Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Zal ik even de discussie platslaan.

@Buzz_Fuzz vraagt waar die rode vlekken vandaan komen wanneer hij recht in de zon wil fotograferen en geen andere beeldhoek wil kiezen
@Pat-Juh geeft aan dat dat sensorflare is. Dit speelt zich af tussen de sensor en het achterste element.
@Mavi86 geeft aan dat hij dat herkent en een oplossing geeft door 2 belichtingen te doen en bij de tweede de zon te blokken.

Geen dank.

Blijft bij mij de vraag over hoe @Mavi86 de zon afblokt?!

[ Voor 9% gewijzigd door Tomas_ op 06-11-2018 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
technonose schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:40:
...

Ik doe dat wel eens met mijn hand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52
Ik doe het ook gewoon met de hand als ik een shot maak waarbij ik de voorgrond nodig heb en de zon lastig is :)

Uiteraard is een statief dan wel zo handig :)

Is het trouwens heel raar dat ik afgelopen weekend serieus heb zitten kijken naar een 23/2 ipv. mijn 23/1.4 :+
Ben echt helemaal tevreden hoor met de 1.4 maar om één of andere reden pak ik hem veel minder sinds ik de 50mm heb :?

[ Voor 60% gewijzigd door sapphire op 06-11-2018 09:58 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Zal ik even de discussie platslaan.

@Buzz_Fuzz vraagt waar die rode vlekken vandaan komen wanneer hij recht in de zon wil fotograferen en geen andere beeldhoek wil kiezen
@Pat-Juh geeft aan dat dat sensorflare is. Dit speelt zich af tussen de sensor en het achterste element.
@Mavi86 geeft aan dat hij dat herkent en een oplossing geeft door 2 belichtingen te doen en bij de tweede de zon te blokken.

Geen dank.

Ik gok dat Mavi twee of meerdere exposures maakt en die samenvoegt in Photoshop oid. Zo kan hij bijv zn hand weg fotoshoppen uit de belichtingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Hallo?

Is het hier nog een beetje gezellig? Zullen we gezamenlijk stoppen met het "There's someone wrong on teh intarwebz!!!1oneeleven!"?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01
sapphire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:45:
Ik doe het ook gewoon met de hand als ik een shot maak waarbij ik de voorgrond nodig heb en de zon lastig is :)

Uiteraard is een statief dan wel zo handig :)

Is het trouwens heel raar dat ik afgelopen weekend serieus heb zitten kijken naar een 23/2 ipv. mijn 23/1.4 :+
Ben echt helemaal tevreden hoor met de 1.4 maar om één of andere reden pak ik hem veel minder sinds ik de 50mm heb :?
Nee is niet raar. Mijn 23/2 en 50/2 bevallen ook heel goed. Alleen op MFD wide-open is de 23/2 te soft naar mijn smaak, maar daar kan je rekening mee houden.

Zat alleen nog aan een 85/1.4 van Samyang te denken. Had er een op MP gevonden, maar van het weekend heeft onze vriezer/koelkast het begeven dus even geen geld voor een lens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:44

meestal met het hoesje van mijn ND filter. Soms hand/vinger

Vervolgens in photoshop de twee lagen samenvoegen.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
PdeBie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:35:
[...]

Nee is niet raar. Mijn 23/2 en 50/2 bevallen ook heel goed. Alleen op MFD wide-open is de 23/2 te soft naar mijn smaak, maar daar kan je rekening mee houden.

Zat alleen nog aan een 85/1.4 van Samyang te denken. Had er een op MP gevonden, maar van het weekend heeft onze vriezer/koelkast het begeven dus even geen geld voor een lens :+
Samyang 84/1.8 niets voor je ? Die is voor APS-C ontworpen en een stuk compacter. Daar ben ik ook nog met een schuin oog naar aan het kijken maar moet eerst even wat lenzen weg doen :+

En afstoppen is voor watjes, wide-open ftw! :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Die kende ik niet. Is wel duurder dan de 85 1.4 zie ik. Qua DOF zal het niet veel schelen vermoed ik, dus ik ga hem zeker even bekijken. Thanks :)

-- edit --
Je bedoelt een 85 1.8 neem ik aan? https://petapixel.com/201...e-for-mirrorless-cameras/

-- edit 2 --
Hier een review van mijn favoriete lens reviewer:

[ Voor 69% gewijzigd door PdeBie op 07-11-2018 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
sapphire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:45:
...

Is dat niet omdat het een heel ander brandpunt is en/of omdat die lens nieuwer is? Zou zelf liever de 1.4 dan de 2.0 hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@Sluw Nouja omdat hij nieuwer is dacht ik eerst ook maar na 3 maanden is het nieuwe er wel af :+
35mm FF is al jaren mijn favoriete brandpunt en 85mm FF heb weggedaan omdat ik hem nooit gebruikte.
Ach het is een fijn klein lensje en met 75mm iets korter wat blijkbaar bevalt :)
AF van de f/2 is echt veel sneller en de F/2's zijn veel compacter :)

@PdeBie Ja die, nog niet echt verdiept in prijzen maar leek me een leuk alternatief voor de 90/2.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:36
Is er al een manier/hack om eigen image aspect ratio' s in te stellen?
Zou graag 4:5 en 6:7 terug zien. Dit stond een tijd lang op de wishlist voor firmware updates maar zo ver mij bekend is het nooit door Fuji geïmplementeerd.
Voor mij zou het gaan om de X-T3 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
sapphire schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:35:
@PdeBie Ja die, nog niet echt verdiept in prijzen maar leek me een leuk alternatief voor de 90/2.
Hij is “maar” €90 duurder volgens mij dan de 85 1.4.
Wel de helft lichter. En qua performance doet hij zeker niet onder voor de 1.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
sapphire schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:35:
@Sluw Nouja omdat hij nieuwer is dacht ik eerst ook maar na 3 maanden is het nieuwe er wel af :+
35mm FF is al jaren mijn favoriete brandpunt en 85mm FF heb weggedaan omdat ik hem nooit gebruikte.
Ach het is een fijn klein lensje en met 75mm iets korter wat blijkbaar bevalt :)
AF van de f/2 is echt veel sneller en de F/2's zijn veel compacter :)

Ja het formaat (en weather sealing) is absoluut fijn maar ik zie toch wel een verschil in rendering van o.a. de bokeh en scherpte. Op de X-T3 focust de 35mm f/1.4 super snel zonder hunting, kan me niet voorstellen dat dat met de 23mm 1.4 anders is.

Maar je hebt gelijk, ze zitten heel dicht bij elkaar in de buurt en als je een handzamere set wilt is de 23mm f/2.0 een super mooie lens en zowel qua prijs als kwaliteit een goeie keuze. Ik zou alleen niet terug ruilen ;) als je de 1.4 al hebt. Maar ik blijf zelf bij Fuji omdat ik de lenzen zo goed vind, daar gebruiken ze echt hun ervaring en dan heb ik liever die lens met net dat beetje meer kwaliteit. Zou bijvoorbeeld de 35mm f/1.4 nooit in willen ruilen voor de 2.0 versie, kleuren en rendering zijn gewoon prachtig.

[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 08-11-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
Heeft iemand van jullie ervaring met de Meike 85mm f/2.8 macro? Ik zag em voor €300,- te koop staan en dat lijkt een mooie prijs voor een macro lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sluw schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:00:
Op de X-T3 focust de 35mm f/1.4 super snel zonder hunting, kan me niet voorstellen dat dat met de 23mm 1.4 anders is.
Hoe ze het hebben gedaan, geen idee maar die oude lenzen waarvan iedereen een aantal jaar riep dat ze zo sloom scherpstellen zijn gewoon lekker snel op alles sinds de X-Pro2. Misschien dat het met de grotere lenzen wat minder is omdat die ook daadwerkelijk wat meer gewicht moeten verplaatsen. Ik denk dat het gewicht en het formaat van de 2 23mm lenzen de grootste verschillen zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sluw schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:00:
[...]

Ja het formaat (en weather sealing) is absoluut fijn maar ik zie toch wel een verschil in rendering van o.a. de bokeh en scherpte. Op de X-T3 focust de 35mm f/1.4 super snel zonder hunting, kan me niet voorstellen dat dat met de 23mm 1.4 anders is.

Maar je hebt gelijk, ze zitten heel dicht bij elkaar in de buurt en als je een handzamere set wilt is de 23mm f/2.0 een super mooie lens en zowel qua prijs als kwaliteit een goeie keuze. Ik zou alleen niet terug ruilen ;) als je de 1.4 al hebt. Maar ik blijf zelf bij Fuji omdat ik de lenzen zo goed vind, daar gebruiken ze echt hun ervaring en dan heb ik liever die lens met net dat beetje meer kwaliteit. Zou bijvoorbeeld de 35mm f/1.4 nooit in willen ruilen voor de 2.0 versie, kleuren en rendering zijn gewoon prachtig.
Dat de 23mm f1.4 fijner en sneller scherpstelt op de X-T3 kan ik dan weer beamen :). Zelfs op een wat legere dansvloer dese getest in een vrij donkere omgeving, met AF-S Zone-9 bij ISO6400 f2 1/125 zonder flits (met ISO800 f2 1/15) ging het scherpstellen snel genoeg voor actie shots :). Voorheen pakte ik altijd mn 12mm op f4,5 Vooraf scherpgesteld op ongeveer 1,25m voor party foto’s maar de 16 en 23mm zijn beide nu erg goed bruikbaar op de dansvloer. Daarbuiten ook overdag verbeteringen gemerkt, minder hunten en snellere scherpstelling.

Helaas heeft de 23mm een tik gehad tijdens de laatste bruiloft waardoor deze nu terug is naar Fuji om deze weer intern recht te zetten en de zaak na te lopen/kalibreren. Naja na bijna 4,5 jaar bruiloften en andere zaken er mee te hebben geschoten zat het er een keer aan te komen :+ . Maakt het er enkel niet leuker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Pat-Juh schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:17:
[...]

Zelfs op een wat legere dansvloer dese getest in een vrij donkere omgeving, met AF-S Zone-9 bij ISO6400 f2 1/125 zonder flits (met ISO800 f2 1/15) ging het scherpstellen snel genoeg voor actie shots :).
Ben wel heel benieuwd naar de kwaliteit van de foto's op deze manier. Krijg je niet een ontzettende bak ruis?

ISO 4000 is wel mijn max denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

PdeBie schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:40:
[...]

Ben wel heel benieuwd naar de kwaliteit van de foto's op deze manier. Krijg je niet een ontzettende bak ruis?

ISO 4000 is wel mijn max denk ik.
De X-T2 is beter op ISO6400 dan de T3 geb ik het idee persoonlijk. Maar zeker bruikbaar. Niet voor super grote prints vanwege de korrel maar zeker bruikbaar bij kleinere prints. Vanwege het beroep van mn laatste clienten kan ik deze niet delen met jullie helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja op prints zal het wel goed gaan. Ik zat met mijn hoofd vast in het digitaal tonen van de foto’s, waarbij ruis veel harder opvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:13
Ik gebruik een fujifilm xt 20 en merk bij straatfotografie dat bepaalde delen van de foto net even onscherp zijn. Ook bij goed daglicht. Bijvoorbeeld als mensen lopen odo meerdere mensen op foto staan waarvan er twee onscherp zijn. Heel vervelend.

Ook merk ik dat ik niet snel kan doorklikken.

Ik heb de sluitertijd al naar beneden gedaan. Wat kan ik nog meer doen om schot sneller te krijgen?

Focus punt op zone ipv enkel punt is iets wat ik kan bedenken. Jullie meer tips?

Veder nog een vraag. Ik wilde laatst filmen toen het donker was, wel verlichte staat, echter bleef het beeld zwart. Is dit een instelling? Met mijn telefoon lukt het wel gewoon om in het donker te filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

MaStar schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:35:
Ik gebruik een fujifilm xt 20 en merk bij straatfotografie dat bepaalde delen van de foto net even onscherp zijn. Ook bij goed daglicht. Bijvoorbeeld als mensen lopen odo meerdere mensen op foto staan waarvan er twee onscherp zijn. Heel vervelend.

Ook merk ik dat ik niet snel kan doorklikken.

Ik heb de sluitertijd al naar beneden gedaan. Wat kan ik nog meer doen om schot sneller te krijgen?

Focus punt op zone ipv enkel punt is iets wat ik kan bedenken. Jullie meer tips?

Veder nog een vraag. Ik wilde laatst filmen toen het donker was, wel verlichte staat, echter bleef het beeld zwart. Is dit een instelling? Met mijn telefoon lukt het wel gewoon om in het donker te filmen.
Wellicht een te groot diafragma (dus laag getal) waardoor je een beperkte scherptediepte hebt? Heb je misschien een voorbeeld van zo'n foto met daarbij de EXIF info? (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpuntsafstand etc.)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik kan natuurlijk niet raden wat je instellingen zijn, maar ik weet wel dat je rekening moet houden met het volgende:

Je sluitertijd zal voldoende snel moeten zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen. Het kan zijn dat bepaalde mensen zich sneller bewegen en dus onscherp worden. Zelf fotografeer ik zelden met een sluitertijd die langer duurt dan 1/125 seconde.

Je diafragma heeft invloed op je scherptediepte. Als je bijvoorbeeld met F=3.5 schiet kunnen bepaalde delen van je foto wel scherp zijn en andere net niet. Soms wil je daarvan gebruik maken en soms heb je het liefste alles scherp en gebruik je liever een kleiner diafragma van bijvoorbeeld F=11. (meer info daarover is te vinden als je zoekt op hyperfocale afstand)

Ik kan me voorstellen dat een van bovenstaande twee dingen ervoor zorgt dat delen van je foto niet scherp zijn en je daar eens mee kan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dank. Ik fotografeer in diafragma modus. Zal komende tijd eens op 11 instellen.

En zijn er nog andere manieren om sneller achter elkaar foto's te schieten? Nu heb ik het gevoel dat ik niet lekker tien foto's achter elkaar kan nemen,zit kleine vertraging in. Is dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Burst aanzetten ?

Zelf gisteravond nog lopen rommelen. Rondrennende/springende tieners op een trampoline en een slecht verlichte zaal. Drama! F/2, en minimaal ISO 6400 moeten pakken om alles niet bewogen te hebben maar had sowieso geen nut want de AF had er geen zin in :(
Met burst slechts enkele bruikbare foto's helaas. Maarja licht was echt crappy!

[ Voor 91% gewijzigd door sapphire op 17-11-2018 18:04 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

MaStar schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:53:
Dank. Ik fotografeer in diafragma modus. Zal komende tijd eens op 11 instellen.

En zijn er nog andere manieren om sneller achter elkaar foto's te schieten? Nu heb ik het gevoel dat ik niet lekker tien foto's achter elkaar kan nemen,zit kleine vertraging in. Is dat op te lossen?
f/11 is behalve voor landschapfotografie niet echt nodig, f/5.6 is vaak al meer dan genoeg in straatfotografie en activiteiten. Maar misschien is het een idee om een foto met exif te plaatsen dan spreekt het makkelijker.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
sapphire schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:57:
Burst aanzetten ?

Zelf gisteravond nog lopen rommelen. Rondrennende/springende tieners op een trampoline en een slecht verlichte zaal. Drama! F/2, en minimaal ISO 6400 moeten pakken om alles niet bewogen te hebben maar had sowieso geen nut want de AF had er geen zin in :(
Met burst slechts enkele bruikbare foto's helaas. Maarja licht was echt crappy!
Herkenbaar, is het dan niet een idee om zelf licht mee te nemen of te flitsen? Of een led?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Met welke instellingen kan je sneller achter elkaar foto's nemen?

En iemand een idee waarom ik niet kan filmen in de avond? Beeld compleet zwart, terwijl dit met telefoon bijvoorbeeld wel goed lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
MaStar schreef op zondag 18 november 2018 @ 02:54:

En iemand een idee waarom ik niet kan filmen in de avond? Beeld compleet zwart, terwijl dit met telefoon bijvoorbeeld wel goed lukt.
Niet vervelend bedoeld, maar je kan wel een basiscursus gebruiken. Of op z'n minst wat info op het internet zoeken over de belichtingsdriehoek en in de handleiding kijken naar de instelmogelijkheden ;)

Met de linker dial kun je de schiet modus selecteren. "S" is de standaard foto modus. "CL" staat (denk ik) voor Continuous Low en "CH" voor Continuous High, oftewel continu langzaam en continu snel. Beiden zullen continu foto's maken bij inhouden sluiterknop en de snelheid behouden totdat het cache geheugen vol zit.

In de film modus werken de ingestelde sluitertijd en diafragma gewoon door. Heb je net een foto gemaakt en handmatig de instellingen vastgezet op bijvoorbeeld f/11 en 1/1000e sluitertijd, dan staat dit ook zo tijdens het filmen en komt er idd weinig licht op de sensor. Verder heeft het ingestelde videoformaat ook invloed op de maximale sluitertijd die gebruikt kan worden tijdens filmen. 60 frames = 1/60e, 29,97 frames = 1/30e en dus een hele stop meer licht. Dat, of je bent de lensdop vergeten, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

MaStar schreef op zondag 18 november 2018 @ 02:54:

Wat is sneller, maar met de X-T20, moet je hem dan CH zetten. Filmen weet ik niet want je geeft geen info.

Zolang we niet weten hoe je de camera bediend en welke instellingen je gebruikt, hoe kunnen we je dan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
technonose schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:53:
[...]

Herkenbaar, is het dan niet een idee om zelf licht mee te nemen of te flitsen? Of een led?
Ja wss de enige optie maar had daar geen zin in. Afstand was relatief groot dus dan vind ik flitsen niet zo fijn/mooi en bounce kon ook niet echt (plafond te hoog en wanden zwart).
Ben zelf maar gaan trampoline springen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
fdees schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:10:
[...]

Zolang we niet weten hoe je de camera bediend en welke instellingen je gebruikt, hoe kunnen we je dan helpen.
Het is eigenlijk altijd met beelden waar beweging in zit, voornamelijk straatfotografie.
Dan is er een deel onscherp. Heel vervelend.

Of ik nou F/5 schiet of F/11, dat maakt niet uit. Er blijft een deel onscherp. Hierbij twee voorbeelden, gewoon bij daglicht.

https://ibb.co/e4H0n0
https://ibb.co/ikFLn0'

Met instellingen :
- Single fotomodus, geen CL of CH o.i.d
- Focus op S (voorkant body)
- Diafragma F/8, sluitertijd op A.
- Instelling: scherpstelling op "enkel punt"
- ISO 400
- Exposure op +/- 0

[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 18-11-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

MaStar schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:31:
[...]

Het is eigenlijk altijd met beelden waar beweging in zit, voornamelijk straatfotografie.

Of ik nou F/5 schiet of F/11, dat maakt niet uit. Er blijft een deel onscherp. Hierbij twee voorbeelden, gewoon bij daglicht.

Met instellingen :
- ISO 400
- Exposure op +/- 0
Dat ziet er uit als bewegingsonscherpte. M.i. moet je een snellere sluitertijd gebruiken. Hogere iso kan daarbij helpen.
Ligt niet aan diafragma, andere elementen op ongeveer dezelfde afstand als de onscherpe elementen (bewegende kerels) zijn stuk scherper.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
[...]

Met instellingen :
- ISO 400
- Exposure op +/- 0
Zou eens beginnen met de boel op shutter priority zetten en dan op 1/400 sec of iets dergelijks. Dat is over het algemeen voldoende om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -madison-
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-08 18:54
[...]

Met instellingen :
- ISO 400
- Exposure op +/- 0
Dat is bewegingsonscherpte. Waarom de camera niet even lekker in de automatische stand zetten (Daar is absoluut niets mis mee!) en ondertussen wat meer inlezen in de belichtingsdriehoek? (Shutterspeed, aperture, ISO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
JanPedaal schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:50:
[...]

Dat ziet er uit als bewegingsonscherpte. M.i. moet je een snellere sluitertijd gebruiken. Hogere iso kan daarbij helpen.
Ligt niet aan diafragma, andere elementen op ongeveer dezelfde afstand als de onscherpe elementen (bewegende kerels) zijn stuk scherper.
Dus van diafragma modus af en sluitertijd modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
-madison- schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:26:
[...]

Dat is bewegingsonscherpte. Waarom de camera niet even lekker in de automatische stand zetten (Daar is absoluut niets mis mee!) en ondertussen wat meer inlezen in de belichtingsdriehoek? (Shutterspeed, aperture, ISO)
Diafragma omlaag is dus niet handig? Moet in sluitertijd modus bij straatfotografie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
[...]
Het lijkt erop alsof deze foto's letterlijk vanaf de straat zijn genomen (uit zo'n fiets of wellicht een auto) In die gevallen heb je echt een snelle sluitertijd nodig. Je zit nu op ongeveer 1/60 van een seconde, wat veel te langzaam is voor zulke foto's. Ik verwacht dat je minimaal 1/500 nodig zal hebben in zulke situaties.

Waar ik zelf veel van heb geleerd is om veel te experimenteren met de sluitertijd, diafragma en iso.
Dan leer je vanzelf in welke situaties je welke waardes kan gebruiken.

Omdat ik ruis zelf niet erg vind zet ik die tegenwoordig regelmatig op automatisch.
Afhankelijk van het onderwerp gebruik ik bij portretten graag diafragma voorkeur en selecteer ik een groot diafragma.
Bij bewegende beelden selecteer ik regelmatig sluitertijd voorkeur op een waarde waarmee ik weet wat ik kan "bevriezen".

Wat ik zelf zo fijn vind aan de Fuji camera's is dat je goed kan zien wat je doet, door de dials op de camera en evt lens. Succes.

[ Voor 15% gewijzigd door wouter3 op 18-11-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
wouter3 schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:23:
[...]

Het lijkt erop alsof deze foto's letterlijk vanaf de straat zijn genomen (uit zo'n fiets of wellicht een auto) In die gevallen heb je echt een snelle sluitertijd nodig. Je zit nu op ongeveer 1/60 van een seconde, wat veel te langzaam is voor zulke foto's. Ik verwacht dat je minimaal 1/500 nodig zal hebben in zulke situaties.

Waar ik zelf veel van heb geleerd is om veel te experimenteren met de sluitertijd, diafragma en iso.
Dan leer je vanzelf in welke situaties je welke waardes kan gebruiken.

Omdat ik ruis zelf niet erg vind zet ik die tegenwoordig regelmatig op automatisch.
Afhankelijk van het onderwerp gebruik ik bij portretten graag diafragma voorkeur en selecteer ik een groot diafragma.
Bij bewegende beelden selecteer ik regelmatig sluitertijd voorkeur op een waarde waarmee ik weet wat ik kan "bevriezen".

Wat ik zelf zo fijn vind aan de Fuji camera's is dat je goed kan zien wat je doet, door de dials op de camera en evt lens. Succes.
Top, thanks. Foto's zijn vanuit een stilstaande positie genomen. Ik zal diafragma op automatisch zetten en sluitertijd eens op 500 op straat.

Verdere instellingen zijn dus goed? Enkel punt en die S focus?

De bovenstaande foto's hadden trouwens een sluitertijd van 1/60. Te laag dus voor beweging.

Betekent dus dat je met bewegende beelden altijd moet schakelen naar sluitertijd modus?

[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 18-11-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
MaStar schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:44:
[...]
Verdere instellingen zijn dus goed? Enkel punt en die S focus?
Betekent dus dat je met bewegende beelden altijd moet schakelen naar sluitertijd modus?
Op zich zijn er geen goede of foute instellingen met fotografie. Het is maar net wat jezelf wilt bereiken met je foto. In het algemeen kan je wel stellen dat je bij beweging een sluitertijd wil selecteren die daarbij past.

Wil je iets bevriezen kies je een korte sluitertijd. Wil je iets bewust laten bewegen, dan kies je een lange sluitertijd. Maar veel experimenteren helpt nog steeds het beste.

Focus op S met enkel punt zou moeten werken, maar dan moet je wel het juiste punt selecteren, de sluiter half indrukken zodat het juiste punt is geselecteerd en dan doordrukken. Ook daarvoor geldt dat je prima kan experimenteren. Desnoods schiet je een tijdje op automatisch en bekijk je wat de camera doet. Vanuit die waardes kan je dan verder werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@MaStar advies is om eens op je gemak volgende website te lezen. Start met de "Belichtingsdriehoek" (diafragma, sluitertijd en ISO)
https://www.digitalefotog...rsus/belichtingsdriehoek/

Wens je toch meer ondersteuning dan het verzoek om apart topic aan te maken. Start eerst met inlezen van de informatie van bovenstaande link.

En weer ontopic about Fujifilm :)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
Ik merk bij mezelf dat ik weer een beetje onrustig wordt met Black Friday in het vooruitzicht.
Ik heb helemaal geen nieuwe camera of lenzen nodig, maar als er weer net zoals vorig jaar sprake is van een dubbele cashback van Fujifilm op die dag, worden veel camera's lenzen wel erg aantrekkelijk. (stel je nou voor dat de X-T2 bijvoorbeeld 1329- (2x300) = 729 gaat kosten. (geen idee of dat gaat gebeuren, maar stel...)

Eigenlijk zou ik die dag gewoon lekker naar buiten moeten gaan om te fotograferen en internet even links laten liggen. Waar is die tijd gebleven dat je met een camera gewoon 20 jaar kon/wilde doen, zoals mijn vader dat deed ;)

[ Voor 11% gewijzigd door wouter3 op 19-11-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:56

Sjaak_Afhaak

Bleh!

met m'n vorige set (Nikon D300) heb ik 9+ jaar gedaan, dus met m'n huidige Fuji (X-T20) verwacht ik (of hoop ik) ongeveer hetzelfde te doen. Of dat haalbaar is, is nog maar afwachten. Build quality van de Nikon is toch wel een tikkie beter zo op het oog en gevoel. Als daarvan de sensor niet hopeloos verouderd was, had ik de overstap niet eens gemaakt.
Iets zegt me dat de sensor technieken de komende 10 jaar minder hard erop vooruit gaan, dan de afgelopen 10 jaar heeft gedaan.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chillierelk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-01 13:03
wouter3 schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:21:
Ik merk bij mezelf dat ik weer een beetje onrustig wordt met Black Friday in het vooruitzicht.
Ik heb helemaal geen nieuwe camera of lenzen nodig, maar als er weer net zoals vorig jaar sprake is van een dubbele cashback van Fujifilm op die dag, worden veel camera's lenzen wel erg aantrekkelijk. (stel je nou voor dat de X-T2 bijvoorbeeld 1329- (2x300) = 729 gaat kosten. (geen idee of dat gaat gebeuren, maar stel...)

Eigenlijk zou ik die dag gewoon lekker naar buiten moeten gaan om te fotograferen en internet even links laten liggen. Waar is die tijd gebleven dat je met een camera gewoon 20 jaar kon/wilde doen, zoals mijn vader dat deed ;)
Ik zit hier ook een beetje op te wachten. Ben opzoek naar een heel nieuw systeem en heb wel besloten dat ik voor iets van fujifilm wil gaan.

De T3 vind ik te duur en ik denk dat ik niet veel profijt ga hebben van de T2 tov de T20, dus wilde eigenlijk voor de T20+18-55 f2.8-4 gaan. Maar als er dubbele cashback komt ga ik misschien toch wel voor de T2+16-55 f2.8, kan je niet laten liggen dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 11:44

TAA

Liever IRC

Sjaak_Afhaak schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:35:
Iets zegt me dat de sensor technieken de komende 10 jaar minder hard erop vooruit gaan, dan de afgelopen 10 jaar heeft gedaan.
De nadruk ligt volgens mij ook steeds meer op het stukje data processing dat de camera moet doen en niet zozeer op de informatie die de sensor aanlevert. Tuurlijk blijft dat (en de kwaliteit van je glas) belangrijk maar de echte grote sprongen zitten daar niet (meer) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik fotografeer veelal door het kijken via het LCD scherm en in dat scherm verschijnt als ik scherp stel onderin een balk met de instellingen.

Is het mogelijk deze op een andere manier weer te geven? Die balk komt namelijk bij scherpstelling in het beeld waardoor het lastiger is een goede compositie in volledig beeld te zien.

In handleiding heb ik de oplossing niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
MaStar schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 03:30:
Ik fotografeer veelal door het kijken via het LCD scherm en in dat scherm verschijnt als ik scherp stel onderin een balk met de instellingen.

Is het mogelijk deze op een andere manier weer te geven? Die balk komt namelijk bij scherpstelling in het beeld waardoor het lastiger is een goede compositie in volledig beeld te zien.

In handleiding heb ik de oplossing niet kunnen vinden.
Dat kun je toch gewoon met de display knop uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
chillierelk schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:28:
[...]

Ik zit hier ook een beetje op te wachten. Ben opzoek naar een heel nieuw systeem en heb wel besloten dat ik voor iets van fujifilm wil gaan.

De T3 vind ik te duur en ik denk dat ik niet veel profijt ga hebben van de T2 tov de T20, dus wilde eigenlijk voor de T20+18-55 f2.8-4 gaan. Maar als er dubbele cashback komt ga ik misschien toch wel voor de T2+16-55 f2.8, kan je niet laten liggen dan :+
X-T2 heeft wel betere weathersealing (wel niet met die kitlens natuurlijk) en ligt gewoon ook beter in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
technonose schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:53:
[...]

Dat kun je toch gewoon met de display knop uitzetten?
Nee. Als je scherpstelt zie je die balk weer. En dat is net het moment dat je de compositie ook wilt checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chillierelk
Inrage schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:44:
[...]

X-T2 heeft wel betere weathersealing (wel niet met die kitlens natuurlijk) en ligt gewoon ook beter in de hand.
Ja weathersealing is eigenlijk ook het voornaamste voordeel voor mij. Ik had mn spiegelreflex set een aantal jaar geleden weg gedaan omdat ik niet al die spullen mee wilde sjouwen (ga veel hiken met een tent in de rugzak en dan is het gewoon onhandig om ook nog een body en wat lenzen mee te moeten nemen).

Maar met de 16-55 heb ik denk ik wel genoeg aan 1 lens en in combinatie met de X-T2 hoef ik me ook geen zorgen te maken als het hard regent.

-knip-

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 20-11-2018 12:36 . Reden: Zie kader voor meer informatie ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ow nice, als de 55-200 mee doet gaat die er gewoon vroegtijdig komen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:35:
Dat denk ik niet. Het verplaatst zich van mft, APS-C en full frame naar medium formaat. Daar valt nog behoorlijk wat winst te boeken maar dat is dan ook nog relatief jong (pas sinds de GFX serie en de Hasselblad X1D is het wat meer mainstream geworden en dat maakt het wat makkelijker om investeringen in ontwikkeling terug te verdienen).
TAA schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:38:
De nadruk ligt volgens mij ook steeds meer op het stukje data processing dat de camera moet doen en niet zozeer op de informatie die de sensor aanlevert.
Een sensor is tegenwoordig iets meer dan dat. Een stukje van de AF (sommige pixels zijn specifiek voor de AF) zit er ook in verwerkt eveneens als de sluiter (elektronische sluiter). Aan die data processing veranderd ook bar weinig. De investering zit vooral in het AF-algoritme en de film simulaties. Heel veel processing gebeurd bij dit soort camera's achteraf, daar is de doelgroep dan ook naar. Kijk maar eens naar al die firmware releases van Fujifilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06-2023
-knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Daan_ op 21-11-2018 07:31 . Reden: Geen v&a op het forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@Verwijderd nouja de meeste winst is de afgelopen jaren wel gehaald door processing, noise reduction, ect.

Na gapless microlenses en backside iluminated sensors vond ik de vooruitgang niet heel spectaculair meer.

Medium format in 10 jaar mainstream wil ik zien. 10 jaar geleden werd ook al geroepen dat investeren in APS-C een dood pad zou zijn want binnen enkele jaren zou alles FF zijn. Nou we zien het, ja FF is populairder dan ooit (digitaal dan) maar APS-C is net zo goed booming.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Het is dat MF nog zo duur is, maar zou toch graag een digitale MF camera willen hebben (heb al wel een 6x6 analoog toestel).

Puur door G.A.S. overigens :+

[ Voor 11% gewijzigd door PdeBie op 21-11-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:11
Ik zit al een tijdje te azen op een Fujifilm X als handzame toevoeging op onze spiegelreflex met 150-600mm lens. De Fujifilm wordt dan gebruikt voor landschap- en portretfotografie, dan kunnen die lenzen van de spiegelreflex de deur uit. Keuze was eigenlijk gevallen op X-T20, maar die uitgave kunnen we nu eigenlijk niet verantwoorden. Het kriebelt al wel een half jaar, dus eigenlijk hoop ik nog op een mooie Black Friday aanbieding zodat het gevoelsmatig beter te verantwoorden is. :+

Moet zeggen dat ik nog steeds wel veel twijfel tussen X-T20 en X-T2, voornamelijk vanwege de bouwkwaliteit, grip en dials op X-T2. Of ik dat het verschil in prijs waard vind, ben ik nog niet over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Point schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:43:
Ik zit al een tijdje te azen op een Fujifilm X als handzame toevoeging op onze spiegelreflex met 150-600mm lens. De Fujifilm wordt dan gebruikt voor landschap- en portretfotografie, dan kunnen die lenzen van de spiegelreflex de deur uit. Keuze was eigenlijk gevallen op X-T20, maar die uitgave kunnen we nu eigenlijk niet verantwoorden. Het kriebelt al wel een half jaar, dus eigenlijk hoop ik nog op een mooie Black Friday aanbieding zodat het gevoelsmatig beter te verantwoorden is. :+

Moet zeggen dat ik nog steeds wel veel twijfel tussen X-T20 en X-T2, voornamelijk vanwege de bouwkwaliteit, grip en dials op X-T2. Of ik dat het verschil in prijs waard vind, ben ik nog niet over uit.
Doe dit al een aantal jaar: de X-T1 voor het "lichte" werk en de D7100 met 80-400VR voor het zware werk. Ben wel aan het kijken om al m'n Nikon spullen te verkopen en dan de X-T3 in combinatie met de 100-400 te kopen. Binnenkort maar eens wat spul in de verkoop gooien of eens bij een winkel binnenstappen om te zien wat ze daar willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Point schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:43:
Gezien het feit dat je landschapsfotografie doet en daarmee met enige regelmaat laag bij de grond fotografeert, zou ik de X-T2 kiezen i.v.m. het kantelbare scherm.

Correctie. De X-T20 heeft een 2-way flip screen. De X-T2 een 3-way. Wellicht handig als je portrait panorama's schiet laag bij de grond.

[ Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 21-11-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:48
Je weet dat de XT-20 ook een kantelbaar scherm heeft he?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:11
kdbruin schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:51:
[...]

Doe dit al een aantal jaar: de X-T1 voor het "lichte" werk en de D7100 met 80-400VR voor het zware werk. Ben wel aan het kijken om al m'n Nikon spullen te verkopen en dan de X-T3 in combinatie met de 100-400 te kopen. Binnenkort maar eens wat spul in de verkoop gooien of eens bij een winkel binnenstappen om te zien wat ze daar willen betalen.
Dat zou voor mij ook de ideale oplossing zijn, maar gezien we beiden fotograferen zijn twee camera's eigenlijk wel een must (tweede camera is nu nog een D3200, maar dat kan eigenlijk echt niet meer). En 400mm is voor mij eigenlijk nog te kort. Doe veel vogelfotografie, en die beestjes kunnen verrekte klein zijn. :9
PdeBie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:20:
[...]

Gezien het feit dat je landschapsfotografie doet en daarmee met enige regelmaat laag bij de grond fotografeert, zou ik de X-T2 kiezen i.v.m. het kantelbare scherm.
Heb zoals bovenstaande post ook begrepen dat de X-T20 een kantelbaar scherm heeft. Overigens heeft mijn huidige body (D500) dat ook, en ik gebruik het veel minder dan verwacht dus dat zou voor mij niet zozeer een dealbreaker zijn. De weerbestendige body van de X-T2 is wellicht wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Sluuz schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:05:
Je weet dat de XT-20 ook een kantelbaar scherm heeft he?
Ow ik dacht compleet niet, maar hij heeft een 2-way flip screen lees ik nu inderdaad i.p.v. 3-way zoals de X-T2 dat heeft.

Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08-2024
Hallo! Ik heb een Fuji X-T20 met de 56mm f/1.2 en 35mm f/2 lenzen. Ik schiet graag portret (van full body tot close-up) en soms eens landscape of street photography. Ik heb erg lang na zitten denken of ik een switch naar fullframe wil maken, aangezien dat een hype schijnt te zijn. Maar na lang nadenken heb ik toch besloten dat ik niet graag het dubbele neerleg voor een Canon, Nikon of Sony ecosysteem t.o.v. het Fuji ecosysteem; 200% betalen voor wat voor mijn gevoel een 15%~ upgrade is in image quality (lowlight en DoF), vind ik het niet waard. Wel ben ik op zoek naar iets extra's voor mijn fotografie en het volgende staat op mijn lijstje:

- X-T3 (Ik zou graag mijn camera willen upgraden naar de X-T3, vanwege verschillende redenen; weather resistance, grip, AF, lowlight performance ten opzich van mijn X-T20?, dual card slots, etc)
- 23mm f/1.4 (Voor portretten; full body shots met wat meer bokeh dan mijn 35mm f/2. Ergens heb ik spijt dat ik de 35mm f/2 lens heb gekocht)
- 35mm f/1.4 (Omdat ik de f/2 versie al heb, lijkt deze mij overbodig).
- 90mm f/2 (Voor de heerlijke FOV + bokeh combinatie!)
- 16mm f/1.4 (Puur vanwege de goede reviews; schijnt een super scherpe lens te zijn)

Mensen die wat ervaring kunnen delen met deze lenzen? Is de X-T3 de upgrade waard? Ik wil de upgrade vooral doen voor portretten, want ik zoek gewoon een goede aanvulling op mijn huidige lenzen. Een extra lens voor wat meer flexibiliteit en veelzijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 23 mm is erg mooi. Wat ouder objectief en een beetje "hoorbaar" maar erg mooi en bruikbaar. Hetzelfde geldt zeker voor de 35 mm die nog een beetje langzamer is maar wel een erg mooie bokeh heeft.
De 90 mm is fors! Wel mooi, maar misschien net even teveel tele. Met bruiloften zeer goed te gebruiken maar heeft geen OIS. Klein blundertje van Fuji....
De 16 mm is snel en mooi. Behoorlijk wat groothoek en is ook aan de grote kant. Op vakantie een welkome partner.

Wat de X-T3 betreft kun je eventueel ook en H1 overwegen. Is groter en zwaarder maar heeft IBIS (handig met de 90 mm)en is optisch niet minder. De sluiter / het geluid is een droom..Voor de rest is de H1 wat steviger en heeft geen extra grip nodig om lekker in de hand te liggen.
Het enige "nadeel" is dat de video en de AF nu zijn "ingehaald" door de X-T3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
23/1.4 is wel een erg fijne lens :9 de overige heb ik geen ervaring mee.

Ik zat overigens net wat rond te neuzen naar EF-FX adapters met AF, @tobiasvs haalde een paar maanden geleden er één aan. Nu blijken er er een rits van op de markt te zijn, sommige vorig jaar al....als ik dat geweten had :( had ik m'n 70-200 lekker gehouden.

Heb ze gevonden van Kipon, Steelrings, Fringer en Viltrox. Kosten allemaal om en nabij $300 en de Viltrox $199 alsnog een hoop geld maargoed. Nu niks meer aan :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PdeBie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:46:
Het is dat MF nog zo duur is, maar zou toch graag een digitale MF camera willen hebben (heb al wel een 6x6 analoog toestel).

Puur door G.A.S. overigens :+
Flauwe vraag misschien, maar waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Sodela schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:00:
De 23 mm is erg mooi. Wat ouder objectief en een beetje "hoorbaar" maar erg mooi en bruikbaar. Hetzelfde geldt zeker voor de 35 mm die nog een beetje langzamer is maar wel een erg mooie bokeh heeft.
De 90 mm is fors! Wel mooi, maar misschien net even teveel tele. Met bruiloften zeer goed te gebruiken maar heeft geen OIS. Klein blundertje van Fuji....
De 16 mm is snel en mooi. Behoorlijk wat groothoek en is ook aan de grote kant. Op vakantie een welkome partner.

Wat de X-T3 betreft kun je eventueel ook en H1 overwegen. Is groter en zwaarder maar heeft IBIS (handig met de 90 mm)en is optisch niet minder. De sluiter / het geluid is een droom..Voor de rest is de H1 wat steviger en heeft geen extra grip nodig om lekker in de hand te liggen.
Het enige "nadeel" is dat de video en de AF nu zijn "ingehaald" door de X-T3.
Bedankt voor je reactie! Betekent dit dat de 35mm f/1.4 een betere bokeh heeft dan de 23mm f/1.4? Betreft de 90mm moet ik altijd rond de 1/250 shutterspeed of hoger blijven. Ik vind een statief gebruiken ook niet zo erg.

Ik heb even gekeken naar de H1, maar ik ben bang dat er straks een nieuwe versie van de H1 uitkomt (X-T3 equivalent met IBIS). Zelf vind ik IBIS een toffe toevoeging, maar geen must-have. Ook las ik wel eens dat IBIS de kwaliteit van je images verlaagd, maar dit heb ik slechts gelezen op wat forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07
Straks is relatief... volgens de geruchten niet in 2019 https://www.fujirumors.co...ilm-x-h2-release-in-2019/

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
LikeAKing schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:33:
Hallo! Ik heb een Fuji X-T20 met de 56mm f/1.2 en 35mm f/2 lenzen. Ik schiet graag portret (van full body tot close-up) en soms eens landscape of street photography. Ik heb erg lang na zitten denken of ik een switch naar fullframe wil maken, aangezien dat een hype schijnt te zijn. Maar na lang nadenken heb ik toch besloten dat ik niet graag het dubbele neerleg voor een Canon, Nikon of Sony ecosysteem t.o.v. het Fuji ecosysteem; 200% betalen voor wat voor mijn gevoel een 15%~ upgrade is in image quality (lowlight en DoF), vind ik het niet waard. Wel ben ik op zoek naar iets extra's voor mijn fotografie en het volgende staat op mijn lijstje:

- X-T3 (Ik zou graag mijn camera willen upgraden naar de X-T3, vanwege verschillende redenen; weather resistance, grip, AF, lowlight performance ten opzich van mijn X-T20?, dual card slots, etc)
- 23mm f/1.4 (Voor portretten; full body shots met wat meer bokeh dan mijn 35mm f/2. Ergens heb ik spijt dat ik de 35mm f/2 lens heb gekocht)
- 16mm f/1.4 (Puur vanwege de goede reviews; schijnt een super scherpe lens te zijn)

Mensen die wat ervaring kunnen delen met deze lenzen? Is de X-T3 de upgrade waard? Ik wil de upgrade vooral doen voor portretten, want ik zoek gewoon een goede aanvulling op mijn huidige lenzen. Een extra lens voor wat meer flexibiliteit en veelzijdigheid.
Heb zowel de 23mm als de 35mm in 1.4-variant. Erg fijn! Sinds aanschaf zit de 23mm nagenoeg vast op mijn X-T1. AF is wat luidruchtig en iets traag, maar snel genoeg. Hetzelfde geldt voor de 35mm. Die is iets minder veelzijdig door zijn brandpuntsafstand, maar wel meer bokeh. In jouw geval zou ik voor de 23mm (of 16mm als je daarvan houdt) gaan. Die ene stop winst tov je 35mm f/2 gaat het verschil niet maken.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op woensdag 21 november 2018 @ 06:15:
Medium format in 10 jaar mainstream wil ik zien. 10 jaar geleden werd ook al geroepen dat investeren in APS-C een dood pad zou zijn want binnen enkele jaren zou alles FF zijn. Nou we zien het, ja FF is populairder dan ooit (digitaal dan) maar APS-C is net zo goed booming.
Zo hard zal het niet lopen en ik verwacht ook niet dat medium formaat zomaar iets (APS-C of full frame) gaat vervangen. Wat we van het analoge tijdperk hebben geleerd is dat ieder zo zijn eigen toepassing heeft. Ze zullen zich nu ongetwijfeld eerst richten op schaalvergroting (oftewel dat wat we al op APS-C en full frame toepassen op een nog grotere sensor toepassen), dat kent ook zo zijn uitdagingen. Fujifilm zet in ieder geval de toon met die 100 megapixel camera van ze.
PdeBie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:46:
Houd er dan wel rekening mee dat de verhouding meer te vergelijken is met 6x7 dan 6x6. Ik zou echter wel een echte digitale 6x6 variant willen van een TLR, dat is een andere manier van fotograferen dan wat je met 99,99% van de huidige digitale camera's doet. En het is gewoon cool 8)
LikeAKing schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:58:
[...]
Bedankt voor je reactie! Betekent dit dat de 35mm f/1.4 een betere bokeh heeft dan de 23mm f/1.4? Betreft de 90mm moet ik altijd rond de 1/250 shutterspeed of hoger blijven. Ik vind een statief gebruiken ook niet zo erg.

Ik heb even gekeken naar de H1, maar ik ben bang dat er straks een nieuwe versie van de H1 uitkomt (X-T3 equivalent met IBIS). Zelf vind ik IBIS een toffe toevoeging, maar geen must-have. Ook las ik wel eens dat IBIS de kwaliteit van je images verlaagd, maar dit heb ik slechts gelezen op wat forums.
De bokeh van de 35 mm is subjectief misschien een fractie beter maar daar merk je in de praktijk vrijwel niets van temeer omdat je niet altijd F1.4 of F2 gebruikt en het verschil in mijn ogen marginaal is. Bokeh-boys zullen misschien eerder de 35 kiezen (of meteen voor de 90 mm gaan die "duidelijk" beter is op alle aspecten) maar ik heb iets meer met de 23. Bepalender is misschien de beeldhoek en de snelheid van de AF. Bij een keuze zou ik uit praktische overwegingen de 23 mm nemen, dan de 16 en als laatste pas de 35 mm. De 90 mm heeft een eigen plekje aan de top en is ook geen walk-around objectief..

Het ligt bij de 90 mm er aan hoe stabiel je zelf bent. Met een IBIS-loos toestel moet 1/60 misschien nog kunnen. Sneller is dan altijd beter natuurlijk. Bij de 90 mm moet je je overigens niet verbazen dat die klappert als je hem in de hand hebt of de camera niet hebt aan staan, dat hoort zo...

Troost je, na de H1 komt de H2 en na de T3 komt de T4. Maar het is natuurlijk wel zo dat je dan met de verouderde versie alleen maar waardeloze foto's kunt maken ;) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Sodela schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:15:
[...]

De bokeh van de 35 mm is subjectief misschien een fractie beter maar daar merk je in de praktijk vrijwel niets van temeer omdat je niet altijd F1.4 of F2 gebruikt en het verschil in mijn ogen marginaal is. Bokeh-boys zullen misschien eerder de 35 kiezen (of meteen voor de 90 mm gaan die "duidelijk" beter is op alle aspecten) maar ik heb iets meer met de 23. Bepalender is misschien de beeldhoek en de snelheid van de AF. Bij een keuze zou ik uit praktische overwegingen de 23 mm nemen, dan de 16 en als laatste pas de 35 mm. De 90 mm heeft een eigen plekje aan de top en is ook geen walk-around objectief..

Het ligt bij de 90 mm er aan hoe stabiel je zelf bent. Met een IBIS-loos toestel moet 1/60 misschien nog kunnen. Sneller is dan altijd beter natuurlijk. Bij de 90 mm moet je je overigens niet verbazen dat die klappert als je hem in de hand hebt of de camera niet hebt aan staan, dat hoort zo...

Troost je, na de H1 komt de H2 en na de T3 komt de T4. Maar het is natuurlijk wel zo dat je dan met de verouderde versie alleen maar waardeloze foto's kunt maken ;) ...
Ja sinds de T3 is het huilen met de pet op met de T2 :'( :+

Maaruhm, klapperen? Klinkt eng :X

Gabriël AM5

• PdeBie
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:48:
[...]

Flauwe vraag misschien, maar waarom?
G.A.S. :+

Praktisch nut is 0, maar ik heb een poosje geleden met een Phase One mogen spelen. Alleen al door de zoeker kijken was een WAUW ervaring. Maar dat was eerlijk gezegd wel in de tijd dat ik nog met mijn D7000 crop sensor camera schoot.

• Tomas_
LikeAKing schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:58:
[...]

Ik heb de 35mm 1.4 en ook de 16mm 1.4. Hoewel ze niet te vergelijken zijn heeft de 35mm 1.4 een speciaal plekje bij mij. De rendering is bijzonder mooi. er is daar ook veel discussie over op diverse fora.

Als ik tussen die twee moest kiezen wat betreft ouput zou ik voor de 35mm 1.4 gaan. De 16mm 1.4 is wel veel diverser. Wat betreft FOV, maar ook zeker de scherpstel afstand die bijzonder klein is wat meer creatieve shots oplevert.

Zeerr tevreden met beide lenzen. De toepasbaarheid van de 35mm is wel iets minder vanwege de de fov, en daardoor gebruik ik hem te weinig. Heb mij voorgenomen hem er vaker op te draaien. telkens denk ik weer wouw.

Wat ik overigens alleen bij de 35mm 1.4 heb is dat ook slecht gefocuste platen er op de kleine preview ook supergoed uitzien. Dat heb ik alleen bij deze lens. dat zegt wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:16
^^ ik ben dus ook van plan de 35mm f1.4 te kopen, als aanvulling op m'n 18-55mm en X-T3.
Ben heel erg tevreden over de kitlens, het enige wat ik eigenlijk mis is een "all around" lens die ik ook bij weinig licht kan gebruiken. Eerst keek ik naar de 23mm f2 maar die focal length is toch minder geschikt voor portraits, plus de f2 versie in het bijzonder is niet scherp wide open op korte afstanden. Daarom de 35mm f1.4, over die lens lijkt quasi iedereen te zeggen dat hij iets "magisch" heeft. Plus f1.4 is wel te gek natuurlijk, m'n meest lichtsterke lens tot nu toe was een Canon 50mm f1.8 en dat vond ik al erg gaaf :p

Hopelijk / misschien is er morgen een black friday actie van Fujifilm waarbij ze de huidige korting verdubbelen... Althans vorig jaar was dat zo!

[ Voor 10% gewijzigd door phobosdeimos op 22-11-2018 09:59 ]

• Sluw
  • Nu online
technonose schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:30:
[...]

Ik heb de 35mm 1.4 en ook de 16mm 1.4. Hoewel ze niet te vergelijken zijn heeft de 35mm 1.4 een speciaal plekje bij mij. De rendering is bijzonder mooi. er is daar ook veel discussie over op diverse fora.

Als ik tussen die twee moest kiezen wat betreft ouput zou ik voor de 35mm 1.4 gaan. De 16mm 1.4 is wel veel diverser. Wat betreft FOV, maar ook zeker de scherpstel afstand die bijzonder klein is wat meer creatieve shots oplevert.

Zeerr tevreden met beide lenzen. De toepasbaarheid van de 35mm is wel iets minder vanwege de de fov, en daardoor gebruik ik hem te weinig. Heb mij voorgenomen hem er vaker op te draaien. telkens denk ik weer wouw.

Wat ik overigens alleen bij de 35mm 1.4 heb is dat ook slecht gefocuste platen er op de kleine preview ook supergoed uitzien. Dat heb ik alleen bij deze lens. dat zegt wel iets.
Helemaal met je eens maar 35mm minder toepasbaar is natuurlijk een voorkeur, wat prima is. Ik gebruik hem juist het meest en de 50mm equivalent is een hele tijd de standaard geweest. Kan hem verder alleen maar aanraden 8)

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

LikeAKing schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:33:

De AF is geweldig t.o.v. de X-T1/2, voor mij in elk geval zeer merkbaar... En bruikbaarder doordat de dekking veel groter is dan bij de X-T2(0). Low Light is op ISO5000+ iets minder dan de T2 maar zeker bruikbaar mits je een goede belichting hebt. De sensor heeft een andere opbouw waardoor er geen kans meer is op de vieze X-TransIII waas (zoek maar op Purple Haze of mik je camera richting de zon en beweeg maar eens rond), dit is erg fijn wat mij betreft :). Het is uiteraard te voorkomen maar tijdens bruiloften heb ik soms niet te tijd om de oplossing te realiseren...

Weather sealing is wel fijn maar niet onmisbaar, mijn X-T1 heeft ook een pilsje of wat overleeft en tig tikken en butsen. Dual-card slots is onmisbaar zodra je betaald werk doet, doe je iets wat je over kan doen zonder gevolgen, heb je genoeg aan 1 slot wat mij betreft.

De camera is wat forser waardoor je automatisch ook wat meer grip hebt, zelf draai ik er ook de batterygrip onder zodat ik ook verticaal lekker kan vasthouden. Plus.... Maar dit is wel handig voor mij tijdens een bruiloft, ik heb altijd 3 accu's ter beschikking. Hierdoor mis ik geen moment en kan ik wisselen op handige momenten. Dat wisselen is bijna niet meer nodig met 3 accu's in de X-T3 en grip, de accuduur is best wat verbeterd bij mijn gebruik (vergeleken met de X-T2).

Waarom ik vooral zou upgraden:

- Dual Slot
- X-Trans 4 sensor: Geen paarse waas meer bij bepaald tegenlicht
- Betere AF en dekking

Dan wat betreft je lenzen:
Wat betreft deze lenzen heb ik de 23 en de 16mm. De laatste sinds vorig jaar toen er een double-cashback actie was van Fuji (dit is helaas dit jaar niet) en de 23mm heb ik sinds 2014 in gebruik. Sterker nog ik heb vanavond helaas mijn 2e exemplaar moeten kopen omdat de eerste is versleten/defect geraakt tijdens een bruiloft, reparatie offerte: 647,- excl. onderzoekskosten. Een nieuwe lens was aantrekkelijker. Zeker met de €100 cashback dit Fuji geeft en de langere garantie periode die ik krijg van mijn fotozaak was het een no-brainer voor mij.

Anyway ik dwaal af. Persoonlijk zou ik in jouw situatie de 16mm of 23mm 1.4 aanraden. Je hebt een langere lens in de vorm van een 56mm 1.2, de 90mm kan voor close-ups net wat beter zijn en meer compressie hebben dan je 56mm maar dat is luxe tenzij je daar hele dagen je geld mee gaat verdienen. De 35mm f1.4 zou ik laten liggen, ondanks dat ik deze heb gebruikt en het optisch ook een prachtige lens is. Dit omdat je overlap hebt en weinig wint op het gebied van diversiteit. Dan blijven de 16mm en 23mm over.

Als je meer landschappen, architectuur of street-fotografie wil gaan doen dan portretten zou ik voor de 16mm gaan. Daar is deze meer geschikt voor dan de 23mm mijn inziens. De 23mm is een prachtige all-round lens waar ik 60-80% van mij foto's mee maak tijdens een bruiloft. Perfect voor reportages en breed genoeg voor een gemiddeld landschap met een stelletje of persoon erin. De 16mm focust daarentegen wel wat sneller waardoor ik deze pak bij een leuke exit na een trouwceremonie of feest. Voor de party-foto's gebruik ik de 16mm ook om deze reden, plus dat deze breder is zonder extreem te vervormen waardoor ik meer van het feest kan vastleggen.

[/quote]
[/quote]

Mijn advies:

Jouw X-T20 heeft al een super sensor (op de Purple Haze na wat mij betreft) en zolang je geen ruzie hebt met het AF systeem of er betaald werk mee doet zou ik lekker een lens nemen. de 16 of 23mm om zo veelzijdig mogelijk te zijn. Glaswerk gaat langer mee dan een Body en een body wordt sneller goedkoper, m.a.w. investeer nu in je glas, kijk komend jaar naar de X-T3 of X-T30 tegen die tijd, waarschijnlijk zijn ze goedkoper dan de body nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Pat-Juh schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:41:
[...]

De AF is geweldig t.o.v. de X-T1/2, voor mij in elk geval zeer merkbaar... En bruikbaarder doordat de dekking veel groter is dan bij de X-T2(0). Low Light is op ISO5000+ iets minder dan de T2 maar zeker bruikbaar mits je een goede belichting hebt. De sensor heeft een andere opbouw waardoor er geen kans meer is op de vieze X-TransIII waas (zoek maar op Purple Haze of mik je camera richting de zon en beweeg maar eens rond), dit is erg fijn wat mij betreft :). Het is uiteraard te voorkomen maar tijdens bruiloften heb ik soms niet te tijd om de oplossing te realiseren...

Weather sealing is wel fijn maar niet onmisbaar, mijn X-T1 heeft ook een pilsje of wat overleeft en tig tikken en butsen. Dual-card slots is onmisbaar zodra je betaald werk doet, doe je iets wat je over kan doen zonder gevolgen, heb je genoeg aan 1 slot wat mij betreft.

De camera is wat forser waardoor je automatisch ook wat meer grip hebt, zelf draai ik er ook de batterygrip onder zodat ik ook verticaal lekker kan vasthouden. Plus.... Maar dit is wel handig voor mij tijdens een bruiloft, ik heb altijd 3 accu's ter beschikking. Hierdoor mis ik geen moment en kan ik wisselen op handige momenten. Dat wisselen is bijna niet meer nodig met 3 accu's in de X-T3 en grip, de accuduur is best wat verbeterd bij mijn gebruik (vergeleken met de X-T2).

Waarom ik vooral zou upgraden:

- Dual Slot
- X-Trans 4 sensor: Geen paarse waas meer bij bepaald tegenlicht
- Betere AF en dekking

Dan wat betreft je lenzen:

[...]

Wat betreft deze lenzen heb ik de 23 en de 16mm. De laatste sinds vorig jaar toen er een double-cashback actie was van Fuji (dit is helaas dit jaar niet) en de 23mm heb ik sinds 2014 in gebruik. Sterker nog ik heb vanavond helaas mijn 2e exemplaar moeten kopen omdat de eerste is versleten/defect geraakt tijdens een bruiloft, reparatie offerte: 647,- excl. onderzoekskosten. Een nieuwe lens was aantrekkelijker. Zeker met de €100 cashback dit Fuji geeft en de langere garantie periode die ik krijg van mijn fotozaak was het een no-brainer voor mij.

Anyway ik dwaal af. Persoonlijk zou ik in jouw situatie de 16mm of 23mm 1.4 aanraden. Je hebt een langere lens in de vorm van een 56mm 1.2, de 90mm kan voor close-ups net wat beter zijn en meer compressie hebben dan je 56mm maar dat is luxe tenzij je daar hele dagen je geld mee gaat verdienen. De 35mm f1.4 zou ik laten liggen, ondanks dat ik deze heb gebruikt en het optisch ook een prachtige lens is. Dit omdat je overlap hebt en weinig wint op het gebied van diversiteit. Dan blijven de 16mm en 23mm over.

Als je meer landschappen, architectuur of street-fotografie wil gaan doen dan portretten zou ik voor de 16mm gaan. Daar is deze meer geschikt voor dan de 23mm mijn inziens. De 23mm is een prachtige all-round lens waar ik 60-80% van mij foto's mee maak tijdens een bruiloft. Perfect voor reportages en breed genoeg voor een gemiddeld landschap met een stelletje of persoon erin. De 16mm focust daarentegen wel wat sneller waardoor ik deze pak bij een leuke exit na een trouwceremonie of feest. Voor de party-foto's gebruik ik de 16mm ook om deze reden, plus dat deze breder is zonder extreem te vervormen waardoor ik meer van het feest kan vastleggen.

[/quote]
[/quote]

Mijn advies:

Jouw X-T20 heeft al een super sensor (op de Purple Haze na wat mij betreft) en zolang je geen ruzie hebt met het AF systeem of er betaald werk mee doet zou ik lekker een lens nemen. de 16 of 23mm om zo veelzijdig mogelijk te zijn. Glaswerk gaat langer mee dan een Body en een body wordt sneller goedkoper, m.a.w. investeer nu in je glas, kijk komend jaar naar de X-T3 of X-T30 tegen die tijd, waarschijnlijk zijn ze goedkoper dan de body nu.
Erg grondig antwoord! Ik denk dat ik liever even een jaartje door ga met mijn X-T20 dan! Ik vind het jammer dat de 90mm zo specifiek is, want ik vind het een erg mooie lens. Minder veelzijdig, maar persoonlijk vind ik hem net even wat scherper en heeft hij wat meer bokeh dan de 56mm lens. Prachtige lens, maar net even te specifiek inderdaad. Aangezien ik 16mm wel heel erg wijd vind, ga ik denk ik toch voor de 23mm lens. Ik hoorde wel vaker dat deze focal length populair is bij portretten waarbij je wat meer achtergrond mee wilt nemen (of portretten met meer mensen erop)
tobiasvs schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:06:
[...]

Heb zowel de 23mm als de 35mm in 1.4-variant. Erg fijn! Sinds aanschaf zit de 23mm nagenoeg vast op mijn X-T1. AF is wat luidruchtig en iets traag, maar snel genoeg. Hetzelfde geldt voor de 35mm. Die is iets minder veelzijdig door zijn brandpuntsafstand, maar wel meer bokeh. In jouw geval zou ik voor de 23mm (of 16mm als je daarvan houdt) gaan. Die ene stop winst tov je 35mm f/2 gaat het verschil niet maken.
Denk het ook niet inderdaad. Ik hoorde wel dat een aardig aantal mensen de f/1.4 versie "mooier" vonden dan de f/2 versie, maar ik denk dat het het niet waard is om beide versies aan te schaffen.
Sodela schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:15:
[...]

Thanks! Ik denk dat ik inderdaad voor de 23mm f/1.4 ga. Klinkt als de beste aanvulling op mijn huidige kit.

Betreft je laatste zin; ik ben relatief nieuw in de fotografie wereld en krijg wel het gevoel alsof het internet vol zit met brand wars, net als iedere andere industrie. Zo las ik dat de Sony A7ii een redelijke camera was een paar jaar terug, maar nu iedereen op de A7Riii hypetrain is, is het net alsof de A7ii geen competente camera meer is. Zelf merk ik dat ik met hoge prijzen altijd snel twijfel aan mijn aankoop. Een beetje offtopic: Aangezien de meesten van jullie aanraden om even te wachten met de X-T3 aankoop, vroeg ik mij af om misschien dat budget te bewaren om een eens een keer te kijken naar een goedkoop en 2ehands FF model? Ik heb zelf nooit een FF camera vast gehad, dus ik weet ook niet of het nou zoveel voordeel biedt t.o.v. een APSC sensor. Ik zou zo'n FF camera dan puur voor portretfotografie gebruiken in wat lastigere situaties, waar ik echt de dynamic range/lowlight/DoF nodig heb (nachtportretten dus). Investeren in 2 merken/ecosystemen klinkt voor mij als een dure grap, maar het zou financieel wel kunnen eventueel. Ik zit dan echt te denken aan zoiets als een tweedehands D750 + 35mm 1.4 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Heeft iemand de Black Friday acties van Fuji al kunnen vinden? Ik nog nergens namelijk :?

Geen idee of het een cashback betreffende dus lijkt me dat dit hier besproken kan worden

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Foto de vakman heeft diverse lenzen afgeprijsd zag ik.
Ik had al eens een overzichtje gemaakt.
https://docs.google.com/s...AIwA064/edit?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
sapphire schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 07:55:
Heeft iemand de Black Friday acties van Fuji al kunnen vinden? Ik nog nergens namelijk :?

Geen idee of het een cashback betreffende dus lijkt me dat dit hier besproken kan worden
Zag wel bij Kameraexpress veel korting op de fuji modellen. zoals 550 voor een X-t20 body

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Is hier iemand die serieus flitst met studioflitsers icm Fujifilm? Ik wil hier eens wat mee gaan doen en ben benieuwd of er iemand is die wat ervaringen kan delen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Aantal reacties verplaatst naar Cachback topic. Graag daar verder m.b.t. cashbacks

Het grote fotografie Cashback topic

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chillierelk
Wat voor geheugenkaartje gebruiken jullie icm met de x-t2? De verkoper in de winkel zei dat ik echt de allerduurste nodig had, maar met de buffer van de x-t2 lijkt me dat niet echt nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
chillierelk schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:03:
Wat voor geheugenkaartje gebruiken jullie icm met de x-t2? De verkoper in de winkel zei dat ik echt de allerduurste nodig had, maar met de buffer van de x-t2 lijkt me dat niet echt nodig?
Is dat niet vooral van toepassing bij RAW icm burst? Ik heb zelf een pricewatch: Kingston SDXC UHS-I U3 Card 64GB in m'n X-T20 zitten en die maakt 22 foto's voordat het vertraagt. In JPG only kan ik gewoon eindeloos doorschieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
chillierelk schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:03:
Dat hangt van je type fotografie af. Als je veel sport doet op CH kan het inderdaad erg handig zijn. In alle andere gevallen is het echt niet nodig. Ik zou ook weer geen goedkoop kaartje pakken met een schrijfsnelheid van 10 MB/s, maar de Sandisk Extreme Pro met 90 MB/s is een prima prijs-kwaliteit.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chillierelk
Bedankt voor jullie antwoorden. Voor mij zal een 90mb/s kaartje dan indd wel snel genoeg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
chillierelk schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:28:
Bedankt voor jullie antwoorden. Voor mij zal een 90mb/s kaartje dan indd wel snel genoeg zijn.
Let vooral ook op de schrijfsnelheid van de kaartjes. Vaak staat er alleen een leessnelheid aangegeven. Ik kies bij voorkeur toch graag voor een kaartje met goede schrijfsnelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door wouter3 op 24-11-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52

Grin

Ride si sapis.

Je hebt een X-T2 gekocht en dat stop je d'r relatief oude 90mb kaartjes in? Dat vind ik zonde. Je zal maar eens CH willen schieten en dan d'r achterkomen dat je shots moeten bufferen. Heb je ook een camera van 1000 euro met dito lenzen... Dus tegen het advies van mijn voorgangers: koop gewoon snelle goede kaartjes.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 11:55

hidde212

Free your mind...

Ik was al een poosje aan het meelezen, maar ik kan me als beginnend fotograaf nu officieel bij de Fuji-bezitters voegen. De X-T20 met 16-50 kitlens voor €550 (incl. €200) was te goed om te laten liggen.
-knip- zie cachback topic ;-)

Zijn er nog tips of afraders voor bepaalde merken batterijen?

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 24-11-2018 14:15 . Reden: Korte knip - is voor cachback topic ]

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

hidde212 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:01:
Ik was al een poosje aan het meelezen, maar ik kan me als beginnend fotograaf nu officieel bij de Fuji-bezitters voegen. De X-T20 met 16-50 kitlens voor €550 (incl. €200) was te goed om te laten liggen.
-knip- zie cachback topic ;-)

Beste gewoon de originele accu's. Let op dat je dan de NP-W126s koopt, en niet de NP-W126 ivm vastlopen van camera vanwege hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hidde212 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:01:
Het mooiste zijjn originele accu's, inderdaad met s. Maar die zijn eigenlijk veel te duur. Neppers doen het ook heel goed (Jupio, Pantona etc). voor een fractie van de prijs. Op internet zijn er wel vergelijkingen te vinden.
De camera accepteert ze gewoon. Het kan natuurlijk dat er ooit een een firmware upgrade komt waar er een controle op de "s" variant bij in zit. Vermoedelijk zal de camera het gewoon blijven doen nadat de melding weggeklikt is.

Bij de X-H1 heb je een dergelijke melding, zelfs bij echte NP-126 accu's, maar de camera doet het ook met non-s accu's (origineel en neppers). De X-H1 wordt misschien iets warmer omdat die 2 processoren schijnt te hebben en dus ook wat meer stroom trekt.

Het warmteprobleem ontstaat kennelijk bij video en dan lange opnames. Zelf nog niet gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chillierelk
Grin schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:28:
Je hebt een X-T2 gekocht en dat stop je d'r relatief oude 90mb kaartjes in? Dat vind ik zonde. Je zal maar eens CH willen schieten en dan d'r achterkomen dat je shots moeten bufferen. Heb je ook een camera van 1000 euro met dito lenzen... Dus tegen het advies van mijn voorgangers: koop gewoon snelle goede kaartjes.
Ja op die manier kan je bezig blijven, ik heb er ook geen originele accu's bij en ook geen fujifilm tasje. Het verschil in prijs bij de geheugenkaartjes is best groot, zo'n uhs ii kaartje is makkelijk 100 euro duurder. Als het echt nodig is wil ik het best betalen, maar voor mijn fotografie is het dan denk ik niet nodig. Kan altijd nog later een snellere in het andere slot stoppen :)

[ Voor 11% gewijzigd door chillierelk op 24-11-2018 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je hebt een X-T2 gekocht en dat stop je d'r relatief oude 90mb kaartjes in? Dat vind ik zonde. Je zal maar eens CH willen schieten en dan d'r achterkomen dat je shots moeten bufferen.
Dat is een overdreven schets van een situatie die voor de meeste mensen nogal zeldzaam zal zijn. Een UHS-I kaartje van een gerenommeerd merk doet het prima. Het is van veel groter belang dat het juist een gerenommeerd merk is dat ook door de camera wordt ondersteund. Dat zorgt er voor dat je ten eerste de geadverteerde snelheid ook echt behaald en ten tweede dat je camera geen kuren krijgt (vastlopen, traag worden, etc.).

Dat bufferen valt ook reuze mee. Dat wordt alleen een probleem wanneer je lang achter elkaar gaat lopen bursten. Dat is ook weer zonde omdat je dan heel veel tijd moet steken in het sorteren en bewerken van al die foto's. Daarnaast kan de AF het soms ook niet goed bijhouden waardoor je bij lange burst weer meer risico hebt op onscherpe foto's. M.a.w. je boekt dan misschien winst op 1 vlak maar je hebt weer fors verlies op een ander vlak. Het is dan ook maar de vraag wat je er mee opschiet.

Overigens is de langzamere stand voor heel veel situaties ook al meer dan voldoende en kun je ook je burst spreiden (als in: stop wat pauzes tussen je bursts). Zo'n UHS-I kaartje van 90MB/s houdt met groot gemak vol. Iets wat vrijwel iedereen met een X-Pro2 kan beamen aangezien die over een UHS-I en UHS-II slot beschikt en je daar bij gebruik van 2 kaartjes dan ook geheel afhankelijk bent van de zwakste schakel.

Kijkend naar de prijs kan het verschil een factor 2 zijn. Dan kun je ook overwegen om 2 kaartjes voor de prijs van 1 te kopen zodat je in ieder geval iets aan spreiding kunt doen (mocht de data om wat voor reden dan ook corrupt raken dan ben je niet meteen alles van bijv. je vakantie kwijt).

Wat je ook beslist, bedenk wel dat je altijd een geheugenkaartje erbij kunt kopen en dat zo'n kaartje nou ook niet de hele wereld kost. Steek er daarom ook niet al teveel tijd en moeite in.

@hidde212 origineel is altijd goed, voor andere merken zul je even de reviews in moeten duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Tja om nou voor 1x per jaar dure kaartjes te kopen 8)7
Het geldboompje is een keer kaal :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Sinds de BF deals me om de oren vliegen, begon het steeds meer te kriebelen. Helaas zakte de 50-140 niet naar het niveau waar ik op hoopte (feitelijk maar €50,- tov begin oktober).

Zojuist kreeg ik een prijsalert over 80mm macro en in een reflex heb ik em besteld. Voor €849,- na cashback kon ik em ook niet laten liggen. Het is een hoop geld, maar mocht het niets voor mij zijn, kan ik em nog prima zonder of met heel weinig verlies verkopen.

Het is wel een lens waar ik weer heel andere dingen mee kan doen dan met de lenzen die ik al heb, waarbij de 50-140 "slechts" een upgrade zou zijn voor de 50-230, is dit een hele andere tak van sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt die lens ook prima voor niet-macro werk gebruiken. De AF kun je in dat geval limiteren (met switch op de lens zelf) zodat ie wat sneller kan scherpstellen. In tegenstelling tot je 50-230 is dit dan weer wel een lens met WR.

Btw, het enige alternatief (als in: Fujifilm X mount en AF) is de Zeiss Touit 50mm en die is ong. 799 euro met die black friday actie. Die 849 voor de 80mm is zeker een heel mooi prijsje.

[ Voor 29% gewijzigd door ppl op 24-11-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:21:
Sinds de BF deals me om de oren vliegen, begon het steeds meer te kriebelen. Helaas zakte de 50-140 niet naar het niveau waar ik op hoopte (feitelijk maar €50,- tov begin oktober).

Zojuist kreeg ik een prijsalert over 80mm macro en in een reflex heb ik em besteld. Voor €849,- na cashback kon ik em ook niet laten liggen. Het is een hoop geld, maar mocht het niets voor mij zijn, kan ik em nog prima zonder of met heel weinig verlies verkopen.

Het is wel een lens waar ik weer heel andere dingen mee kan doen dan met de lenzen die ik al heb, waarbij de 50-140 "slechts" een upgrade zou zijn voor de 50-230, is dit een hele andere tak van sport.
Bedankt hoor... :+

/me is ook 999 euro lichter nu... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52

Grin

Ride si sapis.

Hahaha zo zie je maar: perspectief.
Er zijn in mijn ogen geen dure geheugenkaartjes. In ieder geval niet voor een camera-setup van al snel tweeduizend Euro (X-T2 + lens, filtertje, cameratas, etc).
Uiteraard kan je zeggen: het geld is een keer op. Maar ik zie het anders: voor dat geld wil ik ook de use-cases van de laatste 5-10% afdekken. RAW+JPG in CH gaat m.i. al snel bufferen bij een X-T2, en ik heb de snelste 64GB Sandisks die je kan kopen... Dus laat staan met kaartjes van nog geen derde van de snelheid.

Maar wanneer je gelukkig wordt van 160 Euro besparen op iets belangrijks als twee geheugenkaartjes voor je X-T2: doen.
Voor een oudere camera/instap camera zou ik echt iets anders roepen, maar voor een X-T2 vind ik het echt zonde. M2C
Dat bufferen valt ook reuze mee. Dat wordt alleen een probleem wanneer je lang achter elkaar gaat lopen bursten. Dat is ook weer zonde omdat je dan heel veel tijd moet steken in het sorteren en bewerken van al die foto's. Daarnaast kan de AF het soms ook niet goed bijhouden waardoor je bij lange burst weer meer risico hebt op onscherpe foto's. M.a.w. je boekt dan misschien winst op 1 vlak maar je hebt weer fors verlies op een ander vlak. Het is dan ook maar de vraag wat je er mee opschiet.
Nonsens en drogredenatie.
Dan moet je zorgen dat je digitale foto-workflow op orde is. Het kan m.i. niet zo zijn dat je niet in CH schiet omdat je anders zoveel moet uitzoeken. Je wil toch DE foto schieten die je wilt/blij van wordt? Wanneer ik kijk naar hoe snel ik door de burst-foto's vlieg met Lightroom, dan zou dat nooit een beletsel voor mij zijn.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grin Het is ook maar waar je hem voor gebruikt hè... Ik heb ook relatief goedkope SD-kaartjes in m'n X-T2. En ben nog nooit tegen sloom bufferen aangelopen. Mocht het voor komen dat dit wel het geval wordt, koop ik uiteraard een snel kaartje die dat probleem oplost. Maar geld uitgeven om een niet bestaand probleem op te lossen vind ik persoonlijk een beetje zonde. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:09:
[...]

Bedankt hoor... :+

/me is ook 999 euro lichter nu... :9
Haha, je hebt "geluk", want het is alweer uitverkocht. Toch blijven ze de prijs hanteren en kun je em wel nog reserveren.
Pagina: 1 ... 73 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic