Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Welke IS modus gebruiken jullie? Continuous of Shooting? Shooting lijkt bij mij niet te werken, althans, ik zou verwachten dat dit IS activeert van zodra je de shutter half indrukt, zoals bij m'n Canon's, maar dat gebeurt niet op m'n XT2 & XT20.... Misschien activeert die IS pas net voor je helemaal doordrukt? Dient IS echter niet beter eerst eventjes te "settlen" voor je de foto maakt?
Heb die momenteel dus op Continuous staan, maar dat slurpt wel batterij...

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
sapphire schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:49:
Ik had het laatst over een groothoek prime bij Fuji....en toevallig even zitten googlen naar een roadmap voor 2019.

Blijkt er dus te zijn met de aankondiging van een 33/1 :9~ een 16/2.8 WR in de lijn van de compacte f/2 lensjes en een 16-80/4 zoom :)

Best leuk weer, nog steeds geen wijdere prime dan 16mm maar toch :p
Klopt ;)

nieuws: Fujifilm kondigt 200mm f/2-objectief aan en zet 33mm f/1.0-objectief ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Volgens mij gaat die F1.0 ook wel stevig aan de prijs zijn (en groot?) ... En als ie goedkoop zou zijn dan zal het wel zijn omdat je ze moet afstoppen naar F2 om wat scherpte te hebben. 'k zou het zeker niet overhypen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik hoop ook dat de T-stop van de 33/1 goed schaalt met de f-stop, anders wordt hij toch wat onaantrekkelijker. Anders lijkt een update van de 1.4-reeks me eigenlijk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13
Ik ben van plan de Fujifilm X-T20 18-55 via Coolblue te kopen. Inclusief extra handgreep, Sandisk SDXC Extreme 64GB 90MB/s Class 10 en een extra accu.

Welke accu raden jullie aan hiervoor? :) Goed om een tweede bij me te hebben, van goede kwaliteit, met name voorope reis.

[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 27-08-2018 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Wat dacht je van een originele van Fujifilm zelf? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:32
MaStar schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:24:
Ik ben van plan de Fujifilm X-T20 18-55 via Coolblue te kopen. Inclusief extra handgreep, Sandisk SDXC Extreme 64GB 90MB/s Class 10 en een extra accu.

Welke accu raden jullie aan hiervoor? :) Goed om een tweede bij me te hebben, van goede kwaliteit, met name voorope reis.
Ik heb zelf een hahnel accu. Ben ik wel tevreden over, gaat net zo lang mee als het origineel en kost 25 euro. Kijk voor de greep ook even op aliexpress, ik weet niet hoeveel haast je hebt maar als je de tijd hebt dan scheelt het veel geld. Kan je meteen de duimgrip erbij doen voor die paar euro ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 28-08-2018 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MaStar schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:24:

Had toen der tijd 5tal origineel en paar van DX.com. En de laatste deden bovenverwachting goed. Ik zou ze zelf zo weer kopen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Buzz_Fuzz schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:43:
Welke IS modus gebruiken jullie? Continuous of Shooting? Shooting lijkt bij mij niet te werken, althans, ik zou verwachten dat dit IS activeert van zodra je de shutter half indrukt, zoals bij m'n Canon's, maar dat gebeurt niet op m'n XT2 & XT20.... Misschien activeert die IS pas net voor je helemaal doordrukt? Dient IS echter niet beter eerst eventjes te "settlen" voor je de foto maakt?
Heb die momenteel dus op Continuous staan, maar dat slurpt wel batterij...
Gewoon even nieuwsgierig, maar je bedoelt Image stabilization? Dan op de lens met een XT-2/X-T20, toch?

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Ja dat bedoel ik.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anta-flu
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 23:28
Op de xpro 2 is mode 2 voor tijdens scherpstellen, mode 1 is continu .

....

• MaStar
Superdaantje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:06:
[...]

Had toen der tijd 5tal origineel en paar van DX.com. En de laatste deden bovenverwachting goed. Ik zou ze zelf zo weer kopen.
Heb de accu maandag nodig voor vakantie, zoek iets waar ik 'm kan bestellen en morgen in huis heb :+

• jeroen.ijmuiden
MaStar schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:57:
[...]

Heb de accu maandag nodig voor vakantie, zoek iets waar ik 'm kan bestellen en morgen in huis heb :+
https://www.bol.com/nl/p/...on-accu/9200000010668252/

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:45
Fotoshopaalten, Patona Premium.

Prima accu, garantie en snel verzonden :)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 30-08-2018 15:05 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Top. En welk camera-tasje vinden jullie ideaal voor de Fuiji T- x20? Ik zoek echt iets compacts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 15:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

MaStar schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:41:
Top. En welk camera-tasje vinden jullie ideaal voor de Fuiji T- x20? Ik zoek echt iets compacts.
Ga naar je locale fotografiewinkel, neem je spullen mee en ga passen. Dan voel je direct de kwaliteit en het draagcomfort

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En nog beter: je weet meteen in hoeverre de spullen in de tas passen. Je kunt moeilijk de afmetingen en inhoud inschatten op basis van wat foto's op je beeldscherm. Er is hier echter ook een topic die helemaal is toegewijd aan tassen: Centraal Fototas Topic - Deeltje 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 18:33
MaStar schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:41:
Ik heb de PHOTO HATCHBACK BP 150 AW II.

Dat is een compacte rugzak waar je nog 2 extra lenzen in kun meenemen. 2 flessen aan de buitenkant en een vak voor extra spullen. Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
technonose schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:53:
[...]

Ik heb de PHOTO HATCHBACK BP 150 AW II.

Dat is een compacte rugzak waar je nog 2 extra lenzen in kun meenemen. 2 flessen aan de buitenkant en een vak voor extra spullen. Erg blij mee.
Heb ik ook. Fijne tas en goed in te delen. Ik heb de XT20 met objectief erop in plus de nissin i40 in het tasje in het onderste vak. Dan kan er nog een objectief uit de 2.0 serie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Thanks allen. Nou, vandaag heb ik een Fuji TX-20 aangeschaft :)
Ik kom van een spiegelreflex, dus het is wel even omschakelen. Iets wat me gelijk opvalt is dat het beeld door de zoeker vrij onscherp is. Met mijn Nikon fotografeerde ik in de A-stand, met diafragma instelling

Is er iemand die mij wat basics kan uitleggen? Of moet ik daarvoor eerst het boekje door en is dat duidelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:38
Heb je de dioptrie wel goed ingesteld?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

MaStar schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:31:
Thanks allen. Nou, vandaag heb ik een Fuji TX-20 aangeschaft :)
Ik kom van een spiegelreflex, dus het is wel even omschakelen. Iets wat me gelijk opvalt is dat het beeld door de zoeker vrij onscherp is. Met mijn Nikon fotografeerde ik in de A-stand, met diafragma instelling

Is er iemand die mij wat basics kan uitleggen? Of moet ik daarvoor eerst het boekje door en is dat duidelijk? :)
Zal zoals winwiz zijn zal het waarschijnlijk je diopter zijn.

Maar kijk het volgende video eens en je zult de camera al een stuk beter begrijpen.
https://www.youtube.com/watch?v=1jvFPOTDG0w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 18:33
jeroen.ijmuiden schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:43:
[...]

Heb ik ook. Fijne tas en goed in te delen. Ik heb de XT20 met objectief erop in plus de nissin i40 in het tasje in het onderste vak. Dan kan er nog een objectief uit de 2.0 serie bij.
Ik heb de oude 16l versie in het grijs. Die is ook nog te krijgen in het blauw. Ouder model, dus iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
winwiz schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:10:
Heb je de dioptrie wel goed ingesteld?
Nope. Nog niets ingesteld. Dat kan je dus doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Draaiknopje aan de zijkant van je zoeker. Er staat + / - bij

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Moet ook nog een cardreader kopen om foto's op mijn laptop te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

MaStar schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:55:
[...]

Nope. Nog niets ingesteld. Dat kan je dus doen? ;)
Ja, met het wieltje dat links naast de EVF zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg een X-T20 ter vervanging van mijn D3200, voornamelijk vanwege het mooie lensaanbod. Nu zijn er echter twee zaken waar ik aan twijfel: dynamisch bereik (voor landschappen) en de LR compatibiliteit van RAW. Wat zijn jullie praktijkervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:01:
Ik overweeg een X-T20 ter vervanging van mijn D3200, voornamelijk vanwege het mooie lensaanbod. Nu zijn er echter twee zaken waar ik aan twijfel: dynamisch bereik (voor landschappen) en de LR compatibiliteit van RAW. Wat zijn jullie praktijkervaringen hiermee?
Hoezo twijfel je aan dynamisch bereik, ik heb al regelmatig wat landschap ermee geschotten en nooit echt ergens gehad dat dit een probleem was.

Daarnaast gebruik ik LR en heb ik totaal geen problemen met RAW-foto's. Denk dat dit een probleem was in het begin van de X-series, maar nog steeds rondzwerft op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aangezien Fuji net als Nikon gewoon Sony sensoren gebruikt (met een eigen kleurenfilter erover), is het dynamisch vergelijkbaar met moderne Nikon (en Sony) camera's.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fdees schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:58:
[...]

Daarnaast gebruik ik LR en heb ik totaal geen problemen met RAW-foto's. Denk dat dit een probleem was in het begin van de X-series, maar nog steeds rondzwerft op internet
Goed om te horen. Ik begreep met name de “sharpness” instellingen niet goed zouden werken voor de Fuji files...
Universal Creations schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:18:
[...]

Aangezien Fuji net als Nikon gewoon Sony sensoren gebruikt (met een eigen kleurenfilter erover), is het dynamisch vergelijkbaar met moderne Nikon (en Sony) camera's.
Maar Fuji heeft een hogere ISO van 200. Beperkt dit het bereik dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:39:
[...]

Goed om te horen. Ik begreep met name de “sharpness” instellingen niet goed zouden werken voor de Fuji files...

[...]

Dat zorgt wel voor iets meer ruis in de raw ja, maar dat hoeft niet per se het dynamisch bereik te verminderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 02-09-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:39:
[...]

[...]

Ik heb er geen problemen mee gehad met de sharpness, ook wel eens mee gespeeld. Zag nooit dat het heel raar deed, maar iets was niet scherp is kan je ook niet scherp maken met lightroom. zeker voor landschapfotografie gewoon zorgen dat je op f/11 zit of iets in die regio.

ISO-waardes van een camera zijn niet helemaal eerlijk heel vaak gelijk tussen camera's. dit vanwege verschillende fabrikanten van de sensoren en hoe de camerafabrikanten hierom omgaan. Beste wat je kunt doen is foto's zoeken van de camera en zien of het naar je wens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Nouja ik vind de sharpness van Lr nog steeds niet helemaal lekker werken op RAF's maargoed daar hebben we een apart topic voor.

@Verwijderd Niet vervelend bedoeld maar dit soort vragen zijn wel te vinden met 3 tellen googlen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn zat mensen die de Fujifilm RAW files met Lightroom bewerken, een ander deel gebruikt dan weer iets als Capture One. Er zijn op internet inmiddels diverse artikelen en blogposts te vinden over RAW en editing tools voor Fujifilm RAW files. Handig om daar eens naar te zoeken. Het sharpening verhaal waar jij op doelt is denk ik het zogenaamde "wormy artifact" verhaal. Daarover is ook een handige video op YouTube: How I sharpen Fuji RAW files without wormy artifacts | Fujifilm tip.

Qua dynamisch bereik hoor je geen klachten, dat is prima in orde. Er zijn zat professionals die landschapsfoto's schieten met Fujifilm camera's. Die X-T20 doet wat dat betreft niet onder voor de X-T2 en co aangezien ze dezelfde sensor en processor gebruiken. Vanwaar de vraag over dynamisch bereik?
Universal Creations schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:18:
Dat is een beetje een kort door de bocht vergelijking, zeg maar niveau "het heeft 4 poten dus is het een koe" (katten, honden, etc. hebben ook 4 poten). Dat kleurenfilter zul je mee moeten nemen in de vergelijking. Daarnaast moet er ook gekeken worden of Nikon en Fujifilm gebruik maken van de productiecapaciteiten van Sony of dat ze echt standaard sensoren van Sony gebruiken. Op het internet staan daar nogal uiteenlopende verhalen over. Ik meen dat Fujifilm in een interview of presentaties iets heeft gezegd over het afnemen van sensoren van Sony waar ze dan hun eigen kleurenfilter overheen leggen maar dat weet ik niet heel zeker meer.
fdees schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:37:
ISO-waardes van een camera zijn niet helemaal eerlijk heel vaak gelijk tussen camera's. dit vanwege verschillende fabrikanten van de sensoren en hoe de camerafabrikanten hierom omgaan. Beste wat je kunt doen is foto's zoeken van de camera en zien of het naar je wens is.
Vrij simpel gezegd zijn er eigenlijk 2 ISO standaarden hiervoor (SOS en REI). Fujifilm gebruikt de eerste (SOS), de rest gebruikt de tweede (REI). Vergelijkingen van ISO is daardoor nogal lastig. De ene ISO is gewoonweg de andere niet.

Met hedendaagse camera's zou ik me echter niet druk gaan maken om de kwaliteit van de foto's die ze produceren. Dat is vandaag de dag overal wel op orde. Het is eerder de keuze welk apparaat je het fijnste vindt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
@ppl:

Laatste ben ik niet geheel met je eens.
Gebruikte jarenlang olympus mft, het had zo zijn voordelen.
Maar beeldbuis is hier nog steeds echt een minpunt.
Het is DE reden dat ik oa overgestapt ben ( bijna ) naar Fuji.

Ik zal eens het verhaal opzoeken over ISO standaarden, ik dacht dat er ltijd 1 standaard was idd.
Maar mijn foto’s hebben echt een stuk minder ruis bij hogere ISO, dan bij MFT in algemeen.
Qu sensorgrootte zit het er net tussen in....en achteraf naar mijn mening net iets te klein met als laatste grotere nadeel van ruis bij hogere ISO’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppl schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:44:
Dat is een beetje een kort door de bocht vergelijking, zeg maar niveau "het heeft 4 poten dus is het een koe" (katten, honden, etc. hebben ook 4 poten). Dat kleurenfilter zul je mee moeten nemen in de vergelijking. Daarnaast moet er ook gekeken worden of Nikon en Fujifilm gebruik maken van de productiecapaciteiten van Sony of dat ze echt standaard sensoren van Sony gebruiken. Op het internet staan daar nogal uiteenlopende verhalen over. Ik meen dat Fujifilm in een interview of presentaties iets heeft gezegd over het afnemen van sensoren van Sony waar ze dan hun eigen kleurenfilter overheen leggen maar dat weet ik niet heel zeker meer.
Niets kort door de bocht. De A6500 komt tot 13,8 stops, de D7500 komt op 13,2 en de X-T2 komt op 13,1 stops. Dus ik betwijfel sterk of het filter hier invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:44:
[...]

Er zijn zat mensen die de Fujifilm RAW files met Lightroom bewerken, een ander deel gebruikt dan weer iets als Capture One. Er zijn op internet inmiddels diverse artikelen en blogposts te vinden over RAW en editing tools voor Fujifilm RAW files. Handig om daar eens naar te zoeken. Het sharpening verhaal waar jij op doelt is denk ik het zogenaamde "wormy artifact" verhaal. Daarover is ook een handige video op YouTube: How I sharpen Fuji RAW files without wormy artifacts | Fujifilm tip.

Qua dynamisch bereik hoor je geen klachten, dat is prima in orde. Er zijn zat professionals die landschapsfoto's schieten met Fujifilm camera's. Die X-T20 doet wat dat betreft niet onder voor de X-T2 en co aangezien ze dezelfde sensor en processor gebruiken. Vanwaar de vraag over dynamisch bereik?

Met hedendaagse camera's zou ik me echter niet druk gaan maken om de kwaliteit van de foto's die ze produceren. Dat is vandaag de dag overal wel op orde. Het is eerder de keuze welk apparaat je het fijnste vindt werken.
Dank voor je reactie.

Kortom, het RAW formaat van Fuji laat toch wel wat te wensen over. Hoewel er prima omheen te werken is maakt het het allemaal wel een stuk complexer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
@Verwijderd Nee, het sharpening algoritme van Lightroom laat wat te wensen over. Andere kunnen het namelijk wel goed doen.

Er valt prima mee te werken hoor, laatst uit tijdnood gewoon de RAF's direct in Lightroom gegooid ipv. ze eerst om te zetten naar DNG wat ik normaal doe. Het gaat prima alleen de sharpening is iets minder mooi, aangezien ik die niet nodig gehad heb maakte dat toen niet uit.
Normaal ga ik vrij ver qua bewerken en dan valt het meer op maarja dat is ook niet heel gek als je alles vrij ver pushed ;)

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 02-09-2018 22:24 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:14:
[...]

Dank voor je reactie.

Kortom, het RAW formaat van Fuji laat toch wel wat te wensen over. Hoewel er prima omheen te werken is maakt het het allemaal wel een stuk complexer...
Nee, de RAF's laten niets te wensen over, want dit issue is/was raw-converter gebonden (lees LR). Niet iedereen ervaart het als een probleem en degene die het wel als issue ervaren maar perse in LR willen werken hebben iridient als plugin draaien voor de conversie.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:54:
Niets kort door de bocht. De A6500 komt tot 13,8 stops, de D7500 komt op 13,2 en de X-T2 komt op 13,1 stops. Dus ik betwijfel sterk of het filter hier invloed op heeft.
Maar is dat ook enigszins wetenschappelijk vastgesteld? ;) Schade en schande leert dat dingen waarvan je denkt dat ze weinig tot geen invloed ergens op uitoefenen vaak toch heel anders werken en wel degelijk van (groot) belang zijn. Tel daarbij het vlinder principe (officieel de chaos theorie genaamd) op en je snapt denk ik wel waarom ik wat voorzichtiger ben met zomaar dingen weg te laten.

@Verwijderd de RAF is prima maar Lightroom kan soms nukkig zijn. Daarom zie je in de Fujifilm wereld vaker mensen die andere tools zoals Capture One gebruiken. Bovendien is het ook van belang om je tooling te kennen en bewerkingen in bepaalde stappen te doen. Dat is waar de video op inhaakt: het laat zien hoe je in Lightroom de sharpening op een goede manier doet zodat je niet tegen issues aanloopt. Het is dus niet dat Lightroom het niet kan of standaard problemen oplevert, het is meer de workflow binnen Lightroom die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Op welk stand gebruiken jullie de x 't 20 doorgaans? Wat vinden jullie het best werkbaar?

Vanuit mijn Nikon D90 is mijn ervaring dat ik vooral de A (diafragma) stand gebruik. Dit wil ik ook op de Xt20 doen.

Of hebben jullie andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
MaStar schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:10:
Op welk stand gebruiken jullie de x 't 20 doorgaans? Wat vinden jullie het best werkbaar?

Vanuit mijn Nikon D90 is mijn ervaring dat ik vooral de A (diafragma) stand gebruik. Dit wil ik ook op de Xt20 doen.

Of hebben jullie andere suggesties?
Hangt van het type foto af wat ik wil maken. Over het algemeen schiet ik in de diafragma stand inderdaad, maar dat is meer uit gemak. Als ik 100% controle wil ga ik over op full manual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
Vooral op de A stand waarbij in wat speel met de Exposure Compensation, op de X-T20 is dit wel handig in gebruik. Dit in combinatie met een paar presets voor de ISO settings. Eentje voor binnen, eentje voor buiten en eentje voor de kids (snellere sluitertijd).

Eigenlijk is dit dan bijna een automatische stand... enkel diafragma aanpassen naar gelang ik meer of minder DoF wil.

Ik gebruik ook bijna altijd de AF-C stand, de eye tracking die je extra hebt bij AF-S is toch maar crap (zeker icm brildragers) en ik heb meer in focus shots op deze manier. Geen idee of anderen dezelfde ervaring hebben.
Zowiezo heb ik een haat liefde verhouding met dit toestal en dan vooral de AF. Als ik nog eens veel centjes heb dan misschien weer eens iets anders proberen...

[ Voor 49% gewijzigd door Inrage op 03-09-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ik heb eens een vraag...

Prima tevreden met mijn Foetsie lenzen maar....enige vorm van closeup zit er helaas niet in heb ik gemerkt. Dus was ik op zoek gegaan naar extension ringen en die heeft Fuji ook in de vorm van de MCEX-11 en 16, respectievelijk 11- en 16mm.
Nou heb ik daar een hele mooie tabel van gevonden bij Fuji zelf. Waar ik alleen niet helemaal uitkom, hoe verhoud dat max magnification zich tot de getallen die ik ken zoals 1:1, 1:2, ect. Als ik het goed begrijp is 1,0 hetzelfde als 1:1 en 0,5 hetzelfde als 1:2 toch ?

Dan zou ik met de 18-55 nog wel mogelijkheden hebben op 18mm alleen een extreem korte werkafstand :(
De 23mm en 50-230 zijn niet veel soeps geloof ik, blijft de 50mm nog over.
Ik zou al blij zijn met 1:2 want dat is genoeg voor close ups dus wat zou dan wijsheid zijn ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sapphire schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:51:
...
Ik zou al blij zijn met 1:2 want dat is genoeg voor close ups dus wat zou dan wijsheid zijn ?
Ik neem aan dat je een XF18-55, XC50-230, XF23 en XF50mm ter beschikking hebt. Met een MCEX-16 in combinatie met die XF50 kom je dan op ongeveer 1:2 bij een nog enigszins redelijke werkafstand (tenminste, dat ligt natuurlijk nogal aan wat je precies wil fotograferen onder welke omstandigheden) van 106mm. Anders kan je ook een macrolens of voorzetlenzen overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
begintmeta schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:10:
[...]

Ik neem aan dat je een XF18-55, XC50-230, XF23 en XF50mm ter beschikking hebt. Met een MCEX-16 in combinatie met die XF50 kom je dan op ongeveer 1:2 bij een nog enigszins redelijke werkafstand (tenminste, dat ligt natuurlijk nogal aan wat je precies wil fotograferen onder welke omstandigheden) van 106mm. Anders kan je ook een macrolens of voorzetlenzen overwegen.
Ja macro ben ik sowieso niet waard, had op Canon een hele goedkope en dat ding kwam nooit uit de kast.
Voorzetlens zou ook nog kunnen al kun je tussenringen (met contact) zó goedkoop vinden dat het by far het goedkoopste is. Goede nieuws is dat het voornamelijk is voor als ik eens een close up van een bloemetje, gear of wat anders statisch wil maken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
PdeBie schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:30:
[...]

Hangt van het type foto af wat ik wil maken. Over het algemeen schiet ik in de diafragma stand inderdaad, maar dat is meer uit gemak. Als ik 100% controle wil ga ik over op full manual.
En welke AF setting? S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Inrage schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:45:
Vooral op de A stand waarbij in wat speel met de Exposure Compensation, op de X-T20 is dit wel handig in gebruik. Dit in combinatie met een paar presets voor de ISO settings. Eentje voor binnen, eentje voor buiten en eentje voor de kids (snellere sluitertijd).

Eigenlijk is dit dan bijna een automatische stand... enkel diafragma aanpassen naar gelang ik meer of minder DoF wil.

Ik gebruik ook bijna altijd de AF-C stand, de eye tracking die je extra hebt bij AF-S is toch maar crap (zeker icm brildragers) en ik heb meer in focus shots op deze manier. Geen idee of anderen dezelfde ervaring hebben.
Zowiezo heb ik een haat liefde verhouding met dit toestal en dan vooral de AF. Als ik nog eens veel centjes heb dan misschien weer eens iets anders proberen...
Interessant. ISO preset, gewoon hoger als er minder licht is?

En wat bedoel je met Exposure Compensation? Welke term is dat in het Nederlands? Dan ga ik ff het boekje erbij pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ook dat verschilt. Bij foto’s van stilstaande auto’s gebruik ik S inderdaad, maar bij foto’s tijdens evenementen of mijn dochter gaat hij op continues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Afgelopen zaterdag een bruiloft gefotografeerd met de X-T1 en een 6D. Net de selectie en edits gedaan, kom er nu achter dat er 309 foto's van de X-T1 geselecteerd zijn, tegenover 280 van de Canon. In de nabewerking zie je, los van subtiele kleurverschillen en andere beeldhoeken, nagenoeg geen mindere kwaliteit. En dat voor een sensor van al weer een paar jaren oud! :)

Viel me wel op dat de AF van de X-T1 (met laatste firmware en gewoon goed ingesteld) er op veel van de belangrijke momenten wel echt goed naast zat. Bij de Canon heb je af en toe een kleine misfocus door de flinterdunne DoF, maar de Fujifilm focuste af en toe ver naar de achtergrond terwijl er toch meer dan genoeg contrast was en het onderwerp vol in de AF-punten gedoopt zat.

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 03-09-2018 22:11 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
MaStar schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:52:
[...]

Interessant. ISO preset, gewoon hoger als er minder licht is?

En wat bedoel je met Exposure Compensation? Welke term is dat in het Nederlands? Dan ga ik ff het boekje erbij pakken :)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.photographylife.com/wp-content/uploads/2017/06/Fuji-X-T20-Exposure-Compensation.jpg
Edit: ineens ook een link naar het artikel What is exposure compensation?

Tis een dial die nogal prominent aanwezig is bij de X-T20 ;) Ook daarom dat ik die wel veel gebruik. Als de camera in A mode er toch dankzij de metering voor kiest om een beeld te donker of te licht te maken dan geef ik een draai aan deze knop :)

ISO preset, tja misschien doe ik dat helemaal verkeerd hoor... maar dan zal iemand wel commentaar geven... (ik gebruik voornamelijk de 18-55)

Vb preset: Min shutter speed 1/500 max ISO 3200 voor als ik met de kids op stap ben, dat is meestal bij goed weer, deftig licht. Op die manier heb ik minder last van bewegings onscherpte.

Een andere zou zijn voor binnen waar ik de ISO tot 6400 max laat gaan, een beetje ruis vind ik niet erg, maar bij een nog hogere setting vind ik het er over :) Sowiezo laat ik dan ook de min shutter speed op 1/60. Dat is dan wat in verhouding voor als ik mijn lens op 55mm gebruik. Ook hier weer persoonlijk zeker, sommige mensen zullen vast en zeker nog scherpe foto's kunnen nemen met een tragere shutterspeed..

Misschien een 3e setting voor landschappen waarbij je niet wil dat je ISO hoog gaat. Je kan dan een statief of een andere stevige ondergrond gebruiken. Maar dan kan je ook gewoon je ISO fixed op 200 zetten natuurlijk.

Via de Fn knop en het voorste scroll wieltje kan je dan switchen in de ISO settings (kan nu effe niet testen, maar ben vrij zeker, is ook standard instelling zo denk ik)

Ook die nieuwe Firmware er opgegooid. Kan nu terwijl ik door de EVF kijk het touchscreen gebruiken om focus punt te verplaatsen. Leuk maar ik kijk met m'n linker oog door de EVF dus ik dan zit ik met m'n vinger aan men neus te prutsen... Mis nog steeds een joystickje. Mmmmm X-T3 dan maar zeker (of terug naar de roots met de Nikon Z6 :D)

[ Voor 22% gewijzigd door Inrage op 04-09-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
De definitieve specs van de XT-3?
  • Equipped with back-illuminated “X-Trans CMOS 4” sensor with newly developed effective pixel number of approximately 26.1 million pixels (Low pass filter less)
  • High-speed image processing engine “X-Processor 4”
  • By increasing the number of phase difference pixels to about 4 times the current ratio, the image plane phase difference AF area is expanded to the entire screen area (about 100%)
  • Extended the low illuminance limit of phase difference AF from conventional -1 EV to -3 EV
  • 4K / 60P 4: 2: 0 Compatible with 10-bit SD card recording in the camera. 4K / 60P 4: 2: 2 Also supports 10bit HDMI output
  • “Sports finder mode” function is newly installed. Blackout-free high-speed continuous shooting at the maximum speed of 30 frames per second is possible within a frame equivalent to 16.6 million pixels (1.25 times crop)
  • Newly equipped “pre-shooting” function that starts shooting from the time when the shutter button is pressed halfway and records the shot image by pressing the shutter button all the way
  • “Monochrome adjustment” function is newly added to “Film simulation”
  • “Color Chrome Effect” function is first installed as “X series”
  • USB Type adopts Type-C (USB 3.1 Gen 1) standard
  • Standard ISO: 160 to 12800 (extended ISO: 80/100/125/25600/51200)
  • Continuous: About 11 frames / sec (mechanical shutter), about 30 frames / sec (electronic shutter, 1.25 times crop)
  • EVF: 0.5 type organic EL finder Approx. 3.69 million dots 0.75 times
  • Rear liquid crystal: 3.0 type approximately 1.04 million dots 3 way tilt type touch panel liquid crystal
  • Film simulation: 16 modes (including ETERNA)
  • Wi-Fi · Bluetooth 4.2 installed
  • Battery: NP-W126S
  • Number of storable pictures: approx. 390 pictures (in normal mode)
  • Size: 132.5 × 92.8 × 58.8 mm
  • Weight: 539 g (including battery and SD memory card), 489 g (body only)
  • Color: Black / Silver
  • Reservation start date: September 6, 2018
  • Scheduled to correspond to movie shooting with hybrid log gamma method and “Simultaneous film simulation / F-Log simultaneous output” by firmware update through 2018

[ Voor 4% gewijzigd door winwiz op 04-09-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
tobiasvs schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:10:
Viel me wel op dat de AF van de X-T1 (met laatste firmware en gewoon goed ingesteld) er op veel van de belangrijke momenten wel echt goed naast zat. Bij de Canon heb je af en toe een kleine misfocus door de flinterdunne DoF, maar de Fujifilm focuste af en toe ver naar de achtergrond terwijl er toch meer dan genoeg contrast was en het onderwerp vol in de AF-punten gedoopt zat.
Dat was precies de reden dat ik de X-T1 geskipt heb en voor de X-T2 gegaan ben. Heb meerdere evenementen er mee gefotografeerd en heb vrijwel nooit een misfocus. Komt wellicht ook door de moderne f/2 lenzen (23mm f2 en 50mm f2). Al heb ik de evenementen alleen nog maar met de 23mm geschoten (heb de 50mm pas sinds kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
PdeBie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:09:
[...]

Dat was precies de reden dat ik de X-T1 geskipt heb en voor de X-T2 gegaan ben. Heb meerdere evenementen er mee gefotografeerd en heb vrijwel nooit een misfocus. Komt wellicht ook door de moderne f/2 lenzen (23mm f2 en 50mm f2). Al heb ik de evenementen alleen nog maar met de 23mm geschoten (heb de 50mm pas sinds kort).
Ik meen dat het focus-algoritme van de recentere modellen ook meer de nadruk legt op wat in het focusvlakje verder in de voorgrond ligt, eerder had de mate van contrast als ik het goed heb begrepen wat meer gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:21
PdeBie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:09:
[...]

Ik heb ze beide gehad (nu alleen nog de x-t2) maar merk daar weinig verschil in.
Ik fotografeer voornamelijk beestjes, meestal op afstand met de 400 mm, en ja dan is het onderwerp wel eens out of focus maar dan komt dan 9 van de 10 keer door vegetatie op de voorgrond of iets dergelijks.
Enige waar die vooral aan het hunten is, is bij vogels in vlucht, hij kan dan niet focussen op een egale lucht bijvoorbeeld.
Kan ook zijn dat ik er minder feeling voor heb, ben geen prof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Geen enkele AF focust goed op een egaal gekleurd vlak :+

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 05-09-2018 11:49 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Nu met de prijzen van de Canon fullframe hoeft Fuji zich zeker geen zorgen te maken. Er blijft gelukkig een aanzienlijk prijsverschil voor full-frame Milc en crop formaat. Niet zozeer in de body, maar vooral in de lensprijzen. Al ben ik nog steeds er benieuwd naar de X-t3 prijs , want ik denk toch dat ik de X-T2 over ga slaan.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34

Grin

Ride si sapis.

Goede FF lenzen - die echt goed gebruikmaken van de sensor (GM-serie, L-serie, etc.) - zijn doorgaans substantieel duurder dan goede crop lenzen (red badge, 1.2-1.4 primes); dat zie ik niet snel (nooit?) veranderen. En ook prima te verklaren; goede FF lenzen bieden ook substantieel meer dan hun crop varianten.
Fujifilm heeft er m.i. heel goed aan gedaan om zich niet te mengen in het FF MILC geweld van SoNikCan. Ze zitten er onder met crop en er boven met medium format. Lijkt mij een prima strategie van Fujifilm. Dat laten de sales ook zien: Fujifilm laat gezonde resultaten zien bij hun MILC-systemen (wat ik er van gelezen/onthouden heb @ laatste jaarverslag).

Geruchten zijn dat de introductieprijs van de X-T3 iets lager gaat zijn dan de introductieprijs van de X-T2. Ik gok op een 100-200 Euro lagere introductieprijs voor de X-T3. Let op: we hebben het over de introductieprijs, niet de actuele prijs waarvoor je de X-T2 kan vinden in de Pricewatch(!).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:03
Grin schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:27:
Goede FF lenzen - die echt goed gebruikmaken van de sensor (GM-serie, L-serie, etc.) - zijn doorgaans substantieel duurder dan goede crop lenzen (red badge, 1.2-1.4 primes); dat zie ik niet snel (nooit?) veranderen. En ook prima te verklaren; goede FF lenzen bieden ook substantieel meer dan hun crop varianten.
Fujifilm heeft er m.i. heel goed aan gedaan om zich niet te mengen in het FF MILC geweld van SoNikCan. Ze zitten er onder met crop en er boven met medium format. Lijkt mij een prima strategie van Fujifilm. Dat laten de sales ook zien: Fujifilm laat gezonde resultaten zien bij hun MILC-systemen (wat ik er van gelezen/onthouden heb @ laatste jaarverslag).

Geruchten zijn dat de introductieprijs van de X-T3 iets lager gaat zijn dan de introductieprijs van de X-T2. Ik gok op een 100-200 Euro lagere introductieprijs voor de X-T3. Let op: we hebben het over de introductieprijs, niet de actuele prijs waarvoor je de X-T2 kan vinden in de Pricewatch(!).
Toch kost een FF Canon EF-200/2.0L even veel als de nieuwe Fuji XF200/2.0 lens (wat mij betreft een rare zet van Fuji).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Doorgaans...
Maar daarbuiten: een lens die sinds 2009 op de markt is, lijkt mij hiervoor lastig aan te voeren als vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
't is ook maar een voorbeeld. Meer ook om aan te geven dat ik de Fuji lens bovenmatig duur vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal de komende tijd nog wel een vuurwerk worden met zoveel drukte op de FF-MILC-dansvloer...
Op dit moment zijn de prijzen nogal fors, ook van de nieuwkomers. De laatsten hebben nog wel erg weinig native-glas te bieden, maar dat zal wel veranderen.
Ik ben wel benieuwd hoe de prijzen van Fuji zich gaan ontwikkelen. De verwachting omtrent de X-T3 is immers dat die goedkoper wordt (misschien ook op basis van het productieland). Dat kan natuurlijk ook zijn omdat de concurrentie steeds heftiger wordt vanuit het FF-segment en dus nieuwer = duurder niet meer door te voeren is op de markt.

Qua objectieven is Fuji behoorlijk aan de prijs, maar ze zijn wel mooi. De 200 mm is natuurlijk wel een extreem beestje met een flinterdunne markt en dan is het lage aantallen = hoge prijs. Het dilemma is dan of je de ontwikkelkosten terug haalt als je de prijs te hoog hebt en niemand hem koopt. Bij de Canon zullen de ontwikkelkosten ondertussen wel terugverdient zijn en is het beter mogelijk "scherp" aan te bieden.

Persoonlijk verwacht ik dat de 200 mm een commerciële miskleun gaat worden omdat die te duur is met een beperkt inzetgebied en dan ook nauwelijks verkocht gaat worden. Ik zal in ieder geval niet voor de winkel gaan liggen in mijn slaapzakje, zelfs voor een kwart van de prijs nog niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Eddye schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:36:
[...]

Toch kost een FF Canon EF-200/2.0L even veel als de nieuwe Fuji XF200/2.0 lens (wat mij betreft een rare zet van Fuji).
Wat denk je dat de prijs gaat zijn als Canon nu een EF 200/2 II uitbrengt? Stukje meer dan 6K gezien de prijsstijgingen van de huidige L lenzen.
Dat tegenover de introductie prijs van een 10 jaar nieuwere lens, ja hele rare zet.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Exact dat @sapphire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
sapphire schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:47:
[...]

Wat denk je dat de prijs gaat zijn als Canon nu een EF 200/2 II uitbrengt? Stukje meer dan 6K gezien de prijsstijgingen van de huidige L lenzen.
Dat tegenover de introductie prijs van een 10 jaar nieuwere lens, ja hele rare zet.
Misschien dat DPReview het verkeerd op de site heeft staan maar die spreken je echt tegen. Om even een recent voorbeeld te pakken, de Canon EF70-200/2.8 IS II werd in 2010 geintroduceert voor ong 2500 dollar. De Canon EF70-200/2.8 IS III ongeveer 2100 dollar.
Canon EF 70-200mm 1:2.8 L IS II USM specifications
Price • US: $2500
• UK: £2200
Date introduced January 2010
https://www.dpreview.com/...-70-200-2p8-is-usm-ii-c16
The Canon EF 70-200mm f/4L IS II is scheduled to begin shipping in late June 2018 with an estimated retail price of $1,299.00. The Canon 70-200mm f/2.8L IS III is scheduled to begin shipping in August 2018 for an estimated retail price of $2,099.00.
https://www.dpreview.com/...rofessional-photographers

Die trent volgend zou een nieuwe versie Canon EF-200/2.0 dus ong. 4800 dollar gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

En nu hebben we het ineens over de 70-200... Laat ik het hier maar bij laten vwb deze discussie. Volgens mij is het punt dat ik in zijn algemeenheid wou maken wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Grin schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:39:
En nu hebben we het ineens over de 70-200... Laat ik het hier maar bij laten vwb deze discussie. Volgens mij is het punt dat ik in zijn algemeenheid wou maken wel duidelijk.
Lijkt me een prima idee. Zinnen als "ik vind" en "wat mij betreft" zijn hier blijkbaar een soort rode lap op een stier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Eddye schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:28:
[...]

Misschien dat DPReview het verkeerd op de site heeft staan maar die spreken je echt tegen. Om even een recent voorbeeld te pakken, de Canon EF70-200/2.8 IS II werd in 2010 geintroduceert voor ong 2500 dollar. De Canon EF70-200/2.8 IS III ongeveer 2100 dollar.

[...]

https://www.dpreview.com/...-70-200-2p8-is-usm-ii-c16

[...]

https://www.dpreview.com/...rofessional-photographers

Die trent volgend zou een nieuwe versie Canon EF-200/2.0 dus ong. 4800 dollar gaan kosten.
Ok, het ging over de 200mm maar geen probleem :)

Ja ik zag het staan op DP review, Wikipedia geeft overigens een andere prijs aan maar zou kunnen dat die het mis heeft. Dan nog wil ik het geen trend noemen aangezien letterlijk elke L lens introductie van de, pak en beet, afgelopen 20 jaar de opvolger duurder was.
Als we dan toch van de 200mm naar een andere lens overstappen ben ik zo vrij geweest om even wat dingen op te zoeken. Hierbij geprobeerd om alleen direct opvolgers bij elkaar te zetten, alleen bij de 17-40 heb ik de 16-35 als opvolger gepakt omdat het beide F/4 UWA's zijn dus wat mij betrefd de spirituele opvolger.
Canon EF 17-40/4 MRSP $800 (2003)
Canon EF 16-35/4 MRSP $1099 (2014)

Canon EF 16-35/2.8 I MRSP $1939 (2001)
Canon EF 16-35/2.8 II MRSP $1599 (2007)
Canon EF 16-35/2.8 III MRSP $2199 (2016

Canon EF 24-70.2.8 I MRSP $1349 (2002)
Canon EF 24-70.2.8 II MRSP $2099 ((2012)

Canon EF 70-200/2.8 IS I MRSP $1999 (2001)
Canon EF 70-200/2.8 IS II MRSP $2099 (2010)
Canon EF 70-200/2.8 IS III MRSP $2099 (2018)

Canon EF 100-400/4.5-5.6 I MRSP $1699 (1998)
Canon EF 100-400/4.5-5.6 II MRSP $2199 (2014)

Canon EF 300/2.8 IS I MRSP $4879 (1999)
Canon EF 300/2.8 IS II MRSP $6099 (2011)

Canon EF 400/2.8 IS I MRSP $7999 (1999)
Canon EF 400/2.8 IS II MRSP $9999 ((2011)

Canon EF 400/2.8 DO IS I MRSP $6469 (2001)
Canon EF 400/2.8 DO IS II MRSP $6899 (2014)

Canon EF 500/4 IS I MRSP $5500 (1999)
Canon EF 500/4 IS II MRSP $8999 (2011)

Canon EF 85/1.2 I MRSP $1500 (1989)
Canon EF 85/1.2 II MRSP $2199 (2006)
Geen idee welke trend je hier in ziet maar ik zie een stijging, durf uit de losse pols ook wel te beweren dat de gemiddelde prijsstijging groter is dan de inflatie voor iemand daar mee aankomt.
Eddye schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:56:
[...]

Lijkt me een prima idee. Zinnen als "ik vind" en "wat mij betreft" zijn hier blijkbaar een soort rode lap op een stier....
Geen idee wat je hier mee bedoeld? Uiteraard mag je Fuji nog steeds bovenmatig duur vinden maar ik zie niemand die als een stier op een rode lap reageert. Alleen mensen die een discussie proberen te voeren op meer dan "ik vind" en "wat mij betrefd" :?

Edit: Zat nog even te denken, ik kon lastig goede prijzen vinden van Fuji lenzen dus bij deze ga ik even over op marktprijzen.
Groothoek (10-24 || 16-35) Is Fuji wel relatief duur met ca. €880 vs. €990
Standaardbereik (16-50 || 24-70) ca. €1200 vs. €1800
Standaard tele (50-140 || 70-200) ca. €1400 vs. €1999
Lang tele (100-400 || 100-400) ca. €1700 vs. €1990 (niet helemaal eerlijk maar goed)
Fuji vind ik hier niet schokkend duur ivm. de Canons.

Kijk je naar goedkopere lenzen of de XC lijn dan kun je wel weer zeggen dat Fuji relatief duur is. Lastig te vergelijken alleen aangezien het appels en peren zijn maar bv. een EF 50/1.8 tegen een XF 35/2. Canon is duidelijk, heel duidelijk in het prijs voordeel. Maarja Fuji weer qua bouw, AF en scherpte weet ik zo 1,2,3 niet maar dan nog. Je kunt ook beredeneren dat Fuji de lens duurder gemaakt heeft door hem zo ultra-compact te maken.
Of een Canon 55-250 IS versie tegenover een XC 50-230, die laatst genoemde is gewoon achterlijk duur voor wat hij bied en zeker tegenover een Canon.

Maarja Canon heeft weer een enorm schaalvoordeel want het is David tegen Goliath qua marktaandeel. En Canon is al 25+ jaar bezig met de EOS lijn en Fuji (vanaf de X-Pro gerekend) pas vanaf 2012 dus daar is ook wat voor te zeggen.....

[ Voor 17% gewijzigd door sapphire op 05-09-2018 19:26 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
sapphire schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:00:
[...]

Geen idee welke trend je hier in ziet maar ik zie een stijging, durf uit de losse pols ook wel te beweren dat de gemiddelde prijsstijging groter is dan de inflatie voor iemand daar mee aankomt.
https://www.hln.be/geld/c...tart-millennium~a321b80f/

Ok, je HLN is een halve roddelkrant, maar zo dwaas is het nog niet hoor. Voor zij die werken, reken eens 10 jaar loonindex (in Belgie toch) door... Denk er ook aan dat de inflatie in de landen waar deze producten geproduceerd worden nog een pak hoger ligt. Grondstofprijzen zijn gestegen. Shipping van Asië > Europe/US is een pak duurder geworden nu daar minder grote spelers zijn (dus minder prijs concurrentie) ... Verschil in wisselkoers, Euro staat momenteel veel zwakker tov USD dan een jaar geleden, ... Hun afzet markt voor cameras is gewoon kleiner geworden, waar ze vroeger compact toestellen hadden als cashcow is dat nu veel minder het geval. En zo voort en zo verder...

Eeuwige discussie over de prijs, als je daar een probleem mee hebt kan je ook proberen je inkomsten te verhogen :) Ik wacht in ieder geval op de BTW dagen bij mediamarkt om de 23/2 en 50/2 op de kop te tikken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Inrage op 05-09-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Inrage schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:56:
[...]

https://www.hln.be/geld/c...tart-millennium~a321b80f/

Ok, je HLN is een halve roddelkrant, maar zo dwaas is het nog niet hoor. Voor zij die werken, reken eens 10 jaar loonindex (in Belgie toch) door... Denk er ook aan dat de inflatie in de landen waar deze producten geproduceerd worden nog een pak hoger ligt. Grondstofprijzen zijn gestegen. Shipping van Asië > Europe/US is een pak duurder geworden nu daar minder grote spelers zijn (dus minder prijs concurrentie) ... Verschil in wisselkoers, Euro staat momenteel veel zwakker tov USD dan een jaar geleden, ... Hun afzet markt voor cameras is gewoon kleiner geworden, waar ze vroeger compact toestellen hadden als cashcow is dat nu veel minder het geval. En zo voort en zo verder...

Eeuwige discussie over de prijs, als je daar een probleem mee hebt kan je ook proberen je inkomsten te verhogen :) Ik wacht in ieder geval op de BTW dagen bij mediamarkt om de 23/2 en 50/2 op de kop te tikken :)
Welke discussie over de prijs, het is een feit volgens mij. Punt was dat lenzen duurder geworden zijn. Waarom hoe/wat/waarom/ik daar van vind maakt toch niet uit.
Ging er om dat alle L lenzen bij een Mark II of III duurder geworden zijn en dat als er nu een Canon EF 200/2 Mark II zou komen deze zeker ook duurder word, en dus de prijs van de Fuji 200/2 zo gek nog niet is.
Problemen over de prijs hoor je mij niet over, dat was de gene waar ik op reageer. Ik constateer alleen in het eerste deel van mijn post.

Gabriël AM5

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
De X-T3 staat al op de site van B&H voor $1499.

En ook al op de site van FujiFilm.

[ Voor 26% gewijzigd door Mc55 op 06-09-2018 07:53 ]

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Een eerste indruk van de X-T3

• MaStar
Ik fotografeer momenteel tijdens mijn reis veel in de stad en landschappen en vind de kleuren nog wat 'flets' ten opzichte van mijn vorige Sigma 17-70mm f/2.8-4 objectief op mijn spiegelreflex.

Dat is jammer want had juist meer verwacht :) Ben daarom nog opzoek naar de juiste settings op mijn Fuji X T20.

Settings nu:
  • Jpeg op Fine
  • Fotografieprofiel op 'standaard';
  • ISO 200
  • Diafragma over algemeen met juist licht op 8 - 10
  • Kleur-witbalans op automatisch
Zetten jullie de instelling van de Fuji X T20 wel eens op profiel 'levendig' of hebben jullie andere tips?
Firmware nog updaten?

[ Voor 63% gewijzigd door MaStar op 06-09-2018 09:12 ]

• Inrage
Voor landschappen kan je gerust Velvia (vivid) proberen.
Voor al de rest (mensen) gebruik in meestal Astia en soms Classic Chrome, maar die laatste geeft soms nogal 'sombere' indruk, zeker als ik foto's van de kids maak.
En dan Archos met wat extra contrast voor die street photography look straight out of camera (al ben ik daar niet echt goed in)

Je kan ook de bracketting gebruiken, 1 op Provia (standard), 1 Velvia (vivid) en 1 op een of andere black&white ofzo. Dan kan je achteraf nog kiezen. Zelf gebruik ik dit amper, dan moet ik nog meer foto's filteren achteraf :)

Als je RAW + jpeg schiet kan je in lighroom switchen tussen de Fuji profielen, niet helemaal hetzelfde maar het lijkt er toch goed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MaStar schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:08:
Ik fotografeer momenteel tijdens mijn reis veel in de stad en landschappen en vind de kleuren nog wat 'flets' ten opzichte van mijn vorige Sigma 17-70mm f/2.8-4 objectief op mijn spiegelreflex.

Dat is jammer want had juist meer verwacht :) Ben daarom nog opzoek naar de juiste settings op mijn Fuji X T20.

Settings nu:
  • Jpeg op Fine
  • Fotografieprofiel op 'standaard';
  • ISO 200
  • Diafragma over algemeen met juist licht op 8 - 10
  • Kleur-witbalans op automatisch
Zetten jullie de instelling van de Fuji X T20 wel eens op profiel 'levendig' of hebben jullie andere tips?
Firmware nog updaten?
Misschien is het iets om van de auto-stand af te stappen en met het "echte" werk te beginnen. Ik neem tenminste aan dat je nu vooral op de auto stand bezig bent?

Fotografeer met RAW! In de camera zonder PC/ Mac kun je dat trouwens ook gewoon onderweg aanpassingen doen. Je kunt de foto's dan meteen wat aanpassen qua helderheid of op nog veel andere gebieden. Dat zal allemaal even teveel zijn om alles meteen te doen, maar je hebt met RAW veel meer mogelijkheden dan bij JPEG en je hoeft je dus niet meteen vast te leggen in tegenstelling tot de auto-stand..

Bij RAW kun je met RAW converter de foto's achteraf in JPEG veranderen met de instellingen van de camera, dus achteraf bepalen of je Velvia (levendig) of Astia (bleek) of iets dergelijks wilt gebruiken.Camera aan de PC/ Mac en de camera converteert ze.

Onder de Q-knop kun je een 7-tal profielen stoppen met verschillende instellingen (als je ze door hebt) en heb je ze heel snel bij de hand. Je kunt ook de naam aanpassen van de profielen (bijv Kids, of levendig oid).

Het is trouwens niet perse nodig om ISO op 200 te houden als je met minder licht fotografeert. Zonder al te veel kwaliteitsverschil kun je 800 of zelfs 1600 gebruiken, 3200 gaat ook nog wel als het erg donker is. Auto-ISO kan dan handig zijn. Daar heb je ook 3 standen van waaruit je kunt kiezen als je bijvoorbeeld 200-800, 200-1600, 200-3200 wilt gebruiken maar toch een beperking wilt hebben.

• MaStar
Sodela schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:38:
[...]

Misschien is het iets om van de auto-stand af te stappen en met het "echte" werk te beginnen. Ik neem tenminste aan dat je nu vooral op de auto stand bezig bent?
Wat bedoel je met de autostand? Ik heb nu stand Diafragma aanpassen, waarmee ik dus switch in Diafragma. Dat is niet helemaal auto dus ;)

Verder heb ik niet het aantal GB op reis om alles in RAW te schieten - kan dat af en toe doen, maar niet met alle foto's.

• MaStar
Inrage schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:21:
Voor landschappen kan je gerust Velvia (vivid) proberen.
Voor al de rest (mensen) gebruik in meestal Astia en soms Classic Chrome, maar die laatste geeft soms nogal 'sombere' indruk, zeker als ik foto's van de kids maak.
En dan Archos met wat extra contrast voor die street photography look straight out of camera (al ben ik daar niet echt goed in)

Je kan ook de bracketting gebruiken, 1 op Provia (standard), 1 Velvia (vivid) en 1 op een of andere black&white ofzo. Dan kan je achteraf nog kiezen. Zelf gebruik ik dit amper, dan moet ik nog meer foto's filteren achteraf :)

Als je RAW + jpeg schiet kan je in lighroom switchen tussen de Fuji profielen, niet helemaal hetzelfde maar het lijkt er toch goed op.
Voegen die profielen echt wat toe, of is het handiger om achteraf te bewerken in Lightroom? Heb op reis geen Lightroom bij de hand, dus dat wordt lastig ;). Kan wel het e.e.a. downloaden.

• Inrage
Ik doe meestal RAW + Jpeg, voor 90% van wat ik doe is de jpeg goed genoeg, en als die dan al met mooie kleuren & toning komt dan is dat ideaal. Ik heb ook gewoon geen tijd om veel tijd in Lightroom te stoppen en beleef daar ook weinig plezier aan. Dat is ook een beetje ieder voor zich denk ik.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

MaStar schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:45:
[...]

Voegen die profielen echt wat toe, of is het handiger om achteraf te bewerken in Lightroom? Heb op reis geen Lightroom bij de hand, dus dat wordt lastig ;). Kan wel het e.e.a. downloaden.
Het hangt een beetje van de type fotograaf af, maar de meeste fanatieke fotografen schieten volledig in Raw.

Zeker als je lightroom gebruikt is dat net zo makkelijk als JPEG, alleen kost het meer opslagruimte. Het voordeel van RAW is, is dat je alle kleuren achteraf kan aanpassen zonder dat er dataverlies is. Ook zal het oplichten van foto's minder ruis introduceren en kan je meer detail in een foto terughalen (het dynamisch bereik van RAW is groter dan JPEG).

Doordat je de kleuren en witbalans zonder penalty achteraf kan aanpassen, kan je op het moment suprème je volledig focussen op de compositie.

Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde film simulation dan kan je die ook in lightroom nog selecteren, al zal deze iets afwijken van de built in profielen.

• MaStar
Isniedood schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:53:
[...]

Het hangt een beetje van de type fotograaf af, maar de meeste fanatieke fotografen schieten volledig in Raw.
Klopt. Ik zoek nu vooral even naar de beste instellingen voor straat / stad / landschapsfotografie, zonder alles in RAW te schieten ;)

Vind de foto's nu wat flets. Mogelijk moet ik dus nar RAW maar had gehoopt dat de basisinstellingen van deze camera ook goed genoeg waren voor mooie kleurrijke foto's :)

Benieuwd of die built in profielen dus wat uitmaken, of dat jullie die vooral op ' standaard' zetten en achteraf aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 06-09-2018 10:08 ]

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

MaStar schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:04:
[...]

Klopt. Ik zoek nu vooral even naar de beste instellingen voor straat / stad / landschapsfotografie, zonder alles in RAW te schieten ;)

Vind de foto's nu wat flets. Mogelijk moet ik dus nar RAW maar had gehoopt dat de basisinstellingen van deze camera ook goed genoeg waren voor mooie kleurrijke foto's :)

Benieuwd of die built in profielen dus wat uitmaken, of dat jullie die vooral op ' standaard' zetten en achteraf aanpassen.
Ik vind dat heel verschillend. De ene landschap foto werkt goed met provia, de andere met velvia. Classic chrome werkte voor mij goed in Praag, maar in andere steden weer niet. Ik geloof niet dat er een eenduidig antwoord voor is.

• MaStar
Isniedood schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:30:
[...]

Ik vind dat heel verschillend. De ene landschap foto werkt goed met provia, de andere met velvia. Classic chrome werkte voor mij goed in Praag, maar in andere steden weer niet. Ik geloof niet dat er een eenduidig antwoord voor is.
Check. Naast RAW gebruiken, nog andere instelling tips mbt mijn bovenstaande instellingen?

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

MaStar schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:34:
[...]

Check. Naast RAW gebruiken, nog andere instelling tips mbt mijn bovenstaande instellingen?
Ja hoor.. Wees niet te druk met instellingen, leidt alleen maar af van de foto's maken ;)

Iets inhoudelijker: verdiep je in het histogram. Zorg dat je weet hoe het werkt. Links in het histogram is donker, rechts is licht. Maak je een foto waarbij het histogram tegen de linker kant aanzit, dan is een deel dus 100% zwart. Soms onvermijdelijk, soms wenselijk, maar bij landschapfotografie meestal niet. Dan zal je dus de camera lichter moeten instellen OF een HDR foto moeten maken door 3 of meer fotos in exposure bracket te schieten.

Mocht je er niet mee bekend zijn, dan klinkt het misschien ingewikkeld, maar het histogram is bijzonder makkelijk onder de knie te krijgen en essentieel als je goed belichte landschap foto's wil maken.

Enkel diafragma aanpassen is verder prima keus, dat doe ik zelf ook in 90% van de gevallen. Voor landschappen zet ik wel vaak de iso vast op 200. (grootste dynamisch bereik en de laagste ruis) Vervolgens pas ik de belichting aan met de exposure comp dial zoals ik die wil hebben met het histogram.

Voor landschappen wil ik hem ook nog wel eens op volledig manueel zetten (dus ook de sluitertijd zelf instellen). Klein driepootje kan ook aan te raden zijn.

edit: zojuist de X-T3 gepreorderd bij camera nu voor €1500,- :) Al twijfel ik nog steeds over de kleur.. zilver of zwart. Ben bang dat zilver iets te veel opvalt, zeker als je naar armere landen gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Isniedood op 06-09-2018 12:32 ]

• Astr0blaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:42
X-T3 aangekondigd. Mooie camera, vooral op video gebied. Zoals ik eerder in dit topic plaatste ben ik op zoek naar een nieuwe (systeem)camera. Ik ga 99% voor een Fuji. De vraag is alleen: de X-T2 of X-T3?
De adviesprijs van de X-T3 wordt 1900 euro voor body + 18-55 of 1500 voor enkel de body. Echter is de X-T2 met 18-55mm voor ~1350 euro beschikbaar, of enkel de body voor ~1100 tijdens de summer cash back.

Nette prijs, maar toch wel een verschil van 600 euro(!). Ik vind het lastig of dit de prijs rechtvaardigt voor mij. Video is belangrijk voor me, dus 4k60fps/10 bit 4:2:0 internal is best een dingetje. Ook een interne mic: anders moet je eerst de battery grip kopen bij de X-T2.

Daarnaast natuurlijk betere sensor en tal van andere kleine improvements.

Lastig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien moet je even bij jezelf te rade gaan welke "impovements" relevant zijn. Veel daarvan zijn namelijk voor een beperkte doelgroep interessant en misschien niet voor jou.

Een aantal is leuk zoals de wat verbeterde AF, maar je moet je misschien afvragen of je daar nu al tekort komt. Extra pixels zijn minder relevant, de video verbeteringen zijn voor een filmer wel spannend...De X-T2 blijft gewoon een tijdje een mooie camera en het is de fotograaf er achter die een veel groter verschil maakt.

Als je de €600,= kunt missen ga je voor de X-T3, vind je het verschil wel erg groot ga je voor de X-T2...

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Astr0blaster schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:31:
X-T3 aangekondigd. Mooie camera, vooral op video gebied. Zoals ik eerder in dit topic plaatste ben ik op zoek naar een nieuwe (systeem)camera. Ik ga 99% voor een Fuji. De vraag is alleen: de X-T2 of X-T3?
De adviesprijs van de X-T3 wordt 1900 euro voor body + 18-55 of 1500 voor enkel de body. Echter is de X-T2 met 18-55mm voor ~1350 euro beschikbaar, of enkel de body voor ~1100 tijdens de summer cash back.

Nette prijs, maar toch wel een verschil van 600 euro(!). Ik vind het lastig of dit de prijs rechtvaardigt voor mij. Video is belangrijk voor me, dus 4k60fps/10 bit 4:2:0 internal is best een dingetje. Ook een interne mic: anders moet je eerst de battery grip kopen bij de X-T2.

Daarnaast natuurlijk betere sensor en tal van andere kleine improvements.

Lastig!
Hoeveel haast heb je met de aanschaf? Als je reeds gear hebt om de komende maanden te overbruggen, zou ik de cashbacks rond black friday even afwachten. Dat heeft me met de laatste cashback (heel) veel geld bespaard.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:21
Isniedood schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:43:
[...]

edit: zojuist de X-T3 gepreorderd bij camera nu voor €1500,- :) Al twijfel ik nog steeds over de kleur.. zilver of zwart. Ben bang dat zilver iets te veel opvalt, zeker als je naar armere landen gaat.
Ik vond de graphite altijd mooier, maar ben steeds meer fan van het zwarte geworden. Dat graphite is me toch wat sneller gaan vervelen dan ik dacht.
En dan om de keus wat makkelijker te maken... € 200,- nou dan weet ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
onsgeluk schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:52:
[...]

Hoeveel haast heb je met de aanschaf? Als je reeds gear hebt om de komende maanden te overbruggen, zou ik de cashbacks rond black friday even afwachten. Dat heeft me met de laatste cashback (heel) veel geld bespaard.
Ik denk niet dat ze hun allernieuwste model onmiddellijk na release al in de reclame doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Kale body voor normale prijs en een cashback op een objectief kan gunstiger zijn. Maar de body of kit verwacht ik niet al in de kortingsback op black friday.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

De body zal niet in de uitverkoop zitten met black friday, maar reken er maar op dat ze leuke deals hebben in combinatie met de xt3. Gezien de vraagstelling denk ik trouwens dat Astr0blaster nog geen Fujigear heeft. Indien die aanname klopt, heeft wachten zeker zin.....tenzij het budget geen factor is natuurlijk. Dan hoef je niet te wachten.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
Wat vinden jullie overigens van de nieuwe Fuji X-T3? Ik merk relatief weinig aandacht, vergeleken met bijvoorbeeld de Canon/Nikon mirrorless camera's die zijn aangekondigd. Echter is deze kleine groep enthousiastelingen over de X-T3 wel razend enthousiast.
onsgeluk schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:52:
[...]

Geen mega haast op zich. Al hoe sneller hoe beter... Laten we zeggen: uiterlijk rond het einde van het jaar. Maar (zoals andere users aangeven): hoe groot is de kans op Black Friday deals?
BlaTieBla schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:34:
Kale body voor normale prijs en een cashback op een objectief kan gunstiger zijn. Maar de body of kit verwacht ik niet al in de kortingsback op black friday.
Cashback is (atm) enkel in combinatie met een body.
onsgeluk schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:33:
De body zal niet in de uitverkoop zitten met black friday, maar reken er maar op dat ze leuke deals hebben in combinatie met de xt3. Gezien de vraagstelling denk ik trouwens dat Astr0blaster nog geen Fujigear heeft. Indien die aanname klopt, heeft wachten zeker zin.....tenzij het budget geen factor is natuurlijk. Dan hoef je niet te wachten.
Klopt. Heb at the moment geen Fuji gear. Ik begin dus met een schone lei.
Het is dus wel even het wachten tot Black Friday waard om te kijken of er mooie (combi) deals komen?

[ Voor 7% gewijzigd door Astr0blaster op 09-09-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astr0blaster schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:26:
Wat vinden jullie overigens van de nieuwe Fuji X-T3? Ik merk relatief weinig aandacht, vergeleken met bijvoorbeeld de Canon/Nikon mirrorless camera's die zijn aangekondigd. Echter is deze kleine groep enthousiastelingen over de X-T3 wel razend enthousiast.
De X-T3 is de derde iteratie van de T serie. Kennelijk heeft een nieuwe generatie beeld-processor ze geen wind-eieren gelegd en is bijvoorbeeld de AF er flink op vooruit gegaan en vormt nu misschien wel een bedreiging voor de best in class (Nikon D500).
Video komt nu ook opeens dichtbij de Panasonic die de "King" van de video was. Niet iedereen heeft dat nodig maar voor een enkeling is dat belangrijk.
Daarnaast is en blijft de T-x -serie mooi en degelijk en (semi) pro, de T3 is nog eens een tikkeltje goedkoper geworden dus wat wil het Fuji-fanboy-hart nu meer? Nou, bijvoorbeeld IBIS is/ kan handig zijn.
De H1 is net even wat degelijker gebouwd. Dat is en blijft een lastige keuze, de nieuwste en snelste AF, of een mooie T2, iets degelijker met IBIS, of gewoon een T2 waar niet zoveel mis mee is maar die wel goedkoper is. Over een half jaar of zo komt vast en zeker de H2 en dan gaan we ons zelf weer dezelfde vraag stellen, wat is beter....

De groep van Fuji-fanboys is beperkt, het is gewoon geen main-stream merk maar meer een groep van "liefhebbers" die zich door het concept en de kwaliteit aangetrokken voelen. Het merk is immers ook niet bij iedere gek te koop als andere merken. Vandaar dat de aandacht beperkt is, hoewel DPreview er snel en uitgebreid en vol lof bij was. De T3 lijkt daar de hype van Nikon en Canon redelijk snel te hebben laten verdampen.

De aandacht voor Nikon en Canon is trouwens "logisch". Het zijn 2 grote en gevestigde namen die "opeens" van hun geloof afvallen en er nu achter komen dat mirroless opeens de toekomst heeft. Die 180 graden draai is frappant maar geeft blijk van een (te) late onderkenning van de werkelijkheid. Ze doen dus even een "Trumpje" en gaan misschien wel roepen dat hun afkeer / beperkte omarming van mirrorless in het verleden nu fake-news is. Nu eens kijken hoe ze de oude en de nieuwe werkelijkheid gaan verkopen.
Een beetje verbazingwekkend is dat het beiden geen hardcore high-end toestellen zijn en dat de omvang van de objectief-portfolio beperkt is. Maar uiteindelijk is dat maar de bubble van de buren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Ik zie de X-T3 (plus 100-400) als een mogelijke vervanging voor m'n D7100 plus 80-400VR. Niet zozeer qua gewicht maar meer om nog maar 1 camerasysteem te hebben in plaats van 2. Vooral op vakanties scheelt dat weer extra laders (ik heb er altijd 2 mee voor het geval dat er één kapot gaat) en ook de Nikon accu's zijn wat zwaarder dan de Fuji maar gaan ook een stuk langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

De X-T3 is een hele interessante camera, kijkende naar de specs en ook gewoon naar het glas wat ervoor beschikbaar is. Maar het is een ontwikkeling van de X-T2 en dat is dan niet zo spannend als een compleet nieuw systeem van de grote twee fabrikanten dat is heel interessant. Wat wel een hele interessante kit is de X-T3 met 18-55 en vertical grip voor 2100, daaruit kan je echt veel mee. niet alleen voor fotografie, maar zeker ook voor video.

@kdbruin Dan hoef je met de X-T3 maar 1 lader mee te nemen, vanwege het feit dat de camera ook gewoon batterijen kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat komt omdat de X-T3 niet zo revolutionair/spectaculair is als de Canon en Nikon camera's die zijn aangekondigd. Voor Canon en Nikon is het een compleet nieuw segment met nieuwe mount e.d. terwijl het bij Fujifilm gewoon een spec bump is van een al reeds bestaande serie waarvan de voorloper al erg goed was. Het heeft dan ook niets te maken met fanboys of marktaandeel ;) Een X-Pro met medium format sensor of een Fujifilm camera met een global shutter zal pas eenzelfde burst aan aandacht opleveren als je nu ziet met Canon en Nikon. Er schijnt nog wat gepland te staan voor 25 september dus wie weet.
Het is dus wel even het wachten tot Black Friday waard om te kijken of er mooie (combi) deals komen?
Dat kun je doen maar houdt er wel rekening mee dat bij introductie van nieuwe camera's het bij Fujifilm heel hard gaat met de voorraad. Je moet haast wel pre-orderen wanneer je die optie hebt, anders kun je echt maanden wachten tot je de camera in je handen hebt.

Zowel de X-T2 als X-T3 zijn beiden prima en snelle camera's. Het zal 'm echt in de details gaan zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 09-09-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik ben nog geen bericht tegen gekomen waarbij men halleluja brult voor de CaNikon. De XT3 lijkt goed te worden ontvangen omdat die op een aantal punten beter is als zowel de XT2 als de XH1 en omdat Fuji slim genoeg vast heeft gehouden aan de layout van de XT2.
Of dat het waard is, is volledig aan jou. Ik kan niet in je portemonnee kijken. Er zullen deals zijn die bijvoorbeeld met een 16-55 je met enig geluk zomaar €300 kunnen besparen.

NB. de cashback startte afgelopen jaar ca een maand voor BF. Pas in de week voorafgaand aan BF werd de cashback verdubbeld.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

ppl schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:48:
[...]

Dat kun je doen maar houdt er wel rekening mee dat bij introductie van nieuwe camera's het bij Fujifilm heel hard gaat met de voorraad. Je moet haast wel pre-orderen wanneer je die optie hebt, anders kun je echt maanden wachten tot je de camera in je handen hebt.
De situatie kan nu heel anders zijn. Made in China kan zomaar een veel grotere productiecapaciteit met zich meebrengen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
Sodela schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:32:
[...]

De X-T3 is de derde iteratie van de T serie. Kennelijk heeft een nieuwe generatie beeld-processor ze geen wind-eieren gelegd en is bijvoorbeeld de AF er flink op vooruit gegaan en vormt nu misschien wel een bedreiging voor de best in class (Nikon D500).
Video komt nu ook opeens dichtbij de Panasonic die de "King" van de video was. Niet iedereen heeft dat nodig maar voor een enkeling is dat belangrijk.
Daarnaast is en blijft de T-x -serie mooi en degelijk en (semi) pro, de T3 is nog eens een tikkeltje goedkoper geworden dus wat wil het Fuji-fanboy-hart nu meer? Nou, bijvoorbeeld IBIS is/ kan handig zijn.
De H1 is net even wat degelijker gebouwd. Dat is en blijft een lastige keuze, de nieuwste en snelste AF, of een mooie T2, iets degelijker met IBIS, of gewoon een T2 waar niet zoveel mis mee is maar die wel goedkoper is. Over een half jaar of zo komt vast en zeker de H2 en dan gaan we ons zelf weer dezelfde vraag stellen, wat is beter....

De groep van Fuji-fanboys is beperkt, het is gewoon geen main-stream merk maar meer een groep van "liefhebbers" die zich door het concept en de kwaliteit aangetrokken voelen. Het merk is immers ook niet bij iedere gek te koop als andere merken. Vandaar dat de aandacht beperkt is, hoewel DPreview er snel en uitgebreid en vol lof bij was. De T3 lijkt daar de hype van Nikon en Canon redelijk snel te hebben laten verdampen.

De aandacht voor Nikon en Canon is trouwens "logisch". Het zijn 2 grote en gevestigde namen die "opeens" van hun geloof afvallen en er nu achter komen dat mirroless opeens de toekomst heeft. Die 180 graden draai is frappant maar geeft blijk van een (te) late onderkenning van de werkelijkheid. Ze doen dus even een "Trumpje" en gaan misschien wel roepen dat hun afkeer / beperkte omarming van mirrorless in het verleden nu fake-news is. Nu eens kijken hoe ze de oude en de nieuwe werkelijkheid gaan verkopen.
Een beetje verbazingwekkend is dat het beiden geen hardcore high-end toestellen zijn en dat de omvang van de objectief-portfolio beperkt is. Maar uiteindelijk is dat maar de bubble van de buren...
Is Panasonic echt de "king" in dit marksegment? Ik heb het idee dat de Sony Alpha-reeks dat meer is, maar dat is een educated guess. Al brengen beide merken prachtige (film)camera's uit, al helemaal voor de prijs.

Je hebt gelijk betreft de Nikon en Canon populairiteit. Maar het is wel zonde dat Fuji, ondanks het zo geprezen wordt, aardig ondergesneeuwd wordt door vooral Nikon en Canon. Ik moet zeggen dat Fuji ook nooit zo op mijn radar stond. Echter na het verdiepen in de camera's verbaast me dat eigenlijk. Hoe dna ook, ik ben enthousiast geworden na alle lovende woorden en beelden. Ik wist niet eens dat er een body/lens/grip combi was, goed te weten!
ppl schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:48:
[...]

Dat komt omdat de X-T3 niet zo revolutionair/spectaculair is als de Canon en Nikon camera's die zijn aangekondigd. Voor Canon en Nikon is het een compleet nieuw segment met nieuwe mount e.d. terwijl het bij Fujifilm gewoon een spec bump is van een al reeds bestaande serie waarvan de voorloper al erg goed was. Het heeft dan ook niets te maken met fanboys of marktaandeel ;) Een X-Pro met medium format sensor of een Fujifilm camera met een global shutter zal pas eenzelfde burst aan aandacht opleveren als je nu ziet met Canon en Nikon. Er schijnt nog wat gepland te staan voor 25 september dus wie weet.

[...]

Zowel de X-T2 als X-T3 zijn beiden prima en snelle camera's. Het zal 'm echt in de details gaan zitten.
Is het pre-orderen van een nieuwe Fuji camera echt zo erg ja? :'(
fdees schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:23:
De X-T3 is een hele interessante camera, kijkende naar de specs en ook gewoon naar het glas wat ervoor beschikbaar is. Maar het is een ontwikkeling van de X-T2 en dat is dan niet zo spannend als een compleet nieuw systeem van de grote twee fabrikanten dat is heel interessant. Wat wel een hele interessante kit is de X-T3 met 18-55 en vertical grip voor 2100, daaruit kan je echt veel mee. niet alleen voor fotografie, maar zeker ook voor video.

@kdbruin Dan hoef je met de X-T3 maar 1 lader mee te nemen, vanwege het feit dat de camera ook gewoon batterijen kan opladen.
Waar zie jij de body/lens/grip combinatie staan? Ik kan enkel body+grip of body+lens combi's online staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Astr0blaster op 09-09-2018 17:59 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic