Heb onlangs besloten om voor een komende reis naar de VS lichter te gaan reizen. Had een Canon 650D + 15-85 combo als walkaround. 1.3kg met strap/clutch/filter/...
Ook ik heb getwijfeld tussen de 16-50 & 18-55 voor op een X-T20, en ik ben uiteindelijk voor de 16-50 gegaan.
Die gaat voornamelijk toch op reis gebruikt worden en dan is die 2mm extra wide wel handig, de lichtsterkte minder belangrijk en de nood om met een kleinere scherptediepte te schieten er ook veel minder. Heb ik dan toch meer licht nodig, dan hoop ik zonder veel problemen de ISO omhoog te kunnen gooien; dat zou sowieso al makkelijker moeten gaan dan met m'n 650D.
Heb de kit pas binnen vorige week, maar moet wel zeggen dat het lensje echt super delicaat aanvoelt en er eigenlijk wat goedkoop uit ziet ook. Komende van de Canon combo is het echt wel wennen

Samen wel 700gr lichter. Durf het eigenlijk niet zo hard neerplempen als het oude materiaal

Heb in ieder geval ook een Meike grip besteld, want de body is toch net iets te klein voor m'n handen, zelfs al zit er maar dat lensje van 195gr op.
Ik hoor ook een lichte klik telkens ik voorbij de 35mm schuif. Ietwat meer weerstand, en dan een klein klikje.. Maar functioneel is alles wel in orde... Weet nog niet wat ik ervan moet denken.
Verschil in scherpte & CA tss de 15-85 & 16-50 moet ik nog eens beoordelen. De beruchte lensflare heb ik wel al gemerkt.
Overigens is in België met de cashback actie het verschil tss de 16-50 & 18-55 kit maar 200€.
Verder heb ik ook de Samyang 12mm f2 besteld zodat zowel de Sigma 10-20 als de Samyang 16mm f2 als de 1000D waar die dan vaak op zaten, ook thuis kunnen blijven. Opnieuw 1.5kg uitgespaard.
De Samyang diende voor nachtfotografie; maar de nieuwe is wijder & lichter, dus win-win.
Voor de Sigma zie ik nu ook niet veel nood meer. Die zat vroeger op reis toch maar +-15% van de tijd op een van de bodies. Kan je wel leuke dingen mee doen, met die 5mm extra, maar vaak gebruikte ik die dan toch op statief, en dan is de manual focus van de Samyang ook plots geen probleem meer. En op f/8-11, met de handige DoF schaal én focus peaking in de viewfinder van de XT20, lijkt het mij als walkaround combo eigenlijk ook geen groot probleem...
De 650D blijft wel mee gaan owv de 70-200 f4 L IS USM, maar voor de rest: kan een Belg ook zaken op V&A zetten?