Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 72 Laatste
Acties:

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online
quote:
fdees schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:23:
@kdbruin Dan hoef je met de X-T3 maar 1 lader mee te nemen, vanwege het feit dat de camera ook gewoon batterijen kan opladen.
Is een mogelijkheid maar ik hang, zeker bij een wat instabieler stroomnet, liever een lader dan een camera aan de stroom.

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 07:14

fdees

Trust me I'm an Engineer

quote:
Astr0blaster schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:50:
Waar zie jij de body/lens/grip combinatie staan? Ik kan enkel body+grip of body+lens combi's online staan.
Zag het op amazonUS, spijtig genoeg geen verzending naar Nederland. En nog paar amerikaanse website waarbij ze deze kit aanbieden ben hem nog niet tegen gekomen in Nederland. Misschien eens proberen op Photokina.
quote:
kdbruin schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:37:
[...]
Is een mogelijkheid maar ik hang, zeker bij een wat instabieler stroomnet, liever een lader dan een camera aan de stroom.
Gebruik van een powerpack om mijn elektronica op te laden, maar heb ook gewoon in China mijn X-T20 meerdere keren opgeladen met het stroomnet en deze heeft geen kuren vertoond. Ga ervanuit dat een elektronica bedrijf dit wel fatsoenlijk kan implenteren

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 09:35
Vraagje aan de X-T2 gebruikers hier.

Soms begint het beeld te haperen van de EVF als ik daarmee pan/snel beweeg. Met name als ik er een telelens op heb zitten.
Als ik daarna rustig beweeg blijft het nog een beetje haperen. De oplossing is de boostmodus even aan (en weer uit) zetten.

Iemand bekend met dit probleem?

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08:24

Pat-Juh

Patrick

quote:
Aardappel schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:01:
Vraagje aan de X-T2 gebruikers hier.

Soms begint het beeld te haperen van de EVF als ik daarmee pan/snel beweeg. Met name als ik er een telelens op heb zitten.
Als ik daarna rustig beweeg blijft het nog een beetje haperen. De oplossing is de boostmodus even aan (en weer uit) zetten.

Iemand bekend met dit probleem?
Na tien seconde niets doen wordt de FPS van de EVF drastisch verminderd tbv energiebesparing. Bedoel je dit? Het kan misschien ook de OIS in je lens zijn dit mede hierdoor op standby gezet wordt.

Mijn X-T3 preorder staat in elk geval uit. Zo gaat mijn X-T1 de deur uit en schiet ik de komende bruiloften met een X-T3 en T2. Ik twijfelde om aan het begin van afgelopen seizoen te upgraden vanwege het grotere gebruiksgemak van twee geheel identieke bodies maar ik ben blij dat ik gewacht heb :).

• Aardappel
quote:
Pat-Juh schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:27:
[...]

Na tien seconde niets doen wordt de FPS van de EVF drastisch verminderd tbv energiebesparing. Bedoel je dit? Het kan misschien ook de OIS in je lens zijn dit mede hierdoor op standby gezet wordt.
Maar dan zou het toch moeten herstellen bij scherpstellen of zo?
Ik zal dat eens proberen, nu zette ik even de boost aan en uit.

Zijn er trouwens ook mensen die continu boost aanhebben? Hoeveel scheelt dit nou werkelijk zowel qua performance en accuduur?

• Pat-Juh
  • Laatst online: 08:24

Pat-Juh

Patrick

quote:
Aardappel schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:44:
[...]

Maar dan zou het toch moeten herstellen bij scherpstellen of zo?
Ik zal dat eens proberen, nu zette ik even de boost aan en uit.

Zijn er trouwens ook mensen die continu boost aanhebben? Hoeveel scheelt dit nou werkelijk zowel qua performance en accuduur?
Ja volgens zou het dan moeten ophouden.

Ik schiet enkel on boost tijdens bijvoorbeeld de exit (lopen door een ere haag met bellenblaas/confetti bijv) en bij situaties waar veel beweging is. Ik heb geen test cijfers maar het verschil op een dag is ongeveer 30% denk ik...

• Astr0blaster
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 14-10 21:18
quote:
fdees schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:10:
[...]

Zag het op amazonUS, spijtig genoeg geen verzending naar Nederland. En nog paar amerikaanse website waarbij ze deze kit aanbieden ben hem nog niet tegen gekomen in Nederland. Misschien eens proberen op Photokina.
Ah jammer. Ik zie dat andere lenzen Fuji lenzen ook onder de summer discount vallen, echter geldt dit niet in Nederland helaas.

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 30-09 04:37
Ik begin de Fuiji XT 20 steeds meer te ontdekken. Leuk. Merk dat wat extra kleur en stops licht wel helpt.

Wel krijg ik soms niet alle punten op de foto even mooi scherp.

Kan iemand mij nog wat uitleggen wat de handigste stand, werkwijze is voor specifiek de scherpstelinstellingen zijn voor reis- landschap fotografie?

Instelling op enkel punt of juist op zone?

Ik heb nu stand S voor op de camera, 'enkel punt' in de instellingen geselecteerd en het groene scherpstelvlak in het midden geplaatst. Bij reisfotografie wil ik graag veel punten heb die scherp moeten zijn. Zowel rechts als links. Moet je het scherpstelpunt steeds handmatig wijzigen met de pijltjes, of hoe worden alle aspecten, zowel links als rechts, in een foto scherpgesteld? Laten we even uitgaan van een situatie met diafragma op F10.

Of is dat groene scherpstelvlak alleen als je met een lage F waarde forogreert zodat je met de pijltjes handmatig een scherppunt kan kiezen?

MaStar wijzigde deze reactie 11-09-2018 05:49 (5%)

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16-10 15:03
quote:
MaStar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 05:47:
Ik begin de Fuiji XT 20 steeds meer te ontdekken. Leuk. Merk dat wat extra kleur en stops licht wel helpt.

Kan iemand mij nog wat uitleggen wat de handigste stand, werkwijze is voor specifiek de scherpstelinstellingen zijn voor reis- landschap fotografie?
Dit zijn basisbegrippen van fotografie die je echt moet weten. Mijn advies is om je een flink in te lezen of een cursus te nemen.

Even snel van google: https://www.fotojeroen.nl/fotografietips/basisuitleg.php

Wanneer je die zaken begrijpt, gaat er een wereld voor je open wat betreft het groene vlakje ;-)

Het groene vlakje is het scherpstelpunt. Vanaf dat punt is het scherp. hoe ver vanaf dat punt is afhankelijk van je diafragma. Er komt nog veel meer bij kijken. Inlezen dus ;-)

technonose wijzigde deze reactie 11-09-2018 08:25 (14%)

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

quote:
MaStar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 05:47:
Ik heb nu stand S voor op de camera, 'enkel punt' in de instellingen geselecteerd en het groene scherpstelvlak in het midden geplaatst. Bij reisfotografie wil ik graag veel punten heb die scherp moeten zijn. Zowel rechts als links. Moet je het scherpstelpunt steeds handmatig wijzigen met de pijltjes, of hoe worden alle aspecten, zowel links als rechts, in een foto scherpgesteld? Laten we even uitgaan van een situatie met diafragma op F10.

Of is dat groene scherpstelvlak alleen als je met een lage F waarde forogreert zodat je met de pijltjes handmatig een scherppunt kan kiezen?
Met AF wordt dat moeilijk als het verschillende afstanden zijn, dan moet de camera kiezen wat belangrijker is en dat gaat vrijwel nooit goed.

Je kunt echter ook op handmatig fotograferen met een klein diafragma en zo "alles scherp krijgen" wat van belang is. Dat heet dan hyperfocale afstand. Je fotografeert dan op scherptediepte en onderin je zoeker zie je van waar tot waar alles scherp is. Met focus peaking bij handmatige scherpstelling zie je dat ook in de zoeker aangegeven (alles wat scherp is licht een beetje op). Zo werd er vroeger veel gefotografeerd, maar dat kun je nog steeds ....

Het werkt het beste met groothoek en een vaste brandpuntsafstand, met zoomen wordt het al een stuk lastiger, maar is niet onmogelijk.

Bij een kleine sensor (lees mobieltje) is het trouwens een stuk makkelijker, dan heb je al snel "alles scherp" door de enorme scherptediepte. Dat kan handig zijn, maar als je scherpte diepte wilt gebruiken (lees: gedeeltes bewust niet scherp willen hebben omdat ze de aandacht afleiden) gaat het dus mis.
Vandaar dat je bijvoorbeeld bij portretten meestal een beetje tele gebruikt en een groot diafragma om vooral de ogen scherp te krijgen en niet die pukkel op de neus of op de oren. Je gebruikt de hyperfocale afstand dan andersom om iets on/ niet scherp in plaats van scherp te krijgen.

Het wisselen van AF en de M stand kan natuurlijk altijd..

Even dr. Google bemoeit en hier wordt het wel aardig uitgelegd.
https://www.cameraland.nl...epte-landschapsfotografie
https://www.basmeelker.nl/werken-met-de-hyperfocale-afstand/

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:16
Voor de aankoop van een X-T3 is het verstandig om de X-T2 nu al in de verkoop te zetten of wacht je nog beter af?

• Aardappel
quote:
Moris schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:05:
Voor de aankoop van een X-T3 is het verstandig om de X-T2 nu al in de verkoop te zetten of wacht je nog beter af?
Als je zeker weet dat je een X-T3 koopt zou ik 'm verkopen zodra je 'm niet meer nodig hebt.

Ik heb mijn X-T1 na de vakantie te koop gezet (1 week voor de vakantie een X-T2 gehaald) zodat ik 2 bodies op vakantie had.
Uiteindelijk 385 voor gekregen incl. 2e accu. Voor de vakantie kon ik er denk ik wel meer richting de 500 voor krijgen...

• Moris
quote:
Aardappel schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:29:
[...]
Als je zeker weet dat je een X-T3 koopt zou ik 'm verkopen zodra je 'm niet meer nodig hebt.
Ik ben sowieso van plan om mijn X-T2 om te ruilen voor de X-T3.
Mijn X-T2 is nog volop in garantie en hoopte hiervoor nog een mooie prijs (899 euro) voor te krijgen, ander hou ik deze als 2de body.

• Aardappel
quote:
Moris schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:00:
[...]

Ik ben sowieso van plan om mijn X-T2 om te ruilen voor de X-T3.
Mijn X-T2 is nog volop in garantie en hoopte hiervoor nog een mooie prijs (899 euro) voor te krijgen, ander hou ik deze als 2de body.
Ik had uiteraard voor de vakantie nog gekeken naar 2e hands X-T2, de goedkoopste op marktplaats was toen 999,- euro. Nieuwe was met cashback 1049,- dus dat was geen moeilijke keuze.
Voor een nauwelijks gebruikte X-T2 vraag ik me af of je er nu nog 899 voor kunt beuren, zeker als de X-T3 er ís.

• Moris
Dat zal dan puur van de koper en het te besteden budget afhangen. Het prijsverschil ligt zeker in het voordeel van de koper.

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-10 11:33
Heeft iemand suggesties voor een remote shutter release voor m'n X-T2 & X-T20? Veel geavanceerds hoeft die niet doen aangezien er al een intervalometer op de camera's zelf zit. Een kabel zou ik slechts als noodoplossing gebruiken als ik niet tijdig iets anders vind, aangezien ik graag ook de optie open hou om vanop afstand een groepsfoto te maken bv.

(Ik vertrek over 3 weken op reis, dus Aliexpress & consoorten vallen af.)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• Moris
Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:50:
Heeft iemand suggesties voor een remote shutter release voor m'n X-T2 & X-T20? Veel geavanceerds hoeft die niet doen aangezien er al een intervalometer op de camera's zelf zit.
Kijk eens hier

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:23
Heeft iemand suggesties voor een remote shutter release voor m'n X-T2 & X-T20? Veel geavanceerds hoeft die niet doen aangezien er al een intervalometer op de camera's zelf zit. Een kabel zou ik slechts als noodoplossing gebruiken als ik niet tijdig iets anders vind, aangezien ik graag ook de optie open hou om vanop afstand een groepsfoto te maken bv.

Willekeurige wired remote met een 2,5mm jack, heeft elke fotoboer wel van een '3rd party' merk liggen.

Gabriël Ryzen

• Aardappel
Of usb variant
De Fujifilm remote control app gebruiken nog een idee?

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Moris schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:19:
Dat zal dan puur van de koper en het te besteden budget afhangen. Het prijsverschil ligt zeker in het voordeel van de koper.
Ik houd de x-t2 ook in de gaten, heb nu een x-t1. Als een nieuwe body (of telefoon, etc) maar 10% duurder is vergeleken met een tweedehands kies ik altijd voor de nieuwe. Alleen de volle garantie is het al waard.

XBO: FlyingDutchie1

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

Ik heb zelf een Pixel draadloze afstandsbediening. De ontvanger hangt met een kabeltje aan de camera. Door een ander kabeltje te gebruiken (niet alle aansluitingen zijn gelijk voor elke camera) werkt deze ook zonder problemen met m'n beide Nikon bodies. Je kunt de ontvanger ook gebruiken als trigger als je dit wilt.

• teunijff
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06:46
Ik gebruik een afstand bediening (draadloos ), net als al gezegd ( poxel pawn ), maar nu van het merk youpro. Kost maar 35 euro en werkt op mijn x-t1/ x-t2 en x-h1 !!
Zoek maar eens op Fujifilm X-T1 Draadloze Afstandsbediening / YouPro Camera Remote type YP-860II E2

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 06-10 07:52

Isniedood

nee, echt niet!

JeyJey schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:55:
[...]

Ik houd de x-t2 ook in de gaten, heb nu een x-t1. Als een nieuwe body (of telefoon, etc) maar 10% duurder is vergeleken met een tweedehands kies ik altijd voor de nieuwe. Alleen de volle garantie is het al waard.
Zo dacht ik ook, maar als ik dan ook weer tweedehands de X-T3 ga kopen, dan ben ik goedkoper uit als ik nu meteen de X-T3 koop. Vermodelijk gaat de X-t2 je rond de 800 euro kosten en dan koop je over 2 jaar de X-T3 weer tweedehands voor 800 euro. Of je moet die over gaan slaan. De restwaarde van de X-T2 is over 2 jaar nihiel. Voor de X-T1 krijg je ook bijna niks meer.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• rjvisje
  • Laatst online: 16-10 14:57
Aardappel schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:12:
[...]

Ik had uiteraard voor de vakantie nog gekeken naar 2e hands X-T2, de goedkoopste op marktplaats was toen 999,- euro. Nieuwe was met cashback 1049,- dus dat was geen moeilijke keuze.
Voor een nauwelijks gebruikte X-T2 vraag ik me af of je er nu nog 899 voor kunt beuren, zeker als de X-T3 er ís.
een nieuwe is met cashback momenteel nog maar ¤ 939...

• Aardappel
rjvisje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:56:
[...]

een nieuwe is met cashback momenteel nog maar ¤ 939...
Ik zie 'm in de pricewatch voor 1029,-

• MaStar
technonose schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:20:
[...]

Dit zijn basisbegrippen van fotografie die je echt moet weten. Mijn advies is om je een flink in te lezen of een cursus te nemen.

Even snel van google: https://www.fotojeroen.nl/fotografietips/basisuitleg.php

Wanneer je die zaken begrijpt, gaat er een wereld voor je open wat betreft het groene vlakje ;-)

Het groene vlakje is het scherpstelpunt. Vanaf dat punt is het scherp. hoe ver vanaf dat punt is afhankelijk van je diafragma. Er komt nog veel meer bij kijken. Inlezen dus ;-)
Die basis ken ik wel ;)

Het gaat mij specifiek om de scherpstel instellingenop mijn Fuji. Enkel punt versus meervoudig scherpstelpunt bijvoorbeeld.

En hoe dat groene vlak zich verhoudt tot het diafragma.. Moet je het groene vlak juist klein houden of groot en meebewegen?

• sapphire
Dat groene vlak is je AF punt, die focust daar op dat punt (of doet een poging tot), zoals @technonose al zegt hoe dat zich verhoud met je diafragma ligt er net aan welk diafragma je kiest en de focus afstand.

Met groot vlak bedoel je neem ik aan zone, dan bepaald de camera binnen dat vak de focuspunten. Zelf heb ik hem meestal op single point en dan medium grote, te klein is weer zo'n gepiep en te groot niet precies genoeg op grote diafragma's.

En meebewegen? je wilt je AF een handje helpen ofzo :+ ?

@Aardappel Wat is het voordeel van een USB remote tov. een ouderwetse met jackplug eigenlijk ?

* sapphire heeft overigens een wireless geval, draadontspanner voor op/in de ontspanner knop en één met 2,5mm jack dus USB is sowieso niet nodig :+

sapphire wijzigde deze reactie 12-09-2018 18:47 (20%)

Gabriël Ryzen

• MaStar
Komende reis ga ik naar usa en onder andere de woestijn.

Neem mijn Fuiji x 20 mee. Nog specifieke instelling tips mbt deze Camera voor fotografie van sterrenhemel? Statief gaat uiteraard mee ;)

• Aardappel
sapphire schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:46:
Dat groene vlak is je AF punt, die focust daar op dat punt (of doet een poging tot), zoals @technonose al zegt hoe dat zich verhoud met je diafragma ligt er net aan welk diafragma je kiest en de focus afstand.

Met groot vlak bedoel je neem ik aan zone, dan bepaald de camera binnen dat vak de focuspunten. Zelf heb ik hem meestal op single point en dan medium grote, te klein is weer zo'n gepiep en te groot niet precies genoeg op grote diafragma's.

En meebewegen? je wilt je AF een handje helpen ofzo :+ ?

@Aardappel Wat is het voordeel van een USB remote tov. een ouderwetse met jackplug eigenlijk ?

* sapphire heeft overigens een wireless geval, draadontspanner voor op/in de ontspanner knop en één met 2,5mm jack dus USB is sowieso niet nodig :+
Draadontspanner en X-T1 gaat niet werken :N verdere voordelen weet ik zo niet, ligt denk veel aan je persoonlijke voorkeur, misschien dat een snoertje iets soepeler is? Er gaat geen zand tussen draad en omhulsel zitten, geen idee, ben maar wat dingen op aan het noemen.
Qua prijs maakt het geen reet uit op ali.
MaStar schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:17:
Komende reis ga ik naar usa en onder andere de woestijn.

Neem mijn Fuiji x 20 mee. Nog specifieke instelling tips mbt deze Camera voor fotografie van sterrenhemel? Statief gaat uiteraard mee ;)
zelfontspanner ;) :+

• Aardappel
MaStar schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:32:
[...]

Die basis ken ik wel ;)

Het gaat mij specifiek om de scherpstel instellingenop mijn Fuji. Enkel punt versus meervoudig scherpstelpunt bijvoorbeeld.

En hoe dat groene vlak zich verhoudt tot het diafragma.. Moet je het groene vlak juist klein houden of groot en meebewegen?
Groene vlakje maak ik kleiner als ik bv een beestje zie die ergens achter zit en de AF daardoor op het verkeerde focust. En kan weer wat groter voor andere zaken of landschappen.

Overigens een tip voor de X-T2 gebruikers, kijk onderstaand filmpje. Staat in hoe je niet telkens hoeft te wisselen tussen single point af, zone, tracking en de grootte instellen. Het kan makkelijk met het draaiwieltje bij de AEL AFL knopjes:

YouTube: Fuji XT2 Tips #9 - Quickly Changing Focus Modes

• rjvisje
  • Laatst online: 16-10 14:57
Aardappel schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:27:
[...]

Ik zie 'm in de pricewatch voor 1029,-
Foto-konijnenberg, staat ook niet in de pw geloof ik

• Aardappel
Pat-Juh schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:27:
[...]

Vandaag getest, en inderdaad, het is standaard na zoveel tijd. En bij scherpstellen verdwijnt het stotteren.

Weet je of het mogelijk dit uit te zetten (ondanks dat het meer energie kost)?
Voor de X-Pro2 kun je dat voor de evf/lcd uit zetten in de power management, optie heet auto power save. Had je al eens bij die settings gekeken?

• sapphire
Aardappel schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:41:
[...]

Draadontspanner en X-T1 gaat niet werken :N verdere voordelen weet ik zo niet, ligt denk veel aan je persoonlijke voorkeur, misschien dat een snoertje iets soepeler is? Er gaat geen zand tussen draad en omhulsel zitten, geen idee, ben maar wat dingen op aan het noemen.
Qua prijs maakt het geen reet uit op ali.

[...]

zelfontspanner ;) :+
Bedoelde tov. zo'n ding:

Zo één heb ik gekocht voor ¤nog geen euro op ebay en vroeg me af wat het voordeel is van een USB aansluiting als je zoiets generiek als dit voor zo weinig kan kopen :)

Ouderwetse draadontspanner is leuk maar niet erg praktisch, vraag me ook serieus af hoe ik aan dat ding kom :?

Wist trouwens niet dat de X-T1 geen aansluiting voor een draadontspanner heeft, snap ook neit waarom Fuji die überhaupt toegevoegd heeft op de X-T2 :+

@MaStar Alles met statief en donker; mirror-lockup ;)

sapphire wijzigde deze reactie 12-09-2018 23:41 (7%)

Gabriël Ryzen

• Aardappel
sapphire schreef op woensdag 12 september 2018 @ 23:40:
[...]

Bedoelde tov. zo'n ding:
[Afbeelding]

Zo één heb ik gekocht voor ¤nog geen euro op ebay en vroeg me af wat het voordeel is van een USB aansluiting als je zoiets generiek als dit voor zo weinig kan kopen :)

Ouderwetse draadontspanner is leuk maar niet erg praktisch, vraag me ook serieus af hoe ik aan dat ding kom :?

Wist trouwens niet dat de X-T1 geen aansluiting voor een draadontspanner heeft, snap ook neit waarom Fuji die überhaupt toegevoegd heeft op de X-T2 :+

@MaStar Alles met statief en donker; mirror-lockup ;)
Zo'n ding heb ik ook maar dan met usb. Geen idee wat het verschil is in werking en of er überhaupt nadelen/voordelen zijn.
X-T1 heeft geen schroefdraad nee, vond het dan ook erg jammer dat ik daar geen soft release button voor kon kopen (ja lijmen, maar daar gaan we maar niet aan beginnen).

• Aardappel
ppl schreef op woensdag 12 september 2018 @ 23:00:
Voor de X-Pro2 kun je dat voor de evf/lcd uit zetten in de power management, optie heet auto power save. Had je al eens bij die settings gekeken?
Heb m'n menu in het Nederlands staan, kan wel stroombeheer vinden maar daar staat alleen standby-tijd en de powermodus (boost of normaal).
Beetje laat nu, kijk morgen wel weer.

• MaStar
Aardappel schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:48:
[...]

Groene vlakje maak ik kleiner als ik bv een beestje zie die ergens achter zit en de AF daardoor op het verkeerde focust. En kan weer wat groter voor andere zaken of landschappen.

Overigens een tip voor de X-T2 gebruikers, kijk onderstaand filmpje. Staat in hoe je niet telkens hoeft te wisselen tussen single point af, zone, tracking en de grootte instellen. Het kan makkelijk met het draaiwieltje bij de AEL AFL knopjes:

YouTube: Fuji XT2 Tips #9 - Quickly Changing Focus Modes
Dit is wat ik eigenlijk waar ik wat informatie over zoek :)

Wanneer gebruik je enkel punt en wanneer zone? Iemand daar in kader van Fuiji een goed artikel oid over?

Ik fotografeer landschappen en straatbeelden nu met single point, en wissel wat met diafragma. Geen idee of dat het beste is

En zit in kwaliteit verschil tussen mechanische en Electische shutter? Nu elektrisch ingesteld, handig qua geluid mute.

• technonose
MaStar schreef op donderdag 13 september 2018 @ 05:22:
[...]

Iemand daar in kader van Fuiji een goed artikel oid over?

Ik fotografeer landschappen en straatbeelden nu met single point, en wissel wat met diafragma. Geen idee of dat het beste is

En zit in kwaliteit verschil tussen mechanische en Electische shutter? Nu elektrisch ingesteld, handig qua geluid mute.
Daar is een speciale Fujifilm website voor http://fujifilm-x.com/af/en/

Wat betreft de ES vs MS is er ook voldoende informatie te vinden, https://www.slrlounge.com...anical-shutter-pros-cons/

Met de Electronic Shutter kun je tot 1/32000 schieten wat er oa voor zorgt dat je op bijvoorbeeld 1.4 in fel zonlicht kunt fotograferen. Tenminste daar gebruik ik het voor. Echter heeft ES ook nadelen.

Met de Mechanical Shutter kun je tot 1/4000 schieten, Meestal is dat wel genoeg. Ik heb hem meestal op MS+ES staan, zodat hij beide kan kiezen. Wanneer ik stil moet zijn zet ik hem op ES.

technonose wijzigde deze reactie 13-09-2018 07:36 (34%)

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

MaStar schreef op donderdag 13 september 2018 @ 05:22:
[...]
De belangrijkste verschillen waar ik zelf tegenaan gelopen ben:
Bij kunstlicht (TL met name) foute kleuren en onnatuurlijke patronen
Vervormingen bij bewegende objecten

Beiden kun je voorkomen door gewoon bij langzamere sluitertijden (het is meestal vrij donker, de sluitertijden zijn langer) de mechanische sluiter te gebruiken. Bij de Fuji heb je een 3-tal standen (de H1 heeft er meer, maar goed...) ES, MS, ES+MS. Stel dan de laatste in, dan gebruikt de camera de kortste mechanische tijd en stapt over op de elektronische sluiter als dat niet snel genoeg is, best of both worlds.

De enige echte reden voor een puur elektronische sluiter kan het volkomen stil fotograferen zijn, je hoort namelijk helemaal niks! Nu is de sluiter bij Fuji trouwens al redelijk stil (en van de H1 al helemaal) en wordt vrij snel overstemd door omgevingsgeluid.

Je kunt het instellen van ES/ MS/ ES+MS overigens ook onder een functieknop hangen. Bij de XT-2 is dat bij mij de knop aan de voorkant zodat ik met mijn middelvinger meteen kan instellen of ik onhoorbaar ben of niet. In de zoeker worden trouwens de verschillende standen aangegeven.

• sapphire
@Sodela En ES als je full speed wilt bursten toch? 14FPS doet hij iig alleen met ES.

Verder gebruik ik eigenlijk altijd MS om jou genoemde redenen :)

Gabriël Ryzen

• Aardappel
Sodela schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:09:
[...]
Je kunt het instellen van ES/ MS/ ES+MS overigens ook onder een functieknop hangen. Bij de XT-2 is dat bij mij de knop aan de voorkant zodat ik met mijn middelvinger meteen kan instellen of ik onhoorbaar ben of niet. In de zoeker worden trouwens de verschillende standen aangegeven.
Dit is in te stellen, je kunt aangeven welke informatie en symbooltjes je in beeld wilt hebben en welke niet.

Gebruik zelf uitsluitend MS, ik schiet nooit >1/4000, wanneer gebruik je dat? Zelfs recht tegen de zon in is dat al kort :+

• Moris
Iemand die me kan zeggen of de handgrip van een X-T2 ook op de X-T3 past?
Aardappel schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:04:
[...]

Dit is in te stellen, je kunt aangeven welke informatie en symbooltjes je in beeld wilt hebben en welke niet.

Gebruik zelf uitsluitend MS, ik schiet nooit >1/4000, wanneer gebruik je dat? Zelfs recht tegen de zon in is dat al kort :+
Met ISO 200 en f/1.4 zit je bij zonnig weer tussen 10.30 en 15.00u al snel op 1/4000e. Ik gebruik ES in ieder geval regelmatig om die reden. Het was ook een van de redenen dat ik nagenoeg standaard een polarisatiefilter op mijn X100 had zitten, die had namelijk max. 1/1000e op f/2 (en met ingebouwde 3-stops ND was dat vaak net niet genoeg).

Hetzelfde probleem op mijn 6D + 35mm 1.4, daar heb je nog ISO 100 maar helaas geen 1/8000e. Camera schakelt automatisch over naar een kleiner diafragma bij overbelichting en min. sluitertijd, ook daar komt het dus vaker voor.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Aardappel
tobiasvs schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:41:
[...]

Met ISO 200 en f/1.4 zit je bij zonnig weer tussen 10.30 en 15.00u al snel op 1/4000e. Ik gebruik ES in ieder geval regelmatig om die reden. Het was ook een van de redenen dat ik nagenoeg standaard een polarisatiefilter op mijn X100 had zitten, die had namelijk max. 1/1000e op f/2 (en met ingebouwde 3-stops ND was dat vaak net niet genoeg).

Hetzelfde probleem op mijn 6D + 35mm 1.4, daar heb je nog ISO 100 maar helaas geen 1/8000e. Camera schakelt automatisch over naar een kleiner diafragma bij overbelichting en min. sluitertijd, ook daar komt het dus vaker voor.
Dan kan ook schelen, op mijn standaard setup (zo gaat hij in de tas) is de camera + 18-55 met CPL.

• technonose
[...]

Ik dacht eerder andersom, wat kan ik met een hogere snelheid schieten op 1.4, welke creativiteit kan ik bereiken. Zomaar twee foto's die ik schoot op 1.4 /32000 Je kunt er niets mee maar voor het idee ;-)

http://i66.tinypic.com/ang6jk.jpg

http://i64.tinypic.com/72d6hx.jpg

technonose wijzigde deze reactie 13-09-2018 14:39 (6%)

[...]

Ik heb hem meestal op MS+ES staan. Het is al een paar keer voorgekomen dat ik niks hoor en er toch een foto gemaakt is, wat blijkt, ik had 1.4 met fel zonlicht (er niet tegenin trouwens) en dan kom je soms op 1/12000 of zelfs 1/20000. Sat is niet erg want er is geen vals TL-licht en zo snel kunnen de objecten bijna niet bewegen terwijl ik toch de scherptediepte heb die ik wilde hebben. Eea kan trouwens ook met je ISO-instellingen en DR-instellingen te maken hebben. Bij auto-ISO en DR400% kmt die namelijk automatisch op 800 te staan.

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:29
Moris schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:34:
Iemand die me kan zeggen of de handgrip van een X-T2 ook op de X-T3 past?
Dat past niet. Zag ik in een video van The Angry Photographer.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Moris
Grin schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:44:
[...]
Dat past niet. Zag ik in een video van The Angry Photographer.
Bedankt voor de toelichting :)

• Heilige Kaas
  • Laatst online: 09:40
Yeaaa ik ben nu ook part of the family. Vandaag op marktplaats een body gescoord. De X-T10. In uitstekende staat voor 250 euro. Geen dikke body om mee te beginnen, maar glas is belangrijker. Eerst dat dus op orde krijgen en als ik dan weet wat ik wil een goede body.
Er zaten ook twee lenzen bij. Een 35mm f/1.7 en 50mm f/2.0 van *tromgeroffel* Meike. Nutteloos dus, maar ach heb in ieder geval iets tot ik mijn eerste lens krijg.
Het valt mij op dat Fuji over het algemeen geen enkele goedkope lens heeft, nu is dat niet erg want ik hoef niet persé goedkope lenzen. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie aanraden als bang for your buck allrounder om mee te starten. Ik wil uiteindelijk gewoon goed glas maar moet eerst mijn enorme pentax collectie kwijt zien te raken.

Ook doe ik aan macro fotografie, ik zie dat er in tele wel macro's zijn maar zie geen wide angle macro. Weten jullie welke hier wel geschikt voor zou kunnen zijn? Anders houd ik gewoon een van mijn pentax lenzen en gebruik een adapter.

Als laatste vraag. Voor Pentax is er een geweldige site met verzamelingen van user experience en reviews van alle current, legacy en third party lenses voor pentax systemen. https://www.pentaxforums.com/lensreviews/ Is er ook zo'n verzameling voor Fuji X?

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Heilige Kaas schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:34:
Yeaaa ik ben nu ook part of the family. Vandaag op marktplaats een body gescoord. De X-T10. In uitstekende staat voor 250 euro. Geen dikke body om mee te beginnen, maar glas is belangrijker. Eerst dat dus op orde krijgen en als ik dan weet wat ik wil een goede body.
Er zaten ook twee lenzen bij. Een 35mm f/1.7 en 50mm f/2.0 van *tromgeroffel* Meike. Nutteloos dus, maar ach heb in ieder geval iets tot ik mijn eerste lens krijg.
Het valt mij op dat Fuji over het algemeen geen enkele goedkope lens heeft, nu is dat niet erg want ik hoef niet persé goedkope lenzen. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie aanraden als bang for your buck allrounder om mee te starten. Ik wil uiteindelijk gewoon goed glas maar moet eerst mijn enorme pentax collectie kwijt zien te raken.

Ook doe ik aan macro fotografie, ik zie dat er in tele wel macro's zijn maar zie geen wide angle macro. Weten jullie welke hier wel geschikt voor zou kunnen zijn? Anders houd ik gewoon een van mijn pentax lenzen en gebruik een adapter.

Als laatste vraag. Voor Pentax is er een geweldige site met verzamelingen van user experience en reviews van alle current, legacy en third party lenses voor pentax systemen. https://www.pentaxforums.com/lensreviews/ Is er ook zo'n verzameling voor Fuji X?
Ik heb hem zelf nooit gehad maar de standaard kitlenzen schijnen te worden aangeraden. De XC 16-50mm kan als je echt low budget wil. Foto's die ik er van gezien heb zijn best scherp, maar de bouwkwaliteit is aanzienlijk minder stevig (plastic) en de lens is minder lichtsterk. Ook mist de lens een diafragma ring. Wel is de prijs zacht en het gewicht een stuk lager van die andere kitlens xf18-55mm. Ook krijg je 2mm extra groothoek waar je meer aan hebt dan die 5mm echt tele van de XF lens. De XF 18-55mm zal de mooiste foto's opleveren en is de meest gekozen kitlens. Zelf zou ik voor die gaan omdat ik geen lens zonder diafragma ring wil en omdat ik denk dat ik de neiging zou hebben om later alsnog te willen upgraden naar die lens wanneer ik met de XC zou beginnen.

Durf je het aan om enkel voor een prime te gaan dan zou ik zelf voor een 23mm gaan. Of de 1.4mm of de 2mm. Sommigen zullen 35mm aanraden, maar dat is allemaal persoonlijke voorkeur.
Zelf heb ik de 35mm f2 en de 23mm f1.4. Laatst genoemde is mijn absolute favoriete als ik 1 lens moest kiezen. De 35mm gebruik ik weinig. Te weinig. Voor mij net even te krap als walk-around lens. Toch is het de 35mm die mee gaat op vakantie naar Nepal en laat ik de 23mm thuis. Puur om het gewicht en omdat ik ook al de 16mm meeneem.

Tenzij ik nog ergens een tweedehands 23mm f/2 weet te scoren.. Misschien gaat die dan wel mee ipv de 35mm.

Heilige Kaas schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:34:
Misschien dat je met die tussenringen en de Fuji 16mm nog een eind komt maar anders zit je al snel aan iets als die gekke Laowa 24mm macro waarvoor je een adapter moet gebruiken omdat ie er niet voor de X-mount is (en dan kun je dus net zo goed je huidige Pentax spul gebruiken).

• technonose
Ik vind overigens de buildkwaliteit van de XC lens buitengewoon goed. Van kunstof, maar erg goed.

Hier heb je er een voor 150 euro:

https://www.fotobooms.nl/...-%28zwart%29-bulk%21.html

Maakt prachtige platen voor het geld. Is een ondergewaardeerde kens.

technonose wijzigde deze reactie 13-09-2018 22:21 (56%)

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 08:20
technonose schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:17:
Ik vind overigens de buildkwaliteit van de XC lens buitengewoon goed. Van kunstof, maar erg goed.

Dit dus, heb zelf de kit met 16-50 gekocht met het idee om later een 18-55 te kopen maar zie er nu eigenlijk het nut niet meer van in. De platen zijn scherp dus kies nu voor twee primes.

• technonose
jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:12:
[...]

Dit dus, heb zelf de kit met 16-50 gekocht met het idee om later een 18-55 te kopen maar zie er nu eigenlijk het nut niet meer van in. De platen zijn scherp dus kies nu voor twee primes.
16mm vs 18mm is ook een groot verschil, waarbij ik de 16mm van de 16-50 erg fijn vond.

Ik heb zelf oveigens de 18-55 verkocht. Ik ben toch meer een prime gebruiker. Ik overweeg nog wel de 16-50, puur voor de prijs en alleen voor als ik met een flitser binnen moet schieten. Dan is het eigenlijk een erg goede lens. Zeker omdat ik dan zelf het licht verzorg en toch op 5.6 schiet.

technonose wijzigde deze reactie 14-09-2018 08:41 (26%)

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 10:25
Ziezo, de Fuji X-T3 met XF 18-55mm kitlens is besteld!
Dat gaat leuk worden, ben al maanden aan het wachten (oorspronkelijk wilde ik de X-T2 kopen, ben toch blij dat ik gewacht heb, het is de moeite vind ik zelf) :)

• [Roland]
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13-10 17:47
Net als @Heilige Kaas wil ook overstappen op een systeemcamera, heb ik ook gekozen voor Fuji en kom ik ook van Pentax. Ook ik wil beginnen met een tweedehands om te zien of ik ook echt weer meer ga fotograferen. Ik heb een bod gedaan op een 2ehands x10 en ik verwacht deze vanmiddag op te kunnen halen.

Lens nodig en ik zal de genoemde 16-50 bulk sowieso bestellen.

Ik ga over 3 weken op vakantie en dan vind ik het wel prettig om een wat meer allround lens mee te hebben. Ik heb de penatx 18-135. Er zijn verschillende adapters te koop die Pentax lenzen laten werken op Fuji mounts. Uiteraard verlies ik dan autofocus maar verlies ik ook de automatische belichting? (pentax heeft hiervoor de groene knop), nu is het verlies van auto belichting niet zo erg vanwege werkelijke belichting zien in de zoeker (toch?).

Vraag me dus af wat de ervaringen zijn met ander glas op een fuji. Is dat werkbaar of toch veel frustratie?

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Enige andere glas dat werkt op Fuji is glas met een handmatige diafragma-instelling - de adapters passen alleen de mount aan, verder doen ze niks. Daarnaast is handmatig scherpstellen van af-lenzen vaak een crime vanwege de korte focusslag. Beste optie is op zoek gaan naar een oude 28-xx(x) zoom met M42-, Nikon F-, Canon FD- of whatever mount en handmatige scherpstelling (meestal >30 jaar of zo). Dumb adapters van x-mount naar bijna alle andere vattingen zijn voor een paar tientjes te koop.

bobcom wijzigde deze reactie 15-09-2018 12:07 (5%)

D7100, Sony A7, X-E1, een portie glas en wat lampen

• [Roland]
technonose schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:17:

Dank voor de tip. Heb er één opgehaald. Zijn lenzen die uit een kit komen en los verkocht worden.

@bobcom, dank, ik ga dan maar gewoon sparen.

Heb vanmiddag een x-t10 body opgehaald, 195 euro betaald. zitten wat krasjes op, vandaar de lage prijs. Mijn exemplaar heeft er wel last van dat zodra je "wireless communcation" aan klikt het het toestel vastloopt en alleen weer werkt nadat de batterij eruit is gehaald. Snelle google laat zien dat er meer fujis dat probleem hebben. Kan niet wachten tot morgen om ermee naar buiten te gaan :-)
Da's geen slechte prijs! Veel plezier ermee :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14-10 22:13
In oktober een paar dagen New York op de kalender staan. Nu wil ik niet te zwaar reizen en aangezien ik er ook een paar dagen zakelijk in de VS zit, en dus al een latop mee dien te sjouwen wil ik eigenlijk maar max 2 van mijn 3 lenzen mee nemen naast mijn X-T1. Nu heb ik de volgende lenzen in mijn bezit:

- Samyang 12mm (manual focus)
- Fujinon XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS
- Fujinon XF 55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS

Vorig jaar Chernobyl bezocht en het viel me op dat ik daar de 55-200 het minst heb gebruikt. Helaas wel een unieke foto min of meer vernacheld met de samyang 12mm door het gebrek aan autofocus (of door een gebrek aan kunde icm. gebrek aan tijd)

Al met al denk ik nu dat ik de 55-200 thuis laat, is ook de zwaarste lens. Welke 2 lenzen zouden jullie prefereren voor 6 dagen site seeing New York?

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 07:41
Ik denk dat je heel blij gaat zijn met de 12mm. Alles is zo groot daar dat je mooi met een groothoek uit de voeten kan. De 18-55 geeft je daarnaast lekkere flexibiliteit en genoeg range op straat.

De telelens lekker thuis laten zou ik zeggen

• Kuppelhut
  • Laatst online: 20-09 11:14
Even vloeken in de kerk:
Na 20 jaar Nikon ben ik in 2014 overgestapt naar Fuji (X-E1) 'voor erbij'. Met name AF was niet al te best, maar soit, plaatjes waren goed. In de periode daarna in mijn enthousiasme overgestapt van Nikon naar Fuji (X-T1, daarna X-Pro2) met een bak glas erbij.

Hoewel de beelden prima zijn, viel mij toch vooral het aantal 'net-niet-helemaal-lekker' gefocuste opnamen op met de Fuji's. Soms was de AF niet wat ik gewend was qua snelheid of tracking, soms zat de focus er gewoon net naast, ook op statische onderwerpen (erg jammer op 1.4 of 1.2).

Na o.a. een aantal bruiloften geschoten te hebben, en een aantal momenten gemist te hebben (gelukkig geen cruciale momenten) begon het toch weer te kriebelen en heb ik weer eens een Nikon D810 vastgehouden.
En verhip: het aantal foto's dat daadwerkelijk scherp is, ligt een stuk hoger met de Nikon dan met de Fuji's (ook met EVF).

Voordat ik overhaaste beslissingen neem: wat doe ik fout? Bij mijn weten staat alles redelijk standaard ingesteld (auto-power off, boostmode aan etc).
Of moet ik gewoon accepteren dat Fuji er nog niet helemaal is?

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Kuppelhut schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:01:
Even vloeken in de kerk:
Na 20 jaar Nikon ben ik in 2014 overgestapt naar Fuji (X-E1) 'voor erbij'. Met name AF was niet al te best, maar soit, plaatjes waren goed. In de periode daarna in mijn enthousiasme overgestapt van Nikon naar Fuji (X-T1, daarna X-Pro2) met een bak glas erbij.

Hoewel de beelden prima zijn, viel mij toch vooral het aantal 'net-niet-helemaal-lekker' gefocuste opnamen op met de Fuji's. Soms was de AF niet wat ik gewend was qua snelheid of tracking, soms zat de focus er gewoon net naast, ook op statische onderwerpen (erg jammer op 1.4 of 1.2).

Na o.a. een aantal bruiloften geschoten te hebben, en een aantal momenten gemist te hebben (gelukkig geen cruciale momenten) begon het toch weer te kriebelen en heb ik weer eens een Nikon D810 vastgehouden.
En verhip: het aantal foto's dat daadwerkelijk scherp is, ligt een stuk hoger met de Nikon dan met de Fuji's (ook met EVF).

Voordat ik overhaaste beslissingen neem: wat doe ik fout? Bij mijn weten staat alles redelijk standaard ingesteld (auto-power off, boostmode aan etc).
Of moet ik gewoon accepteren dat Fuji er nog niet helemaal is?
Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Wat zijn je lenzen en wat zijn je instellingen? Heb je gezichtsherkenning aan staan? Ondervind je problemen met single point focussing of zone focusing? Hoe groot is je focuspunt? Gaat het om continu focus of juist niet?

Ik kom van Pentax dus ik vind iedere autofocus verbetering. Zelf ervaring de continu focus van de xt1 als vrij waardeloos. Met name als je met een kleiner diafragma werkt omdat hij dan overgaat op contrast focusing.

Let ook op dat je de phase detection punten gebruikt voor scherpstellen. Dat zijn de 12 punten in het midden. De scherpstelpunten daar buiten werken met het veel mindere contrast focusing

Isniedood wijzigde deze reactie 17-09-2018 15:19 (12%)

• Kuppelhut
  • Laatst online: 20-09 11:14
Isniedood schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:16:
[...]

Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Wat zijn je lenzen en wat zijn je instellingen? Heb je gezichtsherkenning aan staan? Ondervind je problemen met single point focussing of zone focusing? Hoe groot is je focuspunt? Gaat het om continu focus of juist niet?

Ik kom van Pentax dus ik vind iedere autofocus verbetering. Zelf ervaring de continu focus van de xt1 als vrij waardeloos. Met name als je met een kleiner diafragma werkt omdat hij dan overgaat op contrast focusing.

Let ook op dat je de phase detection punten gebruikt voor scherpstellen. Dat zijn de 12 punten in het midden. De scherpstelpunten daar buiten werken met het veel mindere contrast focusing
Lenzen: 18-55, 23/1.4 35/1.4, 56 (en ik gebruik ze vaak tot 2.8)
Single point (Face detect is mi minder handig als meer dan een persoon in beeld is, group AF doet sowieso niet altijd wat ik wil);
Focus blokje is iets groter dan minimum en ja, ik zit in het fasedetectie-blok;
Probleem met zowel single als continuous AF

Licht zou een dingetje kunnen zijn (ik schiet veel binnen), maar ook weer niet in spelonken of zo...
Hoe ziet het met verschil in contrast van hetgeen waarop je scherp stelt, is dat veel of weinig?

Btw, een kleiner vierkantje maakt het scherpstellen in een aantal gevallen lastiger omdat je nu een veel kleiner gebied hebt waarbinnen je een duidelijk verschil van contrast moet hebben. M.a.w. de kans van slagen wordt daardoor doorgaans ook een stukje kleiner.

Verder is het handig om, indien het om de X-Pro 2 gaat, eens te kijken naar de custom AF-C instellingen. Door 1 van de andere 5 opties te nemen kun je het aantal hits aanzienlijk verhogen. Wat ook nog deels helpt is instellen dat er pas afgedrukt kan worden wanneer de foto scherp is (die staat default namelijk niet aan).

Het midden van de sensor bevat trouwens zowel phase detect als contrast AF punten. Als ik het goed heb begrepen wordt in de meeste gevallen de phase detect gebruikt en in een aantal andere gevallen juist de andere AF punten. Dat die phase detect punten er zitten betekent dus niet dat ze ook gebruikt worden.

• JannesGQ
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 09:12
Dag iedereen!

Met dat de topic momenteel toch over focus gaat. Ben onlangs overgestapt van de X-T20 op de X-T2 met een 56mm 1.2 en een 23mm 1.4.
Laatste tijd wat portretwerk gedaan(outdoor), maar ik ondervind steeds dat de focus nooit perfect mooi op het oog zit. Werken jullie dan standaard nooit met 1.2 maar bv 2 of 2.8?
Vind het echt moeilijk met een 1.2 te werken, zeker als het model dan wat beweegt om andere poses aan te nemen.
Spijtige is dat je dan zo'n duur glas koopt en dan niet werkt onder de f2...

Ook de eye-focus werkt bijna nooit.. Doe ik misschien iets mis met mijn X-T2? :p Focus op het hoofd werkt dan semi-goed. Maar nog steeds niet optimaal.

Wel al mooie foto's kunnen trekken, als je niet tenminste niet gaat pixelpeepen :D

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:56

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

JannesGQ schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:46:
Dag iedereen!

Met dat de topic momenteel toch over focus gaat. Ben onlangs overgestapt van de X-T20 op de X-T2 met een 56mm 1.2 en een 23mm 1.4.
Laatste tijd wat portretwerk gedaan(outdoor), maar ik ondervind steeds dat de focus nooit perfect mooi op het oog zit. Werken jullie dan standaard nooit met 1.2 maar bv 2 of 2.8?
Vind het echt moeilijk met een 1.2 te werken, zeker als het model dan wat beweegt om andere poses aan te nemen.
Spijtige is dat je dan zo'n duur glas koopt en dan niet werkt onder de f2...

Ook de eye-focus werkt bijna nooit.. Doe ik misschien iets mis met mijn X-T2? :p Focus op het hoofd werkt dan semi-goed. Maar nog steeds niet optimaal.

Wel al mooie foto's kunnen trekken, als je niet tenminste niet gaat pixelpeepen :D
Als ik zo een beetje rondkijk (ik heb geen Fuji) dan zie ik dat de EVF een "dual" mode heeft waardoor je dus goed kan zien of de focus juist ligt. Je kan bijna onmogelijk van de AF verwachten dat de focus met dat soort krappe scherptedieptes altijd goed ligt (o.a. de wimpers en bolling van het oog maken dat moeilijk).

Kijk bijv. eens hier: http://www.fujifilm.com/p..._t2/features/page_03.html

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:15
Met een 1.2 werken is gewoon lastig. Je model kan bewegen, jij kunt bewegen... Op 3 meter afstand heb je een marge tussen de 10-13 cm in theorie. Voor optimale scherpte mag je dit rustig halveren.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Aardappel
Nog maar een vraagje over MF.

Kom van de X-T1 af, is het met de X-T2 ook mogelijk om zo'n klein ingezoomd deel van de foto in beeld te krijgen waar je mee kunt scherpstellen?

• winwiz
Ja.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Aardappel
Mooi

• winwiz
Hier kun je het zien: https://2.img-dpreview.co...aCq6GNYXoChluOAKv6i9ns%3D

Verder kun je ook het zoekerbeeld (automatisch) vergroten in MF

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
winwiz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:12:
Met een 1.2 werken is gewoon lastig. Je model kan bewegen, jij kunt bewegen... Op 3 meter afstand heb je een marge tussen de 10-13 cm in theorie. Voor optimale scherpte mag je dit rustig halveren.
Ik heb ook na nu ~2 jaar oefenen nog steeds behoorlijk wat niet 'optimaal scherpe' (in de zin van pixelpeep-scherpe) foto's met mijn X-Pro2. Dat valt wel wat tegen. Een redelijke proportie daarvan kan ik aan mezelf toeschrijven (bewegingsonscherpte door camerabeweging of onderwerpbeweging), maar de autofocus heeft het ook wel eens wat zwaar. Als het echt scherp moet, moet ik eigenlijk wel mijn toevlucht nemen tot een statief, handmatige scherpstelling en eventueel kunstlicht.

Maar doorgaans zijn ook veel van de onscherpe foto's op normale kijkformaten en afstanden scherp genoeg.

begintmeta wijzigde deze reactie 18-09-2018 15:08 (6%)

• Aardappel
winwiz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:05:
Hier kun je het zien: https://2.img-dpreview.co...aCq6GNYXoChluOAKv6i9ns%3D

Verder kun je ook het zoekerbeeld (automatisch) vergroten in MF
Is dat wel de X-T2? Zie wel andere symbooltjes etc.

Hoe krijg je het met de X-T2 voor elkaar?

• winwiz
Kijk dan eens hier.... https://alikgriffin.com/master-manual-focus-xt2/

Je kunt zelfs kiezen of het grote beeld de vergroting is of het kleine beeld

winwiz wijzigde deze reactie 18-09-2018 15:55 (35%)

• Aardappel
winwiz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:51:
Kijk dan eens hier.... https://alikgriffin.com/master-manual-focus-xt2/

Je kunt zelfs kiezen of het grote beeld de vergroting is of het kleine beeld
Ja, daar heb ik inderdaad gekeken in mijn menu, maar dat werkt niet. Misschien ergens nog iets anders omzetten maar weet niet wat?

• winwiz
Heb de camera niet bij de hand op het werk..... dus kan het niet nakijken. Het werkt zeer beslist dat weet ik wel. Volgens mij moet je (een aantal keer) op display drukken.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:56

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Aardappel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:58:
[...]

Ja, daar heb ik inderdaad gekeken in mijn menu, maar dat werkt niet. Misschien ergens nog iets anders omzetten maar weet niet wat?
Goeie genade zeg, ik post net die link nog ;)

Deze dus: http://www.fujifilm.com/p..._t2/features/page_03.html

Ventieldopje wijzigde deze reactie 18-09-2018 16:01 (14%)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Aardappel
Misschien ben ik 8)7 8)7 |:(

Maar ook met http://fujifilm-dsc.com/e...camera/display/index.html de site van Fuji zelf krijg ik het niet voor elkaar.
Dual Display staat ingesteld op [INSTALLATIE > SCHERM SET-UP > INSTEL. DUBBEL SCHERM] R: Focus, L Frame.
Camera staat op M.

Geen dubbel scherm :/

• Msniekers
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-10 16:41
Staat je MF Assist nog op standaard? Volgens mij werkt dual display dan niet.

Zet hem eens op digital split image of focus peaking?

http://fujifilm-dsc.com/e...ting/index.html#mf_assist

• Aardappel
Msniekers schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:36:
Staat je MF Assist nog op standaard? Volgens mij werkt dual display dan niet.

Zet hem eens op digital split image of focus peaking?

http://fujifilm-dsc.com/e...ting/index.html#mf_assist
Stond 'ie wel op maar ook splitsen (met zo'n ouderwets SLR blokje) werkt het ook niet en focus piek ook niet.
Bij mij(n Nederlandse menu) heet dit trouwens HF assistentie.

• Msniekers
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-10 16:41
@Aardappel En als je splitsen of focus piek aanzet en daarna een paar keer op je disp/back knop drukt?
Ik heb mijn X-T1 al een tijdje niet meer maar ik dacht dat het daar zo werkte en dat zal op de T2 niet veel anders zijn.

• [Roland]
bobcom schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:04:
Enige andere glas dat werkt op Fuji is glas met een handmatige diafragma-instelling - de adapters passen alleen de mount aan, verder doen ze niks. Daarnaast is handmatig scherpstellen van af-lenzen vaak een crime vanwege de korte focusslag. Beste optie is op zoek gaan naar een oude 28-xx(x) zoom met M42-, Nikon F-, Canon FD- of whatever mount en handmatige scherpstelling (meestal >30 jaar of zo). Dumb adapters van x-mount naar bijna alle andere vattingen zijn voor een paar tientjes te koop.
Thanks, ondanks je waarschuwing toch één gehaald.
link

Niet veel van verwacht maar dit werkt wonderbaarlijk goed met mijn manual 50mm 1.4 (werkt veel beter op de Fuji dan op mijn Pentax) en nog redelijk met mijn AF 55-300. Met deze adapter ook nog een klein beetje controle over het diafragma (zit een diafragma draairing op, wel met korte slag) en de fuji past gelijk de sluitertijd aan. Geen OIS dus op 300mm schieten gaat alleen lukken met heel veel licht maar dit voldoende om op vakantie mijn langere lens mee te nemen. Het scherp stellen gaat ook wat makkelijker (lang leve peak) dan ik verwachte.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
Ook ik kom me melden, heb alweer enkele weken geleden een X-T20 met 18-55 en 55-200 aangeschaft. Ik heb m'n nikon spul nog niet verkocht, maar voor 2-3 tientjes wil ik best even proberen of m'n sigma 10-20 het wil doen met zo'n adapter. Focussen is bijna niet nodig op 10mm (eenmalig), en peaking maakt het helemaal makkelijk.

Hier staat tekst

• sapphire
@Aardappel; is het niet het achterste draaiwiel indrukken?

edit: Hmmm nee dus en een grote WTF want ik kan de optie nergens vinden :? Zou die eruit zijn sinds FW 4 ?

Edit2: @winwiz zijn link staat het in. sleutelsymbool--->scherminstellingen---->instel.dubbelscherm. En dan aanzetten met DispBack knop.

sapphire wijzigde deze reactie 18-09-2018 20:34 (77%)

Gabriël Ryzen

• Aardappel
Msniekers schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:03:
@Aardappel En als je splitsen of focus piek aanzet en daarna een paar keer op je disp/back knop drukt?
Ik heb mijn X-T1 al een tijdje niet meer maar ik dacht dat het daar zo werkte en dat zal op de T2 niet veel anders zijn.
Dit was het dus, bedankt, voelde me een beetje een n00b maar het zat dus stiekem een beetje weg gestopt.

• Heilige Kaas
  • Laatst online: 09:40
[Roland] schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:17:
[...]

Thanks, ondanks je waarschuwing toch één gehaald.
link

Niet veel van verwacht maar dit werkt wonderbaarlijk goed met mijn manual 50mm 1.4 (werkt veel beter op de Fuji dan op mijn Pentax) en nog redelijk met mijn AF 55-300. Met deze adapter ook nog een klein beetje controle over het diafragma (zit een diafragma draairing op, wel met korte slag) en de fuji past gelijk de sluitertijd aan. Geen OIS dus op 300mm schieten gaat alleen lukken met heel veel licht maar dit voldoende om op vakantie mijn langere lens mee te nemen. Het scherp stellen gaat ook wat makkelijker (lang leve peak) dan ik verwachte.
Wow, ik heb mij rot zitten zoeken naar een adapter die ook diafragma deed. Dat is exact wat ik nodig heb en zo hoef ik niet persé al mijn lenzen te verkopen. Mijn Pentax D-FA 100mm macro is namelijk écht geweldig. Heb nog nooit zo'n compacte en prachtige macro lens gezien. Vervangen ging mij bijna 1200 euro kosten en kon mij niet voorstellen dat ik er echt op vooruit ging.
Diafragma instellen werkt dus wel oke? Alleen weet je dus nooit welk diafragma je uiteindelijk gebruikt.

Weten jullie welke lens écht goed is beetje in standaard range? Welke prime zou ik voor gaan tussen de 16 en 60mm? Ik zat aan de 35 f/1.4 te denken maar hoor wisselende verhalen. De 16mm f/1.4 is wel interessant omdat deze ook macro achtige foto's kan maken.

• sapphire
Tja dat is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur zeker omdat de range die je noemt nogal breed is!

Zelf zweer ik bij een 23/1.4 omdat ik gewoon een enorme voorliefde voor dat brandpunt heb (35mm FF) en ben erg tevreden met de 50/2 maar dat is meer omdat het geld op is voor een 56/1.2 :+

De 16/1.4 hoor ik ook altijd enorm goede verhalen over maar ik zou niet weten wat ik met dat brandpunt zou moeten dus ja....voorkeur hè :)

Overigens als je een goede macro hebt en die kun je met zo'n adapter gebruiken, doen ! Fuji's 60mm is een nep-macro en de 80mm kost een godsvermogen :X

Gabriël Ryzen

• [Roland]
Heilige Kaas schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:30:
[...]

Diafragma instellen werkt dus wel oke? Alleen weet je dus nooit welk diafragma je uiteindelijk gebruikt.
Oke in de Engelse betekenis, niet geweldig dus, je weet inderdaad niet welk diafragma je gebruikt en er worden stops overgeslagen. Voor mij maakt dit niet zoveel uit, schiet meestal behoorlijk open.
Voor die paar tientjes kun je het natuurlijk proberen, mocht je in Den Haag wonen dan kun je die van mij eventueel testen.

• jors2
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:49
Hoe is de Fuji X-T2 / X-T20 voor landschapsfotografie? Op meerdere plekken gelezen dat het kleurenpalet meer voor portretfotografie is en het valt me op dat er maar weinig landschapsfotografen met Fuji schieten...

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 07:14

fdees

Trust me I'm an Engineer

jors2 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:12:
Hoe is de Fuji X-T2 / X-T20 voor landschapsfotografie? Op meerdere plekken gelezen dat het kleurenpalet meer voor portretfotografie is en het valt me op dat er maar weinig landschapsfotografen met Fuji schieten...
Ik gebruik de X-T20 met XC16-50 vaak voor landschapfotografie en heb niet veel problemen ermee. Zit momenteel nog te denken om de 12mm Samyang aan te schaffen voor extra wijd te gaan. Wanneer je echt naar specs gaat kijken hebben de camera's een dynamic range van 13 stops en andere camera's zitten rond 13,5 dus dat verschil is verwaarloosbaar, zeker als je gaat kijekn naar zaken zoals HDR.

Qua kleur vind ik het heerlijk om op zonnige warme dagen met velvia te fotograferen en op druiligere dagen met classic chrome om de sfeer in de foto's te krijgen.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Niet alles geloven wat je leest ;) Er zijn genoeg mensen die landschappen schieten met Fuji.
Dankzij de films simulations heb je juist verschillende mogelijkheden om sfeer neer te zetten. Schiet je in RAW en doe je wat simpele bewerking op de computer, dan kan je met iedere camera het resultaat bereiken dat je wilt.

• sapphire
Nee totaal niet te doen.
Maar er is dus een ander kleurenpallet nodig voor portret dan voor landschap? Lijkt me lastig :+

Overigens vanmiddag mijn 50-230 verkocht, lichtelijk spontaan maar ik was helemaal klaar met dat ding.

Spaar nog even door en denk toch voor de 55-200. Afgelopen tijd een paar keer mijn super cheape M42 135/2.8 lens gebruikt en behalve dat hij op 2.8 gewoon soft vond ik het brandpunt best lekker. Eigenlijk net iets te lang maar goed daarom nu ook weer nieuwsgierig naar de 90mm :+
Eigenlijk gewoon een scherpe 135 MF lens zien te vinden dus als iemand tips heeft :)

Gabriël Ryzen

• TKroon
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:41:
[...]

Eigenlijk gewoon een scherpe 135 MF lens zien te vinden dus als iemand tips heeft :)
Kijk eens naar een Leitz 135mm f/4 op eBay. Niet duur, haarscherp. Bijzonder design, alleen niet zo lichtsterk.

• Aardappel
fdees schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:35:
[...]

Zit momenteel nog te denken om de 12mm Samyang aan te schaffen voor extra wijd te gaan.
Vind deze lens niet geweldig om landschappen te fotograferen moet ik zeggen of je moet met filters gaan werken. Zie bijvoorbeeld dat deze erg snel over- of onderbelicht raakt (erger dan met bv 18-55 waar ik voorheen standaard m'n landschappen mee schoot).

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Aardappel schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:00:
[...]

Vind deze lens niet geweldig om landschappen te fotograferen moet ik zeggen of je moet met filters gaan werken. Zie bijvoorbeeld dat deze erg snel over- of onderbelicht raakt (erger dan met bv 18-55 waar ik voorheen standaard m'n landschappen mee schoot).
Kan je die uitleggen? Ik zie niet wat het verband is tussen een lens en onderbelichte/overbelichte foto's.

• sapphire
TKroon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:45:
[...]

Kijk eens naar een Leitz 135mm f/4 op eBay. Niet duur, haarscherp. Bijzonder design, alleen niet zo lichtsterk.
Ik denk dat we een andere definitie hebben van niet duur, ik zie $200+ :X

Leuke 2e hands 90mm ofzo lijkt me ook wel wat, snel, scherp,korter dan 135mm maar langer dan 50mm :+ Ik blijf ook gewoon een muts met keuzes maken :+

@Aardappel Is dat niet gewoon inherent aan UWA omdat je zoveel in beeld hebt dat je belichting sneller alle kanten opschiet. Ik herken me er maar gedeeltelijk in maar meer omdat ik dat met de Canon 17-40 en 10-22 ook had.

sapphire wijzigde deze reactie 19-09-2018 23:15 (19%)

Gabriël Ryzen

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Kan ik me niet in vinden. Toevallig net klaar met uitzoeken van foto's canada. Zie hieronder enkele voorbeelden

DSCF3992-Pano-bewerkt.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF4045-HDR.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3949-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3926.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3895.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3858-HDR-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3656-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3640.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3451-bewerkt.jpg by J. van Kessel, on Flickr

DSCF3366.jpg by J. van Kessel, on Flickr

Kom er wel net achter dat ik alles nog wat moet oplichten doordat mijn monitor niet helemaal lekker stond afgesteld ... |:(

Isniedood wijzigde deze reactie 19-09-2018 23:33 (80%)

Pagina: 1 ... 69 ... 72 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True