• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
zynex schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:48:
[...]

Welke snelheden haal jij nu met je Hevo? Ik print nu altijd op 70mm/s. Dat is niet zo'n extreem verschil met mijn oude printer die ik altijd op 50mm/s had, maar het scheelt toch aanzienlijk. 80mm/s gaat ook nog wel goed, maar ik merk dat kleine prints dan een beetje moeite hebben in het begin. Sneller gaat wel, maar dan ga ik echt inleveren op kwaliteit.

Ik denk dat ik nog wel een stuk sneller kan met een bowden extruder, maar ik gebruik nu een titan aero direct drive aangezien ik bowden gewoon niet erg fijn vind en regelmatig met lastigere flexibele materialen print. (Maarja alsnog is 70mm/s zeer acceptabel.)
ik ben nu net vandaag (hij is pas relatief kort klaar :) ) begonnen aan een grote print. Met PLA zit ik nu op een 60mm/s voor de buitenste shell, de binnenste gaan tegen 100mms/, infill idem. Linewidth is 0.84, laaghoogte 0.2mm, de kwaliteit van wat ik tot nu toe kan zien is even goed als dat ik het eerder tegen 60 met hoogste snelheid deed. Er is volgens mij nog wel wat meer uit te halen, maar ik moet dan nog wat gaan sleutelen aan de koeling.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09-2025
Iemand hier die met 3mm filament print? Ik heb per ongeluk verkeerd besteld. Het gaat om 2 ongeopende rollen van 0.5KG rollen van ESUN in de kleuren zilver en goud.

Op zich hoef ik er niets voor te hebben, maar eventueel wat spul voor mijn CR10 of 1.75mm filament wordt gewaardeerd. Bij voorkeur ophalen in Hilversum, omdat ik geen zin heb om ook nog eens naar het postkantoor te moeten.

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:44
Is hier iemand met een 30x30cm bed die iets voor mij wil uit printen? mijn bed is zelf te klein, het opject is:

295mm x 170mm x 4mm hoog

is gewoon als test dus hoef niet al te stevig zijn. 30% vulling is al voldoende

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
KevinSetz schreef op zondag 19 november 2017 @ 15:21:
Is hier iemand met een 30x30cm bed die iets voor mij wil uit printen? mijn bed is zelf te klein, het opject is:

295mm x 170mm x 4mm hoog

is gewoon als test dus hoef niet al te stevig zijn. 30% vulling is al voldoende
Waarom doe je dat niet even via 3DHubs? Of wat verwacht je van de medetweaker? Dat ze het ook kosteloos opsturen? Of hoef je er alleen een foto van, omdat het maar een test is? Ik snap je verzoek niet :)

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• KevinSetz
Room42 schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:34:
[...]

Waarom doe je dat niet even via 3DHubs? Of wat verwacht je van de medetweaker? Dat ze het ook kosteloos opsturen? Of hoef je er alleen een foto van, omdat het maar een test is? Ik snap je verzoek niet :)
Ik hoop dat het beetje tegen een tweakers prijsje kan ;) tuurlijk betaal ik er voor.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 19:24
KevinSetz schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:43:
[...]

Ik hoop dat het beetje tegen een tweakers prijsje kan ;) tuurlijk betaal ik er voor.
29,5 is voor mij zo'n vervelende maat anders had ik het wel snel even tussendoor gedaan. Ik moet mijn glasplaat dan weer heel precies neerleggen en kan geen skirt/brim gebruiken, omdat je echt tegen het uiterste aanzit van die 30x30 plaat. 28,5/29 was makkelijker geweest. :P

[ Voor 79% gewijzigd door zynex op 19-11-2017 19:25 ]

• KevinSetz
zynex schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:22:
[...]

29,5 is voor mij zo'n vervelende maat anders had ik het wel snel even tussendoor gedaan. Ik moet mijn glasplaat dan weer heel precies neerleggen omdat je echt tegen het uiterste aanzit van die 30x30 plaat. 28,5/29 was makkelijker geweest. :P
dat had ik al beetje verwacht inderdaad, hij is 294mm op het langste punt daarna wordt hij gelijk korter.
:P

• zynex
KevinSetz schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:24:
[...]

dat had ik al beetje verwacht inderdaad, hij is 294mm op het langste punt daarna wordt hij gelijk korter.
:P
Je mag me het bestand wel even sturen, dan kijk ik of hij de outline goed pakt (en of ik mijn bed dus goed afgesteld heb) en dan stuur ik je wel de prijs voor zwart petg. (Dan hoef ik niet te wisselen ;) )

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 15:20
Bij mijn print met pla op 200 graden en een bed temp van 60 zi ik wat stukjes en draden ontstaan. Waar zou ik als eerste aan kunnen draaien om dit beter te krijgen. Ik heb een cr10 met de instellingen in cura van edwin versie 1.4

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/dDjFxm

Xiaomi 13T Pro

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Btje schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:52:
Bij mijn print met pla op 200 graden en een bed temp van 60 zi ik wat stukjes en draden ontstaan. Waar zou ik als eerste aan kunnen draaien om dit beter te krijgen. Ik heb een cr10 met de instellingen in cura van edwin versie 1.4

[afbeelding]
Helaas werkt je plaatje hier niet dus daar kunnen we niet op kijken.
Op welke snelheid print je precies?

p.s
Nu zie ik hem wel, in de mijn eigen qoute.

[ Voor 15% gewijzigd door Droxz op 20-11-2017 09:30 ]

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• AOC
  • Niet online

AOC

Btje schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:52:

[afbeelding]
Als eerste temperatuur 5 graden omlaag proberen :) is het makkelijkst. Als je verder wilt finetunen dan onderstaande

Combinatie van vier dingen. Retraction (waarbij retraction length, retraction speed en z-hop belangrijk is), temperatuur (lager voorkomt meestal stringing maar te laag en je verliest kwaliteit), snelheid en koeling

Geen idee welke instellingen je nu specifiek hebt ingezet maar indien je een bowden setup zou ik beginnen met retraction op te bouwen. Zet eerst een retraction length in van 2mm. Vervolgens ga je retractionspeed opbouwen tot het punt dat je extruder raar begint te klinken. Ga vervolgens 10mms terug dan weet je dat je extruder binnen een hanteerbare zone zit. MOcht je nog steeds draadjes hebben pak je 4mm retraction length. Pas op, wanneer je teveel retraction length gebruikt kan underextrusion ontstaan op het moment er veel retractions plaats vinden. Dat kan uiten in een missende laag of je nozzle/heatbreak raakt zelfs verstopt. Mocht je retraction length boven de 6mm uitkomen zonder enig verbetering verlaag dan je temperatuur (200 graden) met stapjes van 5 omlaag. Dus een testprint met 195, 190 en wellicht 185 afhankelijk welk merk je hebt. Je kan eventueel een temptower printen om te achterhalen welk goed werkt.
Qua snelheid kan je ook experimenteren. Te snel geeft soms te weinig tijd om het filament te laten koelen/hechten. En qua koeling, een fan fang kan ook helpen.

Ideaal model om stringing te testen https://www.thingiverse.com/thing:2219103 <-- die heb ik 25x geprint oid voordat ik de juiste settings had. Zelf ben ik van 205 graden naar 190 gegaan, retraction length 4.2mm, retractionspeed 65mms, z-hop 0.1mm. Dit met een stock tevo tarantula (bowden). Heb nu niet/nauwelijks last van draadjes (soms minimaal en kleiner dan een haartje)

Samengevat:

Spelen met temperatuur, retraction length, z-hop, snelheid (in jou geval infill en travel moves). Waarbij je retraction length zo laag mogelijk wilt houden. Retraction speed redelijk hoog maar niet te. Temperatuur maakt veel verschil, liefst zo laag mogelijk (print een temp tower om te zien welk temperatuur de beste eigenschappen geeft voor jouw filament). Z-hop wil je zo laag mogelijk hebben maar voorkomt wel dat er een lijn ontstaat tijdens een travel move.

[ Voor 17% gewijzigd door AOC op 20-11-2017 09:39 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

Allright, heel veel testprintjes verder en zit nu bijna tegen tevredenheid aan :)

laatste obstakel zit hem in de verschillende (dikke) lijnen op de zijkant van een print. Deze zijn alleen zichtbaar als ik met een ledje schuin om mijn print schijn. Ik heb het vermoeden dat dit beter kan.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/23675114_1691747374209365_2663773204000319576_o.jpg?oh=76be84ef44be5106a8aa3d2f2bd73fab&oe=5AAD1AE1

Ik heb een dual Z setup waarbij de rods zo goed als recht zijn. Z-wobble zou dus niet aanwezig moeten zijn. om z-wobble uit te sluiten heb ik een test print gemaakt en vervolgens nog een testprint gemaakt waarbij ik alvorens de print de z-rods heb omgedraaid, goed gesmeerd en perfect uitgelijnd. Ondanks deze maatregelen is tijdens een tweede print dezelfde lijnen zichtbaar. Daarom mijn vermoede dat het niet aan een z-wobble ligt omdat je bij het omdraaien van de rods een ander karakteristiek zou verwachten.

Mijn e-steps is gekalibreerd en flow is aangepast waardoor ik overextrusion ook niet echt vermoed.
Zelf raak ik een beetje uit opties waardoor ik benieuwd ben of iemand op GoT nog een geniale ingeving heeft?

Kan het aan mijn settings in slic3r liggen? Dat layer heigth van 0.2mm i.c.m. first layer heigth van 0.25 voor squashed layers zorgt?

Wellicht zou ik nog kunnen kijken naar jerk/accel?

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Dit weekend heb ik een titan extruder op mijn Anet A8 geïnstalleerd. Waar ik echter tegenaan loop is dat ik het filament heel moeilijk ingevoerd krijg. Het lijkt erop dat de insert (plastic invoer ding) niet helemaal goed uitgelijnd is.
Is iemand hier wel eens tegenaan gelopen en heeft iemand tips om dit op te lossen?
Het vervelende is dat je ook niets kunt zien omdat de gears ervoor zitten. Voor nu maar even mijn oude extruder teruggezet.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09-2025
Waterkoker schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:30:
[...]

Als eerste temperatuur 5 graden omlaag proberen :) is het makkelijkst. Als je verder wilt finetunen dan onderstaande

Combinatie van vier dingen. Retraction (waarbij retraction length, retraction speed en z-hop belangrijk is), temperatuur (lager voorkomt meestal stringing maar te laag en je verliest kwaliteit), snelheid en koeling

Geen idee welke instellingen je nu specifiek hebt ingezet maar indien je een bowden setup zou ik beginnen met retraction op te bouwen. Zet eerst een retraction length in van 2mm. Vervolgens ga je retractionspeed opbouwen tot het punt dat je extruder raar begint te klinken. Ga vervolgens 10mms terug dan weet je dat je extruder binnen een hanteerbare zone zit. MOcht je nog steeds draadjes hebben pak je 4mm retraction length. Pas op, wanneer je teveel retraction length gebruikt kan underextrusion ontstaan op het moment er veel retractions plaats vinden. Dat kan uiten in een missende laag of je nozzle/heatbreak raakt zelfs verstopt. Mocht je retraction length boven de 6mm uitkomen zonder enig verbetering verlaag dan je temperatuur (200 graden) met stapjes van 5 omlaag. Dus een testprint met 195, 190 en wellicht 185 afhankelijk welk merk je hebt. Je kan eventueel een temptower printen om te achterhalen welk goed werkt.
Qua snelheid kan je ook experimenteren. Te snel geeft soms te weinig tijd om het filament te laten koelen/hechten. En qua koeling, een fan fang kan ook helpen.

Ideaal model om stringing te testen https://www.thingiverse.com/thing:2219103 <-- die heb ik 25x geprint oid voordat ik de juiste settings had. Zelf ben ik van 205 graden naar 190 gegaan, retraction length 4.2mm, retractionspeed 65mms, z-hop 0.1mm. Dit met een stock tevo tarantula (bowden). Heb nu niet/nauwelijks last van draadjes (soms minimaal en kleiner dan een haartje)

Samengevat:

Spelen met temperatuur, retraction length, z-hop, snelheid (in jou geval infill en travel moves). Waarbij je retraction length zo laag mogelijk wilt houden. Retraction speed redelijk hoog maar niet te. Temperatuur maakt veel verschil, liefst zo laag mogelijk (print een temp tower om te zien welk temperatuur de beste eigenschappen geeft voor jouw filament). Z-hop wil je zo laag mogelijk hebben maar voorkomt wel dat er een lijn ontstaat tijdens een travel move.
Voor mij ook hele handige info! Ikzelf heb sinds een weekje ook een CR10. Ik heb eerst een testprint die al op de bijgeleverde SD stond geprobeerd. De buitenkant van die print was nagenoeg perferct. De infill zag er echter minder goed uit. Vergelijkbaar met de foto van @Btje. nou denk ik dat die infill iets fijner was, maar bij de kruising van de lijnen had de infill soms gaten, of interne stringing.

Dit weekend 2 nieuwe prints gedaan. 2 afstelwieltjes voor de niveauafstelling van het bed. Dit was voor mij de 1e keer dat ik een slicer gerbuikte. Ik heb de laatse versie van Cura hiervoor gebruikt.

Uit mijn hoofd waren dat de volgende instellingen:
- Standaard meegeleverd witte PLA
- hotend 200C, bed 60C
- Snelheid 50mm/s (1e layer 25)
- 1,75 filament, 0,4 nozzle
- layer hight 0.2 (ook voor 1e)
- Line width 0.4
- infill 20%
- retraction 5mm

De volgende print had ik op 60mm/s geprint. Deze maakte meer geluid (resonantie van bepaalde delen) maar ik zag niet veel verschil in de print. Volgens mij is de print echter ook relatief makkelijk: https://www.thingiverse.com/thing:2408748

Ik heb geprint op het orginele glas (lijkt redelijk vlak in mijn geval). Ik heb het schoon gemaakt met spiritus, en daarna de paarse haarlak van de action er overheen. De 1e print heb ik met een brim gedaan, de 2e met een skirt. Beide ging goed, maar die met de brim leek een stuk beter vast te zitten.

Ik heb de instellingen uit deze video gebruikt: YouTube: How to Setup your Cr-10 Cura Settings

Nou ben ik van plan om een "fang" te printen. Kan ik dat beter eerst doen voordat ik verder met de instelling ga spelen?

• AOC
  • Niet online

AOC

SuperKris schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:28:
[...]
Nou ben ik van plan om een "fang" te printen. Kan ik dat beter eerst doen voordat ik verder met de instelling ga spelen?
In het geval van PLA en gelijkwaardige filaments is een fang stap 1. Maakt het printen veel makkelijker omdat het plastic sneller afkoelt. Hierdoor minder kans op vervormen/plakken etc.

Nog twee goeie artikelen gevonden:

https://engineerdog.com/2...ults-and-recommendations/
http://reprap.org/wiki/Triffid_Hunter%27s_Calibration_Guide

In mijn geval heb ik wat verschillende dikte printlagen of uitspringende. Ga binnenkort eens proberen om de extrusion width iets groter te zetten dan mijn nozzle (0.4mm), Eens kijken of dat de details in een print verbeterd.

[ Voor 39% gewijzigd door AOC op 20-11-2017 13:45 ]

• zynex
deamz0r schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:50:
Dit weekend heb ik een titan extruder op mijn Anet A8 geïnstalleerd. Waar ik echter tegenaan loop is dat ik het filament heel moeilijk ingevoerd krijg. Het lijkt erop dat de insert (plastic invoer ding) niet helemaal goed uitgelijnd is.
Is iemand hier wel eens tegenaan gelopen en heeft iemand tips om dit op te lossen?
Het vervelende is dat je ook niets kunt zien omdat de gears ervoor zitten. Voor nu maar even mijn oude extruder teruggezet.
Gebruik je hem als bowden of direct drive? Ik heb hier zelf een titan aero direct drive setup, maar heb nergens las van,. Je moet ervoor zorgen dat het stukje teflon dat uitsteekt goed in je idle lever zit. Die moet er helemaal inzitten. Dat ging bij mij zeer stroef en die heb ik dus opgeboord. Nu heb ik het filament meteen verwisseld. (verademing op mijn oude setup)
https://wiki.e3d-online.com/Titan_Aero

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36
Frustratie frustratie, ben al een paar dagen bezig met mijn am8.
Maar omdat ik van het standaard bordje over gegaan ben naar een Gen-L&titan(clone)&e3d v6(clone)&3dtouch viel het nogal tegen.
Ben nogal een noob met arduino heb na veel zoeken en testen het hele spulletje werkend(vind ik geen probleem, vind het mooi om te leren).
Nou heb ik 4 prints gehad, waarna het verwarmingselement gestopt is.
Vervangen voor het originele verwarmingselement. waarna hij een paar lagen het goed deed en nu is de nozzle verstopt gok ik.

Nu zit ik er aan te denken om een originele e3d lite te kopen(meer als petg ga ik toch niet printen).
Iemand er ervaring mee?
Vind 30 euro nogal een bizar verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door lennertvdkort op 21-11-2017 10:37 ]

• DamianSixSixSix
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-04-2023
dit wil ik ook graag weten, zit er ook aan te denken om die te kopen.

also, ik had tot nu toe alleen petg geprint, wat fantastic werkte, ga ik naar pla, wat een zooitje zeg...

slechte laag hechting, afwerking is lelijk >.<

ik gebruik de default cura settings...

• zynex
DamianSixSixSix schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:24:
dit wil ik ook graag weten, zit er ook aan te denken om die te kopen.

also, ik had tot nu toe alleen petg geprint, wat fantastic werkte, ga ik naar pla, wat een zooitje zeg...

slechte laag hechting, afwerking is lelijk >.<

ik gebruik de default cura settings...
Meestal is het juist totaal andersom. Ik print meestal met Petg, maar pla hoort een stuk mooier te printen. Bridgen gaat met pla gewoon een stuk netter en het glimt gelukkig veel minder. Ook hecht pla normaal gesproken beter en heeft het minder warmte nodig.

Dus die default cura settings zullen wel niet zo bar goed zijn voor het materiaal waar je mee print.

• Droxz
  • Niet online
Over Petg gesproken, ik zit daar al een tijdje naar te kijken (dankzij jullie hier) maar 1 ding
kom ik niet helemaal uit. Mijn hot end gaat niet hoger als 240 graden, en nu zeggen veel website dat de beste temp rond de 245 graden ligt, maar dat zou ik dus niet halen.
De printtemperatuur van PETG ligt tussen de 230°C en 250°C
Wat is jullie ervaring? :D

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:04
Droxz schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:38:
Over Petg gesproken, ik zit daar al een tijdje naar te kijken (dankzij jullie hier) maar 1 ding
kom ik niet helemaal uit. Mijn hot end gaat niet hoger als 240 graden, en nu zeggen veel website dat de beste temp rond de 245 graden ligt, maar dat zou ik dus niet halen.

[...]

Wat is jullie ervaring? :D
Compleet afhankelijk van je machine natuurlijk, maar ik print het op 240 graden met uitstekende resultaten :).

Tegenwoordig zelfs met een minimale hoeveelheid fan erop weer.

240 graden, rustig an, beetje koelen (20%?). Werkt voor mij uitstekend :)

• Droxz
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:42:
[...]

Compleet afhankelijk van je machine natuurlijk, maar ik print het op 240 graden met uitstekende resultaten :).

Tegenwoordig zelfs met een minimale hoeveelheid fan erop weer.

240 graden, rustig an, beetje koelen (20%?). Werkt voor mij uitstekend :)
Top bedankt voor je snelle antwoord!
Dat klinkt als basis instellingen voor PLA alleen wat warmer :)

Vanavond maar eens ergens een stukje Petg op de kop tikken.
Ik gebruik eigenlijk helemaal geen (extra) fan voor het headbed,
alleen boven mijn head block / extruder en toe nu toe werkt dat prima trouwens.

Gisteren wel een fan shroud geprint om de huidige fan van de "extruder" ook
te gebruiken om mijn bed/print te coolen.

• Mar.tin
  • Laatst online: 10:04
Droxz schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:56:
[...]

Top bedankt voor je snelle antwoord!
Dat klinkt als basis instellingen voor PLA alleen wat warmer :)

Vanavond maar eens ergens een stukje Petg op de kop tikken.
Ik gebruik eigenlijk helemaal geen (extra) fan voor het headbed,
alleen boven mijn head block / extruder en toe nu toe werkt dat prima trouwens.

Waar woon je? Anders wil ik je wel een stukkie opsturen tegen verzendkosten dat je wat kunt prutsen? ;) Stuur anders ff een DM

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

Droxz schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:56:
[...]

Daar zou ik mee uitkijken. Je extruder heeft een goede flow nodig om te voorkomen dat het plastic voortijdig smelt. Als je die flow gaat aftakken dan houd je wellicht te weinig over (en anders zet dat beetje lucht die je dan aftakt ook weinig zoden aan de dijk).

Bij mij was een dedicated layer fan een van de betere upgrades voor mn Tevo Tarantula, vooral als je wat overhang hebt (de boeg van de Benchy bijvoorbeeld) zie je duidelijk het effect.

• BorisN
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-01 16:41
Ik stoei ook nog wel met PETG, vooral de stringing is behoorlijk. Ik print de eerste laag op 250 en de volgende lagen op 240. Ik ga binnenkort ook maar temp towers printen, dat zal wel een hoop verbetering brengen

• Droxz
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:57:
[...]

Waar woon je? Anders wil ik je wel een stukkie opsturen tegen verzendkosten dat je wat kunt prutsen? ;) Stuur anders ff een DM
Dat zou helemaal te gek zijn!
Ik stuur je gelijk een PM! _/-\o_

• Droxz
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:14:
[...]

Daar zou ik mee uitkijken. Je extruder heeft een goede flow nodig om te voorkomen dat het plastic voortijdig smelt. Als je die flow gaat aftakken dan houd je wellicht te weinig over (en anders zet dat beetje lucht die je dan aftakt ook weinig zoden aan de dijk).

Bij mij was een dedicated layer fan een van de betere upgrades voor mn Tevo Tarantula, vooral als je wat overhang hebt (de boeg van de Benchy bijvoorbeeld) zie je duidelijk het effect.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/d6/3e/5b/28/e6/55d0a9598215d0b61d296acb0aa32dd2_preview_medium.jpg

Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn, zie plaatje.
Ik ga dus niets aftappen/aftakken, maar gebruik de huidige airflow en buig die alleen naar beneden.

Thanks, het is zeker een goed idee om verder te kijken/bouwen aan een dedi layer fan.
Deze week maar eens in de grote rommelbak met Fans kijken.

• zynex
BorisN schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:15:
Ik stoei ook nog wel met PETG, vooral de stringing is behoorlijk. Ik print de eerste laag op 250 en de volgende lagen op 240. Ik ga binnenkort ook maar temp towers printen, dat zal wel een hoop verbetering brengen
Welk merk? Dat vind ik namelijk een vrij hoge temperatuur. Petg van Real, formfutura en 123d huismerk zit hier allemaal tussen de 230 en 220 graden voor een mooi resultaat.

• BorisN
zynex schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:22:
[...]

Welk merk? Dat vind ik namelijk een vrij hoge temperatuur. Petg van Real, formfutura en 123d huismerk zit hier allemaal tussen de 230 en 220 graden voor een mooi resultaat.
123d, als ik lager ga dan krijg ik problemen met extrusion en vooral ook adhesion. Ik vermoed dat de e3d hotend/thermistor niet heel netjes geijkt is.

• zynex
BorisN schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:24:
[...]

123d, als ik lager ga dan krijg ik problemen met extrusion en vooral ook adhesion. Ik vermoed dat de e3d hotend/thermistor niet heel netjes geijkt is.
Heb je wel eens een pid tune uitgevoerd? Dat hielp bij mij erg om de temperatuur netjes te houden. (ijking doe je helaas weinig aan. )

• AOC
  • Niet online

AOC

Iemand nog suggesties om de lijnen in een print vloeiend te krijgen? Onderstaande image is de print waar ik op doel :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/23675114_1691747374209365_2663773204000319576_o.jpg?oh=76be84ef44be5106a8aa3d2f2bd73fab&oe=5AAD1AE1

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 14:07
Zorgen voor een gelijkmatige invoer van het fillament

• Droxz
  • Niet online
Waterkoker schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:34:
Iemand nog suggesties om de lijnen in een print vloeiend te krijgen? Onderstaande image is de print waar ik op doel :)

[afbeelding]
Geen idee met wat voor printer (software en instellingen) je print?
Ik zou zelf kijken of er wel genoeg spanning op je belts staan.
Misschien iets dikkere shell thickness kiezen (2x nozzle size) en of langzamer + warmer printen.

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-02 21:42
Zijn echt zoveel dingen die invloed hebben op de kwaliteit, hoe zijn je assen (zijn die goed stevig), printsnelheid, temperatuur en cooling van je lagen.

Dit is wat ik zelf red op het moment met een e3D v6, Form Futura pla met Simplify3d, elke buitenste laag met snelheid reductie. (0.2mm @ 60mm/s voor deze print maar mijn tests op 100-120mm/s zijn vergelijkbaar, wel iets meer andere foutjes dan)
Afbeeldingslocatie: http://alternative-music.nl/3dprint/layer_01.jpg

Edit;

Als je overigens nog weet bij welke as die kant op de foto hoort dan weet je welke speling op zou kunnen zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door S95Sedan op 21-11-2017 14:00 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

jbhc schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:54:
Zorgen voor een gelijkmatige invoer van het fillament
Dat is een goeie. Ik zal kijken of ik de bowden tube iets kan inkorten. Wel viel mij op dat het tandwiel in de extruder een lichte wobble heeft. Het tandwiel past niet strak om de as van de extruder waardoor het tandwiel zich beetje op/neer gaat als de as beweegt. Het gedraagt zich als een ei-vorm zegmaar.
Droxz schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:45:
[...]
Geen idee met wat voor printer (software en instellingen) je print?
Ik zou zelf kijken of er wel genoeg spanning op je belts staan.
Misschien iets dikkere shell thickness kiezen (2x nozzle size) en of langzamer + warmer printen.
Tevo Tarantula :) - de instellingen zou ik nog even moeten dubbelchecken thuis. de belts staan op spanning maar de pulley van de X as past niet 100% strak op de as van de steppermotor (zelfde probleem als bij de extruder eigenlijk). Dus hier zit ook een wobble/beweging in. Ik zal proberen om het uit te lijnen met een stukje papier oid zodat dit weg raakt. Kijken of dat verbetering brengt

[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 21-11-2017 13:54 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

S95Sedan schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:53:
Zijn echt zoveel dingen die invloed hebben op de kwaliteit, hoe zijn je assen (zijn die goed stevig), printsnelheid, temperatuur en cooling van je lagen.
Als je overigens nog weet bij welke as die kant op de foto hoort dan weet je welke speling op zou kunnen zitten.
Nice, zo wil ik het ook :). Overigens zijn de andere kanten ook zo. Hier alle kanten. Edit: linkjes stuk

[ Voor 42% gewijzigd door AOC op 26-11-2017 15:10 ]

• Btje
Ik heb een ontwerp waar ik een pause moet gebruiken om van kleur te wisselen. Normaal doe ik dan de kleur er een beetje door duwen om de vorige kleur uit de nozzle te hebben. Kan ik op de cr10 de z-as even de motoren ontkoppelen en dan na het wisselen van de kleur de print weer starten? De vraag is of hij dan weer terug beweegt naar de positie waar hij verder moet met printen.

Of is hier een betere methode voor.

Xiaomi 13T Pro

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

In Marlin-firmware zit het M600 commando voor het wisselen van filament. Ik weet niet of de firmware van je CR10 dit ondersteund.

-

• Btje
Er zit een change filament menu item in zie ik nu. Jammer dat de designer niet kan aangeven waar precies de pauze moet. Nu geeft hij aan bij 47% wisselen.

Xiaomi 13T Pro

• Room42
  • Niet online
Btje schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:32:
Er zit een change filament menu item in zie ik nu. Jammer dat de designer niet kan aangeven waar precies de pauze moet. Nu geeft hij aan bij 47% wisselen.
Welke slicer gebruik je? Want Cura 15.04.6 heeft sowieso een plugin 'Pause at height', die ook de head kan verplaatsen tijdens de pause. In Cura 3 heb ik die nog niet gevonden maar ook nog niet gezocht ;) Maar ik kan me voorstellen dat de meeste major slicers dat wel ondersteunen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ik8Y4mF.png

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• zynex
Btje schreef op donderdag 23 november 2017 @ 08:59:
Ik heb een ontwerp waar ik een pause moet gebruiken om van kleur te wisselen. Normaal doe ik dan de kleur er een beetje door duwen om de vorige kleur uit de nozzle te hebben. Kan ik op de cr10 de z-as even de motoren ontkoppelen en dan na het wisselen van de kleur de print weer starten? De vraag is of hij dan weer terug beweegt naar de positie waar hij verder moet met printen.

Of is hier een betere methode voor.
Kijk eens of er een 'pause at layer' script is voor de slicer die je gebruikt. Zo doe ik het namelijk in Simplify3d. Op deze manier kan ik gewoon een layer instellen waar hij moet pauzeren en de nozzle opzij laten gaan. Dan doe ik het nieuwe filament erin, in octoprint klik ik op extrude totdat alleen de nieuwe kleur overblijft en dan gewoon 'resume'.

• Btje
idd cura, zal vanavond eens zoeken, thanx.
Room42 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:27:
[...]

Welke slicer gebruik je? Want Cura 15.04.6 heeft sowieso een plugin 'Pause at height', die ook de head kan verplaatsen tijdens de pause. In Cura 3 heb ik die nog niet gevonden maar ook nog niet gezocht ;) Maar ik kan me voorstellen dat de meeste major slicers dat wel ondersteunen.

[afbeelding]

Xiaomi 13T Pro

• Droxz
  • Niet online
Btje schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:46:
idd cura, zal vanavond eens zoeken, thanx.

[...]
Cura (15.04.6) -> Plugins tab -> Plugins: Pause at hight selecteren -> pijltje naar beneden -> en je plugin is actief. Ik heb er zelf geen ervaring mee trouwens.

Weet iemand ook of je een RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller kan aansluiten op een Megatronics 3.1? Dat bordje is interessant, maar dat LCD scherm dat reprapworld erbij verkoopt lijkt me een beetje aan de dure kant, terwijk ik nog een RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller heb liggen hier.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2025
Room42 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:26:
[...]
ik heb de printer gewoon besteld. ...
en heb je hem al binnen?

• Room42
  • Niet online
Ja! :*) Ook precies een week na bestellen, maandag, maar dat had zaterdag kunnen zijn als DHL zaterdag zijn ronde af had kunnen maken. Anyway, ik ben wel blij met hem!

De standaard PLA die erbij zat heb ik redelijk strak, op wat "spinnenrag" na (dit effect, maar niet mijn foto) als ik de 'fine_positive_features' van Make: (https://www.thingiverse.com/thing:533472) uitvoer. Maar normale prints komen er prima uit. Ook de 'negative_space_tolerance_test' van Make: scoort goed. Ik moet alleen op de 0.2mm kolom wat stevig drukken om hem los te krijgen, verder vielen ze er zo uit.

Vandaag zit ik echter te prutsen met PETG (Real van 123-3D.nl) in Cura 3.0.4. Die wil nog niet zo smooth als ik zou verwachten. Heb jij daar al ervaring mee en welke slicer gebruik je? Kun jij je settings delen?

Ik print PETG nu op 230 graden met het bed op 80 graden (lager bleef het object loskomen). Snelheid op 60mm/s (wall speed 30mm/s). Travel speed 120mm/s. Ik loop vooral tegen threading aan en ben nu een retraction tower aan het printen om te zien of ik de flow rate moet verlagen. Ik test nu van 100 naar 95%. Mét Z-hop, trouwens. Zonder had ik last van stringing.

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 24-12-2017 12:41 ]

• Kaaschef
Room42 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 01:03:
[...]

Vandaag zit ik echter te prutsen met PETG (Real van 123-3D.nl) in Cura 3.0.4. Die wil nog niet zo smooth als ik zou verwachten. Heb jij daar al ervaring mee en welke slicer gebruik je? Kun jij je settings delen?

..... Ik loop vooral tegen threading aan en ben nu een retraction tower aan het printen om te zien of ik de flow rate moet verlagen. Ik test nu van 100 naar 95%. Mét Z-hop, trouwens. Zonder had ik last van stringing.
ik heb zelf alleen nog met PLA geprint. Op 200/80C .met de 30/60mm print snelheid. Veel met de standaard instellingen van Cura nog.

Nog niet gespeeld met de flow/retraction of Z-hop. Die retraction tower lijkt me wel een leuke test. ik sta nog elke keer versteld wat de printer allemaal kan :)

Wel de Vase mode uitgeprobeerd,19cm hoog. (met Spiralize Outer Contour,) ging prima,met 60mm/s. wall thickness (0,4mm, no top layers)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NPCQo2P.jpg

• Room42
  • Niet online
Kaaschef schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 02:56:
[...]

ik heb zelf alleen nog met PLA geprint. Op 200/80C .met de 30/60mm print snelheid. Veel met de standaard instellingen van Cura nog.

Nog niet gespeeld met de flow/retraction of Z-hop. Die retraction tower lijkt me wel een leuke test. ik sta nog elke keer versteld wat de printer allemaal kan :)

Wel de Vase mode uitgeprobeerd,19cm hoog. (met Spiralize Outer Contour,) ging prima,met 60mm/s. wall thickness (0,4mm, no top layers)
[afbeelding]
Die vaas is cool! Voor PLA blijkt bij mij 60 graden bed al ruim voldoende. En het afkoelen gaat dan ook lekker vlot, <55 graden kun je hem er zo vanaf wippen. Dat Ultrabase-bed voldoet bij mij boven verwachting!

Overigens slice ik dus met Cura 3.0.4 en print ik via Octoprint op de Raspberry Pi 2. Cura 3 heeft een Octoprint-plugin dus ik kan direct uit Cura de opdracht versturen. d:)b Het viel me op dat Cura 3 uit zichzelf al veel strakker print dan Cura 15.04.6.

Ik heb nu met 1mm Z-hopping en 97% flow rate een aardig resultaat met PETG. Alleen nog veel van dat spinnenrag. Ik ga eens kijken hoe de ervaringen zijn met een round fan duct (https://www.thingiverse.com/thing:2629016). Ik heb geen idee of dat het echt zou verbeteren. Ik hoop het, omdat alle haren met de wind mee hingen.

Qua mods heb ik verder een Bowden guide en een Webcam mount gemaakt. Een oplossing voor LED-strips staat nog op de planning.

Heb jij al leuke mods gemaakt voor de Anycube i3 Mega?

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 24-11-2017 03:12 ]

• Kaaschef
Ja, dat moet voor PLA natuurlijk 60 C zijn. Het ultrabase-bed doet het inderdaad prima. (bijna) elke keer is de 1e laag direct goed.

Ik lees dat je lekker veel aan het tweaken/modifyen bent. Op zich denk ik dat de Anycubic goed uit de doos komt direct. Ik ben benieuwd wat het verschil gaat zijn met een andere fan duct.

Die Bowden guide is wel een aanrader, bij die vaas op ca 18 cm hoogte, hield ik de kabels wel even extra goed in de gaten :)

Heb je eerder een andere printer gehad? (ivm ervaring CURA/Octoprint) . Octoprint wil ik ook gaan proberen. nu loop ik elke keer nog een SD kaart te wisselen.

• Room42
  • Niet online
Kaaschef schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 03:53:
[...]

Heb je eerder een andere printer gehad? (ivm ervaring CURA/Octoprint) . Octoprint wil ik ook gaan proberen. nu loop ik elke keer nog een SD kaart te wisselen.
Nope, dit is mijn eerste. Ik heb wel echt veel Youtubes gekeken en veel gelezen in het onderzoek hiernaar. Octoprint is echt een eitje om op te zetten. Dat heb ik de dag voordat ik hem zou krijgen alvast gedaan ;) Dat Cura 3 compatible was ben ik proefondervindelijk achter gekomen. Je moet alleen even de settings goed instellen. Als je wilt kan ik later wel even een screenshot sturen. Ook als je vragen hebt over Octoprint moet je het maar laten weten. Ik kan altijd mijn instellingen even vergelijken.

Octoprint heeft ook leuke plugins, zoals een Telegram notificatie. Ik krijg nu steeds berichtjes van mijn printer met z'n statusupdates :9

• lennertvdkort
Voor de gene die niet het blackfriday topic in de gaten houdt:
op e3d-online.com 10% korting met de code BLACK2017.

• KevinSetz
25% korting bij collerfab :)

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-12-2025

60 TB can not be enough

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik zit te denken een Creality CR-10 Mini aan te schaffen, heeft iemand hier al ervaring met deze printer? De reviews op youtube zijn in ieder geval erg positief en de printer is erg betaalbaar. Weet iemand ook of deze ergens in Europa voor een normale prijs te bestellen is? Ik zie hem tot nu alleen bij Gearbest op voorraad. Met Gearbest zijn mijn ervaringen tot nu niet al te best.

• Edd
  • Nu online

Edd

gold_dust schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:41:
Ik zit te denken een Creality CR-10 Mini aan te schaffen, heeft iemand hier al ervaring met deze printer? De reviews op youtube zijn in ieder geval erg positief en de printer is erg betaalbaar. Weet iemand ook of deze ergens in Europa voor een normale prijs te bestellen is? Ik zie hem tot nu alleen bij Gearbest op voorraad. Met Gearbest zijn mijn ervaringen tot nu niet al te best.
Je kunt hem zo te zien bij de originele Creality store op AliExpress kopen en dan laten verzenden vanuit Duitsland. Dat scheelt dan weer eventuele importkosten en dan is ie ook weer iets goedkoper dan bij Gearbest.
https://nl.aliexpress.com...20-300mm/32832054470.html

Ik heb zelf vanochtend ook weer een printer besteld. Wilde een Delta printer, dus heb ik een Anycubic Delta gekocht. Reviews e.d. zijn best ok, maar er zijn wel wat opmerkingen. We gaan het zien, voor 180 euro (incl heatbed e.d.) kan het nooit verkeerd zijn.

-

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-02 13:32

MsG

Forumzwerver

Op Light in The Box.com is de CR-10 nu 270,- én EU warehouse. Ik ga daarvoor denk ik.

EDIT: Hmm nog wel verzendkosten. Twijfel, of Gearbest op de gok uit China, óf ietsje meer en vanuit EU met Lightinthebox.

[ Voor 42% gewijzigd door MsG op 24-11-2017 15:33 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Edd
  • Nu online

Edd

Nog een Black Friday aanbieding.
Fillamentum geeft 30% korting met de code: Black2017

[ Voor 3% gewijzigd door Edd op 24-11-2017 17:34 ]

-

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
MsG schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:57:
Op Light in The Box.com is de CR-10 nu 270,- én EU warehouse. Ik ga daarvoor denk ik.

EDIT: Hmm nog wel verzendkosten. Twijfel, of Gearbest op de gok uit China, óf ietsje meer en vanuit EU met Lightinthebox.
Hoeveel zijn de verzendkosten vanuit de EU?en vanuit China?Ik zie namelijk ook de CR-10S staan bij LitB voor 299€ maar geen EU warehouse.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• MsG

MsG

Forumzwerver

CapTVK schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:06:
[...]

Hoeveel zijn de verzendkosten vanuit de EU?en vanuit China?Ik zie namelijk ook de CR-10S staan bij LitB voor 299€ maar geen EU warehouse.
Als je doorklikt krijg je daar antwoord op. Het viel me een beetje tegen, namelijk 100 euro en dan ook nog een invoerpost van 15, waardoor het alsnog weer duur werd. Heb uiteindelijk gewoon maar de CR-10 bij Gearbest gekocht met code 1111CR10 en via CashbackXL nog weer een tientje terug.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
MsG schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:11:
[...]

Als je doorklikt krijg je daar antwoord op. Het viel me een beetje tegen, namelijk 100 euro en dan ook nog een invoerpost van 15, waardoor het alsnog weer duur werd. Heb uiteindelijk gewoon maar de CR-10 bij Gearbest gekocht met code 1111CR10 en via CashbackXL nog weer een tientje terug.
Dank. Had al zo’n idee dat er een addertje onder het gras zat.

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
ocf81 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:00:
Weet iemand ook of je een RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller kan aansluiten op een Megatronics 3.1? Dat bordje is interessant, maar dat LCD scherm dat reprapworld erbij verkoopt lijkt me een beetje aan de dure kant, terwijk ik nog een RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller heb liggen hier.
Het kan wel, echter moet je even de pinouts nagaan. Deze zijn wel op te zoeken door bijv. de pinouts van de controller (of een vergelijkbare) op te zoeken. Zo kom je er snel genoeg achter welke pins je op welke moet aansluiten. Als het goed is zul je veel moeten kunnen oplossen met de aux pinnen op de megatronics.

Wanneer het werkt, kun je dan hier terugkoppeling geven?
PAPPLE schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:34:
[...]

Het kan wel, echter moet je even de pinouts nagaan. Deze zijn wel op te zoeken door bijv. de pinouts van de controller (of een vergelijkbare) op te zoeken. Zo kom je er snel genoeg achter welke pins je op welke moet aansluiten. Als het goed is zul je veel moeten kunnen oplossen met de aux pinnen op de megatronics.

Wanneer het werkt, kun je dan hier terugkoppeling geven?
Dat zal ik doen, al verwacht ik geen antwoord binnen een maand of twee, omdat ik momenteel een paar andere projecten heb, en het bouwen van printers even op een laag pitje staat. Maar reprapworld heeft ook een black friday sale, en ik zie dat dit bordje te koop is met 25% korting. Maar dat scherm van ze is wel weer heel duur.

Ik heb ondertussen een draadje gevonden op het repetier forum iets gevonden wat ik ga proberen

[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 24-11-2017 19:56 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• DamianSixSixSix
hi guys,

heb mijn dual relay binnen, zodat ik printer en licht vanuit octoprint aan/uit kan zetten.

maar er zijn zoveel verschillende hits op google, en meeste anders >.<

kan iemand me vertellen waar ik een duidelijke uitleg/tutorial kan vinden?

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 14:07
DamianSixSixSix schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:56:
hi guys,

heb mijn dual relay binnen, zodat ik printer en licht vanuit octoprint aan/uit kan zetten.

Echt de eerste hit op google:

https://github.com/foosel...relay-board-from-your-RPi

En hier een soort van howto:

https://forum.voltivo.com/showthread.php?tid=9253

Hier een ledstrip plugin:

http://plugins.octoprint.org/plugins/ledstripcontrol/

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 26-11-2017 11:33 ]

• Droxz
  • Niet online
DamianSixSixSix schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:56:
hi guys,

Control printer environment (Temperature control / Lights / Fans and Filament Sensor) using Raspberry Pi GPIO

Deze nu aan het proberen, mooi overzicht en je kan hier makkelijk temp. sensoren aan hangen ed.
Eenvoudig te gebruiken trouwens. Je kiest voor -> Plugins -> Enclosure Plugin -> Raspberry Pi Outputs:
En daar kan je zelf GPIO nummers toevoegen welke je wil gebruiken.

Ook heb je daar al opties om "auto startup" en "auto shutdown" te doen :P

Simpele versie:
A plugin that allows you to control a pin that is attached to a relay on GPIO pin 3 of a rapsberry pi that has Octoprint installed on it

[ Voor 12% gewijzigd door Droxz op 26-11-2017 12:02 ]

• DamianSixSixSix
ik weet dat google van alles vind, maar er zit zoveel verschil tussen, das waarom ik het hier vroeg, wist niet meer wat nou wat is O.o

edit, en het ging me vooral om de wiring, de plugin etc is geen problem, maar het aansluiten...

ga jullie links effe checken :)

[ Voor 22% gewijzigd door DamianSixSixSix op 26-11-2017 12:05 ]

• Droxz
  • Niet online
DamianSixSixSix schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:01:
ik weet dat google van alles vind, maar er zit zoveel verschil tussen, das waarom ik het hier vroeg, wist niet meer wat nou wat is O.o

edit, en het ging me vooral om de wiring, de plugin etc is geen problem, maar het aansluiten...

ga jullie links effe checken :)
Raspberry Pi - (Relay) Controlling mains electric
Als ik mijn relay board weer eens onder het stof vandaan heb gehaald, check ik vaak deze om weer even up to speed to komen :D

• DamianSixSixSix
oh nice, effe kijken :)

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Edd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:58:
Je kunt hem zo te zien bij de originele Creality store op AliExpress kopen en dan laten verzenden vanuit Duitsland. Dat scheelt dan weer eventuele importkosten en dan is ie ook weer iets goedkoper dan bij Gearbest.
https://nl.aliexpress.com...20-300mm/32832054470.html
Dit is precies wat ik zocht, ik heb bij de officiële Creality store vanuit Duitsland inmiddels een printer besteld. Nu maar afwachten of alles goed gaat met de bestelling en levering.

Het is uiteindelijk een ender 2 geworden en geen CR 10 mini omdat de ender 2 nog compacter is en ik voldoende heb aan een printbed van 15 x 15 cm. De recensies op youtube van de ender 2 variëren van 'zeer goede printkwaliteit' tot 'meh, geen part fan'. De part cooler wil ik zelf gaan toevoegen.

• AOC
  • Niet online

AOC

Waterkoker schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:34:

[afbeelding]
Inmiddels achtergekomen dat wanneer ik de layer height aanpas van 0.2 naar 0.25 dit probleem niet aanwezig is. Dan zou je toch denken dat de z-as niet om kan gaan met stappen van 0.20? Tast nog in het duister wbt dit issue

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:59

Rmg

Waterkoker schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:23:
[...]

Inmiddels achtergekomen dat wanneer ik de layer height aanpas van 0.2 naar 0.25 dit probleem niet aanwezig is. Dan zou je toch denken dat de z-as niet om kan gaan met stappen van 0.20? Tast nog in het duister wbt dit issue
Zou kunnen, reken het eens door met deze calculator https://www.prusaprinters.org/calculator/#optimallayer

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
Voor de mensen geïnteresseerd in de RF100 printer van Conrad. De nieuwe modellen uit de RF100 serie staan sinds vandaag op de NL website.

Er zijn nu drie modellen:

RF 100 (10*10 printbed) 300€ (nu 240 €)
RF100 V2 (12x12 cm printbed) 350€
RF100 XL (20 x 20 printbed) 499€ met heated bed (optie*) maar staat (even?) niet vermeld( op de NL site (DE).

* Glass print bed with pre-installed print bed film (with item no. 1592620) - includes heating plate and accompanying blue tape (with item no. 1592461)

Zelf heb ik inmiddels bijna een jaar de RF100 in gebruik en voor mensen die een "out-of-the-box" printer willen is dit een prima starter. Enige wat er nog moet gebeuren is een beugel aan de achterkant vastschroeven en een keer het bed levelen. Omdat dit op 3 punten gebeurt is dit een stuk gemakkelijker dan met de hand 4 schroeven instellen.

Wat mij na al die tijd vooral verbaasd is hoe betrouwbaar hij is geweest. Ik ben niet echt groot verbruiker maar ik print gemiddeld toch wel zo'n 4-5 uur per week. Na zo'n 200 uur geen problemen. Er is goed over nagedacht en zit verder goed in elkaar*. Noodzakelijk onderhoud is bij deze niet nodig.

* Zwakste punt was in het begin de flatcable voor de printkop. Die was gevoelig voor een kabelbreuk. Die is later vervangen door een ronde kabel.

Enige minpunt is misschien de kleine print oppervlakte. Al kan je de firmware wel flashen zodat je wat grotere oppervlaktes (11x11X11) aankan. Al wordt aangeraden wat marge te houden bij de oudere modellen met nog een flatclable. Hij zou zelfs nog 12,5-13cm op de Y-axis kunnen. maar dan heb je een grotere glasplaat nodig.

Zeker geen spijt van deze aankoop gehad. Benieuwd naar z'n grote broer. :)

edit: Nog even de handleiding bekeken. Voor de RF100 XL is er ook nog een "plus"-versie. daar zit waarschijnlijk een heated bed bij. Ik heb ook de config.ini files gechecked en daar zit nu ook een ABS bestand tussen. De RF100 ondersteunt nu dus officieel ook ABS.

[ Voor 20% gewijzigd door CapTVK op 27-11-2017 09:53 ]

• palko
  • Laatst online: 11-02 15:26
Voor de mensen die de anet willen ombouwen naar een AM8 frame maar moeite hebben met het bestellen van alle onderdelen.
De volgende link is naar een webshop die vrijwel complete kits verkoopt ervan, ook voor hypercubes en dergelijke.

http://www.ratrig.com/am8...-for-anet-a8-upgrade.html

met kits bedoel ik dan puur alle benodigde onderdelen voor alleen het frame.
nee niet gesponsord maar gewoon erg handig :)

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 15:53
palko schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:16:
Voor de mensen die de anet willen ombouwen naar een AM8 frame maar moeite hebben met het bestellen van alle onderdelen.
De volgende link is naar een webshop die vrijwel complete kits verkoopt ervan, ook voor hypercubes en dergelijke.

http://www.ratrig.com/am8...-for-anet-a8-upgrade.html

met kits bedoel ik dan puur alle benodigde onderdelen voor alleen het frame.
nee niet gesponsord maar gewoon erg handig :)
Heb voor mijn Hypercube de metalen profielen los besteld, 15 euro. Daarmee mijn A8 omgebouwd.

• lennertvdkort
Wat gebruiken jullie als calibratie-object?
Ik had mijn am8 redelijk gekalibreerd dacht ik(xyz-cube), maar op een deksel van mijn eigen ontworpen case voor een gen-L & mosfets kom ik op een maat van 205x115(y-x) op 197x112.
er zitten honeycomb gaten in, die bovenin 9mm meten en onderin 9.5mm(zijn allemaal 10mm in inventor getekend en ook alle 3 de kanten ongeveer gelijk +- 0.03mm)
snaren staan gewoon netjes op spanning, lijkt wel of de slicer er moeite mee heeft ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door lennertvdkort op 27-11-2017 18:16 ]

• zynex
lennertvdkort schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:14:
Wat gebruiken jullie als calibratie-object?
Ik had mijn am8 redelijk gekalibreerd dacht ik(xyz-cube), maar op een deksel van mijn eigen ontworpen case voor een gen-L & mosfets kom ik op een maat van 205x115(y-x) op 197x112.
er zitten honeycomb gaten in, die bovenin 9mm meten en onderin 9.5mm(zijn allemaal 10mm in inventor getekend en ook alle 3 de kanten ongeveer gelijk +- 0.03mm)
snaren staan gewoon netjes op spanning, lijkt wel of de slicer er moeite mee heeft ofzo.
In mijn ogen worden calibratie cubes totaal verkeerd gebruikt. Dat heb ik hier al eerder aangegeven, maar je moet nooit je steps gaan aanpassen om die cube precies 20x20 te krijgen. Dat is echt totaal verkeerd. (De meeste wiki's zijn intussen ook aangepast, maar die oude informatie komt vaak nog naar boven.) Die kubus moet op basis van de gebruikte onderdelen 20x20 worden. Dus afhankelijk van je belt, leadscrew, drivers etc. Als dat goed staat moet die kubus 20x20 zijn zonder te gaan lopen klooien met je steps. (Precies 20x20 zal ook lastig zijn, maar wel in de buurt zitten.)

Je zult zien dat grotere prints heel snel totaal verprutst worden als je je steps aanpast aan die kubus. Je moet zo'n kubus alleen gebruiken ter indicatie om te kijken of er iets verkeerd zit met je printer en om je slicer instellingen aan te passen.

[ Voor 4% gewijzigd door zynex op 27-11-2017 18:59 ]

• lennertvdkort
zynex schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:58:
[...]

In mijn ogen worden calibratie cubes totaal verkeerd gebruikt. Dat heb ik hier al eerder aangegeven, maar je moet nooit je steps gaan aanpassen om die cube precies 20x20 te krijgen. Dat is echt totaal verkeerd. (De meeste wiki's zijn intussen ook aangepast, maar die oude informatie komt vaak nog naar boven.) Die kubus moet op basis van de gebruikte onderdelen 20x20 worden. Dus afhankelijk van je belt, leadscrew, drivers etc. Als dat goed staat moet die kubus 20x20 zijn zonder te gaan lopen klooien met je steps. (Precies 20x20 zal ook lastig zijn, maar wel in de buurt zitten.)

Je zult zien dat grotere prints heel snel totaal verprutst worden als je je steps aanpast aan die kubus. Je moet zo'n kubus alleen gebruiken ter indicatie om te kijken of er iets verkeerd zit met je printer en om je slicer instellingen aan te passen.
Ik kan me zeker in je mening vinden.
Maar.. ik heb met een tweede a8 de case zelf geprint, en die is wel netjes aan de maat.
En die heb ik ook 'gekalibreerd met een xyz-cube.

• zynex
lennertvdkort schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:06:
[...]

Ik kan me zeker in je mening vinden.
Maar.. ik heb met een tweede a8 de case zelf geprint, en die is wel netjes aan de maat.
En die heb ik ook 'gekalibreerd met een xyz-cube.
Het hoeft ook zeker niet altijd mis te gaan. Voor veel mensen heeft het altijd gewerkt of hadden het niet door. Ik ben wel vaker printers tegengekomen waar het een en ander niet aan klopte, maar het voldeed blijkbaar wel voor door gebruiker.

In sommige gevallen werkt het aanpassen van de steps dan ook, maar dat heeft dan te maken met onderdelen die niet voldoen aan de specificatie.

Maar als dat het niet is, kan ik maar 1 ding verzinnen en dat is een krom frame/geleiders. Dat kan namelijk ook de scheefheid in je print verklaren. Persoonlijk denk ik niet dat een slicer hier snel voor kan zorgen, maar je kunt natuurlijk altijd een andere proberen. Genoeg keuze.

Hopelijk zijn er nog andere mensen met meer ideeën ;)

• DamianSixSixSix
nou mannen, het aansluiten van mijn relay is gelukt hoor, bedankt voor de links etc :)

• lennertvdkort
zynex schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:10:
[...]

Het hoeft ook zeker niet altijd mis te gaan. Voor veel mensen heeft het altijd gewerkt of hadden het niet door. Ik ben wel vaker printers tegengekomen waar het een en ander niet aan klopte, maar het voldeed blijkbaar wel voor door gebruiker.

In sommige gevallen werkt het aanpassen van de steps dan ook, maar dat heeft dan te maken met onderdelen die niet voldoen aan de specificatie.

Maar als dat het niet is, kan ik maar 1 ding verzinnen en dat is een krom frame/geleiders. Dat kan namelijk ook de scheefheid in je print verklaren. Persoonlijk denk ik niet dat een slicer hier snel voor kan zorgen, maar je kunt natuurlijk altijd een andere proberen. Genoeg keuze.

Hopelijk zijn er nog andere mensen met meer ideeën ;)
ja hij is boven en onder wel dezelfde maat, dus kan ook echt niet verklaren waarom de bovenste rij van 2x8 een andere maat heeft als de onderste rij van 5x8(zit een opening voor een fan tussen).
ga nu eens wat dingen printen waar de maat vast van staat om te kijken of het daar aan ligt.

• Droxz
  • Niet online
DamianSixSixSix schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:39:
nou mannen, het aansluiten van mijn relay is gelukt hoor, bedankt voor de links etc :)
Goed om te horen!
Wat heb je uiteindelijk aangesloten op je relay?
Zit hier te denken aan verlichting/rgd led strip ofzo & de printer zelf natuurlijk.

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb een probleempje waar hier misschien wel iemand een oplossing voor heeft. Ik sinds een week weer een printer staan (Hephestos) en print met Action haarlak op een spiegel. De eerste prints gingen uitstekend en ik maakte de spiegel steeds schoon en spoot er weer haarlak op.

Maar als ik nu de haarlak erop spuit, dan plakt het helemaal niet meer. Ik heb de spiegel een keer met afwasmiddel schoongemaakt, is het daar soms misgegaan? Of heeft iemand andere ideeën?

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
juptache schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:57:
Ik heb een probleempje waar hier misschien wel iemand een oplossing voor heeft. Ik sinds een week weer een printer staan (Hephestos) en print met Action haarlak op een spiegel. De eerste prints gingen uitstekend en ik maakte de spiegel steeds schoon en spoot er weer haarlak op.

Maar als ik nu de haarlak erop spuit, dan plakt het helemaal niet meer. Ik heb de spiegel een keer met afwasmiddel schoongemaakt, is het daar soms misgegaan? Of heeft iemand andere ideeën?
Misschien je bedhoogte even opnieuw kalibreren ?

• Droxz
  • Niet online
juptache schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:57:

Nu werk ik niet met haarlak (headbed werkt prima), maar heb je al eens geprobeerd met alcohol schoon te maken? Om de 2 a 3 printjes maak ik mijn glas schoon met 98% alcohol en dat werkt bij mij in iedergeval goed. 8)

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
absrnd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:14:
Misschien je bedhoogte even opnieuw kalibreren ?
Heb ik een paar keer gedaan, toch bedankt voor de tip!
Droxz schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:31:
Nu werk ik niet met haarlak (headbed werkt prima), maar heb je al eens geprobeerd met alcohol schoon te maken? Om de 2 a 3 printjes maak ik mijn glas schoon met 98% alcohol en dat werkt bij mij in iedergeval goed. 8)
Dat ga ik eens proberen!

• DamianSixSixSix
Droxz schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 06:52:
[...]

Goed om te horen!
Wat heb je uiteindelijk aangesloten op je relay?
Zit hier te denken aan verlichting/rgd led strip ofzo & de printer zelf natuurlijk.
de gehele printer, maar heb nog 1 relay over, voor licht ofzo.

zo fijn, als hij nou klaar is, gaat hij automatisch uit, geen geluid meer, of gedachtes van brand lolz :P

• BorisN
DamianSixSixSix schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:12:
[...]

de gehele printer, maar heb nog 1 relay over, voor licht ofzo.

zo fijn, als hij nou klaar is, gaat hij automatisch uit, geen geluid meer, of gedachtes van brand lolz :P
Ik weet niet of je er al rekening mee hebt gehouden, maar voor de zekerheid:

Schakel de printer niet meteen uit na de print, laat eerst de hotend afkoelen. Zo blijft de hotend minder lang heet en heb je minder kans op jams.

• Droxz
  • Niet online
Extra toevoeging:
Binnen Octoprint heb je daar uiteraard weer een plugin voor.
Je kan inderdaad de printer beter uit laten gaan als je hotend onder de xx graden is.

• KevinSetz
Beste mede printers, ik ben van plan om een nieuwe printer te gaan aanschaffen en wil graag jullie mening horen.

Eisen:
Print grote minimaal 25x21cm hoogte maak niet veel uit
Verwarmd bed

Budget:
Maximaal 800€

Ik zat zelf te denken aan de nieuwe prusa mk3.
Helaas is de levertijd wat lang dus vroeg me af of er alternatieven zijn of betere. Of zeggen julie je kan beter 2 maand wachten.

• palko
KevinSetz schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:00:
Beste mede printers, ik ben van plan om een nieuwe printer te gaan aanschaffen en wil graag jullie mening horen.

Eisen:
Print grote minimaal 25x21cm hoogte maak niet veel uit
Verwarmd bed

Budget:
Maximaal 800€

Helaas is de levertijd wat lang dus vroeg me af of er alternatieven zijn of betere. Of zeggen julie je kan beter 2 maand wachten.
voor de opties en de reputatie die prusa heeft zou ikzelf nog even wachten tot je de mk3 kan halen, wil je vergelijkbare opties dan is een anycubic i3 mega ook een leuke voor ongeveer 300 a 350 dus hou je meteen wat geld over voor filament ;)

• KevinSetz
palko schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:26:
[...]

voor de opties en de reputatie die prusa heeft zou ikzelf nog even wachten tot je de mk3 kan halen, wil je vergelijkbare opties dan is een anycubic i3 mega ook een leuke voor ongeveer 300 a 350 dus hou je meteen wat geld over voor filament ;)
Heb nog genoeg rollen filament liggen van me vorige printer dus dat is niet het probleem. Ik ga hem bekijken.

• Room42
  • Niet online
@KevinSetz in aanvulling op:
palko schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:26:
[...]

Ik ben erg blij met en verrast door de Anycubic i3 Mega. Maar die heeft 'maar' een bed van 21x21, dus dat is minder dan jouw eis. Enige issue dat ik nu heb met de i3 Mega is dat de extruder fan resoneert (weet je wel, zoals fans opeens lawaai kunnen maken en dan in rpm inzakken.) na een zacht tikje draait ie weer en als de extruder op temperatuur is, speelt het probleem ook niet meer. Ik kan er dus gewoon nog mee printen.

Het Ultrabase-bed van Anycubic werkt met PLA en PETG echt heel goed. PLA draai ik op 60 graden. Als hij na het printen afkoelt naar 50 graden, plopt de print zo los. PETG heeft 80 graden nodig om echt vast te blijven zitten maar ook dat werkt dan super.

De support via Aliexpress is prima te noemen. Reageren door de weeks erg snel en doelgericht. Ook de e-mailsupport (lekker informeel via renee@anycubic3d.com :D) is vlot.

Ik zat ook eerst te wachten op de Original Prusa MK3 maar ik kon echt niet meer geduld opbrengen. Vooralsnog is er nog geen multi-material-upgrade voor de Anycubic i3 Mega, dus de MK3 hou ik nog altijd in m'n achterhoofd, als ik daaraan toe ben. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 29-11-2017 09:12 ]

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
hier hebben we V&A voor

[ Voor 91% gewijzigd door _ferry_ op 29-11-2017 11:55 ]

60 TB can not be enough

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
KevinSetz schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:00:
Ik zou voor de MK3 optie nog even wachten tot januari. Dan komen ook de nieuwe metal sheets beschikbaar in de store. Kan je gelijk een extra meebestellen als je een glossy sheet of een reserve wil hebben.

Tegen die tijd zullen de levertijden hopelijk ook wat vlotter zijn.

• Paddy99
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-01 22:45
Kan het zijn dat een Anet A8 slechts €58,67 kost?
Ik weet dat het een UK plug is maar voor 50 tot 70 euro kan ik wel een EU plug kopen. Of is hier een addertje (zoals hoger of lager voltage of een ander model?)

Ik hoef geen advies over een ander model (behalve als dat model onder de 150 euro valt én beter is). Ik zou alleen graag willen weten of hier geen addertje onder het gras zit.

Anders ga ik een keer een 3D printer kopen ipv vuurwerk ofso

https://www.gearbest.com/...ts/pp_991324.html?wid=122

• palko
Paddy99 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:53:
Ik weet dat het een UK plug is maar voor 50 tot 70 euro kan ik wel een EU plug kopen. Of is hier een addertje (zoals hoger of lager voltage of een ander model?)

Ik hoef geen advies over een ander model (behalve als dat model onder de 150 euro valt én beter is). Ik zou alleen graag willen weten of hier geen addertje onder het gras zit.

Anet is een speciaal soort printer ivm veiligheids issues

denk aan extra mosfet en andere voeding,

de prijs kan kloppen er staat 44% off bij (normaal rond de 120 eu)

Kwa eu plug kan je er een eurostekker aan zetten van een oud kabel van bijvoorbeeld een voeding

let wel op import en verzendkosten gearbest kan hier best naar in zijn

• zynex

Ik heb zelf nooit een Net A8 gekocht, maar van wat ik hier gelezen heb is dit redelijk goedkoop. Meestal ligt het rond de 100 euro volgens mij. Voor dit geld zou ik hem zelf haast kopen puur en alleen voor door de motors en lineaire shafts.

Zelfs met btw import kosten (als je pech hebt) lijkt het me goedkoop. Let echter wel op dat het bedrijf de verzendkosten op de factuur vermeld. (Dus 0 euro of 20 euro etc) Zelf ben ik daar ooit de mist in gegaan. DHL berekende toen zelf 250 euro verzendkosten en vroeg daar invoerheffing en btw over. (op iets dat nog niet eens 250 euro kostte). Die postbedrijven kunnen daar heel gemeen in zijn en je doet er niks aan, want telefonisch willen ze ook niks doen.

[ Voor 20% gewijzigd door zynex op 29-11-2017 13:02 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hij is out of stock sinds hij deze prijs heeft volgens mij, althans ik kon hem al niet bestellen. Dit is wel uitzonderlijk goedkoop. Dus volgens mij is het addertje dat hij niet leverbaar is. Het is een erg leuke instapprinter, kan hem iedereen aanraden die de hobby wil binnenkomen en het leuk vind om niet meteen met een perfecte kant-en-klare 3D-printer te beginnen omdat je dan een deel van het proces niet meekrijgt.

• DamianSixSixSix
BorisN schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:45:
[...]

Ik weet niet of je er al rekening mee hebt gehouden, maar voor de zekerheid:

Schakel de printer niet meteen uit na de print, laat eerst de hotend afkoelen. Zo blijft de hotend minder lang heet en heb je minder kans op jams.
ja, ik laat hem afkoelen tot 50c, dan shut down :)

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
Op amazon.co.uk zijn op dit moment een aantal 3D printer in de aanbieding o.a. . Creality CR-10 369 GBP; CR-10 mine 309GBP; CR-10S 459GBP.

https://www.amazon.co.uk/3d-Printers/

Zo te zien ook vergelijkbare prijzen bij Amazon.de.

Misschien iets duurder, maar het loopt wel via Amazon.

[ Voor 23% gewijzigd door CapTVK op 29-11-2017 20:17 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.