Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Chiron schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:23:
Ik vraag me wel af waarom je per se een zonnekap op je polafilter wil. (tenzij het om de bescherming tegen vette vingers e.d. gaat)

En gezien het een 16mm lens betreft zou ik sowieso voor een 'slim' versie gaan, als het glas wat dikker is kan je met wideangle lenzen al snel last krijgen van wat sterkere vignetting en polacones.
Ik gebruik op mijn 16mm bijna altijd een polafilter en wens ter bescherming van vuil, vette vingers, flare en voor het opbergen in de tas, etc.. hiervoor de zonnekap te gebruiken.

Tot op heden heb ik met de huidige Hoya filter geen last van vignetering of polacones :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik vrees dat er helaas niets anders opzit om hiervoor langs de lokale winkel te gaan en de zaak op te meten.
Helaas zijn de prijzen van de filters in de lokale winkels wel overdreven duurder / hoger dan elders.

Is de HOYA 67MM POLARISATIE CIRC. SLIM FILTER niet van mindere kwaliteit tov de Hoya Fusion reeks?

[ Voor 19% gewijzigd door Moris op 03-05-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik denk dat je die vraag beter hier kan stellen: Het grote filter topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:36:
@Chiron 'Slim' betekent juist dat de metalen ring dunner is. Dunne polarizers bestaan ook, en zijn dan echt significant dunner dan normale polarizers (wederom, de metalen ring).
Vignetting wordt ook veroorzaakt doordat je tegen de zwarte metalen ring aan kijkt. Dit wordt minder met een dunne ring. De dikte van het glas heeft hier geen invloed op.

Zonnekap met polarizer is toch niet gek? Een filter maakt flares en interreflecties erger, niet minder :)

Edit: @Moris Hoya maakt ook 'slim' filters zonder schroefdraad aan de voorkant. Scheelt waarschijnlijk 1,5-2 mm. Linkje. Eventueel winkel bellen of ze het willen opmeten? Of langsgaan en passen?
Ah my bad, je hebt gelijk :) Ik dacht dat het met de dikte van het glas te maken had. Maar 'slim' filters houdt in dat het schroefdraad aan de voorkant ontbreekt, ergo een dunnere ring inderdaad.

Vraag ik mij nog steeds af hoe je dan met zonnekap erop het filter instelt als je wil schieten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chiron schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:33:
[...]

Ah my bad, je hebt gelijk :) Ik dacht dat het met de dikte van het glas te maken had. Maar 'slim' filters houdt in dat het schroefdraad aan de voorkant ontbreekt, ergo een dunnere ring inderdaad.

Vraag ik mij nog steeds af hoe je dan met zonnekap erop het filter instelt als je wil schieten.
Als ik Moris goed begrijp, wil hij na het schieten (met pola) makkelijk de zonnekap kunnen terugplaatsen, zonder het filter eraf te moeten schroeven. Die past er nu net niet meer op.
Wanneer je met statief schiet, kan je natuurlijk ook eerst je pola goed instellen, vervolgens de zonnekap plaatsen en dan pas schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:37:
[...]
Als ik Moris goed begrijp, wil hij na het schieten (met pola) makkelijk de zonnekap kunnen terugplaatsen, zonder het filter eraf te moeten schroeven. Die past er nu net niet meer op.
Wanneer je met statief schiet, kan je natuurlijk ook eerst je pola goed instellen, vervolgens de zonnekap plaatsen en dan pas schieten :)
Prima verwoord en net wat ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:06
Misschien een idee om geen CIR PL te nemen, maar een vaste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Moris schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:57:
[...]

Ik gebruik op mijn 16mm bijna altijd een polafilter en wens ter bescherming van vuil, vette vingers, flare en voor het opbergen in de tas, etc.. hiervoor de zonnekap te gebruiken.

Tot op heden heb ik met de huidige Hoya filter geen last van vignetering of polacones :)
Ha, ik dacht dat je al een Hoya slim-model gebruikte, als dat niet zo is, zijn de eerder door mij genoemde slim-modellen, van B+W, Hoya of Heliopan) dus allemaal 4-5mm dik (ingeschroefd), en wat dunner (even nameten hoe dik je filter nu is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27
PdeBie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:27:
Er komt weer een cashback actie aan:

[afbeelding]

https://fujifilm-promotions.com/nl/nl/pages/cb-0518/home

https://www.fotodevakman....film-cashback-objectieven

Heel benieuwd hoeveel de cashback op de 56mm 1.2 is. Met € 995 vind ik het teveel geld voor nu om uit te geven, maar als het € 200 scheelt.........

--edit--

Bij KE te zien dat dit "maar" € 100 is:
https://www.kamera-expres...-f-1-2-r-fujinon-eqv-85mm
Zag de actie vanmorgen vroeg al langskomen alleen was er nog niks bekend bij alle shops :+

Overigens is die 56mm de afgelopen 2 maanden wel enorm in prijs gestegen zeg ! :|
De 10-24 ook en de helft van de objectieven doet niet mee aan de cashback actie.
Niet dat ik er rouwig om ben gezien de hoeveelheid tijd die je kwijt bent met nabellen

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 03-05-2018 19:13 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
De 56mm gaat het voor mij niet meer worden met deze prijzen :P

Voor de helft heb je de betere 50mm f2. Enige meerwaarde van de 56 is het diafragma. Voor de rest wint de 50 het op alle fronten heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb inmiddels echt alles wat ik aan fotoapparatuur begeerde... Nu is het een kwestie van er ook goed gebruik van maken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:08
De prijzen van Fujifilm zijn fors gestegen de laatste tijd, van de lenzen althans. Zelfs met de cashback is de prijs hoger dan een jaar geleden. Zonde. Zeker nu met de heftige concurrentie van de Sony A7 iii lijkt het me absoluut niet de moment om hoger te gaan. Eerder 20% lager om meer kans te hebben tegen Sony!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Tja of die helemaal dezelfde doelgroep aanspreken vraag ik me af.
Schitterend spul hoor, heb toen ik mijn X-T2 net had met de A7II van schoonzus gespeeld maar was blij met de Ieniemienie Fuji :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
PdeBie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:27:
Er komt weer een cashback actie aan:

[afbeelding]

https://fujifilm-promotions.com/nl/nl/pages/cb-0518/home

https://www.fotodevakman....film-cashback-objectieven

Heel benieuwd hoeveel de cashback op de 56mm 1.2 is. Met € 995 vind ik het teveel geld voor nu om uit te geven, maar als het € 200 scheelt.........

--edit--

Bij KE te zien dat dit "maar" € 100 is:
https://www.kamera-expres...-f-1-2-r-fujinon-eqv-85mm
Vervelend dat je niet kan zien welke producten effectief in aanmerking komen. Op de verschillende actiepagina's van de verschillende shops staan soms andere modellen vermeld :/

Bv op https://www.cameranu.nl/fujifilm-zomer-cashback-2018 staat de xt20 + 18-55 niet vermeld als deelnemend (terwijl ze die wel verkopen).
Op https://www.artencraft.be...ifilm-tot200eurocashback/ staat die wel als deelnemend; zelfs de lens apart, wat bij cameranu ook niet zo is...

Wie moet je nou geloven :/

[ Voor 15% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 06-05-2018 15:12 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Is dat niet het verschil tussen een Belgische webshop en Nederlandse webshop? Verschillende landen, verschillende acties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Zo die prijzen bij Art en Craft schelen ook wel, de 90mm is flink goedkoper daar :9

Kwam op die lens afgelopen week, mooie combi tussen een tele lens en 56mm. Iets langer maar toch nog snel :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
LA-384 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:37:
Is dat niet het verschil tussen een Belgische webshop en Nederlandse webshop? Verschillende landen, verschillende acties?
Zou kunnen. Echter als ik de NL & BE versie van kamera-express naast elkaar leg, kom ik dan wel 2 licht verschillende lijsten tegen, de xt20 + 18-55 staat bij geen van beide...

https://www.kamera-expres..._summer_cashback#?size=48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Prijsverschil heb/ of had je ook bij de verschillende sites van Fotokonijnenberg in NL of BE. Ik heb dat toen na gevraagd en dat had met inkoop en BTW te maken. Maar als koper uit NL heb je daar niets aan. Je kon het toch niet bestellen want het werd alleen maar uitgeleverd op Belgische adressen.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00
Buzz_Fuzz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:41:
[...]

Zou kunnen. Echter als ik de NL & BE versie van kamera-express naast elkaar leg, kom ik dan wel 2 licht verschillende lijsten tegen, de xt20 + 18-55 staat bij geen van beide...

Nou heeft kamera-express zijn roots in Nederland en art&craft in België, maar toch denk ik dat je gelijk hebt en dat de actie in beide landen gelijk zal moeten zijn. Ik kwam namelijk ook een Nederlandse webshop tegen die er wél mee adverteert.

Verder denk ik dat fuji degene is die de actie bepaald, niet de camera shops. Dat een bepaalde camera niet geadverteerd wordt, wil denk ik niet zeggen dat die niet mee doet met de actie.

Of fuji moet daadwerkelijk de keuze bij de shops hebben gelegd, wat het een administratieve rompslomp voor Fuji zou gaan geven, dus dat lijkt me ook weer onwaarschijnlijk.

Edit nav hieronder:
De korting bij de set is gelijk aan de korting van enkel de camera. Dus ook als je het als set koopt, kun je enkel op de camera de cashback claimen. Als het goed is hebben zowel camera als lens hun eigen artikelnr.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 06-05-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe werkt het?

-Koop een actieproduct in de actieperiode.
-Vanaf 30 dagen na aankoopdatum kunt u het digitale aanvraagformulier invullen.
-Indien alles in orde is met de aanvraag zal binnen de 30 dagen het cashback bedrag op zijn rekening worden gestort.
-Objectieven gebundeld in kits zijn uitgesloten van deelname, hiermee worden de objectieven die in een kit-combinatie met een X-Serie camera worden geleverd en de objectieven die met de XF tele-converters worden gebundeld uitgesloten van deelname.
Aldus Konijnenberg.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21
Ik kan het niet vinden op de Fuji website maar doet de 55-200/3.5-4.8 ook mee?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Deathchant schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:08:
Ik kan het niet vinden op de Fuji website maar doet de 55-200/3.5-4.8 ook mee?
Voor zover ik kon vinden niet :(

Sowieso een zooitje om uit te vinden welk objectief wel en niet meedoet. de 90mm is bij enkele winkels wel en sommige niet bij de cashback.

@Montana over Konijnenberg België, ik kom vaker in de buurt van Turnhout dan den Ham en anders is het qua afstand geloof ik ook dichterbij dus ophalen is ook gewoon een optie als een lens echt veel goedkoper is toch :+

Edit: De 55-200 is overigens slecht leverbaar zeg, 5 grote webshops gekeken en nergens direct op voorraad :?

Edit 2: Slechts 1 winkel gevonden die hem op voorraad heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 06-05-2018 22:12 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:32
Ik ben zo te zien niet de enige die niks snapt van de Fuji cashback actie. Volgens mij is het allemaal wat gebrekkig gecommuniceerd naar de verkopers. Coolblue wist nog helemaal niks van de actie.

Ik zal Fuji morgen eens bellen hoe het nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
begintmeta schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:00:
[...]
Ha, ik dacht dat je al een Hoya slim-model gebruikte, als dat niet zo is, zijn de eerder door mij genoemde slim-modellen, van B+W, Hoya of Heliopan) dus allemaal 4-5mm dik (ingeschroefd), en wat dunner (even nameten hoe dik je filter nu is)
Intussen gevonden.
De Haida Nanopro 67mm is 4.4mm dik. Dus dat zou moeten lukken :)
Filter is wel pas over een 3 tal weken weer op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:55
Buzz_Fuzz schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:07:
[...]

Op https://www.artencraft.be...ifilm-tot200eurocashback/ staat die wel als deelnemend; zelfs de lens apart, wat bij cameranu ook niet zo is...

Wie moet je nou geloven :/
Op de NL site van art en craft staat de cashback ook netjes op de XT20. Voor €1000 wel een mooie set zo. Hopelijk past kamers-express eea nog aan. Dit soort aankopen doe ik toch liever bij een lokale shop (en wil 'm nog even in de hand houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Op de NL site van Art en Craft staat nu ook dat de 55-200 mee doet met €100 cashback :)

Alleen bij andere winkels (nog) niet + nergens leverbaar :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Vanmorgen even met Fuji gebeld. Ook de commerciële ondersteuning had nog geen info, de juiste informatie gaat komende dagen wel naar de retailers gecommuniceerd worden. Al met al nog wel wat onduidelijk, actie is ook pas 3 mei ingegaan en loopt 2 maanden dus geen man overboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:06
Ik snap wel dat @sapphire z'n geld nog niet terug heeft. Klinkt als een bende bij Fuji op organisatorisch gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Aardappel schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:27:
Ik snap wel dat @sapphire z'n geld nog niet terug heeft. Klinkt als een bende bij Fuji op organisatorisch gebied.
Jawel, afgelopen vrijdag wel te verstaan :+

Ze besteden dit overigens uit aan een externe partij, de kantenservice van Fuji Nederland zelf is een stuk beter :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

13art

Moderator Mobile
sapphire schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:59:
[...]

Sowieso een zooitje om uit te vinden welk objectief wel en niet meedoet. de 90mm is bij enkele winkels wel en sommige niet bij de cashback.
Is het ook niet een kwestie van geduld hebben tot de actie echt van start gaat en de voorwaarden terug te vinden zijn op de Fuji website?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
l3art schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:25:
[...]

Is het ook niet een kwestie van geduld hebben tot de actie echt van start gaat en de voorwaarden terug te vinden zijn op de Fuji website?
Precies, wat echter wel wat vreemd is dat is dat de retailers nog niet fatsoenlijk op de hoogte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Als extra body naast mijn X-T2 zit ik te twijfelen om een X-T2 aan te kopen, maar vind het zonde van het geld nu de X-T3 op de tijdlijn in de aankondiging staat.

Ik veronderstel dat de X-T3 eind dit jaar wel in de rekken zal liggen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Moris op 07-05-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-T2 firmware 4.0 is uit! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Helaas wil het installeren niet lukken.
Krijg steeds de melding "firmware niet gevonden in sleuf 1" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

formatteer de kaart in de camera eens opnieuw. Zet bestand op de kaart. Doet hij het dan?
Al eens getest met andere kaart?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Beide opties al geprobeerd, enkel een andere kaart nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Idd, kaart formatteren met je camera, niet in de PC. Grote kans dat het dan wel werkt.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moris schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:36:
Helaas wil het installeren niet lukken.
Krijg steeds de melding "firmware niet gevonden in sleuf 1" :?
Heb je niet het vorige bestand nog in dezelfde map staan? Bij mij stond er ook “-1” achter. Als naam niet precies klopt, pakt hij hem niet. :9

Tipje voor mensen die het nog niet wisten: Formatteren kan snel dmv prullenbakje 3-4 seconden vasthouden en dan draaiwieltje indrukken. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Met een Sandisk Extreme Pro SD-XC1 lukte het niet...wel met een Sandisk Ultra SD-XC :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Superdaantje schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:46:
formatteer de kaart in de camera eens opnieuw. Zet bestand op de kaart. Doet hij het dan?
Al eens getest met andere kaart?
Met een Sandisk Extreme Pro SD-XC1 lukte het niet...wel met een Sandisk Ultra SD-XC :?
Allen toch bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Nou bevalt FW 4.00?

Ik kon het afgelopen tijd toch niet laten om eens op zoek te gaan naar wat vintage glas (lees: ouwe meuk :+ ) aangezien dat leuk schijnt te werken op mirrorless.
Dus voor €5 p/s een Chinon 135/2.8 en Unitax 135/2.8 op de kop getikt. En morgen een Soligor 400/6.3 ophalen :+ Adapters zitten nog in de post maar zo kun je voor een paar tientjes toch best plezier hebben lijkt me :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 23:06:
Nou bevalt FW 4.00?

Ik kon het afgelopen tijd toch niet laten om eens op zoek te gaan naar wat vintage glas (lees: ouwe meuk :+ ) aangezien dat leuk schijnt te werken op mirrorless.
Dus voor €5 p/s een Chinon 135/2.8 en Unitax 135/2.8 op de kop getikt. En morgen een Soligor 400/6.3 ophalen :+ Adapters zitten nog in de post maar zo kun je voor een paar tientjes toch best plezier hebben lijkt me :)
Vintage glas is inderdaad leuk :)

Ik heb sinds kort de Super Takumar 35mm f/3.5 en Minolta Rokkor 45mm f/2. Leuke lenzen, en niet duur. Manual focus gaat heel makkelijk (en betrouwbaar) met focus peaking.
Eigenlijk wil ik ook nog een leuke, redelijk lichtsterke tele (135mm), dus ik ben benieuwd naar je ervaringen straks!

[ Voor 4% gewijzigd door Velvet op 09-05-2018 09:08 ]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jeroen.ijmuiden schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:20:
Vanmorgen even met Fuji gebeld. Ook de commerciële ondersteuning had nog geen info, de juiste informatie gaat komende dagen wel naar de retailers gecommuniceerd worden. Al met al nog wel wat onduidelijk, actie is ook pas 3 mei ingegaan en loopt 2 maanden dus geen man overboord.
In Duitsland is er volgens mij al meer bekend over de cashback actie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wkbmjsf.jpg
bron: https://www.fujifilm.eu/d...kameras/aktuelle-aktionen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mannen, laten we het iets meer hebben over de producten, in plaats van de koopjes en de cashbacks. Aankoop advies topics, aanbiedingen topics, prijsvergelijkingen e.d., die zijn allemaal ook los wel te vinden op Tweakers en hoeven dus niet hier :).
Hier graag praten over de spullen zelf en niet alleen over het aankoopproces/prijzen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

13art

Moderator Mobile
Velvet schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:03:
[...]

Vintage glas is inderdaad leuk :)

Ik heb sinds kort de Super Takumar 35mm f/3.5 en Minolta Rokkor 45mm f/2. Leuke lenzen, en niet duur. Manual focus gaat heel makkelijk (en betrouwbaar) met focus peaking.
Eigenlijk wil ik ook nog een leuke, redelijk lichtsterke tele (135mm), dus ik ben benieuwd naar je ervaringen straks!
Naar aanleiding van bovenstaande berichten ook eens gaan kijken naar die Minolta Rokkor lens. Best een leuk ding. Misschien ook maar eens overwegen om die aan te schaffen, gewoon voor de heb.... Welke adapter ring gebruiken jullie? Ik zie ze van rond de 120 maar ook tussen de 20-40 op Amazon.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
l3art schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:44:
[...]

Naar aanleiding van bovenstaande berichten ook eens gaan kijken naar die Minolta Rokkor lens. Best een leuk ding. Misschien ook maar eens overwegen om die aan te schaffen, gewoon voor de heb.... Welke adapter ring gebruiken jullie? Ik zie ze van rond de 120 maar ook tussen de 20-40 op Amazon.
Ik heb voor de Minolta Rokkor-lens een simpele MD-FX-adapter gekocht op eBay. Merk is Fusnid, en hij past goed. Kostte maar iets van 7 euro inclusief verzenden, en hij was er een stuk eerder dan voorspeld (het duurde ongeveer twee weken).

De M42-adapter voor de Takumar was wat duurder, tegen de 20 euro. Zelfde merk, en ook die past gewoon netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Velvet op 09-05-2018 16:53 ]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Twee reacties verplaatst naar "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Gaarne zoals eerder verzocht het te houden over de Fujifilm spullenboel en niet uitgebreid de cashback acties. Hiervoor kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Nomad schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:18:
Mannen, laten we het iets meer hebben over de producten, in plaats van de koopjes en de cashbacks. Aankoop advies topics, aanbiedingen topics, prijsvergelijkingen e.d., die zijn allemaal ook los wel te vinden op Tweakers en hoeven dus niet hier :).
Hier graag praten over de spullen zelf en niet alleen over het aankoopproces/prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 17:01

Dr C

met C en CK

nu wil ik jullie mening wel eens horen. ik kon niet echt deze vraag terugvinden in het topic:
ik heb de fujifilm xt-20 gekocht. mijn plan was om deze met de 18-55 2.8-4 te kopen omdat deze zo goed wordt aangeprezen. maar nu bleek dus de cashback actie er te zijn, waardoor het verschil met de 16-50 wel 300euro wordt! dat vond ik wel erg veel en dus de 16-50 gekocht. maar nu heb ik toch wat second thoughts hierover... ongetwijfeld is de 18-55 beter, maar is die zoveel beter dat 300euro te verantwoorden is (is natuurlijk wel persoonlijk, vandaar mening gevraagd ;)...). ik heb ernaast een prime 35mm 1.4 gekocht voor het echte werk.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...voor het echte werk.
Met de 16-50 kun je ook wel echt werken hoor ;) ...

Je hebt bij de 18-55 een stop meer, dat kun je bij foto's overdag best wel compenseren met een isootje meer. Als het duister wordt zul je het wel merken, maar dan heb je dat ene "echte" objectief en die wint het van de 18-55 met 2 stops extra (eigenlijk 2,5 want bij 35 mm zit de 18-55 op f3,5 of zoiets).

Of dat nu echt €300,= verschil waard is is erg persoonlijk. De 18-55 is gewoon een beetje beter qua optiek en mechaniek. Aan de foto's zul je het waarschijnlijk niet snel zien tenzij je ze mega uitvergroot. De scherptediepte en "bokeh" zijn dan de zaken die je als voornaamste verschil over gaat houden, Dat ene echte objectief is wat dat betreft trouwens beter dan de 18-55, dus houd je die € 300,= dus lekker in de zak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Dr C schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:38:
nu wil ik jullie mening wel eens horen. ik kon niet echt deze vraag terugvinden in het topic:
ik heb de fujifilm xt-20 gekocht. mijn plan was om deze met de 18-55 2.8-4 te kopen omdat deze zo goed wordt aangeprezen. maar nu bleek dus de cashback actie er te zijn, waardoor het verschil met de 16-50 wel 300euro wordt! dat vond ik wel erg veel en dus de 16-50 gekocht. maar nu heb ik toch wat second thoughts hierover... ongetwijfeld is de 18-55 beter, maar is die zoveel beter dat 300euro te verantwoorden is (is natuurlijk wel persoonlijk, vandaar mening gevraagd ;)...). ik heb ernaast een prime 35mm 1.4 gekocht voor het echte werk.
Ik had precies dezelfde vraag. Naar mijn idee zijn het beiden namelijk goede objectieven. Ook heb ik het idee dat de 16-50 meer in balans is met de camera qua maat en gewicht. Ik ga dus ook voor de 16-50 en koop er met de tijd een prime bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hoe veel ik de 18-55 ook waardeer lijkt het me voor jou nu geen goede investering. Eerst even lekker spelen met de X-T20 en dan ontdek je vanzelf wat je 'mist' en vul dan aan. De 16-50 is een prima lens voor de X-T20, uiteraard is de 18-55 beter maar 300 Euro is best een smak geld en kan je ook gebruiken om andere zaken te financieren. M2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Heb onlangs besloten om voor een komende reis naar de VS lichter te gaan reizen. Had een Canon 650D + 15-85 combo als walkaround. 1.3kg met strap/clutch/filter/...

Ook ik heb getwijfeld tussen de 16-50 & 18-55 voor op een X-T20, en ik ben uiteindelijk voor de 16-50 gegaan.
Die gaat voornamelijk toch op reis gebruikt worden en dan is die 2mm extra wide wel handig, de lichtsterkte minder belangrijk en de nood om met een kleinere scherptediepte te schieten er ook veel minder. Heb ik dan toch meer licht nodig, dan hoop ik zonder veel problemen de ISO omhoog te kunnen gooien; dat zou sowieso al makkelijker moeten gaan dan met m'n 650D.

Heb de kit pas binnen vorige week, maar moet wel zeggen dat het lensje echt super delicaat aanvoelt en er eigenlijk wat goedkoop uit ziet ook. Komende van de Canon combo is het echt wel wennen :)
Samen wel 700gr lichter. Durf het eigenlijk niet zo hard neerplempen als het oude materiaal :p
Heb in ieder geval ook een Meike grip besteld, want de body is toch net iets te klein voor m'n handen, zelfs al zit er maar dat lensje van 195gr op.

Ik hoor ook een lichte klik telkens ik voorbij de 35mm schuif. Ietwat meer weerstand, en dan een klein klikje.. Maar functioneel is alles wel in orde... Weet nog niet wat ik ervan moet denken.

Verschil in scherpte & CA tss de 15-85 & 16-50 moet ik nog eens beoordelen. De beruchte lensflare heb ik wel al gemerkt.

Overigens is in België met de cashback actie het verschil tss de 16-50 & 18-55 kit maar 200€.

Verder heb ik ook de Samyang 12mm f2 besteld zodat zowel de Sigma 10-20 als de Samyang 16mm f2 als de 1000D waar die dan vaak op zaten, ook thuis kunnen blijven. Opnieuw 1.5kg uitgespaard.
De Samyang diende voor nachtfotografie; maar de nieuwe is wijder & lichter, dus win-win.
Voor de Sigma zie ik nu ook niet veel nood meer. Die zat vroeger op reis toch maar +-15% van de tijd op een van de bodies. Kan je wel leuke dingen mee doen, met die 5mm extra, maar vaak gebruikte ik die dan toch op statief, en dan is de manual focus van de Samyang ook plots geen probleem meer. En op f/8-11, met de handige DoF schaal én focus peaking in de viewfinder van de XT20, lijkt het mij als walkaround combo eigenlijk ook geen groot probleem...

De 650D blijft wel mee gaan owv de 70-200 f4 L IS USM, maar voor de rest: kan een Belg ook zaken op V&A zetten? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
Dr C schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:38:
De 16-50 is een hele goede lens. Ik heb hem gehad en er mooie platen mee geschoten. Ik heb nu de 18-55 2.8. Die 2mm extra die je bij de 16-50 hebt is wel erg fijn. Ik heb zelfs overwogen om de 16-50 er bij te nemen omdat hij bulk maar 150 euro kost, Dat is een belachelijk laag bedrag voor de kwaliteit die je er voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Iemand die vanwege deze errors gaat downgraden naar FW 4.01- wat eigenlijk FW 3.0 is?
  1. When RAW files, which were taken by X-T2 (before firmware ver.4.00), are converted in camera (ver.4.00) or by “FUJIFILM X RAW STUDIO”, they are not converted properly.
  2. When pressing the shutter button halfway under certain conditions, the live view can flicker.
  3. In rare cases, a hang-up can occur.
Ik blijf voorlopig op 4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor sommige gebruikers kunnen de bugs inderdaad storend zijn, ik vermoed met name dat Raw Studio verhaal. Het zou er overigens op kunnen duiden dat de beeldverwerking anders is geworden en dus ook de eigenschappen van de filmsimulaties en dergelijke. Zelf nog niet gemerkt trouwens.

De rare cases zijn niet beschreven dus dan wordt het lastig om te kijken of het je zal raken, dus gewoon proberen.

Gezien de voordelen van 4.0 blijf ik voorlopig ook even op 4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
De spiegelreflex set is verkocht en het lijkt erop dat ik met gesloten beurs over kan stappen op de XT20. Ik heb vanmorgen de kit met 16-50 besteld voor € 749,- bij Kamera-Express, dus € 649,- na cashback. Goede deal lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:30
Is die 749 niet inclusief 100 cashback? Als ik de kit in mijn winkelmandje doe is de prijs 849. Als je daadwerkelijk 749 betaald hebt en je krijgt nog 100 terug dan heb je een hele mooie deal inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Sodela schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 07:59:
Voor sommige gebruikers kunnen de bugs inderdaad storend zijn, ik vermoed met name dat Raw Studio verhaal. Het zou er overigens op kunnen duiden dat de beeldverwerking anders is geworden en dus ook de eigenschappen van de filmsimulaties en dergelijke. Zelf nog niet gemerkt trouwens.

De rare cases zijn niet beschreven dus dan wordt het lastig om te kijken of het je zal raken, dus gewoon proberen.

Gezien de voordelen van 4.0 blijf ik voorlopig ook even op 4.0.
Is 4.01 niet gewoon 4 met de bugs opgelost ?

Maargoed merk je veel verschil tussen 3 of 4 eigenlijk ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij was het een rollback-release. (Zoals Fuji aangeeft: As a temporary solution for customers who have upgraded the firmware to ver.4.00, we have prepared a new firmware version of 4.01 whose functions are same as the ver.3.00.)

Ik heb enkel een X-Pro2 dus nergens last van, behalve vermoedelijk wat langer wachten op 5.00.

Ik ben er ook over aan het denken om een (tweedehands/goedkopere extra body te kopen, met name voor mijn kinderen, die ook steeds liever fotograferen. Ben daarvoor nu vooral een X-T1 aan het overwegen nu, maar misschien is een X-E2(s) iook een goede optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

sapphire schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:49:
[...]
Nein nein nein. :)
Wat @begintmeta zegt, eigenlijk is het een rollback naar versie 3.0. Zondag ga ik behoorlijk veel foto's schieten, als de X-T2 dat overleeft zonder problemen dan ga ik zeker niet downgraden naar 4.01.
[...]
Jup, voornamelijk AF met/in donkere omstandigheden; de lock-on is daar aardig verbeterd. De AF (phase detection) zou ook verbeterd moeten zijn maar daar merk ik zelf dan weer weinig (niks?) van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het laat ook mooi zien dat het hele systeem niet bedoeld is om rollbacks te doen. Kennelijk is d enige manier om een rollback te doen, de oude firmware een hoger versienummer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@Grin @begintmeta Bedankt ;) ben niet helemaal scherp dus kwartje viel niet helemaal :|

Ik kijk het nog even aan, kan komende weken toch amper foto's maken dus ....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
4.01 is eigenlijk 3.0, alle extra's van 4.0 ,focus bracketing, grotere menu's en gevoeligere AF zijn dus weer weg.
Als je trouwens van 4 naar 4.01 gaat kun je kennelijk geen downgrade meer doen. Dan moet je wachten tot 4.02 om die weer terug te krijgen, als ze daar dan weer in zitten.

Fuji geeft en Fuji neemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Msniekers schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:48:
Is die 749 niet inclusief 100 cashback? Als ik de kit in mijn winkelmandje doe is de prijs 849. Als je daadwerkelijk 749 betaald hebt en je krijgt nog 100 terug dan heb je een hele mooie deal inderdaad.
Dat dacht ik ook meteen maar ik heb echt €749 betaald via Ideal. Hij wordt als het goed is vandaag bezorgd, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Het valt mij op dat er redelijk wat 27mm lenzen worden verkocht op marktplaats. Iemand een idee van de reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 27mm zit in sommige bundels met bodies en is niet ieders favoriete brandpuntsafstand. 23 en 35 zijn populairder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Universal Creations schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:45:
De 27mm zit in sommige bundels met bodies en is niet ieders favoriete brandpuntsafstand. 23 en 35 zijn populairder.
Dat verklaart! Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk niet dat brandpuntafstand het grootste issue is. Dit is de enige Fuji lens zonder diafragma ring op de lens zelf. Je mist daardoor 1 van de controls die voor velen nou juist de reden is om naar de Fujifilm X serie over te stappen. De mensen die de 27mm wel kopen doen dat omdat ze een hele compacte lens willen hebben, dan is deze lens eigenlijk je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppl schreef op maandag 21 mei 2018 @ 01:07:
Ik denk niet dat brandpuntafstand het grootste issue is. Dit is de enige Fuji XF lens zonder diafragma ring op de lens zelf. Je mist daardoor 1 van de controls die voor velen nou juist de reden is om naar de Fujifilm X serie over te stappen. De mensen die de 27mm wel kopen doen dat omdat ze een hele compacte lens willen hebben, dan is deze lens eigenlijk je enige optie.
Kleine correctie aangebracht ;)
Als je graag een compacte lens wil en 27mm ligt je goed, dan is de ontbrekende diafragmaring ook wel om overheen te komen. Je hebt namelijk niet veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als je echt compact wil is de X100* serie onovertreffelijk! 35mm equivalent in een minimale form factor met alle opties die de je ook bij de grote broers vindt (behalve dat je lens fixed is).

[ Voor 5% gewijzigd door Cartoon op 21-05-2018 03:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
@ppl Je kunt het diafragma op de X-T2 ook regelen zonder ring hoor ;)
Exp. comp. Wiel op A zetten en je kunt met het voorstedraaiwiel kiezen tussen belichtingscompensatie en diafragma.

Ik heb de 27mm kort gehad maar vind het een net niks lens. Brandpunt van ca 40mm vind ik net te lang of te kort, diafragma van 2.8 idem. Net niet snel genoeg om iets mooi te isoleren of echt heel flexibel te zijn in het donker.
Tuurlijk wel compact maar ook weer niet zó compact op de X-T2 dat ik hem makkelijker meeneem (want ik vond het net niet).

Test foto's waren gewoon prima hoor maar hier ook weer niets wat er echt uitsprong.
Uiteindelijk heel goedkoop kunnen kopen en tegen goede prijs kunnen verkopen :)

Laatste tijd veel geschoten met de 18-55 want licht genoeg en wel handig met een kleine. Helaas zit ik nu met een gebroken sleutelbeen dus mis ik effectief 1 hand dus zoomen lukt niet. Daarom gisteren de 23mm maar gepakt, was even wennen want blijkbaar gebruik ik 18mm ook geregeld maar snel wist ik weer waarom ik van snelle primes houd O+

Ga gelijk weer twijfelen of de 55-200 wel een goede keuze is, die had ik anders afgelopen week gekocht maar kan toch niet zoomen en geen cashback.

Was ook op zoek naar een roadmap van het X-systeem van na 2018 maar kon niks vinden. Een 50-140/4 ofzo zou leuk zijn :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sapphire dat hoef je mij niet te vertellen ;) Het hele punt is dat dit systeem op al die andere camera's zit en velen juist naar Fujifilm overstappen vanwege de meer analoge workflow. Met deze 27mm lens heb je dat niet meer en vervliegt voor velen dan ook het voordeel tov andere systemen. De ontbrekende diafragma-ring is eigenlijk ook het enige nadeel die je over die 27mm hoort.

Mensen kiezen de lens overigens ook deels vanwege z'n brandpuntsafstand. Ze vinden de 23mm (aka 35mm) te wijd en de 35mm (aka 50mm) weer te smal. Voor hun is het dus een net-wel-lens :)

De lens roadmap is nog steeds deze: X Mount Lens Roadmap. De lenzen voor 2018 moeten nog komen wat ongetwijfeld ergens eind dit jaar zal worden. Tegen die tijd zullen we vast wel weer een update van de roadmap krijgen. Of daar echt veel nieuws tussen zal zitten betwijfel ik, er is inmiddels al een vrij brede range aan brandpuntafstanden. Misschien een 27mm met diafragma-ring :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@ppl tja dat is imho onderdeel van de compromis voor een compacte lens. Zelfde als klagen dat je Smart geen ruime achterbak heeft, ergens moet je die ruimte winnen.

Ik weet ook dat het heel persoonlijk is, daarom schrijf ik ook waarom het voor mij een niet-niet lens is :)

En over de roadmap, uiteraard ken ik die, vandaar dat ik schrijf over een roadmap van na 2018 :+

Net weer met de 23mm geschoten. Velvia, zonnige dag, 23/1.4 :9 was weer genieten!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
sapphire schreef op maandag 21 mei 2018 @ 08:21:
Laatste tijd veel geschoten met de 18-55 want licht genoeg en wel handig met een kleine. Helaas zit ik nu met een gebroken sleutelbeen dus mis ik effectief 1 hand dus zoomen lukt niet. Daarom gisteren de 23mm maar gepakt, was even wennen want blijkbaar gebruik ik 18mm ook geregeld maar snel wist ik weer waarom ik van snelle primes houd O+

Ga gelijk weer twijfelen of de 55-200 wel een goede keuze is, die had ik anders afgelopen week gekocht maar kan toch niet zoomen en geen cashback.
Als het om zoomen gaat: ik heb die 55-200 een tijdje gehad, en hoewel het een mooi objectief is ergerde ik me in de praktijk aan dat retezware zoomen; vergeleken daarmee is de 18-55 super smooth. Bij het bepalen van je kader vond ik het wel degelijk een nadeel. Ook in de reviews komt dat zware zoomen meestal wel aan de orde; waarom Fuji dat zo gemaakt heeft is me een raadsel. Heb je die 55-200 wel eens geprobeerd, niet los maar aan je body? Zelf zou ik 'm niet gauw nog eens kopen, dan liever de 50-140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Welke reviews dan?

Heb er heel wat gelezen maar behalve dat hij niet te licht gaat heb ik nergens gelezen dat hij vervelend zwaar zou zoomen :?
Sowieso is zoom toch een ander woord voor 2-standen-prime :+

Thuis zitten en weinig doen is overigens echt een crime, veel te veel nadenken. Zelfs overwogen om de XC 55-230 te proberen met bv de 50mm er bij :+

[ Voor 26% gewijzigd door sapphire op 22-05-2018 20:32 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Grin schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:53:
Iemand die vanwege deze errors gaat downgraden naar FW 4.01- wat eigenlijk FW 3.0 is?
  1. When RAW files, which were taken by X-T2 (before firmware ver.4.00), are converted in camera (ver.4.00) or by “FUJIFILM X RAW STUDIO”, they are not converted properly.
  2. When pressing the shutter button halfway under certain conditions, the live view can flicker.
  3. In rare cases, a hang-up can occur.
Ik blijf voorlopig op 4.0.
Na ruim 1400 foto's langs 't TT Circuit Assen @ CH 11-8 FPS en in de brandende zon(!) weet ik genoeg: firmware 4.0 blijft lekker op de X-T2! d:)b

TPIWWP (large file after *click*)
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Supercar-Sunday-2018-Assen/i-mZQr88c/0/aab56675/L/DSCF7815-L.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Supercar-Sunday-2018-Assen/i-ZdwwX92/0/e8bb6ddb/L/DSCF7679-L.jpg
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Supercar-Sunday-2018-Assen/i-SwXzBTS/1/e88151ef/L/DSCF7701-L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
sapphire schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:28:
Welke reviews dan?
Heb er heel wat gelezen maar behalve dat hij niet te licht gaat heb ik nergens gelezen dat hij vervelend zwaar zou zoomen :?
Deze bijvoorbeeld: http://opticallimits.com/fuji_x/879-fuji55200f3548?start=1
The build quality is on a very high level thanks to high quality materials and tight assembly. However, Fujifilm has overdone it with the stiffness of the zoom ring which feels inconvenient even though this may avoid zoom creeping. In terms of AF speed, the results are solid for a mirrorless system albeit not outstanding when compared to the benchmark systems. The optical image stabilizer is certainly a plus regarding the moderate max. aperture of the lens. Given the comparatively moderate pricing, the Fujinon is a obvious choice even though there isn't much to choose from in this lens class anyway. Well done, Fuji!
Maar misschien hebben ze er inmiddels iets aan gedaan of heeft de één er last van en de ander niet ;)
(op het forum van DPreview ben ik er ook wat opmerkingen over tegen gekomen maar geen idee meer waar precies)

[ Voor 4% gewijzigd door Walker78 op 22-05-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Ik heb de camera gisteren ontvangen, wat een fijn klein ding in vergelijking met de 7D en 15-85. Wat mij positief opvalt is de AF snelheid en uiteraard de fotokwaliteit icm het formaat. Een wen puntje is de tijd bij schakelen tussen evf en display.

Ander vreemd puntje is dat mijn Surface de camera niet ziet, wanneer ik de camera aansluit via USB dan vermeld de computer geen camera of cardreader. Als ik het kaartje (Sandisk Extreme pro 32gb) eruit haal en vervolgens in de cardreader stop dan ziet de computer deze ook niet, wanneer ik dan een 512mb kaartje in de lezer stop dan werkt het wel. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroen.ijmuiden schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:59:
Ander vreemd puntje is dat mijn Surface de camera niet ziet, wanneer ik de camera aansluit via USB dan vermeld de computer geen camera of cardreader. Als ik het kaartje (Sandisk Extreme pro 32gb) eruit haal en vervolgens in de cardreader stop dan ziet de computer deze ook niet, wanneer ik dan een 512mb kaartje in de lezer stop dan werkt het wel. Wat kan dit zijn?
Je kunt instellen hoe de camera met USB omgaat (Mass storage etc). Misschien ligt het daaraan?
De omschakeltijd kan inderdaad lastig zijn, je kunt de zoeker echter ook op EVF only of LCD only zetten als je een "vaste" voorkeur hebt ontwikkkeld.

Rest alleen nog veel plezier met je camera ;) ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik zit in twijfel om de 18-55 f2.8-4 te ruilen voor de 16-55 f2.8 :|

Tijdens mijn ervaring op een vakantietrip naar de “Italiaanse Rivera, enz..” heb ik vooral gebruik gemaakt van de zoomlens 18-55mm. De prime-lenzen 16mm f1.4, 23 en 50mm f2.0 zijn hierdoor nauwelijks gebruikt, maar had door de wisselende onderwerpen vooral geen zin om zo vaak van lenzen te wisselen.

Wat mis ik dan zoal bij de 18-55. De wat bredere groothoek zoals 16mm (waardoor ik de f1.4 16mm thuis kan laten), de hogere lichtsterkte f2.8 over het gans zoombereik en de scherpte snelheid van de prime-lenzen. Ook merk ik dat de 18-55 op zijn brandpunt van 18mm meer vervorming geeft t.o.v. de prime 16mm. Ik hoop hierbij dat de 16-55 op zijn brandpunt 16mm hierin beter scoort.

Mijn vraag is of de grotere en zwaardere zoomlens 16-55mm f2.8 aan de bovenstaande verwachtingen kan voldoen om de 18-55 te vervangen. Het enige nadeel i.v.m. de grote, gewicht en ontbreken van ios moet ik dan t.o.v. de voordelen (als die er zijn) dan maar als lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Nouja dat hij groter is dan de 18-55 is in zoverre een beperkt nadeel want je geeft zelf al aan dat je de 16mm dan thuis kunt laten :)
De 18-55 en 16mm samen zijn zelfs 30gram (+/-) zwaarder dan een enkele 16-55 2.8!

Als het betekend dat je daardoor je 23mm en 50mm thuis kunt laten omdat je genoeg hebt aan f/2.8 dan is het eerder win-win :+

De vervorming kun je zelf wel vinden denk in reviews ;)
Is dat met de ingebouwde lensprofjelen echt nog zo'n issue ?

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 23-05-2018 14:38 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
sapphire schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:36:
De vervorming kun je zelf wel vinden denk in reviews ;)
Tja, helaas zijn niet alle reviews even betrouwbaar en vaak berust op sponsorbijdrage :(
Vandaar dat ik me hier onder de gebruikers wil informeren omtrent de verhouding tussen beide zoomlenzen 18-55 vs 16-55mm gebaseerd op bovenstaande vragen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Moris op 23-05-2018 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Voor vakanties? Geen enkele twijfel de 18-55 pakken. Dat lompe beest wil ik dan echt niet meezeulen en ik hoef de Pulitzer Prize zeker niet te winnen voor mijn vakantiefoto's. M.i. gaat het dan meer om het vastleggen, veel minder om het artistieke. Maar dat ben ik...
Voor vakanties is mijn droomkit nu de de 10-24 en de 18-55, evt. de 80mm + 1.4 TC. En die laatste is echt een twijfelgeval. Laatst keer op een echt lange reis had ik de 16mm + 18-55 mee, maar zoomlenzen op vakantie zijn gewoon veel praktischer. Dat geklooi met primes ben ik voor vakantie wel klaar mee. De 16-55 is in mijn ogen de moeite niet waard voor op vakantie. M2C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Gemeten dan....

Vervorming 16-55:
http://www.opticallimits.com/fuji_x/971-fuji1655f28?start=1

Vervorming 18-55:
http://www.opticallimits.com/fuji_x/783-fuji1855f284?start=1

Vziw de oude photozone.de, loopt al wat jaartjes mee en is aardig betrouwbaar :)

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 23-05-2018 21:10 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
sapphire schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:08:
Gemeten dan....

Vervorming 16-55:
http://www.opticallimits.com/fuji_x/971-fuji1655f28?start=1

Vervorming 18-55:
http://www.opticallimits.com/fuji_x/783-fuji1855f284?start=1

Vziw de oude photozone.de, loopt al wat jaartjes mee en is aardig betrouwbaar :)
Bedankt ;)

Samenvatting 16-55:
Standard zoom lenses are difficult beasts and perfection does not exist here. However, given the very high pricing, the Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR should have done better honestly speaking. If you can't live without a lens with these specs, you have no other choice. Otherwise you should consider the XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS. It has a few limitations of its own but optically it is similar (plus/minus a little) and size-wise it's much better aligned to the smallish Fujifilm cameras.

Samenvatting 18-55:
I'm sorry to say that the Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR disappoints a bit although we had high hopes really. It's a chunky lens. And chunky is usually a good thing because large glass and a complex design tends to translate to a fewer design compromises. The reality is, however, that the Fujinon relies heavily on image auto-correction because its original characteristics are less than thrilling. The original distortions as well as vignetting are rather massive. Now that being said most users will keep the camera and/or raw-converter to default settings so you will enjoy low distortions - at cost of image interpolation especially at 16mm - and low vignetting - at cost of increased corner noise. The Fujinon is generally a sharp lens without major weaknesses here. The sweet spot is at the wide end which has an exceedingly sharp image center and a very good outer image field. The performance deteriorates a bit towards the long end of the zoom range but the quality remains acceptable without impressing though. The quality of the bokeh is good for a standard zoom lens but not comparable to primes, of course.
Fujifilm is targeting the professional market with this lens so the build quality is on an accordingly excellent level. Most body parts are made of metal and the broad, rubberized control rings are a joy to use. Everything is tightly assembled. The mono-cam zoom system may not be perfect but it's a mainstream approach. The weather sealing complete the positive impression here. The AF is both fast and silent (for a mirrorless camera setup).

Standard zoom lenses are difficult beasts and perfection does not exist here. However, given the very high pricing, the Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR should have done better honestly speaking. If you can't live without a lens with these specs, you have no other choice. Otherwise you should consider the XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS. It has a few limitations of its own but optically it is similar (plus/minus a little) and size-wise it's much better aligned to the smallish Fujifilm cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Grin schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:07:
Voor vakanties? Geen enkele twijfel de 18-55 pakken. Dat lompe beest wil ik dan echt niet meezeulen en ik hoef de Pulitzer Prize zeker niet te winnen voor mijn vakantiefoto's. M.i. gaat het dan meer om het vastleggen, veel minder om het artistieke. Maar dat ben ik...
Voor vakanties is mijn droomkit nu de de 10-24 en de 18-55, evt. de 80mm + 1.4 TC. En die laatste is echt een twijfelgeval. Laatst keer op een echt lange reis had ik de 16mm + 18-55 mee, maar zoomlenzen op vakantie zijn gewoon veel praktischer. Dat geklooi met primes ben ik voor vakantie wel klaar mee. De 16-55 is in mijn ogen de moeite niet waard voor op vakantie. M2C.
De 80mm is nu ook niet bepaald een compacte en lichte lens en zeker niet ruim inzetbaar voor vakantiedoeleinde te noemen.

Als aanvulling op mijn 18-55 is het niet altijd even praktisch om de 16mm f1.4 mee te nemen ivm het wisselen van lenzen door de snel veranderende onderwerpen. Misschien is de 10-24 hiervoor als groothoek zoomlens wel praktischer inzetbaar, al ben ik zelf niet heel gek van de vervormingen die optreden bij extreem groothoek gebruik. Vandaar dat ik de 16mm prime zo geweldig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De 80mm neem ik ook alleen mee voor de het extra bereik icm met de 1.4TC en macro. Maar waarschijnlijk laat ik die idd thuis, 10-24 en 18-55 is eigenlijk meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Grappig, bij de cashback staat de X-T20 en 15-45mm als kit. die heb ik in het wild nog niet gezien. Als ik de reviews lees is hij iets beter dan de 16-50, die ook al erg goed was voor zijn prijs.

-edit- ik zie dat ze wel al gewoon verkocht worden overal. Kon hem in de pricewatch niet vinden.

[ Voor 52% gewijzigd door Tomas_ op 24-05-2018 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Grin schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:32:
De 80mm neem ik ook alleen mee voor de het extra bereik icm met de 1.4TC en macro. Maar waarschijnlijk laat ik die idd thuis, 10-24 en 18-55 is eigenlijk meer dan genoeg.
Hoe is je vakantie reiservaring met de grote en zware 10-24 groothoek zoomlens (filtermaat 72mm) als aanvulling op de 18-55mm?

Overlappen beide lenzen elkaar niet teveel, tenzij het je echt om de extreme beeldhoek van 10mm gaat?
Vind je verder f4.0 niet te beperkt ook al heeft deze IOS aan boord?

Afmetingen van de lenzen 18-55 vs 10-24 vs 16mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk vond ik de Fujinon 10-24 een mooie aanvulling op de Fujinon 18-55. Maar dat was ook dat ik deze vooral inzetten op de mm onder de 18.

Heb je bij een 10-24 sneller dan f/4 nodig? Dit persoonlijk nooit echt gemist evenals IOS. Gebruikte het objectief meeste voor langere sluitertijden vanaf statief. En mis je IOS dan is de nieuwe Fujifilm XH1 een optie ;-)

Je zult voor beide objectieven eigen filters moeten aanschaffen op step-up rings. Zo gebruikte ik de LEE 100mm filters op de 10-24 en 18-55. Dit werkte prima op de 10-24, maar op de 18-55 ging mijn voorkeur uit naar de Lee Seven5 filters. Dit komt mede door het kleine oppervlak van het front element. Daar past de gradatie overgang van de Seven5 filters beter.

Het zal dan ook per persoon verschillen wat zijn/haar voorkeuren zal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 24-05-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De 10-24 heb ik eens een lang weekend meegenomen voor een citytrip, echt een briljante lens daarvoor. Alles zit d'r op: 16, 18 en 23mm. Voor mij de meest belangrijke FL voor een stedentrip (bleek, wist ik ook niet...). F4 is niet zo spannend want je hebt tijdens stedentrips doorgaan genoeg licht (zon) en daarbij heb je een goede OIS. Heb er erg veel plezier van gehad en met pijn in mijn hart weer ingeleverd.
Sindsdien ben ik d'r van overtuigd dat deze lens onderdeel uitmaakt van de ideale vakantieset. De 10-24 heeft idd overlap met de 18-55 maar dat zorgt er ook meteen voor dat hij standalone te gebruiken is. De 18-55 kan je ook zonder problemen eens op de hotelkamer laten liggen.
Grote kans dat ik bij de eerstvolgende vakantie de 16mm niet meeneem, terwijl het met grote afstand mijn favoriete primelens is... Dat zegt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrtdvd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:20
Inmiddels overal op het internet terug te lezen. De X-T100 ziet het levenslicht.

http://fujifilm-xt100.com/?lang=NL
https://jonasraskphotogra...view-quality-on-a-budget/

[ Voor 9% gewijzigd door rbrtdvd op 24-05-2018 11:18 ]

robertdavid.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Grin schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:13:
De 10-24 heb ik eens een lang weekend meegenomen voor een citytrip, echt een briljante lens daarvoor. Alles zit d'r op: 16, 18 en 23mm. Voor mij de meest belangrijke FL voor een stedentrip (bleek, wist ik ook niet...). F4 is niet zo spannend want je hebt tijdens stedentrips doorgaan genoeg licht (zon) en daarbij heb je een goede OIS. Heb er erg veel plezier van gehad en met pijn in mijn hart weer ingeleverd.
Sindsdien ben ik d'r van overtuigd dat deze lens onderdeel uitmaakt van de ideale vakantieset. De 10-24 heeft idd overlap met de 18-55 maar dat zorgt er ook meteen voor dat hij standalone te gebruiken is. De 18-55 kan je ook zonder problemen eens op de hotelkamer laten liggen.
Grote kans dat is bij de eerstvolgende vakantie de 16mm niet meeneem, terwijl het met grote afstand mijn favoriete primelens is... Dat zegt veel.
Misschien moet ik er voor de vele vakantietrips en uitstappen maar eens heel goed over nadenken om de 10-24 als aanvulling op de 18-55 te gebruiken ipv de 16mm. Want de 16mm prime zorgt er nu helaas voor dat ik te vaak van lenzen wissel en hierdoor onderwerpen misloop.

Ik zou de 10-24 eigenlijk tijdens een weekenduitstapje eens moeten kunnen uittesten zodat ik kan ontdekken of deze ook als walk-around lens is in te zetten en ze me buiten de omvang en het gewicht wel bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Superdaantje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:35:
[...]
Heb je bij een 10-24 sneller dan f/4 nodig? Dit persoonlijk nooit echt gemist evenals IOS. Gebruikte het objectief meeste voor langere sluitertijden vanaf statief. En mis je IOS dan is de nieuwe Fujifilm XH1 een optie ;-)
[...]
Euh... de 10-24 heeft OIS, dus dat hoef je niet te missen. Een X-H1 aanschaffen is daarvoor dus ook niet nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:08
Oorspronkelijk wilde ik een X-T2 kopen tijdens de kerst periode 2017, maar toen kwamen de geruchten van de X-T3 en heb ik besloten van te wachten.
Echter kon ik dus toch niet weerstaan aan het feit dat er 200 euro cashback is op de X100F en heb ik die dus besteld :)
Sowieso omdat 35mm equivalent m'n favoriete FL is en omdat ik nog nooit een "kleine" camera gehad heb.
Naar alle waarschijnlijkheid koop ik dan later nog de X-T3 voor het meer serieuze werk.
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ik heb een vraag over sensor cleaning. Doen jullie dit zelf? En zo ja wat gebruiken jullie voor de Fuji sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
Ik gebruik hiervoor eenvoudige sensorswabs en uit de apotheek pure isopropanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
technonose schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:50:
Grappig, bij de cashback staat de X-T20 en 15-45mm als kit. die heb ik in het wild nog niet gezien. Als ik de reviews lees is hij iets beter dan de 16-50, die ook al erg goed was voor zijn prijs.

-edit- ik zie dat ze wel al gewoon verkocht worden overal. Kon hem in de pricewatch niet vinden.
De 16-50 gaat er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ben benieuwd voor hoeveel die 15-45 dan te koop komt, 3mm wijder dan de 18-55 is mischien wel leuk voor erbij :)

Ik vind de X-T100 ook erg mooi maar ook wel prijzig voor 'erbij' camera :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
sapphire schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:04:
Ben benieuwd voor hoeveel die 15-45 dan te koop komt, 3mm wijder dan de 18-55 is mischien wel leuk voor erbij :)
Blijkbaar kost de Fujifilm 15-45 een 299 euro.
Ik zou deze kleine lens wel eens aan de tand willen voelen :)
Pagina: 1 ... 63 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic