Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

LA-384 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:29:
[...]

Haha, je hebt "geluk", want het is alweer uitverkocht. Toch blijven ze de prijs hanteren en kun je em wel nog reserveren.
Was bij mij al uitverkocht, levertijd 2-4 werkdagen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52

Grin

Ride si sapis.

@Anoniem: 156876 Hier zit precies de crux:
Mocht het voor komen dat dit wel het geval wordt, koop ik uiteraard een snel kaartje die dat probleem oplost.
Dat is waarschijnlijk het verschil tussen jou en mij: Ik zou behoorlijk teleurgesteld zijn wanneer ik 'dat geval' niet kan afdekken met een kostbare camerasetup. Hoe klein die kans ook mag zijn. Als ik daardoor een shot mis dan ben ik niet te genieten. Sta ik dan met m'n camera van 2-3K langs de kant omdat ik niet even 160 Euro meer heb uitgegeven voor twee degelijke kaartjes. En later wel de snelle Sandisk's kopen is duurder he... Dan heb je dus meer geld uitgegeven dan het in één keer goed doen.

Enfin: ik heb mijn punt nu wel gemaakt. Laat iedereen de kaartjes kopen waar hij/zij/het gelukkig van wordt! :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36
Grin schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:18:
Wanneer ik kijk naar hoe snel ik door de burst-foto's vlieg met Lightroom, dan zou dat nooit een beletsel voor mij zijn.
Lightroom en vliegen, grapjas :+

Overigens is 1 snel kaartje genoeg want 90MB/s is snel zat voor JPG's.
Maargoed inderdaad ieder z'n ding, zo heb je ook mensen die met die redenatie UV filters kopen. Want je gaat toch niet besparen op zo'n setup :+

Ik vind een duur kaartje iig zonde voor die enkele keer dat ik langer dan een paar foto's burst. Heb al jaren prima kunnen werken met 5 FPS met crappy AF dus ik geloof het wel dat ik mét dat ene shot misloop ;)

Over dure camera setup gesproken, één van de redenen dat ik naar Fuji ben gegaan is juist omdat het goedkooper was :+ iets met perspectief ja ;)

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 24-11-2018 20:02 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

@sapphire Waar kom je vandaan dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Canon FF.

Laat ik voorop stellen dat het niet eens één van de hoofdredenen was maar de lange termijn logica was dat Fuji body's goedkoper zijn dan Canon instap FF body's. Ja appels met peren vergelijken maar liever een APS-C systeem waar de fabrikant zich actief voor inzet dan een instap FF systeem waarvan de fabrikant keer op keer laat zien dat ze express dingen weglaten. Lang verhaal kort.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08
Vriend van mij kunnen overtuigen ook een Fuji te kopen. Dus binnenkort een Fuji maatje erbij *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:18:
Nonsens en drogredenatie.
Dan moet je zorgen dat je digitale foto-workflow op orde is. Het kan m.i. niet zo zijn dat je niet in CH schiet omdat je anders zoveel moet uitzoeken. Je wil toch DE foto schieten die je wilt/blij van wordt? Wanneer ik kijk naar hoe snel ik door de burst-foto's vlieg met Lightroom, dan zou dat nooit een beletsel voor mij zijn.
Investeren in geheugenkaartjes is prima advies maar niet om de reden die jij noemt. Kennelijk onderschat je wat er daadwerkelijk mogelijk is. Je moet uitzonderlijk je best doen om de door jouw geschetste situatie te creëren. De enige manier om dat te doen is gewoon heel lang die ontspanknop ingedrukt houden en hopen op het beste. Een techniek die nou niet bepaald getuigt van een fotograaf die de boel op orde heeft. Als je foto's wilt maken waar je blij van wordt, zul je toch echt zelf aan de bak moeten door de theorie meester te maken en vooral heel veel te oefenen. De beloning is ook groter wanneer je het allemaal zelf doet ipv dat de camera het maar voor je oplost. Die beloning zorgt er ook voor dat fotograferen leuker wordt.

Die spray & pray techniek betekent ook dat je heel veel plaatjes hebt die vrij veel op elkaar lijken en waarbij je iedere keer weer stil moet staan of je die moet behouden of niet en dat is hetgeen wat het zo lastig maakt. Wat je je hier totaal niet lijkt te beseffen is dat je die keuze hoe dan ook moet maken: vooraf (langzamere burst mode kiezen, korte bursts, foto helemaal niet maken, etc.) of achteraf (al je gemaakte foto's gaan sorteren).

Verder is het ook handig om je te realiseren dat veel mensen naar Fujifilm overstappen vanwege de jpegs. Die zijn zo goed dat nabewerking minimaal is. Ideaal voor wie helemaal niet blij wordt van fotobewerking en dat zijn er best wat.

En soms moet je gewoon leergeld betalen zullen we maar zeggen 8)
Grin schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:38:
Als ik daardoor een shot mis dan ben ik niet te genieten.
Kijk, daar komt de aap uit de mouw :) Als je dit soort problemen hebt en zo'n snelle kaart je gerust stelt dan moet je die ook vooral kopen. Zoals je zelf al min of meer zegt gaat het om het plezier die fotograferen met zich brengt.
Als je er nou Capture One van maakt klopt het :P
Overigens is 1 snel kaartje genoeg want 90MB/s is snel zat voor JPG's.
Voor de RAWs ook wel. Eigenlijk is de AF eerder de beperkende factor dan die geheugenkaartjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
@ppl, wait whut noem je Lightroom nou snel:?
Dat hoor je dus echt zelden :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08-2024
sapphire schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:49:
Canon FF.

Laat ik voorop stellen dat het niet eens één van de hoofdredenen was maar de lange termijn logica was dat Fuji body's goedkoper zijn dan Canon instap FF body's. Ja appels met peren vergelijken maar liever een APS-C systeem waar de fabrikant zich actief voor inzet dan een instap FF systeem waarvan de fabrikant keer op keer laat zien dat ze express dingen weglaten. Lang verhaal kort.
Merk je veel verschil tussen APSC en FF? Ik blijf mezelf steeds aanpraten dat ik een FF camera nodig heb voor de iets meer shallow DoF en lowlight mogelijkheden, maar dan lees ik dat oudere full frame camera's (bijvoorbeeld de Sony A7ii) nog slechter zijn in lowlight dan een Fuji X-T2. Ben echt benieuwd naar mensen hun ervaringen tussen FF/APSC. Ik heb het gevoel dat je bij FF wel gewoon net wat betere foto's kunt maken, maar dat je ook heel erg te maken hebt met diminishing returns. We hebben het namelijk vaak over 1 of 2 stops verbetering, maar een goede FF camera met 2 goede lenzen kost ook gelijk weer 6000 euro.

Aan de ene kant zou FF in de toekomst waarschijnlijk goedkoper worden en meer accessible dan ooit worden, maar aan de andere kant worden de sensors en technologie misschien ook wel beter, dus zal het verschil tussen APSC en fullframe ook wel wat kleiner worden. En als je ziet wat Google doet met hun algoritmes om de Google Pixel telefoons super goed in lowlight te maken; misschien dat we dit terugzien in toekomstige camera's? De competitie is in ieder geval erg fors, en vind het best interessant!

Overigens komt Fuji ook met een 33mm f/1 lens voor prachtige bokeh! Zal wel erg duur worden.

[ Voor 3% gewijzigd door LikeAKing op 25-11-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sapphire Vergeleken met Darktable is het snel maar dat is praktisch alles >:) Wat ik bedoelde was dat je in de reactie van Grin Capture One moet lezen waar Lightroom staat om "vliegen door de plaatjes" te laten kloppen :)

@LikeAKing is de GFX serie van Fujifilm dan niet eerder iets om naar uit te kijken? Zelfde controls, filmsimulaties, etc.

[ Voor 28% gewijzigd door ppl op 25-11-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
LikeAKing schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:04:
[...]

Merk je veel verschil tussen APSC en FF? Ik blijf mezelf steeds aanpraten dat ik een FF camera nodig heb voor de iets meer shallow DoF en lowlight mogelijkheden, maar dan lees ik dat oudere full frame camera's (bijvoorbeeld de Sony A7ii) nog slechter zijn in lowlight dan een Fuji X-T2. Ben echt benieuwd naar mensen hun ervaringen tussen FF/APSC. Ik heb het gevoel dat je bij FF wel gewoon net wat betere foto's kunt maken, maar dat je ook heel erg te maken hebt met diminishing returns.
Ik heb een Nikon D750 en een X-T2.

Ik vind ze on-par in low-light mogelijkheden. Enige waar de D750 het in wint het de DOF inderdaad. Je kan dichterbij je onderwerp staan voor dezelfde FOV en daardoor krijg je een kleinere DOF en zachtere achtergrond. Voor de rest....... het is allemaal maar marginaal te noemen. Het gewicht van de D750 (wat overigens al een lichte FF DSLR is) houdt mij steeds meer tegen om de D750 te pakken i.p.v. de Fujifilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:17
chillierelk schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:23:
[...]

Ja op die manier kan je bezig blijven, ik heb er ook geen originele accu's bij en ook geen fujifilm tasje. Het verschil in prijs bij de geheugenkaartjes is best groot, zo'n uhs ii kaartje is makkelijk 100 euro duurder. Als het echt nodig is wil ik het best betalen, maar voor mijn fotografie is het dan denk ik niet nodig. Kan altijd nog later een snellere in het andere slot stoppen :)
Normaal gaan er bij mij ook UHS-1 in hoor, 90mb/s is eigenlijk snel zat voor de manier waarop ik schiet.
Ik heb ook wel eens tragere kaartjes in mijn X-T2 gestopt... Zal zelfs niet ontkennen dat ik er al 16GB micro SD's in heb gehad van 20bm/s of trager. Soms maakt het gewoon niet zoveel uit en is de rest vol.
Als ik bijvoorbeeld macro schiet, of studio-achtige shoots zit er makkelijk 20 / 30 sec tussen foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:28
Overigens komt Fuji ook met een 33mm f/1 lens voor prachtige bokeh! Zal wel erg duur worden.
Wat rare brandpuntsafstand of niet? Zou dat de beste prestatie eigenschappen geven of zou dat een marketingkeuze zijn zodat er geen verwarring met andere bestaande fuji lenzen kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

LA-384 schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:27:
[...]

Wat rare brandpuntsafstand of niet? Zou dat de beste prestatie eigenschappen geven of zou dat een marketingkeuze zijn zodat er geen verwarring met andere bestaande fuji lenzen kan ontstaan.
33*1.5 = 49,5 = ~ 50mm :Y) Wordt dus gewoon een 50mm f/1.5. Niks geks aan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ventieldopje schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:48:
[...]

Ah, ik zat met een cropfactor van 1.6 in m'n hoofd.
Maar dan maakt het de bestaande 35mm eigenlijk weer een vreemde eend in de bijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

LA-384 schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:22:
[...]

Ah, ik zat met een cropfactor van 1.6 in m'n hoofd.
Maar dan maakt het de bestaande 35mm eigenlijk weer een vreemde eend in de bijt.
Zal wel met een makkelijker ontwerp te maken zijn en het klinkt ook wat bekender dan een 33mm lens ;) Als ik zo in de pricewatch kijk zie ik dat ze het vooral bij hun zoomlenzen doen (10-24, 16-55, 100-400), allemaal gangbare lengten.

De 23 en 56 primes zijn een beetje uitzonderingen (maar omgerekend geheel logisch). De 27 niet helemaal maar ach, Canon heeft ook een 40mm fullframe prime vreemd genoeg. Nu dus ook een 33mm lens die omgerekend "normaal" is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 25-11-2018 18:37 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
[...]

Merk je veel verschil tussen APSC en FF? Ik blijf mezelf steeds aanpraten dat ik een FF camera nodig heb voor de iets meer shallow DoF en lowlight mogelijkheden, maar dan lees ik dat oudere full frame camera's (bijvoorbeeld de Sony A7ii) nog slechter zijn in lowlight dan een Fuji X-T2. Ben echt benieuwd naar mensen hun ervaringen tussen FF/APSC. Ik heb het gevoel dat je bij FF wel gewoon net wat betere foto's kunt maken, maar dat je ook heel erg te maken hebt met diminishing returns. We hebben het namelijk vaak over 1 of 2 stops verbetering, maar een goede FF camera met 2 goede lenzen kost ook gelijk weer 6000 euro.

Aan de ene kant zou FF in de toekomst waarschijnlijk goedkoper worden en meer accessible dan ooit worden, maar aan de andere kant worden de sensors en technologie misschien ook wel beter, dus zal het verschil tussen APSC en fullframe ook wel wat kleiner worden. En als je ziet wat Google doet met hun algoritmes om de Google Pixel telefoons super goed in lowlight te maken; misschien dat we dit terugzien in toekomstige camera's? De competitie is in ieder geval erg fors, en vind het best interessant!

Oef...zoveel om op te reageren :+

Of ik veel verschil merk, nee valt mee. Laat ik beginnen met dat ik ruis sowieso minder vervelend ben gaan vinden dan ik vroegâh deed. Ik ben me drukker gaan maken om de sfeer, belichting en algehele gevoel wat een foto oproept (lekker vaag natuurlijk). Dus liever wat meer ruis dan een te donkere of bewogen foto.
Nou kom ik van een oudje af qua camera, de 5DII maar ik vond de ruis er van niet vervelend storend/aanwezig op hogere ISO's en dat is wat ik bij de X'T2 ook heb. Hij heeft wel ruis, ik denk vergelijkbaar met de 5DII, maar het stoort me niet zo op hogere ISO's wat ik bij oude APS-C camera's had. Dus met oudere FF camera's komt hij wat mij betreft prima mee, nieuwere zijn vziw wat cleaner op 3200+ maar persoonlijk is de X-T2 goed genoeg op het punt waar ik hem vaak gebruik.
Of dat verschil 1 á 2 stops is vraag ik me af aangezien die winst erg groot is.

Ik schiet ook veel op base ISO en de DR van de X-T2 schijnt groter te zijn dan mijn 5DII op dat punt. Ik had nog hoop dat de 6DII een goede stap zou zijn op dat vlak maar op ISO 100 is de DR zelfs slechter dan hun eigen APS-C 80D. Boven base ISO wint de 6DII het wel snel maar dan nog staat Canon bekend om hun vrij beperkte DR ontwikkeling (behalve uiteraard op de duurdere modellen, 1- en 5D serie's).
Dus voor DR hoeft ik ook niet persé bij FF te blijven.

DOF, ja daar zit 1 stop verschil in. Zeker op F/1.4 kan ik daar goed mee leven want ik moest mijn 35/1.4 op FF toch steeds vaker afstoppen omdat de scherpte met een bewegende kleine lastig echt goed te leggen was. De andere afweging was of andere het écht nodig en/of zichtbaar was voor de mensen waar ik de foto's voor schiet en ik toch al veel zwaar afgestopt op statief schoot.
Werk vanaf statief deed ik al op F/8~11 dus dat ene stopje is prima en voor familie/vrienden/verenigingen/vrijwilligerswerk waar ik regelmatig voor schiet maakt het geen klap uit }:O

Ik merk meer dat de rendering van de lenzen die ik had en nu heb anders is dan dat ik 'last' heb van de stap terug naar APS-C.

Waar @Anoniem: 156876 ook naar vroeg was de prijs. Iets minder van belang maar op termijn voorzie ik gewoon minder budget voor fotografie hier en een X-Tx body is gewoon goedkoper dan een 6Dxx van Canon.
Elke upgrade van mijn Canon lenzen was een stap naar lenzen van ca €1000 om wat vooruit te gaan en Fujinon lenzen zijn door de knip genomen ook iets voordeliger en/of kwalitatief gewoon erg goed. Sommige Fuji-lens-prijzen slaan nergens op maar de lenzen die ik wilde scheelt het wel qua prijs of als ze duurder zijn zijn ze kwalitatief een stuk beter qua bouw/IQ.

Voor mij waren de nadelen beperkt, kon ik er goed mee/omheen werken en ik vond de ruil voor compactheid/gewicht en de manier van werken met een Fuji body het zeker waard.
Dus als FF goedkoper word, wat het vast zal worden ooit, blijft het nog steeds groter dan APS_C omdat er gewoon meer glas nodig is.

Mja en sensors en technologie...
Licht is licht, op een kleine sensor valt minder licht en natuurkundig zijn daar gewoon grenzen aan. En ienieminie smartphone lenzen zitten ook sneller tegen hun grenzen aan.
Leuk alle computable fotografie foetjes maar ze zijn nog lang geen alternatief voor good'old natuurkunde. Al kunnen ze elkaar natuurlijk wel aanvullen want daar is geloof ik ook de meeste winst behaald ook op het gebied van IQ bij grotere camera sensor's zoals APS-C en FF.
[...]

Maar wel F/1 licht dus lekker snel :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
PdeBie schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:06:
[...]

Ik heb een Nikon D750 en een X-T2.

Ik vind ze on-par in low-light mogelijkheden. Enige waar de D750 het in wint het de DOF inderdaad. Je kan dichterbij je onderwerp staan voor dezelfde FOV en daardoor krijg je een kleinere DOF en zachtere achtergrond. Voor de rest....... het is allemaal maar marginaal te noemen. Het gewicht van de D750 (wat overigens al een lichte FF DSLR is) houdt mij steeds meer tegen om de D750 te pakken i.p.v. de Fujifilm.
Hmm, typisch gevalletje van dat het gras groener is aan de overkant dus. Ik heb zelf nog nooit mijn handen op een FF camera gehad, dus ik moet het vooral hebben van meningen van anderen en comparisons op het internet. Qua comparisons zie ik soms wel verschil; soms net even iets meer depth o.i.d. maar niets baanbrekends. Niet te vergeten dat verschillen vaak meer opvallen wanneer je twee foto's rechtstreeks met elkaar vergelijkt. Volgens het internet is het natuurlijk wel een wereld van verschil. Misschien is dit zo als je gaat pixel peeken, maar het internet kennende wordt alles wel buiten proportie geblazen. Verder kan ik het ook wel enigzins begrijpen dat mensen trots zijn dat ze blij zijn met hun fullframe aankoop en hun aankopen soms dan ook even moeten verdedigen als er zo'n discussie valt. Voor de gewone gebruiker die Instagram browsed, is het volgens mij erg moeilijk te zien of iets van een FF of een APSC camera komt.

Bij Coolblue zie ik dat de X-T3 trouwens spontaan in prijs is gedropt. Van 1500 naar 1300 euro. Iemand enig idee waardoor dit komt? Ook bij de 56mm lens schommelt de prijs heel erg vaak bij Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel als je bedenkt dat de twee 35mm lenzen die ze hebben ook als 50mm wordt gezien. Er wordt behoorlijk wat afgerond bij de brandpuntsafstanden met als gevolg dat de ene 50mm lens de andere niet is. Wat dat afronden betreft is het ook altijd maar de vraag hoe ze dat doen (op helen of naar een mooier getal zoals 35 of iets anders).
LikeAKing schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:10:
Bij Coolblue zie ik dat de X-T3 trouwens spontaan in prijs is gedropt. Van 1500 naar 1300 euro. Iemand enig idee waardoor dit komt? Ook bij de 56mm lens schommelt de prijs heel erg vaak bij Coolblue.
Iets met Black Friday en Cyber Monday gok ik. CoolBlue is niet de enige Nederlandse webshop waar er dit weekend korting is.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 25-11-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
sapphire schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:06:
[...]

Oef...zoveel om op te reageren :+

Of ik veel verschil merk, nee valt mee. Laat ik beginnen met dat ik ruis sowieso minder vervelend ben gaan vinden dan ik vroegâh deed. Ik ben me drukker gaan maken om de sfeer, belichting en algehele gevoel wat een foto oproept (lekker vaag natuurlijk). Dus liever wat meer ruis dan een te donkere of bewogen foto.
Nou kom ik van een oudje af qua camera, de 5DII maar ik vond de ruis er van niet vervelend storend/aanwezig op hogere ISO's en dat is wat ik bij de X'T2 ook heb. Hij heeft wel ruis, ik denk vergelijkbaar met de 5DII, maar het stoort me niet zo op hogere ISO's wat ik bij oude APS-C camera's had. Dus met oudere FF camera's komt hij wat mij betreft prima mee, nieuwere zijn vziw wat cleaner op 3200+ maar persoonlijk is de X-T2 goed genoeg op het punt waar ik hem vaak gebruik.
Of dat verschil 1 á 2 stops is vraag ik me af aangezien die winst erg groot is.

Ik schiet ook veel op base ISO en de DR van de X-T2 schijnt groter te zijn dan mijn 5DII op dat punt. Ik had nog hoop dat de 6DII een goede stap zou zijn op dat vlak maar op ISO 100 is de DR zelfs slechter dan hun eigen APS-C 80D. Boven base ISO wint de 6DII het wel snel maar dan nog staat Canon bekend om hun vrij beperkte DR ontwikkeling (behalve uiteraard op de duurdere modellen, 1- en 5D serie's).
Dus voor DR hoeft ik ook niet persé bij FF te blijven.

DOF, ja daar zit 1 stop verschil in. Zeker op F/1.4 kan ik daar goed mee leven want ik moest mijn 35/1.4 op FF toch steeds vaker afstoppen omdat de scherpte met een bewegende kleine lastig echt goed te leggen was. De andere afweging was of andere het écht nodig en/of zichtbaar was voor de mensen waar ik de foto's voor schiet en ik toch al veel zwaar afgestopt op statief schoot.
Werk vanaf statief deed ik al op F/8~11 dus dat ene stopje is prima en voor familie/vrienden/verenigingen/vrijwilligerswerk waar ik regelmatig voor schiet maakt het geen klap uit }:O

Ik merk meer dat de rendering van de lenzen die ik had en nu heb anders is dan dat ik 'last' heb van de stap terug naar APS-C.

Waar @Anoniem: 156876 ook naar vroeg was de prijs. Iets minder van belang maar op termijn voorzie ik gewoon minder budget voor fotografie hier en een X-Tx body is gewoon goedkoper dan een 6Dxx van Canon.
Elke upgrade van mijn Canon lenzen was een stap naar lenzen van ca €1000 om wat vooruit te gaan en Fujinon lenzen zijn door de knip genomen ook iets voordeliger en/of kwalitatief gewoon erg goed. Sommige Fuji-lens-prijzen slaan nergens op maar de lenzen die ik wilde scheelt het wel qua prijs of als ze duurder zijn zijn ze kwalitatief een stuk beter qua bouw/IQ.

Voor mij waren de nadelen beperkt, kon ik er goed mee/omheen werken en ik vond de ruil voor compactheid/gewicht en de manier van werken met een Fuji body het zeker waard.
Dus als FF goedkoper word, wat het vast zal worden ooit, blijft het nog steeds groter dan APS_C omdat er gewoon meer glas nodig is.

Mja en sensors en technologie...
Licht is licht, op een kleine sensor valt minder licht en natuurkundig zijn daar gewoon grenzen aan. En ienieminie smartphone lenzen zitten ook sneller tegen hun grenzen aan.
Leuk alle computable fotografie foetjes maar ze zijn nog lang geen alternatief voor good'old natuurkunde. Al kunnen ze elkaar natuurlijk wel aanvullen want daar is geloof ik ook de meeste winst behaald ook op het gebied van IQ bij grotere camera sensor's zoals APS-C en FF.

[...]

Maar wel F/1 licht dus lekker snel :9
Ik las helemaal over deze reactie heen. Uitgebreide reactie! Als ik het zo lees, snap ik de switch naar APSC wel. Toen ik voor de grap gewoon eens zat te kijken naar een Sony A7iii en twee goede portretlenzen (85mm 1.4 voor close-up en 35mm 1.4 voor wat meer FOV), zat ik al tegen de 7000 euro aan. Mijn X-T20 + 56mm + 35mm kostte mij ongeveer 2000 euro. Wereld van verschil in budget. Voor een gemiddelde enthousiast of hobbyist kunnen FF camera's gewoon niet uit, tenzij je het er echt voor over hebt. Wat ik ook wel eens zie, zijn mensen die FF camera's kopen en dan wat goedkopere lenzen nemen. Waardoor je het verschil nog minder ziet tussen FF en APSC.

Met dat laatste stukje ben ik het eens, maar als je ziet wat de Google Pixel doet:

https://petapixel.com/201...iii-a-low-light-shootout/

Kan er op het gebied van lowlight performance wel het een en ander veranderen in de toekomst, ookal is het uiteindelijk een soort 'fake' resultaat.
ppl schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:45:
[...]

Wel als je bedenkt dat de twee 35mm lenzen die ze hebben ook als 50mm wordt gezien. Er wordt behoorlijk wat afgerond bij de brandpuntsafstanden met als gevolg dat de ene 50mm lens de andere niet is. Wat dat afronden betreft is het ook altijd maar de vraag hoe ze dat doen (op helen of naar een mooier getal zoals 35 of iets anders).

[...]

Iets met Black Friday en Cyber Monday gok ik. CoolBlue is niet de enige Nederlandse webshop waar er dit weekend korting is.
Dan zou er staan dat het een Black Friday deal is. De prijs is momenteel 1319 euro en nergens staat dat er iets afgeprijsd is. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LikeAKing schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:02:

Dan zou er staan dat het een Black Friday deal is. De prijs is momenteel 1319 euro en nergens staat dat er iets afgeprijsd is. :7
Ze hebben het er bij de 80mm macro lens ook niet bijgezet en toch is ook die goedkoper. Je kunt de gok nemen en wachten tot na cyber Monday, maar ik verwacht dat de prijs dan weer gestegen is, dit is tè toevallig.

Overigens heeft cameranu de prijs gematched.

Zou ook een foutje kunnen zijn eigenlijk. Ik zie dat de xt2 exact dezelfde prijs heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 25-11-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LikeAKing schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:02:
Nee hoor, dat hoeft er helemaal niet te staan. Je kunt namelijk gewoon de prijzen van de concurrentie in de gaten houden en met je eigen prijs zakken als het gemiddelde van de concurrentie daalt. Wanneer er een brede kortingsactie plaatsvindt zoals Black Friday en Cyber Monday dan is het niet zo raar dat dat gebeurd. Er doen vrij veel winkels aan die acties mee waardoor je gemiddelde dus ook al snel kan dalen. Dat kan voor de winkel soms goed uitpakken en soms ook niet. Gewoon een standaard stukje revenue management (als we dan toch met Engelse termen gaan smijten...).

En natuurlijk kan het ook gewoon zijn dat ze wel aan die kortingsacties doen maar het er gewoon niet bij hebben gezet. Mensen vergeten nog wel eens iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:34
Ik zie bij Art & Craft in Belgie wel heel veel mooie prijzen voor Fuji lenzen (+ cashback):

https://www.artencraft.be/nl/fuji/fotografie/objectieven/

Daar is de 16mm bv nog goedkoper dan dat ik hem bij Nebo heb kunnen halen. Nu 749 + cashback van 150 euro.

Excuus, ze tonen de prijs na cashback. Wat stom.

[ Voor 10% gewijzigd door Sluuz op 26-11-2018 08:58 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:27
Die schommeling van prijzen is echt wel vreemd. De X-T3 nu al met zoveel korting? :-s Voelt wel zuur aan, ik heb 1899 euro betaald iets meer dan een maand geleden :(

Heb de XF 35mm f1.4 besteld bij coolblue, net tijdens zo'n prijs schommeling, plots was die 509 euro ipv 549 euro. Paar uurtjes later was ie terug 549.
Zo is m'n setje nu compleet, 18-55mm voor reizen en overdag, 35mm f1.4 voor 's avonds en/of portrait stuff ;)

[ Voor 4% gewijzigd door phobosdeimos op 26-11-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

phobosdeimos schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:34:
Die schommeling van prijzen is echt wel vreemd. De X-T3 nu al met zoveel korting? :-s Voelt wel zuur aan, ik heb 1899 euro betaald iets meer dan een maand geleden :(

Heb de XF 35mm f1.4 besteld bij coolblue, net tijdens zo'n prijs schommeling, plots was die 509 euro ipv 549 euro. Paar uurtjes later was ie terug 549.
Zo is m'n setje nu compleet, 18-55mm voor reizen en overdag, 35mm f1.4 voor 's avonds en/of portrait stuff ;)
Tjah prijzen zijn momenteel heel erg wisselvallig met alle acties die lopen en eindigen. Denk nu maar aan het genieten van je set, je kan toch niets meer doen aan de prijzen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
ppl schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:04:
@sapphire Vergeleken met Darktable is het snel maar dat is praktisch alles >:) Wat ik bedoelde was dat je in de reactie van Grin Capture One moet lezen waar Lightroom staat om "vliegen door de plaatjes" te laten kloppen :)

@LikeAKing is de GFX serie van Fujifilm dan niet eerder iets om naar uit te kijken? Zelfde controls, filmsimulaties, etc.
Ook helemaal over deze comment gelezen. De GFX serie leek mij ook erg interessant ja! Helaas nog wat in de vroege fase, maar een prachtige camera. Voor 'gemaakte' foto's zoals portretten, is het inderdaad een super goede camera. Ik heb denk ik liever een GFX50R + 1 goede lens dan een fullframe met twee lenzen (dan zit je ongeveer wel op hetzelfde budget, volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 18:20
Ik heb de bijsluiter erop nageslagen maar het antwoord nog niet kunnen vinden.

Is het mogelijk de camera Fuiji x20 vanuit zelfontspanner modus om de seconde een foto te laten maken voor bijvoorbeeld een minuut lang. Dus repeterend elke 2 seconde een foto.

Ik wil mezelf via statief op de fiets laten vastleggen, heb even niemand die kan ondersteunen, en in voorbij rijden aantal foto's laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:41

Tourniquet

Hiya, fellas!

MaStar schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 01:07:
Ik heb de bijsluiter erop nageslagen maar het antwoord nog niet kunnen vinden.

Is het mogelijk de camera Fuiji x20 vanuit zelfontspanner modus om de seconde een foto te laten maken voor bijvoorbeeld een minuut lang. Dus repeterend elke 2 seconde een foto.

Ik wil mezelf via statief op de fiets laten vastleggen, heb even niemand die kan ondersteunen, en in voorbij rijden aantal foto's laten maken.
Bedoel je interval shooting?
http://fujifilm-dsc.com/e...l#interval_timer_shooting

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 18:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Afgelopen week een bedrijfsevenement mogen fotograferen (seminar met meerdere sprekers op een podium en tussendoor de mogelijkheid tot brallen van de aanwezigen en visitekaartjes uitwisselen :+ ).

Wat heerlijk om dat met de X-T2 te doen zeg!

Voorheen deed ik dit met de D750, maar met de X-T2 ben ik een stuk onopvallender, waardoor ik nog betere candid foto's kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
PdeBie schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:47:
Voorheen deed ik dit met de D750, maar met de X-T2 ben ik een stuk onopvallender, waardoor ik nog betere candid foto's kon maken.
Tja, had je je rode trui dan niet meer aan of wat moet ik hieronder verstaan :+
Alsof puur de body zelf van enige invloed is ivm candid-fotografie?
Candid betekent spontaan, onverwacht en niet geposeerd iemand op foto vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Een stukje ervaring van mij zal hier zeker ook oorzaak van zijn, maar een D750 met een joekel van een lens valt harder op dan een kleine X-T2 met een 23mm f/2 of 50mm f/2 (de enige lenzen die ik momenteel voor de Fuji bezit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Heb de XF35mm f1.4 juist binnen. B+W filter erop (MRC Nano XS-Pro 007 Neutral) en hoppa!
Prachtig dingetje hoor, de focus is vliegensvlug!
Af en toe hoor je ietsje meer geluid in vergelijking met de 18-55mm maar ik vind het totaal niet storend.
In ruil kan ik nu binnenshuis bij zwak licht gewoon fotograferen op ISO 1600, 1/125sec sluitertijd en f1.4, heerlijk!

Net even wat test plaatjes gemaakt, zelfs op f1.4 is die gewoon nagelscherp, te gek gewoon. Wel flinterdun DOF dus je moet goed mikken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door phobosdeimos op 27-11-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Heeft iemand ervaring met de X-A10? Hij is nu lekker goedkoop met de 18-50 ois II.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:47
Heilige Kaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 07:30:
Heeft iemand ervaring met de X-A10? Hij is nu lekker goedkoop met de 18-50 ois II.
Iets kopen omdat het lekker goedkoop is, is nooit een goed idee. Vraag je af wat voor jou belangrijk is en stem daar je koop op af. Kijk dus wat je wensen zijn en of de X-A10 daar in past.

Ik zou eerder kijken naar die X-T100 die is nu 550,- met lens inclusief cashback.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomas_ op 28-11-2018 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeAKing
Om terug te komen op black friday en de X-T3. De X-T3 is nog steeds 1329 euro en met kitlens is ie nu 1699 (ipv 1500 en 1800). Lijkt erop alsof ze de prijs hebben gedropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
LikeAKing schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:37:
Om terug te komen op black friday en de X-T3. De X-T3 is nog steeds 1329 euro en met kitlens is ie nu 1699 (ipv 1500 en 1800). Lijkt erop alsof ze de prijs hebben gedropt.
Echt wel vreemd. Bij kamera-express is de prijs wel terug naar 1899. Ik vermoed toch dat de prijzen terug naar af gaan, lijkt me super vreemd als Fujifilm één mand na release al 200 euro laat zakken? Ik vind het in ieder geval wel zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:47
Heilige Kaas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 07:30:
Tip: https://www.cameratools.c...ter=465&artdetail=2DH4306

Een gebruikte X-t100 voor 379

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 28-11-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Ik heb al een xt-10. Vroeg mij alleen af of dit wat is als beginner camera voor iemand anders. Of om in mn tas te gooien met de 27mm.
Het is jammer dat die 15-45 er niet bij zit. Lekker compact lensje. Heb al een 16-55 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Als je al een XT-10 hebt, zou ik het lekker daarbij laten. Voor iemand anders gelden dezelfde vragen. Wat zijn de wensen van die ander.

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-07 20:23
Ah top. Bedankt.

Mooie back up camera voor mn X-T1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-07 08:11
Aankomende week ga ik een Fuji X-T3 + 18-55mm aanschaffen. Ik heb nog wat vragen, wellicht zijn ze al wat keren voorbij gekomen, maar ik heb geen tijd om 294 pagina's door te spitten.
- Tips voor goedkopere accu alternatieven? Officiële zijn nogal prijzig. Vind het prima als het Chinese neppers zijn, zolang ze goed werken.
- Wat voor SD-kaartje is (minimaal!) aan te raden? (ik wil ook 4k video schieten) Voldoet SanDisk 128GB SDXC Extreme Pro UHS-I U3 95MB/S V30 geheugenkaart? (https://www.cameranu.nl/n...-95mb-s-v30-geheugenkaart). Of niet omdat het 'maar' 95mb/s is?Technisch gezien zou het prima moeten zijn toch? Want 400mb/s (data rate X-T3)/8 = ~ 50?
- Ik wil graag een prime erbij kopen. Mijn oog is vooral gevallen op de 35mm f2. Wie hem heeft: bevalt deze? Ik wil gewoon een fijne prime voor straat fotografie en portreten. Beetje all-round. Een goede bokeh is een gigantische plus. Of is de 1.4 versie een 200 euro extra waard?
- Nog een bepaalde (kleine) tas die jullie aanraden? Waar de body en een 18-55 inpassen?

[ Voor 7% gewijzigd door Fuujii op 02-12-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08
Misschien als je dit leest snap je waarom een alternatieve accu niet zo'n best idee kan zijn https://domvarney.com/2018/11/22/powering-the-fuji-x-t3/

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Fuujii schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:16:
Aankomende week ga ik een Fuji X-T3 + 18-55mm aanschaffen. Ik heb nog wat vragen, wellicht zijn ze al wat keren voorbij gekomen, maar ik heb geen tijd om 294 pagina's door te spitten.
Ik zou je graag willen voorzien van een uitgebreid antwoord, maar heb helaas geen tijd dat allemaal neer te typen.

Bovenaan deze pagina staat een zoekbalk of een vergrootglas logo (afhankelijk van het device waarmee je Tweakers bezoekt), daarmee kun je eenvoudig de antwoorden vinden en hoef je geen 294 pagina's door te spitten.

Wat betreft tas, zou ik je adviseren in de winkel te kijken waar je de camera koopt. Met een camera en twee kleine lenzen is er genoeg keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 02-12-2018 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 13:05
Voor wie nog een X-T3 + 18-55 wilt kopen maar de black friday deals heeft gemist.. check https://www.fotokonijnenb...ilm-x-t3-zwart-xf-18-55mm. Ja, ook bij hun kost die gewoon weer 1899.. ze hebben echter een bundel deal met geheugenkaart erbij voor maar 1741 euro 😂

[ Voor 13% gewijzigd door mixedcase op 02-12-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Fuujii schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:16:
- Ik wil graag een prime erbij kopen. Mijn oog is vooral gevallen op de 35mm f2. Wie hem heeft: bevalt deze? Ik wil gewoon een fijne prime voor straat fotografie en portreten. Beetje all-round. Een goede bokeh is een gigantische plus. Of is de 1.4 versie een 200 euro extra waard?
Youtube staat vol met vergelijkingen tussen deze twee 35mm lenzen. Kijk er daarvan een paar en bepaal zelf waar jij de accenten legt. Er is niet een keuze die voor iedereen het beste is, aangezien ze verschillen op enkele (mogelijk) cruciale punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-07 18:45

TAA

Liever IRC

Gisteravond de knoop toch maar vroegtijdig doorgehakt en de 10-24 besteld. Nu voor €719 met de cashback en via coolblue met een gratis Fujifilm PRF-72 UV filter (toch zo'n €65) erbij. Was net het zetje dat ik nodig had ;)

Helaas moet ie nog ff onder de boom bij de andere pakjes :P

• phobosdeimos
Ik heb een X-T3, en soms merk ik dat er een kleine vertraging is bij het nemen van een foto. Ik druk de shutter half in, ik krijg focus (kadertje wordt groen) en vervolgens druk ik volledig in. Meestal wordt de foto dan onmiddellijk gemaakt, maar soms lijkt er een kleine vertraging op te treden tussen het indrukken en het maken van de foto.
Zou dat kunnen zijn omdat ik focus-priority heb ingesteld bij single shot, en niet release priority?
Dus dat hij, ondanks het groene kadertje, toch nog een kleine scherpstelling correctie doet alvorens de foto te maken?
Het komt ook voornamelijk voor bij moeilijkere situaties, minder licht of weinig contrast in de focus area.

• Sluuz
Je geeft zelf al het antwoord. Getest met Shutter priority?

• phobosdeimos
Sluuz schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:36:
Je geeft zelf al het antwoord. Getest met Shutter priority?
Getest daarnet, maar het lukt me niet echt goed om te simuleren, want zelfs met focus priority komt het zelden voor.
Ik vermoed dat wat ik vertelde dat het klopt, maar ik wou het even checken met de experten hier ;)

• LA-384
@phobosdeimos Bedoel je nou gewoon een langere sluitertijd omdat de lichtomstandigheden niet optimaal zijn?

Indien ja, dan zou je eens informatie over de belichtingsdriehoek kunnen opzoeken. Die basiskennis is dan wel op zijn plaats ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 13-12-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
LA-384 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:47:
@phobosdeimos Bedoel je nou gewoon een langere sluitertijd omdat de lichtomstandigheden niet optimaal zijn?

Indien ja, dan zou je eens informatie over de belichtingsdriehoek kunnen opzoeken. Die basiskennis is dan wel op zijn plaats ;)
LOL nee dat bedoel ik niet :)
Ik bedoel de vertraging tussen het indrukken van de ontspanner en het effectief maken van de foto, ook wel bekend als shutter lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij de X-Pro2 ontstaat lag zodra de ERF of de EVF ingezoomd zijn, maar dat is voor het focussen.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 14-12-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
phobosdeimos schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:27:
[...]

LOL nee dat bedoel ik niet :)
Ik bedoel de vertraging tussen het indrukken van de ontspanner en het effectief maken van de foto, ook wel bekend als shutter lag.
Ah, ik kende het fenomeen niet. Vervelend wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@LA-384 Shutter lag is tegenwoordig ook niet zo'n issue meer. Tot een aantal jaar geleden was het één van dé aankoop argumenten voor een dSLR. De meeste camera's hadden een vertraging tussen het indrukken van de sluiter knop en het daadwerkelijke maken van de foto. Daarom kocht zo'n beetje iedereen die kinderen kreeg bv. een dSLR omdat vaak het moment al voorbij was als de daadwerkelijke foto genomen werd met spelende kinderen :+

om vervolgens vaak te ontdekken dat er toch wat mee bij komt kijken en werden ze ook vaak weer snel gedumpt :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Heel fijn, vanavond op een kerstmarkt wat foto's geschoten en zou direct wat sfeer impressies doorsturen. En dan werkt de transfer naar je telefoon niet meer :(

Sinds de laatste update (12dec) werkt het dus blijkbaar niet meer. Camera ireless settings gereset, app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ingesteld.....niks.

Maakt gewoon niks uit want blijven elkaar niet vinden? Schijnt nogal een dingetje te zijn lees ik het en der. Toch vreemd dat zo'n functie gewoon niet werkt :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
sapphire schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:09:
Heel fijn, vanavond op een kerstmarkt wat foto's geschoten en zou direct wat sfeer impressies doorsturen. En dan werkt de transfer naar je telefoon niet meer :(

Sinds de laatste update (12dec) werkt het dus blijkbaar niet meer. Camera ireless settings gereset, app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ingesteld.....niks.

Maakt gewoon niks uit want blijven elkaar niet vinden? Schijnt nogal een dingetje te zijn lees ik het en der. Toch vreemd dat zo'n functie gewoon niet werkt :?
Die app heb ik al 2 jaar niet meer op m'n telefoon staan, kreeg 'm 99 van de 100 keer niet aan de gang, maar het wás dus wel goed?

Misschien dan na een patch weer eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Voor wie met iOs rondhobbelt, Cascable is een aanrader om een en ander met foto's te doen op je telefoon. Het enige wat jammer is dat vooralsnog uitsluitend je jpeg's kunnen worden doorgezet. Misschien dat toekomstig het doorzetten van raf naar iphone of ipad ook ondersteund gaat worden.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@Aardappel Sinds ik de camera heb (eind februari) nog nooit problemen gehad met de app. Ik gebruik het heel veel, letterlijk honderden foto's op deze manier over gezet :).

Ik ben er achter waar het probleem zat! Heeft 2 uur klooien gekost maar het werkt. Na de update van 12 december vraagt de app een machtiging om GPS te gebruiken, zonder de toestemming werkt hij helemaal niet. Met toestemming wel maar als je je GPS altijd uit hebt, zoals ik, connect hij dus niet. Dus moet ik GPS aanzetten als ik foto's wil overzetten 8)7
Belachelijk!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
@sapphire maar gebruik je de app ook om foto's te maken of alleen om ze over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ikheb nu sinds pakweg 2,75 jaar een fuji-camera, en de app is duidelijk vooruitgegaan in die tijd, zowel wat betreft het maken van fotos en het overzetten van foto's. Het is wel zo dat ik zeker geen grootgebruiker was van die app (zeker in de begintijd was het ook gewoon te brak, enorm vaak verbindingsproblemen, dus de steekproef (ook qua hard- en software) is natuurlijk erg beperkt. De versie van de recente update heb ik trouwens nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik vind de app verschrikkelijk. Elke keer disconnected nadat je een aantal foto’s overgezet heb.

Gebruik nu een adapter om mijn SD op mijn telefoon in te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@Aardappel Voornamelijk foto's overzetten maar ook om foto's mee te maken.

Ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat de app moeilijk doet, zelfs grote transfers (tientallen foto's) deden het gewoon prima zei het wat traag. Het was hier een belangrijke factor voor de W.A.F. (Wife Approval Factor ) :+

@PdeBie Ja een adapter heb ik ook nu je het zegt maar die zat ik de fototas en ik was nu op pad met de luiertas :+

PS. mooie nieuwe avatar :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik had zelf ook veel problemen met die fuji connect app. M'n vorige telefoon kon van de ene op de andere dag ineens geen verbinding meer maken, althans thuis niet. Als ik elders was, werkte het wel. Bij mijn weten had het te maken met het verbonden zijn op het thuisnetwerk. Misschien ook wel een of andere machtiging die niet automatisch gegeven werd, maar vreemd was het wel.

Mn tablet deed en doet het nog altijd probleemloos en ook m'n nieuwe telefoon heeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
sapphire schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:38:
Het was hier een belangrijke factor voor de W.A.F. (Wife Approval Factor ) :+
Ai, de W.A.F.
Die blijft elke keer weer lastig. De W.A.F. is hier erg laag momenteel i.v.m. een aantal onvoorziene zaken in en rondom het huis (iets met kapotte koelkast, kromgetrokken voordeur en nog een aantal dingen).

Wel jammer, want de Samyang 85mm f/1.8 roept mijn naam al eventjes...... :+
Dank. Dit was mijn Peugeot 207. Inmiddels al even verkocht (en tot op de dag van vandaag spijt van :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08
Fujifilm X-T3, X-H1 and XF80mmF2.8 Firmware Updates Released and FUJIFILM PC AutoSave Software Update

https://www.fujirumors.co...autosave-software-update/

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nog steeds geen X-Pro2 update... Het is er natuurlijk niet het model voor, maar vanwege de toch enigszins 'pro-status' had ik inmiddels eigenlijk wel een update verwacht voor compatibiliteit met de XF200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schrale troost: we hebben bij diverse lenzen al gezien dat het niet zo heel veel uitmaakt of de camera nou wel of niet een firmware update krijgt met support voor de lens. Het enige is dat een camera met die support in de firmware beter overweg kan met additionele features of de verbeterde AF.

Als je zo de firmware updates bekijkt krijg ik het idee dat Fujifilm een onbeheersbare situatie aan het maken is doordat ze per camera een unieke firmware hebben. Als je dan ff support voor een lens moet toevoegen betekent dat je dit trucje een x aantal keer mag doen ipv 1x. De code voor de X-Pro2 lijkt stabieler te zijn dan die van de X-T2, X-H1 en X-T3. Van die camera's hoor je het nodige aan gekke softwarematige problemen itt de X-Pro2. Mensen die zowel een X-Pro2 als 1 van de andere camera's hebben beamen dat ook. Als we kijken naar wat "pro" is dan lijkt mij stabiliteit er eerder aan te voldoen dan "de nieuwste feature/support voor de nieuwste lens" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Iemand ervaring met de 90mm f2 WR? Kan die persoon hier wat meer over vertellen?
De reviews op internet zijn erg positief, maar ik hoor het ook graag van een nuchtere Hollandse of Belgische tweaker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Epic lens!
Super snel, quad linear motor, heerlijk scherp (who cares, alles van Fuji is scherp zat), nadeel: geen OIS. Nog een nadeel, spaar gewoon even een paar honderd euro verder en koop de 50-140. Die lens wil je eigenlijk hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De 90 mm is een bijzonder mooi portretobjectief. In mijn ogen beter dan de 56 en ook sneller/ stiller/ scherper/ mooiere bokeh. Nadeel is inderdaad het ontbreken van OIS en misschien dat hij een beetje rammelt als je de camera niet hebt aan staan.
Hij is trouwens wel een grote jongen terwijl hij dan misschien qua gewicht mee valt (ziet er dubbel zo zwaar uit... ), ligt wel lekker in de hand. Mocht je portret of candid-op-afstand willen doen zeer de moeite waard.Op een bruiloft eigenlijk alle portretten met dit objectief gemaakt en met een goede reden...
Bij 2.0 en 2.8 en misschien wel 4.0 steekt die de 50-140 makkelijk in zijn zak, daarboven kan een 50-140 een flexibel / OIS alternatief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:14:
Schrale troost: we hebben bij diverse lenzen al gezien dat het niet zo heel veel uitmaakt of de camera nou wel of niet een firmware update krijgt met support voor de lens. Het enige is dat een camera met die support in de firmware beter overweg kan met additionele features of de verbeterde AF.
...
Dat is ook zo, maar ik vind het gewoon wel opvallend dat de X-T1 wel een update heeft gekregen, terwijl de X-Pro2 dat niet heeft.
PdeBie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:35:
Iemand ervaring met de 90mm f2 WR? Kan die persoon hier wat meer over vertellen?
De reviews op internet zijn erg positief, maar ik hoor het ook graag van een nuchtere Hollandse of Belgische tweaker :+
Ik (NL) ben ook erg positief over die lens :P

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 19-12-2018 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 19:14
PdeBie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:35:
Gewelidge lens. Mijn lievelingslens. Hij is snel, scherp, mooie bokeh en alhoewel ik bang was dat hij te groot zou zijn, vind ik dat in de praktijk heel erg meevallen (ja het verschil met een 35 f2is wel groot, maar zelfs als je die twee vergelijk heb je niet opeens een baksteen in handen ofzo).
De enige reden die ik kon bedenken om hem eventueel weg te doen, zou de 80 macro zijn, die je uiteraard ook voor niet-macro kunt gebruiken, maar dat is nou echt een monster....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Haha duidelijk. De online reviews zijn niet gelogen dus. :)

Ik zit al (zoals eerder deze week aangegeven) naar een langere lens te kijken en de Samyang 85 1.8 schijnt optisch gigantisch te falen bij tegenlicht. Er schijnen zelfs regenboog flares te ontstaan (zie ook dit filmpje: YouTube: Samyang 85mm f/1.8 UMC CS lens review with samples).

Dat heeft de 90mm niet.

Voordelen Samyang 85mm f1.8 t.o.v. Fujifilm 90mm f2
- Prijs
- Gewicht
- Scherper dan de Fujifilm 90mm
- Lichtsterker (minimaal verschil)

Voordelen Fujifilm 90mm f2 Samyang 85mm f1.8
- Autofocus
- Weather Sealing
- Minder problemen bij tegenlicht

Maar:

De weather sealing vind ik geen belangrijk groot voordeel en de autofocus is mooi mee genomen, maar eigenlijk ook niet bepalend. Anders had ik de Samyang niet eens overwogen namelijk als manueel focussen een issue was.

De tegenlicht problemen bij de Samyang zijn wel echt een issue. Ik fotografeer met enige regelmaat met tegenlicht, dus ik twijfel hier serieus over.

Zie ook deze foto:
Toyota GT86

De zon hangt hier achter de bomen (ging al bijna onder) en dit doe ik vrij vaak bij dit soort shoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Denk een Samyang puntje want mijn 12mm is ook zo'n beetje de slechtste tegenlicht-lens die ik in jaren gebruikt heb :(

Ik heb het dillema met de 90mm en de 55-200. Ja totaal verschillend en een 40-150 zou perfect zijn maar daar schiet ik te weinig voor om zo'n sloot geld uit te geven.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
sapphire schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:03:
Denk een Samyang puntje want mijn 12mm is ook zo'n beetje de slechtste tegenlicht-lens die ik in jaren gebruikt heb :(

Ik heb het dillema met de 90mm en de 55-200. Ja totaal verschillend en een 40-150 zou perfect zijn maar daar schiet ik te weinig voor om zo'n sloot geld uit te geven.
En beide eerst verkopen? Scheelt weer in de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
PdeBie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:25:
[...]

En beide eerst verkopen? Scheelt weer in de kosten
Ik heb beide niet, bedoelde welke ik graag wil. Dillema tussen lengte (focal) of snelheid (F) :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ow op die manier haha, ik dacht dat je beide lenzen in je bezit had :)

Jammer, anders had ik dolgraag op je 90mm zitten azen ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keko12 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:35:
De enige reden die ik kon bedenken om hem eventueel weg te doen, zou de 80 macro zijn, die je uiteraard ook voor niet-macro kunt gebruiken, maar dat is nou echt een monster....
Dat gaat voor beide lenzen op want die 90mm is nou ook niet bepaald een klein lensje ;) Die 80 en 90 liggen behoorlijk dicht bij elkaar...dobbelen wellicht een optie? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Maar de 80 is echt een macro lens en 'maar' 2.8.

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-07 22:17
sapphire schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:03:

Ik zit met zelfde dilemma 😁 maar ik denk toch voor de 55-200 te gaan m wegens z'n groter bereik. Ik ga hem vaak op reis gebruiken en zeker met onze volgende reis naar Zuid Afrika in het achterhoofd.

• superiscch
begintmeta schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:29:
[...]

Dat is ook zo, maar ik vind het gewoon wel opvallend dat de X-T1 wel een update heeft gekregen, terwijl de X-Pro2 dat niet heeft.
Mis je niet met de X-H1? De XT1 heeft al 2 jaar dezelfde firmware 😊

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
superiscch schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:13:
[...]

Mis je niet met de X-H1? De XT1 heeft al 2 jaar dezelfde firmware 😊
Volgens Fuji is versie 5.51 van 6 november dit jaar.

• superiscch
begintmeta schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:34:
[...]

Volgens Fuji is versie 5.51 van 6 november dit jaar.
Ah die heb ik gemist 😁 aan de andere kant is het ook niks speciaals, enkel zorgen dat 2 lenzen weer werken. (wel belangrijk voor de eigenaars van de lenzen natuurlijk 😝)

Maar belangrijke updates voor de body van de XT1 liggen al een tijdje stil.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
superiscch schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:49:
... aan de andere kant is het ook niks speciaals, enkel zorgen dat 2 lenzen weer werken. (wel belangrijk voor de eigenaars van de lenzen natuurlijk 😝)
...
Dan is het toch juist ook wel wat apart dat men voor de X-Pro2 zoiets niet speciaals schijnbaar te speciaal vindt? De X-T3 (geen update nodig), X-H1, X-T2 en X-T1 (met updates) zijn compatibel, de X-Pro2 niet.

Ik denk dat de X-Pro2 nog wel een update gaat krijgen trouwens, maar ik vind het toch wel opvallend.

• superiscch
begintmeta schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:58:
[...]

Dan is het toch juist ook wel wat apart dat men voor de X-Pro2 zoiets niet speciaals schijnbaar te speciaal vindt? De X-T3 (geen update nodig), X-H1, X-T2 en X-T1 (met updates) zijn compatibel, de X-Pro2 niet.

Ik denk dat de X-Pro2 nog wel een update gaat krijgen trouwens, maar ik vind het toch wel opvallend.
Misschien was de xpro al compatibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PdeBie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:12:
Maar de 80 is echt een macro lens en 'maar' 2.8.
Het is alleen niet een macro-only lens, je kunt 'm namelijk ook prima als kleine telelens gebruiken zoals je dat met de 90mm ook doet. Eigenlijk is de 80mm de 90mm maar dan met echte macro en WR. Dat is waarom veel mensen ook twijfelen tussen deze 2 lenzen.
superiscch schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:08:
Misschien was de xpro al compatibel?
Dat zijn alle Fujifilm camera's wel. Het enige wat de firmware update doet is zorgen dat de lens beter werkt. Alle body firmware updates waarin iets van een lens support zit zorgen er alleen maar voor dat bugs opgelost worden, niet dat een lens ineens wel werkt op de body. Hoe denk je dat al die testers met die XF200 hebben kunnen testen (en daartoe behoren ook de bezoekers van beurzen als de Photokina)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 19:14
ppl schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:21:
[...]

Dat gaat voor beide lenzen op want die 90mm is nou ook niet bepaald een klein lensje ;) Die 80 en 90 liggen behoorlijk dicht bij elkaar...dobbelen wellicht een optie? :o
Nope de 80 is echt nog een stuk groter en zwaarder. Zoals ik al zei vind ik de 90 minder lomp dan ik van te voren verwacht had. Groter mag hij echter echt niet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
Ik heb de knoop doorgehakt. Kon een 55-200 voor een nette prijs krijgen dus ga die eens proberen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
sapphire schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:47:
Ik heb de knoop doorgehakt. Kon een 55-200 voor een nette prijs krijgen dus ga die eens proberen :)
Same here. Ga een 2dehands kopen voor €375 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keko12 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:00:
Nope de 80 is echt nog een stuk groter en zwaarder. Zoals ik al zei vind ik de 90 minder lomp dan ik van te voren verwacht had. Groter mag hij echter echt niet zijn.
Een stuk zwaarder (750 vs 540g) wel maar niet echt zoveel groter. We hebben het over 0,5cm dikker en 2,5 cm hoger, dat is meer verwaarloosbaar dan "een stuk groter". Ze zitten echt dicht bij elkaar (zie o.a. de specs en deze review). Dat de 80 zwaarder is dan de 90 is gezien de additionele features ook te verwachten. Hoe dan ook, het zijn en blijven telelenzen en die zijn nou eenmaal lomp (lees de reviews van de 90 maar eens, de opmerking van groot en zwaar komt vaak terug).

Het is trouwens met name het gemis van OIS op de 90 wat er voor zorgt dat mensen gaan twijfelen (niet voor wie een X-H1 heeft aangezien deze over IBIS beschikt). Het feit dat alleen de 80mm compatible is met de extenders zal voor een kleine groep misschien nog een punt zijn. De 80mm mag dan wel de lompste van de twee zijn, het is meteen ook de meest breed inzetbare (want macro, OIS en gebruik van extenders).

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 22-12-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 80 mm is een heel stuk groter en zwaarder. Als je een redelijk rustig handje hebt en de tijd op 1/125 weet te houden (niet zo moeilijk met diafragma 2.0 of 2.8) is er niet zoveel mis met de 90 mm. Is als portret beter dan de 80 mm. Die is ook ragscherp (zelfs iets scherper) maar misschien even te scherp voor portretten. De bokeh is ook minder fraai, zeker bij 2.8 is die van de 80 mm duidelijk minder en al bijna leliik (katteoogjes).

Ga je voor macro met een beetje portret dan is de 80 mm de betere keuze. De extender / converter is aardig, maar geeft zelden de doorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Argh. De twijfel slaat weer eens toe.

Nu 23mm f2 + 50mm f2
Daar komt de 90mm f2 nog bij.

Maar.....

Twijfel om de 23 in te wisselen voor een 16mm en de 50 voor een 35.

Dat worden weer lange twijfelachtige avonden :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

PdeBie schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:07:Twijfel om de 23 in te wisselen voor een 16mm en de 50 voor een 35.
Indien je perse met primes wilt werken zal dit wel vloeken in de kerk zijn, maar anders zou ik zeker de 16-55 overwegen. Kosttechnisch creeer je gelijk ruimte voor extra glas

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sodela schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:14:
De 80 mm is een heel stuk groter en zwaarder.
Laten we de boel nou niet overdrijven. De specs en foto's laten zien dat de 80mm absoluut niet "een heel stuk groter" is (wel groter) maar alleen "een heel stuk zwaarder" (200gram, dat is meer dan de XF18mm). Dat gewicht ga je merken, die afmetingen niet.

Ik denk dat je je hier behoorlijk verkijkt op de XF90. Dat is absoluut niet het kleine lensje die men er hier van probeert te maken. Beiden lenzen zijn lomp en wil je niet op een camera zonder fatsoenlijke grip en (tegen)gewicht hebben. Op een X-T20 of een X-E3 zijn dit geen fijne lenzen, iets wat vaak wordt aangehaald. Men klaagt daar al over de XF23mmf1.4 (front heavy) en die weegt maar 300g (240g lichter dan die XF90).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
onsgeluk schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:48:
[...]

Indien je perse met primes wilt werken zal dit wel vloeken in de kerk zijn, maar anders zou ik zeker de 16-55 overwegen. Kosttechnisch creeer je gelijk ruimte voor extra glas
Kostentechnisch is dat wel de betere keus, dus wat dat betreft absoluut geen vloeken. Maar de 16-55 is "maar" 2.8. De 16mm is 1.4. Dat is een te groot verschil voor mij. Zeker nu ik f/2 gewend ben (en f/1.8 op mijn FF lenzen bij mijn Nikon), ga ik mij alleen maar ergeren aan een minder lichtsterke lens.

I know....gevalletje verwend (of gewend) geraakt.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 24-12-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De 16mm wordt door veel gebruikers gezien als een van de beste Fujifilm primes. Zelf gebruik ik hem erg veel op autobeurzen. Je hebt dan vaak maar weinig ruimte en licht om een shot te maken, dan is de 16mm echt briljant. Het is absoluut een lompe glasbak maar het is de lens die ze uit mijn koude dode handen moeten trekken; ik wil 'm nooit kwijt.
Ik was altijd groot fan van de 24mm prime vanwege mijn A6000 en de Zeiss 24mm, (toentertijd) Sony's enige goede objectief voor APSC... Maar dat is sinds Fujifilm veranderd naar 16mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Grin heb je ergens wat foto’s staan van je auto beurzen werk? Want dat is ook mijn ding namelijk :)

Ben heel benieuwd naar die 16mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik ben maar een hobbyfotograaf in vergelijking met jouw werk. Maar met schaamrood op de kaken wil ik je best wat linkjes geven...
De meeste van deze foto's zijn met de 16mm geschoten, vooral de Techno-Classica Essen en Interclassics Maastricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

PdeBie schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:07:
[...]Maar de 16-55 is "maar" 2.8. De 16mm is 1.4. Dat is een te groot verschil voor mij. Zeker nu ik f/2 gewend ben (en f/1.8 op mijn FF lenzen bij mijn Nikon), ga ik mij alleen maar ergeren aan een minder lichtsterke lens.

I know....gevalletje verwend (of gewend) geraakt.
Als het je gaat om dof, tsja niets tegenin te brengen. Qua lichtsterkte red ik me aardig. Door de ibis kan ik bij weinig licht nog aardig wat doen. Voor autobeurzen heb je geen supersnelle AF nodig, dus daarvoor hoef je de 16-55 ook niet te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door onsgeluk op 24-12-2018 11:11 ]

iR Profiel

Pagina: 1 ... 74 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic