Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 7
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

Fuji Header 3
quote: Introductiedatum en Adviesprijzen
01-2012 • X-Pro1 / Hybrid VF (hoek) __ $1700-body
09-2012 • X-E1 / EVF (hoek) __ $1000-body, $1400-kit(18-55)
06-2013 • X-M1 / Compact __ $800-kit(16-50)
09-2013 • X-A1 / Compact __ $600-kit(16-50)
10-2013 • X-E2 / EVF (hoek) __ $1000-body, $1400-kit(18-55)
01-2014 • X-T1 / EVF XL (midden) __ $1300-body, $1700-kit(18-55)
01-2015 • X-A2 / Compact __ $600-kit(16-50)
05-2015 • X-T10 / EVF (midden) __ $799-body, $899-kit(16-50), $1099-kit(18-55)
01-2016 • X-Pro2 / Hybrid VF (hoek) __ $1700-body
07-2016 • X-T2 / EVF XL (midden) __ $1600-body

Productpagina / Specificaties / Samples / Promo (youtube) / Brochure (pdf)
De nieuwste editie in de X-Pro lijn combineert al het beste van Fuji en al de nieuwste snufjes samen in een klassieke 'rangefinder' style body. De enige in zijn soort met hybride zoeker - zoals die in de X100T, een nieuwe 24MP sensor, met bijhorende X-processor, een joystick voor snelle AF punt selectie, en uniek in het digitale tijdperk: een functie-wiel die de sluitertijd met iso voorkeuze combineert. Daarnaast is er verbeterde AF met toegevoegde fase-detectie punten, en nog veel meer.
quote: Product Highlights
- X-Trans™* CMOS III sensor & X Processor Pro
- Advanced Hybrid Multi Viewfinder
- 1/8000 sec. Mechanical Shutter
- Film Simulation "ACROS"
- 7x7 Phase Detection AF Area
- Compressed RAW file format
- Weather resistant structure

De X-T2 combineert al het beste van Fuji en al de nieuwste snufjes samen in een DSLR style body. Kenmerkend is zijn grote in het midden gepositioneerde EVF. Net als de X-Pro 2 ontvangt hij de nieuwe 24MP sensor, met bijhorende X-processor, een joystick voor snelle AF punt selectie, maar voegt daar nog eens een aantal extra focus punten aan toe, en bovendien uitgebreid customizable focus tracking mogelijkheden. Ook heeft video de stap naar 4K gemaakt, en is de camera te upgraden met een battery grip met booster functie. Niet alleen is er ruimte voor 2 extra accu's, het verbeterd ook de prestaties en mogelijkheden van de camera op meerdere vlakken.
- X-Trans™* CMOS III & X-Processor Pro
- Improved AF Performance
- New AF-C Custom Setting
- New EVF (Magnification ratio 0.77x, Shutter time lag 0.005 sec, 100fps live-view)
- New 4K Video Recording
- New Optional Vertical Power Booster Grip
- Weather resistant structure

Gepositioneerd boven de X-E serie bied de X-T1 een zeer professionele feature-set in een retro en compact SLR-type form-factor. De traditionele bediening is nog uitgebreider waaronder nu ook een iso-dial, en daarnaast is met name de autofocus geschikt gemaakt voor continue focus met 8 frames per seconde. Daarbij is een sensor met phase-detect pixels nodig en de nieuwe EXR II processor. De body is ook weersbestendig gemaakt, en komt er een optionele battery grip voor beschikbaar. Nieuwe firmware versies hebben inmiddels vele features toegevoegd (2015-05), waaronder een volledig vernieuwd AF systeem.
- Compacte classic SLR form-factor.
- Grote Elektronische Zoeker (0.77x)
- Traditionele Bediening, extra uitgebreid
- 16MP FujiFilm X-Trans II + EXR II
- Tiltable High-Res Display
- Mechanisch- + Electronische sluiter tot 1/32000
- 8fps, met AF Zone en Wide/Tracking modes
- Gezicht- en Oogdetectie AF
- Optionele Battery-Grip
- Weersbestendige behuizing
- Compacte Flitser inbegrepen
- WiFi, 1080p/60 video, "Super Intelligent Flash", LMO (Lenscorrectie)

Een relatief voordelig model met zeer uitgebreide functionaliteit. Hij erft de snelheid van werking en nieuw autofocus systeem zoals de X-T1. Hij heeft de zoeker van de X-E2, ditmaal geplaatst in het midden. Dit kan positief zijn voor de balans (kwestie van smaak). Een vol automatische modus met slimme scene herkenning en autofocus, in combinatie met goed uitgedachte fysieke bediening, maakt het een interessante keuze voor ieder niveau fotograaf. De klassieke vormgeving gemixt met modern is in ieder geval uniek.
- Compacte classic SLR form-factor.
- 2.360K-dot OLED Elektronische Zoeker
- Vernieuwde Bedieningsmogelijkheden
- Slimme SR+ mode met scene herkenning
- Mechanisch- + Electronische sluiter tot 1/32000
- 3.0-inch 920K-dot Tiltable Display
- 8fps, met AF Zone en Wide/Tracking modes
- Gezicht- en Oogdetectie AF
- Ingebouwde Flitser
- WiFi, 1080p/60 video, "Super Intelligent Flash", LMO (Lenscorrectie)

De X-E2s is afgezien van een paar kleine details technisch hetzelfde als de X-E2. Wel komt hij standaard met de laatste nieuwe firmware. Deze firmware is echter ook gratis te downloaden en installeren op de originele X-E2. Dit brengt grote verbeteringen voor de Auto Focus modes, waaronder tracking, gezicht- en oog detectie, en de algemene snelheid en nauwkeurigheid. Daarbij is een ook een nieuwe automatische modus met slimme scene detectie, en last but not least maakt hij de volledig elektronische sluiter mogelijk met snelheden tot 1/32000. Hiermee is volledig vrij van geluid of vibraties te fotograferen, echter moet je bij snelle bewegingen dan wel letten op mogelijke vertekening van het beeld. Tevens nog veel meer functionele verbeteringen. In feite alles wat de X-T10 ook heeft.
- Advanced Rangefinder design
- X-Trans™* CMOS II sensor & EXR Processor II
- New Full Auto Mode
- New AF Zone and Wide/Tracking modes
- Real Time Viewfinder
- 3.0-inch 1,040K-dot LCD
- Compact and lightweight body

De aangepaste sensor biedt Fase-Detectie voor vlugge AF, en maakt tracking mogelijk. De nieuwe processor helpt hier veel bij en zorgt bovendien dat de vertraging in het elektronische zoeker-beeld (bij dim licht) vrijwel afwezig is. Het display is groter dan zijn voorganger in de breedte (en een stuk scherper) waardoor hij nu dezelfde 3:2 verhouding heeft als de sensor zelf en dus de foto's of live-view beeld. De LMO (lens modulation optimizer) zorgt voor opnieuw meer detail in de JPEGs door informatie over iedere lens in de camera op te slaan, zodat opnames optimaal verwerkt kunnen worden met minder aberraties of vervorming door de lens.
- Elektronische Zoeker, 60fps
- Traditionele Bediening
- Fase-Detectie AF
- 3-inch 1.04M dot LCD (3:2).
- LMO (Lenscorrectie)
- "Super Intelligent Flash"
- WiFi, Focus Tracking, 1080p/60 video, LMO (Lenscorrectie)

Met een zeer compact formaat en de terugkeer van de vertrouwde mode dial een interessant alternatief voor de instappers of prijsbewuste liefhebber. Als een Fuji X10/20 met verwisselbare lens, waarbij alle voordelen van de grote x-trans sensor en XF mount een enorme stap vooruit vormen.
- Zeer Compact
- Flexibele Bedieningsmogelijkheden
- 16MP FujiFilm X-Trans sensor
- EXR Processor II
- WiFi, en Flip-up-down LCD.

Opvolger van de X-A1, maar dan met een selfie schermpje, Classic Chrome film simulatie, en de batterijduur zou verbeterd zijn van 350 naar 410 shots (CIPA). Het voornaamste verschil zit in de bijgeleverde kitlenzen. De 16-50mm kan nu focussen tot 15cm (!), en met de 50-230mm spreken ze over 3.5stops stabilisatie. Ook heeft het plastic een grovere structuur gekregen om ze er minder plastic uit te laten zien en iets beter aan te doen voelen. Ze zijn helaas niet meer in volledig zwart verkrijgbaar.
Fujifilm X-A1 (discontinued)

Vergelijkbaar met de X-M1, maar nog voordeliger door een reguliere sensor te gebruiken (standaard bayer filter in plaats van x-trans). De body is verkrijgbaar in opvallende kleuren, en niet los te koop, alleen in kit-vorm.
- Zeer Compact
- Flexibele Bedieningsmogelijkheden
- 16MP Standaard CMOS sensor
- EXR Processor II
- WiFi, en Flip-up-down LCD
Fujifilm X-E1 (discontinued)

De voordeligere keuzen tegenover de X-Pro1, deze mist namelijk de Optische zoeker, maar heeft wel een digitale zoeker van hogere resolutie. Bovendien is een kit verkrijgbaar met zeer gewaardeerde 18-55mm F2.8-4 lens.
- Elektronische Zoeker
- Traditionele Bediening
- 16MP FujiFilm X-Trans sensor
Fujifilm X-Pro1 (discontinued)

De eerste, en meteen het flagship van het Fuji X-Mount systeem. Het kenmerkende van deze camera is zonder twijfel de Hybrid Viewfinder in de linker bovenhoek. Deze unieke eigenschap geeft hem echter een flink prijskaartje. Het was bovendien ook voor het eerst dat we Fuji's nieuwe x-trans sensor technologie zagen welke op een unieke manier omgaat met de indeling van pixels, wat met name invloed heeft op de ruis-structuur, waardoor de foto's nog tot op hoge iso-waarden bruikbaar kunnen blijven. Het was de eerste professionele digitale systeem camera met deze 'rangefinder' stijl body (afgezien van de echte Leica rangefinder camera's), en de combinatie van de directe sluitertijd bediening op de body en diafragma op de lens.
- Hybrid Viewfinder
- Traditionele Bediening.
- 16MP FujiFilm X-Trans sensor.
- Robuuste Body

Fuji Header 4
Fujinon XF / XC
Third-Party
Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS
Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS II
Fujinon XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS
Fujinon XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS II

Fujinon XF 14mm F2.8 R
Fujinon XF 16mm F1.4 R WR
Fujinon XF 18mm F2 R
Fujinon XF 23mm F1.4 R
Fujinon XF 27mm F2.8 Pancake
Fujinon XF 35mm F1.4 R
Fujinon XF 35mm F2 R WR
Fujinon XF 56mm F1.2 R
Fujinon XF 56mm F1.2 R APD
Fujinon XF 60mm F2.4 R Macro
Fujinon XF 90mm F2 R LM WR

Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS
Fujinon XF 16-55mm F2.8 R LM WR
Fujinon XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS
Fujinon XF 18-135mm F3.5-5.6 R LM OIS WR
Fujinon XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR
Fujinon XF 55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS
Fujinon XF 100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS

Tele Converter XF 1.4X TC WR
Tele Converter XF 2.0X TC WR

Macro Extension Tube MCEX-11
Macro Extension Tube MCEX-16
Zeiss Touit 12mm F2.8 Distagon T*
Zeiss Touit 32mm F1.8 Planar T*
Zeiss Touit 50mm F2.8 Makro Planar T*

Samyang 8mm F2.8 UMC Fisheye II
Samyang 12mm F2 NCS CS
Samyang 21mm F1.4 ED AS UMC CS
Samyang 50mm F1.2 AS UMC CS
Mitakon 24mm F1.7
Mitakon 35mm F0.95
Mitakon 42.5mm F1.2

Fujifilm Leica M-mount Adapter
Metabones (Speed Booster) Adapters
Fotodiox Adapters
Kipon Adapters

Onderstaande lenzen zijn verkrijgbaar in Fuji X Mount, maar van origine ontworpen voor DSLR, of zelfs Fullframe.

Samyang 8mm F3.5 UMC Fish-Eye CS II
Samyang 10mm F2.8 ED AS NCS CS
Samyang 12mm F2.8 ED AS NCS Fish-Eye
Samyang 14mm F2.8 ED AS IF UMC
Samyang 16mm F2.0 ED AS UMC CS
Samyang Tilt/Shift 24mm F3.5 ED AS UMC
Samyang 24mm F1.4 ED AS IF UMC
Samyang 35mm F1.4 AS UMC
Samyang 50mm F1.4 AS UMC
Samyang 85mm F1.4 AS IF UMC
Samyang 100mm F2.8 ED UMC Macro
Samyang 135mm F2.0 ED UMC
Samyang 300mm F6.3 ED UMC CS
Zie ook: Fujifilm-x.com / Fujifilmxmount.com / Brochure (pdf) / Productpagina's / Lens Roadmap

Fuji Header 5
Fuji Official
News & Community
FujiFilm X Series (mooie site)
FujiFilm X Photographers
FujiFilm X Development Story
FujiFilm Lens Simulator
FujiFilm AF Technology
Fuji X-Forum ('the original')
Fuji-X Forum ('the ultimate', via fujirumors)
Fujirumors
Nederlands Fuji X Forum
Mis ik iets belangrijks? Broken link? Stuur me een PM, of gebruik het topic.

Disclaimer: Alle tekst is gebaseerd op eigen ervaring, die van anderen, en meningen. Ik heb geen relatie met Fujifilm zelf. :)

jesper86 wijzigde deze reactie 23-07-2016 11:15 (255%)

• Chad Chubatcha
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 04-11-2018
quote:
Pat-Juh schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 22:25:
[...]

Tjahhh ik negeer dergelijke opmerkingen ondertussen gewoon fijn... Pas als ze onderbouwd zijn ga ik erop in ;). Ik ben in elk geval blij met mijn X-T1 en glaswerk.

Zijn er hier ervaringen met de Samyang 12mm f2 op Fuji? Ik ben opzoek naar een UWA (betaalbaar)...
Ik vind het een geweldig lensje voor zijn prijs, grootte en gewicht. Tja, alleen die sunstars he.. :P

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:51

Pat-Juh

Patrick

Daar heb je ook een punt, statief. Voor mijn gebruik juist minder geschikt. De samyang is wel scherp genoeg, enkel zijn de randen "slecht" te noemen vind ik. Zorg bij het stitchen dus voor genoeg overlap om het verschil in scherpte te minimaliseren.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16-05 00:10
Je hebt, basaal gezien, twee soorten ruis. Ten eerste natuurlijke ruis, die wordt veroorzaakt door dat er simpelweg zo weinig fotonen zijn dat ze niet meer evenredig verdeelt worden. Fotonen schieten random in het rond en als je er maar heel weinig hebt dan is de variatie dus erg groot. Hierbij maakt resolutie vrij weinig meer uit (theoretisch gezien zouden meer pixels zelfs beter (!) zijn omdat je daarbij preciezer weet waar een foton precies op de sensor geland is, en dus kun je beter het originele beeld kunt terughalen met noise reduction algoritmes), dit kun je alleen oplossen met meer licht (grotere sensor, lichtsterkere lens en/of langere sluitertijd (Waardoor dus je ISO omlaag kan)).

Ook heb je elektronische (uitlees) ruis. Dit is ruis die de sensor zelf toevoegt bij het proces waarin de fotonen tot digitale signalen worden omgezet. Het gebeurd bij het uitlezen, het versterken en het van analoog naar digitaal omzetten. Dit alles was bij oudere sensoren een groot probleem op hogere ISO's, en bij veel recente Canon modellen ook nog. Recente Sony en Samsung sensoren hebben nauwelijks meer uitleesruis en hebben dus bijna alleen last van die natuurlijke ruis.

Wil je nog wat dieper in de materie duiken dan moet je eens kijken naar deze twee artikelen van DPReview:

• SndBastard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Moet je niet gewoon exposure preview uitzetten? Dan zie je een "+/- 0 EV" exposure en negeer je wat er met de huidige instellingen uit zou komen.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:55
+1
Exposure preview in MF OFF (set-up3, optie 4) geeft je een zoekerbeeld dat altijd maximaal helder is - heel praktisch als je flitst of lang belichten wil. Zit er afaik in sinds de laatste fw update.

D7100, Sony A7, X-E1, een portie glas en wat lampen

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-05 22:52

Quakie

quakelen

Er schijnt een bug in laatste X-T1 firmware te zitten vandaar een nieuwe om update terug te draaien. Eind jan komt fix uit.

http://www.fujifilm.com/news/n151222.html

Ik teken nergens meer voor

• nielsgaastra
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12-05 15:09
En daar zijn de eerste foto's van de X-Pro 2:

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21:39
Het verrast mij wel enigszins dat je de X-T10 niet veel beter vind.

Ik heb 10 jaar met een dslr geschoten en de laatste 2 jaar zonder ovf/evf. Ik mis het niet echt, maar de langzame AF prestaties van mijn laatste camera's hadden dat ook niet nodig. Ik mis vooral AF voor het snelle werk zoals kids en sport af en toe.

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

ePhotozine had ook zo'n tour. Same but different.

De foto's van The Verge zijn beter indd, en meer! :)

Edit: Photographyblog ook nog een paar:
Take a Peek Inside the Fujifilm X-Pro2
Behind the Scenes: How the Fujifilm X-Pro2 is Made
Behind the Scenes: How Fujifilm X-Series Lenses Are Made

Met o.a. een leuk plaatje van de shutter / iso dial.

jesper86 wijzigde deze reactie 18-01-2016 19:12 (61%)

quote:
jesper86 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:26:
Maar zoals eerder gezegd, datzelfde geld ook gewoon voor de Ricoh GR. :+

De vraag was nog of hij de bouwkwaliteit kon evenaren, maar dat lijkt wel goed te zitten. Vergelijkbaar met de X100 begrijp ik eruit. Dus als je de Fuji-factor echt niet kan missen, en hele grote jaszakken hebt. ;)
...
Ja inderdaad beide prima camera's maar het leek me vooraf een beetje een b product. Natuurlijk wel jammer dat de oude sensor er nog in zit, zoals in die preview ook staat 2 (of 3) jaar te laat ;). Maar het is een prima ding. Volgens mij wel echt kleiner dan de x100 hoor?
Ik zie een zwarte E2 voor 449,= staan.... Nieuw zo te zien.
De IQ van de Fuji is beter dan van de Sony dus zou ook beter moeten zijn dan van de Canon. Een paar maand geleden stond er een vergelijking in de C't fotospecial van de X-T10 die werd vergeleken met de 760. Als ik het even samenvat: die heeft een 24 mp sensor, maar was alleen op de laagste iso waarde een fractie beter dan de X-t10. Vanaf ISO 400 werd de Canon al slechter en was de ongeveer gelijk aan de X-T10. De Canon ging bij ieder stapje hoger minder presteren en bij de X-T10 bleef het gelijk. Ook was de dynamiek en dergelijke beter, evenals de JPEG's.

Qua afmeting is de X-T10 vooral dunner en lichter. Mensen met hele grote handen vinden hem misschien wat klein. Maar als jij de Sony prettig(er) vond qua formaat, dan zit je bij de X-T10 goed. Hij is wel iets groter dan de Sony volgens mij.

De 16-50 is een goed objectief maar de 18-55 is natuurlijk beter ;). Het prijsverschil is echter wel behoorlijk en dan is de 16-50 een mooie instap waar je niet zo snel spijt van krijgt. Het is te vergelijken met de beste kitobjectieven van de buren (niet van Sony, want hun 16-50 is een drama), de 18-55 steekt daar duidelijk bovenuit. Hij is ietsje minder lichtsterk en heeft geen diafragma ring, de 16 mm heeft in RAW een duidelijke vertekening, maar die verdwijnt vanaf ongeveer 18-20 mm redelijk. Softwarematig wordt LMO (ff googelen) niet ondersteund. De camera optimaliseert dan nog even wat lensfouten. Bij de XF objectieven kan dat wel, en die zijn dan net even beter.

Wat de flitser betreft zal ook de X-t10 geen volwaardige vervanger van een echte flits aan boord hebben. Dat zal bij de Canon niet anders zijn, niet dat er wonderen verwacht worden. Maar je hebt geen pruts flitsertje met een voetje waar je verder niks mee kunt.

• TKroon
  • Niet online
quote:
107mb schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:51:
Ik heb een aantal jaar geleden mijn Canon uitrusting verkocht en een Sony NEX 5N gekocht. Bevindingen:

Sony pluspunten
- IQ
- Formaat van de camera

Sony minpunten
- snelheid van bediening door minder dedicated controls
- geen zoeker
- geen fatsoenlijke flitser

Ik heb dus na 1,5 jaar de sony verkocht weer een Canon gekocht, nu een 50D.
Ik ben blij met dat de minpunten van de Sony nu weer wegzijn, maar oeioei, wat is de IQ minder. Zelfs met een fatsoenlijke Sigma 17-50 2.8 ervoor kan de beeldkwaliteit mij niet bekoren.

Ik ben dus weer op zoek, en nu uitgekomen bij een X-T10, met de XC lens. De XF wordt mij vooralsnog te duur. Alle nadelen van de Sony worden door deze Fuji opgeheven, terwijl de voordelen van de Canon ook bij deze camera aanwezig zijn. Kan iemand wat zeggen van de IQ van deze X-T10 t.o.v. de 50D en de NEX 5N?

Ok heb ik een vraag van de XC vs XF kitlens. Is daar iemand die hier ervaring mee heeft? Diverse reviews geven aan dat de XC een goed alternatief is, maar ervaring van een tweaker zegt mij meer ;-)
Ik heb geen Sony gehad, daar kan ik niet mee vergelijken. Wel recent mijn Canon 60D en lenzen (o.a. 17-55 f/2.8) verkocht en een X-T10 gekocht met de twee XC-lenzen. Upgraden van lenzen komt vanzelf, maar mijn portemonnee wilde uiteraard nog even wachten ;). Ik vind de beeldkwaliteit een goede vooruitgang. Natuurlijk is een groot gedeelte hiervan aan lenzen toe te schrijven. Met L-lenzen die ik eens heb geleend waren de beelden haarscherp en met redelijke kleuren, maar het dynamisch bereik van de Canon was ik niet zo tevreden over. Ook de ruis is eigenlijk bij ISO 800 al behoorlijk goed te zien, en met ISO 6400 fotografeerde ik eigenlijk zelden.

De X-T10 is flink compacter dan de 60D. Ik heb vrij kleine handen voor een man, dus voor mij is de X-T10 zeker niet te klein. Gewoon een prettig formaat. De elektronische zoeker vind ik zeer prettig om mee te werken. Het is praktisch live (helemaal kan natuurlijk niet), maar zaken als belichting, kleuren, scherptediepte zijn al zichtbaar voordat ik een foto heb gemaakt. De X-T10 heeft ook veel knoppen en wieltjes, ook om zelf in te stellen. Helemaal top. Irritant is dat de SD-kaart bij de accu zit, en nog erger: de tripod-mount zit direct naast dat klepje. Dus met de camera op een statief even de accu of SD-kaart wisselen is nogal irritant. Accuduur is uiteraard flink lager dan een DSLR, maar dat spreekt voor zich.

De XC-lenzen zijn prima, maar ook wel merkbaar instaplenzen. De lichtsterkte is beperkt bruikbaar. Zoals hierboven vermeld heb je de uitstekende XF 18-55mm f/2.8-4, kost wat meer, maar dan heb je echt wat! Ook de primes (de XF 35mm f/2 staat bovenaan mijn lijstje) zijn erg goed.

Wat je kiest is aan jou. Kun je nog aangeven wat je fotografeert? Portretten of landschap of....?
De zichtbare ruis wordt beperkt verhoogd bij manual focus is mijn ervaring. Dat valt gewoon meer op omdat je een andere kleur hebt of een focus peaking hebt met een kleurtje eromheen. Bij mij komt het over als dat de verandering van kleur het meest in het oog springt en dan opeens "ruis" heet. Het is in ieder geval geen sneeuw van de televisie...

Het heeft in mijn beleving geen effect op de uiteindelijke foto. Het hangt ook sterk af van de methode van de MF die je gebruikt. Voor de meeste gebruikers zal het vrijwel niet relevant zijn aangezien de meesten gewoon de goede AF gebruiken.

Een overstap van een E1 zinvol? Qua beeldkwaliteit maakt dat weinig uit. Die van de E1 is gewoon al erg goed. Qua AF en een paar andere features kan het zeer zeker de moeite waard zijn, maar dat ligt aan je wensen. Qua bediening heb je wat meer "analoge" knoppen. Qua vormfactor en onopvallendheid zou ik zelf voor de E2 kiezen.

Het advies van de fotozaak om de hoek is natuurlijk mooi, maar dan ligt het er inderdaad aan waar die hoek ligt. Ben ik blij dat ik 2 fysieke winkels op minder dan 10 minuten fietsen heb en vanaf mijn werk heb ik ik binnen 5 minuten nog een grote en goede fotozaak binnen handbereik..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Ik zou de X-Pro1 (oud en traag) en X-Pro2 (veel beter maar erg prijzig, € 1.800) alleen overwegen als je echt heel graag die hybride viewfinder wilt hebben, met alle voordelen en nadelen van dien. Voor de meesten is, qua functies en ook qua prijs-kwaliteitverhouding, de X-E2 (€540) of X-T10 (€ 675) veel interessanter. Met de nieuwe firmwares zijn die behoorlijk gelijkwaardig aan de X-T1 (€ 1.200).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielsgaastra
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12-05 15:09
quote:
mitchell2805 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:50:
Datzelfde zat ik ook mee. Ik heb nog een Nikon D7000 en daar is zelfs na vier à vijf jaar geen enkele vorm van haperingen te bekennen. Ook heeft die voor alles een knop als in: ISO-knop ingedrukt houden en dan met het wieltje instellen. Dat miste ik ook nog bij Fujifilm, maar misschien komt dat in de toekomst nog met een update.
Ik heb op mijn X-T10 het voorste wieltje ingesteld voor ISO: wieltje indrukken om ISO te selecteren, aan wieltje draaien naar de juiste waarde, wieltje weer indrukken om te bevestigen. Gaat erg makkelijk zo!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
quote:
Trasos schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:19:
[...]

Een nieuwe koop je nu, dankzij de cashback-actie, voor €1.000,-.
€950,- is dus niet heel veel goedkoper.

Ik houd het zelf ook een beetje in de gaten en twijfel dus of ik een tweedehands zal kopen voor €750,-, of beter €250,- extra kan uitgeven voor een nieuwe.
Kwam er zojuist een tegen voor €650. Heb nog niet zo lang geleden een X-Pro1 gekocht, met deze prijzen is het bijna het overwegen waard om die weer in de verkoop te gooien en een X-T1 te halen :D

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
quote:
PdeBie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:49:
[...]

Het schijnt (maar dat lees ik dus op internet) dat de versie van JJC teveel van het zicht blokkeert door de OVF. Ik vind het wel mee vallen, maar afijn.... ik heb geen vergelijking natuurlijk :P

[off-topic]
Jij had overigens toch een keer een verhaaltje geschreven over een jaar lang met de Fuji? Heb op je website gekeken, maar kon hem niet vinden.
[/off-topic]
Ah, tja, dat is ook met de originele zonnekap... Vond het zelf nooit zo'n probleem, maar goed, het internet heeft er blijkbaar wel problemen mee :P

Verhaaltje is hier te vinden. Staat inderdaad niet standaard op mijn site, wil het pas doen als ik wat meer reviews af heb :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16-05 20:27
De JJC zonnekap die ik heb heeft die inkepingen ook, was geloof ik rond de 12 pond op Amazon UK :)

Fujifilm X100T

Je kan er dan inderdaad iets doorheen kijken want hij blokt wel wat van je zicht, maar daar wen je wel aan :)

Oh en have fun met je camera, ik gebruik hem helaas wat weinig... Maar elke keer dat ik hem gebruik ben ik er nog steeds ontzettend blij mee :Y

leonvw wijzigde deze reactie 19-04-2016 15:55 (16%)

Fujifilm X100T | Canon 5D3 | 35L f/1.4 | 50 f/1.8 STM | 135L f/2 ❤ | TS-E 17 f/4L | TS-E 24 f/3.5L | 24-70 f/2.8L mkII | 70-200 f/2.8L mkII

• emphy
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 03-02 08:57
quote:
Homer schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:06:

...

Vraag 2: zijn deze focus assist opties ook mogelijk wanneer je NIET je focus point in het midden wilt houden?
Geen x-t10 gebruiker, maar op de x-pro1 kan in de handmatige focusstand de positie van het focus-punt gewoon verplaatst worden (precies alsof je autofocus gebruikt). De uitvergroting voor de focus assist laat dan ook de betreffende posititie zien. Mocht je de x-t10 bij de hand hebben: zet hem in de handmatige focusstand ^_^

emphy wijzigde deze reactie 28-04-2016 03:59 (7%)
Reden: laatste regel

• TKroon
  • Niet online
quote:
Vraag 1: is het praktisch om door middel van de focus assist opties van de X-T10 (helaas mis je de Dual view optie van de X-T1) op f/1.2 scherp te stellen? Of is het echt een lastige taak door de zeer 'shallow depth of field'?
Ik heb het getest met de 35mm f/2. Scheelt natuurlijk 50% in bereik en een ruime stop in diafragma, maar met dichtbij focussen kom je een eind. Je kunt instellen of en welke kleur het deel dat in focus is, weergegeven wordt. Ook is dit duidelijk zichtbaar op het scherm of de EVF. Ook heb je de focus distance, al denk ik niet dat dit werkt met de Samyang, omdat ik denk dat deze data uit de lens komt. Iemand die dit kan bevestigen? Anders krijg ik ergens de komende dagen de 12mm f/2.0 binnen van Samyang, dan kan ik dat nog voor je testen.
quote:
Vraag 2: zijn deze focus assist opties ook mogelijk wanneer je NIET je focus point in het midden wilt houden?
Dit kan zeker! Enige dat niet werkt is dat focuspunt te vergroten of te verkleinen (dus dat focus peaking juist iets verder in- of uitgezoomd is.
Bij manual focus only lenzen krijg je inderdaad geen focus distance te zien, verder werkt het allemaal prima. Ik gebruik zelf soms een Canon FD 50mm f/1.4 en daar kan het wel mee. Maar je moet bij een volledig open diafragma wel rustig kunnen focussen en bewegende onderwerpen zijn wel moeilijk, het komt vooral als je dichtbij focust heel nauw. Vanaf een statief gaat het allemaal natuurlijk een stuk beter.

• hood
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:48
x-fujinon-50mm by auke_boskma, on Flickr

Op ebay zijn wel adapters te vinden. Het werkt prima en koste me totaal maar 60 euro! (lens+adapter)

Edit: nu met link!

hood wijzigde deze reactie 28-04-2016 17:35 (22%)

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Een vraag aan de X-T10 gebruikers. Heb op internetfora flink gezocht en de online handleiding bekeken, echter geen resultaat.

De nieuwe Samyang 50mm f/1.2 lijkt me een leuke lens om portretjes mee te schieten. Ik heb echter geen ervaring met het handmatig scherpstellen van lenzen met zo'n diafragma.

Vraag 1: is het praktisch om door middel van de focus assist opties van de X-T10 (helaas mis je de Dual view optie van de X-T1) op f/1.2 scherp te stellen? Of is het echt een lastige taak door de zeer 'shallow depth of field'?

Kom een flickr album met Samyang tests tegen. Allemaal wide open geschoten op een x-t1 klik Ziet er prima uit, wel wat CA en vignetting maar dat was te verwachten.

Edit: Oh ik zie dat er genoeg reviews zijn te vinden ;).

Sluw wijzigde deze reactie 01-05-2016 12:38 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:21
Dan ga ik even een setje bestellen en mocht het toch niet lukken dan laat ik 'm wel schoonmaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Gisteren de Samyang 12mm f/2 ontvangen! Manual focus werkt prima. Bouwkwaliteit is goed en de lens is compleet met zonnekap en pouch. Hij is wat soft op f/2, maar ook zeker niet onscherp. Verschil met f/2.8 is duidelijk zichtbaar, daarna zijn de verschillen niet zo groot meer. Helaas moet ik nog even wachten met astrofotografie, daar is (in ieder geval mijn deel van) Nederland niet geschikt voor. Zal binnenkort een review schrijven voor de geïnteresseerden :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-05 09:24

Koeitje

Back-up tiems now?

Heeft er iemand toevallig een X-A2 i.c.m. een 27mm? Ik twijfel tussen die combinatie en een X70. Heb een beetje moeite met inschatten hoe compact de X-A2 is met die pancake erop. Ben namelijk op zoek naar iets compacts en had eerste de X70 in gedachten hiervoor, maar toen zag ik dat die pancake. Dat lijkt mij misschien wat handiger omdat ik dan later ook nog wat extra objectieven kan aanschaffen mocht ik dat willen. Het brandpunt verschil overleef ik wel, heb heel lang met een 35mm op mijn DSLR gelopen.

Zit er trouwens nog verschil in de sensor en de AF tussen die twee?

Koeitje wijzigde deze reactie 17-05-2016 21:00 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Neem de 18-55 (ja 18 en geen 16 ;) ), is feitelijk net zo goed en een stuk vriendelijker qua prijs en gewicht, alleen niet WR...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
quote:
Sphinkx schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:32:
Vreesde ik al. Dacht wel dat het van een officiële kwam maar kan verkeerd zijn.

Dan zal het allicht de Samyang worden.. Ik heb reeds een 16 - 55. Dus 10-24 is minder noodzakelijk en verschil tussen 16 & 14 is te klein :)
Ik heb de Samyang 12mm f/2, ook een review van geschreven hier op Tweakers overigens. Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gerust!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
Neem hier eens een kijkje: http://www.cameramemorysp...i-x-t10/fastest-sd-cards/

De XT-10 ondersteund UHS-I, echter het maximale haalt de camera niet uit die kaartjes. Maar met een pricewatch: Kingston SDHC UHS-I U3 Card 32GB kom je al een heel eind en is in de XT-10 een prima snel kaartje. Een snel kaartje welke in de test redelijk boven aanstaat is wel merkbaar. Pak je een kaartje onder aan de lijst zit je toch wel met wachttijden bij bijvoorbeeld het terug kijken van de foto etc zeker als je in RAW of RAW+JPEG schiet. Verschil is niet groot maar zou zelf niet al te veel besparen want 15 euro voor 32GB is al niet veel en een langzamer 32GB kaartje zal je hooguit een paar euro besparen.

Een UHS-II kaartje als de pricewatch: Lexar 2000x Professional SDHC 32GB heeft minder zin behalve bij het kopiëren van de bestanden naar de PC als je daarbij ook een juist snelle UHS-II kaartlezer hebt en een harddisk welke ook de snelheid haalt. Maar of dat de 4x zo hoge prijs waard is, lijkt mij niet.

Class 10 is niet automatisch een UHS-I kaartje, al is andersom wel, een UHS-I kaartje wel bijna altijd een class 10 kaartje.
quote:
RigolleM schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:46:
[...]

X-T1 beschikte daar ook al over :9
Alleen wel met behoorlijk wat problemen is mijn ervaring. Ben uiteindelijk maar terug gegaan naar een UHS-I kaartje en dat performed in de X-T1 een stuk beter. Met UHS-II kaartjes veel lag en freezes tijdens image playback enzo. Dus ben benieuwd of ze in de X-T2 daar beter mee om gaan.

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09-05 16:49
quote:
Tourniquet schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:04:
Zo, na weken inlezen de knoop doorgehakt en een X-T10 (zilver) + XF 18-55mm set en additionele XF 27mm besteld bij www.onestop-digital.com :o

Benieuwd of het allemaal goed gaat met verzending en kosten, maar las een aantal positieve ervaringen.

Daarna eens kijken of ik afscheid ga nemen van mijn Canon spul. Ik merk dat ik m'n 7D amper meer gebruik door met name de afmetingen en gewicht dus ik hoop hiermee weer wat meer te gaan fotograferen.
Goede website. Heb daar zelf mijn Fujifilm X100s vandaan. Echt absurd hoe snel die aankwam. Op een ochtend besteld en de volgende middag in huis (vanuit Hong Kong). In september koop ik daar de X-T2 en een aantal lenzen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mindfreaker
  • Laatst online: 22:12
quote:
ppl schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:44:
[...]

De PDAF zijn hardwarematig maar de sensor heeft er 425 (zie Sony A6300) wat softwarematig wordt beperkt tot 325/91 (X-T2) of 273/77 (X-Pro2). Misschien dat het voor de X-Pro2 ook nog gaat wijzigen als de nieuwe AF algoritme er ook komt (geen idee in hoeverre dat algoritme die AF punten daadwerkelijk nodig heeft). Wellicht is de X-trans dusdanig anders dat Fuji er niet aan ontkomt om een aantal PDAF punten gewoon niet te gebruiken en je daarom maar 325 max hebt.

[...]

Dat klopt en had ik ook al aangestipt maar in dit geval gaat het om een camera die een rennend kind wel goed op de foto krijgt. De X-T1 kan het kennelijk niet en het is de vraag of de X-T2 het wel kan of dat de goedkopere D750 het ook of beter kan. Het gaat hier dus om een specifiek geval waarbij scherpe actiefoto's van belang zijn en gezien de keuze van camera boeit de bediening van de Fuji en het gewicht niet.
Wat ik nooit begrijp is waarom iedereen (op het Internet) altijd rennende kinderen wil fotograferen en daarbij een high-end AF systeem nodig heeft. Het liefst de dikste Canon of Nikon welke sport fotografen ook gebruiken. Hoe heeft mijn vader ooit van mijn kindertijd goede foto's kunnen maken met zijn Minolta x700.

Ik heb laatst de groothoek tracking gebruikt en dat werkt toch vrij goed op de XT-1. Een rennend kind krijg ik met mijn telefoon nog scherp op de foto. Natuurlijk gebruik je een camera voor een mooiere foto, beter belicht, mooi gebruik gemaakt van DoF, maar dan gaan nog meer factoren mee spelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:37
Ik zou zeggen verdiep je eens in de verschillende film simulation modes, en kijk goed wat ze doen. Elke film (simulation) heeft zo zijn eigen omstandigheden waarin deze het beste tot zijn recht komt.

En een enorm uitgebreid artikel op flickr:

https://www.flickr.com/photos/xukin/16877247065

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
JeyJey schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 00:00:
Ben trouwens benieuwd of Acros nog naar de x-e en t10 modellen komt
Fuji heeft al aangegeven dat dit niet kan vanwege de processing power die nodig is voor ACROS. Alleen de X-Pro2 en X-T2 hebben een processor die hiervoor snel genoeg is. Diezelfde processing power heeft het ook mogelijk gemaakt om de reeds bestaande film simulaties iets te verbeteren. Rode kleuren worden nu bijv. beter weergegeven.
quote:
Crazyanz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:26:
Is dat verschil echt substantieel? Neem ik liever een extra accu mee.
Dat ligt geheel aan je instellingen en je fotografiestijl(en). Zet de camera in performance (of boost zoals het bij de X-T2 heet) modus en hij slurpt je accu veel sneller leeg, wanneer de camera in slaapstand gaat is ook bepalend (hoe later dat is hoe meer er van je accu wordt weggesnoept), de ingebouwde flitser gebruiken of juist de flitser van de X-T1/2 betekent ook een kortere accuduur, AF-C gebruiken betekent een kortere accuduur en ga zo maar door. Dat verschil kan bij de een dan ook substantieel zijn terwijl een ander er weinig van merkt.

Een veel gebruikte truc die men veelal bij mirrorless gebruikt is de onderstaande (camera uit als je 'm niet gebruikt) maar ook spelen met de instellingen; als je het niet nodig hebt zet het dan uit/maak er geen gebruik van en als je de mogelijkheid hebt om het met een ander apparaat op te lossen (zoals een externe card reader) dan liever dat dan via de camera. Sommige mensen zijn ook wat zorgvuldiger gaan fotograferen en doen niet meer aan bursts zoals ze met hun DSLR deden.
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:37:
De camera heeft toch ook een soort van sleep mode?
Ja en het is af te raden om die te gebruiken. Je kunt beter de camera uit zetten en dan later weer aan zetten omdat dit 1) veel meer stroom bespaart en 2) ook veel sneller is dan ontwaken uit de slaapstand.

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:38
quote:
BlaTieBla schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

Januari 2017 is de verwachting.
Verlate Kerst of vervroegde verjaardag :D
Bijna goed (eigenlijk helemaal fout, maar enfin... ;) ).
quote:
Het objectief is vanaf eind september beschikbaar en krijgt een adviesprijs van € 499,-. Er komt ook een zilver model op de markt, maar daar moet je nog even op wachten. Deze ligt pas in januari in de winkels.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07-05 08:47

Isniedood

nee, echt niet!

Ze zouden echt met een WR versie van de 10-24mm moeten komen. Een lens voor landschapfotografen verdient dat.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

quote:
Tout schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:57:
Dank voor je reactie. Hoe bedien je dan de sluiterknop? Met je middelvinger? Of gebruik je je linkerhand? Of stel je eerst de sluitertijd in en dan je hand naar de sluiterknop?
Dat laatste. Het heeft geen zin om je vinger op de sluiterknop te houden als je nog niet van plan bent om de foto te maken. Ik stel eerst alles in en druk daarna pas af. Aangezien de draaiknop en sluiterknop bij elkaar zitten kun je ook eenvoudig en snel van de een naar de ander wisselen.

De werkwijze van de Fuji's is overigens helemaal niet nieuw, het is iets wat we decennia lang hebben gebruikt (niet de exacte werkwijze maar de hoofdlijnen) en waar we eigenlijk nog veel langer ervaring mee hebben dan de besturing sinds de digitale spiegelreflexen (middels knopjes en een draaiwiel). Ik vond onderstaande op YouTube, misschien ook wel interessant voor jou:

• Grin
Ik hoor meer commentaren en (p)reviews dat het verschil ruim één stop is tussen de T1/T2. Het schil met m'n A6000 is iig merkbaar. Gister m'n eerste echte foto's gemaakt en in Lightroom gezet, 10MB JPG alert! Op verzoek @PM is de hele galery te bekijken, full res (10MB+) JPG's.
Nou nog eentje dan, @ 140mm f5.6, zonder statief: lopend op de sluiter geklikt. Drie keer raden waar dit is.... :)

Grin wijzigde deze reactie 11-09-2016 22:06 (21%)

• Grin
En ik zou ook blij zijn met een A7(R)2)) met 70-200 F4!
Wat zei ik nu? This post will self destruct in T-minus 10, 9, 8... ;)

De heer Ken R. is inderdaad geen goede / betrouwbare bron ;).

De fundamentalistische discussie FF vs Crop gaan we hier niet oplossen. Voor sommigen is FF een heilige graal voor anderen "just an option". Beiden hebben hun voors en tegens en eenieder moet zelf uitmaken welke beslissingscriteria hoe zwaar wegen. Dat wordt natuurlijk nog moeilijker als Fuji echt een MF gaat aanbieden en dan zijn de FF-jongens natuurlijk nergens meer met hun argumentatie (en de crop-boys natuurlijk de absolute losers).

Ook de fabrikanten worstelen natuurlijk met soortgelijke vraagstukken. Waarom zou iemand het in zijn hoofd halen om een D500 van meneer N. te kopen als je ook FF van diezelfde meneer kunt kopen voor een lagere prijs? Ga ik een A7ii vergelijken met een D500 of een X-T2 en het op een groot aantal aspecten het dan toch net niet is en eerder een X-T10 (of een toekomstige X-T20) is of vergelijk ik het eerder met een A7Rii die functioneel heel dicht in de buurt komt maar wel een duidelijk hoger pixel aantal heeft. Waarom zou ik een X-T1/2 kopen als een X-T10 of E2 net zo goed voldoet voor mij. Soms draven we misschien teveel door met zogenaamde "must-have-features" die dat wel voor de adviseur zijn, maar niet voor de geadviseerde.
Als ik hem plat probeer te slaan: kan die foto's maken? Dan voldoet die! Wil je meer? Wat heb je er voor over? Goed en slecht is er in die zin niet, wel (on)bruikbaar of niet.
Het beste is dus gewoon het corpus delicti in de hand nemen en kijken of er een "klik" is en hoe je die waardeert.

• SndBastard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Op zich kan je Canon / Nikon full frame voor een héél erg redelijk budget schieten. Zeker met kwalitatief best goeie lenzen zoals de Sigma 35mm 1.4, Canon 85mm 1.8, of zelfs nog meer de consumer kant op met de Tamron 70-300mm VC. Uiteindelijk blijf je met dat soort lenzen toch wel vrij ruim onder het budget, en zeker als je tweedehands wil kopen, omdat die markt gewoon heel veel groter is.

Het gewicht is niet eens een gigantisch verschil, maar ik vind het ook wel fijn dat je bij Fuji één systeem kan hebben waarbij je een kleine kit kan maken door bijvoorbeeld een 18-55mm of 27mm mee te nemen, of bijvoorbeeld alleen een 12mm, 35mm en 18-135mm op vakantie.

Uiteindelijk is voor mij de hoofdreden dat Fuji wel wat kleiner en lichter is als je je lenzen er op uit kan kiezen, en dat het fijner bedient dan alle andere mirrorless soorten. Nu is mijn X-E1 + 18mm en 35mm een "every day carry". Met een 5D, 28mm 1.8 en 50mm 1.8 is dat geen optie; gewoon omdat de 5D veel groter is.

• Grin
Een ultieme poging om het e.e.a. uiteen te zetten; hoe ben ik tot de X-T2 gekomen?
Heb dus jaren geschoten met Sony MILC, van de allereerste NEX-5, NEX-7 tot de A6000, prachtige camera's! Deze machientjes hebben mij enthousiast gemaakt voor kiekjes maken, fotografie is te veel eer voor wat ik doe. Maar nu ik wat enthousiaster begin te worden en daarmee ook iets meer verlang van mijn schietijzer, ben ik eens gaan rondkijken: wat wil ik hebben?
Bij mijn A6000 set heb ik een stel hele leuke primes, 24mm, 35 en 55. Echt leuke lenzen! Daarnaast nog een 16-70 f4 zoom, een matige lens. Maar ik wil het dus iets serieuzer gaan aanpakken en wil een 'stap hoger' dan dit. Oke... wat zijn de opties? Na lang wikken en wegen, reviews lezen, etc ben ik tot de volgende lijst gekomen.

Sony A6300
Sony A7*
Nikon D500
Canon 7D mark 2
Canon 60D
Fuji X-T2

Wat wil ik?
Drie/vier primes: iets met groothoek 12-16, 24mm, 35mm, 55mm en een telelens rond de 50/70-140/150. Op de kwaliteit van lenzen wil ik 0,0 concessies doen, moet echt uitstekend spul zijn en niks minder. Dus snelle AF, lichtsterk, modern leesontwerp, etc etc. Een snelle AF vind ik een must voor een camera, het geheel moet in staat zijn om auto's langs het circuit te volgen en indoor sport te schieten. Daarnaast moet het zo klein en licht mogelijk zijn en wil ik native lenzen - dus geen gesodemieter met adapters of andere meuk. Helaas heb ik ook een budget waar ik binnen wil blijven: max 2K voor de body, en ~4K voor de lenzen. Laat de afvalrace beginnen! Dit is dus mijn mening, ajb geen discussie over: AF is wel snel, dat zie je verkeerd want, etc etc. Zo denk ik d'r over :)

- A6300 valt af, geen snelle en lichtsterke tele in het systeem, bediening voldoet eigenlijk ook niet
- Sony A7*, is te duur of niet snel genoeg @ AF. Lensaanbod staan me niet aan: past niet binnen budget of de kwaliteit volstaat niet, of is te groot, of.....
- Nikon D500, damn... die is nice! Maar die body is huge/zwaar! Ja maar hij is zo fijn....oei, twijfel.... Is het uiteindelijk niet geworden: te groot/zwaar.
- Canon 7D mark 2, hahaha 1KG+ _O-
- Canon 60D, ook nog te groot en ik heb mijn twijfels bij de AF capaciteit
- Fuji X-T2, voldoet overal aan en past exact binnen mijn budget.

quote:
Sluw schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:56:
Ze hebben 'm in ieder geval niet zelf gemaakt en de x-pro2 en x-t2 gebruiken ook getweakte Sony sensors.
Die zijn nog meer getweaked dan deze middenformaat sensor. Bij de X-camera's is de Bayerfilter vervangen door een X-Trans, maar bij deze GFX is het ook gewoon Bayer.

Even iets anders: ik heb afgelopen zondag een dag met de X-T2 + 56/1.2 en 35/1.4 rondgelopen. Kleine waarschuwing: mijn "review" kan gezien worden als vloeken in de kerk...

X-T2

The Good
-De helderheid en het formaat van de zoeker. En heeft natuurlijk de voordelen van een EVF wat betreft manueel focus assist (vergroting werkt erg fijn) en live histogram.
-Bouwkwaliteit.
-AF snelheid en tracking.
-Juiste manier van vergrendelknopjes gebruiken op de draaiwieltjes (Canon en Nikon, lezen jullie even mee).
-Kantelbaar schermpje met een mogelijkheid om te kantelen in portretstand, dus geen Pentaxenstein oplossing ;)
-Snelheid van opstarten. Geen dslr-snelheid, maar ook geen Sony-traagheid.
-Dynamisch bereik. Zoals bij alle Sony sensoren is dat dik in orde.
-Electronische sluiter voor als je korter dan 1/8000sec nodig hebt (zeker bij lichtsterk glas geen overbodige luxe) en natuurlijk ook erg stil, al was de mechanische sluiter niet echt luidruchtig (geen Sony A7 kerkdeur).
-Dual card slot. Voor de professional die graag een on-the-fly-backup wil onmisbaar.

The Bad
-Het beeld wat de zoeker geeft tijdens het fotograferen. Kleuren en contrast wijken totaal af van de uiteindelijke foto, die overigens wel correct wordt getoond in de EVF.
-De vertraging van de zoeker tijdens panning maakt panning nagenoeg onmogelijk (ja, ik had boost mode aanstaan). Toelichting met voorbeelden komt verderop.
-De standaard grip. Ik moet veel te hard knijpen wat het langdurig vasthouden lastig maakt. Tijdens het lopen moet ik de grip ook anders vasthouden dan tijdens het fotograferen.
-AEL knopje net te ver om comfortabel te gebruiken (ik moet mijn hand weer iets anders op de grip plaatsen om die knop comfortabel vast te houden).
-Accuduur. 250 foto's en wat dingetjes instellen en de accu was leeg (ik had in al mijn wijsheid ;) er 2 meegenomen). Tussen de foto's door of uitgezet, of automatisch na 30sec uitschakelen.
-Focusnauwkeurigheid op langere afstand met kleinere DoF. Die zat er regelmatig naast. Heb eigenlijk niet gekeken naar AF-finetuning (weet geeneens of het mogelijk is...). Maar het was ook niet consistent. Dit bij beide lenzen. Op korte afstand ging het nagenoeg feilloos en was het doorgaans user-error.
-Focussen op kleine onderwerpen lukt vaak niet. Ik probeerde een paar keer op een klein bloemetje te focussen, maar moest overgaan op manueel focus. Ook met een enkel punt focussen, gaf geen lock.
-Geen touchscreen. Echt jammer, want dat vind ik wel echt fijn voor bepaalde handelingen.
-Vastloper. Ik kreeg een vastloper toen ik te dichtbij probeerde te focussen. Niet kunnen herhalen, dus misschien gewoon toeval. Enkel accu eruit halen hielp.
-De sluiterknop. Iedere camera heeft een andere gevoeligheid qua sluiterknop, maar aan deze kon ik niet wennen. Tijdens het maken van panorama's (iets wat ik vaak doe) met de sluiterknap half ingedrukt houden (AF lock dus eigenlijk), kreeg ik de balans soms slecht gevonden tussen half en helemaal ingedrukt.

The Ugly
-Ruis. Sorry, maar een base-iso van 200... een tikje verscherpen (wat nodig is) geeft al meteen enorm veel ruis (voor een dergelijke iso-waarde). Toelichting komt verderop.
-Ruisreductie en artefacten. Op hogere iso zit er ruisreductie in de rawbestanden en dan op zo'n manier dat het vreemde effecten oplevert. Voorbeelden volgen.

56mm f/1.2
The Good
-f/1.2!
-Scherpte is goed, maar niet uitzonderlijk (zie the bad)
-Diafragmaring. Niet specifiek voor deze lens, maar ik vind dat altijd heerlijk.

The Bad
-Glow. De lens heeft echt last van glow bij groot diafragma.
-MFD. De minimale focusafstand is echt te groot voor leuke close-ups. Mijn Sigma 50/1.4 geeft een veel grotere vergroting (0,18x vs 0,09x), zelfs als je de cropfactor meeneemt.
-Manueel focus is niet fijn. De nauwkeurigheid is niet zo groot en je voelt continu de focusmotor bewegen als je aan de focusring draait.
-Paar keer een enorme lichtvlek gehad die 2/3 van het beeld innam.
-Hier en daar wat lelijke chromatisch aberratie.

The Ugly
-Bokeh balls. De bokeh is te nadrukkelijk aanwezig. Misschien is dit expres gedaan om het een wat meer vintage look te geven. De bokeh is niet swirly overigens.
-Geen lensprofiel in Lightroom helaas.

De 35/1.4 heb ik wel een paar keer op de camera gehad, maar niet genoeg om uitgebreid iets over te zeggen. Mechanisch kan ik hetzelfde erover zeggen als over de 56/1.2, optisch is het prima lens, maar geeft zeker geen wow! gevoel.

Paning voorbeeldjes, 1 keer ging het goed, 1 keer ging het zeer matig (onderwerp verdwijnt half uit beeld) en 1 keer ging het hopeloos verkeerd. Het probleem zit hem echt niet in het AF-systeem, want dat lijkt zeer goed te werken (ik ga geen uitspraken doen over de vergelijking met een serieuze dslr, want daarvoor heb ik geen goede test uitgevoerd), maar puur in de EVF. Je raakt simpelweg je onderwerp kwijt. De voertuigen hadden echt geen grote (hoek)snelheid; het waren geen neerstortende slechtvalken of voorbijrazende F1 bolides.

https://c1.staticflickr.com/9/8104/29815305576_bb8d35694a_c.jpgAF Tracking X-T2 test 1 by Universal Creations, on Flickr

https://c2.staticflickr.com/6/5117/29224259993_f42202e772_c.jpgAF Tracking X-T2 test 2 by Universal Creations, on Flickr

https://c5.staticflickr.com/9/8077/29815304756_c1287a4956_c.jpgAF Tracking X-T2 test 3 by Universal Creations, on Flickr

Ruis op base iso. Een voorbeeld waarbij ik mijn gebruikelijke sharpening heb toegepast (werkt gewoon goed op de 5D2). Je ziet duidelijk ruis hierdoor en wat vreemde artefacten. Ik gebruik Lightroom 6.7 (nieuwste versie dus).

ISO 200 Noise with a bit of sharpening by Universal Creations, on Flickr

Ruisreductie in de raw. Je ziet kleine "wormpjes" in de ruis.
RAW noise reduction by Universal Creations, on Flickr

Vreemde patronen (ook soort wormpjes) op iso200.
ISO 200 Weird Patterns by Universal Creations, on Flickr

De vreemde artefacten in de ruis kunnen ook liggen aan de raw-conversie van adobe, maar ik vind dat wel echt een nadeel als je een X-T2 hebt. Misschien dat iemand van jullie een betere raw-converter aanraadt voor Fuji, dan wil ik dat weleens proberen.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Grin
Hahaha lapino, dude, what have you done! You broke DPreview! _O- d:)b

• Grin
quote:
lapino schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:06:
En welke Fuji gebruik je nu? Heb je ook zelfde opmerkingen als ikzelf gehad dat de scherpte van de Fuji (zeker jpg) toch nét iets minder is dan bij Sony? Of ligt het ergens anders aan in mijn geval? Hadden de foto's uit de XT2 even scherp geweest als die uit mijn a6300, ik twijfelde niet. Maar nu :/
X-T2 met de 16mm f1.4, 35mm f2, 18-55 f2.8-4, 50-140 f2.8 en dit weekend haal ik waarschijnlijk de 23 f2 ook op. Dan ben ik helemaal voorzien tot Q2 2017, dan haal ik nog de 50mm f2 en de 80mm f2.8 macro. Meer lenzen heb ik niet nodig. Mja een leuke 200/300mm f2.8 tele prime ofzo...maar die komt toch niet voor Q4 2017. En heeeeel misschien nog de 16-55 2.8, als ik eens een maand wat geld over heb gehouden... :X Die 18-55 is toch al een wat ouder lensontwerp, ondanks de LM.

Kijk, het zijn allemaal ervaringen. Exacte wetenschap is het bij mij zeker niet! :)
Vergeet niet dat de A6300 die jij hebt een nieuwe generatie camera is (tov de A6000 die ik heb). Het kan heel goed zijn dat de A6300 gewoon vergelijkbaar is met de X-T2 (en misschien op sommige vlakken zelfs merkbaar beter(!)). Het lijkt mij sterk met de lenzen die jij noemt...maar als jij dat 4 dagen lang zo ervaart dan moet je daar, denk ik, niet over gaan twijfelen. Die X-T2 kost echt een bak geld, dat zou je moeten kunnen verantwoorden. Ik merk bij jou - en dat is mijn indruk van jouw relaas, hier en op DPreview - dat je onvoldoende redenen ziet/hebt om de overstap te maken naar de X-T2. Prima toch?
Met de lenzen die ik heb op de X-T2 is het echt een no-brainer, die A6000 ga ik niet meer gebruiken. Het geheel is sneller en beter dan welke A6000 combo dan ook, alleen die 24mm Zeiss blijft een gebakje waar ik met warme gevoelens op terugkijk. Verder kijk ik niet meer (achter)om naar de A6000...
Maar again: dat is een aanzienlijk andere camera dan de A6300! Mijn Sony schietijzer kom uit Q2 2014, de A6300 is echt een modernere, en ander caliber, camera.
My 2 cents :)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Luuk84 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:56:
...

Ben benieuwd naar je ervaringen! Is wel weer een mooi 'klein' lensje.
quote:
Grin schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:58:
...
Goed bezig begintmeta! Ik/we horen graag je bevindingen!
Of ik goed bezig ben is altijd maar de vraag ;) ...

Ik heb helaas nog niet echt kans gezien wat uitgebreider foto's te maken, maar heb wel tussendoor bij een wandelingetje en nu terwijl ik aan het koken ben wat foto's gemaakt die de lens wel wat demonstreren. Ik hoop ze vanavond nog online te kunnen plaatsen. Het objectief werkt prima qua focussnelheid (maar het komt op mij niet sneller over dan de 35/2 terwijl 'de specificaties' dat natuurlijk (subtiel) anders waarderen). En heeeft in ieder geval duidelijke vignetering, maar dat komt in iedergeval ook goed naar voren uit de snapshots die ik net heb gemaakt van hetgeen te snijden is .....

Beetje geworsteld met het GoT-fotoalbum, uiteindelijk de SOOC-jpegs geresampled naar 3000x2000 om ruim onder de 5MB te blijven:
ISO200 DR100 t1/7500 f/2:
ISO200 DR200 t1/1300 f/8:

f/2, f/8: https://tweakers.net/ext/f/nInwC4SjDrLdAG6myzyV7t5Q/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/oR9lSOxZI4NNw1QaDYrCq7s0/thumb.jpg
f/2, f/2.8, f/5.6: https://tweakers.net/ext/f/ngG4dlOH89PttnodE5DxNDxP/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/I9FKvxuL4JjJMMvDDBcX6bct/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/DmL0u11zKHnzd5CznOKKZCMv/thumb.jpg

En nog wat camera-engine-varianten:
f/2, f/5.6 - LMO off: https://tweakers.net/ext/f/UCpH5dye9eSO1kCP1CT7AjQ6/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/KlnHZFl4Q4DdKR1YgC1d78bN/thumb.jpg
f/2.8 Acros:https://tweakers.net/ext/f/w95e60OwD4Zt2GIzinfUrdI4/thumb.jpg

begintmeta wijzigde deze reactie 30-09-2016 00:16 (54%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DivWhis
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17-05 19:36

DivWhis

Before Sunrise

quote:
ppl schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 01:05:
[...]
TL;DR: concentreer je liever op wat een camera aan mogelijkheden heeft ipv het merkje wat erop zit. Professionals gebruiken diverse merken waaronder Fujifilm.
Niet helemaal mee eens. Zeker als professional is dat merkje relevant. Zelf fotografeer ik met Sony en ik denk dat de camera's van Sony en de objectieven het beste bij mij passen. Echter wanneer ik met fotografie mijn brood zou moeten verdienen zou ik direct overstappen naar Canon of Nikon. Niet omdat het kwalitatief beter is (want het is stuivertje wisselen wie er op welk moment de beste beeldkwaliteit levert), maar omdat die merken gewoon een ontzettend professionele service organisatie hebben.

Daar waar je bij Sony met een defect aan je camera gerust 4 weken geen foto's meer kunt nemen, zijn Canon en Nikon dusdanig ingericht dat je zo weer op pad kunt. Als professional lijkt me dat verreweg het belangrijkst.

Overigens heb ik geen ervaring met de FujiFilm service voor pro's, maar ik kan me zo eens voorstellen dat het nog niet op het niveau van Canon/Nikon ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 22:58
Ik begrijp je vraag ergens wel hoor, dus als ik even mijn mening mag toevoegen. Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling dat je vrouw van een hobby meer een verdienste gaat maken. Net zoals je qua kennis zal moeten groeien, kan ik je alleen maar aanraden je materiaal méé te laten groeien en niet meteen met een zotte/dure setup te beginnen. Aan de andere kant is het ook beetje stom om te investeren in één systeem om nadien over te stappen naar een ander mocht dat niet voldoen. Er zijn tegenwoordig sowieso geen 'slechte' toestellen meer.

Mijn advies zou volgende zijn : als het puur om beeldkwaliteit moet gaan, en je wil ook een heel groot bereik qua lenzen vinden én je wil mogelijkheid hebben om over te stappen naar 'beter' zonder terug te vallen naar een ander merk, dan zou ik je toch aanraden eens te kijken naar de Nikon D750. Zelfs al is die al pakweg 2j oud, wordt de beeldkwaliteit nog altijd beschouwd als één van de beste op FF vlak (zeker qua ruis). Je hebt ook meteen toegang tot een hele resem Nikon glas, die ook vaak 2e hands te koop is. En je hebt een body die nog redelijk compact/licht is (bijv tov de Canon 5DIV). Voor iemand die (wat ik vermoed) nog veel moet leren, is een SLR wat mij betreft een betere keus omdat je bij een SLR meer moet nadenken over hoe je een foto belicht, terwijl een mirrorless dit makkelijker maakt met een EVF. En met een toestel zoals de D750 heb je meteen ook een camera die enorm goed is qua AF, ook bij minder licht. Start met de D750 met 24-120/F4 "kit"lens en voeg er eventueel een portretlens bij zoals de AF-S 50/1.8 of AF-S 85/1.8 en je hebt al een héél goede setup om te starten voor redelijk budget.

Een mirrorless zou ik je eerder aanraden als startpunt als je zeker bent dat je niet naar FF wil overstappen laten (en geloof me, er komt een punt dat dit begint te 'kriebelen' zelfs al ben ik ook niet altijd 100% zeker dat een FF altijd 'beter' is) én als je ook veel video gaat doen. Qua video vind ik een mirrorless dan ook altijd pakken beter dan een SLR. De keuze is qua mirrorless wat mij betreft op dit moment eenvoudig : als je enkel voor APS-C gaat en je bent vrij zeker dat je helemaal geen nood zal hebben naar een FF, neem dan de Fuji X-T2 die een zéér mooie lineup heeft qua lenzen. Ben je toch ergens van mening dat FF in de toekomst iets voor jou is, kies dan voor de Sony a6300 (fenomenaal goed voor video ook) of spring meteen naar de A7II (fullframe).

Veel succes met de keuze.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
technonose schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:57:
...
En aan de andere kant, stel je vraag eens in het Canon forum kijk dan eens wat voor antwoorden je krijgt :-)
Inderdaad, discussies op fora zijn altijd moeilijk omdat iedereen zijn eigen keuze verdedigt. Gelukkig zitten hier op Tweakers wel wat mensen die zich ook in een andere keuze kunnen verplaatsen.

Ik denk ook dat dit een keuze is voor wat het beste bij de persoon past. Bijna alle pro's schieten met Canon of Nikon, al is het maar om de support (bijvoorbeeld technische ondersteuning op locatie bij events als WK). Neemt niet weg dat er ook een aantal professionals met Fuji fotograferen, vooral portret (op locatie) en documentair. Natuurlijk zullen mensen ook weer terug switchen omdat een X-T2 niet bij hun werk past, er is een kleine hype rond Fuji en niet al die verhalen kloppen.

• lapino
Gaat doorgaans over snelheid van autofocus, tracking en mogelijkheid tot af bij weinig licht.

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16-05 09:05
Mensen wat vind ik die XT-2 toch een gave camera. Ik moet me er nog even wat meer in verdiepen maar denk er over om mijn d7100 + toebehoren te verkopen en te switchen.

www.mariovisser.com

• swoek
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15-05 13:15
quote:
kevinl schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:55:
Is dat updaten wat? Zowel me 27mm als me X-T1 sinds introductie niet geupdate. Kan je die dingen bricken?
Updates van Fuji kunnen zeer veel verbeteringen brengen! Zeker als je naar firmwareversie 4.00 voor de XT-1 hebt geupdatet (nieuw AF-systeem). Dus ik zou altijd updaten. En bricken kan natuurlijk altijd, maar als je de aanwijzingen van Fuji gewoon netjes volgt is de kans op bricken minimaal.

• swoek
quote:
Grin schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:35:
Nieuwe firmware voor de X-Pro1, X-Pro2 en de nodige lenzen (14mm / 16mm / 18mm / 23mmF1.4 / 27mm / 35mmF1.4 / 60mm / 10-24mm / 16-55mm / 18-55mm / 18-135mm / XC16-50mmII).

Toch weer 2 lenzen die ik vandaag kan updaten! d:)b
De lens-updates lijken alleen verbeteringen te zijn voor gebruik met de X-Pro's (OVF).

• Tomas_
  • Laatst online: 21:39
quote:
ppl schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:59:
[...]
Buiten dat is fullframe aanvoeren onder het mom van "groter is beter" natuurlijk oliedom als je ook midden- en grootformaat hebt ;) Vooral als hetzelfde merk over zowel APS-C als MF beschikt.[/offtopic]
Ik vind het wel jammerdat je de discussie chargeerd met de term "oliedom"
Binnen de discussie zijn er van meerdere partijen (inclusief die van jou) genoeg argumenten om van te leren. Iets waarvoor ik graag op tweakers kom, niet om mijn gelijk te halen of om elkaar te benoemen.

Met de vergelijking doelde ik uiteraard op die van de vraagsteller die vroeg: Wat is verschil tussen XT-2 en Canon 5DIV. Met andere woorden APS-C vs Full frame. Midden formaat speelt hierin geen rol en is om die reden niet benoemd.

Intussen heb ik vooral geleerd dat een grotere Sensor anders is. Of dat beter is, is subjectief voor diegen die hem gebruikt.

Om ontopic te blijven, wat ik geleerd heb van de discussie en wellicht ook voor anderen:

De X-T2 is proffesioneel prima in te zetten. zowel systeem als lenzen bieden voldoende voor de profesional.
De systemen hebben beide hun eigen pluspunten

De Canon 5d Mark IV, heeft een grotere Sensor (1,5 keer :-)) Maar dat hoeft geen specifiek voordeel te zijn.
De Fuji XT-2 heeft een cropfactor wat een voordeel kan zijn in sommige gevallen.

Beiden zijn in staat gelijkwaardige platen te schieten.

Canon bied een uitgebreidere lens keuze waaronder meerdere extended zooms en third party.
De Fuji lenzen die er zijn doen over het algemeen niet onder voor de kwaliteit van de Canon lenzen (of beter).

De Canon heeft een beter uithoudings vermogen per batterij
De Fuji heeft de mogelijkheid om een batterij te verwisselen, dus dit hoeft geen nadeel te zijn.

De Canon is net iets beter in Sport fotografie vanwege zijn OVF (geen blackouts) (heeft X-PRO2 ook.)
De Fuji is beter in portretten in jpeg

De Canon is oldskool DSLR inclusief ergonomie, maar de body is zwaarder.
De Fuji heeft een totaal andere ergonomie, met de focus op instellingen. Dit is persoonlijk, maar ik denk dat ik dit fijner vind. De body is compacter. Dat kan een voordeel zijn.

Een van de reden waarom ik in ga op het verschil is omdat ik mij al een tijdje aan het oreinteren ben op een high end camera. Ik ben erg gecharmeerd van Fuji. Ik heb altijd Canon gehad.

Mijn ervaring met Fuji is, dat de AF minder is dan DSLR. Iets wat voor mij belangrijk is vanwege sport fotografie, honden en kids.

Nu de X-T2 uit is, wat ik een erg mooie camera vind, vraag ik mij af of het verschil al overwonnen is.

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

quote:
technonose schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:00:
Ik vind het wel jammerdat je de discussie chargeerd met de term "oliedom" Binnen de discussie zijn er van meerdere partijen (inclusief die van jou) genoeg argumenten om van te leren.
Ik ook maar het was nodig om de discussie weer terug op niveau te krijgen aangezien de argumentatie steeds simplistischer werd. Als je een goede discussie wil hebben waar je wat van kunt leren dan helpt dat soort argumentatie niet echt.
quote:
Om ontopic te blijven, wat ik geleerd heb van de discussie en wellicht ook voor anderen:
Daar heb je een mooie samenvatting neergezet!
quote:
Mijn ervaring met Fuji is, dat de AF minder is dan DSLR. Iets wat voor mij belangrijk is vanwege sport fotografie, honden en kids.

Nu de X-T2 uit is, wat ik een erg mooie camera vind, vraag ik mij af of het verschil al overwonnen is.
Aangezien vandaag nieuwe firmware voor de X-Pro2 is uitgebracht die dezelfde AF algoritme als in de X-T2 heeft kun je die vraag ook uitbreiden naar de X-Pro2. Ik heb zo'n vermoeden dat de verbeteringen zich vooral in de AF-C en tracking modi zit en niet in bijv. de AF-S modus. Heb je trouwens al eens geprobeerd om met hyperfocale focus te fotograferen? Zijn er zat die juist dat gebruiken als oplossing voor een slome AF (op welke camera dan ook) of juist een gebrek aan AF.

Ik heb de firmware er nu net opgezet en beetje mee zitten spelen maar ik merk nog geen verschil, dat moet uitgebreider aan de tand worden gevoeld. Wel hebben ze nu ook het aantal AF-punten uitgebreid waardoor je er meer in de breedte hebt (links en rechts zijn er 1 of 2 kolommen bijgekomen); ze zitten nu eigenlijk over de volle breedte van het kader.
De OVF heeft ook wat tweaks gekregen waarbij je nu een parallax correctie hebt die een vierkantje laat zien voor de focus op oneindig en eentje voor focus op een minimale afstand van 50 cm, dus niet meer de minimale scherpstelafstand van de lens die er op dat moment op zit. Praktijk moet uitwijzen of dat nou wel zo'n fijne wijziging is (EVF is sowieso handiger in dit geval vanwege de parallax in de OVF).
En we hebben wat power settings erbij gekregen; eens kijken in hoeverre dit tot een verbetering van de accuduur leidt.

ppl wijzigde deze reactie 06-10-2016 20:03 (4%)

• Grin
quote:
technonose schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:00:
[...]
[...]
Ben ik met je eens met een paar kanttekeningen. Nu ik de X-T2 sinds dag 1 redelijk actief gebruik, vraag ik me af of het sec aan de AF ligt. Ik vermoed dat het aan een combinatie van zaken ligt; meer in de camera als geheel. Wat ik tot zover constateer:
  • Een EVF delft - met de huidige stand van de techniek - nog het onderspit voor sport, panning, etc. t.o.v. een OVF;
  • Er zijn maar een beperkt, maar toereikend(!), aantal snelle AF lenzen voor actie-scenario's, in mijn ogen alleen de 16-55, 50-140, 100-400 en 90mm;
  • Je moet het juiste AF-profiel kiezen anders ga je (soms hopeloos) de mist in;
  • De grip is noodzakelijk voor actie/sport etc, period.
Enkele van deze voorwaarden zijn voor nu niet op te lossen (EVF), en enkele kan je prima oplossen met ervaring en het juiste materiaal. Veel ervaringen die ik hier tot zover heb gelezen zitten de 'AF te testen' terwijl ze wellicht niet helemaal voldoen aan bovenstaande 'voorwaarden'. Of, in mijn ogen helemaal terecht, een opmerking maken over bijvoorbeeld de EVF voor panning/actie; hier is de DSLR idd nog in het voordeel. Sec de AF/lock-on is echt heel goed, maar een goede plaat schieten is meer dan alleen AF/lock-on. Mijn conclusie tot zover is dat de X-T2 zeker geschikt is voor, kids, honden en de meeste sport. Geen twijfel.

Grin wijzigde deze reactie 07-10-2016 10:42 (4%)

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

quote:
Grin schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:05:
[...]

Ben ik met je eens met een paar kanttekeningen. Nu ik de X-T2 sinds dag 1 redelijk actief gebruik, vraag ik me af of het sec aan de AF ligt. Ik vermoed dat het aan een combinatie van zaken ligt; meer in de camera als geheel. Wat ik tot zover constateer:
  • Een EVF delft - met de huidige stand van de techniek - nog het onderspit voor sport, panning, etc. t.o.v. een OVF;
  • Er zijn maar een beperkt, maar toereikend(!), aantal snelle AF lenzen voor actie-scenario's, in mijn ogen alleen de 16-55, 50-140, 100-400 en 90mm;
  • Je moet het juiste AF-profiel kiezen anders ga je (soms hopeloos) de mist in;
  • De grip is noodzakelijk voor actie/sport etc, period.
Enkele van deze voorwaarden zijn voor nu niet op te lossen (EVF), en enkele kan je prima oplossen met ervaring en het juiste materiaal. Veel ervaringen die ik hier tot zover heb gelezen zitten de 'AF te testen' terwijl ze wellicht niet helemaal voldoen aan bovenstaande 'voorwaarden'. Of, in mijn ogen helemaal terecht, een opmerking maken over bijvoorbeeld de EVF voor panning/actie; hier is de DSLR idd nog in het voordeel. Sec de AF/lock-on is echt heel goed, maar een goede plaat schieten is meer dan alleen AF/lock-on. Mijn conclusie tot zover is dat de X-T2 zeker geschikt is voor, kids, honden en de meeste sport. Geen twijfel.
@Grin:

Hier kan ik het grotendeels in vinden... Mijn input op jouw puntjes:
  • EVF: Deze is flink verbeterd ten opzichte van de X-trans 2 generatie, er is veel minder black-out en het pannen is flink makkelijker geworden, nog steeds inderdaad niet zoals een dSLR maar wel werkbaar
  • Lenzen: De lenzen die met een LM zijn uitgevoerd werken al beter dan de oudere generatie lenzen, desondanks merk ik wel dat de XF23mm f1.4R bijvoorbeeld op een X-T2 veel fijner trackt dan op een X-T1 en ook meer scherpe platen oplevert. Ik gebruik Zone Focus, 9 punten (midden), AF-C, C-H op de X-T2 bij bijvoorbeeld een exit na een trouwceremonie waar vaak iets van confetti, slingers, bellenblaas aanwezig is.. Wat mij brengt bij mijn volgende punt.
  • AF-Profiel: Voor mijn bovengenoemde situatie kan het uitmaken of ik het "all-round" profiel pak of het "hardnekkige" profiel waarbij minder gekeken wordt naar afleidingen die voorbij komen. Dit was een paar keer wat aftasten bij test momentjes. Het kan je ervaring dus flink verpesten als je de verkeerde kiest.
  • Grip: Voor mij is 8FPS voldoende voor die enkele momenten dat ik het nodig heb, voor een hoop sport-fotografen denk ik ook, hoewel de 11FPS aanlokkelijk is denk ik dat dit geen "verplichting" is. Wat wel bijna een verplichting is als je op de boost-modus wilt werken is zijn de extra twee accu's die er in de grip passen want met de boost-modus aan haal ik zo'n 150-200 foto's per lading. regulier zo'n 50-75 meer.
Either way, nu na twee bruiloften met een X-T1 en X-T2 naast elkaar te hebben gewerkt, na enkel een duo X-T1's te hebben gebruikt, zijn de verschillen echt goed merkbaar als het gaat om de focus snelheid, beeldkwaliteit (ISO6400 durf ik af te leveren aan mijn klanten, Bijvoorbeeld de X-T2 met XF56mm f1.2R tijdens het feest ingezet om wat sfeer foto's vast te leggen zonder dat gasten en het bruidspaar dit door hadden, zo zijn de emoties echt zonder na te denken over hoe ze er uitzien op de foto).
Tsssk, squashing a lady bug every time you take a photo....

Zeiss 21mm f/2.8

• swoek
quote:
kevinl schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:32:
Ik koop geen third party batterijen meer. Die dingen staan op een gegeven moment een klein beetje bol. Waardoor ze na een bepaalde druk passen in de camera. Maar daarna is het de vraag of je ze nog er uit krijgt. Vier batterijen enkele keren gebruikt en moet ze al wegdoen. Heb nu een tweede originele batterij gehaald. Daar geen problemen mee.
quote:
Grin schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:27:
Hier komt ook alleen Fuji spul in de camera. Heb je een collectie van vele duizenden Euro's aan apparatuur en dan koop je dergelijk spullen om een paar knaken te besparen; dat zou ik echt nooit doen. Niet bezuinigen op dergelijke relatief goedkope - maar zeer belangrijke(!) - onderdelen.
Ik vind de prijs van een originele Fuji-accu wel buitensporig hoog... Van lenzen kan ik me indenken waarom deze zo duur zijn, maar van een simpele accu...

Ik ben aardig te spreken over de kwaliteit van Patona-accu's en tot nu toe nooit problemen mee gehad. Ze houden het net zo lang vol als de originele accu en ze zijn ook nog eens goedkoop. Dus mochten ze eerder de brui aan geven, dan koop ik zo weer een paar nieuwe 8).

swoek wijzigde deze reactie 11-10-2016 14:52 (0%)
Reden: typo

• henkie196
  • Niet online
quote:
kevinl schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:55:
Blijkbaar is een accu niet zo simpel. Getuige het Samsung fiasco. Dan maar die buitensporige prijs betalen. Wil ik me safe voelen met de X-T1 moet ik nog een derde accu hebben.
Maar blijkbaar is een merknaam dan ook geen garantie voor een goede accu.

Aan de ene kant snap ik dat de prijs van een accu niet zoveel is t.o.v. de camera en de lenzen, maar aan de andere kant geven die hoge prijzen me toch altijd een beetje een zure smaak, want veel fabrikanten doen gewoon inkoopprijs x3 voor aftermarket spullen (zoals bv. deze accu's).
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met mijn 3rd party Boka accu's, hiervoor ook 3rd party M43 batterijen gehad. Laat de Fuji batterij wel meestal in m'n camera zitten als ik er lang niets mee doe, de andere neem ik vooral mee en gebruik ik als ik langer weg ga.
Dus omdat je duizenden euro's betaald voor apparatuur, moet je ook bereid zijn om veel teveel te betalen voor de accessoires? Tank je ook alleen maar premium benzine als je met een auto van €40k rijdt? Of koop je enkel bij de AH je boodschappen ipv bij de lidl?

Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

En daarmee een einde aan de batterijen discussie :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Mooie vergelijking, persoonlijk vind ik de f1.4 mooiere platen maken in deze vergelijking van Ivan Joshua Loh. Afgeknepen is de f2 wellicht mooier maar wijd-open wint de f1.4 het wat mij betreft :).

Afijn het zijn compleet verschillende lenzen in vrijwel alle opzichten op het brandpuntsafstand na (hoewel dat ook discussies op werpt).

• DownBusiness
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09-05 16:49
Ikzelf ook lang liggen denken welke Fuji camera ik nou wilden hebben. Wilde eerst voor de Xpro 2 gaan en toen werd daar de X-T2 aangekondigd... Ik heb een X100S en die OVF gebruik ik eigenlijk nooit en de X-T2 sprak mij toch meer aan.

Daar dus 3 maanden op gewacht en wat koop ik uiteindelijk.. Een X-T1.. Dit is mijn tweede camera na 2 jaar een X100S te hebben gehad (welke ik zeker houd).

De X-T2 met 18-55mm en 35 F2 WR voor 2400,- of een X-T1 met 18-135mm WR en 35mm F2 WR voor 1400,- Toch er voor gekozen om het overgebleven geld te steken in lenzen ipv meer pixels en snellere AF.

Zaterdag de camera binnengekregen en meteen dit weekend getest in een dierentuin. De F2 is echt schitterend maar heb je weinig aan in een dierentuin (of ben er nog niet achter hoe te gebruiken in zo'n omgeving) en de 18-135 is prima voor normale shots daar alhoewel ik toch nog wel wat bereik mis om net goed de detail- en headshots van dieren te kunnen krijgen. (Eerste keer dat ik dierenfotos probeerde te maken trouwens in een dierentuin).

Nu toch maar voor 190 euro de XC 50-230mm lens gekocht om die volgende week eens in een andere dierentuin te testen. Ben benieuwd of dit net dat beetje extra geeft daarvoor. Ook al die zeker niet lichtsterk, overdag moet dit niet zo'n heel groot probleem zijn.

De X-T1 is in elk geval echt een hele gave camera. Het is gewoon leuk om er mee rond te lopen en foto's te maken. Echt een bepaald gevoel geeft dat. Klinkt heel gek voor de mensen om mijn heen en ben zelf ook pas 2 jaar geleden met de X100S mijzelf in fotografie gaan interesseren maar het is echt mega tof.
Bij als het T geweld komt de E2 er inderdaad een beetje bekaaid af terwijl het een hele gave camera is die niet echt veel onderdoet voor de T1 of de T10. Gewoon een ander concept en soms zelfs beter (al is het alleen al de plek van de zoeker). Qua beeldkwaliteit is die net zo goed, en daar gaat het toch grotendeels om...

• Grin
Congratz en welcome to the dark side!
Over de batterijen: je kent waarschijnlijk mijn standpunt... :)
Maar afgezien daarvan zijn er vast prima 3rd party batterijen waarmee je enkele tientjes kan besparen. Laten we deze discussie hier niet opnieuw oprakelen, als je een paar pagina's terugbladerd zie je alle argumenten de revue passeren. Volgens mij kan je op basis daarvan prima een keuze maken. Succes!
Tip: koop voor een paar euro een soft release en kijk naar een goede (nek)strap, m.i. twee accessoires die relatief goedkoop zijn en je veel plezier geven.

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:57
quote:
beebie121 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:00:
Wij hebben de XT-2 ook binnen.
We hebben er als eerste lens deze pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 18-135mm F/3.5-5.6 R OIS WR bij gedaan.

Mijn vrouw is al druk bezig met spelen en zelf heb ik er ook al mee gespeeld.
Wat me vooral opvalt is het gebruiksgemak van de camera.
Ik vind de menu's echt wel duidelijk en overzichtelijk.
Wij zijn er echt wel blij mee.

Nu nog goede batterijen halen. Iemand een suggestie? ik zie 3rd party batterijen langskomen en ook mensen die zeggen: ik blijf bij fuji. Dan maar duurdere maar wel goede batterijen.
Op zich zijn wij het hier wel mee eens. Je hebt geen dure camera waar je doordat je een paar tientjes bespaard op batterijen en dan het risico loopt op schade of fouten.
Jullie eerste fuji?

Dit is wel een interessant artikel. Zegt natuurlijk niet heel veel over de levensduur.

Ik heb zelf patona premium's als extra accu's. Ik ga geen 45+ euro uitgeven aan accu, dus een bewuste keus. Daarnaast heb ik nog nooit problemen gehad met goede 3rd party accu's, voor mij was het dus een simpele keus. Die keus moet ieder voor zich maken. Ik neem bewust het "risico" (en dit risico is naar mijn mening extreem klein).

Mijn ervaring met de patona's is prima. Ze zijn zeker niet minder als de de fujifilm accu, voor mijn gevoel gaan ze nog iets langer mee, maar dit heb ik nooit echt getest. De accu's van de x-t1 gaan sowieso snel leeg vind ik. Extra accu's zijn dus echt nodig, welk merk je ook kiest :)
quote:
Luuk84 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:46:
[...]

Lijkt wel op de peak design slide. Die is ook wel wat goedkoper volgens mij :)
Andersom, de Peak straps lijken op deze van A&A want die van A&A bestond al ver voor Peak überhaupt iets met straps deed ;) Toen ik naar zo'n strap zocht was de A&A zo ongeveer de enige keus. Gelukkig hebben we tegenwoordig meer keus.

Het grote verschil tussen de A&A en Peak straps zit hem in de manier waarop je ze aan de camera bevestigt. Bij A&A is dat met een split ring en is dan ook "permanent". Bij Peak is dit via speciale "links" waardoor je heel makkelijk de strap af kunt koppelen als je 'm niet nodig hebt of deze in de weg zit. Heb je hem weer nodig dan koppel je hem weer aan.

Peak geeft wel de tip om de split rings die standaard bij je camera zit te gebruiken en daar de links aan te bevestigen en ze juist niet door de oogjes te rijgen. Dat laatste is echt een grote afrader omdat ze Dyneema gebruiken voor het touwtje. Deze heeft een zeer laag smeltpunt (ong. 60C) die je met een aansteker maar ook met een beetje wrijving kunt bereiken. Er zijn zat vliegeraars die hun lijnen hebben zien knappen omdat ze te vaak om elkaar gewikkeld waren en dusdanig veel wrijving gaven dat het touw smolt.

Btw, let bij Peak wel even op de breedte van de strap. De Slide is bedoeld voor de grote zware setups terwijl de Leash en de Slide Lite juist voor mirrorless en andere kleinere/lichtere setups zijn bedoeld (ze zijn dan ook aanzienlijk smaller wat weer comfortabeler kan zijn, met name bij warm weer).

• keko12
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17:40
quote:
Bij een keuze tussen een T1 en een T10 en de lagere prijs voor de T1 is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Je kunt later altijd nog overstappen op de T2 of de T3...
Ha, ieder zo zijn voorkeuren. Ik kon een zgan T1 kopen voor minder geld dan de T10 die ik nu heb. Aangezien de T10 qua prestaties niet onder doet voor de T10, koos ik toch voor de T10 vanwege het formaat... ;) Ieder zo zijn voorkeur.

Dat formaat doet er overigens nog maar weinig toe als ik mijn nieuwe xf90 erop zet. Vanochtend een paar foto's gemaakt:

Voor groot en meer zie flickr
Heb je de 55-200 of de 50-230 of beide? Een converter voor die modellen bestaat (nog) niet.

Ik vraag mij wel af of die 75-300 wel in je prijsrange liggen en wat ze meer zouden brengen. Vergeet ook niet dat je geen OIS hebt en dat je dus een vaste hand moet hebben en dat het diafragma 5.6 optisch een instapper is op 300 mm waar je misschien niet blij van wordt..

Met een 200 mm kom je misschien best wel een eind. Hoe ver verwacht je dan de ijsberen van je af te hebben trouwens?

Ik kan mij wel voorstellen dat een eenmalige, dure oplossing niet alles is al het echt eenmalig is. Je kunt natuurlijk met een handelaar afspreken of je na de huur dhet objectief dan minus de huurprijs kun kopen, een veredelde test dus. een 100-400 is natuurlijk wel een heel mooi objectief...
Als je nu de 55-230 te langzaam vindt, dan gaat een Canon/Nikon/Tamron lens met adapter helemaal niets worden qua focussen.
De 75-300 is een prutlens trouwens. De enige zeer betaalbare lens gemaakt voor dslr's die echt goed scherp is, is de Canon 55-250 STM, maar ik betwijfel of je dat werkend krijgt op een Fuji. Je hebt in ieder geval elektronische scherpstelling nodig, zowel voor AF als MF.

De tip van Sodela om de prijs te huren bij een winkel met mogelijkheid tot kopen de beste mogelijkheid. Je hebt dan gewoon een hele goede lens, die ook snel focust.

Zeiss 21mm f/2.8

Met 400mm op een Fuji heb je op 100m afstand een ijsbeer mooi groot in beeld. Het beeld is dan zo'n 6m breed. Verder weg betekent een lineaire verbreding van je beeld.

Zeiss 21mm f/2.8

• Grin
quote:
Tommy The Cat schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:22:
Als ik foto's van mijn x100 heb overgezet naar de pc, kan ik dan nog zien welke witbalans instelling ik heb gebruikt?

Foto's terugzetten naar de x100 laat de camera niet toe :) . De foto-applicatie van Windows 10 laat dergelijke gegevens niet zien. Misschien met MyFinePix Studio?
Dat staat gewoon in je EXIF, bijvoorbeeld: WHITE BALANCE Auto

quote:
Potato42 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:15:
[...]

*O* toch een gevonden *O*

Aanstaande zondag even kijken naar de 100-400. Hebben jullie nog tips om op te letten bij een 2e hands lens?

Uiteraard neem ik mijn camera mee en ga ik 'm testen. Hij heeft een beschadiging omdat hij een keer uit
zijn tas gevallen was, maar ik weet niet (behalve als een lens gebarsten is) of je dat makkelijk terugziet op het schermpje van je camera?

En een statief heb ik al (alhoewel ik dat niet echt handig vind werken), was ik ook aan het kijken voor een monopod (sinterklaas en die dikke zijn binnenkort toch in het land). Rond de 40-50 euro.
Zijn er nog monopod die jullie me kunnen aanbevelen, waar dien ik op te letten (qua kop etc.)?
Alvast gefeliciteerd! Een top keuze ;)...

Let even op eventuele stofjes in het objectief (doorheen kijken...) en of er geen beschadigingen zijn op de coating. Met de camera eraan testen is natuurlijk vanzelfsprekend...

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:56
quote:
Potato42 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:15:
[...]

*O* toch een gevonden *O*

Aanstaande zondag even kijken naar de 100-400. Hebben jullie nog tips om op te letten bij een 2e hands lens?

Uiteraard neem ik mijn camera mee en ga ik 'm testen. Hij heeft een beschadiging omdat hij een keer uit
zijn tas gevallen was, maar ik weet niet (behalve als een lens gebarsten is) of je dat makkelijk terugziet op het schermpje van je camera?

En een statief heb ik al (alhoewel ik dat niet echt handig vind werken), was ik ook aan het kijken voor een monopod (sinterklaas en die dikke zijn binnenkort toch in het land). Rond de 40-50 euro.
Zijn er nog monopod die jullie me kunnen aanbevelen, waar dien ik op te letten (qua kop etc.)?
Gevallen? Jakkes. Zou ik wel voor terugdeinzen.

Maar goed. Laptop mee. En op alle zoomstanden de scherpte testen. Checken of er geen lensdelen uit het lood staan.
Gewoon doen zoals zovelen dat al sinds jaar en dag doen en ook door de professionals wordt aangeraden: camera plus lens op je (vlakke) hand laten rusten (waarbij grote lenzen ook geen probleem vormen). Het midden van je camera rust dan op de muis van je duim. De focus/diafragma/zoom ring kun je dan met duim en wijsvinger bedienen. Bij een lichte lens hoef je de camera niet eens op de muis van je duim te rusten en kun je de lens tussen duim en wijsvinger vasthouden. Op YouTube vindt je zat van die filmpjes waar ze het laten zien. Joe McNally heeft er ook eentje gemaakt met verschillende grips en daarbij ook het waarom:

Het is net als met Apple: weten dat je ook gewoon het kabeltje voor een modernere versie van Amazon/eBay/Action kunt vervangen ipv een adapter van Apple te hoeven kopen. Je hoeft je helemaal niet in rare bochten te wringen of dure uitgaven te doen.

ppl wijzigde deze reactie 13-11-2016 01:22 (8%)

quote:
Grin schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:50:
"De winkel zelf bevestigde de scherpe hoek en kwam met de oplossing om de vpb-xt2 grip aan te schaffen, maar ik wil de camera compact en licht houden."
Hahaha wat een bazen! Vast goedbedoeld advies van deze winkel maar moet er toch even om gniffelen, klinkt een beetje als de 'Apple-oplossing': ja maar met deze plug-in/adapter/workaround doet ie het wel goed en heeft u nog meer mogelijkheden. 330 Euro alstublieft! :+ ;)
Even serieus: een reëele andere oplossing zie ik ook niet: of de camera anders vasthouden of idd de vpb-xt2...
* Grin is groot Apple-fan en zou niet zonder de vpb-xt2 kunnen of willen.
En je werkt ook in die winkel, of niet? Grin in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic" en Grin in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic" ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Grin
"Is een balhoofdkop bijvoorbeeld handig/noodzakelijk?"
Ik vind van niet, voor een monopod heb je dat m.i. niet nodig, je bent wendbaar genoeg met één poot. Zelfs een loopwedstrijd kon ik prima op die manier schieten, kon voldoende pannen. Carbon is zeker een luxe, aluminium is vaak niet veel zwaarder. Bij monopods: size matters! :) Enige advies dat ik kan geven is: koop er één die ongeveer gelijk is aan je eigen hoogte, ik ervaar dat als heel prettig. Hoger heb ik nog niet nodig gehad.

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 17:16
Oh ja, mijn nieuwe toeter:

• tobiasvs
  • Niet online
quote:
Potato42 schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:46:
Mja, zelf had ik ook wel wat gezocht maar weet niet of er nog specifieke dingen zijn waar je op moet letten.

Is een balhoofdkop bijvoorbeeld handig/noodzakelijk?
Carbon is voor mij niet nodig, wat me wel handig lijkt is dat ik het als wandelstok kan gebruiken, maar ook niet persé noodzakelijk.

Wat me dan wel opvalt is dat de meeste niet veel langer dan 1,5 meter zijn, terwijl het me wel fijner lijkt in alle optieken (behalve het meesjouwen) om op ooghoogte te fotograferen, zonder rugpijn. Of als je op een heuveltje of trap staat.
Vergeet niet dat je camera ook nog zo'n 10cm hoogte toevoegt aan de monopod. Ik heb er een liggen van Manfrotto met (uit mijn hoofd) een lengte van 154cm, bij een eigen lengte van 177cm was dat meer dan lang genoeg en hoefde ik hem vaak niet helemaal uit te schuiven. Let op dat je niet al te veel geld uitgeeft: die van mij is na enkele keren gebruiken al stoffend in de kast beland.

• TKroon
  • Niet online
quote:
Potato42 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:27:
Ik zit te kijken naar een mooi grijsfilter / ND filter. Filtermaat 58 mm.
Het liefst een variabel filter zodat ik toch zo flexibel mogelijk kan fotograferen.
Zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel gelezen dat een (goedkoop?) variabel filter wazige strepen weer kan geven over de foto. Zie bijvoorbeeld dit.

TKroon wijzigde deze reactie 22-11-2016 22:18 (33%)

• Mr Ton
  • Laatst online: 19:49
De X-T1 is net gedaald van 1699 naar 1379 bij onder andere CameraNu. Trek daar de 300 euro cashback vanaf die nog loopt dan houd je 1079 over voor een nieuwe X-T1 met 18-55 lens. En nu ook nog met 5 jaar garantie.

Ik heb hem net na lang kijken maar aangeschaft, en stap dus ook eindelijk over van de A6000 naar het Fuji kamp. De verschillen tov de X-T2 zijn mij niet het dubbele geld waard. Kan niet wachten tot ie morgen binnen komt :).

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

quote:
Potato42 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 21:32:
[...]

Ik denk dat ik en ND8 ga halen. Kan ik daar bv een ND400 overheen schroeven? Om zo een nog donkerder filter te krijgen?
Dat kan volgens mij wel maar werderom niet de beste keuze, je hebt dan sneller last van flares en volgens mij is t ook niet ideaal voor de kwaliteit.
quote:
lapino schreef op zondag 27 november 2016 @ 08:44:
De 23/1.4 maakt idd meeste kans, vooral ook omdat er een heel grote cashback op zit én ik op mijn Sony ook graag de Zeiss 24/1.8 gebruik. Aan de andere kant zou ik ook veel hebben aan die 50-140 zoom maar twijfel dan weer of ik die veel ga gebruiken door gewicht/grootte. Moeilijk.

Na wat heen en weer gelees, en vooral vergelijken van foto's en dergelijke zou de 90/2 misschien ook geen slechte keus zijn. Is compleet buiten bereik dan de kitlens (goed), zeer snel en mooie bokeh dus ideaal voor portretten. Misschien deze dan koppelen met de 23/2 voor indoor/weinig licht en dan heb ik al mooi bereik in totaal. De 23/1.4 vind ik eigenlijk meest interessant qua specs, maar vrees beetje voor trage AF.
Die zit qua snelheid wel boven de eerste generatie lenzen hoor. Kun je hem niet testen? Voor mij zou t geen dealbreaker zijn. Ik heb hem ooit geleend en hij staat sindsdien op m'n wishlist. Verder zijn het allemaal toplenzen die je noemt en zul je moeten kiezen wat je mist.

Sluw wijzigde deze reactie 27-11-2016 11:55 (15%)

• Grin
Natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je wilt, maar als je de 16mm nog niet hebt dan zou ik daar zeker naar kijken. Hele veelzeidige lens, voegt wat toe aan je 18-55, 2 volle stops sneller, 2mm wijder en je kan leuke close-ups maken (~8cm vanaf de voorkant van je lens). Als dat niet is wat je zoekt dan zou ik daarna kijken naar 50-140 of de 90. Nadeel vd 90 is het ontbreken van OIS, dat compenseert de 50-140 al snel met z'n uitstekende stabilisatie. 90 zonder OIS vergt wat oefening en wat meer letten op je sluitertijd. f2.8 over de hele range is echt heel fijn maar het is een lompe glasbak die je niet altijd wilt meezeulen, een monopod is zeker het overwegen waard bij de 50-140. Succes met je keuze!

• TKroon
  • Niet online
quote:
Zo, even naar Turnhout gereden en de 10-24 gekocht O+ Heb een vriend in België, laat de cashback tzt op zijn rekening storten :) eigenlijk wel slecht dat de acties niet overal gelijk zijn. Mediamarkt België biedt hem zelfs voor €900 webonly aan, maar dan had ik hem ook moeten laten bezorgen. Ben er blij mee :*)

• lapino
Heb maar meteen de 55-200 ook bij besteld. Daar zit ook een cashback op van 200 euro. Prijs komt dan op 450 euro voor die lens. Eigenlijk beetje boven mijn budget, maar met 400 euro korting op een totale som van 1504 euro is dat echt wel een niet te onderschatten deal right?

• Chris79
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 18-05 13:39
quote:
Peter_Aragorn schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:24:
Hmm, had vrijdag toch de X-T1 moeten bestellen. Mooie prijs was dat zeg...

Had daarnaast ook mijn X-E1 nooit weg moeten doen. Hoe vinden jullie dat deze zich tegenwoordig nog verhoudt tot de nieuwere camera's?
De X-E1, daar heb ik iets mee. Zelfs zo erg dat ik er 2 heb 8) De X-E1 is iets bijzonders. Dat heeft ook met de eerste X-Trans Sensor te maken die wat betreft velen mooiere foto's maakt dan zijn opvolgers, vooral als je JPEG schiet komt dat goed van pas. Wat dan ook van pas komt is Dynamic Range en in een artikel waar men de dynamic range testte van 60 toestels kwam de X-E1 bij de absolute top terecht, een groep waarin verder alleen Full Frame (!) toestellen stonden. Of zoals men het zelf verwoordde:

The Nikon SLR cameras with a large, full-frame sensor (D810, D750) are all among the best system cameras that are currently available if you look at the impressive dynamic range that these cameras deliver. The Nikon D4s not only has a high dynamic range at the low ISO values, it is especially impressive at the high ISO values. The odd duck in the flock is the Fujifilm X-E1: a mirrorless system camera with an APS-C sensor that beats out many cameras with a full-format sensor.

Voor meer info: https://www.camerastuffre...amic-range-of-60-camera-s

Natuurlijk is de X-E1 niet snel maar ik gebruik ze vooral voor landschapsfoto's dus dat werkt prima.

• Chris79
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 18-05 13:39
Ik zou er niet meer dan 200 euro voor betalen. Je ziet nog wel eens 2ehands exemplaren voor die prijs. Ik heb zelf erg veel geluk gehad doordat ik een demo model bij de Foka Outlet store kon kopen voor 199 euro. Daarvoor had ik een set gekocht met de XF 18-55, XC 50-230 en X-E1 voor 699 bij de Kamera Express, ook een belachelijke prijs natuurlijk.

Maar nogmaals, zolang je geen actiefoto's maakt is dit een briljante camera met een fantastisch dynamisch bereik en prachtige kleuren door de eerste generatie X-trans sensor die wat velen (en ook mij betreft) betere foto's maakt dan de tweede versie, die nog wel eens wilde leiden tot plastic-achtige portretfoto's.

Kijk anders ook eens de hilarische review van Blunty op: YouTube: Fujifilm X-E1 hands-on Review - DigiDirect TV Ep 005
quote:
Chiron schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:18:
Had dat plastic/wax achtige effect in portretfoto's niet te maken met de manier waarop Adobe omgaat met de X-trans data? Volgens mij is er al een draadje of een discussie geweest hierover in dit draadje. Inmiddels hebben ze het wel redelijk verbeterd, maar is het in Lightroom nog niet ideaal. Oplossing is om geen Lightroom te gebruiken maar een andere RAW processor, of in-cam JPG's te schieten/converteren.
Dat en ook met de X-Trans II die o.a. in de X-E2, X-T10, X-T1 zit. De X-Trans I & III hebben er een stuk minder last van.

• lapino
Bon, het is gebeurd. Heb zonet al mijn Sony spullen verkocht. Had koper die de héle setup ineens wou kopen, en nog voor een degelijke prijs ook zonder belachelijk laag te gaan bieden. Doet beetje raar na al die jaren, maar nu is het Fuji 'all the way'. Heb altijd enorm graag gewerkt met de Sony a-reeks en de a6300 was best wel een ferme camera, maar ik geloof(de) niet meer in Sony en APS-C en hun toekomstvisie. Misschien vervang ik mijn Nikon D750 wel nog door een A7III als die er ooit komt, maar voorlopig is het zonder Sony verder.

De 55-200, 56/1.2 en 23/1.4 zijn besteld en worden morgen afgehaald.

lapino wijzigde deze reactie 29-11-2016 17:57 (30%)

• Grin
Gister op de Essen Motor Show rondgelopen met de X-T2 en de 16, 23 en 35 mm. Een paar shots met de 23mm maar vanwege de drukte en weinig ruimte (rondom de auto's) is nagenoeg alles geschoten met de 16. Beetje croppen en lichte editing in LR, enkele foto's zijn onbewerkt. Veel kijkplezier! :)

Nog één foto, hier de 16mm @ f8 i.p.v. f1.4-2.8 van de vorige foto's.

Grin wijzigde deze reactie 03-12-2016 21:04 (34%)
Reden: Edit: nu ook met de 16mm @ f8

• mindfreaker
  • Laatst online: 22:12
quote:
Grin schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:49:
Gister op de Essen Motor Show rondgelopen met de X-T2 en de 16, 23 en 35 mm. Een paar shots met de 23mm maar vanwege de drukte en weinig ruimte (rondom de auto's) is nagenoeg alles geschoten met de 16. Beetje croppen en lichte editing in LR, enkele foto's zijn onbewerkt. Veel kijkplezier! :)

Nog één foto, hier de 16mm @ f8 i.p.v. f1.4-2.8 van de vorige foto's.
Cool! Ik ben er ook geweest en had mijn X-T2 met 18-55 f/2.8-4 mee. Ideaal. Op een gegeven moment dacht ik, "hmmm de schaduwen zijn te hard". Toen heb ik dat in mijn camera veranderd. Schaduwen -2, Film op Classic Chrome en de kleur naar +4. Geen nabewerking nodig, heerlijk! En prachtige foto's met kleuren om te smullen!

• DvD77
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:57
quote:
DvD77 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:53:
Ik ga toch maar mijn dilemma voorleggen hier:

Korte history, aantal jaar geleden kamera moeten verkopen en nu is de gelegenheid weer daar om de fotografie weer op te pakken.
Ik ben/was een Canon gebruiker, 40D , 5D met een aantal L glazen. 24-105, 70-200 f2.8, 85mm. Ook nog een Nex 5 gehad met wat oud glas. Voornamelijk portret, festiviteiten,landschap, strobist.

Nu had ik een maand geleden zo iets van: Ok dat wordt een 6D met wat glas. Maar toen werd ik getriggerd door het Fuji X systeem. X-T2/X-T1
Veel, heeeel veel gelezen, gekeken naar de reviews van de t1 en de t2. Nu lig ik wakker over het volgende :

Of een XT1 met een XF 16mm en een XF 56mm ,later de 23mm F2
Of een XT2 met de 18-55 en de XF60
Of XT2 met XF 18-55 en later de XF 56 erbij. Ik heb nog wat oud glas liggen SMC 55mm 1.8, 28mm Sigma MINI, FD 24mm 2.8.

Keuzes keuzes keuzes, Eigenlijk is de enige hamvraag: Ga ik voor de T1 met gelijk goed glas erbij of de T2 met wat minder glas. Nu ik zo zit te typen denk ik: de T2 kost mij 1000 meer, dat ga ik niet terug zien in de foto denk ik.
O en de T10 spreekt mij niet aan, te klein. Heb m reeds in mn handen gehad.
1,5 maanden verder en de xt-2 rijker met een xf 16mm :) over paar maandjes de xf35 f2 erbij. en dan kijken we wel weer verder. Nu deze kerst ff camera bediening uit mn kop leren :) thnx voor de feedback toen der tijd

>:) >:)

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Sluw schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:38:
[...]

Hoeveel zijn het er? Voorbeeldje? Ik zou niet te veel accepteren bij een premium merk. Een monitor of tv is iets heel anders maar daar ligt de norm meestal rond de 2-6.
Voor een monitor vind ik pixeldefecten sowieso onacceptabel, bij een camerasensor is het nog vrij gangbaar en kan het ook vaak op een enigszins acceptabele manier worden weggewerkt door pixelmapping/het rekenkundig wegwerken. Ook zijn ze praktisch niet altijd relevant natuurlijk. Maar het aantal loopt nu misschien wel wat te snel op, er zijn bij mij nu minstens 5 stuck pixelspixels ontstaan (op hotpixels heb ik wat minder zicht) in pakweg 8 maanden (en vooral recent opgevallen, dus vermoedelijk in een kortere periode, naar de bestanden kijkend lijken de meeste op een dag te zijn ontstaan). Misschien toch maar eens de sensor laten vervangen, al is het maar voor het idee

begintmeta wijzigde deze reactie 25-12-2016 12:20 (10%)

Stuur een mail naar Fuji in Kleve en leg je probleem daar voor met de mededeling dat je nog geen uitsluitsel van bijvoorbeeld dit forum hebt wat "normaal" is maar dat je je wel zorgen begint te maken over de levensduur en het gebruik. Aan hun dan de vraag of en wat ze er aan denken te gaan doen. Het wegwerken via pixelmapping is een workaround, het feit dat je het moet gebruiken is natuurlijk al uitzonderlijk en eigenlijk ongewenst. Het past immers ook niet bij je "productbeleving".

De kans is groot dat ze het willen herstellen als je een bovengemiddeld aantal hebt of met enige regelmaat pixelmapping moet toepassen. Dat laatst duidt dan vermoedelijk op een ander / progressief probleem (oxidatie of iets dergelijks?) waar ze vroeg of laat als fabrikant iets aan moeten doen. Het is dan verstandig het zo vroeg mogelijk te melden / vragen voordat ze roepen dat "de tijd om is". Maar daar heb je waarschijnlijk meer last mee met je handelaar dan met Fuji. Een beetje fabrikant is blij met klachten zodat de oplossing als teken van service gezien kan worden.

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07-05 08:47

Isniedood

nee, echt niet!

Wij gaan alles met sneeuwscooters, sneeuwschoenwandelingen, husky's en langlaufend doen. De batterijen zal ik dus vooral op het lichaam moeten dragen. Auto-oplader gaat helaas niet in de huskyslee passen ben ik bang ;)

Ik neem wel 2 opladers mee voor in de avond en heb 4 batterijen (waarvan 1 echte). Batterygrip is op zich geen verkeerde, zeker omdat dat het gebruik met een statief weer veel makkelijker maakt. Echter is dat juiste wel weer een koudere plek voor de batterij dan op het lichaam. Dillema's. Ik ga mij wel kapot irriteren aan het schroefdraad dat niet in het midden zit van de body vermoed ik :P

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
quote:
Isniedood schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:43:
Wij gaan alles met sneeuwscooters, sneeuwschoenwandelingen, husky's en langlaufend doen. De batterijen zal ik dus vooral op het lichaam moeten dragen. Auto-oplader gaat helaas niet in de huskyslee passen ben ik bang ;)
..
Mooie plannen! Ik ben nu al benieuwd naar de foto's :) (als je ze gaat posten ergens, tzt)

XBO: FlyingDutchie1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:49

KabalA!

[ No-Life ]

Afgelopen week was ik een paar dagen op vakantie en irriteerde me (net als vaker op vakantie) dat ik mn zware maar vooral grote lompe 1D mark iii of 5Dc de hele dag mee liep te zeulen.
Deze vakantie was ik het zat en ben ik weer gaan zoeken naar een mirrorless systeem. De Fuji's vond ik er altijd al gelikt uitzien, reviews zijn lovend, maar vind ze net ff wat duur voor 'erbij'.

Op vakantie de X-T10 in mn handen gehad en was eigenlijk meteen verkocht. Ben nog even op onderzoek uit geweest en vond een mooie aanbieding (waar ook nog de cashback vanaf gaat) voor de X-T10 / 18-55 kit.
Ik heb mezelf afgelopen vrijdag dan ook een verlaat kerstcadeau gegeven *O* oOo

Nu na twee dagen spelen moet ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben van deze combinatie! Kan niet wachten tot het beter weer is om e.e.a. te gaan schieten :*)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Pagina: 1 2 3 ... 7

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True