Klopt maar we moeten er ook wel rekening mee houden dat dit in een interview was die door iemand is neergepend en dat hun Engels nou ook niet zo heel erg goed is (zoek eens naar Fujifilm presentaties op bijv. YouTube). M.a.w. het knullige kan ook gewoon komen door communicatieproblemen.
Ik snap je punt, maar die nieuwe lenzen werken net zo goed op de oude bodies met minder "power"
Niet helemaal zeker wat je hier precies bedoeld. Dat die lenzen digitaal gecorrigeerd zijn is mooi maar daarmee los je natuurlijk niet alles mee op. Wat het bij die F2 serie heeft gedaan is de lenzen kleiner maken (vergelijk de 35mm en 23mm lenzen maar eens, die zijn er in F2 en in F1.4 versie), niet eens zozeer dat ze sneller zijn (dat is eerder een kwestie van elektronica dan digitale correcties).
Mijns inziens wordt die power voornamelijk gebruikt voor de AF, en misschien ook IBIS, dat weet ik niet, gezien je verhaal zou dit goed kunnen, maar het zou fijn zijn als dit ook ergens bevestigd zou worden.
Ja en nee. Het magische woord hier is offloading. Bij de andere camera's hebben ze maar 1 processor die alle taken moet doen. Bij de X-H1 hebben ze er 2 waarbij de ene voor een aantal specifieke taken wordt ingezet (IBIS) en de ander voor de rest. Door die offloading heeft de andere processor weer meer ruimte voor ander rekenwerk. Die winst kan behoorlijk zijn. Probeer maar eens grafisch werk door de CPU uit te laten rekenen en daarna door bvij. de ingebouwde Intel GPU. Idem voor encrypten/decrypten en zelfs het minen van cryptovaluta.
Is dit een feit en bevestigd door Fujifilm? Het is een aannemelijke conclusie, dat zeker, maar toch geloof ik niet, dat ze het niet in de X-T3 hadden kunnen proppen.
Dat van de body is iets wat Fujifilm uitgebreid uit de doeken heeft gedaan. Zo staat het op de
X-H1 productpagina en zijn ze aardig scheutig geweest met details in
het officiële persbericht.
Verder baseer ik het op mijn eigen kennis van IT (hoe een computer werkt, wat DSP is, etc.). Camera's verschillen in dit opzicht namelijk niet van een Raspberry Pi, een iMac, je MP3 speler, een hart-long machine, etc.
De video features van de X-H1 zijn al (nagenoeg) hetzelfde als de X-T2, dus de power was er al wel. Ik weet niet of er veel verschil zit in computing power tussen de X-H1 & X-T3, maar ik ben erg benieuwd.
Het is dus niet alleen computing power, de interne behuizing is ook zeer bepalend. Dat laatste hebben de X-T2 en X-T3 dan weer niet. Ze zijn niet voor niets kleiner en lichter

Er zijn allerlei ontwikkelingen op materiaal gebied (denk aan composieten) maar daar hangt vaak een zeker prijskaartje aan. Dat maakt ze dan weer niet geschikt voor gebruik op grote schaal zoals bij Fujifilm X-series camera's. Met de tijd zal de prijs dalen waardoor dat soort materialen ineens wel bruikbaar zijn en zou je misschien wel een X-H1 in een X-T behuizing kunnen proppen.
Materiaal is overigens niet het enige wat in ontwikkeling is. De processoren die gebruikt worden voor embedded devices zoals een camera kennen het ook. Waar we nu 2 losse processoren voor nodig hebben kan het over een paar jaar wellicht met 1 processor die tevens ook veel sneller is. Dan heb je ineens minder ruimte op je PCB nodig (lees: het zou in een X-T body kunnen).
Dat is zeker waar, maar ik heb een beetje het idee dat Fuji het IBIS verhaal wat onderschat heeft, er was gewoon heel veel vraag naar IBIS, ze moesten uiteindelijk wel terwijl ze eerst de boot afgehouden hebben. Misschien dat dit ook mede is gekomen omdat ze inzagen dat video wel degelijk van belang was en ze hier veel markt aandeel konden winnen. Zeg je video, dan wil je IBIS, dat is bij fotografie toch wel minder.
Fujifilm heeft diverse lenzen met OIS dus waarom zouden ze dan IBIS gaan gebruiken? Zo gek veel meerwaarde heeft IBIS niet. Een ander veelgebruikt merk voor video is Canon en die doet exact hetzelfde als Fujifilm. Kennelijk is IBIS dus toch niet zo noodzakelijk als je denkt. Ik denk dat ze in deze juist handig hebben ingespeeld op de IBIS-vraag toen ze zagen dat ze het technisch voor elkaar konden krijgen.
Vergeet niet dat Fujifilm heel goed weet wat er bij video komt kijken. Ze zitten al aardig wat jaren in de markt. Weliswaar voor lenzen maar toch. Dat verklaart denk ik (deels) wel waarom ze met OIS zijn begonnen en niet met IBIS.
Wat ik me afvraag is waarom Sony het wel in een kleine body ( A6500) kan stoppen, ik denk gewoon dat marketing ook erg meespeelt, en niet alleen het technisch aspect.
Sony is een elektronica concern dat ook een deel van zijn eigen elektronica ontwerpt en fabriceert. Fujifilm is vooral een bedrijf dat dit doet op gebied van chemicaliën, film en lenzen. De camera's zijn bijzaak. Beide bedrijven hebben daardoor verschillende invalshoeken en ook ideeën over wat kwalitatief goed is en wat niet. Zo heeft Sony geen diafragma-ring op hun lenzen zitten en Fujifilm juist wel, kiest Fujifilm voor een andere ISO standaard dan Canon en Nikon, enz.
Het ging hier trouwens ook niet om de grootte van de body maar om de grootte van de lens-vatting icm de kwaliteitseisen die Fujifilm stelde aan beeld.
Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom ze toen ze hard riepen dat IBIS niet kon en het lieten lijken dat het fysiek niet zou kunnen, terwijl het (waarschijnlijk) aan wat anders lag. Het komt bij mij een beetje over alsof ze de visie wat hebben aangepast, dat is natuurlijk niet erg, maar dan hadden ze het, naar mijn mening, iets anders moeten brengen.
Omdat het toen technisch en fysiek gewoon niet kon binnen de door hun gestelde eisen. Vergeet niet dat merken een bepaalde reputatie willen aanhouden. Dat betekent dat ze niet zomaar (of echt helemaal niet) gaan afwijken van bepaalde zaken. Sommige merken lossen dat op door een nieuwe merk te lanceren waar ze dan lagere eisen kunnen hanteren. De andere optie is degene die Fujifilm kennelijk volgt: gewoon niet doen en zich richten op een specifieke markt. En ja, dat is gewoon een bedrijfspolitieke keuze: welke koers wil je als bedrijf varen? Marketing is het dus niet, dat is vooral bedoeld om mensen te enthousiasmeren.