Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Me zonet een A7 III besteld, benieuwd hoe die gaat bevallen naast mijn xt2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34

Grin

Ride si sapis.

lapino schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:19:
Me zonet een A7 III besteld, benieuwd hoe die gaat bevallen naast mijn xt2
Met welke lenzen wil je die gebruiken?
Laat maar weten hoe het je bevalt tov de X-T2; ben benieuwd naar je bevindingen!

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe mensen hier de 90mm ervaren want ik begrijp deze review echt niet...
Slow AF... :?
Ik vind het met enige afstand de snelste lens van Fujifilm, er lijkt echt wat mis te zijn met die gast z'n camera...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PdeBie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:28:
Zijn er hier mensen die het Cokin Z systeem gebruiken op hun Fuji lenzen? Zo ja, wat voor step up ringen gebruiken jullie? Ik kan geen setup ringen vinden van 43 naar 72mm
crazyman2008 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:11:
cokin z is toch gewoon een adapter ring met zo'n opzet stuk naar vierkante of rechthoekige filters of vergis ik me?
Helaas bestaat er geen 43mm maat voor Cokin Z: http://cokin.com/en/22-ad...%28syst%C3%A8me+Z--Pro%29
Dus eerst een verloopring gebruiken naar een maat waarvoor wel een adapter bestaat. PdeBie zal wel een 72mm adapter hebben, vandaar de vraag.
Even googlen: http://cokin.com/en/22-ad...%28syst%C3%A8me+Z--Pro%29

[ Voor 42% gewijzigd door Universal Creations op 13-08-2018 23:24 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:55
@Grin Sowieso een aparte gast, al moet ik zeggen dat zijn review van de X-T2 best aardig was :).
Heeft mij aardig geholpen met beslissen omdat hij de RAFs uit zijn video ook beschikbaar stelt. Ik dacht dat ik aardig ver ging met de clarity/helderheid in Lr maar hij ging wel heel ver met bewerken :+

Maar kijk even waar hij op focust bij de eerste foto. Kneiterhard zonlicht en dan de focus willen pakken op een stuk super donkere schaduw op het gezicht....tja.
Die tweede zou de AF makkelijk moeten pakken :?

Ik heb (via een hele rot MP ervaring helaas) sinds een paar dagen een 50/2.
Was echt heel verbaasd over hoe klein hij was, snap zeker dat mensen een f/2 trio nemen O+
Niet super veel foto's mee gemaakt maar hij is idd snel, stuk sneller qua focus dan de 23/1.4 maar ik vind de motor niet zo stil als verwacht. Niet zo 'luid' als de 23/1.4 maar zeker hoorbaarder dan de 18-55 :?
Maar zeker lekker om f/2 te hebben op 50mm ipv f/4 :)

Deze week even kijken wat ik met de 50-230 ga doen. Zaterdag tijdens de taptoe nog best aardige plaatjes mee geschoten en van de week in de dierentuin Amersfoort eens bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 13-08-2018 23:51 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Universal Creations schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:24:
[...]

[...]

Helaas bestaat er geen 43mm maat voor Cokin Z: http://cokin.com/en/22-ad...%28syst%C3%A8me+Z--Pro%29
Dus eerst een verloopring gebruiken naar een maat waarvoor wel een adapter bestaat. PdeBie zal wel een 72mm adapter hebben, vandaar de vraag.
Even googlen: http://cokin.com/en/22-ad...%28syst%C3%A8me+Z--Pro%29
Dat wordt dan inderdaad met een step up ring werken. hmpf... naja is is niet anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
PdeBie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:57:
...
Dat wordt dan inderdaad met een step up ring werken. hmpf... naja is is niet anders :P
Is een passend onderdeel 3d-printen of frezen eventueel nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Grin schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Laat maar weten hoe het je bevalt tov de X-T2; ben benieuwd naar je bevindingen!

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe mensen hier de 90mm ervaren want ik begrijp deze review echt niet...
Ik vind het met enige afstand de snelste lens van Fujifilm, er lijkt echt wat mis te zijn met die gast z'n camera...
Sowieso wat schreeuwerig een figuur zeg.. In de comments wordt gesuggereerd dat de reviewer continues AF in combinatie met een grote AF zone gebruikt. Mijn ervaring met continues AF is ook niet erg best, dus ik kan mij best voorstellen dat dit een vertekend beeld geeft ten opzichte van single shot.
Zelf heb ik de 90mm niet maar uit andere reviews die ik snel even opgezocht heb lees ik ook niets over trage AF..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
sapphire schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:46:
Ik heb (via een hele rot MP ervaring helaas) sinds een paar dagen een 50/2.
Offtopic, maar ben toch wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Zonet mijn nieuwe Sony A7III even getest (heel kort). EVF en LCD zijn echt stuk minder dan de XT2. Was eerste dat me opviel. Ben echt benieuwd hoe de Sony FF zal bevallen of niet, maar mijn eerste indruk is niet bepaald fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
begintmeta schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:08:
[...]

Is een passend onderdeel 3d-printen of frezen eventueel nog een optie?
Nah, voor die paar euro dat een step up ring kost, ga ik niet moeilijk doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

lapino schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:17:
Zonet mijn nieuwe Sony A7III even getest (heel kort). EVF en LCD zijn echt stuk minder dan de XT2. Was eerste dat me opviel. Ben echt benieuwd hoe de Sony FF zal bevallen of niet, maar mijn eerste indruk is niet bepaald fantastisch.
Laten we hier geen Sony versus Fujifilm starten. Voor Sony ervaringen is een apart topic. Deze heb je al gevonden zag ik. Het grote Sony A7-serie topic

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Was ook niet mijn bedoeling hoor, zou anders niet beide cameras hebben om discussie te starten welke 'beter' is, was gewoon even mijn first impression :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sapphire
technonose schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:11:
[...]

Offtopic, maar ben toch wel benieuwd.
Vanaf mobiel maar toch een heel verhaal... Dus ga er maar voor zitten.

Wilde de lens sowieso kopen maar dacht ik kijk toch nog even op MP. Nou stond een nieuwe advertentie van een 50mm. Nieuw, ongebruikt, originele doos, alles accessoires, factuur aanwezig en met volledige garantie.
Bod gedaan, wat heen en weer bericht, prettige communicatie en een afspraak gemaakt om op te halen. Uiteindelijk (door omstandigheden) kon ik hem niet ophalen dus, mede door de goede communicatie en omdat ik echt adres al had van de verkoper, de gok genomen om op te sturen.
Expliciet gevraagd om PostNL en naar het Postkantoor te sturen want het centrum van het dorp waar ik woon was volledig afgesloten vanwege de lokale feestweek dus kan niets bezorgd worden aan de deur/is lastig. Was allemaal geen probleem en ging de verkoper regelen.
Krijg ik eerst al een mailtje dat het pakket via de DPD verstuurd is, dus ik uitgelegd dat ik dat niet wil want DPD Pakketpunt zit 4 huizen verder in de straat en is ook niet bereikbaar daarom PostNL gevraag. Nee ging allemaal goedkopen, morgen zou ik de lens hebben.
Nou zoals verwacht kwam het pakket pas een paar dagen later.
Vervolgens bij het ophalen zie ik dat de verkoper gewoon een label op de Fuji doos heeft geplakt :X Doosje helemaal ingedrukt/gedeukt dus schrok me kapot. Lens gelukkig nog onbeschadigd, pfffiew.
Bij uitpakken en bekijken een dikke enorm hardnekkige vlek vol op het front element :( Tot zover ongebruikt, en helaas ook geen lens zakje in de doos.
Verkoper bericht want het factuur ontbrak ook, kreeg ik een amper te lezen plaatje van een factuur van eglobalcentral :(
Op mijn vraag dat het bij een Nederlandse shop zou zijn gekocht met volledige garantie (had ik eerder al naar gevraagd) kreeg ik als antwoord dat het eglobalcentral.nl was en een jaar volledige garantie. Ik moest niet zo zeiken, alles klopte gewoon en ik had de lens toch. En uiteraard reageert meneer niet.

Hij bied nog een berg Fuji spul aan dus mijd Marktplaats gebruiker D. Uit Utrecht.
Maar ik heb naam en adres nog dus even bedenken of ik nog even op de koffie ga of zo O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:43
sapphire schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:17:

Hij bied nog een berg Fuji spul aan dus mijd Marktplaats gebruiker D. Uit Utrecht.
Maar ik heb naam en adres nog dus even bedenken of ik nog even op de koffie ga of zo O-)
Blij dat je het zegt. Hij biedt inderdaad regelmatig een X100F of een X-E3 aan. (daar twijfel ik tussen, hij biedt wel meer aan) Ik wilde 'm al gaan berichten, maar dat laat ik toch maar even achterwege.

[ Voor 5% gewijzigd door DwightKSchrute op 14-08-2018 16:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De X-T100 is vandaag binnengekomen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MdX8TM8TABbdHt0DCjXJNmWT/full.jpg

Eerste indruk: klein, de zilveren uitvoering is prachtig!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd, welverdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooie camera's maken ze toch ook hè. Heel veel plezier ermee.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:45
lapino schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:17:
Superdaantje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:49:
[...]

Laten we hier geen Sony versus Fujifilm starten. Voor Sony ervaringen is een apart topic. Deze heb je al gevonden zag ik. Het grote Sony A7-serie topic
lapino schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:53:
Was ook niet mijn bedoeling hoor, zou anders niet beide cameras hebben om discussie te starten welke 'beter' is, was gewoon even mijn first impression :)
Toch denk ik dat er wel wat fuji tweakers benieuwd zijn naar je ervaringen met beide camera's. Je zou het evt in een tweak blog kunnen zetten. Die mag wel gelinkt worden lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

LA-384 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 06:03:
[...]

[...]

[...]

Toch denk ik dat er wel wat fuji tweakers benieuwd zijn naar je ervaringen met beide camera's. Je zou het evt in een tweak blog kunnen zetten. Die mag wel gelinkt worden lijkt mij?
Inderdaad, als fuji gebruiker vind ik het erg interessant om te weten waar fuji nu staat ten op zichten van de concurrentie.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Goed dat je hier je verhaal nog even vertelt in het Fuji forum. een gewaarschuwd mens....
Herkenbaar ook, met een beetje haast net iets te weinig vragen. Heb mij ook voorgenomen mits ik iemand ken om toch boven de 100 euro niets te laten verzenden, en anders maar laat gaan.

@tobiasvs jij had toch net een X-T1 aangeschaft? Beviel toch niet?. Ben benieuwd naar in ervaring met deze camera.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 15-08-2018 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
@sapphire jeetje, zowat iedereen die online koopt en verkoopt weet dat 't niet handig is om op die manier spullen te verzenden... Uiteindelijk wel goed dat de lens onbeschadigd is. Vlek al van het frontelement af kunnen krijgen?

@technonose Hij bevalt zelfs heel erg goed! Mijn 6D is sinds de aanschaf niet meer van stal geweest. Onlangs een paar dagen naar Frankrijk geweest, ook daar volop van de X-T1 genoten.

Maar als Fujifilm je een X-T100 opstuurt omdat je een fotowedstrijd hebt gewonnen, dan neem je 'm natuurlijk met beide handen aan :+

[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 15-08-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Grin schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Ik heb de 90mm en het is echt een heel snelle lens. Het schijnt dat alleen de 80mm op dit moment een snellere autofocus heeft.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
tobiasvs schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:35:
@sapphire jeetje, zowat iedereen die online koopt en verkoopt weet dat 't niet handig is om op die manier spullen te verzenden... Uiteindelijk wel goed dat de lens onbeschadigd is. Vlek al van het frontelement af kunnen krijgen?

@technonose Hij bevalt zelfs heel erg goed! Mijn 6D is sinds de aanschaf niet meer van stal geweest. Onlangs een paar dagen naar Frankrijk geweest, ook daar volop van de X-T1 genoten.

Maar als Fujifilm je een X-T100 opstuurt omdat je een fotowedstrijd hebt gewonnen, dan neem je 'm natuurlijk met beide handen aan :+
Nice! Welke wedstrijd?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Fuji heeft nu voor een aantal maanden een fotowedstrijd met wisselend thema per maand. Deze maand is het thema "Bloggen en creatief" (erg breed). Afgelopen maand was het "Travel en adventure". Thema's voor de komende maanden zijn volgens mij nog niet bekend, maar wellicht de moeite waard om even in de gaten te houden! :)

[ Voor 5% gewijzigd door tobiasvs op 15-08-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Velvet schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:36:
[...]
Ik heb de 90mm en het is echt een heel snelle lens. Het schijnt dat alleen de 80mm op dit moment een snellere autofocus heeft.
Precies, ik heb de 90mm ook al ruim één jaar en het is echt een hele snelle lens! De 80mm sneller? Dat vind ik twijfelachtig. In mijn testrun van de 80mm (3-4 uren mee rondgelopen), vond ik hem niet sneller maar ongeveer vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

tobiasvs schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:16:
[...]

Fuji heeft nu voor een aantal maanden een fotowedstrijd met wisselend thema per maand. Deze maand is het thema "Bloggen en creatief" (erg breed). Afgelopen maand was het "Travel en adventure". Thema's voor de komende maanden zijn volgens mij nog niet bekend, maar wellicht de moeite waard om even in de gaten te houden! :)
Beetje off topic hier maar waarom hebben we nog geen "[Verzamel] Fotowedstrijden"-topic? Kwam via jou eerdere "Ik heb gewonnen" post pas te weten van deze wedstrijd. Jammer want ik had ook wel mee willen doen en die X-T100 van je afsnoepen :Y)

Edit: Gelijk de koe maar even bij de horens gevat, zoals dat heet: [Verzamel] Fotowedstrijden

[ Voor 7% gewijzigd door sys64738 op 15-08-2018 12:29 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:21
sys64738 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

Beetje off topic hier maar waarom hebben we nog geen "[Verzamel] Fotowedstrijden"-topic? Kwam via jou eerdere "Ik heb gewonnen" post pas te weten van deze wedstrijd. Jammer want ik had ook wel mee willen doen en die X-T100 van je afsnoepen :Y)
Je kunt nu meedoen met de Nat Geo foto-wedstrijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Grin schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Precies, ik heb de 90mm ook al ruim één jaar en het is echt een hele snelle lens! De 80mm sneller? Dat vind ik twijfelachtig. In mijn testrun van de 80mm (3-4 uren mee rondgelopen), vond ik hem niet sneller maar ongeveer vergelijkbaar.
Ik heb de 80mm zelf niet, maar begreep uit reviews (onder andere van Theoria Apaphasis) dat deze nog een stuk sneller is. Maar ach, de 90 is al zo snel (en stil) dat het mij echt niet uitmaakt, die fractie van een seconde. Het zou me waarschijnlijk niet eens opvallen.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
technonose schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:32:
...Ben benieuwd naar in ervaring met deze camera.
Voilà, eerste ervaringen staan hier: productreview: Fujifilm X-T100 + 15-45mm f/3.5-5.6 Zilver review door tobiasvs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:42
Ik heb nog een vraagje over X-T2: in het verleden schenen de raw files niet lekker te werken met Lightroom. Is dit (nog steeds) een issue? Zo nee, vanaf welke LR versie niet meer?

Ik weet dat er meer software is, maar ik blijf graag bij LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Ik gebruik Lightroom Classic CC, en die kan zowel met RAW als met compressed RAW goed omgaan, inclusief de door de camera aangemaakte profielen zoals Astia/Provia en Velvia die in de RAW verwerkt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:51
Maar... waar het eigenlijk over gaat is verscherping. Dát gaat absoluut niet goed in LR. Je krijgt al snel "wormy artifacts" en zeker uit eigen ervaring. Ik importeer nu standaard met verscherping op 0 en gebruik Photoshop om te verscherpen. Google maar eens. Je vindt meer dan voldoende voorbeelden en work arounds

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Valt echt heel erg mee tegenwoordig, in de praktijk is het echt een non-issue. LR is nog steeds niet de beste editor voor RAF-files maar het moet je zeker niet tegenhouden. Wat ik doe wanneer ik niet tevreden ben over de default handeling van LR: Iridient X-Transformer
Hiermee zet je de RAF files om in DNG (batchverwerking), daarbij kan je nog diverse presets meegeven aan deze DNG-transformatie. De DNG's importeer je weer in LR en bewerk je zoals je altijd doet. Dat geeft één extra stap in je workflow in het zeldzame geval dat je een hele reeks: gras-,oerwoud- en/of junglefoto's hebt gemaakt. In alle andere gevallen zijn deze zgn. 'wormen': spijkers op laag water zoeken. In den beginnen kon je er last van hebben, nu kan ik me dat niet meer voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een nogal verneukeratieve vergelijking aangezien die 80mm een macrolens is en de 90mm niet. Voor macro zit een groot deel van de scherpstelling juist op een heel andere plek dan bij een algemene lens als de 90mm. Dan heb je in dat gedeelte weliswaar een hele rappe AF maar daar buiten... Van 30cm naar ineens 3m (ik noem maar wat) toe scherp stellen zal ongetwijfeld een stuk trager gaan dan bij zo'n 90mm. Om die reden zit er ook een focus limiter op de 80mm (en ook veel andere AF-macrolenzen).

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:21
[...]

Jared Polin (Fro) is echt een wandelende grap.
Heeft onlangs een review van de X-H1 gemaakt, hij vond Fujifilm echt maar niks omwille van "al die knoppen die er op zitten".
Lol.

• Eddye
  • Nu online
Tja, persoonlijk neem ik al die reviewers zoals Polin en Northrup enz. maar met een korreltje zout. Ze worden door iedere fabriekant gesponsord (ze geven dat wel duidelijk aan, dat is een plusje). Zo'n beetje elke camera is de beste op dat moment. Daarnaast heb ik het geld niet om elk jaar in een ander systeem te stappen. Ik heb de X-T2 nog maar kort, maar ik ben er heel erg over te spreken, kwa bediening, fotokwaliteit en look & feel. Daarnaast is deze veel kleiner en lichter dan mijn vorige (Canon DSLR). Daardoor neem ik de X-T2 veel meer mee. En de beste camera is de camera die je ook gebruikt.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36
Eddye schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:08:
Tja, persoonlijk neem ik al die reviewers zoals Polin en Northup enz. maar met een korreltje zout. Ze worden door iedere fabriekant gesponsord (ze geven dat wel duidelijk aan, dat is een plusje).
Dus alleen maar omdat ze gesponsord worden, neem je ze met een korreltje zout? Ik heb de Northrups nog niet echt kunnen "betrappen" op een zeer duidelijke bias ofzo. Ja, ze zitten wat naar de commerciele kant, maar dat wilt niet zeggen dat hetgeen ze zeggen/doen per definitie slecht is. Het is net alsof er op vele plekken een tendens hangt van "ben je gesponsord, dan neem ik je niet serieus". Wat dacht je trouwens van onze Foritain die volgens mij best veel gesponsord krijgt, betekent dat dan dat zijn reviews niet serieus genomen hoeven te worden?

Ik vind dat de reviews van de Northrups wat uitgebreider mochten, maar ze zijn wat mij betreft niet fake ofzo.
Ik vind ze soms wat arrogant/snobbig overkomen naar de lezer/fans als ze een een heel filmpje wijden over hoe fout het is om x of y te doen.

Polin...tja, ik kan ook niet echt iets "slechts" ontdekken. Hetgeen waar ik me aan stoor is zijn presentatie en zijn overdrevenheid in vertellen/doen/presenteren. Beetje humor/versprekingen/woordspelingen is prima, maar hij doet me te overdreven waardoor ik zijn filmpjes niet graag bekijk; dit staat los van de inhoud.

Ikzelf kijk erg graag naar Dustin Abbott. Hij heeft altijd heel uitgebreide reviews en hij benoemt ook echt dingen waar ik zelf vraagtekens bij stel. Ik hou wel van zijn onbewust gebruikte, favoriete stopwoordjes als "as a byproduct of that" of "as a result" of "by comparison" :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Eddye
  • Nu online
Deathchant schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:25:
[...]

Dus alleen maar omdat ze gesponsord worden, neem je ze met een korreltje zout?
Ja, ondanks dat de informatie prima is. Ik kijk ook graag naar de Northrups, maar als ik gesponsorde reizen naar supermooie locaties zie, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat daar wat tegenover staat vanuit de fabrikant. Voor wat, hoort wat. Zo werkt het gewoon. De punten van het product die goed zijn worden gewoon wat breder uitgemeten, en die minder zijn worden snel even aangestipt. Dat wil niet zeggen dat ze foute informatie on onwaarheden vertellen.

• phobosdeimos
Zowel Jared Polin als de Northrups vertellen regelmatig gewoon gigantische onwaarheden.
Jared Polin die kon de Fujifilm X-H1 amper goed instellen en daardoor had hij zwakke AF prestaties (zoals bevestigd door oa Omar Gonzalez in de commentaren op youtube). Identiek verhaal bij z'n XF 90mm review, verkeerde AF instellingen, opnieuw Omar Gonzalez die het uit te doeken doet in de commentaar.

Plus hij was niet te spreken over de "vele knopjes" en de aperture ring op de lens... WTF de grootste voordelen van Fujifilm vindt hij een nadeel! :)

Tony Northrup is ook niet vies van een onwaarheid links of rechts, de grootste flater ging ook over de X-H1 waarbij hij beweerde dat de beeldkwaliteit van de Sony A7III "dubbel zo goed" is (DOUBLE THE IMAGE QUALITY) omdat het een full frame sensor is. Ook vond hij de behuizing plastiekerig aanvoelen (is nochtans een 25% dikkere magnesium legering dan de X-T2, en weather proof). Wat een sensationele nonsens!

Als je een keer goed wil lachen moet je de repliek van the angry photographer bekijken (Theoria Apophasis op youtube) die maakt zowel Tony als Fro met de grond gelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door phobosdeimos op 16-08-2018 13:08 ]

Vrijwel alle "bekende reviewers" worden gesponsord. Meestal is het natuurlijk allemaal geweldig en van "dat moet je ook hebben". Soms zijn ze "neutraal" en sommigen zijn over vrijwel alles negatief als het niet in hun straatje past (hun merk is).
Het is bijna altijd met een korreltje zout te nemen net als de semi-objectieve reviews van bijvoorbeeld dpreview. Ook bij dat soort zit er een bepaalde waardering achter het verhaal die "met de tijd meegaat". Een 80% of 4 out of 5 score van vandaag is misschien anders dan een 80% of 4 out of 5 score van 3 maanden daarvoor of daarna.

Laten we eerlijk zijn, als iets afwijkt van wat je gewend bent is dat even wennen en wordt snel als negatief of onpraktisch ervaren. Het is dus sterk afhankelijk van de bubble waarin men zich bevindt. Als ik in onze Fuji bubble zit heb ik misschien geen zin om aan een Olympus of Nikon te wennen en vertaal de leercurve misschien in een lagere waardering terwijl de te testen voorwerpen na enige gewenning misschien geweldig zijn.

Los daarvan leven reviewers deels ook van prikkelende statements

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36
Ik kijk dan zeker ook niet alles :) Zo kijk ik bijvoorbeeld geen Fuji X-H1 filmpjes omdat het mij niet zo heel veel aantrekt. Double the imagequality...dat is natuurlijk idd gewoon nonsense, maar ik vat het niet letterlijk zo op; ik vat het op als dat de Sony gewoon een stuk beter is.

Ik weet niet of hij op tweakers zit, maar ondanks zijn Engelse uitspraak niet super geweldig is en zijn filmpjes wat onnodig lang, vind ik de inhoud van Daniel Ockeloen wel goed en vol eigen ervaringen waar je echt wat aan hebt.
Ik vraag me alleen af waar hij die SmallRig L-Bracket 2122 voor maar 60 dollar heeft kunnen krijgen...Bij bijna alle webshops is het 99 euro...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

phobosdeimos schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:55:
Plus hij was niet te spreken over de "vele knopjes" en de aperture ring op de lens... WTF de grootste voordelen van Fujifilm vindt hij een nadeel! :)
Leica gebruikers zeggen hetzelfde over Fujifilm en andere camera's :) Niet iedereen is gediend van knopjes, sommigen willen menu's en niet iedereen is gediend van een waslijst aan functies met een daar bijbehorend fysiek knopje voor. Het zou fijn zijn dat je de camera ook vast kunt houden en dat je ook snel instellingen kunt veranderen.
Tony Northrup is ook niet vies van een onwaarheid links of rechts, de grootste flater ging ook over de X-H1 waarbij hij beweerde dat de beeldkwaliteit van de Sony A7III "dubbel zo goed" is (DOUBLE THE IMAGE QUALITY) omdat het een full frame sensor is. Ook vond hij de behuizing plastiekerig aanvoelen (is nochtans een 25% dikkere magnesium legering dan de X-T2, en weather proof). Wat een sensationele nonsens!
Dan denk ik dat je eigen interpretatie het probleem is. Het is al vaker gezegd dat de Fujifilm camera's wat plastic achtig aanvoelen. Dat moet je eigenlijk vrij letterlijk nemen: als je het ding vasthoudt voelt het als plastic vanwege het soort nepleer dat ze gebruiken. Het lage gewicht draagt er nog eens extra aan bij.

Daarnaast moet je ook rekening houden met taal. Er zijn heel veel Amerikanen die het woord "literal" in de mond nemen als stopwoordje en daarmee iets anders bedoelen dan wat het woord daadwerkelijk betekent. Dat geldt ook voor dingen als "double the quality", "second to none", enz. Vergeet hierbij ook niet dat ze een bepaald publiek in gedachten hebben en dus hun taalgebruik aan dat publiek aanpassen. Tegen een stel natuurkundigen zul je het over hele andere zaken op gebied van fotografie hebben dan tegen een beginneling die wil weten wat diafragma voor iets is.

De soep wordt dus niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend ;) Je bedient je net een beetje teveel van vooroordelen.
Als je een keer goed wil lachen moet je de repliek van the angry photographer bekijken (Theoria Apophasis op youtube) die maakt zowel Tony als Fro met de grond gelijk.
Die op zijn beurt weer met de grond wordt gelijk gemaakt door een (bekende) professionele fotograaf.

Iedere review moet je met een korreltje zout nemen. Het is namelijk geen exacte wetenschap. Mensen vertellen vooral het verhaal vanuit hun optiek. Wat zij als een groot probleem zien is niet per definitie een groot probleem voor een ander.
Deathchant schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:51:
Zo kijk ik bijvoorbeeld geen Fuji X-H1 filmpjes omdat het mij niet zo heel veel aantrekt.
Same here maar dan vooral omdat vrijwel al die X-H1 filmpjes gaan over filmen ipv fotograferen. Dat filmen vind ik geen ene bal aan.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 16-08-2018 19:48 ]

• sapphire
Grin schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:20:
Valt echt heel erg mee tegenwoordig, in de praktijk is het echt een non-issue. LR is nog steeds niet de beste editor voor RAF-files maar het moet je zeker niet tegenhouden. Wat ik doe wanneer ik niet tevreden ben over de default handeling van LR: Iridient X-Transformer
Hiermee zet je de RAF files om in DNG (batchverwerking), daarbij kan je nog diverse presets meegeven aan deze DNG-transformatie. De DNG's importeer je weer in LR en bewerk je zoals je altijd doet. Dat geeft één extra stap in je workflow in het zeldzame geval dat je een hele reeks: gras-,oerwoud- en/of junglefoto's hebt gemaakt. In alle andere gevallen zijn deze zgn. 'wormen': spijkers op laag water zoeken. In den beginnen kon je er last van hebben, nu kan ik me dat niet meer voorstellen.
Ik vind het nog vies tegenvallen eigenlijk.
Toevallig van de week, omdat ik veel schoot en weinig tijd had, weer eens direct RAFs bewerkt. Viel behoorlijk tegen dus daarna maar alles weer omgezet naar DNG :(

Steekproefsgewijs begin van het jaar wat tests onder familie gedaan en qua tendering/scherpte/kleur ging de meeste voorkeur uit naar DNG's ipv. de direct bewerkte RAF's. Maargoed voor we hier tegen over uitwijken .....daar is dus een apart topic voor ...
phobosdeimos schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:45:
[...]

Jared Polin (Fro) is echt een wandelende grap.
Heeft onlangs een review van de X-H1 gemaakt, hij vond Fujifilm echt maar niks omwille van "al die knoppen die er op zitten".
Lol.
Dat van die knoppen zij hij dus ook bij die 90mm review, en de diafragma ring. Nee je moet lekker menuutjes in duiken :?

[ Voor 13% gewijzigd door sapphire op 16-08-2018 20:12 ]

Gabriël AM5

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ergens krijg ik toch de rillingen van 'foto YouTubes' zoals Tony, Fro, Kai en consorten. Wat YouTube betreft mag ik veel liever kijken naar Ted Vierra, BigHeadTaco, Magic of Light en (zelfs) Theoria Apophasis.
Nog buiten de semantische zaken als 'double the quality' - wat dat ook mag zijn - zijn deze kanalen voor mij stukken beter verteerbaar. Ondanks dat ze ook raar uit de hoek kunnen komen, lijken ze mij minder een verlengstuk van de camerafabrikanten. Maar ieder z'n ding.

• sapphire
Kai alsin Kai W?

Bij digitalrev vond ik hem echt een baas, beste reviews ooit. Waarom, omdat ik niks heb, weinig kan met exact gemeten lichtafval in de hoeken, MTF charts, boekenplank tests, ect. Kai gaf altijd, zei het nogal clownesk, een wat lompe maar ongezouten mening wat voor mijn vaak meer de spijker op z'n kop sloeg dan menig ander review er.

Pest is verder met gesponsorde reviews, zelfs al ben je zo eerlijk mogelijk...het is totaal anders dan dat je serieus moet sparen en je eigen geld er in moet steken. Of als je er letterlijk met je inkomen van afhankelijk bent.

Laatst een soort review/overview van een fotograaf over zijn Fuji lenzen arsenal en de twee lenzen die hij uit koos als hij er twee moest kiezen waren de 56mm en 23mm. Hij gaf zelf al aan dat het niet de beste/scherpste/snelste waren die hij had maaar die twee definieerde zijn stijl. De stijl waarvoor mensen bij hem kwamen en hij dus zijn gezin mee kon onderhouden.
Daar heb ik meer aan aan zulke ervaring dan één of andere schreeuwerige YT personality die loopt te huilen dat de AF slecht is omdat het 0,01s trager is dan een andere lens 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
@sapphire Absoluut mee eens! Bij veel van die gear reviews is het verhaaltje meestal hetzelfde: opsomming van de specs, de camera werkt goed, iets beter dan de vorige versie, nog steeds vooral afhankelijk van de fotograaf die de camera bedient. Vroeger kon ik er uren mee zoet zijn, maar ben er zo langzamerhand ook een beetje klaar mee, aangezien je er zelf vrijwel niets mee opschiet. Tijdens het fotograferen hunker ik niet naar nieuwe apparatuur. Die van DigitalRev waren dan nog wel leuk door de lollige toon en de opnames in Hongkong. Bovenstaand verhaal wordt natuurlijk anders als je een nieuwe body op het oog hebt en zoekt naar ervaringen van anderen.

De YouTube-kanalen die het fotografieproces zelf vastleggen (location shoots etc.) vind ik veel interessanter om te bekijken. Natuurlijk zitten daar veel exotische locaties tussen (Faroe Islands, Skye, noem maar op) maar die zoektochten naar composities zijn veel leerzamer dan zoektochten naar een net iets betere ISO-performance. Vaak zie je dan ook dat ze vrijwel alle shoots doen met een relatief beperkte set lenzen. Wel alles vanaf een statief.

Al met al is het de reden dat ik recentelijk nog een X-T1 heb aangeschaft en er eigenlijk behoorlijk tevreden mee ben. AF is goed genoeg, beeldkwaliteit is goed genoeg, bouwkwaliteit is goed genoeg en de lenzenline-up voldoet op dit moment. Natuurlijk kan het altijd beter, sneller, scherper :) maar mijn geld geef ik nu liever uit aan een vakantie dan dat de foto's van mijn dagelijkse omgeving 5% minder ruis hebben.

Anyway, bovenstaande is misschien wat off-topic. Past misschien ook beter in bijv. dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

tobiasvs schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:34:
@sapphire

Anyway, bovenstaande is misschien wat off-topic. Past misschien ook beter in bijv. dit topic.
(y)

Lijkt mij goed om discussie etc. m.b.t. de youtube-ers daar voort te zetten ;-)

Back ontopic ... Fujifilm X 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 17-08-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 08:44
Astr0blaster schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:37:
Ik heb nog een vraagje over X-T2: in het verleden schenen de raw files niet lekker te werken met Lightroom. Is dit (nog steeds) een issue? Zo nee, vanaf welke LR versie niet meer?

Ik weet dat er meer software is, maar ik blijf graag bij LR.
Ik heb lightroom cc en dat werkt prima met mijn fuji files. Verscherpen doe ik wel met PS maar dat is meer een persoonlijke voorkeur :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mavi86 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:23:
[...]
Ik heb lightroom cc en dat werkt prima met mijn fuji files. Verscherpen doe ik wel met PS maar dat is meer een persoonlijke voorkeur :)
Ik ben ook nog steeds zoekende, LR is mooi maar complex aan mogelijkheden, Darktable is gratis en krachtig maar heeft een stijle leercurve, Luminar is aardig maar niet echt voor een workflow...
Iemand trouwens goede suggesties voor settings / presets voor RAF's in LR (scherpte / filmsimulaties)? Door de bomen aan parameters en mogelijkheden zie je het bos al bijna niet meer... Met het uitzoeken naar het optimum heb je bijna geen tijd meer om foto's te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 08:44
LR is niet zo complex hoor. Al heb ik natuurlijk wel ervaring. Gewoon alle schuifjes van boven naar beneden afwerken totdat je het mooi vind :)
Nee even serieus, als je een paar tutorials hebt bekeken en een paar keer wat hebt geprobeerd zul je zien dat het hartstikke meevalt.
Mijn settings verschillen per foto dus daar kan ik je niet in adviseren. Overigens maak ik voor de finishing touch nog gebruik van on1 effects. Vind ik zelf ook wel een erg aardig programma. Ze hebben ook een standalone raw processor maar met de vorige versie kon ik geen vrienden worden dus blijf lekker in LR en daarnaast nog On1 effects en PS.

www.mariovisser.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 12:13
Capture one, heerlijk na LR, super snel en sterk in fuji raw files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@Superdaantje word traag.....

Nou zal ik me voor de uitzondering maar eens gedragen.

Voor de discussie over Raw-converters hebben we (uiteraard) een geheel eigen topic: Het grote alternatieve raw-converters topic

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Laatst online: 02-09 21:21
Sodela schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:24:
[...]

Ik ben ook nog steeds zoekende, LR is mooi maar complex aan mogelijkheden, Darktable is gratis en krachtig maar heeft een stijle leercurve, Luminar is aardig maar niet echt voor een workflow...
Iemand trouwens goede suggesties voor settings / presets voor RAF's in LR (scherpte / filmsimulaties)? Door de bomen aan parameters en mogelijkheden zie je het bos al bijna niet meer... Met het uitzoeken naar het optimum heb je bijna geen tijd meer om foto's te maken...
Lightroom heeft "presets" die de Fuji filmsimulaties simuleren. Presets tussen aanhalingstekens omdat ik nu niet op de echte naam kan komen... Profiles? Je vindt ze in het rechterpanel waar je ook Adobe Standard/Landscape/Color/.... kan selecteren, als je een Fuji RAF hebt aangeklikt.

(Vwb landschap vind ik persoonlijk Adobe Standard, Pro Neg of Provia nog gewoon het best als startpunt. Adobe Landscape maar zéker ook Velvia vind ik direct te gesatureerd.)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

sapphire schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:53:
@Superdaantje word traag.....

Nou zal ik me voor de uitzondering maar eens gedragen.

Voor de discussie over Raw-converters hebben we (uiteraard) een geheel eigen topic: Het grote alternatieve raw-converters topic
(y)

Vanaf nu dan ook discussie over RAW converters etc voorzetten in --> Het grote alternatieve raw-converters topic

En gaarne weer ontopic Fujifilm X !!! d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 20-08-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Misschien niet juiste plaats om te vragen (excuus) maar wat is een redelijke prijs voor een 56/1.2 tweedehands? (nieuwstaat). Twijfel sterk of ik de mijne van de hand zou doen voor een Sony FE 85/1.8

[ Voor 23% gewijzigd door lapino op 20-08-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Tja, dat ligt natuurlijk aan best veel dingen (ouderdom, garantie, originele doos en accessoires, etc).
Globaal meestal iets van 70% van de nieuwprijs, toch? Wordt 'ie minder frequent te koop aangeboden, dan zou ik 'm voor een wat hoger bedrag te koop zetten, anders voor wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ik ben in het bezit van enkele mooie prime-lenzen en stel door mijn vele vakantietrips vast, dat ik momenteel enkel nog maar gebruik maak van mijn zoomlenzen als vast allround reisgezel. Geen gezeur meer met het wisselen van snel veranderende onderwerpen en zo een mooie opname te moeten missen.

De reislens waar ik voor aankoop nog het meest over twijfelde is nu voor de citytrips mijn meest gebruikte zoomlens, namelijk de 10-24mm. Een fantastische lens voor stedentrips, landschap, en best wel breder in te zetten dan ik eerst voor mogelijk hield. Deze lens stond bijna voor 90% op mijn camera vast tijdens een rondreis van 20 dagen door Kroatië.

Zijn er hier die ook hun prime-lenzen tijdens de vakantie thuis laten of overwegen om hiervan enkele in de verkoop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ja ik merk dat tijdens vakanties ook altijd. Vaak is er overdag toch licht zat dus pak ik net zo lief een goede zoom. Dan maar wat minder DoF maar lekker licht en makkelijk.

Merk dat ik s'winters wel vaker mijn primes pak omdat er dan gewoonweg minder licht is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Met vakanties gebruik ik ook vaker een zoom, met name de 18-55, in plaats van de 23 en 56 primes. Maar met een wandeling hier neem ik toch vaak een of meerdere primes mee (Samyang 12, Fuji 23, 56 of 90 en Meike 35) juist om meer op de techniek en compositie te letten in plaats van "plaatjes" schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Echt verschrikkelijk, maar ik blijf (in de zomer) dus steeds wisselen. Laatst een paar dagen naar Frankrijk geweest, 18-55, 23 en 35 meegenomen. Overdag alle drie steeds in de tas (want het gewicht is toch "verwaarloosbaar"). Met name irritant omdat ik meestal een insert in mijn rugzak gooi, dus even snel wisselen zit er niet echt in. 's Avonds vaak de body + 23mm mee. Uiteindelijk zijn het vaak de foto's met de primes die me bijblijven, ook bij geknepen diafragma's. Waarom, geen idee.

Maar goed, ik ben dan ook wel een beetje 'n bokeh whore, fan van zowel voor- als achtergrondonscherpte. Met een f/2.8-zoom op FF krijg je dat genoeg (was voor mij dan ook een sweet spot voor zoom + beperkte DoF, maar helaas wel erg zwaar). Met de XF 18-55 op APS-C net te weinig naar mijn smaak. Daarom gaan de primes gewoon mee. Die look van de 23mm op f/1.4 blijft toch erg bijzonder! :)

Bij stedentrips of weekendjes weg ga ik vaak wel gewoon met body + 1 lens gemount op stap. Past vaak beter in de rugzak (waar dan ineens álles in moet).

[ Voor 22% gewijzigd door tobiasvs op 20-08-2018 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Jaaa die 23/1.4 is zóóó lekker hè :)
35mm FF of 23mm APS-C blijft echt mijn favoriete brandpunt!

Maarja voor familie foto's is de 18-55 echt te makkelijk vaak :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:32
tobiasvs schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:37:
Echt verschrikkelijk, maar ik blijf (in de zomer) dus steeds wisselen. Laatst een paar dagen naar Frankrijk geweest, 18-55, 23 en 35 meegenomen. Overdag alle drie steeds in de tas (want het gewicht is toch "verwaarloosbaar"). Met name irritant omdat ik meestal een insert in mijn rugzak gooi, dus even snel wisselen zit er niet echt in. 's Avonds vaak de body + 23mm mee. Uiteindelijk zijn het vaak de foto's met de primes die me bijblijven, ook bij geknepen diafragma's. Waarom, geen idee.

Maar goed, ik ben dan ook wel een beetje 'n bokeh whore, fan van zowel voor- als achtergrondonscherpte. Met een f/2.8-zoom op FF krijg je dat genoeg (was voor mij dan ook een sweet spot voor zoom + beperkte DoF, maar helaas wel erg zwaar). Met de XF 18-55 op APS-C net te weinig naar mijn smaak. Daarom gaan de primes gewoon mee. Die look van de 23mm op f/1.4 blijft toch erg bijzonder! :)

Bij stedentrips of weekendjes weg ga ik vaak wel gewoon met body + 1 lens gemount op stap. Past vaak beter in de rugzak (waar dan ineens álles in moet).
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de betere kwaliteit maar is het misschien ook dat je met een vast brandpunt soms creatiever moet zijn met je compositie? Je kan immers niet even in of uitzoomen om het beeld te veranderen maar moet het doen met wat je op de camera hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:15
Primes zijn fijn :) Alleen ik merk nu dat ik graag de 10-24 erbij zou willen hebben, Ik heb nu de 16mm en die is echt niet wijd genoeg voor de dingen die ik soms op de foto wil zetten. Wel een superfijne lens, en je kan hem ook niet tegenover de 10-24 zetten, maar stiekem denk ik dat ik die 10-24 wel vaker zou kunnen gebruiken. De 16 is een prachtige fijne lens om mee te werken, maar soms wil ik net wat wijder. Ik heb alleen het budget niet om er nog 10-24 naast te kopen momenteel :/
Hoe zijn jullie ervaringen? Pakken jullie eerder de 10-24 of eerder de 16? Waar schiet je in de praktijk meer mee? ik heb al prachtige platen gemaakt met de 16, en die clutch is O+ , die zou ik wel missen op de 10-24. Alleen de flexibiliteit van die laatste is volgens mij, groter.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 21-08-2018 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Luuk84 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:52:
Primes zijn fijn :) Alleen ik merk nu dat ik graag de 10-24 erbij zou willen hebben, Ik heb nu de 16mm en die is echt niet wijd genoeg voor de dingen die ik soms op de foto wil zetten. Wel een superfijne lens, en je kan hem ook niet tegenover de 10-24 zetten, maar stiekem denk ik dat ik die 10-24 wel vaker zou kunnen gebruiken. De 16 is een prachtige fijne lens om mee te werken, maar soms wil ik net wat wijder. Ik heb alleen het budget niet om er nog 10-24 naast te kopen momenteel :/
Hoe zijn jullie ervaringen? Pakken jullie eerder de 10-24 of eerder de 16? Waar schiet je in de praktijk meer mee? ik heb al prachtige platen gemaakt met de 16, en die clutch is O+ , die zou ik wel missen op de 10-24. Alleen de flexibiliteit van die laatste is volgens mij, groter.
Ik heb de 10-24mm ooit van mijn broer geleend. Tot 20mm vond ik de foto's goed, maar verder dan dat wil je eigenlijk niet. Koop je hem voor de groothoek kant, dan zit je goed. Wil je hem ook voor richting de 24mm houdt er dan rekening mee dat je toch wel aardig wat kwaliteit in kan leveren.

Zelf heb ik geen zoomlenzen en soms vind ik dat vervelend tijdens vakanties. Toch ga ik straks een hike in Nepal doen en ik denk dat ik alleen de 16mm en 56mm meeneem. Of maybe de 16mm + 35mm. Waarschijnlijk kom ik thuis met een zooi panoramas :+

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
Luuk84 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:52:
Ik gebruik voor mijn vakantie en trips de 10-24 het meest met als extra aanvulling de 18-55mm. De kwaliteit die de 10-24 lens aflevert is voor mij meer dan voldoende. Ik heb alleszins niet echt de indruk dat ik de 16mm hierdoor mis. Op vakantie heb ik echt geen zin om als een gek door de wisselende omstandigheden van lenzen te moeten wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De kwaliteit van de 10-24 is erg goed. Bij 10 mm nogal wat last van vertekening, maar dat is te corrigeren. Optisch komt die aardig in de buurt van de 14/ 16 mm en is beter dan bijvoorbeeld de 18 mm. In het centrum erg scherp, aan de rand iets minder net als bij veel primes. Echte miskleunen zijn er niet en voor het gros van de gebruikers een zeer goede tot misschien wel uitstekende keuze. Mechanisch is die mooi stevig, dus zeker geen showstopper.

Gezien het feit dat het een zoom objectief is met een behoorlijk mooie range is het voor de liefhebber van groothoek een mooie aanvulling met een boel flexibiliteit. Alleen de liefhebbers van lichtsterke objectieven zullen hem wat minder vinden. Qua afmetingen en gewicht is die overigens niet veel groter/ zwaarder dan een 16 mm maar je hebt er wel meteen een stuk of 6 prime objectieven bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Gelukkig wil je op 10mm niet vaak een diafragma van f/2 of groter (tenzij eventfotografie of sterrenhemel uiteraard). Gebruik behoudens betaalde opdrachten vrijwel nooit meer mijn groothoeklens, maar merk dat ik dat soort plaatjes van privévakanties toch wel mis. De combinatie met een snelle prime ( +- 35-50mm) is dan fijn veelzijdig en levert na afloop vaak een goed beeld van het hele evenement/vakantie/whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ik gebruikte op FF mijn 17-40 nu dat het meeste van al mijn lenzen, zowel betaald als privé. Nu voldoet de Samyang 12mm ook voor betaald werk maar ik mis een groothoekzoom best wel. Vaak geen tijd/zin om de 18-55 er af te halen voor de 12 mm nu :(

Een Fuji 10mm 2.8 zou nog leuk zijn, een compacte UWA prime :9 one may dream....:+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Je hebt ook nog die 8-16mm f/2.8, maar die is behoorlijk aan de prijs, heeft geen OS en met een gewicht van 800+ gram is 't niet echt een lichtgewicht. Er komen wel mooie platen uit :)

[ Voor 24% gewijzigd door tobiasvs op 21-08-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:15
Dat mag ook wel voor die prijs :X
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je er niet (gemakkelijk) filter op kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sodela schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:41:
[...]
Optisch komt die aardig in de buurt van de 14/ 16 mm
[...]
Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De 14mm heb ik weinig ervaring mee, maar om te stellen dat de 10-24 aardig in de buurt komt van de 16mm zie ik echt helemaal anders. De 10-24 is een leuke zoomlens; absoluut! Maar de 16mm vind ik van een totaal andere orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Grin schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:10:
[...]
Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De 14mm heb ik weinig ervaring mee, maar om te stellen dat de 10-24 aardig in de buurt komt van de 16mm zie ik echt helemaal anders. De 10-24 is een leuke zoomlens; absoluut! Maar de 16mm vind ik van een totaal andere orde.
Puur optisch gezien is de 16mm tov de 10-24 de betere lens. Rest alleen de vraag of de doorsneegebruiker de lat zo hoog wil leggen, de lichtsterkte echt nodig heeft en of er zijn brood mee moet verdienen.
Voor mezelf blijft het nog steeds een leuke hobby, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou, nou, een "totaal andere orde"... Ja de 16 mm is beter maar wanneer merkt een normale sterveling dat?Anders geformuleerd, wanneer is de zoom variant merkbaar/ zichtbaar minder voor de doorsnee gebruiker die tot laten we zeggen A3 afdrukt?

De kracht van de 16 mm ligt hem met name in de f 1.4 en de dichtbij mogelijkheid. Dat laatste is overigens relatief, want als je echt dichtbij gaat sta je jezelf letterlijk in de weg/ het licht.
Het is een zeer mooi objectief en hij zit er bij mij veel op, juist vanwege die 1.4, maar als ik flexibel, goed wil hebben en minder ruimte hebt om alles mee te sjouwen is een zoom 10-24 zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Het blijft op een bepaald niveau uiteraard een semantische discussie; valt bijna niet te vermijden. Feit(?) is dat de 10-24 in de praktijk voor 9999/10000 gevallen meer dan volstaat. Neemt niet weg dat ik, in deze context, de 16mm in een totaal andere klasse plaats dan de 10-24; vooral optisch! Vergelijken heeft dan ook niet veel zin (of juist wel, maar dat wordt een heel lang verhaal), je gebruikt ze simpelweg in totaal andere scenario's. Bij de volgende vakantie laat ik de 16mm waarschijnlijk thuis en ga ik voor deze set: 10-24, 18-55 en misschien de 80mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Sodela schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:27:
Nou, nou, een "totaal andere orde"... Ja de 16 mm is beter maar wanneer merkt een normale sterveling dat?Anders geformuleerd, wanneer is de zoom variant merkbaar/ zichtbaar minder voor de doorsnee gebruiker die tot laten we zeggen A3 afdrukt?

De kracht van de 16 mm ligt hem met name in de f 1.4 en de dichtbij mogelijkheid. Dat laatste is overigens relatief, want als je echt dichtbij gaat sta je jezelf letterlijk in de weg/ het licht.
Het is een zeer mooi objectief en hij zit er bij mij veel op, juist vanwege die 1.4, maar als ik flexibel, goed wil hebben en minder ruimte hebt om alles mee te sjouwen is een zoom 10-24 zeker het overwegen waard.
Nou ken ik beide niet van ervaring en tuurlijk zit er verschil tussen de optische kwaliteiten van lenzen....maar ik blijf dit soort discussies eigenlijk altijd best hilarisch vinden.

Jaren met een Canon 17-40 op FF gewerkt die op fora ook niet bekend staat als optisch enorm sterk (regelmatig hierbij FG door mensen als onwerkbaar genoemd :+ ). Nog nooit klachten er over gehad, tuurlijk de doorsnee gebruiker ziet het niet maar ook niet van reclame mensen (waarvan er één fulltime prof. fotograaf is), drukkers, ect. die met die foto's moesten werken. En ja die zijn in kranten, tijdschriften, raam reclames, ect gebruikt en zelfs op billboards van 4x5m.

Dus kan me aardig in je mening vinden :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroen.ijmuiden schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:45:
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de betere kwaliteit maar is het misschien ook dat je met een vast brandpunt soms creatiever moet zijn met je compositie? Je kan immers niet even in of uitzoomen om het beeld te veranderen maar moet het doen met wat je op de camera hebt.
Niet per se creatiever, wel een stuk eenvoudiger. Bij zoomlenzen moet je namelijk nadenken over én de lens én welk zoomlevel. Bij een prime hoef je alleen maar na te denken over welke lens en als je er maar eentje meeneemt dan al helemaal niet meer. Dan kun je je richten op andere zaken. Sommigen mensen zeggen dan creatiever te zijn omdat ze dan meer aandacht hebben bij de compositie dan bij de bediening.
Moris schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:55:
Op vakantie heb ik echt geen zin om als een gek door de wisselende omstandigheden van lenzen te moeten wisselen.
Dan doe je dat niet :) Lenzen wisselen is nog altijd een keuze. Uiteindelijk ben je op vakantie om vakantie te vieren en voor velen is dat samen met het gezin. Je hoeft dus niet altijd alles op de foto te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 18:25
Als ik fujirumors moet geloven komt er GROOT Fuji-nieuws aan... en dat in de weken van de onthullingen van Nikon en Canon. Spannund! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat ik me trouwens afvraag, wat zou de reden kunnen zijn waarom het belichtingsprogramma afwijkt van het programma voor de berekening van de helderheid van de zoeker en het histogram?

Bij een aangesloten TTL-flitser zie je bij gebruik van het EV-compensatiewiel richting + vaak dat op een gegeven moment de belichtingsparameters (sluitertijd, diafragma) niet meer veranderen, maar de helderheid van het scherm verandert dan nog door en het histogram verschuift ook verder, de opnamen worden echter uiteindelijk (gelukkig) eerder zo belicht als het belichtingsprogramma indiceerde. Kennelijk is voor het belichtingsprogramma de flitser wel een variabele, voor histogram/schermhelderheid niet.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 22-08-2018 10:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winwiz
Chris79 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:31:
Als ik fujirumors moet geloven komt er GROOT Fuji-nieuws aan... en dat in de weken van de onthullingen van Nikon en Canon. Spannund! ;-)
De geruchten over de X-T3 zijn inderdaad veel belovend:
  • Phase detection coverage on entire sensor
  • Improved Face/Eye detection
  • 425 AF Points, available also in AF-C
  • Improved Low Light Autofocus
  • Video Specs: 4K at 60p, Zebra and 10 bit (I am verifying if 10 bit is also internal)
  • No new film simulation (for now)
  • Base ISO 160
  • Fujifilm X-T3 Will Cost Less than Fujifilm X-T2 (less than $1,599)
  • 20 fps continous shooting and even higher in crop mode
  • Fujifilm X-T3 Coming with New Vertical Battery Grip – confirmed by registration at Radio Agency
  • Announcement at or before photokina 2018 (end of September)
  • 26MP X-Trans sensor
  • maybe stacked sensor (still do be confirmed by trusted sources, so grain of salt)
  • new processor
  • no IBIS
  • shipping October/November
  • touch screen
  • better battery performance (probably by keeping same battery, since Fujifilm registered a new battery charger for NP-W126s batteries, as reported here)
  • new film simulation (grain of salt rumor for now)
  • made in China

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
winwiz schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:35:
[...]

Ben wel benieuwd naar die Improved Eye detection. Als ik nu m'n X-T20 daarop instel is het toch vaak hit & miss. Als ik toch binnen het Fuji ecosysteem (zit er nog niet zo diep in met slechts 1 body en 2 lenzen) wil blijven dan lijkt die X-T3 wel erg interessant (zowiezo nog wat extra lastig bij m'n dochter die een bril draagt, zou ook wel eens willen weten of de Sony Eye-AF daar beter mee om kan)

Op dit moment mis ik op de X-T20 vooral de AF joystick & formaat (vind de X-T20 te klein, dat merkte ik in de winkel zo niet maar wel bij langdurig gebruik). En ook de Autofocus zit er wel eens geregeld naast...

[ Voor 6% gewijzigd door Inrage op 23-08-2018 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Eye detection op Sony is superieur aan wat Fuji momenteel biedt. Ik ben dus ook erg benieuwd naar de X-T3. Het beloofd op elk gebied een behoorlijke verbetering te worden vooral dat de hele sensor nu Phase detection krijgt.

Helaas geen IBIS maar bijna alle lenzen die ik heb hebben al IOS dus niet super erg.

winwiz schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:35:
[...]

• 425 AF Points, available also in AF-C
  • Improved Low Light Autofocus
  • Video Specs: 4K at 60p, Zebra and 10 bit (I am verifying if 10 bit is also internal)
  • No new film simulation (for now)
  • Base ISO 160
  • Fujifilm X-T3 Will Cost Less than Fujifilm X-T2 (less than $1,599)
  • 20 fps continous shooting and even higher in crop mode
  • Fujifilm X-T3 Coming with New Vertical Battery Grip – confirmed by registration at Radio Agency
  • Announcement at or before photokina 2018 (end of September)
  • 26MP X-Trans sensor
  • maybe stacked sensor (still do be confirmed by trusted sources, so grain of salt)
  • new processor
  • no IBIS
  • shipping October/November
  • touch screen
  • better battery performance (probably by keeping same battery, since Fujifilm registered a new battery charger for NP-W126s batteries, as reported here)
  • new film simulation (grain of salt rumor for now)
  • made in China
Base iso slechts 1/3 stop lager. Waarom niet gewoon iso100? Of doe eens gek: iso50 zodat ze echt met fullframe kunnen concurreren.
Stacked sensor.... yeah right. Dat gecombineerd met een base iso van 160 geeft een iso-bereik van 160-400 in de praktijk ;)

• tobiasvs
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:52:
[...]

Stacked sensor.... yeah right. Dat gecombineerd met een base iso van 160 geeft een iso-bereik van 160-400 in de praktijk ;)
Die berekening snap ik even niet. Kan je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoelt? :)

[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 23-08-2018 17:14 ]

• phobosdeimos
En er is eindelijk uitsluitsel over de X-T3: hij zal een BSI sensor hebben, en dus geen stacked sensor.
Voor mij is dat goed nieuws aangezien je met een stacked sensor een stuk dynamic range opgeeft in ruil voor snelheid.
Dus de sprong van FSI naar BSI bij X-T2 naar X-T3 gaat toch een mooie verbetering zijn, can't wait! Blij dat ik gewacht heb op de X-T3. Iets meer dynamic range, iets meer bereik met hogere iso, iets minder ruis, iets snellere AF, ... Mooi!

[ Voor 12% gewijzigd door phobosdeimos op 23-08-2018 15:50 ]

• lapino
Iemand die zijn 56/1.2 heeft verkocht en de 50/2 in de plaats kocht? Ervaringen?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

phobosdeimos schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:49:
En er is eindelijk uitsluitsel over de X-T3: hij zal een BSI sensor hebben, en dus geen stacked sensor.
Voor mij is dat goed nieuws aangezien je met een stacked sensor een stuk dynamic range opgeeft in ruil voor snelheid.
Dus de sprong van FSI naar BSI bij X-T2 naar X-T3 gaat toch een mooie verbetering zijn, can't wait! Blij dat ik gewacht heb op de X-T3. Iets meer dynamic range, iets meer bereik met hogere iso, iets minder ruis, iets snellere AF, ... Mooi!
Dat zou heel mooi zijn! Wat mij betreft: BSI > stacked sensor! BSI+stacked zou helemaal mooi zijn maar dat is waarschijnlijk te hoog gegrepen... ;)

tobiasvs schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:08:
[...]

Die berekening snap ik even niet. Kan je eens uitleggen wat je hier precies mee bedoelt? :)
Bij stacked sensor ga ik uit van hetzelfde principe als een Foveon sensor (zoals in de Sigma camera's). Maar blijkbaar wordt er Stacked BSI bedoeld, dus vergeet maar wat ik er verder over zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
lapino schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:53:
Iemand die zijn 56/1.2 heeft verkocht en de 50/2 in de plaats kocht? Ervaringen?
Heb de 56/1.2 nooit gehad en direct de 50/2 gekocht. Waarom? Omdat de verschillen tussen de lensen het prijsverschil voor mij niet konden rechtvaardigen.

F/1.2 heb ik niet nodig en de 56/1.2 is een heel stuk groter/zwaarder.

Dus mja.....keus makkelijk gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
PdeBie schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:59:
[...]

@lapino

Heb de 56/1.2 nooit gehad en direct de 50/2 gekocht. Waarom? Omdat de verschillen tussen de lensen het prijsverschil voor mij niet konden rechtvaardigen.

F/1.2 heb ik niet nodig en de 56/1.2 is een heel stuk groter/zwaarder.

Dus mja.....keus makkelijk gemaakt :)
Die 50 F2 schijnt ook ragscherp te zijn.

Echter wanneer je de blogs leest, de podcasts luistert en wat onderzoek doet, kun je de conclusie trekken dat de 56 1.2 net als de 35 1.4 een soort magical touch hebben.

Natuurlijk is dit subjectief, maar dat zou een reden voor mij zijn om hem te kopen. Ik heb de 35 1.4 en op basis van mijn ervaring zou ik voor de 56 1.2 kiezen.

Ik heb gisteren nog naar een Fujilove podcast geluisterd waarin dit ook werd aangehaald. (Joas Rask)

Maar nogmaals, dat blijft subjectief

[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 24-08-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
Mja, ik vraag mij af wat ze daarmee bedoelen. Ja, de BOKEH (op z'n Kai Wong's uitspreken voor maximaal effect) is zachter dan bij de 50/2. En hij rendered schijnbaar iets minder klinisch. Maar is dat bijna een verdubbeling van de prijs waard? Met daarbij ook nog eens het veel grotere gewicht en de lompere vorm.

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 24-08-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
PdeBie schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:31:
Maar is dat bijna een verdubbeling van de prijs waard?
Mee eens, dat zijn belangrijke weegfactoren. Zeker gezien het feit dat de 50 ook erg goed is.

De 35mm 1.4 was een van de reden dat ik in fuji gestapt was. Erg blij met deze lens

[ Voor 14% gewijzigd door Tomas_ op 24-08-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Tja ik heb recent de 50mm gekocht. Ook enorm getwijfeld tussen de 50 en 56 mede omdat ik wel snap wat mensen bedoelen van de 56mm. Heb zelf de 23/1.4 en de platen daarvan vind ik ook echt veel gaver, zal wel door de krappe DoF en rendering komen.
Bij mij was het prijsverschil en de snellere focus de doorslag maar toen ik de 50mm vast had was ik ook wel heel positief verrast door de compactheid en gewicht!
Uiteindelijk denk ik dat f/1.2 met een kleine ook minder praktisch is en het is denk in de toekomst makkelijker om van de 50 naar de 56mm te gaan dan andersom :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Bedankt allemaal voor jullie input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:23
phobosdeimos schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:49:
Wanneer op de markt?
Zit rond oktober in China..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Iemand die me voor de 10-24mm een andere dan de standaard zonnekap kan aanbevelen. Ik merk op dat deze nogal zeer losjes op de lens zit en hierdoor makkelijk kan verloren geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Moris schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:22:
Iemand die me voor de 10-24mm een andere dan de standaard zonnekap kan aanbevelen. Ik merk op dat deze nogal zeer losjes op de lens zit en hierdoor makkelijk kan verloren geraken.
Is dat erg? Als je een andere koopt, gebruik je je oude kap toch niet meer, dus heb je hem niet meer nodig. Dus als je je kap kwijtraakt, kun je net zo goed dan een nieuwe kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
keko12 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:31:
[...]
Is dat erg? Als je een andere koopt, gebruik je je oude kap toch niet meer, dus heb je hem niet meer nodig. Dus als je je kap kwijtraakt, kun je net zo goed dan een nieuwe kopen :P
Op uitstap kan dit best heel vervelend zijn hoor, niet iedere lokale winkel heeft in het buitenland de gevraagde zonnekap zomaar eventjes op het schap liggen.
Ik hoopte dat er voor de 10-24 ook een wat betere lenskap bestond, iets in de stijl zoals bij de 16mm :)

Afbeeldingslocatie: https://static.bhphoto.com/images/images500x500/1469544616000_1268525.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.bhphoto.com/images/multiple_images/images500x500/1469545298000_IMG_660054.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Denk dat je zo'n type zonnekap op een 10-24mm wel kan vergeten, i.v.m. groothoek zal die zonnekap dan op de meeste brandpuntsafstanden in beeld verschijnen.

Misschien heeft JJC een vervangende zonnekap voor de 10-24? Voor andere Fuji-lenzen maken ze ze wel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ik had het laatst over een groothoek prime bij Fuji....en toevallig even zitten googlen naar een roadmap voor 2019.

Blijkt er dus te zijn met de aankondiging van een 33/1 :9~ een 16/2.8 WR in de lijn van de compacte f/2 lensjes en een 16-80/4 zoom :)

Best leuk weer, nog steeds geen wijdere prime dan 16mm maar toch :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
tobiasvs schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:25:
Denk dat je zo'n type zonnekap op een 10-24mm wel kan vergeten, i.v.m. groothoek zal die zonnekap dan op de meeste brandpuntsafstanden in beeld verschijnen.
Misschien heeft JJC een vervangende zonnekap voor de 10-24? Voor andere Fuji-lenzen maken ze ze wel namelijk.
Uiteraard kan niet ecxact dezelfde zonnekap geplaatst worden, maar zoek wel iets in dezelfde kwaliteit als de metalen zonnekap zoals die voor de 16mm beschikbaar is.
Pagina: 1 ... 67 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic