Astr0blaster schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:37:
Voor de Fuji XT-2 bezitters...
Ik overweeg om een XT:2 te kopen, al wil ik misschien wel wachten tot de XT-3 die binnenkort waarschijnlijk wordt aangekondigd. Ik heb echter nog wat vragen. Ik heb nu een Canon 550D maar ik huur vaak een 5DMKIII voor betaalde klussen. Ik wil de XT-2 in principe hebben als all-round en reiscamera. Echter zou ik hem - mits hij goed genoeg is - ook voor klussen willen inzetten. Het scheelt aanzienlijk dat ik niet telkens hoef te huren.
- Hoe is de 18-55 2.8 stock lens? Vooral: hoe is de bokeh? Over de stock lens van Canon ben ik niet kapot.
- Hoe is de battery life? Is het mogelijk om van een Chinese website goedkope batterijen te scoren? Met mijn Canon 550D heb ik destijds ook iets van 5-10 euro per extra accu betaald in plaats van de officiële die rond de 50 euro per stuk zijn. En ja, ik weet dat er een battery grip is.
- Hoe is de f-log filmmogelijkheid? Klopt het dat het nu met een gratis update intern kan? Zijn er meer mensen die hem ook gebruiken voor filmen? Ik film meestal met een Sony FS7, echter zou ik het wel leuk vinden om reisvideo's te kunnen schieten met een kleine reiscamera.
- Hoe zijn de low-light performances? Tegenover de Canon 5DMKIII? Focust de camera (met de juiste lenzen) nog snel?
- Kan ik makkelijk lenzen van andere merken erop knallen met een adapter? (bijvoorbeeld: Sigma of zelfs Canon)? En werken de adapters goed? Ik weet namelijk dat Metabones met Sony wel eens problemen geeft. Ik huur zelf vaak de Canon 70-200mm, 16-35mm en 50mm 1.2. Ik wil echter niet gelijk heel veel geld investeren in lenzen, dan huur ik ze liever. Fuji lenzen zijn echter lastig te huren bij verhuurbedrijven.
- Hoe is de camera voor professioneel gebruik? Zou ik hier - met de juiste lenzen - goed (donkere) evenement kunnen schieten? Denk aan: clubs en festivals? Ik snap dat het geen werkpaard is zoals de Canon 5DMKIII, maar kom ik er een beetje mee weg?
Alvast bedankt!
Ik kan niet al je vragen beantwoorden en sommige kun je beter zelf opzoeken maar ga mijn 2 cents hier geven
Ter referentie voor jou, ik heb jaren met een Canon 5D 1/II gewerkt (hobby/semi-prof als je het zo wilt noemen) en redelijk wat ervaring met consumenten en L lenzen.
- De 18-55 is absoluut niet vergelijkbaar met de standaard kitlenzen die je bij Canikon er bij krijgt. Veel beter gebouwd, best snelle AF, scherp en stop sneller. Qua bokeh tja het blijft geen snelle 2.8 lens of 1.x prime maar ik vind het prima bokeh. Genoeg voorbeelden online lijkt me die dat weergeven.
Ik vind hem als compacte allround lens heerlijk. Ideaal voor alledag, dagje weg of vakantie met gezin/familie. Wil je echt feesten ect. gaan doen (uit je topic begreep ik zoiets) zou ik toch meer naar de 16-50/2.8 neigen
-Battery life heb ik in het begin enorm op lopen schelden want de accu was echt zó leeg. Met wat instellingen tweaken en na beter ontdekken wat ik wil/nodig heb/voorkeur qua EVF/scherm gaat het stukken beter. Voor alledag gaat het prima maar voor evenementen vind ik een grip echt een must. Ik heb geen grote handen maar qua balans is het veel lekkerder na een aantal uur, verticale grip inc joystick, ect is dan perfect en die 2 extra accu's zijn dan heerlijk. Geen geklooi met wisselen de eerste paar uur

Chinese accu's zou ik zelf niet doen, de standaard capaciteit is al niet giga groot en die Chinese dingen hebben effectief vaak een nog kleinere capaciteit. Zelf 3 originele accu's, 1 bij body, 1 met korting bij de body (let op stapelkorting/bundel deals/ect bij shops) en 1 gewoon gekocht. Voor de zekerheid vorige week 2 Patona Premiums gekocht (á €16 p/s) omdat ik verwachten gisteren een lange dag te moeten schieten. Uiteindelijk maar 1 1/3e accu gebruikt en s'avonds waren de evenementen door het weer afgelast
Deze test vond ik erg behulpzaam:
http://ultralightphotogra...-about-np-w126-batteries/
- F-Log, sorry kan ik je niet bij helpen want ik film niet. Geloof dat dit sinds Firmware 4 wel intern kan.
- Low-Light. Tja de mkIII ken ik niet maar heeft een stukken betere AF dan de mkII. Ik heb met de 18-55 en 23/1.4 tot nu toe weinig problemen gehad met low-light. AF werkt prima, kan komende dagen wel testen hoe de 50mm het doet. Die AF motor is sneller en f/2 dus is dat iig minder een beperking. Verwacht alleen geen briljante shots want ben nu puur aan het hobby'en voor een vereniging
- Lens adapters. Vziw zijn er geen (of anders amper) adapters met AF voor Fuji-X

Zonder AF natuurlijk wel want dan is het alleen een stuk metaal.
- Profi gebruik. Tja er zijn zat mensen te vinden online die het kunnen dus .... ja het zal vast kunnen. Waarom zou het geen werkpaard kunnen zijn? True ik durf mijn X-T2 niet direct als slagwapen te gebruiken waar ik dat vertrouwen bij de 5DII met L lens wel had maar vergis je er niet in. Met een 16-50/2.8 en 50-150/2.8 van de Fuji prof-lijn doe je weinig tot niks onder voor een 24-70/2.8 +70-200/2.8 naar wat ik heb horen zeggen/lezen

Maargoed genoeg profs online te vinden die de overstap gemaakt hebben dus lees hun ervaringen eens