruikers: https://www.facebook.com/groups/Prusai3users/

Qua kwaliteit is de MK3 niet perse veel beter, hij is echter wel steviger gebouwd (extrusie frame ipv draadeinde) waardoor ook op iets hogere snelheid goede kwaliteit behaald kan worden.

De MK3 is vooral een overall update van de MK2(S) gericht op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
Geen endstops meer (stepper drivers kunnen detecteren wanneer de carriage tegen de zijkant botst), veel stillere steppers door die drivers, 24V voeding ipv 12V, Noctua fan, verwisselbaar heatbed surface.

Heb zelf een MK2S. Nog een printer erbij thuis ga ik bij de Directie niet goedgekeurd krijgen, misschien dat ik nog eens een upgrade naar de MK2.5 ga aanschaffen als blijkt dat anderen dat goed bevalt.

• reddo
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-01 12:19
Iemand interesse in een set rods voor een UM2 clone ? Gehard en geslepen, maand gebruikt.

2 x 8 mm X rod
2 x 8 mm Y rod
2 x 6 mm XY carriage (+ 2 extra met iets meer lengte)
2 x LM6UU lager voor hotend

PM maar

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• DamianSixSixSix
vroeg me af of iemand al eens een fanduct gezien had, die aangedreven word door 1 grote fan, die zowel part cooling, als hotend fan is?

en zoja, waar, en werkt het een beetje?

DamianSixSixSix wijzigde deze reactie 16-12-2017 19:28 (13%)

• reddo
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-01 12:19
quote:
DamianSixSixSix schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:27:
vroeg me af of iemand al eens een fanduct gezien had, die aangedreven word door 1 grote fan, die zowel part cooling, als hotend fan is?

Das niet handig want part heeft varierende koeling nodig en hotend constant.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• DamianSixSixSix
ooooh xD

shit... helemaal vergeten lolz...

je hebt helemaal gelijk natuurlijk >.<
interessante guide van Tom Sanladerer over de TMC2130 drivers: YouTube: How to make your 3D printer smart and silent with the TMC2130!

© ocf81 1981-infinity

• DamianSixSixSix
quote:
ja die was goed, vond die van de hang printer ook leuk.

maar eigenlijk vind ik alles leuk van hem _/-\o_

• gold_dust
quote:
DamianSixSixSix schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:27:

Ik heb een Creality Ender 2 en daar is een upgrade voor waarbij een enkele fan zowel het hotend als het part koelt. Werkt prima in de praktijk.

• DamianSixSixSix
lol, en ik was het al moeilijk aan het maken in mn hoofd, wou een servo gebruiken voor een klep die je open dicht kan doen voor flow op part xD

• zynex
quote:
gold_dust schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:39:
[...]

Ik heb een Creality Ender 2 en daar is een upgrade voor waarbij een enkele fan zowel het hotend als het part koelt. Werkt prima in de praktijk.
Maar waarom zou je het willen? Puur vanwege het geluid? Het lijkt mij namelijk niet verstandig. Mijn hotend/motor hebben die koeling echt nodig (titan aero). De fan is ooit uitgevallen en toen was het geheel toch wel erg heet. Dus ik zou persoonlijk wel mijn hopend fan constant aan willen hebben op een redelijke snelheid.

Echter de cooling fan staat bij lange na niet altijd aan. Er zijn genoeg scenario's denkbaar waarbij je geen koeling wilt op je part. Mijn voorkeur zou dus altijd uitgaan naar twee fans.

Die filmpjes van tom zijn inderdaad erg goed. Heb al een tijdje zitten kijken naar die TMC2130 drivers. Ik denk dat dat de volgende upgrade wordt. ;)
quote:
gold_dust schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:39:
[...]

Dit ding werkt alleen als je alleen maar PLA print. Bij andere materialen moet je de hotend wel koelen en de print in veel mindere mate.

© ocf81 1981-infinity

• BertusG
  • Niet online
Meer mensen met waardeloze resultaten met Real PLA filament? Uren aan het troubleshooten geweest, omdat het spul maar bleef stringen en cloggen. Uiteindelijk bleek ander filament als een zonnetje te printen op mijn CR-10 met exact dezelfde instellingen. Eens maar nooit weer en een 3/4e rol de prullenbak in!

• ProAce
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:07
quote:
BertusG schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:55:
Meer mensen met waardeloze resultaten met Real PLA filament? Uren aan het troubleshooten geweest, omdat het spul maar bleef stringen en cloggen. Uiteindelijk bleek ander filament als een zonnetje te printen op mijn CR-10 met exact dezelfde instellingen. Eens maar nooit weer en een 3/4e rol de prullenbak in!
Ik heb nu een 7 KG REAL PLA gebruikt en nog 0 problemen gehad, mss heb je een slechte rol gekregen?

• BertusG
  • Niet online
quote:
ProAce schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:03:
[...]

Ik heb nu een 7 KG REAL PLA gebruikt en nog 0 problemen gehad, mss heb je een slechte rol gekregen?
Vermoedelijk, erg frustrerend om zoveel uur kwijt te zijn aan het vinden van het probleem en er dan achter te komen dan met ander filament er geen vuiltje aan de lucht is.

Batchnummer van mijn rol is 03-F-0009, gekocht bij 123print.

• BorisN
quote:
BertusG schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:55:
Ja ik heb ook moeite gehad met sommige rollen REAL, ik gebruik liever het huismerk van 123-3d. Uiteindelijk kreeg ik de rollen wel goed maar het kostte minder moeite bij ander plastic. Het is ook erg afhankelijk van de kleur filament die je pakt.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

quote:
BorisN schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:41:
[...]

Ja ik heb ook moeite gehad met sommige rollen REAL, ik gebruik liever het huismerk van 123-3d. Uiteindelijk kreeg ik de rollen wel goed maar het kostte minder moeite bij ander plastic. Het is ook erg afhankelijk van de kleur filament die je pakt.
Heb je dezelfde ervaring met hun huismerk PETG? Ik heb ook erg veel moeite met de PETG van REAL van 123-3d.nl. Heb het nu na heel veel tweaken wel aardig maar het kan nog steeds beter. Maar als de PETG van het huismerk (uit de Jupiter-serie) beter werkt, is het denk ik wel waard om eens te wagen.

Evanescent wijzigde deze reactie 17-12-2017 20:43 (9%)

• BorisN
quote:
Evanescent schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:41:
[...]

Heb je dezelfde ervaring met hun huismerk PETG? Ik heb ook erg veel moeite met de PETG van REAL van 123-3d.nl. Heb het nu na heel veel tweaken wel aardig maar het kan nog steeds beter. Maar als de PETG van het huismerk (uit de Jupiter-serie) beter werkt, is het denk ik wel waard om eens te wagen.
Ik heb maar 1 rol PETG van REAL, die gebruik ik niet vaak. Geen ervaring met het huismerk, ik heb nu een economy rol van Colorfabb en daar ben ik tevreden over.

• lennertvdkort
Meer mensen last van en Y-stop 'negerende' 3dprinter tijdens het 'homen'?
Ik heb het op mijn a8 en am8
Random(eens in de 100 prints bewijze van) tijdens het 'homen'(heb het handmatig gehad, maar ook als hij begint met printen) lijkt het alsof de y-stop genegeerd word, de motor maakt dan een ratelend geluid en je ziet de snaar ook echt op en neer gaan.
Het rare is dat hij het af en toe doet, en beide printers er last van hebben.
Lijkt wel alsof ik een functie van marlin niet goed geconfigureerd heb, maar heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

De A8 draait op het stock moederbord met Marlin 1.1.5.
De AM8 draait op een mks-gen-L met Marlin 1.1.6.
Het zouden ook de chinese endstops kunnen zijn natuurlijk, maar vind op google niet zo 1 2 3 iets.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

@lennertvdkort Je kunt de stop natuurlijk redelijk makkelijk testen door hem zelf in te drukken. Probeer eens wanneer hij wel en wanneer hij niet reageert. Met een multimeter kun je ook meten of het een mechanisch probleem is.

• lennertvdkort
quote:
Evanescent schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:13:
@lennertvdkort Je kunt de stop natuurlijk redelijk makkelijk testen door hem zelf in te drukken. Probeer eens wanneer hij wel en wanneer hij niet reageert. Met een multimeter kun je ook meten of het een mechanisch probleem is.
Ik had het anders moeten formuleren, 99% van de tijd doet hij het niet.
Is dus echt zo'n probleem dat je niet even kan nabootsen.
En voor ik 2 uur aan het meten en pielen ben, dacht ik vraag het hier even.
quote:
lennertvdkort schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:36:
[...]

Ik had het anders moeten formuleren, 99% van de tijd doet hij het niet.
Is dus echt zo'n probleem dat je niet even kan nabootsen.
En voor ik 2 uur aan het meten en pielen ben, dacht ik vraag het hier even.
Gewoon endstop vervangen en dan kijken of het dan wel gaat werken. Bij mij is de Y endstop op mijn A8 ook na een paar maanden stuk gegaan. Ik denk zelf omdat de snelheid van de carriage ook tamelijk hoog ingesteld stond in Skynet. (toen ik nog skynet gebruikte)

Ik ben er wel achter dat het handig is om van onderdelen die met beweging en verhitting altijd een paar reserves op voorraad te hebben. (endstops, heatbreaks, nozzles, belts, lagers in minderer mate)

ocf81 wijzigde deze reactie 18-12-2017 15:40 (14%)

© ocf81 1981-infinity

• lennertvdkort
quote:
ocf81 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:38:
[...]

Gewoon endstop vervangen en dan kijken of het dan wel gaat werken. Bij mij is de Y endstop op mijn A8 ook na een paar maanden stuk gegaan. Ik denk zelf omdat de snelheid van de carriage ook tamelijk hoog ingesteld stond in Skynet. (toen ik nog skynet gebruikte)
Ja ik zal wel even wat houders printen, heb van die 'mechanische ramps' endstops liggen.
Maar vind het gewoon zo typisch dat ze het allebei hebben alleen op de y-axis.
Vandaar dat ik denk dat het niet mechanisch was maar iets in de software, dacht zelf ook aan de snelheid van de carriage en dat marlin het dan niet registreert oid.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

quote:
lennertvdkort schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:44:
[...]

Ja ik zal wel even wat houders printen, heb van die 'mechanische ramps' endstops liggen.
Maar vind het gewoon zo typisch dat ze het allebei hebben alleen op de y-axis.
Vandaar dat ik denk dat het niet mechanisch was maar iets in de software, dacht zelf ook aan de snelheid van de carriage en dat marlin het dan niet registreert oid.
Misschien moet je de endstop iets naar binnen plaatsen, dat hij hem net te laat registreert. Of zit er misschien een kleine speling in?
Pagina: 1 ... 105 ... 108 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*