Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 74 Laatste
Acties:

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:14

fdees

Trust me I'm an Engineer

Aardappel schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:00:
[...]

Vind deze lens niet geweldig om landschappen te fotograferen moet ik zeggen of je moet met filters gaan werken. Zie bijvoorbeeld dat deze erg snel over- of onderbelicht raakt (erger dan met bv 18-55 waar ik voorheen standaard m'n landschappen mee schoot).
Isniedood schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:07:
[...]

Kan je die uitleggen? Ik zie niet wat het verband is tussen een lens en onderbelichte/overbelichte foto's.
Ook ik snap dat verband niet helemaal, schiet mijn landschappen toch meestal wel volledig manueel. Dus heb dan volledige controle erover.

Daarnaast probeer ik wel wat met filters te werken dus dat komt wel goed. Maar ga zelf eens op Photokina of het wat is :)

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:25
Naar aanleiding van de reacties:

onbewerkt:

Of ligt dat bij die beelden puur aan de bewolking? Ik kreeg het niet beter dan dat.

Dat je wel mooie landschappen kunt vastleggen met de 12 mm/X-T1/2:

kritiek is welkom ter verbetering.

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 12:22

Isniedood

nee, echt niet!

Aardappel schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:04:
Naar aanleiding van de reacties:

onbewerkt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Of ligt dat bij die beelden puur aan de bewolking? Ik kreeg het niet beter dan dat.

Dat je wel mooie landschappen kunt vastleggen met de 12 mm/X-T1/2:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

kritiek is welkom ter verbetering.
Dit ziet er uit alsof je bij de eerste paar foto's velvia film simulation aan hebt staan. Ik vind de kleuren echt too much, maar dat zit echt in je instellingen. Eigenlijk vind ik de 12mm foto's qua kleuren het best, al is de eerste onderbelicht.

Verder zou ik wat vaker onder belichten zodat je niet die blown out highlights krijgt. Dan kan je makkelijk in de nabewerking het zwart weer wat optrekken. Blown out highlights zijn niet meer te redden in de nabewerking en killing voor landschap foto's. De tweede 12mm foto vind ik bijvoorbeeld het best belicht, maar ook in relatief makkelijke omstandigheden. Geen tegenlicht, en een redelijk beperkt benodigd dynamisch bereik.

Hoe heb je overigens je belichtings meter ingesteld? Niet op spot-metering toch?

edit: probeer ook wat minder vaak je horizon precies op het midden te hebben. Er is best vaak een groot stuk oninteressant stuk lucht. Door de camera naar beneden te kantelen pak je wat meer voorgrond en minder lucht, of bij een mooie lucht kan je hem juist wat meer omhoog kantelen. Maar net wat het belangrijkste is. Dat maakt landschap foto's vaak (er zijn altijd uitzonderingen zoals bij sommige reflecties bijvoorbeeld) wat spannender dan heel vaak de horizon in het midden. De foto's waar je dat niet deed vind ik ook gelijk de beste.

edit2: gelijk even kijken of ik niet zelf in die valkuil ben getrapt :D

Isniedood wijzigde deze reactie 20-09-2018 11:39 (19%)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Aardappel
Isniedood schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:32:
[...]

Dit ziet er uit alsof je bij de eerste paar foto's velvia film simulation aan hebt staan. Ik vind de kleuren echt too much, maar dat zit echt in je instellingen. Eigenlijk vind ik de 12mm foto's qua kleuren het best, al is de eerste onderbelicht.

Verder zou ik wat vaker onder belichten zodat je niet die blown out highlights krijgt. Dan kan je makkelijk in de nabewerking het zwart weer wat optrekken. Blown out highlights zijn niet meer te redden in de nabewerking en killing voor landschap foto's. De tweede 12mm foto vind ik bijvoorbeeld het best belicht, maar ook in relatief makkelijke omstandigheden. Geen tegenlicht, en een redelijk beperkt benodigd dynamisch bereik.

Hoe heb je overigens je belichtings meter ingesteld? Niet op spot-metering toch?

edit: probeer ook wat minder vaak je horizon precies op het midden te hebben. Er is best vaak een groot stuk oninteressant stuk lucht. Door de camera naar beneden te kantelen pak je wat meer voorgrond en minder lucht, of bij een mooie lucht kan je hem juist wat meer omhoog kantelen. Maar net wat het belangrijkste is. Dat maakt landschap foto's vaak (er zijn altijd uitzonderingen zoals bij sommige reflecties bijvoorbeeld) wat spannender dan heel vaak de horizon in het midden. De foto's waar je dat niet deed vind ik ook gelijk de beste.

edit2: gelijk even kijken of ik niet zelf in die valkuil ben getrapt :D
Thnx voor je input.

Camera staat vaak op velvia omdat ik juist wel van kleur hou, dat is meestal een bewuste keuze.
Misschien moet ik eens wat meer spelen met die filmmodi want die foto's die jij maakt krijg ik er niet echt uit. In hoeverre zijn die nabewerkt? Of werk je veel met filters e.d.?

Meestal onderbelicht ik mijn foto's ook, maar in de geval met de 12 mm vind ik het lastig (veel in beeld, van erg licht tot erg donker).
Belichtingsmeter staat op centre-weigthed zeker nooit op spot, maar de camera niet bij de hand dus zeker weten doe ik het niet, kan ook multi zijn.

De horizon in het midden heeft ook veel te maken met de compositie die op dat moment beschikbaar is. Mijn voorkeur ligt dan bij meestal bij meer lucht (voor betere belichting) dan meer voorgrond (en dan heb ik het over 40% voorgrondvulling met oninteressant gras oid).
Ik heb ook een vriend die daar extreem in is en vaak de horizon op 10% ofzo heeft, mijne ligt vaker tegen het midden maar ben me zeker bewust van de 1/3 regel (standaard raster op m'n camera).

edit: ik merk steeds meer dat je je ťcht in specifieke fotografie moet verdiepen om jezelf te verbeteren, van beestjes durf ik wel te zeggen dat ik ze tegenwoordig (zeker in vergelijking met 2 jaar geleden) knap op de foto heb staan. Maar landschappen, mensen, productfoto's of andere takken in de fotografie vereist toch weer andere kennis en kunde. Chapeau voor jouw foto's!

Aardappel wijzigde deze reactie 20-09-2018 12:01 (6%)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-12 14:25

sys64738

Press play on tape

Volgens mij staat belichting compleet los van je lens. Wide angle of niet.

Gewoon je live historgram aanzetten en je belichting aanpassen zodat ie netjes tegen de rechter kant aan staat zonder te klippen.

Los daarvaan. Als je het meeste wilt halen uit zulke contrastrijke situaties, moet je toch echt RAW schieten en zelf je color simulatie in post creeeren. Dan kun je pas echt de schaduw mooi optrekken en highlights iets indammen.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Aardappel
sys64738 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:03:
Volgens mij staat belichting compleet los van je lens. Wide angle of niet.

Gewoon je live historgram aanzetten en je belichting aanpassen zodat ie netjes tegen de rechter kant aan staat zonder te klippen.

Los daarvaan. Als je het meeste wilt halen uit zulke contrastrijke situaties, moet je toch echt RAW schieten en zelf je color simulatie in post creeeren. Dan kun je pas echt de schaduw mooi optrekken en highlights iets indammen.
Het hele nabewerken gaat zo veel tijd inzitten, en dat is juist waar ik een hekel aan heb.
Het kan je foto's wel naar een hoger niveau tillen, maar tegen een prijs (tijd) die ik liever elders aan besteed.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:57

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Aardappel schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:24:
[...]

Het hele nabewerken gaat zo veel tijd inzitten, en dat is juist waar ik een hekel aan heb.
Het kan je foto's wel naar een hoger niveau tillen, maar tegen een prijs (tijd) die ik liever elders aan besteed.

[Afbeelding]
Tsja en die tijd steek je nu alsnog in de juiste instellingen vinden, hier posten etc. Bewerken kost niet zo veel tijd meer als je het vaker doet en een korte cursus kan je enorm helpen.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

[...]

[Afbeelding]
Misschien is het een optie om de highlights terug te zetten in camera en de shadows al wat op te trekken. Hierin moet je wel wat gaan zoeken wat bij jouw past,maar dit kan nabewerking mogelijk al voorkomen

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Aardappel schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:57:
[...]

Thnx voor je input.

Camera staat vaak op velvia omdat ik juist wel van kleur hou, dat is meestal een bewuste keuze.
Misschien moet ik eens wat meer spelen met die filmmodi want die foto's die jij maakt krijg ik er niet echt uit. In hoeverre zijn die nabewerkt? Of werk je veel met filters e.d.?

Meestal onderbelicht ik mijn foto's ook, maar in de geval met de 12 mm vind ik het lastig (veel in beeld, van erg licht tot erg donker).
Belichtingsmeter staat op centre-weigthed zeker nooit op spot, maar de camera niet bij de hand dus zeker weten doe ik het niet, kan ook multi zijn.

De horizon in het midden heeft ook veel te maken met de compositie die op dat moment beschikbaar is. Mijn voorkeur ligt dan bij meestal bij meer lucht (voor betere belichting) dan meer voorgrond (en dan heb ik het over 40% voorgrondvulling met oninteressant gras oid).
Ik heb ook een vriend die daar extreem in is en vaak de horizon op 10% ofzo heeft, mijne ligt vaker tegen het midden maar ben me zeker bewust van de 1/3 regel (standaard raster op m'n camera).

edit: ik merk steeds meer dat je je ťcht in specifieke fotografie moet verdiepen om jezelf te verbeteren, van beestjes durf ik wel te zeggen dat ik ze tegenwoordig (zeker in vergelijking met 2 jaar geleden) knap op de foto heb staan. Maar landschappen, mensen, productfoto's of andere takken in de fotografie vereist toch weer andere kennis en kunde. Chapeau voor jouw foto's!
Thanks voor de aardige woorden. Ik vind zelf landschappen het leukste, maar doe het veel te weinig. Vooral altijd veel over gelezen en bekeken. Alle foto's zijn nabewerkt. Sommige meer dan anderen, maar de meeste nauwelijks. Denk dat ik een 5 a 10 minuutjes per foto heb gedaan. Het bespaart me een hoop gedoe op het moment zelf met de juiste filmsimulaties zoeken.

Foto's zijn geimporteerd in lightroom met het standaard Fuji kleurenprofiel (is dat provia?) en veel meer dan de standaard 7 schuifjes doe ik niet (exposure, contrast, hightlights, blacks, shadows, lights en clarity). Dat is echt peanuts. Ik zit niet aan de RGB sliders.

Als je dan ook nog een dag een beetje in het zelfde gebied fotografeert dan kan je de instellingen ook nog syncen waardoor ze gelijk allemaal ongeveer goed staan.

De basis van deze foto's was al best prima, maar met in camera instellingen kan je dit er gewoon niet uithalen. Met geen enkel merk. Ik ben zelf een vrij luie fotograaf, zeker in de nabewerking, maar als je echt goede resultaten wil dan ontkom je er niet aan.

Sommige foto's waren trouwens wel met polarisatiefilter wat de kleuren iets aangedikt kan hebben.

Ik weet niet of centre weighted het handigste is als je een consequente belichting wil met landschapsfotografie. Ik zou denken dat je dan de breeds meting wil. Ik heb hem wel ook op centre weighted staan en loop de hele tijd aan mijn exposure compensation dial te draaien om mijn histogram goed te krijgen. Als je landschap fotografie goed wil doen is misschien nog wel het belangrijkste om je histogram te snappen (los van de composities onder de knie te hebben).

Isniedood wijzigde deze reactie 20-09-2018 13:35 (7%)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

[...]

[Afbeelding]
Kort samengevat: je wilt hele mooie foto's maken maar het mag niet veel moeite kosten 8)

Lagere versie: Zo "heel veel tijd" kost het ook weer niet. Je moet je foto's toch importeren op je PC. Als je dat in Lightroom (of 1 van de gratis alternatieven doet), kun je je foto's gelijk organiseren. Daarna is het kwestie van de beste foto uitzoeken en de highlights en shadows te doen, misschien kleur iets bewerken en klaar ben je. Meer dan 5 minuten hoeft het echt niet te duren.

Daarnaast is het natuurlijk apart dat je wel de moeite neemt om naar al die mooie plekken af te reizen, je camera spul mee te zeulen en na te denken over je compositie en dan de laatste stap teveel werk en tijd vindt kosten. Net alsof je een puzzel van 1000 stukjes maakt en bij de laatste 20 stukjes denkt: zucht, het is allemaal teveel werk hoor.

Dus ik zou je willen aanraden om het toch een keer te proberen en hopelijk zul je zien dat het toch wel meevalt met de hoeveelheid werk. Natuurlijk is het in het begin even uitzoeken hoe alles werkt maar daarna hoeft het echt max 5 minuten per foto te kosten. En zonder nabewerking gaat het je gewoon niet lukken om de beste landschapsfoto's te maken. En das toch zonde want je hebt de tools (goede camera) en kunde in huis.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Net bericht gehad dat de X-T3 silver klaar ligt om mijn X-T1 te vervangen. Hopelijk is zilver een goede keus, ik ben heel benieuwd. De X-T1 wordt de nieuwe camera van mijn vriendin.

Hier een mooi filmpje over de focussnelheid: YouTube: Fujifilm X-T3 Autofocus Test - Single Point and Face Detect

De X-T3 helpt bijzonder veel voor de single point focus snelheid van de legacy lenzen 23mm, 56mm en 35mm.. Laat ik nou net die eerste twee hebben.

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15-12 15:38
Bij mij is er dus iets misgelopen bij Coolblue met m'n pre-order, en ondertussen zijn ze al door hun voorraad heen... Volgende levering zou pas midden oktober zijn :'(
Iemand hier al wel geluk gehad?

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

phobosdeimos schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:03:
Bij mij is er dus iets misgelopen bij Coolblue met m'n pre-order, en ondertussen zijn ze al door hun voorraad heen... Volgende levering zou pas midden oktober zijn :'(
Iemand hier al wel geluk gehad?
Poeh, gelukkig was ik er dan snel bij. Ik ga 9 oktober op vakantie. Ik heb hem bij CameraNu besteld. Begreep van een andere winkel wel dat met name de zilveren X-T3 hard ging. Misschien kan je het nog ergens anders proberen?

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:15
Nog niets gehoord over mijn pre-order die ik op 6 sept bij Kamera Express heb gedaan... Heb maar even een mailtje gestuurd

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:43
Isniedood schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:32:
Foto's zijn geimporteerd in lightroom met het standaard Fuji kleurenprofiel (is dat provia?) en veel meer dan de standaard 7 schuifjes doe ik niet (exposure, contrast, hightlights, blacks, shadows, lights en clarity). Dat is echt peanuts. Ik zit niet aan de RGB sliders.
Volgens mij is dat idd het basis profiel, maar ik weet niet 100% zeker dat je dat ook ziet na importeren in Lightroom. Ik schiet zelf veel op velvia en zie de foto's altijd van kleur veranderen bij importeren, die kleurprofielen zijn dus puur voor de jpgs.

Je kunt iig zelf nog de kleurprofielen van Fuji toepassen op de RAW's in het onderste menu aan de rechterkant. Sinds ik daar achter ben, gebruik ik dat bijna standaard. Het geeft iig een goede uitgangspositie en vaak hoef ik er voor mijn gevoel niet veel meer aan te doen.

Ik moet wel zeggen, op de camera en op m'n telefoon vind ik velvia bijna altijd het mooiste, maar laatst bekeek ik dat eens op m'n pc (gekalibreerd) en daar was het idd too much. Ik moet nog eens checken of de velvia uit camera wel gelijk is aan de Lightroom velvia.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji X-T20 ~ 12mm ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-230

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

LA-384 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:15:
[...]

Volgens mij is dat idd het basis profiel, maar ik weet niet 100% zeker dat je dat ook ziet na importeren in Lightroom. Ik schiet zelf veel op velvia en zie de foto's altijd van kleur veranderen bij importeren, die kleurprofielen zijn dus puur voor de jpgs.

Je kunt iig zelf nog de kleurprofielen van Fuji toepassen op de RAW's in het onderste menu aan de rechterkant. Sinds ik daar achter ben, gebruik ik dat bijna standaard. Het geeft iig een goede uitgangspositie en vaak hoef ik er voor mijn gevoel niet veel meer aan te doen.

Ik moet wel zeggen, op de camera en op m'n telefoon vind ik velvia bijna altijd het mooiste, maar laatst bekeek ik dat eens op m'n pc (gekalibreerd) en daar was het idd too much. Ik moet nog eens checken of de velvia uit camera wel gelijk is aan de Lightroom velvia.
Wanneer je raw-bestanden importeert dan gaat deze standaard naar Adobe Kleur (hun standaard profiel) en dit aanpassen onder Standaard en profiel. althans in 5,6 en CC of hoe ze tegenwoordig mogen heten. Je kunt ook een standaardpreset maken voor een hele catalogus als je standaard een filmsimulatie wil. Hier op fujilove staat hoe je dit doet.

Zelf kies ik ze per foto in lightroom of pas ik standaard instellingen van een foto toe op een andere. In de laatste versie zit dit gelukkig niet meer van ondere maar lekker van boven onder standaard bij WB en dergelijke

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 02:44
Na veel testen met mijn X-T20 ervaar ik een frustratie voor landschapsfotografie waar ik niet helemaal uit kom.
Probleem: op de automatische stand (auto ontwerpprogramma) krijg ik veel mooiere kleuren uit de camera dan als ik met het diafragmamodus foto's schiet. En dat frustreert.

Wat doe ik verkeerd in diafragma stand? Of wat kan ik instellen om de kleuren wat beter uit te laten komen? Ik heb colour al op +3 staan,. Kan iemand mij helpen?

Zie onderstaand twee voorbeelden. Heb er eventueel wel meer indien nodig,.

Foto 1. Instellingen: stand diafragmamodus, F10, colour +3, verder alles neutraal, wb automatiscfh.

Foto 2. Instellingen: auto modus - camera kiest automatisch ontwerpprogramma landschap modus

De kleuren op deze diafragma stand zijn veel fletser/grijzer. Uiteraard kan ik dat in RAW en daarna bewerken, maar wil graag als basis ook al mooie heldere kleuren.

Kan iemand mij helpen hiermee?

MaStar wijzigde deze reactie 21-09-2018 07:45 (25%)

• teunijff
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:17
Ik las dat er een paar mensen interesse hadden in een Samyang 12mm 2.0.
Dan zou ik zeggen, kijk even in vraag en aanbod.

@mastar: ik zie geen flimtype welke je gekozen hebt in de diafragma modus.
Wat ik weet is dat veel mensen ( en wordt door fuji zelf ook aangeraden ) de flimtype : Velvia te gebruiken, waarin de kleuren extra levendig worden. En soms liggen de kleuren en contrast ook in de lens waar je mee werkt. Hoewel de Samyang 12 mm een goede lens is, ga ik toch over op Zeiss ( mede vanwege de autofocus), maar ook verstrooiing van licht is beter metde Zeiss zegt men, dan met de Samyang. Dat ligt mede aan de coatings die de lensontwerper gebruikt. Binden Samyang vind ik dat ondanks de zonnekap er snel strooilicht op de lens valt waardoor de foto;s wat flets er uitkomen.

Een heleboel dingen is lezen en nog eens lezen hoe anderen dat doen. En zelf heel veel uitproberen.
Succes, de xt-20 is gewoon een goede camera !

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

teunijff schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:01:
Ik las dat er een paar mensen interesse hadden in een Samyang 12mm 2.0.
Dan zou ik zeggen, kijk even in vraag en aanbod.

@mastar: ik zie geen flimtype welke je gekozen hebt in de diafragma modus.
Wat ik weet is dat veel mensen ( en wordt door fuji zelf ook aangeraden ) de flimtype : Velvia te gebruiken, waarin de kleuren extra levendig worden. En soms liggen de kleuren en contrast ook in de lens waar je mee werkt. Hoewel de Samyang 12 mm een goede lens is, ga ik toch over op Zeiss ( mede vanwege de autofocus), maar ook verstrooiing van licht is beter metde Zeiss zegt men, dan met de Samyang. Dat ligt mede aan de coatings die de lensontwerper gebruikt. Binden Samyang vind ik dat ondanks de zonnekap er snel strooilicht op de lens valt waardoor de foto;s wat flets er uitkomen.

Een heleboel dingen is lezen en nog eens lezen hoe anderen dat doen. En zelf heel veel uitproberen.
Succes, de xt-20 is gewoon een goede camera !
@MaStar Volgensmij heeft het ook te maken met je filmsimulaties, wanneer je Velvia gaat gebruiken ga je deze veel meer zien. Witbalans en dergelijke lijken gewoon goed.

De zeiss is spijtig genoeg dan ook een stuk duurder dan de samyang :'( . De Zeiss is een prachtige lens, maar is ook langzamer met f/2.8. Waardoor deze even snel is als de XF8-16mm, deze is dan wel weer een stuk duurder, maar wel weer veelzijdiger is daardoor.

Ach de X-T20 is voor mij de beste camera tot de X-T30 uitkomt. Alle kanten kan je ermee op van klein en compact tot zwaar en uitgerust met een l-bracket met grip en een goede flitser erop

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@MaStar Elke keer als je je camera een JPG laat schieten, doet hij zelf een bewerking om er een "mooie" plaat van te maken. In de Aperture stand is die bewerking vrij neutraal. Als je een filmsimulatie of onderwerp-programma kiest, gaat hij de JPG op een andere specifieke manier bewerken. Bij landschappen is dat blijkbaar meer saturation en contrast toevoegen. Prima.

Dus nee, je doet niks fout maar bij programma Landschappen doet de camera bewerkingen die jij mooier vindt.

Maar bij al die JPG modi ben je volledig overgeleverd aan je camera. Als je (ook) in RAW schiet, hebben al die modi geen invloed op je RAW files en mag/moet je zelf je foto's nabewerken met een RAW converter. Het grote voordeel is dat je zelf alle keuzes kunt maken en dat levert gewoon betere resultaten op dan wanneer je alles uit handen geeft en hoopt dat de camera het goed doet.

In je RAW converter kun je wel een import of camera profiel aanmaken waardoor bij het importeren al wat extra contrast en verzadiging worden toegevoegd. Waardoor je gelijk "mooie heldere kleuren" als uitgangspunt hebt.

• Aardappel
sys64738 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:57:
[...]

Kort samengevat: je wilt hele mooie foto's maken maar het mag niet veel moeite kosten 8)

Lagere versie: Zo "heel veel tijd" kost het ook weer niet. Je moet je foto's toch importeren op je PC. Als je dat in Lightroom (of 1 van de gratis alternatieven doet), kun je je foto's gelijk organiseren. Daarna is het kwestie van de beste foto uitzoeken en de highlights en shadows te doen, misschien kleur iets bewerken en klaar ben je. Meer dan 5 minuten hoeft het echt niet te duren.

Daarnaast is het natuurlijk apart dat je wel de moeite neemt om naar al die mooie plekken af te reizen, je camera spul mee te zeulen en na te denken over je compositie en dan de laatste stap teveel werk en tijd vindt kosten. Net alsof je een puzzel van 1000 stukjes maakt en bij de laatste 20 stukjes denkt: zucht, het is allemaal teveel werk hoor.

Dus ik zou je willen aanraden om het toch een keer te proberen en hopelijk zul je zien dat het toch wel meevalt met de hoeveelheid werk. Natuurlijk is het in het begin even uitzoeken hoe alles werkt maar daarna hoeft het echt max 5 minuten per foto te kosten. En zonder nabewerking gaat het je gewoon niet lukken om de beste landschapsfoto's te maken. En das toch zonde want je hebt de tools (goede camera) en kunde in huis.
Korte versie: story of my life

Langere versie: Ik schiet graag mooie plaatjes, en als ik dan echte mooie plaatjes heb wil ik die nog wel nabewerken met het standaard windows programma (kleuren, licht, schaduwen, bijsnijden en draaien). En nee dat duurt niet superlang, maar dat doe ik dan ook wel alleen met de foto's waarvan ik het de moeite waard vind.
Want wanneer is bij jou de puzzel compleet? Ik maak enkel van de vakantie een album, en heb 1x een foto op canvas laten zetten. Ik doe er verder niet veel mee, is de puzzel dan af als je bewerkte beelden op de computer staan? Op zich is het natuurlijk ook mooi om je mooiste foto's van 2018 ook in een album af te laten drukken.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Aardappel schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:45:
[...]

Korte versie: story of my life

Langere versie: Ik schiet graag mooie plaatjes, en als ik dan echte mooie plaatjes heb wil ik die nog wel nabewerken met het standaard windows programma (kleuren, licht, schaduwen, bijsnijden en draaien). En nee dat duurt niet superlang, maar dat doe ik dan ook wel alleen met de foto's waarvan ik het de moeite waard vind.
Want wanneer is bij jou de puzzel compleet? Ik maak enkel van de vakantie een album, en heb 1x een foto op canvas laten zetten. Ik doe er verder niet veel mee, is de puzzel dan af als je bewerkte beelden op de computer staan? Op zich is het natuurlijk ook mooi om je mooiste foto's van 2018 ook in een album af te laten drukken.
Als je er zo in staat moet je wellicht wel je wensen wat betreft het eindresultaat bijstellen. Zeker voor landschapfoto's ontkom ik niet aan nabewerken, al doe ik ook niet veel nabewerking zoals ik eerder al aangaf.

Juist dat laatste stukje extra punch in de kleuren moet je behalen met nabewerken. Voor straatfotografie heb ik dat al minder omdat ik Classic Chrome in sommige gevallen al erg goed vind werken.

Anders moet je in de camera allerlei kleuren van de standaard jpeg conversie aan gaan passen, maar dan kan je net zo goed iets meer werk stoppen in de nabewerking. Dat kost waarschijnlijk minder tijd.

Als ik eerlijk ben vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde is van een Fuji mirrorless is ten op zichte van een mooie compact, wanneer je niet de behoefte hebt om iets van moeite in de nabewerking te stoppen.

Overigens zijn er ook wel Pro's die enkel JPEG schieten, maar volgens mij kom je die met landschappen niet tegen. Meer het commerciele werk.

Isniedood wijzigde deze reactie 21-09-2018 10:08 (4%)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Aardappel Tja. Je mooie foto's in een donker hoekje van je harddisk onnodig bytes op laten snoepen is natuurlijk zonde. Maak een mooi boek of druk een mooie grote XPozer af (echte aanrader!).

Het is natuurlijk heel persoonlijk wat he met je foto's wilt doen. Maar als het antwoord "ergens op je PC laten verstoffen" is, kun je je misschien afvragen waarom je al die foto's maakt. En inderdaad waarvoor je die mooie X-T20 gekocht hebt.

Straatfotografie is prima in JPG te doen maar landschapsfotografie is een iets meer veel eisende tak van sport. Niemand zei dat landschapsfotografie eenvoudig was. Maar daarmee is het ook erg belonend als het wel allemaal lukt.

• Aardappel
Isniedood schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:59:
[...]

Als je er zo in staat moet je wellicht wel je wensen wat betreft het eindresultaat bijstellen. Zeker voor landschapfoto's ontkom ik niet aan nabewerken, al doe ik ook niet veel nabewerking zoals ik eerder al aangaf.

Juist dat laatste stukje extra punch in de kleuren moet je behalen met nabewerken. Voor straatfotografie heb ik dat al minder omdat ik Classic Chrome in sommige gevallen al erg goed vind werken.

Anders moet je in de camera allerlei kleuren van de standaard jpeg conversie aan gaan passen, maar dan kan je net zo goed iets meer werk stoppen in de nabewerking. Dat kost waarschijnlijk minder tijd.

Als ik eerlijk ben vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde is van een Fuji mirrorless is ten op zichte van een mooie compact, wanneer je niet de behoefte hebt om iets van moeite in de nabewerking te stoppen.

Overigens zijn er ook wel Pro's die enkel JPEG schieten, maar volgens mij kom je die met landschappen niet tegen. Meer het commerciele werk.
Nou laten we er ook niet zwaarder aan tillen dan noodzakelijk. Ik vind het ook leuk om zelf een taart of worstenbroodjes te bakken maar de afwas is niet bepaald het hoogtepunt.

Landschappen is ook niet mijn prioriteit, ik schiet graag dieren met een mooie tele, en dat doe ik liever met goed optisch glas met een goede sensor dan een compactcamera. Verders is het gewoon een hobby, ik verkoop niks (krijg hooguit af en toe een fooi) en verwacht geen professionele kwaliteit maar wil mezelf wel graag ontwikkelen en welke stappen daarmee een eenvoudig begin kunnen vormen is een basis om te zien of ik me er meer in ga verdiepen of niet.
sys64738 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:05:
@Aardappel Tja. Je mooie foto's in een donker hoekje van je harddisk onnodig bytes op laten snoepen is natuurlijk zonde. Maak een mooi boek of druk een mooie grote XPozer af (echte aanrader!).

Het is natuurlijk heel persoonlijk wat he met je foto's wilt doen. Maar als het antwoord "ergens op je PC laten verstoffen" is, kun je je misschien afvragen waarom je al die foto's maakt. En inderdaad waarvoor je die mooie X-T2 gekocht hebt.

Straatfotografie is prima in JPG te doen maar landschapsfotografie is een iets meer veel eisende tak van sport. Niemand zei dat landschapsfotografie eenvoudig was. Maar daarmee is het ook erg belonend als het wel allemaal lukt.
Maar wat ik met m'n vorige post ook bedoelde, stel dat je een album maakt, hoe vaak kijk je daarin, is het niet hetzelfde als foto's op je schijf laten staan? Ik stel ze nu vaak in als achtergrond van mijn telefoon, zie ik ze dagelijks meerdere keren. Is natuurlijk heel persoonlijk.
Heb ook geen plek aan de muur voor al die foto's :+

Aardappel wijzigde deze reactie 21-09-2018 11:20 (24%)

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 02:44
sys64738 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:24:
@MaStar Elke keer als je je camera een JPG laat schieten, doet hij zelf een bewerking om er een "mooie" plaat van te maken. In de Aperture stand is die bewerking vrij neutraal. Als je een filmsimulatie of onderwerp-programma kiest, gaat hij de JPG op een andere specifieke manier bewerken. Bij landschappen is dat blijkbaar meer saturation en contrast toevoegen. Prima.

Dus nee, je doet niks fout maar bij programma Landschappen doet de camera bewerkingen die jij mooier vindt.

Maar bij al die JPG modi ben je volledig overgeleverd aan je camera. Als je (ook) in RAW schiet, hebben al die modi geen invloed op je RAW files en mag/moet je zelf je foto's nabewerken met een RAW converter. Het grote voordeel is dat je zelf alle keuzes kunt maken en dat levert gewoon betere resultaten op dan wanneer je alles uit handen geeft en hoopt dat de camera het goed doet.

In je RAW converter kun je wel een import of camera profiel aanmaken waardoor bij het importeren al wat extra contrast en verzadiging worden toegevoegd. Waardoor je gelijk "mooie heldere kleuren" als uitgangspunt hebt.
Ik ben momenteel op wereldreis. Dus alles in RAW schieten neemt veel ruimte in beslag. Verder heb ik alleen een Surface mee en lightroom is daar relatief zwaar voor.

Ik kan het overwegen maar wil foto's soms ook gelijk delen.

Hebben jullie tips hoe ik ook in diafragma mode mooie kleuren kan schieten? Of is alleen RAW een optie?
MaStar schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:47:
[...]

Ik ben momenteel op wereldreis. Dus alles in RAW schieten neemt veel ruimte in beslag. Verder heb ik alleen een Surface mee en lightroom is daar relatief zwaar voor.

Hebben jullie tips hoe ik ook in diafragma mode mooie kleuren kan schieten? Of is alleen RAW een optie?
Ligt er natuurlijk aan wat je mooie kleuren vindt, maar je kan in diafragmamodus ook gewoon filmsimulaties selecteren (Velvia?) en daar meer of minder contrast/saturatie/scherpte op toepassen. Aan te passen naar eigen smaak... Zo te zien is dat met name het verschil tussen de twee foto's die je eerder postte.

tobiasvs wijzigde deze reactie 21-09-2018 14:06 (6%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

MaStar schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:47:
[...]

Probeer velvia gewoon eens denk dat deze heel dicht bij de kleuren van de autostand gaan kopen

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19:24
jors2 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:12:
Hoe is de Fuji X-T2 / X-T20 voor landschapsfotografie? Op meerdere plekken gelezen dat het kleurenpalet meer voor portretfotografie is en het valt me op dat er maar weinig landschapsfotografen met Fuji schieten...
Is top voor landschap

check eens het werk van Elia Locardi, tegenwoordig ook een fuji shooter

https://blamethemonkey.co...k-hands-on-review-details

www.mariovisser.com

• Astr0blaster
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 14-10 21:18
Iemand ervaring met bestellen vanuit Amazon.de? Wel/niet doen (invoerrechten, belasting, garanties etc)? De X-T3 is bij de Duitse Amazon 1250 euro. https://www.amazon.de/dp/B07H3XYK78/?tag=fujirumors-21
Invoerrechten sowieso niet, EU hŤ ;)

GabriŽl Ryzen

• wouter3
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:34
Amazon.de doet mee met een btw actie, vandaar die tijdelijk lagere prijs. Je kan er prima bestellen. Het enige dat me tegenstaat is dat het zo'n enorm groot bedrijf is, waardoor de kleinere vakzaken het steeds moeilijker krijgen.

• Astr0blaster
Ik heb overigens nog een vraagje aan de X-T2/X-T3 users/testers hier. Hoe is de camera voor professioneel filmwerk (kleinere producties)?

Ja op papier klinkt het allemaal geweldig. En ik ben op de hoogte van de specs. Maar hoe zijn de camera's in de praktijk? Werkt het fijn? Bottlenecks (record limits, accuduur etc)? Ik ben vooral benieuwd hoe Fuji het doet tegenover de Sony A7 serie.

Daarnaast: hoe "cinematic" zijn de beelden achteraf? Ja natuurlijk ligt dit aan een hoop factoren, maar sommige camera's hebben een veel meer "digital"/"video" plaatje, wat ik niet zo mooi vind. Ik heb nog niet zo veel cinematic beelden gezien van de X-T2/X-T3, terwijl dit soort beelden op YouTube genoeg te vinden zijn van de Sony A7 serie. Ik grade mijn filmbeelden namelijk best wel veel in post-productie.
sapphire schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:48:
Invoerrechten sowieso niet, EU hŤ ;)
Ah ja, ik dacht misschien andere addertjes onder het gras.
wouter3 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:59:
Amazon.de doet mee met een btw actie, vandaar die tijdelijk lagere prijs. Je kan er prima bestellen. Het enige dat me tegenstaat is dat het zo'n enorm groot bedrijf is, waardoor de kleinere vakzaken het steeds moeilijker krijgen.
Ja, maar dat is (helaas voor sommigen) hoe ondernemen en de economie werkt. Ik zie overigens dat het enkel de body is, niet voor body + kitlens. Aangezien ik nog geen Fuji glas hebt, is het niet meer zo interessant.

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
Astr0blaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:25:
Ja, maar dat is (helaas voor sommigen) hoe ondernemen en de economie werkt. Ik zie overigens dat het enkel de body is, niet voor body + kitlens. Aangezien ik nog geen Fuji glas hebt, is het niet meer zo interessant.
De kitlens is nieuw voor §373 aan je boodschappenwagentje toe te voegen. Anders in NL 2de hands overnemen voor pakweg §325.
Of aan een andere potentiele Fuji koper vragen of hij/zij de kitlens mee wil bestellen. Enige tijd geleden gedaan voor de persoon die mijn xt2 overnam toen ik voor de xh1 ging. De beste man had ook nog geen Fuji glas.

Ik zie daar overigens wel meerdere interessante (Fuji) dingen die een stuk goedkoper zijn...

edit: een XT3 voor §1250 niet interessant? Dat snap ik niet...Wat zou dan wel interessant zijn?

onsgeluk wijzigde deze reactie 22-09-2018 17:57 (6%)

onsgeluk schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:55:
[...]

De kitlens is nieuw voor §373 aan je boodschappenwagentje toe te voegen. Anders in NL 2de hands overnemen voor pakweg §325.
Of aan een andere potentiele Fuji koper vragen of hij/zij de kitlens mee wil bestellen. Enige tijd geleden gedaan voor de persoon die mijn xt2 overnam toen ik voor de xh1 ging. De beste man had ook nog geen Fuji glas.

Ik zie daar overigens wel meerdere interessante (Fuji) dingen die een stuk goedkoper zijn...

edit: een XT3 voor §1250 niet interessant? Dat snap ik niet...Wat zou dan wel interessant zijn?
Ik zit ent objectieven te kijken maar die vind ik zelfs aardig aan de prijs bij Amazon.de :?

GabriŽl Ryzen

• Astr0blaster
onsgeluk schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:55:
[...]

Waar zie jij de 18-55 voor 373 euro staan? Ik zie 600 euro staan.

De reden dat het aanbod niet meer interessant is, omdat hij in combinatie met een (nieuwe) kitlens alsnog uitkomt op bijna hetzelfde bedrag als in Nederland. Dan bestel ik hem voor dat geld liever in Nederland. Ja, tweedehands is nog wel een optie!

• onsgeluk
  • Nu online
Astr0blaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:17:
[...]

Waar zie jij de 18-55 voor 373 euro staan? Ik zie 600 euro staan.

De reden dat het aanbod niet meer interessant is, omdat hij in combinatie met een (nieuwe) kitlens alsnog uitkomt op bijna hetzelfde bedrag als in Nederland. Dan bestel ik hem voor dat geld liever in Nederland. Ja, tweedehands is nog wel een optie!
https://www.amazon.de/gp/...new?ie=UTF8&condition=new

Waarschijnlijk omdat ik 'm in m'n winkelmandje had zitten.

Hoe dan ook body + kit is 1899 in NL. Dan zou ik toch echt de body in DE halen en een oplossing zoeken voor het gebrek aan glas. Ik zie dat niet echt als een groot probleem.
sapphire schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:02:
[...]

Ik zit ent objectieven te kijken maar die vind ik zelfs aardig aan de prijs bij Amazon.de :?
Ik zat naar Godox spul te kijken

onsgeluk wijzigde deze reactie 22-09-2018 18:35 (14%)

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Astr0blaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:25:
Ik heb overigens nog een vraagje aan de X-T2/X-T3 users/testers hier. Hoe is de camera voor professioneel filmwerk (kleinere producties)?

Ja op papier klinkt het allemaal geweldig. En ik ben op de hoogte van de specs. Maar hoe zijn de camera's in de praktijk? Werkt het fijn? Bottlenecks (record limits, accuduur etc)? Ik ben vooral benieuwd hoe Fuji het doet tegenover de Sony A7 serie.

Daarnaast: hoe "cinematic" zijn de beelden achteraf? Ja natuurlijk ligt dit aan een hoop factoren, maar sommige camera's hebben een veel meer "digital"/"video" plaatje, wat ik niet zo mooi vind. Ik heb nog niet zo veel cinematic beelden gezien van de X-T2/X-T3, terwijl dit soort beelden op YouTube genoeg te vinden zijn van de Sony A7 serie. Ik grade mijn filmbeelden namelijk best wel veel in post-productie.
Dit is van de X-H1, maar kleuren zijn gelijk aan die van de X-T3 met eterna.

En dit is de X-T3, zit nog wel wat gepraat in, maar zeker ook videofragmenten.

Qua bottlenecks is dit gelijk aan die van de A7 qua record limit van 30 minuten. Dit is echter afhankelijk van wetgeving. Daarnaast zal een wel wat A7m3 langer meegaan op een batterij. Daarnaast heb je natuurlijk de Fujinon MKX lenzen dat zijn betaalbare cinemalenzen voor fuji, maar ook te verkrijgen met een E-mount, maar deze praten niet onderling bij de laatste dacht ik.

• winwiz
Ik heb nu de X-T3 naast mijn X-T2. Ik heb er nog niet heel veel mee kunnen doen maar de grootste verschillen die meteen opvallen:
Zoeker beeld is een heel stukje scherper.
Autofocus is echt een enorm verbeterd. Vooral ook in weinig licht.
Face en eye detection werken nu echt.
Touchscreen werkt prima voor wat ik er mee gedaan heb.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-12 19:53
Isniedood schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:25:
[...]
Kan ik me niet in vinden. Toevallig net klaar met uitzoeken van foto's canada. Zie hieronder enkele voorbeelden
Mooie reeks. Zijn die recent? Zoja, vroeg winter dit jaar :/
Aardappel schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:57:
[...]

Velvia is ook al redelijk contrastrijk. Zet die bv eens op Pro Neg Standard met Highlights & Shadows op -2. Je zal een stuk meer info in je shadows & highlights te zien krijgen. Geeft je dan wel een vrij contrastloos resultaat, maar je ziet dan wel beter wat de camera werkelijk vast legt... Ik schiet in RAW en heb de settings dan ook zo staan.

Schiet eens een RAW en schakel in Lightroom, als je dat hebt, tussen Adobe Neutral (geeft nog een vlakkere curve dan ProNegStd, +- ProNegStd/-2/-2), en Velvia...

Maar wat je zegt ivm je 12mm en het soms moeilijk vinden van een juist belichting, kan ik wel in komen, vooral op een bewolkte dag, met een witte hemel ipv blauwe, is het bereik vaak gwn te groot. Ze je highlight blinkies aan, en dan in post de shadows omhoog trekken; of bracketing en luminosity masks. SOOC is zoiets gewoon moeilijk...

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• sv7088
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13-12 09:13
Isniedood schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:25:
[...]

Kan ik me niet in vinden. Toevallig net klaar met uitzoeken van foto's canada. Zie hieronder enkele voorbeelden

[Afbeelding]DSCF3992-Pano-bewerkt.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF4045-HDR.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF3949-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF3926.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF3895.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF3858-HDR-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF3656-Pano.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF3640.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF3451-bewerkt.jpg by J. van Kessel, on Flickr

[Afbeelding]DSCF3366.jpg by J. van Kessel, on Flickr

Kom er wel net achter dat ik alles nog wat moet oplichten doordat mijn monitor niet helemaal lekker stond afgesteld ... |:(
@Isniedood mooi portfolio op Flickr van de Rocky Mountains! Ik ben afgelopen week geweest, te kort en maar 2 dagen in dit gebied met mindere weersomstandigheden, wel een aantal aardige foto’s geschoten met mijn X-T2, maar jouw foto’s zijn helemaal top

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:18
Denken jullie dat in body stabilisatie ooit naar de t series gaat komen? Tot nu toe heeft maar 1 body het. Vond pentax altijd geweldig dat je met een shutterspeed van 1sec op 50mm handheld (!) scherpe shots kreeg.
Niet iedere shot, maar dat het uberhaupt al kan is leuk. Net als een handheld shot van het melkwegstelsel. Gewoon omdat het kan.

@winwiz spijtig, maar inderdaad begrijpelijk! Je moet ergens op inleveren met zo’n compacte body.

Wie heeft verzonnen om de tripod schroef zo dicht bij de batterijklep te plaatsen (xt10)??? Nu moet ik iedere keer de hele quickrelease plate losmaken als ik wil opladen of wisselen van accu. Daarnaast is de body niet eens in balans op een tripod gezien die niet in het midden zit.
Ik mag hopen dat bij volgende iteraties ze dit wel anders hebben gedaan. Ooit ga ik een high end body halen. Xt3 of 4.

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 23-09-2018 20:36 (6%)

• winwiz
Volgens Fujifilm zelf is de body van de X-Tx te klein voor IBIS, dus reken er niet op.

Nou ja aan de andere kant, hebben ze niet ooit geroepen dat IBIS onmogelijk zou zijn met dit type sensor?

winwiz wijzigde deze reactie 23-09-2018 20:44 (38%)

Hoe groter de sensor hoe groter de bewegingsvrijheid zou moeten zijn om bewegingen te compenseren. Dat zal dan wel de reden zijn waarom MFT camera's een betere IBIS hebben dan de H1 en die is weer beter dan de Sony's en vermoedelijk de Nikon's Z...
Dat laat natuurlijk onverlet dat het misschien altijd kleiner kan of dat er door de miniaturisatie van de andere elektronica meer ruimte overblijft in de camera en IBIS + elektronica samen in eenzelfde body past als de Tx. De IBIS module zelf zal ook de nodige elektronica hebben die wel iets kleiner kan.Allemaal afwachten dus!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Buzz_Fuzz schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:32:
[...]

Mooie reeks. Zijn die recent? Zoja, vroeg winter dit jaar :/

[...]
Jaartje oud, 24 september zijn deze fotos gemaakt. Ik ben niet helemaal bij met uitzoeken :)
sv7088 schreef op zondag 23 september 2018 @ 06:03:
[...]

@Isniedood mooi portfolio op Flickr van de Rocky Mountains! Ik ben afgelopen week geweest, te kort en maar 2 dagen in dit gebied met mindere weersomstandigheden, wel een aantal aardige foto’s geschoten met mijn X-T2, maar jouw foto’s zijn helemaal top
Thanks! Wij hebben vorig jaar veel bosbranden en weinig zicht gehad. Toen in Jasper/Banff begon het op te klaren gevolgd door sneeuw, wat ook weer wegen onbegaanbaar maakte. Zorgde wel voor twee magische ritten Icefield Parkway. Van zuid naar noord was het herfst en op de terugweg, paar dagen later was het volop winter.

Ben ook benieuwd naar jouw foto's!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een hoop van die foto's wel opnieuw moet bewerken. Er zit nog een hoop meer in en het is makkelijker dan ik dacht. Naar aanleiding van onderstaand bericht ben ik gaan zoeken naar wat Elia Locardi allemaal doet. Hij heeft met Fstoppers een video reeks waarin hij zijn hele workflow verteld. Met alleen de eerste gratis aflevering heb ik sommige van de foto's van de reeks op flickr al beter bewerkt.

Aanrader dus: YouTube: Photographing The World Free Lesson 1 With Elia Locardi
Mavi86 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:35:
[...]

Is top voor landschap

check eens het werk van Elia Locardi, tegenwoordig ook een fuji shooter

https://blamethemonkey.co...k-hands-on-review-details
Heilige Kaas schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:47:
Denken jullie dat in body stabilisatie ooit naar de t series gaat komen?
Absoluut. Het is een kwestie van tijd totdat ze de techniek kleiner krijgen. Momenteel krijgen ze alles simpelweg niet in een body. Aangezien het Sony bij een fullframe wel lukt, kan ik mij niet voorstellen dat het Fuji in de toekomst niet ook gaat lukken met hun vergelijkbare X-T body. Sony is simpelweg al verder met de technologie.

Isniedood wijzigde deze reactie 24-09-2018 08:39 (12%)

• Mavi86
@Isniedood Ik heb de drie tutorials ook bekeken en het is echt heel erg leerzaam. Het 4e deel komt er binnenkort ook aan.
Omdat Elia ook met fuji schiet zie je ook gelijk wat de mogelijkheden zijn. Zo zie je maar dat de camera niet de beperkende factor is :)

Mavi86 wijzigde deze reactie 24-09-2018 08:50 (35%)

www.mariovisser.com

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Mavi86 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:49:
@Isniedood Ik heb de drie tutorials ook bekeken en het is echt heel erg leerzaam. Het 4e deel komt er binnenkort ook aan.
Omdat Elia ook met fuji schiet zie je ook gelijk wat de mogelijkheden zijn. Zo zie je maar dat de camera niet de beperkende factor is :)
Ik had begrepen dat hij in de derde serie van de Nik Collection is afgestapt. Doet hij dan alle kleurbewerkingen in Photoshop?

edit: Bijzonder mooi portfolio heb je trouwens! Gebruik je daarbij ook Elia's bewerkingstechnieken?

Isniedood wijzigde deze reactie 24-09-2018 09:34 (9%)

• Mavi86
Dankje :)

Ik gebruik soms zijn technieken voor exposure blending. Maar soms druk ik ook gewoon op de HDR knop in lightroom :)
Zijn sharpening methode , via high pass filter, in photoshop gebruik ik ook.
Verder doe ik de meeste bewerking in lightroom, en soms voeg ik een klein beetje toe met On1 Effects.

Om nog maar even ontopic te gaan.

Ik ben zelf van plan om de XF 55-200 volgende maand aan te schaffen. Lijkt me een mooi stukje glas voor de aankomende herfstperiode :)

Mavi86 wijzigde deze reactie 24-09-2018 15:53 (21%)

www.mariovisser.com

Mavi86 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:49:
Dat is het toch al jaren niet meer ?

Mocht je het daar niet mee eens zijn zou ik zeggen google eens op de "Pro photographer, cheap camera challenge" van Digitalrev van een aantal jaar geleden. Belachelijk slechte camera's en dan eens zien wat sommige gasten er nog voor beeld uit krijgen, geweldig :)

edit: Zit al een tijdje wat lenzen in de gaten te houden op MP, soms gewoon echt te apart. Fuji's 55-200 al meerdere keren voorbij zien komen voor prijzen zonder garantie en soms zelfs met schade waarbij het grijs importeren met beperkte garantie nog aantrekkelijker is 8)7

sapphire wijzigde deze reactie 24-09-2018 10:28 (16%)

GabriŽl Ryzen

• Mavi86
@sapphire oh ja daar heb je zeker gelijk in. Ik doelde meer omdat er twijfel was over de X-t2 icm Landschapfotografie :)

Ik zet er ook aan te denken om de lens (weer) in Hong Kong te bestellen. tot nu toe alleen maar goede ervaringen.

https://www.onestop-digital.com § 583

Mavi86 wijzigde deze reactie 24-09-2018 10:38 (40%)

www.mariovisser.com

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-12 19:53
Zelf onlangs een XF55-200 2e hands knn scoren voor 440§. Was niets aan; zat zelfs nog een filterkit bij. :*)
Heilige Kaas schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:47:
Wie heeft verzonnen om de tripod schroef zo dicht bij de batterijklep te plaatsen (xt10)??? Nu moet ik iedere keer de hele quickrelease plate losmaken als ik wil opladen of wisselen van accu. Daarnaast is de body niet eens in balans op een tripod gezien die niet in het midden zit.
Ik mag hopen dat bij volgende iteraties ze dit wel anders hebben gedaan. Ooit ga ik een high end body halen. Xt3 of 4.
Ik heb voor de XT20 sowieso een Meike XT20G grip gekocht, omdat ik die zonder toch net iets te verkrampt moet vasthouden. Die heeft de tripod schroef wel in het midden.
(Side-note: voor de XT2 vind ik een grip niet nodig, mits goede thumbrest.)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• Mavi86
@Buzz_Fuzz Voor dat geld scoor ik hem graag op MP :)

www.mariovisser.com

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:33
winwiz schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:15:
Volgens Fujifilm zelf is de body van de X-Tx te klein voor IBIS, dus reken er niet op.

Nou ja aan de andere kant, hebben ze niet ooit geroepen dat IBIS onmogelijk zou zijn met dit type sensor?
Tja, even ter aanvulling ...wanneer je een kleinere body zoals de Sony A7 tov een Fujifilm X-T reeks zet, blijkt het integreren van IBIS toch wel mogelijk te zijn. Hoog tijd dat Fujifilm met de IBIS voor in de X-T reeks eens in actie schiet.

https://camerasize.com/compare/#777,800

Moris wijzigde deze reactie 24-09-2018 16:59 (8%)

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 18:06
Moris schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:55:
[...]

Tja, even ter aanvulling ...wanneer je een kleinere body zoals de Sony A7 tov een Fujifilm X-T reeks zet, blijkt het integreren van IBIS toch wel mogelijk te zijn. Hoog tijd dat Fujifilm met de IBIS voor in de X-T reeks eens in actie schiet.

https://camerasize.com/compare/#777,800
Wellicht gaat dat ooit wel gebeuren, maar vereist denk ik dat de onderhuidse architectuur van het toestel omgegooid moet worden. Van X-T1 naar X-T3 was nu steeds een update van onderdelen terwijl het toestel in de basis weinig veranderde.

Qua registerafstand zou het moeten kunnen, die is bij de X-mount namelijk iets korter dan bij de E-mount.

• winwiz
Vergeet niet dat een X-trans sensor compleet anders is dan een bayer. Volgens mij heb je meer ruimte nodig om IBIS te laten werken, vandaar ook de grotere body van de X-H1

Hmm... Voor §110 te koop. Best het overwegen waard :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Snotver, dat word bijna balen dat ik m'n 70-200/4 weg gedaan heb :+

GabriŽl Ryzen

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

winwiz schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:32:
Vergeet niet dat een X-trans sensor compleet anders is dan een bayer. Volgens mij heb je meer ruimte nodig om IBIS te laten werken, vandaar ook de grotere body van de X-H1
Hoezo dat? Ik geloof daar echt niks van. X-trans sensor is niet compleet anders dan bayer. Er is 1 laag anders van de sensor, that is. Dat heeft volgens mij geen enkele invloed op de aansluitingen en de benodigde ruimte om een sensor.

• winwiz
Ik zou zeggen solliciteer bij Fujifilm en laat zien hoe het moet.

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 07:40
ik snap de vraagtekens van @Isniedood wel, Fuji zei voor de X-H1 namelijk:
our XF mount is not compatible with IBIS […] for the sake of image quality. […] The diameter of our mount was designed for the image circle without IBIS. It means the amount of light at the corners is reduced when the sensor is shifted. We could correct it digitally, but we don’t want to do it: we don’t want to compromise our image quality.

To cover the larger image circle, not only mount size (and body size), but also lens size must be bigger. We are pursuing the best balance of image quality, size and weight of both cameras and lenses, operability and performance. […] we don’t think this direction will be changed in the future. Our highest priority is always image quality.
Met andere woorden, 2 van die 3 dingen die ze zeiden, waren dus niet (helemaal) waar, aan de mount en lenzen is niets veranderd, of ze zijn terug gekomen op hun "image quality first" statement (al hoewel er vervolgens mij geen verschil is tussen image quality van de X-H1 & X-T2, maar dat terzijde). Die mount en lenzen zijn niet veranderd in de X-H1, ze wilde het eerst gewoon niet doorvoeren of hadden de nodige kennis nog niet in huis om het toe te passen.
Ik zet ook mijn vraagtekens bij het feit dat het niet zou passen in de X-T body, ik ben absoluut geen kenner, maar op het eerdere statement zijn ze ook teruggekomen. En misschien hebben ze de kennis nog niet om het op dit moment in een X-T body te krijgen (zonder de prijs op te drijven), maar het voelt een beetje als een bewuste keuze om het nu (nog) niet toe te passen in een X-T body, ze zouden daarmee zeker hun X-H1 kannibaliseren.

Het verhaal van Fujifilm rammelt een beetje. Maar goed wie ben ik :+ ?

Luuk84 wijzigde deze reactie 25-09-2018 12:46 (8%)

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

winwiz schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:19:
Ik zou zeggen solliciteer bij Fujifilm en laat zien hoe het moet.
Je hoeft niet gelijk bitchy te worden hoor :P

Ten eerste is dit de eerste keer dat ik lees dat X-Trans ermee te maken zou hebben en ik geloof niet dat Fuji dat ooit gezegd heeft. @Luuk84 zijn verhaal wat betreft de Mount die niet compatibel zou zijn met IBIS is mij ook bekend en dat heeft Fuji zelf wel gezegd. Maar zoals Luuk ook aangegeven heeft is dat nonsens gebleken.

Een sensor bestaat verder uit meerdere lagen en de X-Trans is een gewone CMOS sensor waarop 1 laag anders is. Dat heeft verder nul invloed op de mount en ook niet op ibis.

Ik vermoed dat het eerder ťťn van deze punten is:
  1. Fuji is nog niet zo ver als de andere merken in het downsizen van ibis
  2. IBIS genereert extra warmte en hoe kleiner de body hoe moeilijker het afvoeren van warmte is. Downsizen van componenten kan ook daarbij helpen, maar mogelijk krijgen ze het nu nog niet voor elkaar.
  3. Batterij duur heeft een te negatieve impact wat het voor de reviews nu niet waard is en zal later met een nieuwe batterij worden geintroduceerd
Ik zie de X-H1 meer als een proof of concept dat ze IBIS kunnen. Nu moeten ze het alleen nog klein genoeg (of de rest van de componenten kleiner maken) krijgen om het in een X-T body te krijgen. Maar als het in een Sony body kan, die kleiner is met een grotere mount, dan moet het ook in de X-T body kunnen. Die heeft meer ruimte voor componenten dan een Sony body.

Isniedood wijzigde deze reactie 25-09-2018 13:29 (4%)

• Lapras
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15-12 23:47

Lapras

Ice beam

Iemand vertelt me net dat CaptureOne vanaf nu gratis is voor Fuji gebruikers. Weet iemand daar meer over?

Foto's

• winwiz
Luuk84 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:43:
ik snap de vraagtekens van @Isniedood wel, Fuji zei voor de X-H1 namelijk:

[...]

Het verhaal van Fujifilm rammelt een beetje. Maar goed wie ben ik :+ ?
Ik kan mij voorstellen dat er achter de sensor een mechaniek komt die zorgt dat je IBIS hebt. Dit zou er dan voor zorgen dat je sensor iets naar voren komt. Dan kan ik mij ook voorstellen dat dit niet in de huidige X-T lijn past. Dan zou volgens mij je minimale focus afstand meer gaan worden (Een tussenring zorgt voor een kortere minimale focus afstand)

De X-H versie heeft niet voor niets een iets dikkere behuizing om dat verschil op te vangen.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Lapras schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:03:
Iemand vertelt me net dat CaptureOne vanaf nu gratis is voor Fuji gebruikers. Weet iemand daar meer over?
Dat is niet waar volgens mij. Er komt een speciale capture one versie, maar die is nog steeds best duur en enkel als subscription model. Lightroom blijft goedkoper.

edit: I stand corrected, capture one express it is..

Hoe vaak wordt een nieuwe capture one uitgebracht? Ieder jaar of iedere 2 jaar?

Hier wat meer info: https://www.fujirumors.co...lm-version/#disqus_thread

En hier de verschillende versies: https://www.phaseone.com/en/Online-Store.aspx

Isniedood wijzigde deze reactie 25-09-2018 15:57 (25%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Isniedood schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:17:
...
Dat is niet waar volgens mij. Er komt een speciale capture one versie, maar die is nog steeds best duur en enkel als subscription model. Lightroom blijft goedkoper.

...
Capture One heeft algemeen wat ondersteuning voor Fuji toegevoegd, bijvoorbeeld tethering voor diverse modellen.
Er is een Fuji-specifieke versie van Pro, alleen beschikbaar in abo-vorm (de Fuji-versie kost bij maandelijks betaald jaarabonnement 4§/maand excl BTW minder dan de volledige Pro-versie (die kost dus 20§vs16§/maand))
Er is een gratis Capture One Express versie voor Fuji, die heeft beperkte functionaliteit.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

begintmeta schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:53:
[...]

Capture One heeft algemeen wat ondersteuning voor Fuji toegevoegd, bijvoorbeeld tethering voor diverse modellen.
Er is een Fuji-specifieke versie van Pro, alleen beschikbaar in abo-vorm (de Fuji-versie kost bij maandelijks betaald jaarabonnement 4§/maand excl BTW minder dan de volledige Pro-versie (die kost dus 20§vs16§/maand))
Er is een gratis Capture One Express versie voor Fuji, die heeft beperkte functionaliteit.
Thanks for de beter info :)

Het is echt zuur dat photoshop niet apart te kopen valt. Ik vind capture one pro + adobe CC toch wat te veel van het goede. Ook wil ik niet mijn hele catalogue niet meer kunnen gebruiken omdat ik zou stoppen met adobe CC. Oftewel ik ben volledig gelockt op adobe en ik heb het helemaal zelf gedaan helaas. Maar 28 euro per maand gaan betalen voor Capture one + photoshop vind ik te veel van het goede.

• Lapras
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15-12 23:47

Lapras

Ice beam

begintmeta schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:53:
[...]

Ah, dank voor de verheldering. Daar ben ik als amateur die geen zin heeft in maandelijkse kosten toch erg blij mee! Volgens mij kan ik met de beperkte functionaliteit alsnog alles wat ik zou willen.

Foto's

• onsgeluk
  • Nu online
Isniedood schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:01:
[...]

Thanks for de beter info :)

Het is echt zuur dat photoshop niet apart te kopen valt. Ik vind capture one pro + adobe CC toch wat te veel van het goede. Ook wil ik niet mijn hele catalogue niet meer kunnen gebruiken omdat ik zou stoppen met adobe CC. Oftewel ik ben volledig gelockt op adobe en ik heb het helemaal zelf gedaan helaas. Maar 28 euro per maand gaan betalen voor Capture one + photoshop vind ik te veel van het goede.
Als ik dit lees "Import from other applications Import an existing Media Pro, Adobe Lightroom or Apple Aperture catalog" krijg ik toch de indruk dat je gewoon je adobe catalogus kan importeren bij zowel de gratis als de pro versie. Het kost je niets om met de gratis versie een poging te wagen ;)

Voor wat betreft de jaarlijkse kosten; van de niet Fuji-specifieke pro-versie kan je gewoon een voortdurende licentie kopen. Niet goedkoop, maar ook geen wederkerende kosten...

PS. volgens mij hoort deze conversatie hier thuis

onsgeluk wijzigde deze reactie 25-09-2018 16:24 (5%)

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

onsgeluk schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:20:
[...]

Als ik dit lees "Import from other applications Import an existing Media Pro, Adobe Lightroom or Apple Aperture catalog" krijg ik toch de indruk dat je gewoon je adobe catalogus kan importeren bij zowel de gratis als de pro versie. Het kost je niets om met de gratis versie een poging te wagen ;)

Voor wat betreft de jaarlijkse kosten; van de niet Fuji-specifieke pro-versie kan je gewoon een voortdurende licentie kopen. Niet goedkoop, maar ook geen wederkerende kosten...

PS. volgens mij hoort deze conversatie hier thuis
Op zich is dit heel relevant voor Fuji gebruikers toch? Kan best hier wat mij betreft :P

Ja je kan de adobe catalogus importeren, maar dat heeft wel de nodige beperkingen. De bewerkingen worden bijvoorbeeld niet meegenomen. Op zich ook wel logisch omdat Capture one heel anders met de bestanden omgaat (volgens velen beter).

Wat mij stoort aan Lightroom in combinatie met fuji zijn niet zozeer de wormy artifacts (gewoon je sharpening downtunen als je daar van last hebt), maar voornamelijk dat Lightroom rete traag door de foto's bladert.

• onsgeluk
  • Nu online
Isniedood schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:27:
[...]
Op zich is dit heel relevant voor Fuji gebruikers toch? Kan best hier wat mij betreft :P
Ik zeg niks :+
Ja je kan de adobe catalogus importeren, maar dat heeft wel de nodige beperkingen. De bewerkingen worden bijvoorbeeld niet meegenomen. Op zich ook wel logisch omdat Capture one heel anders met de bestanden omgaat (volgens velen beter).
Ik vermoed dat dit met elk pakket hetzelfde is precies om de reden die je noemt.
Wat mij stoort aan Lightroom in combinatie met fuji zijn niet zozeer de wormy artifacts (gewoon je sharpening downtunen als je daar van last hebt), maar voornamelijk dat Lightroom rete traag door de foto's bladert.
Is de laatste versie van Lightroom niet lightning fast dan ;)

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

onsgeluk schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:37:

[...]
Is de laatste versie van Lightroom niet lightning fast dan ;)
Nee.

:+

Luuk84 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:43:
Met andere woorden, 2 van die 3 dingen die ze zeiden, waren dus niet (helemaal) waar, aan de mount en lenzen is niets veranderd, of ze zijn terug gekomen op hun "image quality first" statement (al hoewel er vervolgens mij geen verschil is tussen image quality van de X-H1 & X-T2, maar dat terzijde). Die mount en lenzen zijn niet veranderd in de X-H1, ze wilde het eerst gewoon niet doorvoeren of hadden de nodige kennis nog niet in huis om het toe te passen.
Ik denk dat ze destijds wel degelijk de waarheid vertelden Je moet het namelijk wel in de juiste context zien en dat betekent in dit geval dus ook in de juiste tijd. Wat je op het moment steeds meer ziet is de computing power die er tegenaan wordt gegooid. De lenzen van Fujifilm zijn al een mooi voorbeeld: ze zijn volledig digitaal en bij de fameuze F2 serie zie je dat er ook behoorlijk wat dingen digitaal worden opgelost ipv optisch. Het hele concept van de film simulaties drijft op exact hetzelfde idee: computing power gebruiken om alles in de camera uit te rekenen en wat ze verder hebben getrokken door een applicatie te maken die de bewerkingen in de camera doet ipv op de computer waar het op is geÔnstalleerd.

Als je met dit in het achterhoofd eens kijkt naar de specs van de X-H1 valt al heel snel de extra computing power op. Fujifilm steekt dit ook niet onder voeten of banken, ze schreeuwen het van de daken.

M.a.w. de enige reden waarom dat IBIS in die X-H1 wel kan betreft 2 redenen: de body is er fysiek voor gemaakt (ruimte alleen is niet genoeg, de interne behuizing moet ook stabiel zijn en dus niet zelf trillingen veroorzaken of doorgeven) en ze hebben nu de computing power waardoor de beeldkwaliteitsproblemen die ze eerder aangeven nu geen rol meer spelen. M.a.w. ze kunnen nu door middel van geavanceerdere berekeningen het probleem met IBIS en de X-mount oplossen.

Het hele principe hierboven heeft inmiddels ook een naam gekregen: computational photography. Dat zul je steeds meer gaan zien en is het enige echte grote voordeel van mirrorless (gewicht en afmetingen verschillen amper met de DSLR evenknie).

Je moet niet vergeten dat camera's inmiddels net als computers, mp3 spelers, etc. gewoon onder technologie horen. De ontwikkelingen in de technologie gaan op diverse vlakken razendsnel. Wat een fabrikant op een bepaald moment zegt, kan een jaar later al volledig achterhaald zijn.
Ik zet ook mijn vraagtekens bij het feit dat het niet zou passen in de X-T body, ik ben absoluut geen kenner, maar op het eerdere statement zijn ze ook teruggekomen.
Dat zal wellicht in de toekomst ook gaan gebeuren wanneer hetgeen ze in de grotere en stevigere X-H1 body kwijt kunnen in de kleinere body van de X-T ťn Fujifilm beide series niet meer als afzonderlijke serie aan kunnen houden (lees: er zijn te weinig verschillen).
Isniedood schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:27:
[...]

Tja, ik ben nu C1 aan het proberen maar qua veel beter zie ik weinig verschil, kan ook nog aan mijn beperkte ervaring liggen maargoed. Het werkt vooral totaal anders, dat vooral.
Moet wel zeggen dat ik Lr pas sinds de 7.x versie echt werkbaar vind met RAF's, daarvoor was er echt een heel duidelijk verschil te zien met bv. Silkypix bv.

Overigens is Lr gewoon retetraag :+ Met alle soorten RAW's dus.
Ander puntje is dat C1 beduidend veel minder ram gebruikt (lees: 30~50% minder). Maargoed meer daarover liever in het alternatieve rawconverter topic :)

GabriŽl Ryzen

ppl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:30:
[...]

M.a.w. de enige reden waarom dat IBIS in die X-H1 wel kan betreft 2 redenen: de body is er fysiek voor gemaakt (ruimte alleen is niet genoeg, de interne behuizing moet ook stabiel zijn en dus niet zelf trillingen veroorzaken of doorgeven) en ze hebben nu de computing power waardoor de beeldkwaliteitsproblemen die ze eerder aangeven nu geen rol meer spelen. M.a.w. ze kunnen nu door middel van geavanceerdere berekeningen het probleem met IBIS en de X-mount oplossen.
Vergeet de verbeterde hitteafvoer van de X-H1 niet :)
Het hele principe hierboven heeft inmiddels ook een naam gekregen: computational photography. Dat zul je steeds meer gaan zien en is het enige echte grote voordeel van mirrorless (gewicht en afmetingen verschillen amper met de dSLR evenknie).
Nouja een X-T2 is met lenzen toch beduidend lichter en kleiner dan mijn dSLR hoor :?

Verder ben ik het geheel met je eens, ze schreeuwen het bij Fuji zelfs zo hard dat ze zelfs software gemaakt hebben die de processing via de camera diet (X-raw studio). Verder ben ik er eigenlijk best blij mee want de EVF icm. de film simulaties zorgt ervoor dat ik van de privť foto's vrijwel altijd goed of bijna goed belicht heb en gelijk een mooie 'bewerking' er over heen heb :)
Scheelt me veel tijd want de standaard kiekjes zijn vrijwel gelijk (bijna) perfect en kan ze gelijk off-camera via de wifi doorsturen maar vrouw en/of familie :)

GabriŽl Ryzen

• Luuk84
@ppl Plausibel verhaal, een stuk aannemelijker dan het fysiek niet in een body kunnen krijgen van IBIS. Dank voor je visie en toelichting :) Toch heb ik wat vragen/vraagtekens bij je verhaal (lees ik kijk er soms anders tegenaan).
ppl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:30:
[...]

Ik denk dat ze destijds wel degelijk de waarheid vertelden Je moet het namelijk wel in de juiste context zien en dat betekent in dit geval dus ook in de juiste tijd. Wat je op het moment steeds meer ziet is de computing power die er tegenaan wordt gegooid.
Misschien waar, alleen de manier waarop ze het vertelden was dan niet erg handig.
De lenzen van Fujifilm zijn al een mooi voorbeeld: ze zijn volledig digitaal en bij de fameuze F2 serie zie je dat er ook behoorlijk wat dingen digitaal worden opgelost ipv optisch.
Ik snap je punt, maar die nieuwe lenzen werken net zo goed op de oude bodies met minder "power"
Het hele concept van de film simulaties drijft op exact hetzelfde idee: computing power gebruiken om alles in de camera uit te rekenen en wat ze verder hebben getrokken door een applicatie te maken die de bewerkingen in de camera doet ipv op de computer waar het op is geÔnstalleerd.

Als je met dit in het achterhoofd eens kijkt naar de specs van de X-H1 valt al heel snel de extra computing power op. Fujifilm steekt dit ook niet onder voeten of banken, ze schreeuwen het van de daken.
Mijns inziens wordt die power voornamelijk gebruikt voor de AF, en misschien ook IBIS, dat weet ik niet, gezien je verhaal zou dit goed kunnen, maar het zou fijn zijn als dit ook ergens bevestigd zou worden.
Is dit een feit en bevestigd door Fujifilm? Het is een aannemelijke conclusie, dat zeker, maar toch geloof ik niet, dat ze het niet in de X-T3 hadden kunnen proppen. Dit is niet op feiten gebaseerd, maar mijn gevoel. Hadden ze dit wel gedaan, was de prijs fors omhoog gegaan en zou de X-H1 (bijna) overbodig zijn geworden. Nogmaals, dit is hoe ik er tegenaan kijk en is zeker geen feit :) Echter denk ik dat ze zichzelf ook gewoon niet in eigen voet willen schieten. De video features van de X-H1 zijn al (nagenoeg) hetzelfde als de X-T2, dus de power was er al wel. Ik weet niet of er veel verschil zit in computing power tussen de X-H1 & X-T3, maar ik ben erg benieuwd.
Het hele principe hierboven heeft inmiddels ook een naam gekregen: computational photography. Dat zul je steeds meer gaan zien en is het enige echte grote voordeel van mirrorless
(gewicht en afmetingen verschillen amper met de DSLR evenknie).
Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Maar daar ging het nu niet over :)
Je moet niet vergeten dat camera's inmiddels net als computers, mp3 spelers, etc. gewoon onder technologie horen. De ontwikkelingen in de technologie gaan op diverse vlakken razendsnel. Wat een fabrikant op een bepaald moment zegt, kan een jaar later al volledig achterhaald zijn.
Dat is zeker waar, maar ik heb een beetje het idee dat Fuji het IBIS verhaal wat onderschat heeft, er was gewoon heel veel vraag naar IBIS, ze moesten uiteindelijk wel terwijl ze eerst de boot afgehouden hebben. Misschien dat dit ook mede is gekomen omdat ze inzagen dat video wel degelijk van belang was en ze hier veel markt aandeel konden winnen. Zeg je video, dan wil je IBIS, dat is bij fotografie toch wel minder.
[...]

Dat zal wellicht in de toekomst ook gaan gebeuren wanneer hetgeen ze in de grotere en stevigere X-H1 body kwijt kunnen in de kleinere body van de X-T ťn Fujifilm beide series niet meer als afzonderlijke serie aan kunnen houden (lees: er zijn te weinig verschillen).
Wat ik me afvraag is waarom Sony het wel in een kleine body ( A6500) kan stoppen, ik denk gewoon dat marketing ook erg meespeelt, en niet alleen het technisch aspect.
Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom ze toen ze hard riepen dat IBIS niet kon en het lieten lijken dat het fysiek niet zou kunnen, terwijl het (waarschijnlijk) aan wat anders lag. Het komt bij mij een beetje over alsof ze de visie wat hebben aangepast, dat is natuurlijk niet erg, maar dan hadden ze het, naar mijn mening, iets anders moeten brengen.

Luuk84 wijzigde deze reactie 26-09-2018 09:35 (3%)

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15-12 15:38
De X-H1 heeft een soort van extra CPU die enkel dient voor de IBIS. Dat heeft plaats nodig. En dat brengt hitte met zich mee. Het IBIS mechanisme op zich heeft ook plaats nodig, bijna 1cm extra in de diepte als ik me niet vergis (volgens the angry photographer op youtube).
Het IBIS verhaal in de X-H1 is nog maar de eerste iteratie. Ze zullen dat vast en zeker nog wel kleiner en beter kunnen krijgen naar de toekomst toe, en dan in de X-T opnemen.
Maar ze zullen het pas doen als het opnemen van IBIS kan zonder de ergonomie en compactheid van de X-T aan te tasten.

Of misschien gaan ze IBIS wel bewust voor de X-H reeks houden... Want wat is anders nog de bestaansreden van de X-H ?

• dr paaj
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14-12 09:36
sapphire schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:00:
[...]

Tja, ik ben nu C1 aan het proberen maar qua veel beter zie ik weinig verschil, kan ook nog aan mijn beperkte ervaring liggen maargoed. Het werkt vooral totaal anders, dat vooral.
Moet wel zeggen dat ik Lr pas sinds de 7.x versie echt werkbaar vind met RAF's, daarvoor was er echt een heel duidelijk verschil te zien met bv. Silkypix bv.

Overigens is Lr gewoon retetraag :+ Met alle soorten RAW's dus.
Ander puntje is dat C1 beduidend veel minder ram gebruikt (lees: 30~50% minder). Maargoed meer daarover liever in het alternatieve rawconverter topic :)
C1 is niet beter, maar sneller, stabieler en soepeler. Het resultaat na export, vind ik persoonlijk mooier.(dit kan ook tussen mijn oren zitten daar ik een allergie voor Adobe heb/had)

De snelheid is een enorme vooruitgang, een batch met 100 raw files naar Jpeg in 3 verschillende resoluties en PNG voor social media is een verademing in een batch en klaar...

Even volhouden dan waardeer je C1 nog meer...
@dr paaj Ik zeg ook niet dat ik C1 niet waardeer. Ik schiet (al ligt dat nu op zijn gat) veel woningen/vastgoed dus een aantal foto's bewerkt en C1 en Lr naast elkaar maar het verschil is om het even. C1 de lucht wat mooier, Lr de gevel mooier. Vergelijkbaar qua scherpte en details op standaard instellingen.
Ja C1 is sneller maar de vergelijking is niet eerlijk, catalogus van ca 300 foto's tegenover 60k+ in Lr :+

Maargoed ik ga hier verder over in het daarvoor bedoelde topic ;)

GabriŽl Ryzen

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-12 15:20

Quakie

quakelen

begintmeta schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:06:
[...]

Ik heb ook na nu ~2 jaar oefenen nog steeds behoorlijk wat niet 'optimaal scherpe' (in de zin van pixelpeep-scherpe) foto's met mijn X-Pro2. Dat valt wel wat tegen. Een redelijke proportie daarvan kan ik aan mezelf toeschrijven (bewegingsonscherpte door camerabeweging of onderwerpbeweging), maar de autofocus heeft het ook wel eens wat zwaar. Als het echt scherp moet, moet ik eigenlijk wel mijn toevlucht nemen tot een statief, handmatige scherpstelling en eventueel kunstlicht.

Maar doorgaans zijn ook veel van de onscherpe foto's op normale kijkformaten en afstanden scherp genoeg.
Blij om te lezen dat ik niet enige ben... ik wel het idee dat het bij sommige lenzen vaker voorkomt (XF27 bijv).

Ik teken nergens meer voor

• winwiz
Over IBIS in de X-T lijn: https://www.fujirumors.co...film-x-t3-wont-have-ibis/

When the Fujifilm X-H1 was launched earlier this year, in a very interesting interview, Fuji guy Billy said:
“currently the IBIS system is quite large and that’s why the X-H1 itself is large“
Of course Fujifilm does not make the IBIS unit bigger than necessary. The IBIS on the Fujifilm X-H1 is the smallest Fujifilm can currently make without affecting image quality negatively and managing heat properly.

Luuk84 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:29:
Misschien waar, alleen de manier waarop ze het vertelden was dan niet erg handig.
Klopt maar we moeten er ook wel rekening mee houden dat dit in een interview was die door iemand is neergepend en dat hun Engels nou ook niet zo heel erg goed is (zoek eens naar Fujifilm presentaties op bijv. YouTube). M.a.w. het knullige kan ook gewoon komen door communicatieproblemen.
Ik snap je punt, maar die nieuwe lenzen werken net zo goed op de oude bodies met minder "power"
Niet helemaal zeker wat je hier precies bedoeld. Dat die lenzen digitaal gecorrigeerd zijn is mooi maar daarmee los je natuurlijk niet alles mee op. Wat het bij die F2 serie heeft gedaan is de lenzen kleiner maken (vergelijk de 35mm en 23mm lenzen maar eens, die zijn er in F2 en in F1.4 versie), niet eens zozeer dat ze sneller zijn (dat is eerder een kwestie van elektronica dan digitale correcties).
Mijns inziens wordt die power voornamelijk gebruikt voor de AF, en misschien ook IBIS, dat weet ik niet, gezien je verhaal zou dit goed kunnen, maar het zou fijn zijn als dit ook ergens bevestigd zou worden.
Ja en nee. Het magische woord hier is offloading. Bij de andere camera's hebben ze maar 1 processor die alle taken moet doen. Bij de X-H1 hebben ze er 2 waarbij de ene voor een aantal specifieke taken wordt ingezet (IBIS) en de ander voor de rest. Door die offloading heeft de andere processor weer meer ruimte voor ander rekenwerk. Die winst kan behoorlijk zijn. Probeer maar eens grafisch werk door de CPU uit te laten rekenen en daarna door bvij. de ingebouwde Intel GPU. Idem voor encrypten/decrypten en zelfs het minen van cryptovaluta.
Is dit een feit en bevestigd door Fujifilm? Het is een aannemelijke conclusie, dat zeker, maar toch geloof ik niet, dat ze het niet in de X-T3 hadden kunnen proppen.
Dat van de body is iets wat Fujifilm uitgebreid uit de doeken heeft gedaan. Zo staat het op de X-H1 productpagina en zijn ze aardig scheutig geweest met details in het officiŽle persbericht.

Verder baseer ik het op mijn eigen kennis van IT (hoe een computer werkt, wat DSP is, etc.). Camera's verschillen in dit opzicht namelijk niet van een Raspberry Pi, een iMac, je MP3 speler, een hart-long machine, etc.
De video features van de X-H1 zijn al (nagenoeg) hetzelfde als de X-T2, dus de power was er al wel. Ik weet niet of er veel verschil zit in computing power tussen de X-H1 & X-T3, maar ik ben erg benieuwd.
Het is dus niet alleen computing power, de interne behuizing is ook zeer bepalend. Dat laatste hebben de X-T2 en X-T3 dan weer niet. Ze zijn niet voor niets kleiner en lichter ;) Er zijn allerlei ontwikkelingen op materiaal gebied (denk aan composieten) maar daar hangt vaak een zeker prijskaartje aan. Dat maakt ze dan weer niet geschikt voor gebruik op grote schaal zoals bij Fujifilm X-series camera's. Met de tijd zal de prijs dalen waardoor dat soort materialen ineens wel bruikbaar zijn en zou je misschien wel een X-H1 in een X-T behuizing kunnen proppen.
Materiaal is overigens niet het enige wat in ontwikkeling is. De processoren die gebruikt worden voor embedded devices zoals een camera kennen het ook. Waar we nu 2 losse processoren voor nodig hebben kan het over een paar jaar wellicht met 1 processor die tevens ook veel sneller is. Dan heb je ineens minder ruimte op je PCB nodig (lees: het zou in een X-T body kunnen).
Dat is zeker waar, maar ik heb een beetje het idee dat Fuji het IBIS verhaal wat onderschat heeft, er was gewoon heel veel vraag naar IBIS, ze moesten uiteindelijk wel terwijl ze eerst de boot afgehouden hebben. Misschien dat dit ook mede is gekomen omdat ze inzagen dat video wel degelijk van belang was en ze hier veel markt aandeel konden winnen. Zeg je video, dan wil je IBIS, dat is bij fotografie toch wel minder.
Fujifilm heeft diverse lenzen met OIS dus waarom zouden ze dan IBIS gaan gebruiken? Zo gek veel meerwaarde heeft IBIS niet. Een ander veelgebruikt merk voor video is Canon en die doet exact hetzelfde als Fujifilm. Kennelijk is IBIS dus toch niet zo noodzakelijk als je denkt. Ik denk dat ze in deze juist handig hebben ingespeeld op de IBIS-vraag toen ze zagen dat ze het technisch voor elkaar konden krijgen.

Vergeet niet dat Fujifilm heel goed weet wat er bij video komt kijken. Ze zitten al aardig wat jaren in de markt. Weliswaar voor lenzen maar toch. Dat verklaart denk ik (deels) wel waarom ze met OIS zijn begonnen en niet met IBIS.
Wat ik me afvraag is waarom Sony het wel in een kleine body ( A6500) kan stoppen, ik denk gewoon dat marketing ook erg meespeelt, en niet alleen het technisch aspect.
Sony is een elektronica concern dat ook een deel van zijn eigen elektronica ontwerpt en fabriceert. Fujifilm is vooral een bedrijf dat dit doet op gebied van chemicaliŽn, film en lenzen. De camera's zijn bijzaak. Beide bedrijven hebben daardoor verschillende invalshoeken en ook ideeŽn over wat kwalitatief goed is en wat niet. Zo heeft Sony geen diafragma-ring op hun lenzen zitten en Fujifilm juist wel, kiest Fujifilm voor een andere ISO standaard dan Canon en Nikon, enz.

Het ging hier trouwens ook niet om de grootte van de body maar om de grootte van de lens-vatting icm de kwaliteitseisen die Fujifilm stelde aan beeld.
Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom ze toen ze hard riepen dat IBIS niet kon en het lieten lijken dat het fysiek niet zou kunnen, terwijl het (waarschijnlijk) aan wat anders lag. Het komt bij mij een beetje over alsof ze de visie wat hebben aangepast, dat is natuurlijk niet erg, maar dan hadden ze het, naar mijn mening, iets anders moeten brengen.
Omdat het toen technisch en fysiek gewoon niet kon binnen de door hun gestelde eisen. Vergeet niet dat merken een bepaalde reputatie willen aanhouden. Dat betekent dat ze niet zomaar (of echt helemaal niet) gaan afwijken van bepaalde zaken. Sommige merken lossen dat op door een nieuwe merk te lanceren waar ze dan lagere eisen kunnen hanteren. De andere optie is degene die Fujifilm kennelijk volgt: gewoon niet doen en zich richten op een specifieke markt. En ja, dat is gewoon een bedrijfspolitieke keuze: welke koers wil je als bedrijf varen? Marketing is het dus niet, dat is vooral bedoeld om mensen te enthousiasmeren.
Misschien is het gewoon goed dat Fuji blijft proberen de producten te verbeteren en dat er nu wel IBIS bestaat voor wie het wil gebruiken. Dat is hetzelfde als met de firmware, achter verbeteren ze nog wat zaakjes en dan is de functie blabla opeens aanwezig of verbeterd. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van!
Na verloop zal het misschien wel kleiner / compacter kunnen en in een X-T4 of X-T30 passen. Dat andere merken het kunnen is mooi voor hun, maar er zijn natuurlijk wat andere criteria (mount etc) die specifiek zijn.
Daarnaast is de kwaliteit van de IBIS niet bij ieder werk hetzelfde (Panasonic is kennelijk beter, Sony slechter) dus IBIS is niet gelijk IBIS.

We kunnen nu wel in de glazen bol proberen te kijken wat de strategie achter die keuzes is, maar dat blijft raden. Op dit moment is er in ieder geval een speeltje met en zonder IBIS, beiden zijn in staat technisch mooie opnames te maken. Ook daar zal vroeg of laat "verbetering" in komen net als met de sensoren etc. Sneller, mooier, bonter! Nu maar hopen dat diegene die op het knopje drukt een goede kijk op de zaken heeft.Vooral niet gek laten maken van wat er allemaal nieuw is, ook met "oud" spul kun je mooie opnames maken.

• Luuk84
Sodela schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:57:
Vooral niet gek laten maken van wat er allemaal nieuw is, ook met "oud" spul kun je mooie opnames maken.
Niemand hier die dat betwist ;) Ik schiet nog steeds foto's met een X-T1 en ik mis de IBIS niet bijvoorbeeld.

Maar soms is het ook gewoon leuk om visies en meningen te delen of proberen te doorgronden wat de beweegreden was, gewoon omdat het interessant is om het erover te hebben :)
Pffff wat een gezeik over IBIS.

Tegenwoordig is je camera een pauperding als het geen IBIS en eye-focus en minimaal 2 kaartsloten oid heeft volgens 'teh internetz'. Misschien meer fotograferen en minder rondhangen op fora :?

Lijkt tegenwoordig meer een papieren specs en feature race te worden dan wat je er daadwerkelijk mee kan.
Zo overrated, ja heel leuk allemaal en niemand hoeft me weer uit te gaan leggen hoe/wat/waarom het zo handig is want dat weet ik echt wel maar eind van het verhaal is de gene achter de camera zů veel meer bepalend.
Dit soort discussies al zo vaak gehad met mensen die me uit lachten omdat mijn bejaarde 5D (II) minder megapixels had/ crappy AF/ geen klapscherm/ geen wifi/GPS/789FPS/whatever feature/ect. en eind van het verhaal kwamen vragen hoe ik die foto's gemaakt had 8)7

en nee zo goed ben ik niet maar weet soms wel heel goed wat ik doe, wil, en mijn camera wel/niet kan en hoe ik dat kan inzetten

GabriŽl Ryzen

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

sapphire schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:10:
Pffff wat een gezeik over IBIS.

Tegenwoordig is je camera een pauperding als het geen IBIS en eye-focus en minimaal 2 kaartsloten oid heeft volgens 'teh internetz'. Misschien meer fotograferen en minder rondhangen op fora :?

Lijkt tegenwoordig meer een papieren specs en feature race te worden dan wat je er daadwerkelijk mee kan.
Zo overrated, ja heel leuk allemaal en niemand hoeft me weer uit te gaan leggen hoe/wat/waarom het zo handig is want dat weet ik echt wel maar eind van het verhaal is de gene achter de camera zů veel meer bepalend.
Dit soort discussies al zo vaak gehad met mensen die me uit lachten omdat mijn bejaarde 5D (II) minder megapixels had/ crappy AF/ geen klapscherm/ geen wifi/GPS/789FPS/whatever feature/ect. en eind van het verhaal kwamen vragen hoe ik die foto's gemaakt had 8)7

en nee zo goed ben ik niet maar weet soms wel heel goed wat ik doe, wil, en mijn camera wel/niet kan en hoe ik dat kan inzetten
Jep, daar wordt ik ook wel eens moe van. Maar op dat punt weet ik dat ik hier even een break moet nemen en meer moet fotograferen :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Luuk84
@sapphire je ziet hier op een discussieplatform hŤ, niet zo opwinden ;)

Als je doelt op het "gezeik" hier:
Soms is het interessant om het over een onderwerp te hebben, dat het jouw niet interesseert is wat anders. Persoonlijk mis ik IBIS ook niet, maar vind ik het wel interessant om het over het onderwerp IBIS te hebben en of dit wel of niet toepasbaar had kunnen zijn op een X-T3 bijvoorbeeld. En laten we eerlijk zijn zonder innovatie had je nu ook niet met 5D II gestaan ;)
Voor sommige soorten fotografie is stabilisatie erg handig en als het dan niet in de lens zit, ben je blij dat het in de camera zit (bij veel primes is dit het geval). Daarnaast is voor veel fototgrafen filmen ook een belangrijke bezigheid en dan geldt datzelfde.
Dubbel geheugenkaartslot is voor professionele opdrachten toch wel een hele geruststelling.
Alles moet je in perspectief plaatsen.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

@Ventieldopje * sapphire pakt camera en stapt op fiets :P

@Luuk84 Ik geef de voorkeur aan passievol, bevlogen en/of gewoon gruwelijk direct :+

Discussie voer je in het algemeen op basis van argumenten, ervaringen, eventueel wensen. Waar ik me de laatste tijd vooral aan irriteer is zoals ik dus zei is dat bashen op het niet hebben van functies waarvan de helft van de mensen niet eens of half ervaring mee heeft.
1 kaartslot, camera is compleet onbruikbaar voor professioneel gebruik!!!!!!
DR van de 6DII is slecht, ding is gelijk de slechtste camera ooit en compleet onbruikbaar. Ja DR was niet de beste maar heb prima foto's kunnen maken en lekker kunnen spelen met de RAWs ervan :?

EOS R word ook gelijk afgebrand terwijl niemand dat ding nog vast heeft gehad (want oa. Geen IBIS).

Gaat er niet om of ik iets interessant vind of nodig heb, want ik kijk ook vaak zat in bv. het Canon of Sony topic.
Gaat mij er om dat bv een X-T3 word aangekondigd en mensen het gelijk beginnen af te branden omdat hij geen IBIS heeft terwijl het een schitterende camera is (denk ik :+). En dat druppelt ook steeds meer door op dit 'discussieplatform'.
En soms irriteer ik me daar gruwelijk aan :+

GabriŽl Ryzen

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Het is inderdaad een schitterende camera (de xt3) en een enorme upgrade van mijn x-t1. Wel jammer dat er geen ibis op zit. ;)

Ik film eigenlijk nooit, daarvoor was het wel echt een aanwinst geweest. Verder heb ik alleen primes dus het was leuk geweest maar ik zou er geen batterijduur voor willen inleveren.

Let op ik kom van de xt1 dus sommige dingen zullen de xt2 ook al hebben , maar dit valt me op:

- mooie heldere scherpe zoeker.
- focussen is bijzonder snappy zonder het Fuji hunten, ook met ouder lenzen (23mm1.4 56mm1.2). Naar mij toe joggende hond lukte overigens nog steeds niet al heb ik niet met de instellingen zitten spelen. Met de 35mm f2 ging dat wel zonder aanpassingen prima.
- focussen in het donker ging top.
-eindelijk fatsoenlijke Bracketing keuzes
- je ziet continu welke sluitertijd de camera nodig denkt te hebben voor de je frame. Oftewel je ziet al of de sluitertijd kort genoeg is voordat je de de sluitertijd half indrukt. Ik vond dat zo irritant op de xt1.
- hij is snel! Met alles. Menu's, playback, scherpstellen. Opstarten was eerst trager dan mijn x-t1, maar een reboot heeft dat opgelost.
- scherpstellen is bijzonder accuraat.
- heel veel opties, te veel bijna.
-Touch screen focussen wanneer je door de zoeker kijkt is ruk
- had ik al gezegd dat hij top focust?

Ik heb Łberhaupt nog nooit een snel focussen we camera gehad. Pentax hield ook nooit over. Ik weet eindelijk wat ik al die jaren gemist heb. Vanaf de xt1 is het in ieder geval een massive upgrade. Pixel peepen ga ik niet doen, het is vast dik in orde.

Die dual card slots geven goed aan hoe slecht mensen van dingen op de hoogte zijn. Men maakt, net als bij RAID, massaal de vergissing te denken dat dit een soort van backup is (het komt er niet eens lichtjaren bij in de buurt) en staat al helemaal niet bij stil dat foto's van het geheugenkaartje worden gehaald. Dat zie je bij IBIS en OIS ook. OIS is vies, alleen IBIS is goed terwijl beiden hetzelfde beogen. Dan kun je beter discussie hebben over de verschillen/overeenkomsten van IBIS en OIS of een discussie over data management bij fotografie.

@Isniedood als je het nou over de X-T2 hebt kijk dan ook eens in het menu naar de custom AF-C settings. Ik heb daarop mijn X-Pro2 laatst ook eens mee lopen spelen en gemerkt dat een andere optie kiezen nogal wat verschil kan uitmaken in het aantal scherpe foto's.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

ppl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:17:
Die dual card slots geven goed aan hoe slecht mensen van dingen op de hoogte zijn. Men maakt, net als bij RAID, massaal de vergissing te denken dat dit een soort van backup is (het komt er niet eens lichtjaren bij in de buurt) en staat al helemaal niet bij stil dat foto's van het geheugenkaartje worden gehaald. Dat zie je bij IBIS en OIS ook. OIS is vies, alleen IBIS is goed terwijl beiden hetzelfde beogen. Dan kun je beter discussie hebben over de verschillen/overeenkomsten van IBIS en OIS of een discussie over data management bij fotografie.

@Isniedood als je het nou over de X-T2 hebt kijk dan ook eens in het menu naar de custom AF-C settings. Ik heb daarop mijn X-Pro2 laatst ook eens mee lopen spelen en gemerkt dat een andere optie kiezen nogal wat verschil kan uitmaken in het aantal scherpe foto's.
Ik heb het over de xt3. Die heeft dezelfde instellingen, maar toen geen tijd voor gehad om uit te zoeken

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@ppl Dual card sot is een tijdelijke backup. En meestal de beste backup die je voor elkaar kunt krijgen tijdens het schieten. Nee, je files staan niet op 3 fysiek gescheiden locaties met twee kaartjes. En als je camera gestolen wordt of in het water valt, ben je nog steeds al je foto's kwijt.

Maar de kans dat een SD kaartje corrupt gaat, is best aanwezig en dan zorgt zo'n tweede kaartje ervoor dat je je foto's nog seeds hebt. Net zoals dat RAID beter is dan 1 schijf. Maar inderdaad niet verwart moet worden met een echte goede backup.

@Isniedood Ja echt he. Zo'n touchscreen om je focuspunt te verplaatsen met de zoeker aan je oog is zo ruk. Mijn GX8 kan dat ook maar het werkt voor geen meter. Gepiel om er goed met je vinger bij te kunnen. En bij het loslaten verschuif ik altijd het punt nog een paar vakjes. Nee, mijn volgende camera heeft toch ceht zo'n joystickje.

• jors2
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08-12 19:16
Word de X-T2 nog geleverd of zijn de modellen nu op voorraad de laatste?

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

sys64738 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:26:
@ppl Dual card sot is een tijdelijke backup. En meestal de beste backup die je voor elkaar kunt krijgen tijdens het schieten. Nee, je files staan niet op 3 fysiek gescheiden locaties met twee kaartjes. En als je camera gestolen wordt of in het water valt, ben je nog steeds al je foto's kwijt.

Maar de kans dat een SD kaartje corrupt gaat, is best aanwezig en dan zorgt zo'n tweede kaartje ervoor dat je je foto's nog seeds hebt. Net zoals dat RAID beter is dan 1 schijf. Maar inderdaad niet verwart moet worden met een echte goede backup.

@Isniedood Ja echt he. Zo'n touchscreen om je focuspunt te verplaatsen met de zoeker aan je oog is zo ruk. Mijn GX8 kan dat ook maar het werkt voor geen meter. Gepiel om er goed met je vinger bij te kunnen. En bij het loslaten verschuif ik altijd het punt nog een paar vakjes. Nee, mijn volgende camera heeft toch ceht zo'n joystickje.
Het touchscreen werkt normaal als point and click. Je kan aanwijzen wat je scherp wil stellen. Dikke prima dus. Doe je je oog bij de evf dan wordt het een soort touchpad (zoals bij laptops) waarmee je je focuspunt naar de gewenste plek kan swipen. Ik wil gewoon in een hoek kunnen tikken en alle andere vakken overslaan. Gelukkig is er het joystickje nog

sys64738 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:26:
@ppl Dual card sot is een tijdelijke backup.
Dat het op 2 kaartjes staat maakt het nog geen backup. Het zit namelijk in hetzelfde apparaat en wordt gelijktijdig beschreven door hetzelfde ding. Daarmee is het dus net zo'n grote SPOF als 1 card slot.
Maar de kans dat een SD kaartje corrupt gaat, is best aanwezig en dan zorgt zo'n tweede kaartje ervoor dat je je foto's nog seeds hebt.
Dat is pertinent onjuist en de hoofdreden waarom een dual card slot uiteindelijk heel gevaarlijk kan zijn. Mensen gaan er klakkeloos vanuit dat die 2e kaart een backup is. Dat is mooi maar daarmee wordt geen rekening gehouden met de diverse soorten corruptie mogelijkheden noch met het feit dat het gros van de datacorrupties bij geheugenkaartjes veroorzaakt wordt door slijtage. Veel mensen kopen direct 2 SD kaartjes en gebruiken ze gelijktijdig. Ze vergeten dat er ook gelijktijdig naar de kaartjes worden geschreven en je dus ook evenveel slijtage hebt. Gaat zo'n kaartje dan is de kans aanzienlijk dat de 2e ook gaat.
Net zoals dat RAID beter is dan 1 schijf.
Dat is ook niet waar. RAID is heel specifiek bedoeld voor snelheid (RAID 0; hoewel dit feitelijk geen RAID is wegens gebrek aan Redundantie) of het kunnen blijven doordraaien. Bij servers is dat heel belangrijk omdat ze 24/7 moeten blijven draaien (of in ieder geval beschikbaar zijn tijdens de werkdag). Dat heb je bij camera's niet.

Als je echt data corruptie wilt voorkomen zul je een heel proces moeten inrichten die rekening houdt met de slijtage van de kaarten. Daar gaat een dual card slot je niet bij helpen, vaak wisselen, kaarten uit verschillende batches en leeftijden gebruiken en vooral kaarten voortijdig vervangen daarentegen wel. Dat is trouwens iets wat men al veel langer adviseert.

Die dual card slots zijn dan ook vooral geschikt om RAW+JPG te kunnen doen (vooral bij Fujifilm handig omdat die JPEGs standaard erg goed zijn), het langer kunnen doorschieten (voor wie vooral in burst schiet en/of rekening moet houden dat ie op onregelmatige tijden van kaartje kan wisselen) en in zeldzame gevallen waarbij het kunnen verdoezelen van foto's belangrijk is (denk aan journalisten in bijv. Turkije: de ene kaart kunnen ze afgeven terwijl ze de andere met de foto's kunnen laten zitten: politie blij, journalist blij want ze hebben de foto's nog).
Nee, mijn volgende camera heeft toch ceht zo'n joystickje.
Ik vind dat joystickje lang niet altijd handig, soms is de "focus-recompose" techniek makkelijker en sneller om te doen. Als je de camera tegen je lichaam draagt loop je ook vaak de kans dat je scherpstelpunt ineens op een hele andere plek ligt. Gelukkig kun je 'm snel centreren en zelfs een lock functie instellen (klik op stick om te unlocken waarna je het scherpstelpunt kunt verplaatsen). Dat is bij mij overigens ook het enige wat verschuift, alle overige dials blijven staan zoals ze staan.
Leuk en aardig allemaal die definities, maar ik kan je vertellen dat de kans op 2 kaartjes stuk of dat het wegschrijven naar de 2 kaartjes fout gaat, vele malen kleiner is dan dat 1 kaartje corrupt gaat, of dat je kaartje kwijt of fysiek kapot gaat. En dat is het punt achter 2 kaartsloten hebben.
En of je dat backup mag noemen of niet, zal me een worst wezen. Als een bruidsfotograaf een huwelijk vastlegt, dan kan je je er donder op zeggen dat het excuus "sorry maar mijn geheugenkaartje is kapot gegaan en nu heb ik geen foto's van de ceremonie" niet zo in dank afgenomen gaat worden.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ppl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:46:
[...]

Dat het op 2 kaartjes staat maakt het nog geen backup. Het zit namelijk in hetzelfde apparaat en wordt gelijktijdig beschreven door hetzelfde ding. Daarmee is het dus net zo'n grote SPOF als 1 card slot.

[...]
Er is altijd een SPOF want data moet altijd ergens vandaan komen, in dit geval de camera. Dit doet geen afbreuk aan het feit dat 2 kaartsloten veiliger is als 1.
[...]

Dat is pertinent onjuist en de hoofdreden waarom een dual card slot uiteindelijk heel gevaarlijk kan zijn. Mensen gaan er klakkeloos vanuit dat die 2e kaart een backup is. Dat is mooi maar daarmee wordt geen rekening gehouden met de diverse soorten corruptie mogelijkheden noch met het feit dat het gros van de datacorrupties bij geheugenkaartjes veroorzaakt wordt door slijtage. Veel mensen kopen direct 2 SD kaartjes en gebruiken ze gelijktijdig. Ze vergeten dat er ook gelijktijdig naar de kaartjes worden geschreven en je dus ook evenveel slijtage hebt. Gaat zo'n kaartje dan is de kans aanzienlijk dat de 2e ook gaat.

[...]
Ja en hoe vaak gaan die op exact het zelfde moment stuk ;) Dan moet je wel ťcht grote pech hebben en dan nůg ga je van een worst case uit. Het feit blijft gewoon wederom dat je met 2 kaartsloten ook 2 verschillende merken kan gebruiken en 2 verschillende batches etc. Je spreid daarmee dus alsnog je risico.
[...]

Dat is ook niet waar. RAID is heel specifiek bedoeld voor snelheid (RAID 0; hoewel dit feitelijk geen RAID is wegens gebrek aan Redundantie) of het kunnen blijven doordraaien. Bij servers is dat heel belangrijk omdat ze 24/7 moeten blijven draaien (of in ieder geval beschikbaar zijn tijdens de werkdag). Dat heb je bij camera's niet.

[...]
Whut, waar heb je dat vandaan? RAID staat letterlijk voor Redundant Array of Inexpensive Disks. Bij camera's zou je gewoon door moeten kunnen schieten ook al is een kaartje corrupt geraakt (RAID 1 dus).
[...]

Als je echt data corruptie wilt voorkomen zul je een heel proces moeten inrichten die rekening houdt met de slijtage van de kaarten. Daar gaat een dual card slot je niet bij helpen, vaak wisselen, kaarten uit verschillende batches en leeftijden gebruiken en vooral kaarten voortijdig vervangen daarentegen wel. Dat is trouwens iets wat men al veel langer adviseert.

[...]
En dit kan dus prima met dual card slots zoals ik al zei ;)

www.maartendeboer.net

• winwiz
En meteen maar thetered schieten naar een externe opslag, een backup camera op een cold shoe die gesynchroniseerd mee schiet. Veiligheid voor alles.

O ja, de externe opslag wireless syncen met de NAS thuis. Of overdrijf ik nu?

winwiz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 23:19:
En meteen maar thetered schieten naar een externe opslag, een backup camera op een cold shoe die gesynchroniseerd mee schiet. Veiligheid voor alles.

O ja, de externe opslag wireless syncen met de NAS thuis. Of overdrijf ik nu?
Nee je vergeet syncen naar nůg een externe locatie voor als je huis affikt ;)

Technisch gezien heeft @ppl wel gewoon gelijk en anderzijds @Ventieldopje ook. Neemt niet weg dat een 2e kaartslot handig is maar ook gewoon overkomelijk als je er maar ťťn hebt. Vroeg‚h hadden ze toch ook geen dual filmrolletje, hell dat was pas kwetsbaar ten opzichte van een geheugenkaartje en toen schoot men ook professioneel.

Hoe vaak raken SD kaarten corrupt dan? Geloof dat ze wel gevoeliger zijn dan CF kaarten ? Dit zijn voor mij namelijk de eerste SD kaarten die ik ooit gekocht heb :+ (microSD niet meegerekend)

@Universal Creations Als je fotograaf een ongeluk krijg ben je de foto's ook kwijt dus enig risico blijf je altijd houden :+ ^)

GabriŽl Ryzen

• Luuk84
@sapphire wat een gezeik zeg over die dual card slots :+

Voor privť gebruik heb ik niet perse 2 cards slots nodig, heb ik nu ook niet. Wel een keer meegemaakt dat ik een paar corrupte bestanden op mijn sd had, heel vreemd.
Ik kan me voorstellen bij prof gebruik dat je nu gewend ben aan 2 cardslots en je dat ook graag op je volgende body wil hebben.

Luuk84 wijzigde deze reactie 27-09-2018 08:37 (22%)

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:35
Ik werk heel veel met storage systemen maar ga mij niet mengen in de raid discussie ;-)

Laten we eerlijk zijn. De techniek voorziet in een dual card slot. En twee is altijd beter dan 1.
Vooral voor events als een bruiloft oid.

Wat lost het op: Een cardwrite error op een single disk. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je een bruiloft schiet en je kaart kapot gaat, je er blij mee bent.

Daarnaast weet ik dat er ook mensen zijn die bijvoorbeeld jpegs op de ene en Raws op de andere weg laten schrijven. Een administratieve keuze.

En als laatste, wanneer je een belangrijk event schiet, (betaald) en je single sd gaat kapot, zal iedereen inclusief jezelf vragen, waarom heb ik niet gekozen voor dual slots.

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

Pagina: 1 ... 70 ... 74 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True