Inderdaad zoiets, je hebt ze ook die je op je smartphone aan kan sluiten. Je kan doorrekenen wat je winst is in RD/RC bij 2 cm navulling Supafill. Ik denk niet dat je meer dan een 0,5 RD gaat winnen en dat is best wel weinig.
Vreemd dat je binnenmuren zo ijskoud zijn terwijl er dus al isolatie in blijkt te zitten. Zijn de platen misschien nat? Of sterke tocht/trek door de spouw?
Eerst afbeelding: "Rockwool spouwplaat"Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:30:
[...]
Ik zie er niets over staan op de bouwtekeningen, maar ben ook geen bouwtechnicus, dus misschien kijk ik er overheen. Ik heb hieronder twee foto's toegevoegd van de bouwtekeningen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Steenwol wat tegen de binnenmuur bevestigd is. Jammer dat de dikte net doorgekrast is, maar het lijkt 50 of 60mm te zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door blitzkrieg op 03-11-2017 14:15 ]
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Pluimers was langgewenst. Spouwmuurisolatie is voor ons niet rendabel. Er zit al 3-4cm wolisolatie in de spouw welke in goede staat is. Er is nog 2-3 cm ruimte over of zo om op te vullen, maar dat zal nauwelijks rendabel zijn.
Dus geen extra spouwmuurisolatie voor mij. Prima, de muren voelen niet koud aan of zo.
Dus geen extra spouwmuurisolatie voor mij. Prima, de muren voelen niet koud aan of zo.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Inmiddels is het derde bedrijf langs geweest, Takkenkamp. Levert onder andere aminotherm. Helaas is het huis hier niet geschikt voor, heb namelijk een witte breuksteen muur. Vocht zou dan een probleem worden. Leeghalen doen ze niet.
Isolatie dikte van de platen is 4,5 cm wat er nu in zit. Vooral de buitenmuur (grootste vrije buitenmuur) op het noorden geeft enorm veel kou. Is impregneren eventueel een oplossing?
Platen leken aardig droog, heb in het gat geprikt met een satéprikker en die kwam droog weer terug. Misschien een sterke tocht of trek, hoe zou ik daar achter kunnen komen?frickY schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:58:
Vreemd dat je binnenmuren zo ijskoud zijn terwijl er dus al isolatie in blijkt te zitten. Zijn de platen misschien nat? Of sterke tocht/trek door de spouw?
Isolatie dikte van de platen is 4,5 cm wat er nu in zit. Vooral de buitenmuur (grootste vrije buitenmuur) op het noorden geeft enorm veel kou. Is impregneren eventueel een oplossing?
Hebben ze je niet aangeboden om de muur leeg te halen? Ik heb namelijk hier hetzelfde qua materiaal in de spouwmuur zitten en Pluimers heeft namelijk hier aangeboden om het leeg te zuigen.kmf schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:14:
Pluimers was langgewenst. Spouwmuurisolatie is voor ons niet rendabel. Er zit al 3-4cm wolisolatie in de spouw welke in goede staat is. Er is nog 2-3 cm ruimte over of zo om op te vullen, maar dat zal nauwelijks rendabel zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 05-11-2017 08:38 ]
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Nee. Blijkbaar zat het bij mij goed en was nog van goede kwaliteit?Zanzibar-1337 schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:33:
Hebben ze je niet aangeboden om de muur leeg te halen? Ik heb namelijk hier hetzelfde qua materiaal in de spouwmuur zitten en Pluimers heeft namelijk hier aangeboden om het leeg te zuigen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Interessante vraagstelling, ik wil het namelijk andersom doen. Spouw is al gevuld en ik wil de buitengevels nog isoleren.jantje112 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:04:
Ik ga binnenkort het huis laten isoleren (60mm spouw, opgevuld met supafil/glaswol)
Op 1 slaapkamer is de binnenmuur niet mooi meer, er zitten een paar scheuren in en omdat ik daar ook electra wil aansluiten en dus zou moeten frezen.. wil ik een voorzetwandje maken. Ik zit dan te denken aan dunnen PIR platen afgewerkt met gips (de kamer gaat gestuct worden)
Geeft het problemen voor de binnenmuur als ik de muur aan beide kanten heb geisoleerd?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Tnx! Op basis hiervan zie ik af van dit spul. Dan maar iets meer investeren..frickY schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:37:
[...]
Alleen dat de adviseur mij voorhield dat het heel modern spul is, maar ik daar online geen enkel bewijs van kan vinden.
Zie ook frickY in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
Er is ook maar 1 partij die het heel graag gebruikt.
Ik zou er alleen voor kiezen als er geen andere opties zijn, bijvoorbeeld omdat je een zeer smalle spouw hebt.
Anoniem: 994797
Beste forumleden,
Graag willen we onze kinderkamers isoleren, woning uit 1905. Er is geen sprake van een spouwmuur. We zijn geïnteresseerd in natuurwol als isolatiemateriaal. Is het bij een steens muur aan te raden om dampdoorlatende folie toe te passen, of hoeft dit niet? Graag jullie advies, dank alvast!
Graag willen we onze kinderkamers isoleren, woning uit 1905. Er is geen sprake van een spouwmuur. We zijn geïnteresseerd in natuurwol als isolatiemateriaal. Is het bij een steens muur aan te raden om dampdoorlatende folie toe te passen, of hoeft dit niet? Graag jullie advies, dank alvast!
Vandaag mijn woning laten naisoleren. Afgegaan op het advies van de adviseur (duh) en gekozen voor supafill. Er ging meer in dan de verwachting (zou dat een verkooppraatje zijn
) maar erg tevreden over de mensen die het kwamen afleveren en de kwaliteit en kunde waarmee gewerkt is. En de prijs uiteraard..
Het lijkt behaaglijker in huis (alhoewel de temp nog gelijk is ingesteld) en het stoken gaat een stuk makkelijker. Kortom vooralsnog erg tevreden.

Het lijkt behaaglijker in huis (alhoewel de temp nog gelijk is ingesteld) en het stoken gaat een stuk makkelijker. Kortom vooralsnog erg tevreden.
Hier vrijdag ook de eerste adviseur geweest, exacte details in mijn eigen topic. Aghanim in "Spouwmuur isolatie verstandig?"
Dit bedrijf stelt dat bij ons, vanwege reeds aanwezige noppenfolie in de spouwmuren, alleen EnviroFoam gespoten kan worden. Dit lijkt (een soort) Aminotherm te zijn. De spouwmuren van 60mm wordt dan opgevuld met dit schuim en drukt de noppenfolie tegen de binnenmuur aan. Kost ruim 21€ per M2.
Deze week maar eens Pluimers bellen en informeren naar Supafil. Ben benieuwd of dat ook toepasbaar is als er al noppenfolie in zit.
Dit bedrijf stelt dat bij ons, vanwege reeds aanwezige noppenfolie in de spouwmuren, alleen EnviroFoam gespoten kan worden. Dit lijkt (een soort) Aminotherm te zijn. De spouwmuren van 60mm wordt dan opgevuld met dit schuim en drukt de noppenfolie tegen de binnenmuur aan. Kost ruim 21€ per M2.
Deze week maar eens Pluimers bellen en informeren naar Supafil. Ben benieuwd of dat ook toepasbaar is als er al noppenfolie in zit.
Ik ben op zoek naar advies m.b.t. het aanvullen van mijn huidige spouwmuur isolatie. Ik heb een woning uit 1994 met spouwmuur en isolatie wol maar ook nog zo'n 3cm ruimte over zo'n 110m2 muur. Ik wil dit laten opvullen en heb een offerte gekregen om dit op te vullen met HR+++ Grijze grafiet pixels verlijmd. Vraag is gaat dit veel meer isoleren dan wat het nu doet en is de prijs van € 1.500 dat waard. Ik houd mijn huis overigens warm met een warmtepomp wat mij 2200 kW in 201 kostte. ik verwacht geen vocht problemen te krijgen. Een eerder offerte van firma x heb ik naast mij neergelegd, vroegen € 4.250,-
[ Voor 6% gewijzigd door corsat op 17-01-2018 15:14 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Je hebt al wol die je gaat aanvullen met pixels???corsat schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:13:
Ik ben op zoek naar advies m.b.t. het aanvullen van mijn huidige spouwmuur isolatie. Ik heb een woning uit 1994 met spouwmuur en isolatie wol maar ook nog zo'n 3cm ruimte over zo'n 110m2 muur. Ik wil dit laten opvullen en heb een offerte gekregen om dit op te vullen met HR+++ Grijze grafiet pixels verlijmd. Vraag is gaat dit veel meer isoleren dan wat het nu doet en is de prijs van € 1.500 dat waard. Ik houd mijn huis overigens warm met een warmtepomp wat mij 2200 kW in 201 kostte. ik verwacht geen vocht problemen te krijgen. Een eerder offerte van firma x heb ik naast mij neergelegd, vroegen € 4.250,-
Wij hebben een slecht gevulde spouw (glaswol) 1980 laten aanvullen met supafill.
De twee materialen ontlopen elkaar niet zoveel.
Jij gaat dus een spouw hebben met 2 verschillende materialen?? Is dit echt een goed advies?
Ik zou toch nog een paar andere bedrijven over de vloer laten komen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Klopt, het idee is om de glaswol aan te vullen met de pixels zodat ik maximale vulling van de spouw met isolatie heb. Ik weet ook niet of het een goed idee is en daarom mijn posting op dit forum.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Bij mij vergelijkbare situatie, alleen is het glaswol maar 1 cm dik in een spouw van 7 cm. Mijn ervaring is dat de meeste isolatieberekeningen en testen uitgaan van stilstaande lucht in een spouw. Bij mij tocht het in de spouw dus die ene cm zal weinig doen omdat de warme lucht simpelweg wordt vervangen door koude.corsat schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:54:
Klopt, het idee is om de glaswol aan te vullen met de pixels zodat ik maximale vulling van de spouw met isolatie heb. Ik weet ook niet of het een goed idee is en daarom mijn posting op dit forum.
In jouw situatie is de laag glaswol beduidend dikker. Ik zou vooral zorgen dat er geen tocht in de spouw aanwezig is. Ventilatie is goed, tocht is te krachtige ventilatie, zeg maar voelbare luchtstroom. Kijk dus of de bovenkant van de spouwmuren is afgedicht.
Ik denk dat niemand met zekerheid kan zeggen hoeveel de extra isolatie gaat schelen: te weinig praktijkervaring met vergelijkbare situaties en te veel variabelen.
Mijn gok: meer dan de "kale" isolatiewaarde van de extra laag parels omdat er geen tocht meer in je spouw kan plaatsvinden.
Ik zou liever naisoleren met parels dan met glaswol, omdat de parels zich beter verspreiden dan de glaswolplukken. Die plukken wol blijven te snel hangen in de reeds aanwezige glaswol. Ik zou er wel op aandringen dat ze de boordiepte met een aanslag beperken tot de steendikte, zodat de parels consequent aan 1 kant van de glasmat worden aangebracht en er niet random af en toe doorheen worden geblazen als er de boor de glaswol heeft geraakt.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Ik moet erwel bij vertellen.
Onze spouw was in 1980 gevuld. Dus blazen.
Er is eigenlijk met klem geadviseerd (vorig jaar) om alleen na te vullen met iets "wolligs" omdat het oude er met onregelmatige plukken/proppen inzit.
Als je dan aanvult met iets heel anders dan kun je temperatuurs verschillen en mogenlijk condens krijgen.
Heb je netjes aangebrachte matten dan weet ik niet wat verstandig is.
Onze spouw was in 1980 gevuld. Dus blazen.
Er is eigenlijk met klem geadviseerd (vorig jaar) om alleen na te vullen met iets "wolligs" omdat het oude er met onregelmatige plukken/proppen inzit.
Als je dan aanvult met iets heel anders dan kun je temperatuurs verschillen en mogenlijk condens krijgen.
Heb je netjes aangebrachte matten dan weet ik niet wat verstandig is.
Thks Aquaplanning voor jouw reactie. De bedoeling is idd dat erniet te dien wordt geboord en dat alle bestaadne glaswol tegen de binnenmuur wordt aangedrukt en dat de beschikbare ruimte dan opgevuld wordt met pixels om een maximaal resultaat te boeken. Als het zo in de praktijk wordt uitgevoerd heb ik er een goed gevoel bij dat het functioneel wordt en verwacht ik dat de isolatie waarde 20 tot 30% stijgt.
AquaPlanning schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:36:
[...]
Bij mij vergelijkbare situatie, alleen is het glaswol maar 1 cm dik in een spouw van 7 cm. Mijn ervaring is dat de meeste isolatieberekeningen en testen uitgaan van stilstaande lucht in een spouw. Bij mij tocht het in de spouw dus die ene cm zal weinig doen omdat de warme lucht simpelweg wordt vervangen door koude.
In jouw situatie is de laag glaswol beduidend dikker. Ik zou vooral zorgen dat er geen tocht in de spouw aanwezig is. Ventilatie is goed, tocht is te krachtige ventilatie, zeg maar voelbare luchtstroom. Kijk dus of de bovenkant van de spouwmuren is afgedicht.
Ik denk dat niemand met zekerheid kan zeggen hoeveel de extra isolatie gaat schelen: te weinig praktijkervaring met vergelijkbare situaties en te veel variabelen.
Mijn gok: meer dan de "kale" isolatiewaarde van de extra laag parels omdat er geen tocht meer in je spouw kan plaatsvinden.
Ik zou liever naisoleren met parels dan met glaswol, omdat de parels zich beter verspreiden dan de glaswolplukken. Die plukken wol blijven te snel hangen in de reeds aanwezige glaswol. Ik zou er wel op aandringen dat ze de boordiepte met een aanslag beperken tot de steendikte, zodat de parels consequent aan 1 kant van de glasmat worden aangebracht en er niet random af en toe doorheen worden geblazen als er de boor de glaswol heeft geraakt.
In onze spouw zit momenteel alleen een soort zilveren noppenfolie. Dat willen we graag bij laten vullen en daarvoor zijn 3 verschillende bedrijven geweest. Twee daarvan gebruiken EPS parels en 1 daarvan schuim (Enverifoam).
Het vervelende is dat de beide EPS-bedrijven met klem afraden om schuim te gebruiken vanwege vochtrisico's en kans op verzakking. Het schuim bedrijf raadt andersom af om EPS te gebruiken omdat dit niet goed samengaat als er al een folie in de spouw zit. De kans dat het folie stukgeboord wordt is dan groot. Ze bieden zelf ook EPS aan dus het is niet per definitie zo dat ze graag zelf de opdracht willen.
Lastig dit.
Het vervelende is dat de beide EPS-bedrijven met klem afraden om schuim te gebruiken vanwege vochtrisico's en kans op verzakking. Het schuim bedrijf raadt andersom af om EPS te gebruiken omdat dit niet goed samengaat als er al een folie in de spouw zit. De kans dat het folie stukgeboord wordt is dan groot. Ze bieden zelf ook EPS aan dus het is niet per definitie zo dat ze graag zelf de opdracht willen.
Lastig dit.
[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 25-01-2018 14:01 ]
vocht en ook nog verzakking. heftig.Aghanim schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:00:
In onze spouw zit momenteel alleen een soort zilveren noppenfolie. Dat willen we graag bij laten vullen en daarvoor zijn 3 verschillende bedrijven geweest. Twee daarvan gebruiken EPS parels en 1 daarvan schuim (Enverifoam).
Lastig dit.
Hoe hebben ze dat onderbouwt.
Niet echt goed. Ik bedacht me alleen dat risico op doorboren van het folie altijd moet gelden, ook bij schuim. Boren moet er toch sowieso gebeuren?Seafarer schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:23:
[...]
vocht en ook nog verzakking. heftig.
Hoe hebben ze dat onderbouwt.
Je moet altijd boren bij navullen dus dat blijft "riskant".Aghanim schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:01:
[...]
Niet echt goed. Ik bedacht me alleen dat risico op doorboren van het folie altijd moet gelden, ook bij schuim. Boren moet er toch sowieso gebeuren?
Hoe riskant is het, de folie hangt in je spouw. Waarschijnlijk op de helft van de spouw breedte.
Zal wel vast zitten met iets van plastic roosjes over de spouw ankers.
Dan ga je dus de voorste ruimte, bekeken vanaf buiten vanwaar je gaat spuiten, dan zet je zoveel spanning op de folie dat deze ook wel ergens gaat scheuren. Lijkt mij.
Bovenstaand was even een gedachte spinsel.
Ik zou nog een paar bedrijven langs laten komen. En misschien rond vragen op andere forums.
Anoniem: 1039117
Muren met vaste dekens kunnen niet leeggehaald worden.Zanzibar-1337 schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:33:
Inmiddels is het derde bedrijf langs geweest, Takkenkamp. Levert onder andere aminotherm. Helaas is het huis hier niet geschikt voor, heb namelijk een witte breuksteen muur. Vocht zou dan een probleem worden. Leeghalen doen ze niet.
[...]
Platen leken aardig droog, heb in het gat geprikt met een satéprikker en die kwam droog weer terug. Misschien een sterke tocht of trek, hoe zou ik daar achter kunnen komen?
Na jaren is de vraag of de aansluiting van de platen goed is.
Je kunt eventueel een warmtescan laten maken.
Hydrofoberen (impregneren) houdt in elk geval het vocht buiten.
Een vochtige muur is kouder.
Let wel op dat de staat van je muur metselwerk en voegwerk goed moet zijn.
[...]
Hebben ze je niet aangeboden om de muur leeg te halen? Ik heb namelijk hier hetzelfde qua materiaal in de spouwmuur zitten en Pluimers heeft namelijk hier aangeboden om het leeg te zuigen.
Bijvullen is ook moeilijk gezien er minimaal 30 mm ruimte moet zijn voor het vullen en hoe de materialen druk of werking op elkaar uitoefenen is onbekend.
Anoniem: 1039117
Indien je het wilt proberen zul je altijd achter je folie moeten isoleren ivm je condenspunt.Aghanim schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:01:
[...]
Niet echt goed. Ik bedacht me alleen dat risico op doorboren van het folie altijd moet gelden, ook bij schuim. Boren moet er toch sowieso gebeuren?
De vraag is alleen hoe goed de folie is aangebracht en of deze nog correct aanwezig is.
Buiten of binnen isoleren is ook een optie die met de steeds dunner wordende materialen minder opvallend wordt.
Bij Pluimers hadden ze het over leeghalen met een druppel techniek.. Soort van ijsdruppels naar binnen zodat de platen uiteindelijk breken ofzoiets dergelijks. Vandaar dat het zo duur was (€3000 voor 85 M2, alleen leeghalen!)Anoniem: 1039117 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:33:
[...]
Muren met vaste dekens kunnen niet leeggehaald worden.
Bijvullen is ook moeilijk gezien er minimaal 30 mm ruimte moet zijn voor het vullen en hoe de materialen druk of werking op elkaar uitoefenen is onbekend.
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Vrijdag hier de spouw geïsoleerd met EPS parels. In totaal zo'n 170m2 muuroppervlakte gevuld met gemiddeld 5.5cm spouwruimte. RD-waarde zou nu ongeveer 2.5 moeten zijn.
Moet eerlijk zeggen dat we nog weinig verschil merken, het koelt nog steeds vrij snel af. Misschien is dat ook niet gek met deze kou momenteel maar had stiekem toch wat meer verschil gehoopt te merken.
Moet eerlijk zeggen dat we nog weinig verschil merken, het koelt nog steeds vrij snel af. Misschien is dat ook niet gek met deze kou momenteel maar had stiekem toch wat meer verschil gehoopt te merken.
De lijm moet nog drogen, maar wij konden vorig jaar eigenlijk direkt wel verschil merken. Tevens is het na vrijdag wel wat kouder geworden.
Spouwmuurisolatie zou meteen effect moeten hebben, de muur zou nu zo'n 2 graden warmer moeten zijn als ervoor, in mijn woonkamer heb ik zowel geisoleerde als ongeisoleerde muren en het verschil zie je duidelijk met een warmtebeeldcamera.
Hier een mooi voorbeeld van de vroegere rookgasafvoer van de cv-ketel. In de buitenmuur zit een stuk opvulling maar niet volledig zoals je ziet... https://1drv.ms/u/s!AlyfVryaK9gggeNsw8szunUP0dI6YA
Hier een mooi voorbeeld van de vroegere rookgasafvoer van de cv-ketel. In de buitenmuur zit een stuk opvulling maar niet volledig zoals je ziet... https://1drv.ms/u/s!AlyfVryaK9gggeNsw8szunUP0dI6YA
diskeltische lurker
Het kan best dat de muren nu 2C warmer zijn, heb het eigenlijk vooraf niet gemeten. Had alleen gehoopt dat het afkoelen van de woning flink langzamer zou gaan na de isolatie maar misschien heb ik er te veel verwachtingen van gehad. Qua gevoel vind ik het lastig te zeggen, we hebben een vrij grote woonkamer van 80m2 dus kan me ook voorstellen dat je het effect dan minder merkt. We hebben in de woonkamer ook 9 grote ramen met dubbelglas uit 1979 (thermopane) maar ik betwijfel of die de snelle afkoeling veroorzaken.technopeuter schreef op zondag 25 februari 2018 @ 18:42:
Spouwmuurisolatie zou meteen effect moeten hebben, de muur zou nu zo'n 2 graden warmer moeten zijn als ervoor, in mijn woonkamer heb ik zowel geisoleerde als ongeisoleerde muren en het verschil zie je duidelijk met een warmtebeeldcamera.
Wat is dan het glasoppervlak en welke hemelsrichting hebben de diverse ramen?Aghanim schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:21:
[...]
Het kan best dat de muren nu 2C warmer zijn, heb het eigenlijk vooraf niet gemeten. Had alleen gehoopt dat het afkoelen van de woning flink langzamer zou gaan na de isolatie maar misschien heb ik er te veel verwachtingen van gehad. Qua gevoel vind ik het lastig te zeggen, we hebben een vrij grote woonkamer van 80m2 dus kan me ook voorstellen dat je het effect dan minder merkt. We hebben in de woonkamer ook 9 grote ramen met dubbelglas uit 1979 (thermopane) maar ik betwijfel of die de snelle afkoeling veroorzaken.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Een kleine 20m2 met ramen op West, Zuid en Oost.dunklefaser schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:25:
[...]
Wat is dan het glasoppervlak en welke hemelsrichting hebben de diverse ramen?
Ik heb met de afgelopen tijd en de hare wind erg veel EPS korrels overal gevonden. Leek alsof er totaal geen lijm op zat...
Heeft gebrek aan lijm nog invloed op de isolatiesterkte?
Heeft gebrek aan lijm nog invloed op de isolatiesterkte?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Die grote oude ramen zijn nu net HET probleem. Wij hadden ook alles geïsoleerd, spouwmuur vol, driedubbel glas in merendeel van de kozijnen maar nog niet in de schuifpui. Deze pui bestrijkt ong. Een derde van een muur. We kregen het maar moeilijk warm in onze woonkamer. Direct nadat we het oude dubbele glas in de schuifpui vervingen door driedubbel glas met een Ug van 0,5 (RC 2) kregen we het ineens warm!! Het was een enorme verandering door alleen het glas te vervangen. Aangezien je aangeeft dat je veel oppervlakte glas hebt, durf ik vrijwel zeker te stellen als je dat vervangt door bijv. Thermobel Advanced 0.8 je een enorm verschil gaat merken.Aghanim schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:21:
[...]
Het kan best dat de muren nu 2C warmer zijn, heb het eigenlijk vooraf niet gemeten. Had alleen gehoopt dat het afkoelen van de woning flink langzamer zou gaan na de isolatie maar misschien heb ik er te veel verwachtingen van gehad. Qua gevoel vind ik het lastig te zeggen, we hebben een vrij grote woonkamer van 80m2 dus kan me ook voorstellen dat je het effect dan minder merkt. We hebben in de woonkamer ook 9 grote ramen met dubbelglas uit 1979 (thermopane) maar ik betwijfel of die de snelle afkoeling veroorzaken.
Ik denk dat die kans inderdaad groot is. Het is alleen zo jammer dat je het niet vooraf al kunt ervaren om te weten of je een goede keuze maakt. Ik had namelijk ook het beeld dat spouwmuurisolatie zou zorgen voor een flink warmer gevoel maar dat is hier ook maar beperkt. Offerte voor vervanging naar HR++ was rond de 2000 euro dus op zich wel te overzien maar dan moet het inderdaad wel merkbaar effect hebben.Desmoerick schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:39:
[...]
Die grote oude ramen zijn nu net HET probleem. Wij hadden ook alles geïsoleerd, spouwmuur vol, driedubbel glas in merendeel van de kozijnen maar nog niet in de schuifpui. Deze pui bestrijkt ong. Een derde van een muur. We kregen het maar moeilijk warm in onze woonkamer. Direct nadat we het oude dubbele glas in de schuifpui vervingen door driedubbel glas met een Ug van 0,5 (RC 2) kregen we het ineens warm!! Het was een enorme verandering door alleen het glas te vervangen. Aangezien je aangeeft dat je veel oppervlakte glas hebt, durf ik vrijwel zeker te stellen als je dat vervangt door bijv. Thermobel Advanced 0.8 je een enorm verschil gaat merken.
We hadden meer effect van ons glas te vervangen dan de spouw.. gevoelsmatig dus. Waarschijnlijk zal het minder snel afkoelen met spouwmuur isolatie.. maar het glas heeft precies toch iets of wat meer 'stralings'kou dan je verwacht.Aghanim schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:09:
[...]
Ik denk dat die kans inderdaad groot is. Het is alleen zo jammer dat je het niet vooraf al kunt ervaren om te weten of je een goede keuze maakt. Ik had namelijk ook het beeld dat spouwmuurisolatie zou zorgen voor een flink warmer gevoel maar dat is hier ook maar beperkt. Offerte voor vervanging naar HR++ was rond de 2000 euro dus op zich wel te overzien maar dan moet het inderdaad wel merkbaar effect hebben.
We hebben een 15 vierkante meter glas laten vervangen naar 1,0 waarde HR++ tegen over het oud 'dubbelglas' wat een 2,4 was. 0,8 was niet echt te betalen (een 1000 euro meer)
[ Voor 10% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-02-2018 15:52 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Let er wel op dat er tussen HR++ en HR++ veel verschil zit qua isolatiewaarde. De slechtste heeft een Ug van 1.2 en de beste 0.8. Houdt hier goed rekening mee met aanvragen van offertes.Aghanim schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:09:
[...]
Ik denk dat die kans inderdaad groot is. Het is alleen zo jammer dat je het niet vooraf al kunt ervaren om te weten of je een goede keuze maakt. Ik had namelijk ook het beeld dat spouwmuurisolatie zou zorgen voor een flink warmer gevoel maar dat is hier ook maar beperkt. Offerte voor vervanging naar HR++ was rond de 2000 euro dus op zich wel te overzien maar dan moet het inderdaad wel merkbaar effect hebben.
@Aghanim
Ik heb ook een spouw met die noppenfolie, volgens mij zelfs een dubbele laag.
Mag ik vragen welke firma bij jou met EPS korrels gevuld heeft?
Ik vraag me af of die korrels de folie wel tegen de binnenmuur aan drukken, had jouw isolatie firma daar een mening over?
Ik vraag me af of die korrels de folie wel tegen de binnenmuur aan drukken, had jouw isolatie firma daar een mening over?
Bij mij is IsoSun geweest. Ze vullen de muur volledig met de korrels net zo lang tot er geen ruimte meer is. Dat zou er voor moeten zorgen dat alles aangedrukt is. Ze gaven bij mij na het vullen aan dat er ruim meer parels gebruikt waren dan ingemeten dus ik vermoed dat dit komt door aandrukken van de folie.Elke blanco schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:05:
@Aghanim
Of je komt bij een verbouwing straks overal en nergens parels tegen.
Ben mijn halfsteens berging aan het verbouwen, ook daar parels overal. Zal via het dak gekomen zijn gok ik. Ook op zolder en achter de panelen van het kozijn voor parels teruggevonden.
Ben mijn halfsteens berging aan het verbouwen, ook daar parels overal. Zal via het dak gekomen zijn gok ik. Ook op zolder en achter de panelen van het kozijn voor parels teruggevonden.
In 2017 heb ik mijn huis goed geisoleerd. 15cm PIR platen, alle kozijnen met enkelglas vervangen door HR+++ triple glas en de spouwmuur laten vullen met Knauf Supafill
Ben nu van 2800m3 gas naar 1600m3 gegaan. Wat een verschil. Maar vooral een verschil in klimaat in huis. Wat voelt het lekker prettig aan. Ook als het een weekje vriest, merk je er binnen niet veel van. Terwijl ik voorheen dan echt de kou voelde, vooral 's ochtends. 's Nachts liet ik toen ook de verwarming op de slaapkamers zachtjes aan, omdat het anders te koud was in de ochtend. En veel schimmel langs de ramen omdat die altijd besloegen.
Maar nu hoeft dat niet meer. En met HR+++glas, beslaan de ramen aan de buitenkant. Vreemde gewaarwording is dat..
Ben over de spouwmuurisolatie van Knauf heel tevreden. Vond het niet heel duur, en het is snel gefixt. Ik dacht dat ik met de verbouwing ieder gaatje wel had dichtgemaakt, maar de eerste week vind je die vlokken regelmatig in huis nadat het hard gewaaid heeft. Inmiddels heb ik ieder gaatje wel gelokaliseerd en dichtgepurt.
Ik ben voor glaswol gegaan, omdat ik daar een beter gevoel bij had: geluidsisolerend en brandwerend. Ook zijn kleine kiertjes, vooral langs kozijnen die tijdens renovatie worden vervangen, veel beter afgedicht met glaswol. Qua warmteisolatie schijnt het niet veel te schelen t.o.v. EPS korrels. Ik merk het in ieder geval goed, dat de muren echt stukken warmer zijn dan voorheen.
Qua vocht ook totaal geen problemen. Vochtproblemen hebben 2 oorzaken:
- Vocht van binnenuit. Dit is dus condens. Condens ontstaat op koude plekken. Dus als je condensvlekken op de muren hebt, kan het zijn dat je muur daar erg koud is t.o.v. van de rest. En/of de lucht is binnen te vochtig. Ik heb hier geen enkel probleem mee, heb geen mechanische ventilatie ofzoiets. Af en toe een raampje open is meer dan voldoende. Condensproblemen heb je meestal in de zomer (bekende natte kelder in de zomer), de lucht is dan veel vochtiger dan in de zomer. Met spouwmuurisolatie heb je dit probleem minder snel, omdat je muren relatief warmer zijn dan zonder isolatie.
- Vocht van buiten. Als je muur of dakbedekking of daklood ergens niet meer zo goed is, kan er regenwater de spouw in lopen. Indien het niet weg kan, zal het doorslaan op je binnenmuur. Als je dit probleem niet hebt voordat je spouw is gevuld, zul je dat na de isolatie ook niet hebben. Het isolatiemateriaal ventileert voldoende om dit vocht af te drijven.
Mocht je ooit van plan zijn om de gevel te gaan verven, zorg dan dat je goede ventilerende verf gebruikt. Zodat vocht dat zich een weg heeft weten te vinden in de spouw, ook weer weg kan.
Ben nu van 2800m3 gas naar 1600m3 gegaan. Wat een verschil. Maar vooral een verschil in klimaat in huis. Wat voelt het lekker prettig aan. Ook als het een weekje vriest, merk je er binnen niet veel van. Terwijl ik voorheen dan echt de kou voelde, vooral 's ochtends. 's Nachts liet ik toen ook de verwarming op de slaapkamers zachtjes aan, omdat het anders te koud was in de ochtend. En veel schimmel langs de ramen omdat die altijd besloegen.
Maar nu hoeft dat niet meer. En met HR+++glas, beslaan de ramen aan de buitenkant. Vreemde gewaarwording is dat..
Ben over de spouwmuurisolatie van Knauf heel tevreden. Vond het niet heel duur, en het is snel gefixt. Ik dacht dat ik met de verbouwing ieder gaatje wel had dichtgemaakt, maar de eerste week vind je die vlokken regelmatig in huis nadat het hard gewaaid heeft. Inmiddels heb ik ieder gaatje wel gelokaliseerd en dichtgepurt.
Ik ben voor glaswol gegaan, omdat ik daar een beter gevoel bij had: geluidsisolerend en brandwerend. Ook zijn kleine kiertjes, vooral langs kozijnen die tijdens renovatie worden vervangen, veel beter afgedicht met glaswol. Qua warmteisolatie schijnt het niet veel te schelen t.o.v. EPS korrels. Ik merk het in ieder geval goed, dat de muren echt stukken warmer zijn dan voorheen.
Qua vocht ook totaal geen problemen. Vochtproblemen hebben 2 oorzaken:
- Vocht van binnenuit. Dit is dus condens. Condens ontstaat op koude plekken. Dus als je condensvlekken op de muren hebt, kan het zijn dat je muur daar erg koud is t.o.v. van de rest. En/of de lucht is binnen te vochtig. Ik heb hier geen enkel probleem mee, heb geen mechanische ventilatie ofzoiets. Af en toe een raampje open is meer dan voldoende. Condensproblemen heb je meestal in de zomer (bekende natte kelder in de zomer), de lucht is dan veel vochtiger dan in de zomer. Met spouwmuurisolatie heb je dit probleem minder snel, omdat je muren relatief warmer zijn dan zonder isolatie.
- Vocht van buiten. Als je muur of dakbedekking of daklood ergens niet meer zo goed is, kan er regenwater de spouw in lopen. Indien het niet weg kan, zal het doorslaan op je binnenmuur. Als je dit probleem niet hebt voordat je spouw is gevuld, zul je dat na de isolatie ook niet hebben. Het isolatiemateriaal ventileert voldoende om dit vocht af te drijven.
Mocht je ooit van plan zijn om de gevel te gaan verven, zorg dan dat je goede ventilerende verf gebruikt. Zodat vocht dat zich een weg heeft weten te vinden in de spouw, ook weer weg kan.
Ook wij zijn bezig gegaan met uitnodigen van een tweetal bedrijven voor spouwmuurisolatie.
Bedrijf 1:
- Spouw is schoon, en perfect geschikt om vlokken in te spuiten. Tevens is de muur achter voor de helft wit geschilderd, zij zeiden dat dit gemakkelijk op te lossen is door even met de staalborstel erover te gaan en daarna opnieuw te schilderen met dampopen verf.
Bedrijf 2:
- Spouw is schoon. Advies om geen vlokken in te spuiten omdat deze zakken etc. Zij doen het liefste EPS parels met lijm. Over de verf was hij duidelijk: Geen garantie op het afbladderen van verf, maar dan toch even opnieuw de kwast erover? Vind ik eerlijk. Verder had dit voor binnen geen enkel nadeel.
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over deze adviezen. Ik neig erg naar de parels, ik heb ook echt een goede aanbieding liggen (denk ik). € 1500,00 voor 85m2, inclusief nieuwe luchtroosters en borstels op de grens van de buren zodat het er niet doorheen loopt.
Bedrijf 1:
- Spouw is schoon, en perfect geschikt om vlokken in te spuiten. Tevens is de muur achter voor de helft wit geschilderd, zij zeiden dat dit gemakkelijk op te lossen is door even met de staalborstel erover te gaan en daarna opnieuw te schilderen met dampopen verf.
Bedrijf 2:
- Spouw is schoon. Advies om geen vlokken in te spuiten omdat deze zakken etc. Zij doen het liefste EPS parels met lijm. Over de verf was hij duidelijk: Geen garantie op het afbladderen van verf, maar dan toch even opnieuw de kwast erover? Vind ik eerlijk. Verder had dit voor binnen geen enkel nadeel.
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over deze adviezen. Ik neig erg naar de parels, ik heb ook echt een goede aanbieding liggen (denk ik). € 1500,00 voor 85m2, inclusief nieuwe luchtroosters en borstels op de grens van de buren zodat het er niet doorheen loopt.
Een update na 6 weken:Aghanim schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:03:
Vrijdag hier de spouw geïsoleerd met EPS parels. In totaal zo'n 170m2 muuroppervlakte gevuld met gemiddeld 5.5cm spouwruimte. RD-waarde zou nu ongeveer 2.5 moeten zijn.
Het verbruik lijkt niet afgenomen sinds we spouwmuurisolatie hebben geplaatst. Het verbruik van 1 februari t/m 30 maart is in 2018 in totaal 18,6% lager dan in 2017. Het verbruik vanaf 25 februari t/m 30 maart (toen hebben we spouwmuurisolatie laten plaatsen) is 17,8% lager dan in 2017. Daaruit concludeer ik dat er geen besparing optreedt door het plaatsen van spouwmuur isolatie in ons geval. Of Mindergas moet het verkeerd berekenen natuurlijk
Het zal dan wel aan onze ramen liggen, in totaal ruim 20m2 dubbelglas uit 1979, maar ik had toch wel een besparing verwacht door de spouwmuren. Op deze manier zijn het wel de 3000 zuurste euro's die ik ooit uitgegeven heb, daarvan had ik ook 5000m3 kunnen verstoken
Merk je ook niets aan comfort? Minder tocht, lawaai, of koudeval langs sommige muren? Je merkt helemaal niets?
Ik denk wel dat het scheelt, wij hebben ook spouwmuurisolatie, alleen dat is aangebracht nadat we de dubbele beglazing hebben laten vervangen door hr++ beglazing, wij konden het goed merken. Ons raam oppervlak is best fors:
Groot voorraam, 2 ramen in de zijgevel van 180 bij 180 cm in 9 mtr muur en in de achtergevel 2 openslaande deuren (is het glas niet van vervangen maar komt ook geennerge koude vanaf)
Groot voorraam, 2 ramen in de zijgevel van 180 bij 180 cm in 9 mtr muur en in de achtergevel 2 openslaande deuren (is het glas niet van vervangen maar komt ook geennerge koude vanaf)
We merken tot heden inderdaad niks, ook niet qua comfort. Onze woonkamer bevat ongeveer 20m2 aan ramen, wat behoorlijk veel is. 5 ramen van 2.2 x 1.2, nog een aantal kleinere ramen en openslaande deuren.
Vervelende is nu dat de ramen ook 2000 euro kosten. Op zich geen probleem maar als we wederom niks merken dan is dat extra zuur bovenop de kosten voor de spouwmuren. Hoe kan ik daar vooraf een garantie op krijgen of analyse op laten maken?
Vervelende is nu dat de ramen ook 2000 euro kosten. Op zich geen probleem maar als we wederom niks merken dan is dat extra zuur bovenop de kosten voor de spouwmuren. Hoe kan ik daar vooraf een garantie op krijgen of analyse op laten maken?
[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 05-04-2018 21:57 ]
Je moet even kijken naar de graaddagen in die periodes. Het kan maar zo zijn dat het de laatste paar weken flink kouder was dan vorig jaar-- en dan gaat je gas daarin zitten. Voor een beter beeld van je verbuik moet je dus kijken naar m3 per graaddag.Aghanim schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:27:
[...]
Een update na 6 weken:
Het verbruik lijkt niet afgenomen sinds we spouwmuurisolatie hebben geplaatst. Het verbruik van 1 februari t/m 30 maart is in 2018 in totaal 18,6% lager dan in 2017. Het verbruik vanaf 25 februari t/m 30 maart (toen hebben we spouwmuurisolatie laten plaatsen) is 17,8% lager dan in 2017. Daaruit concludeer ik dat er geen besparing optreedt door het plaatsen van spouwmuur isolatie in ons geval. Of Mindergas moet het verkeerd berekenen natuurlijkQua stookgedrag is er niks veranderd.
Het zal dan wel aan onze ramen liggen, in totaal ruim 20m2 dubbelglas uit 1979, maar ik had toch wel een besparing verwacht door de spouwmuren. Op deze manier zijn het wel de 3000 zuurste euro's die ik ooit uitgegeven heb, daarvan had ik ook 5000m3 kunnen verstoken
Klopt. De vermelde besparingspercentages staan bij m3 per graad dag. Die gaat van 0.567 naar 0.504 als ik feb18 zonder spouwmuur isolatie met mrt2018 met spouwmuur isolatie vergelijk.Terpen Tijn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:35:
[...]
Je moet even kijken naar de graaddagen in die periodes. Het kan maar zo zijn dat het de laatste paar weken flink kouder was dan vorig jaar-- en dan gaat je gas daarin zitten. Voor een beter beeld van je verbuik moet je dus kijken naar m3 per graaddag.
Dat is dan toch een dikke 11 procent minder?Aghanim schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:50:
[...]
Klopt. De vermelde besparingspercentages staan bij m3 per graad dag. Die gaat van 0.567 naar 0.504 als ik feb18 zonder spouwmuur isolatie met mrt2018 met spouwmuur isolatie vergelijk.
Mijn spouwmuurvul brdrijf zei er per m2 6 m3 minder gas zou worden gebruikt.
Er werd 100 m2 gevuld. Ik ga uit van 400 m3 besparing.
Er werd 100 m2 gevuld. Ik ga uit van 400 m3 besparing.
@MarcoHoorn Ben benieuwd op basis waarvan je dat verteld is. Volgens mij is dat afhankelijk van nogal wat factoren zoals (gewenste) kamertemperatuur, mate van isolatie van dak&vloer, soort beglazing, toepassen van nachtverlaging enz. enz.
Als een grove richtlijn geeft het misschien een indicatie, maar ik zou er niet zonder meer vanuit gaan.
Als een grove richtlijn geeft het misschien een indicatie, maar ik zou er niet zonder meer vanuit gaan.
Wij zitten ook met een grote raampartij, ik heb een warmtecamera gekocht. En dan is direct duidelijk wat je als eerst moet aanpakken. Waarschijnlijk warmen je nieuwe muren niet op, omdat alle warmte rechtstreeks naar je koude ramen gaat.Aghanim schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:56:
We merken tot heden inderdaad niks, ook niet qua comfort. Onze woonkamer bevat ongeveer 20m2 aan ramen, wat behoorlijk veel is. 5 ramen van 2.2 x 1.2, nog een aantal kleinere ramen en openslaande deuren.
Beetje achteraf geklets, maar je had beter eerst je ramen kunnen doen, dan had je je muren waarschijnlijk niet eens meer gedaan.
Voordeel is wel, dat als je je ramen vervangt, je muurisolatie ook ineens 'mee gaat doen'. Want er komt dan ook genoeg warmte naar die muur, en die kan dan lekker opwarmen door de isolatie.
Over je twijfel over comfortverbetering als je naar HR++ gaat:
De binnenkant van onze HR++ ramen boven (waar niet gestookt wordt) zijn net zo warm als de oude dubbelglas ramen beneden waar een warmtepomp (5KW Daikin Ururu Sarara) flink z'n best doet.
Dat noem ik een behoorlijk verschil! (technisch gerekend transporteert dubbelglas 2,5x zoveel warmte naar buiten dan een HR++ raam)
Beetje off topic, maar welke heb je aangeschaft? Ik zit er ook een beetje naar te kijken. Ze zijn best aan de prijs, maar als je voor €250-€350 een verkeerde beslissing van het tienvoudige uitspaart dan is het snel verdiend natuurlijk...Chickendorp schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:32:
[...]
Wij zitten ook met een grote raampartij, ik heb een warmtecamera gekocht. En dan is direct duidelijk wat je als eerst moet aanpakken. Waarschijnlijk warmen je nieuwe muren niet op, omdat alle warmte rechtstreeks naar je koude ramen gaat.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dat is mij verteld, er zit 6 cm neopixelparel in gespoten.Cranberry schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:45:
@MarcoHoorn Ben benieuwd op basis waarvan je dat verteld is. Volgens mij is dat afhankelijk van nogal wat factoren zoals (gewenste) kamertemperatuur, mate van isolatie van dak&vloer, soort beglazing, toepassen van nachtverlaging enz. enz.
Rd waarde zou 2,7 moeten zijn.
En ik schat de beparing al lager in dan verteld.
Ik heb een opbouw op mijn huis, die van binnen naar buiten als volgt is opgebouwd (van binnen naar buiten):
* 10cm kalkzandsteen
* houten regelwerk
* 80mm isolatie Rc = 2,5
* luchtspouw 90 mm
* red cedar rabatdelen
De buitenkant is dus van hout. Ik vraag me af hoe dit het beste na te isoleren zou zijn. Kan je zo'n luchtspouw volgooien, of krijg je dan probelemen met het hout aan de buitenkant omdat dat wellicht die ventilatie nodig heeft? Zou je in feite het hout eraf moeten halen, de isolatie moeten vervangen door iets dikkers/beters, en dan het hout er weer op moeten zetten? Nog andere opties?
* 10cm kalkzandsteen
* houten regelwerk
* 80mm isolatie Rc = 2,5
* luchtspouw 90 mm
* red cedar rabatdelen
De buitenkant is dus van hout. Ik vraag me af hoe dit het beste na te isoleren zou zijn. Kan je zo'n luchtspouw volgooien, of krijg je dan probelemen met het hout aan de buitenkant omdat dat wellicht die ventilatie nodig heeft? Zou je in feite het hout eraf moeten halen, de isolatie moeten vervangen door iets dikkers/beters, en dan het hout er weer op moeten zetten? Nog andere opties?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik denk inderdaad hout verwijderen, isolatie vervangen of opdikken en hout weer terugplaatsen. Wel een luchtspouw houden.
Ik ben voor de FLIR One gegaan. (de nieuwste iPhone versie)ATS schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:10:
[...]
Beetje off topic, maar welke heb je aangeschaft? Ik zit er ook een beetje naar te kijken. Ze zijn best aan de prijs, maar als je voor €250-€350 een verkeerde beslissing van het tienvoudige uitspaart dan is het snel verdiend natuurlijk...
Is inderdaad een aardige aanschaf, maar ik ben er wel blij mee.
Ik bied hem ook te huur aan, om de aanschaf uiteindelijk terug te verdienen, en mensen te helpen met het opsporen van energiebesparingen. (hier in de buurt bood niemand het tegen een redelijk tarief aan)
PM maar als je geïnteresseerd bent.
Boven hebben we afgelopen jaar wel HR++ laten plaatsen omdat daar nog enkel glas zat. Een warmtecamera heb ik helaas niet maar wel een IR thermometer waarmee ik in een vloeiende beweging de temperatuur kan meten.Chickendorp schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:32:
[...]
Wij zitten ook met een grote raampartij, ik heb een warmtecamera gekocht. En dan is direct duidelijk wat je als eerst moet aanpakken. Waarschijnlijk warmen je nieuwe muren niet op, omdat alle warmte rechtstreeks naar je koude ramen gaat.
Als ik op de bovenverdieping de muren meet dan zijn de HR++ ramen gemiddeld 2C warmer dan de muren. Beneden hebben we dus dubbelglas uit 1979. Daar zijn de ramen ongeveer even warm als de muren, meestal een halve graad warmer.
Gaat daarmee jouw theorie niet op? Ik zou dan denken dat de ramen koeler zijn dan de muren?
Dan zijn het wel hele koude muren zeg... Of er klopt iets niet.
Heb je gemeten met de warme buitentemperatuur van de laatste dagen?
Dan klopt het misschien, je raam warmt sneller op, dan zo'n dikke muur.
Mocht je nog in de koude dagen hebben gemeten:
Heb je ook al geprobeerd om schilderstape op je raam te plakken voordat je de temp van je raam meet?
Door de reflectie van het raam, kan het zijn dat je eigenlijk de temperatuur van hetgene meet wat reflecteert in het raam. (door de schilderstape heb je geen reflectie meer)
Heb je gemeten met de warme buitentemperatuur van de laatste dagen?
Dan klopt het misschien, je raam warmt sneller op, dan zo'n dikke muur.
Mocht je nog in de koude dagen hebben gemeten:
Heb je ook al geprobeerd om schilderstape op je raam te plakken voordat je de temp van je raam meet?
Door de reflectie van het raam, kan het zijn dat je eigenlijk de temperatuur van hetgene meet wat reflecteert in het raam. (door de schilderstape heb je geen reflectie meer)
Een IR meter is inderdaad niet erg betrouwbaar. De oplossing met een stukje tape op het raam plakken zal helpen, maar geeft nog steeds geen accurate temperatuur. Het probleem is dat minder goede IR meters niet om kunnen gaan met verschil in contrast.
Toen wij de spouwmuur gevuld hadden en met een warmtebeeldcamera het resultaat gingen bekijken hadden we 14(!!)graden temperatuurverschil tussen het HR+glas (Ug 1,3) en de muren! Dat was bij ons HET lek. Nu zit er driedubbelglas in met een Ug van 0,5 en dat gaf een enorm verschil!
Toen wij de spouwmuur gevuld hadden en met een warmtebeeldcamera het resultaat gingen bekijken hadden we 14(!!)graden temperatuurverschil tussen het HR+glas (Ug 1,3) en de muren! Dat was bij ons HET lek. Nu zit er driedubbelglas in met een Ug van 0,5 en dat gaf een enorm verschil!
Was dat tripple glas wel in je kozijn te krijgen? Want volgens mij ga je met tripple glas al snel richting de 4cm+ dikte. Ik heb geen een kozijn waar dat op een normale manier in zou passen denk ik.
Y'24
Ja hoor, dat was bijna geen probleem. Glas is tripple van Thermobel met een dikte van 36mm (4/12/4/12/4) gevuld met krypton gas . Het enigste wat enigszins aangepast moest worden waren de glaslatten. Hiervoor is niet echt wat standaards te krijgen, maar relatief eenvoudig aan te passen. Mijn “koudebrug” is nu het houten kozijn. 😉RvV schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:51:
Was dat tripple glas wel in je kozijn te krijgen? Want volgens mij ga je met tripple glas al snel richting de 4cm+ dikte. Ik heb geen een kozijn waar dat op een normale manier in zou passen denk ik.
20 m2 glas met u waarde van 2.7 betekent :Aghanim schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:56:
Je verliest 20x2.7 Watt per graad verschil met de buitentemp.
Dus je verliest al 54 Watt energie als het buiten 19 graden is en binnen 20.
Is het buiten 0 dan verlies je 1080 Watt per uur.
De oplossing is simpel : neem het beste glas dat er in past. En triple 0.8 is beter dan dubbelglas 0.8
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Het kan vaak wel. De glaslatten komen dan een stuk naar voren. En er moeten meestal dunnere latten toegepast worden. Optisch wordt het aangezicht anders, maar voor triple heb je dat wel over.RvV schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:51:
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Psst, even mierenn**ken: in Watt zit al een tijdseenheid, W=J/s. Je verliest dus geen 1080 Watt per uur, maar gewoon 1080 Watt. Over een uur is dat 1080WhKnowbody schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 04:58:
[...]
Is het buiten 0 dan verlies je 1080 Watt per uur.
Toch heb je ongelijkEddoH schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:51:
[...]
Psst, even mierenn**ken: in Watt zit al een tijdseenheid, W=J/s. Je verliest dus geen 1080 Watt per uur, maar gewoon 1080 Watt. Over een uur is dat 1080Wh
Ja toch. Het boeit me verder niet zo maar je wilt toch duidelijkheid?
Vermogen geef je in Watt
Verbruik (verlies) daar hoort een tijd bij.
Anders kun je er toch niet uit opmaken of je iets per seconde, uur, dag, jaar weet ik het wat verbruikt?
Je mag hier 50. Dan snap je dat ik bedoel 50 km per uur.
Maar ik zeg dat er niet bij. Je zou dan kunnen zeggen ik mag hier 100. Per 2 uur :-)
Als je zegt mijn energieverlies is 1000 Watt dan verlies je 1000 joules per seconde.Knowbody schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:50:
[...]
Ja toch. Het boeit me verder niet zo maar je wilt toch duidelijkheid?
Vermogen geef je in Watt
Verbruik (verlies) daar hoort een tijd bij.
Anders kun je er toch niet uit opmaken of je iets per seconde, uur, dag, jaar weet ik het wat verbruikt?
Je mag hier 50. Dan snap je dat ik bedoel 50 km per uur.
Maar ik zeg dat er niet bij. Je zou dan kunnen zeggen ik mag hier 100. Per 2 uur :-)
Als je zegt ik verlies 1000 Watt per uur dan verlies 1000 joules per seconde per uur. Dat is niet correct
Wel kan je zeggen "Ik verlies 1000 Wh per 24 uur"
1000 Wh = 1000 joules * 3600 = 3.600.000 joules
1000Wh per 24 uur = 3,6 miljoen joules per dag
Zucht.
Je bent hardleers
Je bent hardleers
Uh, de vorige post was ik niet;)
Maargoed, het is basic natuurkunde. Valt niet veel aan te veranderen. Ik denk niet dat je überhaupt moeite wilt gaan doen om het te snappen, dus laten we het hier maar bij houden.
Het nadeel van verf dat niet damp open is, is dat het vocht niet uit de muur kan nadat er is geïsoleerd. Normaal kan vocht door de buitenmuur ontsnappen maar met een verflaag sluit je alles in. In de meeste gevallen zal dat alsnog geen probleem zijn zolang er geen vocht in de muur kan komen, dus ook geen optrekkende vocht vanuit de grond.AFCAjax schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:28:
Ook wij zijn bezig gegaan met uitnodigen van een tweetal bedrijven voor spouwmuurisolatie.
Bedrijf 1:
Bedrijf 2:
Wil je echt zekerheid dan zou je het wel kunnen (laten) verwijderen maar dat gaat je niet lukken met een staalborstel. Daar moet je een bedrijf voor laten komen.
Dat een bedrijf in zijn eigen straatje praat om hun product te verkopen is logisch. Liegen over de product van concurrenten gaat dan wel weer een beetje ver. Vlokken(glaswol) zakt namelijk niet in. Was dat wel zo dan zou dat nooit op de markt zijn anno 2018. 30 jaar geleden was dat wel het geval maar dan praat je ook over een andere soort wol.
Ter vergelijking:
- EPS en glaswol hebben nagenoeg dezelfde isolatiewaarde.
- Glaswol geeft aanzienlijk meer akoestische isolatie tegenover EPS
- Glaswol is brandvertragend, EPS(piepschuim) is dat niet
- Glaswol kan gebruikt worden vanaf 4 cm spouw, EPS vanaf 3 (eerste echte voordeel tegenover glaswol)
- EPS wordt verlijmd terwijl glaswol onder druk in wordt gespoten. In de praktijk blijkt vaak dat de verlijming niet altijd optimaal is waardoor er in sommige gevallen bolletjes door de tuin heen waaien na een stormbui omdat de spouw ergens open is en daardoor isolatiemateriaal naar buiten "stroomt"
Ook wil het wel voorkomen dat alles weg stroomt na het vervangen van een kozijn.
€ 1500,- is een normale prijs. Niet goedkoop maar ook niet duur.
Heb met deze langdurige hitte in NL wel een nadeel gemerkt met spouwmuurisolatie. Namelijk dat als de warmte eenmaal in huis is dat je het er nauwelijks nog uit krijgt. Temperaturen in huis van rond de 30 waren helaas geen uitzondering. In de winter dik prima natuurlijk dat de warmte binnen blijft maar in de zomer toch wel een nadeel.
Aan de andere kant weet je wel dat de isolatie goed z'n werk doet 😉
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Moet je dan niet zorgen dat de warmte niet binnen komt, door alles dicht te houden met deze warmte. Dat het er niet uit komt is een gegeven. Maar het komt er ook moeilijker in als je verder alles dicht laat.l3art schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 07:00:
Heb met deze langdurige hitte in NL wel een nadeel gemerkt met spouwmuurisolatie. Namelijk dat als de warmte eenmaal in huis is dat je het er nauwelijks nog uit krijgt. Temperaturen in huis van rond de 30 waren helaas geen uitzondering. In de winter dik prima natuurlijk dat de warmte binnen blijft maar in de zomer toch wel een nadeel.
Toen hier de isolatiemeneer kwam voor het wol gaf hij aan dat ze het liefst eps verkopen. Reden.. Minder boren,sneller klaarZakarum schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:43:
[...]
Het nadeel van verf dat niet damp open is, is dat het vocht niet uit de muur kan nadat er is geïsoleerd. Normaal kan vocht door de buitenmuur ontsnappen maar met een verflaag sluit je alles in. In de meeste gevallen zal dat alsnog geen probleem zijn zolang er geen vocht in de muur kan komen, dus ook geen optrekkende vocht vanuit de grond.
Wil je echt zekerheid dan zou je het wel kunnen (laten) verwijderen maar dat gaat je niet lukken met een staalborstel. Daar moet je een bedrijf voor laten komen.
Dat een bedrijf in zijn eigen straatje praat om hun product te verkopen is logisch. Liegen over de product van concurrenten gaat dan wel weer een beetje ver. Vlokken(glaswol) zakt namelijk niet in. Was dat wel zo dan zou dat nooit op de markt zijn anno 2018. 30 jaar geleden was dat wel het geval maar dan praat je ook over een andere soort wol.
Ter vergelijking:
- EPS en glaswol hebben nagenoeg dezelfde isolatiewaarde.
- Glaswol geeft aanzienlijk meer akoestische isolatie tegenover EPS
- Glaswol is brandvertragend, EPS(piepschuim) is dat niet
- Glaswol kan gebruikt worden vanaf 4 cm spouw, EPS vanaf 3 (eerste echte voordeel tegenover glaswol)
- EPS wordt verlijmd terwijl glaswol onder druk in wordt gespoten. In de praktijk blijkt vaak dat de verlijming niet altijd optimaal is waardoor er in sommige gevallen bolletjes door de tuin heen waaien na een stormbui omdat de spouw ergens open is en daardoor isolatiemateriaal naar buiten "stroomt"
Ook wil het wel voorkomen dat alles weg stroomt na het vervangen van een kozijn.
€ 1500,- is een normale prijs. Niet goedkoop maar ook niet duur.
Ik heb glaswol en hr++ en dat is echt een wereld van verschil in geluid en ik schat dat het ongeveer 30% besparing is in stoken voor zover nu zichtbaar.
True, maar ook dat werkt maar tot op zekere hoogte. Als het maar lang genoeg warm blijft warmt het vanzelf op in huis. Zeker met een oude schuifpui van aluminium en lek dubbel glas (die overigens hopelijk dit jaar nog vervangen gaat worden). Met een tuin op het zuiden is het lastig om de warmte buiten te houden. Althans, ons is het niet gelukt.AFCAjax schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:09:
[...]
Moet je dan niet zorgen dat de warmte niet binnen komt, door alles dicht te houden met deze warmte. Dat het er niet uit komt is een gegeven. Maar het komt er ook moeilijker in als je verder alles dicht laat.
Wij hebben ook openslaande deuren op het zuiden, alleen met een overkapping die heel veel zon weghoudt.l3art schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:49:
[...]
True, maar ook dat werkt maar tot op zekere hoogte. Als het maar lang genoeg warm blijft warmt het vanzelf op in huis. Zeker met een oude schuifpui van aluminium en lek dubbel glas (die overigens hopelijk dit jaar nog vervangen gaat worden). Met een tuin op het zuiden is het lastig om de warmte buiten te houden. Althans, ons is het niet gelukt.
Misschien is een zonnescherm een optie voor je?
Anoniem: 475056
Misschien dat een soortgelijk geval al voorbij is gekomen, maar ik vraag mij af wat ik met een stukje buitenmuur moet doen dat in een ver verleden is na-geisoleerd, maar waar nog weinig van het materiaal over is.
Het is een muur van een meter of 3 breed met een spouw van 4 cm. Aan de andere kant van de muur zit de (gesloten) keuken. Enkele laag, dus met plat dak er boven. Vorig jaar hebben we de overige muren laten vullen met EPS. Ondanks het kleine oppervlak was het verschil met het stukje 'oude' muur behoorlijk te merken: de keuken wordt een koud hok.
Het gaat dus om het stukje buitenmuur tussen de garage en de woonkamer.

Volgens mij zijn de opties vrij beperkt.
1. Gevel leeg laten halen en opnieuw vullen. Ik heb geen prijsindicatie, maar volgens mij wordt het een behoorlijke investering voor zo'n klein oppervlak.
2. Aan de buitenkant isoleren door gevelbekleding aan te brengen. Niet bepaald de mooiste oplossing, maar aangezien het aan de buitenkant op de oprit aansluit en ik in de toekomst de garage nog wil uitbreiden naar voren, zal het uiteindelijk een binnenmuur worden. Die nieuwe garage zal wel geisoleerd worden, maar niet verwarmd. Isolatie zal ook bij de uitbouw dus niet voor niets zijn.
3. Ik zag onlangs iets over thermofoam (of iets dergelijks). Dat zou voor dit soort situaties geschikt zijn. Heb snel wat zitten Googlen, maar ik ben er een beetje sceptisch over.
Zijn er nog andere mogelijkheden? Is het een optie om de buitenmuur zelf deels af te breken en leeg te gaan halen of zit ik dan helemaal mijn tijd te verdoen?
Het is een muur van een meter of 3 breed met een spouw van 4 cm. Aan de andere kant van de muur zit de (gesloten) keuken. Enkele laag, dus met plat dak er boven. Vorig jaar hebben we de overige muren laten vullen met EPS. Ondanks het kleine oppervlak was het verschil met het stukje 'oude' muur behoorlijk te merken: de keuken wordt een koud hok.

1. Gevel leeg laten halen en opnieuw vullen. Ik heb geen prijsindicatie, maar volgens mij wordt het een behoorlijke investering voor zo'n klein oppervlak.
2. Aan de buitenkant isoleren door gevelbekleding aan te brengen. Niet bepaald de mooiste oplossing, maar aangezien het aan de buitenkant op de oprit aansluit en ik in de toekomst de garage nog wil uitbreiden naar voren, zal het uiteindelijk een binnenmuur worden. Die nieuwe garage zal wel geisoleerd worden, maar niet verwarmd. Isolatie zal ook bij de uitbouw dus niet voor niets zijn.
3. Ik zag onlangs iets over thermofoam (of iets dergelijks). Dat zou voor dit soort situaties geschikt zijn. Heb snel wat zitten Googlen, maar ik ben er een beetje sceptisch over.
Zijn er nog andere mogelijkheden? Is het een optie om de buitenmuur zelf deels af te breken en leeg te gaan halen of zit ik dan helemaal mijn tijd te verdoen?
Hebben we ook en staat ook vrijwel altijd uit maar helaas heeft dat niet afdoende geholpen. Denkt dat het ligt aan de slecht isolerende schuifpui onderandere daarom gaat die ook vervangen worden, komt daar ook meteen hr++ glas in wat ook weer meer warmte/kou buiten de deur zou moeten houden.AFCAjax schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:13:
[...]
Wij hebben ook openslaande deuren op het zuiden, alleen met een overkapping die heel veel zon weghoudt.
Misschien is een zonnescherm een optie voor je?
Uiteindelijk trekt de warmte altijd wel naar binnen als het maar lang genoeg warm blijft. Dat zal bij een nieuwbouwwoning op een gegeven moment ook wel gebeuren met aanhoudende hitte.
Het is wel aan te raden om overdag zoveel mogelijk hitte buiten te houden door bijvoorbeeld rolluiken, ramen en gordijnen te sluiten en in de avond/nacht juist wel alles open te zetten om frisse koelere lucht binnen te laten. Wat ook helpt is s’avonds de gevel afspuiten met een tuinslang. Zand en steen houdt heel lang z’n warme vast, door het nat te spuiten trek je al heel veel warmte uit de muur waardoor dat niet gedurende de nacht door trekt naar binnen.
Het is wel aan te raden om overdag zoveel mogelijk hitte buiten te houden door bijvoorbeeld rolluiken, ramen en gordijnen te sluiten en in de avond/nacht juist wel alles open te zetten om frisse koelere lucht binnen te laten. Wat ook helpt is s’avonds de gevel afspuiten met een tuinslang. Zand en steen houdt heel lang z’n warme vast, door het nat te spuiten trek je al heel veel warmte uit de muur waardoor dat niet gedurende de nacht door trekt naar binnen.
Nee dat is niet waar. Er zal dan ook vast een andere reden zijn geweest waarom hij liever EPS wou verkopen.jantje112 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:15:
[...]
Toen hier de isolatiemeneer kwam voor het wol gaf hij aan dat ze het liefst eps verkopen. Reden.. Minder boren,sneller klaar![]()
Ik heb glaswol en hr++ en dat is echt een wereld van verschil in geluid en ik schat dat het ongeveer 30% besparing is in stoken voor zover nu zichtbaar.
Je hebt je iig geen oor aan laten naaien 👍🏼
Ik zou zelf altijd wol aanraden en pas voor EPS gaan wanneer wol geen optie is.
Hij gaf aan dat omdat ik 6cm spouwdikte heb, de eps korrel veel makkelijker verspreid in de spouw en daardoor sneller is aan te brengen. Is dat niet zo?Zakarum schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:57:
[...]
Nee dat is niet waar. Er zal dan ook vast een andere reden zijn geweest waarom hij liever EPS wou verkopen.
Je hebt je iig geen oor aan laten naaien 👍🏼
Ik zou zelf altijd wol aanraden en pas voor EPS gaan wanneer wol geen optie is.
Ik was rond de 12 euro p/m2 kwijt, voor 175 m2.
Dat EPS iets makkelijker verspreid is wel waar maar het totale volume wat gevuld moet worden blijft alsnog gelijk. De snelheid van de machines is bepalend voor de tijd en een paar gaten meer of minder is daar niet bepalend voor.jantje112 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:23:
[...]
Hij gaf aan dat omdat ik 6cm spouwdikte heb, de eps korrel veel makkelijker verspreid in de spouw en daardoor sneller is aan te brengen. Is dat niet zo?
Ik was rond de 12 euro p/m2 kwijt, voor 175 m2.
In principe maakt dat ook allemaal niet zo veel uit. Op EPS zit over het algemeen wel iets meer marge maar snap ook wel dat ze dat niet op zo’n manier brengen mocht dat de reden zijn.
12 euro per meter is echt een prima prijs, de gemiddelde meterprijs ligt wel iets hoger dus dikke prima lijkt me.
Anoniem: 1044053
Ik lees hier een aantal personen met een spouw van 4 of 6 cm dik. Hebben jullie geen last van koude bruggen door bijv. metselspecie?
Zeker niet, mijn binnenmuren hebben geen 'baarden'. Er is in 1950 heel netjes gemetseld in mijn buurt.Anoniem: 1044053 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:41:
Ik lees hier een aantal personen met een spouw van 4 of 6 cm dik. Hebben jullie geen last van koude bruggen door bijv. metselspecie?
Ik denk eerder dat het zo koud wordt doordat het platte dak slecht tot niet is geïsoleerd? In dat geval zal spouwmuurisolatie niet veel doen. Kleine muur, weinig spouw. Alle kleine beetjes helpen natuurlijk maar als je dak niet is geïsoleerd dan stook je alsnog voor de mussen.Anoniem: 475056 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:50:
Misschien dat een soortgelijk geval al voorbij is gekomen, maar ik vraag mij af wat ik met een stukje buitenmuur moet doen dat in een ver verleden is na-geisoleerd, maar waar nog weinig van het materiaal over is.
[afbeelding]
Anoniem: 475056
Oh, dat had ik er even bij moeten melden: het dak en vloer zijn inmiddels ook geïsoleerd. Het dak is 2 jaar geleden van nieuwe bedekking voorzien en is daarbij gelijk geisoleerd. De muren rondom de keuken ook, de enkelsteensmuur naar de garage heb ik met een voorzetwand met wol gedaan. Dat ene stukje buitenmuur blijft dus als enige over.Zakarum schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:54:
[...]
Ik denk eerder dat het zo koud wordt doordat het platte dak slecht tot niet is geïsoleerd? In dat geval zal spouwmuurisolatie niet veel doen. Kleine muur, weinig spouw. Alle kleine beetjes helpen natuurlijk maar als je dak niet is geïsoleerd dan stook je alsnog voor de mussen.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 475056 op 01-08-2018 12:07 ]
Vraag me wel af of dat nou zo veel uit zou maken om dat te isoleren. Het is namelijk een kleine oppervlakte en de spouwbreedte is ook niet veel. Of je het leeg laat halen of niet, de prijs per vierkante meter zal sowieso hoog zijn want voor een zakcentje gaat een bedrijf niet rijden.Anoniem: 475056 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:06:
[...]
Oh, dat had ik er even bij moeten melden: het dak en vloer zijn inmiddels ook geïsoleerd. Het dak is 2 jaar geleden van nieuwe bedekking voorzien en is daarbij gelijk geisoleerd. De muren rondom de keuken ook, de enkelsteensmuur naar de garage heb ik met een voorzetwand met wol gedaan. Dat ene stukje buitenmuur blijft dus als enige over.
Ik zou in zo’n geval wachten tot de koudere maanden er weer aankomen om vervolgens een inspectie uit te voeren met een warmtebeeld. Dan weet je precies hoe de situatie is en waar je wel en geen warmte verlies hebt. Zo hoef je ook geen gok te wagen van een paar honderd euro.
Hier best veel specie aan de binnenkant van de buitenmuur. Maar zelfs als je aan 2 kanten een dikke klodder specie zou hebben zitten en ze elkaar zouden raken kan ik me niet voorstellen dat je daarmee een effectieve koudebrug zou kunnen creëren.Anoniem: 1044053 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:41:
Wat dat betreft zijn de lateien boven de raam en deurkozijnen een veel groter probleem. Volgens mij zit daar hier geen spouw tussen.
[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 03-08-2018 00:14 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Onze woning is (sinds april 2018) inmiddels voorzien van eps parels 6cm spouw. En ik moet zeggen, ook als is het zomer, het verschil is duidelijk merkbaar. Ik ben benieuwd of de 25% besparing wel gaan halen. Laat de winter maar komen.
Hetgene ik vraag eens wil vragen, @ @O085105116N zou ik graag eens willen dat je oplet of het ook langer duurt of je huis opwarmt als het afkoelt.
Ik weet niet hoe je het precies verwarmd (dag en nacht 20 c of nacht verlaging), vloer verwarming of radiatoren. Maar een kennis had hier een probleem mee. Hij vond dat het langer duurde eens zijn huis op temperatuur is...
Ik weet niet hoe je het precies verwarmd (dag en nacht 20 c of nacht verlaging), vloer verwarming of radiatoren. Maar een kennis had hier een probleem mee. Hij vond dat het langer duurde eens zijn huis op temperatuur is...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Raar, want de kou komt toch van buiten, en je stookt binnen. van belang lijkt me dan te kijken hoe je maatje stookt. en of zijn systeem niet op volle ECO stand staat.Icekiller2k6 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:04:
Hetgene ik vraag eens wil vragen, @ @O085105116N zou ik graag eens willen dat je oplet of het ook langer duurt of je huis opwarmt als het afkoelt.
[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 04-09-2018 16:13 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
@Hackus het zal gevoelsmatig zijn dat er nu meer massa verwarmt moet worden .. de parels + contact met de buiten muur.
Daarmee of er iemand was die hetzelfde gemerkt had..
Daarmee of er iemand was die hetzelfde gemerkt had..
Ik kan nog niks zeggen over het opwarmen met de verwarming (wand en vloer verwarming). Ik heb geen verwarming nodig gehad sinds dat ze parels er in zitten.Icekiller2k6 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:04:
Wat me wel opvalt is dat de temperatuur "stabiel" blijft. Het schommelt beduidend minder. En de parels wil je juist niet opwarmen lijkt me. (Edit) Nu ik daar even over nadenk, het kan zijn dat de "eerste keer" opwarmen wel langer duurt, omdat inderdaad alles op temperatuur moet komen.
Ik zou ook denken dat naast het aanbrengen van de isolatie er dan ook wellicht een aanpassing aan de cv is geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door O085105116N op 04-09-2018 17:24 ]
Anoniem: 566353
Hallo, ik heb een vraag over isoleren spouwmuur met supafil terwijl er nog oud uf schuim in slechte staat in de spouw zit. We hebben in de huidige situatie geen vochtproblemen. Inspectie spouw met scoop liet hier en daar plukjes uf schuim zien maar vooral ook veel stukken lege spouw. Nu heb ik 2 offertes van bedrijven die bij de venin zijn aangesloten. Bedrijf 1: 2500 euro verwijderen uf schuim resten en 1200 vullen met supafil. Bedrijf 2: 1250 euro voor vullen met supafil. Tevens aanbod om voor 2400 uf schuim te verwijderen als ik dat zou willen. Maar adviseren geen aparte verwijdering van uf schuim te laten doen en 2400 euro te besparen. Verwijderen zou overbodig zijn omdat dat met luchtdruk gaat en ze zeggen de ervaring te hebben dat door t inspuiten van supafil de resten uf schuim al verpulveren. Ze geven op deze werkwijze 10 jaar garantie volgens venin richtlijn. Ik zie het wel zitten om 2400 euro minder kwijt te zijn maar blijft een vreemd verschil in advies. Heeft iemand hier ervaring mee of advies over? Groet bart
Nee de ervaring is dat je UF schuim niet volledig kapot kan spuiten en verwijderen wanneer je gaat isoleren met een ander materiaal. Resultaat wat je krijgt is een spouw dat deels gevuld is met UF schuim en deels met Supafil.Anoniem: 566353 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:39:
Hallo, ik heb een vraag over isoleren spouwmuur met supafil terwijl er nog oud uf schuim in slechte staat in de spouw zit. We hebben in de huidige situatie geen vochtproblemen. Inspectie spouw met scoop liet hier en daar plukjes uf schuim zien maar vooral ook veel stukken lege spouw. Nu heb ik 2 offertes van bedrijven die bij de venin zijn aangesloten. Bedrijf 1: 2500 euro verwijderen uf schuim resten en 1200 vullen met supafil. Bedrijf 2: 1250 euro voor vullen met supafil. Tevens aanbod om voor 2400 uf schuim te verwijderen als ik dat zou willen. Maar adviseren geen aparte verwijdering van uf schuim te laten doen en 2400 euro te besparen. Verwijderen zou overbodig zijn omdat dat met luchtdruk gaat en ze zeggen de ervaring te hebben dat door t inspuiten van supafil de resten uf schuim al verpulveren. Ze geven op deze werkwijze 10 jaar garantie volgens venin richtlijn. Ik zie het wel zitten om 2400 euro minder kwijt te zijn maar blijft een vreemd verschil in advies. Heeft iemand hier ervaring mee of advies over? Groet bart
Het klinkt uiteraard aantrekkelijk om op deze manier flink wat geld te besparen maar mijn advies is: doe het goed of doe het niet.
En dat kan maar op 1 manier. Eerst je spouwmuur volledig laten leeghalen voordat het geïsoleerd wordt.
Om hoeveel vierkante meter gaat het trouwens?
Ik heb het uf volledig laten verwijderen. Gelijk goed doen. Isoleren doe je maar 1 keer.Anoniem: 566353 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:39:
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
Bart, welke bedrijven zijn het, of anders alleen het bedrijf noemen die wel de spouw eerst leeg wil maken ?
Want ik heb hier dezelfde situatie, spouw met UF schuim, vorig jaar mensen over de vloer gehad. De meeste wilden er niet aan beginnen, en de enige die wel iets wil zou het her-vullen met UF schuim.
Omdat ik bij een aanbouw gezien had dat dat spul zowat verpulvert als je er al naar kijkt heb ik daar niet echt interesse in. Maar als er (goede) ervaringen zijn met verwijderen van UF en daarna opnieuw vullen met iets anders dan houd ik me aanbevolen.
Want ik heb hier dezelfde situatie, spouw met UF schuim, vorig jaar mensen over de vloer gehad. De meeste wilden er niet aan beginnen, en de enige die wel iets wil zou het her-vullen met UF schuim.
Omdat ik bij een aanbouw gezien had dat dat spul zowat verpulvert als je er al naar kijkt heb ik daar niet echt interesse in. Maar als er (goede) ervaringen zijn met verwijderen van UF en daarna opnieuw vullen met iets anders dan houd ik me aanbevolen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Isoleren doe je maar een keer - of ook niet - bijvoorbeeld om als aannemer geld te besparen.
Zoals in een andere draad aangegeven wil ik een ongeïsoleerde spouw tussen huis (woonkamer) en onverwarmde garage(+hobbykamer) laten isoleren.
Het temperatuurverschil is natuurlijk lager dan bij een echte buitenmuur wat deels (waarschijnlijk) ook door de lege spouw veroorzaakt wordt. - In de garage is het in de winter ca. 6 - 9 K warmer dan in de buitenlucht.
(Na de isolatiemaatregel verwacht ik dat de temperatuur in de garage dichter bij de buitentemperatuur komt te liggen.)
Het gaat om 19m² muur en een lege spouw van 10 cm.
Mijn vraag in deze context: Welke besparing (m³ gas / m² muur) mag ik bij isolatie met bijvoorbeeld neopixels verwachten?
Zoals in een andere draad aangegeven wil ik een ongeïsoleerde spouw tussen huis (woonkamer) en onverwarmde garage(+hobbykamer) laten isoleren.
Het temperatuurverschil is natuurlijk lager dan bij een echte buitenmuur wat deels (waarschijnlijk) ook door de lege spouw veroorzaakt wordt. - In de garage is het in de winter ca. 6 - 9 K warmer dan in de buitenlucht.
(Na de isolatiemaatregel verwacht ik dat de temperatuur in de garage dichter bij de buitentemperatuur komt te liggen.)
Het gaat om 19m² muur en een lege spouw van 10 cm.
Mijn vraag in deze context: Welke besparing (m³ gas / m² muur) mag ik bij isolatie met bijvoorbeeld neopixels verwachten?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De eerste pagina's van dit topic las ik regelmatig iets over het (na-)isoleren van de spouw van de tussenmuren (de muren die 2 huizen in een blok met rijtjeshuizen scheiden). De laatste pagina's niet meer, en ook op internet valt het tegen. Ik ben vooral benieuwd
- of in de regel alleen de gevel wordt gedaan, of dat jullie in meerderheid ook de tussenmuur meenemen.
- wat de effecten zijn qua geluid. Als ik de tussenmuur-spouw met parels laat vullen, krijg ik dan een betere geluidsisolatie of vormen die parels juist een brug waardoor ik méér ga horen?
Zelf hebben wij maar een stuk buitenmuur met spouw van 3.5x6 meter in ons huis uit 1972
Nu is er iemand voor vloerisolatie langs geweest (offerte getekend) en deze heeft ook in de spouw gekeken na het boren van een gaatje.
Blijkt dat er 10cm EPS in zit en nog 3cm luchtspouw. Extra isoleren met eps korrels was niet mogelijk. (Is bijna nooit bij huizen uit 1972)
Zijn er andere mogelijkheden? Muur is damp-open wit geverft lijkt het extra isoleren is altijd goed maar als het niet kan, jammer dan.
Nu is er iemand voor vloerisolatie langs geweest (offerte getekend) en deze heeft ook in de spouw gekeken na het boren van een gaatje.
Blijkt dat er 10cm EPS in zit en nog 3cm luchtspouw. Extra isoleren met eps korrels was niet mogelijk. (Is bijna nooit bij huizen uit 1972)
Zijn er andere mogelijkheden? Muur is damp-open wit geverft lijkt het extra isoleren is altijd goed maar als het niet kan, jammer dan.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl