Bouvigne, Breda.PdeBie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:46:
[...]
Zeker! Hele toffe lens. Heel veel plezier mee gehad
En echt super scherp.
@Gamekater welk kasteel is dat? Komt mij bekend voor heb ik het idee.
Ben zelf erg tevreden met de 16-55mk2. Voor mij persoonlijk vind ik bouwkwaliteit, scherpte en lichtsterkte belangrijk dus voor mij is de 16-55mk2 een nobrainer. Zelf nooit de 16-80 gebruikt dus daar kan ik weinig over zeggen. Als je echt die 80mm belangrijk vind dan zou ik die lens gewoon houden. De 16-80 is qua bereik natuurlijk erg fijn!Tohamo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:58:
Heeft iemand ervaringen met de 16-55mk2 vs de 16-80?
Omdat ze qua grootte en gewicht vergelijkbaar zijn en de beeldkwaliteit van de 16-55 ongetwijfeld beter is, twijfel ik om mijn good old 16-80 misschien te vervangen. De extra lichtstop is ook mooi meegenomen.
Langs de andere kant schiet ik wel erg vaak rond die 80mm, wat me weer doet twijfelen. Maar met de cropbaarheid van de huidige 40MP is het verschil misschien niet zo groot (ik bewerk toch bijna altijd na).
Benieuwd naar meningen!
Ik ga mij hier ook melden. Jarenlang met Nikon geschoten, maar nu de stap gemaakt naar Fuji. Heb nu een Nikon D850 i.c.m. Nikkor 24-70 f2.8 en 70-200 f2.8. Fantastisch spul, maar ook groot en zwaar. Met name op vakantie (trip door Indonesië dit voorjaar) is het teveel van het goede. Dan blijft het stiekem toch in de auto of in de hotelkamer liggen. Nu de knoop doorgehakt en alles ingeruild op het volgende:
. Kleuren zijn echt mooi en het formaat beviel me op een demo-dag prima. Zijn er nog accessoires waar ik niet zonder kan volgens jullie?
- Fuji X-T5
- Fuji 16-55mm f2.8 WR II
- Fuji 23mm f1.4
[ Voor 4% gewijzigd door PixelRanger03 op 11-12-2025 16:21 ]
@PixelRanger03 Welcome to the gang!
persoonlijk vind ik de grip van een X-T5 iets te klein, en zou ik er een:
SmallRig L-vormige handgreep voor Fujifilm X-T5 erbij halen. Voegt veel toe aan de ergonomie.
SmallRig L-vormige handgreep voor Fujifilm X-T5 erbij halen. Voegt veel toe aan de ergonomie.
Hier staat tekst
Thanks! Die stond ook op mijn lijstje idd, de grip is inderdaad aan de krappe kant vergeleken met wat ik nu gewend ben.Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:24:
@PixelRanger03 Welcome to the gang!
Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die heel recentelijk van een SonyA7 systeem zijn overgestapt naar een X-T systeem. En wat daarbij ontzettend tegenviel. Vorige week met een vriend een fotowalk gedaan door Amsterdam. Ik een Sony A7III met 24-70GM en hij een X-T4 met een 23mm pancake lens. Na wat testsessies leek mijn AF in continue modus het te winnen van de Fuji. Maar af en toe mis ik wel de ‘fun’ met Sony. En dat straalt de X-T4 wel meer uit. En toen ging ik twijfelen.
fotografeer eigenlijk alleen in RAW. Dus leuk al die kleurprofielen bij Fuji maar dat gaat mij niet veel bieden denk ik.
Dit is al zovaak gedaan, de vergelijking tussen Fujifilm en Sony. Maar ik kan je zeggen dat de vergelijking mank gaat, omdat het twee totaal verschillende systemen zijn. Wil je hard en snel, kies Sony. Ga je voor stijl en gevoel, dan kies je Fujifilm. Overigens kun je de AF-en van beide ook niet echt vergelijken omdat ze totaal op een andere manier werken. Je moet echt omleren gaan met de AF van Fujifilm. De vele klachten van AF gebruik bij Fujifilm komen hoofdzakelijk doordat mensen van een Sony (of ander merk) naar Fujifilm overstappen en denken dat de ene AF hetzelfde is als de andere AF. En dan gaat het mis (met het verwachtingsmanagement).CarbonCopy schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:56:
Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die heel recentelijk van een SonyA7 systeem zijn overgestapt naar een X-T systeem. En wat daarbij ontzettend tegenviel. Vorige week met een vriend een fotowalk gedaan door Amsterdam. Ik een Sony A7III met 24-70GM en hij een X-T4 met een 23mm pancake lens. Na wat testsessies leek mijn AF in continue modus het te winnen van de Fuji. Maar af en toe mis ik wel de ‘fun’ met Sony. En dat straalt de X-T4 wel meer uit. En toen ging ik twijfelen.fotografeer eigenlijk alleen in RAW. Dus leuk al die kleurprofielen bij Fuji maar dat gaat mij niet veel bieden denk ik.
Vergeet ook niet dat dit totaal andere lenzen zijn, met de Fuji 16-55/2.8 (mark 2) zal het al veel beter gaan qua AF. Zo’n 23mm pannenkoek moet je niet gaan meten tegen een 24-70.
Natuurlijk ook omgekeerd: als je naar fun zoekt, heeft de kleine lichte APS-C 23mm mogelijk een voordeel tegen de "grote zware" full-frame 24-70mm. Alles heeft voor- en nadelen
Dat is toch gewoon een persoonlijke stijl keuze? Kan je met Sony dan niet de tijd nemen? Of met Fuji een beetje door schieten?William_H schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:41:
[...]
Dit is al zovaak gedaan, de vergelijking tussen Fujifilm en Sony. Maar ik kan je zeggen dat de vergelijking mank gaat, omdat het twee totaal verschillende systemen zijn. Wil je hard en snel, kies Sony. Ga je voor stijl en gevoel, dan kies je Fujifilm.
Wat is dan het grote verschil waar je het over hebt en waarin merk je dat?Overigens kun je de AF-en van beide ook niet echt vergelijken omdat ze totaal op een andere manier werken. Je moet echt omleren gaan met de AF van Fujifilm. De vele klachten van AF gebruik bij Fujifilm komen hoofdzakelijk doordat mensen van een Sony (of ander merk) naar Fujifilm overstappen en denken dat de ene AF hetzelfde is als de andere AF. En dan gaat het mis (met het verwachtingsmanagement).
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dus moet je eigenlijk twee systemen naast elkaar hebben. Sony/Canon/Nikon voor het pro werk. En Fujifilm voor de fun. Helaas zijn de prijzen van Fujifilm wel ‘pro’.William_H schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:41:
[...] Wil je hard en snel, kies Sony. Ga je voor stijl en gevoel, dan kies je Fujifilm.
Omdat Fujifilm net zo “pro” is als alle andere merken. Meerdere fotografen gezien op bruiloften bijvoorbeeld die enkel met Fujifilm schieten. Het is allemaal persoonlijke voorkeur.CarbonCopy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Dus moet je eigenlijk twee systemen naast elkaar hebben. Sony/Canon/Nikon voor het pro werk. En Fujifilm voor de fun. Helaas zijn de prijzen van Fujifilm wel ‘pro’.
Na lang te hebben gedaan met de X-T20, met een 33mm 1.4 van Sigma en een pancake 27mm 2.8 van TT Artisan met kerst de overstap gemaakt naar de X-100VI. In een lang verleden ook nog een Nikon D7000 gehad met de 35mm en 50mm 1.8.
Vooral bezig om te leren omgaan met de X100VI.
Vooral bezig om te leren omgaan met de X100VI.
Precies. Zelf ook gewoon bruiloften geschoten met Fujifilm. Mensen die trouwerijen een beetje kennen weten dat de druk hoog is om te presteren en dat er geen herkansingen zijn. Toch worden mijn foto's gewaardeerd. Maar ook ik maak fouten (gelukkig maar), ook wel eens op de verkeerde momenten, en die zijn ook wel eens gebeurt door onkunde met het systeem van Fujifilm. Zonder een hele fotografiecursus te gaan geven, maar bij Fujfilm heb je het voordeel, en daarmee ook het risico, dat je veel handmatig kan instellen. De originele Super35 camera's zoals de X-T lijn werken namelijk met de belichtingsdriehoek middels draaiknoppen zoals je die op analoge camera's had. Sony, Nikon en Canon werken allemaal middels PASM, en zijn daarmee wandelende computers. Nu kunnen we hier heel breed over gaan discussieren, want de X-T lijn werkt ook met modi waarbij een deel op auto staat en een deel handmatig, en daarmee vergelijkbaar is met het PASM systeem. Toch is het niet hetzelfde. Je kunt je autofocus-scherpte makkelijker belemmeren door het systeem van Fuji, en veel mensen hebben dat niet door. Gevalletje Pebkac.PdeBie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Omdat Fujifilm net zo “pro” is als alle andere merken. Meerdere fotografen gezien op bruiloften bijvoorbeeld die enkel met Fujifilm schieten. Het is allemaal persoonlijke voorkeur.
En dan zit er nog verschil in de AF systemen qua fasedetectie, filters en algoritme beeldherkenning (waar Sony wel echt heel goed in is). Is de AF minder goed van Fujifilm. Ik denk het niet. Maar doordat er bij een Sony meer gewerkt wordt als een computer, gaat het wel minder fout. Dat maakt dat het Fujifilm systeem niet voor iedereen is en niet altijd wil lukken. Is het dan een slecht systeem. Helemaal niet. Het is simpelweg gewoon niet voor iedereen.
Overigens om dit te tackelen is Fujifilm, en daarmee wordt ook mijn bewijs geleverd, voor z'n nieuwste camera's deels weer teruggegaan naar het PASM systeem. Denk maar aan de X-H serie en camera's uit de X-M serie zoals de X-M5.
De systemen verschillen wat dat betreft niets, onder de streep kan je ze allemaal volledig handmatig, volledig automatisch of als een combinatie daarvan gebruiken. Een wat serieuzere body van één van de fullframe gerichte merken heeft ook gewoon voor elke punt van de belichtingsdriehoek een draaiknop als je hem in M zet.William_H schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:05:
[...]
Precies. Zelf ook gewoon bruiloften geschoten met Fujifilm. Mensen die trouwerijen een beetje kennen weten dat de druk hoog is om te presteren en dat er geen herkansingen zijn. Toch worden mijn foto's gewaardeerd. Maar ook ik maak fouten (gelukkig maar), ook wel eens op de verkeerde momenten, en die zijn ook wel eens gebeurt door onkunde met het systeem van Fujifilm. Zonder een hele fotografiecursus te gaan geven, maar bij Fujfilm heb je het voordeel, en daarmee ook het risico, dat je veel handmatig kan instellen. De originele Super35 camera's zoals de X-T lijn werken namelijk met de belichtingsdriehoek middels draaiknoppen zoals je die op analoge camera's had. Sony, Nikon en Canon werken allemaal middels PASM, en zijn daarmee wandelende computers. Nu kunnen we hier heel breed over gaan discussieren, want de X-T lijn werkt ook met modi waarbij een deel op auto staat en een deel handmatig, en daarmee vergelijkbaar is met het PASM systeem.
Het grote verschil is de layout qua knoppen en de intentie van de fabrikant. Fuji probeert het wat meer te richten op vaste knoppen voor vaste punten van de driehoek. Dat is meer een stijl en imagokeuze dan dat het systeem echt anders werkt.
Of je de camera gebruikt als 'wandelende computer' (ik proef wat denigrerends, is dat bewust?) of niet is een persoonlijke keuze van de gebruiker. Zoals je zelf zegt kan dat met Fuji ook prima, het is net wat de gebruiker en situatie vragen op een bepaald moment.
Hierbij vroeg ik al eerder om toelichting, maar die bleeft uit. Waarom vind je dit bij Fuji makkelijker te verprutsen? Wat heeft een mogelijke voorkeur tot handmatig beïnvloeden van de belichtingsdriehoek met het belemmeren van je autofocusscherpte te maken?Toch is het niet hetzelfde. Je kunt je autofocus-scherpte makkelijker belemmeren door het systeem van Fuji, en veel mensen hebben dat niet door. Gevalletje Pebkac.
Tenzij je de driekhoek en scherptediepte niet onder controle hebt, maar dan heb je ongeacht camera nog wel wat te leren.
Slechte systemen bestaan bijna niet meer, maar iets kan wel minder goed zijn zonder meteen slecht te zijn. Als je daardoor moeite hebt met het maken van scherpe foto's dan leun je wellicht wel erg veel op de automatische beeldherkenning en scherpstelling en brengt te weinig zelf als fotograaf.En dan zit er nog verschil in de AF systemen qua fasedetectie, filters en algoritme beeldherkenning (waar Sony wel echt heel goed in is). Is de AF minder goed van Fujifilm. Ik denk het niet. Maar doordat er bij een Sony meer gewerkt wordt als een computer, gaat het wel minder fout. Dat maakt dat het Fujifilm systeem niet voor iedereen is en niet altijd wil lukken. Is het dan een slecht systeem. Helemaal niet. Het is simpelweg gewoon niet voor iedereen.
Is dat waar je op doelt? Dat je veel gebruikers meemaakt die eigenlijk niet zo goed zelf kunnen schieten en dan hopen dat de camera alles oplost, maar dat dat dan bij Fuji soms tegen valt?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Feit is wel dat Sony AF beter is. De vraag is merk je dat echt? Kan me voorstellen dat je op een bruiloft meer onscherpe foto’s hebt met een Fuji dan met een Sony. Ik heb zelf een A7C2 en een XT3 en dat verschil merk ik echt wel. Geen idee als ik een XT5 zou hebben gehad ik dat ook nog zou merken.Gonadan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:54:
[...]
De systemen verschillen wat dat betreft niets, onder de streep kan je ze allemaal volledig handmatig, volledig automatisch of als een combinatie daarvan gebruiken. Een wat serieuzere body van één van de fullframe gerichte merken heeft ook gewoon voor elke punt van de belichtingsdriehoek een draaiknop als je hem in M zet.
Het grote verschil is de layout qua knoppen en de intentie van de fabrikant. Fuji probeert het wat meer te richten op vaste knoppen voor vaste punten van de driehoek. Dat is meer een stijl en imagokeuze dan dat het systeem echt anders werkt.
Of je de camera gebruikt als 'wandelende computer' (ik proef wat denigrerends, is dat bewust?) of niet is een persoonlijke keuze van de gebruiker. Zoals je zelf zegt kan dat met Fuji ook prima, het is net wat de gebruiker en situatie vragen op een bepaald moment.
[...]
Hierbij vroeg ik al eerder om toelichting, maar die bleeft uit. Waarom vind je dit bij Fuji makkelijker te verprutsen? Wat heeft een mogelijke voorkeur tot handmatig beïnvloeden van de belichtingsdriehoek met het belemmeren van je autofocusscherpte te maken?
Tenzij je de driekhoek en scherptediepte niet onder controle hebt, maar dan heb je ongeacht camera nog wel wat te leren.![]()
[...]
Slechte systemen bestaan bijna niet meer, maar iets kan wel minder goed zijn zonder meteen slecht te zijn. Als je daardoor moeite hebt met het maken van scherpe foto's dan leun je wellicht wel erg veel op de automatische beeldherkenning en scherpstelling en brengt te weinig zelf als fotograaf.
Is dat waar je op doelt? Dat je veel gebruikers meemaakt die eigenlijk niet zo goed zelf kunnen schieten en dan hopen dat de camera alles oplost, maar dat dat dan bij Fuji soms tegen valt?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Uit nieuwsgierigheid: hoe merk je dat verschil? Ik ben erg tevreden met de AF van mijn Sony (je vraagt je af hoe je ooit een bruiloft schoot met een Canon 5D...) maar ik vind Fuji erg interessant.amphora schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Feit is wel dat Sony AF beter is. De vraag is merk je dat echt? Kan me voorstellen dat je op een bruiloft meer onscherpe foto’s hebt met een Fuji dan met een Sony. Ik heb zelf een A7C2 en een XT3 en dat verschil merk ik echt wel. Geen idee als ik een XT5 zou hebben gehad ik dat ook nog zou merken.
Hij wil.
Uiteraard ook afhankelijk van je referentiekader. Zelf komende van een Nikon D850 en nu X-T5 vind ik de AF van de Fuji beter dan van Nikon. Maar goed, daar zit dan ook een serieus verschil in techniek tussen.amphora schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Feit is wel dat Sony AF beter is. De vraag is merk je dat echt? Kan me voorstellen dat je op een bruiloft meer onscherpe foto’s hebt met een Fuji dan met een Sony. Ik heb zelf een A7C2 en een XT3 en dat verschil merk ik echt wel. Geen idee als ik een XT5 zou hebben gehad ik dat ook nog zou merken.
Focus zat er vaker naast. Op neus of oor ipv oog of verkeerde persoon/object. Vooral bij bewegende/dansende personen. Voor standaard portretten voldoet de XT3 ook gewoon.klaaas schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:16:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: hoe merk je dat verschil? Ik ben erg tevreden met de AF van mijn Sony (je vraagt je af hoe je ooit een bruiloft schoot met een Canon 5D...) maar ik vind Fuji erg interessant.
[ Voor 8% gewijzigd door amphora op 05-01-2026 22:07 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Is dat dan als je de camera je focuspunt laat kiezen of ook als je dat zelf doet? Ik gebruik met mijn Sony meestal de moderne variant van focus-recompose: dus af zelf activeren en dan met af-c de camera je onderwerp laten volgen. Dat zou ik niet graag weer missen. Camera volledig zelf laten kiezen doe ik eigenlijk niet.amphora schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:06:
[...]
Focus zat er vaker naast. Op neus of oor ipv oog of verkeerde persoon/object. Vooral bij bewegende/dansende personen. Voor standaard portretten voldoet de XT3 ook gewoon.
Hij wil.
Niet bewust denigrerend, maar wel een gevoel wat meerdere mensen hebben bij Sony. Er komen prachtige foto's uit, maar word soms toch een beetje "te goed" gevonden. Ergens mist het wat ofzo.Gonadan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:54:
[...]
De systemen verschillen wat dat betreft niets, onder de streep kan je ze allemaal volledig handmatig, volledig automatisch of als een combinatie daarvan gebruiken. Een wat serieuzere body van één van de fullframe gerichte merken heeft ook gewoon voor elke punt van de belichtingsdriehoek een draaiknop als je hem in M zet.
[...]
Hierbij vroeg ik al eerder om toelichting, maar die bleeft uit. Waarom vind je dit bij Fuji makkelijker te verprutsen? Wat heeft een mogelijke voorkeur tot handmatig beïnvloeden van de belichtingsdriehoek met het belemmeren van je autofocusscherpte te maken?
Tenzij je de driekhoek en scherptediepte niet onder controle hebt, maar dan heb je ongeacht camera nog wel wat te leren.![]()
[...]
Slechte systemen bestaan bijna niet meer, maar iets kan wel minder goed zijn zonder meteen slecht te zijn. Als je daardoor moeite hebt met het maken van scherpe foto's dan leun je wellicht wel erg veel op de automatische beeldherkenning en scherpstelling en brengt te weinig zelf als fotograaf.
Waarom ik dat niet helemaal ga uitleggen is omdat ik dan een hele verhandeling moet schrijven en veel goede fotografen hier (op YouTube) al uitleg over gegeven hebben. Ik vind het wat sterk wat @amphora doet om te stellen dat de AF beter is bij Sony. De AF computer doet meer voor je bij Sony, bij Fujfilm moet je zeker bij AF-C je instellingen (tracking) wel goed hebben staan. Daarnaast ook je aantal AF punten. Je kunt niet "dezelfde" instellingen bij Sony als bij Fujifilm toepassen, en hetzelfde resultaat verwachten. Qua soort AF, zijn ze naar mijn weten wel hetzelfde, fasedetectie, maar algoritmen zijn natuurlijk verschillend.
Kijk, met je belichtingsdriehoek kun je natuurlijk wel je AF en daarmee je focus verknallen. Als je bijvoorbeeld je diafragma te wijd zet, kan dat in sommige situaties wel degelijk problemen geven om je focus snel goed te krijgen. Dat is in principe met alle camera's een issue, maar misschien dat in samenhang met het specifieke tracking algoritme op AF-C extra problemen opleveren. De meeste AF problemen worden genoemd op AF-C. De rede dat ik vaak AF-S schiet en daar heb ik vrij weinig missers.
Opnieuw, zoek maar eens op YouTube. Er zijn genoeg goede fotografen die kunnen uitleggen hoe je wel goed op AF-C kan schieten met het juiste tracking algoritme.
Hey die methode ken ik niet. Zou dat ook werken bij dieren in de dierentuin bijvoorbeeld?klaaas schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:41:
[...]
Is dat dan als je de camera je focuspunt laat kiezen of ook als je dat zelf doet? Ik gebruik met mijn Sony meestal de moderne variant van focus-recompose: dus af zelf activeren en dan met af-c de camera je onderwerp laten volgen. Dat zou ik niet graag weer missen. Camera volledig zelf laten kiezen doe ik eigenlijk niet.
Kan je wat uitgebreider uitleggen hoe dit zou werken op een Fuji?
Ah, doel je dan op een bepaald karakter wat Sony zou missen? Dat gevoel heb ik wel vaker gehoord. Ook niet bewust denigrerend, maar dat hoor je vaak vanuit een hoek waarin men zichzelf speciaal wil voelen, zoals Fuji.William_H schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:15:
[...]
Niet bewust denigrerend, maar wel een gevoel wat meerdere mensen hebben bij Sony. Er komen prachtige foto's uit, maar word soms toch een beetje "te goed" gevonden. Ergens mist het wat ofzo.
Uiteindelijk is het allemaal gereedschap en wat je ermee maakt heb je zelf in de hand. Natuurlijk heb je verschillen tussen objectieven, waar sommigen bepaalde eigenschappen hebben (meestal juist fouten) wat karakter kan geven. En je hebt de eeuwige discussie tussen x-trans en bayer of zelfs de x-trans generaties.
Er zijn veel factoren die het gevoel die de kijker van een foto krijgt kunnen beïnvloeden. Een aantal technische maar ook een flink aantal wat met vaardigheden te maken heeft. Je kunt niet zonder meer stellen dat een Sony dan iets mist of zo, dat is echt borrelpraat.
Termen als karakter doen mij altijd denken aan mijn Zeiss 21. Een wat ouder handmatig objectiefje wat best mooie platen kan schieten. Maar ook daarbij vind ik ze het mooist zoals ze er uit komen. Zodra je de nabewerkingssoftware met lenscorrecties en dergelijke laat gaan vind ik het vaak karakter verliezen omdat het helemaal strak getrokken wordt naar het 'normaal' van wat een objectief zou moeten weergeven.
In feite vind ik de fouten dus mooi, en wil die er helemaal niet automatisch uit gecorrigeerd hebben.
Nee ik ga niet zelf een onderzoek doen naar wat jij precies bedoelt, zo werkt het niet op dit forum. Als je een stelling hebt mag je die ook gewoon zelf onderbouwen.Waarom ik dat niet helemaal ga uitleggen is omdat ik dan een hele verhandeling moet schrijven en veel goede fotografen hier (op YouTube) al uitleg over gegeven hebben. Ik vind het wat sterk wat @amphora doet om te stellen dat de AF beter is bij Sony. De AF computer doet meer voor je bij Sony, bij Fujfilm moet je zeker bij AF-C je instellingen (tracking) wel goed hebben staan. Daarnaast ook je aantal AF punten. Je kunt niet "dezelfde" instellingen bij Sony als bij Fujifilm toepassen, en hetzelfde resultaat verwachten. Qua soort AF, zijn ze naar mijn weten wel hetzelfde, fasedetectie, maar algoritmen zijn natuurlijk verschillend.
Kijk, met je belichtingsdriehoek kun je natuurlijk wel je AF en daarmee je focus verknallen. Als je bijvoorbeeld je diafragma te wijd zet, kan dat in sommige situaties wel degelijk problemen geven om je focus snel goed te krijgen. Dat is in principe met alle camera's een issue, maar misschien dat in samenhang met het specifieke tracking algoritme op AF-C extra problemen opleveren. De meeste AF problemen worden genoemd op AF-C. De rede dat ik vaak AF-S schiet en daar heb ik vrij weinig missers.
Opnieuw, zoek maar eens op YouTube. Er zijn genoeg goede fotografen die kunnen uitleggen hoe je wel goed op AF-C kan schieten met het juiste tracking algoritme.
Maar wat ik tussen de regels door lees, en wat @amphora al terecht gewoon openlijk stelt, is dat de AF van de grote fullframe merken gewoon beter is. Betere algoritmen, meer rekenkracht, andere technische voordelen, een combinatie, wie zal het zeggen. AF staat voor automatische focus, dus het automatische deel. Als Sony dat automatische deel beter doet dan is het dus beter, kan je lang en kort over lullen maar zo is het dan gewoon wel.
Maar stel dat het al zo zou zijn dan is het geen universele waarheid, eerder een gemiddelde. Er is niet 'een Sony AF' of 'een Fuji AF'. AF verschilt heel erg per generatie, vaak zelfs per body en per software update.
Continuous AF in combinatie met tracking is één van de meest uitdagende vormen van autofocus, dus het is ook niet vreemd dat veel mensen daar uitdagingen bij hebben. Niet voor niets duiken wat wat veeleisender gebruikers al snel de fijnafstelling in en kan je presets maken voor hoe 'sticky' de focus is en waar hij de prioriteit op moet leggen. Als je daarbij van merk over stapt zou ik het eerder vreemd vinden als je niet opnieuw moet wennen dan wanneer je wel moet wennen.
Zelf moest ik ook binnen een merk gewoon vaak wennen aan hoe de autofocus zich precies gedraagt, dat is gewoon bij elke camera net weer even anders en dat soort details vallen mij snel op. Hoe meer ervaring je er uiteindelijk mee krijgt hoe beter je ermee wordt. Dat geldt voor de 'computers' van tegenwoordig net zo goed as voor oude modellen waar je meer zelf moest doen.
Het enige wat wel makkelijker is geworden is vol op auto bursten en dan per ongeluk veel raak schieten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik weet niet anders dan dat (auto)focus altijd bij vol open diafragma wordt uitgevoerd. Pas bij het maken van de foto gaat de opening dicht. Of is dat alleen bij(D)SLR ?William_H schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:15:
[...]
Ik heb geen Fuji (meer), maar ik zal het wat preciezer omschrijven, wellicht dat een Fuji gebruiker het dan kan vertalen.PdeBie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:30:
[...]
Hey die methode ken ik niet. Zou dat ook werken bij dieren in de dierentuin bijvoorbeeld?
Ik heb de AF tegenwoordig standaard ingesteld op continuous AF en op tracking. Mijn AF punt staat meestal midden in het scherm (maar anders werkt ook). Net als vroeger zorg ik dat het onderwerp onder het AF punt valt door de camera te bewegen. In mijn geval zit de ijsbeer dan gecentreerd in het beeld. Vervolgens beweeg ik de camera om mijn compositie te maken. Dus ijsbeer bv netjes volgens de rule of thirds in het kader. In tegenstelling tot vroeger zorgt de AF ervoor dat je scherpstelafstand wordt aangepast zodat de focus nog steeds exact op de beer ligt. Besluit de beer nu te gaan lopen dan volgt de AF dat gewoon. Je scherpstelpunt blijft dus op de beer geplakt zitten.
Bij Sony werkt dat voor zo ongeveer alles. Of je initiële AF nou middels face detection, animal detection of gewoon 'handmatig' was maakt niet uit. Je AF punt blijft griezelig goed je onderwerp volgen.
Hij wil.
Eigenlijk zoals het altijd al werkt voor je belichting en focus. AF-punt op je onderwerp, en dan recompose. Als je AF-instellingen goed staan blijft hij dan gewoon plakken op het gekozen onderwerp en hoef je daar niet meer over na te denken.PdeBie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:30:
[...]
Hey die methode ken ik niet. Zou dat ook werken bij dieren in de dierentuin bijvoorbeeld?
Groot voordeel is dat het ook de focus nog aanpast bij recompose. Dus geen last meer dat je plane of focus net wegdraait van je onderwerp bij weinig scherptediepte. En als de AF sticky genoeg is volgt hij het onderwerp zelfs achter dingen langs.
Ik vond dat bijvoorbeeld briljant goed werken wanneer mijn dochter tussen andere kinderen aan het spelen was of in het bos, als er even wat voorlangs komt in het beeld maakt dat ook niet uit. Het onderwerp blijf het onderwerp en je kunt zelf gewoon kadreren en schieten.
(ik heb dan wel geen Sony maar het principe werkt het zelfde, ideaal i.c.m. BBF vind ik)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah, toch eens proberen in de dierentuin dan. Meeste dieren zitten redelijk stil, maar soms zijn ze flink aan de wandel en dan is het al een win als je ze uberhaupt kan volgen. Laat staan de compositie ook nog eens helemaal naar wens te hebben
Het werkt zoveel sneller dan je AF-punt maar steeds verplaatsen of hopen dat hij het juiste pakt. Bij één duidelijk onderwerp weet het algoritme het vaak wel te vinden, of pakt hij het dichtstbijzijnde oog. Maar er zijn ook heel veel composities waarin het niet zo duidelijk is wat je focuspunt moet zijn, en dan is dit een heel effectieve manier.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gebruik zelf met veel plezier Fujifilm, maar het is een feit: de autofocus loopt een heel eind achter op Sony/Nikon/Canon.
Zowel op snelheid als nauwkeurigheid.
Bij elke nieuwe release zeggen de influencers: deze keer is het een mirakel op vlak van AF! Dat zeiden ze bij de X-T3 (die ik heb) en de X100V (die ik ook heb). En opnieuw bij de X-T4, X-T5 en X100VI.
Maar het blijft gewoon ondermaats.
Vind ik niet erg, ik doe geen actie of trouwfeesten.
Zowel op snelheid als nauwkeurigheid.
Bij elke nieuwe release zeggen de influencers: deze keer is het een mirakel op vlak van AF! Dat zeiden ze bij de X-T3 (die ik heb) en de X100V (die ik ook heb). En opnieuw bij de X-T4, X-T5 en X100VI.
Maar het blijft gewoon ondermaats.
Vind ik niet erg, ik doe geen actie of trouwfeesten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic