Ah, doel je dan op een bepaald karakter wat Sony zou missen? Dat gevoel heb ik wel vaker gehoord. Ook niet bewust denigrerend, maar dat hoor je vaak vanuit een hoek waarin men zichzelf speciaal wil voelen, zoals Fuji.
Uiteindelijk is het allemaal gereedschap en wat je ermee maakt heb je zelf in de hand. Natuurlijk heb je verschillen tussen objectieven, waar sommigen bepaalde eigenschappen hebben (meestal juist fouten) wat karakter kan geven. En je hebt de eeuwige discussie tussen x-trans en bayer of zelfs de x-trans generaties.
Er zijn veel factoren die het gevoel die de kijker van een foto krijgt kunnen beïnvloeden. Een aantal technische maar ook een flink aantal wat met vaardigheden te maken heeft. Je kunt niet zonder meer stellen dat een Sony dan iets mist of zo, dat is echt borrelpraat.
Termen als karakter doen mij altijd denken aan mijn Zeiss 21. Een wat ouder handmatig objectiefje wat best mooie platen kan schieten. Maar ook daarbij vind ik ze het mooist zoals ze er uit komen. Zodra je de nabewerkingssoftware met lenscorrecties en dergelijke laat gaan vind ik het vaak karakter verliezen omdat het helemaal strak getrokken wordt naar het 'normaal' van wat een objectief zou moeten weergeven.
In feite vind ik de fouten dus mooi, en wil die er helemaal niet automatisch uit gecorrigeerd hebben.

Waarom ik dat niet helemaal ga uitleggen is omdat ik dan een hele verhandeling moet schrijven en veel goede fotografen hier (op YouTube) al uitleg over gegeven hebben. Ik vind het wat sterk wat @
amphora doet om te stellen dat de AF beter is bij Sony. De AF computer doet meer voor je bij Sony, bij Fujfilm moet je zeker bij AF-C je instellingen (tracking) wel goed hebben staan. Daarnaast ook je aantal AF punten. Je kunt niet "dezelfde" instellingen bij Sony als bij Fujifilm toepassen, en hetzelfde resultaat verwachten. Qua soort AF, zijn ze naar mijn weten wel hetzelfde, fasedetectie, maar algoritmen zijn natuurlijk verschillend.
Kijk, met je belichtingsdriehoek kun je natuurlijk wel je AF en daarmee je focus verknallen. Als je bijvoorbeeld je diafragma te wijd zet, kan dat in sommige situaties wel degelijk problemen geven om je focus snel goed te krijgen. Dat is in principe met alle camera's een issue, maar misschien dat in samenhang met het specifieke tracking algoritme op AF-C extra problemen opleveren. De meeste AF problemen worden genoemd op AF-C. De rede dat ik vaak AF-S schiet en daar heb ik vrij weinig missers.
Opnieuw, zoek maar eens op YouTube. Er zijn genoeg goede fotografen die kunnen uitleggen hoe je wel goed op AF-C kan schieten met het juiste tracking algoritme.
Nee ik ga niet zelf een onderzoek doen naar wat jij precies bedoelt, zo werkt het niet op dit forum. Als je een stelling hebt mag je die ook gewoon zelf onderbouwen.
Maar wat ik tussen de regels door lees, en wat @
amphora al terecht gewoon openlijk stelt, is dat de AF van de grote fullframe merken gewoon beter is. Betere algoritmen, meer rekenkracht, andere technische voordelen, een combinatie, wie zal het zeggen. AF staat voor automatische focus, dus het automatische deel. Als Sony dat automatische deel beter doet dan is het dus beter, kan je lang en kort over lullen maar zo is het dan gewoon wel.
Maar stel dat het al zo zou zijn dan is het geen universele waarheid, eerder een gemiddelde. Er is niet 'een Sony AF' of 'een Fuji AF'. AF verschilt heel erg per generatie, vaak zelfs per body en per software update.
Continuous AF in combinatie met tracking is één van de meest uitdagende vormen van autofocus, dus het is ook niet vreemd dat veel mensen daar uitdagingen bij hebben. Niet voor niets duiken wat wat veeleisender gebruikers al snel de fijnafstelling in en kan je presets maken voor hoe 'sticky' de focus is en waar hij de prioriteit op moet leggen. Als je daarbij van merk over stapt zou ik het eerder vreemd vinden als je niet opnieuw moet wennen dan wanneer je wel moet wennen.
Zelf moest ik ook binnen een merk gewoon vaak wennen aan hoe de autofocus zich precies gedraagt, dat is gewoon bij elke camera net weer even anders en dat soort details vallen mij snel op. Hoe meer ervaring je er uiteindelijk mee krijgt hoe beter je ermee wordt. Dat geldt voor de 'computers' van tegenwoordig net zo goed as voor oude modellen waar je meer zelf moest doen.
Het enige wat wel makkelijker is geworden is vol op auto bursten en dan per ongeluk veel raak schieten.