Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Sharpening: tussen 10-35
Radius: 1.4
Detail: 100
Masking: 10
Detail is voor Fuji belangrijker/anders dan voor Bayer sensoren... Mijn instellingen zijn vergelijkbaar, ik heb de masking echter geloof ik iets anders...Sluw schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:28:
Gebruik zelf ook lightroom omdat ik die workflow het fijnst vind. Ik heb ook gemerkt dat als je op de sharpening let je met de nieuwste versie goede resultaten krijgt. Er is ook veel over geschreven (hier wat presets). Zelf gebruik ik vaak iets wat hier in de buurt ligt.
Sharpening: tussen 10-35
Radius: 1.4
Detail: 100
Masking: 10
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2016 20:17 ]
Bedankt voor de opname, dit ziet er goed uit!tobiasvs schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:34:
Ook hier combi van X-Pro1 en 35mm 1.4. Kijk en oordeel zelfBest donker in mijn kamer atm, verlichting bestaat uit 1 klein lampje, lamp in de hoek (indirect licht) en 2 waxinelichtjes. Let op: eerste keer focussen op de theemok lukte niet omdat ik fysiek de lens tegenhield met mijn broek! Hij lijkt dus te hunten maar doet dat niet.
https://www.dropbox.com/s..._20160213_212645.mp4?dl=0
Bedankt! Ik ga er sowieso een aparte tas voor kopen en zak de case maar sporadisch gebruiken...citruspers schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:42:
Ik heb mijn X-Pro 1 er even bij gepakt en de 35mm F/1.4 lens er op gezet, omdat die ook zo slecht autofocust volgens de reviews. Vervolgens een aantal keer gefocust op wat random troep op tafel (cameralens, afstandbediening, bloemen) en de AF zat er geen enkele keer naast. De definitie van donker kunnen we lang over praten, maar ik vind een huiskamer met 1 lamp redelijk donker.
Vervolgens nog een klein testje gedaan waar ik met 1 hand de camera vast hield en de sluiter indrukte, en met de andere hand de stopwatch op m'n telefoon startte. Resultaat was consistent net onder 1 seconde. Trager dan bij daglicht, maar wel consistent en accuraat, wat ik eigenlijk belangrijker vind.
[afbeelding]
De kit met 2 lenzen, body en tas is een hele mooie deal, daar heb ik zelf ook gebruik van gemaakt. Alleen de tas is een beetje prut omdat je het hele ding moet ontmantelen om de batterij te wisselen of, nog erger, de geheugenkaart er uit wil halen...
Een pancake? Dat wordt een kanshebber, heb de f/1.4 reeds ;-)Sluw schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:02:
Had ik niet verwacht maar er wordt nu toch gespeculeerd over een 23mm f/2.0. Eventueel rond April al. Fujirumors
Verwijderd
Hij zal hoogst waarschijnlijk een stuk compacter zijn en de OVF van de x-pro2 niet blokkeren. Ik schat dat ie helaas rond de zelfde prijs als de 35mm f/2.0 zal liggen als het niet duurder is en ook die form factor en WR hebben (hopelijk platter). Een lijn compacte, WR, goede iets minder snelle primes. Maar zoals de bron al doet vermoeden, allemaal speculatiesVerwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:16:
Zou mooi zijn als ze er een pancake van maken. Dat zou moeten kunnen want Canon heeft de EF-M 22mm f/2.0 STM pancake. Hoop alleen dat ze toch wat iets lager gaan inzetten qua prijs als ze nu met de XF 27mm doen.
In ren direct naar de winkel zodra de 23mm f/2.0 uit is.Sluw schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:02:
Had ik niet verwacht maar er wordt nu toch gespeculeerd over een 23mm f/2.0. Eventueel rond April al. Fujirumors
Ik heb de 16mm f/1.4 en 35mm f/1.4 maar de 16 is soms te wijd en de 35 is soms te krap. Echter de 23mm f/1.4 is zo'n beetje de oudste lens in het gamma en eigenlijk vind ik hem te groot. De 16mm is ook groot maar gebruik ik voor specifieke doeleinden. De 35 gebruik ik het meest vanwege zn afmeting en bokeh.
Ik verwacht niet dat de 23mm f/2.0 een pancake wordt, maar kleiner dan zn voorganger wordt ie zeker. Laat maar komen!
De X200 serie komt er aan met vaste 28mm lens. Dan klinkt een nieuwe 23mm f/2.0 lens ineens niet zo onlogisch meer. Beide zijn geruchten, time-will-tell.Sodela schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:57:
Zou samen met een E2(s) wel een zware concurrentie worden voor de X100 serie...
Dat wordt dan dus een X70 maar dan met viewfinder?erikloman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:36:
[...]
De X200 serie komt er aan met vaste 28mm lens. Dan klinkt een nieuwe 23mm f/2.0 lens ineens niet zo onlogisch meer. Beide zijn geruchten, time-will-tell.
Of bedoel je niet 28mm 35mm equivalent?
[ Voor 5% gewijzigd door Trasos op 18-02-2016 12:48 ]
De X70 is 28mm op 35mm equiv. Heb zelf nog geen geruchten over de X200 gezien! Ben ik wel benieuwd naar...Trasos schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:44:
[...]
Dat wordt dan dus een X70 maar dan met viewfinder?
Of bedoel je niet 28mm 35mm equivalent?
Inmiddels meerdere mensen gevonden op het internet met dit probleem. Inclusief flikkerende schermen en overbelichte lcd-scherm en evf. Sommige landen wordt het moederbord vervangen andere landen doen er niks aan of ruilen hem om.Universal Creations schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:17:
Met een hogere refreshrate heb je een kortere belichting per frame, dus krijg je meer ruis. Maar goed, ik weet het verder ook niet.
Lastig nu het scherm te gebruiken als wysiwyg. Het scherm is of te licht of te donker. En als het wat donkerder is komt er ruis bij. Daarnaast wordt dit nog erger met MF.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 18-02-2016 14:00 ]
Ik teken nergens meer voor
Is dit met volledige zoom? Want je kijkt nu naar iso3200 op 100%....Quakie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:58:
[...]
Inmiddels meerdere mensen gevonden op het internet met dit probleem. Inclusief flikkerende schermen en overbelichte lcd-scherm en evf. Sommige landen wordt het moederbord vervangen andere landen doen er niks aan of ruilen hem om.
Lastig nu het scherm te gebruiken als wysiwyg. Het scherm is of te licht of te donker. En als het wat donkerder is komt er ruis bij. Daarnaast wordt dit nog erger met MF.
[afbeelding]

[ Voor 47% gewijzigd door Quakie op 18-02-2016 14:42 ]
Zie je die ruis ook als je een foto maakt, of is het dan minder?
Het blijven geruchten, snap de keuze voor 28mm (equiv) van de X70 tov Ricoh GRII, maar zou mij verbazen dat de opvolger van de X100T een 28mm (equiv) zou krijgen. De 35mm (equiv.) f/2.0 is een ideale beeldhoek, maar ook lichtsterk (isoleren onderwerp) voor bv. straatfotografie dan met een 28mm (equiv.).Sluw schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:55:
[...]
De X70 is 28mm op 35mm equiv. Heb zelf nog geen geruchten over de X200 gezien! Ben ik wel benieuwd naar...
nee op de foto zelf is niks te zien, het is echt EVF en LCD scherm zelf. Ik heb hem nog geen week dus ik ga dit weekend even langs de winkel waar ik hem gekocht.. Lastig verhaal want daar is het extreem licht... maar goed. kan het aantonen via de fotos natuurlijk..tobiasvs schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:48:
Zo, dit is wel erg ruizig. Ik zou er in ieder geval geen genoegen mee nemen. Even mee terug naar Fuji dus, weet niet of je nog garantie hebt?
Zie je die ruis ook als je een foto maakt, of is het dan minder?
Mijn huis is niet overdreven licht, maar het was gewoon rond 12en dus gewoon natuurlijk licht van 2 ramen...
Als ik shutter indruk is het weg.. het is dus echt vreemd.
Never fall in love with your own design!
Dat is ook waar ik aan dacht: de MF-assistentie. Probeer die instellingen eens te veranderen en kijk eens wat voor effect dat het heeft. Ik heb dan ook veel ruis (X-T10), maar dan zie je juist met - in mijn geval - de kleur rood dat je focus goed is.hood schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:36:
Ik heb ook even geprobeerd met mijn x-e2. Heb ongeveer de zelfde hoeveelheid ruis bij de zelfde instelling (wel bij weinig licht). Als ik focus piek highlight uitzet heb ik geen ruis meer. Maar dus alleen bij manual focus.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Eerlijk gezegt denk ik dat Fuji geen rekening houd met Ricoh. Ik denk dat Ricoh het wiel al uit had gevonden en dat Fuji alleen probeert de beste verhoudingen te produceren. Met andere woorden als Fuji de eerste was geweest met zo'n camera was het ook 28 mm geweest.RigolleM schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:45:
[...]
snap de keuze voor 28mm (equiv) van de X70 tov Ricoh GRII,
Dat is volgens mij nogal persoonlijk. Voor straat fotografie wordt vaak 28, 35 of 50mm gebruikt.RigolleM schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:45:
[...]
De 35mm (equiv.) f/2.0 is een ideale beeldhoek, maar ook lichtsterk (isoleren onderwerp) voor bv. straatfotografie dan met een 28mm (equiv.).
Isoleren is niet iets wat bij straatfotografie hoort, maar ook dat is persoonlijk.
Het is wel een feit dat 28mm juist erg veel gebruikt wordt in straatfotografie.
On these occasions, the 28mm is the lens that I prefer because I’m “forced” to be very close to my subjects. It is not easy to understand the 28mm perspective and it needs for sure a lot of practice, but it gives you the ability to really get into the scene.
bron: http://www.walkingphotogr...og/leica-lab-interview-28
Ik denk dat hoe wijder de lens is, des te moeilijker het is om een spannende foto te maken, maar als het lukt, het resultaat spannender is.
50mm = veraf, makkelijker observeren
35mm = dichterbij, meer documantair
28mm = dichtbij dus onderdeel van de scene
Het blijft uiteraard persoonlijk maar het zou mij niet verbazen als er een 28mm versie komt.
Bij 50mm had ik eigenlijk vaak hetzelfde; spannendheid werd voornamelijk bereikt door beperkte scherpte-diepte, maar ik voelde altijd dat ik voor de compositie die ik wilde niet de juiste afstand had. Ik wilde dichterbij met meer in beeld of verder weg en later croppen.
Pas toen ik voor het eerst 35mm ging schieten had ik voor mezelf veel meer wow momenten. Die afstand ligt me meer en het verschil tussen 28mm en 35mm bleek voor mij ook groter dan ik dacht. Uiteindelijk ben ik veel tevredener met foto's op 35mm (en 85mm maar da's een andere discussie).
Aan de andere kant: 50mm is wel fijn voor op vakantie om net even wat meer isolatie te krijgen. Shots "lukken" sneller met een 50mm, maar springen er sneller uit op 35mm.
Voor mij compleet onbruikbaar omdat er zoveel ruis is dat ik het blauwe of rode effect niet zie goed zie.
Als ik standaard of digitaal split kies is het ruis gebeuren even erg als in af-S af-C.
Ik gebruikte MF ook om het aan te tonen omdat het onder andere omstandigheden het lastig op de foto te zetten is.
Waarschijnlijk valt het niet zo op je niet kunt vergelijken maar ik had mijn x-e1 er naast en het is een wereld van verschil. De evf en lcd van x-e1 vertonen geen enkele ruis effecten onder welke stand dan ook.
Ik vind het apart dat jullie het niet erg vinden. Ik zit nu te twijfelen om terug te gaan maar ik denk dat het een lastig verhaal is omdat er niks kapot is natuurlijk.
Heb je kunnen vinden of het bij alle X-E2 camera's zo is of bij een paar gevallen. Lijkt me erg vreemd maar als dat zo is heb ik ook geen interesse in een X-2 meer. Dan ga wel een keer voor een ander model of hou ik m'n X-E1 nog even.Quakie schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 10:39:
Gisteravond even lopen spelen en het effect wordt inderdaad versterkt door focus peaking.
Voor mij compleet onbruikbaar omdat er zoveel ruis is dat ik het blauwe of rode effect niet zie goed zie.
Als ik standaard of digitaal split kies is het ruis gebeuren even erg als in af-S af-C.
Ik gebruikte MF ook om het aan te tonen omdat het onder andere omstandigheden het lastig op de foto te zetten is.
Waarschijnlijk valt het niet zo op je niet kunt vergelijken maar ik had mijn x-e1 er naast en het is een wereld van verschil. De evf en lcd van x-e1 vertonen geen enkele ruis effecten onder welke stand dan ook.
Ik vind het apart dat jullie het niet erg vinden. Ik zit nu te twijfelen om terug te gaan maar ik denk dat het een lastig verhaal is omdat er niks kapot is natuurlijk.
Wat ik een beetje kan vinden is dat het aan Fuji ligt of ze het begrijpen wat je precies bedoelt, maar wat ik beetje gelezen hebt zou het niet moeten en hebben de vervang modellen er geen last van.Sluw schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 11:43:
[...]
Heb je kunnen vinden of het bij alle X-E2 camera's zo is of bij een paar gevallen. Lijkt me erg vreemd maar als dat zo is heb ik ook geen interesse in een X-2 meer. Dan ga wel een keer voor een ander model of hou ik m'n X-E1 nog even.
Hier bijv een draadje waar ik zelf ook gereageerd heb.
http://www.fuji-x-forum.c...flashing-display/?p=21073
Als ik dit van te voren had geweten had ik waarschijnlijk bij mijn X-E1 gebleven. Ook omdat ik de waxy skin probleem duidelijk zie op hoge ISOs en helaas zit ik met slecht licht in huis en kinderen waardoor ik niet anders kan.
Ik had waxy skins al geaccepteerd maar 2 nadelen is iets te veel van het goede.
Autofocus en wifi maken wel het een en ander goed...
Vandaar ook hier de vraag: is het een goed idee om naar een X-T10 te gaan als je nogal veel met manual focus, oude lenzen en weinig licht werkt?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Het heeft in mijn beleving geen effect op de uiteindelijke foto. Het hangt ook sterk af van de methode van de MF die je gebruikt. Voor de meeste gebruikers zal het vrijwel niet relevant zijn aangezien de meesten gewoon de goede AF gebruiken.
Een overstap van een E1 zinvol? Qua beeldkwaliteit maakt dat weinig uit. Die van de E1 is gewoon al erg goed. Qua AF en een paar andere features kan het zeer zeker de moeite waard zijn, maar dat ligt aan je wensen. Qua bediening heb je wat meer "analoge" knoppen. Qua vormfactor en onopvallendheid zou ik zelf voor de E2 kiezen.
Het advies van de fotozaak om de hoek is natuurlijk mooi, maar dan ligt het er inderdaad aan waar die hoek ligt. Ben ik blij dat ik 2 fysieke winkels op minder dan 10 minuten fietsen heb en vanaf mijn werk heb ik ik binnen 5 minuten nog een grote en goede fotozaak binnen handbereik..
Voorkeur voor X-T10 heeft te maken met centrale (en minder voor invallend licht gevoelige) zoeker, aanwezigheid handmatig uitschakelen eye detection op EVF, misschien het kantelschermpje - en voor de RF- formafactor heb ik al een X-E1. Maar misschien kan ik beter een aantal maanden wachten tot ik weer eens in Nl ben om e.e.a. live uit te proberen...
Verwijderd

Iemand ervaring met de EF-X20? Ik ben opzoek naar een kleine flitser voor op m'n X-T1. Het voordeel van deze is dat hij echt klein is, het nadeel is dat de kop niet kan draaien. Dat is nog wel op te lossen met een kabel er tussen op het moment dat het nodig is
Ook nog redelijk compact!
Ik zat hier ook naar te kijken (heb de ef42 maar te log en zwaar op een XE2), maar ik heb dezelfde gedachten.Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:01:
[afbeelding]
Iemand ervaring met de EF-X20? Ik ben opzoek naar een kleine flitser voor op m'n X-T1. Het voordeel van deze is dat hij echt klein is, het nadeel is dat de kop niet kan draaien. Dat is nog wel op te lossen met een kabel er tussen op het moment dat het nodig is
Je kunt niet draaien en is het dan wel 160euro waard.
Voor die prijs ben je beter af met een Nissin i40 ;-)Je kunt niet draaien en is het dan wel 160euro waard.
Je kan hem ook nog eens 'off shoe' gebruiken (manueel weliswaar) en er zit ook een diffuser bij.
volgende dag thuis ;-)
Mooi compact ding en in te stellen via draaiwieltjes, erg makkelijk. Had hiervoor een 580ex, maar wat een gedoe dat instellen daarvan.
Heb geen Fuji momenteel, maar gebruik hem nu met mijn Ricoh GR via wireless triggering wat in de GR zit.
Werkt erg goed en is mooi compact.
Had per toeval een Nikon/Canon Nissin i40 handleiding gedownload en zag dat ik wat ontbreekte op mijn Fuji-model
Uiteraard gebruik ik hem nu in manual mode als remote flash met de GR.
Als je niet de wereld verbetert, waarom woon je hier dan nog?
De X-T10 is een mooie camera, of hij tweedehands icm die lens de €600 waard is, zou ik niet weten. Marktplaats geeft meestal wel een goed inzicht in de huidige marktwaarde. Liever icm de 18-55, da's een mooiere lens (helaas tevens duurder).
Weet niet wat precies je vraag is?
De Fuji is nog steeds een courant model en het 16-50 is geen slecht objectief, maar binnen de Fuji-lijn een instapmodel. Dat instapmodel is overigens erg goed vergeleken bij de "buren".
De keuze voor een X-serie of een Sony of Olympus is met name interessant als je later iets meer wilt doen met fotografie en voor wat betreft objectieven. Fuji wint dan de punten. Als je veel video wilt doen is Fuji niet zo een geweldige keuze.
Als je niet de wereld verbetert, waarom woon je hier dan nog?
In het verleden heb ik altijd graag met (m.n. kortere) primelenzen gefotografeerd (met name mensen in redelijke rust, straat, voorwerpen abstract) met een Canon ef-slr en een bronica rf645, dus ik ben geneigd ook voor het x-systeem weer primes te gaan kopen Aan de andere kant kennen een zoomlenzen natuurlijk ook wel weer voordelen.... een lijstje van objectieven die me interessant lijken:
XF16, XF35f2,XF60 Macro, XF90
XF16-55, XF50-140.
Helaas is de body wel redelijk duur, dus ik moet er natuurlijk wel overtuigd van zijn dat hij bevalt, en mocht dat zo zijn, beperkt het het huidige budget voor objectieven enigszins.... Tips voor overwegingen/alternatieven zijn welkom.
Zal morgen eens kijken naar het toestel en alternatieven als ik de tijd vind....Hoop dat de X-Pro2 een redelijk compromis tussen de RF645 en slr is. Zo niet, zal ik toch ook eens elders moeten kijken, hoewel ik de Fuji-lijn een warm hart toedraag. Qua budget zal ik me mocht ik een X-Pro2 inderdaad prettig vinden aanvankelijk dan tot een of twee objectieven(willen/trachten te) beperken, wat een zoom misschien wel een pragmatische keuze maakt (helaas lijkt bijvoorbeeld de XF16-55 me op papier wat te massief)
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 01-03-2016 14:24 ]
ps: er zijn aardig wat mensen die een X-Pro2 getest hebben en die begonnen met de ovf en eindigde met de evf..
[ Voor 23% gewijzigd door Quakie op 01-03-2016 14:33 ]
Wat bevalt er niet aan de zoeker van de T1? De X-pro2 is natuurlijk wel iets anders, maar het moet je wel liggen. De E2 (of s) komt een beetje in de buurt van de X-pro2 qua positie van de zoeker als je hem liever aan de kant hebt ipv het midden. De XPro2 is nu inderdaad een beetje een hype. Het is natuurlijk wel een mooie camera, maar dan prijskaartje... Wel heel erg veel geld hoor voor evolutie in plaats van revolutie...
Qua objectieven heb je een mooie keuze. De 60 mm is een beetje gedateerd qua snelheid en geluid (je hoort hem, was ook 1 van de eerste objectieven die ze gemaakt hebben voor de X-serie). De andere objectieven die je noemt zijn erg mooi hoewel ik de 16-55 en de 50-140 wel erg groot vind en ik mij afvraag of ze dat meer aan prijs en gewicht wel waard zijn. De 18-55 doet het optisch niet veel minder bijvoorbeeld.
Zelf pak ik graag trouwens de 23 mm. Erg mooi en lichtsterk, alleen geen WR...
Een EVF is ook iets waar je even aan moet wennen. Hoe langer je hem gebruikt hoe meer je de voordelen ervan evenaart. Wat je in de viewfinder ziet is qua belichting, witbalans, focus en alles namelijk precies de foto die je er ook uit krijgt, en je kan je foto dus al in de zoeker aanpassen. Ook dingen als een waterpas, focus peaking en een histogram zijn erg handige dingen om in je zoeker te hebben.
Als je besluit in het Fujifilm X systeem te blijven dan zou ik kijken naar een X-T1 of X-T10 met 18-55 f/2.8-4 lens. Beide zijn uitstekende camera's, alleen de X-T1 is duurder, nog steviger gebouwd en heeft een paar extra features. Hier is een mooie vergelijking. Doe daar dan een pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 35mm F1.4 R lens bij en je hebt een mooi startpakket.
Ik vind wel het aanbod van Fujifilm in Telelenzen mager. Ze hebben een 100-400 maar verder eigenlijk niks. Of zie ik dat verkeerd?Balance schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:10:
[...]
Als je besluit in het Fujifilm X systeem te blijven dan zou ik kijken naar een X-T1 of X-T10 met 18-55 f/2.8-4 lens. Beide zijn uitstekende camera's, alleen de X-T1 is duurder, nog steviger gebouwd en heeft een paar extra features. Hier is een mooie vergelijking. Doe daar dan een pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 35mm F1.4 R lens bij en je hebt een mooi startpakket.
Kun je ook een Canon lens monteren op een Fuji apparaat of verlies je dan functionaliteit/kwaliteit?
[ Voor 4% gewijzigd door xantos op 01-03-2016 15:39 ]
Hoever wil je? Je hebt de 50-140, 55-200, 50-230 en 100-400.xantos schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:19:
[...]
Ik vind wel het aanbod van Fujifilm in Telelenzen mager. Ze hebben een 100-400 maar verder eigenlijk niks. Of zie ik dat verkeerd?
Kun je ook een Canon lens monteren op een Fuji apparaat of verlies je dan functionaliteit/kwaliteit?
De 50-230 is een kitlens. De 100-400 is vrij prijzig maar dat is zoals ik er tegenaan kijk.Sluw schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:48:
[...]
Hoever wil je? Je hebt de 50-140, 55-200, 50-230 en 100-400.
Ga je echter kijken bij Canon dan vind ik veel meer keuze in verschillende prijscategorieen van zeer hoog (duur) tot goedkoper. Sigma en Tamron varianten worden voor de Fuji camera's niet aangeboden.
Je kunt via een adapter vrijwel alle objectieven monteren van vrijwel all vattingen, dus ook Canon. Maar je verliest de AF en het automatische diafragma, voor de rest verlies je niets aan beeldkwaliteit.De M en de A stand zijn gewoon te gebruiken. Het is dus een beetje behelpen, maar het kan wel. Mooie Fuji's op een EOS kan overigens niet
Het aanbod aan tele is inderdaad beperkt. De 50-230 is een eenvoudige maar wel aardige instapper. De 55-200 is best wel goed terwijl de 50-140 een beetje de 70-200 is voor FF. Met de nieuwe 100-400 is een flinke stap gemaakt trouwens en als je de converter mee neemt kom je zelfs tot 560 mm met een zeer goede optisch prestatie (en een lege portemonnee..). Er zit kennelijk nog wel een 200 mm aan te komen met F2.0 of zo als de geruchten kloppen, maar dat is natuurlijk afwachten. Ik durf te beweren dat Fuji geen merk voor de hardcore sportfotograaf is en het ook niet zo snel zal worden.
Sigma en Tamron maken inderdaad (nog) geen Fuji-X aansluiting.
http://www.fujifilm-promoties.nl/
[ Voor 22% gewijzigd door Tomas_ op 01-03-2016 16:34 ]
Nu nog hun data updaten ;-)technonose schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:33:
Er is weer een actie
Roadmap (rumor):

Jammer genoeg alleen primes qua objectieven.technonose schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:33:
Er is weer een actie
Ik zit te denken over een 10-24mm, maar die staat er dus niet bij.

Sja... Fujifilm is natuurlijk nog maar een nieuwe speler. Ik vind dat ze het goed afgedekt hebben en de lenzen zijn in hun prijsklasse allemaal erg goed, ben benieuwd waar je naar op zoek bent. Alternatieven zijn er inderdaad (nog) niet.xantos schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:03:
[...]
De 50-230 is een kitlens. De 100-400 is vrij prijzig maar dat is zoals ik er tegenaan kijk.![]()
Ga je echter kijken bij Canon dan vind ik veel meer keuze in verschillende prijscategorieen van zeer hoog (duur) tot goedkoper. Sigma en Tamron varianten worden voor de Fuji camera's niet aangeboden.
[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 01-03-2016 21:03 ]
De 18-135mm gaat in de verkoop.
[ Voor 11% gewijzigd door Isniedood op 03-03-2016 12:20 ]
Ook na een nachtje slapen lijkt me een X-Pro2 prima, en dan zeker een XF 25 f/2 erbij.
Wat betreft het groothoekgebied, de 10-24 zoom ziet er erg interessant uit, maar uiteindelijk ben ik geen liefhebber van ultragroothoek en lijkt mij de wat kleinere minimale scherpstelafstand van de primes ook interessant. Het 16mm-objectief lijkt voor mij een voordehandliggende keuze (maar wat aan de massieve kant), ook kom ik dan eigenlijk weer een punt tekort tussen de 16 en 35 (een 21 tot 28 objectief) komt er dan nog tzt wel eens bij. Eens meer in het telebereik fotograferen lijkt me ook prima, en de EVF maakt dat bij dit type camera ook mogelijk (maar de X-Pro2 is natuurlijk niet de ideale camera daarvoor) dan gaat het voor mij tussen de 90mm en 50-140, waarbij ik geneigd zou zijn de 90mm te kiezen . Op zich kom ik dus weer min of meer op mijn eerste ingeving uit. Nog maar even laten sudderen.
[ Voor 66% gewijzigd door begintmeta op 04-03-2016 14:28 ]
Verwijderd
Iridient Developer heeft een goede naam voor het converteren van x-trans.Joepv schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:05:
Ik bezit een X100T en de software die bij de camera zit (RAW FILE CONVERTER EX 2.0) is enorm traag op mijn MacBook. Adobe Photoshop CC 2015 ziet ook de profielen, maar als ik vergelijk met RAW FILE CONVERTER EX 2.0 heb ik minder detail.
Nu heb ik getest met SILKYPIX Developer Studio Pro 6E en deze is wel snel, maar kost een hoop geld en toch krijg je niet de Film Simulation zoals op de camera.
Ik schiet 95% JPEG of converteer RAW in de camera, maar de 5% mooi uitgelichte portretten wil ik beter gaan retoucheren.
Welke RAW converter gebruiken jullie voor de Fuji X-Trans bestanden?
Zelf gebruik ik Rawtherapee.
ps: op dit moment heb ik alleen de 18-55, misschien handig om te noemen.
http://www.amazon.com/Rok...eywords=samyang+12mm+fuji
[ Voor 7% gewijzigd door JeyJey op 06-03-2016 18:10 ]
Fijn lensje, lekker compact ook.
Ik zelf ga toch overstappen op de Fuji 10-24, omdat ik wat meer flexibiliteit qua beeldhoek wil. (Er is dus een Samyang beschikbaar
Er zijn veel reviews van te vinden, soms onder de naam Rokinon in plaats van Samyang. Een negatieve review heb ik eigenlijk nooit gevonden, zeker niet gezien de prijs.
Inmiddels aan het testen met Lightroom 6.4 en ik ben best tevreden. Volgens mij hebben ze hard gewerkt aan de x-trans compatibiliteit, want de smear problemen ervaar ik niet.Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:23:
[...]
Iridient Developer heeft een goede naam voor het converteren van x-trans.
Zelf gebruik ik Rawtherapee.
Ook de workflow in Lightroom is erg prettig.
(de film simulations zijn niet identiek aan die in-camera, maar dat is bij het pakket dat wordt meegeleverd bij de camera ook al niet).
Misschien een beetje laat, maar ik zie je post nu pas. Op de Mac is Iridient Developer nog een goede optie. Je mist de bibliotheekfuncties van tools als Lightroom, maar hij levert erg goede resultaten en is niet heel erg duur in aanschaf.Joepv schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:05:
Ik bezit een X100T en de software die bij de camera zit (RAW FILE CONVERTER EX 2.0) is enorm traag op mijn MacBook. Adobe Photoshop CC 2015 ziet ook de profielen, maar als ik vergelijk met RAW FILE CONVERTER EX 2.0 heb ik minder detail.
Op de zooms van Fuji is weinig aan te merken, maar ik blijf er wel bij dat de magie van hun in de primes zit. Ikzelf ben erg gecharmeerd van de rendering van de 35/1.4 en de 56/1.2, bijvoorbeeld. De 35/2 was nog niet uit toen ik de 35/1.4 kocht. Ik zou hem nu zeer zeker overwegen, zou ik voor de keuze staan.begintmeta schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:59:
Had het toestel nog bekeken, viel me bepaald niet tegen, maar ik denk er nog maar even over na... maar niet te lang, misschien haal ik er morgen toch maar een, met een 35 f2 en misschien een 16-x zoomlens of een 16f1./4. Het telegebied volgt dan later wel.
Ook na een nachtje slapen lijkt me een X-Pro2 prima, en dan zeker een XF 25 f/2 erbij.
Wat betreft het groothoekgebied, de 10-24 zoom ziet er erg interessant uit, maar uiteindelijk ben ik geen liefhebber van ultragroothoek en lijkt mij de wat kleinere minimale scherpstelafstand van de primes ook interessant. Het 16mm-objectief lijkt voor mij een voordehandliggende keuze (maar wat aan de massieve kant), ook kom ik dan eigenlijk weer een punt tekort tussen de 16 en 35 (een 21 tot 28 objectief) komt er dan nog tzt wel eens bij. Eens meer in het telebereik fotograferen lijkt me ook prima, en de EVF maakt dat bij dit type camera ook mogelijk (maar de X-Pro2 is natuurlijk niet de ideale camera daarvoor) dan gaat het voor mij tussen de 90mm en 50-140, waarbij ik geneigd zou zijn de 90mm te kiezen . Op zich kom ik dus weer min of meer op mijn eerste ingeving uit. Nog maar even laten sudderen.
De 50-140 staat nog op mijn lijst als vervanger voor de 70-200 die ik op mijn SLR vroeger had, maar ik vraag me toch wel af of ik serieus zin heb dit ding mee te sjouwen.
De 16mm lijkt mij een interessante keuze maar ik denk dat de 14/2.8 ook niet opzij gezet moet worden. Lijkt mij een uitstekende performer, en de beeldhoek is toch weer een stuk weidser. Voor de 10-24 is geen Fuji prime alternatief voorhanden. Moet je de 10mm hebben, dan is het een no-brainer. Hier zijn de Samyang 12 en 8mm goede contenders, em MF is met dit soort lenzen niet zo'n issue.
Wat je zegt te missen tussen de 16 en 35mm zou ingevuld kunnen worden door de 18/2, maar die staat optisch op een lager treetje. Wel klein en licht...
Beetje muggenziften mag toch wel?Universal Creations schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:07:
[...]
Scherptediepte kon je met je 60D ook al vooraf zien door de DoF-knop in te drukken.
De matglazen in een SLR zijn zodanig geslepen dat je DoF en focus van grote f-stops niet goed kunt beoordelen.
De standaard-screens van Canon zaten zo rond de f/4-5.6 als ik me niet vergis, de betere Ef-S kwam niet verder dan f/2.8 ongeveer. Ik heb toen voor mijn MF lenzen een Katzeye gekocht voor mijn 40D, toentertijd. Dat hielp enorm.
Op een EVF is de echte DoF natuurlijk wel goed te beoordelen.
[ Voor 82% gewijzigd door Nomad op 08-03-2016 12:03 ]
Zoals ik verwacht had beviel hij erg goed, met uitzondering van de 16-50 die mij iets te stroef draait, maar dat is een andere kwestie. Wel merkte ik op dat de ISO instellen nogal traag gaat met haperingen en dat ondanks dat je op de draaiwieltjes kunt drukken, dat niet in het menu werkt om iets te selecteren.
Zijn die haperingen minder na de update? Ik kan dat namelijk niet zomaar doen als ik hem nog terug wil sturen. Of is de X-T1 in dit soort zaken sneller? (Niet bij ISO, want daar is een wieltje voor, maar bij andere instellingen)
Katzeye komt echt niet verder dan het superprecision matglas van Canon zelf, vooral niet degene met een OptiBrite behandeling (zijn minder mat). Maar het klopt dat je met een standaard matglas DoF en focus niet zo goed kunt beoordelen.curkey schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:44:
[...]
Beetje muggenziften mag toch wel?![]()
De matglazen in een SLR zijn zodanig geslepen dat je DoF en focus van grote f-stops niet goed kunt beoordelen.
De standaard-screens van Canon zaten zo rond de f/4-5.6 als ik me niet vergis, de betere Ef-S kwam niet verder dan f/2.8 ongeveer. Ik heb toen voor mijn MF lenzen een Katzeye gekocht voor mijn 40D, toentertijd. Dat hielp enorm.
Op een EVF is de echte DoF natuurlijk wel goed te beoordelen.
Ik hou sowieso meer van primes, niet alleen vanwege optische/haptische eigenschappen, maar ook omdat je dan niet wordt 'gedwongen' de hele tijd te kijken of je beter net iets anders zou moeten zoomen/ik vind het in zekere zin wel prettig mezelf te beperken.curkey schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:31:
[...]
Op de zooms van Fuji is weinig aan te merken, maar ik blijf er wel bij dat de magie van hun in de primes zit. ...
Ik denk dat ik toch de 50-140 zal nemen als (eerste) telelens, en geen prime, ware het niet dat het gewicht toch wel flink is...De 50-140 staat nog op mijn lijst als vervanger voor de 70-200 die ik op mijn SLR vroeger had, maar ik vraag me toch wel af of ik serieus zin heb dit ding mee te sjouwen.
14 is inderdaad ook interessant, maar als enige (/eerste) groothoek mij wat te wijd.De 16mm lijkt mij een interessante keuze maar ik denk dat de 14/2.8 ook niet opzij gezet moet worden. Lijkt mij een uitstekende performer, en de beeldhoek is toch weer een stuk weidser.
Zal ook eens naar de 10-24 kijken inderdaad, weer als 'pragmatische oplossing'. Een ultragroothoek is ook wel leuk, maar voor mij ook pas als latere aankoop.Voor de 10-24 is geen Fuji prime alternatief voorhanden. Moet je de 10mm hebben, dan is het een no-brainer. Hier zijn de Samyang 12 en 8mm goede contenders, em MF is met dit soort lenzen niet zo'n issue.
Ik zat primair meer aan een lens in het beperktere gebied rond 21-23 te denken, het verschil tussen 16 en 18 zou me iets te klein zijn, en tussen 18 en 35 iets te groot. . Wellicht een nieuwe 23mm f/2 WR.... Wat IMHO nog wel jammer is, is dat er niet nog een kleinere vergroting voor objectieven <18mm in de ovf zit, al is de evf (of eventueel een opsteekzoekertje) natuurlijk eigenlijk ook prima.Wat je zegt te missen tussen de 16 en 35mm zou ingevuld kunnen worden door de 18/2, maar die staat optisch op een lager treetje. Wel klein en licht...
Deze week de knoop maar eens doorhakken, en eerst nog eens vergelijken met andere moderne 'soortgenoten' (zonder ovf), zoals de T1, GX8 of ook A7II... Met name is de oogafstand van de X-Pro2-zoeker voor mij wat krap, dat geldt ook voor een X100t+lensjes, die ik op zich ook nog een klein beetje overweeg...
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 08-03-2016 12:03 ]
Ik heb een paar maanden een X-T10 gehad en het selecteren van de ISO verliep steeds via de Q-button en dan scrollen met het achterste draaiwieltje. Nooit geen haperingen opgemerkt.Wel merkte ik op dat de ISO instellen nogal traag gaat met haperingen en dat ondanks dat je op de draaiwieltjes kunt drukken, dat niet in het menu werkt om iets te selecteren.
Ik heb de laatste firmware update niet geïnstalleerd, maar die is er enkel om de nieuwe 100-400mm te ondersteunen, voor de rest geen fuctionele wijzigingen.Zijn die haperingen minder na de update? Ik kan dat namelijk niet zomaar doen als ik hem nog terug wil sturen.
Ik merk geen verschil qua snelheid voor instellingen tussen mijn X-T1 en mijn vorige X-T10.Of is de X-T1 in dit soort zaken sneller? (Niet bij ISO, want daar is een wieltje voor, maar bij andere instellingen)
Wat is soms eens voor heb is dat het systeem volledig hangt. Moet dan de batterij eruit halen om hem terug te doen functioneren. Meestal gebeurt dit als ik met offshoe fliters werk i.c.m. YongNuo zenders. Gisteren ook een uurtje hiermee aan de slag geweest en geen hinder gehad. BIj de X-T10 heb ik nooit vastlopers gehad.
Dik 900g is niet niks nee. Voorlopig blijf ik even bij mijn 55-200, tot ik het echt niet langer kan uitstellen :-)begintmeta schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat ik toch de 50-140 zal nemen als (eerste) telelens, en geen prime, ware het niet dat het gewicht toch wel flink is...
Neem dan de XF 18-55 om je behoeftes te bepalen? Die bevat de range die je zoekt en de kwaliteit ervan ontstijgt die van een reguliere kitlens, en tezamen met een body wordt hij erg goedkoop meegeleverd.begintmeta schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:31:
[...]
Zal ook eens naar de 10-24 kijken inderdaad, weer als 'pragmatische oplossing'. Een ultragroothoek is ook wel leuk, maar voor mij ook pas als latere aankoop.
Mijn persoonlijke ervaring is (met de paar foto's die ik op 18mm maak), dat de beeldhoek net iets te gewoontjes is en vaak "meh" plaatjes oplevert. Maar dat is waarschijnlijk te wijten aan mijn gebrek aan ervaring met groothoek..
Wellicht is het grote verschil tussen de 16 en 23 bevorderend voor je inspiratie, juist door de grote stap die ertussen zit?
De nadelen aan de hybride viewfinder wil ik wel eens lezen.Het Leoh-Paard schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:12:
Ik zou de X-Pro1 (oud en traag) en X-Pro2 (veel beter maar erg prijzig, € 1.800) alleen overwegen als je echt heel graag die hybride viewfinder wilt hebben, met alle voordelen en nadelen van dien. Voor de meesten is, qua functies en ook qua prijs-kwaliteitverhouding, de X-E2 (€540) of X-T10 (€ 675) veel interessanter. Met de nieuwe firmwares zijn die behoorlijk gelijkwaardig aan de X-T1 (€ 1.200).
De ovf neemt resources (financien, ruimte) in die de evf anders zou kunnen gebruiken en vice versa. Zeker als je met name objectieven zou willen gebruiken die niet bij de ovf passen (of bijvoorbeeld veel macro-opnamen of andere opnames met het object dicht bij het objectief), kan je echt beter voor een niet-hybride camera gaan. Net als je beter een pure ovf-camera kan nemen als je geen evf zou gebruiken. Als je naar de X-Pro2 kijkt zie je bijvoorbeeld dat het formaat en de helderheid van de evf niet optimaal zijn, en bij de T1(/2) zal de ovf natuurlijk helemaal niet bruikbaar zijn...MacZappa schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:14:
[...]
De nadelen aan de hybride viewfinder wil ik wel eens lezen.
Ik heb na wat vergelijken besloten een Xpro2 met 35f/2 te kopen, lijkt me een prima startset en dan zie ik wel wat ik verder doe. De evf zal ik ongetwijfeld uiteindelijk best veel gebruiken trouwens (aangezien ik ongetwijfeld opnames met objectieven buiten het ovf-bereik zal maken). Als ik kijk naar waar ik vandaan kom (film:rangefinders en slr, stokoude digicompact, mobiele telefoon) is het echter een prima camera+systeemdat nergens echt in uitblinkt (behalve de digitale bestandskwaliteit) maar alles toch wel erg goed doet, zeker als men het objectievenpalet verder gestaag verbetert.
[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 08-03-2016 18:29 ]
Ah oké, ik kan de ISO nog in het Q-menu zetten. Dat zal ik nog even proberen. Had hem nu op het pijltje naar links gezet zodat het een scherm overlay wordt. Dan hapert het wat.RigolleM schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:59:
[...]
Ik heb een paar maanden een X-T10 gehad en het selecteren van de ISO verliep steeds via de Q-button en dan scrollen met het achterste draaiwieltje. Nooit geen haperingen opgemerkt.
[...]
Ik heb de laatste firmware update niet geïnstalleerd, maar die is er enkel om de nieuwe 100-400mm te ondersteunen, voor de rest geen fuctionele wijzigingen.
[...]
Ik merk geen verschil qua snelheid voor instellingen tussen mijn X-T1 en mijn vorige X-T10.
Wat is soms eens voor heb is dat het systeem volledig hangt. Moet dan de batterij eruit halen om hem terug te doen functioneren. Meestal gebeurt dit als ik met offshoe fliters werk i.c.m. YongNuo zenders. Gisteren ook een uurtje hiermee aan de slag geweest en geen hinder gehad. BIj de X-T10 heb ik nooit vastlopers gehad.
De X-T1 is dus echt gewoon een andere body en zoeker en that's it. Wel mooi van het ISO- en lichtmetingswieltje, want daar ben ik met Nikon aan gewend. Daarnaast zag ik dat zelfs de hinge van het kantelbare schermpje bij de X-T1 van metaal is? Metaal of metaal-look? Zijn de knoppen ook van metaal i.p.v. plastic?
Verder heb ik wel een beetje het idee dat de X-T1 voorrang krijgt qua updates. Logisch gezien het prijspunt, maar ook nog iets om te overwegen.
Het schijnt dat deze zomer ergens de X-T2 misschien gaat verschijnen en met die nieuwe sensor uit de X-Pro 2 gaat dat ook wel leuk worden denk ik. Het is natuurlijk nog koffiedik kijken, maar wel iets om naar uit te kijken
Het voordeel van de Fuji X's met OVF is dat hendeltje. Als je die een seconde of 2 a 3 naar rechts houdt switcht hij niet naar de EVF maar schuift dat glaasje in de OVF heen en weer. Op die manier kun je tussen de 2 vergrotingsfactoren van de OVF switchen. Normaliter gebeurd dit automatisch als je een lens erop draait maar het kan dus ook handmatig. Handig voor wie er een non-Fuji lens met zo'n adapter erop zet maar ook voor de brildragers want bij de groothoekzoom met een 35mm lens staat alles weer wat verder weg en zie je als brildrager ineens wel alles. Het is lastig omschrijven maar als je het probeert zie je het meteen.begintmeta schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:31:
Met name is de oogafstand van de X-Pro2-zoeker voor mij wat krap, dat geldt ook voor een X100t+lensjes, die ik op zich ook nog een klein beetje overweeg...
Dat vind ik helemaal niet, ook niet als je de X-Pro2 met de X-T1 vergelijkt. Het enige verschil tussen die 2 is de grootte van hetgeen je ziet (de X-T1 is een stuk groter). De X-Pro2 heeft een vloeiendere EVF wanneer je de camera op hoge performance zet (betekent wel een kortere accuduur). De EVF van de X-Pro2 is verder qua grootte niet zoveel anders als van de X-Pro1, X-E1, X-E2(s), X-100/s/t en X-T10. Er is dus feitelijk maar 1 Fuji X camera waarbij de EVF echt merkbaar anders is. Met de helderheid van de EVF kun je spelen want die is instelbaar. Voor het scherpstellen heb je focus piek highlight wat je kunt combineren met automatisch inzoomen als je aan de scherpstelring draait. Daardoor kun je op zowel de LCD als in de EVF prima scherpstellen bij dingen als macro (beter dan op een dslr imo). Ik denk dat OVF vs EVF hier nog steeds vooral neerkomt op persoonlijke voorkeur.begintmeta schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:21:
Als je naar de X-Pro2 kijkt zie je bijvoorbeeld dat het formaat en de helderheid van de evf niet optimaal zijn, en bij de T1(/2) zal de ovf natuurlijk helemaal niet bruikbaar zijn...
Wast op dit moment overigens wel zo is, is de technologische voorsprong van de X-Pro2. Het is de kruising tussen een X-Pro1 en een X-T1. Daar staat tegenover dat een X-T1 dan weer een stuk goedkoper is. Kortom, hoe graag wil je een OVF?
Dat is natuurlijk zo, maar voor eventueel interessante informatie aan de randen van het scherm of bij lenzen <21mm is dat geen optie, daarnaast blijft het natuurlijk zo dat je nu eenmaal een kleiner deel van de vf kan gebruiken. Voor mij is het gezichtsveld overigens net niet volledig bij de X-Pro2, op zich iets waar ik wel mee kan leven, maar het is iets waar je even op moet letten (m.n. als je een bril draagt)ppl schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:34:
...
Het voordeel van de Fuji X's met OVF is dat hendeltje. Als je die een seconde of 2 a 3 naar rechts houdt switcht hij niet naar de EVF maar schuift dat glaasje in de OVF heen en weer. Op die manier kun je tussen de 2 vergrotingsfactoren van de OVF switchen. Normaliter gebeurd dit automatisch als je een lens erop draait maar het kan dus ook handmatig. Handig voor wie er een non-Fuji lens met zo'n adapter erop zet maar ook voor de brildragers want bij de groothoekzoom met een 35mm lens staat alles weer wat verder weg en zie je als brildrager ineens wel alles. Het is lastig omschrijven maar als je het probeert zie je het meteen.
Ik bedoelde het volgende: de evf van een denkbeeldige X-Pro2 ontworpen zonder ovf voor hetzelfde geld zou vermoedelijk wel iets beter kunnen zijn dan de huidige evf, maar je hebt dan natuurlijk geen ovf. De T2 zal vermoedelijk wel goed vergelijkingsmateriaal worden. Voor een hybride finder kunnen nu eenmaal niet alle resources aan een van de bestanddelen worden besteed. Dat de X-Pro2 momenteel het topmodel is, zeker ook mbt veel aspecten van de evf, behoeft verder geen betoog.Dat vind ik helemaal niet, ook niet als je de X-Pro2 met de X-T1 vergelijkt. ...
Wast op dit moment overigens wel zo is, is de technologische voorsprong van de X-Pro2. Het is de kruising tussen een X-Pro1 en een X-T1. Daar staat tegenover dat een X-T1 dan weer een stuk goedkoper is. Kortom, hoe graag wil je een OVF?
[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 09-03-2016 00:40 ]
Je kan heel veel functionaliteit achter die Fn-buttons steken, de pijltjes zijn in weze ook Fn-buttons, maar ik gebruikte de Q-button voor ISO.mitchell2805 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:50:
[...]
Ah oké, ik kan de ISO nog in het Q-menu zetten. Dat zal ik nog even proberen. Had hem nu op het pijltje naar links gezet zodat het een scherm overlay wordt. Dan hapert het wat.
Er zijn wel meer verschillen dan dat.De X-T1 is dus echt gewoon een andere body en zoeker en that's it.
Het zijn dezelfde buttons, maar zitten wel iets dieper in de body, vond die bij de X-T10 blindelings gemakkelijker.Zijn de knoppen ook van metaal i.p.v. plastic?
Nou ja, de X-T1 staat nu op hetzelfde nivo qua firmware dan de X-T10. De laatste update was eigenlijk ééntje om de 2 gelijk te brengen.Verder heb ik wel een beetje het idee dat de X-T1 voorrang krijgt qua updates. Logisch gezien het prijspunt, maar ook nog iets om te overwegen.
De verwachtingen voor de X-T2 staan hoog gespannen. Een kennis van mij heeft zijn eerste bevindingen over de X-Pro2 gepost: http://blog.tomleuntjensp...6/xpro2-first-impression/Het schijnt dat deze zomer ergens de X-T2 misschien gaat verschijnen en met die nieuwe sensor uit de X-Pro 2 gaat dat ook wel leuk worden denk ik. Het is natuurlijk nog koffiedik kijken, maar wel iets om naar uit te kijken
Ik merk de happeringen ook (op een X-E2). Oude GUI had dat niet (XE1 en XE2). Echter laat ik hem zelf wel onder een Fn knop zitten, want in mijn ogen zit er een groot voordeel aan en dat is dat je live preview krijgt van je ISO verandering. Als je dat via de Q button doet, is het een gok. Met kans op dat je meerdere keren op de Q knop moet rammen..mitchell2805 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:50:
[...]
Ah oké, ik kan de ISO nog in het Q-menu zetten. Dat zal ik nog even proberen. Had hem nu op het pijltje naar links gezet zodat het een scherm overlay wordt. Dan hapert het wat.
Sinds mijn X-E2 upgrade en FW4 kom ik zelden aan de Q knop, terwijl ik hem continue gebruikte met de X-E1 en FW3.
Ik was in begin nogal teleurgesteld in de X-E2 (meer ruis, slecht LCD opbouw/refresh, happeringen menu's maar nu ik hem wat langer gebruik vind ik FW4 enorm nuttig. Toch blijft voor mij de X10 en X-E1 speciaal, maar goed ik heb moeite met afscheid nemen van hardware.
[ Voor 14% gewijzigd door Quakie op 09-03-2016 09:17 ]
Strookt wel redelijk met mijn gedachten geloof ik.RigolleM schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:22:
...
De verwachtingen voor de X-T2 staan hoog gespannen. Een kennis van mij heeft zijn eerste bevindingen over de X-Pro2 gepost: http://blog.tomleuntjensp...6/xpro2-first-impression/
Ik heb sinds net ook een X-Pro2 (met 35mm f/2), ben nu vooral ook benieuwd of ik er enigszins interessante foto's mee weet te maken
En het wachten is op lichte en compacte 16mm f/2 WR, 23 f/2 WR en ~67mm f/2.5 WR. Had sterk overwogen meteen een 16mm erbij te nemen, maar heb er toch maar vanaf gezien, de 18mm is daarentegen weer wat naarbovengeschoven op mijn interesselijst... maar voorlopig heb ik denk ik wel genoeg aan de 35mm en het wennen aan een modern digitaal en ook nog eens nieuw toestel
Oké, die kleine dingen had ik nog niet bekeken, maar er zit wel wat meer verschil in dus. Qua updates denk ik vooral dat het in de toekomst uit gaat maken, maar dat moeten we nog maar gaan zien. Al met al denk ik dat een X-T1 of een X-T2 straks meer in mijn straatje past, vandaar dat ik de X-T10 maar weer retour afzender heb gedaan. Ook omdat er drie hot pixels in het schermpje zaten...RigolleM schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:22:
[...]
Je kan heel veel functionaliteit achter die Fn-buttons steken, de pijltjes zijn in weze ook Fn-buttons, maar ik gebruikte de Q-button voor ISO.
[...]
Er zijn wel meer verschillen dan dat.
[...]
Het zijn dezelfde buttons, maar zitten wel iets dieper in de body, vond die bij de X-T10 blindelings gemakkelijker.
[...]
Nou ja, de X-T1 staat nu op hetzelfde nivo qua firmware dan de X-T10. De laatste update was eigenlijk ééntje om de 2 gelijk te brengen.
[...]
De verwachtingen voor de X-T2 staan hoog gespannen. Een kennis van mij heeft zijn eerste bevindingen over de X-Pro2 gepost: http://blog.tomleuntjensp...6/xpro2-first-impression/
Datzelfde zat ik ook mee. Ik heb nog een Nikon D7000 en daar is zelfs na vier à vijf jaar geen enkele vorm van haperingen te bekennen. Ook heeft die voor alles een knop als in: ISO-knop ingedrukt houden en dan met het wieltje instellen. Dat miste ik ook nog bij Fujifilm, maar misschien komt dat in de toekomst nog met een update. Wel mis ik het erg dat je alles in de viewfinder én in de zoeker kan doen en daarnaast is Fujifilm gewoon erg goed bezig met de X-serie. Nog even wachten op de X-T2 dus.Quakie schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:04:
[...]
Ik merk de happeringen ook (op een X-E2). Oude GUI had dat niet (XE1 en XE2). Echter laat ik hem zelf wel onder een Fn knop zitten, want in mijn ogen zit er een groot voordeel aan en dat is dat je live preview krijgt van je ISO verandering. Als je dat via de Q button doet, is het een gok. Met kans op dat je meerdere keren op de Q knop moet rammen..
Sinds mijn X-E2 upgrade en FW4 kom ik zelden aan de Q knop, terwijl ik hem continue gebruikte met de X-E1 en FW3.
Ik was in begin nogal teleurgesteld in de X-E2 (meer ruis, slecht LCD opbouw/refresh, happeringen menu's maar nu ik hem wat langer gebruik vind ik FW4 enorm nuttig. Toch blijft voor mij de X10 en X-E1 speciaal, maar goed ik heb moeite met afscheid nemen van hardware.
In ieder geval bedankt voor de info!
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic