Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 82 83 84 Laatste
Acties:
Die X-Pro3 hebben ze wel slim aangepakt. Het scherm zit nu tussen een vast scherm en zo'n klapscherm als op de X-T3 in. Je kunt 'm daardoor toch wat beter gebruiken voor statief en laag bij de grond fotograferen. Bovendien maakt dit de X-Pro weer net wat unieker en anders dan de rest. Dat is alleen maar beter want die camera's lijken momenteel wel heel erg op elkaar waardoor kiezen voor sommigen lastig is. Een betere uitlijning van wat de verschillende modellen zouden moeten zijn is dan wel zo fijn. Ik ben benieuwd of ze dit ook gaan doen met de X100, daar past hetzelfde idee als bij de X-Pro3 ook bij.

Verder ook benieuwd wat die nieuwe firmware updates gaat inhouden. Focus bracketing op de X-Pro2 zou ik dan weer erg handig vinden, maakt het voor macro fotografie weer iets makkelijker.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
ppl schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:50:
Die X-Pro3 hebben ze wel slim aangepakt. Het scherm zit nu tussen een vast scherm en zo'n klapscherm als op de X-T3 in. Je kunt 'm daardoor toch wat beter gebruiken voor statief en laag bij de grond fotograferen. Bovendien maakt dit de X-Pro weer net wat unieker en anders dan de rest. Dat is alleen maar beter want die camera's lijken momenteel wel heel erg op elkaar waardoor kiezen voor sommigen lastig is.
Dat denk ik op zich ook. Op zich was de X-Pro-lijn met hybride finder naast de voor mij vertrouwde diafragmaring etc de hoofdreden dat ik bij Fuji uitkwam toen ik mijn filmspul wegdeed, was voor mij niet heel lastig kiezen. Het scherm is ook prima, maar voor mij zouden firmwareverbeteringen en EVF-verbeteringen t.o.v. de X-Pro2 de belangrijkste zaken zijn die mij potentieel ertoe zouden kunnen verleiden een X-Pro3 te kopen.
Verder ook benieuwd wat die nieuwe firmware updates gaat inhouden. Focus bracketing op de X-Pro2 zou ik dan weer erg handig vinden, maakt het voor macro fotografie weer iets makkelijker.
Daar ben ik ook benieuwd naar, vond eerder al jammer dat er geen focus bracketing naar de X-Pro2 kwam... Ik ben ook benieuwd of de nieuwe toetsenlayout prettig is.
Dus ze halen het lcd op de achterkant weg, want dat zou fotografen afleiden (door het chimpen), maar ze houden wel een EVF (met de nodige verbeteringen)... Sorry, maar daar ontgaat de logica mij even. Dus nu chimpen fotografen in de zoeker, zodat ze helemaal niet meer hun omgeving de gaten kunnen houden tijdens het chimpen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• willemd
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Ik vind het echt bizar dat ze de LCD uit het zicht hebben gehaald. Zelfs als je altijd via de EVF (of OVF) fotografeert, is het handig om wanneer nodig foto's terug te kijken op het scherm. Dit is het doelbewust beperken van de camera, alleen om een beetje quirky en bijzonder over te komen.

(Misschien ben ik wat bevooroordeeld, want ik zou sowieso nooit een X-Pro kopen met de hybride viewfinder.)

Verder wel benieuwd of ze weer een betere sensor hebben, of dat het verder gewoon de X-T3 is in een ander jasje.

• superiscch
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-10 17:02
Artikel gelezen dat de 3 nieuwe Viltrox lenzen een adviesprijs van $250 'zullen' krijgen.

Eerst zien en dan geloven natuurlijk maar als ze even goed zijn als de 85mm is dit toch een zeer scherpe prijs.
ppl schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:50:
...Bovendien maakt dit de X-Pro weer net wat unieker en anders dan de rest...
Dat zeggen de Engelsen ook vaak over hun eigen spullen.. het is dan meestal een acroniem voor iets dat onhandig of onlogisch is.
Als iedereen het doet is het immers ook vaak een teken voor een de-facto standaard van werken en meestal niet zonder reden. Laat het dan helemaal weg of laat de gebruiker kiezen wat die wil door een opklapbaar lcd. Leuk marketing verhaal maar of het de kopers zal aanspreken? De x-pro serie is natuurlijk sowieso al eentje van de kleine aantallen. Mooi spul maar...

Het wordt toch al erg moeilijk om altijd weer iets zinvol aan bestaande producten toe te voegen. De verbeteringen zijn vaak marginaal zoals de extra pixels of het minder worden van de ruis. In het laboratorium te vinden maar in de boze buitenwereld blijft daar weinig praktisch nut van over. Daar hebben trouwens alle fabrikanten last van. Als ik de nieuwe Sony A7r4 bekijk bij dpreview is meer pixels wel een dramatische achteruitgang bij hoge iso waardes en is die “oude” meuk gewoon goed genoeg.

Het verschil tussen de x-pro3 met de x-pro2 is erg klein net als het verschil tussen de x-T2 en 3 niet erg groot is voor de meeste gebruikers. Dat kan op zich goed nieuws zijn voor de prijskopers want de x-pro2 zal dan eindelijk voor een schappelijk bedrag in de winkel komen te liggen voor een paar honderd € net als destijds de x-pro1 voor rond de €400,= aan zijn einde kwam in de winkels. Voor die prijs is het wel de moeite waard >:) .

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:33
superiscch schreef op zondag 22 september 2019 @ 08:08:
Artikel gelezen dat de 3 nieuwe Viltrox lenzen een adviesprijs van $250 'zullen' krijgen.

Eerst zien en dan geloven natuurlijk maar als ze even goed zijn als de 85mm is dit toch een zeer scherpe prijs.
€250-300 zal ook een mooie prijs zijn. Zelf ben ik vooral benieuwd naar de 23mm lens.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• superiscch
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-10 17:02
LA-384 schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:19:
[...]

€250-300 zal ook een mooie prijs zijn. Zelf ben ik vooral benieuwd naar de 23mm lens.
Ik twijfelde om de Fuji 35 1.4 te kopen maar ik wacht nog even tot de reviews van de Viltrox lenzen, met wat geluk kan ik de 23 en 35 kopen voor de prijs van de Fuji 😄

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-10 16:34
Nog bedankt hiervoor!
Heb inmiddels de X-T30 charcoal silver met 18-55mm gekocht. Vandaag getest, wat foto's geschoten op het water, vrijwel alles op auto ingesteld om het teproberen en gespeeld met de standaard effecten. Wat een camera!
Maar nu ook naarstig op zoek naar een compacte tas waar de X-T30 met 18-55mm erop in past..(dan hoef ik alleen de zonnekap te verwijderen). Dat is niet zo makkelijk. Tips hier?

Heb ook maar gelijk de Jupio set met lader + 2 accu's gehaald. Gek dat dat goedkoper is dan een lader + 1 Jupio accu.
Universal Creations schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:05:
Dus ze halen het lcd op de achterkant weg...
Geen idee over welke camera je het hier hebt maar de X-Pro3 heeft tov de voorgaande versies nu een extra lcd op de achterkant gekregen. Op de achterzijde zitten er nu dus 2 ipv 1 zoals bij de meeste andere camera's. De grote lcd waarop je je foto's kunt zien is naar binnen gedraaid en moet je uitklappen. Als dat een touchscreen is dan is dat handig voor iedereen die daar een hekel aan heeft en bang is met z'n neus functies te activeren (waar overigens ook echt real life situaties van gemeld zijn).
Dus nu chimpen fotografen in de zoeker, zodat ze helemaal niet meer hun omgeving de gaten kunnen houden tijdens het chimpen.
Er veranderd dus niets want die situatie die je hier beschrijft had je voorheen ook met zowel evf als lcd. Grootte en soort scherm maken namelijk geen ene bal uit. Wat hier het probleem is, is dat mensen zich alleen op datgene wat op het scherm te zien is concentreren en daardoor alle andere zaken die om hun heen gebeuren wegfilteren. Waar dacht je anders dat het smartphone verbod in auto en op de fiets op gebaseerd was? Juist, exact dit principe.
willemd schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:54:
Ik vind het echt bizar dat ze de LCD uit het zicht hebben gehaald. Zelfs als je altijd via de EVF (of OVF) fotografeert, is het handig om wanneer nodig foto's terug te kijken op het scherm.
Dat kun je nu ook nog steeds door het schermpje omlaag te klappen. Er zijn heel veel mensen die hebben gevraagd om een X-Pro die meer a la een Leica M is in de zin van de digitale schermloze versie en/of de zwart/wit only versie. Kennelijk zien ze daar bij Fujifilm een markt in.

Let wel, die X-Pro serie is altijd al een niche geweest. De meest gekochte camera's zijn die van de X-T serie. Dat zag je terug in de commentaren op de X-Pro2 en nu ook weer op die van de X-Pro3. Mensen menen helaas nog altijd te moeten denken dat zij voor ieder product of dienst die op de markt wordt gebracht DE doelgroep zijn. Hoe narcistisch kun je zijn... Bovendien mist men met die houding wel het feit dat Fujifilm een hele brede lijn aan camera's heeft. Niet iedere camera is überhaupt voor de westerse markt bedoeld. Die informatie heeft Fujifilm nu al meermaals gedeeld.

Persoonlijk had ik ook liever eenzelfde lcd gezien als op de X-T serie of die van de GFX50R. Dit nieuwe scherm komt daar toch wel enigszins in de buurt (ik zou hem het vaakst voor statief en lage shots gebruiken en dat kun je met deze prima). Voor de rest denk ik niet dat de verschillen tussen X-Pro2 en 3 groot zullen zijn, upgraden ben ik niet van plan.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Snik....

Vandaag de X-T2 weg gebracht naar Kamera Express. SD card slot 1 is defect en wipt het SD kaartje er gelijk uit. Ben hem 4 tot 6 weken kwijt :'(

Fujifilm X-T2 || 16mm f1.4 || 35mm f/2

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:08
Ik had vrijdagnacht een oeps-momentje. Was met met m'n X-T20 en 35mm 1.4 aanwezig op het huwelijksfeest van mijn zwager. Casual wat foto's gemaakt van het feest (LED party-verlichting is k.u.t. btw). Zelf ook flink gedronken, en op het eind van de feest is m'n camera uit m'n tas gedonderd van een meter hoog. Schade: een zwaar verbogen zonnekap, en flinke butsen in de L-bracket. Volgens mij best wel mazzel gehad dat de zonnekap erop zat, die heeft de merendeel van de impact geabsorbeerd.
In eerste instantie kreeg ik de zonnekap niet meer rechtgebogen. Ik dus zoeken naar een vervanger. Bij K-E kost dat gewoon 80 euro :-( .
Ik heb dus nog wat meer m'n best gedaan, en met wat tools van m'n broer is de zonnekap nu recht gelukkig.

Hier staat tekst

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:22
Jazco2nd schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:19:
[...]

Nog bedankt hiervoor!
Heb inmiddels de X-T30 charcoal silver met 18-55mm gekocht. Vandaag getest, wat foto's geschoten op het water, vrijwel alles op auto ingesteld om het teproberen en gespeeld met de standaard effecten. Wat een camera!
Maar nu ook naarstig op zoek naar een compacte tas waar de X-T30 met 18-55mm erop in past..(dan hoef ik alleen de zonnekap te verwijderen). Dat is niet zo makkelijk. Tips hier?

Heb ook maar gelijk de Jupio set met lader + 2 accu's gehaald. Gek dat dat goedkoper is dan een lader + 1 Jupio accu.
Lowepro Format 140 schoudertas Zwart
Gebruik ik met X-T20 +18-55.
bij kleinere tassen past de (standaard) riem niet meer.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Universal Creations schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:05:
Dus ze halen het lcd op de achterkant weg, want dat zou fotografen afleiden (door het chimpen), maar ze houden wel een EVF (met de nodige verbeteringen)... Sorry, maar daar ontgaat de logica mij even. Dus nu chimpen fotografen in de zoeker, zodat ze helemaal niet meer hun omgeving de gaten kunnen houden tijdens het chimpen.
Als ik het filmpje goed begrijp dan is het voorkomen van 'chimpen' niet eens het doel, ze vinden hun nieuwe EVF gewoon zo übergeil dat je die per se moet gebruiken. ;)

Een klapscherm is sowieso altijd handig, maar waarom dan niet draaibaar zodat je kunt kiezen welke kant je het meest gebruikt? Zal wel geen ruimte voor zijn vermoed ik.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:22

Tourniquet

Hiya, fellas!

Jazco2nd schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:19:
[...]

Nog bedankt hiervoor!

Ik gebruik een twee delen systeem, een Tenba Packlite Travel Bag BYOB7 met de daarin passende insert.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:21
Gents, ben me voorzichtig aan het orienteren op een flitser voor buiten(spatwaterbestendig). Ze schijnen te bestaan, maar op de Godox en Nissin site zie ik niets vermeld staan. Hoe lossen jullie dat op?

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:42

Pat-Juh

Patrick

Tourniquet schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:37:
[...]

Ik gebruik een twee delen systeem, een Tenba Packlite Travel Bag BYOB7 met de daarin passende insert.

[YouTube: Tenba BYOB 7 Review]
Dit is een fijne insert, gebruik deze ook voor kleine citytrips e.d.
X-T3, 12mm, 23mm en 56mm passen er in met een paar kaartjes en accu’s. Meer dan genoeg :+
onsgeluk schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:50:
Gents, ben me voorzichtig aan het orienteren op een flitser voor buiten(spatwaterbestendig). Ze schijnen te bestaan, maar op de Godox en Nissin site zie ik niets vermeld staan. Hoe lossen jullie dat op?
Door niet in de regen te flitsen :+

Flitsers op Fuji is een beetje de/een achilleshiel, Nissin en Godox vullen het voornamelijk op maar daarbuiten vind ik de flitsspullen om te huilen.

Ik neem aan dat je met behoud van TTL wilt flitsen want anders kun je gewoon een random spatwaterbestendige flitser van een merk pakken lijkt me ?

Gabriël Ryzen

• onsgeluk
Absolute noob als het op flitsen aankomt, maar ik gok dat je ttl bedoelt. Dat zou wel het makkelijkste zijn ja. Als dat echt geen optie is wordt het een stoomcursus manueel inflitsen vrees ik. Water is nml onvermijdelijk voor hetgeen ik de fliser wil gaan gebruiken.

Wel ruk dat de zgn reportageflitsers van Godox/Nissin dit niet bieden.

Edit: nu zie ik dat de fuji efx500 wel spatwater bestendig is, maar met een lager richtgetal veel duurder is als het equivalent van bv Godox 😡

onsgeluk wijzigde deze reactie 26-09-2019 14:56 (17%)

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23:39
onsgeluk schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:46:
Absolute noob als het op flitsen aankomt, maar ik gok dat je ttl bedoelt. Dat zou wel het makkelijkste zijn ja. Als dat echt geen optie is wordt het een stoomcursus manueel inflitsen vrees ik. Water is nml onvermijdelijk voor hetgeen ik de fliser wil gaan gebruiken.

Wel ruk dat de zgn reportageflitsers van Godox/Nissin dit niet bieden.

Edit: nu zie ik dat de fuji efx500 wel spatwater bestendig is, maar met een lager richtgetal veel duurder is als het equivalent van bv Godox 😡
https://www.instructables...-Waterproof-Slave-Strobe/ _/-\o_

Zal vast geen TTL waardig alternatief zijn gezien het plastic ;-)

Tomas_ wijzigde deze reactie 26-09-2019 16:40 (5%)

Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• onsgeluk
Je hebt me wel op een idee gebracht :P Het gaat in mijn geval uitsluitend om opspattend water, dus ik zie mogelijkheden

• begintmeta
  • Niet online
onsgeluk schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:46:
...
Die Fujiflitser is zeker behoorlijk duur, en bij gebrek aan RC en algemeen een flitssysteem natuurlijk vrij beperkt. Maar equivalent zijn de flitser dus blijkbaar niet, want de een is bijvoorbeeld spatwaterbestendig en de ander niet. Daarnaast is het bij vergelijkeen van richtgetallen altijd goed oppassen of wel een zinvolle vergelijking mogelijk is. (b.v. GN bij zoom 200 bij de ene flitser vs bij zoom 100 bij de ander etc)
@onsgeluk Bedoelde inderdaad TTL maar autocorrect was het er niet mee eens ;)

Gabriël Ryzen

• Tomas_
onsgeluk schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:45:
Je hebt me wel op een idee gebracht :P Het gaat in mijn geval uitsluitend om opspattend water, dus ik zie mogelijkheden
Ik weet niet wat je gaat fotograferen, maar wellicht is een https://www.ledpanelendis...light-bouwlamp-4000k.html ook een optie?

Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• onsgeluk
Tomas_ schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:16:
[...]

Ik weet niet wat je gaat fotograferen, maar wellicht is een https://www.ledpanelendis...light-bouwlamp-4000k.html ook een optie?
Om je een idee te geven heb ik even een willekeurige foto van google pics geleend: https://images.app.goo.gl/o3dxSXxttutzN5gK6

230V is dus niet voorhanden, maar ik weet dat die ledlampen er ook zijn met accu. Goeie tip, thx

• begintmeta
  • Niet online
Pff, die X-H1-gripsets worden er momenteel wel hard doorheen gedraaid, de locale winkels hebben ze inmiddels niet meer, bij Amazon (D,I) is de voorraad van ~12 in een paar dagen naar 0 gegaan... Is ook best interessant voor 1000-1100 (of <900 zoals helemaal in het begin), zit inmiddels nu ook al een paar weken met de gedachte te spelen er toch maar een te kopen als twede body naast de X-Pro2...
onsgeluk schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:50:
...

Om je een idee te geven heb ik even een willekeurige foto van google pics geleend: ...
Ik denk dat je bij het fotograferen van waterskieers vanaf de boot best iets zelf kan construeren dat een normale flitser voldoende beschermt tegen spatten.

• PdeBie
  • Niet online
onsgeluk schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:50:
[...]

Om je een idee te geven heb ik even een willekeurige foto van google pics geleend: https://images.app.goo.gl/o3dxSXxttutzN5gK6

230V is dus niet voorhanden, maar ik weet dat die ledlampen er ook zijn met accu. Goeie tip, thx
Dit kan prima met een gewone flitser in een doorzichtige plastic zak. :)

• onsgeluk
begintmeta schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:56:
Pff, die X-H1-gripsets worden er momenteel wel hard doorheen gedraaid, de locale winkels hebben ze inmiddels niet meer, bij Amazon (D,I) is de voorraad van ~12 in een paar dagen naar 0 gegaan... Is ook best interessant voor 1000-1100 (of <900 zoals helemaal in het begin), zit inmiddels nu ook al een paar weken met de gedachte te spelen er toch maar een te kopen als twede body naast de X-Pro2...

[...]

Ik denk dat je bij het fotograferen van waterskieers vanaf de boot best iets zelf kan construeren dat een normale flitser voldoende beschermt tegen spatten.
PdeBie schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:56:
[...]Dit kan prima met een gewone flitser in een doorzichtige plastic zak. :)
Was misschien niet het beste voorbeeld. Ik sta/zwem meestal net buiten het pad van de skier met de camera net boven de waterlijn. Dus van een spatje water is geen sprake, het zijn eerder bakken met water. Voor de cam/lens is dat vooralsnog geen probleem. Ik ga wel even mcGyveren met de aangedragen suggesties.

En ja, als je de kans krijgt een xh1 voor dat bedrag te kopen, absoluut doen! Ik twijfel nog steeds om er een 2de bij te kopen. Maar het is hobby dus kan de aanschaf niet echt rechtvaardigen :+

• begintmeta
  • Niet online
onsgeluk schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:19:
... Was misschien niet het beste voorbeeld. Ik sta/zwem meestal net buiten het pad van de skier met de camera net boven de waterlijn. Dus van een spatje water is geen sprake, het zijn eerder bakken met water. ...
Misschien is een echte onderwaterbehuizing/echt geheel waterdichte behuizing dan wel het beste...

• onsgeluk
begintmeta schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:33:
[...]

Misschien is een echte onderwaterbehuizing/echt geheel waterdichte behuizing dan wel het beste...
Heb ik voor gekeken, alleen Meike is betaalbaar. Euvel is alleen dat ze geen behuizing voor de xh1 hebben. Andere merken zijn dusdanig geprijsd dat ik goedkoper uit ben door een xt3 met een Meike behuizing te kopen.
Voor hetgeen ik nu onder water doe, heb ik zo’n plastic buidel met zip-sluiting. Verre van ideaal maar je moet iets.

• Tomas_
Is er hier iemand die de 35 mm 1.4 en de 56 mm 1.2 heeft. Ik heb zelf de 35 en ben benieuwd hoe deze zich verhoud tot de 56.

• PdeBie
  • Niet online
Tomas_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:15:
Is er hier iemand die de 35 mm 1.4 en de 56 mm 1.2 heeft. Ik heb zelf de 35 en ben benieuwd hoe deze zich verhoud tot de 56.
In welk opzicht zich verhoud? Ik heb zelf de 35 f2 en de 56 heb ik ooit een keer gehuurd.

• Tomas_
PdeBie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:26:
[...]

In welk opzicht zich verhoud? Ik heb zelf de 35 f2 en de 56 heb ik ooit een keer gehuurd.
Met name het verschil tussen de twee.
Ben zeer tevreden met mijn 35 1.4, en vraag mij af hoe iemand beide lenzen beoordeeld ten opzichte van elkaar. Met name of de “magic” van de 1.4 ook in de 1.2 zit. Vooral iemand die ze beiden bezit.

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:16
Tomas_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:48:
[...]

Met name het verschil tussen de twee.
Ben zeer tevreden met mijn 35 1.4, en vraag mij af hoe iemand beide lenzen beoordeeld ten opzichte van elkaar. Met name of de “magic” van de 1.4 ook in de 1.2 zit. Vooral iemand die ze beiden bezit.
Ik heb en gebruik ze beide voor bruiloften op twee X-T3's. Of de 'magic' in beiden zit is erg subjectief. Het verschil in brandpunt is vrij fors waarmee vergelijken lastig is. Ik ben met beide erg tevreden, de 56mm 1.2 gebruik ik wel veel meer, met name omdat 80% van de tijd de 23mmF2 op de andere camera zit. Combi 23&56 is handiger voor mij dan combi 35&56. Focus snelheid zijn de 56 en 35 op een X-T3 vergelijkbaar en voor mij snel genoeg.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

• Tomas_
@WouterL ik zie dat he de hele set te koop hebt staan. Toch niet tevreden?

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:41
Tomas_ schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:57:
@WouterL ik zie dat he de hele set te koop hebt staan. Toch niet tevreden?
Jewel, vals alarm. In een soort impuls een ultra compact gekocht, maar die staat inmiddels te koop ipv de fuji set.

• Tomas_
Gelukkig maar ;-)

Of juist niet, mooie Gear voor ons in de verkoop :+

Overigens gisteren de 4.3 versie van de app geprobeerd.....een wonder ik heb 2 foto's kunnen overzetten!

Gabriël Ryzen

• begintmeta
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:44:
Of juist niet, mooie Gear voor ons in de verkoop :+

Overigens gisteren de 4.3 versie van de app geprobeerd.....een wonder ik heb 2 foto's kunnen overzetten!
Die app werkt bij mij (Android 9 telefoon) prima, met een X-Pro2, al sinds een paar versies. In het begin vas het vrij dramatishc, maar ondertussen is ook mijn telefoon veranderd, dus of het daaraan ligt of aan verbeteringen van de app kan ik niet echt zeggen.

Ik zit nog steeds sterk te spelen met de gedachte een X-H1 aan te schaffen trouwens, m.n omdat ik wat meer video wil doen... (en het best handig is een twede camera te hebben met een (vergeleken met de X-Pro2) goede EVF) eventueel ook een zoomlens erbij, ik heb nu alleen primes. Of toch een X-T3, of wachten, of een Sony of Nikon kleinbeeld naast het X-systeem...

Welke X-mount (autofocus) zoom is eigenlijk het geschiktst voor video (weinig focus breathing, behoud van focus bij zoomen, constante transmissie etc)? De 16-80 f/4, 16-55 f/2.8 of een van de oudere kitzooms?

begintmeta wijzigde deze reactie 04-10-2019 10:31 (35%)

• Tomas_
begintmeta schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:26:
[...]

Die app werkt bij mij (Android 9 telefoon) prima, met een X-Pro2, al sinds een paar versies. In het begin vas het vrij dramatishc, maar ondertussen is ook mijn telefoon veranderd, dus of het daaraan ligt of aan verbeteringen van de app kan ik niet echt zeggen.

Ik zit nog steeds sterk te spelen met de gedachte een X-H1 aan te schaffen trouwens, m.n omdat ik wat meer video wil doen... (en het best handig is een twede camera te hebben met een (vergeleken met de X-Pro2) goede EVF) eventueel ook een zoomlens erbij, ik heb nu alleen primes. Of toch een X-T3, of wachten, of een Sony of Nikon kleinbeeld naast het X-systeem...

Welke X-mount (autofocus) zoom is eigenlijk het geschiktst voor video (weinig focus breathing, behoud van focus bij zoomen, constante transmissie etc)? De 16-80 f/4, 16-55 f/2.8 of een van de oudere kitzooms?
Deze: https://www.fujifilm.eu/n...meras/model/mkx18-55mmt29

• begintmeta
  • Niet online
Aan die lens had ik uiteraard gedacht (ik dacht ook wel dat die lens geopperd zou worden), maar ten eerste kan ik de prijs toch echt niet verantwoorden en de afmetingen en ook het gebrek aan autofocus zijn voor mij nadelen.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:29

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Goeie genade, dat is nog eens een kit lens (18-55 :Y))...

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:07

Major_ton

Shoot!

@begintmeta Ik heb de X-H1 onlangs in de aanbieding gehaald. Volgens mij heeft Cameraland in Alkmaar ze nog wel? Het is echt een no-brainer! Ik heb mijn X-Pro2 er op ingeruild aangezien ik ook nog een X-Pro1 (tegenlicht en highlight wonder) en een X-T2 heb. Ik ben ook steeds meer gaan filmen en de Eterna preset is fantastisch. Tevens is IBIS een verademing voor lensen als de 56/1.2 en 90/2. Bovendien houdt de X-H1 heerlijk vast als je er langer mee moet werken. Bij de X-T2 krijg ik dan toch kramp in mijn rechterarm op den duur. De X-T2 gaat overigens binnenkort ingeruild worden op de X-T3, dan kan ik met beide in de Eterna preset filmen en is er de mogelijkheid om 4K60p te draaien. Gotta love Fuji!

Website | DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T2 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - Asus ROG G751JT - Asus UX430

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Ook hier eentje die de X-H1 heb gehaald .... komend vanaf MFT . Compleet met de 16-55 lens.
Camera lig goed in de hand.. super!... Wel wennen dat accu wat snel leeg loopt. Na 70 /80 beelden al op de helft..
Moet wel zeggen dat ik gisteravond veel tijd heb gespendeerd aan het uitproberen van de menu-instellingen.

Paar dingen waar ik aan moet wennen: de ongelukkige plaatsing van de Q knop (kan er niet goed bij) en dat ik de foto's bij terugkijken niet zo ver kan inzoomen, plm 50 % ipv op pixelniveau (100%), wellicht is het ergens in te stellen.

De grip ga ik niet gebruiken, de camera voelt goed in balans met de 16-55mm 2.8 . (Een fantastische lens trouwens!) Hoeveel zou ik voor de grip (zonder accus!) kunnen krijgen? 150 euro??

Merlijn_merlin wijzigde deze reactie 05-10-2019 23:31 (4%)

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• wouter3
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:12
Merlijn_merlin schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:29:
Paar dingen waar ik aan moet wennen: de ongelukkige plaatsing van de Q knop (kan er niet goed bij) en dat ik de foto's bij terugkijken niet zo ver kan inzoomen, plm 50 % ipv op pixelniveau (100%), wellicht is het ergens in te stellen.

De grip ga ik niet gebruiken, de camera voelt goed in balans met de 16-55mm 2.8 . (Een fantastische lens trouwens!) Hoeveel zou ik voor de grip (zonder accus!) kunnen krijgen? 150 euro??
Een mooie set inderdaad.
1. Die q knop is inderdaad niet handig geplaatst. In plaats van er niet goed bijkunnen, druk ik er juist vaak per ongeluk op. Je kan hem ook uitzetten. (goed verstopt in de menu's en bereikbaar via:

Set up
Connection setting
Buttom dial setting
Lock
Function setting
Q buttom

2. Wat betreft het inzoomen op foto's:
Schiet je toevallig RAW of RAW+Jpeg? In dit geval maakt je camera namelijk vaak aanvullend een hele kleine preview. Op dat bestandje zoom je dan in en is de vergroting niet zo groot. Als je alleen in jpeg schiet, zou je een heel eind moeten kunnen inzoomen. (ik doe dat altijd door 1 keer te klikken op het scrollwieltje achterop de camera.)

3. Ik heb alleen de grip eerder (voor de huidige actie) zelf ongebruikt verkocht voor 160 Euro. Dat was nog best lastig. Ik verwacht echter dat veel mensen nu de set met grip hebben gekocht en dat de vraag mogelijk minder is dan voorheen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

wouter3 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Een mooie set inderdaad.
1. Die q knop is inderdaad niet handig geplaatst. In plaats van er niet goed bijkunnen, druk ik er juist vaak per ongeluk op. Je kan hem ook uitzetten. (goed verstopt in de menu's en bereikbaar via:

Set up
Connection setting
Buttom dial setting
Lock
Function setting
Q buttom

2. Wat betreft het inzoomen op foto's:
Schiet je toevallig RAW of RAW+Jpeg? In dit geval maakt je camera namelijk vaak aanvullend een hele kleine preview. Op dat bestandje zoom je dan in en is de vergroting niet zo groot. Als je alleen in jpeg schiet, zou je een heel eind moeten kunnen inzoomen. (ik doe dat altijd door 1 keer te klikken op het scrollwieltje achterop de camera.)

3. Ik heb alleen de grip eerder (voor de huidige actie) zelf ongebruikt verkocht voor 160 Euro. Dat was nog best lastig. Ik verwacht echter dat veel mensen nu de set met grip hebben gekocht en dat de vraag mogelijk minder is dan voorheen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

ad. 1) Q button vind ik wel handig om hem uit te schakelen. Misschien kan ik swappen met een andere Fn-knop
ad 2) Ik schiet raw+fine jpg - dat van 1 keer drukken op scrollwieltje geeft geen voldoende vergroting vind ik om de scherpte goed te checken
ad 3) Ik denk het ook en mogelijk willen meer X-H1 bezitters van de grip af en wordt de markt straks overspoeld

• wouter3
Merlijn_merlin schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:34:
[...]
ad 2) Ik schiet raw+fine jpg - dat van 1 keer drukken op scrollwieltje geeft geen voldoende vergroting vind ik om de scherpte goed te checken
Als je alleen in jpeg schiet kan je wel ver inzoomen op elke foto. Ik heb helaas geen idee waarom dat niet werkt als je in RAW+Jpeg schiet.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-10 16:34
wouter3 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Set up
Connection setting
Buttom dial setting
Lock
Function setting
Q button
Weet iemand of dit op de X-T30 ook mogelijk is? Ik kan het niet vinden.
Je zou het kunnen proberen door op de camera in het menu naar BUTTON/DIAL SETTING > FUNCTION (Fn) SETTING te gaan en te kijken wat je daar kunt instellen. Aangezien de Q-menu-knop een vrij belangrijke knop is op Fujifilm camera's moet je niet verwachten dat je daar een andere functie aan kunt toewijzen of de boel uitschakelen. Je kunt wel instellen welke zaken in dat menu staan (en ook dat heeft zijn beperkingen). Zo staat in de handleidingen van zowel de X-Pro2 als de X-H1 dat de Q-menu-knop niet aan te passen is. De handleiding van de X-T30 lijkt te suggereren dat het daar wel mee kan. Kortom: ff zelf uitproberen.

• lapino
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-10 11:25
Ik heb een XT2 en A7III en wat ik eigenlijk (enkel) mis op de Fuji tov de Sony is de zeer goede eye/face detectie. Die is op de XT2 op zijn best "matig". Iemand die upgrade heeft gedaan naar de XT3? Is dat beter?

• Tomas_
lapino schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:53:
Ik heb een XT2 en A7III en wat ik eigenlijk (enkel) mis op de Fuji tov de Sony is de zeer goede eye/face detectie. Die is op de XT2 op zijn best "matig". Iemand die upgrade heeft gedaan naar de XT3? Is dat beter?
Het is beter op de XT3

https://www.thephoblograp...-detection-to-the-camera/

Maar volgens mij is de Sony niet te evenaren wat eye-detection betreft, Wat dat betreft moet je dus altijd een stapje terug doen met Fujfilm.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:38

amphora

Online creatie

Tomas_ schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Het is beter op de XT3

https://www.thephoblograp...-detection-to-the-camera/

Maar volgens mij is de Sony niet te evenaren wat eye-detection betreft, Wat dat betreft moet je dus altijd een stapje terug doen met Fujfilm.
Verschil is schijnt niet heel groot te zijn en de nieuwe fuji X-A7 schijnt het weer beter te doen en die software update komt binnenkort waarschijnlijk ook weer naar de X-T3. Sony zal nog altijd beter zijn maar het verschil is ook weer niet zo groot dat het doorslaggevend voor een aankoop zal (moeten) zijn.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

Het is ook altijd moeilijk vergelijken. Wat is beter en hoe lang is die uitspraak geldig? Ieder merk of model heeft wel iets waar ze in goed in zijn of uitblinken tot er iemand anders komt die het "beter" kan. Of dat "beter" voor jou van toepassing is blijft de vraag maar is ook niet relevant als JIJ het wilt hebben, hebbe, hebbe, hebbe.
Dat is ook het doel, jou gretig maken om iets nieuws te willen... Altijd een klein beetje beter en hard roepen dat dit het beste ooit is en je er DUS niet meer zonder kunt. Anders zou namelijk iedereen nog in een T-Fordje rijden want daar kwam je ook mee van A naar B...

Geen enkel merk is overal en altijd overal de beste in en dat is maar goed ook. Iemand die erg goed is in het ene zou zo maar "minder" kunnen zijn met wat anders, al is het maar de prijs, alles is relatief...Als je dus het beste merk/ model zoekt zul je dat misschien wel nooit vinden, in plaats daarvan misschien dan maar de minste minpunten zoeken? Of gewoon tevreden zijn met wat je hebt als je mooie foto's "ziet" en kunt maken...
Gisterochtend is mijn broertje getrouwd (alleen gemeentelijk huwelijk, rest is vrijdag) en hij had gevraagd of ik een paar foto's kon nemen zodat ze daar ook wel iets van zouden hebben. Was ook getuige + mijn kinderen van waren er dus best druk nog :+

Dacht eens de elektronische sluiter te proberen omdat het best op elkaar was en de sluiter goed te horen was, goed dat ik even keek na de eerste paar foto's want je ziet duidelijk lijnen in beeld. Dacht dat dat alleen met snel bewegend beeld was maar bij kunstlicht/ledlicht dus ook :X

Om de lat nog hoger te leggen mijn schoonzusje is zelf fotografe (ZZP) en werkt voor een fotograaf/reclame bureau (al doet ze meer videoedditing), hoe bedoel je no pressure :|

Gabriël Ryzen

• onsgeluk
sapphire schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:38:
Gisterochtend is mijn broertje getrouwd (alleen gemeentelijk huwelijk, rest is vrijdag) en hij had gevraagd of ik een paar foto's kon nemen zodat ze daar ook wel iets van zouden hebben. Was ook getuige + mijn kinderen van waren er dus best druk nog :+

Dacht eens de elektronische sluiter te proberen omdat het best op elkaar was en de sluiter goed te horen was, goed dat ik even keek na de eerste paar foto's want je ziet duidelijk lijnen in beeld. Dacht dat dat alleen met snel bewegend beeld was maar bij kunstlicht/ledlicht dus ook :X

Om de lat nog hoger te leggen mijn schoonzusje is zelf fotografe (ZZP) en werkt voor een fotograaf/reclame bureau (al doet ze meer videoedditing), hoe bedoel je no pressure :|
‘Nee’ is ook een antwoord 😂

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:44
Ja, hangt af van de combinatie van de sluitertijd en de frequentie waarop led lichten gemoduleerd zijn. Als je relatief lange sluitertijden gebruikt zoals 1/30 sec verdwijnen de problemen waarschijnlijk (of nog langer), maar moet je onderwerp wel statisch zijn.

• sys64738
  • Laatst online: 18:15

sys64738

Press play on tape

Tja, electronic shutter en kunstlicht is altijd een groot risico. Ik heb dit geleerd tijdens een test-shoot van mijn kinderen. Bij jou kwam het leermoment op een iets rottiger tijdstip.

Van de andere kant: het was geen betaalde opdracht van een klant maar gewoon dienst voor je broer.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

@onsgeluk En ze laten zitten met de crappy mobieltjes foto's van andere familieleden, echt niet. Bovendien moet ik wel de Fuji-eer een beetje hooghouden aangezien zij zelf en werkgever Sony gebruikers zijn :+

@Hielko Ik zat geloof ik op 1/80e en met iets spelen in post valt het wel mee. Gelukkig wist ik toen ik het zag ook direct wat het was :)

@sys64738 Nouja kunstlicht opzich niet, heb nog nooit problemen ervaren met TL of gloei- en halogeen lampen en dat is ook kunstlicht. Gelukkig kwam ik er al achter na een foto van de trouwambtenaar en dat was enigsinds te fixen in post dus de 'schade' valt mee :)

Gabriël Ryzen

• sys64738
  • Laatst online: 18:15

sys64738

Press play on tape

@sapphire Ja, het hangt af van het soort kunstlicht. Gloeilampen flikkeren niet. Maar de meeste soorten licht (zoals TL en halogeen) hebben een flikkering die je onder (on)gunsitge omstandigheden kunt zien. Maar het varieert dus per type lamp en is ook afhankelijk van je sluitertijd en uitleessnelheid van je sensor.

Hoe meer lampen bij elkaar hoe kleiner het effect zal zijn natuurlijk door de uitmiddeling van het flikkeren.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Nog een gevaar van de elektronische sluiter is als je beweging hebt dat rechte verticale lijnen gebogen in beeld komen. Dus voor bijvoorbeeld snelle actiebeelden is zo'n elektronische sluiter ook niet handig.

Die flikkering gaat hier specifiek over foto's veronderstel ik. Voor video is er ook nog de framerate tegenover de frequentie van het net. Daarom in Europa 1/50 s als sluiter en 25 fps (of veelvoud). Terwijl in Amerika 1/60s en 30 fps. Ook bij gloeilampen en spaarlampen.

• Tiimmeh
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16:21
Voor de geïnteresseerden: de Fujinon XF 18-135mm f/3.5-5.6 is in de aanbieding bij Bol. Normaal 700 euro, nu voor 400. pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 18-135mm F/3.5-5.6 R LM OIS WR

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:44
sys64738 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:23:
@sapphire Ja, het hangt af van het soort kunstlicht. Gloeilampen flikkeren niet. Maar de meeste soorten licht (zoals TL en halogeen) hebben een flikkering die je onder (on)gunsitge omstandigheden kunt zien. Maar het varieert dus per type lamp en is ook afhankelijk van je sluitertijd en uitleessnelheid van je sensor.

Hoe meer lampen bij elkaar hoe kleiner het effect zal zijn natuurlijk door de uitmiddeling van het flikkeren.
Nee, want dat soort lampen flikkeren meestal allemaal keurig synchroon met de frequentie van de netspanning. Maar heeft FujiFilm geen optie in de firmware zitten om dat soort flikkeringen te herkenning en de foto automatisch op het juiste moment te nemen? M'n Sony heeft iig daarvoor een anti-flicker optie.

Maar problematischer is (goedkope, dimbare) led-verlichting. Die knipperen vaak op hogere frequencies waardoor tijdens het uitlezen van de sensor de led-lamp meerdere keren aan en uit gaat waardoor je dus banding te zien krijgt.

• LA-384
Het probleem met sommige led-verlichting is dat deze geen nagloeitijd kennen. De lamp gaat 50x/seconde aan en uit (wanneer het een retrofit lamp op 230v betreft, voor lampen op 12/24v gelijkstroom geldt dat als het goed is niet).

Alle andere kunstlicht gloeit na, waardoor de lamp niet volledig uit is wanneer deze weer aan gaat. Bij gloeilampen gebeurt dat nagloeien het langst.

De betere ledlampen hebben daarom een flinke condensator die dat effect minimaliseert.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:38

amphora

Online creatie

Tiimmeh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:29:
Voor de geïnteresseerden: de Fujinon XF 18-135mm f/3.5-5.6 is in de aanbieding bij Bol. Normaal 700 euro, nu voor 400. pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 18-135mm F/3.5-5.6 R LM OIS WR
Alweer voorbij, op bol.com nu 726. Nog steeds goedkoper. Maar Bol.com Plaza is soms net eGlobal. Vage handelaren die van bol.com platform gebruik maken.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• begintmeta
  • Niet online
amphora schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Alweer voorbij, op bol.com nu 726. Nog steeds goedkoper. Maar Bol.com Plaza is soms net eGlobal. Vage handelaren die van bol.com platform gebruik maken.
Bij de winkel die de lens aanbood, is hij nog steeds voor die prijs op de lijst te vinden.
https://fotogrijpink.nl/f...mm-f3-5-5-6-r-ois-wr.html

• Dacide
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:23
Zo, even dit topic volgen.
Ik werk al jaren met een Fuji X100T (prive) als opvolger van mijn Canon 7D DSLR.
Hiernaast hebben we nog een fiullframe Canon 6D thuis. Maar die gebruikt mijn vriendin voornamelijk..

Voor aankomend jaar moet ik een nieuwe camera set kopen voor de firma waar ik werk. Ik wil dan gaan kijken voor de X-T3 met de 16-55 f/2.8 en de 10-24mm (vrees dat ik die 8-16mm niet door de begroting krijg).
Zie er in ieder geval nu al naar uit :)

• WouterL
Toch ga ik het doen; tijdelijk kamp fujifilm verlaten. Niet per se omdat ik iets mis, maar omdat ik eens camp sony wil proberen (A7R II in het bijzonder). Wie weet kom ik hier weer snel met hangende pootjes terug..

• Merlijn_merlin
  • Niet online

Merlijn_merlin

Er is een grote cashback actie van start gegaan vandaag. Heel veel camera's, lenzen en kits doen mee.
Loopt tot 15 januari 2020.

Lijst staat hier!

( Verdulleme dat ik nou net anderhalf week geleden 16-55 2.8 bij mijn X-H1 heb aangeschaft!
Loop 200€ mis... :'( )

Merlijn_merlin wijzigde deze reactie 15-10-2019 14:27 (20%)
Reden: link

• Tomas_
Merlijn_merlin schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:17:
Er is een grote cashback actie van start gegaan vandaag. Heel veel camera's, lenzen en kits doen mee.

Lijst staat hier!

( Verdulleme dat ik nou net anderhalf week geleden 16-55 2.8 bij mijn X-H1 heb aangeschaft!
Online gekocht? Dan kun je hem terugsturen/opnieuw bestellen, maar ik zou de winkel even een belletje doen.
Wellicht kunnen ze dat ook op papier doen.

Andere tip soms verdubbelen ze de cashback op Blackfriday

Tomas_ wijzigde deze reactie 15-10-2019 16:04 (3%)

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:24
Merlijn_merlin schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:17:

Lijst staat hier!

Ik vermoed dat de dubbel-lens-kits met de 55-200 telezoom de komende maanden niet zo best zullen verkopen...

• wouter3
WouterL schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:40:
Ben zelf echt helemaal verliefd geworden op de 16mm 1.4. Wát is het makkelijk met die lens om prachtige low iso shots te krijgen bij slecht licht. Gewoon scherp, zelfs op 1.4. Een blijvertje deze keer.
WouterL schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:10:
Toch ga ik het doen; tijdelijk kamp fujifilm verlaten. Niet per se omdat ik iets mis, maar omdat ik eens camp sony wil proberen (A7R II in het bijzonder). Wie weet kom ik hier weer snel met hangende pootjes terug..
:) De verliefdheid was blijkbaar nog geen echte liefde :)

• WouterL
wouter3 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:44:
[...]

[...]

:) De verliefdheid was blijkbaar nog geen echte liefde :)
Het was meer een crush. :o nee, de lens ligt het niet aan, het is meer de nieuwsgierigheid. De Fuji was mijn eerste echte serieuze camera. Uit pure nieuwsgierigheid wat meer/anders proberen :)

• LA-384
Ik wil bij deze de Tweakers bedanken die me in het voorjaar overgehaald hebben een 50-140 f2.8 aan te schaffen.

Wat een beest van een lens _/-\o_ vooral voor actie.

Afgelopen weekend weer het jaarlijkse dorpsevenement vast mogen leggen. Waar ik vorig jaar met de 50-230 een groot deel van de foto's kon weggooien door verkeerde focus of bewegingsonscherpte, zijn die dit jaar met de 50-140 letterlijk op 1 hand te tellen. Zelfs shots waarbij het moment zo snel kwam dat ik zelf niet eens wist hoe het er op zou komen, zijn perfect scherp en met een heerlijke bokeh.

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:58
Hahaha ik weet niet of ik één van die Tweakers was maar kan het mij levendig voorstellen.
De 50-140 is echt een beest voor het X-mount platform. Één van de hoofdredenen waarom ik ben overgestapt van Sony. Nog een tip: de 1.4 TC. Die is met deze lens echt een uitstekende combo. Met een beetje buitenlicht komt er dan nog voldoende licht binnen op F4.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• begintmeta
  • Niet online
Pff, ik wil nu eigenlijk best een X-H1 met zoomlenzen naast mijn X-Pro2 met primelenzen, maar toch een hoop geld en dan kan ik ook eens vreemdgaan met een Nikon Z4 bijvoorbeeld...

• WouterL
Ik zit een beetje in een spagaat wat ik nog voor mijn camera gear kan vragen; wat zijn redelijke afschrijvingspercentages? Ik heb een 1.4 16mm van een half jaartje (4.5j garantie) en een Viltrox 85mm van juli, alsmede een x t20 van februari. Geen hond die er naar kraait. Ben ik te duur? Is een afschrijving van 20% voor een lens van juli onredelijk?

WouterL wijzigde deze reactie 16-10-2019 08:47 (9%)

Blijft lastig zulke dingen natuurlijk....

Die Viltrox is denk mede omdat het geen bekend merk is en de body omdat je nu met de cashback voor €100 meer een nieuwe hebt. Maargoed blijft altijd lastig want het is maar wat een gek er voor geeft.

Gabriël Ryzen

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13:16
WouterL schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:59:
Ik zit een beetje in een spagaat wat ik nog voor mijn camera gear kan vragen; wat zijn redelijke afschrijvingspercentages? Ik heb een 1.4 16mm van een half jaartje (4.5j garantie) en een Viltrox 85mm van juli, alsmede een x t20 van februari. Geen hond die er naar kraait. Ben ik te duur? Is een afschrijving van 20% voor een lens van juli onredelijk?
Veel mensen vinden tweedehands gewoon tweedehands, dan maakt het niet zo heel veel uit hoe oud 't is als de lens maar in goede staat is. Electronica daalt ook snel in waarde (lenzen wat minder) Ik denk dat 20% van de nieuwprijs af te weinig is. De x-t20 is ook niet zo populair op de tweedehandsmarkt ook al is het een goede camera. Voor iets meer dan de gemiddelde x-t20 vraagprijs op marktplaats heb je met wat geluk een x-t2. Als je er over nadenkt belachelijk maar veel mensen denken zo.

• DwightKSchrute
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:29
Sluw schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

Veel mensen vinden tweedehands gewoon tweedehands, dan maakt het niet zo heel veel uit hoe oud 't is als de lens maar in goede staat is. Electronica daalt ook snel in waarde (lenzen wat minder) Ik denk dat 20% van de nieuwprijs af te weinig is. De x-t20 is ook niet zo populair op de tweedehandsmarkt ook al is het een goede camera. Voor iets meer dan de gemiddelde x-t20 vraagprijs op marktplaats heb je met wat geluk een x-t2. Als je er over nadenkt belachelijk maar veel mensen denken zo.
Dit. Ik heb je advertentie ook zien staan. Ik ben aan het bedenken of ik naast mijn X100F nog een ILC wil. Maar als ik goed zoek heb ik voor 150 euro meer een X-T2.

• WouterL
Garantie is toch best wat waard zou je zeggen? Zeker bij elektronica?

Overigens heb ik bij de X-t20 een afschrijving gehanteerd van -30% tov de nieuwprijs.
Bij de Viltrox heb ik, gezien de leeftijd, rekening gehouden met een afschrijving van -20% (3 maand oud)
Bij de Fujifilm 16mm 1.4 heb ik rekening gehouden met een afschrijving van -20% (4 maand oud, 4.5 jaar garantie. Rekening gehouden met cashback after prijs)

WouterL wijzigde deze reactie 16-10-2019 10:02 (71%)

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:36
Ik kijk voor 2e hands prijzen als eerste op ebay, omdat dat de grootste veilingsite in Europa is. De prijzen voor verkochte produkten daar, zijn een goede indicatie.
https://www.ebay.de/sch/i...nc&_trksid=p2045573.m1684
https://www.ebay.de/sch/i..._nkw=fuji+x-t+20&_sacat=0
https://www.ebay.de/sch/i...nc&_trksid=p2045573.m1684
(offtopic) https://www.ebay.de/sch/i...w=sony+rx100+vii&_sacat=0

Je zit aardig in de richting, maar de Viltrox en de camera imo wel wat (~10%) te hoog. De 16mm gaat heel wisselend weg. Beetje geduld hebben, denk ik. (en evtl 5 tientjes speelruimte in de onderhandeling)
En je Sony is ok. Zou hem net onder de 1000 zetten. Psychologisch. ;)

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 16-10-2019 10:11 (14%)

gezocht: Panasonic GM5

• DwightKSchrute
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:29
WouterL schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:56:
Garantie is toch best wat waard zou je zeggen? Zeker bij elektronica?

Overigens heb ik bij de X-t20 een afschrijving gehanteerd van -30% tov de nieuwprijs.
Bij de Viltrox heb ik, gezien de leeftijd, rekening gehouden met een afschrijving van -20% (3 maand oud)
Bij de Fujifilm 16mm 1.4 heb ik rekening gehouden met een afschrijving van -20% (4 maand oud, 4.5 jaar garantie. Rekening gehouden met cashback after prijs)
Ik denk ook meer dat het 'm gewoon in de X-T20 zit. Ik snap dat het een prima camera is, maar voor iets meer geld heb je een X-T2. (plus, joystick, nu ik van de X100S naar de F ben gegaan, wil ik niet meer zonder ;)).

• WouterL
DwightKSchrute schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Ik denk ook meer dat het 'm gewoon in de X-T20 zit. Ik snap dat het een prima camera is, maar voor iets meer geld heb je een X-T2. (plus, joystick, nu ik van de X100S naar de F ben gegaan, wil ik niet meer zonder ;)).
Het is natuurlijk een wat compactere camera, zeker met sommige lensen.
Met bijvoorbeeld een 27mm heb je gewoon een zeer compact pakket. IQ is vrijwel hetzelfde, handling is op de XT2 dan weer wat beter. Dus niet voor iedereen is de X-T2 een betere camera natuurlijk. Maar goed, wie weet zak ik wel wederom in prijs. ;(
Je hoeft het niet te verkopen hè ;)

Sowieso is de afschrijving van Fuji Gear (met name de body's) enorm!

Gabriël Ryzen

• WouterL
sapphire schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:05:

Ja, dat vind ik ook niet vervelend, maar vind het dus lastig om een goede prijs te bepalen voor de gear. Zo te zien zit ik met 450 voor de X T20 van februari niet eens heel verkeerd qua prijsstelling?

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb besloten zo in iedergeval toch maar een X-H1-gripkit te kopen, met wat betere videofuncties, IBIS en algemeen qua bodyformaat lijkt het me een goede twede body naast de X-Pro2. Zoomlenzen volgen dan later misschien eens, heb voorlopig toch al genoeg primes (met helaas vaak behoorlijk wat focusbreathing)...

Toen ik de X-H1 probeerde vond ik overigens de standaard eyecup (EC-XT L) niet optimaal compatibel met mijn bril. Zijn er geschiktere? Ik zit zelf te denken aan een EC-XT S (waarbij het oog misschien wel weer te dicht bij het oculair komt) of een EC-GFX (die eventueel een beetje met de hotshoeafdekking conflicteert).

begintmeta wijzigde deze reactie 16-10-2019 12:09 (3%)

• LA-384
@WouterL Ik hou de marktplaats prijzen al even in de gaten en de gemiddelde vraagprijs van de 16mm 1.4 is €700,- met laagste vraagprijs €500,-. De viltrox is 1x aangeboden voor €350,-

Samen zou dat dan €1500,- zijn.

Ik weet niet of je het los of als pakket hebt staan, maar los heb je meer kans lijkt mij.

• WouterL
Ik heb ze los hier en op marktplaats staan. Tot nu toe eigenlijk voor alles weinig animo. Wellicht te ongeduldig. Het is natuurlijk behoorlijk niche spul, ook de lenzen.

• WouterL
LA-384 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:22:
@WouterL Ik hou de marktplaats prijzen al even in de gaten en de gemiddelde vraagprijs van de 16mm 1.4 is €700,- met laagste vraagprijs €500,-. De viltrox is 1x aangeboden voor €350,-

Samen zou dat dan €1500,- zijn.

Ik weet niet of je het los of als pakket hebt staan, maar los heb je meer kans lijkt mij.
Ik heb ze los hier en op marktplaats staan. Tot nu toe eigenlijk voor alles weinig animo. Wellicht te ongeduldig. Het is natuurlijk behoorlijk niche spul, ook de lenzen.

• Vanoverdegrens
WouterL schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:33:
[...]

Ik heb ze los hier en op marktplaats staan.
Marktplaats is om te verkopen vrijwel nutteloos. Als koper een eldorado, want de concurrent kopers zijn grotendeels onbeschofte koopjesjagers, van het "wat is je bodemprijs" soort. Die zouden graag de reiskosten voor het ophalen nog vergoed krijgen en de spullen cadeau. Ter plaatse nog lekker dooronderhandelen, als ik de verhalen van verkopers zo hoor. Ikzelf wijk regelmatig naar marktplaats uit, omdat de kans op een koopje 100x groter is, dan in Duitsland. En ik stel me als koper echt fair op, itt veel van de rest.

Vandaar m'n reactie hierboven. Op V&A (of in een Fujiforum?!) heb je de kans de ebayprijzen te halen, op marktplaats 99% niet. Ik wens je oprecht veel succes.

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:20
sapphire schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:05:

Op de lenzen valt het toch wel mee? Niet gekker als bij andere APS-C lijnen in ieder geval.
Body's in in APS-C lijnen gaan inderdaad hard naar beneden. Niet zo heel gek natuurlijk, er worden tegenwoordig toch wel erg vaak camera's gelanceerd.
De regelmatige cashback acties helpen natuurlijk ook niet.

Luuk84 wijzigde deze reactie 16-10-2019 14:15 (6%)

• WouterL
Vanoverdegrens schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

Marktplaats is om te verkopen vrijwel nutteloos. Als koper een eldorado, want de concurrent kopers zijn grotendeels onbeschofte koopjesjagers, van het "wat is je bodemprijs" soort. Die zouden graag de reiskosten voor het ophalen nog vergoed krijgen en de spullen cadeau. Ter plaatse nog lekker dooronderhandelen, als ik de verhalen van verkopers zo hoor. Ikzelf wijk regelmatig naar marktplaats uit, omdat de kans op een koopje 100x groter is, dan in Duitsland. En ik stel me als koper echt fair op, itt veel van de rest.

Vandaar m'n reactie hierboven. Op V&A (of in een Fujiforum?!) heb je de kans de ebayprijzen te halen, op marktplaats 99% niet. Ik wens je oprecht veel succes.
Ja dat is mijn ervaring helaas ook. Ik verkoop 100% liever hier op Tweakers :) maar soms is het handig om je winkansen te spreiden. Met camera spul valt het trouwens wel mee wat voor publiek daar op afkomt. Een heel verschil met mobiele telefoons.

• Vanoverdegrens
@WouterL Ik ken slechts de verhalen van mensen die cameraspul verkopen. Dat het met mobiele telefoons nog erger is, verbaast me niet. Dan kun je echt wel inpakken. :r

Luuk84 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:14:
[...]

Op de lenzen valt het toch wel mee? Niet gekker als bij andere APS-C lijnen in ieder geval.
Body's in in APS-C lijnen gaan inderdaad hard naar beneden. Niet zo heel gek natuurlijk, er worden tegenwoordig toch wel erg vaak camera's gelanceerd.
De regelmatige cashback acties helpen natuurlijk ook niet.
Ja lenzen valt mee, enkele daar gelaten.

@WouterL @Vanoverdegrens Ondanks dat ik een frequent bezoeker van het grote marktplaatsklaagtopic ben is het ook weer niet zó erg hoor. Ik heb dan ook echt al heel erg veel camera spul verkocht afgelopen jaren, uberhaupt verkoop ik vaak wat dus dan krijg je ook vaker met die gekken te maken. V&A is imho sinds een aantal jaar niet veel beter hoor, verkoop liever via MP. Meer mensen en meer animo.

Kopen doe ik liever via V&A omdat je bij veel verkopers naast de feedback toch iets meer kunt kijken wat voor vlees je in de kuip hebt :)

Gabriël Ryzen

• WouterL
sapphire schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

Ja lenzen valt mee, enkele daar gelaten.

@WouterL @Vanoverdegrens Ondanks dat ik een frequent bezoeker van het grote marktplaatsklaagtopic ben is het ook weer niet zó erg hoor. Ik heb dan ook echt al heel erg veel camera spul verkocht afgelopen jaren, uberhaupt verkoop ik vaak wat dus dan krijg je ook vaker met die gekken te maken. V&A is imho sinds een aantal jaar niet veel beter hoor, verkoop liever via MP. Meer mensen en meer animo.

Kopen doe ik liever via V&A omdat je bij veel verkopers naast de feedback toch iets meer kunt kijken wat voor vlees je in de kuip hebt :)
Het feedback systeem is dan ook behoorlijk uitgebreider en betrouwbaarder op Tweakers _/-\o_

• Kapitein Edward
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:39
WouterL schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

Het feedback systeem is dan ook behoorlijk uitgebreider en betrouwbaarder op Tweakers _/-\o_
Ik zou vooral geduld hebben en pas over een week of twee conclusies trekken. Daarbij gezegd hebbende denk ik wel dat 20% onder de nieuwprijs hoog is, ik ga zelf altijd van 2/3 van de huidige nieuwprijs uit indien er geen nieuwere versie is.

Nogmaals, geduld (zowel met kopen als verkopen) levert echt het meeste op. De 16mm f1.4 komt ook niet supervaak voorbij, gewoon even afwachten totdat er toevallig iemand 1tje zoekt. Voor de zomer heb ik via marktplaats mijn X-T20 voor een X-T2 omgeruild. Was 50 euro extra kwijt en kreeg er een grip bij de X-T2 bij. Praktisch met gesloten beurst omgeruild dus :9 Ben je even twee weken mee zoet, maar dan heb je ook wat.

• WouterL
Kapitein Edward schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Ik zou vooral geduld hebben en pas over een week of twee conclusies trekken. Daarbij gezegd hebbende denk ik wel dat 20% onder de nieuwprijs hoog is, ik ga zelf altijd van 2/3 van de huidige nieuwprijs uit indien er geen nieuwere versie is.

Nogmaals, geduld (zowel met kopen als verkopen) levert echt het meeste op. De 16mm f1.4 komt ook niet supervaak voorbij, gewoon even afwachten totdat er toevallig iemand 1tje zoekt. Voor de zomer heb ik via marktplaats mijn X-T20 voor een X-T2 omgeruild. Was 50 euro extra kwijt en kreeg er een grip bij de X-T2 bij. Praktisch met gesloten beurst omgeruild dus :9 Ben je even twee weken mee zoet, maar dan heb je ook wat.
Ja, haast heeft het ook allemaal zeker niet :)

• onsgeluk
begintmeta schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:05:
Toen ik de X-H1 probeerde vond ik overigens de standaard eyecup (EC-XT L) niet optimaal compatibel met mijn bril. Zijn er geschiktere? Ik zit zelf te denken aan een EC-XT S (waarbij het oog misschien wel weer te dicht bij het oculair komt) of een EC-GFX (die eventueel een beetje met de hotshoeafdekking conflicteert).
De standaard eyecup is compleet ruk. Ik heb na wat omzwervingen (oa de EC-XH) nu de GFX er nu op en wil niet meer anders. Zelfs met bril is die goed te doen al heb ik er altijd de voorkeur aan gegeven om met de dioptrie zoveel mogelijk te compenseren. Zelfs wanneer dit niet toereikend is qua scherpte, was dat voor mij te prefereren over het ophouden van m'n bril. Inmiddels het oog laten laseren trouwens, maakt het leven een stuk aangenamer.

• LA-384
Grin schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:03:
Hahaha ik weet niet of ik één van die Tweakers was maar kan het mij levendig voorstellen.
Dat zou heel goed kunnen ja ;)
De 50-140 is echt een beest voor het X-mount platform. Één van de hoofdredenen waarom ik ben overgestapt van Sony. Nog een tip: de 1.4 TC. Die is met deze lens echt een uitstekende combo. Met een beetje buitenlicht komt er dan nog voldoende licht binnen op F4.
1.4 tc, geeft dat echt zoveel meerwaarde? Voor m'n gevoel geeft dat niet écht meer telebereik. Ik zat zelf te denken aan de 2.0 tc, hoewel optisch iets minder, volgens mij nog steeds meer dan acceptabel. En met een telebereik van 280mm lijkt mij dat dan wel écht iets toevoegen.

Aan de andere kant staat de 100-400 ook nog soort van op m'n verlanglijstje, maar dan moet de prijs wel echt de moeite waard zijn. Cashback+black friday, of een of andere gek die em tweedehands aanbiedt en niet om geld verlegen zit. Volgens de tweakers pricewatch is de prijs ooit €1349,- geweest, maar dat zou ook zo'n grijze import kunnen zijn (die winkels hebben ooit in de pricewatch gestaan volgens mij). Met €200,- cashback is het dan zo ongeveer een no-brainer.

• wouter3
LA-384 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:31:
Volgens de tweakers pricewatch is de prijs ooit €1349,- geweest, maar dat zou ook zo'n grijze import kunnen zijn (die winkels hebben ooit in de pricewatch gestaan volgens mij). Met €200,- cashback is het dan zo ongeveer een no-brainer.
Soms wil het nog wel eens zijn dat ook lokale Fuji dealers kortstondig een lagere prijs dan de grote aanbieders hanteren. Dat hoeft dus niet altijd grijze import te zijn.
Bij verschoore (dat inmiddels is overgenomen door Kamera Express) koste deze lens bijvoorbeeld even 1399. Daar zat toen bovendien een cashback op van 350 Euro.
Pagina: 1 ... 82 83 84 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True