Tja het blijft lastig meten, bij de XF35 F2 las ik ergens dat hij 0.08 sec nodig heeft om te focussen.
Klopt zo staat het op de fujifilm website: 0.08sec voor de XF35 F2 en 0.05sec voor de XF23 F2. Voor de XF50 staat er dan weer geen concreet cijfer, behalve dat het "very fast" istechnonose schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:09:
Tja het blijft lastig meten, bij de XF35 F2 las ik ergens dat hij 0.08 sec nodig heeft om te focussen.
Als je YouTube vergelijkingen bekijkt zeggen ze ook allemaal dat de F/2 sneller is.
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik zal doen, 55-200 of 50mm. Eigenlijk blijf ik de 56mm willen maar verstandelijk weet ik dat de 50mm prima is. Kost de helft en moet hem was toch afstoppen.
Heb nu de 55-230 en hij doet het prima, zeker in de zomer maar warm word ik er niet van, maarja sowieso van tele niet echt
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik zal doen, 55-200 of 50mm. Eigenlijk blijf ik de 56mm willen maar verstandelijk weet ik dat de 50mm prima is. Kost de helft en moet hem was toch afstoppen.
Heb nu de 55-230 en hij doet het prima, zeker in de zomer maar warm word ik er niet van, maarja sowieso van tele niet echt
Op welke camera ? dat is ook nog een dingetje denk ik...technonose schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:09:
To do or not to do...
De X-T2 + 18-55mm nu zelfs voor 1249 € bij art&craft...
Damn verleidelijk!
Maar ik ging wachten op de X-T3...
Damn verleidelijk!
Dat kan ik niet terug vinden.phobosdeimos schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:02:
De X-T2 + 18-55mm nu zelfs voor 1249 € bij art&craft...![]()
Damn verleidelijk!
Ik heb net mijn 18-55 ingeruild voor de 16 1.4. (Ocassion) Wat een toplens. Maar ik realiseer mij ook wat een kwaliteit er in de 18-55 zit in zijn kleine formaat. Ik heb echter een ILC gekozen voor de 1.4 op APSC. Nu nog de 23 1.4 en ik ben klaar.
Nog een lomp ding op een X-T20 hoor 
Maar wel een enorm fijne lens, met de .jpg tendering van Fuji komen de meeste foto's er gewoon direct knijter mooi uit
Wel leuk van Fuji trouwens die acties maar ben ik de enige die denk 'doorlopen er valt hier niets te zien'.
Vorige actie was alles gewoon voor de actie flink duurder gemaakt en nu is het weer heel selectief
Maar wel een enorm fijne lens, met de .jpg tendering van Fuji komen de meeste foto's er gewoon direct knijter mooi uit
Wel leuk van Fuji trouwens die acties maar ben ik de enige die denk 'doorlopen er valt hier niets te zien'.
Vorige actie was alles gewoon voor de actie flink duurder gemaakt en nu is het weer heel selectief
Mijn vriendin heeft de knoop doorgehakt en de 55-200/3.5-4.8 besteldsapphire schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:15:
Nog een lomp ding op een X-T20 hoor
Maar wel een enorm fijne lens, met de .jpg tendering van Fuji komen de meeste foto's er gewoon direct knijter mooi uit![]()
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ja zag het al op foto's.
Ben benieuwd wat jij/ze er van vind! Staat nog steeds op mijn lijstje zoals ik al vaker gezegd heb maar weet het gewoon niet met die lens. Voelt gewoon als veel geld voor een iets sneller dan standaard 70-300 achtige lens
Heb nu om te testen een 50-230 en merk gewoon dat ik ook geen tele-mens ben dus weinig neiging heb om die lens te pakken maargoed dan helpt een plastic-f/6.7 lens ook niet echt
Dus vraag me af of een 50-200 daar verbetering in zou brengen omdat die beter/scherper/sneller is.
Ben benieuwd wat jij/ze er van vind! Staat nog steeds op mijn lijstje zoals ik al vaker gezegd heb maar weet het gewoon niet met die lens. Voelt gewoon als veel geld voor een iets sneller dan standaard 70-300 achtige lens
Heb nu om te testen een 50-230 en merk gewoon dat ik ook geen tele-mens ben dus weinig neiging heb om die lens te pakken maargoed dan helpt een plastic-f/6.7 lens ook niet echt
Dus vraag me af of een 50-200 daar verbetering in zou brengen omdat die beter/scherper/sneller is.
[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 06-07-2018 22:01 ]
Ik ben ook geen tele-mens en heb daarom ook de 50-230 voor af en toe. Gebruik hem zelden, maar ben erg tevreden over de scherpte er van. Prima ding voor af en toe en balanceerd uitermate goed op de X-T20.sapphire schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:58:
Ja zag het al op foto's.
[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 06-07-2018 22:33 ]
Gebruiken jullie ook de fujifilm remote app? Ik heb sinds een tijdje het probleem dat ik geen stabiele verbinding meer krijg tussen m'n HTC telefoon en de xt20. Meestal knalt het er binnen enkele seconden weer uit. Heel af en toe, na veel retries, blijft de verbinding stabiel.
Mijn huawei tablet lijkt echter geen problemen te hebben. Beiden gebruiken dezelfde versie van de app. Enige verschil is de Android versie (8 voor de HTC en 7 voor de huawei). Zover ik weet heeft de HTC geen update gehad sinds begin dit jaar. Het enige wat er is geüpdatet is de fujifilm app (12 juni dacht ik).
Iemand anders met dezelfde problemen en een oplossing gevonden? Google biedt geen soelaas.
Mijn huawei tablet lijkt echter geen problemen te hebben. Beiden gebruiken dezelfde versie van de app. Enige verschil is de Android versie (8 voor de HTC en 7 voor de huawei). Zover ik weet heeft de HTC geen update gehad sinds begin dit jaar. Het enige wat er is geüpdatet is de fujifilm app (12 juni dacht ik).
Iemand anders met dezelfde problemen en een oplossing gevonden? Google biedt geen soelaas.
Volgens Fujirumors gaan de 8-16 en de 200mm deze maand aangekondigd worden. Wie heeft interesse in een nier?
Ik biedt die van mij bij deze ook aan.onsgeluk schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:19:
Volgens Fujirumors gaan de 8-16 en de 200mm deze maand aangekondigd worden. Wie heeft interesse in een nier?
Maar dit was haast wel te verwachten met photokina in het vooruitzicht in september. Anderhalve maand van te voren zo aankondigen. Dan lekker op die beurs veel aandacht krijgen en in de tussentijd ook marketing hebben.
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Lekker dan, jij wilt mijn marktwaarde omlaag halen
Ik heb al wat impulsaankopen achter de rug (niet alles Fuji gerelateerd). Hoewel ik overtuigd ben dat de 8-16 top gaat zijn, wacht ik de eerste reviews even af. Zal toch snel in orde van 1200 tot 1600 gaan kosten gok ik zo. Iets teveel geld voor een impulsaankoopje. De 200 heb ik bij de eerste geruchten al uit m'n hoofd gezet....tenminste, als de geruchten over de msrp kloppen.
Anyway, ontopic: ik zoek voor m'n 16-55 een variabel ND filter ten behoeve van video. Aangezien mijn opname en edit kunsten allesbehalve subliem zijn, wil ik de krankzinnige prijzen vermijden. Heeft iemand een tip?
Ik heb hem een maandje geleden voor het eerst icm de X-T2 en Oneplus One gebruikt bij het maken van wat groepsfoto's vanaf statief (waar ik zelf ook op stond), en hoewel het wel werkte was de ervaring niet denderend.LA-384 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:47:
Gebruiken jullie ook de fujifilm remote app? Ik heb sinds een tijdje het probleem dat ik geen stabiele verbinding meer krijg tussen m'n HTC telefoon en de xt20. Meestal knalt het er binnen enkele seconden weer uit. Heel af en toe, na veel retries, blijft de verbinding stabiel.
Zolang ik de camera en het beeld aan (en actief) hield bleef het wel werken, maar als ik uit range ging of de telefoon even uit zette (zwart scherm, niet uit, maar wifi wel weg) kwam de verbinding niet zo makkelijk weer terug wanneer ik de boel weer opnieuw wilde verbinden. Daarnaast duurde het ook best lang om uberhaupt verbinding te maken.
Uiteindelijk toch maar teruggevallen op 10 sec self timer en dan maar steeds aan de rand van de groepsfoto's staan
Als ik dit vaker zou doen zou ik wel op zoek gaan naar een simpele remote shutter (als die er zijn), of een simpelere app. Ik denk dat WIFI voor een zo'n simpel doel ook niet echt geschikt is.
[ Voor 16% gewijzigd door TweakMDS op 07-07-2018 22:08 ]
Sinds vandaag de trotse bezitter van een X-T2 
Echter krijg ik het niet voor elkaar om een 9 grid raster in de evf te krijgen.
Ik heb dit wek aangegeven in schermopties > compl richtl > rast 9. En disp inst op maat > framingskader aangevinkt.
Maar niks in de evf?
Edit: ah het is de comp richtl dat aangevinkt moest worden en niet framingskader.
Echter krijg ik 'm niet alleen te zien in de evf maar ook op het lcd

Echter krijg ik het niet voor elkaar om een 9 grid raster in de evf te krijgen.
Ik heb dit wek aangegeven in schermopties > compl richtl > rast 9. En disp inst op maat > framingskader aangevinkt.
Maar niks in de evf?
Edit: ah het is de comp richtl dat aangevinkt moest worden en niet framingskader.
Echter krijg ik 'm niet alleen te zien in de evf maar ook op het lcd
[ Voor 22% gewijzigd door Aardappel op 07-07-2018 23:17 ]
Ik gebruik het vooral om jpgs naar m'n telefoon te zetten. Het vreemde is dat het zowat eenjaar zonder problemen heeft gewerkt.SndBastard schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:00:
[...]
Ik heb hem een maandje geleden voor het eerst icm de X-T2 en Oneplus One gebruikt bij het maken van wat groepsfoto's vanaf statief (waar ik zelf ook op stond), en hoewel het wel werkte was de ervaring niet denderend.
Zolang ik de camera en het beeld aan (en actief) hield bleef het wel werken, maar als ik uit range ging of de telefoon even uit zette (zwart scherm, niet uit, maar wifi wel weg) kwam de verbinding niet zo makkelijk weer terug wanneer ik de boel weer opnieuw wilde verbinden. Daarnaast duurde het ook best lang om uberhaupt verbinding te maken.
Uiteindelijk toch maar teruggevallen op 10 sec self timer en dan maar steeds aan de rand van de groepsfoto's staan![]()
Als ik dit vaker zou doen zou ik wel op zoek gaan naar een simpele remote shutter (als die er zijn), of een simpelere app. Ik denk dat WIFI voor een zo'n simpel doel ook niet echt geschikt is.
Gebruik de app heel veel om foto's over te zetten en op vakantie ook gebruikt om door foto's te bladeren en als remote.
Ja het is wat traag maar het werkt tot nu toe prima.
@SndBastard Je wifi hoort gewoon aan te blijven hoor als je telefoon scherm uit gaat (tenzij je dit zelf uitgezet hebt)
@SndBastard Je wifi hoort gewoon aan te blijven hoor als je telefoon scherm uit gaat (tenzij je dit zelf uitgezet hebt)
Nee, wifi blijft niet aan maar gaat in de slaapstand wanneer je het scherm uit zet (in feite zet je niet het scherm uit maar zet je de telefoon in een slaapstand en daarmee dus ook de wifi). Het kan best zijn dat sommige zaken daar niet heel erg lekker mee om gaan of dat de telefoon moeite heeft om weer uit die slaapstand te komen.
Wifi op mobiele devices is ook beperkt in zendvermogen met als gevolg dat je niet zo'n gigantische reikwijdte hebt. Daar heb je in huis of op kantoor geen last van maar als je wegloopt van je camera om een groepsfoto te maken wordt het een heel ander verhaal. Zo'n radiografische remote is dan een beter idee; zit vaak ook op een hele andere frequentie dan wifi wat ook weer minder storingsgevoelig kan zijn. Veel van die remote flits setjes hebben die remote optie ook ingebouwd, sla je meteen 2 vliegen in 1 klap.
Wifi op mobiele devices is ook beperkt in zendvermogen met als gevolg dat je niet zo'n gigantische reikwijdte hebt. Daar heb je in huis of op kantoor geen last van maar als je wegloopt van je camera om een groepsfoto te maken wordt het een heel ander verhaal. Zo'n radiografische remote is dan een beter idee; zit vaak ook op een hele andere frequentie dan wifi wat ook weer minder storingsgevoelig kan zijn. Veel van die remote flits setjes hebben die remote optie ook ingebouwd, sla je meteen 2 vliegen in 1 klap.
Ik denk dat ik ingesteld heb dat mijn wifi uit gaat als ik "screenlock". In Fuji's defense, ik heb er niet heel lang mee geëxperimenteerd, het was een beetje een hit en run test en aangezien we met 27 man waren heb ik iedereen niet heel lang laten wachtensapphire schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:09:
Gebruik de app heel veel om foto's over te zetten en op vakantie ook gebruikt om door foto's te bladeren en als remote.
Ik zal er binnenkort nog eens goed de tijd voor nemen, want het heeft zeker potentie!
@sapphire Ik heb wat met die 55-200/3.5-4.8 gespeeld. Wat me opviel:
- als je de lens uit de tas haalt of je houdt em ondersteboven...no matter hoe je em uit de tas pakt, hij schuift vaak uit. Terwijl als je em op de camera zelf hebt, dan moet je best wat kracht zetten voordat hij uitschuift
- de stabilisatie werkt verdomd goed en erg stil, je hoort em echt niet
- de lens en X-T20 zijn niet echt in balans. Ik merk dat ik met DSLR gewend ben om mijn linkerhand onder de lens te houden met daarop de statiefgondel of de camera te rusten op de palm/polsovergang zeg maar. Maar dat gaat niet echt zo gemakkelijk met de X-T20. Ik weet 't niet, het voelt een beetje off zeg maar, maar absoluut werkbaar.
- ik kan maar niet wennen aan dat "andersom" draaien om in te zoomen. Bij Canon draai je counter clockwise om in te zoomen (dus linksom). Met deze Fuji moet je dus clockwise draaien. Brrrrr
Maar dat is een persoonlijk ding natuurlijk
- doordat je nu met zulke focal lengths werkt, moet je natuurlijk ook andere minimale shutterspeeds hanteren in de auto-iso mode. Dus ik heb nu 2 auto-iso modi ingesteld voor mijn vriendin: de 200-3200 modus met minimale shutterspeed van 1/60e (voor gebruik met de 18-55), en een 200-3200 met minimale shutterspeed van 1/160e voor de 55-200. Bij mij zit het er automatisch ingebakken om dan ook te switchen, maar mijn vriendin is meer point en shoot. Dus die vergeet dan vaker te switchen naar de juiste auto iso setting.
Dus ik heb gezegd tegen haar dat ze met deze lens rekening ermee moet houden dat er vaker hogere iso's gebruikt gaan worden, maar iso3200 is gewoon keigoed.
- achtergrondblur vind ik persoonlijk wel mooi; deze lens is gewoon on par met de 18-55 wat ik zelf ook echt een goeie lens vind. Ik heb de 50-230 nooit geprobeerd dus ik kan er niks over zeggen hoe de 55-200 zich verhoudt met de 55-230. Dus ik weet ook niet of deze lens het verschil in geld waard is. Ik kan alleen zeggen dat ik de 18-55 echt een retegoeie lens vind en dat het met die 55-200/3.5-4.8 niet anders is.
- ik ervaar geen scherpte issues op 200mm zoals iemand anders hier in dit topic wel ervaart.
- de MFD had wat korter mogen zijn. Als ik op de bank zit (3 zitter) en ik wil mijn kat fotograferen die op het andere uiterste van de bank ligt, dan moet ik toch achteruit leunen om een focuslock te krijgen.
- de zonnekap omgedraaid op de lens sluit mooi aan op de lens, dus het is niet zo'n absurd uitlopende zonnekap die een kilometer ruimte tussen lens en kap laat zoals de 70-200 van canon. Dit maakt opbergen in haar kleine tasje een stuk makkelijker.
Een ander dingetje dat me positief opviel, maar niet alleen aan de 55-200: de lenskap achterop het objectief is geen prut; sluit goed af, kun je wat stroever aandraaien. Daar kan Zeiss nog wat van opsteken
- als je de lens uit de tas haalt of je houdt em ondersteboven...no matter hoe je em uit de tas pakt, hij schuift vaak uit. Terwijl als je em op de camera zelf hebt, dan moet je best wat kracht zetten voordat hij uitschuift
- de stabilisatie werkt verdomd goed en erg stil, je hoort em echt niet
- de lens en X-T20 zijn niet echt in balans. Ik merk dat ik met DSLR gewend ben om mijn linkerhand onder de lens te houden met daarop de statiefgondel of de camera te rusten op de palm/polsovergang zeg maar. Maar dat gaat niet echt zo gemakkelijk met de X-T20. Ik weet 't niet, het voelt een beetje off zeg maar, maar absoluut werkbaar.
- ik kan maar niet wennen aan dat "andersom" draaien om in te zoomen. Bij Canon draai je counter clockwise om in te zoomen (dus linksom). Met deze Fuji moet je dus clockwise draaien. Brrrrr
- doordat je nu met zulke focal lengths werkt, moet je natuurlijk ook andere minimale shutterspeeds hanteren in de auto-iso mode. Dus ik heb nu 2 auto-iso modi ingesteld voor mijn vriendin: de 200-3200 modus met minimale shutterspeed van 1/60e (voor gebruik met de 18-55), en een 200-3200 met minimale shutterspeed van 1/160e voor de 55-200. Bij mij zit het er automatisch ingebakken om dan ook te switchen, maar mijn vriendin is meer point en shoot. Dus die vergeet dan vaker te switchen naar de juiste auto iso setting.
Dus ik heb gezegd tegen haar dat ze met deze lens rekening ermee moet houden dat er vaker hogere iso's gebruikt gaan worden, maar iso3200 is gewoon keigoed.
- achtergrondblur vind ik persoonlijk wel mooi; deze lens is gewoon on par met de 18-55 wat ik zelf ook echt een goeie lens vind. Ik heb de 50-230 nooit geprobeerd dus ik kan er niks over zeggen hoe de 55-200 zich verhoudt met de 55-230. Dus ik weet ook niet of deze lens het verschil in geld waard is. Ik kan alleen zeggen dat ik de 18-55 echt een retegoeie lens vind en dat het met die 55-200/3.5-4.8 niet anders is.
- ik ervaar geen scherpte issues op 200mm zoals iemand anders hier in dit topic wel ervaart.
- de MFD had wat korter mogen zijn. Als ik op de bank zit (3 zitter) en ik wil mijn kat fotograferen die op het andere uiterste van de bank ligt, dan moet ik toch achteruit leunen om een focuslock te krijgen.
- de zonnekap omgedraaid op de lens sluit mooi aan op de lens, dus het is niet zo'n absurd uitlopende zonnekap die een kilometer ruimte tussen lens en kap laat zoals de 70-200 van canon. Dit maakt opbergen in haar kleine tasje een stuk makkelijker.
Een ander dingetje dat me positief opviel, maar niet alleen aan de 55-200: de lenskap achterop het objectief is geen prut; sluit goed af, kun je wat stroever aandraaien. Daar kan Zeiss nog wat van opsteken

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 11-07-2018 13:31 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Weet iemand dit hier misschien?
Ik gebruik de AF-L en in mindere mate de AE-L best veel. Bij de X-T1 drukte ik op de AF-L knop en stelde te camera scherp op het object, dan kon je de compositie veranderen en de ontspanknop indrukken.
Bij de X-T2 staat het nu zo ingesteld dat ik éérst de ontspanknop gebruik om scherp te stellen op het object, dáárna druk ik tegelijkertijd de AF-L in, en kan ik de ontspanknop loslaten, vervolgende de compositie veranderen en afdrukken met de ontspanknop terwijl ik de AF-L knop nog indruk.
De manier van de X-T1 vind ik perfect werken, kan ik dat hetzelfde krijgen op de X-T2?
Ik gebruik de AF-L en in mindere mate de AE-L best veel. Bij de X-T1 drukte ik op de AF-L knop en stelde te camera scherp op het object, dan kon je de compositie veranderen en de ontspanknop indrukken.
Bij de X-T2 staat het nu zo ingesteld dat ik éérst de ontspanknop gebruik om scherp te stellen op het object, dáárna druk ik tegelijkertijd de AF-L in, en kan ik de ontspanknop loslaten, vervolgende de compositie veranderen en afdrukken met de ontspanknop terwijl ik de AF-L knop nog indruk.
De manier van de X-T1 vind ik perfect werken, kan ik dat hetzelfde krijgen op de X-T2?
@Aardappel Dan moet je je AF-L knop instellen als AF-ON denk ik, althans zo heb ik het op mijn X-T20. Ik denk dat het op de X-T2 ook zo werkt.
Correct. Staat ergens in de instellingen.Msniekers schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:17:
@Aardappel Dan moet je je AF-L knop instellen als AF-ON denk ik, althans zo heb ik het op mijn X-T20. Ik denk dat het op de X-T2 ook zo werkt.
@Msniekers aks ik in het menu 'toets-/schijfinstellingen' ga en dan naar 'sluiter af' dan heb ik de optie uit AF-S en AF-C die ik beide 'on' of 'off' (in het engels dus) kan zetten. Deze stonden al op 'on'
Dus als die aan je body aan een peak design clip aan je schouderriem hangt, zou die constant uitschuiven? HmmDeathchant schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:29:
Waarom niet de "auto auto" iso gebruiken, waarbij de min.shutter speed automatisch bepaalt wordt door 1/fl?- doordat je nu met zulke focal lengths werkt, moet je natuurlijk ook andere minimale shutterspeeds hanteren in de auto-iso mode. Dus ik heb nu 2 auto-iso modi ingesteld voor mijn vriendin: de 200-3200 modus met minimale shutterspeed van 1/60e (voor gebruik met de 18-55), en een 200-3200 met minimale shutterspeed van 1/160e voor de 55-200. Bij mij zit het er automatisch ingebakken om dan ook te switchen, maar mijn vriendin is meer point en shoot. Dus die vergeet dan vaker te switchen naar de juiste auto iso setting.
Heb je ervaring met de XT2 als combo?- de lens en X-T20 zijn niet echt in balans. Ik merk dat ik met DSLR gewend ben om mijn linkerhand onder de lens te houden met daarop de statiefgondel of de camera te rusten op de palm/polsovergang zeg maar. Maar dat gaat niet echt zo gemakkelijk met de X-T20. Ik weet 't niet, het voelt een beetje off zeg maar, maar absoluut werkbaar.
Heb je een extra grip op je XT20?
Nu met de XT2 korting overweeg ik om bij m'n nieuwe XT20 ook de XT2 te kopen, met de 50-200, en het resterende canon stuff integraal buiten te gooien, ipv nog half-and-half te werken komende trip... Als ik dan toch gewicht & plaats aan het besparen ben ....
Dus [XT20 + XC16-50 + Samyang 12] + [650D + 70-200F4L IS USM]
naar eventueel XT20 + XT2 + XC16-50 + Samyang 12 + XF50-200
Zou dan wel ook nog een Fuji equivalent voor m'n Canon 60 f2.8 macro moeten hebben...
(Of hoe het snel duurder wordt dan ik dacht....)
Ik heb hem tijdens mijn reis door Canada van mijn broer geleend en hij paste prima op de x-t1. Toch was hij nog wel groot. Focus snelheid viel me niet helemaal mee maar kan ook aan de body liggen. Ik ben nu zelf in dubio of ik de xc 50-230mm koop of de 50-200. Voornamelijk vanwege het gewicht. Ik denk dat ik de diafragma ring ga missen bij de 50-230mm en dat houdt me vooral tegen.Buzz_Fuzz schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 18:12:
[...]
Dus als die aan je body aan een peak design clip aan je schouderriem hangt, zou die constant uitschuiven? Hmm![]()
[...]
Waarom niet de "auto auto" iso gebruiken, waarbij de min.shutter speed automatisch bepaalt wordt door 1/fl?
[...]
Heb je ervaring met de XT2 als combo?
Heb je een extra grip op je XT20?
Nu met de XT2 korting overweeg ik om bij m'n nieuwe XT20 ook de XT2 te kopen, met de 50-200, en het resterende canon stuff integraal buiten te gooien, ipv nog half-and-half te werken komende trip... Als ik dan toch gewicht & plaats aan het besparen ben ....
Dus [XT20 + XC16-50 + Samyang 12] + \[650D + 70-200F4L IS USM]
naar eventueel XT20 + XT2 + XC16-50 + Samyang 12 + XF50-200
Zou dan wel ook nog een Fuji equivalent voor m'n Canon 60 f2.8 macro moeten hebben...
(Of hoe het snel duurder wordt dan ik dacht....)
Bedankt voor het terugkomen hier op 

Fuji heeft bouw dingetjes sowieso goed voor elkaar, met die kap is bij het goedkope broertje ook, past gewoon mooi. Overigens past die kap ook op de 18-55
Goeie positieve indruk dus! Dan de hamvraag....vind je hem €700~750 waard ?
@Buzz_Fuzz Mijn 50-230 schuift ook uit maar aan body kan ik schudden als een malle maar schuift hij weer niet zomaar uit...
@Isniedood Je kan op een X-T2 het diaframa ook regelen met knoppen. En dat de 50-230 heeft zo'n beroerd diafragma dat ik hem bijna altijd wijd-open gebruik. Enkele keer afstoppen naar F/8 maar meestal heb ik liever meer licht
Ik kijk komende tijd nog even aan, merk dat ik 55mm op de 18-55 vaak toch lang vind maar vorige week ging ik wat portretten schieten en baalde ik bij enkele shots dat ik helaas maar f/4 kon doen. Ik kijk rustig aan voorlopig.
Heeft mijn 50-230 dus ook, bij het pakken aan de kap of uit de tas halen schuift hij uit. Op de body als een malle staan schudden maar doet hij het nietDeathchant schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:29:
Zal wel een Fuji ding zijn want doet hij bij zijn goedkope broertje ook, al schijnt die een stop minder te zijn.- de stabilisatie werkt verdomd goed en erg stil, je hoort em echt niet
Hmm ik heb een X-T2 maar snap denk wat je bedoelt, is een beetje eigen met die kleine Fuji-body's denk- de lens en X-T20 zijn niet echt in balans. Ik merk dat ik met DSLR gewend ben om mijn linkerhand onder de lens te houden met daarop de statiefgondel of de camera te rusten op de palm/polsovergang zeg maar. Maar dat gaat niet echt zo gemakkelijk met de X-T20. Ik weet 't niet, het voelt een beetje off zeg maar, maar absoluut werkbaar.
Jaren Tamron en Canon door elkaar gebruikt, zou niet eens weten welke kant mijn huidige lenzen opdraaien- ik kan maar niet wennen aan dat "andersom" draaien om in te zoomen. Bij Canon draai je counter clockwise om in te zoomen (dus linksom). Met deze Fuji moet je dus clockwise draaien. BrrrrrMaar dat is een persoonlijk ding natuurlijk
Helpt die OIS niet dan?- doordat je nu met zulke focal lengths werkt, moet je natuurlijk ook andere minimale shutterspeeds hanteren in de auto-iso mode. Dus ik heb nu 2 auto-iso modi ingesteld voor mijn vriendin: de 200-3200 modus met minimale shutterspeed van 1/60e (voor gebruik met de 18-55), en een 200-3200 met minimale shutterspeed van 1/160e voor de 55-200. Bij mij zit het er automatisch ingebakken om dan ook te switchen, maar mijn vriendin is meer point en shoot. Dus die vergeet dan vaker te switchen naar de juiste auto iso setting.
MFD is een drama bij al mijn Fuji lenzen vind ik. De 50-230 is daar ook echt beroerd in vond ik- achtergrondblur vind ik persoonlijk wel mooi; deze lens is gewoon on par met de 18-55 wat ik zelf ook echt een goeie lens vind. Ik heb de 50-230 nooit geprobeerd dus ik kan er niks over zeggen hoe de 55-200 zich verhoudt met de 55-230. Dus ik weet ook niet of deze lens het verschil in geld waard is. Ik kan alleen zeggen dat ik de 18-55 echt een retegoeie lens vind en dat het met die 55-200/3.5-4.8 niet anders is.
Fuji heeft bouw dingetjes sowieso goed voor elkaar, met die kap is bij het goedkope broertje ook, past gewoon mooi. Overigens past die kap ook op de 18-55
Goeie positieve indruk dus! Dan de hamvraag....vind je hem €700~750 waard ?
@Buzz_Fuzz Mijn 50-230 schuift ook uit maar aan body kan ik schudden als een malle maar schuift hij weer niet zomaar uit...
@Isniedood Je kan op een X-T2 het diaframa ook regelen met knoppen. En dat de 50-230 heeft zo'n beroerd diafragma dat ik hem bijna altijd wijd-open gebruik. Enkele keer afstoppen naar F/8 maar meestal heb ik liever meer licht
Ik kijk komende tijd nog even aan, merk dat ik 55mm op de 18-55 vaak toch lang vind maar vorige week ging ik wat portretten schieten en baalde ik bij enkele shots dat ik helaas maar f/4 kon doen. Ik kijk rustig aan voorlopig.
[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 11-07-2018 22:28 ]
Nope, de 80 macro maakt behoorlijk wat geluid en ook de 100-400 is niet helemaal stil. Maar dit komt bij meer merken voor (de Canon 70-200 f/4 IS staat erom bekend).sapphire schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:21:
Zal wel een Fuji ding zijn want doet hij bij zijn goedkope broertje ook, al schijnt die een stop minder te zijn.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
@Aardappel dat is het juiste menu maar je moet een andere optie hebben. Op de X-T20 heet die optie 'Fn/AE-L/AF-L toetsinstel.' Daar kun je specifieke functies toekennen aan bepaalde (Fn)knoppen. Wat jij beschreef bereik je waarschijnlijk door AF-ON toe te wijzen aan de AF-L knop.Aardappel schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 17:25:
@Msniekers aks ik in het menu 'toets-/schijfinstellingen' ga en dan naar 'sluiter af' dan heb ik de optie uit AF-S en AF-C die ik beide 'on' of 'off' (in het engels dus) kan zetten. Deze stonden al op 'on'
Precies dit, ik was er al achter maar inderdaad door de functieknopoen toe te wijzen van AF-L vergrendelen naar AF-ON krijg ik wat ik wilde. Bedankt voor het meedenken.Msniekers schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:58:
[...]
@Aardappel dat is het juiste menu maar je moet een andere optie hebben. Op de X-T20 heet die optie 'Fn/AE-L/AF-L toetsinstel.' Daar kun je specifieke functies toekennen aan bepaalde (Fn)knoppen. Wat jij beschreef bereik je waarschijnlijk door AF-ON toe te wijzen aan de AF-L knop.
Ik weet niet precies wat m'n grootste herrie-lens is, de 50-230 of de 100-400, die eerste gebruik ik nauwelijks maar zijn beide niet echt stil vind ik.Universal Creations schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:29:
[...]
Nope, de 80 macro maakt behoorlijk wat geluid en ook de 100-400 is niet helemaal stil. Maar dit komt bij meer merken voor (de Canon 70-200 f/4 IS staat erom bekend).
Kan me er niet echt aan storen dát ze geluid maken, het is meer hét geluid dat ze maken, zelfs bij de 100-400 vind ik het fragiel en goedkoop klinken.
Na de 23mm f/2 is er nu ook de 50mm f/2 in de collectie 

[ Voor 34% gewijzigd door PdeBie op 16-07-2018 09:23 ]
Damn wat een rode puist heb jij bovenop je camera!PdeBie schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:41:
Na de 23mm f/2 is er nu ook de 50mm f/2 in de collectie
[afbeelding]
Veel plezier met de 50mm, echt een leuk lensje!
Haha ja ik had per ongeluk een te grote besteld. Maar bevalt mij eigenlijk best goed
Ik snap het echt niet zo'n 🤡's neus op je camera maar ieder z'n ding.
Mooi lensje though
Mooi lensje though
Het is vooral dat de sluiter met zo’n knop fijner te bedienen is. Maar had net zo goed een zwarte kunnen zijn. Heb zelf een rode besteld, omdat mijn camera riem ook rood issapphire schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:02:
MFD bij mijn XF16 1.4 is echt briljant, de lens bijna ergens tegen aan en dan nog een focuslock. op een paar cm.sapphire schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:21:
Bedankt voor het terugkomen hier op![]()
[...]
MFD is een drama bij al mijn Fuji lenzen vind ik.
Overal gelezen dat dit de beste lens van Fuji moet zijn, maar mede door de MFD is dit daarmee ook een veelzijdige lens. Nog nooit zo'n goede lens gehad, al komt de Ricoh GR lens wel dichtbij, maarja die is 2.8
[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 16-07-2018 13:21 ]
Zojuist ook de Lensmate Thumbrest besteld voor de X-T2. Heb deze ook al voor mijn X100s en die bevalt zo goed, dat ik hem nu ook maar voor de X-T2 heb besteld.
De 50mm f2 bevalt trouwens super! Autofocus is razend snel en de foto's zijn echt heerlijk scherp. Vooralsnog alleen foto's van onze kleine (3 maand) gemaakt, dus plaats ik niet online. Zodra ik wat andere plaatjes heb met de 50mm zal ik er wat showen.
-- edit --
Even wat snelle test shots (SooC JPG) met de 50mm f2

De 50mm f2 bevalt trouwens super! Autofocus is razend snel en de foto's zijn echt heerlijk scherp. Vooralsnog alleen foto's van onze kleine (3 maand) gemaakt, dus plaats ik niet online. Zodra ik wat andere plaatjes heb met de 50mm zal ik er wat showen.
-- edit --
Even wat snelle test shots (SooC JPG) met de 50mm f2

[ Voor 33% gewijzigd door PdeBie op 17-07-2018 20:58 ]
Fuji heeft inmiddels de XF10 aangekondigd.
Een bijna exacte kopie van de Ricoh GR II. Zeker gezien de grip en de snapshot mode die er nu in zit.
Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de lens. Hopelijk niet te soft zoals de X100F en dichterbij de kwaliteit van de Ricoh.
Een bijna exacte kopie van de Ricoh GR II. Zeker gezien de grip en de snapshot mode die er nu in zit.
Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de lens. Hopelijk niet te soft zoals de X100F en dichterbij de kwaliteit van de Ricoh.

Het wachten heeft een einde.begintmeta schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:54:
...
Ik heb enkel een X-Pro2 dus nergens last van, behalve vermoedelijk wat langer wachten op 5.00.
...
En een nieuwe chinese lens roadmap met de volgende lenzen erop.
16-80mm kan wel een interessante reislens zijn.“XF16mmF2.8 R WR” portable fixed focus lens
This compact wide-angle lens has a focal length of 24mm in 35mm format and a maximum aperture of F2.8, making it ideal for landscape and travel photography. It is also listed as a compact and stylish fixed-focus lens group with the released “XF23mmF2 R WR”, “XF35mmF2 R WR” and “XF50mmF2 R WR”, meeting the needs of wide-angle to medium-range focal length.
“XF16-80mmF4 R LM OIS WR” standard zoom lens
This lens has a 5x zoom range, equivalent to 24-120mm in the 35mm format, while maintaining a constant maximum aperture of F4.0. Its wide focal length range makes it a versatile lens that can meet the needs of a variety of shooting scenes.
“XF33mmF1 R WR” large aperture fixed focus lens
This large aperture lens is expected to be the industry’s first lens to be used in a non-reflex camera with a maximum aperture of F1.0 and AF (autofocus). Fujifilm will continue to fully expand the XF lens lineup to cover a wider range of shooting and meet a variety of photography needs.
For information on this press release, please contact the nearest Fujifilm office. For information about Fujifilm’s subsidiaries and distributors, please visit the following page: www.fujifilm.com.cn or call customer service number: 400-820-6300
Verwijderd
De grip viel mij ook meteen op, lekker GR-like.technonose schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:27:
[afbeelding]
Snap mode lijkt wel iets beperkter dan op de GR (alleen 2m f8 of 5m f5.6, als ik het goed zie).
XF33mmF1 R WR. Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Leuke portret lens.Isniedood schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:31:
En een nieuwe chinese lens roadmap met de volgende lenzen erop.
[...]
16-80mm kan wel een interessante reislens zijn.
Ja dat viel mij ook op. toevallig was mijn vaste instelling 2m F8 wat eigenlijk perfect werkte voor mij voor alle omstandigheden. Hopelijk is de ISO en de auto functie daarvan goed, zodat hij nog beter bruikbaar is dan op de huidige GR. Dat verwacht ik wel gezien de verbeterde sensor.Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:01:
[...]
Snap mode lijkt wel iets beperkter dan op de GR (alleen 2m f8 of 5m f5.6, als ik het goed zie).
Ik ben benieuwd of er uiteindelijk ook nog een GR 3 uitkomt.
Als je de geportretteerde in een hoofdklem zet. De DOF zal flinterdun zijnPdeBie schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:19:
[...]
XF33mmF1 R WR. Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Leuke portret lens.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Het interessante lijkt mij dan ook de net wat beperktere DoF op wat grotere afstand (bijvoorbeeld een meter of 4).winwiz schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:54:
...
Als je de geportretteerde in een hoofdklem zet. De DOF zal flinterdun zijn
Ik vind het wel wat hebben, zo'n rood accent op de camera. Past goed bij de accenten van de Peak Design straps.sapphire schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:02:
Mooi lensje though

Staat ook goed bij de de rode ring van de Samyang 12mm.

Diegene die zo'n thumbrest gebruiken, hebben jullie voldoende aan die thumbrest of gebruik je alsnog ook een grip?
[ Voor 8% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 19-07-2018 11:28 ]
Ongeveer hetzelfde als met een 50/1.4 op full frame en dat werkt prima in de praktijk.winwiz schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:54:
[...]
Als je de geportretteerde in een hoofdklem zet. De DOF zal flinterdun zijn
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dat is wel wat ik tof vindt met de 56mm .. Een headshot op f1.2 vind ik niet heel geweldig, maar full body shot met f1.2 vind ik wel heel vet. Of f1 of f1.4 nou zoveel uitmaakt betwijfel ik. Ik geloof niet dat het extra gewicht en de hogere prijs het echt waard gaat zijn, maar wie weet gaat het allemaal meevallen.begintmeta schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:07:
[...]
Het interessante lijkt mij dan ook de net wat beperktere DoF op wat grotere afstand (bijvoorbeeld een meter of 4).
Met de XT-2 inclusief grip, bij de X100-T is die eraf gegaan en bij de E3 nooit erbij gehaald en wordt nog niet gemist, waarschijnlijk omdat de camera zo licht is.Buzz_Fuzz schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:24:
[...]
Diegene die zo'n thumbrest gebruiken, hebben jullie voldoende aan die thumbrest of gebruik je alsnog ook een grip?
De Thumbrests bevallen uitstekend, echte aanraders. De knopjes zijn allemaal nog goed bereikbaar, dit in tegenstellling tot de neppers die een aantal knoppen definitief verbergen of onbedienbaar maken. Past erg nauwkeurig dus ook geen speling. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Bij de verzending uit de VS geen invoerrechten gehad (had alle 3 besteld) en de levering was netjes op tijd, zelfs een dag eerder dan aangekondigd.
Het enige nadeel is het verlies van de flitsschoen, maar de flitser komt niet vaak aan bod.
Even een pluimpje uitdelen aan Fuji:
Ik was een onderdeeltje van mijn X-T1 kwijt (het flapje op de camera dat de aansluiting met de grip bedekt) en kon dat onderdeeltje nergens vinden. Ik heb even met ze gemaild en vandaag zat het onderdeel kosteloos in een enveloppe in de bus. Positief verrast.
Ik was een onderdeeltje van mijn X-T1 kwijt (het flapje op de camera dat de aansluiting met de grip bedekt) en kon dat onderdeeltje nergens vinden. Ik heb even met ze gemaild en vandaag zat het onderdeel kosteloos in een enveloppe in de bus. Positief verrast.
Volgens mij zijn @PdeBie en ik über hip: een rode Artisan & Artist strap en een rode schutter knop...Buzz_Fuzz schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:24:
[...]
Ik vind het wel wat hebben, zo'n rood accent op de camera. Past goed bij de accenten van de Peak Design straps.
[...]
De ACAM-310N (silk, in het rood/zwart gemengd) en de ACAM-E25R (knal rood) gebruik ik met erg veel plezier en zijn next level hipster met een Fujifilm camera.
Doorgaans gebruik ik trouwens ook een PD strap maar soms moet je je even uitleven.

Interessant. Zou zo'n compact qua kwaliteit beter zijn dan bijvoorbeeld de X20?technonose schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:27:
[afbeelding]
Ik ga een half jaar reizen en zoek nog een mooie compacte camera in plaats van mijn spiegelreflex. Heb nu de X20 op het oog , maar misschien moet ik even wachten
Zeer mooi bedrag inderdaad. Is bekend wanneer de X-T3 komt en hoeveel die gaat kosten?phobosdeimos schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:02:
Damn verleidelijk!
De X-T3 zou voor of tijdens Photokina aangekondigd worden, eind september. Dus tegen oktober / november leverbaar zou ik schatten. Prijs zal vergelijkbaar zijn met de X-T2 introductieprijs of iets hoger, dus pakweg 2000 euro in de kit met 18-55mm.MaStar schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:08:
[...]
Zeer mooi bedrag inderdaad. Is bekend wanneer de X-T3 komt en hoeveel die gaat kosten?
Het is uber hipster inderdaad, maar het past bij de camera. Al wil ik eigenlijk ook nog een “serieuzere” band (denk polsband), voor wanneer ik een bedrijfsevenement moet schieten en dus iets minder op moet vallen.Grin schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:45:
[...]
Volgens mij zijn @PdeBie en ik über hip: een rode Artisan & Artist strap en een rode schutter knop...
De ACAM-310N (silk, in het rood/zwart gemengd) en de ACAM-E25R (knal rood) gebruik ik met erg veel plezier en zijn next level hipster met een Fujifilm camera.+++
Doorgaans gebruik ik trouwens ook een PD strap maar soms moet je je even uitleven.
De sensor is groter en nieuwer, dus de kwaliteit zal beter zijn. Met name de DR. Je moet wel van 18mm houden. Voor mij was dit geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat je op reis zoom mist. Misschien is een RX100 van Sony of de canon variant wel een beter alternatief. Aan de andere kant zou ik deze ongezien meenemen op reis. APS-C in zo’n pakketje is uniek.MaStar schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:02:
[...]
Interessant. Zou zo'n compact qua kwaliteit beter zijn dan bijvoorbeeld de X20?
Ik ga een half jaar reizen en zoek nog een mooie compacte camera in plaats van mijn spiegelreflex. Heb nu de X20 op het oog , maar misschien moet ik even wachten
Aha, thanks. Ik ga op wereldreis en zoek dus een mooie allround cameratechnonose schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:17:
[...]
De sensor is groter en nieuwer, dus de kwaliteit zal beter zijn. Met name de DR. Je moet wel van 18mm houden. Voor mij was dit geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat je op reis zoom mist. Misschien is een RX100 van Sony of de canon variant wel een beter alternatief. Aan de andere kant zou ik deze ongezien meenemen op reis. APS-C in zo’n pakketje is uniek.
Zoom is inderdaad fijn, maar heb ook weer niet heel veel nodig. Ik houd van straatfotografie en landschappen. Zou dat passen met de X-2?
Wat bedoel je trouwens met APS-C?
Ik kijk ook nog even naar de RX100 van Sony .
Is al uitverkocht helaasphobosdeimos schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:02:
Damn verleidelijk!
Ik vind het een leuke camera, lekker klein, point en shoot en aps-c
Fuji kleurtjes en scherpte zijn altijd okee.
Misschien dat ik over een tijdje een leuk 2e handsje kan scoren.
Houd toch net ff wat beter vast dan een smartphone en is kwalitatief een stuk beter, een mooie altijd mee camera.
Fuji kleurtjes en scherpte zijn altijd okee.
Misschien dat ik over een tijdje een leuk 2e handsje kan scoren.
Houd toch net ff wat beter vast dan een smartphone en is kwalitatief een stuk beter, een mooie altijd mee camera.
To do or not to do...
Ik hoop stiekem dat Ricoh alsnog op Photokina met een GR III komt.
Want de XF10 is toch net niet dat. Die neemt namelijk de lens van de X70 over, en die was over het algemeen niet echt scherp. De Ricoh GR II daarentegen is waanzinnig scherp, echt een prachtige lens.
Wat de XF10 wel beter doet is dat de lens niet beweegt, de Ricoh GR heeft zo'n lens die spontaan naar buiten komt bij power on, en daardoor heeft dat toestel erg veel last van stof op de sensor. Dus die moet je dan telkens tegen betaling terug sturen...
Want de XF10 is toch net niet dat. Die neemt namelijk de lens van de X70 over, en die was over het algemeen niet echt scherp. De Ricoh GR II daarentegen is waanzinnig scherp, echt een prachtige lens.
Wat de XF10 wel beter doet is dat de lens niet beweegt, de Ricoh GR heeft zo'n lens die spontaan naar buiten komt bij power on, en daardoor heeft dat toestel erg veel last van stof op de sensor. Dus die moet je dan telkens tegen betaling terug sturen...
Ik heb een X20 (en een X-T20), maar ik zou als ik jou was nu niet meer voor een X20 gaan. Hij begint wel oud te worden, en al is het een prettige camera, de XF10 gaat hem zeker weten verslaan in prestaties.MaStar schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:02:
[...]
Interessant. Zou zo'n compact qua kwaliteit beter zijn dan bijvoorbeeld de X20?
Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen
En X-T2?Velvet schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:32:
[...]
Ik heb een X20 (en een X-T20), maar ik zou als ik jou was nu niet meer voor een X20 gaan. Hij begint wel oud te worden, en al is het een prettige camera, de XF10 gaat hem zeker weten verslaan in prestaties.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'formaat sensor" en wat het voordeel is, maar begrijp ik het goed dat de XT-2 dit wel heeft (en dat positief is)technonose schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:41:
[...]
Het formaat sensor. Zoals je ziet is die vele malen groter dan de 1" uit de RX100 serie
[afbeelding]
Ik zoek een goede camera voor mijn wereldreis om niet mijn spiegelreflex mee te sjouwen. Nu lees ik:
- X-20
- XF10
- XT-2
Wat is de beste allround camera?
[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 20-07-2018 13:43 ]
Verwijderd
De X20 heeft een 2/3" inch sensor met beperkte resolutie; heeft een zoomlens; middenweg qua formaat.MaStar schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:43:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'formaat sensor" en wat het voordeel is, maar begrijp ik het goed dat de XT-2 dit wel heeft (en dat positief is)
Ik zoek een goede camera voor mijn wereldreis om niet mijn spiegelreflex mee te sjouwen. Nu lees ik:
- X-20
- XF10
- XT-2
Wat is de beste allround camera?
De XF10 heeft een APS-C sensor met hoge resolutie; vaste groothoeklens; kleinste optie;
De X-T2 heeft een APS-C sensor met hoge resolutie (vergelijkbaar met de XF10); je moet er 1 of meer lenzen bijkopen (dus duurder maar wel flexibeler); grootste optie van de 3.
Een grotere sensor zorgt voor een groter dynamisch bereik en betere prestaties (minder ruis) als het donker is. Een hoge resolutie helpt als je achteraf een stuk van de foto wilt uitknippen, en/of op groot formaat wil afdrukken.
Dus het ligt er aan wat je eisen zijn. Zo klein mogelijk, hoeft niet te zoomen -> XF10. Compact maar wel met zoom -> X20. Grootste flexibiliteit (groothoeklens, portretlens, telezoom) en het mag iets groter zijn -> X-T2.
Een optie tussenin kan de X-T100 met 15-45mm lens zijn (APS-C met hoge resolutie, compacte zoomlens, goedkoper en kleiner dan X-T2).
'Allround' is voor iedereen anders, dus je prioriteiten moet je zelf stellen
Hmm , lastig. De X-T2 is toch ook met 18-55 lens te verkrijgen? WAarom moet je dan meerdere objectieven aanschaffen?Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:51:
[...]
Dus het ligt er aan wat je eisen zijn. Zo klein mogelijk, hoeft niet te zoomen -> XF10. Compact maar wel met zoom -> X20. Grootste flexibiliteit (groothoeklens, portretlens, telezoom) en het mag iets groter zijn -> X-T2.
Een optie tussenin kan de X-T100 met 15-45mm lens zijn (APS-C met hoge resolutie, compacte zoomlens, goedkoper en kleiner dan X-T2).
'Allround' is voor iedereen anders, dus je prioriteiten moet je zelf stellen
Mijn eisen zijn vooral: 1 'allround' objectief, klein formaat en goede prestaties. Ik wil gewoon een goede camera voor reisfotografie, die makkelijk mee te nemen is.
Ik ben geen prof, gebruik nu wel spiegelreflex en maak altijd een mooi fotoalbum na mijn reis
[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 20-07-2018 13:57 ]
Verwijderd
Dat moet niet, maar het is een mogelijkheid die je bij de X20 en XF10 niet hebtMaStar schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:56:
[...]
Hmm , lastig. De X-T2 is toch ook met 18-55 lens te verkrijgen? WAarom moet je dan meerdere objectieven aanschaffen?
Mijn eisen zijn vooral: 1 'allround' objectief, klein formaat en goede prestaties. Ik wil gewoon een goede camera voor reisfotografie, die makkelijk mee te nemen is.
Als het compact moet én je zoom nodig hebt, zou ik kiezen tussen de X-T100 met 15-45mm lens (compactste en goedkoopste optie) of de X-T20 (bijna zelfde prestaties als de X-T2 maar dan kleiner en goedkoper) met de 18-55mm lens (scherper en lichtsterker dan de 15-45mm lens, maar ook duurder en groter).
Als zoom niet nodig is, is de XF10 de kleinste en goedkoopste optie.
Alle 3 leveren een stuk meer kwaliteit van de X20, die ik alleen zou overwegen als het budget een van de andere camera's niet toelaat.
Ga vooral ook kijken/voelen bij een winkel, zodat je de verschillen met eigen ogen kan zien.
Edit:
Blader je albums eens door om er achter te komen of je kan leven met een camera zonder zoomlensIk ben geen prof, gebruik nu wel spiegelreflex en maak altijd een mooi fotoalbum na mijn reis
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2018 14:02 ]
Of de XT20 met 16-50 kitlens. Lichter, kleiner & goedkoper dan de 18-55.
Fwiw: de XT20 met 16-50 met lensdop & hood, batterij, strap, arca swiss plate & Meike grip weegt 757 gram. M'n 650D + Canon 15-85, dop, hood, batterij, strap & arca swiss plate weegt 1420 gram.
Fwiw: de XT20 met 16-50 met lensdop & hood, batterij, strap, arca swiss plate & Meike grip weegt 757 gram. M'n 650D + Canon 15-85, dop, hood, batterij, strap & arca swiss plate weegt 1420 gram.
[ Voor 64% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 20-07-2018 15:14 ]
@MaStar Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of een camera met verwisselbare lenzen wel is wat je zoekt. Hoe schiet je nu met je spiegelreflexcamera? Alles op vol automatische stand of gebruik je ook de diafragmamodus en dergelijke? Heb je ooit de behoefte gehad meer lenzen te kopen of heb je er altijd 1 op gemonteerd en komt die er nooit meer vanaf?
[ Voor 20% gewijzigd door Isniedood op 20-07-2018 15:13 ]
Aps-c is de D90 die je hebt. Maar waarom stel je je vraag in het Fuji-topic? Wil je een Fuji omdat je een wereldreis gaat maken? Of is de D90 plus 18-70 te lomp en zoek je iets lichters en compacters? Een betere beeldkwaliteit? Iets dat ook kan filmen?MaStar schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:25:
[...]
Aha, thanks. Ik ga op wereldreis en zoek dus een mooie allround camera. Kom van D90 met 18-70 lens.
Zoom is inderdaad fijn, maar heb ook weer niet heel veel nodig. Ik houd van straatfotografie en landschappen. Zou dat passen met de X-2?
Wat bedoel je trouwens met APS-C?
Ik kijk ook nog even naar de RX100 van Sony .
Behalve Fuji zijn er nog aardig wat andere opties, varierend van full frame tot een compact met een grotere sensor.
Kijk eerst eens naar je prioriteiten. Verwisselbare lenzen ja of nee, mogelijkheid tot zoomen ja of nee, filmen ja of nee, meer mogelijkheden om met weinig licht te fotograferen of alleen maar compacter dan je D90 plus 18-70 lens. Inventariseer eerst eens wat je anders wilt dan wat de D90-18-70 combo je biedt.
Daarna zou je bijvoorbeeld in de pricewatch (compactcamera's, systeemcamera's of dslr's) eens kunnen spelen met de schuifjes "vergelijk camera's" om te zien welke mogelijkheden dat zoal oplevert.
Of je zou je vraag kunnen her-stellen in het "Ik wil een dsls/ils. Watnu?"-topic.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Thanks. Ik wil een compactere camera omdat die D90 in combinatie met mijn Sigma lens vrij zwaar is.bobcom schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:10:
[...]
Aps-c is de D90 die je hebt. Maar waarom stel je je vraag in het Fuji-topic? Wil je een Fuji omdat je een wereldreis gaat maken? Of is de D90 plus 18-70 te lomp en zoek je iets lichters en compacters? Een betere beeldkwaliteit? Iets dat ook kan filmen?
Behalve Fuji zijn er nog aardig wat andere opties, varierend van full frame tot een compact met een grotere sensor.
Kijk eerst eens naar je prioriteiten. Verwisselbare lenzen ja of nee, mogelijkheid tot zoomen ja of nee, filmen ja of nee, meer mogelijkheden om met weinig licht te fotograferen of alleen maar compacter dan je D90 plus 18-70 lens. Inventariseer eerst eens wat je anders wilt dan wat de D90-18-70 combo je biedt.
Daarna zou je bijvoorbeeld in de pricewatch (compactcamera's, systeemcamera's of dslr's) eens kunnen spelen met de schuifjes "vergelijk camera's" om te zien welke mogelijkheden dat zoal oplevert.
Of je zou je vraag kunnen her-stellen in het "Ik wil een dsls/ils. Watnu?"-topic.
Verwisselbare lensen: een pré. Nu geen must, eventueel wel voor over aantal jaar (op Safari o.i.d.
Zoomen: nee, ik zoek een allround lens - idealiter tot 70mm , zoals ik nu ook met mijn Sigma heb
Filmen: een pré, niet het hoofddoel en niet erg als het niet kan;
Weinig licht: een pré. Als ik de opties heb zoals nu op mijn D90 is dat prima;
Ik kwam bij Fuiji uit door de reviews van de X-20. Maar neig nu naar de TX-2. Wellicht andere opties?
Je achept een beetje verwarring omdat je de namen verkeerd noemt. Waarschijnlijk bedoel je de X-T20 en de X-T2. De X-T20 is een meer dan prima vervanging van je D90. De set met de 18-55 is uitstekendMaStar schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:11:
[...]
Thanks. Ik wil een compactere camera omdat die D90 in combinatie met mijn Sigma lens vrij zwaar is.
Verwisselbare lensen: een pré. Nu geen must, eventueel wel voor over aantal jaar (op Safari o.i.d.)
Zoomen: nee, ik zoek een allround lens - idealiter tot 70mm , zoals ik nu ook met mijn Sigma heb
Filmen: een pré, niet het hoofddoel en niet erg als het niet kan;
Weinig licht: een pré. Als ik de opties heb zoals nu op mijn D90 is dat prima;
Ik kwam bij Fuiji uit door de reviews van de X-20. Maar neig nu naar de TX-2. Wellicht andere opties?
Ik heb nu verwisselbare lenzen en gebruik ook diafragma-modusIsniedood schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:11:
@MaStar Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of een camera met verwisselbare lenzen wel is wat je zoekt. Hoe schiet je nu met je spiegelreflexcamera? Alles op vol automatische stand of gebruik je ook de diafragmamodus en dergelijke? Heb je ooit de behoefte gehad meer lenzen te kopen of heb je er altijd 1 op gemonteerd en komt die er nooit meer vanaf?
Ik heb een auto en open de motorkap regelmatig om het oliepeil te checken maar toch heb ik er de ballen verstand vanMaStar schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:57:
[...]
Ik heb nu verwisselbare lenzen en gebruik ook diafragma-modusWeet er dus wel iets van.
Als ik de laatste pagina door lees weet je inderdaad 'iets' maar niet bijster veel (no offence).
Zou zeggen zoek zelf eens wat reviews op over de combi's/lenzen/camera's die mensen aandragen en ga bij je zelf goed na wat je nu wilt.
Nu dragen mensen elke keer opties aan of leggen dingen uit maar je blijft heel vaag vraagt veel dingen die makkelijk zelf in te typen zijn in Google.
Over welke heb je het hier dan precies? Welke zijn "echt" en welke "nep"?Sodela schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 17:53:
[...]
Met de XT-2 inclusief grip, bij de X100-T is die eraf gegaan en bij de E3 nooit erbij gehaald en wordt nog niet gemist, waarschijnlijk omdat de camera zo licht is.
De Thumbrests bevallen uitstekend, echte aanraders. De knopjes zijn allemaal nog goed bereikbaar, dit in tegenstellling tot de neppers die een aantal knoppen definitief verbergen of onbedienbaar maken.
Lensmate en Thumbs-up zijn de merken waarvan ze altijd wel goed zijn. Daarnaast zijn er nog vele kopieen te verkrijgen op Aliexpress, DX, Ebay etc., maar die willen niet altijd goed passen.Buzz_Fuzz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:59:
[...]
Over welke heb je het hier dan precies? Welke zijn "echt" en welke "nep"?
Uiteraard heb je er ook die wel goed passen, maar dat is soms gokken.
Lensmate zijn de duurste en thumbs-up volgt daarna. Ik heb de thumbs-up versie op mijn X100s, maar heb er voor de X-T2 een van Lensmate besteld, omdat ik er geen van Thumbs-up kon vinden voor de X-T2.
In het verleden ooit eens gebruikt tegen thumbrest (=echt) voor een X-pro1 aangelopen voor een zacht prijsje en die voor de E2 gebruikt. Dat beviel uitstekend, goede afwerking, alleen niet helemaal optimaal voor de E2 en de andere camera's.Buzz_Fuzz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:59:
[...]
Over welke heb je het hier dan precies? Welke zijn "echt" en welke "nep"?
Ik heb daarom een paar bij e-bay uit China gehaald, de "neppers", van metaal en kunststof om te testen aangezien het prijsverschil met de thumbrest (de echte) toch wel erg fors is.
Geen van allen past goed, ze hebben een matige tot slechte afwerking, sommige moet je vastschroeven om ze er niet uit te laten vallen waarbij het schroefje niet werkt.... Daarnaast scherpe randjes of verbuigen ze makkelijk. De vorm was bij geen van allen aangepast aan de body (werd wel gesuggereerd) waardoor sommige knoppen of draaiwieltjes niet meer bereikbaar/ bedienbaar zijn. Uiteindelijke conclusie: niks fatsoenlijks. Achteraf weggegooid geld. Ging trouwens maar om een paar € per stuk, maar toch.
Uiteindelijk eens gek gedaan en thumbrest's besteld. Voldoen helemaal aan de hoge verwachtingen. Ze passen precies voor de betreffende body's, alle knoppen goed bereikbaar en er zitten een rubberen stukjes aan die een nog betere grip geven en er voor zorgen dat de rest goed op de camera blijft zitten (van zichzelf).
Lensmate is de echte, chinees spul van e-bay zijn de neppers
Over Chinees spul gesproken, de X-T3 zou in China gemaakt worden, itt de X-T2 die nog made in Japan was. Als dat maar goed komt...
Want, alles uit china is slecht? Ik noem een iPhone bijvoorbeeld? De tijden dat er alleen rommel uit China komt zijn toch wel voorbij.phobosdeimos schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:53:
Over Chinees spul gesproken, de X-T3 zou in China gemaakt worden, itt de X-T2 die nog made in Japan was. Als dat maar goed komt...
Fuji heeft een naam hoog te houden wat betreft bouwkwaliteit. Die gaan echt niet over 1 nacht ijs lijkt mij. Het gaat hier om een product van €1500/2000. Die bouwkwaliteit zal echt wel aan de fuji standaarden voldoen, zo niet, is het snel klaar met de goede naam...
[ Voor 5% gewijzigd door Luuk84 op 24-07-2018 08:59 ]
Niet alles is slecht, maar je kan toch niet zeggen dat China synoniem is met kwaliteitLuuk84 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:58:
[...]
Want, alles uit china is slecht? Ik noem een iPhone bijvoorbeeld? De tijden dat er alleen rommel uit China komt zijn toch wel voorbij.
Fuji heeft een naam hoog te houden wat betreft bouwkwaliteit. Die gaan echt niet over 1 nacht ijs lijkt mij. Het gaat hier om een product van €1500/2000. Die bouwkwaliteit zal echt wel aan de fuji standaarden voldoen, zo niet, is het snel klaar met de goede naam...
@phobosdeimos Ik zeg ook niet dat alles kwaliteit is, zeker niet. 99% is ook junk, en daar is de prijs ook naar! Maar er komt genoeg uit China wat wel kwaliteit is, waarom zou dit niet met een Fuji camera kunnen?
Ik begrijp gewoon niet zo goed waar je nou echt "bang" voor bent? Zit het "made in Japan" niet vooral tussen de oren? Uiteindelijk interesseert het mij geen fluit waar het gemaakt is. Als het maar goed is en werkt. Laat Fuji het maar bewijzen dat het niet uitmaakt of een camera nou in Japan, China, of Timboektoe gemaakt is.
Ik begrijp gewoon niet zo goed waar je nou echt "bang" voor bent? Zit het "made in Japan" niet vooral tussen de oren? Uiteindelijk interesseert het mij geen fluit waar het gemaakt is. Als het maar goed is en werkt. Laat Fuji het maar bewijzen dat het niet uitmaakt of een camera nou in Japan, China, of Timboektoe gemaakt is.
Tuurlijk ik heb wel goeie hoop, als ze de kwaliteitscontroles goed in de gaten houden kan het wel meevallen.
Uit de serie "opa vertelt" - ik herinner me nog dat alles dat uit Japan kwam slechte namaak was: een Yashica tweeoog was niets anders dan een slechte imitatie van een Rolleiflex. Dus over pakweg 50 jaar kunnen we in dezelfde discussie voor "Japan" misschien wel China invullen en voor "China" Afrika. (/back-to-topic)Luuk84 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:51:
@phobosdeimos Ik zeg ook niet dat alles kwaliteit is, zeker niet. 99% is ook junk, en daar is de prijs ook naar! Maar er komt genoeg uit China wat wel kwaliteit is, waarom zou dit niet met een Fuji camera kunnen?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Iemand die kan inschatten wat de kostprijs van de in 2019 te releasen XF 16-80 f/4 zou zijn? 900€? 1900€?
Gokje op iets onder de €1000. Het is geen red badge, en verder zitten alle lenzen op de f/2 WR's na rond dezelfde prijs.Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:08:
Iemand die kan inschatten wat de kostprijs van de in 2019 te releasen XF 16-80 f/4 zou zijn? 900€? 1900€?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Rond de 1 000 zou leuk zijn. Ik had mijn oog laten vallen op de XF 8-16mm toen die op de roadmap kwam maar ben omver gevallen van de prijs.. Die gaat aftikken op rond de 2 000 euro. Zal nog even moeten sparen vrees ik
Ik verbaas me dat mensen schrikken van de prijs. Er is al een fujinon 10-24mm rond de 1000 euro. De XF8-16mm is lichtsterker, wijder en heeft WR. Natuurlijk is deze veel duurder anders zou het de 10-24mm volledig kannibaliseren.Sphinkx schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:57:
Rond de 1 000 zou leuk zijn. Ik had mijn oog laten vallen op de XF 8-16mm toen die op de roadmap kwam maar ben omver gevallen van de prijs.. Die gaat aftikken op rond de 2 000 euro. Zal nog even moeten sparen vrees ik
@Isniedood en niet geheel verrassend als je het vergelijkt met Canikon tegenhangers geloof ik
Dat hij duurder is snap ik, maar we hebben het hier over 2000 euro. Dat is nogal een verschil met de 10-24...Tenzij je 2.8 echt écht nodig hebt zou 't enigszins te rechtvaardigen zijn, maar als je die 2.8 niet perse nodig hebt, zou ik bijna durven zeggen dat het een no-brainer is (en dus de 10-24 in de meeste gevallen de betere koop zou zijn).Isniedood schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:13:
[...]
Ik verbaas me dat mensen schrikken van de prijs. Er is al een fujinon 10-24mm rond de 1000 euro. De XF8-16mm is lichtsterker, wijder en heeft WR. Natuurlijk is deze veel duurder anders zou het de 10-24mm volledig kannibaliseren.
We hoeven hem natuurlijk niet te kopen... Het zal vast wel een mooi ding zijn, maar hij is erg groot, zeer zwaar en die 2 mm extra... Daarvoor mist er aan de andere kant wel even meteen 8 mm waardoor de 8-16 een stuk minder "all-round" wordt vergeleken bij de 10-24.
Met 2.8 vs 4? eigenlijk hetzelfde. Ik heb de 10-24 en het is een zeer mooi/ goed objectief en ben er met andere woorden erg tevreden over. Het is gewoon een erg mooi all-round objectief als je vooral in de groothoek zit.
De kans dat ik nog veel tevredener wordt van een 8-16 waarbij ik ook nog een 16-24 ga missen is erg klein als ik bij de kassa dit bedrag moet afrekenen. We weten natuurlijk niet hoe dat met de optische prestaties gaat. De 10-24 legt de lat echter al behoorlijk hoog.
Het zal misschien net zo gaan als bij de 16-55 en de 18-55, het optische verschil is te klein voor een rechtvaardiging van de 16-55, pas als je voor een zacht prijsje de 16-55 (en dus de 8-16) kunt kopen kan het overwegen de moeite waard zijn.
Met 2.8 vs 4? eigenlijk hetzelfde. Ik heb de 10-24 en het is een zeer mooi/ goed objectief en ben er met andere woorden erg tevreden over. Het is gewoon een erg mooi all-round objectief als je vooral in de groothoek zit.
De kans dat ik nog veel tevredener wordt van een 8-16 waarbij ik ook nog een 16-24 ga missen is erg klein als ik bij de kassa dit bedrag moet afrekenen. We weten natuurlijk niet hoe dat met de optische prestaties gaat. De 10-24 legt de lat echter al behoorlijk hoog.
Het zal misschien net zo gaan als bij de 16-55 en de 18-55, het optische verschil is te klein voor een rechtvaardiging van de 16-55, pas als je voor een zacht prijsje de 16-55 (en dus de 8-16) kunt kopen kan het overwegen de moeite waard zijn.
Ik heb bewust de 10-24 niet gekocht omdat ik aan het wachten was op de 8-16. Maar gezien de prijs nu komt die terug op mijn wish list en ga allicht passen voor de 10-24. Mss zijn er zelfs buitenkansen op de 2dehands markt voor degene die willen overschakelen naar de 8-16 en hun 10-24 van de hand willen doen :-)
Tsja uiteindelijk gaat het natuurlijk om persoonlijke voorkeur. De 10-24mm is een hele goede all-rounder die ik niet vind overtuigen aan het langste stuk. Ik heb deze lens een week geleend van mijn broer voor een vakantie lapland. Veel gebruikt en top voor landschappen, maar voor de rest schiet ik veel rond 23mm en daar vond ik hem maar zo-zo. Ik blijf dus maar bij de primes. De 8-16mm wordt vermarkt als een lens zonder compromissen bedoelt voor de professionals en hij sluit perfect aan bij de 16-50mm en de 50-140mm.Sodela schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:55:
We hoeven hem natuurlijk niet te kopen... Het zal vast wel een mooi ding zijn, maar hij is erg groot, zeer zwaar en die 2 mm extra... Daarvoor mist er aan de andere kant wel even meteen 8 mm waardoor de 8-16 een stuk minder "all-round" wordt vergeleken bij de 10-24.
Net als jij hoor ik niet bij de doelgroep.
Edit: trouwens de 16mm f1.4 gekocht, wat echt een fenomenaal lensje is. Op alibaba ook wat JCC zonnekappen besteld. Identiek aan de dure zonnekappen van Fuji zelf. Met name de 23mm variant die ook perfect op de 56mm past maakt het geheel een stuk compacter. Bovendien houdt het ook een stuk meer lensflare tegen op de 56mm. Zie ook dit filmpje Heb ze nog niet binnen. Ben heel benieuwd.
[ Voor 22% gewijzigd door Isniedood op 27-07-2018 12:33 ]
Ik wil mijn 35/2 tzt door een 35/1 vervangen, verder ben ik met 12, 16, 23/2, 50/2, 90/2 en 50-230 wel voorzien, het enige dat eventueel nog voor mij interessant zou zijn is een 16-80
Ik heb problemen met het scherm van mijn (vorige maand gekochte) x-t20. Het scherm valt uit, maar doet het soms opeens toch. Als het zwart is en ik erop klik hoor ik nog wel het scherpstellen van de touch-af-modus.
(Nee, het ik ben niet per ongeluk op de display view-knop gekomen, in alle standen oogsensor of ook EVF&display is er niets te zien, oogsensor is ook schoon).
Iemand bekend met dit probleem? Jammer dat het gebeurt tijdens mijn vakantie. EVF werkt nog, dus ik kan nog steeds foto’s maken, alleen laag-boven-de-grondshots die ik graag maak zijn nu lastig...
(Nee, het ik ben niet per ongeluk op de display view-knop gekomen, in alle standen oogsensor of ook EVF&display is er niets te zien, oogsensor is ook schoon).
Iemand bekend met dit probleem? Jammer dat het gebeurt tijdens mijn vakantie. EVF werkt nog, dus ik kan nog steeds foto’s maken, alleen laag-boven-de-grondshots die ik graag maak zijn nu lastig...
Al eens fabrieks reset getest geprobeerd? Dan nog het probleem? Draai je laatste firmware? Anders zou ik zelf toch contact opnemen met de winkel of met Fujifilm NL.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic