Zo, net terug. Mooie wedstrijd in Nijmegen en een prima afterparty op het Kasteel.
Dit is toch wel een lekker toetje op een dramatisch seizoen hoor. Maargoed, we zijn er nog niet. Nu Dordrecht, ik geef Sparta 20% kans om Dordt uit te schakelen en derhalve te promoveren. Ze hebben daar wel een fantastisch seizoen hoor, respect voor Marco Boogers.
Ik wil toch nog wel reageren op een aantal posters:
In essentie heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik vind ook dat je "gewoon" niet meer moet uitgeven dan dat er binnen komt. Maar wij zijn niet uniek hierin. NAC geeft zelfs in de eredivisie meer uit dan dat er binnenkomt, dat hebben wij nooit gedaan. Vandaar ook dat wij een buffer van zo'n 5 miljoen hadden toen we degradeerden en zelfs het stadion nog terug hebben kunnen kopen. Ik denk dat een club als Roda een groter probleem heeft nu. En wat te denken van Vitesse? Als Chelsea daar zijn handen aftrekt is het over en sluiten.
Nogmaals, meer uitgeven dan er binnenkomt is niet goed en ook niet eeuwig vol te houden. Maar Sparta heeft ervoor gekozen de jeugdopleiding op eredivisie niveau te houden, dat kost gewoon 1.5 miljoen per jaar. Daar kun je van vinden wat je wilt (ik twijfel soms ook of het verstandig is), maar dat is wel zo afgesproken met geldschieters, vantevoren. Dus niet zoals jij nu suggereert, achteraf...
Geflatteerd. We stonden in de winterstop nog 2e. Ook dat was geflatteerd, maar Sparta heeft echt wel een ploeg die 5e of 6e had kunnen worden. We spelen vandaag ook weer met 2 jeugdinternationals. Ik ga niet zeggen dat Sparta helemaal geweldig is, Willem II was echt de terechte kampioen. En Dordt en Excelsior hebben het ook fantastische gedaan. Maar de 16e plaats van Sparta was wel out-of-context, een deels te wijten aan de bestuurlijke onrust na de winterstop. En de spelers (niet goed te praten) hebben vanaf maart alles laten lopen, waarschijnlijk met het oog de playoffs. Achteraf hebben we er misschien geluk mee gehad, want NEC had het ook een hele tijd over de 16e plaats, dat zorgde toch voor een stuk onderschatting heb ik het idee.
Van historie kun je inderdaad niet vreten. Maar Sparta levert nog altijd een flink aantal jeugdinternationals, van de D-tjes tot het "grote" Jong Oranje. Tevens spelen er zeer veel spelers in de eredivisie die opgeleid zijn bij Sparta. En als wij promoveren zitten er gewoon 11.000 man op de tribune. We zijn geen grote club, absoluut niet, maar het is ook weer niet zo dat wij niets voorstellen. Als RKC of Go Ahead een "functie" heeft in de eredivisie, hebben wij dat ook zeker wel. Zonder arrogant te zijn vind ik dat wij eerder in de eredivisie thuishoren dan bijvoorbeeld een Dordrecht, en echt niet alleen op basis van het verleden. Overigens verdient Dordt het OP DIT MOMENT meer dan wij.
Niku schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:08:
Nacompetitie bereikt doordat ze tweede werden achter Jong PSV in de strijd om de periodetitel, 16e in de competitie. Prima, wat mij betreft hoort Sparta in de eredivisie thuis, maar niet dit jaar, met deze prestaties. Ik hoop dat NEC er in blijft.
Hier ben ik het wel mee eens, die periodetitel was waardeloos. Sowieso ben ik "tegen" die Jong teams. Maar ik denk wel dat Sparta bij de 1e 8 geeindigd was als we die 2e periode niet gepakt hadden, omdat er dan toch meer inzet was geweest na de winterstop. Maar dan was je misschien nu wel "leeg" geweest.
Ook een beetje onzin. Zoals hierboven gesteld, dat is vantevoren al afgedekt. Ik ben in principe ook "tegen" allerlei externe gelden, maar aan de andere kant, dat is niet alleen bij Sparta zo. Overigens hebben we geen tekort van 2.5 miljoen, dat wordt zeker weer bij VI geroepen? Die weten meestal niet van de hoed en de rand. Als wij de jeugdopleiding per direct opdoeken maken we zelfst winst, ook in de JL. Alhoewel dat natuurlijk wel snel minder wordt, de sponsorinkomsten worden minder en minder, elk jaar. Maar het is niet zo dat het water ons aan de lippen staat.
Wil overigens nergens het beleid van Sparta verheerlijken hier, zeker onder Vloet is het 1 grote puinbende geweest de laatste jaren. Maar enige nuance is op zijn plaats. Er komt in ieder geval een nieuwe leiding, maar dat zal ook onder implus van Alex Klein zijn, en daar heeft Derksen de pik op (dat heeft nog te maken met de ouwe van Cuilenborg, die bij zijn vertrek bij VI op het laatste moment nog een box bij Sparta heeft afgenomen tbv VI, Derksen was het daar niet mee eens een heeft toen in conflict gelegen met Klein, die toen ook al de leiding had bij Sparta). En als Derksen eenmaal de pik op je heeft kan je nooit meer wat goed doen. Dus Sparta zal de komende tijd weer menigmaal afgezeken worden bij VI, en dat beinvloed ook de publieke opinie. Dat is jammer, maar je kan er weinig aan doen, behalve proberen te logenstraffen.
Ik ben in ieder geval blij dat de club nog een beetje leeft en verheug me al op de streekderbies tegen Dordrecht. Ik geef de Schapekoppen de meeste kans, maar hoop op een verrassing.