LikeAKing schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:33:
Hallo! Ik heb een Fuji X-T20 met de 56mm f/1.2 en 35mm f/2 lenzen. Ik schiet graag portret (van full body tot close-up) en soms eens landscape of street photography. Ik heb erg lang na zitten denken of ik een switch naar fullframe wil maken, aangezien dat een hype schijnt te zijn. Maar na lang nadenken heb ik toch besloten dat ik niet graag het dubbele neerleg voor een Canon, Nikon of Sony ecosysteem t.o.v. het Fuji ecosysteem; 200% betalen voor wat voor mijn gevoel een 15%~ upgrade is in image quality (lowlight en DoF), vind ik het niet waard. Wel ben ik op zoek naar iets extra's voor mijn fotografie en het volgende staat op mijn lijstje:
- X-T3 (Ik zou graag mijn camera willen upgraden naar de X-T3, vanwege verschillende redenen; weather resistance, grip, AF, lowlight performance ten opzich van mijn X-T20?, dual card slots, etc)
De AF is geweldig t.o.v. de X-T1/2, voor mij in elk geval zeer merkbaar... En bruikbaarder doordat de dekking veel groter is dan bij de X-T2(0). Low Light is op ISO5000+ iets minder dan de T2 maar zeker bruikbaar mits je een goede belichting hebt. De sensor heeft een andere opbouw waardoor er geen kans meer is op de vieze X-TransIII waas (zoek maar op Purple Haze of mik je camera richting de zon en beweeg maar eens rond), dit is erg fijn wat mij betreft

. Het is uiteraard te voorkomen maar tijdens bruiloften heb ik soms niet te tijd om de oplossing te realiseren...
Weather sealing is wel fijn maar niet onmisbaar, mijn X-T1 heeft ook een pilsje of wat overleeft en tig tikken en butsen. Dual-card slots is onmisbaar zodra je betaald werk doet, doe je iets wat je over kan doen zonder gevolgen, heb je genoeg aan 1 slot wat mij betreft.
De camera is wat forser waardoor je automatisch ook wat meer grip hebt, zelf draai ik er ook de batterygrip onder zodat ik ook verticaal lekker kan vasthouden. Plus.... Maar dit is wel handig voor mij tijdens een bruiloft, ik heb altijd 3 accu's ter beschikking. Hierdoor mis ik geen moment en kan ik wisselen op handige momenten. Dat wisselen is bijna niet meer nodig met 3 accu's in de X-T3 en grip, de accuduur is best wat verbeterd bij mijn gebruik (vergeleken met de X-T2).
Waarom ik vooral zou upgraden:
- Dual Slot
- X-Trans 4 sensor: Geen paarse waas meer bij bepaald tegenlicht
- Betere AF en dekking
Dan wat betreft je lenzen:
- 23mm f/1.4 (Voor portretten; full body shots met wat meer bokeh dan mijn 35mm f/2. Ergens heb ik spijt dat ik de 35mm f/2 lens heb gekocht)
- 35mm f/1.4 (Omdat ik de f/2 versie al heb, lijkt deze mij overbodig).
- 90mm f/2 (Voor de heerlijke FOV + bokeh combinatie!)
- 16mm f/1.4 (Puur vanwege de goede reviews; schijnt een super scherpe lens te zijn)
Wat betreft deze lenzen heb ik de 23 en de 16mm. De laatste sinds vorig jaar toen er een double-cashback actie was van Fuji (dit is helaas dit jaar niet) en de 23mm heb ik sinds 2014 in gebruik. Sterker nog ik heb vanavond helaas mijn 2e exemplaar moeten kopen omdat de eerste is versleten/defect geraakt tijdens een bruiloft, reparatie offerte: 647,- excl. onderzoekskosten. Een nieuwe lens was aantrekkelijker. Zeker met de €100 cashback dit Fuji geeft en de langere garantie periode die ik krijg van mijn fotozaak was het een no-brainer voor mij.
Anyway ik dwaal af. Persoonlijk zou ik in jouw situatie de 16mm of 23mm 1.4 aanraden. Je hebt een langere lens in de vorm van een 56mm 1.2, de 90mm kan voor close-ups net wat beter zijn en meer compressie hebben dan je 56mm maar dat is luxe tenzij je daar hele dagen je geld mee gaat verdienen. De 35mm f1.4 zou ik laten liggen, ondanks dat ik deze heb gebruikt en het optisch ook een prachtige lens is. Dit omdat je overlap hebt en weinig wint op het gebied van diversiteit. Dan blijven de 16mm en 23mm over.
Als je meer landschappen, architectuur of street-fotografie wil gaan doen dan portretten zou ik voor de 16mm gaan. Daar is deze meer geschikt voor dan de 23mm mijn inziens. De 23mm is een prachtige all-round lens waar ik 60-80% van mij foto's mee maak tijdens een bruiloft. Perfect voor reportages en breed genoeg voor een gemiddeld landschap met een stelletje of persoon erin. De 16mm focust daarentegen wel wat sneller waardoor ik deze pak bij een leuke exit na een trouwceremonie of feest. Voor de party-foto's gebruik ik de 16mm ook om deze reden, plus dat deze breder is zonder extreem te vervormen waardoor ik meer van het feest kan vastleggen.
[/quote]
Mensen die wat ervaring kunnen delen met deze lenzen? Is de X-T3 de upgrade waard? Ik wil de upgrade vooral doen voor portretten, want ik zoek gewoon een goede aanvulling op mijn huidige lenzen. Een extra lens voor wat meer flexibiliteit en veelzijdigheid.
[/quote]
Mijn advies:
Jouw X-T20 heeft al een super sensor (op de Purple Haze na wat mij betreft) en zolang je geen ruzie hebt met het AF systeem of er betaald werk mee doet zou ik lekker een lens nemen. de 16 of 23mm om zo veelzijdig mogelijk te zijn. Glaswerk gaat langer mee dan een Body en een body wordt sneller goedkoper, m.a.w. investeer nu in je glas, kijk komend jaar naar de X-T3 of X-T30 tegen die tijd, waarschijnlijk zijn ze goedkoper dan de body nu.