Ten eerste was jij degene die het woord lens flare in de mond nam, ten tweede ben jij degene die er maar over door blijft drammen (het lijkt een obsessie voor je) en ten derde begrijp je nog steeds niet waar het nou omgaat. Die hoeken van het licht zijn wel degelijk belangrijk voor jouw probleem. In al jouw voorbeelden komen deze recht de lens binnen wandelen. Als je een beetje verder nadenkt dan je neus lang is (iets wat nota bene nog in de voorwaarden van het forum staat) zul je al snel concluderen dat daar niets tegen te doen is. Je krijgt niet voor niets het advies om van hoek te veranderen of een foto met zon te maken en eentje waarbij je die zon blokkeert om vervolgens in de nabewerking de plaatjes over elkaar heen te leggen.
Mijn vraag was specifiek. De XT2/20 heeft last van sensorflare als je recht tegen de zon in schiet zoals op mijn specifiek voorbeeld te zien was; zijn er nog mensen die hier vaak last van hebben en hoe gaan zij ermee om... Don't care about lensflare.
Je vraag is niet specifiek want het heeft niets met Fujifilm camera's te maken (waar het in dit topic specifiek over gaat); het is een algemene fotografie vraag en daarmee net zo offtopic als filters, cashbacks, fotobewerking, dual card slots, etc. Buiten dat vraag ik me af waarom je überhaupt over lens flare bent begonnen, dat was namelijk nergens genoemd. Die hele zonnekap discussie die je bent begonnen was ook nergens voor nodig.
Wat je hier overigens omschrijft is geen X-T2 noch een X-T20 probleem, dit is namelijk een probleem die je bij iedere digitale camera tegen kunt komen. Bij mirrorless steekt dit verschijnsel veel sneller de kop op dan bij een DSLR maar ook die kunnen er tegenaan lopen.
"De obsessie voor dat soort flare?" Eum, omdat die gewoon het meest storend is en een volledige foto waardeloos kan maken terwijl dat bij lensflare veel minder het geval is?
Je obsessie betreft lens flare, niet sensor flare aangezien lens flare het enige is waar je het nog over hebt.
En als ik tot 2 maal toe vind dat jouw veralgemenende reactie voor mijn specifiek geval niet relevant is en ik dit ook beleefd meedeel, maar jij dit tot 2 maal toe wil interpreteren alsof ik je reactie als "onzin" afdoe, dan doe je dat dan maar, maar onzinnigheid & relevantie zijn 2 verschillende zaken, dus het is niet nodig je daarover op te winden.
Op tweakers.net verwacht men dat je zelf al het nodige aan huiswerk doet. Het antwoord wat je hebt gekregen gaat daar ook van uit en verwacht dat je zelf het nodige aan denkwerk doet. Dat jij verwacht dat men hier je handje vasthoudt is dan ook geheel jouw probleem. Dat maakt het echter nog steeds niet irrelevant (je oplossing staat er namelijk gewoon bij, je moet er alleen wat moeite voor doen), sterker nog, je vraagt wat anderen doen om sensor flare tegen te gaan. Als een ander exact dat doet kan het nooit irrelevant zijn

Dan had je de vraag anders moeten stellen.
@
LA-384 mensen hebben bij de Fujifilm lenzen gezien dat degene met het achterste lens element het dichtst op de sensor de meeste problemen met sensor flare geven.