Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb al in de hand gehad en een beetje mee gespeeld. Lijkt een erg leuk objectiefje, met name voor bijvoorbeeld een E3. Het weegt bijna niets, is klein, de beeldhoek is goed en je kunt filters gebruiken (52 mm).

Nadeel is dat ie plastic fantastic is en dat er geen zonnekap bij zit, ook geen pouch of een een doekje, uitermate minimalistisch en dus los behoorlijk aan de prijs aangezien je met set's voor dat bedrag een 18-55 krijgt waar bijvoorbeeld wel een zonnekap bij zit.

De powerzoom werkt redelijk, stevig draaien is snel zoomen, langzaam draaien is langzaam zoomen.

Ik schat in dat het een directe concurrent van de Sony 16-50 moet gaan worden, maar de Fuji voelt duidelijk beter / steviger en zal optisch vermoedelijk ook beter zijn (wat natuurlijk een makkie is, want bijna alles is beter dan dat objectief).

Ik ben benieuwd wat er uit de "objectieve" testen komt, die bla-die-bla's die hem nu bekenen hebben zijn natuurlijk alleen maar lovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:58
phobosdeimos schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:12:
Oorspronkelijk wilde ik een X-T2 kopen tijdens de kerst periode 2017, maar toen kwamen de geruchten van de X-T3 en heb ik besloten van te wachten.
Echter kon ik dus toch niet weerstaan aan het feit dat er 200 euro cashback is op de X100F en heb ik die dus besteld :)
Sowieso omdat 35mm equivalent m'n favoriete FL is en omdat ik nog nooit een "kleine" camera gehad heb.
Naar alle waarschijnlijkheid koop ik dan later nog de X-T3 voor het meer serieuze werk.
Ben benieuwd!
En ... de X100F gaat dus terug naar afzender :F
Ik vind de softness op f2 echt te vervelend. Plus de performance van de AF laat toch echt wel te wensen over. In daglicht is het prima, maar binnenshuis is het erg storend en zit hij constant te hunten. Redelijk luidruchtige AF motor ook.
Heb ondertussen eventjes een X-T2 in handen gehad en dat is een heel ander beest! 18-55mm lens is heerlijk scherp (ook dichtbij), super stille AF motor en in het algemeen een pak performanter.
Terug naar m'n originele plan dus: de X-T3 afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27
Sodela schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:52:
Ik heb al in de hand gehad en een beetje mee gespeeld. Lijkt een erg leuk objectiefje, met name voor bijvoorbeeld een E3. Het weegt bijna niets, is klein, de beeldhoek is goed en je kunt filters gebruiken (52 mm).

Nadeel is dat ie plastic fantastic is en dat er geen zonnekap bij zit, ook geen pouch of een een doekje, uitermate minimalistisch en dus los behoorlijk aan de prijs aangezien je met set's voor dat bedrag een 18-55 krijgt waar bijvoorbeeld wel een zonnekap bij zit.

De powerzoom werkt redelijk, stevig draaien is snel zoomen, langzaam draaien is langzaam zoomen.

Ik schat in dat het een directe concurrent van de Sony 16-50 moet gaan worden, maar de Fuji voelt duidelijk beter / steviger en zal optisch vermoedelijk ook beter zijn (wat natuurlijk een makkie is, want bijna alles is beter dan dat objectief).

Ik ben benieuwd wat er uit de "objectieve" testen komt, die bla-die-bla's die hem nu bekenen hebben zijn natuurlijk alleen maar lovend.
Bij welke X lens kreeg je een pouch? Zonnekap op een standaardzoom is ook een beetje een wassenneus aangezien die voornamelijk gevormd moet worden voor de groothoek stand en voor de uiterste zoom stand al stukken minder effectief is. Wel handig voor bescherming though. En een doekje....really? Ik heb 10 'lensdoekjes' en ik gebruik er nooit één :+

Imho allemaal niet echt dealbreakers al is de prijs los wel fors.

Zou hem leuk vinden bij een X-T100 of X-A3 of 5 als tweede cam voor mijn vrouw....helaas herinnerde ze me aan haar huidige camera die we maar weggegeven hebben omdat ze hem nooit gebruikte :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:29:
Bij welke X lens kreeg je een pouch?
O.a. de XF35mmF2. Fujifilm noemt het een wrapping cloth maar het is toch echt gewoon een pouch (het is een microvezel zakje waar je de lens in kunt doen). Het is zo'n beetje het allereerste item die je tegenkomt wanneer je het doosje van de lens open doet :) Op DPReview vroeg iemand zich in 2014 al af of mensen die dingen die bij de Fuji lenzen zitten ook daadwerkelijk gebruiken.

Die pouches zijn meestal ook niet interessant omdat je ze niet aan je riem kunt gespen en mensen vaak een fototas gebruiken. Alles in een pouch in een tas is nogal dubbelop. Nee, zo'n zonnekap meeleveren is heel wat zinvoller, daar heb je ook echt wel wat aan.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 27-05-2018 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ow het is een pouch :+

Dacht dat het een doekje was, zit nog gewoon in de doos. Maar ik ben dus zo'n gek die het fijn vind om lenzen in een pouch in de tas te doen. Eenderzijds omdat ik geen tassen heb met van die achterlijk dikke passing maar vooral omdat ik merk dat tijdens drukke dagen ik veel zooi heel en weer gooi in de tas en lenzen daardoor veel opervlakkige krasjes krijgen. Volledig cosmetisch maar toch jammer.

En zoals ik zei een zonnekap is handig als bescherming tegen stoten maar tegen zon erg beperkt. Alsof de standaard kap op 50/55mm nog effectief is :? als die ontworpen is voor 16/18mm.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Ik gebruik die zwarte zakjes als een ware gelovige... Ja echt! Vaak mik ik een stel lenzen in mijn hipster man purse, en gaan met die handel. Maar ook in een goede fototas (A&A) zitten ze altijd in die zwarte lijkwades, heeft wel wat.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
phobosdeimos schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:48:
[...]

En ... de X100F gaat dus terug naar afzender :F
Ik vind de softness op f2 echt te vervelend. Plus de performance van de AF laat toch echt wel te wensen over. In daglicht is het prima, maar binnenshuis is het erg storend en zit hij constant te hunten. Redelijk luidruchtige AF motor ook.
Heb ondertussen eventjes een X-T2 in handen gehad en dat is een heel ander beest! 18-55mm lens is heerlijk scherp (ook dichtbij), super stille AF motor en in het algemeen een pak performanter.
Terug naar m'n originele plan dus: de X-T3 afwachten.
Ik heb ze beide, de een is een heel andere machine dan de ander :)

Voor mij is een X-T2 voorlopig ook goed genoeg trouwens, wat zou de X-T3 je meer moeten brengen? Maar dat terzijde, de x100f neem ik mee de stad in. Heb er heel Cuba (Havana/Trinidad etc) op geschoten, fantastisch en onopvallend. Ook eventjes een familie dagje ergens, je steekt hem zo in je jas. Ben nu in Toscane en gebruik de X-T2 met 18-55 een stuk meer voor alle landschappen. Met de X100f kom ik hier niet in elke situatie uit de voeten, maar heb lang gedacht om alleen de x100f te houden. Ik denk ook meer dat het ligt aan je wensen, ik schiet zelden op 2.8, soms 3.2 maar vaak ietsje meer nog. Dan is de softheid helemaal weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
mithras schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:51:
[...]

Ik heb ze beide, de een is een heel andere machine dan de ander :)

Voor mij is een X-T2 voorlopig ook goed genoeg trouwens, wat zou de X-T3 je meer moeten brengen? Maar dat terzijde, de x100f neem ik mee de stad in. Heb er heel Cuba (Havana/Trinidad etc) op geschoten, fantastisch en onopvallend. Ook eventjes een familie dagje ergens, je steekt hem zo in je jas. Ben nu in Toscane en gebruik de X-T2 met 18-55 een stuk meer voor alle landschappen. Met de X100f kom ik hier niet in elke situatie uit de voeten, maar heb lang gedacht om alleen de x100f te houden. Ik denk ook meer dat het ligt aan je wensen, ik schiet zelden op 2.8, soms 3.2 maar vaak ietsje meer nog. Dan is de softheid helemaal weg.
Klopt vanaf 4.0 is de softheid grotendeels verdwenen. Maar dat wil zeggen dat ik in minder dan optimale lichtomstandigheden al quasi geen foto's meer kan nemen, of ik moet op ISO 12800 schieten :p
Het is een leuk toestel voor erbij, of als draagbaarheid echt de belangrijkste factor is.
Maar ik schiet vaak op f2 en dan is de X100F toch echt niet ideaal.

De X-T2 zou voor mij prima zijn momenteel, maar dan wacht ik liever nog even tot september. Dan koop ik ofwel de X-T3 (met nieuwe sensor / processor / EVF) ofwel de X-T2 aan discountprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:41:
En zoals ik zei een zonnekap is handig als bescherming tegen stoten maar tegen zon erg beperkt. Alsof de standaard kap op 50/55mm nog effectief is :? als die ontworpen is voor 16/18mm.
Je vergeet hier te melden dat dit alleen zoomlenzen betreft ;) Bij een prime heb je namelijk het issue wat je beschrijft niet omdat het maar om 1 brandpuntsafstand gaat. De zonnekap van de XF35mmF2 die ik noemde is overigens absoluut niet afdoende als je bescherming wilt tegen stoten, daar is ie toch echt veel te klein voor. De losse zonnekap die je voor deze lens en ook de XF23mmF2 kunt kopen is aanzienlijk groter en steviger. In dit geval is het verhaal dus exact andersom: de zonnekap is weinig effectief tegen stoten maar prima voor tegen lichtinval (lees: flares).

TL;DR: De ene zonnekap is de andere niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
dubbel sorry :(

[ Voor 98% gewijzigd door sapphire op 28-05-2018 22:06 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
ppl schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:51:
[...]

Je vergeet hier te melden dat dit alleen zoomlenzen betreft ;) Bij een prime heb je namelijk het issue wat je beschrijft niet omdat het maar om 1 brandpuntsafstand gaat. De zonnekap van de XF35mmF2 die ik noemde is overigens absoluut niet afdoende als je bescherming wilt tegen stoten, daar is ie toch echt veel te klein voor. De losse zonnekap die je voor deze lens en ook de XF23mmF2 kunt kopen is aanzienlijk groter en steviger. In dit geval is het verhaal dus exact andersom: de zonnekap is weinig effectief tegen stoten maar prima voor tegen lichtinval (lees: flares).

TL;DR: De ene zonnekap is de andere niet!
sapphire schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:29:
[...]

Bij welke X lens kreeg je een pouch? Zonnekap op een standaardzoom is ook een beetje een wassenneus aangezien die voornamelijk gevormd moet worden voor de groothoek stand en voor de uiterste zoom stand al stukken minder effectief is. Wel handig voor bescherming though. En een doekje....really? Ik heb 10 'lensdoekjes' en ik gebruik er nooit één :+

Imho allemaal niet echt dealbreakers al is de prijs los wel fors.

Zou hem leuk vinden bij een X-T100 of X-A3 of 5 als tweede cam voor mijn vrouw....helaas herinnerde ze me aan haar huidige camera die we maar weggegeven hebben omdat ze hem nooit gebruikte :+
Punt was dat @Sodela aangaf dat het ontbreken van een zonnekap, doekje/puch een minpunt kan zijn en ik dat wel mee vond vallen maargoed....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zegt dat je het mee vindt vallen maar ondertussen boor je het hele zonnekap verhaal de grond in met benamingen als "erg beperkt" en "wassenneus". Feitelijk zeg je dat die dingen alleen goed zijn voor stootbescherming. Dat is overdreven. Mensen merken een duidelijk verschil tussen wel/geen zonnekap op een zoomlens dus zo'n ding is zeker wel een aanwinst.

Wat je hier echter heel goed moet beseffen is dat een zonnekap er niet voor bedoeld is om allerlei ongewenst licht tegen te houden. Ook met een zonnekap op een prime die helemaal optima forma voor de lens is ontworpen heb je nog kans op ongewenste lichtinval. Licht komt uit allerlei hoeken en zonnekappen houden maar een bepaalde range aan hoeken tegen. Je zult dus moeten gaan kijken naar welke hoeken je moet afschermen om de meeste problemen te voorkomen (het welbekende 80/20 verhaal). En dan kom je er zo maar achter dat je ook lang niet altijd een zonnekap nodig hebt. Zo'n kap is simpelweg een stuk handiger dan met 1 hand je camera moeten vasthouden en bedienen en met de andere de lens afschermen. Daarom is het fijn dat je er standaard eentje krijgt en je niet nog eens 30 of zelfs 85 euro neer moet tellen voor zo'n kap.

Mijn punt is dat je onderbouwing iets te simpel is. Je lijkt geen rekening te houden met de natuurkundige kant van het verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 28-05-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:32
Tot op heden heel blij met de XT20, heb er wel een duimbeugeltje en een grip bij gekocht op Ali. Nu ben ik zelf een liefhebber van flitsen (zowel binnen als buiten inflitsen) Er zijn verschillende opties beschikbaar en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:56

13art

Moderator Mobile
jeroen.ijmuiden schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:47:
Tot op heden heel blij met de XT20, heb er wel een duimbeugeltje en een grip bij gekocht op Ali. Nu ben ik zelf een liefhebber van flitsen (zowel binnen als buiten inflitsen) Er zijn verschillende opties beschikbaar en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Als je de grip van AliExpress binnen hebt hoor ik graag wat je ervaringen er mee zijn.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Heb zelf de Meike XT20G onlangs binnen. Stukken beter nu. Geen thumb rest; ik vind die nu niet direct meer nodig eigenlijk..

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:32
l3art schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:08:
[...]

Als je de grip van AliExpress binnen hebt hoor ik graag wat je ervaringen er mee zijn.
Ik heb de Setto verticale l grip gekocht, voelt degelijk en past mooi. De tijd zal leren hoe degelijk het dingetje echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ik heb eens gek gedaan in mijn 55-200mm VS 50/56mm dillema.

Aangezien ik niet zo'n tele mens ben was ik bang dat ik dan zou zitten met een lens van 700~750 die 3x per jaar gebruikt word :+
Dus via grijze import een XC50-230 gekocht met het idee om die een paar weken te gebruiken, vakantie enzo en dan kijken of ik daar mee uit de voeten kan of eventueel verkopen.

Dus vorige week binnen en gemengde indruk.
Fuji levert de lens schandalig budgetterig, geen opberghoesje, niet eens een normale achterdop maar een wit opzet ding.
Lens zelf is plastic, beter qua feel en bouw dan bv. een Canon of Nikon kitlensje. Deed me meer denken aan een Sigma 70-300 APO oid. Plastic lensmount is ook wel kansloos, voor de normale retail prijs echt not done.
Af is heel stil en zozo, als je de hele range af moet om te zoeken naar focus duurt het een eeuwigheid maar een fietser of hardloper tracken met de AF gaat best aardig.
OIS werkt prima, kan ik kort over zijn. Nog niet optimaal kunnen testen omdat ik veelal met 1 hand moet schieten dus tril als een malle :+

Diafragma is belachelijk maargoed schiet 1 week in augustus veel en dan is het vaak goed weer en zakelijk vanaf statief dus we gaan het zien.

Als ik dan bedenk dat ik sub €200 voor betaald heb is de lens best aardig. Voor €300~400 is het echt belachelijk! Voor dat geld zou ik me echt flink gen**is voelen door alle besparingen van Fuji....al leveren ze wel een big-ass zonnekap mee :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
sapphire schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:55:
Ik heb eens gek gedaan in mijn 55-200mm VS 50/56mm dillema.

Aangezien ik niet zo'n tele mens ben was ik bang dat ik dan zou zitten met een lens van 700~750 die 3x per jaar gebruikt word :+
Dus via grijze import een XC50-230 gekocht met het idee om die een paar weken te gebruiken, vakantie enzo en dan kijken of ik daar mee uit de voeten kan of eventueel verkopen.

Dus vorige week binnen en gemengde indruk.
Fuji levert de lens schandalig budgetterig, geen opberghoesje, niet eens een normale achterdop maar een wit opzet ding.
Lens zelf is plastic, beter qua feel en bouw dan bv. een Canon of Nikon kitlensje. Deed me meer denken aan een Sigma 70-300 APO oid. Plastic lensmount is ook wel kansloos, voor de normale retail prijs echt not done.
Af is heel stil en zozo, als je de hele range af moet om te zoeken naar focus duurt het een eeuwigheid maar een fietser of hardloper tracken met de AF gaat best aardig.
OIS werkt prima, kan ik kort over zijn. Nog niet optimaal kunnen testen omdat ik veelal met 1 hand moet schieten dus tril als een malle :+

Diafragma is belachelijk maargoed schiet 1 week in augustus veel en dan is het vaak goed weer en zakelijk vanaf statief dus we gaan het zien.

Als ik dan bedenk dat ik sub €200 voor betaald heb is de lens best aardig. Voor €300~400 is het echt belachelijk! Voor dat geld zou ik me echt flink gen**id

De voelen door alle besparingen van Fuji....al leveren ze wel een big-ass zonnekap mee :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Toch de overstap gemaakt van de X-T2 naar de X-H1, en ik ben meer dan aangenaam verrast!!

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Montana schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:15:
Toch de overstap gemaakt van de X-T2 naar de X-H1, en ik ben meer dan aangenaam verrast!!
Kan ik me voorstellen! Ik heb er een middagje mee geschoten en was er ook zeker over te spreken. Wat me uiteindelijk heeft tegengehouden is de (zeer waarschijnlijke) aankomende X-T3. Ik wacht daar nog even op voordat ik beslis over een evt. vervanging. Wanneer je meer tijd hebt doorgebracht met de X-H1 dan hoor ik graag over je bevindingen (t.o.v. de X-T2)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Montana schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:15:
Verrassend. In de Apenheul gaf je aan voorlopig wel tevreden te zijn met je X-T2 en de overstap naar de X-H1 niet nodig vond.

Maar mooie aanwinst! Al veel "per ongeluk" foto's genomen of went die shutter wel vrij snel? Ik had in mijn half uurtje met de X-H1 aardig wat accidental shots op mijn SD kaartje staan.

En meteen ook "X-H1 ..what else !" hè :+

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

sys64738 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:42:
[...]

Verrassend. In de Apenheul gaf je aan voorlopig wel tevreden te zijn met je X-T2 en de overstap naar de X-H1 niet nodig vond.

Maar mooie aanwinst! Al veel "per ongeluk" foto's genomen of went die shutter wel vrij snel? Ik had in mijn half uurtje met de X-H1 aardig wat accidental shots op mijn SD kaartje staan.

En meteen ook "X-H1 ..what else !" hè :+
Je hebt gelijk, maar ik kon er een overnemen van april met een paar honderd clicks, voor meer dan 1/5 van de prijs eraf. Dus dat was wel de moeite. En ook nog in mijn eigen woonplaats. lekker makkelijk (incl. 5 jaar garantie). Mijn X-T2 en batterij pack die staan te koop. Dus dan kost het mij niet zoveel.

De shutter is even wennen, en ging ook dag 1 wel wat vaker dan moest, inmiddels (dag 3) heb ik het al aardig in de gaten. En werkt het prima. ( je kan de shutter door FujiFilm ook laten afstellen heb ik begrepen er zijn daarvoor 3 standen!) Er zitten aardig wat extra instellingen in de X-H1, maar de meeste heb ik nu goed staan.
De resultaten daar ben ik wel erg tevreden mee. Nog niet echt op pad geweest, wel even in de Apenheul maar dan zul je net zien, dat het er een beetje " doods" was, weinig of geen beweging.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Afgelopen weekend weer even rondgelopen op Zandvoort met de 18-55 en 50-140. Ik kwam ook nog iemand tegen met de 16-55 maar die beste man begreep ik niet echt... We hebben nog even met elkaar gesproken en hij was zeker te spreken over mijn combo (X-T2+grip en 18-55), stukken fijner dan zijn X-T2 met 16-55. Helemaal met de zon van afgelopen weekend begrijp ik die lens niet...
De 50-140 heeft zijn dienst ook weer bewezen, omdat hier amper foto's worden gepost, een korte impressie.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Porsche-Days-2018/i-RLpmMp3/0/2813def4/S/DSCF7844-S.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Porsche-Days-2018/i-BkbdwdM/0/bd0970f6/S/DSCF7920-S.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Porsche-Days-2018/i-dJJgNzR/0/cf94b16e/S/DSCF7930-S.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Porsche-Days-2018/i-ztXR9Tg/0/08a47329/S/DSCF7962-S.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Porsche-Days-2018/i-dbKzGhB/0/700ca776/S/DSCF8308-S.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Porsche-Days-2018/i-sc9mKzn/0/0e71adc7/S/DSCF8335-S.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Porsche-Days-2018/i-ZBnZMWS/0/c103eb88/S/DSCF7828-S.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Het is weer zover :)

Firmware update X-T2 ver. 4.10 ( is herstelde ver. 4.00)
http://www.fujifilm.com/support/digi...xt2/index.html

Firmware update X-H1 ver. 1.10
http://www.fujifilm.com/support/digi...xh1/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ter uitbreiding van mijn vakantie / reiskit heb ik als aanvulling op de 18-55mm een ocassie 10-24mm aangekocht.
Doel is om bij wisselende onderwerpen wat minder vaak van lens te hoeven wisselen, zodat ik de prime 16mm hiervoor kan thuis laten en kijken of de 10-12mm als allround-lens kan ingzet worden. Mocht de 10-24mm me niet bevallen is er geen man overbord en overweeg ik later misschien wel de Samyang 12mm.
Alleen vrees ik dat het gebrek aan autofocus bij de Samyang al snel een demper op het plezier zou kunnen zetten, vandaar dat ik in de 1ste plaats voor de Fuji 10-24mm heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Moris schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:04:
Ter uitbreiding van mijn vakantie / reiskit heb ik als aanvulling op de 18-55mm een ocassie 10-24mm aangekocht.
Doel is om bij wisselende onderwerpen wat minder vaak van lens te hoeven wisselen, zodat ik de prime 16mm hiervoor kan thuis laten en kijken of de 10-12mm als allround-lens kan ingzet worden. Mocht de 10-24mm me niet bevallen is er geen man overbord en overweeg ik later misschien wel de Samyang 12mm.
Alleen vrees ik dat het gebrek aan autofocus bij de Samyang al snel een demper op het plezier zou kunnen zetten, vandaar dat ik in de 1ste plaats voor de Fuji 10-24mm heb gekozen.
Ik heb het juist andersom gedaan, eerst de Samyang gehaald en als die niet bevalt kan ik altijd nog de 10-24 halen. Al is die kans klein aangezien mijn opdrachten langzaam ophouden :(

Kan je iig alvast vertellen dat dat MF heel goed te doen is op een Fuji, zeker als alles op F/8 na een meter scherp is :+
Moris schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:27:
Het is weer zover :)

Firmware update X-T2 ver. 4.10 ( is herstelde ver. 4.00)
http://www.fujifilm.com/support/digi...xt2/index.html

Firmware update X-H1 ver. 1.10
http://www.fujifilm.com/support/digi...xh1/index.html
Uiteraard wachten we even af aan gezien vorige keer zo'n succes was :+

edit: Links werken niet:
X-T2
http://www.fujifilm.com/s...firmware/x/xt2/index.html

X-H1
http://www.fujifilm.com/s...firmware/x/xh1/index.html

[ Voor 22% gewijzigd door sapphire op 14-06-2018 10:11 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Aangezien ik de 10-24mm van 1 maand oud aan een vrij lage prijs heb kunnen scoren, kon ik deze deal niet laten passeren. Al zeer geruime tijd zat ik al met deze lens in gedachten en uiteindelijk de knoop maar doorgehakt. Ik ben benieuwd of dit de wide-lens is die ik wel zocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Heb zowel de Fuji 10-24mm alsook de Samyang 12mm en wil de laatste morgen met een wandeling eens goed aan de tand voelen (net als de Meike 35mm 1.7).

Maar de 10-24mm is zeker geschikt als all-round lens. Ik had deze standaard op m'n camera zitten op de Falklands en in Canada totdat ik voor het algemene werk goedkoop een 18-55mm op de kop kon tikken. Maar daarbij mis ik dan wel het stukje 10-18mm. Vandaar de Samyang 12mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
@kdbruin
Vreemd dat je de zowel de Fuji 10-24 als de Samyang 12mm hebt.
Bij mij is het dan eerder een 10-24 of een 12mm ter aanvulling van de 18-55mm en niet EN ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Moris schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:46:
@kdbruin
Bij mij is het dan eerder een 10-24 of een 12mm ter aanvulling van de 18-55mm en niet EN ;)
Ik ben er nog niet helemaal uit welke van beide blijft. Moet nog wat meer met de Samyang doen om daarna een beslissing te nemen welke weer in de verkoop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
Gisteren is mijn X-T20 deels overleden. Ging ineens niet meer aan. Battery replace hielp wel, maar het kwam de hele dag terug. De wifi hield er ook mee op. De camera kon ik daarna ook niet meer uitzetten. Overdracht lukte sowieso niet. Iemand hier met ervaring hoe lang zon reparatie duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Welke firmware versie. Eventueel deze eerst updaten?
Al eens alles naar fabriek instellingen gezet?

Soort gelijk iets in verleden eens gehad met een Fujifilm X-T1. Bovenstaande loste het op.

Doet de camera het dan nog?

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 15-06-2018 11:46 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
DE Firmware is up2date. Alles teruggezet naar instellingen had ik gedaan, maar werkte niet. Het begon met niet aangaan via de knop. Llater op de dag zag ik een groen scherm voorbij komen. Bij het gebruik van wifi loopt hij helemaal vast. Inmiddels ingeleverd. Indicatie: 3 a 4 weken. 😭

Zou in theorie een firmwarebug kunnen zijn, maar ik denk eerder aan een moederbord issue.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 15-06-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je dat geprobeerd hebt dan kom je al snel uit dat het ergens in de camera zit. (software of hardware matig) 3 a weken is best lang. Dan heb je wel weer goed werkende camera terug. ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 15-06-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Superdaantje schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:36:
Als je dat geprobeerd hebt dan kom je al snel uit dat het ergens in de camera zit. (software of hardware matig) 3 a weken is best lang. Dan heb je wel weer goed werkende camera terug. ;-)
Maar eens kijken of ik ergens een XPRO 1 op de kop kan tikken. Heb nog wel een “opdrachtje” ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Afgelopen vrijdag een wandeling gemaakt met de Meike 35mm 1.7 en Samyang 12mm 2.0. Voornamelijk de Meike gebruikt en de resultaten vielen me niet tegen. In het begin even wennen met het handmatig scherpstellen maar daarna fatsoenlijke platen kunnen schieten. Ik denk wel dat de Fuji 18-55mm wat scherper is en iets meer contrast geeft.

De Samyang daarentegen geeft mooie foto's met een goed contrast. Dus dat is zeker een blijvertje. Wat betreft de Meike ben ik daar nog niet zo zeker van.

Foto's zijn hier te vinden: https://flic.kr/s/aHsmjPxFUT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
Ik heb nu een tijdje een XT20, fijn ding! Wat me wel regelmatig opvalt is dat de camera zo nu en dan niet aan gaat als ik hem aan wil zetten. Het hendeltje uit en weer aanzetten lost het op. Maar ik vraag me af of er meerdere eigenaren last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Bij de X-T2 moet ik 2x de ontspan knop goed indrukken als hij in slaap stand staat. Misschien bij de X-T20 hetzelfde ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Bij de X-Pro1 moet dat soms ook, of de ontspanknop een volle seconde inhouden.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
:/
Vandaag een beetje gefotografeerd in de warmte. Had pas wat laat door dat ik nogal aan het zweten was.... Bij de lenswissel is het ook wat in de lenzen gedropen... Straks maar even de boel schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:50:
:/
Vandaag een beetje gefotografeerd in de warmte. Had pas wat laat door dat ik nogal aan het zweten was.... Bij de lenswissel is het ook wat in de lenzen gedropen... Straks maar even de boel schoonmaken.
Ín de lens? Hoe krijg je dat nu weer voor elkaar? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tobiasvs schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:57:
[...]

Ín de lens? Hoe krijg je dat nu weer voor elkaar? :9
Bij lenzenwissel de lens met het achterelement naar boven/richting handpalm houden was genoeg. Gelukkig viel het uiteindelijk mee, het meeste leek condens te zijn en alleen bij de 50mm was een opgedroogd druppeltje achtergebleven, dat ik gelukkig spoorloos heb kunnen verwijderen.

Volgende keer ga ik de lenzen anders vasthouden. Wel apart trouwens, ik heb mijn leven lang op die manier lenzen vastgehad, en dat heeft nooit tot problemen geleid (tenminste, dat is me nooit eerder opgevallen), terwijl ik toch ook wel eens eerder wat zweette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Moris schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:46:
@kdbruin
Ik heb ze ook beide, en zou geen van beide willen missen. 10-24 is voor vakantie ideaal, aangezien je er ook normaal mensen mee kunt fotograferen. De Samyang is speciaal voor astrofotografie :) ik gebruik die lens dan ook maar een handvol keren per jaar, maar de lens is het helemaal waard!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
TKroon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:56:
De Samyang is speciaal voor astrofotografie :) ik gebruik die lens dan ook maar een handvol keren per jaar, maar de lens is het helemaal waard!
Dat wil ik ook nog steeds een keer proberen. Toch hierover eens wat meer inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:46
Die heb ik ook en ga eind deze maand met wat vrienden proberen de melkweg vast te leggen. Zal het resultaat wel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Voor hen die interesse in de melkweg hebben kwam ik vandaag dit verhaal tegen: https://digital-photograp...ns-night-sky-photography/. Staan wel een paar leuke dingen in wat betreft keuze van lens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kdbruin schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:17:
Voor hen die interesse in de melkweg hebben kwam ik vandaag dit verhaal tegen: https://digital-photograp...ns-night-sky-photography/. Staan wel een paar leuke dingen in wat betreft keuze van lens.
Nog 2 aanvullingen/opmerkingen:
1. Gebruik geen DxO als referentie voor lensreviews. De testen kloppen niet en vooral voor dit soort werk op oneindig heb je er niets aan. Kijk vooral naar de testen op lenstip.com. Zij testen ook op coma (sterren worden rare vlekken richting de randen van het beeld). Ook belangrijk is scherpte op oneindig, iets wat bijna nergens getest wordt (lensrentals en cameralabs doen dat wel). De Sigma 14/1.8 bijvoorbeeld is niet zo denderend in de normale reviews, maar op oneindig (waar dit soort lenzen juist gebruikt worden) is ie wel goed scherp.

2. De 500 regel komt nog uit het analoge tijdperk toen er nog amper het equivalent van 10MP uit fullframe werd gehaald. Cropfactor meenemen is eigenlijk foutief. Er moet eigenlijk gekeken worden naar pixeldichtheid. Grofweg zou ik bij 24MP aps-c sensoren uitgaan van 200 als teller in de breuk. Dus bij 10mm kom je dan op 20 sec sluitertijd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Is de output resolutie dan niet relevanter dan de pixeldichtheid?

(fwiw, met m'n 18MP sensor en 16mm lens klopt bij mij de 500 regel met crop correctie (20s))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gaat om de relatieve beweging van de aarde. Als deze relatief meer beweegt dan de grootte van een pixel krijg je blur. 1 pixel ga je nog niet zien, maar er komt een punt waarop je dat wel gaat zien. Hoe groter de pixels, hoe meer de aarde mag bewegen tijdens de foto. 18MP op een middenformaat sensor laat veel meer beweging toe dan 18MP op een 1/2.3" sensor in een compactcamera. Dit is hetzelfde als met de vuistregel voor beweging van de fotograaf bij bepaalde brandpuntsafstand.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40
Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:59:
Is de output resolutie dan niet relevanter dan de pixeldichtheid?

(fwiw, met m'n 18MP sensor en 16mm lens klopt bij mij de 500 regel met crop correctie (20s))
Bij mij klopt de 500 regel in ieder geval niet. Ik heb op 16mm een foto gemaakt van 25 sec, ruim onder de 31sec van de 500-regel en de sterren zijn gewoon niet scherp meer. Voor mij geldt eerder de 320 regel, want in foto's van 20 sec zijn de sterren wél scherp ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 26-06-2018 22:37 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Universal Creations schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:49:18MP op een middenformaat sensor laat veel meer beweging toe dan 18MP op een 1/2.3" sensor in een compactcamera.
Ja, maar is dit het gevolg van pixeldichtheid, of het gevolg de verschillende effectieve brandpuntsafstand?
Als je op beide camera's exact dezelfde lens steekt, is de beeldhoek verschillend, wat zich uiteraard vertaalt in snellere startrails op de compact. Steek je op de middenformaat een 16mm en op de compact een 2.3mm om dezelfde beeldhoek te bekomen, is het resultaat hetzelfde: 40s, met even lange star trails over evenveel pixels.

De effectieve brandpunstafstand (en dus cropfactor) is de relevante factor. Dat je met een 24MP sensor grotere prints kan maken en dat je op grotere prints onscherpte makkelijker ziet, is een andere zaak. Daarom dat de 500-"regel" ook niet meer is dan een richtlijn en geen "gouden regel", een richtlijn waarbij de "waargenomen onscherpte minimaal lijkt". En dat hangt dan af van de outputresolutie, kijkafstand en hoe vaak de fotograaf wil kwijlen op 1:1 zoom.

De 5 pixels startrail-lengte op de 24MP APS-C sensor of de 2 pixels op een 10MP APS-C sensor is op 2048px even lang en even verwaarloosbaar. In dat geval zou het zonde zijn om op de 24MP camera veel striktere sluitertijden aan te "moeten" houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
  • Laatst online: 12:20
Deathchant schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:36:
[...]

Bij mij klopt de 500 regel in ieder geval niet. Ik heb op 16mm een foto gemaakt van 25 sec, ruim onder de 31sec van de 500-regel en de sterren zijn gewoon niet scherp meer. Voor mij geldt eerder de 320 regel, want in foto's van 20 sec zijn de sterren wél scherp ;)
De 500-regel is voor Full Frame camera’s, voor APS-C moet je dit delen door de crop-factor, voor Fuji X 1,5
Dit wordt dan 500/1,5=333
Met een 12 mm Samyang is dan de maximale sluitertijd voor astro-fotografie 333/12=27,75 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Google docje met veel voorkomende (astro) configs incl sluitertijden e.d. Erg handig als startpunt.
[via LonelySpeck]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Is er geen astro topic in FV?

Zijn de modjes op vakantie want normaal word je voor elke offtopic scheet naar het juiste topic verwezen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

sapphire schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:20:
Is er geen astro topic in FV?

Zijn de modjes op vakantie want normaal word je voor elke offtopic scheet naar het juiste topic verwezen :+
Dat vroeg ik mij ook al af...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Even topic report aanmaken en er wordt nagekeken. Volgende keer aub een Topic Report in plaats van in topic zelf te reageren. O-)

Vanaf hier dan ook weer on topic. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoef1
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-06 21:50
Een vreemd iets met mijn XT20 i.c.m. de XF 55-200. Ik krijg deze nl. niet meer op manual exposure gezet. Met de XF 18-55 gaat het wel door op de lens het sluitertje te kiezen en niet de 'A' en op de camera staat de shutter speed dial op 180. Auto ISO staat af. Dan verschijnt onderaan links in de EVF het 'M' symbooltje zoals het hoort. Met de 55-200 blijf onderaan rechts links in de EVF koppig de 'S' van shutter priority staan, eender of ik de lens nu op 'shutter' of 'A' zet.

Ik hoop dat ik iets domweg over het hoofd zie, of zou er een defect zijn?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zoef1 En wat gebeurt er als je de shutter dial op A zet? Kun je dan schakelen tussen A en P modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 20:46
Ik ben op zoek naar een breedhoek. Ik heb e Samyang 12mm op het oog, wel manueel maar mooie prijs. Daar tegenover staat de 10-24 van Fuji, pak duurder maar wel AF en breder bereik.

Wat zijn jullie ervaringen? De 10-24 zou ik tweedehands zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Deze vraag is al vaker voorbij gekomen en enkel jij zelf kan de keuze maken. Probeer voor je zelf de onderstaande vragen eens te beantwoorden....
* is 12mm voldoende groothoek? Of wil je wijder?
* is het kunnen zoomen interessant?
* heb je liever AF?
* is beeldstabilisatie een must?
* etc...

Door zoek het forum eens en zult verschillende meningen/adviezen vinden over deze keuze.

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor de 10-24. OIS, AF, zoom, 10mm, en optisch gewoon weg goed.....

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 02-07-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Superdaantje schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:26:
Deze vraag is al vaker voorbij gekomen en en enkel kun jij zelf de keuze maken.
* heb je liever AF?
* etc..

Door zoek het forum eens en zult verschillende meningen/adviezen vinden over deze keuze.

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor de 10-24. OIS, AF, zoom, 10mm, en optisch gewoon weg goed.....
Ik zag net dat ik de laatste 2 pagina's nog niet gelezen had en daar de vergelijking net besproken was, mijne excuses.

Ik heb totaal geen ervaring met breedhoek en MF lenzen dus ik kan eigenlijk al niet antwoorden op de vragen 😊 maar ik doorzoek de topic nog eens 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoef1
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:35:
@Zoef1 En wat gebeurt er als je de shutter dial op A zet? Kun je dan schakelen tussen A en P modus?
Ik heb eens een tabelletje gemaakt, zo is het wat overzichtelijker.

De xf 18-55 doet het goed en geeft deze resultaten:
Shutter speed: 180Shutter speed: A
Aperture: shutter iconMA
Aperture: ASP

De xf 55-200 doet het NIET goed en geeft deze resultaten:
Shutter speed: 180Shutter speed: A
Aperture: shutter iconSP
Aperture: ASP

Het lijkt bij de 55-200 dus alsof de aperture knop op sluitertje zetten geen enkel effect heeft :?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zoef1 Lijkt alsof de lens (schakelaar) niet helemaal lekker is. Kan je het proberen op een andere body?
Doet deze setting nog iets bij deze lens trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoef1
Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:06:
@Zoef1 Lijkt alsof de lens (schakelaar) niet helemaal lekker is. Kan je het proberen op een andere body?
Doet deze setting nog iets bij deze lens trouwens?
Nee, helaas geen andere fuji x-mount camera voorhanden of zo. De lens is nog in garantie gelukkig.

De aperture setting-keuze is uitgegrijsd in het menu van de x-t20, hoogstwaarschijnlijk omdat de xf 55-200 een aperture ring heeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Zoef1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:42:
[...]

Nee, helaas geen andere fuji x-mount camera voorhanden of zo. De lens is nog in garantie gelukkig.

De aperture setting-keuze is uitgegrijsd in het menu van de x-t20, hoogstwaarschijnlijk omdat de xf 55-200 een aperture ring heeft.
Is de firmware van de lens en/of camera up2date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Superdaantje schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:26:
Deze vraag is al vaker voorbij gekomen en enkel jij zelf kan de keuze maken. Probeer voor je zelf de onderstaande vragen eens te beantwoorden....
* heb je liever AF?
* etc...

@superiscch

Tja eigenlijk is de 10-24 ook in elk opzicht, op de prijs en gewicht na, superieur aan de Samyang. Maarja daartegenover staat een kostenplaatje waar je 3~4 Samyangs voor kunt kopen dus dat mag ook wel :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
sapphire schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:11:
[...]

@superiscch

Tja eigenlijk is de 10-24 ook in elk opzicht, op de prijs en gewicht na, superieur aan de Samyang. Maarja daartegenover staat een kostenplaatje waar je 3~4 Samyangs voor kunt kopen dus dat mag ook wel :+
Vergeet het verschil van het diafragma niet. Die is in het voordeel van de Samyang (f2.0 vs f4.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
technonose schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:24:
[...]

Vergeet het verschil van het diafragma niet. Die is in het voordeel van de Samyang (f2.0 vs f4.0)
sapphire schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:11:
[...]

@superiscch

Ik ga beginnen met de 12mm, gaat me ook eens goed doen om zelf wat te doen en niet te veel op de camera te vertrouwen. Prijs en gewicht doen me ook geen goed :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
@superiscch leuke lens hoor, ik heb m ook en bevalt prima. Vanwege de prijs van de 10-24 houd ik het voorlopig ook alleen bij deze groothoek.

Als je geïnteresseerd bent in astrofotografie, dan heb je hiervoor met de 12mm een van de betere lenzen te pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
JeyJey schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:08:
@superiscch leuke lens hoor, ik heb m ook en bevalt prima. Vanwege de prijs van de 10-24 houd ik het voorlopig ook alleen bij deze groothoek.

Als je geïnteresseerd bent in astrofotografie, dan heb je hiervoor met de 12mm een van de betere lenzen te pakken!
Ik moet me er eens over inlezen. In aug ga ik naar Georgië en denk wel dat ik daar de mogelijkheid ga hebben.

Gebruik je hem ook voor straatfotografie? Ik las de tip f5.6 - f8 en focus net voor oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
superiscch schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:25:
[...]

Ik moet me er eens over inlezen. In aug ga ik naar Georgië en denk wel dat ik daar de mogelijkheid ga hebben.

Gebruik je hem ook voor straatfotografie? Ik las de tip f5.6 - f8 en focus net voor oneindig.
Weinig. Op 'straat' heb ik meestal de 18-55 erop, al is de 12mm wel prettig voor gebouwen, uitzichten e.d. Je tip zal ik onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
JeyJey schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:16:
[...]

Weinig. Op 'straat' heb ik meestal de 18-55 erop, al is de 12mm wel prettig voor gebouwen, uitzichten e.d. Je tip zal ik onthouden!
Ik heb de 18-55 ook, samen met de 27mm als ik het onopvallend wil doen :-) de 12mm zou ook meer voor gebouwen en natuur zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phobosdeimos
En fujifilm is gestart met de zomer promo! 300 € korting op een X-T2 body!
Dus het is nu wel erg duidelijk dat de X-T3 er heel binnenkort aankomt :)
Ben erg benieuwd, hopelijk lekt er voor Photokina eind september al wat meer informatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
phobosdeimos schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:15:
Ben erg benieuwd, hopelijk lekt er voor Photokina eind september al wat meer informatie...
Damn... 1049,- voor een nieuwe body nu... :9~ en nog 2 weken voordat ik op vakantie ga...... twijfel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Aardappel schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:35:
[...]

Damn... 1049,- voor een nieuwe body nu... :9~ en nog 2 weken voordat ik op vakantie ga...... twijfel....
Het goeie nieuws is ook dat het nu eindelijk gewoon kassakorting is, ipv die vervelende cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
phobosdeimos schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:15:
Besteld oOo had nog een X-T10 waar ik tevreden over was, maar dit is wel een prachtige aanbieding *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

TKroon schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:42:
[...]

Besteld oOo had nog een X-T10 waar ik tevreden over was, maar dit is wel een prachtige aanbieding *O*
Hier zat ik al zo'n tijd op te wachten . Bye bye x-t1! Jammer de F2 lenzen geen cashback hebben

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoef1
technonose schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:24:
[...]

Is de firmware van de lens en/of camera up2date?
Ja, lens (1.20) en camera (2.00) zijn up to date. Dus daar zal het ook niet aan liggen (of juist wel moest het een regressie zijn).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Isniedood schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:14:
[...]

Hier zat ik al zo'n tijd op te wachten . Bye bye x-t1! Jammer de F2 lenzen geen cashback hebben
Ik heb de X-T1, hoewel de 2 er zo veel beter uit ziet is de €1000 niet te rechtvaardigen bij mij 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
superiscch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:48:
[...]

Ik heb de X-T1, hoewel de 2 er zo veel beter uit ziet is de €1000 niet te rechtvaardigen bij mij 😝
Nja, het blijft veel geld. Maar ik vond het voor mezelf wel te rechtvaardigen met een dure vakantie voor de boeg, waarbij ik toch thuis wil komen met fatsoenlijke foto's.
En daarbij zijn de tweedehands XT-2's nu duurder dan 1049 euro (goedkoopste 999,- op MP),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Aardappel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:06:
[...]

Nja, het blijft veel geld. Maar ik vond het voor mezelf wel te rechtvaardigen met een dure vakantie voor de boeg, waarbij ik toch thuis wil komen met fatsoenlijke foto's.
En daarbij zijn de tweedehands XT-2's nu duurder dan 1049 euro (goedkoopste 999,- op MP),
Moet zeggen dat ik de foto's van een 10 jaar oude dslr ook wel fatsoenlijk vind. Met dat als maatstaf voldoet mijn X-T1 ook wel. Eerlijk is eerlijk, toen ik de afprijzing hoorde neigde ik vandaag de X-T2 te kopen, maar nu ik mij er meer in verdiep vraag ik mij af of ik de overstap kan rechtvaardigen. Zoveel beter schijnt de sensor niet te zijn en de camera is toch best een stukje groter en zwaarder. Minder blackout in de viewfinder en het pookje vind ik misschien nog wel de belangrijkste upgrades. En de flexibelere bracketing, maar of dat bij elkaar nou 1000 euro waard is. Maybe toch maar wachten wat de X-T3 brengt.

LBA slaat ook weer toe ivm een geplande backpack vakantie. Misschien toch maar eerst de 23mm f/2 kopen voor een lichtere setup. Loop nu met de 23mm 1.4 te sjouwen. Of toch die ontbrekende telelens... keuzes.. keuzes....

Toen ik van Pentax overging naar Fuji waren er niet zoveel lenzen. Dat was makkelijk kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Isniedood op 05-07-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Isniedood schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:12:
[...]

Moet zeggen dat ik de foto's van een 10 jaar oude dslr ook wel fatsoenlijk vind. Met dat als maatstaf voldoet mijn X-T1 ook wel. Eerlijk is eerlijk, toen ik de afprijzing hoorde neigde ik vandaag de X-T2 te kopen, maar nu ik mij er meer in verdiep vraag ik mij af of ik de overstap kan rechtvaardigen. Zoveel beter schijnt de sensor niet te zijn en de camera is toch best een stukje groter en zwaarder. Minder blackout in de viewfinder en het pookje vind ik misschien nog wel de belangrijkste upgrades. En de flexibelere bracketing, maar of dat bij elkaar nou 1000 euro waard is. Maybe toch maar wachten wat de X-T3 brengt.

LBA slaat ook weer toe ivm een geplande backpack vakantie. Misschien toch maar eerst de 23mm f/2 kopen voor een lichtere setup. Loop nu met de 23mm 1.4 te sjouwen. Of toch die ontbrekende telelens... keuzes.. keuzes....

Toen ik van Pentax overging naar Fuji waren er niet zoveel lenzen. Dat was makkelijk kiezen.
Voor mij met name de betere EVF, het pookje, en de 8 MP meer.
Het is ook meer van óf nú kopen (want 2e hands niet zoveel goedkoper) óf nog 1-2 jaar wachten als 'ie flink goedkoper is, maar dan lonkt de X-T3 weer te veel denk ik.

Het is erg persoonlijk maar vind dat ik genoeg met fotografie om er nu wat aan te spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
Isniedood schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:14:
[...]

Jammer de F2 lenzen geen cashback hebben
Inderdaad. Ik wil de 50mm f2 ook nog hebben (vind de 56 1.2 te duur en te lomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

PdeBie schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:10:
[...]

Inderdaad. Ik wil de 50mm f2 ook nog hebben (vind de 56 1.2 te duur en te lomp)
Ik heb hem, maar hij is inderdaad duur en lomp. Maar wel heel gaaf qua fotoresultaat. De F2 bestond toen nog niet. Nu is dat een heel goed alternatief. Ik maak ook zelden foto's op f1.2 maar ook meer geknepen zijn de foto's wel heel bijzonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Aardappel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:06:
[...]

Ik maak elk jaar een reis van een maand of meer en heb ik graag prachtige foto's. Toch zal het meer aan jou handeling liggen dan aan de camera die je gebruikt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
Isniedood schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:15:
[...]

Ik heb hem, maar hij is inderdaad duur en lomp. Maar wel heel gaaf qua fotoresultaat. De F2 bestond toen nog niet. Nu is dat een heel goed alternatief. Ik maak ook zelden foto's op f1.2 maar ook meer geknepen zijn de foto's wel heel bijzonder
Ik geloof zeker dat de bokeh het wauw effect heeft, maar ik ben juist van het grote, zware Nikon spul naar het lichtere en kleinere Fuji spul gegaan omdat het dan minder belastend voor mijn handen is. De 50mm f/2 past daar dus veel beter bij. :)

Nu is dat gelukkig niet de duurste lens, dus hij komt er vast wel een keer. Alleen heb ik het niet nu even niet "over" (iets met nieuwe schutting, nieuw zonnescherm, schilder die buitenkant woning helemaal gaat doen en zo.... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
superiscch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:23:
[...]

Ik maak elk jaar een reis van een maand of meer en heb ik graag prachtige foto's. Toch zal het meer aan jou handeling liggen dan aan de camera die je gebruikt :-)
Soms kom ik gewoon wat zoom te kort. Ik ga dit jaar naar Canada en hoef ook niet perse een beer op 8 meter te zien ;)
Als ik dan op een grote afstand schiet kan ik wat verder digitaal inzoomen op 24 MP dan op 16 MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Aardappel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Soms kom ik gewoon wat zoom te kort. Ik ga dit jaar naar Canada en hoef ook niet perse een beer op 8 meter te zien ;)
Als ik dan op een grote afstand schiet kan ik wat verder digitaal inzoomen op 24 MP dan op 16 MP.
Canada staat ook op todo hier. Post maar wat foto's nadien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Isniedood schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:15:
[...]

Ben je nu dan niet alsnog beter af met de f/2, als je toch geen/nauwelijks gebruik maakt van f/1.2? Heb die 56mm ooit in mijn handen gehad. Zelfs op een X-Pro2 was het scherpstellen nou niet echt retesnel te noemen, gewicht was ook best fors. Dat zijn wel twee punten waar zijn kleinere broertje het wat beter in doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
superiscch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:40:
[...]

Canada staat ook op todo hier. Post maar wat foto's nadien :-)
Foto’s zijn hier niet ontopic, maar ik heb de 100-400 hobbymatig overwogen, maar ik heb het niet gedaan. Het is heel erg veel geld, voor een prachtige, echter ook flink grote en zware lens. Ik heb de niet vergelijkbare 50-230, en wacht op de dag dat een 3rd party een goede betaalbare telelens maakt. Of Fuji een 70-300 of zo. De 100-400 neem je niet zomaar even mee, en ik heb veel lenzen gewisseld. De 10-24 heeft me schitterende foto’s opgeleverd.
Aardappel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat je naar het Westen gaat met o.a. Banff en Jasper? Als je nog tips wilt, pm me gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Telelens in Canada is vooral handig voor landschappen en, indien je daar voor gaat, het schieten van beestjes. Ik zit ook te kijken naar de 100-400 ter vervanging van de Nikon 80-400 AF-S die ik nu nog altijd gebruik (in combinatie met een D7100). In dat opzicht zou de X-T2 (nu met cashback) en 100-400 (inclusief TC) wel een geschikte combo zijn maar dan moet ik eerst maar eens wat van m'n oude Nikon camera's en lenzen in de verkoop gooien. Qua gewicht en formaat ontloopt het elkaar niet zoveel, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

En ook hier 2 jaar geleden een rondreis gedaan vanaf Vancouver. Stel gerust vragen via een berichtje.

[ Voor 8% gewijzigd door kdbruin op 05-07-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
kdbruin schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:19:
Telelens in Canada is vooral handig voor landschappen en, indien je daar voor gaat, het schieten van beestjes. Ik zit ook te kijken naar de 100-400 ter vervanging van de Nikon 80-400 AF-S die ik nu nog altijd gebruik (in combinatie met een D7100). In dat opzicht zou de X-T2 (nu met cashback) en 100-400 (inclusief TC) wel een geschikte combo zijn maar dan moet ik eerst maar eens wat van m'n oude Nikon camera's en lenzen in de verkoop gooien. Qua gewicht en formaat ontloopt het elkaar niet zoveel, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

En ook hier 2 jaar geleden een rondreis gedaan vanaf Vancouver. Stel gerust vragen via een berichtje.
We gaan inderdaad voor de beestjes, voor de landschappen heb ik de 12 mm samyang.
Tuurlijk is een 100-400 op je xt niet echt handzaam meer, maar het scheelt nog altijd tov een dslr, maar heb niet voor een systeemcam gekozen vanwege het gewicht.

Merk wel dat je echt veel licht moet hebben voor de TC op de 100-400 (er vanuit gaande dat je dan maximaal zoomt) aangezien je dan op f8.0 komt. Dus de beestjes moeten stilzitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik had de X-T1 met 10-24, 18-55 en 55-200 bij als "lichte" kit en de D7100 met AF-S 80-400VR voor het telewerk. Voor landschappen gebruik ik eigenlijk alles wat ik kan vinden; telelenzen zijn vooral met gebergtes op de achtergrond handig om het compressie effect wat ze geven.

Qua gewicht zit er maar 100 gram tussen de AF-S 80-400VR (1480) en Fuji 100-400 (1380) en de D7100 is ook niet zoveel zwaarder dan de X-T2. Zeker met langere vakanties wil ik toch graag 2 bodies hebben. Het nadeel is wel dat je 2 sets accu's en laders moet meenemen, dat heb je niet als alles van Fuji of Nikon is.

En inderdaad heb je wel meer licht nodig met de TC maar alleen in bosrijk gebied of tijdens schemer heb je daar last van. Maar de grotere beesten zijn ook minder beweeglijk dan die verrekte vogeltjes. Dus dan heb je iets meer speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
kdbruin schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:52:
Ik had de X-T1 met 10-24, 18-55 en 55-200 bij als "lichte" kit en de D7100 met AF-S 80-400VR voor het telewerk. Voor landschappen gebruik ik eigenlijk alles wat ik kan vinden; telelenzen zijn vooral met gebergtes op de achtergrond handig om het compressie effect wat ze geven.

Qua gewicht zit er maar 100 gram tussen de AF-S 80-400VR (1480) en Fuji 100-400 (1380) en de D7100 is ook niet zoveel zwaarder dan de X-T2. Zeker met langere vakanties wil ik toch graag 2 bodies hebben. Het nadeel is wel dat je 2 sets accu's en laders moet meenemen, dat heb je niet als alles van Fuji of Nikon is.

En inderdaad heb je wel meer licht nodig met de TC maar alleen in bosrijk gebied of tijdens schemer heb je daar last van. Maar de grotere beesten zijn ook minder beweeglijk dan die verrekte vogeltjes. Dus dan heb je iets meer speling.
Klopt, op het werk denken ze dat ik gek ben van vogels. Ik vind ze wel leuk te fotograferen maar zie het verschil nauwelijks tussen een kip en een papegaai.
Vogels zijn gewoon makkelijk te spotten, maar best moeilijk te fotograferen (op zwanen, ganzen, en eenden na) dus kun je goed trainen. En voor het andere wild in Nederland moet je op pad, veel geduld, veel geluk, en wat meer kennis over de natuur hebben. Zie bijvoorbeeld nooit zwijnen, dassen, of bevers. Zeehonden zitten niet in Brabant dus die ook niet, wel af en toe wat hazen en herten.

Nu wil ik denk ik ook met 2 bodies op vakantie, de X-T1 voor de UWA, en de X-T2 voor de tele.
Verder pak ik m'n tas in met de lenzen die ik nodig heb voor wat ik ga fotograferen. Heb een rugtas waar vrijwel alles in kan/zit, en pak een snuittas en/of lenstas voor als ik weinig nodig heb. Daar zitten dan wel de kleine accessoires in zoals lensstiften, doekjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Aardappel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:12:
Klopt, op het werk denken ze dat ik gek ben van vogels. Ik vind ze wel leuk te fotograferen maar zie het verschil nauwelijks tussen een kip en een papegaai.
Vogels zijn gewoon makkelijk te spotten, maar best moeilijk te fotograferen (op zwanen, ganzen, en eenden na) dus kun je goed trainen. En voor het andere wild in Nederland moet je op pad, veel geduld, veel geluk, en wat meer kennis over de natuur hebben. Zie bijvoorbeeld nooit zwijnen, dassen, of bevers. Zeehonden zitten niet in Brabant dus die ook niet, wel af en toe wat hazen en herten.

Nu wil ik denk ik ook met 2 bodies op vakantie, de X-T1 voor de UWA, en de X-T2 voor de tele.
Verder pak ik m'n tas in met de lenzen die ik nodig heb voor wat ik ga fotograferen. Heb een rugtas waar vrijwel alles in kan/zit, en pak een snuittas en/of lenstas voor als ik weinig nodig heb. Daar zitten dan wel de kleine accessoires in zoals lensstiften, doekjes etc.
Helemaal mee eens! In Nederland moet je geluk hebben om wat te zien omdat de beestjes behoorlijk schuw zijn. Heb je in Canada ook en hoewel we diverse keren de zwarte beer hebben gezien, geen enkele foto omdat je op die plekken niet mocht stoppen met de auto.

Qua tas heb ik een F-Stop Loka waar alles in gaat en dan nog een ThinkTank schoudertas voor alleen de Fuji X-T1 met 1 of 2 lenzen voor de korte wandelingen. Ik heb de 80-400 via een RapidStrap op de heup hangen zodat je er toch gemakkelijk bij kunt. Gaat goed bij wandelingen tot een paar uur, daarna wordt het toch wat vervelend aan de schouder.

Maar alvast heel veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

tobiasvs schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Ben je nu dan niet alsnog beter af met de f/2, als je toch geen/nauwelijks gebruik maakt van f/1.2? Heb die 56mm ooit in mijn handen gehad. Zelfs op een X-Pro2 was het scherpstellen nou niet echt retesnel te noemen, gewicht was ook best fors. Dat zijn wel twee punten waar zijn kleinere broertje het wat beter in doet..
Van wat ik gelezen heb is de 50mm f/2 de traagste lens van de f/2 lenzen. Dus of de stap op scherpstelsnelheid zo groot is valt te betwijfelen. Ik heb de 56mm al gekocht voordat de 50mm bestond. Anders was ik voor de 50mm gegaan. Ben toch wel een beetje verliefd geworden op hoe de 56mm foto's rendert, maar ik overweeg een 50mm erbij voor backpacken deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Isniedood schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:53:
[...]

Van wat ik gelezen heb is de 50mm f/2 de traagste lens van de f/2 lenzen. Dus of de stap op scherpstelsnelheid zo groot is valt te betwijfelen. Ik heb de 56mm al gekocht voordat de 50mm bestond. Anders was ik voor de 50mm gegaan. Ben toch wel een beetje verliefd geworden op hoe de 56mm foto's rendert, maar ik overweeg een 50mm erbij voor backpacken deze zomer.
Euh waar heb je dat gelezen?
Qua AF snelheid (en lawaai) zouden de f/2 lenzen sowieso mijlen ver voor liggen op de oudere f/1.4 en f/1.2 lenzen.
En dan nog staat de rangschikking met 50mm als snelste, daarna de 23mm, en dan de 35mm (volgens oa lenstip & photozone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

phobosdeimos schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:17:
[...]

Euh waar heb je dat gelezen?
Qua AF snelheid (en lawaai) zouden de f/2 lenzen sowieso mijlen ver voor liggen op de oudere f/1.4 en f/1.2 lenzen.
En dan nog staat de rangschikking met 50mm als snelste, daarna de 23mm, en dan de 35mm (volgens oa lenstip & photozone).
Both lenses focus pretty well, with the 50mm being a bit faster. https://admiringlight.com/blog/fuji-50mm-f2-vs-56mm-f1-2/

the 50mm focuses a tiny bit faster, the 50mm is a tiny bit lens noisy when focusing http://www.kristoffertrol...vs-fujifilm-xf-50mm-f2-0/

Het is maar net wat je leest natuurlijk. Er zijn ook vast andere verhalen te vinden, maar die las ik toevallig als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
phobosdeimos schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:17:
[...]

Grappig, overal zegt men dat de F2 lenzen sneller zijn, maar in de praktijk klopt dat niet helemaal.
Er wordt gezegd (geen bron) dat dit gevoel wellicht komt doordat ze stiller zijn.

Wanneer je de lenstip reviews leest zie je dat de volgende waardes worden weergegeven:

XF 56 1.2:

The autofocus performance of the Fujinon 1.2/56 and the X-E1 camera set is very good. The mechanism is quiet (but not completely noiseless) and fast – running through the whole distance scale and finding the focus takes about 0.4-0.5 of a second

XF 50 2.0:

When the Fujinon 2/50 is attached to the X-T2 its autofocus is fast, efficient and noiseless. Running through the whole distance scale and confirming the focus takes about 0.4-0.5 of a second, no matter the direction of the movement or lighting conditions.

XF 35mm 1.4:

]Despite that fact the autofocus is very fast and the whole process doesn’t last longer than 0.5-0.7 of a second. The autofocus is not noiseless, though – during its work you can hear a slight but noticeable whirr.

XF 18mm

Despite that the autofocus works very swiftly and the focusing process doesn’t last longer than 0.5 of a second.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 05-07-2018 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Geen idee hoe Lenstip die tijden meet, maar als ik mijn lenzen laat hunten door de hele range, dan gaat de AF merkbaar trager dan dat ik ze vanuit CFD laat scherpstellen op een contrastrijk punt op infinity. Misschien dat de f/2-varianten even traag zijn bij hunten (mogelijk dat de camera dan bewust de AF-snelheid wat omlaag schroeft als hij moeite heeft met het donker?) maar sneller is dan de f/1.2 bij genoeg contrast?

Pagina: 1 ... 64 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic