Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste
Acties:

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:05
Luuk84 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:35:
@sapphire wat een gezeik zeg over die dual card slots :+

Voor privť gebruik heb ik niet perse 2 cards slots nodig, heb ik nu ook niet. Wel een keer meegemaakt dat ik een paar corrupte bestanden op mijn sd had, heel vreemd.
Ik kan me voorstellen bij prof gebruik dat je nu gewend ben aan 2 cardslots en je dat ook graag op je volgende body wil hebben.
Padum tsssss :+

Privť is ook stiekem wel lekker hoor, RAW's op 1, jpg's op 2. Scheelt uitzoeken #lui

GabriŽl Ryzen

• teunijff
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-10 20:06
Ik heb een X-H1 en ik vind de IBIS tegenvallen. Ze zijn nog echt op een beginners-traject denk ik.
Ik kom van olympus MFT af, en moet eerlijk zeggen dat de beeldstabilisatie en vooral de beeldstabilisatie samenwerking van lens en body het heel erg goed doen.
Je kan gewoon zien dat beeldstbilisatie bin olympus al heel goed ontwikkeld is.
Het is gewoon jammer dat ze qua sensor en snel optredende ruis bij hogere ISO ‘s geen inhaalslag hebben gemaakt. Wat dat betreft is de x-trans sensor echt veel beter.

Ik vind alleen de prijzen van lenzen bij Fuji echt de pan uit rijzen !!
Ik lonk nog steeds naar de macro lens van fuji....ik heb nu de 60mm semi macro waar ik nog steeds tevreden over ben.
En voor non pro shooters is een dubbele SD care slot niet echt nodig ( al is het selecteren van jpg en RAF wel een stuk eenvoudiger nu.
Ben benieuwd wat er volgt na de X-H1 en de X-T3 !

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07:33
@teunijff Waarom geen macro extension tube?
Helaas kom je met de 60mm niet tot de 1:1, maar wellicht met een van je andere lensen.
Geen idee wat er gebeurt als je zowel de 16 als 11 op elkaar schroeft...

• jors2
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:30
Is het op de X-T2 mogelijk om in "Aperture mode" het diafragma aan te passen via een van de instel-wielen?

• sapphire
Als je het belichtingscompensatie wiel op C zet kun je door het voorste wieltje in te drukken. Switchen of je deze wilt gebruiken voor belichtingscompensatie of diafragma.

Tenminste dat werkte zo bij de XC50-230 omdat die geen ring heeft.

Edit met de 18-55 geprobeerd maar werkt dus niet. Wel standaard het achterste wieltje als ik de lens op A zet.

sapphire wijzigde deze reactie 27-09-2018 23:18 (19%)

GabriŽl Ryzen

Ventieldopje schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:07:
Er is altijd een SPOF want data moet altijd ergens vandaan komen, in dit geval de camera. Dit doet geen afbreuk aan het feit dat 2 kaartsloten veiliger is als 1.
Zou er dan nu ook iemand zo vriendelijk willen zijn om die uitspraak eens daadwerkelijk te onderbouwen in plaats van deze maar te blijven herhalen? Dan ontaarden dingen ook niet in welles-nietes.
Ja en hoe vaak gaan die op exact het zelfde moment stuk ;) Dan moet je wel ťcht grote pech hebben en dan nůg ga je van een worst case uit.
Dat is een klassieke dooddoener die ook opgaat voor maar 1 slot ;)
Het feit blijft gewoon wederom dat je met 2 kaartsloten ook 2 verschillende merken kan gebruiken en 2 verschillende batches etc. Je spreid daarmee dus alsnog je risico.
Wat ik dus ook al aangaf. Dat kun je overigens ook met 1 card slot dus hier is het van belang om te kijken naar hoeveel meer veiliger je bent. 2x meer slots wil namelijk niet zomaar betekenen dat je ook 2x zo veilig bent.
Whut, waar heb je dat vandaan? RAID staat letterlijk voor Redundant Array of Inexpensive Disks. Bij camera's zou je gewoon door moeten kunnen schieten ook al is een kaartje corrupt geraakt (RAID 1 dus).
Dat is wat RAID is en wat je bij iedere uitleg van RAID te zien krijgt. Op zowel Wikipedia, storage fabrikanten als officieel lesmateriaal bij een IT-opleiding.

RAID 0 = 2 schijven waarbij de data over beide schijven wordt verdeeld ten einde snelheidswinst te boeken. Gevolg is wel dat als er 1 schijf stuk gaat je data ook corrupt is. Dit in tegenstelling tot de andere RAID levels waarbij er 1 of meerdere schijven uit kunnen vallen zonder datacorruptie. Bij RAID 0 is er dus geen redundantie. En waar stond de R van RAID ook alweer voor? ;) Dit zijn typische zaken die een docent zal vragen om te kijken of je het principe hebt begrepen.
En dit kan dus prima met dual card slots zoals ik al zei ;)
En daarom sloot ik daar mijn reactie ook mee af ;)

Ik ben bang dat je niet het moraal hebt begrepen: net als RAID is een dual card slot geen silver bullet wat datacorruptie en dataverlies betreft noch is het een backup. Helaas is het momenteel wel zo dat mensen dual card slots echter wel als zodanig zien. Dat moeten ze lekker zelf weten, ze komen er vanzelf wel een keer achter. Maar dan is de appel wel ontzettend zuur...

Waar het om gaat is dat je nadenkt over wat er stuk kan gaan en dat je je gaat afvragen hoe vaak dat voorkomt en hoe zinnig het is om je daar tegen te wapenen. Daar heb je veel meer aan dan een camera met dual card slots omdat je dan weet waar de risico's zitten en hoe daar mee om te gaan.

Ik vind dual card slots een handig en zinnige feature om te hebben maar niet omwille van "backup".
winwiz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 23:19:
En meteen maar thetered schieten naar een externe opslag, een backup camera op een cold shoe die gesynchroniseerd mee schiet. Veiligheid voor alles.

O ja, de externe opslag wireless syncen met de NAS thuis. Of overdrijf ik nu?
Dat was ook mijn eerste cynische gedachte toen ik die hele discussie las over die dual card slots. Die hele discussie slaat vaak wel erg ver door.

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 06-10 07:52

Isniedood

nee, echt niet!

teunijff schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:37:
Ik heb een X-H1 en ik vind de IBIS tegenvallen. Ze zijn nog echt op een beginners-traject denk ik.
Ik kom van olympus MFT af, en moet eerlijk zeggen dat de beeldstabilisatie en vooral de beeldstabilisatie samenwerking van lens en body het heel erg goed doen.
Je kan gewoon zien dat beeldstbilisatie bin olympus al heel goed ontwikkeld is.
Het is gewoon jammer dat ze qua sensor en snel optredende ruis bij hogere ISO ‘s geen inhaalslag hebben gemaakt. Wat dat betreft is de x-trans sensor echt veel beter.

Ik vind alleen de prijzen van lenzen bij Fuji echt de pan uit rijzen !!
Ik lonk nog steeds naar de macro lens van fuji....ik heb nu de 60mm semi macro waar ik nog steeds tevreden over ben.
En voor non pro shooters is een dubbele SD care slot niet echt nodig ( al is het selecteren van jpg en RAF wel een stuk eenvoudiger nu.
Ben benieuwd wat er volgt na de X-H1 en de X-T3 !
Ibis krijgt een update en werkt dan ook met oud

https://www.fujirumors.co...ill-improve-ibis-in-2018/

Voor macro heb ik een oude tamron 90mm macro van markplaats getrokken waarvan de autofocus stuk was zodat ik die met tussenring kan gebruiken.

Macro die je toch bijna niet meer autofocus
ppl schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 00:55:
[...]

Zou er dan nu ook iemand zo vriendelijk willen zijn om die uitspraak eens daadwerkelijk te onderbouwen in plaats van deze maar te blijven herhalen? Dan ontaarden dingen ook niet in welles-nietes.

[...]

[...]

Wat ik dus ook al aangaf. Dat kun je overigens ook met 1 card slot dus hier is het van belang om te kijken naar hoeveel meer veiliger je bent. 2x meer slots wil namelijk niet zomaar betekenen dat je ook 2x zo veilig bent.

[...]

Dat is wat RAID is en wat je bij iedere uitleg van RAID te zien krijgt. Op zowel Wikipedia, storage fabrikanten als officieel lesmateriaal bij een IT-opleiding.

RAID 0 = 2 schijven waarbij de data over beide schijven wordt verdeeld ten einde snelheidswinst te boeken. Gevolg is wel dat als er 1 schijf stuk gaat je data ook corrupt is. Dit in tegenstelling tot de andere RAID levels waarbij er 1 of meerdere schijven uit kunnen vallen zonder datacorruptie. Bij RAID 0 is er dus geen redundantie. En waar stond de R van RAID ook alweer voor? ;) Dit zijn typische zaken die een docent zal vragen om te kijken of je het principe hebt begrepen.

[...]

En daarom sloot ik daar mijn reactie ook mee af ;)

Ik ben bang dat je niet het moraal hebt begrepen: net als RAID is een dual card slot geen silver bullet wat datacorruptie en dataverlies betreft noch is het een backup. Helaas is het momenteel wel zo dat mensen dual card slots echter wel als zodanig zien. Dat moeten ze lekker zelf weten, ze komen er vanzelf wel een keer achter. Maar dan is de appel wel ontzettend zuur...

Waar het om gaat is dat je nadenkt over wat er stuk kan gaan en dat je je gaat afvragen hoe vaak dat voorkomt en hoe zinnig het is om je daar tegen te wapenen. Daar heb je veel meer aan dan een camera met dual card slots omdat je dan weet waar de risico's zitten en hoe daar mee om te gaan.

Ik vind dual card slots een handig en zinnige feature om te hebben maar niet omwille van "backup".

[...]

Dat was ook mijn eerste cynische gedachte toen ik die hele discussie las over die dual card slots. Die hele discussie slaat vaak wel erg ver door.
Wat een moeilijk gedoe zeg. Jullie zijn het eens maar gaan vervolgens heel moeilijk doen over definities.

Er werden voorbeelden aangedragen als bruiloft fotografie waarbij het kapot gaan van 1 SD kaart geen optie is en alle data dan kwijt zijn. Dual card slot is daarvoor een mooie oplossing en het maximale reŽle wat je daar aan kan doen. Dat de kans niet zo groot is dat het gebeurd is geen excuus om een dergelijke voorzorgsmaatregelen niet te nemen. Zeker ook niet naar de klant toe. Als ik ooit trouw dan wordt ik gefotografeerd door een fotograaf met een duel card slot.

Dat het geen echte backup is dat snapt met hier ook wel, maar het gaat erom dat het de kans op dataverlies verkleind in kritieke fotoshoots.

Isniedood wijzigde deze reactie 28-09-2018 08:08 (53%)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• jors2
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:30
sapphire schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:56:
Als je het belichtingscompensatie wiel op C zet kun je door het voorste wieltje in te drukken. Switchen of je deze wilt gebruiken voor belichtingscompensatie of diafragma.

Tenminste dat werkte zo bij de XC50-230 omdat die geen ring heeft.

Edit met de 18-55 geprobeerd maar werkt dus niet. Wel standaard het achterste wieltje als ik de lens op A zet.
Ook met de 18-55 kan je dus de Aperture op de camera (i.p.v. lens) veranderen?

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:23

Pat-Juh

Patrick

ppl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:46:
[...]

Dat het op 2 kaartjes staat maakt het nog geen backup. Het zit namelijk in hetzelfde apparaat en wordt gelijktijdig beschreven door hetzelfde ding. Daarmee is het dus net zo'n grote SPOF als 1 card slot.

[...]

Dat is pertinent onjuist en de hoofdreden waarom een dual card slot uiteindelijk heel gevaarlijk kan zijn. Mensen gaan er klakkeloos vanuit dat die 2e kaart een backup is. Dat is mooi maar daarmee wordt geen rekening gehouden met de diverse soorten corruptie mogelijkheden noch met het feit dat het gros van de datacorrupties bij geheugenkaartjes veroorzaakt wordt door slijtage. Veel mensen kopen direct 2 SD kaartjes en gebruiken ze gelijktijdig. Ze vergeten dat er ook gelijktijdig naar de kaartjes worden geschreven en je dus ook evenveel slijtage hebt. Gaat zo'n kaartje dan is de kans aanzienlijk dat de 2e ook gaat.

[...]

Dat is ook niet waar. RAID is heel specifiek bedoeld voor snelheid (RAID 0; hoewel dit feitelijk geen RAID is wegens gebrek aan Redundantie) of het kunnen blijven doordraaien. Bij servers is dat heel belangrijk omdat ze 24/7 moeten blijven draaien (of in ieder geval beschikbaar zijn tijdens de werkdag). Dat heb je bij camera's niet.

Als je echt data corruptie wilt voorkomen zul je een heel proces moeten inrichten die rekening houdt met de slijtage van de kaarten. Daar gaat een dual card slot je niet bij helpen, vaak wisselen, kaarten uit verschillende batches en leeftijden gebruiken en vooral kaarten voortijdig vervangen daarentegen wel. Dat is trouwens iets wat men al veel langer adviseert.

Die dual card slots zijn dan ook vooral geschikt om RAW+JPG te kunnen doen (vooral bij Fujifilm handig omdat die JPEGs standaard erg goed zijn), het langer kunnen doorschieten (voor wie vooral in burst schiet en/of rekening moet houden dat ie op onregelmatige tijden van kaartje kan wisselen) en in zeldzame gevallen waarbij het kunnen verdoezelen van foto's belangrijk is (denk aan journalisten in bijv. Turkije: de ene kaart kunnen ze afgeven terwijl ze de andere met de foto's kunnen laten zitten: politie blij, journalist blij want ze hebben de foto's nog).

[...]

Ik vind dat joystickje lang niet altijd handig, soms is de "focus-recompose" techniek makkelijker en sneller om te doen. Als je de camera tegen je lichaam draagt loop je ook vaak de kans dat je scherpstelpunt ineens op een hele andere plek ligt. Gelukkig kun je 'm snel centreren en zelfs een lock functie instellen (klik op stick om te unlocken waarna je het scherpstelpunt kunt verplaatsen). Dat is bij mij overigens ook het enige wat verschuift, alle overige dials blijven staan zoals ze staan.
Toch heeft het tweede kaartslot op mijn X-T2 mij gered toen mn kaart in slot1 crashte, 50% was daar niet meer van terug te halen. En op een bruiloft wil je dat niet meemaken...

Het joystickje werkt net zoals de “oude” vierpuntsknoppen maar een stuk sneller en fijner mijn inziens.

Ik heb sinds van decweek mn X-T3 opgehaald en ga hier het komendecweekend mee aan de slag, alles goedzetten voor de volgende bruiloft, updaten naar 1.01, testen, etc...

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:15

sys64738

Press play on tape

Ik ben me nu serieus af te vragen: wil je het niet snappen, of snap je het echt niet?

Stel: de kans dat je SD kaartje vandaag sneuvelt is 1%. En de kans dat je kaartje in slot 2 sneuvelt vandaag is ook 1%. Dan is de kans dat allebei je kaartjes vandaag sneuvelen 0,01 * 0,01 = 0,0001. Oftewel 0,01%

In dit rekenvoorbeeld met volgens mij iets te hoge getallen, is die situatie met 2 slot dus al 100 keer zo veilig. Dus als je met 1 slot, domme pech hebt, ben je al je foto's kwijt. En met twee slot heb je nog een 99% (in dit pessimistische voorbeeld) kans dat je 's avonds je foto's kunt bewerken.

Dus twee slots is inderdaad niet 2 keer zo veilig maar honderden keren. Oke, minus dan de kans dat je hele camera verloren gaat aan diefstal of schade want dat is voor allebei gelijk. Maar daarom dus ook nog geen reden om als pro met 1 kaartje te schieten.

Als het nu nog niet duidelijk is, geef ik het op :o

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• teunijff
@heilige kaas:

Ik heb een tussenring en is wel grappig, maar neemt best wat licht weg en je krijgt een kleine scherptediepte.
Dus ben niet zo dol op tussenringen.
Ik heb een Nikon to fuji adapter gekocht en een 90mm tamron.
Moet nog ff oefenen daarmee, en het is wel makkelijker geworden gelukkig met focus-peaking.
Maar altijd fijn als fuji met een goede firmware update komt voor IBIS.
Wat dat betreft blijven de ook de x-t1 heel lang van firmware updates voorzien en die gebruik ik ook nog best veel. (De X-T1 )
Isniedood schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:00:
Er werden voorbeelden aangedragen als bruiloft fotografie waarbij het kapot gaan van 1 SD kaart geen optie is en alle data dan kwijt zijn. Dual card slot is daarvoor een mooie oplossing en het maximale reŽle wat je daar aan kan doen. Dat de kans niet zo groot is dat het gebeurd is geen excuus om een dergelijke voorzorgsmaatregelen niet te nemen. Zeker ook niet naar de klant toe. Als ik ooit trouw dan wordt ik gefotografeerd door een fotograaf met een duel card slot.
SD kaarten worden in action cams gebruikt die weer worden gebruikt bij explosies, brand, etc. en waar overheen wordt gewalst. Daar is ook al eens vaker onderzoek naar gedaan en het eindresultaat was dat geheugenkaarten enorm degelijk waren.

Het grote probleem bij geheugenkaarten zijn de soft fails in de vorm van datacorruptie. Die komen door slijtage van de kaarten. Dat los je alleen op door ze preventief te vervangen. Ja, zo'n dual card slot setup kan helpen wanneer je dat vergeet of de slijtage harder is gegaan dan gedacht. Het is een nuttige aanvulling op je overige maatregelen ;)
Dat het geen echte backup is dat snapt met hier ook wel, maar het gaat erom dat het de kans op dataverlies verkleind in kritieke fotoshoots.
Getuige de discussie en de argumenten die men gebruikt snapt men dat dus absoluut niet. Men moet en zal dual card slots en loopt het tot epische proporties op te hemelen. Schromelijk overdreven als je de realiteit bekijkt. Het is een aanvulling en niet *DE* oplossing.
Pat-Juh schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:31:
Toch heeft het tweede kaartslot op mijn X-T2 mij gered toen mn kaart in slot1 crashte, 50% was daar niet meer van terug te halen. En op een bruiloft wil je dat niet meemaken...
En daarom pak je dingen ook professioneel aan. Dat houdt in dat je niet alleen technische kennis van je camera hebt maar ook dat van storage ťn zorg je er voor dat je een plan hebt waarin o.a. het voortijdig vervangen van SD kaarten onderdeel van is en ook hoe je om moet gaan met dataverlies/datacorruptie. Dat laatste is namelijk nooit en te nimmer volledig uit te sluiten. Zo'n dual card slot setup is natuurlijk een mooie technische aanvulling maar zeer zeker ook niet meer dan dat. Juist dat gaat er bij mensen hier en elders in de discussie niet in.
sys64738 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:06:
Ik ben me nu serieus af te vragen: wil je het niet snappen, of snap je het echt niet?
Dat komt omdat je het niet snapt of niet wil snappen. Jij denkt dat je met 2 dual card slots van het probleem af bent terwijl dat absoluut niet zo is. Iets als datacorruptie/dataverlies is onvermijdelijk. Of je nou 1, 2 of 2300 van die slots hebt doet daar geen afbreuk aan. Het enige wat 2 vs 1 slot doet is het risico minder maken. Je bent dus niet van het risico af!

Je berekening is ook niet correct omdat je aardig wat variabelen mist. Je houdt hierbij namelijk geen rekening met dingen als kwaliteit, slijtage, verwachte levensduur, komen de kaarten uit dezelfde batch of niet, enz. Daarbij vergeet je ook dat er een onderzoek is geweest naar geheugenkaarten en daarbij de conclusie was dat ze nogal degelijk waren (als in het overleven van brand en explosies). Ook dat komt niet terug in je berekening.

Verder is dit ook het probleem:
Dus als je met 1 slot, domme pech hebt, ben je al je foto's kwijt.
Dat is gewoonweg niet weten wat je risico's zijn en/of er vooral helemaal niets mee doen (het risico accepteren valt hier dus ook onder).

Het punt wat jij en anderen niet snappen of willen snappen is dat het hier gaat om een handige aanvulling die een bepaald risico kan verminderen. Jullie blazen een voordeel van dual card slot tot epische proporties op en doen voorkomen dat dit *HET* middel is dat het allemaal voorkomt. Men mag wel eens wat minder overdrijven en wat meer realistischer worden.

Wie gebruikt er een systeem om z'n geheugenkaarten te beheren en hoe ziet dat systeem er dan uit?

• sapphire
Ik heb met 3 pagina's zitten doorspitten naar wie er nou epische proporties maakt van dual card slots......

Ik kom termen tegen als 'handig', 'tijdelijke backup', 'kans verkleinend', 'maximaal reŽele wat je kunt doen en 'heeft me toch eens gered'.
Nou kan het uiteraard aan mijn definitie van 'episch proporties' liggen maar ik vind aan deze uitspraken weinig episch hoor :?

Nou kan dit volgende uiteraard ook aan mijn interpretatie liggen maaaaar volgens mij is iedereen het wel zo ongeveer met je eens op wat verschillende terminologie en definities na waar je zelf vooral op loopt te hameren.

Dus bij deze, JA @ppl je hebt helemaal gelijk, dual card slot is geen back-up.

En om antwoord te geven op je vraag, ik heb werkelijk nog nooit 1 fotograaf gesproken over zijn geheugen kaart beheer systeem.
Zelf heb ik een heel ingenieus systeem, namelijk: 2 kaartjes in de camera. 1 voor RAW en 1 voor .JPG, soms wissel ik ze om omdat de 1e wat meer gebruikt word. Het wisselen doe ik volgens het volgende systeem: als ik denk "Goh laat ik ze weer eens omwisselen".
Statistisch gezien is dit overigens 100% zeker een N=1 situatie waarbij ik mij dagelijks volledig bewust ben van de risico's die ik hier bij loop.

Ik verlang bijna weer terug naar 'discussie' over IBIS :+

sapphire wijzigde deze reactie 30-09-2018 01:02 (15%)

GabriŽl Ryzen

• SndBastard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:33
Mijn laatste (en eerste) §0,02 over dual card slot:

Voor mij zou het als pro (dat ben ik overigens niet) eigenlijk niet acceptabel zijn om zonder tweede SD kaartje te schieten. De kans dat ťťn van die dingen kapot gaat is aanzienlijk genoeg om je er tegen te beschermen.
Net als raid is het geen backup, en er is uiteraard nog steeds genoeg risico over; je cameratas kan onderweg naar de auto van je arm getrokken worden terwijl alles er nog in zit, de hele body kan op zo'n manier kapot gaan dat beide kaartjes sneuvelen (exploderende batterij?), of na de shoot blijkt dat de camera helemaal geen foto's heeft geregistreerd.

Maar - de kans dat een kaartje kapot gaat is er wel, en die is erg reŽel. Genoeg dat het met dagelijks schieten wel mťťr dan ťťn keer voor kan komen in een carriŤre van 5 a 10 jaar.

Desalniettemin is het uiteraard geen "end-all" oplossing. Net als met een goede backup strategie komt het vooral neer op discipline. Je camera goed kennen en ofwel raw+raw of raw+jpeg schieten (raw op kaart 1, jpeg op kaart 2). Daarmee is het nog niet afgelopen, en moet je voor optimale veiligheid gaan en bijvoorbeeld het tweede kaartje in je broekzak steken en dus NIET in dezelfde camera tas, en eigenlijk liefst gedurende de dag ook nog een backup maken.
Het is een kwestie van risico's afwegen. Dat zijn geen zwart-wit zaken maar is vooral een verzameling best practices van gecontroleerd, consequent en systematisch werken.

Als het serieus is schiet ik meestal ook met een tweede body zodat je tenminste IETS hebt. Bij een bruiloft kan zou ik als amateur (of betaalde semi-pro) prima weg komen met wat mindere foto's, maar je moet tenminste iets kunnen produceren.

Misschien is het omdat ik in de IT werk en verantwoordelijk ben voor een afdeling die ook backups doet, maar voor mij is het minimaliseren van risico's op falende hardware bijna een automatisme.

Als reactie op @sapphire - ik heb best veel naar de "This Week in Photo" podcast geluisterd, waarbij dit onderwerp door pro's uitgebreid wordt behandeld. Niet alleen tijdens het fotograferen, maar ook hoe je risico's minimaliseert tijdens nabewerking. Data verlies is rampzalig, maar 1 tot 3 dagen aan werk kwijt raken kan ook erg naar zijn.

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:52

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Wie leest even de titel van dit topic en komt dan met voldoende argumenten om te zorgen dat ik geen notes hoef te plaatsen?
Jullie weten wat de bedoeling is vanaf dit punt.

Woutoud.com

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:24
Woutoud schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:43:
~[mbr]Wie leest even de titel van dit topic en komt dan met voldoende argumenten om te zorgen dat ik geen notes hoef te plaatsen?
Jullie weten wat de bedoeling is vanaf dit punt.~[/]
Godzijdank :+

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

~[mbr]Wie leest even de titel van dit topic en komt dan met voldoende argumenten om te zorgen dat ik geen notes hoef te plaatsen?
Je hebt helemaal gelijk, excuses.

On topic dan maar: de 56mm is echt veel trefzekerder geworden op de X-T3 voor mijn gevoel... 8)

• onsgeluk
Pat-Juh schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:56:
de 56mm is echt veel trefzekerder geworden op de X-T3 voor mijn gevoel... 8)
De hamvraag is hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Ik kan me niet voorstellen dat dit uitsluitend met de aanpassingen en layout van de AF punten heeft te maken, noch met de snellere processor. Ik zou graag van de 56mm op m'n xh1 gebruik willen maken. Vooralsnog vind ik het maar een ongelukkig huwelijk...

edit: Ik zou graag vaker van de 56mm op m'n xh1 gebruik willen maken.

onsgeluk wijzigde deze reactie 30-09-2018 15:02 (7%)

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

onsgeluk schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:15:
[...]

De hamvraag is hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Ik kan me niet voorstellen dat dit uitsluitend met de aanpassingen en layout van de AF punten heeft te maken, noch met de snellere processor. Ik zou graag van de 56mm op m'n xh1 gebruik willen maken. Vooralsnog vind ik het maar een ongelukkig huwelijk...

edit: Ik zou graag vaker van de 56mm op m'n xh1 gebruik willen maken.
Beter of ander algoritme, een 4x snellere readout, nauwkeurigere en of gevoeligere PDAF punten, snellere CPU of gewoon Fuji magie... Anyway het is ook ff oefenen met het Fuji AF-systeem. Met de X-T1 was het te traag, de X-T2 maakte het meer dan werkbaar maar de X-T3 doet er nog wat bovenop :). De 23mm f1.4 is op eerste gezicht ook sneller en pakt beter de focus op volgens mij :). Mn 16mm heb ik nog niet getest.

• onsgeluk
Het zal inderdaad een "all of the above" zijn. En hoewel ik zondermeer geloof dat de xt3 een upgrade is tov de xt2 en xh1, het is voor mij niet voldoende om nu al te upgraden, de xh1 bevalt zeer goed. Hopelijk komt er wat van de algo-magie naar de oudere modellen met de fw-updates.
Dat is een lastige aangezien dit topic over camera's van Fujifilm gaan waarbij een aantal beschikken over dual card slots. Het lijkt mij dat het kunnen bespreken van onderdelen van Fujifilm camera's de discussie hier wel erg doet opdrogen. Is het misschien een idee om die discussie naar een nieuw topic over te hevelen?

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:08
onsgeluk schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:13:
Het zal inderdaad een "all of the above" zijn. En hoewel ik zondermeer geloof dat de xt3 een upgrade is tov de xt2 en xh1, het is voor mij niet voldoende om nu al te upgraden, de xh1 bevalt zeer goed. Hopelijk komt er wat van de algo-magie naar de oudere modellen met de fw-updates.
Tja, als je wat rondleest geeft men de indruk dat de X-T2 en X-H1 door de komst van de X-T3 totaal waardeloos zijn geworden 8)7 Nu de X-T3 er is lijkt het moment aangebroken om je gehele fotobibliotheek in de prullenmand te gooien, want alle voorgaande camera's waren een hel om mee te werken, lol :)

• sapphire
Moris schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:37:
[...]

Tja, als je wat rondleest geeft men de indruk dat de X-T2 en X-H1 door de komst van de X-T3 totaal waardeloos zijn geworden 8)7 Nu de X-T3 er is lijkt het moment aangebroken om je gehele fotobibliotheek in de prullenmand te gooien, want alle voorgaande camera's waren een hel om mee te werken, lol :)
Afgelopen weekend was ook een drama, zo raar opeens was het niet meer te doen :+

Nouja ik vind het wel fijn dat de AF van de X-T3 verbeterd is. Goede stap voor Fuji :)

Zijn hier overigens ook Fuji shooters die regelmatig de flitser on show gebruiken? Dat mis ik nog een klein beetje, kan wel zonder maar schoot de afgelopen jaren wat evenementen waarbij ik altijd naar de flitser greep. Twijfel of het Fuji flits systeem goed genoeg is of dat ik het gewoon zonder ga proberen :)

GabriŽl Ryzen

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 07:08

fdees

Trust me I'm an Engineer

sapphire schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:52:
[...]

Afgelopen weekend was ook een drama, zo raar opeens was het niet meer te doen :+

Nouja ik vind het wel fijn dat de AF van de X-T3 verbeterd is. Goede stap voor Fuji :)

Zijn hier overigens ook Fuji shooters die regelmatig de flitser on show gebruiken? Dat mis ik nog een klein beetje, kan wel zonder maar schoot de afgelopen jaren wat evenementen waarbij ik altijd naar de flitser greep. Twijfel of het Fuji flits systeem goed genoeg is of dat ik het gewoon zonder ga proberen :)
Ikzelf gebruik een Godox TT350F. Is een kleine reportageflitser met alle mogelijkheden die je van een flitser mag verwachten. Daarnaast is deze beter betaalbaar dan de flitsers van fujifilm zelf. Belangrijkste vidn ik eigenlijk nog wel is dat dat ze ook een compleet "ecosysteem" hebben dus je kunt uitbreiden naar meerdere flitsers met master en slave.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:57
sapphire schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:52:
[...]

Met mijn oude Canon was ik groot fan van flitsen met de speedlights. Ik moet zeggen dat de hoeveelheid ruis bij de Fuji in vergelijking met mijn oude Canon 7D zo laag is dat ik niet vaak meer flits. Voor het geval dat en voor in de donkere maanden heb ik een Nissin i40 gekocht voor een prikkie op marktplaats (50 euro)
jeroen.ijmuiden schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:11:
[...]
Met mijn oude Canon was ik groot fan van flitsen met de speedlights. Ik moet zeggen dat de hoeveelheid ruis bij de Fuji in vergelijking met mijn oude Canon 7D zo laag is dat ik niet vaak meer flits. Voor het geval dat en voor in de donkere maanden heb ik een Nissin i40 gekocht voor een prikkie op marktplaats (50 euro)
Kijk even uit met de firmware van de Nissin i40. Fuji heeft een jaar of wat geleden het protocol aangepast waar de Nissin's niet mee konden omgaan en waar een firmware update voor nodig was. Die was echter (bij mijn weten) niet door de gebruiker uit te voeren maar moest door / via de importeur geregeld worden.
Los van dat probleem is de i40 een leuk compact flitsertje...

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:57
Sodela schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

Kijk even uit met de firmware van de Nissin i40. Fuji heeft een jaar of wat geleden het protocol aangepast waar de Nissin's niet mee konden omgaan en waar een firmware update voor nodig was. Die was echter (bij mijn weten) niet door de gebruiker uit te voeren maar moest door / via de importeur geregeld worden.
Los van dat probleem is de i40 een leuk compact flitsertje...
Klopt, opsturen naar de importeur was zo gedaan, kostte alleen de verzendkosten en was met 2 dagen weer terug. Ondersteund nu wel high speed synchro

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jeroen.ijmuiden schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:22:
[...]

Klopt, opsturen naar de importeur was zo gedaan, kostte alleen de verzendkosten en was met 2 dagen weer terug. Ondersteund nu wel high speed synchro
Klopt, kost verder niets. Nette service, als je de flitser nieuw koopt uit oude voorraad (wat ik had rond die periode dat het gebeurde) krijg je wellicht die kosten net als mij ook vergoed.
[...]

Dat niet per se maar de vooruitgang is wel degelijk merkbaar 👍🏻. De X-T1 en 2 zijn verder nog steeds geweldige camera’s. Eentje heb ik helemaal verschoten sinds decrelease van de T1. :+

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12:12
Buzz_Fuzz schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:48:
Zelf onlangs een XF55-200 2e hands knn scoren voor 440§. Was niets aan; zat zelfs nog een filterkit bij. :*)

[...]
Ik nu ook .. voor § 480 _/-\o_ erg blij mee

www.mariovisser.com

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Mavi86 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:25:
[...]

Ik nu ook .. voor § 480 _/-\o_ erg blij mee
Nette prijzen! Ik wacht rustig af op een mooie 100-400 voor meer bereik :).

• onsgeluk
Pat-Juh schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:01:
[...]

Nette prijzen! Ik wacht rustig af op een mooie 100-400 voor meer bereik :).
Had dat eerder gemeld. Die van mij zaterdag voor een habbekrats verkocht in absolute nieuwstaat

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

onsgeluk schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:33:
[...]

Had dat eerder gemeld. Die van mij zaterdag voor een habbekrats verkocht in absolute nieuwstaat
Aghh het heeft geen haast maar bedankt. Richting de zomer heb ik deze pas “echt nodig”
iemand de laatste firmware van de X-T2 al geinstalleerd? Al tegen problemen aangelopen? Of werkt het feilloos?

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• sv7088
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 19:18
PdeBie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:38:
iemand de laatste firmware van de X-T2 al geinstalleerd? Al tegen problemen aangelopen? Of werkt het feilloos?
FW 4.20 vanaf begin augustus zonder problemen op mijn X-T2.
Deze firmware is vanaf 19 juli beschikbaar en je hoort op de diverse forums niks over ernstige problemen.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

sv7088 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 06:00:
[...]

FW 4.20 vanaf begin augustus zonder problemen op mijn X-T2.
Deze firmware is vanaf 19 juli beschikbaar en je hoort op de diverse forums niks over ernstige problemen.
Same here, geen enkele crash of vastloper gehad zoals bij een de eerdere 4.xx updates. O-) . Dit herinnert mij eraan om ook op de X-T3 de laatste update te zetten 1.01 :).

• sapphire
fdees schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:07:
[...]

Ikzelf gebruik een Godox TT350F. Is een kleine reportageflitser met alle mogelijkheden die je van een flitser mag verwachten. Daarnaast is deze beter betaalbaar dan de flitsers van fujifilm zelf. Belangrijkste vidn ik eigenlijk nog wel is dat dat ze ook een compleet "ecosysteem" hebben dus je kunt uitbreiden naar meerdere flitsers met master en slave.
Die is niet duur nee, bedankt voor de tip :)
jeroen.ijmuiden schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:11:
[...]

Het ťťn sluit het ander niet uit ;)
Schoot met de Canon vaak ISO1600~3200 en flits, veel meer controle over het totale plaatje daar mee :)
Geen idee of die Nissin TTL doet maar sowieso heb ik nog een Yongnuo 560 oid dus kan iig wel iets nu al.
PdeBie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:38:
Zit nog op de ťťn na laatste omdat ik de laatste weinig vond toevoegen volgens de changelogs. Geloof dat 4.1 de grote update met AF algoritme was en die werkt prima :)

sapphire wijzigde deze reactie 02-10-2018 20:00 (53%)

GabriŽl Ryzen

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:58
Ik heb de Nissin i40 en heb deze vorig jaar opgestuurd voor de HSS functie die mijn X-T20 icm de i40 ondersteund. Ik kan nu dus op hogere snelheden inflitsen.

Overigens kwam die van mij van Amazon.de, maar werd zonder vragen geupdate tegen verzendkosten.

De HSS functie is dus afhankelijk van je firmware van je Nissin.

Voor de i40heb je de volgende firmware nodig: body v9.0; head v18.0

Om dit te checken:

insert batteries
turn on flash
press 'Power' and 'Pilot' buttons simultaneously
LED on the left starts blinking - count it => head firmware version
LED on the right starts blinking - count it => body firmware version
remove batteries

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

Tja, als je wat rondleest geeft men de indruk dat de X-T2 en X-H1 door de komst van de X-T3 totaal waardeloos zijn geworden 8)7
Dat is standaard wanneer er weer een nieuwe camera is gelanceerd. Toch zijn er zat mensen die nog met dingen als de X-Pro1 en X-T1 fotograferen. De X-Pro1 kent zelfs vele liefhebbers omdat ie meer film-like plaatjes zou schieten.

• Moris
Ik zie op marktplaats enorm veel manuele lenzen zoals Samyang, Tokina, enz.. te voorschijn komen.
Betekent dit dat de men over het algemeen toch niet zo tevreden is van de manuele focus en toch liever naar de AF wil gaan?

Ben zelf ook in overweging om een manuele lens aan te kopen.

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16:34
Moris schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:35:
Ik zie op marktplaats enorm veel manuele lenzen zoals Samyang, Tokina, enz.. te voorschijn komen.
Betekent dit dat de men over het algemeen toch niet zo tevreden is van de manuele focus en toch liever naar de AF wil gaan?

Ben zelf ook in overweging om een manuele lens aan te kopen.
Denk dat veel mensen graag een manuele lens willen uitproberen. Met een Samyang ben je dan ook niet zoveel geld kwijt.
Het ligt ook heel veel aan de type fotografie. Voor landschappen kan je meestal rustig de tijd nemen en focus je vaak sowieso manueel. Fotografeer je meer snel bewegende onderwerpen kan manueel focussen lastig zijn.

• Moris
MattiB schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:38:
[...]
Denk dat veel mensen graag een manuele lens willen uitproberen. Met een Samyang ben je dan ook niet zoveel geld kwijt.
Het ligt ook heel veel aan de type fotografie. Voor landschappen kan je meestal rustig de tijd nemen en focus je vaak sowieso manueel. Fotografeer je meer snel bewegende onderwerpen kan manueel focussen lastig zijn.
Voor stedentrips is een manuele lens (groothoek) dan niet bepaald aan te raden of gaat dit best wel vlotjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MattiB
Een groothoek lens is nog redelijk eenvoudig te focussen omdat de DOF erg groot is. Dus hou je je focus vlakbij oneindig en gebruik je een wat kleiner diafragma dan moet het lukken,. Daarnaast help de body ook nog met focus peaking wat het gebeuren makkelijker maakt.

Ik denk dat je het moet proberen en kijken of het bevalt. Wel zou ik er eerst mee oefenen voordat je ermee op vakantie gaat schieten.

• Moris
Hoe testen jullie de scherpte van de MF lenzen, van welke kaart of dergelijke maken jullie dan precies gebruik?
Ik stel deze vraag omdat er in omloop best wel wat onscherpe exemplaren zijn bij de Third party lenzen.

• sapphire
De 12mm Samyang is eigenlijk een makkie om te focussen. Stedentripje wil je vaak wel een wat kleiner diafragma dus f/8 en ongeveer alles vanaf een meter is scherp.

En moet zeggen dat ik met vrij weinig oefening ook op F/2 makkelijk kan focussen. Nu al een aantal keer bij opdrachten dit kunnen gebruiken en met focuspeaking werkt het top :)

Met een oude 135mm werkte het wat minder makkelijk maar dat kwam neer omdat dat ding soft is op F/2.8 dus de focuspeaking niet kŗn peaken :+

Dat zijn nog wel 2 dingen die me interessant lijken, een oude 135/2.8 MF lens die ook scherp is. En een goedkope oplossing/lens voor closeups, bv. een oude MF lens maar dat is lastig te vinden.

Ik zie nog een markt voor Samyang, langere APS-C lenzen :) (en ja ik weet dat ze een 85 en 135mm heb maar die zijn FF dus bulky'er )

GabriŽl Ryzen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Moris schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:48:
[...]

Voor stedentrips is een manuele lens (groothoek) dan niet bepaald aan te raden of gaat dit best wel vlotjes.
De 12mm Samyang gebruik ik ook tijdens bruiloften ;). 1,5m instellen op de mf ring, f5,6 en je hebt tot 5m alles scherp (ongeveer), dit gebruik ik geregeld tijdens feestjes/activiteiten of de “exit”. Dan kan jij het ook voor gebouwen gebruiken en street :).

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 14:51
Ben gisteren eindelijk wat buiten gaan schieten met m'n nieuwe X-T3 + XF 18-55mm, heerlijk!
Het is voor mij een grote sprong (kom van een Canon 550d icm 24mm + 50mm primes).
Erg leuk om terug een zoomlens te hebben na lange tijd enkel primes te gebruiken.
Met m'n Canon kon ik min of meer tot ISO 1600 mooie plaatjes maken, met de Fuji is zelfs ISO 6400 geen probleem.
En wat me vooral bevalt is de zeer nauwkeurige scherpstelling. Met m'n Canon kwam ik altijd thuis met ongeveer 30% van m'n foto's die haarscherp waren, 40% "ok" en 30% ronduit wazig. Met de Fujifilm blijkt 95% haarscherp te zijn, echt top!

In de toekomst koop ik waarschijnlijk nog 1 of 2 primes er bij, 23mm f2 en/of de 35mm f1.4.
Die kunnen dan vooral dienen 's avonds bij weinig licht. De f2 lenzen hebben het voordeel van WR, mooi meegenomen bij een X-T3 die ook WR heeft natuurlijk.
Eventueel de 12mm Samyang ook nog, maar heb niet zo veel ervaring met echt breedhoek werk.

phobosdeimos wijzigde deze reactie 07-10-2018 13:51 (22%)

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:13
De Samyang 85mm f/1.8 ED UMC CS is toch voor APS-C? Christopher is er erg over te spreken

winwiz wijzigde deze reactie 07-10-2018 13:51 (18%)

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• sapphire
Jep maar wist nog niet dat die al te koop is.

GabriŽl Ryzen

Moris schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:25:
Hoe testen jullie de scherpte van de MF lenzen, van welke kaart of dergelijke maken jullie dan precies gebruik?
Hetzelfde als met AF lenzen: Manueel focus is namelijk de enige manier om de focus precies goed te leggen. Je kunt verschillende manieren gebruiken om te testen, maar vergeet ook niet om een test op "oneindig" te doen. Veel testen zijn op relatief korte afstand met bijvoorbeeld een test chart of stenen muur. Niets mis mee, maar prestaties op korte afstand zeggen niet alles. Bij een groothoek lens die je bijvoorbeeld voor landschappen gebruikt, kan het best zijn dat de scherpte op korte afstand niet zo goed is, maar wel goed is op oneindig. Dat vind ik persoonlijk beter dan andersom. Bij een portretlens vind ik de scherpte op zeg 2-10m belangrijker dan de scherpte op oneindig of mfd.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

Pat-Juh schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:27:
[...]

De 12mm Samyang gebruik ik ook tijdens bruiloften ;). 1,5m instellen op de mf ring, f5,6 en je hebt tot 5m alles scherp (ongeveer), dit gebruik ik geregeld tijdens feestjes/activiteiten of de “exit”. Dan kan jij het ook voor gebouwen gebruiken en street :).
Kan je dit eigenlijk berekenen op een bepaalde manier? Of kan dit in de EVF worden weergegeven? Kan bij mijn X100s wel, maar heb het bij de X-T2 nog niet gevonden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Je hebt daar DoF apps voor ;) Met veel manueel focus lenzen staat er ook een DoF schaal op de lens waarmee je het kunt bepalen. En anders gewoon old skool grafiekjes meenemen...

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

PdeBie schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:28:
[...]

Kan je dit eigenlijk berekenen op een bepaalde manier? Of kan dit in de EVF worden weergegeven? Kan bij mijn X100s wel, maar heb het bij de X-T2 nog niet gevonden.
Bij Fujilenzen kan het ivm de gegevens die door de lens door worden gegeven aan de camera. Er zijn verschillende apps of websites zoals dofmaster.com bujvoorbeeld om het te berekenen :). Gewoon een paar handige settings vinden/berekenen en die onthouden :+ . Werkt vrij goed.

Wat betreft de X-T3, de Af is flink wat snappier en de 30FPS burst is sick :9~ . Vandaag tijdens een wandeling het eencen ander getest. Duidelijke upgrade tov de X-T2. Zeker met tegenlicht en schitteringen op het water merkte ik veel verschil 8).

En de kleuren zijn awesome zoals ik gewend ben van Fuji:

https://tweakers.net/ext/f/CCkfYiOEHxg6BIkP7EgWm3x7/thumb.jpg

Een leuke shot van vanmiddag :). SOOC (Astia, high +1, shadow -1, color +1, sharp 0, grain low) met mn 23mm op f1.4 bij ISO200 geloof ik).

Pat-Juh wijzigde deze reactie 07-10-2018 21:28 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
PdeBie schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:28:
Zoals gezegd kun je met DoF apps op bijv. je smartphone de boel berekenen. Gelukkig kun je het ook op je Fuji camera inschakelen voor zowel MF als AF. Als het goed is zou het voor MF standaard al aan moeten staan, voor AF moet je dit zelf aan zetten. Dit doe je door in het menu naar Installatie (het menu met de steeksleutel) te gaan, dan scherm set-up > disp. inst. op maat > evf/lcd (dit is op een X-Pro2, op een X-T2 zal dit misschien directer zijn door afwezigheid van een ovf). Hier kun je allerlei opties aanvinken waaronder de AF-afstandsindicator en MF-afstandsindicator. Deze 2 opties geven je de afstandsschaal zoals je die vroeger op de lens had met daarin een blauw balkje om aan te geven hoe groot je scherptediepte precies is.

Let wel, dit balkje wordt beÔnvloed door een andere instelling: scherptediepteschaal. Deze optie vindt je in het AF/MF menu terug en kun je op pixelbasis of basis filmformaat zetten. Mijn ervaring is dat die laatste setting een veel betere indicatie van de scherptediepte geeft, meer zoals op de oude lenzen het geval is.

Dan nog een kleine maar: dit werkt natuurlijk alleen met X-mount lenzen van Fuji en Zeiss. Voor de andere zul je de schaal op de lens moeten gebruiken en is zo'n berekeningsapp echt onmisbaar.

ppl wijzigde deze reactie 07-10-2018 23:02 (6%)

ppl schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 23:01:
[...]

voor AF moet je dit zelf aan zetten. Dit doe je door in het menu naar Installatie (het menu met de steeksleutel) te gaan, dan scherm set-up > disp. inst. op maat > evf/lcd (dit is op een X-Pro2, op een X-T2 zal dit misschien directer zijn door afwezigheid van een ovf). Hier kun je allerlei opties aanvinken waaronder de AF-afstandsindicator en MF-afstandsindicator. Deze 2 opties geven je de afstandsschaal zoals je die vroeger op de lens had met daarin een blauw balkje om aan te geven hoe groot je scherptediepte precies is.
Ah, dat was hem inderdaad! Thanks :)

• sapphire
Oma werd vandaag 85 dus paar plaatjes gemaakt tijdens de verjaardag.
Vandaag dus tot de conclusie gekomen dat mijn manier van schieten door de Fuji echt wel veranderd is! Ik gebruikte voorheen zelden spotmeting en nu met ik dat ik dat juist het meeste gebruik. Echt ideaal want het onderwerp waar op ik focus daar word het licht gemeten en in de EVF zie je direct het resultaat.
Net weer wat fotograferende ooms waar toch even een 'zozo!' uitkwam (natuurlijk niet te enthousiast tegen je veel jongere neef doen want straks denkt hij nog dat hij kan fotograferen :+).

Zou niet snel meer terug willen naar een OVF :)

sapphire wijzigde deze reactie 08-10-2018 19:53 (4%)

GabriŽl Ryzen

Zojuist de XT-2 firmware geupdate naar 4.20 (had nog versie 2.12). AF lijkt een stukje beter, maar dat kan ook tussen de oren (of ogen :+ ) zitten.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

PdeBie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:17:
Zojuist de XT-2 firmware geupdate naar 4.20 (had nog versie 2.12). AF lijkt een stukje beter, maar dat kan ook tussen de oren (of ogen :+ ) zitten.
Zit niet tussen je oren :). Geloof dat de gevoeligheid en en algoritmes verbeterd werden :). Ik merkte in elk geval ook een flink verschil.

• technonose
sapphire schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:53:
Oma werd vandaag 85 dus paar plaatjes gemaakt tijdens de verjaardag.
Vandaag dus tot de conclusie gekomen dat mijn manier van schieten door de Fuji echt wel veranderd is! Ik gebruikte voorheen zelden spotmeting en nu met ik dat ik dat juist het meeste gebruik. Echt ideaal want het onderwerp waar op ik focus daar word het licht gemeten en in de EVF zie je direct het resultaat.
Net weer wat fotograferende ooms waar toch even een 'zozo!' uitkwam (natuurlijk niet te enthousiast tegen je veel jongere neef doen want straks denkt hij nog dat hij kan fotograferen :+).

Zou niet snel meer terug willen naar een OVF :)
Grappig, ik hoorde laatst een podcast waarin Kevin Mullins van http://f16.click vertelde dat hij vooral met spotmeting fotografeerde op bruiloften.

Ik gebruik het ook regelmatig, maar vind het nog wel lastig omdat het licht per focus nogal kan verschillen.

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• sapphire
technonose schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:50:
[...]

Grappig, ik hoorde laatst een podcast waarin Kevin Mullins van http://f16.click vertelde dat hij vooral met spotmeting fotografeerde op bruiloften.

Ik gebruik het ook regelmatig, maar vind het nog wel lastig omdat het licht per focus nogal kan verschillen.
Ja bruiloft, verjaardag valt in mijn definitie beide onder feestje dus buiten dat Oma wat trager is dan een gemiddeld bruidspaar wel vergelijkbaar :+

Belichting schiet met spotmeting inderdaad alle kanten op maar dat is logisch. Mijn zoontje is (bijna wit) blond en dan is het verschil enorm of je licht meet op zijn gezicht (wat de bedoeling is) of half erop en half op zijn kleding als hij wat donkers aan heeft.

Met landschap of wijde lenzen is het niet te doen vind ik en werkt matrix beter :)

GabriŽl Ryzen

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:47
PdeBie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:17:
Dat zou ik wel iets meer in de gaten houden bij een Fuji camera, versie 4.x was echt een grote verbetering voor de X-T2.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• technonose
Er is inmiddels weer een cashback gestart op Fujifilm camera’s en lenzen.just saying.

• sapphire
technonose schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:21:
Er is inmiddels weer een cashback gestart op Fujifilm camera’s en lenzen.just saying.
Dus alles gaat weer §100 omhoog :+

@PdeBie
http://fujifilm-connect.c...romotions.php/?country=nl

sapphire wijzigde deze reactie 10-10-2018 20:44 (14%)

GabriŽl Ryzen

Heb je een linkje? Ben wel benieuwd naar de 16mm 1.4 namelijk :)

Al zit ik ook al even met de Samyang 85mm in mijn hoofd voor de fraaie compressie die je krijgt.

-- edit --

pfffff, § 899. Volgens mij eerst in prijs gestegen inderdaad. Hij was 799 geloof ik een poosje geleden te hebben gezien. Jammer dat je niet kan inzoomen op de prijsgrafiek hier op Tweakers bij de lenzen, anders was het makkelijk te zien.

PdeBie wijzigde deze reactie 10-10-2018 20:58 (43%)

• Heilige Kaas
PdeBie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:33:
Heb je een linkje? Ben wel benieuwd naar de 16mm 1.4 namelijk :)

Al zit ik ook al even met de Samyang 85mm in mijn hoofd voor de fraaie compressie die je krijgt.

-- edit --

pfffff, § 899. Volgens mij eerst in prijs gestegen inderdaad. Hij was 799 geloof ik een poosje geleden te hebben gezien. Jammer dat je niet kan inzoomen op de prijsgrafiek hier op Tweakers bij de lenzen, anders was het makkelijk te zien.
https://www.smitsarnhem.nl/xf-16mm-f-1-4-bf

Hier is hij in ieder geval goedkoper. Ik snap niet zo goed waarom deze niet in de pricewatch staat.

• onsgeluk
Ik vraag me af of net als vorig jaar er een dubbele cashback komt met blackfriday.
Heilige Kaas schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:01:
[...]

https://www.smitsarnhem.nl/xf-16mm-f-1-4-bf

Hier is hij in ieder geval goedkoper. Ik snap niet zo goed waarom deze niet in de pricewatch staat.
Mja, nog steeds niet interessant genoeg :+

Ik weet ook niet of Smits mee doet met de actie. (Weet niet of Fujifilm hier onderscheid in maakt)

• Heilige Kaas
PdeBie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:24:
[...]

Ik weet ook niet of Smits mee doet met de actie. (Weet niet of Fujifilm hier onderscheid in maakt)
Die doen mee
Er zit 150 cashback op dus dan kom je 200 euro goedkoper uit dan de pricewatch. Vaak nog goedkoper dan ze 2e hands worden aangenoden.

• technonose
ik denk nog wel eens terug aan de dubbele cashback, toen was de 16mm 1.4 uiteindelijk 650. oid.
Later heb ik hem tweedehands, als nieuw voor 600 aangeschaft via een shop.

viel mij trouwens op dat de XF 18-55 nu voor 350 nieuw te krijgen is met cashback Link

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:36

l3art

Moderator Mobile
technonose schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:31:
ik denk nog wel eens terug aan de dubbele cashback, toen was de 16mm 1.4 uiteindelijk 650. oid.
Later heb ik hem tweedehands, als nieuw voor 600 aangeschaft via een shop.

viel mij trouwens op dat de XF 18-55 nu voor 350 nieuw te krijgen is met cashback Link
Het is me niet helemaal duidelijk of je het zo bedoeld, waarschijnlijk wel.
Maar die 350 is volgens mij gerekend met de cashback er al af.
Dus niet 350 en dan nog de cashback,

Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way you're a mile away, and you have their shoes too.

• technonose
l3art schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:14:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk of je het zo bedoeld, waarschijnlijk wel.
Maar die 350 is volgens mij gerekend met de cashback er al af.
Dat klopt, dat bedoelde ik.

technonose wijzigde deze reactie 11-10-2018 11:06 (16%)

• iew
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 10:47

iew

What the...?!

ppl schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 00:55:
[...]

Dat is standaard wanneer er weer een nieuwe camera is gelanceerd. Toch zijn er zat mensen die nog met dingen als de X-Pro1 en X-T1 fotograferen. De X-Pro1 kent zelfs vele liefhebbers omdat ie meer film-like plaatjes zou schieten.
Ik dus..., met de X-T1.
Ook schiet ik best veel met M42 lenzen op mijn X-T1, allemaal hobby en erg leuk om te doen vind ik.
Een vriend van me heeft de X-T20 aangeschaft en echt enorm veel verschil zie ik nou ook weer niet in beeldkwaliteit.

Het leuke is dat hij ook nog een X-T1 heeft en die nog steeds vaker pakt omdat deze beter vast houd en fijner in het bedienen is maar ook hij het verschil minimaal vindt.

De M42 lenzen die ik heb/gebruik zijn de Meyer Orestegor 135mm f/2.8 en de Meyer Orestegor 200mm f/4, beide de zebra versie.
Daarnaast nog een Helios 44m-4 58mm f/2.0 en voor zwart wit foto's gebruik ik vaak mijn 28mm Panagor f/2.8.

Uit de Fujinon f/2.0 serie heb ik de 23mm, 50mm, 90mm en daarnaast nog de cheap zoom 50-230mm.
Ik zie het nog niet zitten om te upgraden, er komen nog steeds hele mooie foto's uit de X-T1 en ik heb het beroepsmatig dan ook niet nodig.

Persoonlijk blijf ik het manueel focussen met de M42 lenzen toch het fijnst vinden, ook actie plaatjes zijn goed te doen maar vereisen andere techniek.
Jaren en jaren lang hebben fotografen het manueel gedaan, ook in de sportfotografie.

De techniek gaat nu allemaal best hard en voor je het weet is er al weer een beter,nieuwer en duurdere camera uit, wanneer je telkens bij wilt blijven moet je ook wel een "techniek" bestendige portemonnee hebben hahaha ;)

To do or not to do...

• sapphire
@iew Wat vind je van 90mm ? Ik ben ondertussen zover dat ik de 50mm wel erg ben gaan waarderen en niet zo zeer meer naar de 56mm hoef. Tele heb ik alleen niet meer omdat ik de 50-230 vond tegenvallen. Twijfel of ik dan niet weer ga krijgen met de 50-200 en dan lonkt die 90mm wel heel erg :p

Waar blijft een Fuji 50-140/4 :+

sapphire wijzigde deze reactie 12-10-2018 12:41 (5%)

GabriŽl Ryzen

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Mij bevalt de 90mm prima, scherp, prettige onscherpte, redelijk snel te focussen, hij zit standaard in mijn grote fototas (soms in de kleine, als ik verwacht er gebruik van te kunnen maken) maar het is natuurlijk wel een 90mm, geen 200....

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:47
90 is een toppertje.
Ondanks m'n 50-140 heb ik de 90mm ook nog steeds, totaal overbodig want de OIS van de 50-140 maakt die ene stop meer dan goed. Maar toch kan ik de 90 niet laten gaan. Zit nog steeds te loeren naar de 80mm, wellicht dat de 90mm verdwijnt wanneer de 80 hier in de kast ligt.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• iew
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 10:47

iew

What the...?!

sapphire schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:38:
@iew Wat vind je van 90mm ? Ik ben ondertussen zover dat ik de 50mm wel erg ben gaan waarderen en niet zo zeer meer naar de 56mm hoef. Tele heb ik alleen niet meer omdat ik de 50-230 vond tegenvallen. Twijfel of ik dan niet weer ga krijgen met de 50-200 en dan lonkt die 90mm wel heel erg :p

Waar blijft een Fuji 50-140/4 :+
De 90mm ? rete scherp en erg mooie creamy bokeh, ook een behoorlijk snelle autofocus !
Is echt een prachtlens.

Ik zou graag een 135mm prime zien in dezelfde f/2.0 serie...

Die 50-230mm vind ik voor de prijs juist enorm meevallen, ik heb nog de 1e versie, ik weet niet of er veel verschil in zit met de 2e versie van die lens.

De Fujifilm XF 55-200mm f/3.5-4.8 R LM OIS is echt wel een klasse lens en echt stukken beter dan de el cheapo 50-230mm.
Een vriend van mij heeft em en het verschil is behoorlijk groot.

To do or not to do...

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:41
PdeBie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:33:
Dat kun je toch prima zien? Je ziet op 1/3e na de stippellijn van juni-18 een dip in de groene lijn. Op dat moment was de minimumprijs ergens §799,- Kort daarna werd het weer §899,-. Tussen mei-17 en april-18 was de lens §849,-

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji xt-20 ~ 12mm ~ 18-55 ~ 50-230

• MattiB
Welke software gebruike jullie trouwens voor het omzetten van .Raf bestanden?
Heb nu met lightroom geprobeerd, maar heb erg veel last van de bekende worm artifacts. Het lijkt alsof er een wollige filter over de foto's ligt die met name alle details teniet doet.

Kan later nog wel een voorbeeld plaatsen.

• sapphire
Bij Lr maakt het nogal uit welke versie je gebruikt. Ik vind het pas bruikbaar vanaf v7.x.
Daarvoor zette ik alles om naar DNG met Iridient X-Transformer.

Wil alleen niet teveel hier daarover uitwijken (iets met apart topic hiervoor in de warning).

@ iedereen, duidelijk de 90mm is echt de topper waar ik zo over lees :+ zou bijna gaan sparen voor een 40-150, die is multi inzetbaar :+

GabriŽl Ryzen

MattiB schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:57:
Heb nu met lightroom geprobeerd, maar heb erg veel last van de bekende worm artifacts. Het lijkt alsof er een wollige filter over de foto's ligt die met name alle details teniet doet.

Kan later nog wel een voorbeeld plaatsen.
Voor alternatieven kun je inderdaad de link in de warning volgen. De laatste versie van Lightroom werkt voor mij prima! Let wel op je sharpness instellingen, je moet het detail hoog houden. Ik zet hem meestal op de volgende instellingen en tweak vanuit daar verder:

Amount: 35
Radius: 1,4
Detail:100
Masking: 10

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

PdeBie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:24:
[...]

Smits heeft altijd met acties van Fujifilm meegedaan. En je kunt altijd informeren wat de uiterste prijs is voor objectief. Smits staat bekend dat ze nog wel eens paar % eraf willen doen. Vraag staat vrij. Afgelopen jaren hier veel gekocht tegen leuke prijzen ;-)

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

MattiB schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:57:
Als het gratis moet: Capture One Express Fujifilm, Fujifilm X RAW Studio, Darktable. Met name Capture One zie je vaker terug bij Fujifilm gebruikers. Meer info over die tools vindt je in het algemene topic hierover: Het grote alternatieve raw-converters topic Ik ben momenteel naar Capture One en RAW Studio aan het kijken. Voor RAW Studio is het belangrijk om je camera op de computer aan te sluiten omdat deze wordt gebruikt voor het rekenwerk.

ppl wijzigde deze reactie 13-10-2018 16:55 (16%)

• lluuk
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 00:11
Dag allemaal,
Vanaf volgende maand vertrek ik voor een paar (3) weken naar Zuid-Afrika. Dat lijkt mij bij uitstek een bestemming om wat meer mm's mee naartoe te nemen. De Fujifilm 100-400mm springt dan natuurlijk al snel in het oog. Ik hik alleen een beetje tegen het aankoopbedrag aan, temeer nu ik een dergelijke lens na deze reis vermoedelijk nog maar weinig zal gebruiken. Anderzijds ben ik bang dat ik spijt krijg als ik zonder lens met fatsoenlijk bereik op pad ga daar.

Heeft iemand tips waar ik deze lens voor een paar weken zou kunnen huren (tegen een redelijke prijs)? Ik was vandaag bij Kamera Express maar zij gaven aan hun lenzen niet voor zo'n lange periode te verhuren..

Alternatief is voor mij het kopen van de lens op de tweedehands markt. Mocht iemand er een in de aanbieding hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag :-) .

Dank alvast voor jullie tips!

lluuk wijzigde deze reactie 14-10-2018 00:52 (0%)
Reden: Kleine aanvulling

• sapphire
Vlak voor je vertrek kopen met de cashback, en over een tijdje als je de cashback binnen hebt en de actie voorbij is verkopen ?

GabriŽl Ryzen

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:13
Misschien een tip in de Facebook groep 'Fujifilm fotoapparatuur vraag en aanbod' wordt vaak leuke lenzen, en andere Fuji spullen, aangeboden.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• lluuk
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 00:11
winwiz schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:23:
Misschien een tip in de Facebook groep 'Fujifilm fotoapparatuur vraag en aanbod' wordt vaak leuke lenzen, en andere Fuji spullen, aangeboden.
Bedankt voor de tip! Ik heb er een berichtje geplaatst.
sapphire schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 07:07:
Vlak voor je vertrek kopen met de cashback, en over een tijdje als je de cashback binnen hebt en de actie voorbij is verkopen ?
Thanks! Ook zeker een optie met de huidige § 300,- cashback! Met name als huren of tweedehands kopen (tegen gunstigere prijs) niet mogelijk blijkt.
lluuk schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:19:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik heb er een berichtje geplaatst.

[...]

Thanks! Ook zeker een optie met de huidige § 300,- cashback! Met name als huren of tweedehands kopen (tegen gunstigere prijs) niet mogelijk blijkt.
Voor een lange tijd een lens huren is vaak erg prijzig, het verlies dat je hebt met verkopen zal ongeveer even veel zijn. Maar misschien krijg je de smaak wel te pakken, heb hem een keer mogen gebruiken en sindsdien wil ik hem ook.

• JannesGQ
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 17-10 12:28
lluuk schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 00:50:
Dag allemaal,
Vanaf volgende maand vertrek ik voor een paar (3) weken naar Zuid-Afrika. Dat lijkt mij bij uitstek een bestemming om wat meer mm's mee naartoe te nemen. De Fujifilm 100-400mm springt dan natuurlijk al snel in het oog. Ik hik alleen een beetje tegen het aankoopbedrag aan, temeer nu ik een dergelijke lens na deze reis vermoedelijk nog maar weinig zal gebruiken. Anderzijds ben ik bang dat ik spijt krijg als ik zonder lens met fatsoenlijk bereik op pad ga daar.

Heeft iemand tips waar ik deze lens voor een paar weken zou kunnen huren (tegen een redelijke prijs)? Ik was vandaag bij Kamera Express maar zij gaven aan hun lenzen niet voor zo'n lange periode te verhuren..

Alternatief is voor mij het kopen van de lens op de tweedehands markt. Mocht iemand er een in de aanbieding hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag :-) .

Haha wow, ik had exact dezelfde vraag! Vertrek volgend jaar in juli ook voor 3 weken naar Z-A, 5 dagen safari in Kruger(timbavati private game reserve) en 2 in Addo NP.

Heb wel wat schrik om met zo'n kanjer van een lens op straat te lopen, buiten de safari's... Vrij grote kans dat ze u met een mes bedreigen, daar gaat uw peperdure lens dan... geen schrik?

Mocht je wat meer informatie vinden, laat het mij zeker weten aub! :)

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Zit zelf momenteel ook te kijken om mijn lensverzameling uit te breiden. Heb nu in totaal 5 lenzen XC16-50, XC50-230, Pentax 50mm/f2, Pentax 135mm/F3.5 en 7Artisans 25mm/f1.8. De XC16-50 lens gebruik ik het meeste vanwege de veelzijdige in verschillende situaties. Daarnaast worden de 50mm en 25mm veel gebruikt voor wat vrijere fotografie. Mijn camera is de X-T20 en ben niet van plan deze de komende jaren te upgraden.

De fotografie die ik veel doe is natuur/landschap, straatfotografie en activiteiten zoals feesten. Nu vind ik de XC16-50 nogal beperkte in de snelheid van de lens met f/3.5-5.6. Dus ik zou graag wat sneller willen als vervangen of erbij. Hierin zie ik drie mogelijkheden:
  1. De XF18-55 kopen als vervanging van mijn XC16-50. Voordeel is dan mijn meest gebruikte lens een upgrade krijgt en dat ik een deel van het aankoopbedrag terug kan verdienen met de verkoop van XC16-50.
  2. XF23mm f/2 erbij kopen. De 23mm heb ik enkele keren geprobeerd en is toch wel een fijne focusafstand en de lens is heerlijk compact. Heb echter al een snelle lens die qua focuslengte haast gelijk is.
  3. Samyang 12mm f/2, alle foto's die ik hiervan zie vind ik geweldig qua fov, maar ben bang dat dit een niche lens is.
Mijn zoomlens wil ik graag upgraden, maar of ik nu wil wachten op de XF18-80mm f/4.0 weet ik niet echt, deze heb ik op photokina gezien en was best groot en daarnaast weet ik niet wat deze gaat kosten ben namelijk bang dat het een lens gaat worden die richting de §800,- gaat. Maar of ik nu grenzeloos kan gaan fotograferen met de XF23mm f/2.0 weet ik ook niet. de XF18-55 en XF23 schelen qua prijs bijna niet dus dat is niet echt een parameter.

Dus mijn vraag is wat is jullie gedachte hierover?

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:41
Persoonlijk vind ik de 12mm vrij wijd. Bij Nederlands landschapsfotografie werkt het dan vooral in combinatie met mooie luchten, mooie weidevelden, of wanneer je vrij dicht op het onderwerp zit, zodat niet >50% met lucht is gevuld. Je kunt er dan wel weer makkelijk panorama's uit snijden, maar dat gaat misschien beter met foto's aan elkaar stitchen. In bergachtig landschap of in oude (krappe) steden zie ik meer nut voor de 12mm.

Het is een leuke lens hoor, maar de mogelijkheden vind ik wat beperkt (of ik ben niet creatief genoeg).

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zzw | Fuji xt-20 ~ 12mm ~ 18-55 ~ 50-230

• sapphire
Ja vind een UWA een niche voor landschap- en natuurfotografie :?
Daarnaast is hij ook goed te gebruiken voor overzichten op feesten.

Maar als je 16-50 je meest gebruikte lens is en je mist qua bereik niet veel is het logisch om die te upgraden ;)
Mijn 2 cents is lastig want ik zou ťn de 16-50 vervangen en een goede 23mm willen (en UWA :+)

GabriŽl Ryzen

• teunijff
@fdees :
Persoonlijk vind ik 12 mm erg mooi voor landschappen.
Vooral de zeis lens f2.8, doet het bij mij heel goed, kraakscherp en mooie kleuren.
Ik heb de Samyang gehad, en zeker geen slechte lens, maar ook met focuspeaking, vind ik het niet fijn werken.

Dat hndmtig acherpstellen vind ik toch minder goed werken dan op olympus camera.

Hij is wel eens ge koop 2e hand, mar niet vaak. Ik vind het een fijne investering.
De enige klacht die ik heb is dat de Aperture ring wel heel erg soepel is....draait bijna met een zuchtje wind.
Maar op 2.8 is het gehele beeld super scherp.
En het leuke is dat zijn kortste scherpstel afstand best klein is, dus je kan behoorlijk dicht op het onderwerp komen.
Ik heb ook de 18-135 en de 23mm f2, maar dat is coor landschap toch echt te weinig is mijn mening.

Mvg Teun

• DownBusiness
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-10 11:42
lluuk schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 00:50:
Dag allemaal,

Ik vertrek zelf in december voor 3 weken naar Afrika en heb de 100-400 ook gehuurd nu.

Bij Cameratools.nl een offerte laten maken voor deze periode. Eigenlijk de enige die voor langere periodes een scherpe prijs kon aanbieden t.o.v. de bekende camera winkels.

Hebben alleen de 1.4 TC er niet bij.

• sapphire
@teunijff Ik mag hopen dat de Zeiss een stuk beter is dan de Samyang ;)
Zie net dat dat ding §900+ kost, daar kan ik 3,5 Samyang van halen :+

GabriŽl Ryzen

fdees schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:26:
Zit zelf momenteel ook te kijken om mijn lensverzameling uit te breiden. Heb nu in totaal 5 lenzen XC16-50, XC50-230, Pentax 50mm/f2, Pentax 135mm/F3.5 en 7Artisans 25mm/f1.8. De XC16-50 lens gebruik ik het meeste vanwege de veelzijdige in verschillende situaties. Daarnaast worden de 50mm en 25mm veel gebruikt voor wat vrijere fotografie. Mijn camera is de X-T20 en ben niet van plan deze de komende jaren te upgraden.

De fotografie die ik veel doe is natuur/landschap, straatfotografie en activiteiten zoals feesten. Nu vind ik de XC16-50 nogal beperkte in de snelheid van de lens met f/3.5-5.6. Dus ik zou graag wat sneller willen als vervangen of erbij. Hierin zie ik drie mogelijkheden:
  1. De XF18-55 kopen als vervanging van mijn XC16-50. Voordeel is dan mijn meest gebruikte lens een upgrade krijgt en dat ik een deel van het aankoopbedrag terug kan verdienen met de verkoop van XC16-50.
  2. XF23mm f/2 erbij kopen. De 23mm heb ik enkele keren geprobeerd en is toch wel een fijne focusafstand en de lens is heerlijk compact. Heb echter al een snelle lens die qua focuslengte haast gelijk is.
  3. Samyang 12mm f/2, alle foto's die ik hiervan zie vind ik geweldig qua fov, maar ben bang dat dit een niche lens is.
Mijn zoomlens wil ik graag upgraden, maar of ik nu wil wachten op de XF18-80mm f/4.0 weet ik niet echt, deze heb ik op photokina gezien en was best groot en daarnaast weet ik niet wat deze gaat kosten ben namelijk bang dat het een lens gaat worden die richting de §800,- gaat. Maar of ik nu grenzeloos kan gaan fotograferen met de XF23mm f/2.0 weet ik ook niet. de XF18-55 en XF23 schelen qua prijs bijna niet dus dat is niet echt een parameter.

Dus mijn vraag is wat is jullie gedachte hierover?
Wij kunnen natuurlijk niet kiezen wat je het belangrijkst vind... het verschil tussen de 16-50 en 18-55 is er zeker maar aan de andere kant is de 16-50 ook gewoon prima en verschil in diafragma is niet heel groot. Dus als het puur om diafragma snelheid gaat maak je met de 23mm of een andere prime als de 16mm f/1.4 een grotere stap.

Welke snelle andere prime heb je nu dan?

Ik heb zelf de Samyang 12mm gehad en nu de Fujinon XF 14mm, een keer tweedehands gekocht. Ik vond 12mm ook wat aan de wijde kant maar het is een goede lens hoor, inderdaad scherp. De afbeeldingen met de 14mm vind ik echter wel veel mooier, de kleuren en scherpte vind ik veel mooier. Fuji staat toch bekend om z'n goeie lenzen. Het is al een tijdje geleden dat ik die heb gekocht en ondertussen zijn er wel meer lenzen in het wijde segment uitgekomen zoals de 10-24 die ook erg goed is, de 16mm f/1.4, 16-55 f/2.8 en 15-45.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

sapphire schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:12:
Ja vind een UWA een niche voor landschap- en natuurfotografie :?
Daarnaast is hij ook goed te gebruiken voor overzichten op feesten.

Maar als je 16-50 je meest gebruikte lens is en je mist qua bereik niet veel is het logisch om die te upgraden ;)
Mijn 2 cents is lastig want ik zou ťn de 16-50 vervangen en een goede 23mm willen (en UWA :+)
Weet niet perce of het een niche is de 12mm, maar omdat ik hem nog nooit gebruikt hebt weet ik niet of het in mijn fotografie past. Maar alles upgraden in ooit wel het doel X-T4/X-H3 en dan de drie f/2.8 lenzen en nnog wat erbij. :)
teunijff schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 00:07:
@fdees :
Persoonlijk vind ik 12 mm erg mooi voor landschappen.
Vooral de zeis lens f2.8, doet het bij mij heel goed, kraakscherp en mooie kleuren.
Ik heb de Samyang gehad, en zeker geen slechte lens, maar ook met focuspeaking, vind ik het niet fijn werken.

Dat hndmtig acherpstellen vind ik toch minder goed werken dan op olympus camera.

Hij is wel eens ge koop 2e hand, mar niet vaak. Ik vind het een fijne investering.
De enige klacht die ik heb is dat de Aperture ring wel heel erg soepel is....draait bijna met een zuchtje wind.
Maar op 2.8 is het gehele beeld super scherp.
En het leuke is dat zijn kortste scherpstel afstand best klein is, dus je kan behoorlijk dicht op het onderwerp komen.
Ik heb ook de 18-135 en de 23mm f2, maar dat is coor landschap toch echt te weinig is mijn mening.

Mvg Teun
Bedankt voor de informatie over de 12mm, de Zeiss is wat boven budget. de Samyang vind ik het meer waard ook al is deze niet perfect.
Sluw schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:01:
[...]

Wij kunnen natuurlijk niet kiezen wat je het belangrijkst vind... het verschil tussen de 16-50 en 18-55 is er zeker maar aan de andere kant is de 16-50 ook gewoon prima en verschil in diafragma is niet heel groot. Dus als het puur om diafragma snelheid gaat maak je met de 23mm of een andere prime als de 16mm f/1.4 een grotere stap.

Welke snelle andere prime heb je nu dan?

Ik heb zelf de Samyang 12mm gehad en nu de Fujinon XF 14mm, een keer tweedehands gekocht. Ik vond 12mm ook wat aan de wijde kant maar het is een goede lens hoor, inderdaad scherp. De afbeeldingen met de 14mm vind ik echter wel veel mooier, de kleuren en scherpte vind ik veel mooier. Fuji staat toch bekend om z'n goeie lenzen. Het is al een tijdje geleden dat ik die heb gekocht en ondertussen zijn er wel meer lenzen in het wijde segment uitgekomen zoals de 10-24 die ook erg goed is, de 16mm f/1.4, 16-55 f/2.8 en 15-45.
Qua snelle lensen de 25mm f/1.8 en Pentax 50mm f/2. Maar verder niets van Fujifilm zelf, persoonlijk zie ik f/2.0 als een snelle lens, niet dat 2.8 traag is. Maar bedankt voor jullie gedachten nu kan ik er zelf weer eens verder over nadenken.

• sapphire
@fdees Zo bedoelde ik het niet hoor, bedoelde voornamelijk dat mijn 2 cents nogal gekleurd zijn omdat ik een behoorlijke voorkeur heb.
Die ligt precies op de drie dingen die je noemt, een groothoek, een goede 23mm en een leuke standaardbereik zoom :+

GabriŽl Ryzen

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

sapphire schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:24:
@fdees Zo bedoelde ik het niet hoor, bedoelde voornamelijk dat mijn 2 cents nogal gekleurd zijn omdat ik een behoorlijke voorkeur heb.
Die ligt precies op de drie dingen die je noemt, een groothoek, een goede 23mm en een leuke standaardbereik zoom :+
Snap ik. Denk dat ik met zo een lenscombinatie en soms de XC50-230 heel veel kan bereiken en kan doen en de foto's moet je nog steeds zelf maken.

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 16:38
DownBusiness schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 07:56:
[...]

Ik vertrek zelf in december voor 3 weken naar Afrika en heb de 100-400 ook gehuurd nu.

Bij Cameratools.nl een offerte laten maken voor deze periode. Eigenlijk de enige die voor langere periodes een scherpe prijs kon aanbieden t.o.v. de bekende camera winkels.

Mijn ervaring met de 1.4 TC is dat het extreem licht moet zijn. Je gebruikt hem alleen als je 400+ mm gaat en op maximale zoom zit je op f8.0.
Prima op de savanne om 14.00 uur, minder geschikt in de schemer als er ook beestjes tevoorschijn komen.

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

BlaTieBla

Blake Returns

[...]

Hou ff rekening met de kleine lettertjes in je huur contract. Geen idee waar je heen gaat in Afrika, maar (stuif)zand kan een hoop ellende geven. Ik heb ook ooit eens gekeken naar het huren van een 200-400 voor een reisje Afrika en de mitsen en maren waren dusdanig dat ik maar een 80-400 heb gekocht (met ene fatsoenlijke verzekering).

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• TKroon
  • Niet online
[...]

Zou je een indicatie kunnen geven van de huurprijs? :)
Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True