Fujifilm X-Pro1 / X-E1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 15.083 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Update 9 jan 2012: Hij is officieel! Specs-page op Fujifilm NL hier.

Specs:

• 16.3 APS-C EXRCMOS sensor
• ISO 200-6400 (uitbreidbaar tot 100-25600)
• Contrast-AF
• Fujiflm-X mount
• 3" scherm met 1,2 miljoen subpixels
• Hybride zoeker (elektronisch en optisch)
• Kortste sluitertijd 1/4000 s
• 6 fps burst
• 1080p of 720p met 24 fps, H.264
• 300 foto's per acculading

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/Fujifilm-X-Pro1-camera-top.png

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/Fuji-X-Pro1-camera-leneses.jpg

Links:

DPReview - Preview: Fujifilm X-Pro1 mirrorless interchangeable lens camera [Updated]
PhotographyBlog Preview

originele topicstart:

Via oa The Verge is de nieuwe Fujifilm LX ILC gelekt, die ze in 2012 zullen introduceren. Na de Four-Thirds modellen van verschillende fabrikanten, Sony met de NEX-serie en ook Nikon met de 1-serie gaat Fujifilm dus ook de strijd aan in de spiegelloze ilc-arena :)

Link: Fujifilm LX interchangeable lens camera reportedly leaked

Quote van de post:
Fujifilm confirmed it would release its first interchangeable-lens mirrorless camera sometime in 2012. The camera pictured certainly shares the styling of FujiFilm's FinePix X100 but appears to introduce a proprietary lens mount. The dedicated exposure and shutter-speed dials would suggest a camera for enthusiasts and above.
Verwachte specs:
The Fujifilm LX is reported to feature an APS-C sensor, and it will be launched with three different lenses, which include a pancake 18mm f/2 lens, a 35mm f/1.4 lens and the third lens will be a zoom lens.
Afbeeldingen:

Fujifilm LX foto's
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nUC87vC8sX7PKRQ0SgH5PzdE/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ca8SMHGtbBsSrfVJfMhGeNeW/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lFEJnS2M03VmXkPbuVsfsn1J/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yqnJBQb9Xz1TWWBTfednESCd/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VayV4Eko75CbcFkRL5mqvl5H/thumb.jpgFujifilm LX

Het bijzondere aan de naam vind ik dat voor LX is gekozen - dit is namelijk ook al een subserie van de Panasonic Lumix-camera's :?

De verwachting is dat deze op de CES in januari geïntroduceerd zal worden :) Ik vind hem nu al erg op de X100 lijken qua vorm en knoppen.

[ Voor 17% gewijzigd door Remy op 09-01-2012 22:40 . Reden: topicstart update met links ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 21:04

Pat-Juh

Patrick

35mm 1.4 zou ik prachtig vinden in combi met zo'n camera, 52mm FoV effectief, alleen ipv de 18mm een 16mm f2 willen zien, 24mm effectief dus.

Alleen het prijskaartje nog... Zal geen weggeef prijsje worden maar de hoofdprijs, dan blijf ik wel bij me Nikon D300s icm 30mm 1.4 (of een D3100 of 3200 tegen die tijd dat ik er geld voor vrijgemaakt heb). Iets voordeliger en qua afmetingen zal de laatste combi niet veelte veel groter zijn denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik zit nog steeds te wachten op een combinatie waar ik hetzelfde mee bereik als een Fullframe sensor + 35/f2 lens. Op APS-C zou dat dus een 22/f1.4 lens moeten worden zo ongeveer.

Zodra deze combi er is koop ik hem. (en een M9 is geen optie nee)

:w Remy

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De naam viel mij ook op. Want LX3/5 zie je idd bij Panasonic terug. Dus in hoeverre komt Fujifilm daar mee in de problemen, het valt lijkt mij namelijk onder het merkrecht van Panasonic. Als de combi van de Fujifilm LX en 35mm f/1,4 qua prijs onder de $2000/€2000 blijft, kan het nog goed de concurrentie aan met de Sony NEX-7 en CZ 24mm. Ben wel benieuwd of Fujifilm de feedback die zij hebben ontvangen n.a.v. de X100 meenemen. Als in.. in hoeverre zal de LX menig 'probleem' van de X100 opgelost hebben? Afijn.. het is afwachten geblazen. The more, the merrier.. naast de NEX-7 nu dus de LX? (neem aan dat het wel een getal meekrijgt). Ben benieuwd of Olympus/Panasonic hier nog op gaan reageren in 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Jullie maken terecht een punt over de prijs. De X100 is nu net over de 1000 euro. Een voordeel (voor ons als consument) is: Fujifilm is niet de eerste op de markt met een ILC. Dit betekent dat, als ze marktaandeel willen winnen tov bijvoorbeeld Olympus of Sony, ze iets met de prijs (na intro) zullen moeten doen. Het grappige is daarnaast dat Fujifilm onderdeel is van het Four Thirds-consortium (was ik vergeten). Het zou dus kunnen dat het een Four Thirds-sensor wordt. Dat zou niet eens zo'n slechte zaak zijn: meer lens-keuze onder andere :)

Daarnaast over de X100: het lijkt erop dat dat nu 'testing ground' is geweest voor het lanceren van deze LX-serie. Niks mis mee, ik hoor en zie veel fans van de cam, maar ook wat frusti her en der :P Ik hoop dan ook dat ze bij launch zo min mogelijk quirks op het eerste model hebben ;)

:w Rick

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:02:
Jullie maken terecht een punt over de prijs. De X100 is nu net over de 1000 euro. Een voordeel (voor ons als consument) is: Fujifilm is niet de eerste op de markt met een ILC. Dit betekent dat, als ze marktaandeel willen winnen tov bijvoorbeeld Olympus of Sony, ze iets met de prijs (na intro) zullen moeten doen.
dat is volledig afhankelijk van de doelgroep waar Fuji zich op richt. Fuji is nooit bang geweest om zich op een nichemarkt te richten, dat hebben ze met de X100 ook al gedaan. Wellicht dat Fuji met dit systeem zich helemaal niet wil richten op de consumentenmarkt waar Olympus en Sony zich met name op richten. Het zou me niets verbazen wanneer Fuji zich op een hoger segment gaat richten. Fuji zegt dat deze camera qua beeldkwaliteit het niveau van fullframe camera's minimaal zal evenaren. De sensor zal dan waarschijnlijk minimaal APS-c formaat hebben, vermoedens zijn zelfs nog groter. Wanneer Fuji die beeldkwaliteit inderdaad gaat halen, de body niet op de consumentenmarkt gericht zal zijn en het systeem met high-end lenzen uitgerust gaat worden, dan zal Fuji zich echt niet richten op de markt van Olympus of Sony, maar op een nieuw, hoger segment. Dat betekent dat ze helemaal geen marktaandeel hoeven te winnen tov bijvoorbeeld Olympus of Sony en ook helemaal niets met de prijs hoeven doen na de intro.

Maar voorlopig blijft het allemaal koffiedik kijken, het enige wat we weten is dat Fuji met een compacte systeem camera gaat komen en dat Fuji heeft gezegd dat de beeldkwaliteit daarvan (minstens) vergelijkbaar is met huidige fullframe camera's. Dat die systeemcamera er komt, geloof ik wel. Dat deze gelekte foto's van deze camera zijn ook nog wel. Voor al het andere zullen we toch echt moeten wachten tot de eerste (pre-)productie modellen in gebruik zijn.
Het grappige is daarnaast dat Fujifilm onderdeel is van het Four Thirds-consortium (was ik vergeten). Het zou dus kunnen dat het een Four Thirds-sensor wordt. Dat zou niet eens zo'n slechte zaak zijn: meer lens-keuze onder andere :)
Fuji heeft allang bekend gemaakt dat dat in ieder geval niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-03 00:09
Jullie maken terecht een punt over de prijs. De X100 is nu net over de 1000 euro. Een voordeel (voor ons als consument) is: Fujifilm is niet de eerste op de markt met een ILC. Dit betekent dat, als ze marktaandeel willen winnen tov bijvoorbeeld Olympus of Sony, ze iets met de prijs (na intro) zullen moeten doen. Het grappige is daarnaast dat Fujifilm onderdeel is van het Four Thirds-consortium (was ik vergeten). Het zou dus kunnen dat het een Four Thirds-sensor wordt. Dat zou niet eens zo'n slechte zaak zijn: meer lens-keuze onder andere :)

Daarnaast over de X100: het lijkt erop dat dat nu 'testing ground' is geweest voor het lanceren van deze LX-serie. Niks mis mee, ik hoor en zie veel fans van de cam, maar ook wat frusti her en der :P Ik hoop dan ook dat ze bij launch zo min mogelijk quirks op het eerste model hebben ;)

:w Rick
Word geen MFT denk ik, de mount ziet er nu al anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21

mennovanw

Canon? You can!

Hmmm.. Je kan natuurlijk in zo'n semi digitale zoeker zoals Fuji die maakt elke frameline inspiegelen.. Als het ding nou ook een beetje fijn kan MF'n met die doorkijkzoeker ben ik zelfs er zonder Fullframe sensor voor te porren.

Naarmate de sensor groter is dan APS-C is naarmate mijn aanschafdrang groter wordt.. ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Interessant. Hetgeen de meesten die wat "meer" willen zich natuurlijk direct gaan afvragen: "Hoe presteert dit ding met Leica M-mount lenzen?" Dat is een van de eerste dingen dat ook altijd bij een nieuwe NEX of MFT-camera grondig wordt getest heb ik gemerkt :)

Fuji heeft al een X100, en het ding lijkt op een meetzoeker.

Waarom maken ze er niet een ILC van in de trant zoals de Sony NEX-7, maar dan met een sensor speciaal uitgerust voor rangefinderlenzen, zoals de Ricoh GXR-M? Die sensor lost het probleem met scherpteverlies en kleurverschuiving van groothoek-M-lenzen voor het overgrote deel op. Aangezien de markt dit soort combinaties zeker ook hier zal gaan proberen, zou het handig zijn als Fuji er rekening mee hield, of misschien zelfs speciaal erop inspeelde.

Ik denk dat de mensen uit de rangefinderwereld er als wolven overheen zouden vallen. Dan zou er voor 1200 euro een "budgetmodel" met 1.5x crop in de markt gezet kunnen worden, en een duur model met een full frame sensor....
Moby schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:03:
Ik zit nog steeds te wachten op een combinatie waar ik hetzelfde mee bereik als een Fullframe sensor + 35/f2 lens. Op APS-C zou dat dus een 22/f1.4 lens moeten worden zo ongeveer.

Zodra deze combi er is koop ik hem. (en een M9 is geen optie nee)
Dik 2, bijna 3 jaar geleden verkocht ik mijn hele uitrusting vanwege het enorme gewicht en het verlies aan fotografieplezier dat dit met zich meebracht (ik had de camera nooit meer bij me). Na al deze tijd zonder camera te zitten heb ik recentelijk de knoop doorgehakt, en ben gegaan voor de momentele "second best" na de Leica M9, in mijn ogen.

Ik schiet nu zelf met een Ricoh GXR-M, en 3 lenzen.

Deze zijn: Zeiss ZM 21mm f/2.8, 35mm f/2, en 50mm f/2. Dat levert FoV's op van 32mm, 52mm, en 75mm, en scherptedieptes vergelijkbaar met f/4, f/2.8, en f/2.8. Ik heb ook altijd gedacht: te weinig, dat kan dunner. Veel mensen denken zo, blijkbaar. Ik zie veel mensen die staan te springen om een scherptediepte die vergelijkbaar is met f/2 of zelfs f/1.4 op full frame.

Eén ding heb ik wel gemerkt, nu ik daadwerkelijk met mijn setup aan het fotograferen ben.

De scherptedieptes zijn al zeer klein, ondanks dat het een cropsensorcamera is en de lenzen niet in de 1.x-categorie zitten... DOFMaster zegt voor mijn camera het volgende, op afstanden van 70cm (de minimale scherpstelafstand voor deze lenzen):

21mm f/2.8: 12.3 cm.
35mm f/2: 3.04 cm
50mm f/2: 1.46 cm

De DOF van de 21mm f/2.8 in combinatie met een cropfactorsensor is relatief groot, maar je fotografeert er ook grote(re) objecten mee.

De DOF met de 35mm en 50mm (52 en 75mm effectief) is echter al best angstwekkend klein. In elk geval kan ik zeggen dat een centimetertje naar voor en achter wiebelen tijdens het scherpstellen er voor zorgt dat je onderwerp al niet meer tacksharp is. Het is lastig zat om dat voor elkaar te krijgen heb ik gemerkt, zeker als je wil hercompositioneren.

Met een f/1.4 setup en dan zeker op full frame zou het nog erger worden; dan moet je denk ik met een statief gaan werken.

Daarnaast denk ik dat je een 21mm f/1.4 mogelijk niet wil betalen en misschien ook niet wilt tillen. De Zeiss 21mm f/2.8 kost al 1200 euro, en is ondanks het traagste diafragma wel al de grootste en zwaarste (280 gram) van de drie lenzen hierboven. Een f/1.4 zou enorm worden, en waarschijnlijk een prijs hebben die je er niet voor wil geven.

Leica heeft zo'n lens. De prijs is 3999 euro ex BTW (4758 euro inclusief), en zoals je in de specs kunt zien weegt hij 580 gram.

Ik zeg niet dat je niet moet blijven wachten, maar persoonlijk zou ik mijn verwachtingen naar beneden bijstellen :P Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan; ik begon met hetzelfde idee te wachten als jij, ruim 2 jaar geleden. Of, je moet bereid zijn om een ILC te tillen met een lens erop die net zo groot / zwaar is als een prime op een DSLR :P. Om het over de prijs nog maar niet te hebben.

Dan kun je denk ik beter nog voor een 35mm f/1.4L op een 5D-II zonder grip gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Katsunami op 18-11-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
mennovanw schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:27:
Hmmm.. Je kan natuurlijk in zo'n semi digitale zoeker zoals Fuji die maakt elke frameline inspiegelen.. Als het ding nou ook een beetje fijn kan MF'n met die doorkijkzoeker ben ik zelfs er zonder Fullframe sensor voor te porren.

Naarmate de sensor groter is dan APS-C is naarmate mijn aanschafdrang groter wordt.. ;)
Het lastige van 'groter dan APS-C' is dat de lenzen ook navenant groter worden, en dan is het hele compact idee weg: kan je net zo goed een gewone (kleine) dSLR kopen :) Sony met zijn NEX-serie heeft dat al een beetje: de 18-55 is net zo groot als een 18-55 op APS-C - logisch want de sensors zijn APS-C grootte, iets groter dan Four Thirds.

Uiteindelijk hoop ik op twee dingen: dat het ding echt goede kwaliteit foto's maakt (en een beetje vlot ook), ook met hogere ISO's, en goed te bedienen is door een 'enthusiast' :) Al het gebabbel verder over welke lenzen met welke specs erop kunnen/komen zien we dan wel weer.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Remy schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:47:
[...]
Het lastige van 'groter dan APS-C' is dat de lenzen ook navenant groter worden, en dan is het hele compact idee weg: kan je net zo goed een gewone (kleine) dSLR kopen :) Sony met zijn NEX-serie heeft dat al een beetje: de 18-55 is net zo groot als een 18-55 op APS-C - logisch want de sensors zijn APS-C grootte, iets groter dan Four Thirds.
wellicht dat dat ligt aan het onvermogen of de onwil van Sony om compactere lenzen te ontwerpen. zet voor de gein eens een 35/1.4 van Canon of Nikon naast de 35/1.4 van Leica, die laatste is veel kleiner en daarnaast optisch ook nog eens veel beter. Sony maakt naar mijn idee verkeerde ontwerp keuzes, hopelijk dat Fuji dat niet gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Katsunami schreef op donderdag 17 november 2011 @ 23:31:

Dik 2, bijna 3 jaar geleden verkocht ik mijn hele uitrusting vanwege het enorme gewicht en het verlies aan fotografieplezier dat dit met zich meebracht (ik had de camera nooit meer bij me). Na al deze tijd zonder camera te zitten heb ik recentelijk de knoop doorgehakt, en ben gegaan voor de momentele "second best" na de Leica M9, in mijn ogen.

Ik schiet nu zelf met een Ricoh GXR-M, en 3 lenzen.

Deze zijn: Zeiss ZM 21mm f/2.8, 35mm f/2, en 50mm f/2. Dat levert FoV's op van 32mm, 52mm, en 75mm, en scherptedieptes vergelijkbaar met f/4, f/2.8, en f/2.8. Ik heb ook altijd gedacht: te weinig, dat kan dunner. Veel mensen denken zo, blijkbaar. Ik zie veel mensen die staan te springen om een scherptediepte die vergelijkbaar is met f/2 of zelfs f/1.4 op full frame.

Eén ding heb ik wel gemerkt, nu ik daadwerkelijk met mijn setup aan het fotograferen ben.

De scherptedieptes zijn al zeer klein, ondanks dat het een cropsensorcamera is en de lenzen niet in de 1.x-categorie zitten... DOFMaster zegt voor mijn camera het volgende, op afstanden van 70cm (de minimale scherpstelafstand voor deze lenzen):

21mm f/2.8: 12.3 cm.
35mm f/2: 3.04 cm
50mm f/2: 1.46 cm

De DOF van de 21mm f/2.8 in combinatie met een cropfactorsensor is relatief groot, maar je fotografeert er ook grote(re) objecten mee.

De DOF met de 35mm en 50mm (52 en 75mm effectief) is echter al best angstwekkend klein. In elk geval kan ik zeggen dat een centimetertje naar voor en achter wiebelen tijdens het scherpstellen er voor zorgt dat je onderwerp al niet meer tacksharp is. Het is lastig zat om dat voor elkaar te krijgen heb ik gemerkt, zeker als je wil hercompositioneren.

Met een f/1.4 setup en dan zeker op full frame zou het nog erger worden; dan moet je denk ik met een statief gaan werken.

Daarnaast denk ik dat je een 21mm f/1.4 mogelijk niet wil betalen en misschien ook niet wilt tillen. De Zeiss 21mm f/2.8 kost al 1200 euro, en is ondanks het traagste diafragma wel al de grootste en zwaarste (280 gram) van de drie lenzen hierboven. Een f/1.4 zou enorm worden, en waarschijnlijk een prijs hebben die je er niet voor wil geven.

Leica heeft zo'n lens. De prijs is 3999 euro ex BTW (4758 euro inclusief), en zoals je in de specs kunt zien weegt hij 580 gram.

Ik zeg niet dat je niet moet blijven wachten, maar persoonlijk zou ik mijn verwachtingen naar beneden bijstellen :P Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan; ik begon met hetzelfde idee te wachten als jij, ruim 2 jaar geleden. Of, je moet bereid zijn om een ILC te tillen met een lens erop die net zo groot / zwaar is als een prime op een DSLR :P. Om het over de prijs nog maar niet te hebben.

Dan kun je denk ik beter nog voor een 35mm f/1.4L op een 5D-II zonder grip gaan.
Daar heb je zeker een punt. Ik heb op dit moment een 5D2 met o.a. een 35/2. Dit vind ik een perfecte combi. De 35/1.4 is dan ook niet echt nodig (behalve als ik de loterij win). Toch zou ik niet blij worden van bijvoorbeeld een 35/2.8. Het isolerend vermogen in combinatie met groothoek vind ik namelijk zo prettig om mee te werken, en weer een stop minder zou echt te weinig zijn.

Daarom wil ik nog wel even wachten. Er zal na de M9 nog wel iemand komen die een fullframe sensor in een kleine body bouwt, en volgens mij is een 35/2 ook wel een stuk kleiner te maken.

Tot die tijd ga ik lekker verder met de spullen die ik nu heb, ook al duurt het nog een paar jaar, het is namelijk geen straf ofzo. :P

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Moby schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:59:
Daar heb je zeker een punt. Ik heb op dit moment een 5D2 met o.a. een 35/2. Dit vind ik een perfecte combi. De 35/1.4 is dan ook niet echt nodig (behalve als ik de loterij win). Toch zou ik niet blij worden van bijvoorbeeld een 35/2.8. Het isolerend vermogen in combinatie met groothoek vind ik namelijk zo prettig om mee te werken, en weer een stop minder zou echt te weinig zijn.

Daarom wil ik nog wel even wachten. Er zal na de M9 nog wel iemand komen die een fullframe sensor in een kleine body bouwt, en volgens mij is een 35/2 ook wel een stuk kleiner te maken.

Tot die tijd ga ik lekker verder met de spullen die ik nu heb, ook al duurt het nog een paar jaar, het is namelijk geen straf ofzo. :P
Gee Moby I wonder who's gonna do that..

Afbeeldingslocatie: http://www.lerp.nl/images/35ltm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.lerp.nl/images/35-40ltm.jpg

Ow gut, heeft Canon dit nou in 1962 al gedaan (en optisch briljant ook nog)?

Afmetingen: 49x28 mm, 107 gram (en alleen metaal en glas btw). Laatste pic is naast de ook al niet erg grote Voigtländer 40 F2.0 SLII voor EF-mount, de meetzoeker 35 F2.0 is echt fors kleiner en lichter ;)

En voor de pietlutten: ome Leitz had een vergelijkbare ja, ook errug goed..

[ Voor 6% gewijzigd door mennovanw op 18-11-2011 21:18 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Het probleem in dit geval is dat de meeste fabrikanten lensontwerpen voor de ILC's benaderen alsof het DSLR's zijn. Als ze die dingen zouden benaderen alsof het rangefinders zijn, dan zouden de lenzen een heel stuk kleiner kunnen worden. De (hoofd)reden is dat een stuk van de meeste rangefinderlenzen achteruit in de camera steekt, en zich dus kort bij de sensor bevindt.

Voordeel: Met het RF-ontwerp krijg je zeer compacte lenzen.

Nadeel: RF-design is duurder, en lastiger. Tevens moet je een speciale sensor hebben, om het zeer schuin invallend licht te kunnen verwerken. Als je zo'n sensor niet gebruikt, dan krijg je enorme vignettering, scherpteverlies, en kleurverschuivingen. Zie de testen met Sony NEX en MFT-camera's wat dat betreft.

Er zijn maar 5 camera's die zo'n sensor hebben: de Leica M8 en 8.2, de Leica M9 en M9-P, en de Ricoh GXR-M. Van deze is de GXR-M de nieuwste, en presteert in testen het beste met de zeer wijde lenzen (21mm en lager); zelfs de Voigtlander 15mm en 12mm werken goed, zónder dat de camera een speciaal profiel nodig heeft.

Zie bijvoorbeeld hier

Waarom de NEX-5N, met zijn "niet-speciale" sensor als enige NEX-camera toch goed presteert zou ik je niet kunnen zeggen.

Het is, voor zover ik weet, niet mogelijk om een digitale camera te bouwen die én geschikt is voor DSLR-design lenzen met lange registratie-afstand én tegelijk geschikt is voor RF-design lenzen met korte registratie-afstand.

Film heeft overigens van dit hele probleem geen last.

Ik zou het geweldig vinden als een paar fabrikanten een goed werkende ILC *speciaal voor M-mount lenzen* op de markt zouden gooien. Fuji en Ricoh lijken me geschikte bedrijven daarvoor, omdat die toch al vaak niche-dingen maken. Echter, het grote publiek wil daar denk ik niet aan; dat wil AF, en zoomen. (Wilde ik vroeger ook... daar niet van...)

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 18-11-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Katsunami schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:50:
Het probleem in dit geval is dat de meeste fabrikanten lensontwerpen voor de ILC's benaderen alsof het DSLR's zijn. Als ze die dingen zouden benaderen alsof het rangefinders zijn, dan zouden de lenzen een heel stuk kleiner kunnen worden. De (hoofd)reden is dat een stuk van de meeste rangefinderlenzen achteruit in de camera steekt, en zich dus kort bij de sensor bevindt.
Dit is bij de ultra-groothoeklenzen (kleiner dan 25mm ) inderdaad het geval. RF-lenzen met een grotere hoek hebben deze eigenschap niet.
Voordeel: Met het RF-ontwerp krijg je zeer compacte lenzen.
In de basis mee eensch, maar niet toch helemaal. Canon maakte in het RF tijdperk lenzen die gedeeld werden met de reflex-platformen en die lenzen (85 f1.8, 100 f2) waren in LTM mount groter dan in in R-mount (voorloper van FD). Dit had te maken met het feit dat de korte teles voor LTM gewoon wat meer ruimte ingebouwd hadden tot de mount, de afstand van het achterste lensdeel tot aan de film was tussen alle systemen gelijk..
Nadeel: RF-design is duurder, en lastiger. Tevens moet je een speciale sensor hebben, om het zeer schuin invallend licht te kunnen verwerken. Als je zo'n sensor niet gebruikt, dan krijg je enorme vignettering, scherpteverlies, en kleurverschuivingen. Zie de testen met Sony NEX en MFT-camera's wat dat betreft.
Dit is gewoon niet waar. Rangefinder groothoeklenzen zijn juist veel makkelijk te ontwerpen. Het is juist in reflexland moeilijk gebleken om retrofocus groothoeklenzen (een optisch ontwerp wat nodig is om toch lenzen met een korte brandpuntsafstand waarvan het achterste lensdeel ver van de film afstaat doordat er een spiegel tussen zit) te ontwerpen en te fabriceren. Waarom denk je dat het is het een tijd duurde voordat er echt snelle en wijde groothoeklenzen voor reflexcamera's op de markt kwamen eind sixties die enigszins acceptabel waren qua kwaliteit terwijl die er voor de rangefinder lijnen van Leica, Nikon en Canon al lang en breed op de markt waren? ;)
Er zijn maar 5 camera's die zo'n sensor hebben: de Leica M8 en 8.2, de Leica M9 en M9-P, en de Ricoh GXR-M. Van deze is de GXR-M de nieuwste, en presteert in testen het beste met de zeer wijde lenzen (21mm en lager); zelfs de Voigtlander 15mm en 12mm werken goed, zónder dat de camera een speciaal profiel nodig heeft.

Zie bijvoorbeeld hier

Waarom de NEX-5N, met zijn "niet-speciale" sensor als enige NEX-camera toch goed presteert zou ik je niet kunnen zeggen.

Het is, voor zover ik weet, niet mogelijk om een digitale camera te bouwen die én geschikt is voor DSLR-design lenzen met lange registratie-afstand én tegelijk geschikt is voor RF-design lenzen met korte registratie-afstand.

Film heeft overigens van dit hele probleem geen last.
'Vo film. Een 12mm Voigt heeft op film geen enkel probleem terwijl dezelfde lens zelfs op een M9 heel erg vieze kleurverschuivingen aan de randen laat zien..
Ik zou het geweldig vinden als een paar fabrikanten een goed werkende ILC *speciaal voor M-mount lenzen* op de markt zouden gooien. Fuji en Ricoh lijken me geschikte bedrijven daarvoor, omdat die toch al vaak niche-dingen maken. Echter, het grote publiek wil daar denk ik niet aan; dat wil AF, en zoomen. (Wilde ik vroeger ook... daar niet van...)
Het is jammer dat Konica nooit met een digitale Hexar is gekomen (FF prototype bestaat wel naar verluid).

Als je bericht bedoeld is als oproep aan fabrikanten: ik doe mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
mennovanw schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:20:
Dit is gewoon niet waar. Rangefinder groothoeklenzen zijn juist veel makkelijk te ontwerpen.
Klopt, je hebt gelijk. Mijn bron was Luminous Landscape In dat artikel wordt de M8 met reflexcamera's vergeleken en de auteur zegt daar:

"These types of lenses typically have more lens elements and are bigger and more difficult to design for a good correction of aberrations, one of the sources of image degradation (the other source, diffraction, is unavoidable and depends on the aperture)."

Nu ik het nog eens lees zie ik dat hij het in dat stuk specifiek heeft over retrofocuslenzen, en niet per se over wide angle lenzen op de rangefinder.

Beetje te snel gelezen.
'Vo film. Een 12mm Voigt heeft op film geen enkel probleem terwijl dezelfde lens zelfs op een M9 heel erg vieze kleurverschuivingen aan de randen laat zien..
In de bovenstaande link van Steve Huff moet ik zeggen dat de 15mm het in elk geval op de GXR prima doet. Op www.rangefinderforum.com heb ik verscheidene platen gevonden van mensen die zonder problemen de 12mm op de GXR gebruiken. Het kán dus wel.
Het is jammer dat Konica nooit met een digitale Hexar is gekomen (FF prototype bestaat wel naar verluid).

Als je bericht bedoeld is als oproep aan fabrikanten: ik doe mee ;)
Het hoeft voor mij niet per se een rangefinder te zijn. Een ILC zoals de NEX, GXR, of welke andere dan ook die goed handmatig te focussen is met M-lenzen én goede kwaliteit levert, zou ik prima vinden :)

Epson/Cosina hebben een rangefinder gebouwd voor ~3000 euro, in 2004 / 2005, de R-D1 serie. Jammer dat ze dat nooit hebben doorgezet om met de M8 te concurreren. Ik ben ervan overtuigd dat een 1.5x crop rangefinder in 2011, met een voor RF-lenzen geoptimaliseerde sensor zoals die van de GXR, niet meer dan *maximaal* 1500 euro zou hoeven kosten.

In elk geval ben ik benieuwd wat Fuji ervan maakt. Welke mount ze gaan gebruiken boeit me niet zoveel, zolang die maar met een adapter om te bouwen valt naar een M-mount, en de sensor full frame, APS-H of APS-C is. Als die twee dingen het geval zijn, dan zullen hele hordes die camera uittesten met M-lenzen, zeker als hij gestyled is als een rangefinder en een hybride zoeker heeft.

Nóg een ILC-systeem naast dat van Olympus, Samsung, Sony, Pentax en Nikon met wéér hun eigen lenzen kan me nauwelijks bekoren, want ik ben niet van plan om me nog ooit in te gaan kopen welk systeem van één fabrikant dan ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 18-11-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Katsunami schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:50:

De nex5n heeft net zoals de leica cameras toch microlenzen.

overigens hebben de leica cameras ook gewoon lens correctie informatie in de firmware zitten die veel correcties uitvoerd anders heb je ook gewoon die paarse hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
De 5N-sensor heeft wel microlenzen, maar hij is niet speciaal ontworpen voor RF-lenzen. De M9 heeft inderdaad corrigerende software. Voor de GXR kun je die correctie voor een lens zelf instellen als je wil, maar zelfs met een 21mm/2.8 heb ik dat nog niet nodig gehad. Het kan dus wel....

Echter, ik denk dat het ijdele hoop is om te gaan hopen op fabrikanten die M-camera's maken. De Fuji LX-camera zal dat niet worden, en er zullen hoogstens méér ILC systemen komen (nog een van Canon, wellicht) en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Katsunami schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 23:22:
De 5N-sensor heeft wel microlenzen, maar hij is niet speciaal ontworpen voor RF-lenzen. De M9 heeft inderdaad corrigerende software. Voor de GXR kun je die correctie voor een lens zelf instellen als je wil, maar zelfs met een 21mm/2.8 heb ik dat nog niet nodig gehad. Het kan dus wel....
Je vergeet voor de lol even de cropfactor die de M9, en de M8 (1,33x) niet of bijna niet hebben. Een 1,5x cropfactor sensor maken die de randen niet eens meeneemt is echt wel iets makkelijker dan een full frame of 1,33x crop sensor maken die de randen wel of gedeeltelijk laten zien.
Wil niet zeggen dat Ricoch geen goede actie heeft gedaan door de M module te introduceren, maar echt te vergelijken is het niet.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dat is dan ook weer zo. Cropsensors hebben het wel makkelijker natuurlijk, maar zelfs 2x cropsensors van de MFT-camera's hebben problemen met M-groothoeklenzen. Alleen een cropsensor zijn is daarom niet voldoende om het probleem op te lossen.

Laten we zeggen dat ik wel bennieuwd ben naar wat Fuji gaat introduceren, na de best wel flinke teleurstelling wat betreft de Sony NEX-7. Dat was echt de camera die ik had gehoopt aan te schaffen, maar de testen van Steve Huff wijzen al uit dat dit niet gaat werken.

Als Fuji iets introduceert zoals de X100 (ingebouwde viewfinder dus), verwisselbare lenzen, goede MF-mogelijkheden en minstens een APS-C sensor, dan ben ik de eerste die een dergelijke camera aanschaft als de kwaliteit in combinatie met M-groothoeklenzen net zo goed is als op de GXR-M.

[ Voor 42% gewijzigd door Katsunami op 19-11-2011 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:53

Fiber

Beaches are for storming.

mennovanw schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:20:
[...]
En Zeiss geen digitale Ikon maakt en Contax geen digitale G en Minolta geen digitale CLE... Helaas.

Maar als de Fuji LX net zo goed wordt als de X100 maar dan met verwisselbare lenzen, dan zijn we waarschijnlijk allemaal ook erg blij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ja, maar niet als het Fuji jaren en jaren kost om lenzen te maken die "wij" willen.

Meestal beginnen de fabrikanten met 18-55 f/3.5-5.6 en 55-250 f/4-5.6 lenzen, en dan in veel verschillende iteraties. Het heft járen geduurd voordat Olympus eindelijk op de proppen kwam met de 12mm f/2.0 en 45mm f/1.8, en Panasonic met de 45mm f/1.4. Het NEX-systeem bestaat ook al een tijdje; Sony komt nu "pas" met de 24mm f/1.8 en 50mm f/1.8 (die vanwege de problemen in Thailand uitgesteld zijn, zover ik weet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Heb je wel gelijk in, maar dit is wel Fuji, die varen soms een eigen koers, zie de X100...

Ze hebben al een goede 23/2 van de X100, als ze die ombouwen naar een verwisselbare mount heb je er al één. Als ze er dan een mooie 14/2.8 en een 55/1.4 bijmaken heb je al een leuk setje. Na een jaartje of zo nog een 105mm macro, een 10mm fish en en een 35/1.8 en dan zijn de meeste wensen al vervuld. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 16:22
Misschien doet Fuji wel (weer) een samenwerking met Nikon en sluiten ze aan bij het ILC-systeem van Nikon...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Ik zou meer een ILC-systeem willen om mijn (aanzienlijke) collectie goed oud Canon glas op te kunnen gebruiken. Praktisch alle brandpuntsafstanden heb ik ondertussen wel in huis :9

Wat ze voor de rest voor beunzoompjes bij zo'n systeem ontwikkelen interesseert me geen hout, zolang de camera maar capabel is en een optische zoeker heeft. Op dit gebied lijkt de LX wel wat te worden ;)

@hierboven: dan ben ik gelijk genezen. Sensorformaat is een miskleun. En kleinere lenzen kunnen maken? Dat Nikon superzoompje is zeer compact ja 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door mennovanw op 19-11-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:26

Chiron

Moderator Discord
Sensor lijkt een APS-C formaat te gaan worden, met een revolutionaire bio-cmos sensor die beter zou presteren dan een fullframe sensor.. wellicht met een korrel zout te nemen, aan de andere kant blijft het Fuji :)

http://www.petapixel.com/...lutionary-organic-sensor/

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

mennovanw schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 16:43:
Ik zou meer een ILC-systeem willen om mijn (aanzienlijke) collectie goed oud Canon glas op te kunnen gebruiken. Praktisch alle brandpuntsafstanden heb ik ondertussen wel in huis :9

Wat ze voor de rest voor beunzoompjes bij zo'n systeem ontwikkelen interesseert me geen hout, zolang de camera maar capabel is en een optische zoeker heeft. Op dit gebied lijkt de LX wel wat te worden ;)

@hierboven: dan ben ik gelijk genezen. Sensorformaat is een miskleun. En kleinere lenzen kunnen maken? Dat Nikon superzoompje is zeer compact ja 8)7
Samenwerking met Nikon zou wel mooi zijn m.b.t. De lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Anoniem: 87302 schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:09:
Samenwerking met Nikon zou wel mooi zijn m.b.t. De lenzen.
Onzin, Fuji heeft zelf de kennis en kunde in huis om fatsoenlijke lenzen te kunnen produceren.. Als samenwerking met Nikon betekend dat ze het mislukte V systeem gaan gebruiken lijkt mij dat voor Fuji geen slimme zet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
mennovanw schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 16:43:

In verhouding zijn ze dan toch wel kleiner dan traditionele dslr lenzen.

Daarnaast, wat is er mis met iet skleiner sensor formaat, APS-C is toch niet zo ver verwijderd meer van full frame qua kwaliteit omdat de techniek daarvoor gewoon harder gaat vanwege de dichter bij elkaar liggende releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Helaas gebruikt Nikon geen APS-C of DX formaat sensor in z'n ILC, maar een 3x zo kleine 'CX' formaat sensor.
Wikipedia: Image sensor format

[ Voor 30% gewijzigd door Fiber op 21-11-2011 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Fiber schreef op maandag 21 november 2011 @ 01:54:
Helaas gebruikt Nikon geen APS-C of DX formaat sensor in z'n ILC, maar een 3x zo kleine 'CX' formaat sensor.
Wikipedia: Image sensor format
Ja in de Nikon CX serie wel maar Fuji gaat gewoon gewoon met APS-C werken.

edit: oops het ging dus met dat deel over de Nikon ILC cameras.

[ Voor 7% gewijzigd door Sn0wblind op 21-11-2011 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Katsunami schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:55:
Ja, maar niet als het Fuji jaren en jaren kost om lenzen te maken die "wij" willen.

Meestal beginnen de fabrikanten met 18-55 f/3.5-5.6 en 55-250 f/4-5.6 lenzen, en dan in veel verschillende iteraties. Het heft járen geduurd voordat Olympus eindelijk op de proppen kwam met de 12mm f/2.0 en 45mm f/1.8, en Panasonic met de 45mm f/1.4. Het NEX-systeem bestaat ook al een tijdje; Sony komt nu "pas" met de 24mm f/1.8 en 50mm f/1.8 (die vanwege de problemen in Thailand uitgesteld zijn, zover ik weet.)
Volgens het artikel op http://photorumors.com/20...mirrorless-camera-leaked/:
More details: the new camera will be called Fuji LX and probably will have an APS-C sensor. It will be announced with three lenses: one pancake 18mm f/2, the second will be 35mm f/1.4 and the third lens will be a zoom. A fourth 60mm lens is also a possibility.
Ik weet niet welke lenzen jij precies wil, maar dit klinkt me wel als muziek in de oren :) pancake & primes.. ipv een niet lichtsterke standaardzoom.. wat in de lijn der verwachting is, namelijk dat dit een camera gericht op fotografen/enthousiastelingen is, en niet voor de 'gewone' consument die liever een standaardzoom heeft ipv een prime. Het prijspeil zal er ook wel naar zijn, de verwachting is dat ie iets boven de prijs van de NEX-7 gaat zitten.

Samenwerking met Nikon lijkt me onwaarschijnlijk, misschien dat ze nog met een adapter komen. Maar F-mount lenzen gaan niet zomaar passen omdat de afstand tussen de sensor en het achterste element van de lens veel kleiner is in een mirrorless camera. Dat zie je ook met de NEX-7 en de a-mount adapter, die enorm groot is om het verschil met het zoeker/spiegelhuis van de a-mount bodies te overbruggen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-05 11:47
mennovanw schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:00:
[...]............Als samenwerking met Nikon betekend dat ze het mislukte V systeem gaan gebruiken lijkt mij dat voor Fuji geen slimme zet..
Mislukte V vsysteem ? Vertel me je negatieve ervaringen eens hiermee ?
Want Steve Huff was er toch aardig positief over, na een 'hands on' ervaring/test....

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:23:
Ik weet niet welke lenzen jij precies wil, maar dit klinkt me wel als muziek in de oren :)
Lijkt me ook wel mooi ja, die twee lenzen. Dan heb je al effectief een 27 en een 50mm. Dan hoeft er alleen nog een 24 f/2 (35mm) en 60 f/2 (90mm) bij om het systeem af te maken (in elk geval voor mijjn huidige manier van fotograferen).

Voor mij gaat het echter allemaal niet meer op; ik weiger me nogmaals te "locken" in een systeem van een fabrikant, zeker als het een dergelijk nieuw systeem is. Ik houd het wel bij de M-mount lenzen waar ik nu voor heb gekozen, via mijn GXR-M, een andere camera met adapter, wellicht ooit een "echte" Leica, of wat er misschien nog op de markt komt. Als de LX-camera aanpasbaar is met een adapter en goede hulp voor MF biedt, dan ga ik hem interessant vinden, anders niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 22-11-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-04 11:44

Metten

ik hou het graag simpel

Sn0wblind schreef op maandag 21 november 2011 @ 01:35:
[...]

In verhouding zijn ze dan toch wel kleiner dan traditionele dslr lenzen.

Daarnaast, wat is er mis met iet skleiner sensor formaat, APS-C is toch niet zo ver verwijderd meer van full frame qua kwaliteit omdat de techniek daarvoor gewoon harder gaat vanwege de dichter bij elkaar liggende releases.
De 10mm, de 10-30 en de 30-110 zijn allemaal wel compact ja. Maar de 10-100 is bijna exact even groot als mijn 18-200VR, die vrijwel hetzelfde bereik afdekt op DX formaat. Dat kan ik echt op geen enkele manier 'compact' noemen.

Het lijkt mij trouwens logisch als Fuji de techniek van de X100 gaat gebruiken, zowel de sensor als de lens (maar dan verwisselbaar). Dat zou inderdaad betekenen dat er nog een mount bij komt. Hopelijk is die dan middels een adapter ook elektronisch compatible met Nikon F-mount lenzen, hoewel Canon EF-mount waarschijnlijk makkelijker te implementeren is door de elektronische diafragma-activering daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Wobcat schreef op maandag 21 november 2011 @ 15:09:
[...]

Mislukte V vsysteem ? Vertel me je negatieve ervaringen eens hiermee ?
Want Steve Huff was er toch aardig positief over, na een 'hands on' ervaring/test....
..en qua verkopen schijnt het ook prima te lopen. Hooguit 'mislukt' in de ogen van de echte gearjunkies in die zin dat die er andere verwachtingen van hadden.

Hopelijk maakt de Fuji LX de verwachtingen voor die groep dan weer wel waar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:35
Het ding is gewoon duidelijk op mensen die van een compact afkomen, niet meteen als dSLR-vervanger. Dat is aan de bediening ook wel goed te zien (geen PASM op het functiewiel bijv.). De V1 vind ik wel behoorlijk duur, helemaal als je er nog een aparte flitser bij moet gaan kopen omdat deze niet meegeleverd wordt. De J1 zou ik aantrekkelijker vinden wat prijs/kwaliteitverhouding betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:45

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

En daar is ie: het topic mag dus een nieuwe naam krijgen: Fuji X-Pro 1

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/xpro1-1.jpg

I got this images and specs from the latest February issue of the french Responsesphoto magazine. The screenshot you see here on top is actually the very first image of the full and final Fuji X PRO 1 mirrorless and interchangeable lens camera. It really looks like the digital version of the amazing designed Contax G2 (Click here to see those cameras on eBay). Responsephoto and Wellsfargoadvisors (Click here) posted exactly the same camera specs which are:
- new APS-C 16 megapixel incorporating a new filter array and the company’s proprietary EXR processor technology
- Three new lenses: 18mm (27mm equivalent) f/2.0, 35mm (53mm equivalent) f/1.4 and 60mm (90mm equivalent) f/2.4
- Responsephoto says the Camera+35mm lens kit will cost 1.300 Euro. The other two lenses will cost 600 Euro each.
- Responsephoto says the sensors name is X-Trans! R. writes that Fuji took some ideas from the classica film technology to create the new sensor which will beat the image quality of all current fulflrame sensors!
- There is no Anti Aliasing filter on the sensor.
- The lenses are made of metal.
- The camera has the new X-mount. The lens mount acutally goes a little bit “inside” the body! It’s
- The viewfinder is hybrid (optical and electronic). The optical viewfinder changes the view depending on the kind of prime lens you sue. This again is an idea coming from the Contax G2!
- Other incredible new thing: The autofocus sensor is…external! There is a special AF sensor on the camera body!

http://www.mirrorlessrumo...-image-of-the-fuji-x-pro/

Als dit alles klopt dan gaat al mijn huidige apparatuur de deur uit en komt dit beestje erin :9~

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ziet er goed uit, maar wordt wel een dure grap zo, als die prijzen een beetje kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Duur? APS-C camera met 16MP en 35mm f/1.4 samen voor €1300 als adviesprijs voor een gloednieuwe camera is niet zo duur hoor. En gezien de kwaliteit van de X100 en hoe snel die verkocht werden, zal deze camera ook als warme broodjes over de toonbank gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ziet er interessant uit. Heb me nooit echt verdiept in deze camera's, maar ben wel benieuwd hoe deze zich zal verhouden ten opzichte van de X100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Universal Creations schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:14:
Duur? APS-C camera met 16MP en 35mm f/1.4 samen voor €1300 als adviesprijs voor een gloednieuwe camera is niet zo duur hoor. En gezien de kwaliteit van de X100 en hoe snel die verkocht werden, zal deze camera ook als warme broodjes over de toonbank gaan.
Keus genoeg... ;)
http://tweakers.net/price...oeshMizopCP5-jElMtgiDG-AQ
http://tweakers.net/price...KGkLFR_zGKrVIf5dsocgkhhAc

En als je je eisen 1 klein stapje terug schroeft dan heb je al een Nikon D3100 met 35/1.8 voor onder de 600 Euro. Natuurlijk is deze Fuji mooier, maar het blijft de vraag of je het nodig hebt en of je het gaat terug zien in betere foto's.

Maar eigenlijk doelde ik meer op het complete setje met 3 lenzen. Als je voor één lens gaat kun dan je net zo goed de fantastische X100 kopen. Vooral een 60/2.4 vind ik erg duur voor 600 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Titelfix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Ik vind de waarschijnlijke prijs meevallen. Als je kijkt naar de concurrentie (nex-7 + 24mm zeiss zit op 2300) dan denk ik dat Fuji heel goed heeft nagedacht over hoe ze welk markt segment willen bedienen. Eigenlijk springen ze in het 'gat' voor mensen die een Leica willen maar hiervoor geen geld kunnen/willen uitgeven. Ik heb altijd al een leica willen hebben maar tenzij ik de staatsloterij win zal ik daar nooit zoveel geld aan uitgeven. ( Ik begrijp trouwens prima waar deze prijs door komt, en ik denk ook dat die gerechtvaardigd is)
Deze camera benaderd het idee van een meetzoeker-achtige compacte camera met snelle prime lenzen heel goed. (maar het is natuurlijk geen 'M') Volgens de geruchten wordt deze camera maandag officieel aangekondigd door Fuji :)

[ Voor 9% gewijzigd door Markofnikoff op 05-01-2012 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Fiber schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:33:
[...]

Keus genoeg... ;)
http://tweakers.net/price...oeshMizopCP5-jElMtgiDG-AQ
http://tweakers.net/price...KGkLFR_zGKrVIf5dsocgkhhAc

En als je je eisen 1 klein stapje terug schroeft dan heb je al een Nikon D3100 met 35/1.8 voor onder de 600 Euro. Natuurlijk is deze Fuji mooier, maar het blijft de vraag of je het nodig hebt en of je het gaat terug zien in betere foto's.

Maar eigenlijk doelde ik meer op het complete setje met 3 lenzen. Als je voor één lens gaat kun dan je net zo goed de fantastische X100 kopen. Vooral een 60/2.4 vind ik erg duur voor 600 Euro.
Ga eens kijken wat die camera's bij introductie voor adviesprijs hadden en tel daar nog ruim 450euro bij op voor de kunststof Sigma 30/1.4 (introductie advies prijs was echt niet die 350euro van nu), dan ga je aardig richting de €1300. Daar komt nog bij, dat dit een niche product is en gezien het succes van de x100 met een adviesprijs bij introductie van €1000, is €1300 niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/Schermata01-2455932alle150441.png

Met lenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
- Responsephoto says the sensors name is X-Trans! R. writes that Fuji took some ideas from the classica film technology to create the new sensor which will beat the image quality of all current fulflrame sensors!
- There is no Anti Aliasing filter on the sensor.
Ik ben benieuwd.... vergelijking met een d3100+35/1.8 gaat volledig mank, dit moet je eerder vergelijken met minimaal een d7000+35/1.4 qua beeldkwaliteit. En dan zit je meteen ver over de 1300 heen.

't is dat ik al een D700 en een X100 in mn bezit heb... dit ziet er wel heel tof uit zo :X

[ Voor 4% gewijzigd door Chiron op 05-01-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ah, die 60/2.4 is een macro... Dat verklaart de hoge prijs en het kleine diafragma wel grotendeels een beetje. Blijft aan de dure kant, maar als dit advies- en introductie prijzen zijn dan zal er nog wel wat van af gaan na een jaartje of zo.

[ Voor 42% gewijzigd door Fiber op 05-01-2012 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
offtopic:
Damn, die zwarte limited edition X100 rechtsonder!

Ben benieuwd of fuji trouwens met deze X mount een hele nieuwe weg in gaat slaan en na deze 3 lenzen ook met pancakes en telelenzen op de proppen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Chiron schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:25:
[...]

offtopic:
Damn, die zwarte limited edition X100 rechtsonder!

Ben benieuwd of fuji trouwens met deze X mount een hele nieuwe weg in gaat slaan en na deze 3 lenzen ook met pancakes en telelenzen op de proppen komt.
Ik denk dat ze het houden bij de 'klassieke' brandpuntsafstanden (equivalent dan) 24, 35, 50, 85, 135 gezien het publiek waar dit systeem zich op richt.
Maar in het franse stukje staat dat de viewfinder zich aanpast aan de lens die je op de body zet. Dan zoomt deze VF dus of in of de frame lijnen worden aangepast aan de lens. Hoe dan ook ik zou geen 300 mm lens verwachten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Markofnikoff op 05-01-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik vind dat hele zwarte, ook van de X10, juist minder. Ik vind de gewone X100 veel mooier.

Ik hoop ook dat er meer lenzen komen, maar dat zal best wel goed komen. Ik vind deze serie egenlijk wat aan de lange kant. Had bijvoorbeeld meer gezien in iets van een 14mm en een 24mm, maar wellicht komen die nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
/me Joosie200 kijkt uit naar een vergelijk tussen de X100 en de X-pro 1 met 35mmf/1,4 :)

En dus toch een codenaam was het dus, de LX. Logisch ook, want als Fuji het had doorgezet, dan zou Panasonic er zonder meer een rechtszaak van gaan maken wegens inbreuk op hun merkenrecht. Enfin, 1300 euro is iets boven de introductieprijs van de X100 destijds. Met voordeel: je kunt gebruik maken van andere objectieven. Die kleine meerprijs heb ik daar wel voor over. Geduld is een schone zaak, dat blijkt maar weer! :D Ik ga even de print screen van PowerUp doornemen, eens zien wat daar zoal in staat. Zou Fujifilm met de X100 gekomen zijn, bij wijze van proef? Om te zien, bij positief onthaal, of een X-pro1 kans zou maken zeg maar?

Want ik kan me vanuit een fabrikant voorstellen dat je een nieuwe markt als de ILC's wilt aftasten of iets aanslaat of niet. Zeker alvorens je alle resources gaat inzetten om op volle snelheid producten te fabriceren. En in die zin (zo kijk ik er nu tegen aan) heeft Fuji de X100 uitgebracht, alle reacties van heinde en verre gadegeslagen. Met als resultaat nu: de X-Pro1. :9 Het is afwachten op reacties van de bekende sites of het wat is. Maar het ziet er iig al goed uit, zo vanuit de buitenkant bekeken. Prijs is te doen (ook niet onbelangrijk om een systeem v/d grond te kunnen krijgen) en ze brengen een aantal objectieven uit wat een solide basis geeft. Ben benieuwd wanneer de verwachte releasedatum is.

/me Joosie200 houd de X-Pro1 in zijn achterhoofd en zet hem alvast op zijn verlanglijstje O-)

En oh, uiteraard ook hoe Olympus en Panasonic hier op gaan reageren. Want zij mogen voor m4/3's dan weliswaar een prima aanbod van glas hebben, toestel-wise ontbreekt het nu i.v.m. Sony/Fuji. Nee, Fujifilm kiest de gulden middenweg: toestel in orde + objectieven in orde. I.t.t. Sony: toestel in orde (NEX7) + objectieven gaat in orde komen of Olympus/Panasonic: toestel gaat ooit een keer in orde komen + objectieven in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
De X-Pro1+35/1.4 vergelijken met de X100 gaat niet op, de 35/1.4 op de X-Pro1 is ook daadwerkelijk een 35mm, m.a.w. qua beeldhoek op de APS-C sensor komt dat eerder overeen met een 50mm lens.
De X100 heeft een 23mm lens, die omgerekend 35mm beeldhoek geeft met de APS-C sensor :)

Opzich doen ze dat wel slim, als je dan toch per se 35mm wil haal je er gewoon een X100 bij. :+

Of ze moeten nog met een 23/1.4 lens gaan komen, maar dan kannibaliseren ze de X100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Chiron schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:55:
Opzich doen ze dat wel slim, als je dan toch per se 35mm wil haal je er gewoon een X100 bij. :+

Of ze moeten nog met een 23/1.4 lens gaan komen, maar dan kannibaliseren ze de X100.
True, geen idee waar ik op dat moment zat met mijn gedachten maar enfin.. :F Dat zal idd ook verklaren waarom er een 23mm mist. Immers, hadden ze die ook uitgebracht, dan zou niemand meer voor de X100 gaan. Fujifilm zal ze wel naast elkaar wil laten bestaan, X100 en X-Pro1. Maarja, je kan het geld maar 1x uitgeven. Daarom wacht ik af wat de reacties zullen zijn en beslis dan definitief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 15:58
Volgens het artikel heeft de camera een externe autofocus. Da's lang geleden! Gekke ontwikkeling wel, gezien de grote stappen die gemaakt werden in contrastdetection AF. De filter is geen klassieke bayer, die normaal per vier pixels werkt, maar een nieuwe, die per zes pixels werkt. Opvallend is dat de photosites per kleur 'willekeurig' geplaatst werden. Het principe zou gebaseerd zijn op kleurenfilm. Wat hiermee bedoeld wordt, ontgaat me. Hierdoor zou een AA-filter niet nodig zijn, waardoor de 16MP sensor het beter zou doen dan de huidige fullframe sensoren. Verder nog interessant is dat de lenzen een volledig rond diafragma hebben. Fujifilm heeft al bewezen erg goede lenzen te kunnen maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Teun_2 op 05-01-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik vind dat "zonder AA-filter" zo overdreven. Alsof je opeens 2x zoveel scherpte hebt en daarnaast doet het niets of nauwelijks iets voor je ruisprestaties.
Volledig rond diafragma? 20+ afgeronde bladen dan? Maar goed, er wordt wel meer geclaimd (de K5 zou beter met ruis zijn dan de 5D2, de olympus 45/2 zou beter en sneller zijn dan zo'n beetje alle dslr-lenzen, etc), de praktijk zal het straks wel uitwijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 05-01-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Universal Creations schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:51:
Ik vind dat "zonder AA-filter" zo overdreven. Alsof je opeens 2x zoveel scherpte hebt en daarnaast doet het niets of nauwelijks iets voor je ruisprestaties.
Volledig rond diafragma? 20+ afgeronde bladen dan? Maar goed, er wordt wel meer geclaimd (de K5 zou beter met ruis zijn dan de 5D2, de olympus 45/2 zou beter en sneller zijn dan zo'n beetje alle dslr-lenzen, etc), de praktijk zal het straks wel uitwijzen.
Ik vertaal enkel wat me opvalt. Of de claims waarheid zijn, zullen we snel genoeg weten. Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe sensor eruitziet. fujifilm heeft op dat gebied een reputatie hoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Ziet er interessant uit, al geloof ik helemaal niets van de gesuggereerde prijs inclusief 35mm f1.4 (!) lens.

€1300 voor de set klinkt mij als te goedkoop in de oren, en is ook niet in lijn met de high-end prijs van de X100.. Het zou mij niets verbazen als het €1300 body wordt..

Hele interessante ontwikkeling, uitwerking van de optische viewfinder lijkt mij ook zeer interessant :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vergeet niet dat het om een aps-c lens gaat en dat scheelt enorm in de kosten (kijk naar de sigma 30/1.4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Universal Creations schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:19:
Vergeet niet dat het om een aps-c lens gaat en dat scheelt enorm in de kosten (kijk naar de sigma 30/1.4).
Dat is niet bepaald de high-end lens met het high-end image wat Fuji zichzelf momenteel (succesvol) aan het aanmeten is, maar point taken.. Even voor de duidelijkheid: ik hoop natuurlijk wel op een body en zo'n lens (die Fuji kennende erg goed zal zijn) voor dat geld (dan hoef ik wat minder te wikken en te wegen voor aanschaf) ;)

Qua verkopen Nikon V-serie: ik weet niet op welke informatie er zich gebaseerd wordt maar enig navraag in mijn (vrij uitgebreide) kennissenkring die in de verkoop zitten van camera's (voor degenen die het niet weten of het alweer vergeten zijn: ik heb voor ik afstudeerde tien jaar in die kringen verkeerd ;) ) leert dat het nou niet bepaald rock en roll is (lees: de dingen zijn in NL niet te slijten). Vind ik geen daverend succes te noemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Nice! Dit overstijgt mijn (stoutste?) verwachtingen - ben heel heel benieuwd :P

Verder zien de lenzen eruit om te smullen. Een ILC voor fijnproevers? :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Universal Creations schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:19:
Inderdaad beter vergelijkbaar met de sigma 30/1.4 of een normale 50/1.4 lens qua opbouw en dus kosten. Niet te vergelijken met de 35/1.4 lenzen van Canon of Nikon dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Metten schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:06:
[...]

Inderdaad beter vergelijkbaar met de sigma 30/1.4 of een normale 50/1.4 lens qua opbouw en dus kosten. Niet te vergelijken met de 35/1.4 lenzen van Canon of Nikon dus.
Ik denk dat de nieuwe 35mm een redelijk uniek ontwerp zal hebben.

Let erop dat Fujifilm over het algemeen wel erg goede lenzen maakt en dat de lens veel dichter bij de sensor zit. Om niet te veel vignetting te hebben, zullen de ingenieurs bij een relatief bredehoekslens nog serieus vernieuwend moeten zijn denk ik. Ik denk dat een groot deel van de oplossing ook het softwarematig bijtrekken zal zijn, zoals ook de m43-camera's doen. Mijn verwachtingen liggen (te?) hoog.

[ Voor 10% gewijzigd door Teun_2 op 06-01-2012 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Teun_2 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:12:
[...]

Vergelijkbaar met de 50mm 1.4 in opbouw? Ik denk het niet. vergelijkbaar met de sigma 30mm? Ik denk het ook niet. Let erop dat Fujifilm over het algemeen wel erg goede lenzen maakt en dat de lens veel dichter bij de sensor zit. Om niet te veel vignetting te hebben, zullen de ingenieurs bij een relatief bredehoekslens nog serieus vernieuwend moeten zijn denk ik. Ik denk dat een groot deel van de oplossing ook het softwarematig bijtrekken zal zijn, zoals ook de m43-camera's doen.
Ohja het is natuurlijk geen DSLR dat was ik ff vergeten }:O Feit is wel dat het op crop gewoon een standaardlens is en die zijn nou eenmaal het makkelijkst te maken. Of er nou een spiegel tussen moet of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Metten schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:15:
[...]

Ohja het is natuurlijk geen DSLR dat was ik ff vergeten }:O Feit is wel dat het op crop gewoon een standaardlens is en die zijn nou eenmaal het makkelijkst te maken. Of er nou een spiegel tussen moet of niet ;)
De reden dat een standaardlens gemakkelijk te maken is, is niet omdat de fov gemakkelijk is, maar omdat een 50 mm lens gemakkelijker te corrigeren is. (een nikkor 35mm 1.8 voor crop is duurder en ingewikkelder dan een 50mm 1.8). Dat er geen spiegel tussenzit, maakt verder wel uit, zeker voor lenzen die geen telelenzen zijn. Doordat de lens dichter op de sensor zit, valt het licht onder een veel scherpere hoek in op de sensor, wat moeilijker is om goed te krijgen. De gemakkelijke oplossing is om de lens verder van de sensor te plaatsen, maar dan is het hele voordeel van een ilc weg.

De klassieke 50 mm lens, zit vaak op precies 5 cm van de film/sensor af, één van de redenen waarom de constructie van dergelijke lenzen goedkoop en eenvoudig is. Je kan die 35mm lens niet op 35 mm van de sensor af plaatsen, waardoor je een telelensconstructie zal moeten toepassen, met alle nadelen vandien. Je zal dus veel meer werk hebben om correcties door te voeren.

Als de lens van opbouw al vergelijkbaar zal zijn met een bestaande lens, dan gok ik op de 20 mm van panasonic of de leica summilux 35mm 1.4.

[ Voor 20% gewijzigd door Teun_2 op 06-01-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De registerafstand van de Fuji is 17 mm, dan moet 35 mm toch makkelijk kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door PowerUp op 06-01-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
PowerUp schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:46:
De registerafstand van de Fuji is 17 mm, dan moet 35 mm toch makkelijk kunnen?
Maar de lens mag volgens fuji tot op 7.5mm van de sensor komen. Als hiervan gebruik gemaakt zal worden, wordt het nog niet zo simpel, zonder gigantische vignetting en pincushion vervorming. Ook 17mm is al bijna de helft van 35mm. Om dit zonder al te veel softwarematige correctie tot een goed einde te brengen is ook niet eenvoudig. Zeker heel wat moeilijker dan een 50 mm lens maken voor een spiegelreflex. Ik ga er even vanuit dat fuji de lens ook compact wil houden en niet zomaar pas op 35mm van de sensor wil zetten.

Ik zeg zeker niet dat het de moeilijkste lens is om te maken, mijn punt is louter dat de lens kwa opbouw niet te vergelijken zal zijn met de eerder voorgestelde lenzen, simpelweg omdat de ontwerpen van de voorgestelde lenzen aan heel wat minder vereisten moeten voldoen dan deze fujilens.

[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 06-01-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Teun_2 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:50:
[...]

Maar de lens mag volgens fuji tot op 7.5mm van de sensor komen. Als hiervan gebruik gemaakt zal worden, wordt het nog niet zo simpel, zonder gigantische vignetting en pincushion vervorming. Ook 17mm is al bijna de helft van 35mm. Om dit zonder al te veel softwarematige correctie tot een goed einde te brengen is ook niet eenvoudig. Zeker heel wat moeilijker dan een 50 mm lens maken voor een spiegelreflex. Ik ga er even vanuit dat fuji de lens ook compact wil houden en niet zomaar pas op 35mm van de sensor wil zetten.

Ik zeg zeker niet dat het de moeilijkste lens is om te maken, mijn punt is louter dat de lens kwa opbouw niet te vergelijken zal zijn met de eerder voorgestelde lenzen, simpelweg omdat de ontwerpen van de voorgestelde lenzen aan heel wat minder vereisten moeten voldoen dan deze fujilens.
Compact houden? Op de uitgelekte afbeeldingen steekt de lens zeker een kloeke 4cm uit de body. Echt compact is dat niet. Verder snap ik je punt wel qua opbouw, maar ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat deze 35/1.4 totaal niet te vergelijken is met de enorm dure 35/1.4's van Canon en Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Markofnikoff schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:31:
[...]
Ik denk dat ze het houden bij de 'klassieke' brandpuntsafstanden (equivalent dan) 24, 35, 50, 85, 135 gezien het publiek waar dit systeem zich op richt.
denk dat 135 er al niet bij gaat komen (en eventueel wel wijdere lenzen).
Markofnikoff schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:31:
[...]
Maar in het franse stukje staat dat de viewfinder zich aanpast aan de lens die je op de body zet. Dan zoomt deze VF dus of in of de frame lijnen worden aangepast aan de lens.
Viewfinder lijkt geïmiteerd te zijn van de de Contax G2, mooi systeem, al geeft het wel meer een spiegelreflex dan meetzoeker idee, maar deze camera is dan ook helemaal geen meetzoeker camera.

Sowieso lijken ze bij Fuji goed naar de G2 gekeken te hebben. En ik hoop dat ze dat heel goed hebben gedaan, want de G2 is echt een hele mooie camera. Ik ben in ieder geval wel heel benieuwd naar deze camera. Als de autofocus beter is dan bij de X-100 ben ik zeker wel geïnteresseerd. Alleen jammer dat ze bij Fuji niet zo goed naar de G2 hadden gekeken dat er een 30 ipv 35mm standaardlens bij komt, net dat tikje wijder zou ik erg fijn vinden.
Teun_2 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:24:
[...]
De reden dat een standaardlens gemakkelijk te maken is, is niet omdat de fov gemakkelijk is, maar omdat een 50 mm lens gemakkelijker te corrigeren is.
maar natuurlijk wél in verhouding tot film-/sensorformaat. een 50mm op middenformaat is ook duurder en moeilijker te produceren dan een 80mm standaardlens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
maar natuurlijk wél in verhouding tot film-/sensorformaat. een 50mm op middenformaat is ook duurder en moeilijker te produceren dan een 80mm standaardlens...
Vooral in verhouding tot de afstand tussen de lens en film/sensor. (en die schaalt over het algemeen natuurlijk mee met sensorformaat) Een 50 mm lens op middenformaat is moeilijker te produceren omdat die niet op 50 mm van de sensor gezet kan worden. Verder geldt natuurlijk, hoe groter de sensoroppervlakte, hoe moeilijker.

[ Voor 25% gewijzigd door Teun_2 op 06-01-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Teun_2 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:20:
[...]

Vooral in verhouding tot de afstand tussen de lens en film/sensor. (en die schaalt over het algemeen natuurlijk mee met sensorformaat) Een 50 mm lens op middenformaat is moeilijker te produceren omdat die niet op 50 mm van de sensor gezet kan worden. Verder geldt natuurlijk, hoe groter de sensoroppervlakte, hoe moeilijker.
de 50mm's van de Mamiya 6 en 7 kunnen makkelijk op 50 mm van de film geplaatst worden. Toch zijn deze lenzen complexer en duurder dan de standaardlenzen.

Hoe groter de sensoroppervlak, hoe moeilijker lijkt me ook niet waar; er zijn verschrikkelijk goede lenzen voor grootformaat met heel eenvoudige lensconstructies.

maar we dwalen af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Er komt een M adapter aan voor X mount :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Meer plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/Fujifilm-X-Pro1-camera-top.png

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/Fuji-X-Pro1-camera-leneses.jpg

Van Mirrorless rumors, die hadden het weer van photorumors.

Die 60 mm schijnt een macrolens te zijn, waarschijnlijk zijn de prijs en afmetingen daarom wat groter/hoger.

Edit: er zijn even pre-order prijzen opgedoken van de body en lenzen:
Body: $1700
35 f/1.4: $500
18 f/2: $500
60 f/2.4: $600

Dat is een klap hoger dan de geruchten deden geloven.

[ Voor 23% gewijzigd door PowerUp op 09-01-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
En nu ook officieel aangekondigd. Hier een preview van dpreview.
However potentially the most interesting change is on the inside, and specifically the image sensor. The X-Pro 1 uses a proprietary, Fujifilm-designed 16MP APS-C 'X-Trans CMOS' chip that eschews the conventional Bayer-pattern colour filter array in favour of a more complex layout. The result, claims Fujifilm, is a practical immunity to colour moiré, which means that an optical low-pass (anti-aliasing) filter is no longer required. This suggests that in terms of detail resolution the X-Pro 1 should punch above its weight based on pixel count alone - indeed Fujifilm is claiming it will out-resolve the full frame 21MP Canon EOS 5D Mark II.
The X-Pro1 is certainly a very interesting addition to the mirrorless interchangeable lens camera marketplace. It's a bold move by Fujifilm, being aimed at the highly demanding professional market, and it certainly ticks many of the right boxes in terms of control layout, initial lens choice and of course its hybrid viewfinder. The many tweaks and updates over the X100, including the revised button layout, new 'Q' control panel, and tabbed menus show that Fujifilm has been prepared to listen and respond to criticism - always a positive sign.

Of course the X-Pro1 will ultimately stand or fall on its image quality and operability, and at the moment it's too early to tell much about these. On the former, portents are certainly good: the X100's image quality is outstanding. However we suspect the X-Pro1 will also need to offer substantially improved operational speed (particularly in terms of focus speed, and file writing and buffering) to truly win over its target market. If it succeeds, Fujifilm may well find it has a modern classic on its hands. We're certainly very much looking forward to testing it and finding out.
Edit: artikel is foetsie :? en weer up

Specs:
• 16.3 APS-C EXRCMOS sensor
• ISO 200-6400 (uitbreidbaar tot 100-25600)
• Contrast-AF
• Fujiflm-X mount
• 3" scherm met 1,2 miljoen subpixels
• Hybride zoeker (elektronisch en optisch)
• Kortste sluitertijd 1/4000 s
• 6 fps burst
• 1080p of 720p met 24 fps, H.264
• 300 foto's per acculading

[ Voor 122% gewijzigd door PowerUp op 09-01-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zo, die $1700 voor de body is wel erg flink.... op zijn zachtst gezegd. Ik gok dan dat ze over tijdje voor €1300 in de winkel liggen en dat is erg veel voor zo'n cameraatje. En de 21MP van 5D2 "outresolven" vind ik een gewaagde uitspraak, maar het kan wel met 16MP. Ik geloof dat die nieuwe 14MP Foveon uit de SD1 dat ook lukt vanwege een niet Bayer-patroon.

[ Voor 34% gewijzigd door Universal Creations op 09-01-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De prijs is een stuk hoger inderdaad, het leek ook te mooi om waar te zijn.

Ik zie in de specs niets meer over die externe Phase-AF, alleen contrast-AF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Lol, ik had stiekeme hoop voor een stap in de mirrorless wereld ipv een D7000 - je kan al raden dat die hoop gevestigd was op Fujifilm. Maar dit is me wat te prijzig om in te stappen: meer voor de high end compact liefhebbers.

Neemt niet weg dat zowel body als specs er prima uit zien, en met de X10 en X100 heeft Fujifilm natuurlijk al flink kunnen oefenen mbt sensor. Hopelijk zorgen ze dat de interface ook ietwat logisch en vlot werkt - een van de weinige issues die X10-bezitters hebben gemeld :)

edit: ik zal de topicstart updaten overigens, is wel zo netjes ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 09-01-2012 22:31 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

mennovanw schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:14:
Ziet er interessant uit, al geloof ik helemaal niets van de gesuggereerde prijs inclusief 35mm f1.4 (!) lens.

€1300 voor de set klinkt mij als te goedkoop in de oren, en is ook niet in lijn met de high-end prijs van de X100.. Het zou mij niets verbazen als het €1300 body wordt..

Hele interessante ontwikkeling, uitwerking van de optische viewfinder lijkt mij ook zeer interessant :9
Om mezelf maar eens te quoten (there is a first time for everything): het verbaast mij i.i.g. niets, die prijs.

Ik kijk voor dit geld ook liever even de kat uit de boom (en die nieuw G1x heeft ook wel mooie specs als meeneemcamera) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Nieuwe lenzen voor de X-Pro 1 volgens de roadmap van Fuji:

2012:
14 mm f/2.8
18-72 mm f/4 IS

2013:
28 mm f/2.8 pancake
23 mm f/2
72-200 mm f/4 IS
12-24 mm f/4 IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Hmmm die 23mm f/2 mogen ze wat mij betreft nog wel wat naar voren trekken. En liever f/1.4 dan f2. (dan ga ik er in ieder geval niet op achteruit tov 35 f/2 @ FF)
Van de andere kant... voor mij persoonlijk misschien maar goed, dat dimt 't hebbehebbehebbe-gevoel een beetje ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Mooie line-up, maar 1700 euro los voor het toestel + 650 euro voor willekeurig 1 v/d 3 objectieven.. (althans dat zijn de genoemde prijzen her en der) geeft 2350 euro. Zo waar gelijk aan een NEX-7 met 24mm Zeiss, want die kwam ook uit rond de 2300 euro totaal. Als je het zo bekijkt kun je een Canon 5D mark II met Canon 35mm f/2 halen voor 1980 euro en nog geld overhouden ook. Dito voor een Nikon D700 met Nikkor 35mm f/2 à raison 2259 euro. Uiteraard is dat appels met peren vergelijken omwille van meerdere redenen. Al was het maar omdat dit de vermoede introductieprijzen zijn vs straatprijzen. Maar toch.. als je zo'n budget hebt om uit te geven, is het maar net waar je de voorkeur aan geeft.

Kosten daargelaten, ben ik benieuwd naar de verbeteringen t.o.v. de X100. Er zit een Q-knop op, dus omzeil je daarmee het spitten in menu's. Hoe zit met de focussnelheid? Dat is een kwestie van afwachten geblazen, maar dat ben ik het meest benieuwd naar. Want de prijs mag dan wel in eerste instantie een flinke drempel opwerpen, sparen kan altijd hé. Dus mocht straks blijken dat de X-Pro1 op veel pijnpunten van de X100 heeft ingelost, hou ik hem in mijn achterhoofd als langetermijnplanning terwijl ik rustig aan het sparen ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Fiber schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:32:
[...]
Ik hoop ook dat er meer lenzen komen, maar dat zal best wel goed komen. Ik vind deze serie egenlijk wat aan de lange kant. Had bijvoorbeeld meer gezien in iets van een 14mm en een 24mm, maar wellicht komen die nog.
Mijn wensen worden verhoord, blijkbaar... :)

Nou nog een paar jaar wachten tot zo'n setje wat betaalbaarder, eventueel tweedehands, te krijgen is. ;)

Zo'n 72-200/4 lijkt mij dan weer wat overdreven, voor dat soort lenzen kun je net zo goed een dSLR kopen. O-)
Joosie200 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:39:
[...] Uiteraard is dat appels met peren vergelijken omwille van meerdere redenen...
Ik denk dat de doelgroep van deze camera niet gaat vergelijken maar ze gewoon allebei koopt, beetje hetzelfde als de Leica doelgroep...

[ Voor 21% gewijzigd door Fiber op 10-01-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:47
2300$ is een flinke prijs maar dan heb je wel een serieus leica alternatief. En voor een leica M9 + lens ben je al snel €8000 kwijt.

Ik ben in ieder geval weg van deze camera! Ik zal hem voorlopig niet kunnen veroorloven maar als de reviews net zo lovend zijn als de marketing praatjes doen geloven dan vermoed ik wel dat ik er dit jaar 1 aanschaf.

Of de X100 moet nog een serieuze upgrade krijgen en wat zaken in prijs dan wordt het lastig kiezen :P

[ Voor 13% gewijzigd door haakjesluiten op 10-01-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik ga ook vast sparen... Vooral met 18/2 objectief (klassieke 28mm eq.) is het toch wel een erg fraaie combi als 'streetcam' denk ik. Een tikkeltje wijder dan de X100, maar toch nog net lang genoeg om allround bruikbaar te blijven. En dan de 60mm in je jaszak voor een incidenteel portretje of macroshot. Maar goed, dromen genoeg, mijn D90 is eigenlijk ook nog prima, eerst maar eens wachten op de winkelprijzen en een leuke kortingsactie bij de MediaMarkt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik dacht dat de roadmap van Fuji kwam, maar dat blijkt niet zo te zijn.
CES 2012: Fujifilm has said the leaked lens roadmap for the X-mount used in its X-Pro1 is close but not finalized. Fujifilm's Kayce Baker, speaking to dpreview at the CES show in Las Vegas, said the leaked roadmap was 'a close estimate' of its plans but that some decisions, such as how fast the lenses maximum apertures will be, have not yet been made. The official line remains that there will be nine lenses in the next two years. Meanwhile, in an interview with Amateur Photographer magazine, Fujifilm Digital Imaging director Adrian Clarke has said the X-Pro1 will be part of a range of x-mount cameras.
http://www.dpreview.com/news/2012/01/10/Fujifilm_Roadmap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Crazyanz schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 17:54:
2300$ is een flinke prijs maar dan heb je wel een serieus leica alternatief. En voor een leica M9 + lens ben je al snel €8000 kwijt.
Fullframe? Nee
Meetzoeker? Nee
Objectieven à la Summilux objectieven? Nee
Leica M9 alternatief? Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:47
8-9000 euro? Nee

Daarnaast maakt Fujinon verdomd goed glas. Leica is niet de enige die leuke lenzen kan maken.

Ik schiet nu analoog met een canon QL19 en ik zou best ook en digitale RF willen maar de prijs van een leica kan ik echt op geen enkele manier verantwoorden. Dus ja voor mij zou dit een haalbaar alternatief zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat maakt dit dan meer een Leica alternatief dan bijvoorbeeld een NEX-7 (of 1 van de andere 10 ILC's)?
Zeiss maakt ook erg mooi glas (oa voor de Leica M) en Olympus heeft sinds kort ook een paar mooie primes geproduceerd voor zijn Pen-lijn. Dus ik zie niet in waarom dit nu opeens het alternatief moet zijn voor Leica M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Universal Creations schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:46:
Dus ik zie niet in waarom dit nu opeens het alternatief moet zijn voor Leica M.
Crzyanz zegt niet het alternatief, maar een serieus alternatief. Een NEX-7 of andere ILC is een ook alternatief, een 5D of D700 ook, iedere ander camera is een alternatief, een videocamera ook, een doek en verf ook, zelfs een schrijfblok en pen kunnen een alternatief zijn. Fotografie gaat over het vertellen van een verhaal, een camera is daarin slechts een middel. Een M9 kan daarvoor een ideaal middel zijn, maar is wel een prijzig middel. Wanneer je zo'n camera te duur vindt, ga je naar alternatieven kijken en maak je afwegingen.

Wanneer ik naar mijzelf kijk, vind ik een M9 een ideaal middel, maar ik vind hem ook te duur voor hetgeen ik hem zal gebruiken. Wat ik belangrijk vind aan een M9 zijn formfactor, ergonomie, gebruikerservaring en beeldkwaliteit. Wanneer deze Fuji zijn verwachting waar maakt, dan denk ik dat op basis van deze criteria, deze camera het meest serieuze alternatief is, serieuzer dan een NEX-7, serieuzer dan ieder andere ILC, serieuzer ook dan mijn D700. Afhankelijk van zijn prijs en of hij zijn verwachtingen waar gaat maken, is de kans wel groot dat ik deze camera ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Wat zijn fotografisch gezien nu argumenten om te zeggen dat je met deze camera wel de fotos kan maken die je met een d700 kennelijk niet kan maken ?

Worden de fotos al standaard wezenlijk anders en hoe dan ?

ik zit hier ook naar te kijken en lijkt me zeker mooie camera maar wat ik nu met deze anders zou kunnen maken dan met mijn d7000 als ik in dezelfde situatie zit en beide cameras zou hebben ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
lateef schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:55:
[...]

Crzyanz zegt niet het alternatief, maar een serieus alternatief. Een NEX-7 of andere ILC is een ook alternatief, een 5D of D700 ook, iedere ander camera is een alternatief, een videocamera ook, een doek en verf ook, zelfs een schrijfblok en pen kunnen een alternatief zijn. Fotografie gaat over het vertellen van een verhaal, een camera is daarin slechts een middel. Een M9 kan daarvoor een ideaal middel zijn, maar is wel een prijzig middel. Wanneer je zo'n camera te duur vindt, ga je naar alternatieven kijken en maak je afwegingen.

Wanneer ik naar mijzelf kijk, vind ik een M9 een ideaal middel, maar ik vind hem ook te duur voor hetgeen ik hem zal gebruiken. Wat ik belangrijk vind aan een M9 zijn formfactor, ergonomie, gebruikerservaring en beeldkwaliteit. Wanneer deze Fuji zijn verwachting waar maakt, dan denk ik dat op basis van deze criteria, deze camera het meest serieuze alternatief is, serieuzer dan een NEX-7, serieuzer dan ieder andere ILC, serieuzer ook dan mijn D700. Afhankelijk van zijn prijs en of hij zijn verwachtingen waar gaat maken, is de kans wel groot dat ik deze camera ga kopen.
Iedereen wil wel een ferrari, maar veruit de meeste kunnen het niet betalen. Als je dan wel een nissan skyline kunt betalen is het dan een altenatief voor de ferrari? Ja omdat die ook snel is, ook rijdt, ook vier wielen heeft, ook een stuur. Maar nee omdat hoe je het ook verpakt het nog altijd geen ferrari is.

Als je de criteria vergroot zoals je hierboven doet zouden er eigenlijk niet eens meerdere modellen of merken of zelfs camera's hoeven te zijn. Ze leggen toch alleen maar een moment vast, en dat kan net zo goed op linnen.

Wanneer je deze camera koopt omdat je geen leica M kunt betalen zal het volgens mij alleen maar tegenvallen. Of je moet nooit een leica m gebruikt hebben.

Qua formfactor zit het een beetje in de richting, ergonomie ook een beetje omdat de sluitertijdenknop op dezelfde plek zit en het formaat ruwweg hetzelfde is.
Maar wat gebruikservaring betreft lijkt het mij redelijk anders werken, geen handmatige focus als met een meetzoeker, andere zoeker waarvan je nog maar moet afwachten of die in de buurt komt van die van een M camera, geen messing body en perfecte afwerking, geen diafragma die je op de lens bedient.

Juist dat soort punten maken een leica een leica. Gewoon een camera zoals ze er 1960 al waren, maar met een digitale sensor in plaats van film. En de beste kwaliteit bij beeld en bouw die je kunt bedenken.

Deze X-Pro 1 lijkt me een ontzettend fijne camera, en zal dat vast ook wel blijken te zijn. Net als dat die skyline iets bijzonders is.
Maar door ze maar steeds als goedkoop alternatief van een leica M te zien doe je ze volgens mij te kort. Dat is het gewoon niet.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je vergelijking tussen een Leica en een Ferrari is wel mooi. De meeste Ferrari eigenaren gebruiken hem ook niet elke dag voor het woon-werk verkeer, de school-run en de boodschappen, maar als tweede (of derde, vierde, etc.) auto voor speciale gelegenheden: Toeren bij mooi weer en zo nu en dan een keer scheuren op het circuit.

Zo zal het ook met de meeste Leica's gaan. Voor langs het hockey veld is er de D3 of 1D, voor de familie kiekjes de S95. De Leica is voor speciale gelegenheden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Fiber schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:27:
Je vergelijking tussen een Leica en een Ferrari is wel mooi. De meeste Ferrari eigenaren gebruiken hem ook niet elke dag voor het woon-werk verkeer, de school-run en de boodschappen, maar als tweede (of derde, vierde, etc.) auto voor speciale gelegenheden: Toeren bij mooi weer en zo nu en dan een keer scheuren op het circuit.

Zo zal het ook met de meeste Leica's gaan. Voor langs het hockey veld is er de D3 of 1D, voor de familie kiekjes de S95. De Leica is voor speciale gelegenheden... ;)
Bij sommige zal het wel zo zijn, maar ken zat leica gebruikers (waaronder ikzelf) die hem gewoon gebruiken als eerste camera en er ook echt niet zuinig op zijn. Tenminste niet zuiniger dan als op andere camera's.
En ook nog redelijk wat pro's (geen hockey inderdaad) die ze gebruiken.

Gebruikt zijn ze ook veel mooier, google maar eens op brassed leica. Daarom is die nieuwe M9P zo gaaf, die verf slijt snel en mooi.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Overigens hebben de lenzen voor de X-Pro 1 gewoon een diafragmaring. Net als bij Leica.

Als je een Leica koopt om mee te patsen dan is dit inderdaad geen alternatief. Als je op zoek bent naar een spiegelloze camera met een fullframe sensor en meer dan 20 megapixel dan is dit ook geen alternatief.

Als je een camera wilt met een stijlvol/retro (doorstrepen wat je niet van toepassing vindt ;)) uiterlijk dan is dit wél een alternatief voor een Leica. Als je de beste beeldkwaliteit wilt die je in een spiegelloze camera kan vinden wilt, dan is dit mogelijk ook een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Metten schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:01:
Overigens hebben de lenzen voor de X-Pro 1 gewoon een diafragma-ring...
Klopt, maar niet mechanisch, alleen elektronisch. Als je de lens los hebt van de camera dan doet die ring niks. Niet dat het mij veel uitmaakt verder, maar het is toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 167065 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:58:
Wat zijn fotografisch gezien nu argumenten om te zeggen dat je met deze camera wel de fotos kan maken die je met een d700 kennelijk niet kan maken ?
in situaties dat ik een D700 niet bij me heb. privé gebruik ik mijn D700 zelden tot nooit, vind het te log en lomp.

zelf ben ik met fotografie met Olympus' OM systeem begonnen, ook een compact en kwalitatief goed systeem, echter op een gegeven moment ook een dood systeem wat niet met zijn tijd mee ging. Voor commerciëlere dingen ben ik op destijds overgestapt op Minolta. Ik heb er echter altijd wel een OM camera naast gehouden. Waarom? Omdat dat wel een camera was die ik meenam op vakantie of andere privé aangelegenheden.
RobertJRB schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:04:
[...]
Wanneer je deze camera koopt omdat je geen leica M kunt betalen zal het volgens mij alleen maar tegenvallen. Of je moet nooit een leica m gebruikt hebben.
jawel, in mijn omgeving ken ik meerdere mensen met een M6, 7, 8 of 9, maar dat zijn wel allemaal autonome en/of documentaire fotografen voor wie hun M hun werkpaard is. ik zou zo'n camera slechts als veredelde snapshot camera willen kopen, dat ik daarvoor bereid ben €1.500~2.000 te betalen is al van de zotten, laat staan €7.000~8.000.
RobertJRB schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:04:
[...]
Maar wat gebruikservaring betreft lijkt het mij redelijk anders werken, geen handmatige focus als met een meetzoeker, andere zoeker waarvan je nog maar moet afwachten of die in de buurt komt van die van een M camera, geen messing body en perfecte afwerking, geen diafragma die je op de lens bedient.
Voor die paar duizend euro die deze camera minder gaat kosten, ben ik, voor mijn gebruik, wel bereid om die paar procent in afwerking te missen. qua bouwkwaliteit lijkt de X-Pro 1 iig een uitstekende camera te worden. die handmatige focus vind ik niet zo belangrijk, mits de autofocus goed is, de zoeker is nog afwachten.

Een Contax G2 is ook geen Leica M, maar op sommige vlakken wellicht wel beter. Nu zeg ik zeker niet dat deze camera beter is dan een M9, maar ik verwacht toch zeker wel dat hij zijn merites zal hebben, ook voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Metten schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:01:
Overigens hebben de lenzen voor de X-Pro 1 gewoon een diafragmaring. Net als bij Leica.

Als je een Leica koopt om mee te patsen dan is dit inderdaad geen alternatief. Als je op zoek bent naar een spiegelloze camera met een fullframe sensor en meer dan 20 megapixel dan is dit ook geen alternatief.

Als je een camera wilt met een stijlvol/retro (doorstrepen wat je niet van toepassing vindt ;)) uiterlijk dan is dit wél een alternatief voor een Leica. Als je de beste beeldkwaliteit wilt die je in een spiegelloze camera kan vinden wilt, dan is dit mogelijk ook een alternatief.
Dat bedoel ik juist uit te leggen, een leica M is meer dan alleen maar de naam om mee te patsen of de full frame sensor in een compacte body. Juist die hele pakket van afwerking, materialen, gebruik is wat het een M maakt. En om daar van te genieten heb je echt geen andere voor nodig (patsen).
En het ontwerp is natuurlijk niet retro.
lateef schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:15[/message]:

jawel, in mijn omgeving ken ik meerdere mensen met een M6, 7, 8 of 9, maar dat zijn wel allemaal autonome en/of documentaire fotografen voor wie hun M hun werkpaard is. ik zou zo'n camera slechts als veredelde snapshot camera willen kopen, dat ik daarvoor bereid ben €1.500~2.000 te betalen is al van de zotten, laat staan €7.000~8.000.

Voor die paar duizend euro die deze camera minder gaat kosten, ben ik, voor mijn gebruik, wel bereid om die paar procent in afwerking te missen. qua bouwkwaliteit lijkt de X-Pro 1 iig een uitstekende camera te worden. die handmatige focus vind ik niet zo belangrijk, mits de autofocus goed is, de zoeker is nog afwachten.

Een Contax G2 is ook geen Leica M, maar op sommige vlakken wellicht wel beter. Nu zeg ik zeker niet dat deze camera beter is dan een M9, maar ik verwacht toch zeker wel dat hij zijn merites zal hebben, ook voor mij.
Dus, vergelijk niet met een M9, maar zie het gewoon als hele goede camera die heel veel voordelen heeft.
Die extra procenten in de afwerking, en de handmatige bediening maken juist het verschil. Als je die niet hoeft, ben je ook geen "leica" doelgroep.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RobertJRB schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:55:
[...]
Die extra procenten in de afwerking, en de handmatige bediening maken juist het verschil. Als je die niet hoeft, ben je ook geen "leica" doelgroep.
Precies. De echte 'Leica man' gaat altijd voor 100 procent. 99 Procent is gewoon niet goed genoeg.
http://www.kenrockwell.com/leica/leica-man.htm

Ikzelf zou me waarschijnlijk geen raad weten met een M9. Past gewoon niet bij mij en de rest van mijn leven. Zelfs deze X-Pro 1 is eigenlijk al te luxe. Een EPL-1, GF2 of NX100 in de aanbieding past mij eigenlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
De M9 is full frame, dat vind ik het voordeel, alleen de prijs is dermate, dat ik voorlopig wel op m'n D700 teer...

Ik had gehoopt dat de X-Pro 1 wat meer in de maat van de X100 zou zijn (nog liever de X10, maar dat zal wel onmogelijk zijn), maar hij toch nog wel redelijk wat groter helaas :(
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.