Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mooi ding hoor! Veel plezier ermee :) De originele zonnekap heeft inderdaad inkepingen, maar dat is niet heel functioneel of zo. Dichte zonnekap lijkt me ook prima.

Ook ik ben op zoek naar een thumbs up grip, maar dan eentje voor de X-Pro1. Wil geen originele, dus hoop ergens nog een zwarte namaak met verlengd handvat (anders past 'ie niet mooi op de X-Pro1) te vinden. Wellicht heeft iemand nog een goede tip? :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
tobiasvs schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:37:
Mooi ding hoor! Veel plezier ermee :) De originele zonnekap heeft inderdaad inkepingen, maar dat is niet heel functioneel of zo. Dichte zonnekap lijkt me ook prima.
Het schijnt (maar dat lees ik dus op internet) dat de versie van JJC teveel van het zicht blokkeert door de OVF. Ik vind het wel mee vallen, maar afijn.... ik heb geen vergelijking natuurlijk :P

[off-topic]
Jij had overigens toch een keer een verhaaltje geschreven over een jaar lang met de Fuji? Heb op je website gekeken, maar kon hem niet vinden.
[/off-topic]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:49:
[...]

Het schijnt (maar dat lees ik dus op internet) dat de versie van JJC teveel van het zicht blokkeert door de OVF. Ik vind het wel mee vallen, maar afijn.... ik heb geen vergelijking natuurlijk :P

[off-topic]
Jij had overigens toch een keer een verhaaltje geschreven over een jaar lang met de Fuji? Heb op je website gekeken, maar kon hem niet vinden.
[/off-topic]
Ah, tja, dat is ook met de originele zonnekap... Vond het zelf nooit zo'n probleem, maar goed, het internet heeft er blijkbaar wel problemen mee :P

Verhaaltje is hier te vinden. Staat inderdaad niet standaard op mijn site, wil het pas doen als ik wat meer reviews af heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
De JJC zonnekap die ik heb heeft die inkepingen ook, was geloof ik rond de 12 pond op Amazon UK :)

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1455/24327337876_053db8e7c7_c.jpgFujifilm X100T

Je kan er dan inderdaad iets doorheen kijken want hij blokt wel wat van je zicht, maar daar wen je wel aan :)

Oh en have fun met je camera, ik gebruik hem helaas wat weinig... Maar elke keer dat ik hem gebruik ben ik er nog steeds ontzettend blij mee :Y

[ Voor 16% gewijzigd door leonvw op 19-04-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
leonvw schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:54:
De JJC zonnekap die ik heb heeft die inkepingen ook, was geloof ik rond de 12 pond op Amazon UK :)

[afbeelding]Fujifilm X100T

Je kan er dan inderdaad iets doorheen kijken want hij blokt wel wat van je zicht, maar daar wen je wel aan :)

Oh en have fun met je camera, ik gebruik hem helaas wat weinig... Maar elke keer dat ik hem gebruik ben ik er nog steeds ontzettend blij mee :Y
Ah en ik zie dat jij een soft-release hebt. Wat voor een heb jij erop zitten? Gewoon een E-bay dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Jup. Een metalen van zo'n $2 :P Gekocht via Ebay of DX, werkt prima. Voelt vooral iets chiller als je je vinger erop hebt, maar je hebt dus verschillende vormen (bol, hol, plat). Vind het zonde om er meer dan $5 aan uit te geven, het is slechts een klein stukje metaal!

Ahum, je had het tegen leonvw 8)7

Zorg wel voor voldoende accu's: 2 (het liefst 3) is echt minimum.

[ Voor 6% gewijzigd door tobiasvs op 19-04-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
PdeBie schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:56:
[...]

Ah en ik zie dat jij een soft-release hebt. Wat voor een heb jij erop zitten? Gewoon een E-bay dingetje?
Inderdaad zo een Ebay geval, van Neewer dacht ik. Ik kocht een bolle maar blijkbaar had hij toch een afgevlakte bovenkant, werkt wel prima. Wel even wat van die tape om het schroefdraad doen wat je ook voor verwarmingsbuizen gebruikt, ze willen anders nog wel eens loskomen :)

En wat tobiasvs zegt; koop er inderdaad een aantal accu's bij want die hoeveelheid clicks die je ermee kan maken is dramatisch 8)7 Ik heb op aanraden van wat andere X100 gebruikers 2 accu's van MaximalPower gekocht en die gaan langer mee dan de originele :)

Enne: Fujifilm FinePix X100(S)(T) en X10/20/30 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
tobiasvs schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:02:
Jup. Een metalen van zo'n $2 :P Gekocht via Ebay of DX, werkt prima. Voelt vooral iets chiller als je je vinger erop hebt, maar je hebt dus verschillende vormen (bol, hol, plat). Vind het zonde om er meer dan $5 aan uit te geven, het is slechts een klein stukje metaal!

Ahum, je had het tegen leonvw 8)7
No problemo ;) :P
leonvw schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:10:
[...]

Inderdaad zo een Ebay geval, van Neewer dacht ik. Ik kocht een bolle maar blijkbaar had hij toch een afgevlakte bovenkant, werkt wel prima. Wel even wat van die tape om het schroefdraad doen wat je ook voor verwarmingsbuizen gebruikt, ze willen anders nog wel eens loskomen :)

En wat tobiasvs zegt; koop er inderdaad een aantal accu's bij want die hoeveelheid clicks die je ermee kan maken is dramatisch 8)7 Ik heb op aanraden van wat andere X100 gebruikers 2 accu's van MaximalPower gekocht en die gaan langer mee dan de originele :)

Enne: Fujifilm FinePix X100(S)(T) en X10/20/30 O-)
Mooi, ga ik eens kijken op E-baai of er fraaie knopjes te vinden zijn.

Die accu's. Waar heb je die vandaag getoverd?

* Ik wist trouwens niet dat er een specifiek x100 topic was...... :$
Daar maar verder dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie camera!

Ik heb zelf een andere zonnekap gekocht die mij erg goed bevalt. Daar past namelijk de normale lensdop op en hij is compacter zonder dat je er last van hebt in de OVF. Die ander JJC zonnekap zat er trouwens bij toen ik mijn 100t 2e hands kocht, maar deze vind ik fijner.

Extra accu's zijn handig, zeker omdat je de 100s niet met de usb kabel kunt opladen.

De softrelease buttons ook ver weg vandaan gehaald (HK..) in 4 verschillende kleuren en 2 verschillende soorten (rond en een beetje vierkant). Een beetje superlijm helpt tegen het verliezen! Bij mijn E2 was ik hem ooit kwijt geraakt op de boot naar Harwich, maar toen ik het merkte lag het rode knopje nog voor mijn voeten op het groene dek. Vanaf dan moment realiseerde ik mij dat die er soms heel erg gemakkelijk af gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:47
Zo ziet het er uit op mijn X-T1:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1518/24484303463_f2b1f5ed77_c.jpg

Een Lensmate thumbrest en een Lolumina Mini Soft Release Button beiden rechtstreeks bij Lensmate corp. besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

Ik vroeg me af of het mogelijk is om je AE lock los te koppelen van je focus point?
Er staat wel iets de menu wat er op lijkt maar heeft geen impact.

Wat ik probeerde was: met je focus point je AE locken en erna wil ik de AF point verplaatsen maar dat gaat dus niet.. Ik wil die dus ergens anders zetten en focus locken

Kan dit überhaupt wel?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Helaas kan ik het niet uitproberen...

Want pfff... ik zal de garantiereparatiedienst van Fuji helaas eens moeten uittesten (via de winkel overigens maar toch), heeft iemand er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Ik wel, toen ik de plakkende diafragmabladen van mijn X100 heb moeten laten repareren. Prima dienst, snel, geen bijkomende kosten. Al met al tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat stelt wel wat gerust. In het verleden heb ik bij een aantal reparaties wel eens meegemaakt dat een product met nieuwe defecten of beschadigingen terugkomt, en uiteraard wordt dat dan doorgaans goed opgelost, maar dat kost soms wat moeite en altijd ook wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord
Service van Fuji is dikke prima. Na afloop krijg je er een checklist bij van wat ze allemaal gecontroleerd hebben.

Je moet er alleen wel op wachten, bij mij duurde mn sticky blades fix wel een week of 5 voordat ik 'm weer terug had.

Maar voor het kosteloos servicen van een toestel wat ik gekocht heb in Thailand en al een half jaar over de twee jaar garantie heen was hoor je mij in ieder geval niet klagen ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:30
Hier een minder positieve ervaring met een Fuji reparatie, van een X-T1 in mijn geval. Ik had een focus probleem wat ik ook in dit topic vermeld heb. Midden december 2015 opgestuurd (via de winkel waar ik hem gekocht had) met een uitgebreide probleemomschrijving en voorbeeldfilmpjes op usb-stick. Een maand later had ik de camera terug maar het probleem was nog aanwezig. Rapport erbij vermeldde dat de SCM knop vervangen was. Het toestel is toen opnieuw opgestuurd en die keer heeft het zo'n 7 weken geduurd waarbij het probleem daarna gelukkig wel opgelost was. Het tweede rapport vermeldde weer een vervanging van de SCM knop.
Een week voordat ik mijn eigen toestel voor de tweede keer terugkreeg ontving ik een leentoestel zonder er om te vragen, dat was wel netjes van Fuji, maar ik had verwacht dat de afhandeling bij een tweede reparatiepoging wel wat sneller zou verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:30:
Ik vroeg me af of het mogelijk is om je AE lock los te koppelen van je focus point?
Er staat wel iets de menu wat er op lijkt maar heeft geen impact.
Hoe heb jij je AE lock ingesteld staan? Moet je de knop ingedrukt houden of hoef je 'm maar 1x in te drukken om te locken en nog een keer om te releasen?

Welke menu instelling bedoel je hier en welke Fuji camera heb je? Bij de X-Pro2 zijn er een paar subtiele wijzigingen op dit vlak om maar eens iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

ppl schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:08:
[...]

Hoe heb jij je AE lock ingesteld staan? Moet je de knop ingedrukt houden of hoef je 'm maar 1x in te drukken om te locken en nog een keer om te releasen?

Welke menu instelling bedoel je hier en welke Fuji camera heb je? Bij de X-Pro2 zijn er een paar subtiele wijzigingen op dit vlak om maar eens iets te noemen.
Sorry niet echt handig om niet te noemen. Ik heb een X-E2 met laatste firmware update.

AE lock is ingesteld dat je hem weer indrukken. AF lock is op AF Lock only.
Interlock spot ae en focus area staat op on. Ik bedoelde deze menu instelling.

Ik zag het voorbij komen in de back button focus topic.. Dat je dit kan scheiden op sommige camera's en ik dacht laat ik eens kijken of het ook lukt op mijn x-e2..

Dus met focus point je exposure locken (spotmeter) en dan weer moven om je focus te locken. En dan foto maken.

Zie dus dat het niet gaat.. je moet dus exposure lock en dan opnieuw je compositie vast stellen voor de focus.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 25-04-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag aan de X-T10 gebruikers. Heb op internetfora flink gezocht en de online handleiding bekeken, echter geen resultaat.

De nieuwe Samyang 50mm f/1.2 lijkt me een leuke lens om portretjes mee te schieten. Ik heb echter geen ervaring met het handmatig scherpstellen van lenzen met zo'n diafragma.

Vraag 1: is het praktisch om door middel van de focus assist opties van de X-T10 (helaas mis je de Dual view optie van de X-T1) op f/1.2 scherp te stellen? Of is het echt een lastige taak door de zeer 'shallow depth of field'?

Vraag 2: zijn deze focus assist opties ook mogelijk wanneer je NIET je focus point in het midden wilt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

begintmeta schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:36:
Helaas kan ik het niet uitproberen...

Want pfff... ik zal de garantiereparatiedienst van Fuji helaas eens moeten uittesten (via de winkel overigens maar toch), heeft iemand er ervaring mee?
Binnen tien werkdagen mijn xt-1 en xf 56mm retour. De xt met een nieuwe evf en grip binnen garantie en de xf 56 met een nieuwe mount-basisring voor €92,-.

Direct met Fuji geregeld en niet via de winkel waar dat meestal veel langer duurt en ik wist dat de XF buiten garantie gerepareerd moest worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:06:

...

Vraag 2: zijn deze focus assist opties ook mogelijk wanneer je NIET je focus point in het midden wilt houden?
Geen x-t10 gebruiker, maar op de x-pro1 kan in de handmatige focusstand de positie van het focus-punt gewoon verplaatst worden (precies alsof je autofocus gebruikt). De uitvergroting voor de focus assist laat dan ook de betreffende posititie zien. Mocht je de x-t10 bij de hand hebben: zet hem in de handmatige focusstand ^_^

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 03:59 . Reden: laatste regel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Vraag 1: is het praktisch om door middel van de focus assist opties van de X-T10 (helaas mis je de Dual view optie van de X-T1) op f/1.2 scherp te stellen? Of is het echt een lastige taak door de zeer 'shallow depth of field'?
Ik heb het getest met de 35mm f/2. Scheelt natuurlijk 50% in bereik en een ruime stop in diafragma, maar met dichtbij focussen kom je een eind. Je kunt instellen of en welke kleur het deel dat in focus is, weergegeven wordt. Ook is dit duidelijk zichtbaar op het scherm of de EVF. Ook heb je de focus distance, al denk ik niet dat dit werkt met de Samyang, omdat ik denk dat deze data uit de lens komt. Iemand die dit kan bevestigen? Anders krijg ik ergens de komende dagen de 12mm f/2.0 binnen van Samyang, dan kan ik dat nog voor je testen.
Dit kan zeker! Enige dat niet werkt is dat focuspunt te vergroten of te verkleinen (dus dat focus peaking juist iets verder in- of uitgezoomd is.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:00
Bij manual focus only lenzen krijg je inderdaad geen focus distance te zien, verder werkt het allemaal prima. Ik gebruik zelf soms een Canon FD 50mm f/1.4 en daar kan het wel mee. Maar je moet bij een volledig open diafragma wel rustig kunnen focussen en bewegende onderwerpen zijn wel moeilijk, het komt vooral als je dichtbij focust heel nauw. Vanaf een statief gaat het allemaal natuurlijk een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 18:31
ik ben aan het zoeken naar een oudere MF lens voor op mijn X-T10, en kwam een Fujica 55 1.6 lens met fujica x-mount tegen. Kan ik deze lens zonder converter op mijn camera zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Lijkt me niet, de XF mount is specifiek voor APS-C, de Fujica X mount is fullframe. Kon ook geen adapter vinden. Al vraag ik me ook af waarom je een MF 55 1.6 lens wil, heel specifiek is dat bereik niet, en 1.6 is niet bizar lichtsterk. Daar zijn genoeg moderne alternatieven (of modernere) van te vinden.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:07
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1545/25947806871_d35055ba9e_z.jpgx-fujinon-50mm by auke_boskma, on Flickr

Op ebay zijn wel adapters te vinden. Het werkt prima en koste me totaal maar 60 euro! (lens+adapter)

Edit: nu met link!

[ Voor 22% gewijzigd door hood op 28-04-2016 17:35 ]

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
hood schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:20:
Op ebay zijn wel adapters te vinden. Het werkt prima en koste me totaal maar 60 euro! (lens+adapter)

Edit: nu met link!
Interessant! En hoe is de beeldkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:07
TKroon schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:13:
[...]

Interessant! En hoe is de beeldkwaliteit?
Ik moet zeggen dat ik er nog niet veel mee geschoten heb afgelopen maand. Maar de paar foto's die ik gemaakt heb waren boven verwachting. Het gebruik in combinatie met focus peaking is erg prettig. Snelle actie blijft lastig vast te leggen maar portrets gaat goed. Ik zal vanavond even door me foto's gaan en er een paar uitzoeken als voorbeeld.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 18:31
ik ben ook benieuwd! het is voor mij een combinatie van hobbymatig "spielerei" en om voor een zacht prijsje een lichtsterk objectief te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Niet hele spannende foto's maar hier kun je wel wat foto's zien die ik met de canon FD 50mm f/1.4 heb gemaakt. Ook een lens van twee tientjes en een Chinese adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Een vraag aan de X-T10 gebruikers. Heb op internetfora flink gezocht en de online handleiding bekeken, echter geen resultaat.

De nieuwe Samyang 50mm f/1.2 lijkt me een leuke lens om portretjes mee te schieten. Ik heb echter geen ervaring met het handmatig scherpstellen van lenzen met zo'n diafragma.

Kom een flickr album met Samyang tests tegen. Allemaal wide open geschoten op een x-t1 klik Ziet er prima uit, wel wat CA en vignetting maar dat was te verwachten.

Edit: Oh ik zie dat er genoeg reviews zijn te vinden ;).

[ Voor 13% gewijzigd door Sluw op 01-05-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluw schreef op zondag 01 mei 2016 @ 12:33:
[...]

Kom een flickr album met Samyang tests tegen. Allemaal wide open geschoten op een x-t1 klik Ziet er prima uit, wel wat CA en vignetting maar dat was te verwachten.

Edit: Oh ik zie dat er genoeg reviews zijn te vinden ;).
Thanks voor je reactie, de sites die je aanhaalt heb ik idd ook gezien. Mij ging het meer om of het praktisch/werkbaar is.. Ik ben geen eerlijk gezegd geen pro in handmatig scherpstellen.. Dus het feit dat de lens ragscherp is op f/1.2 wil nog niet zeggen dat mijn foto's ragscherp zullen zijn. Ondertussen in de winkel wel gespeeld met een X-T10 en een 56mm fujinon ( bij gebrek aan een Samyang 50mm) met handmatig scherpstellen. Dat werkte echt fantastisch.. Focus pieking aan, 100% zoom op het focus blokje via een knop.. Alle foto's op f/1.2 waren fantasisch gelukt.. Zelfs voor een leek als ik op het gebied van handmatig scherpstellen biedt het genoeg tools om toch handmatig te kunnen focussen. Het mooiste was nog: het werkt verslavend.. Geeft een kick als het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Ik merk nu dat ik een aantal vlekjes op mijn foto's heb. Heeft iemand al eens eerder de sensor schoon gemaakt van de XT-1? Ik kwam een setje van VSGO tegen. Is dat aan te raden of kan ik het beter schoon laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Schoonmaken van de X t1 is niet zo moeilijk. Zelf gebruik ik altijd als eerste een Giottos rocket blower. Als het hier niet mee lukt dan pak ik de Arctic butterfly sd800 pro kit erbij. Lukt het hier niet mee dan hangt het af waar ik ben. Als de nood hoog is dan reinig ik zelf nat met sensor swabs en anders ga ik naar ChipClean.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Dan ga ik even een setje bestellen en mocht het toch niet lukken dan laat ik 'm wel schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 09:17
Hoort in http://tweakers.net/aanbod/ thuis

[ Voor 80% gewijzigd door Universal Creations op 03-05-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vanmiddag m'n x-t1 mogen ontvangen.
Digimaxx had/heeft een goede aanbieding: 1.000 euro voor cashback. Ze doen mee aan de actie, dus voor netto 800 euro een spiksplinternieuwe x-t1. :) _/-\o_

Gezien de gemiddelde tweedehandsprijzen van zo'n 750 euro was dit een deal die ik niet kon laten lopen.

https://www.digimaxx.nl/s...lm-x-t1-body-zwart-actie/

Ze hebben uit een combi-set met de 18-135 de lens eruit gehaald, vandaar dat ze wat konden stunten denk ik. Ik dacht dus even dat ze iets verkeerds hadden gedaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gebeurt wel vaker dat sets gekannibaliseerd worden. De objectieven komen dan als "bulk" op de markt. Mooie prijs trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Mooie prijs inderdaad! Mijn X-T10 was niet veel goedkoper (wel twee lenzen erbij). Voor die prijs baal je ook zeker niet als de X-T2 binnenkort verschijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Gisteren de Samyang 12mm f/2 ontvangen! Manual focus werkt prima. Bouwkwaliteit is goed en de lens is compleet met zonnekap en pouch. Hij is wat soft op f/2, maar ook zeker niet onscherp. Verschil met f/2.8 is duidelijk zichtbaar, daarna zijn de verschillen niet zo groot meer. Helaas moet ik nog even wachten met astrofotografie, daar is (in ieder geval mijn deel van) Nederland niet geschikt voor. Zal binnenkort een review schrijven voor de geïnteresseerden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Ik zit nu te overwegen om mijn X-T10 in Turkije te kopen omdat hij daar een slordige 150 euro goedkoper uitvalt. Fuji verkoopt daar namelijk rechtstreeks via eigen winkels en ik ken iemand die in één van die winkels werkt. :P

Ik heb alleen zorgen over de garantie. Iemand ervaring met garantie in Nederland met in het buitenland gekochte Fujifilm producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb ooit een X Pro1 gekocht in Korea. Scheelde zo'n 60% toender tijd.

Heb toen eerst gemaild met Fujifilm NL. Zij bevestigde dat er een jaar garantie opzat. Mits gekocht bij Fujifilm dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Mijn X-T1 gaat terug naar Fuji omdat er een lichte baan en purple hoeken ontstaan aan de rechterkant van de foto (als de camera in landscape modus gebruikt wordt). Hierdoor wordt is circa 1/4 van de rechterkant van de foto onbruikbaar. Dit treedt (gelukkig) alleen op bij 'hele lange' sluitertijden. Het wordt zichtbaar vanaf ongeveer 5minuten.
Het schijnt niet het light leakage probleem te zijn van weleer (daar is de camera weer te nieuw voor). We gaan wel zien wat dat gaat kosten. Zal straks eens een foto als voorbeeld toevoegen.

Eerst dacht ik dat het filter gerelateerd was (reflecties vanwege meerdere ND filters), maar zelfs in een donkere kamer met de body-cap ipv objectief ontstaat het fenomeen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wou bijna heel slim reageren met dat je bij long-exposure de viewfinder moet afdekken.... :+

spoiler:
de X-T1 heeft geen optische viewfinder, dus dan geldt dat niet

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Open de klepjes van de USB poort etc. Dan kun je het checken door met een zaklampje er in te schijnen. Dan zie je dit gelijk terug op je lcd. Zie YouTube filmpjes over de lightleak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Toevallig kwam ik op marktplaats deze aanbieding tegen: een Fuji X-Pro1 voor €320,- Ziet er wel goed uit dus misschien toch de moeite waard om dat hier even te melden(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Superdaantje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:44:
Open de klepjes van de USB poort etc. Dan kun je het checken door met een zaklampje er in te schijnen. Dan zie je dit gelijk terug op je lcd. Zie YouTube filmpjes over de lightleak.
da's het rare, daar zie ik dus niets. Dus het is te weinig licht om zichtbaar te zijn op de LCD, maar genoeg om een foto te verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ben benieuwd wat Fujifilm aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Hebben jullie ook dat als je de X-T1 aan zet (met de 18-55mm lens) dat je ene lichtje "cloink" hoort? Dit is me niet eerder opgevallen, maar de lens is op tafel omgevallen. Geen heftige klap, maar van staande naar liggende positie. Ik schrok wel even, maar na een paar testen is alles scherp en de IOS werkt nog.
Nu ben ik mega oplettend en valt me de "cloink" op bij het aanzetten van de camera. Bij het scherpstellen maakte deze altijd al een zoemend geluid, maar zijn volgens mij de diafragma bladen.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb dit zelf niet, maar mail voor alle zekerheid met Fujifilm Support. Zij kunnen je vast en zeker verder helpen . Eventueel bij winkel langs om te vergelijken met andere 18-55.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand toevallig een X-A2 i.c.m. een 27mm? Ik twijfel tussen die combinatie en een X70. Heb een beetje moeite met inschatten hoe compact de X-A2 is met die pancake erop. Ben namelijk op zoek naar iets compacts en had eerste de X70 in gedachten hiervoor, maar toen zag ik dat die pancake. Dat lijkt mij misschien wat handiger omdat ik dan later ook nog wat extra objectieven kan aanschaffen mocht ik dat willen. Het brandpunt verschil overleef ik wel, heb heel lang met een 35mm op mijn DSLR gelopen.

Zit er trouwens nog verschil in de sensor en de AF tussen die twee?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:57:
Heeft er iemand toevallig een X-A2 i.c.m. een 27mm? Ik twijfel tussen die combinatie en een X70. Heb een beetje moeite met inschatten hoe compact de X-A2 is met die pancake erop. Ben namelijk op zoek naar iets compacts en had eerste de X70 in gedachten hiervoor, maar toen zag ik dat die pancake. Dat lijkt mij misschien wat handiger omdat ik dan later ook nog wat extra objectieven kan aanschaffen mocht ik dat willen. Het brandpunt verschil overleef ik wel, heb heel lang met een 35mm op mijn DSLR gelopen.

De X-A2 met 27mm is iets groter en heeft natuurlijk een andere beeldhoek (18,5 vs 27mm). Daarnaast heeft de X-A2 geen X-Trans sensor wat de Fuji camera's uniek maakt en of je dat wilt moet je zelf even uitzoeken, de meeste mensen vinden het mooier werken maar er is ook een groep ontevreden met de RAW bewerking van de bestanden. Je kunt ook een iets oudere X-E2 camera kopen, die heeft wel de zelfde sensor en is met de laatste firmware updates ongeveer even snel als de X70. Daarnaast heeft die ene veel stevigere body dan de X-A2 en prima EVF. Hier kun je de formaten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een probleem met de X-T1 (maar dit kan ook gelden voor meerdere Fuji's), maar het kan ook gewoon mijn eigen dommigheid zijn. Zodra ik de sluiter half indruk, wordt de belichting vastgezet. Dus als ik bijvoorbeeld in een burst iets ga tracken, dan wordt de sluitertijd (in aperture priority) van het eerste shot genomen voor de hele reeks (ook als ik de sluiter niet doordruk verandert de belichting niet).
Hoe heb ik de camera ingesteld:
Sluiter en iso op automatisch, diafragma op de lens ingesteld (XF 18-55), AF-mode op continu, 1 focuspunt (middelste), high burstrate (CH).
AE&AF ON/OFF switch
AE/AF Lock (als ik AF lock only kies, focust ie ook niet continu bij half indrukken sluiterknop).

Mis ik iets, of verwacht ik iets wat het beestje niet kan?

Edit: ik ben deels de schuldige. Hij past wel de iso aan (maar laat dan de sluitertijd gewoon staan...). Als ik de iso vast zet, wordt de sluitertijd wel aangepast.
Dan komt mij 2de vraag meteen: hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de sluitertijd prioriteit geeft en dan pas de iso gaat aanpassen (als de ingestelde maximale sluitertijd is bereikt)?

Edit2: ik ben nu helemaal de schuldige... Ik ben gewoon te dom voor Fuji en heb het nu werkend.

[ Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 17-05-2016 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Haha, mooi dat het is opgelost maar heb je een X-T1 voor er bij gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

En wat is eigen antwoord op je tweede edit?
Heb je dit via auto iso opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 08:06
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:57:

De X-A2 met de 27mm is een mooi compact setje. Voordeel is dat je lenzen kunt wisselen.
De CMOS sensor heeft minder te maken met RAW converter problemen en wordt door sommigen gezien als beter dan X-trans, maar dat is wellicht voor iedereen anders. Beiden zijn goed.

Helemaal geen gekke keuze ipv een X70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat ik niet meer op mijn mobiel moet reageren, wat een zinnen zeg.... Maar bedankt voor de info, wist niet dat het een andere sensor was. Ik moet mij maar eens gaan verdiepen hoe die presteert t.o.v. de X-Trans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
UC, ga eens ff heeeuul snel langs Show hier je nieuwe en oude apparatuur.! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is niet van mij. Even geleend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwtje van Fuji. Ze hebben vandaag een 2.0x teleconverter aangekondigd.

Nieuwsbericht: http://www.fujifilm.com/news/n160519.html
Product page: http://www.fujifilm.com/p.../fujinon_lens_xf2x_tc_wr/

Afbeeldingslocatie: http://fujifilm-x.com/fileadmin/user_upload/lens/XF2X_TC_WR/Tele-Converter-2x.png
This makes it possible to be used with confidence outdoors when used with the weather and dust-resistant X-T1 and X-Pro2 camera bodies, and the XF50-140mmF2.8 R LM OIS WR and XF100-400mmF4.5-5.6 R LM OIS WR lenses.

*1 Compatible lens (As of May 19, 2016)
XF50-140mmF2.8 R LM OIS WR ⇒ 100-280mmF5.6 with teleconverter mounted (Equivalent to 152-427mm on a 35mm format)
XF100-400mmF4.5-5.6 R LM OIS WR ⇒ 200-800mmF9-11 with teleconverter mounted (Equivalent to 305-1,219mm on a 35mm format)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De enige voorbeeldfoto die ze erbij doen is net zo scherp als een travelzoom-compact met 200x zoom kan maken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Het Leoh-Paard schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:01:
De enige voorbeeldfoto die ze erbij doen is net zo scherp als een travelzoom-compact met 200x zoom kan maken. :D
Haha inderdaad, Fuji faalt wel vaker met de foto's op hun product pages :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu is het wat lastig om met 1 foto al echt conclusies te maken, maar die voorbeeld foto word je inderdaad niet echt blij van.

Al zijn er al wel wat links waarin wat meer voorbeelden te vinden zijn, waarin de foto's toch wel beter zijn.
- https://www.michalkrause....rtoru-fujinon-xf2x-tc-wr/
- https://jonasraskphotogra...e-converter-tc-wr-review/
- http://www.bencherryphotos.com/Blog/2xteleconverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 08:48:
Nu is het wat lastig om met 1 foto al echt conclusies te maken, maar die voorbeeld foto word je inderdaad niet echt blij van.

Al zijn er al wel wat links waarin wat meer voorbeelden te vinden zijn, waarin de foto's toch wel beter zijn.
- https://www.michalkrause....rtoru-fujinon-xf2x-tc-wr/
- https://jonasraskphotogra...e-converter-tc-wr-review/
- http://www.bencherryphotos.com/Blog/2xteleconverter
Ik denk ook dat het niet aan de teleconverter maar aan Fuji ligt (als je van de kwaliteit van de 1.4x uitgaat waarbij er zo goed als geen kwaliteitsverlies is).

Edit: Uit Ben Cherry z'n ervaring:

XF50-140mm and XF100-400mm - Both absolutely stunning lenses.

XF50-140mm with 1.4x teleconverter - IQ is still incredibly high, no real drop off.

XF50-140mm with 2x teleconverter - IQ really good, maybe a tiny drop off.

XF100-400mm with 1.4x teleconverter - Very good, I would say on the same level as the XF50-140mm with the 2x teleconverter.

XF100-400mm with 2x teleconverter - Surprisingly good IQ in focus area but out of focus areas start to go a bit ugly. Still very useable and will definitely be helpful.

[ Voor 27% gewijzigd door Sluw op 20-05-2016 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een X-T10 en ben een beetje aan het experimenteren geslagen. Vandaag wat foto's geschoten in RAW formaat. Ik wilde er één naar mijn telefoon overzetten om te delen op internet, dus moest de ingebouwde RAW convertor gebruiken.

In de ingebouwde RAW convertor zit de menu optie dynamic range, maar deze kan ik niet selecteren. Iemand enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Krekker schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:47:
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een X-T10 en ben een beetje aan het experimenteren geslagen. Vandaag wat foto's geschoten in RAW formaat. Ik wilde er één naar mijn telefoon overzetten om te delen op internet, dus moest de ingebouwde RAW convertor gebruiken.

In de ingebouwde RAW convertor zit de menu optie dynamic range, maar deze kan ik niet selecteren. Iemand enig idee waarom?
Dat kan alleen als je de foto met een DR van 200 of 400% hebt gemaakt, en dan nog kun je alleen de DR lager zetten. En voor DR 200 heb je ISO 400 of hoger nodig, voor DR 400 heb je ISO 800 of hoger nodig.

Als je het verschil eens wilt zien, stel dan je ISO op 800 in, DR op 400. Maak de foto in RAW+JPEG, en maak achteraf via het Q-menu een kopie met DR 100. Dan zie je goed het verschil.

En uit interesse: welke lens/lenzen heb je erbij :)?

[ Voor 3% gewijzigd door TKroon op 31-05-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
Bedankt voor de reactie. Ik heb op dit moment alleen de 18-55 mm lens. Kon het niet laten voor de prijs. Omgerekend 710 euro voor x-t10 + lens. Nieuw, niet uit de vrachtwagen gevallen en met drie jaar garantie in plaats van de gebruikelijke twee :p En dan heb ik het nog niet eens gehad over de goodies die ik er gratis bij kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand enig idee wat de cashback inhoud? Er staat dat er vanaf 20 juni info te vinden is, maar de actie loopt al vanaf 1 juni. Niet erg handig :D. https://fuji-promotions.com/nl/nl/pages/cb-0616/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Objectief______________Cashback____Dubbele Cashback (bij aanschaf van X-E2, X-T1 en X-Pro 2)
FUJINON XF 14mm F2.8 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 16mm F1.4 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 18mm F2.0 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 23mm F1.4 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 27mm F2.8 € 25,- € 50,-
FUJINON XF 27mm F2.8 zilver € 25,- € 50,-
FUJINON XF 35mm F1.4 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 35mm F2.0 € 25,- € 50,-
FUJINON XF 35mm F2.0 zilver € 25,- € 50,-
FUJINON XF 56mm F1.2 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 56mm F1.2 APD € 100,- € 200,-
FUJINON XF 90mm F2 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 60mm F2.4 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 10-24mm F4.0 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 16-55mm F2.8 € 100,- € 200,-
FUJINON XF 18-55mm F2.8-4.0 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 18-135mm F3.5-5.6 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 50-140mm F2.8 € 100,- € 200,-
FUJINON XF 55-200mm F3.5-4.8 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 100-400mm F4.0-5.6 € 150,- € 300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Universal Creations schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 23:11:
[...]
Mis ik iets, of verwacht ik iets wat het beestje niet kan?

Edit: ik ben deels de schuldige. Hij past wel de iso aan (maar laat dan de sluitertijd gewoon staan...). Als ik de iso vast zet, wordt de sluitertijd wel aangepast.
Dan komt mij 2de vraag meteen: hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de sluitertijd prioriteit geeft en dan pas de iso gaat aanpassen (als de ingestelde maximale sluitertijd is bereikt)?

Edit2: ik ben nu helemaal de schuldige... Ik ben gewoon te dom voor Fuji en heb het nu werkend.
Waar ik pas achter kwam is dat de facial recognition ook nadelig werkt op je focus verwachtingen van de camera. Da's gewoon continuous auto focus (met een smaakje), maar dat zie je niet direct terug aan (externe) instellingen. Heeft me ook een middagje gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ja, bij gezichtsherkenning wordt de fasedetectie niet gebruikt, waardoor AF veel trager wordt. Alleen gebruiken bij uitzondering dus.

Weet overigens niet zeker of dat ook nog voor de X-Pro 2 geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Universal Creations schreef op zondag 05 juni 2016 @ 16:36:
Objectief______________Cashback____Dubbele Cashback (bij aanschaf van X-E2, X-T1 en X-Pro 2)
FUJINON XF 14mm F2.8 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 16mm F1.4 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 18mm F2.0 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 23mm F1.4 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 27mm F2.8 € 25,- € 50,-
FUJINON XF 27mm F2.8 zilver € 25,- € 50,-
FUJINON XF 35mm F1.4 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 35mm F2.0 € 25,- € 50,-
FUJINON XF 35mm F2.0 zilver € 25,- € 50,-
FUJINON XF 56mm F1.2 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 56mm F1.2 APD € 100,- € 200,-
FUJINON XF 90mm F2 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 60mm F2.4 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 10-24mm F4.0 € 75,- € 150,-
FUJINON XF 16-55mm F2.8 € 100,- € 200,-
FUJINON XF 18-55mm F2.8-4.0 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 18-135mm F3.5-5.6 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 50-140mm F2.8 € 100,- € 200,-
FUJINON XF 55-200mm F3.5-4.8 € 50,- € 100,-
FUJINON XF 100-400mm F4.0-5.6 € 150,- € 300,-
Wauw, slim kopen kan best wat opleveren.. een X-E2 bijv + in combinatie met een 23 of 35 1.4. De lenzen neem je waarschijnlijk toch mee naar volgende body.

Ik ben (helaas) al overstag gegaan en heb na FW4.0 een X-E2 gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Quakie schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:46:
[...]

Wauw, slim kopen kan best wat opleveren.. een X-E2 bijv + in combinatie met een 23 of 35 1.4. De lenzen neem je waarschijnlijk toch mee naar volgende body.

Ik ben (helaas) al overstag gegaan en heb na FW4.0 een X-E2 gekocht...
Valt nogal mee vind ik,aangezien die korting normaal gesproken zonder aanschaf van camera al gegeven werd bij de afgelopen acties. Nu moet je er een camera bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik dacht dat cashback lager was? Max 100euro.. Nu bijv 150euro op een XF23...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Quakie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:42:
Zoals
Quakie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:42:
Het is nu 75,- Alleen als je er er een camera bij koopt 150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Even iets anders: laatst was opeens die 'sync terminal cap' aan de voorkant van m'n X-T1 verdwenen. Even googelen leerde me dat dat bij meer mensen gebeurt. Vervanging is wel mogelijk maar dan alleen als een setje van drie, hier bijvoorbeeld. Nog wat verder zoeken leverde deze site op: via eBay kun je 10 van die ronde dingetjes kopen, bedoeld voor de Nikon. Vandaag kreeg ik die binnen en inderdaad: het past helemaal precies. Een prima oplossing, vandaar even dit berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor veel (Bijna alle) Fujifilm camera's en lenzen nieuwe firmware beschikbaar met wat verbeteringen bij manual focus, OIS of in combinatie met de X-E2.

Zie: http://www.fujifilm.com/s...as/software/fw_table.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Vandaag een XF 35mm F2.0 (zwart) besteld. Verwacht hem morgen binnen te krijgen. Ben erg benieuwd! Lees er erg goede dingen over en alle voorbeeldfoto's die ik heb gezien zien er erg goed uit.

Heb de afgelopen 15 maanden dik 11.000 foto's gemaakt met enkel de 18-135 lens, waardoor het wel eens tijd werd voor een uitbreiding. Volgens Lightroom maak ik eigenlijk volop gebruik van de gehele focal range, waarbij het gebied rondom de 35mm (30-40) toch wel verantwoordelijk is voor een 25% van mijn foto's.
De reden voor een wat lichtsterkere prime betreft het feit dat ik, zeker met kinderen, de sluitertijd vaker en vaker ontoereikend is om een moment scherp vast te leggen. Ik heb de ISO op auto staan, waarbij de max op 6400 ligt. De minimale sluitertijd dient 1/100 te zijn. Zeker bij foto's die binnen zijn gemaakt of in de avond, zijn deze waarden niet meer te halen.

Vanaf morgen zal ik zien of ik een verstandige keuze gemaakt heb...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ie binnen is dan meteen even de firmware updaten. Dan is het handmatig scherpstellen ook soepeler en nauwkeuriger. De meegeleverde zonnekap is best wel flut. Klein stukje plastic wat je er op schroeft. Voor wie een zonnekap gebruikt als bescherming naast het voorkomen van flares is het slimmer om een andere aan te schaffen (de officiële is prijzig maar wel makkelijk door de bajonetvatting; de goedkopere no-names zijn ook van het schroef-type).

Houdt er rekening mee dat de 35mm f2 ook geen wonderen gaat verrichten wat lichtsterkte betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

MazeWing schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 23:23:

De reden voor een wat lichtsterkere prime betreft het feit dat ik, zeker met kinderen, de sluitertijd vaker en vaker ontoereikend is om een moment scherp vast te leggen. Ik heb de ISO op auto staan, waarbij de max op 6400 ligt. De minimale sluitertijd dient 1/100 te zijn. Zeker bij foto's die binnen zijn gemaakt of in de avond, zijn deze waarden niet meer te halen.

Vanaf morgen zal ik zien of ik een verstandige keuze gemaakt heb...
Ik kan je nu al vertellen dat niet je sluitertijd het probleem is, maar je focustracking in deze..... een Fuji in combinatie met renende, hangende en springende kinderen gaat hem niet worden.

Heb er hier een rond lopen van bijna 4 en wanneer ik naar een speeltuin ga, neem ik een D750 mee met een Sigma 50mm Art 1.4 - een wereld van verschil en met wat aandacht voor je presets in LR kom je aardig in de buurt van Fuji.

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Houdt er rekening mee dat de 35mm f2 ook geen wonderen gaat verrichten wat lichtsterkte betreft.
Ik gebruik de 35 f/1.4 en heb al foto's geschoten op 1/15 uit de hand, dus met de f/2.0 moet dit zeker ook lukken, maar spelende kinderen zonder voldoende licht wordt moeilijk met de Fuji qua AF. Eénmaal buiten heb ik toch vaak een geslaagde foto met de 35mm, wat met de f/2.0 nog beter moet lukken met z'n betere AF.

Een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/8/7396/27594903895_cc31975134_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Bij goed licht heb ik meestal gewoon scherpe foto's. Ook tracking gaat goed in dat geval.

Pas wanneer het licht minder wordt gaat alles met sprongen achteruit...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

RigolleM schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 08:44:
[...]

Ik gebruik de 35 f/1.4 en heb al foto's geschoten op 1/15 uit de hand, dus met de f/2.0 moet dit zeker ook lukken, maar spelende kinderen zonder voldoende licht wordt moeilijk met de Fuji qua AF. Eénmaal buiten heb ik toch vaak een geslaagde foto met de 35mm, wat met de f/2.0 nog beter moet lukken met z'n betere AF.

Een voorbeeld:
En nu even door de knieën, kind van boven naar benden laten rennen en je single focuspoint op het gezicht houden met een een groot diafragma van tussen de f1.4 en f2.8, ben benieuwd hoeveel goede foto's je hebt in een burst van 8......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

De xf35 f2 is de snelste lens van Fuji qua AF. Verwacht dus betere resultaten dan met de 18-135

Met dat gezegd hebbende, ben ik absoluut niet ontevreden over de AF performance van de 18-135. Vele foto's genomen in de C stand waarbij ik tracking gebruikt heb (single-point) waren scherp. Alleen foto's waarbij de hond (op dit moment het "snelste" onderwerp in mijn omgeving) naar de camera rent, laat de AF het soms afweten.

Ik verwacht dat de xf35 f2 hier beter zal presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
GetaGrip schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 09:29:
[...]

En nu even door de knieën, kind van boven naar benden laten rennen en je single focuspoint op het gezicht houden met een een groot diafragma van tussen de f1.4 en f2.8, ben benieuwd hoeveel goede foto's je hebt in een burst van 8......
Deze was in één keer goed (zonder burst en met Single AF) met volgende belichting: ISO 1000 - f/1.4 - 1/500sec. Was de eerste maal met de 35mm f/1.4 i.c.m. de X-T10 welke ik ondertussen vervangen heb door een X-T1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GetaGrip schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 08:01:
Ik kan je nu al vertellen dat niet je sluitertijd het probleem is, maar je focustracking in deze..... een Fuji in combinatie met renende, hangende en springende kinderen gaat hem niet worden.
Daarom staat Facebook en Flickr ook zo vol met foto's van rondrennende en springende kinderen. Allemaal gemaakt met een smartphone. Om nog maar te zwijgen over de tijden waarin AF niet eens bestond en we toch dat soort foto's hadden. Straaljagers waren toen ook geen probleem. Fotoapparatuur is echt niet het probleem. Je boekt hoogstens in op gemak.
MazeWing schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 10:00:
De xf35 f2 is de snelste lens van Fuji qua AF.
Daar heeft Fuji iets over uitgelegd en het blijkt dat dit niet helemaal waar is: X­-Pro2, Is the AF faster?. De bovenste regel is de theorie, de ondersten meer de praktijk. De 16-55 f2.8 is sneller op 55mm. De genoemde lenzen zijn wel de snelste lenzen van de hele lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
GetaGrip schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 08:01:
[...]
Nou heb ik niet de luxe van een D750 om te vergelijken, maar focus tracking met mijn X-T10 icm XF 35mm f/2.0 gaat perfect hoor. Haarscherpe foto's van een rennend kind, de hele burst. (let wel dat de AF-C prioriteit op focus release is ingesteld, en niet op shutter!). Het is niet mijn kind, anders had ik er wat voorbeelden bij geplaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
Ik was zojuist mijn 18-55 lens aan het schoonmaken en zag aan de achterkant iets wat op lijkt op een minuscuul krullend haartje (een textielvezel waarschijnlijk). Ik krijg hem niet weg door de achterkant van de lens te poetsen. Hij lijkt zeg maar voor het achterste lenselement te zitten.

Is het gebruikelijk dat er af toe wat stof de lens binnendringt? Meer mensen die hier last van hebben? En zo ja, gaan de stofdeeltjes op den duur ook weer vanzelf weg?

Het stofje lijkt geen effect te hebben op de foto's die ik maak, maar ben toch bezorgd. Is dit iets waar ik de lens voor terug moet sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Sinds ik de lens gisteren in mijn bezit heb, heb ik al over de 1000 foto's gemaakt (waarvan ruim de helft in bursts gemaakt zijn). Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van deze lens.

Hij is zeer licht (170 gram), zeer scherp, de local-range en lichtopbrengst zijn erg goed en de AF is behoorlijk snel.
Ik moet wel bekennen dat ik weinig verschil merk met mijn 18-135. Wel heb ik de 35 f2 nog niet in vergelijkbare/lastige situaties gebruikt waarbij de 18-135 het soms liet afweten.

Tot nu toe dus geen spijt van deze lens.

Wel moet ik nog wennen aan het gebruik van een prime. Heb eigenlijk altijd zooms gebruikt. Ik merk wel dat het je creatiever laat denken hoe met bepaalde composities om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

ppl schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:53:
[...]

Daarom staat Facebook en Flickr ook zo vol met foto's van rondrennende en springende kinderen. Allemaal gemaakt met een smartphone. Om nog maar te zwijgen over de tijden waarin AF niet eens bestond en we toch dat soort foto's hadden. Straaljagers waren toen ook geen probleem. Fotoapparatuur is echt niet het probleem. Je boekt hoogstens in op gemak.
Really.....? Dit is het niveau waar je je argumenten op wilt baseren? Een smartphone?

Ga nu eens toch eerst wat lezen voordat je iets roept.... hier, laat me je helpen. ;)

http://photobizx.com/DSLR+to+the+Fuji+Mirrorless+System

Hint: Slow Focusing Speeds, Miss-Focusing for moving subjects & Low light focusing ability

Maar voor alle duidelijkheid, Fuji X-T1 met de laatste generatie lenzen blijft nog steeds een fanatisch systeem, maar mijn D750 met Sigma Art lenzen is altijd binnen handbereik voor wanneer ik spot-on focus speed in moeilijke situaties wil hebben.....

Hier een voorbeeld waar een Fuji X-T1 met 90mm een hele goede combi is.....

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Portofolio/i-94Kz7Hg/1/L/FXT12763-L.jpg

En hier waar de Fuji X-T1 een minder goede combi is..... oftewel de D750 met 3D focus tracking volgt het oog op een trampoline in een burst van 6 stuks.... alle 6fps waren bruikbaar. Bij een Fuji X-T1 met elke willekeurige lens momenteel ondenkbaar (voor nu!) - Ben ook zeer benieuwd naar de release van X-T2.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Dpr/i-RKJbXsL/0/L/DSC_1440-L.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door GetaGrip op 14-06-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Bovenste foto vind ik top. Voor de rest lees ik jullie discussie aandacht mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Ik neem aan dat er hier wel Tweakers aanwezig zijn die de XF35 F2 hebben. Ik heb mijne vandaag ontvangen maar loop tegen het volgende aan. Het lijkt erop dat het brandpunt flink wijzigt bij het scherpstellen, zie onderstaande foto's (GIF laat weinig van de kwaliteit over, maar je ziet wat ik bedoel). Hoort / herkennen jullie dit? Ik heb ook foto's met mijn XF18-55 gemaakt ter vergelijking, deze heeft dit niet.

XF35 F2:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11041695/foto/GoT/35/xf35-2.gif

XF18-55 ter vergelijking:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11041695/foto/GoT/35/xf1855.gif

[ Voor 24% gewijzigd door niels132 op 14-06-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Dat heet focus breathing. Nikkor 70-200 f/2.8 heeft het ook heel erg. Cinelenzen hebben het niet (tijdens filmen is het erg afleidend bij een focus pull) maar fotolenzen zijn er niet altijd even goed voor gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Focus peaking dus... Ik vind het verschil best groot eerlijk gezegd, maar niks wat niet hoort dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gisteren een gala geschoten voor een VMBO/HAVO. Daarbij had ik mijn D7000 in gebruik en voor de krappere stukken de 'simpele' X100s. Wat werkte die laatste heerlijk zeg.

Nikon spul verkopen en een Fuji (XT-1 bijvoorbeeld) erin? Twijfel! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
nielsgaastra schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:45:
Focus peaking dus... Ik vind het verschil best groot eerlijk gezegd, maar niks wat niet hoort dus?
Focus peaking is wat anders, focus breathing zoals Tobias zegt. Maar inderdaad niets dat niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
PdeBie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:57:
Gisteren een gala geschoten voor een VMBO/HAVO. Daarbij had ik mijn D7000 in gebruik en voor de krappere stukken de 'simpele' X100s. Wat werkte die laatste heerlijk zeg.

Nikon spul verkopen en een Fuji (XT-1 bijvoorbeeld) erin? Twijfel! :P
Niet twijfelen, na mijn flitsopdrachten voor de cursus fotografie gaat de Nikon D7200 ook in de verkoop. Het enige waar ik nog mee sukkel is snelle bewegingen, maar door vaak te oefenen lukt het mij beter en beter met de X-T1. Op deze manier hoef ik maar één systeem te onderhouden en voorzien van lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Naja, wellicht dat ik het Nikon spul wel houd i.v.m. macrofotografie wat ik veel doe. Fuji heeft nog geen echte dedicated macro lenzen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
PdeBie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:51:
Naja, wellicht dat ik het Nikon spul wel houd i.v.m. macrofotografie wat ik veel doe. Fuji heeft nog geen echte dedicated macro lenzen volgens mij.
Er is alleen een 1:2 60mm f/2.4 macro. Er is wel een 120mm macro voor 2016 aangekondigd (al zijn er geruchten dat de lengte kan veranderen).

Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/xf_lens/roadmap/img/index/pic_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

de 60mm is is geen 1:1 macro. de Zeiss 50mm is dat wel.

Pagina: 1 ... 32 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic