Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
mitchell2805 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:50:
Datzelfde zat ik ook mee. Ik heb nog een Nikon D7000 en daar is zelfs na vier à vijf jaar geen enkele vorm van haperingen te bekennen. Ook heeft die voor alles een knop als in: ISO-knop ingedrukt houden en dan met het wieltje instellen. Dat miste ik ook nog bij Fujifilm, maar misschien komt dat in de toekomst nog met een update.
Ik heb op mijn X-T10 het voorste wieltje ingesteld voor ISO: wieltje indrukken om ISO te selecteren, aan wieltje draaien naar de juiste waarde, wieltje weer indrukken om te bevestigen. Gaat erg makkelijk zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tobiasvs schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:45:
Da's niet helemaal waar, de X100-serie heeft een grotere EVF en OVF dan de X-Pro1. Geen gigantisch verschil, maar wel merkbaar!
Het ging om de X-Pro2 en niet om de X-Pro1. Buiten dat duidt de zinsnede "niet zoveel anders" overduidelijk aan dat er zeker wel verschillen zijn of het ook merkbaar is betwijfel ik alleen ten zeerste. Dat is veelal alleen op te merken door camera's naast elkaar te houden en verder veranderd het ook niks aan manier van fotograferen.
begintmeta schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 00:37:
Dat is natuurlijk zo, maar voor eventueel interessante informatie aan de randen van het scherm of bij lenzen <21mm is dat geen optie, daarnaast blijft het natuurlijk zo dat je nu eenmaal een kleiner deel van de vf kan gebruiken.
Dat eerste geldt inderdaad alleen voor dingen als het histogram, de belichtingscompensatie e.d. (informatie die eigenlijk redundant is aangezien je dat ook op de knoppen/draairingen kunt zien maar wel superhandig om ook in de zoeker te hebben). Het kader, de scherpstelpunten, je kunstmatige horizon (oftewel dat wat eigenlijk echt noodzakelijk is voor het kaderen) gaan echter wel mee. De optische zoeker heeft sowieso een probleem bij groothoeklenzen kleiner dan 18mm (16 en 14mm schijn je nog net te kunnen redden) waardoor je daar net als in het tele-bereik toch al snel naar de EVF overschakelt (de Leica mensen hebben daar zo'n mooie additionele optische zoeker voor in de flitsschoen voor). Bij andere camera's had je altijd van die opzetglaasjes waardoor je als brildrager meer van de zoeker kon zien. Al die glaasjes verkleinen het beeld waardoor je daar sowieso met een kleiner deel van de zoeker zit (of dingen te klein ziet). Enige oplossing is de dioptrie verstelling gebruiken zodat je zonder bril kunt kijken maar dan moet je wel een sterkte hebben die binnen het bereik van die verstelling valt.
Ik bedoelde het volgende: de evf van een denkbeeldige X-Pro2 ontworpen zonder ovf voor hetzelfde geld zou vermoedelijk wel iets beter kunnen zijn dan de huidige evf, maar je hebt dan natuurlijk geen ovf.
Wat bedoel je met "beter"? Een grotere zoeker zoals op de X-T1? Want verder is deze EVF erg goed en zelfs sneller dan die van de X-T1. Nou niet bepaald een onderdeel waarop bezuinigd is.
begintmeta schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:53:
Had sterk overwogen meteen een 16mm erbij te nemen, maar heb er toch maar vanaf gezien, de 18mm is daarentegen weer wat naarbovengeschoven op mijn interesselijst... maar voorlopig heb ik denk ik wel genoeg aan de 35mm en het wennen aan een modern digitaal en ook nog eens nieuw toestel
Dat heb ik ook. Die 16mm is dan ook echt groothoek en op dit moment 1 van de betere lenzen. De 18mm is echter mooi klein, lichtgewicht, goedkoper en doet het prima. De zonnekap is ook een stukje degelijker (de lensdop dan weer niet maar daar heb je vervangers voor).

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 09-03-2016 23:16 . Reden: wat verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
begintmeta schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:31:
[...]
Deze week de knoop maar eens doorhakken, en eerst nog eens vergelijken met andere moderne 'soortgenoten' (zonder ovf), zoals de T1, GX8 of ook A7II... Met name is de oogafstand van de X-Pro2-zoeker voor mij wat krap, dat geldt ook voor een X100t+lensjes, die ik op zich ook nog een klein beetje overweeg...
Ik schiet sinds Januari 2015 met de X100T en inmiddels de 2 conversie lensjes. Dat is een heerlijk compacte kit. Ik heb nu 28mm, 35mm en 50mm in een kleine tas bij me.

Het wisselen van de conversie lensjes is een beetje vreemd met het schroeven als je een dSLR bent gewend, maar de beeldkwaliteit blijft meer dan goed. Sta ik echt versteld van.

Ik heb thuis met mijn strobist spullen prachtige foto's gemaakt met de X100T die op dezelfde kwaliteit liggen als met mijn vorige 5DmkII camera. Natuurlijk 100% ingezoomd was die beduidend scherper, maar als ik naar de afdrukken kijk is het lastig de verschillen de zien hoor. Zeker na wat Photoshop.

De enige reden waarom ik soms denk aan te upgraden naar een X-Pro is dat ik dan de 56mm lens kan kopen om bij portretten nog beter te isoleren. Maar is het de grotere lenzen (en geld waard) voor af en toe een portret blijft dan de vraag.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:53:
...
... De optische zoeker heeft sowieso een probleem bij groothoeklenzen kleiner dan 18mm (16 en 14mm schijn je nog net te kunnen redden)
Ik zou 16 al niet meer redden, daarom had ik ook graag nog een stapje wijder willen hebben in de ovf, maar ik snap dat daar geen ruimte voor is.
waardoor je daar net als in het tele-bereik toch al snel naar de EVF overschakelt (de Leica mensen hebben daar zo'n mooie additionele optische zoeker voor in de flitsschoen voor).
Als ik me goed herinner schakelt de camera ook standaard over naar de evf als je een 16mm monteert. Opsteekzoekers heb ik op mijn RF ook wel gebruikt trouwens, werkt op zich ok, maar een EVF is, behoudens eventueel een wat 'krapper' beeld natuurlijk een heel aardig alternatief, met diverse voordelen. Kan er wel mee leven, maar desalniettemin had ik nog graag de 16mm willen kunnen gebruiken met de ovf.
Bij andere camera's had je altijd van die opzetglaasjes waardoor je als brildrager meer van de zoeker kon zien. Al die glaasjes verkleinen het beeld waardoor je daar sowieso met een kleiner deel van de zoeker zit (of dingen te klein ziet). Enige oplossing is de dioptrie verstelling gebruiken zodat je zonder bril kunt kijken maar dan moet je wel een sterkte hebben die binnen het bereik van die verstelling valt.
Voor mij is het beeld bij de X-Pro2 genoeg, zoals ik eerder aangaf is de oogafstand IMHO een erg belangrijk punt om zorgvuldig te bekijken en zeker als brildrager goed de tijd voor te nemen bij het testen van de camera.
Wat bedoel je met "beter"? Een grotere zoeker zoals op de X-T1? Want verder is deze EVF erg goed en zelfs sneller dan die van de X-T1. Nou niet bepaald een onderdeel waarop bezuinigd is.
Het enige wat ik wilde zeggen is: bij een niet-hybride vf kan meer worden bezuinigd op ofwel de ovf, ofwel de evf, als het budget verder gelijk blijft, kan het bespaarde worden besteed aan de vf (of andere onderdelen, of een lagere prijs)
Dat heb ik ook. Die 16mm is dan ook echt groothoek en op dit moment 1 van de betere lenzen. De 18mm is echter mooi klein, lichtgewicht, goedkoper en doet het prima. De zonnekap is ook een stukje degelijker (de lensdop dan weer niet maar daar heb je vervangers voor).
Als de 18mm WR was geweest, en wellicht nog wat aangepaster aan de nieuwere focuselectronica had ik hem meteen genomen denk ik...
Joepv schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 07:38:
...
Ik schiet sinds Januari 2015 met de X100T en inmiddels de 2 conversie lensjes. Dat is een heerlijk compacte kit. Ik heb nu 28mm, 35mm en 50mm in een kleine tas bij me.

Het wisselen van de conversie lensjes is een beetje vreemd met het schroeven als je een dSLR bent gewend, maar de beeldkwaliteit blijft meer dan goed. Sta ik echt versteld van.

Ik heb thuis met mijn strobist spullen prachtige foto's gemaakt met de X100T die op dezelfde kwaliteit liggen als met mijn vorige 5DmkII camera. Natuurlijk 100% ingezoomd was die beduidend scherper, maar als ik naar de afdrukken kijk is het lastig de verschillen de zien hoor. Zeker na wat Photoshop.

De enige reden waarom ik soms denk aan te upgraden naar een X-Pro is dat ik dan de 56mm lens kan kopen om bij portretten nog beter te isoleren. Maar is het de grotere lenzen (en geld waard) voor af en toe een portret blijft dan de vraag.
Ik heb inmiddels voor de X-Pro2 gekozen, in de hoop dat het uiteindelijk een manusje van alles/eierlegende Wollmichsau/jack of all trades (voor mij) is, wat naar mijn gevoel een X100 net iets minder zou kunnen zijn (al heeft die uiteraard ook weer zijn voordelen).

Ik heb helaas nog niet veel tijd gehad met het toestel te spelen, moet sowieso ook over naar een 'digitale workflow (of mindset), dus zal we even wennen worden. Een van de punten waarom ik voor Fuji had gekozen is trouwens de kwaliteit van de JPEGs recht uit de camera, maar aan wat recht uit de camera komt valt nogal wat te tweaken... ben benieuwd, aanvankelijk zal ik wel met twee kaarten RAW/JPEG gaan opslaan, zodat ik een beetje kan bekijken wat het effect van de instellingen bij RAW-conversie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet ook de in-camera settings niet (zie het Q-menu bijv.), daar kun je de jpeg output ook mee sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:35:
Vergeet ook de in-camera settings niet (zie het Q-menu bijv.), daar kun je de jpeg output ook mee sturen.
Klopt, in eerste instantie bewaar ik de RAW-bestanden ook vooral om in-camera de settings eens uit te proberen en uit te zoeken welke ik dan uiteindelijk onder de snelkeuzes/standaard wil leggen. Buiten de camera ga ik (ten minste, dat is het plan) niet heel veel met RAW doen, behoudens uitzonderlijke gevallen. RAW/JPEG zal ik voorlopig sowieso gescheiden laten wegschrijven, ook uit backupoverwegingen, maar of ik dat zal blijven doen weet ik niet, die RAW-bestanden zijn uiteindelijk toch ondanks compressie nog behoorlijk omvangrijk.

Het Q-menu is wel interessant, werkt best quick. Sowieso bevalt het toestel me nu ik er wat mee gespeeld heb haptisch/ergonomisch eigenlijk nog beter dan ik had verwacht. Wat ik wel een beetje jammer vind qua menu is dat de selectie voor 'my menu' toch wat te beperkt is. Ook zit ik me nog af te vragen wat ik op de Fn-toetsen zal leggen, vooralsnog heb ik de Fn-toets bovenop als DOF-preview ingesteld en het effect van de standaardinstelling van de ovf-fn-knop voor is me eigenlijk niet duidelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 10-03-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexff
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-12-2023
Op basis van de input van 'tobiasvs' & 'citruspers' heb ik alsnog de x-pro1 gekocht met de 35mm f2 lens. Nogmaals bedankt voor jullie input!

Nu vroeg ik me af of er iemand weet waar je de lensmate en/of match technical thumb rest kan kopen in Nederland? Uiteraard zijn andere tips (afgezien van de kiwi die ik niet mooi vind) zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:58
Alexff schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:54:
Op basis van de input van 'tobiasvs' & 'citruspers' heb ik alsnog de x-pro1 gekocht met de 35mm f2 lens. Nogmaals bedankt voor jullie input!

Nu vroeg ik me af of er iemand weet waar je de lensmate en/of match technical thumb rest kan kopen in Nederland? Uiteraard zijn andere tips (afgezien van de kiwi die ik niet mooi vind) zeer welkom!
kun je niet kijken bij amazon.de of - co.uk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Alexff schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:54:

Bij http://www.shootlight.nl/ heb ik de match technical thumb voor de X100T gekocht. Zo te zien heeft hij ook de thumb voor de x-pro1.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexff
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-12-2023
JeyJey schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:07:
[...]

kun je niet kijken bij amazon.de of - co.uk?
Helaas verkopen zij deze niet. Alleen generieke thumb rests worden aangeboden.
Joepv schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:16:
[...]

Bij http://www.shootlight.nl/ heb ik de match technical thumb voor de X100T gekocht. Zo te zien heeft hij ook de thumb voor de x-pro1.
Hier is die helaas niet leverbaar. Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb inmiddels al wel wat kunnen fotograferen met mijn nieuwe combinatie, gaat best redelijk, merk dat ik toch minder serieus heb gefotografeerd de afgelopen jaren, maar het is leuk. Er zijn ook nog wel wat kanttekeningen bij de interface van de camera (of van mij?) te maken IMHO, maar dat wordt wellicht nog bijgewerkt.

Het is toch nog een heel uitzoekwerk om goed te vergelijken wat de in-camera jpeg-opties nou precies onder welke omstandigheden bewerken. De PC-transfer via WiFi is daarbij best handig (jammer dat er geen linux-service van bestaat....).

Verder zijn er natuurlijk dingen die je gewoon niet in-camera kan doen. Aangezien ik nog geen noemenswaardige digitale-workflowervaringen heb, ben ik wel benieuwd naar adviezen voor een management/RAW-developer-programma. Ik heb nog wel een Mac in huis, maar dat is inmiddels een wat oudere MacBook Pro, Windows wil ik nog wel overwegen. Op Linux liggen Darktable of Digikam in mijn ogen het meest voor de hand, LightZone, RawTherapee, AfterShot Pro, en nog een aantal programmas zijn ook native mogelijk. Windows en Mac bieden natuurlijk Lightroom, Capture One etc... gezien ze allemaal net wat anders doen (zeker met x-trans), is het lastig kiezen. Prijstechnisch wil ik de digitale doka ook niet te zwaar maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41
ik kan op dit moment een X-T10 via mp aanschaffen, die volgens de gebruiker zelden gebruikt is. Zijn er zaken (los van de optische staat van de camera) waar ik op kan letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

107mb schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:19:
ik kan op dit moment een X-T10 via mp aanschaffen, die volgens de gebruiker zelden gebruikt is. Zijn er zaken (los van de optische staat van de camera) waar ik op kan letten?
Aantal sluiterbewegingen. Voor de rest is er niets mechanisch dat je kan controleren.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
sluiterbewegingen is rechtstreeks in de camera uit te lezen?
bij mijn oude 50D moest dat via een tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu-on
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-03 14:47
Het aantal sluiterbewegingen is niet uit te lezen. Je kunt een indicatie krijgen door naar de nummers van de bestanden te kijken, maar die stand is te beïnvloeden. Verder moet je nog eigenlijk nog verschil maken tussen de mechanische en de elektronische sluiter.

Wat mijns inziens belangrijker is zijn eventuele beschadigingen aan de sensor. Gewoon stof is vrij eenvoudig te verwijderen, maar er kunnen ook andere 'smeersels' of beschadigingen op sensor zitten (zo heb ik ooit een Sony gehad met een klein krasje op de sensor wat veroorzaakt was door een slechte reinigingsbeurt).

Je kunt de verkoper in ieder geval vragen om een 'dust-check' te doen, zie b.v. https://photographylife.c...-dust-on-your-dslr-sensor

[ Voor 3% gewijzigd door Mu-on op 15-03-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Controle was niet nodig, camera zat nog in de verzegelde verpakking!

Nu lekker fotograferen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:28
Mu-on schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:42:
Het aantal sluiterbewegingen is niet uit te lezen.
Zonet in mijn EXIF zitten snorren en ik heb wel de shutter count gevonden.
Het veld noemt 'Image Count' en staat onder 'MakerNotes'.
In één van de laatste firmwares is de shutter count in de EXIF toegevoegd blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
RigolleM schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:49:
[...]

Zonet in mijn EXIF zitten snorren en ik heb wel de shutter count gevonden.
Het veld noemt 'Image Count' en staat onder 'MakerNotes'.
In één van de laatste firmwares is de shutter count in de EXIF toegevoegd blijkbaar.
Interessant, Bij mijn X-Pro2 staat die counter (volgens exiftool) constant op 1, firmware of software bugje?

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 16-03-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Interessant, Bij mijn X-Pro2 staat die counter (volgens exiftool) constant op 1, firmware of software bugje?
Gebruik gemaakt van deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
begintmeta schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 22:14:
Verder zijn er natuurlijk dingen die je gewoon niet in-camera kan doen. Aangezien ik nog geen noemenswaardige digitale-workflowervaringen heb, ben ik wel benieuwd naar adviezen voor een management/RAW-developer-programma. Ik heb nog wel een Mac in huis, maar dat is inmiddels een wat oudere MacBook Pro, Windows wil ik nog wel overwegen. Op Linux liggen Darktable of Digikam in mijn ogen het meest voor de hand, LightZone, RawTherapee, AfterShot Pro, en nog een aantal programmas zijn ook native mogelijk. Windows en Mac bieden natuurlijk Lightroom, Capture One etc... gezien ze allemaal net wat anders doen (zeker met x-trans), is het lastig kiezen. Prijstechnisch wil ik de digitale doka ook niet te zwaar maken...
Nu heb ik wel een noemenswaardige digitale-workflow, maar ben toch benieuwd waar jullie mee werken? Ik ben geen 'veel-schieter', dus voor mij werkt(e) Adobe Camera Raw en Photoshop altijd meer dan voldoende, maar ik merk zo af en toe dat Camera Raw toch wel moeite heeft met de raw files van Fujifilm. Ten eerste is overzetten naar .dng een irritante en overbodig stap en ten tweede merk ik dat Camera Raw er toch wel zo af en toe een rommeltje van maakt.

Nu dacht ik dat de raw-converter van Camera Raw gelijk was aan die van Lightroom, maar ik lees her en der wel dingen dat Lightroom beter met Fujifilm raws omgaat dat Camera Raw, is dat ook zo of raden jullie toch een andere Raw converter aan?

Nu hoor ik goede berichten over Iridient, maar als ik toch andere software aan ga schaffen, is misschien iets als Lightroom met wat meer workflow/bibliotheek mogelijkheden toch ook wel prettig. Ideeën, suggesties, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:04
Ik gebruik zelf voor het gemak Lightroom (werk veel met het Adobe pakket). Foto's zijn goed te beheren en in de laatste versies worden Fuji RAW files goed ondersteund. De basics zijn makkelijk en je hebt uitgebreide edit mogelijkheden. Iridient geeft inderdaad net iets betere resultaten maar vind ik persoonlijk niet erg fijn werken. Ik heb Iridient en Photo Ninja geprobeerd waarbij ik die laatste minder goede resultaten vond geven dan Lightroom terwijl je daar ook goede dingen over leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat geeft zoals ik verwacht had (omdat ik locaal ook exiftool had gebruikt) hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
lateef schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:35:
...

Nu hoor ik goede berichten over Iridient, maar als ik toch andere software aan ga schaffen, is misschien iets als Lightroom met wat meer workflow/bibliotheek mogelijkheden toch ook wel prettig. Ideeën, suggesties, ...?
Ik ben nu de nieuwste versie van Digikam, Lightroom en Aftershot Pro het serieuste aan het overwegen, maar eerst vooral ook nog foto's maken, en ook support tav compressed x-trans RAF even afwachten....

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 16-03-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzztoh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 12:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Ik vind lightroom toch wel erg prettig als library. Ook fotobewerken bevalt goed. Echter heb ik nooit iets anders geprobeerd. Ik blijft hoop hebben dat de ondersteuning van fuji beter wordt. Momenteel schiet ik nog steeds in raw+jpeg, waar ik met mijn pentax enkel raw schoot.

Sinds kort heb ik verder de 35mm f/2. Stuk stuggere diafragmaring dan de 14, 24 en 56mm. Focus gaat verder heerlijk snel en het is een mooi maatje. Volgens mij niet veel kleiner dan de 1.4 variant maar dat komt wellicht mede door de WR en de nieuwe autofocus. Moet hem verder nog grondig testen.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik heb deze week een X-T10 met XC 16-50 aangeschaft. Op beide zat firmware 1.0. Inmiddels de camera geupdated naar 1.20 zodat ik met windows 10 kan communiceren. Voor de lens is ook een nieuwe firmware aanwezig (verbeterde werking van OIS) maar deze krijg ik niet geinstalleerd. Bij het updaten krijg ik de melding dat er geen firmware gevonden is. De SD kaart is geformatteerd, en alleen de lens-firmware staat erop. Iemand een idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
107mb schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:24:
ik heb deze week een X-T10 met XC 16-50 aangeschaft. Op beide zat firmware 1.0. Inmiddels de camera geupdated naar 1.20 zodat ik met windows 10 kan communiceren. Voor de lens is ook een nieuwe firmware aanwezig (verbeterde werking van OIS) maar deze krijg ik niet geinstalleerd. Bij het updaten krijg ik de melding dat er geen firmware gevonden is. De SD kaart is geformatteerd, en alleen de lens-firmware staat erop. Iemand een idee wat er aan de hand is?
Voor de XC16-50mmF3.5-5.6 OIS II is er enkel versie 1.0 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
|:(

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo, de eerste beschadiging is ook weer binnen voor mijn X-Pro2, maar ja, hij wordt gebruikt, dus waarom niet... het valt gelukkig mee, leek aanvankelijk behoorlijk heftig (m.n. verf, maar die was gelukkig goed te verwijderen toen ik er later wat tijd voor had, en het glas was gelukkig gespaard)

Met kinderen op stap in een donker museum vond ik de manual focus van de X-Pro2 best goed werken, anders en toch net wat minder snel dan bij de rangefinder (Bronica) of oudere SLR met nog een mooi matglas, maar het viel zeker niet tegen. Ook kon ik natuurlijk prima pre-focussen hoe de dof-schalen ('met name de afdruk-versie, de pixelvariant is denk ik wat simpeler) precies uitpakken moet ik nog maar even afwachten. De digitale split screen vind ik op de een of andere manier toch niet goed werken, moet er nog eens goed naar kijken. Focus peaking was dan wel redelijk, maar het in-focusgebied zou van mij nog wel iets duidelijker mogen worden aangegeven. De edge detection lijkt behoorlijk voorzichtig en ook de duidelijkheid van waar een edge is laat imho wat te wensen over. Merk wel dat ik toch echt nog moet wennen aan het toestel, naast dat ik ook de fotografeer-vaardigheid algemeen wel wat ben verloren geloof ik. Daarnaast merk ik dat ik toch echt nog mn een groothoek erbij 'moet' halen.

Ik heb de AF-L-knop ook een aantal keren gebruikt, maar zonder AF-licht wordt het dan al snel maar matig, en een AF-licht is nu eenmaal niet altijd even prettig vind ik. Heeft iemand nog tips voor het handmatig focussen? I

Voor de keuze mbt RAW/fotomanagementsoftware wacht ik gewoon nog rustig af tot alle software die ik zou overwegen X-Pro2 RAFs ondersteunt.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 20-03-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teklop
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Mocht je geen probleem hebben met manual focus, is een Samyang 12mm f2 ook een optie. Heb 'm zelf net besteld (Blitzangebot op Amazon DE). Algemene reviews zijn lovend.
Wordt een goed compagnon naast mijn 16mm f1.4

[ Voor 12% gewijzigd door teklop op 21-03-2016 14:54 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
teklop schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:52:
Mocht je geen probleem hebben met manual focus, is een Samyang 12mm f2 ook een optie. Heb 'm zelf net besteld (Blitzangebot op Amazon DE). Algemene reviews zijn lovend.
Die heb ik ook een tijdje op het oog, voor welke prijs heb je 'm gehaald? Kan de aanbieding niet vinden :(

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teklop
  • Nu online
Zo'n Amazon 'Blitzangebot' duurt in de regel maar een paar uur.... Had 'm voor €299 incl verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Zo, dat is een nette prijs. Veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
teklop schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:52:
die heb ik ook sinds 2 weken (overgenomen van een tweaker). Mooi dingetje idd, er gaat letterlijk een wereld voor me open met fotograferen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teklop
  • Nu online
De Samyang of de 16mm f1.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
De Samyang heeft hij van mij overgenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Trasos schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:26:
[...]

De Samyang heeft hij van mij overgenomen :)
dat kan ik bevestigen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Zijn er hier mensen die iets weten over het al dan niet verdwijnen van de XF 18-55 f/2.8-4?
Ik hoorde van de week iemand zeggen dat die zou gaan verdwijnen en dat de vervanger de (veel) duurdere 16-55 f/2.8 zou worden. Ik kan het me niet voorstellen, maar goed er gebeuren wel meer rare dingen in de wereld.
Wat ik me wel voor kan stellen is dat ze misschien werken aan een nog betere v2 van die 18-55, maar dat is meer life-cycle-management.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niets over gehoord. Ik zou het een beetje vreemd of zelfs dom vinden als de 18-55 zou verdwijnen, hij is optisch erg goed en (zeker vergeleken bij de 16-55) compact en relatief goedkoop. Het is zo'n beetje het beste kit-objectief, de 16-55 is geen kit-objectief en zal dat ook niet worden...
Een versie II met WR bijvoorbeeld kan ik mij ook wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Heb het ook nog niet voorbij zien komen, van wie hoorde je dat? Het lijkt me dat als het gebeurt er gewoon een v2 komt, het is toch wel een classic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 21:15

thaMini

Tool !!

De 16-55 heeft ook geen OIS dacht ik.
Dan zou een versie II logischer zijn inderdaad.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klopt de 16-55 heeft geen OIS. Houdt er dan wel rekening mee dat het objectief groter en zwaarder zal worden als ze OIS gaan toevoegen. dit is wat Fuji meermaals in haar statements heeft aangegeven met betrekking van het ontbreken van OIS bij de 16-55.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Wat logischer zou zijn is dat er bij de lancering van de X-T2 een nieuwe kitlens met WR op de proppen komt.
In een ideale wereld mag ze van mij dan er zo uit zien: 16-55 f/2.8-4.0 OISII WR ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Van mij mag een geupdate 18mm (vrijwel even compact als het huidige, ook f/2 (of minder), WR, iets kleiner nabijheidspunt, iets betere randscherpte en overige optische eigenschappen, verbeterde autofocus en diafragma) en een ~70mm ~f/2.5 OIS WR uitkomen die laatste eventueel compatibel met extenders en met macrofunctionaliteit.

[ Voor 42% gewijzigd door begintmeta op 23-03-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Superdaantje schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:17:
Klopt de 16-55 heeft geen OIS. Houdt er dan wel rekening mee dat het objectief groter en zwaarder zal worden als ze OIS gaan toevoegen. dit is wat Fuji meermaals in haar statements heeft aangegeven met betrekking van het ontbreken van OIS bij de 16-55.
Maar de 16-55/2.8 is al niet zo'n bijzonder lichte lens, dus zou het nog veel uit maken als die een stukje groter en zwaarder wordt? Als ik een f2.8 zoomlens koop, verwacht ik dat die toch vrij lomp zal zijn, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
henkie196 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:56:
[...]

Maar de 16-55/2.8 is al niet zo'n bijzonder lichte lens, dus zou het nog veel uit maken als die een stukje groter en zwaarder wordt? Als ik een f2.8 zoomlens koop, verwacht ik dat die toch vrij lomp zal zijn, in ieder geval.
Naast formaat zeggen ze ook dat OIS (of IBIS) ten koste gaat van beeldkwaiteit. Ik weet niet of het waar is maar zou me kunnen indenken dat als het waar is consumenten zelf kunnen bepalen of ze het aan of uit zetten :+ Om diezelfde reden dus ook geen OIS in de top objectieven < 56mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We gaan wel helemaal los als objectief-ontwerpers-in-de-dop: 10-400 mm en qua afmeting en afbeeldingseigenschappen als de oude 18-55... Diafragma 1.0 als het effe kan, 1,2 is ook wel goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sodela, ik vind mijn eisen1,2 niet zo buitensporig moet ik zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Sluw schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:49:
Heb het ook nog niet voorbij zien komen, van wie hoorde je dat?
Van iemand die een X-E2s met de 18-55 had gekocht en de verkoper zei......... Dan weet je het wel :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:00:
[...]

Naast formaat zeggen ze ook dat OIS (of IBIS) ten koste gaat van beeldkwaiteit. Ik weet niet of het waar is maar zou me kunnen indenken dat als het waar is consumenten zelf kunnen bepalen of ze het aan of uit zetten :+ Om diezelfde reden dus ook geen OIS in de top objectieven < 56mm
Dat verhaal ging over IBIS en heeft te maken met het feit dat de sensor beweegt. De mount van de Fuji's is hier niet op berekent, het is te smal. Technisch zou het echter wel kunnen maar dat betekent dat niet de gehele sensor wordt belicht en ze dus moeten gaan berekenen wat de pixels eigenlijk hadden moeten zijn. Dat soort acties levert kwaliteitsverlies op. Aangezien Fuji geen kwaliteitsverlies wil zal IBIS ook nooit naar de X-serie komen.

Met OIS hebben ze geen enkel probleem, dat stoppen ze graag in de langere lenzen waaronder vele toplenzen. Ze stoppen het alleen niet in alle lenzen omdat het niet bij alle lenzen zin heeft en het bij sommige lenzen de lens te groot en log maakt. Ze weten daar bij Fuji heel goed dat de gebruikers compacte lenzen willen hebben (zoals de 35mm f/2.0 WR; men wil ook graag een 18 en 23mm variant daarvan zien). Er zijn een paar interviews waarin ze dit hebben aangegeven (die je via sites als Fuji Rumors terug kunt vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dat waar is van IBIS en te smalle mount, hoe doet Sony dat dan met hun A7 serie (A7R2 bijvoorbeeld):

Afbeeldingslocatie: http://nofilmschool.com/sites/default/files/styles/article_wide/public/sony_a7r_ii_front.jpg

Als je dat vergelijkt met Fuji:

Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2015/05/Fujifilm-X-T10-mirrorless-camera.jpg

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
ppl schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Dat verhaal ging over IBIS en heeft te maken met het feit dat de sensor beweegt. De mount van de Fuji's is hier niet op berekent, het is te smal. Technisch zou het echter wel kunnen maar dat betekent dat niet de gehele sensor wordt belicht en ze dus moeten gaan berekenen wat de pixels eigenlijk hadden moeten zijn. Dat soort acties levert kwaliteitsverlies op. Aangezien Fuji geen kwaliteitsverlies wil zal IBIS ook nooit naar de X-serie komen.

Met OIS hebben ze geen enkel probleem, dat stoppen ze graag in de langere lenzen waaronder vele toplenzen. Ze stoppen het alleen niet in alle lenzen omdat het niet bij alle lenzen zin heeft en het bij sommige lenzen de lens te groot en log maakt. Ze weten daar bij Fuji heel goed dat de gebruikers compacte lenzen willen hebben (zoals de 35mm f/2.0 WR; men wil ook graag een 18 en 23mm variant daarvan zien). Er zijn een paar interviews waarin ze dit hebben aangegeven (die je via sites als Fuji Rumors terug kunt vinden).
Je kunt best gelijk hebben, dacht dat ik langs had zien komen dat het niet alleen maar over IBIS ging. Als ik even snel google zie ik ook dit op Cameralabs staan: "So optical stabilization was omitted on grounds of optical quality and in order to deliver 24mm equivalent coverage." En of de Fujifilm UK twitterfeed over een vraag waarom die geen OIS heeft: "they need to be to allow for the absolutely best image quality. We feel that it will be a better lens without it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:00:
Als dat waar is van IBIS en te smalle mount, hoe doet Sony dat dan met hun A7 serie (A7R2 bijvoorbeeld):

[afbeelding]

Als je dat vergelijkt met Fuji:

[afbeelding]
Kan de zelfde reden zijn waarom Fuji lenzen een iets grotere beeldcirkel bedekken, omdat de randscherpte van de lenselementen iets minder is... Misschien hanteert Sony andere criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is niet echt een objectief wat op mijn lijst zou staan, maar voor een wat lagere prijs wordt een pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 18-135mm F/3.5-5.6 R OIS WR wel het overwegen waard,... al vind ik de 599€ die men er nu voor vraagt eigenlijk toch nog best hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het 18-135 is een prima allround objectief voor als je op vakantie gaat. Optisch niet briljant als bijvoorbeeld de 18-55 of primes, maar ook niet slecht. Ik gok dat het minimaal net zo goed is als de high-end "mega-zooms" objectieven bij de buren en duidelijk beter dan de allround objectieven daar.
Het is wel redelijk fors, de OIS is erg effectief en het is weerbestendig. Of het 599,= waard is moet iedereen zelf bepalen. De prijs-prestatie is bij die prijs best wel goed te noemen. Tijdens vakanties en langere wandelingen mag die best wel mee bij mij. Sterker, ik was blij dat ik hem bij mij had tijdens een aantal hoosbuien in Wales ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ben nu toch te laat/het was wellicht een prijsfout.... ben er niet zo rouwig om moet ik zeggen.

Heeft iemand de nieuwe X-Pro2-firmware al geinstalleerd eigenlijk? Heb mezelf voorgenomen even af te wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 24-03-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sluw schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:39:
[...]

Je kunt best gelijk hebben, dacht dat ik langs had zien komen dat het niet alleen maar over IBIS ging. Als ik even snel google zie ik ook dit op Cameralabs staan: "So optical stabilization was omitted on grounds of optical quality and in order to deliver 24mm equivalent coverage." En of de Fujifilm UK twitterfeed over een vraag waarom die geen OIS heeft: "they need to be to allow for the absolutely best image quality. We feel that it will be a better lens without it"
Op moment als ze OIS gingen implementeren wat ze eerst wel wilde. Als ik goed kan herinneren stond op de eerste mockups ook OIS. Objectief is al vrij fors als ze hierin OIS hadden geïmplementeerd was dit ten kosten gegaan van de optische kwaliteit. Had men als nog voor OIS gekozen en de optische kwaliteit die ze wenste. Zou het objectief nog groter worden. En dat laatste wilde ze niet, omdat men toch de uitstraling wenste van compact systeem.

Persoonlijk heb ik de OIS niet zo erg gemist op de 16-55.

Gebruik zelf nu veelal de a7r II deze heeft IBIS, maar dat werkt hierop toch verrekte goed, zonder dat ik inboet op optische kwaliteit. (voormijn gevoel) Staat dan ook negen van de tien keer aan.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 18-135 is er nog wel voor 599,= hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:00:
Het zijn niet mijn woorden maar die van Fuji mensen zelf: “Our highest priority is always image quality”. Interview with Takashi Ueno and Shusuke Kozaki from Fujifilm Japan. Daar staat in ieder geval de volledige uitleg waarom het niet kan met de XF mount (achter die website zitten een aantal X-photographers, die hebben net even iets makkelijker toegang tot dat soort zaken).
begintmeta schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:07:
Heeft iemand de nieuwe X-Pro2-firmware al geinstalleerd eigenlijk? Heb mezelf voorgenomen even af te wachten.
Yep, ging vlekkeloos en alle instellingen zijn behouden (geen destructive flash dus). Probleem is alleen dat de mensen die tegen het reset probleem aanliepen veruit de meesten dit maar 1 of 2x hebben gehad. Weten of het probleem echt verholpen is zal de tijd moeten gaan uitwijzen.

De update heeft nog 2 fixes/improvements:
The other two bugs mentioned are very obscure and highly unlikely to be encountered in the field. Fuji is only sharing the details internally but here they are:

The followings are fixed phenomena which will not be disclosed in the website.
1) In case, with OVF setting, the shutter button is repeatedly pressed halfway while you turn the zoom ring, in rare cases, freeze could happen.
2) In INTERVAL TIMER SHOOTING, the shooting doesn’t start when INTERVAL and/or START WAITING TIME is set to 18 hours or longer.
bron
Superdaantje schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 18:17:
Gebruik zelf nu veelal de a7r II deze heeft IBIS, maar dat werkt hierop toch verrekte goed, zonder dat ik inboet op optische kwaliteit. (voormijn gevoel) Staat dan ook negen van de tien keer aan.
Is net als met lenzen. Dat wordt tot op de atoom geanalyseerd. In de praktijk blijken de gevonden problemen dan vaak reuze mee te vallen of simpelweg niet merkbaar/zichtbaar. Zo wordt de 18mm als 1 van de minste lenzen van Fuji gezien qua kwaliteit en toch is iedereen er reuze tevreden over.

[ Voor 15% gewijzigd door ppl op 24-03-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppl schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:39:
Het zijn niet mijn woorden maar die van Fuji mensen zelf: “Our highest priority is always image quality”. Interview with Takashi Ueno and Shusuke Kozaki from Fujifilm Japan. Daar staat in ieder geval de volledige uitleg waarom het niet kan met de XF mount (achter die website zitten een aantal X-photographers, die hebben net even iets makkelijker toegang tot dat soort zaken).
Wat ik zo uit het verhaal haal, is dat de beeldcirkel van hun lenzen eerder te klein is en niet de mount. Het gat is echt meer dan groot genoeg om flink de sensor te shiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is maar net hoe je het interpreteert. Ze hebben hun hele systeem ontworpen om een zo klein mogelijke camera, mount en lens systeem te hebben. Dat heeft kennelijk gevolgen voor die beeldcirkel waardoor deze te klein is. Dat kun je interpreteren als zijnde een gevolg van de kleinere mount of precies andersom. Zij lijken het eerste te bedoelen:
The diameter of our mount was designed for the image circle without IBIS.
Zeker als je de eerste zin bij de volgende vraag erbij haalt:
To cover the larger image circle, not only mount size (and body size), but also lens size must be bigger.
Maar goed, het kan niet en dus zullen we het met OIS moeten doen. Niet dat het echt iets uitmaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:36
Een interessante disassembly van een X100T op iFixit:
https://www.ifixit.com/Gu...m+X100T+Disassembly/55681

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Als je ziet hoeveel werk en techniek er dan in een camera zit begrijp je weer waarom ze zo "duur" zijn ;)! Prachtig om te zien. Wat betreft techniek en kosten: afgelopen maand heb ik mijn XF 56mm ter reparatie gestuurd, de diafragma ring was los gekomen door gebruik/schade. Hoe vraag ik mij nog af maar afijn het werkte nog dus dat viel mee, het schaafde enkel als je de ring verkeerd vasthield. De uiteindelijke rekening was om en nabij de €92,-. Tegelijkertijd hebben ze de EVF en grip vervangen van mijn ene X-T1, deze had lichte banding in de EVF en loslatende grip bij de thumb-rest. Dit was geheel kosteloos voor mij :).

Al met al een positieve ervaring met de Fuji service, een mailtje naar het hoofdkantoor in Duitsland, een kopie van mijn factuur en er kwam een DHL label op de mail naar mij toe. Afgeleverd en binnen 10 werkdagen was het geheel retour. Dit heb ik bij Nikon niet mee gemaakt toen ik daar nog mee schoot, zo snel...

Nu komt het volgende: Naast mijn Samyang 12mm f2 wellicht een XF 16mm 1.4 halen of een 90mm f2 naast mijn 56 1.2.. Keuzes! Een mooie wide-angle met 24mm eqv. (met autofocus en lichtsterk) mis ik nog wel maar anderzijds vind ik soms de 56mm ook net te kort voor tijdens ceremonies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pat-Juh schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:32:
...
Nu komt het volgende: Naast mijn Samyang 12mm f2 wellicht een XF 16mm 1.4 halen of een 90mm f2 naast mijn 56 1.2.. Keuzes! Een mooie wide-angle met 24mm eqv. (met autofocus en lichtsterk) mis ik nog wel maar anderzijds vind ik soms de 56mm ook net te kort voor tijdens ceremonies.
Lastig inderdaad, dat kiezen. Ik heb voorlopig wel genoeg aan een XF 18, XF 35F2 en XF 90. De 18mm is op zich wel aan vervanging toe heb ik gemerkt, die lens kan in mijn ogen niet helemaal tippen aan de Bronica RF 45mm f/4 die ik eerder gebruikte voor die beeldhoek, maar goed dat toestel heb ik niet meer, en het verwerken van de film kwam er toch nooit van. Ik ben dus aan het wachten op een interessante XF 18mm F1.4-1.6 WR die redelijk compact is, compacter dan de 16 en toch goede optische prestaties heeft. Ben benieuwd... tot dan voldoet de huidige 18mm prima, begin weer langzaam aan het toestel en het fotograferen te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

begintmeta schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:35:
[...]

Lastig inderdaad, dat kiezen. Ik heb voorlopig wel genoeg aan een XF 18, XF 35F2 en XF 90. De 18mm is op zich wel aan vervanging toe heb ik gemerkt, die lens kan in mijn ogen niet helemaal tippen aan de Bronica RF 45mm f/4 die ik eerder gebruikte voor die beeldhoek, maar goed dat toestel heb ik niet meer, en het verwerken van de film kwam er toch nooit van. Ik ben dus aan het wachten op een interessante XF 18mm F1.4-1.6 WR die redelijk compact is, compacter dan de 16 en toch goede optische prestaties heeft. Ben benieuwd... tot dan voldoet de huidige 18mm prima, begin weer langzaam aan het toestel en het fotograferen te wennen.
Aangezien jij twee laatste lenzen hebt in de x series:
Zie je enorme verschillen tussen de XF18 en XF35F2/XF90 qua uiteindelijke beeld kwaliteit?

De XF18 wordt meestal neergezet als slechtste XF prime lens... Andere zeggen dat het wel mee valt..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, de verschillen zijn groot net als de AF snelheid en het geluid dat erbij gemaakt wordt. De beeldhoek is overigens ook heel anders, dus een beetje appeltjes met peertjes vergelijken.
Zonder vergelijkingsmateriaal en met andere merken (ik neem dan van de systeemcamera's met name even de Sony) is de 18 mm gewoon erg goed. Maar binnen de familie van Fuji is die toch wel een bijzonder kind zoals Herman Finkers dan zou zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind het lastig de drie objectieven echt te vergelijken, omdat ze natuurlijk wel erg verschillen qua brandpunt/beeldhoek (en daaraan gekoppelde eigenschappen). Ik heb ze dan ook niet echt met elkaar vergeleken, laat staan in dat enigszins objectieve zin gedaan, elke vergelijking zou zijn op basis van de foto's die ik er tot nu toe mee heb gemaakt. Het vergelijken van bijvoorbeeld twee 18mms is voor mij makkelijker, of ook het vergelijken van de XF18mm met de bewuste Bronica RF45mm (die ik prettiger vind, maar goed een 45mm f/4 645 vergelijken met een 18mm f/2 APS-C is ook wel wat scheef).

Zo grofweg, gevoelsmatig kan ik in iedergeval zeggen dat ik 'lenstechnisch' (foto-technisch is een andere, vooral sterk door mij beperkte factor) met alle drie de lenzen tevreden ben. Het 18mm objectief heeft, in tegenstelling tot wat ik hier en daar op internet heb gelezen, ook een prima autofocusgedrag bijvoorbeeld (met nieuwste firmware aan X-Pro2). Je kan eventueel de 16mm en de 18mm enigszins vergelijken, maar die verschillen natuurlijk ook op meer punten dan de beeldhoek en opening. Als Fuji nu weer met nieuwe 18, 35 en 90mm-objectieven zou komen zou ik eerst de vervanging van de 18mm overwegen, maar die moet dan wel (bijna) net zo compact blijven (en tenminste even korte minimale scherpstelafstand hebben), liefst f/1.4-1.7 en WR zijn (en ook wel wat duurder). Qua uitbreiding zou ik nu het eerst kijken naar een ~10-14mm en vervolgens naar een ~70mm 1:1 macro of eventueel een multifunctionele zoom.

Ik zal misschien eens trachten de objectieven wat objectiever te vergelijken.

Wat 'pixelpeeperiger': de 18mm is wel minder in allerlei opzichten, met name in vergelijking met te 90mm, maar ook de 35f2 is beter. ZAoals ik ook eerder al had geschreven zouden dhoeken wel wat scherper mogen, daarnaast is sprake van CA en vertekening, die wel enigszins wordt weggewerkt door lensprofielen. Als het je echt om die zaken gaat/het nodig is voor wat je wilt fotograferen/bereiken met de foto, en bijvoorbeeld prijs, afmetingen of exacte beeldhoek of compatibiliteit met de ovf minder van belang is, kan je vermoedelijk beter de 16mm pakken. Maar ook met de 18 zijn prima foto's te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 07-04-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Sinds ik 2 lenzen heb met mijn X-e2 (18-55 + Samyang 12mm) zoek ik een nieuwe tas/case. Iemand een goed idee?

Momenteel heb ik een lowepro apex 110aw. Wordt wel erg krap met de 12mm er ook nog bij. Maar ik zoek wel weer een compact dingetje. De case zal ook regelmatig verdwijnen in een rugtas, om te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Ik ben momenteel aan het sparen voor een X-T10 en het plan is om eind mei vlak voordat de cashback actie afloopt genoeg geld te hebben voor de aankoop. Ik ben een compleet groentje op het gebied van camera's met verwisselbare lenzen en daarom lijkt het me een goed idee om te beginnen met de kitlens. De vraag is echter welke kitlens.

Enerzijds is er de XC 16-50mm die voor zo'n 55 euro bovenop de losse body prijs zo goed als gratis is. Als ik de reviews mag geloven een prima lens, maar hij wordt toch nergens echt de hemel ingeprezen.

Anderzijds is er de XF 18-55mm voor 375 euro bovenop de losse body prijs. Deze krijgt wel behoorlijk goede reviews.

Mijn grote vraag is nu of de XF lens de extra 320 euro waard is. Vooral omdat ik niet zeker weet of een zoomlens wel mijn voorkeur gaat hebben. Het kan goed zijn dat ik primes leuker ga vinden.

Natuurlijk ben ik bekend met alle feitelijke verschillen tussen de twee lenzen (plastic vs metaal, f/3.5-5.6 vs f/2.8-4, wel diafragma ring vs geen etc.) maar ik ben vooral benieuwd naar gebruikerservaringen. Is er hier iemand die met beide lenzen ervaring heeft? Of mensen die de goedkope lens hebben en spijt hebben dat ze niet de duurdere hebben genomen. Vind het echt moeilijk om een keuze te maken. Wil niet later alsnog 600 euro moeten neerleggen voor de XF 18-55mm en blijven zitten met een kitlens die niet te verkopen is. Tegelijkertijd wil ik niet 320 euro meer betalen als het weinig toegevoegde waarde biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
-fout-

[ Voor 100% gewijzigd door 107mb op 14-09-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 08:06
Ik heb de 16-50 gehad en veel reviews gelezen. Ik heb nu geen fuji meer maar had liever de 18-55 gehad.

de 16-50 heeft 2mm meer, en dat is best veel binnen dit bereik.
de 18-55 is lichtsterker, wat echt een groot pluspunt is. Ook de diafragma ring is een erg fijne feature.
Deze had ik wel op mijn prime.

De 16-50 heeft een perfecte prijs/prestatie verhouding.
De 18-55 is een veel betere lens, betere build, betere bediening door diafragmaring, lichtsterker.

Voor mij meer dan voldoende reden om voor de 18-55 te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 08-04-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 21:15

thaMini

Tool !!

Ik heb zelf de XF 18-55. Slecht vergelijk maar ik heb de XC 50-230 in handen gehad en dat voelt zo veel minder stevig aan. Ik kan over IQ weinig zeggen hoor, te kort getest.
Maar dat heeft mij wel doen besluiten om voor m'n volgende zoom de XF 55-200 te kiezen.

Moraal: ik denk dat je gevoelsmatig beter af bent met de XF 18-55, maar dat merk je pas als je de XC 16-50 ook in handen hebt gehad.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:32:
De XF18 wordt meestal neergezet als slechtste XF prime lens... Andere zeggen dat het wel mee valt..
Fuji lenzen zijn van goede kwaliteit, welke je ook koopt, het zal geen miskoop zijn. Dat is de algemene strekking. Natuurlijk zijn er verschillen en dan zien we dat de XF18mm niet zo goed is als anderen. Is dat gek? Nou nee, die 18mm is een 1e generatie lens en als je die vergelijkt met bijv. de XF35mm F2 (de nieuwste generatie) dan zit daar best wel wat verschil tussen. Vergeet hier niet dat de 18mm wel 1 van de meest compacte en goedkope lenzen van de hele serie is en heel veel mensen er eentje hebben. Hoe anders is dat bij de 60mm macro lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Krekker schreef op donderdag 07 april 2016 @ 22:12:
Ik ben momenteel aan het sparen voor een X-T10 en het plan is om eind mei vlak voordat de cashback actie afloopt genoeg geld te hebben voor de aankoop. Ik ben een compleet groentje op het gebied van camera's met verwisselbare lenzen en daarom lijkt het me een goed idee om te beginnen met de kitlens. De vraag is echter welke kitlens.

Enerzijds is er de XC 16-50mm die voor zo'n 55 euro bovenop de losse body prijs zo goed als gratis is. Als ik de reviews mag geloven een prima lens, maar hij wordt toch nergens echt de hemel ingeprezen.

Anderzijds is er de XF 18-55mm voor 375 euro bovenop de losse body prijs. Deze krijgt wel behoorlijk goede reviews.

Mijn grote vraag is nu of de XF lens de extra 320 euro waard is. Vooral omdat ik niet zeker weet of een zoomlens wel mijn voorkeur gaat hebben. Het kan goed zijn dat ik primes leuker ga vinden.

Natuurlijk ben ik bekend met alle feitelijke verschillen tussen de twee lenzen (plastic vs metaal, f/3.5-5.6 vs f/2.8-4, wel diafragma ring vs geen etc.) maar ik ben vooral benieuwd naar gebruikerservaringen. Is er hier iemand die met beide lenzen ervaring heeft? Of mensen die de goedkope lens hebben en spijt hebben dat ze niet de duurdere hebben genomen. Vind het echt moeilijk om een keuze te maken. Wil niet later alsnog 600 euro moeten neerleggen voor de XF 18-55mm en blijven zitten met een kitlens die niet te verkopen is. Tegelijkertijd wil ik niet 320 euro meer betalen als het weinig toegevoegde waarde biedt.
voor 55euro zou ik praktisch zijn en niet teveel nadenken..

Stel dat je helemaal weg bent van de x series en je wilt je XT10 verkopen voor een XT2 ofzo.. dan kan je iets compleets verkopen ipv alleen body.
Stel je gaat dagje weg, waar je op voorhand al weet dat er veel modder, zand etc is.. kan je voor kiezen om je XC lens erop te zetten ipv je duurdere XF lenzen..
Op marktplaats komt de XF1855 zowat wekelijks voor (tussen 350 en 400euro, soms nieuw zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thanks, en ook aan de andere posters.

Handig om te weten.. ik zie hem nog wel eens goedkoop voorbij komen.. Ik vind de XF14 en XF16 iets boven het budget voor een beginner/amateurtje die er af en toe op uit trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Krekker schreef op donderdag 07 april 2016 @ 22:12:

Je kunt overwegen om de XC 16-50 te nemen en de XF 35 f/2 erbij te kopen! Heb je een prima bereik, en een toplens waarmee je bij slechter licht of portretten prima mee uit de voeten kunt!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Ik begin nu wel een beetje te neigen naar de 18-55mm lens. Probleem is alleen dat mijn budget eind mei net iets aan de krappe kant is voor die kit. Ik kan de aankoop nog een maandje uitstellen, maar dan loop ik weer de cashback mis. Het leven zou zoveel makkelijker worden als fuji een nieuwe cashback zou aankondigen :p

De 35mm verwacht ik sowieso wel aan te gaan schaffen op termijn. Weet alleen nog niet of dat de 1.4 of 2 zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
als het zo krap qua budget en tijd is, zou ik het volgende doen
  • gewoon die XC lens kopen. De lens kost in principe maar 50 euro, als kitlens zijnde.
  • de XF is op meerdere punten beter, maar dat maakt de XC niet meteen tot een slechte lens!
  • op het moment dat je meer geld te besteden hebt, verkoop je de XC op MP voor 150 euro, doe je er 200 euro bij en koop je een XF. In de tussentijd kun je lekker genieten van de X-T10!

[ Voor 5% gewijzigd door 107mb op 12-04-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Krekker schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:48:
Ik begin nu wel een beetje te neigen naar de 18-55mm lens. Probleem is alleen dat mijn budget eind mei net iets aan de krappe kant is voor die kit. Ik kan de aankoop nog een maandje uitstellen, maar dan loop ik weer de cashback mis. Het leven zou zoveel makkelijker worden als fuji een nieuwe cashback zou aankondigen :p
Persoonlijk zou ik zeker voor de 18-55 gaan, al begrijp ik dat het qua centen soms wat lastig ligt. Vorig jaar heb ik mijn X-E1 + 18-55 + 55-200 verkocht en daarvoor in de plaats de X-T1 + 18-135 aangeschaft maar die lens valt toch tegen, ook nog na flink wat maanden gebruik; de 18-55 is echt beduidend beter. Die 18-135 gaat er dus uit en de 18-55 komt er weer in; Fuji koop je tenslotte voor de prachtige optiek, je kunt wel wat glas van mindere kwaliteit voor zo'n body zetten maar dat gaat toch snel hinderen. My two cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
• op het moment dat je meer geld te besteden hebt, verkoop je de XC op MP voor 150 euro, doe je er 200 euro bij en koop je een XF.
De XC 16-50 geraak je aan de straatstenen niet kwijt, ook niet voor € 150. Voor € 50 zal er wel iemand interesse tonen, dus wordt het een nul operatie.

Ik ben gestart met een X-T10 met XC 16-50, met de vorige cashbacks een XF 35 en 18-55 gekocht (= € 300 terug van Fuji), waardoor de XF 18-55 mij € 399 (€ 599 - €200 cashback voor 2de lens) heeft gekost. Ondertussen de X-T10 omgeruild voor een X-T1 (2de hands) en de X-T10 met XC 16-50 verkocht als één kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
RigolleM schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:51:
[...]
Ik ben gestart met een X-T10 met XC 16-50, met de vorige cashbacks een XF 35 en 18-55 gekocht (= € 300 terug van Fuji), waardoor de XF 18-55 mij € 399 (€ 599 - €200 cashback voor 2de lens) heeft gekost. Ondertussen de X-T10 omgeruild voor een X-T1 (2de hands) en de X-T10 met XC 16-50 verkocht als één kit.
Waarom heb je de X-T10 omgeruild voor een X-T1 als ik vragen mag? Voor de WR, de iets grotere body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
TKroon schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:08:
[...]

Waarom heb je de X-T10 omgeruild voor een X-T1 als ik vragen mag? Voor de WR, de iets grotere body?
WR, grotere body, grotere EVF weergave, grotere buffer, ISO dial, mogelijkheid tot batterijgrip, dioptrieregelaar op de zijkant,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

De X-T1 komt nu best vaak langs op Marktplaats met soms echt lage prijzen..
De komende maanden kan je echt een goede deal slaan... zeker als dadelijk half het jaar de XT2 aangekondigd / beschikbaar is..

Hoeft je ook niet nu een beslissing maken en kan je door sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
RigolleM schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 15:46:
[...]

WR, grotere body, grotere EVF weergave, grotere buffer, ISO dial, mogelijkheid tot batterijgrip, dioptrieregelaar op de zijkant,...
En hoe bevalt hij? Ik had hiervoor een Canon 60D, en ben enorm blij met de compacte X-T10 met 35mm f/2. Ik loop alleen ook regelmatig tegen de volle buffer aan, en een grotere EVF zou wel fijn zijn (niet dat ik deze slecht vind). Ik zou ook in de toekomst wellicht de X-T2 overwegen, maar ik ben bang dat dat dan weer teniet doet aan het compacte van de X-T10. Hoe ervaar jij het verschil in grootte en gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Hoe ervaar jij het verschil in grootte en gewicht?
Hij ligt beter in mijn handen, het gewicht (= 60gr dacht ik) voel ik niet eens.
Voor mij was het logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:04:
De X-T1 komt nu best vaak langs op Marktplaats met soms echt lage prijzen..
De komende maanden kan je echt een goede deal slaan...
Laagste wat ik zelf nu vind via marktplaats is €750 voor body only. Voor een twee jaar oude camera vinnik dat nog best wat. En helemaal niet zo'n aantrekkelijke deal. Maar wie weet met een X-T2 op komst nu de X-pro2 de X-T1 heeft overlast qua recente specs kan het hard gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Joosie200 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 21:54:
[...]

Laagste wat ik zelf nu vind via marktplaats is €750 voor body only. Voor een twee jaar oude camera vinnik dat nog best wat. En helemaal niet zo'n aantrekkelijke deal. Maar wie weet met een X-T2 op komst nu de X-pro2 de X-T1 heeft overlast qua recente specs kan het hard gaan..
Zo maar eentje selecteren is natuurlijk niet eerlijk... van de week stond er bijv een rond de 850 a 900 euro met een XF35.... van nog geen jaar oud.. 2 weken geleden eentje van paar maanden oud.. Die was 950 euro...

Kortom.... je moet het even zoek filter instellen en bijhouden.. Zo vroeg iemand 275 euro voor een X100 en dag later vroeg iemand 450 euro voor dezelfde camera.. .. Oké zat wat verschil in ouderdom maar niet hoe die er uit zag.. beide waren netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Ik ben 1,5 jaar geleden van een fullframe kit met alles L glas cold turkey overgestapt op de X100T met de converter lensjes. Ik was het gewicht en de lompheid helemaal zat. De X100T is echt super qua maat en kwaliteit. Ik hoef geen mega pixelpeep crisp beeld meer. Mijn vrouw en ik drukken toch alles af in Albelli boeken (gemixt met iPhone foto's van haar), max is een 2 page spread en die zijn uit de X100T prachtig (wordt ik oud?)

Echt fantastische foto's gemaakt, maar ik miste toch wat. Na twee maanden kijken en zoeken toch besloten dat de X-Pro2 niks voor me is en toch meer dSLR achtig wil. Na nog wikken en wegen besloten dat ik niet meer wil wachten op de X-T2. Waarom niet eerder plezier beleven.

Daarom nu de keuze gemaakt voor de X-T1 met wat kleiner glas (XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS (kitlens) en de XF 14mm f.2.8 R lens). Misschien niet optisch het beste, maar ik denk dat dit een perfecte middelmoot is tussen het grote dSLR en de kleine X100T. En ik heb mijn ultra-groothoek terug. Man, man, man, dat is mooi op vakantie. :)

De X100T staat te koop en hopelijk krijg ik geen spijt, want heb een zwak voor dat apparaat }:O

Het is heel cliche en je leest het overal, maar de stap naar Fuji heeft het plezier terug gebracht in het fotograferen en ben ook weer heel anders gaan kijken, waardoor ik weer vooruit ben gegaan qua fotografie.

[ Voor 4% gewijzigd door Joepv op 12-04-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

TKroon schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:01:
[...]

En hoe bevalt hij? Ik had hiervoor een Canon 60D, en ben enorm blij met de compacte X-T10 met 35mm f/2. Ik loop alleen ook regelmatig tegen de volle buffer aan, en een grotere EVF zou wel fijn zijn (niet dat ik deze slecht vind). Ik zou ook in de toekomst wellicht de X-T2 overwegen, maar ik ben bang dat dat dan weer teniet doet aan het compacte van de X-T10. Hoe ervaar jij het verschil in grootte en gewicht?
Ik stapte ook over van een 60D naar de X-T10.
Toch heb ik later een 2e hands 60D met een 70-200mm F4 L IS terug gekocht enkel en alleen voor actie shots.
Ik fotografeer nog wel eens roofvogels in vlucht, wolven in actie en meer van dat soort "natuur" fotografie.
De continue autofocus van de X-T10 is daar niet echt geschikt voor (vind ik)

Toch beleef ik veel meer plezier aan het fotograferen met de X-T10 dan met de 60D, ook vind ik de kleuren en scherpte veel mooier en beter van de X-T10.
Ook gebruik ik regelmatig M42 glas op de X-T10, erg leuk om mee te spelen vanwege de focus peaking.

Ik erger mij wel regelmatig aan het vaak moeten verwisselen van de accu's, de X-T10 doet stukken minder lang met een accu dan de 60D.
Dat vind ik wel jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door iew op 13-04-2016 00:46 . Reden: toevoeging ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
iew schreef op woensdag 13 april 2016 @ 00:43:
[...]
Ik erger mij wel regelmatig aan het vaak moeten verwisselen van de accu's, de X-T10 doet stukken minder lang met een accu dan de 60D.
Dat vind ik wel jammer.
Klopt, het is begrijpelijk door de techniek, maar ik koop binnenkort ook de tweede accu. Wat ik ook een nadeel vind is dat het schroefgat voor het statief tegen het klepje van de accu/SD-kaart aanzit.
Joepv schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:14:
Het is heel cliche en je leest het overal, maar de stap naar Fuji heeft het plezier terug gebracht in het fotograferen en ben ook weer heel anders gaan kijken, waardoor ik weer vooruit ben gegaan qua fotografie.
Nou fotografeer ik pas een paar jaar, maar ik kan ook beamen dat ik er (nog) meer plezier aan beleef. Ik neem de Fuji makkelijker en vaker mee, en om foto's van bijvoorbeeld mijn familie en neefje te nemen is de Fuji minder afschrikwekkend dan de toeter van de EF-S 17-55mm f/2.8. En betere kwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 08:06
iew schreef op woensdag 13 april 2016 @ 00:43:
[...]

Ik stapte ook over van een 60D naar de X-T10.
Toch heb ik later een 2e hands 60D met een 70-200mm F4 L IS terug gekocht enkel en alleen voor actie shots.

-knip-
Daar verbaasde ik mij wel over. Ik had een 50D, maar mis nog steeds de snelle AF en burst. Verrassend dat een camera die 5 jaar later op de markt komt dit nog niet geëvenaard heeft.

Ik had er een 70-300 canon bij. Ik ben nu ook aan het twijfelen over een Canon body, maar overweeg ook een Sony a6000 of een panasonic, aangezien deze 2x crop heeft.

Als ik de reviews mag lezen zijn deze ook erg goed in sports,

ik ga alleen nu misschien wat offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

technonose schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:51:
[...]

Daar verbaasde ik mij wel over. Ik had een 50D, maar mis nog steeds de snelle AF en burst. Verrassend dat een camera die 5 jaar later op de markt komt dit nog niet geëvenaard heeft.

Ik had er een 70-300 canon bij. Ik ben nu ook aan het twijfelen over een Canon body, maar overweeg ook een Sony a6000 of een panasonic, aangezien deze 2x crop heeft.

Als ik de reviews mag lezen zijn deze ook erg goed in sports,

ik ga alleen nu misschien wat offtopic.
Zit hem denk ik in twee dingen:

- volgens mij zijn de on sensor phase detection sensoren minder effectief dan de native phase detection sensoren van een dslr
- snelheid van de motor van de lens.

Vergeet niet hoe doorontwikkeld scherpstelmotoren zijn van de lenzen van Canon en Nikon. Als ik nu kijk naar de AF van de 35mm f/2 is dat echt een verademing tov de 23mm1.4 of de 56mm.

Ik verwacht wel dat het nog lang gaat duren totdat het gat echt gedicht is. Is sowieso niet echt fuji zijn focus volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Isniedood op 13-04-2016 10:38 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:08:
[...]
Zo maar eentje selecteren is natuurlijk niet eerlijk... van de week stond er bijv een rond de 850 a 900 euro met een XF35.... van nog geen jaar oud.. 2 weken geleden eentje van paar maanden oud.. Die was 950 euro...
Een nieuwe koop je nu, dankzij de cashback-actie, voor €1.000,-.
€950,- is dus niet heel veel goedkoper.

Ik houd het zelf ook een beetje in de gaten en twijfel dus of ik een tweedehands zal kopen voor €750,-, of beter €250,- extra kan uitgeven voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

uiteraard ieder voor zich.. ik ben ook meer voor nieuw. In mijn gevallen zaten er lenzen bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
technonose schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:18:
Ik bladerde laatst door mijn foto's die ik genomen heb met een Canon 50D met 28mm 1.8 en ik schrok van de goede kwaliteit ten opzichte van mijn Fuji met 35mm 1.4 Allebei goed maar de Canon gaf mijn inziens meer kwaliteit in de foto, maar ook dat is natuurlijk subjectief ;-)
Dit is denk ik subjectief, want ik ervaar juist het tegenover gestelde. Met mijn 5DmkII (geen slechte camera) had ik een eigen Picture Style nodig om de foto's net "karakter" te geven. Anders waren ze echt te saai. Ze waren wel van onwijs goede kwaliteit qua scherpte en pixels/ruis, maar ik spreek hier over het "beeld". Dit heb ik altijd mwa mwa gevonden qua kleur, dus kwam er altijd nog wat post processing in Aperture achteraan.

Met de Fuji krijg ik een een prachtige JPG met de film simulaties. Zelfs op de standaard "Provia" setting heeft de foto "karakter". Ze doen iets met de kleuren profielen wat ik erg mooi vindt.

Dit is allemaal persoonlijk natuurlijk. Buiten de grootte/gewicht heb ik daarom ook voor Fuji gekozen. Misschien qua techniek en snelheid niet de beste op papier, maar op city trips en bij standaard family shots krijg ik nu prachtige JPG's die zo het fotoboek in kunnen. En ik kan nog de mooiste foto's van de vakantie in RAW bewerken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Het lijkt me heel sterk dat de canon 50D + 28mm echt beter is qua beeldkwaliteit. Het is in meerdere reviews aangetoond dat beide erg goed presteren t.o.v. andere aps-c camera's en lenzen. Daarnaast heeft de 50D geen hele goede sensor. Je kunt natuurlijk wel een voorkeur hebben voor de beeldien die de 28mm oplevert.

AF snelheid, batterij etc. ligt dan wel weer achter maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AF discussie heeft een eigen topic gekregen: [Achtergrond] On-sensor vs. off-sensor AF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online
Trasos schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:19:
[...]

Een nieuwe koop je nu, dankzij de cashback-actie, voor €1.000,-.
€950,- is dus niet heel veel goedkoper.

Ik houd het zelf ook een beetje in de gaten en twijfel dus of ik een tweedehands zal kopen voor €750,-, of beter €250,- extra kan uitgeven voor een nieuwe.
Kwam er zojuist een tegen voor €650. Heb nog niet zo lang geleden een X-Pro1 gekocht, met deze prijzen is het bijna het overwegen waard om die weer in de verkoop te gooien en een X-T1 te halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
tobiasvs schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:28:
[...]

Kwam er zojuist een tegen voor €650. Heb nog niet zo lang geleden een X-Pro1 gekocht, met deze prijzen is het bijna het overwegen waard om die weer in de verkoop te gooien en een X-T1 te halen :D
Bedankt voor de tip! _/-\o_
Ik heb `m meteen gebeld, en ga de camera vanavond bekijken.

Edit:
Toch niet, er had blijkbaar iemand sneller gereageerd via de mail.

[ Voor 6% gewijzigd door Trasos op 17-04-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 14:50
Nieuwe Fujifilm gebruiker meldt zich!

Ik ben nu in het bezit van een Fujifilm X100s. In eerste instantie had ik gereageerd op de X100t van Mindfreaker, maar die was helaas verkocht. Ik had nog een tweede optie open voor een X100s en die heb ik uiteindelijk gekocht (scheelde me tevens toch ook weer een paar honderd euro, dus dat is ook best lekker :P )

Waarom een X100s? Ik maak normaal gesproken gebruik van een Nikon D7000 met de nodige lenzen e.d., maar voor een dagelijkse camera werd dit gewoon te zwaar.

Aangezien ik al jaren een haat/liefde relatie met de X100 serie heb van Fujifilm (meerdere malen in de winkel mee in mijn handen gestaan, maar nooit gekocht) toch maar besloten de camera te kopen.

Ét voilà! Daar is hij dan. Meteen maar een "product shoot" gedaan van de camera (Kuch-mag voor hotshot genomineerd worden-uche :P ) :)

Fujifilm X100s

Fujifilm X100s

Fujifilm X100s

Fujifilm X100s

Hij is tweedehands, dus niet helemaal punt-gaaf meer, maar hij werkt nog helemaal zoals het hoort.
Er zat tevens een zonnekap bij van JJC. Voorlopig blijf ik deze gewoon gebruiken. Mocht ik er hinder van ondervinden ga ik misschien nog wel een keer kijken voor de originele (deze schijnt iets andere inkepingen te hebben? ).

Verder wil ik nog een keer een rode soft-release knop. Puur omdat het stoer staat :P
En een thumbgrip wil ik nog een keer proberen. Weet niet of er Tweakers zijn die zo'n ding hebben en gebruiken?
Pagina: 1 ... 31 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic